GroenLinks mensen zijn een verzameling idealisten met een enkeling die een idee heeft dit vorm te geven. Dat werd weer duidelijk in de partijraad. Onder een paar prominenten zit een hele laag die bestuurlijk en pragmatisch veel te weinig kunnen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:29 schreef Ravvie het volgende:
Omdopen tot GroenRechts. Volop inzetten op duurzaamheid (mbt. energie en consumptie, maar wel voor megastallen zijn) en progressief durven hervormen. Kortom een partij welke niet gedreven wordt door principes maar door een zekere realiteitszin en een heldere visie op de toekomst.
Nou gelukkig hebben we nu nog maar één vrouw als fractievoorzitter, namelijk Marianne Thieme die wat mij betreft ook wel mag blijvenquote:Op maandag 8 oktober 2012 14:10 schreef MrBadGuy het volgende:
En Van Ojik is de opvolger van Sap: http://www.nu.nl/politiek(...)-bij-groenlinks.html
twitter:hugologtenberg twitterde op woensdag 10-10-2012 om 10:32:40BREKEND: Andrée van Es legt voorzitterschap v/d onderzoekscommissie GroenLinks per direct neer. Aanleiding en achtergrond straks in #Parool reageer retweet
http://organisatie.groenlinks.nl/node/89291quote:Andrée van Es heeft de Toezichtraad van GroenLinks gevraagd om een andere voorzitter te benoemen voor de evaluatiecommissie die onderzoek doet naar de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. Van Es werd aangezocht door het partijbestuur dat afgelopen zaterdag is afgetreden.
Na de lijsttrekker en de partijvoorzitter leek ook de commissievoorzitter onder vuur te komen liggen, onder meer door de suggestie dat zij als voorwaarde voor haar voorzitterschap gesteld zou hebben dat Jolande Sap zou moeten opstappen. Dat is niet juist.
Wel heeft Andrée van Es, na het aanvaarden van het voorzitterschap, in een persoonlijk gesprek aan Jolande Sap en aan Heleen Weening laten weten dat zij vond dat beiden hadden moeten opstappen. Ze heeft dat ook laten weten aan de Toezichtsraad.
Van Es wil de commissie op geen enkele manier in opspraak of diskrediet brengen en heeft daarom besloten zich terug te trekken als voorzitter van de onderzoekscommisie.
De Toezichtraad maakt zeer binnenkort bekend wie Van Es zal opvolgen als commissievoorzitter. De commissie is inmiddels voortvarend aan het werk.
Kun je wel haten, maar hij deed het prima.quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:25 schreef Hammerbee het volgende:
Vanavond zit partijkleuter en financieel zwaargewicht van GL (logisch met je VMBO/Social Work achtergrond) Jesse Klaver bij P&W
Gaat weer lekker dusquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef borisz het volgende:
[..]twitter:hugologtenberg twitterde op woensdag 10-10-2012 om 10:32:40BREKEND: Andrée van Es legt voorzitterschap v/d onderzoekscommissie GroenLinks per direct neer. Aanleiding en achtergrond straks in #Parool reageer retweet
http://organisatie.groenlinks.nl/node/89291
Een opgestapte GL'er 'BREKEND' noemen na de afgelopen weekquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef borisz het volgende:
[..]twitter:hugologtenberg twitterde op woensdag 10-10-2012 om 10:32:40BREKEND: Andrée van Es legt voorzitterschap v/d onderzoekscommissie GroenLinks per direct neer. Aanleiding en achtergrond straks in #Parool reageer retweet
http://organisatie.groenlinks.nl/node/89291
Vooral zijn snuggere opmerking over de woningmarkt ja. Hij had het over overwaarde investeren in een kleurentelevisie (?) en dat het goed is dat de huizenprijzen op korte termijn 15 procent dalen. Toen hem werd gevraagd of dat geen ernstige gevolgen heeft voor huizen die 'onder water staan' moest hij zich in alle bochten wringen om maar geen antwoord te hoeven geven. Als je geen idee hebt hoe die markt werkt, zeg dan niks.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:41 schreef alors het volgende:
[..]
Kun je wel haten, maar hij deed het prima.
Dat de woningprijzen niet almaar door kunnen blijven stijgen lijkt me ook wel duidelijk toch nu?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:03 schreef Hammerbee het volgende:
[..]
Vooral zijn snuggere opmerking over de woningmarkt ja. Hij had het over overwaarde investeren in een kleurentelevisie (?) en dat het goed is dat de huizenprijzen op korte termijn 15 procent dalen. Toen hem werd gevraagd of dat geen ernstige gevolgen heeft voor huizen die 'onder water staan' moest hij zich in alle bochten wringen om maar geen antwoord te hoeven geven. Als je geen idee hebt hoe die markt werkt, zeg dan niks.
Het klinkt inderdaad als een logische keuze gegeven de omstandigheden.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:56 schreef Ferdo het volgende:
En zo heel gek is die stap ook niet, als ik het zo lees.
Maar wie zal er nu nog zin hebben om die onderzoekscommissie voor te zitten?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het klinkt inderdaad als een logische keuze gegeven de omstandigheden.
Nu de gehele partijtop is teruggetreden heeft veel verder onderzoek ook geen zin meer lijkt mequote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar wie zal er nu nog zin hebben om die onderzoekscommissie voor te zitten?
Toch doen ze dat kennelijk:quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nu de gehele partijtop is teruggetreden heeft veel verder onderzoek ook geen zin meer lijkt me.
Ze moeten proberen weer naar voren te kijken, dan door blijven emmeren over wat in het verleden mis ging voegt toch niet veel toe?
Nee stijgen zeker niet, maar 15% daling is een ander uiterste nu de werkloosheid stijgt en banken de hand op de knip houden. Als je het fragment bekijkt zie je dat hij zich behoorlijk vastlulde en zei dat je niet over 'de techniek' moet praten. Met alle respect maar van een financieel woordvoerder die zich staande moet houden tussen allemaal economen mag je toch verwachten dat hij 'de techniek' ook snapt. Ik heb hem in een debat met JK de Jager ook zien stuntelen over transactietaks. Op zich niet erg, maar dan moet je geen portefeuille financiën aannemen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de woningprijzen niet almaar door kunnen blijven stijgen lijkt me ook wel duidelijk toch nu?
En elke ingreep in de HRA (en die gaan er gewoon komen) gaat wat dat betreft pijn doen en geen enkele politicus heeft daar een pasklaar antwoord op.
Je weet niet hoe oud die stelling isquote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Toch doen ze dat kennelijk:
De commissie is inmiddels voortvarend aan het werk.
Waarmee dan?
Ik hoop Arjan El Fassed maar ik denk Kathalijne Buitenweg.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:30 schreef borisz het volgende:
Ach bij ons(D66) was net na 2006 ook een puinhoop. Maar sinds 2007 met Van Engelshoven(+team) als partijvoorzitter die intern de boel weer op poten ging zetten en Pechtold voor de politiek is de partij weer gegroeid. Bij GL heb je een paar types nodig die weer alle gezichten de zelfde kant op krijgt en dan kan het weer gaan lopen.
Kortom: Wie wordt de nieuwe Rosenmöller/Halsema?
Inderdaad met de vitaliteit van D66 als organisatie was het in 2006-2007 veel slechter gesteld dan met GL nu. Bovendien had D66 er al jaren van neergang op zitten met ballast uit regeringsdeelnames. Ik denk dat het vertrouwen in D66 bij de kiezers in die dagen ook veel verder weg was dan bij GL nu.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:30 schreef borisz het volgende:
Ach bij ons(D66) was net na 2006 ook een puinhoop. Maar sinds 2007 met Van Engelshoven(+team) als partijvoorzitter die intern de boel weer op poten ging zetten en Pechtold voor de politiek is de partij weer gegroeid. Bij GL heb je een paar types nodig die weer alle gezichten de zelfde kant op krijgt en dan kan het weer gaan lopen.
Kortom: Wie wordt de nieuwe Rosenmöller/Halsema?
quote:Op zondag 30 december 2012 21:37 schreef Hexagon het volgende:
Nou meneer van Ojik vind kennelijk dat het nog niet slecht genoeg gaat
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eader&utm_medium=RSS
Denk dat men eerst de rust wilde laten wederkeren, ook al is te betwijfelen of dat een slimme strategie is.quote:Op maandag 31 december 2012 14:07 schreef Hexagon het volgende:
Ja de vraag is natuurlijk waarom tijd verliezen met een tussenpaus? Kennelijk willen ze graag zoveel mogelijk gemeenteraadszetels gaan verliezen volgend jaar. De andere 3 kamerleden zijn stuk voor stuk aansprekendere figuren.
Drie. Wil je meer dan moet het congres je toestemming geven.quote:Op maandag 31 december 2012 19:34 schreef rubbereend het volgende:
Het ingewikkelde is ook dat je Groenlinks toch maar 2 periodes in de kamer mag? Of hoe zat die regel in elkaar?
quote:Op dinsdag 1 januari 2013 00:58 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Fusie met pvdd en dan opnieuw beginnenheffen.
Dat is wel een treffende omschrijving jaquote:Op dinsdag 1 januari 2013 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Probleem is niet zozeer de Partij, maar hun achterban. Mensen die lopen te huilen en wegrennen als er Realpolitik bedreven wordt.
Het is niet mijn partij, maar ze stonden ergens voor, en leken tot enige tijd terug nog in staat realpolitiek te kunnen bedrijven.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 13:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is wel een treffende omschrijving ja
Volgens mij valt dat best wel mee. Volgens mij rennen de kiezers vooral weg omdat het zo'n verschrikkelijk zooitje is.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is niet mijn partij, maar ze stonden ergens voor, en leken tot enige tijd terug nog in staat realpolitiek te kunnen bedrijven.
Maar het is nu duidelijk dat GL dat helemaal niet wil. Hooguit wat bestuurders. De kiezers en de leden willen met poppen gooien en hun zin hebben, met voetjes stampen.
Tot de Kunduzcoalitie viel dat wel mee toch?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best wel mee. Volgens mij rennen de kiezers vooral weg omdat het zo'n verschrikkelijk zooitje is.
We zullen zien.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best wel mee. Volgens mij rennen de kiezers vooral weg omdat het zo'n verschrikkelijk zooitje is.
Ze hebben zichzelf in de aanloop naar de verkiezingen vakkundig de nek omgedraaid. Zowel de Kunduzmissie als de Kunduzcoalitie waren daarbij bepaald niet het probleem.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:12 schreef Felagund het volgende:
[..]
Tot de Kunduzcoalitie viel dat wel mee toch?
De Kunduzmissie is wel hetgene dat die veenbrand heeft aangestoken. Dat bleef in die partij maar dooretteren. Sindsdien hebben ze ongeveer structureel op verlies gestaan in peilingen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hebben zichzelf in de aanloop naar de verkiezingen vakkundig de nek omgedraaid. Zowel de Kunduzmissie als de Kunduzcoalitie waren daarbij bepaald niet het probleem.
De Kunduzmissie denk ik wel, aangezien die niet populair was onder de achterban.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze hebben zichzelf in de aanloop naar de verkiezingen vakkundig de nek omgedraaid. Zowel de Kunduzmissie als de Kunduzcoalitie waren daarbij bepaald niet het probleem.
De kiezers rende hierom weg?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk als dat zo'n relletje bij de SP of VVD was gebeurt, de gevolgen niet zo groot waren geweestquote:
Ik wilde Duke zijn meningquote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk als dat zo'n relletje bij de SP of VVD was gebeurt, de gevolgen niet zo groot waren geweest
Die renden volgens mij weg omdat het zo'n ontiegelijke bende was bestuurlijk en in de fractie (die voornamelijk uit wrakhout bestond), dat leverde een stroom aan negatief nieuws op en daarmee jaag je je kiezers wel weg.quote:
Vooral omdat hij zelf ook aangeeft dat de kiezers wegrenden om de realpolitieke beslissing van het kunduz akkoord,quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Prima, ik onderschrijf alleen jouw twijfel over zijn stelling
Een paar zetels onder de best aardige score van 2010 is niet zo gek na het vertrek van een vrij populaire lijsttrekker. Het is pas later echt geduikeld.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De Kunduzmissie is wel hetgene dat die veenbrand heeft aangestoken. Dat bleef in die partij maar dooretteren. Sindsdien hebben ze ongeveer structureel op verlies gestaan in peilingen.
qIk schuif niks op dibi, ik schuif wel een hoop op de totale chaos die de partij uitstraalt (het bestuur lijkt me velen malen schuldiger dan een Dibi), het gebrek aan aansprekende politici, de samenstellers van de kieslijst die de kandidaten vakkundig afkraken, Van Gent die nog even een dolksteek geeft. etc etcquote:Daarbij vind ik het ook iets te gemakkelijk om het verlies toe te schrijven puur op het gedoe met Tofik Dibi. Dat een dergelijk akkefietje zulke gevolgen heeft dat kan alleen wanneer het vertrouwen in die partij toch al broos is. Er is wel vaker gezeik in partijen en daar is de Dibigate niet uitzonderlijk in. Maar dat leidt meestal niet een op een tot een dergelijke crisis.
Met die koers en een aansprekende kop scoorden ze in 2010 gewoon best goed.quote:Groenlinks heeft zichzelf dus al langer ondermijnd en Dibigate was slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Ik merk dat ook bij lokale Groenlinksers die ik spreek. De hele machtsstrijd die in de partij woedt gaat niet eens zo om personen. Meer om de koers.
Volgens mij geef ik dat nergens aan.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vooral omdat hij zelf ook aangeeft dat de kiezers wegrenden om de realpolitieke beslissing van het kunduz akkoord,
Maar denk je ook niet dat de gevolgen daarvan alleen zo groot geweest zouden kunnen zijn als het vertrouwen van de achterban niet al langer was ondermijnd?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die renden volgens mij weg omdat het zo'n ontiegelijke bende was bestuurlijk en in de fractie (die voornamelijk uit wrakhout bestond), dat leverde een stroom aan negatief nieuws op en daarmee jaag je je kiezers wel weg.
Die achterban stemde in 2010 op een partij die de Kunduzmissie bijna letterlijk zo in haar verkiezingsprogramma had staan. Het waren volgens mij vooral de gestaalde kaders die er moeite mee hadden (wat weer voor negatieve publiciteit zorgt wat kiezers weer wegjaagt).quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar denk je ook niet dat de gevolgen daarvan alleen zo groot geweest zouden kunnen zijn als het vertrouwen van de achterban niet al langer was ondermijnd?
Ik bedoel in de PvdA waren ook de nodige akkefietjes het afgelopen jaar maar dat had weinig effect.
In principe hebben ze best potentie met hun links-liberale koers. Het programma zit goed in elkaar, alleen is een programma vooral informatief over een manier van denken die dan terug gaat komen in concrete beslissingen, die echt niet in het programma staan.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:37 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
De Kunduzmissie denk ik wel, aangezien die niet populair was onder de achterban.
Je moet je natuurlijk ook beseffen dat de 'doelgroep' van GroenLinks, het mogelijke electoraat, niet zo heel groot is, en dat het nooit een hele grote partij zal worden.
Hier heb je een goed punt naar mijn idee.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In principe hebben ze best potentie met hun links-liberale koers. Het programma zit goed in elkaar, alleen is een programma vooral informatief over een manier van denken die dan terug gaat komen in concrete beslissingen, die echt niet in het programma staan.
Daarvoor moet je dus uitgangspunten hebben en volksvertegenwoordigers die de link tussen de voorliggende keuze en die uitgangspunten weten te leggen. Dat lukt GL niet, daarvoor is er onvoldoende intellectueel gewicht aanwezig. Dat wreekt zich dan meteen bij de Kunduzmissie en bij de Kunduzcoalitie.
Zeker, maar bedenk je wel dat GroenLinks oorspronkelijk een fusiepartij is van een aantal behoorlijk linkse partijen(CPN, PSP, PPR, EVP). Door die deels liberale koers vervreemdt je als partij de 'oorspronkelijke' leden.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In principe hebben ze best potentie met hun links-liberale koers. Het programma zit goed in elkaar, alleen is een programma vooral informatief over een manier van denken die dan terug gaat komen in concrete beslissingen, die echt niet in het programma staan.
quote:Daarvoor moet je dus uitgangspunten hebben en volksvertegenwoordigers die de link tussen de voorliggende keuze en die uitgangspunten weten te leggen. Dat lukt GL niet, daarvoor is er onvoldoende intellectueel gewicht aanwezig. Dat wreekt zich dan meteen bij de Kunduzmissie en bij de Kunduzcoalitie.
Met een beetje pech had de PvdA toch zeker wat electoraat verloren in de laatste verkiezingen. Het is dat Samsom het weer rechttrok, maar anders had een niet nader te noemen Emile het van de rode daken kunnen schreeuwen van geluk.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik bedoel in de PvdA waren ook de nodige akkefietjes het afgelopen jaar maar dat had weinig effect.
De 'echt' linkse figuren zijn al lang en breed over naar de SP. GL is meer vrijzinnig lijkt me.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:03 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Zeker, maar bedenk je wel dat GroenLinks oorspronkelijk een fusiepartij is van een aantal behoorlijk linkse partijen(CPN, PSP, PPR, EVP). Door die deels liberale koers vervreemdt je als partij de 'oorspronkelijke' leden.
[..]
PPR en EVP zijn eerder progressief dan links, en ik denk dat de CPN en PSP stemmers allang bij de SP (of NCPN) zitten. Bovendien heeft een teruggang naar die oorspronkelijke koers geen enkele zin, want er zijn al partijen die die stroming vertegenwoordigen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:03 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Zeker, maar bedenk je wel dat GroenLinks oorspronkelijk een fusiepartij is van een aantal behoorlijk linkse partijen(CPN, PSP, PPR, EVP). Door die deels liberale koers vervreemdt je als partij de 'oorspronkelijke' leden.
[..]
Natuurlijk, al denk ik niet dat die achterban het zich in 2010 realiseerde waar ze mee bezig waren. Hoeveel mensen lezen zo'n programma? En hoeveel aandacht was er voor die missies in die campagnes? Ik denk eigenlijk dat Halsema en consorten zich in 2010 hebben lopen rijk rekenen en meenden ze een mandaat te hebben dat er eigenlijk niet was.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die achterban stemde in 2010 op een partij die de Kunduzmissie bijna letterlijk zo in haar verkiezingsprogramma had staan. Het waren volgens mij vooral de gestaalde kaders die er moeite mee hadden (wat weer voor negatieve publiciteit zorgt wat kiezers weer wegjaagt).
Ben er nog niet van overtuigd dat de inhoudelijke koers echt het probleem van GL is.
Daar heb je een punt.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:06 schreef MilaNL het volgende:
[..]
PPR en EVP zijn eerder progressief dan links, en ik denk dat de CPN en PSP stemmers allang bij de SP (of NCPN) zitten. Bovendien heeft een teruggang naar die oorspronkelijke koers geen enkele zin, want er zijn al partijen die die stroming vertegenwoordigen.
Ze hebben een totaal gebrek aan aansprekende poppetjes en het bestuur is er ronduit kut. Meer heb je niet nodig om in te storten. Wanneer dat wel goed voor elkaar is vormt zo'n vredesmissie echt geen groot probleem.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Natuurlijk, al denk ik niet dat die achterban het zich in 2010 realiseerde waar ze mee bezig waren. Hoeveel mensen lezen zo'n programma? En hoeveel aandacht was er voor die missies in die campagnes? Ik denk eigenlijk dat Halsema en consorten zich in 2010 hebben lopen rijk rekenen en meenden ze een mandaat te hebben dat er eigenlijk niet was.
Ik blijf betwijfelen dat bedrijfsongevallen als Dibigate nooit zulke grote gevolgen hebben wanneer er niet veel meer mis is bij zo'n partij.
Dat wordt ook bevestigd door Groenlinksers die ik hier lokaal spreek. Lang niet allemaal gestaalde kaders. De problemen die die partij heeft zijn veel groter dan alleen gestuntel in de partijtop rondom procedures.
Als de SP groot was geworden was dat ook gewoon de schuld van de media geweest.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat groenlinks aanhang voorheeft op de SP, ze wijten de verkiezingsuitslag aan groen links zelf. SP aanhang verwijt het de media..
Het probleem zit hem niet in het liberale lijkt me, die CPN is wel echt achterhaald. Het punt lijkt me dat als je vanuit uitgangspunten redeneert, en op voldoende niveau, dat je dan ziet dat zo'n politiemissie valt binnen het kader van een bezettingsoperatie voor belangen die GL niet nastreeft en respecteert. Dan kom je dus ook niet klem te zitten tussen je vredelievende fictie en de realiteit. Hetzelfde voor het Lente-akkoord, als je even iets verder kijkt dan de kaders zoals de andere partijen die voorleggen, dan ga je niet akkoord met die kaders vanuit je uitgangspunten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:03 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
[..]
quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
Als de SP groot was geworden was dat ook gewoon de schuld van de media geweest.
In dat vrijzinnige kun je ook niet eeuwig blijven hangen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De 'echt' linkse figuren zijn al lang en breed over naar de SP. GL is meer vrijzinnig lijkt me.
LOLquote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
Als de SP groot was geworden was dat ook gewoon de schuld van de media geweest.
Ben ik het niet mee eens. Ik had het raar gevonden als GroenLinks niet had ingestemd met het Lenteakkoord. De Kunduzmissie is een twijfelgeval, maar ik denk dat ook die missie goed verdedigbaar is vanuit de uitgangspunten van GroenLinks.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het probleem zit hem niet in het liberale lijkt me, die CPN is wel echt achterhaald. Het punt lijkt me dat als je vanuit uitgangspunten redeneert, en op voldoende niveau, dat je dan ziet dat zo'n politiemissie valt binnen het kader van een bezettingsoperatie voor belangen die GL niet nastreeft en respecteert. Dan kom je dus ook niet klem te zitten tussen je vredelievende fictie en de realiteit. Hetzelfde voor het Lente-akkoord, als je even iets verder kijkt dan de kaders zoals de andere partijen die voorleggen, dan ga je niet akkoord met die kaders vanuit je uitgangspunten.
Als kiezer kun je dus niet gewoon op GL rekenen. Als je dat dan vergelijkt met een concurrent als de PvdA, dan weet je ongeveer wat ze gaan doen in een situatie die niemand aan zag komen. Voorspelbaarheid is een politieke kwaliteit, grilligheid niet.
En wie verspreidt dat populisme?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Nee, door hun slim populisme en bevolking die voor populisme valt.
Dat is ook niet helemaal onterecht. Als (weer) een leugen van Rutte Roemer voor lul doet staan dan klopt er iets niet helemaal tussen de feiten en de perceptie bij het electoraat, en laten de media daar nou net tussenzitten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat groenlinks aanhang voorheeft op de SP, ze wijten de verkiezingsuitslag aan groen links zelf. SP aanhang verwijt het de media..
Dat Roemer zijn mannetje niet staat/stond in de debatten is niet het probleem van de media.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal onterecht. Als (weer) een leugen van Rutte Roemer voor lul doet staan dan klopt er iets niet helemaal tussen de feiten en de perceptie bij het electoraat, en laten de media daar nou net tussenzitten.
Je kunt je ook media voorstellen waarbij een regelrechte leugen ten koste van de leugenaar gaat.
Roep je nu dat er geen kwaliteitsmedia in NL zijn en dat het soundbyte journalisme de boventoon voert?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal onterecht. Als (weer) een leugen van Rutte Roemer voor lul doet staan dan klopt er iets niet helemaal tussen de feiten en de perceptie bij het electoraat, en laten de media daar nou net tussenzitten.
Je kunt je ook media voorstellen waarbij een regelrechte leugen ten koste van de leugenaar gaat.
En dat we in een mediamaatschappij leven waar we naar de vorm kijken ipv naar de inhoud doen we ook zelfquote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:28 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat Roemer zijn mannetje niet staat/stond in de debatten is niet het probleem van de media.
Ik denk de bezetting van Afghanistan niet, en daar maakt ook die missie deel vanuit. Omdat ze dus niet naar het grotere plaatje kunnen kijken, krijg je een halfslachtige missie.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:24 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Ik had het raar gevonden als GroenLinks niet had ingestemd met het Lenteakkoord. De Kunduzmissie is een twijfelgeval, maar ik denk dat ook die missie goed verdedigbaar is vanuit de uitgangspunten van GroenLinks.
Compromissen zijn prima, maar het rechtse van het akkoord ging over conservatieve/neoliberale boeg, niet over liberale boeg.quote:Ik denk dat stemmers die anders verwacht hadden van GroenLinks niet goed doorhebben waar de partij eigenlijk voor staat en ik raad ze aan het beginselprogramma en manifest Vrijheid eerlijk delen nog eens door te lezen. GL is geen socialistische maar een links-liberale partij, en het Lenteakkoord is een logisch compromis met twee rechtse partijen en twee centrumpartijen.
Mensen zijn altijd al dom geweest Piet, dankzij de media hebben ze nu echter ook een podium om hun verbale stront te verspreiden.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat we in een mediamaatschappij leven waar we naar de vorm kijken ipv naar de inhoud doen we ook zelf
Dat niet alleen. De meeste zijn lijdzaam, ze checken niet, en ze lopen achter het 'nieuws' aan ipv zelf te bepalen wat nou nieuws is dat gebracht moet worden. Dan werkt het zo dat het medium wat daarin wel een (erg) actieve rol opeist, de agenda bepaalt.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Roep je nu dat er geen kwaliteitsmedia in NL zijn en dat het soundbyte journalisme de boventoon voert?
Indirect wel, dankzij hen kon het populisme worden verspreid. Daar profiteert zo'n partij als de SP (net zoals de PVV) van.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die hebben de SP groot gemaakt?
Dus je geeft me eindelijk gelijk in mijn kritiek op de kranten in Nederlandquote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat niet alleen. De meeste zijn lijdzaam, ze checken niet, en ze lopen achter het 'nieuws' aan ipv zelf te bepalen wat nou nieuws is dat gebracht moet worden. Dan werkt het zo dat het medium wat daarin wel een (erg) actieve rol opeist, de agenda bepaalt.
Het ging daar vooral om de inkomensafhankelijke zorgpremie, en dat is de rol van de vrije pers, hulde voor de telegraaf die daar als een terrier in de kuiten hing.quote:Dat zag je zelfs na het regeerakkoord, de Telegraaf is heel verontwaardigd dat er een compromis in het regeerakkoord staat, en dan maakt die zoveel herrie dat er ineens mediabreed onrust ontstaat.
Dat klopt allicht.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:23 schreef waht het volgende:
[..]
In dat vrijzinnige kun je ook niet eeuwig blijven hangen.
Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat ze wat meer van ze lieten horen dan het feit dat er wat extra geld vrij kwam voor "de natuur".quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Compromissen zijn prima, maar het rechtse van het akkoord ging over conservatieve/neoliberale boeg, niet over liberale boeg.
Mwah, gewoon gebaseerd op een bepaald wereldbeeld/mensbeeld. Kan best.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Links liberaal, ik blijf dat vinden klinken als Christelijk Atheisme of Vrijzinnig Conservatief
Tuurlijk kan hypocrisie, maar het blijft hypocrisiequote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:38 schreef waht het volgende:
[..]
Mwah, gewoon gebaseerd op een bepaald wereldbeeld/mensbeeld. Kan best.
Als je naar de passage uit hun programma kijkt voor de verkiezingen van 2010:quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:24 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Ik had het raar gevonden als GroenLinks niet had ingestemd met het Lenteakkoord. De Kunduzmissie is een twijfelgeval, maar ik denk dat ook die missie goed verdedigbaar is vanuit de uitgangspunten van GroenLinks.
Hoe de missie toen is afgesproken lijkt hier verdacht veel op. Inhoudelijk heeft GL toen best veel losgekregen van Rutte.quote:27. Nederland laat Afghanistan niet in de steek. De opbouw van een democratische, veilige rechtsstaat heeft er prioriteit. Dat vereist grotere inspanningen voor corruptiebestrijding, versterking van bestuur, rechtspraak, civiele organisaties en de positie van vrouwen, alsmede onderhandelingen met gematigde Taliban. Nederland draagt meer politietrainers bij aan de EU-opleidingsmissie. Ons
land steunt geen offensieve militaire operaties.
Je kan het ook het radicalisme noemen of het sociaalliberalisme.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk kan hypocrisie, maar het blijft hypocrisie
Rutte is dan ook een waardeloos onderhandelaarquote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:41 schreef 99.999 het volgende:
Inhoudelijk heeft GL toen best veel losgekregen van Rutte.
Kan. Maar ook dat komt vaak neer op een andere rangschikking van wat men belangrijk vindt.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk kan hypocrisie, maar het blijft hypocrisie
Daar zal een ieder het wel over eens zijnquote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rutte is dan ook een waardeloos onderhandelaar
Wat ook zal spelen is dat Groenlinks in de beeldvorming een rechtsconservatief kabinet uit de brand heeft geholpen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je naar de passage uit hun programma kijkt voor de verkiezingen van 2010:
[..]
Hoe de missie toen is afgesproken lijkt hier verdacht veel op. Inhoudelijk heeft GL toen best veel losgekregen van Rutte.
Persoonlijke vrijheden van het belastinggeld opgebracht door anderen. Doorsnee GL stemmer werkt niet in het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:42 schreef waht het volgende:
[..]
Kan. Maar ook dat komt vaak neer op een andere rangschikking van wat men belangrijk vindt.
Echt wel!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar zal een ieder het wel over eens zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |