In het regeerakkoord is vastgelegd dat het verschuiven van vaste lasten naar variabele lasten mogelijk is door verhoging van accijnzen op brandstoffen. Er wordt wel de voorwaarde gesteld dat er hiervoor eerst overleg moet worden met onze buurlanden en binnen de EU.quote:
Waarom zou je een bestuursjaar alleen kunnen doen als je je studie dat jaar stopzet? je kunt het ook naast je studie doen. Dat laatste is namelijk wat werkgevers echt onderscheidend vinden. Je moet iets nasat je studie doen en niet in plaats van je studie. Desondanks heb ik er voor gekozen om toch een jaar extra te geven voor iedere studie, om daarmee juist activiteiten als bestuursjaren e.d. te faciliteren.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik vind de langstudeerboete, ondanks dat ik hem moet gaan betalen, een faire regeling. U / het kabinet heeft echter zichzelf in de vingers gesneden door het met terugwerkende kracht in te voeren, en door niet een ruimhartige uitzonderingregeling op te stellen. Waarom wordt er geen uitzondering gemaakt voor bijvoorbeeld studenten die een bestuursjaar doen -iets waar de maatschappij erg bij gebaat is, of in VVD-termen, iets wat het bedrijfsleven erg belangrijk vindt?
Zoiets dacht ik al, dank voor het antwoorden.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:40 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
quote:Op donderdag 6 september 2012 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Alvast wat vragen voor Zijlstra.
Waarom heeft u ervoor gekozen om verschillende relatieve uitlooptermijnen toe te staan voor verschillende opleidingen? Bij een eenjarig mastertje krijg je 100% uitlooptijd, bij een tweejarige master 50% uitlooptijd, bij een driejarige master 33,3% uitlooptijd.
Dit valt toch niet te verdedigen?
Waarom heeft u er niet voor gekozen om Nederlanders die geen recht meer hebben op Studiefinanciering vrij te stellen van deze boete? Op deze manier is er geen achterdeurtje voor vrijwel alle studenten terwijl voor een deel van de deeltijdstudenten alvast het probleem is opgelost?
Waarom heeft u er niet voor gekozen om echte deeltijdstudenten vrij te stellen van deze boete? Het is toch mogelijk om via de Belastingdienst na te gaan hoeveel uren iemand heeft gewerkt in welke periode? Op deze manier kan een student toch bewijzen dat hij echt een deeltijdstudent is?
Waarom heeft u er geen rekening mee gehouden dat opleidingen sterk in zwaarte verschillen? Voor de ene opleiding volstaat 20-25 uur per week werken, voor de andere opleiding moet je 40 uur per week werken.
Waarom heeft u er niet voor gekozen om per opleiding de studieduur van de cohortes studenten te analyseren en op basis hiervan de termijn vast te stellen? Voor Lucht en Ruimtevaarttechniek in Delft is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om nominaal te studeren. Zelfs de Vlaamse studenten die een flinke wiskundevoorsprong hebben en die daarom flink wat vrijstellingen krijgen doen minstens 7 jaar over de opleiding. Dit komt door de stages die vaak in het buitenland worden gelopen (Nederland heeft niet zo'n grote L&R-sector) en die vaak langer duren dan wat voorgeschreven wordt aangezien die bedrijven nu eenmaal geen kortere stage aanbieden!. Je kan niet verwachten dat heel de wereld zich even aan Nederland aanpast.
Waarom heeft u er niet voor gekozen om gehandicapten een onbeperkte uitloop te geven? Gaat het om het geld of om rechtvaardigheid en het aansporen van luie studenten?
Hoe valt deze boete te rijmen met het hypocriete voornemen van de overheid dat Nederland terug een kenniseconomie wil opbouwen. Al een decennium lang roepen politici dit maar het resultaat is tot nu toe de ene bezuiniging na de andere. Met alleen geld bouw je geen kenniseconomie op maar je hebt het verdomd hard nodig!
Waarom heeft u niets gedaan aan het financieringsstelsel? Momenteel worden scholen (HBO) en universiteiten gestimuleerd om zoveel mogelijk studenten ingeschreven te krijgen, zoveel mogelijk studenten te behouden en zoveel mogelijk diploma's te drukken. Wanneer je met universitaire docenten spreekt dan kom je er al snel achter wat het gevolg is: het soepeler beoordelen van examens, het gemakkelijker maken van examens, het naar achteren schuiven van moeilijkere vakken.
Kortom, de kenniseconomie wordt alleen maar verder afgebroken. De financiering op diploma's is vorig jaar afgebouwd (maar helaas nog niet verdwenen!!) maar ook door universiteiten te stimuleren om zoveel mogelijk studenten te hebben daalt het niveau. U heeft veel gesproken over selectie, dan begrijpt u vast wel dat een hoog niveau niet te combineren is met een groot aantal studenten. Toch worden universiteiten door het ministerie van OCW gedwongen om zoveel mogelijk studenten te krijgen en te behouden. Dat botst duidelijk met een hoog niveau en dus botst dat met het terug willen opbouwen van de kenniseconomie.
Waarom heeft het ministerie van OCW niet terug in de wet opgenomen dat enkel een eerstegraadsleraar les mag geven in de klassen HAVO-4 t/m VWO-6? Momenteel krijgen scholen de vrijheid om een tweedegraadsleraar in te zetten voor deze klassen. Hoe kan je verwachten dat een tweedegraadsleraar die zelf het VWO en het WO niet aankon VWO-leerlingen klaarstoomt voor het WO??
Het tekort aan eerstegraadsleraren is heel wat minder groot dan dat scholen suggereren wat onverlet laat dat er regio's zijn waar er wel een tekort is. Het verlagen van de bevoegdheidseisen is geen oplossing, beter accepteer je dan maar dat er tijdelijk grotere klassen zijn en dat het salaris voor die eerstegraadsleraren in die regio's stijgt zodat je, zoals dat in elke markt gebeurt, weer meer geschikte sollicitanten krijgt.
Waarom maakt het ministerie zo weinig werk van het terugdringen van de geldverspilling voor niet-primaire processen? De kern van een school moet worden gevormd door de leraren en de klaslokalen, een onderzoek van BeterOnderwijsNederland toont aan dat het gemakkelijk te realiseren is dat minstens 80% van het budget voor dit primaire proces wordt gebruikt. Weinig massascholen halen dit percentage, de categoriale gymnasia die nog klein zijn gebleven halen dit percentage wel.
Ik suggereer niet dat het voor grote scholen niet mogelijk is maar de praktijk toont aan dat grote scholen erg veel overheadkosten ontwikkelen. Denk aan allerlei functies die eigenlijk niet nodig zijn, hoge salarissen van de bestuurders, dienstauto's met chauffeur (ja, dat komt voor), snoepreisjes enz.
In het verlengde hiervan, waarom maakt de overheid het scholen niet mogelijk om weer kleiner te worden. Het is de overheid zelf die in de jaren 80 maatregelen heeft genomen die scholen praktisch dwongen om te fuseren (financiële beloning). Ik pleit er niet voor om van de ene op de andere dag al die scholen weer te splitsen maar het zou goed zijn als er een beleid wordt gevoerd waardoor scholen zelf de keuze kunnen maken om weer te splitsen wanneer ze dat willen zodat we op termijn weer efficiëntere scholen krijgen die het grootste deel van hun budget besteden aan het primaire proces. Lean and mean is wat we nodig hebben, geen logge mammoettankers.
Waarom verplicht de overheid de scholen niet om voor eerstegraadsleraren minimaal het salaris uit te betalen wat hoort bij schaal LC?
Dit is de beste manier om meer eerstegraadsleraren voor de bovenbouwklassen van het HAVO en het VWO te krijgen en het geld is hiervoor beschikbaar als de scholen maar wat andere keuzes maken. Ik wijs er graag op dat onderzoek heeft aangetoond dat geen enkele factor zo belangrijk is voor het onderwijs als de kwaliteit van de leraar. Niet de klaslokalen, niet de methode, niet de externe begeleiding, niet het bestuur, ...
Toch wordt in Nederland erg weinig geïnvesteerd in de kwaliteit van de leraar. Al die nascholing die ze verplicht moeten volgen heeft geen zin. De leraren zijn al goed genoeg opgeleid door onze universiteiten en het nascholingscircuit biedt enorm veel rotzooi aan aangezien allerlei door de overheid gesubsidiëerde bedrijven die hun geld verdienen met onderwijsvernieuwingen dit soort cursussen aanbieden. Om nog maar te zwijgen over zweefteefcursussen waar de actualiteitenprogramma's aandacht aan hebben besteed.
Toelichting: ik spreek over het terug opbouwen van de kenniseconomie aangezien Nederland juist in het beging van de 20ste eeuw een kenniseconomie was in vergelijking met andere landen. Kijk naar de nobelprijzen, de ontwikkeling van allerlei bedrijven, het hoge niveau wat ons onderwijs toen had, NatLab waar de grootste natuurkundigen zoals Einstein gastcolleges gaven aan de onderzoekers.
We hebben nu nog wat goede bedrijven maar ook die bedrijven waarschuwen dat er te weinig wordt geïnvesteerd in bèta-onderwijs en bèta-onderzoek.
Dit vraag ik mij ook af, en in aansluiting hierop: Waarom kiest de VVD voor selecteren op financiele middelen in plaats van op talent en motivatie?quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:45 schreef ssebass het volgende:
Beste meneer Zijlstra,
Aangezien ik lange tijd heb gestudeerd (8 jaar en overigens onder de aankomende regels geen "boete" zou hebben gehad) heb ik een redelijk beeld gekregen van de veranderingen op de universiteit. Deze wordt namelijk steeds schoolser c.q. minder academisch en het niveau lijkt te worden aangepast aan de studenten zodat een groter percentage kan afstuderen. Dit vind ik een bijzonder kwalijke zaak. Zijn er concrete plannen om hier verandering in te brengen zoals strengere selectie aan de poort? Er zijn namelijk oudere studenten die niet eens een goed engels stuk kunnen schrijven, wat in deze tijd ongeacht studie toch bijzonder relevant is.
'Niet nieuw zijn' is m.i. geen argument om het maar goed te keuren. Daarbij gaat het niet om een collegegeldverhoging van honderd euro, maar om een bedrag dat het dubbele is van het reguliere collegegeld wat er nog eens bij op komt.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:46 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Je krijgt een jaar extra om bijvoorbeeld een bestuursjaar te kunnen doen, maar ik snap je bezwaar tegen de terugwerkende kracht. Dat is echter geen nieuw verschijnsel. Regelmatig krijgt wetgeving onmiddelijke werking, zeker als er bezuinigd moet worden. In het verleden is bijvoorbeeld het collegegeld verhoogd en dat ging ook onmiddelijk in en had ook onmiddelijk een inkomenseffect voor dan al studerende studenten.
zoals iemand anders ook al aangegeven heeft, ik (en meerderen) zijn an sich niet tegen de langstudeerboete, wel tegen het feit dat dit met terugwerkende kracht ingevoerd is en je er dus niets meer aan kunt doenquote:Op vrijdag 7 september 2012 10:49 schreef Egberts het volgende:
Even een algemene vraag aan alle mensen die zo fel reageren op de langstudeerboete:
Als je klaar bent met studeren ga je aan het werk en ga je qua salaris een enorme stap maken. Dit is dan ook iets waar je jaren lang je collegegeld voor betaald hebt. Waarom is het dan zo onrealistisch dat als je heel Nederland hebt laten betalen voor het extra jaar dat jij nodig had voor je studie om welke rede dan ook dat je op het moment dat je meer begint te verdienen dit terug in de spaarpot stopt?
Waarom zouden mensen die niet gaan studeren en dus van een loon rond moeten komen dat zelfs met enkele jaren werkervaring lager ligt dan het startsalaris van een HBO'er jou studie moeten betalen?
Mijns inziens moet je die 3000 euro makkelijk kunnen misschien als je na je HBO of Uni aan het werk gaat en je jaarsalaris vermoedelijk verdrievoudigt wordt.
Als het kan had ik hier graag uw mening nog over gehad.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:37 schreef Egberts het volgende:
In de technische sector is er vaak geen tekort aan mensen die een technische opleiding afgerond hebben. Echter is het steeds vaker zo dat je als HTS'er redelijk lastig aan de bak komt omdat je door de breedte van de technische studies op school niet specifiek voor 1 job opgeleid wordt (wat mijns inziens goed is, want de meeste scholieren op de middelbare school kunnen nu al niet kiezen tussen de vele studies). Zelf ben ik vorig jaar afgestudeerd aan de HTS en heeft het bijna een half jaar geduurd voor ik een plek had waar ik aan de slag kon. Enkele mede-studenten van toen hebben zelfs nog langer moeten zoeken, en als ze iets vonden was het slechts voor een paar maanden op projectbasis.
Mensen aansporen om een Beta studie te gaan volgen is dus stap 1. Een logische stap 2 is dat het voor werkgevers aantrekkelijk moet worden om deze mensen aan te nemen die ze nog moeten voorzien van een heel deel opleiding. Dit in combinatie met het feit dat er gezegd wordt dat de beloningen voor de mensen met een afgeronde Beta studie omhoog moeten zorgt er voor dat het voor de werkgevers nog ongunstiger wordt om een schoolverlater een kans te bieden.
Hoe denken jullie hier over, en zien jullie dit als een probleem?
in drie woorden: Werk moet lonen!quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:43 schreef motorbloempje het volgende:
Waarom zouden zowel een 21-jarige student, een 40-jarige alleenstaande moeder als een gepensioneerde 70-jarige wiskundedocent op de VVD moeten stemmen komende verkiezingen volgens u? Heeft u hier drie woorden voor die dit zouden moeten kunnen beschrijven/aantonen?
Het huidige restrictieve kansspelbeleid is niet meer van deze tijd. Regulering van online kansspelen stelt de overheid beter in staat consumenten te beschermen en verslaving te voorkomen. Voor de VVD geldt: vrijheid waar dat kan en bescherming waar het moet. De VVD pleit voor het reguleren van online kansspelen, sportweddenschappen en pokerevenementen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:16 schreef -J-D- het volgende:
Geachte heer Zijlstra,
Hoe staat u tegenover het geven van licenties aan buitenlandse wedkantoren in Nederland?
Helder, bedanktquote:Op vrijdag 7 september 2012 10:52 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
In het regeerakkoord is vastgelegd dat het verschuiven van vaste lasten naar variabele lasten mogelijk is door verhoging van accijnzen op brandstoffen. Er wordt wel de voorwaarde gesteld dat er hiervoor eerst overleg moet worden met onze buurlanden en binnen de EU.
Hier zou ik ook wel antwoord op willen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef essnhills het volgende:
Bij de invoering van de wietpas waren praktisch alle deskundigen, waaronder hoogleraren, tegen. De regering kreeg dus het advies om het NIET in te voeren. Toch is deze ingevoerd, en nu heeft de burgemeester van Maastricht aangegeven, dat er, zoals verwacht, veel meer overlast is doordat de handel zich naar de straat verplaatst heeft.
Waarom is dit advies in de wind geslagen en hoe staat de VVD nu tegenover de wietpas?
quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Er moet bezuinigd worden, maar waarom is er dan wel geld om die (blijkbaar een bepaalde groep) miljoenen mensen zoveel geld te geven? Is het dan niet handiger gewoon minder te bezuinigen?bron
Maar de alleenstaande moeder kan haar kind met haar inkomen niet naar de kinderopvang brengen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
in drie woorden: Werk moet lonen!
Moet werk lonen of moet niet werken bestraft worden?quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
in drie woorden: Werk moet lonen!
Waarom is de VVD de menselijkheid uit het oog verloren? Zie alle maatregelen tegen diegene die juist onze zorg en bescherming nodig hebben.quote:In crisistijd vragen we van iedereen een bijdrage. Aan ouderen, zieken, werkenden en dus ook studenten
De VVD wil dat we hogescholen en universiteiten gaan betalen op basis van kwaliteit en dat we stoppen met betalen op basis van kwantiteit (studentenaantallen). Daarmee ben ik de afgelopen 2 jaar begonnen via de prestatieafspraken. Die moeten leiden tot verhoging van de kwaliteit van docenten, kleinere collegegroepen, beter onderzoek en beter rendement.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:43 schreef BrandX het volgende:
[..]
Sorry, maar dit staat echt mega ver van de werkelijkheid .
Hier leeft nameiljk hetzelfde fenomeen als mensen die klaar zijn met hun studie en gaan werken. Het overgrote deel stapt binnen 2 jaar over op een andere werkgever én andere baan, omdat toch bleek dat hun eerste baan niet paste bij hun verdergaande interesses in het vakgebied.
Ik vind het een kortzichting standpunt. Als we alleen al kijken naar het huidige kabinet vol ministers... mogen die dan ajb met terugwerkende kracht ook even hun langstudeerboete betalen?
Klinkt wat verzuurd en voor mij geldt het allemaal niet meer, maar vind het bizar dat de jeugd, waar we juist in moeten investeren, opzadelen met schulden c.q. uitval in de hand werken.
Ik zou het veel eerlijker vinden dat je eerste overstap nog 'gratis' mag, en dat het hele langstudeerboete pas ingaat vanaf start 2e studie (mits de 1e studie al in jaar 1 of 2 is gestopt). Maar goed.
Andere vraag: hoe wil de VVD de kwaliteit van het onderwijs verbeteren?
Als ik zie wat er nu veelal van het HBO af komt (doordat scholen ze er vanaf helpen met cijfermazzeltjes etc) en eigenlijk met het beste wil van de wereld max MBO+ is komt neit ten goede van de ooit zo goed bekent staande Nederlandse kennismaatschappij. Wat dat betreft zien we vaak genoeg wanbeleid van hogescholen ihn het nieuws, en dat is slechts wat écht te dramatisch is. Veel van de rest is echter niet heel veel beter.
Waarom geldt dat dan niet ook voor softdrugs, vraag ik me dan af. Er zijn 76.000 risicospelers in Nederland. Mensen die hun leven kapot zien gaan door gokverslaving. In 2010 zijn 11.000 mensen behandeld aan cannabisverslaving.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het huidige restrictieve kansspelbeleid is niet meer van deze tijd. Regulering van online kansspelen stelt de overheid beter in staat consumenten te beschermen en verslaving te voorkomen. Voor de VVD geldt: vrijheid waar dat kan en bescherming waar het moet. De VVD pleit voor het reguleren van online kansspelen, sportweddenschappen en pokerevenementen.
quote:Ik ken studenten die hun studie netjes binnen 4 jaar cumlaude afronden, en door studiekeuzes in een ver verleden (dan praat je over 8 jaar geleden) toch met deze verhoging te maken krijgen. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze regeling zijn geweest?
quote:Wat had deze groep volgens u moeten of kunnen doen om deze verhoging te ontlopen?
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef essnhills het volgende:
Bij de invoering van de wietpas waren praktisch alle deskundigen, waaronder hoogleraren, tegen. De regering kreeg dus het advies om het NIET in te voeren. Toch is deze ingevoerd, en nu heeft de burgemeester van Maastricht aangegeven, dat er, zoals verwacht, veel meer overlast is doordat de handel zich naar de straat verplaatst heeft.
Waarom is dit advies in de wind geslagen en hoe staat de VVD nu tegenover de wietpas?
quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
in drie woorden: Werk moet lonen!
Ik ben het zeker met u eens, maar ook met LoganMCV: niet werken wanneer daar wel de mogelijkheid is dient m.i. te worden bestraft (meer dan studenten die langer doen over hun studie). Als ik hier om mij heen kijk, in het VK, waar het ook allemaal niet al te best geregeld is, zijn er steeds meer families waar al drie generaties niet gewerkt wordt. De kinderen krijgen geen toekomstdromen mee, geen drang om iets 'van het leven te maken', want "met gratis geld kun je ook prima rondkomen, kijk maar naar je ouders!", is dit iets waar Nederland ook heen wil? Bij de onterechte uitkeringen valt een hoop geld te 'halen'.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:57 schreef LoganMCV het volgende:
[..]
Moet werk lonen of moet niet werken bestraft worden?
Ja er zijn concrete plannen. Er komt bijvoorbeeld selectie aan de poort. Opleidingen mogen strengere eisen stellen aan studenten voor honourprogramma's e.d. Ik heb het streefcijfer van minimal 50% hoger opgeleiden dat in Lissabon was afgesproken losgelaten. Ik heb liever 46% echt hoog opgeleiden van goede kwaliteit dan 50% waarbij de kwaliteit discutabel is.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:45 schreef ssebass het volgende:
Beste meneer Zijlstra,
Aangezien ik lange tijd heb gestudeerd (8 jaar en overigens onder de aankomende regels geen "boete" zou hebben gehad) heb ik een redelijk beeld gekregen van de veranderingen op de universiteit. Deze wordt namelijk steeds schoolser c.q. minder academisch en het niveau lijkt te worden aangepast aan de studenten zodat een groter percentage kan afstuderen. Dit vind ik een bijzonder kwalijke zaak. Zijn er concrete plannen om hier verandering in te brengen zoals strengere selectie aan de poort? Er zijn namelijk oudere studenten die niet eens een goed engels stuk kunnen schrijven, wat in deze tijd ongeacht studie toch bijzonder relevant is.
Prima, maar als je dit standpunt inneemt kies je er dus ook voor dat je minder academici en HBO'ers gaat krijgen (waar ik niet perse tegen ben). Feit is dat het onderwijs veel beter kan en moet maar feit is ook dat er te veel mensen op een niveau studeren dat te hoog gegrepen is. Kiezen voor excellentie betekent dan ook echt KIEZEN. En dan is de vraag: hoe voorkomt u dat het weer zoals vroegah kiezen door afkomst/geld wordt. U verhoogt de drempels voor studenten en ik mis het mechanisme dat we onze echte grote talenten en misschien wel genieën van de toekomst faciliteren, ook als de ouders geen geld hebben.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:57 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
De VVD wil dat we hogescholen en universiteiten gaan betalen op basis van kwaliteit en dat we stoppen met betalen op basis van kwantiteit (studentenaantallen). Daarmee ben ik de afgelopen 2 jaar begonnen via de prestatieafspraken. Die moeten leiden tot verhoging van de kwaliteit van docenten, kleinere collegegroepen, beter onderzoek en beter rendement.
De VVD lijkt nu namelijk kort door de bocht voor wat betreft criminaliteit. Er zijn voldoende onderzoeken die aantonen wat wel effectief is. Waarom deze niet aannemen? Sowieso kost het vastzetten van criminelen ook geld, naast het feit dat het niet effectief is om zwaarder te straffen. Zet meer in op effectieve trainingen, therapieen en beschermde woonomgevingen en vorm een win-win situatie.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:46 schreef An24 het volgende:
[..]
En wat gebeurt er dan vervolgens met deze mensen? Ze worden op straat gezet, krijgen wat hulp van de reclassering, maar alleen als dit per vonnis bepaald werd.
Een zwaardere straf biedt niet per definitie een oplossing, een intensievere straf wel! Wat gebeurt er volgens de VVD met alle veelplegerstrajecten zoals twee jaar zitten en intensieve therapie? Gaan die van de baan?
Waarom reguleert u dan niet de hennepteelt? Levert het ook nog eens geld en werkgelegenheid op.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
De VVD is daarom voor de clubpas. Dat betekent niet dat we geen oog hebben voor eventuele problemen in de uitvoering. Minister-president Rutte heeft gisteren in de media gezegd dat het kabinet later dit jaar met gemeenten de bezwaren tegen de 'wietpas' bespreekt.
je kan het beter reguleren, dan kan je nog 21% van dat vele geld binnenharkenquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
De VVD is daarom voor de clubpas. Dat betekent niet dat we geen oog hebben voor eventuele problemen in de uitvoering. Minister-president Rutte heeft gisteren in de media gezegd dat het kabinet later dit jaar met gemeenten de bezwaren tegen de 'wietpas' bespreekt.
Maar u stelt nu dus dat het onderscheid vervaagt door het wereldje dat achter de wiet zit.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
De VVD is daarom voor de clubpas. Dat betekent niet dat we geen oog hebben voor eventuele problemen in de uitvoering. Minister-president Rutte heeft gisteren in de media gezegd dat het kabinet later dit jaar met gemeenten de bezwaren tegen de 'wietpas' bespreekt.
Ik zou erg graag deze vraag nog beantwoord hebben.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:54 schreef Sinceria het volgende:
Beste meneer Zijlstra,
Waarom is ervoor gekozen voor gehandicapte studenten geen uitzondering te maken waar het de langstudeerboete betreft?
En wie stelt vast wat de kwaliteit is? De andere univseriteiten met vergelijkbare opleidingen? Want, met alle respect, een politicus zal dit niet kunnen wegens gebrek aan relevante vakkennis.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:57 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
De VVD wil dat we hogescholen en universiteiten gaan betalen op basis van kwaliteit en dat we stoppen met betalen op basis van kwantiteit (studentenaantallen). Daarmee ben ik de afgelopen 2 jaar begonnen via de prestatieafspraken. Die moeten leiden tot verhoging van de kwaliteit van docenten, kleinere collegegroepen, beter onderzoek en beter rendement.
Daarom heb ik mijn vragen bondig gesteld. Hopelijk leest hij het dan wat sneller.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:02 schreef Re het volgende:
We hebben officieel nog een kwartiertje te gaan en er zijn vele vragen die nog beantwoord moeten worden
Dit kunt u niet menen, met legaal verkrijgbare alcohol (=harddrug) in Nederland.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
Die uitzondering is er.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:03 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Ik zou erg graag deze vraag nog beantwoord hebben.
Begrijp ik goed dat u af wilt van Nederland 3, de jongerenzender van de NPO? En hoequote:Voor deze beperkte taak kan de publieke omroep toe met twee netten. Voorkomen moet worden dat de publieke omroep het gehele medialandschap te veel gaat domineren en verstoren. Dat gebeurt bijvoorbeeld al sterk op het internet. De VVD wil een beperkte rol van de publieke omroep op het internet.
Vergeet niet dat met de invoering van de wietpas er een verschuiving naar dat wereldje plaatsvindt. De VVD is daarmee dus verantwoordelijk voor het behartigen van die eerder door meneer Zijlstra genoemde 'grote belangen'.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:03 schreef Saind het volgende:
[..]
Maar u stelt nu dus dat het onderscheid vervaagt door het wereldje dat achter de wiet zit.
Nu zal ik niet het hele legalisatie debat opbrengen, maar de persoon die wél onschuldig een jointje wil roken is dus de dupe van het falende regeringsbeleid dat niets doet aan de misdadigers die achter de wietteelt zitten.
Als de problemen puur liggen bij de wereld achter de wietteelt, is het dan niet veel verstandiger om de wietteelt de legaliseren? Zo ondervang je problemen als illegale handel, is er controle op de kwaliteit en kun je dus nog gewoon die onschuldige joint roken. Is dit in overweging genomen door de VVD, en zo ja, waarom is de wietpas verkozen boven deze optie?quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
De VVD is daarom voor de clubpas. Dat betekent niet dat we geen oog hebben voor eventuele problemen in de uitvoering. Minister-president Rutte heeft gisteren in de media gezegd dat het kabinet later dit jaar met gemeenten de bezwaren tegen de 'wietpas' bespreekt.
Mooi. Want mensen met een IQ van 100,1 die een HBO doen lijkt me nogal optimistisch. Of de kwaliteit holt naar beneden natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Ja er zijn concrete plannen. Er komt bijvoorbeeld selectie aan de poort. Opleidingen mogen strengere eisen stellen aan studenten voor honourprogramma's e.d. Ik heb het streefcijfer van minimal 50% hoger opgeleiden dat in Lissabon was afgesproken losgelaten. Ik heb liever 46% echt hoog opgeleiden van goede kwaliteit dan 50% waarbij de kwaliteit discutabel is.
Voor de gebruiker niet hoor...quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen hard- en softdrugs vervaagt, met alle gevolgen van dien. De wereld van de softdrugs is een wereld waar veel geld in om gaat en waar grote belangen spelen. De tijd van een onschuldige joint is voorbij. Het is niet voor niets dat veel burgemeesters op dit moment bedreigd worden.
De VVD is daarom voor de clubpas. Dat betekent niet dat we geen oog hebben voor eventuele problemen in de uitvoering. Minister-president Rutte heeft gisteren in de media gezegd dat het kabinet later dit jaar met gemeenten de bezwaren tegen de 'wietpas' bespreekt.
Hoe bent u/ zijn jullie tot de conclusie gekomen dat dit effectiever is dan het rugzakje?quote:De leerlinggebonden financiering (lgf), ook wel rugzak genoemd, wordt afgeschaft, maar het budget blijft volledig beschikbaar. Dit budget gaat voortaan rechtstreeks naar de samenwerkende scholen. Die bepalen vervolgens hoe het geld zo efficiënt en effectief mogelijk kan worden ingezet in de klas.
antwoord 1: In absolute getallen lijkt het alsof hoge inkomens meer profiteren, maar als je de aftrek bekijkt als percentage van het inkomen, dan zie je dat de midden- en lagere inkomens een veel groter deel terugkrijgen dan de hoge inkomens. De impact van afschaffing is bij die groepen dus veel groter!quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Beste meneer Zijlstra,
Vraag1:
de HRA gaat voor een zeer substantieel deel naar de hoogste inkomens. Waarom doet de VVD alsof deze mensen in de problemen komen bij een verlaging van bv de aftrek van 52% naar 42%? Of bij een aftopping, naar aftrek tot bv maximaal 400.000 (gemiddelde waarde huis is 250000)?
Is dit niet simpelweg bangmakerij, omdat u ervan uit gaat dat de meeste kiezers de cijfers toch niet kennen?
[ afbeelding ]
Hier kunt u bv zien dat 30% van de 14,3 miljard (=4,3 miljard) naar mensen gaat met een inkomen boven de 108600. Gelooft de VVD nu echt dat deze mensen in de problemen komen bij verlaging van het aftrekpercentage?
Vraag 2: waarom wilde u zo graag prestatiebeloning invoeren ten koste van passend onderwijs, terwijl leraren niet zitten te wachten op meer geld, maar op beter handelbare klassen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |