abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_116491399
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:25 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het streven om studenten sneller af te laten studeren is leuk en aardig, maar zolang men in het eindexamenjaar nog niet goed weet wat men van een studie moet verwachten gaat het voorkomen dat men een verkeerde studie kiest en op die manier een langstudeerdersboete aan de broek krijgt, terwijl ze toch gemotiveerd zijn... Hoe gaat dit voorkomen worden?
We hebben ook ingevoerd dat vanaf volgend jaar iedere student een studiekeuzegesprek kan krijgen als hij of zij een opleiding kiest. Dan kan de student bekijken of de opleiding aansluit bij de verwachtigingen en kan de univiersiteit of hogeschool kijken of de student goed over de keuze heeft nagedacht. Hiermee is reeds geexperimenteerd en dat leidde ertoe dat het aantal verkeerde studiekeuzes sterk afnam.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:35:13 #52
45833 crew  Fogel
pi_116491429
Komt er naast een langstudeerboete ook een incentief om korter studeren te bevorderen?
Ik woon zelf in Noorwegen en kreeg meer dan de helft van mijn studielening omgezet naar een gift omdat ik (ruim) voortijdig klaar was met mijn mastergraad.
I'm surrounded by morons!
TRV 2021: Oslo, Montreal, Nederland
TRV plannen/geboekt 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
TRV plannen/geboekt 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Kroatie, New York, Nederland
pi_116491433
Ik vind de langstudeerboete, ondanks dat ik hem moet gaan betalen, een faire regeling. U / het kabinet heeft echter zichzelf in de vingers gesneden door het met terugwerkende kracht in te voeren, en door niet een ruimhartige uitzonderingregeling op te stellen. Waarom wordt er geen uitzondering gemaakt voor bijvoorbeeld studenten die een bestuursjaar doen -iets waar de maatschappij erg bij gebaat is, of in VVD-termen, iets wat het bedrijfsleven erg belangrijk vindt?
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:35:47 #54
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491454
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:34 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

We hebben ook ingevoerd dat vanaf volgend jaar iedere student een studiekeuzegesprek kan krijgen als hij of zij een opleiding kiest. Dan kan de student bekijken of de opleiding aansluit bij de verwachtigingen en kan de univiersiteit of hogeschool kijken of de student goed over de keuze heeft nagedacht. Hiermee is reeds geexperimenteerd en dat leidde ertoe dat het aantal verkeerde studiekeuzes sterk afnam.
Toen ik begon met studeren was deze optie niet beschikbaar, niet vanuit de hogeschool en niet vanuit de middelbare school, waardoor ik, net als vele studenten met mij, in de eerste instantie een verkeerde opleiding heb gekozen. Dankzij deze verkeerde keuze zit ik nu met een boete van 3000 euro.

Hoe is dit eerlijk :)?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_116491459
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:16 schreef LompeHork het volgende:
Beste Halbe,

Allereerst hartelijk welkom op FOK!, ten tweede mijn vrij kort en bondige vraag:
Hoe sta jij tegenover het verplaatsen van Wegenbelasting naar de brandstof accijns?
^O^
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:36:15 #56
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_116491472
Waarom verdraait Rutte de waarheden van andere partijen en kan hij het programma van de VVD niet verkopen? Zo kom je in mijn ogen over als een onbetrouwbaar figuur die de waarheid omtrent zijn eigen partijprogramma ten koste van de hardwerkende Nederlander weet maar niet durft te vertellen om zo de normale man aan de VVD proberen te binden om ze vervolgens keihard neer te slaan.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:36:26 #57
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_116491474
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:19 schreef lipjes het volgende:
Beste Halbe,

Wat is jouw mening over de uitbreiding van de APK plicht naar motoren, brommers en aanhangers?
Ik zou hier graag ook nog een antwoord op willen als dat kan :)
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:36:52 #58
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116491489
Meneer Zijlstra,

Er zijn een paar vragen over waarom het met terugwerkende kracht is ingesteld, kunt u die beantwoorden?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:37:14 #59
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116491503
Welkom,

Ik heb een dochter van vier en wil ook dat zij het goed heeft. Dan moet wel de kinderopvang betaalbaar blijven. Anders moet een van haar ouders stoppen met werken en komen we in een neerwaartse financiële spiraal terecht waardoor zij veel leuke dingen gaat missen en er straks geen geld meer is voor een goede hogere opleiding voor haar.

Ik zie mijn dochter liever in goede opvang en met goede kansen op hoger onderwijs, de staatsschuld is secondair wat mij betreft.

Hoe moet ik dat rijmen met het verhaal dat jij het goed wilt voor jouw zoontje? Die heeft geen opvang nodig? Dat komt goed omdat het gezin van jouw zoontje een hoger inkomen heeft dan mijn gezin?
pi_116491504
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:25 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het is dus het doel van de regering om een grote groep jonge mensen met een hoge schuld op te zadelen terwijl algemeen bekend is dat jongeren erg bang zijn om schulden te maken en daardoor de kans aanzienlijk is dat een groot deel van de scholieren niet eens gaat beginnen aan een opleiding.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn :)?
In crisistijd vragen we van iedereen een bijdrage. Aan ouderen, zieken, werkenden en dus ook studenten. In Nederland betaald een student nog steeds relatief weinig bij aan de eigen studie en daarmee aan de eigen toekomst. In landen waar men een hogere bijdrage van studenten heeft gevraagd (bijvoorbeeld Australie), heeft dat niet geleid tot lagere studiedeelname. In Nederland werd bij de invoering van de prestatiebeurs ook voorspeld dat het aantal studenten sterk zou afnemen en sindsdien is het aantal studenten explosief gegroeid. Een studie is en blijft namelijk de beste investering die je in je toekomst kunt doen!
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:37:27 #61
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491512
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:36 schreef Re het volgende:
Meneer Zijlstra,

Er zijn een paar vragen over waarom het met terugwerkende kracht is ingesteld, kunt u die beantwoorden?
Ik denk omdat dat op korte termijn meer geld in het laatje brengt :').
pi_116491519
In de technische sector is er vaak geen tekort aan mensen die een technische opleiding afgerond hebben. Echter is het steeds vaker zo dat je als HTS'er redelijk lastig aan de bak komt omdat je door de breedte van de technische studies op school niet specifiek voor 1 job opgeleid wordt (wat mijns inziens goed is, want de meeste scholieren op de middelbare school kunnen nu al niet kiezen tussen de vele studies). Zelf ben ik vorig jaar afgestudeerd aan de HTS en heeft het bijna een half jaar geduurd voor ik een plek had waar ik aan de slag kon. Enkele mede-studenten van toen hebben zelfs nog langer moeten zoeken, en als ze iets vonden was het slechts voor een paar maanden op projectbasis.

Mensen aansporen om een Beta studie te gaan volgen is dus stap 1. Een logische stap 2 is dat het voor werkgevers aantrekkelijk moet worden om deze mensen aan te nemen die ze nog moeten voorzien van een heel deel opleiding. Dit in combinatie met het feit dat er gezegd wordt dat de beloningen voor de mensen met een afgeronde Beta studie omhoog moeten zorgt er voor dat het voor de werkgevers nog ongunstiger wordt om een schoolverlater een kans te bieden.

Hoe denken jullie hier over, en zien jullie dit als een probleem?
pi_116491520
Beste meneer Zijlstra,

Al eerder heeft u uw spijt betuigd voor de verhoging van het btw-tarief op de podiumkunsten (zie hier). Deze is later teruggedraaid door het Kunduz-akkoord. Daarnaast keerde de VVD zich tijdens de campagne tegen de langstudeermaatregel en werd hij bijna met een spoedwet afgeschaft. Mijn vraag is de volgende: bent u trots op wat bereikt is? Uit het bovenstaande blijkt dat u en uw partij eigenlijk niet het beleid voerde dat gewenst was.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2012 10:42:14 ]
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:39:18 #64
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491557
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:37 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

In crisistijd vragen we van iedereen een bijdrage. Aan ouderen, zieken, werkenden en dus ook studenten. In Nederland betaald een student nog steeds relatief weinig bij aan de eigen studie en daarmee aan de eigen toekomst. In landen waar men een hogere bijdrage van studenten heeft gevraagd (bijvoorbeeld Australie), heeft dat niet geleid tot lagere studiedeelname. In Nederland werd bij de invoering van de prestatiebeurs ook voorspeld dat het aantal studenten sterk zou afnemen en sindsdien is het aantal studenten explosief gegroeid. Een studie is en blijft namelijk de beste investering die je in je toekomst kunt doen!
Dat is waarschijnlijk omdat een groot deel van het geld niet betaald hoeft te worden als er binnen een bepaalde termijn afgestudeerd wordt (10 jaar meen ik). Echter gaat dit om een boete van 3000 euro wanneer er niet binnen vijf jaar wordt afgestudeerd.

Ik zie hierin geen motivatie voor studenten om toch aan de slag te gaan en ook nog eens verder te studeren, waar de staat juist bij gebaat is, goed en breed opgeleide mensen.
pi_116491566
http://www.at5.nl/artikel(...)weg-van-het-festival

'De VVD wil dat drugsgebruikers op festivals direct verwijderd worden van het terrein. Undercoverpersoneel van de gemeente moet de feestbeesten opsporen'

waarom wil de liberale vvd zich bemoeien met gebruik van drugs op feestjes?
u heeft de cijfers vast gezien, er is nog nooit een dode gevallen door de veelgebruikte drug xtc om er eens een te noemen. ook veroorzaakt deze geen overlast.
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_116491581
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:25 schreef Repelsteeltju het volgende:
Beste Meneer Zijlstra,

Uw partij wil de basisbeurs afschaffen, een sociaal leenstelsel invoeren en de 'langstudeerregeling' afschaffen. Mijn vraag is; wat betekent dit voor de scholieren die zich vanaf één september, dit jaar, student noemen? En voor de studenten die al getroffen zijn door de 'langstudeerregeling'? Blijven zij de basisbeurs ontvangen en de (eventuele) consequenties van de 'langstudeerregeling' ondervinden? Ik neem aan dat het met terugwerkende kracht afschaffen van de 'regeling' geen optie is?
Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
pi_116491598
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:25 schreef Reya het volgende:
Dezelfde vraag als eerder bij D66:

Wat is de strategie van VVD voor het aanpakken van kleine criminaliteit? Auto-inbraken, vandalisme, kleine berovingen, fietsendiefstallen etc. vormen voor veel mensen een 'dagelijkse' bron van onveiligheid, en er bestaat nogal eens de indruk dat de daders zo weer op straat staan, of er helemaal mee wegkomen. Wat hiertegen te doen?
De VVD vindt dat draaideurcriminelen/veelplegers bij vervolgdelicten een zwaardere straf moet krijgen.
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:41:40 #68
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491608
Wat mij opviel tijdens het geblunder van de Tweede Kamer rondom de langstudeerdersboete, was het feit dat ze geen andere bezuinigingen konden doorvoeren, die het gat zouden opvullen, maar wat ik mij dan afvraag: als dit bedrag vaststaat, hoe bent u er dan zeker van dat deze boete studenten zal stimuleren eerder af te studeren? Als ze dat namelijk wel zouden doen en ineens allemaal binnen de tijd zouden afstuderen, zou u alsnog met een gat in de begroting zitten, toch?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:42:31 #69
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491629
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:41 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

De VVD vindt dat draaideurcriminelen/veelplegers bij vervolgdelicten een zwaardere straf moet krijgen.
Het is uit onderzoek gebleken dat zwaarder straffen niet helpt. Hoe gaat de VVD voorkomen dat draaideurcriminelen/veelplegers terugvallen in de criminaliteit :)?
pi_116491645
Waarom zouden zowel een 21-jarige student, een 40-jarige alleenstaande moeder als een gepensioneerde 70-jarige wiskundedocent op de VVD moeten stemmen komende verkiezingen volgens u? Heeft u hier drie woorden voor die dit zouden moeten kunnen beschrijven/aantonen?
Ja doei.
pi_116491648
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:41 schreef naatje_1 het volgende:
Wat mij opviel tijdens het geblunder van de Tweede Kamer rondom de langstudeerdersboete, was het feit dat ze geen andere bezuinigingen konden doorvoeren, die het gat zouden opvullen, maar wat ik mij dan afvraag: als dit bedrag vaststaat, hoe bent u er dan zeker van dat deze boete studenten zal stimuleren eerder af te studeren? Als ze dat namelijk wel zouden doen en ineens allemaal binnen de tijd zouden afstuderen, zou u alsnog met een gat in de begroting zitten, toch?
De overheid draagt 75% van de kosten van je studie bij. Als jij dus langer studeert betalen ze dit ook jaarlijks extra. Als iedereen binnen 4 jaar klaar is met studeren hoeven ze na die 4 jaar ook niet bij te dragen en geven ze zo minder uit waardoor ze niet hoeven te bezuinigen.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:43:15 #72
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_116491650
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:41 schreef naatje_1 het volgende:
Als ik een peiling onder onze studenten aan IGAD aan de NHTV moet geloven dan krijgen wij veel dropouts, en mensen die hun eigen bedrijven beginnen of gewoon meteen in de gameindustrie gaan beginnen.
It was an opportunity to honour our memories and to make room for new ones
  Boks-Chick vrijdag 7 september 2012 @ 10:43:23 #73
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116491654
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:34 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Sorry, maar dit staat echt mega ver van de werkelijkheid :).

Hier leeft nameiljk hetzelfde fenomeen als mensen die klaar zijn met hun studie en gaan werken. Het overgrote deel stapt binnen 2 jaar over op een andere werkgever én andere baan, omdat toch bleek dat hun eerste baan niet paste bij hun verdergaande interesses in het vakgebied.

Ik vind het een kortzichting standpunt. Als we alleen al kijken naar het huidige kabinet vol ministers... mogen die dan ajb met terugwerkende kracht ook even hun langstudeerboete betalen?
Klinkt wat verzuurd en voor mij geldt het allemaal niet meer, maar vind het bizar dat de jeugd, waar we juist in moeten investeren, opzadelen met schulden c.q. uitval in de hand werken.

Ik zou het veel eerlijker vinden dat je eerste overstap nog 'gratis' mag, en dat het hele langstudeerboete pas ingaat vanaf start 2e studie (mits de 1e studie al in jaar 1 of 2 is gestopt). Maar goed.

Andere vraag: hoe wil de VVD de kwaliteit van het onderwijs verbeteren?
Als ik zie wat er nu veelal van het HBO af komt (doordat scholen ze er vanaf helpen met cijfermazzeltjes etc) en eigenlijk met het beste wil van de wereld max MBO+ is komt neit ten goede van de ooit zo goed bekent staande Nederlandse kennismaatschappij. Wat dat betreft zien we vaak genoeg wanbeleid van hogescholen ihn het nieuws, en dat is slechts wat écht te dramatisch is. Veel van de rest is echter niet heel veel beter.
lolwut
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:43:43 #74
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_116491666
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:42 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het is uit onderzoek gebleken dat zwaarder straffen niet helpt. Hoe gaat de VVD voorkomen dat draaideurcriminelen/veelplegers terugvallen in de criminaliteit :)?
Door de sociale werkplaatsen die dadelijk leeg staan op te vullen met criminelen.
pi_116491670
quote:
De korting levert werkenden in 2014 al 330 euro op. Dat zegt de partijleider van de VVD in een interview met De Telegraaf.

"Op deze manier hebben mensen weer echt iets te kiezen: van het geld dat ze verdienen houden ze meer over om zelf te besteden. Dat is goed voor de economie.
Er moet bezuinigd worden, maar waarom is er dan wel geld om die (blijkbaar een bepaalde groep) miljoenen mensen zoveel geld te geven? Is het dan niet handiger gewoon minder te bezuinigen?bron
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')