abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 september 2012 @ 08:00:00 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116488311
Vrijdag 7-9 live gesprek VVD Halbe Zijlstra: 10.15 tot 11.15 uur

Aanstaande vrijdag, 7 september, is Halbe Zijlstra van 10.15 tot 11.15 uur live op FOK! aanwezig om onze en jullie vragen te beantwoorden. Hij heeft daarvoor tijd vrij gemaakt in deze drukke campagnetijd van de VVD in de aanloop naar de verkiezingen, waarvoor wij hem uiteraard erkentelijk zijn.


Halbe Zijlstra
Ik wil er voor zorgen dat mijn zoontje van vier het straks beter heeft dan ik. Daarom wil ik er voor zorgen dat het onderwijs in Nederland nog beter wordt en dat talent beter wordt benut. Dat betekent meer uitdagingen in het onderwijs en meer oog voor verschillen tussen leerlingen.
Ook wil ik dat mijn zoontje geen last heeft van de enorme staatsschuld die sinds de jaren zeventig is opgebouwd. Daarom moet het mes in de overheidsfinanciën en moeten we af van het denkbeeld dat de overheid voor alles verantwoordelijk is. Ik vind dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor onze keuzes, behalve als iemand daar echt niet toe in staat is.


En laten we het wel netjes houden: hij waagt zich in het hol van de leeuw om het zo maar even te noemen, iets waar een aantal andere politici het lef niet voor hadden en/of de tijd niet voor wilden nemen. Dat verdient respect, wat je onder andere kunt uiten door normaal te reageren en geen zinloze beledigende oneliners te gaan spammen.
Doe je dat wel, zit er een team van moderators klaar om daar snel op te reageren. Want het bederven van een discussie dupeert de velen die wel inhoudelijk op dit gesprek in willen gaan.

We hopen op een verhelderende, kritische en pittige discussie :)

Tenslotte
Stel alsjeblieft maar één vraag per post per keer. dit houdt het topic leesbaar, en de vragen overzichtelijk voor Halbe Zijlstra.

Dit topic gaat 10.15 open, dan kunnen we losbarsten en dhr Zijlstra het hemd van het lijf vragen over de VVD plannen en 'zijn' langstudeerboete!
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:15:08 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116490922
Beste Meneer Zijlstra,

Welkom op FOK! en het forum en ontzettend bedankt dat u uw tijd voor ons heeft kunnen vrijmaken om online, tov een groep hongerige studenten en andere geïnteresseerden hun vragen virtueel te kunnen beantwoorden.

Dus, om maar met de deur in huis te vallen. Er lopen veel verontrustte studenten rond op FOK! die, (zoals ze zeggen) buiten hun schuld om, opgescheept worden met een onvoorziene en zeer hoge kostenpost. Kunt u nog even kort uitleggen wat de bedoeling was van de langstudeerboete?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:15:41 #3
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116490939
Hartelijk welkom Zijlstra, fijn dat u de tijd neemt voor het internet. Mijn eerste vraag:

Er is een tekort aan bètastudenten, hoe gaat de overheid ervoor zorgen dat dit tekort weggewerkt wordt?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:16:03 #4
231857 crew  Housekeeper
Ik kies bewust
pi_116490947
Welkom :)
Hier had jouw advertentie kunnen staan. Meer info via DM.
pi_116490952
Welkom!
Ja doei.
pi_116490954
Beste Halbe,

Allereerst hartelijk welkom op FOK!, ten tweede mijn vrij kort en bondige vraag:
Hoe sta jij tegenover het verplaatsen van Wegenbelasting naar de brandstof accijns?
pi_116490960
Geachte heer Zijlstra,

Hoe staat u tegenover het geven van licenties aan buitenlandse wedkantoren in Nederland?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_116490978
Beste meneer Zijlstra,

Ook vandaag weer in het nieuws ‘Hypotheekaftrek beschermen is topprioriteit’
Waarin de heer Rutte onder andere aanhaalt dat dit ‘niet betrouwbaar, niet eerlijk en niet rechtvaardig geredeneerd vanuit de overheid' is.
Eerder deze week is het ook al uitgesproken door uw partij: het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen
ik ben benieuwd hoe de vvd aan de ene kant kan zeggen dat er niets aan de HRA gedaan kan worden omdat het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen, en aan de andere kant doodleuk de langstudeerboete met terugwerkende kracht in durft te voeren, dit is precies hetzelfde.
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_116490988
Beste meneer Zijlstra,

Ik ben in principe niet tegen een langstudeermaatregel, ik vind het goed dat studenten gemotiveerd worden om hun studie binnen een bepaalde tijd af te ronden. Wel vind ik het erg slecht dat er nooit serieus gekeken is, mede door u, naar een goede en eerlijke overgangsregeling. U zadelt veel studenten buiten hun schuld om nu op met een enorme kostenpost.

Ik ken studenten die hun studie netjes binnen 4 jaar cumlaude afronden, en door studiekeuzes in een ver verleden (dan praat je over 8 jaar geleden) toch met deze verhoging te maken krijgen. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze regeling zijn geweest?
pi_116490999
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:18 schreef Devz het volgende:
Beste meneer Zijlstra,

Ik ben in principe niet tegen een langstudeermaatregel, ik vind het goed dat studenten gemotiveerd worden om hun studie binnen een bepaalde tijd af te ronden. Wel vind ik het erg slecht dat er nooit serieus gekeken is, mede door u, naar een goede en eerlijke overgangsregeling. U zadelt veel studenten buiten hun schuld om nu op met een enorme kostenpost.

Ik ken studenten die hun studie netjes binnen 4 jaar cumlaude afronden, en door studiekeuzes in een ver verleden (dan praat je over 8 jaar geleden) toch met deze verhoging te maken krijgen. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze regeling zijn geweest?
Deze vraag zie ik ook graag beantwoord! :)
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:18:44 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491004
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:17 schreef swarmahoer het volgende:
Beste meneer Zijlstra,

Ook vandaag weer in het nieuws ‘Hypotheekaftrek beschermen is topprioriteit’
Waarin de heer Rutte onder andere aanhaalt dat dit ‘niet betrouwbaar, niet eerlijk en niet rechtvaardig geredeneerd vanuit de overheid' is.
Eerder deze week is het ook al uitgesproken door uw partij: het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen
ik ben benieuwd hoe de vvd aan de ene kant kan zeggen dat er niets aan de HRA gedaan kan worden omdat het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen, en aan de andere kant doodleuk de langstudeerboete met terugwerkende kracht in durft te voeren, dit is precies hetzelfde.
Goede vraag.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_116491007
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:16 schreef LompeHork het volgende:
Beste Halbe,

Allereerst hartelijk welkom op FOK!, ten tweede mijn vrij kort en bondige vraag:
Hoe sta jij tegenover het verplaatsen van Wegenbelasting naar de brandstof accijns?
pi_116491021
Beste meneer Zijlstra,

Regelmatig heb ik u horen zeggen dat de langstudeermaatregel geen boete is, maar een verhoging van het collegegeld. Als dit inderdaad zo is, waarom is dit bedrag dan niet onder studiekosten van de belasting aftrekbaar?
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:19:40 #14
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_116491029
Beste Halbe,

Wat is jouw mening over de uitbreiding van de APK plicht naar motoren, brommers en aanhangers?
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:19:53 #15
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_116491035
Is hij er wel? :')
We zullen zien, zei de blinde.
pi_116491045
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:15 schreef Re het volgende:
Beste Meneer Zijlstra,

Welkom op FOK! en het forum en ontzettend bedankt dat u uw tijd voor ons heeft kunnen vrijmaken om online, tov een groep hongerige studenten en andere geïnteresseerden hun vragen virtueel te kunnen beantwoorden.

Dus, om maar met de deur in huis te vallen. Er lopen veel verontrustte studenten rond op FOK! die, (zoals ze zeggen) buiten hun schuld om, opgescheept worden met een onvoorziene en zeer hoge kostenpost. Kunt u nog even kort uitleggen wat de bedoeling was van de langstudeerboete?
De langstudeermaatregel betekent dat studenten een jaar extra mogen doen over hun bachelor en een jaar extra over hun master. Als ze dan nog niet afgestudeerd zijn, moeten ze een hoger collegegeld betalen. Dat is 3000 euro hoger. Hiermee willen we studenten stimuleren om sneller af te studeren en we gebruiken de opbrengst van het hogere collegegeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. We vragen studenten dus een hogere bijdrage aan hun eigen studie, maar blijven als overheid ook nog steeds fors bijdragen aan de kosten, namelijk ruim 75%.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
pi_116491052
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:19 schreef Doodloper het volgende:
Is hij er wel? :')
Volgens mij lukt het hem niet om een account aan te maken _O-
pi_116491058
Ja, hij is er.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:21:15 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_116491077
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
Ja, hij is er.
:D
Laffe huichelaar
pi_116491083
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

De langstudeermaatregel betekent dat studenten een jaar extra mogen doen over hun bachelor en een jaar extra over hun master. Als ze dan nog niet afgestudeerd zijn, moeten ze een hoger collegegeld betalen. Dat is 3000 euro hoger. Hiermee willen we studenten stimuleren om sneller af te studeren en we gebruiken de opbrengst van het hogere collegegeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. We vragen studenten dus een hogere bijdrage aan hun eigen studie, maar blijven als overheid ook nog steeds fors bijdragen aan de kosten, namelijk ruim 75%.
Dan ben ik wel héél benieuwd naar het vervolgantwoord in deze strekking:
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:18 schreef Devz het volgende:
Beste meneer Zijlstra,

Ik ben in principe niet tegen een langstudeermaatregel, ik vind het goed dat studenten gemotiveerd worden om hun studie binnen een bepaalde tijd af te ronden. Wel vind ik het erg slecht dat er nooit serieus gekeken is, mede door u, naar een goede en eerlijke overgangsregeling. U zadelt veel studenten buiten hun schuld om nu op met een enorme kostenpost.

Ik ken studenten die hun studie netjes binnen 4 jaar cumlaude afronden, en door studiekeuzes in een ver verleden (dan praat je over 8 jaar geleden) toch met deze verhoging te maken krijgen. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze regeling zijn geweest?
Ja doei.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 september 2012 @ 10:22:19 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116491107
Welkom. :)
Ben zeer benieuwd naar de vragen en bijbehorende antwoorden in dit topic.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:22:23 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116491113
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
Ja, hij is er.
Top! Welkom nogmaals, er staan al een legio aan vragen boven u om te antwoorden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_116491127
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Deze vraag zie ik ook graag beantwoord! :)
Het hogere collegegeld kan je lenen tegen lage rente en hoef je alleen terug te betalen als je genoeg verdient. Er is dus een prima achtervang.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
pi_116491166
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:22 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Het hogere collegegeld kan je lenen tegen lage rente en hoef je alleen terug te betalen als je genoeg verdient. Er is dus een prima achtervang.
Aan hoeveel rente moet de student dan denken?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:25:02 #25
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491182
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

De langstudeermaatregel betekent dat studenten een jaar extra mogen doen over hun bachelor en een jaar extra over hun master. Als ze dan nog niet afgestudeerd zijn, moeten ze een hoger collegegeld betalen. Dat is 3000 euro hoger. Hiermee willen we studenten stimuleren om sneller af te studeren en we gebruiken de opbrengst van het hogere collegegeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. We vragen studenten dus een hogere bijdrage aan hun eigen studie, maar blijven als overheid ook nog steeds fors bijdragen aan de kosten, namelijk ruim 75%.
Het streven om studenten sneller af te laten studeren is leuk en aardig, maar zolang men in het eindexamenjaar nog niet goed weet wat men van een studie moet verwachten gaat het voorkomen dat men een verkeerde studie kiest en op die manier een langstudeerdersboete aan de broek krijgt, terwijl ze toch gemotiveerd zijn... Hoe gaat dit voorkomen worden?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:25:09 #26
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491186
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:22 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Het hogere collegegeld kan je lenen tegen lage rente en hoef je alleen terug te betalen als je genoeg verdient. Er is dus een prima achtervang.
Het is dus het doel van de regering om een grote groep jonge mensen met een hoge schuld op te zadelen terwijl algemeen bekend is dat jongeren erg bang zijn om schulden te maken en daardoor de kans aanzienlijk is dat een groot deel van de scholieren niet eens gaat beginnen aan een opleiding.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn :)?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_116491191
Beste Meneer Zijlstra,

Uw partij wil de basisbeurs afschaffen, een sociaal leenstelsel invoeren en de 'langstudeerregeling' afschaffen. Mijn vraag is; wat betekent dit voor de scholieren die zich vanaf één september, dit jaar, student noemen? En voor de studenten die al getroffen zijn door de 'langstudeerregeling'? Blijven zij de basisbeurs ontvangen en de (eventuele) consequenties van de 'langstudeerregeling' ondervinden? Ik neem aan dat het met terugwerkende kracht afschaffen van de 'regeling' geen optie is?
“An interesting thing is a good thing.”
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:25:55 #28
66825 Reya
Fier Wallon
pi_116491200
Dezelfde vraag als eerder bij D66:

Wat is de strategie van VVD voor het aanpakken van kleine criminaliteit? Auto-inbraken, vandalisme, kleine berovingen, fietsendiefstallen etc. vormen voor veel mensen een 'dagelijkse' bron van onveiligheid, en er bestaat nogal eens de indruk dat de daders zo weer op straat staan, of er helemaal mee wegkomen. Wat hiertegen te doen?
pi_116491205
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:17 schreef swarmahoer het volgende:
Beste meneer Zijlstra,

Ook vandaag weer in het nieuws ‘Hypotheekaftrek beschermen is topprioriteit’
Waarin de heer Rutte onder andere aanhaalt dat dit ‘niet betrouwbaar, niet eerlijk en niet rechtvaardig geredeneerd vanuit de overheid' is.
Eerder deze week is het ook al uitgesproken door uw partij: het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen
ik ben benieuwd hoe de vvd aan de ene kant kan zeggen dat er niets aan de HRA gedaan kan worden omdat het niet eerlijk is voor spelers het spel halverwege te veranderen, en aan de andere kant doodleuk de langstudeerboete met terugwerkende kracht in durft te voeren, dit is precies hetzelfde.
Bij de HRA heb je geen achtervang met een lening zoals bij de langstudeermaatregel. Studenten hoeven dus alleen maar terug te betalen als ze later genoeg verdienen. Bij de HRA gaat het om je huidige inkomen zonder enige achtervang.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 september 2012 @ 10:26:38 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116491218
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:25 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het streven om studenten sneller af te laten studeren is leuk en aardig, maar zolang men in het eindexamenjaar nog niet goed weet wat men van een studie moet verwachten gaat het voorkomen dat men een verkeerde studie kiest en op die manier een langstudeerdersboete aan de broek krijgt, terwijl ze toch gemotiveerd zijn... Hoe gaat dit voorkomen worden?
Dus iemand wie eerst 3 jaar is bezig geweest en pas in het eindexamenjaar gaat denken heb ik wel de goede keuze gemaakt is slim bezig?
Of begrijp ik je verkeerd?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:27:10 #31
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491232
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:26 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Bij de HRA heb je geen achtervang met een lening zoals bij de langstudeermaatregel. Studenten hoeven dus alleen maar terug te betalen als ze later genoeg verdienen. Bij de HRA gaat het om je huidige inkomen zonder enige achtervang.
Dus omdat er een lening achter zit (een flinke ook nog!), is het volgens de VVD oké om zomaar de regels te veranderen. Leuke uitgangspositie.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:27:10 #32
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491234
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:26 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dus iemand wie eerst 3 jaar is bezig geweest en pas in het eindexamenjaar gaat denken heb ik wel de goede keuze gemaakt is slim bezig?
Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, ik bedoel het eindexamenjaar van de middelbare school.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_116491259
Beste meneer Zijlstra,

Een van de partijpunten van de Piratenpartij is om colleges te filmen en universiteiten verplichten deze online beschikbaar te maken, aangezien er voor is betaald met gemeenschappelijk geld. Het doel hiervan is onder andere om twijfelende scholieren bekend te maken met een studie, en afgestudeerde studenten de mogelijkheid geven om bij te blijven.

Hoe staat u hier tegenover?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 september 2012 @ 10:28:17 #34
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116491265
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:27 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel het eindexamenjaar van de middelbare school.
En in welke zin heeft dat te maken met de langstudeerboete?
Sinds wanneer geld deze ook voor middelbare school?
En men kan toch van te voren proeflessen nemen om te kijken of de opleiding iets is?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_116491267
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:15 schreef naatje_1 het volgende:
Hartelijk welkom Zijlstra, fijn dat u de tijd neemt voor het internet. Mijn eerste vraag:

Er is een tekort aan bètastudenten, hoe gaat de overheid ervoor zorgen dat dit tekort weggewerkt wordt?
Dit kabinet heeft 30 miljoen extra gegeven aan de technische universiteiten om hun programma's te verbeteren voor studenten. Daarnaast zijn we begonnen met het verbeteren van technische onderwijsprogramma's in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, want daar moet de interesse gewekt worden. Het allerbelangrijkste is echter dat werkgevers mensen met een beta achtergrond beter gaan betalen.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
pi_116491280
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

De langstudeermaatregel betekent dat studenten een jaar extra mogen doen over hun bachelor en een jaar extra over hun master. Als ze dan nog niet afgestudeerd zijn, moeten ze een hoger collegegeld betalen. Dat is 3000 euro hoger. Hiermee willen we studenten stimuleren om sneller af te studeren en we gebruiken de opbrengst van het hogere collegegeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. We vragen studenten dus een hogere bijdrage aan hun eigen studie, maar blijven als overheid ook nog steeds fors bijdragen aan de kosten, namelijk ruim 75%.
@dhr Zijlstra

Excellentie,

Hoe ziet het zo snel mogelijk studeren en het halen van hoge cijfers in relatie tot het optimaal benutten van de grootste talenten? Iemand die in 4 jaar door zijn studie gaat en hoge cijfers haalt had toch veel meer kunnen leren in zijn studietijd wanneer het niveau van de stof hoger was zodat hij geen hoge cijfers kon halen en vakken moest overdoen?

De lat hoog leggen, falen, selectie en uitvallers horen toch bij de ambitie om mensen met talent zoveel mogelijk te leren?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_116491300
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:22 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Het hogere collegegeld kan je lenen tegen lage rente en hoef je alleen terug te betalen als je genoeg verdient. Er is dus een prima achtervang.
Maar waarom die mensen straffen die het niet aan hebben zien komen? Ik heb zelf het geluk dat ik dit jaar mijn Bachelor heb afgerond, van de vijfde studie die ik heb geprobeerd, maar ben met mijn resultaten wel aangenomen voor een master in het buitenland welke mij ook 4800 euro per jaar kost zónder welke boete dan ook (VK) en ambiëer hierna een PhD. Laatbloeiers zoals ikzelf zijn er meer geweest.

Laat ik duidelijk zijn: Ik ben niet TEGEN de boete an sich en stem al jaren VVD, maar wel tegen het feit dat de spelregels halverwege worden veranderd: ik was namelijk gestopt met studeren als ik de boete had moeten betalen, wat ik toch best zonde had gevonden, gezien mijn prima vorderingen in mijn huidige studie. Ook had ik mijn bestuursjaar niet gedaan omdat ik het risico liep om daar vertrating door op te lopen; iets wat 'vroeger' nog aangemoedigd werd, zo'n bestuursjaar. Studenten zijn ook onderdeel van de samenleving en kunnen niet als enige ontzien worden, maar er is teveel met de botte bijl ingehakt als je het mij vraagt: bijdragen is één, kansen verpesten is een tweede: veel mensen die nu met de boete te maken krijgen hebben al een studieschuld en worden simpelweg weggejaagd met nóg eens 3000 euro erop. Dan is het heel makkelijk om te zeggen 'oh, maar dat kun je ook lenen', maar gelukkig zijn er ook studenten die wél aan hun financiële toekomst denken en zeggen: "Nee, zoveel wil ik niet schuldig zijn aan welke instantie dan ook".
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:30:01 #38
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116491304
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:28 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En in welke zin heeft dat te maken met de langstudeerboete?
Sinds wanneer geld deze ook voor middelbare school?
En men kan toch van te voren proeflessen nemen om te kijken of de opleiding iets is?
Ik denk dat hij bedoelt dat het voor veel mensen lastig is in een vroeg stadium (18e) een keuze te maken over de te volgen opleiding, veel studenten switchen in het eerste studiejaar van opleiding omdat deze toch niet is wat ze verwachten :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_116491305
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:26 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Bij de HRA heb je geen achtervang met een lening zoals bij de langstudeermaatregel. Studenten hoeven dus alleen maar terug te betalen als ze later genoeg verdienen. Bij de HRA gaat het om je huidige inkomen zonder enige achtervang.
er wordt alsnog halverwege het spel geknoeid met de regels, achtervang of niet; het is oneerlijk, in beide gevallen. dit heeft niets te maken met achtervang.

en op welke manier zou ik het NIET terug hoeven te betalen? ik betaal hem nú toch al?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:30:18 #40
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491310
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:28 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En in welke zin heeft dat te maken met de langstudeerboete?
Sinds wanneer geld deze ook voor middelbare school?
En men kan toch van te voren proeflessen nemen om te kijken of de opleiding iets is?
Laat ik even de situatie schetsen:

VWO6, je weet nog niet wat je wilt doen, je studeert af, kiest de studie Geschiedenis.
In het eerste jaar van Geschiedenis kom je erachter dat je verkeerd hebt gekozen, je kiest een andere studie, Psychologie
Psychologie is inderdaad de juiste studie, maar je hebt dat extra jaartje wel echt nodig, maar dat jaartje extra heb je al gebruikt voor Geschiedenis.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:31:28 #41
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116491337
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:26 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Bij de HRA heb je geen achtervang met een lening zoals bij de langstudeermaatregel. Studenten hoeven dus alleen maar terug te betalen als ze later genoeg verdienen. Bij de HRA gaat het om je huidige inkomen zonder enige achtervang.
Blijft deze lening dan altijd staan totdat je het loon verdient wat hoog genoeg is om dit af te lossen, of wordt het op een gegeven moment kwijtgescholden?
En vanaf welk bedrag verdien je 'genoeg'?
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:31:35 #42
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116491341
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Laat ik even de situatie schetsen:

VWO6, je weet nog niet wat je wilt doen, je studeert af, kiest de studie Geschiedenis.
In het eerste jaar van Geschiedenis kom je erachter dat je verkeerd hebt gekozen, je kiest een andere studie, Psychologie
Psychologie is inderdaad de juiste studie, maar je hebt dat extra jaartje wel echt nodig, maar dat jaartje extra heb je al gebruikt voor Geschiedenis.
kun je de vraag nog even concreet stellen?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_116491342
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:24 schreef paddy het volgende:

[..]

Aan hoeveel rente moet de student dan denken?
Bij 15 jaar aflossingstermijn en de huidige rente betaal je minder dan 20 euro per maand aan aflossing en rente over de 3000 euro hoger collegegeld.
De VVD wil de problemen waar Nederland voor staat niet doorschuiven, maar aanpakken.
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:31:39 #44
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491343
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:30 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat het voor veel mensen lastig is in een vroeg stadium (18e) een keuze te maken over de te volgen opleiding, veel studenten switchen in het eerste studiejaar van opleiding omdat deze toch niet is wat ze verwachten :).
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:31:46 #45
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_116491346
Ehmmm...ik doe het andersom. Ik lang pro VVD-er geweest en hunker weer terug naar een stukje eerlijke verbondenheid. Tussen de regels door zie je nu al dat ik af ga haken.

Het is niet verkoopbaar om te roepen dat het derde pakket aan steunmaatregelingen voor Griekenland er niet komt op als ze achter (bewust of markttechnisch onbewust) achter de curve aan blijven lopen.. Terwijl op dit moment vele krachten verenigde krachten in Duitsland alsook in Frankrijk er alles aan gelegen is om de schade binnen de perken te houden. Griekenland is langzamerhand een hoofdpijn dossier aan het worden (terwijl de tekenen al in een zeer vroeg stadium zichtbaar waren sinds eerste aantreding - 1981). Toezicht komt nu achteraf via het IMF/Troika. En dan pretenderen dat we hierin een absolute stem hebben om de geldkraan dicht te draaien is in mijn optiek (te ver) voor de fanfare uit te lopen.
pi_116491354
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:31 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Blijft deze lening dan altijd staan totdat je het loon verdient wat hoog genoeg is om dit af te lossen, of wordt het op een gegeven moment kwijtgescholden?
En vanaf welk bedrag verdien je 'genoeg'?
Een beetje zoals het Britse systeem dan denk ik :? Hier moet je pas terugbetalen als je op jaarbasis meer dan 20.000GBP verdient. Wordt er zoiets bedoeld, meneer Zijlstra?
Ja doei.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:32:14 #47
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_116491357
Beste meneer Zijlstra, volgens uw signature wil de VVD de problemen niet doorschuiven maar aanpakken.

Waarom kiest het kabinet bij het oplossen van de problemen dan voor korte-termijn oplossingen zoals het verhogen van de btw naar 21%, langstudeerboetes, het in stand houden van inkomensonafhankelijke hypotheekrente-aftrek en dergelijke.

Dat klinkt toch echt slechts als doorschuiven.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  Moderator vrijdag 7 september 2012 @ 10:32:53 #48
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_116491372
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Laat ik even de situatie schetsen:

VWO6, je weet nog niet wat je wilt doen, je studeert af, kiest de studie Geschiedenis.
In het eerste jaar van Geschiedenis kom je erachter dat je verkeerd hebt gekozen, je kiest een andere studie, Psychologie
Psychologie is inderdaad de juiste studie, maar je hebt dat extra jaartje wel echt nodig, maar dat jaartje extra heb je al gebruikt voor Geschiedenis.
Hoe gaat voorkomen worden dat deze student, die wel gemotiveerd is, geen langstudeerdersboete hoeft te betalen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_116491374
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:22 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

Het hogere collegegeld kan je lenen tegen lage rente en hoef je alleen terug te betalen als je genoeg verdient. Er is dus een prima achtervang.
Sorry, maar dat is absoluut geen antwoord op mijn vraag. Laat ik deze daarom nog maar eens herhalen:

Beste meneer Zijlstra,

quote:
Ik ken studenten die hun studie netjes binnen 4 jaar cumlaude afronden, en door studiekeuzes in een ver verleden (dan praat je over 8 jaar geleden) toch met deze verhoging te maken krijgen. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze regeling zijn geweest?
Het gaat dus om de verantwoording van deze boete en of het uw bedoeling is om deze groep studenten, die netjes binnen de tijd en met zeer hoge cijfers afstudeert, toch met een boete op te zadelen, omdat ooit in een ver verleden (toen er nog lang geen sprake was van een langstudeerboete) een verkeerde keuze is gemaakt.

Wat had deze groep volgens u moeten of kunnen doen om deze verhoging te ontlopen?
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:33:12 #50
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_116491376
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:20 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:

[..]

De langstudeermaatregel betekent dat studenten een jaar extra mogen doen over hun bachelor en een jaar extra over hun master. Als ze dan nog niet afgestudeerd zijn, moeten ze een hoger collegegeld betalen. Dat is 3000 euro hoger. Hiermee willen we studenten stimuleren om sneller af te studeren en we gebruiken de opbrengst van het hogere collegegeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. We vragen studenten dus een hogere bijdrage aan hun eigen studie, maar blijven als overheid ook nog steeds fors bijdragen aan de kosten, namelijk ruim 75%.
Hoe denkt u met de opbrengsten de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? Door de salarissen in het onderwijs te verhogen?
This isn't even my final form.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')