Nou ja, voor de eerste paar generaties ging dat gewoon niet. Het omslagstelsel is nu niet meer populair, maar is met alle respect, voor toen wel een geniale oplossing geweest.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dank je voor deze uitleg.
Dan nu de hamvraag: waarom niet elke generatie voor zichzelf laten sparen in plaats van de ene generatie te laten sparen voor de andere generatie?
Ik begrijp dat dit voor de eerste generatie niet kon, maar we hadden toch ondertussen die transitie kunnen maken?
Wat mij betreft was het hele plan al waardeloos. Dat het mis ging verbaasde mij weinig.quote:We zijn het er dus over eens dat die aanbestedingsprocedure niet nodig was voor de 'gratis' zeer dure schoolboeken?
Wij zijn ook een tijdlang een profiteur geweest van Europa. Pas sinds de jaren negentig is daar verandering in gekomen.quote:Ik vond het toch behoorlijk braaf dat wij zolang de grootste nettobetaler waren (per 100 000 inwoners) of zijn (ik meen dat momenteel 1 land een nog grotere nettobetaler is maar dat zou ik moeten opzoeken). Goed, wij hebben ook meer baat bij de EU dan de meeste landen en we mogen daarom best wat meer betalen maar het kan ook worden overdreven.
Leg eens uit waarom jij stelt dat jij Nederland een rebels en zeurderig land vindt?
Nobel. Of een spaarrekening een verstandig idee is weet ik niet. Spaarpensioenen zijn in deze tijd gunstig, maar vragen wel een relatief hoge inleg om rendabel te kunnen zijn. Ik zelf zou wel via een fonds gaan. Half beleggen/half sparen. Hangt natuurlijk ook van de sector en de werkgever af wat zij hebben geregeld, maar daar zal de komende jaren wel meer vrijheid in komen.quote:Ik wil daar graag vroeg aan beginnen, maar dan wel op individuele basis en niet op groepsbasis, ik wil ook dat het opgebouwde vermogen op mijn bankrekening staat zodat ik zeker weet dat het daar blijft staan, zolang die bank niet failliet gaat.
Het zou geniaal zijn geweest als ze een correctie hadden toegepast op basis van de vergrijzing en ontgroening. Gezien de anticonceptie net na het beëindigen van WOII viel dat gemakkelijk te voorzien.quote:Het omslagstelsel is nu niet meer populair, maar is met alle respect, voor toen wel een geniale oplossing geweest.
Dank je voor de tip.quote:Als wij het toch hebben over die tijd:
http://dbnl.nl/tekst/iden004nada01_01/iden004nada01_01.pdf
De "Nadagen van de verzorgingsstaat" uit 1983 is een klassieke toekomstvisie gepubliceerd door het SCP. Het beslaat een mooie 260 pagina's. Maar als je dat hebt doorgenomen dan heb je een kleine studie Nederlands beleid erop zitten en snap je het discours vanuit waar een heleboel regelingen uit zijn ontstaan. Om het heden te kunnen begrijpen moet je soms teruggrijpen naar hoe men in het verleden de toekomst zag.
Eens.quote:Wat mij betreft was het hele plan al waardeloos.
Met betrekking tot het vreemdelingenbeleid begrijp ik dat. Hoe zit dat met het economische? Wij zijn toch altijd nog een zeer grote nettobetaler, daar zouden de andere landen toch blij mee moeten zijn? Ook al hebben wij relatief veel belang bij de EU in vergelijking met die andere landen (export en distributie).quote:Nederland wordt op zowel economisch als op het vreemdelingenbeleid gebied gehaat door een aantal Europese landen en instellingen.
Op zich heb ik geen problemen met het beleggen maar dat moet wel risicoloos gebeuren waarbij is gegarandeerd dat het rendement niet lager kan worden dan wat je krijgt als het op de bank staat.quote:Of een spaarrekening een verstandig idee is weet ik niet. Spaarpensioenen zijn in deze tijd gunstig, maar vragen wel een relatief hoge inleg om rendabel te kunnen zijn. Ik zelf zou wel via een fonds gaan. Half beleggen/half sparen. Hangt natuurlijk ook van de sector en de werkgever af wat zij hebben geregeld, maar daar zal de komende jaren wel meer vrijheid in komen.
Ach, als de brave burgerbevolking die toen op de KVP, PvdA en ARP stemden in die tijd geweten hadden wat voor een goddeloze en rebelse kinderen zij op de wereld zouden brengen is het een godswonder dat ze überhaupt nog onze ouders hebben gebaard.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou geniaal zijn geweest als ze een correctie hadden toegepast op basis van de vergrijzing en ontgroening. Gezien de anticonceptie net na het beëindigen van WOII viel dat gemakkelijk te voorzien.
Nederland heeft een relatief kleine rijksbegroting i.v.m praktisch alle grote landen. We lopen simpelweg minder risico, alleen zijn wij erg afhankelijk van hoe onze grote Europese vrienden het doen. Wij kunnen het dan ook niet nalaten om daar continu over de schouder mee te kijken. Typisch is bijvoorbeeld dat Nederland de boete voor het stabiliteitspact heeft geïnitieerd en vervolgens de eerste is die er niet aan wil voldoenquote:Met betrekking tot het vreemdelingenbeleid begrijp ik dat. Hoe zit dat met het economische? Wij zijn toch altijd nog een zeer grote nettobetaler, daar zouden de andere landen toch blij mee moeten zijn? Ook al hebben wij relatief veel belang bij de EU in vergelijking met die andere landen (export en distributie).
Risicoloos beleggen zou ik ook fantastisch vinden, maar daar pak je geen rendement mee en bestaat eigenlijk niet. Hoe meer garanties er door fondsen geboden worden, hoe meer er waarschijnlijk mis mee is als het gaat om beleggingen.quote:Op zich heb ik geen problemen met het beleggen maar dat moet wel risicoloos gebeuren waarbij is gegarandeerd dat het rendement niet lager kan worden dan wat je krijgt als het op de bank staat.
Dus liever genoegen nemen met een lager rendement en eens een verlies incasseren dan risicovol beleggen en niet je verlies nemen zo gauw de koers zakt. Verkoop dan bij het begin van een recessie direct je aandelen en wacht eventjes de situatie af alvorens je opnieuw belegt.
De HBS is een van de oorzaken geweest waarom het hoger onderwijs in Nederland decennia lang zo sociaal verdeeld is geweest.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 22:36 schreef soklos het volgende:
Ze moeten gewoon de hbs weer invoeren en een sociaal leenstelsel invoeren. Verder alle exacte richtingen stimuleren. Dan zetten we in ieder geval weer stappen in de goede richting.
"In de praktijk ontstonden twee soorten, namelijk de driejarige en de vijfjarige hbs. Ook is er enige tijd een zesjarige cursus geweest met eenzelfde programma als de vijfjarige. Bij alle lag de nadruk op het onderwijs in wiskunde, exacte vakken en moderne talen."
Dit verhaal is niet volledig. Je kon in ieder geval na WOII vanuit de MULO doorstromen naar de HBS, zoals je nu kan doorstromen van het HAVO naar het VWO.quote:De HBS is een van de oorzaken geweest waarom het hoger onderwijs in Nederland decennia lang zo sociaal verdeeld is geweest.
De middenklasse ging naar het HBS en leerde daar talen spreken en boekhouden zodat zij daarna een positie konden krijgen binnen de handel en het bedrijfsleven. Eventueel werd er nog aan een technische hogeschool doorgestudeerd, maar dat alleen als dat strikt noodzakelijk was. Dit leverde een positie op binnen het midden en het hoger middenkader in de Nederlandse burgerij. Tot de universiteit had je tot heel lang met een HBS diploma geen toegang en daarna werd je tot relatief laat nog schuin aangekeken.
De gegoede burgerij had geld genoeg om hun kinderen naar het gymnasium en daarna naar de universiteit te sturen. Vanuit hier stond binnen de verzuiling posities open die behoorde tot de top van de zuil. Dit had allemaal niets te maken met kennis of talent, maar puur met afkomst en geld.
De Mammoetwet heeft hier een einde aan gemaakt, en ondanks het sociaal-democratische inslag, de eerste stappen gezet naar een volwaardige meritocratische maatschappij waar afkomst aan ondergeschikt belang is geworden dan talent.
Nee, je moet hem verdienen met postbezorgen op zaterdagmiddag.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 10:45 schreef Mrjolyn_ het volgende:
Vast al antwoord op gegeven hier maar geen zin om via telefoon alles terug te zoeken: kan je de boete ook bij je schuld opzetten of gaat het dus echt alleen maar via je collegegeld?
Je betaalt uiteindelijk (nadat je wat terugkrijgt bij uitschrijven) altijd per maand, behalve in juli of augustus.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:49 schreef Taurus het volgende:
Dus als iemand in september uitgeschreven wordt, betaalt 'ie maar 1/12 van het collegegeld?En daarna niet meer per maand, maar het hele bedrag of per blok? Wat een raar gedoe.
Je vergeet dat de instellingen ook 3.000 euro per student moeten betaling richting Zijlstra.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:19 schreef sorcees het volgende:
Zojuist wist de staatssecretaris te melden dat bij afschaffing van de langstudeerdersboete de staat 370.000.000 euro misloopt, dat komt dan overeen met 123.000 studenten die meer dan 1 jaar studietijd overschrijding hebben.
Dit op een totaal van ongeveer 660.000 studenten, dat is 18,5 %, dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel.
De geldpers.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:48 schreef AAB het volgende:
Wat een verschrikkelijke vent is het ook, meest slecht bedachte maatregel ooit. 1 september komt aardig dichtbij..
Al het geld wat de meeste studenten nu bij DUO gaan lenen om de boete te kunnen bekostigen, waar komt dat vandaan??
Hadden we vorig jaar niet een hele kwestie die om 'perverse prikkels' draaide? Ervanuitgaande dat de universiteiten dus 6000 euro moeten lappen aan Zijlstra en daar 3000 van terugvragen aan de langstudeerders (of gelijksoortige constructie waarin 6k per langstudeerder naar de overheid gaat)quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:37 schreef Sebastiaan85 het volgende:
[..]
Je vergeet dat de instellingen ook 3.000 euro per student moeten betaling richting Zijlstra.
Dat is niet zo. Er is met een verandering in de wet 180 miljoen bezuinigd op alle universiteiten in plaats van het bedrag per student vanuit de universiteiten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:37 schreef Sebastiaan85 het volgende:
[..]
Je vergeet dat de instellingen ook 3.000 euro per student moeten betaling richting Zijlstra.
60.000 studenten x 3.000 euro x 2 = 360.000.000 boete-inkomsten.
De rest zal wel een inflatie correctie zijn.
Er zijn maar 160.000 hbo en wo studenten in Nederland. Heb het eens moeten opzoeken via het CBSquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:19 schreef sorcees het volgende:
Zojuist wist de staatssecretaris te melden dat bij afschaffing van de langstudeerdersboete de staat 370.000.000 euro misloopt, dat komt dan overeen met 123.000 studenten die meer dan 1 jaar studietijd overschrijding hebben.
Dit op een totaal van ongeveer 660.000 studenten, dat is 18,5 %, dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel.
Jaarlijkse instroom waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:59 schreef Mishu het volgende:
[..]
Er zijn maar 160.000 hbo en wo studenten in Nederland. Heb het eens moeten opzoeken via het CBS
Hij is in ieder geval een zeer slechte bestuurder, of dat hij als mens verschrikkelijk is weet ik niet maar hoe prettig kan een mens zijn die bewust kiest voor zoveel collaterale schade? Het is in ieder geval een zeer slecht bedachte maatregel. Voer van mijn part toelatingsexamens in voor bachelorfases en masterfases van opleidingen, bezuinig door studenten hetzelfde bedrag te laten lenen, ..., het is allemaal beter dan dit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:48 schreef AAB het volgende:
Wat een verschrikkelijke vent is het ook, meest slecht bedachte maatregel ooit.
Inderdaad, waarvan zo'n 50 000 voor het WO als ik me niet vergis.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jaarlijkse instroom waarschijnlijk.
Dan heb je het wel verkeerd opgezochtquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:59 schreef Mishu het volgende:
[..]
Er zijn maar 160.000 hbo en wo studenten in Nederland. Heb het eens moeten opzoeken via het CBS
Klopt, ik herinner het me verkeerd. Er was wel een 160.000 studenten in dat artikel maar dat waren niet alle studenten. Geen zin om het echte getal op te zoeken. Even een mindsnapquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:04 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dan heb je het wel verkeerd opgezocht
Hier de rest van het artikel.quote:Het is heel eenvoudig: geef eerstejaars geen cent, geef tweedejaars een kleine toelage (mits ze genoeg studiepunten hebben gehaald) en maximaliseer die toelage zodra de student aan de master begint. Voor 'honours' colleges, buitenlandtrips, bestuursfuncties en ander dingen waarmee studenten laten zien dat ze iets van hun leven willen maken, wordt extra geld beschikbaar gesteld.
En hoe zit dat eigenlijk met de huishoudinkomenstoets? Daar werd ook niet gemiept over naleven van de wet, ministerie dondert er gewoon een bericht uit met 'niet langer nodig, klaar'. Kan hiermee ook. Maar stel je voor dat je je ongelijk toegeeft, brrrr.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 12:46 schreef bear87 het volgende:
Ben zeer benieuwd naar de afloop hiervan. Ik heb het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, met name door de argumenten die Zijlstra geeft waarom hij de boete niet gaat afschaffen. Zijn argumenten zijn namelijk een heus zwaktebod. Zijn enige antwoord op de vraag: Ga je hem afschaffen? zou moeten luiden: Nee, want ik vind de boete volkomen rechtvaardig. Zijn argumenten zien echter totaal niet op de inhoud en/of rechtvaardigheid van de boete, maar op de zogenaamde juridische onmogelijkheid hem af te schaffen of de administratieve rompslomp die dat teweeg zou brengen.
En dat is vreemd, de inhoud doet er kennelijk niet meer toe voor hem want 'als het kabinet met 400 miljoen komt aanzetten' valt er ook wel weer te praten over de afschaffing. Wat is het nou, Zijlstra?
Dibi zou een ware held zijn mocht hij met zijn motie van wantrouwen richting Zijlstra komen.
Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:00 schreef Onufriev het volgende:
Dit topic al een tijdje aan het volgen maar er staat zoveel info in dat ik niet alles bij kan benen. Als de langstudeerboete waarschijnlijk toch volgend jaar wordt afgeschaft, kan je dan niet er een jaartje tussenuit? Even werken of een jaar backpakken, dan pak je het weer op over een jaar zonder boete.
Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:07 schreef cikolata het volgende:
[..]
Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...
Dat is het slechtste argument dat denkbaar is om iemand een straf op te leggen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:37 schreef soklos het volgende:
Het is een belachelijke regeling. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Alleen wat ik nog belachelijker vind is het gedraai van het CDA en de onzekerheid, alweer, of de langstudeerboete doorgaat ja of nee. Het is gewoon echt in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Het is gewoonweg asociaal hoe ze ermee omgaan. Hier kan ik echt boos om worden.
Zijlstra hield zich goed staande en heeft goede argumenten. Het gat in de begroting moet gewoon opgelost worden. Neemt niet weg dat het een super domme beslissing was om überhaupt de langstudeerboete in te laten gaan, maar het is er nu eenmaal wel. CDA had gewoon eerder moeten aangeven dat ze tegen de langstudeerboete zijn. Stelletje draaikonten.![]()
Hier een indruk van de persoon Zijlstraquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval een zeer slechte bestuurder, of dat hij als mens verschrikkelijk is weet ik niet maar hoe prettig kan een mens zijn die bewust kiest voor zoveel collaterale schade? Het is in ieder geval een zeer slecht bedachte maatregel. Voer van mijn part toelatingsexamens in voor bachelorfases en masterfases van opleidingen, bezuinig door studenten hetzelfde bedrag te laten lenen, ..., het is allemaal beter dan dit.
Nogmaals, waarom niet gewoon heel dat collegegeld afschaffen en via de stufi het verschil afrekenen?
quote:Iemand vroeg mij ooit of ik de studenten van nu verwend vind. Nee, wij waren verwend. In mijn tijd hadden we nog alle gezellige regelingen, volledig reisrecht en een vier plus drie-studiefinanciering. In die tijd was het voor studenten royaler dan het nu is, je moet niet ontkennen dat het in de tijd dat ik studeerde een slagje makkelijker was. Dat maakt het alleen des te moeilijker om daar jo-ho over te vertellen zonder dat iedereen meteen in een negatieve reflex schiet.
Ik hoef nog maar een half jaar, maar de vakken die ik nog moet doen gaan volgend jaar op in grotere vakken. Dan zou ik dus nog meer vertraging oplopen waar ik echt geen zin in heb. Ik heb dus geen andere keuze dan 1500 euro weggooien.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:16 schreef Onufriev het volgende:
[..]
Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.
Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 14:21 schreef Onufriev het volgende:
In ieder geval wel chill dat het niet 3000 euro is ongeacht hoe lang je bezig bent, dat is wat ik in eerste instantie dacht bij een boete.
Bij mij niet hoor.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 14:23 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.
Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
quote:Hoe wordt bepaald of je langstudeerder bent?
Op 1-9-2012 wordt het aantal inschrijvingen voor een bekostigde opleiding in het verleden geteld. Daarbij kijken we terug tot 1-9-1991 in het Centraal Register Inschrijvingen Hoger Onderwijs (CRIHO). Als peildatum voor een inschrijving in elk studiejaar hanteren we 30 september.
Ga daar dus maar niet van uit nee. 30 september is dus het meetpunt, je jaar telt dus helaas gewoon mee. Dit kan je ook zien bij Mijn IB-Groep (onder het menukopje "Langstudeerders"), als je daarop inlogt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Heb je een bron hiervoor, 1 oktober was toch het meetpunt?
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Heb je een bron hiervoor, 1 oktober was toch het meetpunt?
Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.
Dat komt omdat je voor februari hebt uitgeschreven, dat is inderdaad wel van invloed op je stufi, maar niet op de langstudeerboete.Maar als je de tweede opleiding nominaal hebt gehaald dan is er natuurlijk niets aan de hand.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 23:07 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.
Maar dan zal dat wel los van elkaar staan.
He, doet Zijlstra hier nu een beroep op de rechtszekerheid of het vertrouwensbeginsel? Toen hij hij die boete invoerde leek het nog alsof die woorden niet in zijn vocabulaire voorkwamen...quote:Op zondag 19 augustus 2012 08:34 schreef Nailpolish het volgende:
Langstudeerboete afschaffen is 'onbehoorlijk richting studenten'
HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.
Dat zei Zijlstra (Onderwijs) vrijdag in Knevel en Van den Brink.
''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra.
Nu.nl
Nee, dat zou lullig zijn he, als mensen al rekening houden met bepaalde dingen toch nog hun hele planning in de war schoppen. Oh, wacht....quote:''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven''
Wat is zijn bijnaam?quote:Die man doet zijn bijnaam echt eer aan
Helaas was er een of andere domme politicus die de laatste dagen in de media dit praatje hield, het is je reinste onzin. De universiteiten kunnen er niets aan doen dat iedereen die in staat is om zijn schoenveters te strikken wordt toegelaten tot de universiteiten omdat de Nederlandse wetgeving stelt dat mensen met een VWO-diploma moeten worden toegelaten. Ik overdrijf nu wat maar als je weet dat een kwart van de autochtone Nederlanders een VWO-diploma behaalt en dat de universiteit, met alle opleidingen bij elkaar genomen, zich richt op de top-15% van de Nederlanders dan constateer je dat er een flink gat is tussen het VWO en het WO.quote:Daarnaast moeten universiteiten de verantwoordelijkheid dragen om studenten te motiveren betere resultaten te leveren, niet de staat.
Ah ja, die had ik al eens gehoord.quote:Halve Zoolstra....
Eerst zien dan geloven. Ik hoop van wel, maar reken je nog maar niet rijk.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:17 schreef Devz het volgende:
Het kan toch bijna niet anders of de langstudeerboete wordt volgende week alsnog onder druk van de tweede kamer geschrapt. Laten we het maar hopen.
Ik snap precies wat je bedoelt, ik zie ook een kleine etterbak als ik hem op tv ziequote:Op zondag 19 augustus 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ah ja, die had ik al eens gehoord.
Ik vind knaapje Zijlstra ook wel mooi. Of ben ik de enige die steeds een knulletje ziet die mag meespelen met de grote mensen wanneer ik hem op televisie zie?
quote:
quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven. Ik hoop van wel, maar reken je nog maar niet rijk.
Volgende week is het geld van mijn rekening afgeboekt, het zal mij benieuwen of ik er ooit nog wat van terug zie. Helaas kan ik de inschrijving in studielink niet meer zodanig veranderen dat ik in termijnen kan betalen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:17 schreef Devz het volgende:
Het kan toch bijna niet anders of de langstudeerboete wordt volgende week alsnog onder druk van de tweede kamer geschrapt. Laten we het maar hopen.
Hier ook het zal mij allemaal benieuwenquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:07 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Volgende week is het geld van mijn rekening afgeboekt, het zal mij benieuwen of ik er ooit nog wat van terug zie. Helaas kan ik de inschrijving in studielink niet meer zodanig veranderen dat ik in termijnen kan betalen.
Ik hoorde vandaag ook een mooie. Schwalbe Zijlstra.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ah ja, die had ik al eens gehoord.
Ik vind knaapje Zijlstra ook wel mooi. Of ben ik de enige die steeds een knulletje ziet die mag meespelen met de grote mensen wanneer ik hem op televisie zie?
En dat je je daarna uitschrijft? De boete gaat per maand dacht ik, dus je betaalt dan niet voor een heel jaar.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Weet iemand trouwens wat er gebeurt als je nog 2 weken na september iets af moet maken of aanpassen ofzo? Kan dit met je school geregeld worden of moet je dan ook echt inschrijven en daarbij dus die boete op je dak krijgen?
Voor de eerste maand geldt toch sowieso nog een uitloopregeling? Service van de Halbequote:Op maandag 20 augustus 2012 16:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Weet iemand trouwens wat er gebeurt als je nog 2 weken na september iets af moet maken of aanpassen ofzo? Kan dit met je school geregeld worden of moet je dan ook echt inschrijven en daarbij dus die boete op je dak krijgen?
Had ik ook gelezen. Dan betaal je 200 nog wat geloof ik.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:30 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Voor de eerste maand geldt toch sowieso nog een uitloopregeling? Service van de Halbe... ff zoeken, moment.
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoekenquote:Op maandag 20 augustus 2012 22:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Had ik ook gelezen. Dan betaal je 200 nog wat geloof ik.
Edit: o nee, toch niet. Ik kan het althans niet terugvinden. September telt gewoon als 1 maand, dus dat kost 402,- of iets dergelijks.
krijg je daar bericht van? ik had geen bericht gekregen, maar moest zelf duo achteraan rennen. daar wordt je helemaal in de war gemaakt met hoe je het nou moet stopzetten....de ene zegt dat er al een einddatum op de kaart staat en dat je dus niets moet doen en de ander zei weer: bellen met die stopzetlijn etc...quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:12 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb al wel bericht gehad dat ik m'n OV moet inleveren, jullie ook? Of is het toevallig precies getimed met de ingang van de langstudeerboete omdat ik dan ook aan de 7 jaar studeren zit...
Wat een faalhazen dat ze het zelf niet eens weten. De datum op je ov-kaart heeft niets te maken met je recht op een studentenreisproduct, dat is net zoals op je pinpas gewoon een datum waarna de kaart zelf niet meer geldig is.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:22 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]
krijg je daar bericht van? ik had geen bericht gekregen, maar moest zelf duo achteraan rennen. daar wordt je helemaal in de war gemaakt met hoe je het nou moet stopzetten....de ene zegt dat er al een einddatum op de kaart staat en dat je dus niets moet doen en de ander zei weer: bellen met die stopzetlijn etc...dus ik zo van kan ik het niet een week tevoren gewoon stopzetten door te bellen? NEE DAT GAAT NIET WANT ER STAAT AL EEN EINDDATUM OP
![]()
uiteindelijk heb ik toch een week ervoor zitten bellen met de stopzetlijnen een paar daagjes eerder dus stopgezet ( vervolgens na 5 dagen zelf het reisproduct bij zo'n automaat eraf gehaald. ik kreeg echter twee weken na het opzetten een brief dat ik het reisproduct er moest afhalen...heb dat niet gedaan, want dat had ik toch al gedaan![]()
we zijn nu een jaar verder en ik vertrouw het nog steeds niet desondanks dat mijn kaart nu telkens opgeladen moet worden.....ik ben al 3 keer bij duo geweest en daar zeggen ze dat ze zien dat ik hem tijdig heb stopgezet....maar wedden dat ik plotseling een boete van 10000 o.i.d ga krijgen wegens niet goed stopzetten....HAAT DUO
Hmmm ja maar dat geldt niet voor studenten die nog even iets moeten afmaken in september denk ik. Er staat bij inschrijving en direct weer uitschrijving.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoeken: http://www.nu.nl/binnenla(...)erdersmaatregel.html
Hmmm, ja, dan heb ik toch niet de goede bron, er stond me echt iets van bij dat het ook voor afstudeerders is....quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hmmm ja maar dat geldt niet voor studenten die nog even iets moeten afmaken in september denk ik. Er staat bij inschrijving en direct weer uitschrijving.
Ik zie op de site van DUO dat het vanaf septemver 97 euro per halve maand is.... http://duo.nl/particulier(...)entenreisproduct.aspquote:Op maandag 20 augustus 2012 23:33 schreef Sapstengel het volgende:
Ik denk dat ik gewoon aan de 7 jaar zit (4 stufi + 3 jaar lenen en OV).
Ik ga wel m'n OV nog houden, omdat het goedkoper is dan kaartjes kopen, die 67 euro per halve maand. Moet je dit trouwens nog aanvragen of is het gewoon een kwestie van niet stopzetten.
Ah dat is minder.. Maarja, nog steeds goedkoper dan 5x per week retourtje Enschede kopen a 14 euro. Daarmee kom ik op bijna 300 euro per maand, dit is dan nog 100 goedkoper.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:36 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik zie op de site van DUO dat het vanaf septemver 97 euro per halve maand is.... http://duo.nl/particulier(...)entenreisproduct.asp
Je OV mocht je toch tot januari houden omdat deze per kalenderjaar liep en niet per september stop kon worden gezet?quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:12 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb al wel bericht gehad dat ik m'n OV moet inleveren, jullie ook? Of is het toevallig precies getimed met de ingang van de langstudeerboete omdat ik dan ook aan de 7 jaar studeren zit...
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:41 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je OV mocht je toch tot januari houden omdat deze per kalenderjaar liep en niet per september stop kon worden gezet?
http://www.nu.nl/politiek(...)-geldig-januari.html
quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:25 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Wat een faalhazen dat ze het zelf niet eens weten. De datum op je ov-kaart heeft niets te maken met je recht op een studentenreisproduct, dat is net zoals op je pinpas gewoon een datum waarna de kaart zelf niet meer geldig is.
quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoeken: http://www.nu.nl/binnenla(...)erdersmaatregel.html
Bedankt voor de research maar ik denk dat dit alleen geldt wanneer je dus aan een nieuwe studie begint, niet als je al bezig bent en uitloop hebtquote:Studenten die zich in september inschrijven voor een studie en nog in dezelfde maand besluiten te stoppen, worden pas op 1 oktober officieel uitgeschreven. Dit zou tot gevolg hebben dat de korte periode dat ze stonden ingeschreven als een studiejaar telt.
Ja, dit wel, maar er stond me echt iets bij van iets voor ouderejaars, maar kan er niets meer over vinden. Dan maar wachten tot donderdagquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de research maar ik denk dat dit alleen geldt wanneer je dus aan een nieuwe studie begint, niet als je al bezig bent en uitloop hebt
Je kan inderdaad lenen om die boete (is gewoon hoger collegegeld) te betalen. Hoeft niet. Kwijtgescholden wordt het trouwens haast nooit, alleen onder bepaalde voorwaarden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]ben nog steeds bang voor duo
worden boetes ook als lening gezien? dus dat je 15 jaar moet terugbetalen en daarna kwijtschelding?
bij mij was het 1 oktober stopzetdatum....had ik ongeveer een miljoen keer gevraagd....heb zelf die stufi lening zelf stopgezet, want ik vertrouwde die duo monsters niet.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:43 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.
Donderdag?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, dit wel, maar er stond me echt iets bij van iets voor ouderejaars, maar kan er niets meer over vinden. Dan maar wachten tot donderdag
Thanks, voor het eerst dat ik dan oprecht geïnteresseerd ben in de uitkomst van een politiek debat of bijeenkomstquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Donderdag vindt in de Tweede Kamer een campagnebijeenkomst plaats over de langstudeerboete.
Dit is ook mijn angst.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:12 schreef Kansenjongere het volgende:
Een korte voorspelling:
Alle partijen gaan het CDA uitlachen dat ze nu opeens tegen een wet zijn die ze niet alleen zelf hebben voorgesteld, maar die ze eigenlijk al per 1 september 2010 hadden willen invoeren.
Vervolgens zegt de VVD dat ze het allemaal best vinden, maar dat er dan wel een alternatief moet komen (lees: sociaal leenstelsel).
Daarna gaan de tegenstanders van het sociale leenstelsel zeggen dat dat nog veel asocialer is dan de langstudeerboete.
Tenslotte komen ze er niet uit, blijft de langstudeerboete staan en maken ze elkaar allemaal uit voor rotte vis, draaikont en hypocriet, waarbij iedereen zijn eigen straatje schoonveegt want het ligt toch echt aan de anderen dat de langstudeerboete blijft bestaan.
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:07 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Dit is ook mijn angst.
Maar je kunt het ook zo bekijken.
1. De langstudeerboete verdwijnt.
2. Het CDA krijgt enorm op zijn flikker voor een magnifiek staaltje hypocrisie.
Ik denk dat de langstudeerboete inmiddels zo'n heet hangijzer is geworden dat partijen willen vermijden dat zij de doorslaggevende factor zijn waarmee de maatregel nog doorgang kan vinden. Nu is het aan de creativiteit van de partijen die tegen zijn. Hopelijk komen ze met een trump card.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:13 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?
Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat bepaalde groepen worden vrijgesteld van deze absurde boete, bijvoorbeeld mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering (deeltijdstudenten).quote:Een korte voorspelling:
Alle partijen gaan het CDA uitlachen dat ze nu opeens tegen een wet zijn die ze niet alleen zelf hebben voorgesteld, maar die ze eigenlijk al per 1 september 2010 hadden willen invoeren.
Vervolgens zegt de VVD dat ze het allemaal best vinden, maar dat er dan wel een alternatief moet komen (lees: sociaal leenstelsel).
Daarna gaan de tegenstanders van het sociale leenstelsel zeggen dat dat nog veel asocialer is dan de langstudeerboete.
Tenslotte komen ze er niet uit, blijft de langstudeerboete staan en maken ze elkaar allemaal uit voor rotte vis, draaikont en hypocriet, waarbij iedereen zijn eigen straatje schoonveegt want het ligt toch echt aan de anderen dat de langstudeerboete blijft bestaan.
Beter opletten dan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:08 schreef Twin1983 het volgende:
Waar ik me steeds aan erger is die discussie wat nu 'goedkoper' is voor de student. Het leenstelsel of de langstudeerboete. In mijn geval zit ik al met een studieschuld, waar nu ook nog een boete bovenop komt. Terwijl ik dit nooit aan had zien komen. Mensen die in mijn situatie zitten worden steeds vergeten in deze discussie.
Om misverstanden te voorkomen, na die 17 jaar (of eigenlijk 17 jaar en een paar maanden) wordt het resterende bedrag automatisch kwijtgescholden, het komt alleen niet heel erg veel voor dat mensen na die periode nog niet de schuld hebben afbetaald maar het komt genoeg voor dat de overheid graag die termijn met 5 jaar wil verlengen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:04 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Je kan inderdaad lenen om die boete (is gewoon hoger collegegeld) te betalen. Hoeft niet. Kwijtgescholden wordt het trouwens haast nooit, alleen onder bepaalde voorwaarden.
Het is voor veel studenten nogal relevant. Met die Halbeheffing is bijvoorbeeld het deeltijdstuderen voor veel mensen niet meer mogelijk aangezien de kosten de pan uit lopen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:08 schreef Twin1983 het volgende:
Waar ik me steeds aan erger is die discussie wat nu 'goedkoper' is voor de student. Het leenstelsel of de langstudeerboete.
Het was inderdaad al zo'n 1,5 jaar bekend dat die boete er waarschijnlijk zou komen.quote:
Als het zou worden afgeschaft komen ze denk ik in plaats van veel gepraat over het alternatief eerder met het argument dat er geen steun meer voor is en dat het niet zo mag zijn dat de student nu in onzekerheid is (dit boven een alternatief).quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:13 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?
Om hier even op terug te komen; ik heb eind dit jaar vijf jaar OV, maar toch staat er bij DUO aangegeven dat ik er nog maar tot 31 december recht op heb? Hoe zit dat dan?quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:43 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.
Toch klinkt het wel hoopvol allemaal. Er zijn nu zoveel partijen tegen en er is zoveel media-aandacht dat de boete bijna niet meer door kán gaan. Met een spoedwet is het juridisch ook geen probleem meer, enige puntje is dan de financiële dekking, maar ik denk dat daar ook wel een alternatief voor gevonden wordt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:09 schreef Nailpolish het volgende:
Radiostilte rond overleg langstudeerboete
[...]
Het recht op een studenten-OV is ingekort tot 5 jaar als ik mij niet vergis. Omdat men de OV per kalenderjaar verstrekt kon men deze niet per september stopzetten, maar krijgt de student de OV tot eind december.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:30 schreef Jivis het volgende:
[..]
Om hier even op terug te komen; ik heb eind dit jaar vijf jaar OV, maar toch staat er bij DUO aangegeven dat ik er nog maar tot 31 december recht op heb? Hoe zit dat dan?
Wat een baggerzooi dan, moet ik voor één jaartje kaartjes gaan dokkenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:39 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het recht op een studenten-OV is ingekort tot 5 jaar als ik mij niet vergis. Omdat men de OV per kalenderjaar verstrekt kon men deze niet per september stopzetten, maar krijgt de student de OV tot eind december.
Wat betreft die financiële dekking lult Zijlstra ook weer deels uit zijn nek. Het 'gat' blijkt veel kleiner te zijn (link)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:38 schreef Devz het volgende:
[..]
Toch klinkt het wel hoopvol allemaal. Er zijn nu zoveel partijen tegen en er is zoveel media-aandacht dat de boete bijna niet meer door kán gaan. Met een spoedwet is het juridisch ook geen probleem meer, enige puntje is dan de financiële dekking, maar ik denk dat daar ook wel een alternatief voor gevonden wordt.
Het ligt er aan wat je als lastig definieert, Zijlstra heeft natuurlijk niets te zeggen wanneer een kamermeerderheid tegen is. In dat geval zal hij een gat in de begroting doorgeven.quote:Als er gestemd gaat worden en de meerderheid is tegen wordt dat nog een lastige discussie met Halbe Zijlstra.
Zo werkt het dus niet. Het parlement kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ligt er aan wat je als lastig definieert, Zijlstra heeft natuurlijk niets te zeggen wanneer een kamermeerderheid tegen is. In dat geval zal hij een gat in de begroting doorgeven.
Geniale zet toch? Door effe 2 jaar iedereen doodsangst uit te laten staan heeft iedereen vaart gemaakt en zijn er heel veel mensen toch ineens klaar. Missie succesvol !quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het wel erg vreemd dat ze er nu pas mee komen. Waarom niet een paar maanden geleden? Het zou veel stress, onzekerheid en onnodig nadelige beslissingen bij studenten kunnen schelen.
Ja, ik weet wel waarom het CDA dit nu pas in gang heeft gezet. De vraag is of dat zo'n partij je stem waard is.
Het kabinet = de regering.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Het kabinet kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.
Ja en nee. Het parlement bepaalt welke wetgeving naar het senaat gaat, samen bepalen ze welke wetgeving er wordt gemaakt, gewijzigd (amendement) en verwijderd. Dat is de nee.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Het parlement kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.
Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen.quote:
Ik geloof niet dat het veel verschil heeft gemaakt. Los hiervan (misschien schat ik het juist in, misschien niet) vind ik het behoorlijk stijlloos als je zo'n paniek legitimeert met een eventueel hoger studierendement en teken ik graag hierbij aan dat het een schijnbaar hoger studierendement is. Uiteindelijk weegt de kwaliteit in veel gevallen zwaarder dan de kwantiteit en de kwaliteit gaat vaak ten koste van het sneller afstuderen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
Geniale zet toch? Door effe 2 jaar iedereen doodsangst uit te laten staan heeft iedereen vaart gemaakt en zijn er heel veel mensen toch ineens klaar. Missie succesvol !
slaapgebrekquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:08 schreef Kansenjongere het volgende:
Hehe, net op tijd aangepast zie ik.
Nee, ik doelde op Bram van Loon die in eerste instantie nog beweerde dat regering en kabinet verre van hetzelfde zouden zijnquote:
Bea en de staatssecretarissen. Zijlstra zit dus wel in het kabinet maar niet in de regering. Voor Trix geldt het omgekeerde.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:11 schreef Yreal het volgende:
Oh bram. Op bea na, wat is het verschil dan tussen het kabinet en de regering?
Ik had het aangepast om wat vriendelijker te zijn, niet omdat het fout was. Ik vind het in ieder geval nogal een verschil of dat wel of niet alle staatssecretarissen er onderdeel van zijn. Je zou maar voor ze moeten koken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, ik doelde op Bram van Loon die in eerste instantie nog beweerde dat regering en kabinet verre van hetzelfde zouden zijn
Omdat dit een goedkope manier is om zieltjes te winnen tijdens de verkiezingscampagne.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 00:54 schreef Warren het volgende:
Ik heb pas net vernomen dat men deze maatregel wil terugdraaien. Waarom stemt men eerst voor en wil men daarna er vanaf? Ik snap er niets meer van. Het is dezelfde TK nota bene.
Ze hebben zich verkeken op de protesten die dit zou oproepen. Vermoedelijk dachten ze dit er even eenvoudig doorheen te krijgen, het is immers maar een relatief kleine groep die hierdoor geraakt wordt en eerdere (aanzienlijk absurdere) bezuinigingen op onderwijs zoals het instellingscollegegeld voor een tweede graad stuiten ook nauwelijks op protest. Wat men over het hoofd gezien heeft, is dat door deze maatregel ook de politici van morgen geraakt worden (de mensen die jaren langer over hun studie doen en hun studietijd vullen met diverse bestuurlijke baantjes) en die zijn net wat beter in staat om zich te laten horen dan de mensen die druk bezig zijn met een tweede studie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 00:54 schreef Warren het volgende:
Ik heb pas net vernomen dat men deze maatregel wil terugdraaien. Waarom stemt men eerst voor en wil men daarna er vanaf? Ik snap er niets meer van. Het is dezelfde TK nota bene.
Kwam dit artikel op Facebook tegen.quote:Het beboeten van lang studeren is, naast een boete op luiheid, bovenal een boete op ambitie. Op vrijwilligerswerk, bestuurswerk, medezeggenschap en alles wat jongeren dat stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid bijbrengt waar we met z'n allen zo naar smachten.
Ik denk dat dit het is. En je zal zien, als er straks een nieuwe TK is, dan gaan zij nog flinker bezuinigen. Als eerste gaat de stufi eruit.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 01:10 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Omdat dit een goedkope manier is om zieltjes te winnen tijdens de verkiezingscampagne.
Rutte begint zaterdag pas echt mijn zijn campagne. Het zou dus ook voor de VVD mooi zijn als ze dit donderdag kunnen tackelen zodat het probleem voor aankomende debatten is opgelost. Dan zijn vrijwel alle partijen voor afschaffing en is het dus niet aannemelijk dat het niet zou lukken. Ze verzinnen wel iets, denk ik. Dus ja, heb er vertrouwen in.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:40 schreef Yreal het volgende:
hebben mensen nog een beetje vertrouwen in morgen?
Bron: hbo-raad.nlquote:Thom de Graaf: "Afschaffen langstudeerboete moeilijker dan Den Haag nu denkt."
22 augustus 2012
"Als de Tweede Kamer morgen besluit de langstudeerboete af te schaffen, dan heeft dat vergaande gevolgen voor universiteiten en hogescholen. De boete is namelijk onderdeel van een heel pakket aan maatregelen die dan ook naar de prullenbak verwezen moeten worden. En dat zou in de praktijk wel eens lastiger en pijnlijker kunnen zijn, dan Den Haag nu denkt", waarschuwt voorzitter van de HBO-Raad Thom de Graaf.
Vanmorgen deed Thom de Graaf deze uitspraak tijdens zijn interview met Sven Kockelmann op radio 1 over het Kamerdebat morgen (donderdag 23 augustus) over de langstudeerboete. Het gehele gesprek kunt u hier beluisteren.
Dat het even een zure appel wordt om doorheen te bijten was al bekend. Verder is Thom de Graaf ook niet altijd de meest realistische politicus geweest. Dus een beetje vreemd om zoiets uit zijn mond te horen. Al zegt hij het natuurlijk als zijnde de voorzitter van de HBO-raad en niet op persoonlijke titel. Verder hoeft Dibi, gelukkig, de wet niet te maken. Daarvoor heeft GroenLinks hele slimme juristen. Denk maar niet dat Halsema zelf haar gelijknamige voorstel heeft geschreven. Godzijdank zeg. Dat zou een rommeltje worden. Dat doen de uitstekende GroenLinks juristen. Verder heeft Halbe ook nog eens een complete ministerie die hij daarvoor kan gaan gebruiken.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bron: hbo-raad.nl
In het verlengde hiervan: een eventuele spoedwet kan niet in werking treden als de administratieve lasten daarvoor buitenproportioneel zijn. Op het moment dat men om politieke redenen de wet wil aanpassen moet dat dus met enige zorgvuldigheid gebeuren. De kans is aanzienlijk dat, zelfs al zou Halbe dat willen, het niet op korte termijn mogelijk is om veranderingen door te brengen.
Halbe had dit vorige week ook al aangestipt. Het zou kunnen zijn dat Tofik Dibi onverwacht een briljante wetgever is (al dan niet met ondersteuning van de specialisten binnen de Groen-Links fractie) en dat hij in staat is alle technische aspecten te omzeilen. Maar ik heb eigenlijk weinig vertrouwen in het kunnen van Dibi op dat gebied.
De sneer naar Tofik Dibi was een beetje flauw aangezien hij inderdaad niet de wet maakt, maar ook wel weer terecht. De noodwet van Donner om het probleempje met de leges te kunnen herstellen lag al een jaar op de plank en was een relatief simpele ingreep, waar zowel binnen de tweede als eerste kamer een praktisch unanieme instemming mee was. Wat dus nodig is om een spoedwet er snel door heen te krijgen.quote:'Spoedwet langstudeerboete is belachelijk' Afdrukken E-mail
woensdag 22 augustus 2012
Met een spoedwet de langstudeerboete tegenhouden? Dat is holle retoriek, vindt hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’Eert. ‘De wetgever maakt zichzelf belachelijk op deze manier.’
De Nijmeegse staatsrechtdeskundige windt zich op over de plannen om de langstudeermaatregel met een spoedwet alsnog ongedaan te maken. ‘Het is schandalig dat je eerst zo’n wet tot stand brengt en dan in de aanloop naar de verkiezingen gaat roepen: die wet moet worden ingetrokken. En dan gaan ze ook nog proberen om dat voor 1 september te doen!’
ImageFoutje in de wet
In theorie kan het, erkent hij. ‘Desnoods in één dag. Maar dan heb je de medewerking nodig van de Eerste Kamer, de Tweede Kamer én de regering. Het parlement en de senaat moeten ermee instemmen en de regering moet de wet bekrachtigen. Normaal gebeurt dat alleen als er een foutje in de wet staat dat snel gerepareerd moet worden.’
Deze gang van zaken leidt tot slordige wetgeving, vindt hij. ‘Wat moet de burger er wel niet van denken? Normaal duurt het een jaar of twee voordat een wet wordt aangenomen. Het wordt nu een gelegenheidswet.’
Politiek gebaar
Bovend’Eert denkt ook niet dat het de partijen gaat lukken. ‘Het is een politiek gebaar. Zijlstra heeft al gezegd dat hij het niet gaat doen, dus op 1 september is die spoedwet nog niet van kracht.’
Ook hoogleraar Paul Zoontjens van de Universiteit van Tilburg vermoedt dat het moeilijk zal worden om de spoedwet er doorheen te krijgen. ‘Zo’n wet zou voor 1 september in het Staatsblad moeten staan’, legt hij uit. ‘Een spoedwet is een gewone wet, alleen wordt hij sneller aangenomen.’
Reparatiewet
Het hangt af van de politieke wil of het gaat lukken, aldus Zoontjens. ‘Kunnen de partijen in zo’n korte tijd een wetsvoorstel maken? En waar halen ze de dekking vandaan? Daar hebben ze allemaal andere ideeën over. Een reparatiewet is makkelijker, omdat het debat dan eigenlijk al gevoerd is: er moet alleen iets worden rechtgezet.’
Ik denk niet dat de ministerraad voor grote problemen gaat zorgen, gezien zij nauw verbonden zijn met de makers van de wet. De partijvertegenwoordiging in de tweedekamer. Ook hebben ze er geen belang bij omdat we midden in de verkiezingen zitten. Het advies van de Raad van State is niet boeiend, kunnen we gewoon naast ons neerleggen. Is al vaker gedaan. Met de kritiek van de Raad van State op de langstudeerboete is verder ook niets gedaan. Verder stemt de eerste kamer er wel mee in. Meestal volgen ze de tweedekamer wel namelijk. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ze konden ook instemmen met de langstudeerboete zelf. Ook een slechte, ondoordachte wet. Wie zei dat ook alweer? Oja, de Raad van State..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:27 schreef Ryon het volgende:
Nog een andere recentelijk bericht over de spoedwet:
[..]
De sneer naar Tofik Dibi was een beetje flauw aangezien hij inderdaad niet de wet maakt, maar ook wel weer terecht. De noodwet van Donner om het probleempje met de leges te kunnen herstellen lag al een jaar op de plank en was een relatief simpele ingreep, waar zowel binnen de tweede als eerste kamer een praktisch unanieme instemming mee was. Wat dus nodig is om een spoedwet er snel door heen te krijgen.
De wet van Dibi is in noodtempo in elkaar gezet en is een zeer gecompliceerde wijzigingen. De wetgevingsjuristen van Groen-Links zijn vaardig (populaire club binnen die kringen) maar zullen ook wel door hebben gehad dat het geen doen is om op dergelijke korte termijn iets degelijks neer te zetten. Dit leidt tot slordige wetgeving, die publicitair wel in goede aarde zal vallen, maar het wetgevingsstelsel kan ondermijnen. Zelfs al zou Halbe zin hebben om daarmee verder te werken dan zal hij dat nog moeten verklaren aan de Eerste Kamer en de ministerraad. No way dat die hem dan zijn gang laten gaan.
Het intrekken van een bezuiniging door een staatssecretaris heeft gevolgen voor de gehele rijksbegroting welke door het gehele kabinet wordt uitgedragen. De premier (en zijn ambtenaren) vinden het ongetwijfeld fantastisch om mee te doen aan kleine verkiezingsstunt, maar zijn er aan gehouden om (lagere) bewindsvoerders terug te roepen zodra de begroting in gevaar komt of er sprake is van ondeugdelijke wetgeving die in strijd is met de aanwijzingen (van regelgeving) die premier zelf heeft opgesteld. Als de ministerraad niet op tijd ingrijpt, heeft de senaat ook middelen om de boel te vertragen of te blokkeren.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:39 schreef soklos het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de ministerraad voor grote problemen gaat zorgen, gezien zij nauw verbonden zijn met de makers van de wet. De partijvertegenwoordiging in de tweedekamer. Ook hebben ze er geen belang bij omdat we midden in de verkiezingen zitten. Het advies van de Raad van State is niet boeiend, kunnen we gewoon naast ons neerleggen. Is al vaker gedaan. Met de kritiek van de Raad van State op de langstudeerboete is verder ook niets gedaan. Verder stemt de eerste kamer er wel mee in. Meestal volgen ze de tweedekamer wel namelijk. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ze konden ook instemmen met de langstudeerboete zelf. Ook een slechte, ondoordachte wet.
Bron: http://www.publiekrechten(...)angstudeermaatregel/quote:Een campagnevoerende Kamermeerderheid wil af van de langstudeermaatregel, en wel nu. Studentvriendelijke daadkracht tijdens de El Cid-week en de Keiweek is echter holle retoriek. We zitten voorlopig vast aan de langstudeermaatregel.
Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden zit de langstudeermaatregel behoorlijk vast in het zadel. Ik tel ten minste drie obstakels van constitutionele aard:
De invoeringsdatum (start van het nieuwe collegejaar) van de maatregel staat in de wet. Die wet is al in werking getreden (op 1 september vorig jaar). In veel nieuwsberichten wordt de indruk gewekt dat de wet pas op 1 september van dit jaar in werking zal treden. Dat is echter onjuist. Wat er op 1 september aanstaande verandert, is dat het zogeheten verhoogde tarief ook daadwerkelijk een hoger tarief dan het basistarief zal worden (4735 euro in plaats van 1713 euro). Om dat terug te draaien, zal de wet moeten worden aangepast. Met de Tweede en Eerste Kamer op reces wordt dat lastig.
De wet machtigt de regering om de hoogte van het basistarief en het verhoogde tarief bij algemene maatregel van bestuur te bepalen (voor voltijders), dan wel om de onder- en bovengrens van het instellingstarief te bepalen (voor deeltijders). Met een beetje goede wil zou de regering het verschil tussen het basistarief en het verhoogde tarief voor 2012/13 kunnen vaststellen op 0 euro, net zoals voor het jaar 2011/12 gold. Studentenorganisaties bepleiten dat nu ook. Probleem: voor de collegejaren 2011/12 en 2012/13 zijn de bedragen in de wet zelf vastgelegd. Ook deze sluiproute loopt dus dood.
Behartiging van hogeschool- en universiteitszaken is een taak van staatssecretaris Zijlstra. Zijlstra heeft een VVD-speldje op het nachtkastje liggen. En laat de VVD nu net gekant zijn tegen het creëren van een groot gat in de Onderwijsbegroting voor 2013. Zijlstra zal dus niet happig zijn op het contrasigneren van een intrekkingswet.
Wetgeving kent een politiek en een technisch (staatsrechtelijk) aspect. Elke wet heeft voor en tegenstanders en praktisch altijd zal een groep mensen op basis van politieke overtuiging vinden dat met een bepaalde maatregel het kabinet of de Staten-Generaal zich belachelijk maakt. Dat mag en als je het daarmee eens bent kan je tijdens de verkiezingen je stem laten horen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:39 schreef soklos het volgende:
Om even terug te komen op de reactie van Paul... De wetgever maakte zich al belachelijk door deze wet in te voeren. Dus dan maken ze zich niet meer belachelijk door de wet af te schaffen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.![]()
Ik heb niet de indruk dat de wetgever na alles wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd nog enige geloofwaardigheid heeft dus dat kan er ook nog wel bij.quote:Vanuit staatsrechtelijk oogpunt staat ook de geloofwaardigheid van de wetgever op het spel.
Dat mag geen enkele rol spelen in de besluitvorming. Even los van het feit dat het een zege zou zijn voor Nederland.quote:Wat voor Zijlstra praktisch het einde van zijn carrière binnen de wetgevende macht kan betekenen.
Had het al 15 augustus gelezen. Het is dan ook al een oud stukje. Dat het juridisch lastig kan zijn ben ik het met je eens. Verder is er geen tijdelijke meerderheid. Als je de partijen moet geloven zijn alle partijen, behalve de Christen Unie, tegen de langstudeerboete. Inhoudende dat de langstudeerboete sowieso van tafel gaat en dat daarvoor in de plaats een sociaal leenstelsel gaat komen (al is dat laatste misschien een beetje afhankelijk van de SP, mocht die de grootste worden. De SP is wel tegen de langstudeerboete dus die wordt hoe dan ook afgeschaft.).quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:12 schreef Ryon het volgende:
Nog meer beren op de weg. Hoewel ook gedeeltelijk een herhaling van eerder genoemde problemen:
[..]
Bron: http://www.publiekrechten(...)angstudeermaatregel/
[..]
Wetgeving kent een politiek en een technisch (staatsrechtelijk) aspect. Elke wet heeft voor en tegenstanders en praktisch altijd zal een groep mensen op basis van politieke overtuiging vinden dat met een bepaalde maatregel het kabinet of de Staten-Generaal zich belachelijk maakt. Dat mag en als je het daarmee eens bent kan je tijdens de verkiezingen je stem laten horen.
Maar de wetgever is ook gebonden aan een aantal fundamentele beginselen om te zorgen dat het proces en de kwaliteit van wetgeving orde verloopt en in stand gehouden wordt. Het kan best zijn dat het kabinet zich politiek belachelijk heeft gemaakt door een wet in te voeren, maar om die reden de boel weer afschaffen kan de geloofwaardigheid (en daarmee de waarde van alle wetgeving) pas echt aantasten.
Ik volg dit niet. Er hoeft maar 1 getalletje veranderd te worden, meer niet. Het parlement wil dat duidelijk doen (partijdiscipline), ik acht de kans groot dat het senaat wel volgt. Goed, ondertussen moeten de slachtoffers van deze wet dat bedrag betalen maar dat kan dan later toch weer worden teruggestort?quote:De verhoging op nul zetten is minder makkelijk dan het lijkt omdat het alleen met een wetswijziging kan omdat dit tarief (itt afgelopen jaar) in de wet vastligt. Dat wil Dibi morgen dus gaan bereiken met zijn spoedwetje, maar in de andere posts kan je dus al lezen dat het lastig ligt.
Het gaat maar om een klein bedrag per instelling in verhouding tot de totale begroting.quote:Voor de instellingen is het nog veel vervelender. De inkomsten vanuit de langstudeermaatregel hebben zij namelijk al een tijdje in begroot voor 2012 - 2013. Op het laatste moment te horen krijgen dat deze inkomsten niet doorgaan kan tot problemen leiden. Geld dat wel uitgegeven moet worden zal niet binnen komen.
Hoe is het toch mogelijk dat zo'n incompetente staatssecretaris die zo'n slecht werk heeft geleverd nu zo hoog op de lijst komt te staan en dat mensen dan nog massaal op de VVD stemmen ook.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 17:18 schreef Ryon het volgende:
De positie van Halbe is trouwens wel interessant. Hij staat komende verkiezingen erg hoog op de VVD lijst (blijft dus in de politiek) en heeft in tegenstelling tot veel van zijn bekende fractiegenoten uitgesproken bestuurlijke ambities.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |