Helaas was er een of andere domme politicus die de laatste dagen in de media dit praatje hield, het is je reinste onzin. De universiteiten kunnen er niets aan doen dat iedereen die in staat is om zijn schoenveters te strikken wordt toegelaten tot de universiteiten omdat de Nederlandse wetgeving stelt dat mensen met een VWO-diploma moeten worden toegelaten. Ik overdrijf nu wat maar als je weet dat een kwart van de autochtone Nederlanders een VWO-diploma behaalt en dat de universiteit, met alle opleidingen bij elkaar genomen, zich richt op de top-15% van de Nederlanders dan constateer je dat er een flink gat is tussen het VWO en het WO.quote:Daarnaast moeten universiteiten de verantwoordelijkheid dragen om studenten te motiveren betere resultaten te leveren, niet de staat.
Ah ja, die had ik al eens gehoord.quote:Halve Zoolstra....
Eerst zien dan geloven. Ik hoop van wel, maar reken je nog maar niet rijk.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:17 schreef Devz het volgende:
Het kan toch bijna niet anders of de langstudeerboete wordt volgende week alsnog onder druk van de tweede kamer geschrapt. Laten we het maar hopen.
Ik snap precies wat je bedoelt, ik zie ook een kleine etterbak als ik hem op tv ziequote:Op zondag 19 augustus 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ah ja, die had ik al eens gehoord.
Ik vind knaapje Zijlstra ook wel mooi. Of ben ik de enige die steeds een knulletje ziet die mag meespelen met de grote mensen wanneer ik hem op televisie zie?
quote:
quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven. Ik hoop van wel, maar reken je nog maar niet rijk.
Volgende week is het geld van mijn rekening afgeboekt, het zal mij benieuwen of ik er ooit nog wat van terug zie. Helaas kan ik de inschrijving in studielink niet meer zodanig veranderen dat ik in termijnen kan betalen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:17 schreef Devz het volgende:
Het kan toch bijna niet anders of de langstudeerboete wordt volgende week alsnog onder druk van de tweede kamer geschrapt. Laten we het maar hopen.
Hier ook het zal mij allemaal benieuwenquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:07 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Volgende week is het geld van mijn rekening afgeboekt, het zal mij benieuwen of ik er ooit nog wat van terug zie. Helaas kan ik de inschrijving in studielink niet meer zodanig veranderen dat ik in termijnen kan betalen.
Ik hoorde vandaag ook een mooie. Schwalbe Zijlstra.quote:Op zondag 19 augustus 2012 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ah ja, die had ik al eens gehoord.
Ik vind knaapje Zijlstra ook wel mooi. Of ben ik de enige die steeds een knulletje ziet die mag meespelen met de grote mensen wanneer ik hem op televisie zie?
En dat je je daarna uitschrijft? De boete gaat per maand dacht ik, dus je betaalt dan niet voor een heel jaar.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Weet iemand trouwens wat er gebeurt als je nog 2 weken na september iets af moet maken of aanpassen ofzo? Kan dit met je school geregeld worden of moet je dan ook echt inschrijven en daarbij dus die boete op je dak krijgen?
Voor de eerste maand geldt toch sowieso nog een uitloopregeling? Service van de Halbequote:Op maandag 20 augustus 2012 16:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Weet iemand trouwens wat er gebeurt als je nog 2 weken na september iets af moet maken of aanpassen ofzo? Kan dit met je school geregeld worden of moet je dan ook echt inschrijven en daarbij dus die boete op je dak krijgen?
Had ik ook gelezen. Dan betaal je 200 nog wat geloof ik.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:30 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Voor de eerste maand geldt toch sowieso nog een uitloopregeling? Service van de Halbe... ff zoeken, moment.
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoekenquote:Op maandag 20 augustus 2012 22:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Had ik ook gelezen. Dan betaal je 200 nog wat geloof ik.
Edit: o nee, toch niet. Ik kan het althans niet terugvinden. September telt gewoon als 1 maand, dus dat kost 402,- of iets dergelijks.
krijg je daar bericht van? ik had geen bericht gekregen, maar moest zelf duo achteraan rennen. daar wordt je helemaal in de war gemaakt met hoe je het nou moet stopzetten....de ene zegt dat er al een einddatum op de kaart staat en dat je dus niets moet doen en de ander zei weer: bellen met die stopzetlijn etc...quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:12 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb al wel bericht gehad dat ik m'n OV moet inleveren, jullie ook? Of is het toevallig precies getimed met de ingang van de langstudeerboete omdat ik dan ook aan de 7 jaar studeren zit...
Wat een faalhazen dat ze het zelf niet eens weten. De datum op je ov-kaart heeft niets te maken met je recht op een studentenreisproduct, dat is net zoals op je pinpas gewoon een datum waarna de kaart zelf niet meer geldig is.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:22 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]
krijg je daar bericht van? ik had geen bericht gekregen, maar moest zelf duo achteraan rennen. daar wordt je helemaal in de war gemaakt met hoe je het nou moet stopzetten....de ene zegt dat er al een einddatum op de kaart staat en dat je dus niets moet doen en de ander zei weer: bellen met die stopzetlijn etc...dus ik zo van kan ik het niet een week tevoren gewoon stopzetten door te bellen? NEE DAT GAAT NIET WANT ER STAAT AL EEN EINDDATUM OP
![]()
uiteindelijk heb ik toch een week ervoor zitten bellen met de stopzetlijnen een paar daagjes eerder dus stopgezet ( vervolgens na 5 dagen zelf het reisproduct bij zo'n automaat eraf gehaald. ik kreeg echter twee weken na het opzetten een brief dat ik het reisproduct er moest afhalen...heb dat niet gedaan, want dat had ik toch al gedaan![]()
we zijn nu een jaar verder en ik vertrouw het nog steeds niet desondanks dat mijn kaart nu telkens opgeladen moet worden.....ik ben al 3 keer bij duo geweest en daar zeggen ze dat ze zien dat ik hem tijdig heb stopgezet....maar wedden dat ik plotseling een boete van 10000 o.i.d ga krijgen wegens niet goed stopzetten....HAAT DUO
Hmmm ja maar dat geldt niet voor studenten die nog even iets moeten afmaken in september denk ik. Er staat bij inschrijving en direct weer uitschrijving.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoeken: http://www.nu.nl/binnenla(...)erdersmaatregel.html
Hmmm, ja, dan heb ik toch niet de goede bron, er stond me echt iets van bij dat het ook voor afstudeerders is....quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hmmm ja maar dat geldt niet voor studenten die nog even iets moeten afmaken in september denk ik. Er staat bij inschrijving en direct weer uitschrijving.
Ik zie op de site van DUO dat het vanaf septemver 97 euro per halve maand is.... http://duo.nl/particulier(...)entenreisproduct.aspquote:Op maandag 20 augustus 2012 23:33 schreef Sapstengel het volgende:
Ik denk dat ik gewoon aan de 7 jaar zit (4 stufi + 3 jaar lenen en OV).
Ik ga wel m'n OV nog houden, omdat het goedkoper is dan kaartjes kopen, die 67 euro per halve maand. Moet je dit trouwens nog aanvragen of is het gewoon een kwestie van niet stopzetten.
Ah dat is minder.. Maarja, nog steeds goedkoper dan 5x per week retourtje Enschede kopen a 14 euro. Daarmee kom ik op bijna 300 euro per maand, dit is dan nog 100 goedkoper.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:36 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik zie op de site van DUO dat het vanaf septemver 97 euro per halve maand is.... http://duo.nl/particulier(...)entenreisproduct.asp
Je OV mocht je toch tot januari houden omdat deze per kalenderjaar liep en niet per september stop kon worden gezet?quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:12 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb al wel bericht gehad dat ik m'n OV moet inleveren, jullie ook? Of is het toevallig precies getimed met de ingang van de langstudeerboete omdat ik dan ook aan de 7 jaar studeren zit...
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:41 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je OV mocht je toch tot januari houden omdat deze per kalenderjaar liep en niet per september stop kon worden gezet?
http://www.nu.nl/politiek(...)-geldig-januari.html
quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:25 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Wat een faalhazen dat ze het zelf niet eens weten. De datum op je ov-kaart heeft niets te maken met je recht op een studentenreisproduct, dat is net zoals op je pinpas gewoon een datum waarna de kaart zelf niet meer geldig is.
quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jawel, hoewel heel lastig terug te vinden, moest even goed zoeken: http://www.nu.nl/binnenla(...)erdersmaatregel.html
Bedankt voor de research maar ik denk dat dit alleen geldt wanneer je dus aan een nieuwe studie begint, niet als je al bezig bent en uitloop hebtquote:Studenten die zich in september inschrijven voor een studie en nog in dezelfde maand besluiten te stoppen, worden pas op 1 oktober officieel uitgeschreven. Dit zou tot gevolg hebben dat de korte periode dat ze stonden ingeschreven als een studiejaar telt.
Ja, dit wel, maar er stond me echt iets bij van iets voor ouderejaars, maar kan er niets meer over vinden. Dan maar wachten tot donderdagquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef Onufriev het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de research maar ik denk dat dit alleen geldt wanneer je dus aan een nieuwe studie begint, niet als je al bezig bent en uitloop hebt
Je kan inderdaad lenen om die boete (is gewoon hoger collegegeld) te betalen. Hoeft niet. Kwijtgescholden wordt het trouwens haast nooit, alleen onder bepaalde voorwaarden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef lisselotte88 het volgende:
[..]ben nog steeds bang voor duo
worden boetes ook als lening gezien? dus dat je 15 jaar moet terugbetalen en daarna kwijtschelding?
bij mij was het 1 oktober stopzetdatum....had ik ongeveer een miljoen keer gevraagd....heb zelf die stufi lening zelf stopgezet, want ik vertrouwde die duo monsters niet.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:43 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.
Donderdag?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, dit wel, maar er stond me echt iets bij van iets voor ouderejaars, maar kan er niets meer over vinden. Dan maar wachten tot donderdag
Thanks, voor het eerst dat ik dan oprecht geïnteresseerd ben in de uitkomst van een politiek debat of bijeenkomstquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Donderdag vindt in de Tweede Kamer een campagnebijeenkomst plaats over de langstudeerboete.
Dit is ook mijn angst.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:12 schreef Kansenjongere het volgende:
Een korte voorspelling:
Alle partijen gaan het CDA uitlachen dat ze nu opeens tegen een wet zijn die ze niet alleen zelf hebben voorgesteld, maar die ze eigenlijk al per 1 september 2010 hadden willen invoeren.
Vervolgens zegt de VVD dat ze het allemaal best vinden, maar dat er dan wel een alternatief moet komen (lees: sociaal leenstelsel).
Daarna gaan de tegenstanders van het sociale leenstelsel zeggen dat dat nog veel asocialer is dan de langstudeerboete.
Tenslotte komen ze er niet uit, blijft de langstudeerboete staan en maken ze elkaar allemaal uit voor rotte vis, draaikont en hypocriet, waarbij iedereen zijn eigen straatje schoonveegt want het ligt toch echt aan de anderen dat de langstudeerboete blijft bestaan.
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:07 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Dit is ook mijn angst.
Maar je kunt het ook zo bekijken.
1. De langstudeerboete verdwijnt.
2. Het CDA krijgt enorm op zijn flikker voor een magnifiek staaltje hypocrisie.
Ik denk dat de langstudeerboete inmiddels zo'n heet hangijzer is geworden dat partijen willen vermijden dat zij de doorslaggevende factor zijn waarmee de maatregel nog doorgang kan vinden. Nu is het aan de creativiteit van de partijen die tegen zijn. Hopelijk komen ze met een trump card.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:13 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?
Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat bepaalde groepen worden vrijgesteld van deze absurde boete, bijvoorbeeld mensen die geen recht meer hebben op Studiefinanciering (deeltijdstudenten).quote:Een korte voorspelling:
Alle partijen gaan het CDA uitlachen dat ze nu opeens tegen een wet zijn die ze niet alleen zelf hebben voorgesteld, maar die ze eigenlijk al per 1 september 2010 hadden willen invoeren.
Vervolgens zegt de VVD dat ze het allemaal best vinden, maar dat er dan wel een alternatief moet komen (lees: sociaal leenstelsel).
Daarna gaan de tegenstanders van het sociale leenstelsel zeggen dat dat nog veel asocialer is dan de langstudeerboete.
Tenslotte komen ze er niet uit, blijft de langstudeerboete staan en maken ze elkaar allemaal uit voor rotte vis, draaikont en hypocriet, waarbij iedereen zijn eigen straatje schoonveegt want het ligt toch echt aan de anderen dat de langstudeerboete blijft bestaan.
Beter opletten dan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:08 schreef Twin1983 het volgende:
Waar ik me steeds aan erger is die discussie wat nu 'goedkoper' is voor de student. Het leenstelsel of de langstudeerboete. In mijn geval zit ik al met een studieschuld, waar nu ook nog een boete bovenop komt. Terwijl ik dit nooit aan had zien komen. Mensen die in mijn situatie zitten worden steeds vergeten in deze discussie.
Om misverstanden te voorkomen, na die 17 jaar (of eigenlijk 17 jaar en een paar maanden) wordt het resterende bedrag automatisch kwijtgescholden, het komt alleen niet heel erg veel voor dat mensen na die periode nog niet de schuld hebben afbetaald maar het komt genoeg voor dat de overheid graag die termijn met 5 jaar wil verlengen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:04 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Je kan inderdaad lenen om die boete (is gewoon hoger collegegeld) te betalen. Hoeft niet. Kwijtgescholden wordt het trouwens haast nooit, alleen onder bepaalde voorwaarden.
Het is voor veel studenten nogal relevant. Met die Halbeheffing is bijvoorbeeld het deeltijdstuderen voor veel mensen niet meer mogelijk aangezien de kosten de pan uit lopen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:08 schreef Twin1983 het volgende:
Waar ik me steeds aan erger is die discussie wat nu 'goedkoper' is voor de student. Het leenstelsel of de langstudeerboete.
Het was inderdaad al zo'n 1,5 jaar bekend dat die boete er waarschijnlijk zou komen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |