abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:05:37 #1
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115662236
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

OP moet eens geüpdate worden. Volgende week spoeddebat!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:06:58 #2
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115662292
Discussie over de invoering van de HBS, langstuderen en rijke AOW'rs die best voor de kosten kunnen opdraaien:

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dank je voor deze uitleg.
Dan nu de hamvraag: waarom niet elke generatie voor zichzelf laten sparen in plaats van de ene generatie te laten sparen voor de andere generatie?
Ik begrijp dat dit voor de eerste generatie niet kon, maar we hadden toch ondertussen die transitie kunnen maken?
Nou ja, voor de eerste paar generaties ging dat gewoon niet. Het omslagstelsel is nu niet meer populair, maar is met alle respect, voor toen wel een geniale oplossing geweest.

In bijvoorbeeld 1975 of 1985 was de tijdgeest heel anders.Had men de situatie anno 2012 willen voorkomen (de druk die vergrijzing legt op onze samenleving) dan had men toen al een plan in moeten zetten om de AOW geleidelijk aan af te bouwen. Je moet echter de situatie van toen voor de geest kunnen halen. Nederland was hevig gepolariseerd en de verzorgingsstaat werd geen lang leven meer beschoren. Er was gewoon geen noodzaak om zo'n ingewikkelde operatie op te zetten.

Als wij het toch hebben over die tijd:
http://dbnl.nl/tekst/iden004nada01_01/iden004nada01_01.pdf

De "Nadagen van de verzorgingsstaat" uit 1983 is een klassieke toekomstvisie gepubliceerd door het SCP. Het beslaat een mooie 260 pagina's. Maar als je dat hebt doorgenomen dan heb je een kleine studie Nederlands beleid erop zitten en snap je het discours vanuit waar een heleboel regelingen uit zijn ontstaan. Om het heden te kunnen begrijpen moet je soms teruggrijpen naar hoe men in het verleden de toekomst zag.

quote:
We zijn het er dus over eens dat die aanbestedingsprocedure niet nodig was voor de 'gratis' zeer dure schoolboeken?

Wat mij betreft was het hele plan al waardeloos. Dat het mis ging verbaasde mij weinig.
quote:
Ik vond het toch behoorlijk braaf dat wij zolang de grootste nettobetaler waren (per 100 000 inwoners) of zijn (ik meen dat momenteel 1 land een nog grotere nettobetaler is maar dat zou ik moeten opzoeken). Goed, wij hebben ook meer baat bij de EU dan de meeste landen en we mogen daarom best wat meer betalen maar het kan ook worden overdreven.
Leg eens uit waarom jij stelt dat jij Nederland een rebels en zeurderig land vindt?
Wij zijn ook een tijdlang een profiteur geweest van Europa. Pas sinds de jaren negentig is daar verandering in gekomen.

Wij zijn rebels omdat wij relatief vaak dwars liggen. Europa is een redelijk complex spel en een nog veel complexer politiek systeem. Wij knikken niet mee, wij zuigen. Dat is prima. Maar zielig en slachtoffer zijn wij in ieder geval niet. Nederland wordt op zowel economisch als op het vreemdelingenbeleid gebied gehaat door een aantal Europese landen en instellingen.

quote:
Ik wil daar graag vroeg aan beginnen, maar dan wel op individuele basis en niet op groepsbasis, ik wil ook dat het opgebouwde vermogen op mijn bankrekening staat zodat ik zeker weet dat het daar blijft staan, zolang die bank niet failliet gaat.
Nobel. Of een spaarrekening een verstandig idee is weet ik niet. Spaarpensioenen zijn in deze tijd gunstig, maar vragen wel een relatief hoge inleg om rendabel te kunnen zijn. Ik zelf zou wel via een fonds gaan. Half beleggen/half sparen. Hangt natuurlijk ook van de sector en de werkgever af wat zij hebben geregeld, maar daar zal de komende jaren wel meer vrijheid in komen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_115662307
quote:
Het omslagstelsel is nu niet meer populair, maar is met alle respect, voor toen wel een geniale oplossing geweest.
Het zou geniaal zijn geweest als ze een correctie hadden toegepast op basis van de vergrijzing en ontgroening. Gezien de anticonceptie net na het beëindigen van WOII viel dat gemakkelijk te voorzien. ;)

quote:
Als wij het toch hebben over die tijd:
http://dbnl.nl/tekst/iden004nada01_01/iden004nada01_01.pdf

De "Nadagen van de verzorgingsstaat" uit 1983 is een klassieke toekomstvisie gepubliceerd door het SCP. Het beslaat een mooie 260 pagina's. Maar als je dat hebt doorgenomen dan heb je een kleine studie Nederlands beleid erop zitten en snap je het discours vanuit waar een heleboel regelingen uit zijn ontstaan. Om het heden te kunnen begrijpen moet je soms teruggrijpen naar hoe men in het verleden de toekomst zag.
Dank je voor de tip.

quote:
Wat mij betreft was het hele plan al waardeloos.
Eens.

quote:
Nederland wordt op zowel economisch als op het vreemdelingenbeleid gebied gehaat door een aantal Europese landen en instellingen.
Met betrekking tot het vreemdelingenbeleid begrijp ik dat. Hoe zit dat met het economische? Wij zijn toch altijd nog een zeer grote nettobetaler, daar zouden de andere landen toch blij mee moeten zijn? Ook al hebben wij relatief veel belang bij de EU in vergelijking met die andere landen (export en distributie).

quote:
Of een spaarrekening een verstandig idee is weet ik niet. Spaarpensioenen zijn in deze tijd gunstig, maar vragen wel een relatief hoge inleg om rendabel te kunnen zijn. Ik zelf zou wel via een fonds gaan. Half beleggen/half sparen. Hangt natuurlijk ook van de sector en de werkgever af wat zij hebben geregeld, maar daar zal de komende jaren wel meer vrijheid in komen.
Op zich heb ik geen problemen met het beleggen maar dat moet wel risicoloos gebeuren waarbij is gegarandeerd dat het rendement niet lager kan worden dan wat je krijgt als het op de bank staat.
Dus liever genoegen nemen met een lager rendement en eens een verlies incasseren dan risicovol beleggen en niet je verlies nemen zo gauw de koers zakt. Verkoop dan bij het begin van een recessie direct je aandelen en wacht eventjes de situatie af alvorens je opnieuw belegt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:19:08 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115662936
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou geniaal zijn geweest als ze een correctie hadden toegepast op basis van de vergrijzing en ontgroening. Gezien de anticonceptie net na het beëindigen van WOII viel dat gemakkelijk te voorzien. ;)
Ach, als de brave burgerbevolking die toen op de KVP, PvdA en ARP stemden in die tijd geweten hadden wat voor een goddeloze en rebelse kinderen zij op de wereld zouden brengen is het een godswonder dat ze überhaupt nog onze ouders hebben gebaard.
quote:
Met betrekking tot het vreemdelingenbeleid begrijp ik dat. Hoe zit dat met het economische? Wij zijn toch altijd nog een zeer grote nettobetaler, daar zouden de andere landen toch blij mee moeten zijn? Ook al hebben wij relatief veel belang bij de EU in vergelijking met die andere landen (export en distributie).
Nederland heeft een relatief kleine rijksbegroting i.v.m praktisch alle grote landen. We lopen simpelweg minder risico, alleen zijn wij erg afhankelijk van hoe onze grote Europese vrienden het doen. Wij kunnen het dan ook niet nalaten om daar continu over de schouder mee te kijken. Typisch is bijvoorbeeld dat Nederland de boete voor het stabiliteitspact heeft geïnitieerd en vervolgens de eerste is die er niet aan wil voldoen :')

Nederlanders vinden elke scheet die Brussel laat al irritant. Wij zien dan een stelletje graaiende en lachende Grieken voor ons die ons geld komt afnemen en de les komt lezen. Fransen hebben bijvoorbeeld als het kan een nog grotere afkeer van Brussel. Alleen zien die Nederlanders met caravans en een gluurderige oogjes voor zich. Het is maar dat wij naast ons half Duitse dialect ook nog een paar andere Europese talen babbelen anders wij ons zelf al snel onmogelijk gemaakt.

quote:
Op zich heb ik geen problemen met het beleggen maar dat moet wel risicoloos gebeuren waarbij is gegarandeerd dat het rendement niet lager kan worden dan wat je krijgt als het op de bank staat.
Dus liever genoegen nemen met een lager rendement en eens een verlies incasseren dan risicovol beleggen en niet je verlies nemen zo gauw de koers zakt. Verkoop dan bij het begin van een recessie direct je aandelen en wacht eventjes de situatie af alvorens je opnieuw belegt.
Risicoloos beleggen zou ik ook fantastisch vinden, maar daar pak je geen rendement mee en bestaat eigenlijk niet. Hoe meer garanties er door fondsen geboden worden, hoe meer er waarschijnlijk mis mee is als het gaat om beleggingen.
--
  donderdag 16 augustus 2012 @ 23:29:19 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115663472
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 22:36 schreef soklos het volgende:
Ze moeten gewoon de hbs weer invoeren en een sociaal leenstelsel invoeren. Verder alle exacte richtingen stimuleren. Dan zetten we in ieder geval weer stappen in de goede richting.

"In de praktijk ontstonden twee soorten, namelijk de driejarige en de vijfjarige hbs. Ook is er enige tijd een zesjarige cursus geweest met eenzelfde programma als de vijfjarige. Bij alle lag de nadruk op het onderwijs in wiskunde, exacte vakken en moderne talen."
De HBS is een van de oorzaken geweest waarom het hoger onderwijs in Nederland decennia lang zo sociaal verdeeld is geweest.

De middenklasse ging naar het HBS en leerde daar talen spreken en boekhouden zodat zij daarna een positie konden krijgen binnen de handel en het bedrijfsleven. Eventueel werd er nog aan een technische hogeschool doorgestudeerd, maar dat alleen als dat strikt noodzakelijk was. Dit leverde een positie op binnen het midden en het hoger middenkader in de Nederlandse burgerij. Tot de universiteit had je tot heel lang met een HBS diploma geen toegang en daarna werd je tot relatief laat nog schuin aangekeken.

De gegoede burgerij had geld genoeg om hun kinderen naar het gymnasium en daarna naar de universiteit te sturen. Vanuit hier stond binnen de verzuiling posities open die behoorde tot de top van de zuil. Dit had allemaal niets te maken met kennis of talent, maar puur met afkomst en geld.

De Mammoetwet heeft hier een einde aan gemaakt, en ondanks het sociaal-democratische inslag, de eerste stappen gezet naar een volwaardige meritocratische maatschappij waar afkomst aan ondergeschikt belang is geworden dan talent.
--
pi_115666373
Oops, ik las per ongeluk HTS in plaats van HBS, die is nu in zekere zin ook verdwenen doordat veel van die opleidingen een lightvorm van de vroegere HTS zijn geworden.
#NoDAPL
pi_115666588
quote:
De HBS is een van de oorzaken geweest waarom het hoger onderwijs in Nederland decennia lang zo sociaal verdeeld is geweest.

De middenklasse ging naar het HBS en leerde daar talen spreken en boekhouden zodat zij daarna een positie konden krijgen binnen de handel en het bedrijfsleven. Eventueel werd er nog aan een technische hogeschool doorgestudeerd, maar dat alleen als dat strikt noodzakelijk was. Dit leverde een positie op binnen het midden en het hoger middenkader in de Nederlandse burgerij. Tot de universiteit had je tot heel lang met een HBS diploma geen toegang en daarna werd je tot relatief laat nog schuin aangekeken.

De gegoede burgerij had geld genoeg om hun kinderen naar het gymnasium en daarna naar de universiteit te sturen. Vanuit hier stond binnen de verzuiling posities open die behoorde tot de top van de zuil. Dit had allemaal niets te maken met kennis of talent, maar puur met afkomst en geld.

De Mammoetwet heeft hier een einde aan gemaakt, en ondanks het sociaal-democratische inslag, de eerste stappen gezet naar een volwaardige meritocratische maatschappij waar afkomst aan ondergeschikt belang is geworden dan talent.
Dit verhaal is niet volledig. Je kon in ieder geval na WOII vanuit de MULO doorstromen naar de HBS, zoals je nu kan doorstromen van het HAVO naar het VWO.
Er waren dus best wel mogelijkheden, je was een jaartje extra kwijt wat me wel te bekostigen lijkt, ook in die tijd.
De oneerlijkheid zat in andere zaken:

- een selectie op de lagere school die oneerlijk verliep (is nog steeds het geval maar minder erg dan toen!), op basis van het beroep van je ouders kwam je links of rechts in de klas te zitten (de leraar stond steeds aan die ene kant en schreef daar op het bord) en mocht je wel of niet deelnemen aan een programma wat je voorbereidde op de toelatingsexamens van de HBS en het gymnasium. Het is spijtig dat ze dit toelatingsexamen hebben afgeschaft want met dat toelatingsexamen zelf was niets mis, het probleem was dat niet alle leerlingen een eerlijke kans kregen om hieraan mee te doen.

- de meeste kinderen van armere ouders niet de kans kregen om te studeren. Concreet mocht vaak enkel de oudste zoon studeren of misschien de twee oudste zonen. Sorry dames maar zo ging het. ;)
#NoDAPL
pi_115673990
Vast al antwoord op gegeven hier maar geen zin om via telefoon alles terug te zoeken: kan je de boete ook bij je schuld opzetten of gaat het dus echt alleen maar via je collegegeld?
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_115676619
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 10:45 schreef Mrjolyn_ het volgende:
Vast al antwoord op gegeven hier maar geen zin om via telefoon alles terug te zoeken: kan je de boete ook bij je schuld opzetten of gaat het dus echt alleen maar via je collegegeld?
Nee, je moet hem verdienen met postbezorgen op zaterdagmiddag.
pi_115684497
Dus als iemand in september uitgeschreven wordt, betaalt 'ie maar 1/12 van het collegegeld? :? En daarna niet meer per maand, maar het hele bedrag of per blok? Wat een raar gedoe.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:01:33 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_115684953
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:49 schreef Taurus het volgende:
Dus als iemand in september uitgeschreven wordt, betaalt 'ie maar 1/12 van het collegegeld? :? En daarna niet meer per maand, maar het hele bedrag of per blok? Wat een raar gedoe.
Je betaalt uiteindelijk (nadat je wat terugkrijgt bij uitschrijven) altijd per maand, behalve in juli of augustus.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_115685499
Zojuist wist de staatssecretaris te melden dat bij afschaffing van de langstudeerdersboete de staat 370.000.000 euro misloopt, dat komt dan overeen met 123.000 studenten die meer dan 1 jaar studietijd overschrijding hebben.
Dit op een totaal van ongeveer 660.000 studenten, dat is 18,5 %, dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_115686023
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:19 schreef sorcees het volgende:
Zojuist wist de staatssecretaris te melden dat bij afschaffing van de langstudeerdersboete de staat 370.000.000 euro misloopt, dat komt dan overeen met 123.000 studenten die meer dan 1 jaar studietijd overschrijding hebben.
Dit op een totaal van ongeveer 660.000 studenten, dat is 18,5 %, dat lijkt mij onwaarschijnlijk veel.
Je vergeet dat de instellingen ook 3.000 euro per student moeten betaling richting Zijlstra.

60.000 studenten x 3.000 euro x 2 = 360.000.000 boete-inkomsten.
De rest zal wel een inflatie correctie zijn.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:48:49 #14
339756 AAB
Lives life
pi_115686433
Wat een verschrikkelijke vent is het ook, meest slecht bedachte maatregel ooit. 1 september komt aardig dichtbij..

Al het geld wat de meeste studenten nu bij DUO gaan lenen om de boete te kunnen bekostigen, waar komt dat vandaan??
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:49:28 #15
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115686460
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:48 schreef AAB het volgende:
Wat een verschrikkelijke vent is het ook, meest slecht bedachte maatregel ooit. 1 september komt aardig dichtbij..

Al het geld wat de meeste studenten nu bij DUO gaan lenen om de boete te kunnen bekostigen, waar komt dat vandaan??
De geldpers.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115687041
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:37 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

Je vergeet dat de instellingen ook 3.000 euro per student moeten betaling richting Zijlstra.
Hadden we vorig jaar niet een hele kwestie die om 'perverse prikkels' draaide? Ervanuitgaande dat de universiteiten dus 6000 euro moeten lappen aan Zijlstra en daar 3000 van terugvragen aan de langstudeerders (of gelijksoortige constructie waarin 6k per langstudeerder naar de overheid gaat)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:51:39 #17
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115692155
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:37 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

60.000 studenten x 3.000 euro x 2 = 360.000.000 boete-inkomsten.
De rest zal wel een inflatie correctie zijn.
Dat is niet zo. Er is met een verandering in de wet 180 miljoen bezuinigd op alle universiteiten in plaats van het bedrag per student vanuit de universiteiten.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:59:53 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_115692405
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:19 schreef sorcees het volgende:
Er zijn maar 160.000 hbo en wo studenten in Nederland. Heb het eens moeten opzoeken via het CBS
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:03:57 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115692555
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 19:59 schreef Mishu het volgende:

[..]

Er zijn maar 160.000 hbo en wo studenten in Nederland. Heb het eens moeten opzoeken via het CBS
Jaarlijkse instroom waarschijnlijk.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115692558
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 16:48 schreef AAB het volgende:
Wat een verschrikkelijke vent is het ook, meest slecht bedachte maatregel ooit.
Hij is in ieder geval een zeer slechte bestuurder, of dat hij als mens verschrikkelijk is weet ik niet maar hoe prettig kan een mens zijn die bewust kiest voor zoveel collaterale schade? Het is in ieder geval een zeer slecht bedachte maatregel. Voer van mijn part toelatingsexamens in voor bachelorfases en masterfases van opleidingen, bezuinig door studenten hetzelfde bedrag te laten lenen, ..., het is allemaal beter dan dit.
Nogmaals, waarom niet gewoon heel dat collegegeld afschaffen en via de stufi het verschil afrekenen?
#NoDAPL
pi_115692588
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 20:03 schreef eriksd het volgende:

[..]

Jaarlijkse instroom waarschijnlijk.
Inderdaad, waarvan zo'n 50 000 voor het WO als ik me niet vergis.
#NoDAPL
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:04:55 #22
67174 Dos37
Come on Twente
pi_115692589
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 19:59 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dan heb je het wel verkeerd opgezocht
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:11:58 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_115692814
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 20:04 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Dan heb je het wel verkeerd opgezocht
Klopt, ik herinner het me verkeerd. Er was wel een 160.000 studenten in dat artikel maar dat waren niet alle studenten. Geen zin om het echte getal op te zoeken. Even een mindsnap :XP
pi_115711997
Ben zeer benieuwd naar de afloop hiervan. Ik heb het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, met name door de argumenten die Zijlstra geeft waarom hij de boete niet gaat afschaffen. Zijn argumenten zijn namelijk een heus zwaktebod. Zijn enige antwoord op de vraag: Ga je hem afschaffen? zou moeten luiden: Nee, want ik vind de boete volkomen rechtvaardig. Zijn argumenten zien echter totaal niet op de inhoud en/of rechtvaardigheid van de boete, maar op de zogenaamde juridische onmogelijkheid hem af te schaffen of de administratieve rompslomp die dat teweeg zou brengen.

En dat is vreemd, de inhoud doet er kennelijk niet meer toe voor hem want 'als het kabinet met 400 miljoen komt aanzetten' valt er ook wel weer te praten over de afschaffing. Wat is het nou, Zijlstra?

Dibi zou een ware held zijn mocht hij met zijn motie van wantrouwen richting Zijlstra komen.
pi_115712089
Soort van gerelateerd, maar er staat in op de VK-website een opiniestuk over dat er een langstudeerbonus zou moeten komen. Hier de korte uitwerking ervan:

quote:
Het is heel eenvoudig: geef eerstejaars geen cent, geef tweedejaars een kleine toelage (mits ze genoeg studiepunten hebben gehaald) en maximaliseer die toelage zodra de student aan de master begint. Voor 'honours' colleges, buitenlandtrips, bestuursfuncties en ander dingen waarmee studenten laten zien dat ze iets van hun leven willen maken, wordt extra geld beschikbaar gesteld.
Hier de rest van het artikel.

Ik vind 't zelf maar een wazig plan - hoewel beter dan de boete loopt het tegen eenzelfde probleem aan als de boete - zorg er maar eens voor dat studenten de juiste keuze maken. Of wat te denken van HBO-P naar Universiteit? Hoe tel je die mee in de cijfers? Op grond van behaalde resultaten zou je zeggen dat ze tweedejaars zijn, maar het is pas hun eerste jaar op de universiteit.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  † In Memoriam † zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:52:51 #26
43556 miss_dynastie
pi_115712189
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:46 schreef bear87 het volgende:
Ben zeer benieuwd naar de afloop hiervan. Ik heb het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, met name door de argumenten die Zijlstra geeft waarom hij de boete niet gaat afschaffen. Zijn argumenten zijn namelijk een heus zwaktebod. Zijn enige antwoord op de vraag: Ga je hem afschaffen? zou moeten luiden: Nee, want ik vind de boete volkomen rechtvaardig. Zijn argumenten zien echter totaal niet op de inhoud en/of rechtvaardigheid van de boete, maar op de zogenaamde juridische onmogelijkheid hem af te schaffen of de administratieve rompslomp die dat teweeg zou brengen.

En dat is vreemd, de inhoud doet er kennelijk niet meer toe voor hem want 'als het kabinet met 400 miljoen komt aanzetten' valt er ook wel weer te praten over de afschaffing. Wat is het nou, Zijlstra?

Dibi zou een ware held zijn mocht hij met zijn motie van wantrouwen richting Zijlstra komen.
En hoe zit dat eigenlijk met de huishoudinkomenstoets? Daar werd ook niet gemiept over naleven van de wet, ministerie dondert er gewoon een bericht uit met 'niet langer nodig, klaar'. Kan hiermee ook. Maar stel je voor dat je je ongelijk toegeeft, brrrr.
pi_115712327
Het is ook heus mogelijk, dat is inderdaad geen sterk argument. Maar dat hele argument is wat mij betreft onzinnig omdat het daar niet om gaat: Je legt een boete niet op omdat je anders administratieve rompslomp krijgt. Een boete leg je op omdat het rechtvaardig is en je de overtuiging hebt dat dat juist is.

Het kan nooit de bedoeling zijn punitieve boetes op te leggen omdat anders de administratie overuren moet draaien. Daar kan de rechtvaardiging van zo'n hoge boete nooit in gelegen zijn. En het feit dat Zijlstra daar nu zijn vlucht in zoekt zegt mij genoeg. Het gaat al niet eens meer om de inhoud, dat zou dan maar tot één uitkomst mogen leiden tijdens het spoeddebat.
pi_115712402
Dit topic al een tijdje aan het volgen maar er staat zoveel info in dat ik niet alles bij kan benen. Als de langstudeerboete waarschijnlijk toch volgend jaar wordt afgeschaft, kan je dan niet er een jaartje tussenuit? Even werken of een jaar backpakken, dan pak je het weer op over een jaar zonder boete.
pi_115712550
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:00 schreef Onufriev het volgende:
Dit topic al een tijdje aan het volgen maar er staat zoveel info in dat ik niet alles bij kan benen. Als de langstudeerboete waarschijnlijk toch volgend jaar wordt afgeschaft, kan je dan niet er een jaartje tussenuit? Even werken of een jaar backpakken, dan pak je het weer op over een jaar zonder boete.
Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...
pi_115712739
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:07 schreef cikolata het volgende:

[..]

Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...
Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.
pi_115713257
Het is een belachelijke regeling. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Alleen wat ik nog belachelijker vind is het gedraai van het CDA en de onzekerheid, alweer, of de langstudeerboete doorgaat ja of nee. Het is gewoon echt in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Het is gewoonweg asociaal hoe ze ermee omgaan. Hier kan ik echt boos om worden.

Zijlstra hield zich goed staande en heeft goede argumenten. Het gat in de begroting moet gewoon opgelost worden. Neemt niet weg dat het een super domme beslissing was om überhaupt de langstudeerboete in te laten gaan, maar het is er nu eenmaal wel. CDA had gewoon eerder moeten aangeven dat ze tegen de langstudeerboete zijn. Stelletje draaikonten. :N
pi_115713387
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:37 schreef soklos het volgende:
Het is een belachelijke regeling. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Alleen wat ik nog belachelijker vind is het gedraai van het CDA en de onzekerheid, alweer, of de langstudeerboete doorgaat ja of nee. Het is gewoon echt in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Het is gewoonweg asociaal hoe ze ermee omgaan. Hier kan ik echt boos om worden.

Zijlstra hield zich goed staande en heeft goede argumenten. Het gat in de begroting moet gewoon opgelost worden. Neemt niet weg dat het een super domme beslissing was om überhaupt de langstudeerboete in te laten gaan, maar het is er nu eenmaal wel. CDA had gewoon eerder moeten aangeven dat ze tegen de langstudeerboete zijn. Stelletje draaikonten. :N
Dat is het slechtste argument dat denkbaar is om iemand een straf op te leggen.

Een (zeker zo'n hoge) boete leg je iemand op als zijn gedrag zo strafbaar is dat hij straf verdient, en je dat rechtvaardig acht. Dat argument is bij Zijlstra al tijden niet meer te horen, hij wil nu gewoon ergens geld vandaan halen en waar dat geld vandaan komt: dat maakt hem niet uit. Pure willekeur dus. Hij heeft al aangegeven (letterlijk) dat als iemand 400 miljoen ergens vandaan kan halen, hij best van de boete af wil. Met andere woorden, het is hem totaal niet te doen om de gedraging van de studenten en daar zou het natuurlijk wel om moeten gaan.

Als boetes voor het negeren van rood licht 500 miljoen euro per jaar opleveren, en ik haal ergens 500 miljoen euro per jaar vandaan, zou hij dan ook de boete voor het negeren van rood licht schrappen? Neen, dan zou hij zeggen: Rood licht negeren is erg gevaarlijk en daarom is de boete terecht. Maar juist over dat de boete inhoudelijk rechtvaardig is, hoor je hem de afgelopen week niet..

Zijn enige juist argument kan zijn: Ik vind de boete inhoudelijk noodzakelijk en rechtvaardig en daarom handhaaf ik hem.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:15:08 #33
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115714153
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij is in ieder geval een zeer slechte bestuurder, of dat hij als mens verschrikkelijk is weet ik niet maar hoe prettig kan een mens zijn die bewust kiest voor zoveel collaterale schade? Het is in ieder geval een zeer slecht bedachte maatregel. Voer van mijn part toelatingsexamens in voor bachelorfases en masterfases van opleidingen, bezuinig door studenten hetzelfde bedrag te laten lenen, ..., het is allemaal beter dan dit.
Nogmaals, waarom niet gewoon heel dat collegegeld afschaffen en via de stufi het verschil afrekenen?
Hier een indruk van de persoon Zijlstra :)

quote:
Iemand vroeg mij ooit of ik de studenten van nu verwend vind. Nee, wij waren verwend. In mijn tijd hadden we nog alle gezellige regelingen, volledig reisrecht en een vier plus drie-studiefinanciering. In die tijd was het voor studenten royaler dan het nu is, je moet niet ontkennen dat het in de tijd dat ik studeerde een slagje makkelijker was. Dat maakt het alleen des te moeilijker om daar jo-ho over te vertellen zonder dat iedereen meteen in een negatieve reflex schiet.
- Thucydides
pi_115714165
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:16 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.
Ik hoef nog maar een half jaar, maar de vakken die ik nog moet doen gaan volgend jaar op in grotere vakken. Dan zou ik dus nog meer vertraging oplopen waar ik echt geen zin in heb. Ik heb dus geen andere keuze dan 1500 euro weggooien.
Vraag me trouwens af of ze bij de berekening van het aantal langstudeerders rekening hebben gehouden met mensen die nu stoppen of nog maar een half jaartje hebben te gaan. Straks zitten ze alsnog met een gat in de begroting :P
pi_115714335
In ieder geval wel chill dat het niet 3000 euro is ongeacht hoe lang je bezig bent, dat is wat ik in eerste instantie dacht bij een boete.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:23:16 #36
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115714359
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 14:21 schreef Onufriev het volgende:
In ieder geval wel chill dat het niet 3000 euro is ongeacht hoe lang je bezig bent, dat is wat ik in eerste instantie dacht bij een boete.
Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.
- Thucydides
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:07:13 #37
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115715351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 14:23 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.
Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115715685
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Heb je een bron hiervoor, 1 oktober was toch het meetpunt?
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:20:34 #39
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115715702
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Bij mij niet hoor.
Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.

quote:
Hoe wordt bepaald of je langstudeerder bent?
Op 1-9-2012 wordt het aantal inschrijvingen voor een bekostigde opleiding in het verleden geteld. Daarbij kijken we terug tot 1-9-1991 in het Centraal Register Inschrijvingen Hoger Onderwijs (CRIHO). Als peildatum voor een inschrijving in elk studiejaar hanteren we 30 september.
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Ga daar dus maar niet van uit nee. 30 september is dus het meetpunt, je jaar telt dus helaas gewoon mee. Dit kan je ook zien bij Mijn IB-Groep (onder het menukopje "Langstudeerders"), als je daarop inlogt.
- Thucydides
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:07:13 #40
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115730233
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.
Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.
Maar dan zal dat wel los van elkaar staan.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115732925
Even wat anders, waarom gaat die peildatum zo belachelijk ver terug maar niet zo ver dat het voor iedereen geldt? Dat is toch compleet arbitrair? Arbitraire gronden voor wetten lijken me niet wenselijk.
#NoDAPL
pi_115738834
Langstudeerboete afschaffen is 'onbehoorlijk richting studenten'

HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Dat zei Zijlstra (Onderwijs) vrijdag in Knevel en Van den Brink.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra.

Nu.nl
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115738836
Hoe 'grappig' is bovenstaande?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115740432
Hahah inderdaad :')
Wat een niveau...
  zondag 19 augustus 2012 @ 11:00:49 #45
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115740508
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 23:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

[..]

Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.
Maar dan zal dat wel los van elkaar staan.
Dat komt omdat je voor februari hebt uitgeschreven, dat is inderdaad wel van invloed op je stufi, maar niet op de langstudeerboete.Maar als je de tweede opleiding nominaal hebt gehaald dan is er natuurlijk niets aan de hand.
--
  zondag 19 augustus 2012 @ 13:14:55 #46
339756 AAB
Lives life
pi_115743628
Wat een slappe argumentatie van Zijlstra. De boete gaat sowieso weg met het volgende kabinet. Het zou pas onrechtmatig zijn om de boete voor dit jaar alleen te laten gelden en dan volgend studiejaar weer te wijzigen. Hij wordt betaald om verder te denken als het kabinet daarom vraagt en niet zeggen dat er geen andere alternatieven zijn. Eigenlijk zou iedereen (als dat mogelijk is) die een langstudeerboete krijgt vanaf 1 september dit jaar inderdaad een tussenjaar moeten nemen.

Daarnaast moeten universiteiten de verantwoordelijkheid dragen om studenten te motiveren betere resultaten te leveren, niet de staat.
pi_115743663
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 08:34 schreef Nailpolish het volgende:
Langstudeerboete afschaffen is 'onbehoorlijk richting studenten'

HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra.

Nu.nl
He, doet Zijlstra hier nu een beroep op de rechtszekerheid of het vertrouwensbeginsel? Toen hij hij die boete invoerde leek het nog alsof die woorden niet in zijn vocabulaire voorkwamen...

Ik zie het punt niet, iedereen die al betaalt heeft, betaal het teveel betaalde terug? 99% van de mensen betaalt toch in termijnen en de eerste termijn is nog niet afgeschreven...oei wat zakt hij door het ijs zeg. En wéér gaat het niet om de inhoud of de rechtvaardigheid van de boete he?
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2012 @ 14:41:52 #48
43556 miss_dynastie
pi_115746111
quote:
''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven''
Nee, dat zou lullig zijn he, als mensen al rekening houden met bepaalde dingen toch nog hun hele planning in de war schoppen. Oh, wacht.... :') Die man doet zijn bijnaam echt eer aan :{
pi_115750499
Zijlstra bewijst keer op keer hoe dom hij is.
"HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra."

Alsof je niet de boete kan terugbetalen indien de nieuwe coalitie beslist om die af te schaffen. Dat is uiteraard geen obstakel. Ben ik de enige die de indruk heeft dat het Zijlstra meer om zijn ego te doen is dan om wat goed is voor Nederland. "Help! Het enige wat ik voor elkaar heb gekregen dreigt te verdwijnen, straks heb ik nog twee jaar voor niets gewerkt".
Een slechte wet moet verdwijnen zonder aanzien des persoons. Dan had hij zelf maar eventjes moeten bedenken hoe slecht deze wet is voordat hij ermee akkoord ging om dit wetsvoorstel in te dienen.
#NoDAPL
pi_115750519
quote:
Die man doet zijn bijnaam echt eer aan :{
Wat is zijn bijnaam?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')