abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:52:51 #26
43556 miss_dynastie
pi_115712189
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 12:46 schreef bear87 het volgende:
Ben zeer benieuwd naar de afloop hiervan. Ik heb het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, met name door de argumenten die Zijlstra geeft waarom hij de boete niet gaat afschaffen. Zijn argumenten zijn namelijk een heus zwaktebod. Zijn enige antwoord op de vraag: Ga je hem afschaffen? zou moeten luiden: Nee, want ik vind de boete volkomen rechtvaardig. Zijn argumenten zien echter totaal niet op de inhoud en/of rechtvaardigheid van de boete, maar op de zogenaamde juridische onmogelijkheid hem af te schaffen of de administratieve rompslomp die dat teweeg zou brengen.

En dat is vreemd, de inhoud doet er kennelijk niet meer toe voor hem want 'als het kabinet met 400 miljoen komt aanzetten' valt er ook wel weer te praten over de afschaffing. Wat is het nou, Zijlstra?

Dibi zou een ware held zijn mocht hij met zijn motie van wantrouwen richting Zijlstra komen.
En hoe zit dat eigenlijk met de huishoudinkomenstoets? Daar werd ook niet gemiept over naleven van de wet, ministerie dondert er gewoon een bericht uit met 'niet langer nodig, klaar'. Kan hiermee ook. Maar stel je voor dat je je ongelijk toegeeft, brrrr.
pi_115712327
Het is ook heus mogelijk, dat is inderdaad geen sterk argument. Maar dat hele argument is wat mij betreft onzinnig omdat het daar niet om gaat: Je legt een boete niet op omdat je anders administratieve rompslomp krijgt. Een boete leg je op omdat het rechtvaardig is en je de overtuiging hebt dat dat juist is.

Het kan nooit de bedoeling zijn punitieve boetes op te leggen omdat anders de administratie overuren moet draaien. Daar kan de rechtvaardiging van zo'n hoge boete nooit in gelegen zijn. En het feit dat Zijlstra daar nu zijn vlucht in zoekt zegt mij genoeg. Het gaat al niet eens meer om de inhoud, dat zou dan maar tot één uitkomst mogen leiden tijdens het spoeddebat.
pi_115712402
Dit topic al een tijdje aan het volgen maar er staat zoveel info in dat ik niet alles bij kan benen. Als de langstudeerboete waarschijnlijk toch volgend jaar wordt afgeschaft, kan je dan niet er een jaartje tussenuit? Even werken of een jaar backpakken, dan pak je het weer op over een jaar zonder boete.
pi_115712550
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:00 schreef Onufriev het volgende:
Dit topic al een tijdje aan het volgen maar er staat zoveel info in dat ik niet alles bij kan benen. Als de langstudeerboete waarschijnlijk toch volgend jaar wordt afgeschaft, kan je dan niet er een jaartje tussenuit? Even werken of een jaar backpakken, dan pak je het weer op over een jaar zonder boete.
Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...
pi_115712739
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:07 schreef cikolata het volgende:

[..]

Ik zou het best willen, maar bij mijn studie gaat volgend jaar het hele programma op de schop en dan moet ik opeens andere en grotere vakken gaan doen, dus dat is geen optie. Dan is er ook nog het risico dat de boete niet wordt afgeschaft en dan heb ik dus voor niks een jaar gewacht...
Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.
pi_115713257
Het is een belachelijke regeling. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Alleen wat ik nog belachelijker vind is het gedraai van het CDA en de onzekerheid, alweer, of de langstudeerboete doorgaat ja of nee. Het is gewoon echt in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Het is gewoonweg asociaal hoe ze ermee omgaan. Hier kan ik echt boos om worden.

Zijlstra hield zich goed staande en heeft goede argumenten. Het gat in de begroting moet gewoon opgelost worden. Neemt niet weg dat het een super domme beslissing was om überhaupt de langstudeerboete in te laten gaan, maar het is er nu eenmaal wel. CDA had gewoon eerder moeten aangeven dat ze tegen de langstudeerboete zijn. Stelletje draaikonten. :N
pi_115713387
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:37 schreef soklos het volgende:
Het is een belachelijke regeling. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Alleen wat ik nog belachelijker vind is het gedraai van het CDA en de onzekerheid, alweer, of de langstudeerboete doorgaat ja of nee. Het is gewoon echt in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Het is gewoonweg asociaal hoe ze ermee omgaan. Hier kan ik echt boos om worden.

Zijlstra hield zich goed staande en heeft goede argumenten. Het gat in de begroting moet gewoon opgelost worden. Neemt niet weg dat het een super domme beslissing was om überhaupt de langstudeerboete in te laten gaan, maar het is er nu eenmaal wel. CDA had gewoon eerder moeten aangeven dat ze tegen de langstudeerboete zijn. Stelletje draaikonten. :N
Dat is het slechtste argument dat denkbaar is om iemand een straf op te leggen.

Een (zeker zo'n hoge) boete leg je iemand op als zijn gedrag zo strafbaar is dat hij straf verdient, en je dat rechtvaardig acht. Dat argument is bij Zijlstra al tijden niet meer te horen, hij wil nu gewoon ergens geld vandaan halen en waar dat geld vandaan komt: dat maakt hem niet uit. Pure willekeur dus. Hij heeft al aangegeven (letterlijk) dat als iemand 400 miljoen ergens vandaan kan halen, hij best van de boete af wil. Met andere woorden, het is hem totaal niet te doen om de gedraging van de studenten en daar zou het natuurlijk wel om moeten gaan.

Als boetes voor het negeren van rood licht 500 miljoen euro per jaar opleveren, en ik haal ergens 500 miljoen euro per jaar vandaan, zou hij dan ook de boete voor het negeren van rood licht schrappen? Neen, dan zou hij zeggen: Rood licht negeren is erg gevaarlijk en daarom is de boete terecht. Maar juist over dat de boete inhoudelijk rechtvaardig is, hoor je hem de afgelopen week niet..

Zijn enige juist argument kan zijn: Ik vind de boete inhoudelijk noodzakelijk en rechtvaardig en daarom handhaaf ik hem.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:15:08 #33
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115714153
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij is in ieder geval een zeer slechte bestuurder, of dat hij als mens verschrikkelijk is weet ik niet maar hoe prettig kan een mens zijn die bewust kiest voor zoveel collaterale schade? Het is in ieder geval een zeer slecht bedachte maatregel. Voer van mijn part toelatingsexamens in voor bachelorfases en masterfases van opleidingen, bezuinig door studenten hetzelfde bedrag te laten lenen, ..., het is allemaal beter dan dit.
Nogmaals, waarom niet gewoon heel dat collegegeld afschaffen en via de stufi het verschil afrekenen?
Hier een indruk van de persoon Zijlstra :)

quote:
Iemand vroeg mij ooit of ik de studenten van nu verwend vind. Nee, wij waren verwend. In mijn tijd hadden we nog alle gezellige regelingen, volledig reisrecht en een vier plus drie-studiefinanciering. In die tijd was het voor studenten royaler dan het nu is, je moet niet ontkennen dat het in de tijd dat ik studeerde een slagje makkelijker was. Dat maakt het alleen des te moeilijker om daar jo-ho over te vertellen zonder dat iedereen meteen in een negatieve reflex schiet.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_115714165
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:16 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Dat laatste is waar ja, het is niet zeker dat het afgeschaft wordt, maar als je alleen nog een halfjaar moet afstuderen (een project uitwerken of een scriptie schrijven) maakt het vrij weinig uit toch.
Ik hoef nog maar een half jaar, maar de vakken die ik nog moet doen gaan volgend jaar op in grotere vakken. Dan zou ik dus nog meer vertraging oplopen waar ik echt geen zin in heb. Ik heb dus geen andere keuze dan 1500 euro weggooien.
Vraag me trouwens af of ze bij de berekening van het aantal langstudeerders rekening hebben gehouden met mensen die nu stoppen of nog maar een half jaartje hebben te gaan. Straks zitten ze alsnog met een gat in de begroting :P
pi_115714335
In ieder geval wel chill dat het niet 3000 euro is ongeacht hoe lang je bezig bent, dat is wat ik in eerste instantie dacht bij een boete.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:23:16 #36
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115714359
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 14:21 schreef Onufriev het volgende:
In ieder geval wel chill dat het niet 3000 euro is ongeacht hoe lang je bezig bent, dat is wat ik in eerste instantie dacht bij een boete.
Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.
- Thucydides
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:07:13 #37
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115715351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 14:23 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Gelukkig niet nee. Het is al belachelijk dat twee maandjes de verkeerde studie doen al meetelt als één jaar uitloop.
Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115715685
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Bij mij niet hoor.
Voor deze opleiding was ik een andere opleiding begonnen maar in december gestopt. Die telt niet mee.
Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Heb je een bron hiervoor, 1 oktober was toch het meetpunt?
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:20:34 #39
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_115715702
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Bij mij niet hoor.
Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.

quote:
Hoe wordt bepaald of je langstudeerder bent?
Op 1-9-2012 wordt het aantal inschrijvingen voor een bekostigde opleiding in het verleden geteld. Daarbij kijken we terug tot 1-9-1991 in het Centraal Register Inschrijvingen Hoger Onderwijs (CRIHO). Als peildatum voor een inschrijving in elk studiejaar hanteren we 30 september.
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Echt waar? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn poging vorig jaar me een jaar uitloop had gekost.
Ga daar dus maar niet van uit nee. 30 september is dus het meetpunt, je jaar telt dus helaas gewoon mee. Dit kan je ook zien bij Mijn IB-Groep (onder het menukopje "Langstudeerders"), als je daarop inlogt.
- Thucydides
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:07:13 #40
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115730233
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 15:20 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dan ben je een uitzondering. DUO zegt zelf dit en geeft bij mij ook aan dat die twee maanden meetellen.
Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.
Maar dan zal dat wel los van elkaar staan.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115732925
Even wat anders, waarom gaat die peildatum zo belachelijk ver terug maar niet zo ver dat het voor iedereen geldt? Dat is toch compleet arbitrair? Arbitraire gronden voor wetten lijken me niet wenselijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_115738834
Langstudeerboete afschaffen is 'onbehoorlijk richting studenten'

HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Dat zei Zijlstra (Onderwijs) vrijdag in Knevel en Van den Brink.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra.

Nu.nl
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115738836
Hoe 'grappig' is bovenstaande?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_115740432
Hahah inderdaad :')
Wat een niveau...
  zondag 19 augustus 2012 @ 11:00:49 #45
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115740508
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 23:07 schreef Luxuria het volgende:

[..]

[..]

Hmm vreemd. Dan is het misschien toch zo. Ik heb iig bij deze opleiding nog gewoon 4 jaar studiefinanciering gekregen, ondanks dat ik daarvoor al 4 maanden een andere opleiding had gedaan.
Maar dan zal dat wel los van elkaar staan.
Dat komt omdat je voor februari hebt uitgeschreven, dat is inderdaad wel van invloed op je stufi, maar niet op de langstudeerboete.Maar als je de tweede opleiding nominaal hebt gehaald dan is er natuurlijk niets aan de hand.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 19 augustus 2012 @ 13:14:55 #46
339756 AAB
Lives life
pi_115743628
Wat een slappe argumentatie van Zijlstra. De boete gaat sowieso weg met het volgende kabinet. Het zou pas onrechtmatig zijn om de boete voor dit jaar alleen te laten gelden en dan volgend studiejaar weer te wijzigen. Hij wordt betaald om verder te denken als het kabinet daarom vraagt en niet zeggen dat er geen andere alternatieven zijn. Eigenlijk zou iedereen (als dat mogelijk is) die een langstudeerboete krijgt vanaf 1 september dit jaar inderdaad een tussenjaar moeten nemen.

Daarnaast moeten universiteiten de verantwoordelijkheid dragen om studenten te motiveren betere resultaten te leveren, niet de staat.
pi_115743663
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 08:34 schreef Nailpolish het volgende:
Langstudeerboete afschaffen is 'onbehoorlijk richting studenten'

HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra.

Nu.nl
He, doet Zijlstra hier nu een beroep op de rechtszekerheid of het vertrouwensbeginsel? Toen hij hij die boete invoerde leek het nog alsof die woorden niet in zijn vocabulaire voorkwamen...

Ik zie het punt niet, iedereen die al betaalt heeft, betaal het teveel betaalde terug? 99% van de mensen betaalt toch in termijnen en de eerste termijn is nog niet afgeschreven...oei wat zakt hij door het ijs zeg. En wéér gaat het niet om de inhoud of de rechtvaardigheid van de boete he?
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2012 @ 14:41:52 #48
43556 miss_dynastie
pi_115746111
quote:
''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven''
Nee, dat zou lullig zijn he, als mensen al rekening houden met bepaalde dingen toch nog hun hele planning in de war schoppen. Oh, wacht.... :') Die man doet zijn bijnaam echt eer aan :{
pi_115750499
Zijlstra bewijst keer op keer hoe dom hij is.
"HILVERSUM - Het zou onbehoorlijk zijn richting studenten om nu op het allerlaatst alsnog de langstudeerboete af te schaffen. Dat vindt staatssecretaris Halbe Zijlstra.

''Studenten krijgen al rekeningen, ze denken dat het gaat gebeuren, sommigen hebben al betaald. Dan zeggen, we doen het maar niet, dat is niet de manier waarop je politiek moet bedrijven'', zei Zijlstra."

Alsof je niet de boete kan terugbetalen indien de nieuwe coalitie beslist om die af te schaffen. Dat is uiteraard geen obstakel. Ben ik de enige die de indruk heeft dat het Zijlstra meer om zijn ego te doen is dan om wat goed is voor Nederland. "Help! Het enige wat ik voor elkaar heb gekregen dreigt te verdwijnen, straks heb ik nog twee jaar voor niets gewerkt".
Een slechte wet moet verdwijnen zonder aanzien des persoons. Dan had hij zelf maar eventjes moeten bedenken hoe slecht deze wet is voordat hij ermee akkoord ging om dit wetsvoorstel in te dienen.
#NoDAPL
pi_115750519
quote:
Die man doet zijn bijnaam echt eer aan :{
Wat is zijn bijnaam?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')