Het is voor veel studenten nogal relevant. Met die Halbeheffing is bijvoorbeeld het deeltijdstuderen voor veel mensen niet meer mogelijk aangezien de kosten de pan uit lopen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:08 schreef Twin1983 het volgende:
Waar ik me steeds aan erger is die discussie wat nu 'goedkoper' is voor de student. Het leenstelsel of de langstudeerboete.
Het was inderdaad al zo'n 1,5 jaar bekend dat die boete er waarschijnlijk zou komen.quote:
Als het zou worden afgeschaft komen ze denk ik in plaats van veel gepraat over het alternatief eerder met het argument dat er geen steun meer voor is en dat het niet zo mag zijn dat de student nu in onzekerheid is (dit boven een alternatief).quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 01:13 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie je 1 voor je? Denk je dat mensen in verkiezingstijd opeens met een andere impopulaire maatregel komen of denk je dat ze ervoor kiezen om het begrotingstekort alleen maar verder op te laten lopen omdat op dit moment de verkiezingen belangrijker zijn dan een sluitende begroting?
Om hier even op terug te komen; ik heb eind dit jaar vijf jaar OV, maar toch staat er bij DUO aangegeven dat ik er nog maar tot 31 december recht op heb? Hoe zit dat dan?quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:43 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, maar je OV mag je ook in totaal maar 7 jaar houden volgens de oude regeling. 4 jaar tijdens je basisbeurs en dan nog 3 extra jaren. En die zijn voor mij nu blijkbaar voorbij. Klopt opzich wel als ik het natel.
Toch klinkt het wel hoopvol allemaal. Er zijn nu zoveel partijen tegen en er is zoveel media-aandacht dat de boete bijna niet meer door kán gaan. Met een spoedwet is het juridisch ook geen probleem meer, enige puntje is dan de financiële dekking, maar ik denk dat daar ook wel een alternatief voor gevonden wordt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:09 schreef Nailpolish het volgende:
Radiostilte rond overleg langstudeerboete
[...]
Het recht op een studenten-OV is ingekort tot 5 jaar als ik mij niet vergis. Omdat men de OV per kalenderjaar verstrekt kon men deze niet per september stopzetten, maar krijgt de student de OV tot eind december.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:30 schreef Jivis het volgende:
[..]
Om hier even op terug te komen; ik heb eind dit jaar vijf jaar OV, maar toch staat er bij DUO aangegeven dat ik er nog maar tot 31 december recht op heb? Hoe zit dat dan?
Wat een baggerzooi dan, moet ik voor één jaartje kaartjes gaan dokkenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:39 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het recht op een studenten-OV is ingekort tot 5 jaar als ik mij niet vergis. Omdat men de OV per kalenderjaar verstrekt kon men deze niet per september stopzetten, maar krijgt de student de OV tot eind december.
Wat betreft die financiële dekking lult Zijlstra ook weer deels uit zijn nek. Het 'gat' blijkt veel kleiner te zijn (link)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:38 schreef Devz het volgende:
[..]
Toch klinkt het wel hoopvol allemaal. Er zijn nu zoveel partijen tegen en er is zoveel media-aandacht dat de boete bijna niet meer door kán gaan. Met een spoedwet is het juridisch ook geen probleem meer, enige puntje is dan de financiële dekking, maar ik denk dat daar ook wel een alternatief voor gevonden wordt.
Het ligt er aan wat je als lastig definieert, Zijlstra heeft natuurlijk niets te zeggen wanneer een kamermeerderheid tegen is. In dat geval zal hij een gat in de begroting doorgeven.quote:Als er gestemd gaat worden en de meerderheid is tegen wordt dat nog een lastige discussie met Halbe Zijlstra.
Zo werkt het dus niet. Het parlement kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ligt er aan wat je als lastig definieert, Zijlstra heeft natuurlijk niets te zeggen wanneer een kamermeerderheid tegen is. In dat geval zal hij een gat in de begroting doorgeven.
Geniale zet toch? Door effe 2 jaar iedereen doodsangst uit te laten staan heeft iedereen vaart gemaakt en zijn er heel veel mensen toch ineens klaar. Missie succesvol !quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het wel erg vreemd dat ze er nu pas mee komen. Waarom niet een paar maanden geleden? Het zou veel stress, onzekerheid en onnodig nadelige beslissingen bij studenten kunnen schelen.
Ja, ik weet wel waarom het CDA dit nu pas in gang heeft gezet. De vraag is of dat zo'n partij je stem waard is.
Het kabinet = de regering.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Het kabinet kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.
Ja en nee. Het parlement bepaalt welke wetgeving naar het senaat gaat, samen bepalen ze welke wetgeving er wordt gemaakt, gewijzigd (amendement) en verwijderd. Dat is de nee.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Het parlement kan zijn mening niet opleggen aan de regering.. ze kunnen de regering(sleden) er alleen uit flikkeren.
Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen.quote:
Ik geloof niet dat het veel verschil heeft gemaakt. Los hiervan (misschien schat ik het juist in, misschien niet) vind ik het behoorlijk stijlloos als je zo'n paniek legitimeert met een eventueel hoger studierendement en teken ik graag hierbij aan dat het een schijnbaar hoger studierendement is. Uiteindelijk weegt de kwaliteit in veel gevallen zwaarder dan de kwantiteit en de kwaliteit gaat vaak ten koste van het sneller afstuderen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
Geniale zet toch? Door effe 2 jaar iedereen doodsangst uit te laten staan heeft iedereen vaart gemaakt en zijn er heel veel mensen toch ineens klaar. Missie succesvol !
slaapgebrekquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:08 schreef Kansenjongere het volgende:
Hehe, net op tijd aangepast zie ik.
Nee, ik doelde op Bram van Loon die in eerste instantie nog beweerde dat regering en kabinet verre van hetzelfde zouden zijnquote:
Bea en de staatssecretarissen. Zijlstra zit dus wel in het kabinet maar niet in de regering. Voor Trix geldt het omgekeerde.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:11 schreef Yreal het volgende:
Oh bram. Op bea na, wat is het verschil dan tussen het kabinet en de regering?
Ik had het aangepast om wat vriendelijker te zijn, niet omdat het fout was. Ik vind het in ieder geval nogal een verschil of dat wel of niet alle staatssecretarissen er onderdeel van zijn. Je zou maar voor ze moeten koken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, ik doelde op Bram van Loon die in eerste instantie nog beweerde dat regering en kabinet verre van hetzelfde zouden zijn
Omdat dit een goedkope manier is om zieltjes te winnen tijdens de verkiezingscampagne.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 00:54 schreef Warren het volgende:
Ik heb pas net vernomen dat men deze maatregel wil terugdraaien. Waarom stemt men eerst voor en wil men daarna er vanaf? Ik snap er niets meer van. Het is dezelfde TK nota bene.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |