Wat denken jullie? Gaat de langstudeerboete echt op de schop, of is dit puur verkiezingsretoriek van het CDA om simpele zieltjes te winnen voor de verkiezingen in september?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:48 schreef Jellereppe het volgende:
UTRECHT - Het CDA wil niet langer dat de langstudeerboete studenten in de weg staat langer te studeren.
Dat zei lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma dinsdag tijdens het eerste lijsttrekkersdebat in Utrecht. Daarmee is er nauwelijks nog draagvlak voor de boete.
Buma wil dat de prikkel bij de universiteiten komt te liggen, in plaats van bij de studenten, nu de boete op zoveel weerstand stuit.
De langstudeerboete gaat op 1 september in. In de plannen van het kabinet moeten studenten die meer dan 1 jaar vertraging oplopen in de bachelor- of masterfase 3000 euro extra betalen. PvdA, D66 en GroenLinks waren al langer tegenstander van de maatregel. ChristenUnie-leider Arie Slob houdt er wel aan vast.
Leenstelsel
De CDA-lijsttrekker sprak tegelijkertijd de andere partijen aan op hun plannen: "Zijn ook de andere lijsttrekkers dan bereid om te zorgen dat in de plaats van die langstudeerboete niet een veel slechter stelsel komt, namelijk een leenstelsel. Een leenstelsel dat sociaal heet, maar een boete is die ingaat vanaf de dag dat je afstudeert."
D66, GroenLinks, PvdA en VVD hebben plannen voor zo'n leenstelsel. Zij voelden er weinig voor om op dit punt met het CDA mee te gaan. De ChristenUnie toonde zich wel ook fel tegenstander van het leenstelsel.
Aanwezig
Bij het debat temidden van Utrechtse studenten, zijn de lijsttrekkers van PvdA, D66, ChristenUnie, GroenLinks en CDA aanwezig. De onderwerpen die voorbij komen zijn onder meer de boete voor langstudeerders, de bekostiging van het hoger onderwijs en de ov-kaart voor studenten.
Het is het eerste onderlinge debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september. Volgens de presentator waren op het Utrechtse Janskerkhof 3000 studenten aanwezig.
Tegen het eind van het debat stonden Samsom en Pechtold tegen elkaar in de finale. Samsom deed daar D66 nog een handreiking: "Uiteindelijk kunnen wij het prima met elkaar vinden op het gebied van onderwijs."
Nipte meerderheid
De wet over de langstudeerboete van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) werd vorig jaar, na goedkeuring door de Tweede Kamer, met een nipte meerderheid aangenomen door de Senaat.
Daarop spanden studentenorganisaties Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een rechtszaak tegen de staat aan, omdat de langstudeerwet volgens hen juridisch niet houdbaar is.
Reacties
"Dit lijkt me verkiezingsretoriek", is de reactie van het ISO op de uitspraak van CDA-lijsttrekker Sybrand Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen. "Eerst zien, dan geloven", aldus ISO-voorzitter Thijs van Reekum dinsdag.
Kai Heijneman, voorzitter van de LSVb, laat weten: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."
Bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)angstudeerboete.html
Bron: http://www.nujij.nl/polit(...)boete.18409569.lynkx
Ik dacht ook meteen ook aan verkiezingsretoriek. De politiek is en blijft een vuil spelletje, en dit is een manier om stemmen te winnen onder de studenten. Tevens als ze de langstudeerboete afschaffen, dan kun je op je vingers natellen dat er iets anders voor terugkomt, namelijk het 'socialequote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
Verkiezingsretoriek. Het CDA was de enige overgebleven partij die -op papier- nog voor de boete was, waarmee het vrijwel uitgesloten was dat de partij nog veel stemmen zou halen onder studenten. Dit is het CDA in zijn zuiverste vorm: het maakt echt niet uit wat voor kant je moet kiezen of wat voor standpunten je moet hebben, als het maar stemmen trekt. Om ze een dag na de verkiezingen te vergeten of aan te passen onder het mom van 'regeringsverantwoordelijkheid'.
Goed topic met een uitstekende user.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:55 schreef Specularium het volgende:
Ik vond dit wel een goed topic:
Het CDA
Allicht. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd.quote:#verkiezingsretoriek?
M'n ouders betalen m'n studie, maar dat betekent niet dat ik ze opeens met een extra kostenpost van ¤3000 wil opzadelen. Gelukkig is dat pas op z'n vroegst over 4 jaar aan de orde.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:58 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik dacht ook meteen ook aan verkiezingsretoriek. De politiek is en blijft een vuil spelletje, en dit is een manier om stemmen te winnen onder de studenten. Tevens als ze de langstudeerboete afschaffen, dan kun je op je vingers natellen dat er iets anders voor terugkomt, namelijk het 'sociale' leenstelsel, en of dat nou een hele verbetering is?
Voor de rijkere studenten onder ons, zal dat kattenpis zijn, maar je zou maar in een achterstandswijk wonen, met arme ouders, dan zul je toch moeten lenen. Uit ervaring weet ik dat in die kringen 'lenen' niet wordt toegejuicht en dat men bang is voor schulden. Lastig, lastig.
Het drukt bij veel meer studenten als een last op hun schouder. Rutte heeft zelf 7 jaar gedaan over zijn studie 'geschiedenis' en Verhagen zelfs 11 jaar over 'kunstgeschiedenis'. Het zijn zelf langstudeerders geweest, en niet zo'n beetje ook.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:21 schreef ArnosL het volgende:
[..]
M'n ouders betalen m'n studie, maar dat betekent niet dat ik ze opeens met een extra kostenpost van ¤3000 wil opzadelen. Gelukkig is dat pas op z'n vroegst over 4 jaar aan de orde.
Waarom zou dat niet kunnen? D'r is totaal geen draagvlak onder de bevolking voor de langstudeerboete! Ik geloof dat de boete op een gegeven zeker afgeschaft gaat worden, maar wat Buma vandaag de dag roept is puur verkiezingsretoriek, want meerdere partijen willen de langstudeerboete afschaffen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:42 schreef LoggedIn het volgende:
Maakt het wat uit? In september heeft iedereen dat ding al betaald.. Hij wordt met terugwerkende kracht ingevoerd, maar ongedaan maken zal wel "niet kunnen"
Hoe meer zielen, hoe steviger ze in de pluche zitten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Allicht. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
De ChristenUnie ook nog altijd, maar die hebben op zijn minst nog de cojones om voor hun keuze te blijven staan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
Verkiezingsretoriek. Het CDA was de enige overgebleven partij die -op papier- nog voor de boete was, waarmee het vrijwel uitgesloten was dat de partij nog veel stemmen zou halen onder studenten. Dit is het CDA in zijn zuiverste vorm: het maakt echt niet uit wat voor kant je moet kiezen of wat voor standpunten je moet hebben, als het maar stemmen trekt. Om ze een dag na de verkiezingen te vergeten of aan te passen onder het mom van 'regeringsverantwoordelijkheid'.
Heb je een naheffing gehad voor collegejaren 2011 en eerder of weet je niet wat met terugwerkende kracht betekent?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:42 schreef LoggedIn het volgende:
Maakt het wat uit? In september heeft iedereen dat ding al betaald.. Hij wordt met terugwerkende kracht ingevoerd, maar ongedaan maken zal wel "niet kunnen"
Ook voor zogenaamd rijke studenten (lees goed verdienende ouders) is 3000 euro niet zomaar te vinden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:58 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik dacht ook meteen ook aan verkiezingsretoriek. De politiek is en blijft een vuil spelletje, en dit is een manier om stemmen te winnen onder de studenten. Tevens als ze de langstudeerboete afschaffen, dan kun je op je vingers natellen dat er iets anders voor terugkomt, namelijk het 'sociale' leenstelsel, en of dat nou een hele verbetering is?
Voor de rijkere studenten onder ons, zal dat kattenpis zijn, maar je zou maar in een achterstandswijk wonen, met arme ouders, dan zul je toch moeten lenen. Uit ervaring weet ik dat in die kringen 'lenen' niet wordt toegejuicht en dat men bang is voor schulden. Lastig, lastig.
Daar heb je een harstikke goed punt. We zullen het toch voor een tijdje met dit gedrocht moeten doen, ook als het afgeschaft wordt, dan komt er toch een zogenaamd 'sociaal' leenstelsel voor in de plaats. Daar word het naar mijn bescheiden mening ook niet beter van. Arme studenten krijgen niks van hun ouders vergoed en zullen dus duizenden euro's moeten lenen om hun opleiding/studie te bekostigen, als ze al tot die stap over gaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:09 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ook voor zogenaamd rijke studenten (lees goed verdienende ouders) is 3000 euro niet zomaar terug te vinden.
Mijn ouders hebben alles betaald qua collegegeld tot nu toe, maar die 3000 heb ik toch echt moeten lenen.
En niet iedereen kan lenen. Persoonlijk heb ik geen mogelijkheid meer om bij DUO te lenen. Stom genoeg heb ik een studie gecombineerd met een baan om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Heb daardoor een uitloop op m'n studie. Lullig genoeg vanwege een baan bij het ministerie van Algemene Zaken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:58 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Zie het van de positieve kant, je hebt een baan, en werkervaring.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:40 schreef nikk het volgende:
[..]
En niet iedereen kan lenen. Persoonlijk heb ik geen mogelijkheid meer om bij DUO te lenen. Stom genoeg heb ik een studie gecombineerd met een baan om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Heb daardoor een uitloop op m'n studie. Lullig genoeg vanwege een baan bij het ministerie van Algemene Zaken.
Ik doelde meer op de mensen die 'm dit jaar betaald hebben. Ik durf er wel een paar maandalarissen op in te zetten dat die kunnen fluiten naar hun geld, ongeacht of hier na de verkiezingen nogsteeds wat mee gedaan wordt of niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:03 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het drukt bij veel meer studenten als een last op hun schouder. Rutte heeft zelf 7 jaar gedaan over zijn studie 'geschiedenis' en Verhagen zelfs 11 jaar over 'kunstgeschiedenis'. Het zijn zelf langstudeerders geweest, en niet zo'n beetje ook.
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? D'r is totaal geen draagvlak onder de bevolking voor de langstudeerboete! Ik geloof dat de boete op een gegeven zeker afgeschaft gaat worden, maar wat Buma vandaag de dag roept is puur verkiezingsretoriek, want meerdere partijen willen de langstudeerboete afschaffen.
quote:Geen draagvlak
"Wij gaan de boete aan geen enkele student geven", zegt De Rouwe. "De staatssecretaris moet actie ondernemen."
De Rouwe erkent dat het idee van de langstudeermaatregel uit de koker van het CDA komt, maar "we zien nu dat er geen draagvlak voor is".
quote:Zijlstra reageerde dinsdag verbaasd op de uitspraak van Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen.
quote:Zoals het er nu voor staat, gaat die al per 1 september gelden. ''Ik hoop dat we voor die tijd duidelijkheid hebben voor de studenten, want dit is een hele bizarre situatie op dit moment’’, benadrukt Dibi.
Alleen Dibi? wat te zeggen van CDA, D66, VVD die nu plots allemaal tegen zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:08 schreef Franknfurter het volgende:
Dibi moet vooral zijn mond houden, zijn partij heeft doodleuk ingestemd met het plannetje. Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar. En welke student heeft nou de middelen om de staat daarvoor voor de rechter te slepen?
Ja maar van CDA, D66 en VVD verwacht je het nog. GroenLinks had direct niet ermee in moeten stemmen. Neemt niet weg dat die andere drie partijen het ook gewoon goed verpest hebben met hun kontgedraai.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:10 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Alleen Dibi? wat te zeggen van CDA, D66, VVD die nu plots allemaal tegen zijn?
Inhakken op Dibi is makkelijk, maar dit is een CDA-plan geweest waar andere partijen mee hebben ingestemd, geven en nemen.
Als je je als individu van het begin af aan hebt verzet tegen deze maatregel vind ik dat je wel degelijk je mond mag opentrekken, als je hebt meegewerkt zoals volgens mij het halve CDA minstens, maar nu weer hypocriet het tegendeel propagandeert dan maak je jezelf gewoon belachelijk. Wat dat betreft kan je beter op een partij of iemand stemmen die vanaf het begin af aan tegen deze maatregel was.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:08 schreef Franknfurter het volgende:
Dibi moet vooral zijn mond houden, zijn partij heeft doodleuk ingestemd met het plannetje. Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar. En welke student heeft nou de middelen om de staat daarvoor voor de rechter te slepen?
KutCDA. Hun eigen plan op populistische gronden afschieten. Eerst het zelf er door rammen, dan zien dat mensen over de zeik gaan, en dan zeggen 'we draaien 'm wel terug'. Had het dan in de eerste plaats niet voorgesteld om die ellende in te voeren.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:10 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Inhakken op Dibi is makkelijk, maar dit is een CDA-plan geweest waar andere partijen mee hebben ingestemd, geven en nemen.
Plots is iedereen tegen, omdat 12 september dichterbij komt. We gaan het nu zien, als ze echt terugkomen van reces dan zijn ze oprecht. Persoonlijk geloof ik er ook niet in, verkiezingsretoriek.
Dat hele CDA stelt toch geen ruk meer voor, zij zijn nu langzaam het symbool van waarom mensen een hekel krijgen aan die traditionele politieke partijen, je weet gewoon niet meer wat je er mee aan moet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:13 schreef Skv het volgende:
[..]
KutCDA. Hun eigen plan op populistische gronden afschieten. Eerst het zelf er door rammen, dan zien dat mensen over de zeik gaan, en dan zeggen 'we draaien 'm wel terug'. Had het dan in de eerste plaats niet voorgesteld om die ellende in te voeren.Schijnheilig gedrag.
Van D66 verwacht je het? Dé onderwijspartij?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:11 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ja maar van CDA, D66 en VVD verwacht je het nog. GroenLinks had direct niet ermee in moeten stemmen. Neemt niet weg dat die andere drie partijen het ook gewoon goed verpest hebben met hun kontgedraai.
En wat is er mis met een bijbaan? Als deze maatregel ertoe leidt dat meer studenten een bijbaan nemen en sneller afstuderen, vind ik het een prima regelquote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:40 schreef il_Tonno het volgende:
De arme student blijft nog steeds de dupe van dit alles. Ik las net op Teletekst dat studenten het meestal niet redden zonder geldbijdrage van de ouders, thuiswonenden krijgen gemiddeld ¤100 per maand en uitwonenden ¤233. Dan wordt er ook nog eens collegegeld en/of zorgverzekering betaald. Niet iedereen kan zich dit veroorloven en er zijn genoeg arme studenten die alles zelf moeten betalen en dus naast een fulltime opleiding een bijbaantje moeten hebben om te kunnen overleven, sommigen wonen ook nog eens op zichzelf en dat is veel nadeliger dan wanneer je een thuiswonende student bent.
Ze noemen zichzelf de onderwijspartij maar zijn gewoon een stel kontendraaiers die vooral samen willen werken met de VVD.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:16 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Van D66 verwacht je het? Dé onderwijspartij?
Dat lijkt mij te cynisch gedacht, er is inmiddels behoorlijk wat politieke steun om de boete toch weer af te schaffen. Zelfs de VVD is niet principieel tegen afschaffen maar wil alleen dat het gat op de begroting wat het afschaffen van de boete achterlaat weer wordt opgevuld (dat werd ook al duidelijk na het Catshuisberaad, in de voorlopige stukken stond dat de langstudeerboete werd afgeschaft).quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:11 schreef QBay het volgende:
Jongens, dit is gewoon stemmen winnen voor de aankomende verkiezingen. Laat je niet verneuken en wees niet blij, want na de verkiezingen en als de stemmen binnen zijn hoor je er niemand meer over. Die boete blijft echt wel bestaan, leuke inkomstenbron voor de overheid namelijk.
Zo gauw ze er niet voor terugkomen van het reces is er weinig cynisch aan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij te cynisch gedacht, er is inmiddels behoorlijk wat politieke steun om de boete toch weer af te schaffen. Zelfs de VVD is niet principieel tegen afschaffen maar wil alleen dat het gat op de begroting wat het afschaffen van de boete achterlaat weer wordt opgevuld (dat werd ook al duidelijk na het Catshuisberaad, in de voorlopige stukken stond dat de langstudeerboete werd afgeschaft).
De boete is er al door, dus dat zal met zekerheid niet gebeuren.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:08 schreef Franknfurter het volgende:
Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar.
Ik word dadelijk wel echt boos als ze het alleen gaan intrekken voor de sporters dat zou echt symboolpolitiek zijn waar ik weinig aan zou hebben.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:49 schreef Roarzcorp. het volgende:
Laten we hopen dat de studenten profiteren van deze populistische fase en dat er echt een spoeddebat komt zodat deze plannen linea recta de prullenmand ingaan.
Precies, pakken dat momentum en niet gaan zitten mokken dat het inconsistent is dat sommige partijen er nu weer op terug komen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:49 schreef Roarzcorp. het volgende:
Laten we hopen dat de studenten profiteren van deze populistische fase en dat er echt een spoeddebat komt zodat deze plannen linea recta de prullenmand ingaan.
Ja volgens mij is het echt nu of nooit. Het is makkelijker om de boel zo te laten ... en om er een jaar eroverheen te laten gaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Precies, pakken dat momentum en niet gaan zitten mokken dat het inconsistent is dat sommige partijen er nu weer op terug komen.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij kun je er vanuit bestuursrechtelijk oogpunt wel wat mee als de langstudeerboete maar voor een studiejaar laat gelden en het daarna weer afschaft.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:52 schreef Roarzcorp. het volgende:
Ja volgens mij is het echt nu of nooit. Het is makkelijker om de boel zo te laten ... en om er een jaar eroverheen te laten gaan.
Per jaar? Of over een langere periode?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:52 schreef eriksd het volgende:
Volgens mij was er rond de 600 miljoen mee gemoeid. Wens het CDA dus veel succes.
3 jaar dacht ik. Daarna zou het effect nihil worden wegens afname langstudeerders.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Per jaar? Of over een langere periode?
Mooi inzicht in de langstudeerboete. Het zou ook zot zijn als het nu nog doorgaat. Kan me er boos om maken.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:08 schreef Vasilevski het volgende:
GL en D66 waren niet voor de langstudeerboete, maar ze hebben er in het Kunduz-akkoord niks tegen gedaan. Dat wil zeggen, de hele portefeuille hoger onderwijs werd gewoon lekker naar voren geschoven. Ik kan me zo voorstellen dat dat te maken had met de meningsverschillen tussen de 5 partijen over het leenstelsel (VVD, GL en D66 voor, CU en CDA tegen).
Er was (en is) de reële kans dat de boete op 1 september eenmalig uitgedeeld zou worden, om daarna weer op 12 september afgeschaft te worden. Op deze manier beleid maken gaat natuurlijk helemaal nergens over. Dat geldt voor wel meer onzalige plannen van de gedoogcoalitie (animalcops om er maar eens eentje te noemen), maar die zijn in ieder geval nog gesneuveld bij de Kunduz-besprekingen voordat ze echt uitgevoerd konden worden.
Nu het CDA gedraaid is, zijn alleen PVV, CU en SGP nog voor de boete als ik het goed heb. Het zou ridicuul zijn om duizenden mensen eenmalig financieel te benadelen met een maatregel waar alleen het meest reactionaire hoekje van de politiek nog voor is, een maatregel die maar een beperkte bezuiniging oplevert. Snel terug van reces en afschaffen die handel dus.
De houding van de VVD in deze is ook wel bijzonder trouwens. Anne-Wil Lucas heeft de afgelopen tijd tegen iedereen die wilde luisteren geroepen dat de boete er alleen maar is omdat het CDA en de PVV dat wilden. De VVD was natúúrlijk altijd tegen deze a-liberale maatregel. Maar nu willen ze er toch niks aan doen, omdat ze het jammer vinden dat het CDA gedraaid is. Werkelijk geniaal. 'Wij zijn het met jullie eens, maar toch niet want jullie zijn draaikonten.'
Dat lijkt mij ook heel waarschijnlijk. Zelfs als je er een juridische zaak van maakt, wordt het nog heel lastig. Tot nu toe is er helemaal niet gesproken over studenten/scholieren die al een langstudeerboete hebben betaald en of deze wat tegemoet kunnen zien.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 07:57 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de mensen die 'm dit jaar betaald hebben. Ik durf er wel een paar maandalarissen op in te zetten dat die kunnen fluiten naar hun geld, ongeacht of hier na de verkiezingen nogsteeds wat mee gedaan wordt of niet.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:14 schreef Jellereppe het volgende:
Even een update van de berichtgeving omtrent de Halbeheffing! Je kunt het best het beestje bij zijn naam noemen, de boete heeft zijn bestaan gevonden bij 'Halbe Zijlstra', laten we het dus ook de Halbeheffing noemen.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:14 schreef Jellereppe het volgende:
Kamer wil per direct af van langstudeerboete
DEN HAAG - Een Kamermeerheid van CDA, PvdA, SP, D66 en GroenLinks wil dat per direct gestopt wordt met de geplande invoering van de langstudeerboete op 1 september.
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe roept in een brief aan staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs) op om per direct te stoppen met het uitdelen van boetes voor langstudeerders, dat laat hij weten aan NU.nl.
Ook PvdA, SP, GroenLinks en D66 zijn voorstander van het afschaffen van de maatregel per 1 september.
Dinsdag maakte lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma al bekend van de boete af te willen. Studentenorganisaties wilden echter dat het CDA de daad bij het woord voegde.
Verheugd
Studentenorganisatie ISO reageert verheugd op het nieuws. "Dit is fantastisch nieuws. We zijn er al jaren mee bezig om dit via demonstraties en rechtszaken van tafel te krijgen", aldus ISO-voorzitter Thijs van Reekum.
Kai Heijneman van studentenvakbond LSVb ziet de Kamer liever vandaag dan morgen terugkomen van reces om te voorkomen dat vanaf 1 september de eerste boetes worden uitgedeeld.
De afspraak uit het regeerakkoord zou aankomende september in werking treden. Studenten die meer dan een jaar extra over hun studie doen moeten 3000 euro extra betalen. Ook de onderwijsinstellingen moeten dan 3000 euro per student per jaar gaan betalen.
Spoedoverleg
In de Kamer brokkelt de steun voor de maatregel echter snel af. GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi had daarom woensdagochtend al een spoedoverleg aangevraagd.
Zoals het er nu voor staat, gaat die al per 1 september gelden. ''Ik hoop dat we voor die tijd duidelijkheid hebben voor de studenten, want dit is een hele bizarre situatie op dit moment’’, benadrukt Dibi.
Afschaffen
"Wij gaan de boete aan geen enkele student geven", zegt De Rouwe. "De staatssecretaris moet actie ondernemen." De Rouwe erkent dat het idee van de langstudeermaatregel uit de koker van het CDA komt, maar "we zien nu dat er geen draagvlak voor is".
Volgens een partijwoordvoerder heeft PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing al twee keer eerder een verzoek tot afschaffen van de maatregel gedaan. "Een maand geleden probeerde ik dit ook al, maar toen wilden de Kunduzpartijen hier nog niet aan meewerken."
D66-Kamerlid Boris van der Ham wil de maatregel per direct van tafel halen en de staatssecretaris aan het werk zetten om financiële dekkingen te zoeken. "Als je de maatregel per direct afschaft voorkom je dat het nog lang onderwerp blijft van bureaucratische harentrekkerij. Iedereen is er voor dat de boete wordt afgeschaft."
'Verkiezingsretoriek'
De VVD noemde de stap van het CDA bij monde van Kamerlid Anne Wil Lucas-Smeerdijk 'goedkope verkiezingsretoriek', maar staat wel open voor een debat nog tijdens het reces. "Het is niet uit te leggen dat je zo'n gat in de begroting slaat en dat je daardoor de investeringen in het hoger onderwijs niet door laat gaan."
Lucas-Smeerdijk is wel voorstander van het schrappen van de langstudeermaatregel, maar wil dan wel een alternatief, bijvoorbeeld in de vorm van een sociaal leenstelsel.
PVV-Kamerlid Harm Beertema laat weten dat de PVV voorstander is van de langstudeermaatregel en daarom ook geen behoefte heeft aan een debat. "De langstudeermaatregel disciplineert, zodat studenten meer haast maken met hun studie. Het rendement is nu te laag."
Gat
Met de langstudeermaatregel voor studenten wordt ongeveer 180 miljoen euro opgehaald. Volgens de CDA'er zal het gat in de begroting worden gedicht. Bij de presentatie van de CPB-doorrekeningen op 27 augustus zal blijken op welke manier.
Dibi wil het gat ondervangen door te korten op de huidige subsidies voor fossiele brandstoffen.
Zijlstra reageerde dinsdag nog verbaasd op de uitspraak van Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen. ChristenUnie-leider Arie Slob liet weten wel vast te houden aan de maatregel.
Bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)angstudeerboete.html
precies dit. en ik irriteer me er echt mateloos aan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:10 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Plots is iedereen tegen, omdat 12 september dichterbij komt. We gaan het nu zien, als ze echt terugkomen van reces dan zijn ze oprecht. Persoonlijk geloof ik er ook niet in, verkiezingsretoriek.
Inderdaad. Als het gedrocht van het 'sociaalquote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:18 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Zou geweldig zijn.
Punt is wel dat ik al een overeenkomst heb gesloten waarin ik akkoord ga met het verhoogde collegegeld, en een extra lening bij DUO heb aangevraagd, ben benieuwd hoe dat gaat werken in de praktijk.
Kamer is op het moment op reces, maar we zullen zien. Ik zal de berichtgeving de komende tijd goed volgen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:24 schreef LoggedIn het volgende:
Ik zal blij zijn als ze 'm toch niet laten doorgaan dit jaar, hopelijk komt er voor 30 augustus duidelijkheid
Citaatje van Plasterk:quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:12 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Mooi inzicht in de langstudeerboete. Het zou ook zot zijn als het nu nog doorgaat. Kan me er boos om maken.
Beetje verongelijkt gedoe van de PvdA. Het is natuurlijk voor een deel verkiezingsretoriek. GroenLinks noemt een alternatief voor de langstudeerboete die niet uit het hoger onderwijs komt, maar gaan PvdA, VVD en D66 dat ook steunen als Halbe zegt: 'Zoek maar een alternatief?' Of gaan ze pas instemmen als er een leenstelsel tegenover staat? Dat mogen we toch niet hopen.quote:Iedereen die #kunduz tekende, en tegen motie van @tanjajad stemde, dus VVD, CDA, D66, GL en CU, wisten toch wat ze deden? #langstudeerboete
Als de langstudeerboete van tafel gaat, heb je een gat van 180 miljoen euro in de begroting. Het kan niet anders, dan dat het sociale leenstelsel dan weer om de hoek komt kijken.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:37 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Citaatje van Plasterk:
[..]
Beetje verongelijkt gedoe van de PvdA. Het is natuurlijk voor een deel verkiezingsretoriek. GroenLinks noemt een alternatief voor de langstudeerboete die niet uit het hoger onderwijs komt, maar gaan PvdA, VVD en D66 dat ook steunen als Halbe zegt: 'Zoek maar een alternatief?' Of gaan ze pas instemmen als er een leenstelsel tegenover staat? Dat mogen we toch niet hopen.
In ieder geval is het hele dossier een ontzettende farce geworden. Op deze manier weet niemand meer waar hij aan toe is met de overheid. Morgen kan je gehele financiële toekomst voor de komende 5-10 jaar er weer anders uitzien. Kunnen we geen boetes uitdelen aan bange politici die er veel te lang over doen om onzinnige maatregelen van tafel te vegen?
Dat is beter dan een plotse verhoging want je kan precies zien waar je aan toe bent én je weet het van tevoren. Als ze nou ook een positieve prikkel inbouwen. Korting wanneer je succesvol studeert. Snelheid en prestatie gericht.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:41 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als de langstudeerboete van tafel gaat, heb je een gat van 180 miljoen euro in de begroting. Het kan niet anders, dan dat het sociale leenstelsel dan weer om de hoek komt kijken.
Dat lijkt me een kansloze zaak. Het vorige kabinet heeft de btw voor de podiumkunsten verhoogd, vervolgens is dit in het lenteakkoord weer teruggedraaid.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:14 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook heel waarschijnlijk. Zelfs als je er een juridische zaak van maakt, wordt het nog heel lastig. Tot nu toe is er helemaal niet gesproken over studenten/scholieren die al een langstudeerboete hebben betaald en of deze wat tegemoet kunnen zien.
Lijkt mij ook. Misschien had ik anders moeten posten. We kunnen er dus gerust van uitgaan dat gedupeerden 'dag' kunnen zeggen tegen hun geld. Wat een farce.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dat lijkt me een kansloze zaak. Het vorige kabinet heeft de btw voor de podiumkunsten verhoogd, vervolgens is dit in het lenteakkoord weer teruggedraaid.
Als jij naar de rechter stapt om het btw-verschil terug te krijgen dat je in jouw ogen te veel hebt betaald in de tussenliggende tijd, zal hij je in je gezicht uitlachen, en terecht.
Ik zie geen verschil met mensen die, ALS de langstudeerboete weer ongedaan zou worden gemaakt, hun verhoogde collegegeld voor 2012 denken terug te kunnen krijgen.
Niet helemaal mee eens. Voor de wat armere volk in Nederland, zal het een kater zijn. Mensen uit die kringen, worden niet toegejuicht om te lenen, vraag mij af hoe ze daar rekening mee gaan houden, want je ogen kun je daar niet voor sluiten.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:46 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Dat is beter dan een plotse verhoging want je kan precies zien waar je aan toe bent én je weet het van tevoren. Als ze nou ook een positieve prikkel inbouwen. Korting wanneer je succesvol studeert. Snelheid en prestatie gericht.
Niet helemaal, er is een kans dat de partijen uit zichzelf komen met plannen voor het terugdraaien met terugwerkende kracht, maar ik zie daar voor die partijen niet echt de (electorale) voordelen van in.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:50 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Misschien had ik anders moeten posten. We kunnen er dus gerust van uitgaan dat gedupeerden 'dag' kunnen zeggen tegen hun geld. Wat een farce.
Tot nu is daar nooit met een woord over 'gerept', dus het lijkt mij sterk. Je zal wel behoorlijk balen als je behoort tot degene die de boete hebben betaald, en d'r niks tegen over staat. Politiek.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:53 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Niet helemaal, er is een kans dat de partijen uit zichzelf komen met plannen voor het terugdraaien met terugwerkende kracht, maar ik zie daar voor die partijen niet echt de (electorale) voordelen van in.
Och, wat dacht je van al die mensen die denken dat de forensentax van de baan is omdat je daar op dit moment niemand over hoort, maar die volgend jaar wel braaf belasting mogen gaan betalen om op hun werk te komen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:58 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Tot nu is daar nooit met een woord over 'gerept', dus het lijkt mij sterk. Je zal wel behoorlijk balen als je behoort tot degene die de boete hebben betaald, en d'r niks tegen over staat. Politiek.
Ja, dat is ook al weer zoiets. Op het moment heb ik het gevoel dat Nederland er niet is voor werkenden en studenten. Bagger.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Och, wat dacht je van al die mensen die denken dat de forensentax van de baan is omdat je daar op dit moment niemand over hoort, maar die volgend jaar wel braaf belasting mogen gaan betalen om op hun werk te komen.
Er vanuit gaande dat het 60.000 studenten betreft (10%), maar op het moment dat deze boete ingevoerd wordt zal dat getal rap afnemen, en kan men waarschijnlijk niet meer dan 100 miljoen ophalen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:41 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als de langstudeerboete van tafel gaat, heb je een gat van 180 miljoen euro in de begroting. Het kan niet anders, dan dat het sociale leenstelsel dan weer om de hoek komt kijken.
Vergeet de hogere 'inkomstenbelasting' die deze studenten betalen, en dat deze studenten door hogere uitgaven later meer btw in het laatje brengen niet. Ik heb er ook een goed gevoel over dat de boete op de schop gaat, maar ben benieuwd hoe ze dat gaan opvangen. Ben wel een beetje argwanend tegenover politici, verkiezingretoriek and name it!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:07 schreef sorcees het volgende:
[..]
Er vanuit gaande dat het 60.000 studenten betreft (10%), maar op het moment dat deze boete ingevoerd wordt zal dat getal rap afnemen, en kan men waarschijnlijk niet meer dan 100 miljoen ophalen.
Bovendien zal dit in de daaropvolgende jaren verder afnemen.
Geen goed plan dus, niet voor de schatkist en niet voor de studenten, afschaffen dus en betere voorstellen bedenken.
Belonen werkt altijd beter dan bestraffen, daar zijn best nog wel leuke dingen mee te bedenken, zeker nu vlak voor de verkiezingen.
Ander puntje als voorbeeld, een student kost per jaar een veelvoud van die 3000 euro, als diezelfde student nu een jaar eerder afstudeert kunnen met de vrijkomende fondsen hele leuke dingen gedaan worden, b.v. afschaffing collegegeld (zoals ook op veel andere plaatsen in de wereld), dat is een positieve boost voor "onze kennismaatschappij".quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Vergeet de hogere 'inkomstenbelasting' die deze studenten betalen, en dat deze studenten door hogere uitgaven later meer btw in het laatje brengen niet. Ik heb er ook een goed gevoel over dat de boete op de schop gaat, maar ben benieuwd hoe ze dat gaan opvangen. Ben wel een beetje argwanend tegenover politici, verkiezingretoriek and name it!
Damn, nooit over nagedacht. Leuke idee.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:13 schreef sorcees het volgende:
[..]
Ander puntje als voorbeeld, een student kost per jaar een veelvoud van die 3000 euro, als diezelfde student nu een jaar eerder afstudeert kunnen met de vrijkomende fondsen hele leuke dingen gedaan worden, b.v. afschaffing collegegeld (zoals ook op veel andere plaatsen in de wereld), dat is een positieve boost voor "onze kennismaatschappij".
Onderwijs is gewoon niet belangrijk genoeg voor Nederland. Nederland is een handelsland (eigenlijk alleen maar doorvoeren van producten) en dit kan ook prima met niet of slecht opgeleiden. Landen om ons heen zijn ons al 10x voorbij gestreefd voor wat betreft het niveau van het onderwijs, dat nu herstellen is (zeker in het huidige economische klimaat) onmogelijk omdat er dan juist geïnvesteerd moet worden en dat geld is er niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:50 schreef Vasilevski het volgende:
Het is ook wel bijzonder dat in Nederland het frame sinds 2010 is: 'Langstudeerboete of leenstelsel, u moet kiezen'. We moeten maar geloven dat andere landen niet bestaan, of dat het daar precies zo werkt.
En waarom is dat goed? In deze recessie is lang studeren alleen maar goed, daar leren ze meer van terwijl het druk van de ketel haalt wat betreft de gebrekkige werkgelegenheid. In de jaren 80 had je ook veel langstudeerders, gewoon een nuttige vorm van verborgen werkloosheid. De prikkel tot snelheid hoeft helemaal niet van de overheid te komen, die komt vanzelf wel van de arbeidsmarkt wanneer die goed is.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:03 schreef Roarzcorp. het volgende:
Wanneer voeren ze nou een systeem in met positieve prikkels waarbij snelheid wordt beloond i.p.v. langzaamheid bestraft.
De overheid heeft een doel, zij willen dat mensen sneller afstuderen en het beter doen. Hoe ga je dat bereiken? Waar ze nu voor hebben gekozen is een negatieve prikkel die vast wel zal werken maar het motiveert naar mijn inziens niet op de juiste manier. Je redenatie van verkapte werkloosheid en lang studeren in een recessie begrijp ik wel en lijkt ook een oplossing. Maar hoe gaan mensen nu lang studeren als één bachelor de max is? Dat de prikkel alleen van de arbeidsmarkt komt is volgens mij een halve waarheid. Ik denk dat veel jongvolwassenen zich niet realiseren dat prestatie en snelheid er wel degelijk toe doen, helaas kom je daar pas achteraf achter. Wat dat betreft is enige impuls van de overheid wel op zijn plek.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En waarom is dat goed? In deze recessie is lang studeren alleen maar goed, daar leren ze meer van terwijl het druk van de ketel haalt wat betreft de gebrekkige werkgelegenheid. In de jaren 80 had je ook veel langstudeerders, gewoon een nuttige vorm van verborgen werkloosheid. De prikkel tot snelheid hoeft helemaal niet van de overheid te komen, die komt vanzelf wel van de arbeidsmarkt wanneer die goed is.
Dat gegeil op snel studeren is niet alleen gegeil op loonkostendrukkende werkloosheid, maar ook op gegeil op verdomming.
Het probleem is ook de onderliggende logica en niet de langstudeerboete zelf. Dezelfde onzin zie je ook terug in de discussie over de zesjescultuur. Die hele onderwijsdiscussie gaat alleen maar over diplomas en de prijs ervan, wat mensen met talent leren, zowel aan de onderwijsinstelling als in die levensfase, dat wordt helemaal overgeslagen. Ik zeg niet dat de luiheid onder studenten geen issue is, maar dan zou ik me eerder zorgen maken dat ze aanzienlijk minder leren dan ze kunnen leren ipv dat ze sneller uitgeleerd zijn.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:52 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
De overheid heeft een doel, zij willen dat mensen sneller afstuderen en het beter doen. Hoe ga je dat bereiken? Waar ze nu voor hebben gekozen is een negatieve prikkel die vast wel zal werken maar het motiveert naar mijn inziens niet op de juiste manier. Je redenatie van verkapte werkloosheid en lang studeren in een recessie begrijp ik wel en lijkt ook een oplossing. Maar hoe gaan mensen nu lang studeren als één bachelor de max is?
Scholing is er niet om te laten zien wat je kunt, het is er om te leren. Dat is iets fundamenteel anders. Het woord presteren is al niet op zijn plek. Natuurlijk kan het studentenleven verleidelijk zijn en wil menigeen er nog wel eens lang in blijven hangen. Maar uiteindelijk is de grootste prikkel om op te schieten toch gewoon dat je iets anders wilt gaan doen. En dan gaat het niet om de wil om een laagopgeleide werkloze zijn baan in te pikken.quote:Dat de prikkel alleen van de arbeidsmarkt komt is volgens mij een halve waarheid. Ik denk dat veel jongvolwassenen zich niet realiseren dat prestatie en snelheid er wel degelijk toe doen, helaas kom je daar pas achteraf achter. Wat dat betreft is enige impuls van de overheid wel op zijn plek.
Amerika doet het aardig goed op het gebied van onderwijs omdat het daar veel meer loont om hoog opgeleid te zijn dan in Nederland. Als je die landen met elkaar vergelijkt, vergelijk dan ook de belastingdruk en het verschil in loon tussen hoog- en laag opgeleiden.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:30 schreef QBay het volgende:
In Amerika is het allemaal nog erger (moet je ook lgeld enen voor je college) en dat land doet het toch aardig goed op onderwijs).
Als dit een indicatie is van het analytisch vermogen van de huidige student, dan is het slecht gesteld met Nederland.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:40 schreef probeer het volgende:
Hoe blij ben ik dat ik er dit jaar voor heb gekozen om te betalen in termijnen, ipv alles in het begin van het academisch jaar. Met wat mazzel lichten ze me dan hoogstens voor 1/5e of 2/5e van het totaal![]()
![]()
.
Ik verwacht niet dat iemand die aan zijn nickname te zien nog nooit een hogere onderwijsinstelling van binnen gezien heeft, het concept sarcasme begrijpt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:11 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als dit een indicatie is van het analytisch vermogen van de huidige student, dan is het slecht gesteld met Nederland.
Wat natuurlijk heel erg belangrijk is voor een politicus. Daarom verwacht ik ook niet dat men na de verkiezingen ineens van standpunt gaat veranderen, dan verliezen ze die zieltjes namelijk weer. Geen van de partijen die redelijke kans maken om aan een nieuwe coalitie deel te nemen is nog voorstander van de langstudeerboete dus ik denk toch wel dat hij uiteindelijk afgeschaft gaat worden. Of men dit dan ook met terugwerkende kracht gebeurd hangt denk ik meer af van de verkiezingsuitslag en hoe snel er daarna een kabinet komt. Mocht dat voor 1 september 2013 gebeuren dan is denk de kans groot dat het inderdaad met terugwerkende kracht wordt teruggedraaid omdat er anders vanuit bestuurlijk oogpunt wel een erg slordige situatie ontstaat.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:41 schreef Ziba het volgende:
Uiteraard is dit om zieltjes te winnen.
Graag iets meer respect voor degene die meebetaalt aan jouw opleiding, ook al lijkt dat behoorlijk zonde van het geld.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 20:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat iemand die aan zijn nickname te zien nog nooit een hogere onderwijsinstelling van binnen gezien heeft, het concept sarcasme begrijpt.
1. Zieltjes winnen.
2. Die boete wordt dit jaar toch wel betaald. Wat er ook met die wet gebeurt.
Rot toch op man. Die betaal ik grotendeels zelf, al dan niet achteraf en met rente.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:05 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Graag iets meer respect voor degene die meebetaalt aan jouw opleiding, ook al lijkt dat behoorlijk zonde van het geld.
Hahaha, grotendeels zelf betalen. Heb je echt geen idee hoeveel geld de overheid bijlegt voor jouw opleiding of loop je dom te trollen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Rot toch op man. Die betaal ik grotendeels zelf, al dan niet achteraf en met rente.
En omdat je pretendeert al zo volwassen / oud te zijn, bedank me straks maar voor je pensioen.
Dat vind ik nog het meest achterlijke, het is gewoon snel even cashen door een verrassingsaanval. Het is als, terwijl er auto's al op een snelweg rijden, aan het begin van die weg opeens lagere max snelheidborden zetten en dan de auto's die al op de weg rijden meteen bekeuren. Het is als Duitsland in 1940quote:Op woensdag 15 augustus 2012 15:07 schreef sorcees het volgende:
[..]
Er vanuit gaande dat het 60.000 studenten betreft (10%), maar op het moment dat deze boete ingevoerd wordt zal dat getal rap afnemen, en kan men waarschijnlijk niet meer dan 100 miljoen ophalen.
Bovendien zal dit in de daaropvolgende jaren verder afnemen.
Geen goed plan dus, niet voor de schatkist en niet voor de studenten, afschaffen dus en betere voorstellen bedenken.
Achterlijk besluit, het gaat dus niet meer om de inhoud maar alleen nog maar om de pegels.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:18 schreef tong80 het volgende:
Het is een meerderheid in de Tweede Kamer donderdagochtend niet gelukt om een alternatief te vinden voor de langstudeerboete. Dat zei Tanja Jadnanansing tijdens een overleg met staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs).
Daardoor blijft de maatregel zeer waarschijnlijk bestaan en moeten studenten die vanaf 1 september meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie ruim 3000 euro per jaar extra gaan betalen.
Zijlstra wil de boete enkel schrappen als dat financieel is gedekt. Met het schrappen van de langstudeerdersmaatregel is op termijn zo'n 400 miljoen euro gemoeid. Zijlstra reageert later tijdens het overleg op de plannen.
precies ditquote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:44 schreef One_of_the_few het volgende:
De langstudderboete vind ik als student niet zo slecht. Alleen hadden ze een overgangsregeling voor huidige studenten moeten bedenken en bepaalde uitzonderingsgevallen moeten creëren. Maar het idee ansich ben ik niet tegen. Stukken beter dan het sociaal leenstelsel.
tja, als het cda moeilijk doet dan kan de rest nog zo gewillig zijn...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Waar is die daadkrachtige Kunduzcoalitie nou gebleven? De hele financiele crisis konden ze met een middagje in de achterkamers oplossen, maar over die langstudeerboete is een week voor ingaan nog geen akkoord?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |