abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115566658
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:48 schreef Jellereppe het volgende:
UTRECHT - Het CDA wil niet langer dat de langstudeerboete studenten in de weg staat langer te studeren.

Dat zei lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma dinsdag tijdens het eerste lijsttrekkersdebat in Utrecht. Daarmee is er nauwelijks nog draagvlak voor de boete.

Buma wil dat de prikkel bij de universiteiten komt te liggen, in plaats van bij de studenten, nu de boete op zoveel weerstand stuit.

De langstudeerboete gaat op 1 september in. In de plannen van het kabinet moeten studenten die meer dan 1 jaar vertraging oplopen in de bachelor- of masterfase 3000 euro extra betalen. PvdA, D66 en GroenLinks waren al langer tegenstander van de maatregel. ChristenUnie-leider Arie Slob houdt er wel aan vast.

Leenstelsel

De CDA-lijsttrekker sprak tegelijkertijd de andere partijen aan op hun plannen: "Zijn ook de andere lijsttrekkers dan bereid om te zorgen dat in de plaats van die langstudeerboete niet een veel slechter stelsel komt, namelijk een leenstelsel. Een leenstelsel dat sociaal heet, maar een boete is die ingaat vanaf de dag dat je afstudeert."

D66, GroenLinks, PvdA en VVD hebben plannen voor zo'n leenstelsel. Zij voelden er weinig voor om op dit punt met het CDA mee te gaan. De ChristenUnie toonde zich wel ook fel tegenstander van het leenstelsel.

Aanwezig

Bij het debat temidden van Utrechtse studenten, zijn de lijsttrekkers van PvdA, D66, ChristenUnie, GroenLinks en CDA aanwezig. De onderwerpen die voorbij komen zijn onder meer de boete voor langstudeerders, de bekostiging van het hoger onderwijs en de ov-kaart voor studenten.

Het is het eerste onderlinge debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september. Volgens de presentator waren op het Utrechtse Janskerkhof 3000 studenten aanwezig.

Tegen het eind van het debat stonden Samsom en Pechtold tegen elkaar in de finale. Samsom deed daar D66 nog een handreiking: "Uiteindelijk kunnen wij het prima met elkaar vinden op het gebied van onderwijs."

Nipte meerderheid

De wet over de langstudeerboete van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) werd vorig jaar, na goedkeuring door de Tweede Kamer, met een nipte meerderheid aangenomen door de Senaat.

Daarop spanden studentenorganisaties Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een rechtszaak tegen de staat aan, omdat de langstudeerwet volgens hen juridisch niet houdbaar is.

Reacties

"Dit lijkt me verkiezingsretoriek", is de reactie van het ISO op de uitspraak van CDA-lijsttrekker Sybrand Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen. "Eerst zien, dan geloven", aldus ISO-voorzitter Thijs van Reekum dinsdag.

Kai Heijneman, voorzitter van de LSVb, laat weten: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."

Bron: http://www.nu.nl/nieuws/2(...)angstudeerboete.html
Bron: http://www.nujij.nl/polit(...)boete.18409569.lynkx
Wat denken jullie? Gaat de langstudeerboete echt op de schop, of is dit puur verkiezingsretoriek van het CDA om simpele zieltjes te winnen voor de verkiezingen in september? :{
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:51:59 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_115566768
Verkiezingsretoriek. Het CDA was de enige overgebleven partij die -op papier- nog voor de boete was, waarmee het vrijwel uitgesloten was dat de partij nog veel stemmen zou halen onder studenten. Dit is het CDA in zijn zuiverste vorm: het maakt echt niet uit wat voor kant je moet kiezen of wat voor standpunten je moet hebben, als het maar stemmen trekt. Om ze een dag na de verkiezingen te vergeten of aan te passen onder het mom van 'regeringsverantwoordelijkheid'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_115566832
Wat we moeten met die Kunduz partijen weet ik echt niet meer. Ze hebben afspraken gemaakt voor de begroting van volgend jaar maar willen die vaak weer terugdraaien. Probleem is alleen dat als je op ze stemt ze weer rond de tafel gaan en weer een compromis gaan afspreken en dus weer op dezelfde afspraken zouden moeten uitkomen. Dan is ook nog eens de vraag of ze dan nog tijd genoeg hebben om een nieuwe begroting te maken. Ik weet dus niet waar ze voor staan, dat wat ze hebben afgesproken of dat wat ze hopenlijk op tijd ongedaan willen maken.
pi_115566843
Ik stem op het CDA bij deze.
pi_115566864
Ik vond dit wel een goed topic:

Het CDA
pi_115566951
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
Verkiezingsretoriek. Het CDA was de enige overgebleven partij die -op papier- nog voor de boete was, waarmee het vrijwel uitgesloten was dat de partij nog veel stemmen zou halen onder studenten. Dit is het CDA in zijn zuiverste vorm: het maakt echt niet uit wat voor kant je moet kiezen of wat voor standpunten je moet hebben, als het maar stemmen trekt. Om ze een dag na de verkiezingen te vergeten of aan te passen onder het mom van 'regeringsverantwoordelijkheid'.
Ik dacht ook meteen ook aan verkiezingsretoriek. De politiek is en blijft een vuil spelletje, en dit is een manier om stemmen te winnen onder de studenten. Tevens als ze de langstudeerboete afschaffen, dan kun je op je vingers natellen dat er iets anders voor terugkomt, namelijk het 'sociale :') ' leenstelsel, en of dat nou een hele verbetering is?

Voor de rijkere studenten onder ons, zal dat kattenpis zijn, maar je zou maar in een achterstandswijk wonen, met arme ouders, dan zul je toch moeten lenen. Uit ervaring weet ik dat in die kringen 'lenen' niet wordt toegejuicht en dat men bang is voor schulden. Lastig, lastig.
pi_115567137
quote:
9s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:55 schreef Specularium het volgende:
Ik vond dit wel een goed topic:

Het CDA
Goed topic met een uitstekende user.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:39:29 #8
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_115573123
quote:
#verkiezingsretoriek?
Allicht. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_115575332
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:58 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ik dacht ook meteen ook aan verkiezingsretoriek. De politiek is en blijft een vuil spelletje, en dit is een manier om stemmen te winnen onder de studenten. Tevens als ze de langstudeerboete afschaffen, dan kun je op je vingers natellen dat er iets anders voor terugkomt, namelijk het 'sociale :') ' leenstelsel, en of dat nou een hele verbetering is?

Voor de rijkere studenten onder ons, zal dat kattenpis zijn, maar je zou maar in een achterstandswijk wonen, met arme ouders, dan zul je toch moeten lenen. Uit ervaring weet ik dat in die kringen 'lenen' niet wordt toegejuicht en dat men bang is voor schulden. Lastig, lastig.
M'n ouders betalen m'n studie, maar dat betekent niet dat ik ze opeens met een extra kostenpost van ¤3000 wil opzadelen. Gelukkig is dat pas op z'n vroegst over 4 jaar aan de orde.
pi_115576587
Maakt het wat uit? In september heeft iedereen dat ding al betaald.. Hij wordt met terugwerkende kracht ingevoerd, maar ongedaan maken zal wel "niet kunnen" :{
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:03:34 #11
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115577636
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:21 schreef ArnosL het volgende:

[..]

M'n ouders betalen m'n studie, maar dat betekent niet dat ik ze opeens met een extra kostenpost van ¤3000 wil opzadelen. Gelukkig is dat pas op z'n vroegst over 4 jaar aan de orde.
Het drukt bij veel meer studenten als een last op hun schouder. Rutte heeft zelf 7 jaar gedaan over zijn studie 'geschiedenis' en Verhagen zelfs 11 jaar over 'kunstgeschiedenis'. Het zijn zelf langstudeerders geweest, en niet zo'n beetje ook.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:42 schreef LoggedIn het volgende:
Maakt het wat uit? In september heeft iedereen dat ding al betaald.. Hij wordt met terugwerkende kracht ingevoerd, maar ongedaan maken zal wel "niet kunnen" :{
Waarom zou dat niet kunnen? D'r is totaal geen draagvlak onder de bevolking voor de langstudeerboete! Ik geloof dat de boete op een gegeven zeker afgeschaft gaat worden, maar wat Buma vandaag de dag roept is puur verkiezingsretoriek, want meerdere partijen willen de langstudeerboete afschaffen.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:04:18 #12
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115577675
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Allicht. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Hoe meer zielen, hoe steviger ze in de pluche zitten.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:22:59 #13
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_115578606
liever langstudeerboete dan leenstelsel, ik ga toch niet lenen om straks werk te krijgen om daarmee die lening die ik afsloot af te betalen :')
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_115579130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
De ChristenUnie ook nog altijd, maar die hebben op zijn minst nog de cojones om voor hun keuze te blijven staan.
pi_115579198
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:42 schreef LoggedIn het volgende:
Heb je een naheffing gehad voor collegejaren 2011 en eerder of weet je niet wat met terugwerkende kracht betekent?
pi_115580482
Als ze die maatregel intrekken voor volgende jaren ga ik de rest van mijn leven wijden aan het betalen van zo min mogelijk belasting.
Geen referral hier.
pi_115580588
quote:

[..]

Ook voor zogenaamd rijke studenten (lees goed verdienende ouders) is 3000 euro niet zomaar te vinden.

Mijn ouders hebben alles betaald qua collegegeld tot nu toe, maar die 3000 heb ik toch echt moeten lenen.
Geen referral hier.
pi_115580756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:09 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ook voor zogenaamd rijke studenten (lees goed verdienende ouders) is 3000 euro niet zomaar terug te vinden.

Mijn ouders hebben alles betaald qua collegegeld tot nu toe, maar die 3000 heb ik toch echt moeten lenen.
Daar heb je een harstikke goed punt. We zullen het toch voor een tijdje met dit gedrocht moeten doen, ook als het afgeschaft wordt, dan komt er toch een zogenaamd 'sociaal' leenstelsel voor in de plaats. Daar word het naar mijn bescheiden mening ook niet beter van. Arme studenten krijgen niks van hun ouders vergoed en zullen dus duizenden euro's moeten lenen om hun opleiding/studie te bekostigen, als ze al tot die stap over gaan.
pi_115581944
quote:

[..]

En niet iedereen kan lenen. Persoonlijk heb ik geen mogelijkheid meer om bij DUO te lenen. Stom genoeg heb ik een studie gecombineerd met een baan om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Heb daardoor een uitloop op m'n studie. Lullig genoeg vanwege een baan bij het ministerie van Algemene Zaken. :')
pi_115582145
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:40 schreef nikk het volgende:

[..]

En niet iedereen kan lenen. Persoonlijk heb ik geen mogelijkheid meer om bij DUO te lenen. Stom genoeg heb ik een studie gecombineerd met een baan om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Heb daardoor een uitloop op m'n studie. Lullig genoeg vanwege een baan bij het ministerie van Algemene Zaken. :')
Zie het van de positieve kant, je hebt een baan, en werkervaring. :) Je vertegenwoordigd voor de meeste werkgevers al een hogere waarde dan studenten die net afgestudeerd zijn.

Niettemin is het wel minder dat je geen mogelijkheid hebt om gebruik te maken van het afsluiten van een lening bij DUO. Als het toch zover moet komen, dan zijn de voorwaarden bij DUO toch veruit goed te noemen.

Hoe is het eigenlijk zover gekomen dat je geen lening mag afsluiten? Na je studiefinanciering, kun je toch nog 2 jaar geld lenen bij DUO?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 03:58:36 #21
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_115585327
Heel bijzonder. Al vanaf dag één heb ik mij afgevraagd hoe partijen het sociaal leenstelsel als een beter alternatief voor studenten konden presenteren en dit is de eerste keer dat ik lees dat het eigenlijk nog slechter is dan die boete voor mijn financiën. Als je alleen al je beurs wilt vervangen door te lenen kom je al boven die 3000 euro per jaar uit en dat dan 5 jaar lang i.p.v.. in de meeste gevallen één jaar boete.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 03:58:58 #22
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_115585331
delete...
pi_115585865
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:03 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Het drukt bij veel meer studenten als een last op hun schouder. Rutte heeft zelf 7 jaar gedaan over zijn studie 'geschiedenis' en Verhagen zelfs 11 jaar over 'kunstgeschiedenis'. Het zijn zelf langstudeerders geweest, en niet zo'n beetje ook.

[..]

Waarom zou dat niet kunnen? D'r is totaal geen draagvlak onder de bevolking voor de langstudeerboete! Ik geloof dat de boete op een gegeven zeker afgeschaft gaat worden, maar wat Buma vandaag de dag roept is puur verkiezingsretoriek, want meerdere partijen willen de langstudeerboete afschaffen.
Ik doelde meer op de mensen die 'm dit jaar betaald hebben. Ik durf er wel een paar maandalarissen op in te zetten dat die kunnen fluiten naar hun geld, ongeacht of hier na de verkiezingen nogsteeds wat mee gedaan wordt of niet.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:40:08 #24
287789 il_Tonno
voer de eendjes, geen oorlog
pi_115590660
De arme student blijft nog steeds de dupe van dit alles. Ik las net op Teletekst dat studenten het meestal niet redden zonder geldbijdrage van de ouders, thuiswonenden krijgen gemiddeld ¤100 per maand en uitwonenden ¤233. Dan wordt er ook nog eens collegegeld en/of zorgverzekering betaald. Niet iedereen kan zich dit veroorloven en er zijn genoeg arme studenten die alles zelf moeten betalen en dus naast een fulltime opleiding een bijbaantje moeten hebben om te kunnen overleven, sommigen wonen ook nog eens op zichzelf en dat is veel nadeliger dan wanneer je een thuiswonende student bent.
"When you poop in your dreams, you poop for real"
(Peter Griffin)
pi_115593556
http://www.nu.nl/politiek(...)angstudeerboete.html

Even wat random quotes uit het bericht. Het is trouwens inderdaad een bizarre situatie. Veel studenten hebben al de rekening op de mat gekregen van de boete.

quote:
Geen draagvlak
"Wij gaan de boete aan geen enkele student geven", zegt De Rouwe. "De staatssecretaris moet actie ondernemen."
De Rouwe erkent dat het idee van de langstudeermaatregel uit de koker van het CDA komt, maar "we zien nu dat er geen draagvlak voor is".
quote:
Zijlstra reageerde dinsdag verbaasd op de uitspraak van Buma dat hij de langstudeerboete wil afschaffen.
quote:
Zoals het er nu voor staat, gaat die al per 1 september gelden. ''Ik hoop dat we voor die tijd duidelijkheid hebben voor de studenten, want dit is een hele bizarre situatie op dit moment’’, benadrukt Dibi.
pi_115593820
Dibi moet vooral zijn mond houden, zijn partij heeft doodleuk ingestemd met het plannetje. Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar. En welke student heeft nou de middelen om de staat daarvoor voor de rechter te slepen?
pi_115593887
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:08 schreef Franknfurter het volgende:
Dibi moet vooral zijn mond houden, zijn partij heeft doodleuk ingestemd met het plannetje. Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar. En welke student heeft nou de middelen om de staat daarvoor voor de rechter te slepen?
Alleen Dibi? wat te zeggen van CDA, D66, VVD die nu plots allemaal tegen zijn?

Inhakken op Dibi is makkelijk, maar dit is een CDA-plan geweest waar andere partijen mee hebben ingestemd, geven en nemen.

Plots is iedereen tegen, omdat 12 september dichterbij komt. We gaan het nu zien, als ze echt terugkomen van reces dan zijn ze oprecht. Persoonlijk geloof ik er ook niet in, verkiezingsretoriek.
pi_115593939
quote:
2s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:10 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Inhakken op Dibi is makkelijk, maar dit is een CDA-plan geweest waar andere partijen mee hebben ingestemd, geven en nemen.
Ja maar van CDA, D66 en VVD verwacht je het nog. GroenLinks had direct niet ermee in moeten stemmen. Neemt niet weg dat die andere drie partijen het ook gewoon goed verpest hebben met hun kontgedraai.
pi_115593948
Jongens, dit is gewoon stemmen winnen voor de aankomende verkiezingen. Laat je niet verneuken en wees niet blij, want na de verkiezingen en als de stemmen binnen zijn hoor je er niemand meer over. Die boete blijft echt wel bestaan, leuke inkomstenbron voor de overheid namelijk.
pi_115593991
quote:
Als je je als individu van het begin af aan hebt verzet tegen deze maatregel vind ik dat je wel degelijk je mond mag opentrekken, als je hebt meegewerkt zoals volgens mij het halve CDA minstens, maar nu weer hypocriet het tegendeel propagandeert dan maak je jezelf gewoon belachelijk. Wat dat betreft kan je beter op een partij of iemand stemmen die vanaf het begin af aan tegen deze maatregel was.
pi_115593997
quote:
2s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:10 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Plots is iedereen tegen, omdat 12 september dichterbij komt. We gaan het nu zien, als ze echt terugkomen van reces dan zijn ze oprecht. Persoonlijk geloof ik er ook niet in, verkiezingsretoriek.
KutCDA. Hun eigen plan op populistische gronden afschieten. Eerst het zelf er door rammen, dan zien dat mensen over de zeik gaan, en dan zeggen 'we draaien 'm wel terug'. Had het dan in de eerste plaats niet voorgesteld om die ellende in te voeren. :{ Schijnheilig gedrag.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_115594070
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:13 schreef Skv het volgende:

[..]

KutCDA. Hun eigen plan op populistische gronden afschieten. Eerst het zelf er door rammen, dan zien dat mensen over de zeik gaan, en dan zeggen 'we draaien 'm wel terug'. Had het dan in de eerste plaats niet voorgesteld om die ellende in te voeren. :{ Schijnheilig gedrag.
Dat hele CDA stelt toch geen ruk meer voor, zij zijn nu langzaam het symbool van waarom mensen een hekel krijgen aan die traditionele politieke partijen, je weet gewoon niet meer wat je er mee aan moet.
pi_115594119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:11 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Ja maar van CDA, D66 en VVD verwacht je het nog. GroenLinks had direct niet ermee in moeten stemmen. Neemt niet weg dat die andere drie partijen het ook gewoon goed verpest hebben met hun kontgedraai.
Van D66 verwacht je het? Dé onderwijspartij?
pi_115594121
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:40 schreef il_Tonno het volgende:
De arme student blijft nog steeds de dupe van dit alles. Ik las net op Teletekst dat studenten het meestal niet redden zonder geldbijdrage van de ouders, thuiswonenden krijgen gemiddeld ¤100 per maand en uitwonenden ¤233. Dan wordt er ook nog eens collegegeld en/of zorgverzekering betaald. Niet iedereen kan zich dit veroorloven en er zijn genoeg arme studenten die alles zelf moeten betalen en dus naast een fulltime opleiding een bijbaantje moeten hebben om te kunnen overleven, sommigen wonen ook nog eens op zichzelf en dat is veel nadeliger dan wanneer je een thuiswonende student bent.
En wat is er mis met een bijbaan? Als deze maatregel ertoe leidt dat meer studenten een bijbaan nemen en sneller afstuderen, vind ik het een prima regel ^O^ .
pi_115594231
quote:
5s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:16 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Van D66 verwacht je het? Dé onderwijspartij?
Ze noemen zichzelf de onderwijspartij maar zijn gewoon een stel kontendraaiers die vooral samen willen werken met de VVD.
pi_115594314
Snap niet waarom men nog politici hier in Nederland geloven. Sinds het kabinet is gevallen moeten de partijen weer stemmen trekken. En wat doen onze beste politici dan, ze gaan wetten die heel nadelig zijn voor de burgers afschaffen om zo weer aan stemmen te komen. En natuurlijk gelooft het gros van de Nederlanders de politici op hun blauwe ogen. Na de verkiezing gaat de langstudeerboete gewoon weer door. Hetzelfde geldt ook voor de huishoudsinkomentoets. Is ongeveer het zelfde verhaal als met de langstudeerboete hierboven.

Nederland is gewoon KUT geworden door de politiek
pi_115594352
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:11 schreef QBay het volgende:
Jongens, dit is gewoon stemmen winnen voor de aankomende verkiezingen. Laat je niet verneuken en wees niet blij, want na de verkiezingen en als de stemmen binnen zijn hoor je er niemand meer over. Die boete blijft echt wel bestaan, leuke inkomstenbron voor de overheid namelijk.
Dat lijkt mij te cynisch gedacht, er is inmiddels behoorlijk wat politieke steun om de boete toch weer af te schaffen. Zelfs de VVD is niet principieel tegen afschaffen maar wil alleen dat het gat op de begroting wat het afschaffen van de boete achterlaat weer wordt opgevuld (dat werd ook al duidelijk na het Catshuisberaad, in de voorlopige stukken stond dat de langstudeerboete werd afgeschaft).
pi_115594689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij te cynisch gedacht, er is inmiddels behoorlijk wat politieke steun om de boete toch weer af te schaffen. Zelfs de VVD is niet principieel tegen afschaffen maar wil alleen dat het gat op de begroting wat het afschaffen van de boete achterlaat weer wordt opgevuld (dat werd ook al duidelijk na het Catshuisberaad, in de voorlopige stukken stond dat de langstudeerboete werd afgeschaft).
Zo gauw ze er niet voor terugkomen van het reces is er weinig cynisch aan.

Mooie dingen roepen voor verkiezingen doen ze allemaal en denk dat een sociaal leenstelsel het alternatief wordt , mocht het worden afgeschaft.
pi_115594814
Wat de fuck is het nu met al die politieke KUTPARTIJEN die opeens tegen hun EIGEN ideeën zijn? Was het bij de heffing op reiskostenvergoedingen al feest, zo mogelijk is het nu nog debieler.
pi_115595571
Laten we hopen dat de studenten profiteren van deze populistische fase en dat er echt een spoeddebat komt zodat deze plannen linea recta de prullenmand ingaan.
pi_115595638
quote:
Stemvee lokken dit, want die boete gaat gewoon heel oneerlijk doorgedrukt worden komend jaar.
De boete is er al door, dus dat zal met zekerheid niet gebeuren.
pi_115595646
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:49 schreef Roarzcorp. het volgende:
Laten we hopen dat de studenten profiteren van deze populistische fase en dat er echt een spoeddebat komt zodat deze plannen linea recta de prullenmand ingaan.
Ik word dadelijk wel echt boos als ze het alleen gaan intrekken voor de sporters dat zou echt symboolpolitiek zijn waar ik weinig aan zou hebben.
pi_115595672
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:49 schreef Roarzcorp. het volgende:
Precies, pakken dat momentum en niet gaan zitten mokken dat het inconsistent is dat sommige partijen er nu weer op terug komen.
pi_115595710
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:51 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Precies, pakken dat momentum en niet gaan zitten mokken dat het inconsistent is dat sommige partijen er nu weer op terug komen.
Ja volgens mij is het echt nu of nooit. Het is makkelijker om de boel zo te laten ... en om er een jaar eroverheen te laten gaan.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:52:52 #45
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115595730
Volgens mij was er rond de 600 miljoen mee gemoeid. Wens het CDA dus veel succes.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115595907
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:52 schreef Roarzcorp. het volgende:
Ja volgens mij is het echt nu of nooit. Het is makkelijker om de boel zo te laten ... en om er een jaar eroverheen te laten gaan.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij kun je er vanuit bestuursrechtelijk oogpunt wel wat mee als de langstudeerboete maar voor een studiejaar laat gelden en het daarna weer afschaft.
pi_115596009
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:52 schreef eriksd het volgende:
Volgens mij was er rond de 600 miljoen mee gemoeid. Wens het CDA dus veel succes.
Per jaar? Of over een langere periode?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:01:23 #48
165633 eriksd
The grand facade...
pi_115596079
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:59 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Per jaar? Of over een langere periode?
3 jaar dacht ik. Daarna zou het effect nihil worden wegens afname langstudeerders.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_115596177
Wanneer voeren ze nou een systeem in met positieve prikkels waarbij snelheid wordt beloond i.p.v. langzaamheid bestraft.
pi_115596370
GL en D66 waren niet voor de langstudeerboete, maar ze hebben er in het Kunduz-akkoord niks tegen gedaan. Dat wil zeggen, de hele portefeuille hoger onderwijs werd gewoon lekker naar voren geschoven. Ik kan me zo voorstellen dat dat te maken had met de meningsverschillen tussen de 5 partijen over het leenstelsel (VVD, GL en D66 voor, CU en CDA tegen).

Er was (en is) de reële kans dat de boete op 1 september eenmalig uitgedeeld zou worden, om daarna weer op 12 september afgeschaft te worden. Op deze manier beleid maken gaat natuurlijk helemaal nergens over. Dat geldt voor wel meer onzalige plannen van de gedoogcoalitie (animalcops om er maar eens eentje te noemen), maar die zijn in ieder geval nog gesneuveld bij de Kunduz-besprekingen voordat ze echt uitgevoerd konden worden.

Nu het CDA gedraaid is, zijn alleen PVV, CU en SGP nog voor de boete als ik het goed heb. Het zou ridicuul zijn om duizenden mensen eenmalig financieel te benadelen met een maatregel waar alleen het meest reactionaire hoekje van de politiek nog voor is, een maatregel die maar een beperkte bezuiniging oplevert. Snel terug van reces en afschaffen die handel dus.

De houding van de VVD in deze is ook wel bijzonder trouwens. Anne-Wil Lucas heeft de afgelopen tijd tegen iedereen die wilde luisteren geroepen dat de boete er alleen maar is omdat het CDA en de PVV dat wilden. De VVD was natúúrlijk altijd tegen deze a-liberale maatregel. Maar nu willen ze er toch niks aan doen, omdat ze het jammer vinden dat het CDA gedraaid is. Werkelijk geniaal. 'Wij zijn het met jullie eens, maar toch niet want jullie zijn draaikonten.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')