Inderdaad, ik vertrouw die kutbeesten voor geen meter. Een hond in een bewoond gebied heb ik geen problemen mee, maar in de buitengebieden weet ik nooit of je zo'n beest kunt vertrouwen... En nee, ik wil niet gebeten worden door zo'n ding.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:09 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Ja precies. Ik heb wel eens gefietst in een polder, waar ook een soort van hondentrainingsschool zit en toen kwam er ineens zo'n klein keffertje de heuvel opgerend en blaffend achter me aan. Of in een boerderijgebied dat een hond voor je neus van het erf af komt gerend achter je aan.
Dan zeggen ze wel "blaffende honden bijten niet", maar het is toch even schrikken . Je wil niet ineens zo'n klein rotbeest in je kuiten hebben hangen.
Precies. Vind het ook gewoon lomp van die eigenaren van zo'n hond. Als je weet dat je hond rustig is en niks doet, prima, maar als je weet dat je hond nogal eens kan gaan blaffen oid, dan moet je zo'n beest gewoon aangelijnd houden, ook al is het in een buitengebied.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:17 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Inderdaad, ik vertrouw die kutbeesten voor geen meter. Een hond in een bewoond gebied heb ik geen problemen mee, maar in de buitengebieden weet ik nooit of je zo'n beest kunt vertrouwen... En nee, ik wil niet gebeten worden door zo'n ding.
beetje een sjing sjing geluid als je een zetje aan je wiel geeft? Kun je je blokken los afstellen? Ik kan bij mij de caliper in het midden zetten en dan aan beide kanten dmv een inbus de blokken iets meer naar binnen/buiten draaien, is onnodige slijtage al kan het verder niet veel kwaadquote:Op maandag 23 juli 2012 21:28 schreef TommyGun het volgende:
Heerlijk flink stuk gefietst. De ketting schaaft nu nog een klein beetje (alleen in de hoogste versnelling), maar enkel na het schakelen. Ik heb hele stukken gefietst zonder wat te horen, dus ik ben tevreden. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat de schijfrem vóór wat geluid maakt. Het is echt een soort van gerinkel dat je hoort; voornamelijk tijdens overhellen en als je door een kuil klapt of zo. Alle inbusbouten zitten vast dus ik snap het niet, maar hij remt verder goed. Volgend weekend maar eens wat gear zoals helm en kleding uitzoeken.
Nee echt een rammel, alsof ijzer op ijzer valt. Als je tegen de remschijf tikt dan hoor je gerinkel.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
beetje een sjing sjing geluid als je een zetje aan je wiel geeft? Kun je je blokken los afstellen? Ik kan bij mij de caliper in het midden zetten en dan aan beide kanten dmv een inbus de blokken iets meer naar binnen/buiten draaien, is onnodige slijtage al kan het verder niet veel kwaad
Daar heb ik eigenlijk nooit last van, altijd wel een vriendelijk goeiedag van mensen die ik tegenkom.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
Laatst in Oosterbeek een stelletje (fossielen) dat liepen te zeiken dat we rustverstoorders zijn. We fietsten met 10 km/u omdat we de weg kwijt waren.
Wij zeiden ook goedemorgen maar ja, 't waren gewoon azijnpissers.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:02 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk nooit last van, altijd wel een vriendelijk goeiedag van mensen die ik tegenkom.
Hehe, herkenbaar. Nog 1 in dat straatje:quote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
Laatst in Oosterbeek een stelletje (fossielen) dat liepen te zeiken dat we rustverstoorders zijn. We fietsten met 10 km/u omdat we de weg kwijt waren.
Gelukkig zijn er ook zat wandelaars die wel vriendelijk zijn.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:10 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Hehe, herkenbaar. Nog 1 in dat straatje:
Fietsers die naar mij toeschreeuwen dat ik daar maar 5 km/u mag(asfaltweg in de buurt van een vakantiepark) terwijl ik een heel stuk bij hun uit de buurt reed, er geen enkel gevaar was en ik 20 km/u reed..
Bejaarden zijn vaak ook erg inderdaad. Niet aan de kant gaan, klagen('Die jeugd van tegenwoordig..") etc...
Of kinderen die een glijbaan van je dirtjumps makenquote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
Laatst in Oosterbeek een stelletje (fossielen) dat liepen te zeiken dat we rustverstoorders zijn. We fietsten met 10 km/u omdat we de weg kwijt waren.
quote:Op maandag 23 juli 2012 22:23 schreef tomaat52 het volgende:
Met 35 graden zit ik tegen de airco aan.
De aardigste wandelaar die ik tegen gekomen.. was een blinde! Loopt altijd met een grote duitse herder en gaat altijd netjes opzijquote:Op maandag 23 juli 2012 22:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook zat wandelaars die wel vriendelijk zijn.
Tot nu toe nog niet tegen gekomen.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of kinderen die een glijbaan van je dirtjumps maken
Of vogelspotters die boos worden dat vogels wegvliegen
Of complete hordes 50+ers die "hardlopen" of nordicstokkendingen op JOUW mtbpad maar weigeren opzij te gaan
Of karpervissers die met hun auto perse aan het water moeten staan (je zou maar 10 meter moeten lopen zeg ) en dus het hele pad vernielen (buiten dat het enorm tokkie is om je auto in een natuurgebied te parkeren
Best rustgeven dat mountainbiken
Vanaf de 30 graden blijf ik zoveel mogelijk binnen. Kan echt niet tegen die hitte.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:25 schreef Garagardo het volgende:
Ik heb geen airco, want duur :p Bovendien is het hier lang niet zo heet als in Zuid Spanje, gelukkig. Maar wel klote als je wat serieus wilt crossen.
Wij halen wandelaars gewoon rustig in en begroeten ze. Dan is er helemaal niks aan de hand.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
[..]
De aardigste wandelaar die ik tegen gekomen.. was een blinde! Loopt altijd met een grote duitse herder en gaat altijd netjes opzij
En als je vanuit de supermarkt weer naar buiten loopt. Gewoon een muur van hitte en je bent meteen duizelig.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:27 schreef Life2.0 het volgende:
Ik viel al bijna van mn stokkie toen ik boodschappen ging doen
op mijn 16e werkte ik op de koelafdelingquote:Op maandag 23 juli 2012 22:28 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
En als je vanuit de supermarkt weer naar buiten loopt. Gewoon een muur van hitte en je bent meteen duizelig.
In de zomer? Zo ja, wees blij.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
op mijn 16e werkte ik op de koelafdeling
Met dat je je mond los doet vliegt er een stuk stront of modder in je muil, nee das lekker.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
Als je gewoon tring tring zegt gaan ze ook wel opzij hoor
Je bent achterlijk als je zonder helm het bos in gaat.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:54 schreef Garagardo het volgende:
Een helm wordt in Nederland zo vaak als achterlijk gezien dat ik het me best voor kan stellen dat men die niet gebruikt. Er zijn natuurlijk ook vrij weinig rotsen waar je een schedelbreuk op kan lopen, maar een boom kan ook hard zijn net als een wegdek of heck! Een voetganger met van die gekke prikstokken.
Ik doe niet aan tring tring zeggen Er zijn grenzen! Bovendien herkent 90% van de mensen het geluid van een fietsbel niet en het heeft dan ook weinig zin om dat te gaan lopen schreeuwen, haha. Ik houd het maar bij kort remmen met het achterwiel. Dat moet maar genoeg zijn.
Mijn vriendin is arts-assistent op de afdeling neurologie, reken er maar op dat zo'n helm wel degelijk helpt... Ik wil niet ineens patiënt van mijn eigen vriendin worden doordat je zo koppig was om geen helm te dragen. Onderschat dat gevaar niet, hersenletsel is geen grapje... Oftewel: ik heb 'm altijd op.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:56 schreef Life2.0 het volgende:
Probleem is dat een helm vrijwel geen nut heeft als het geen fullface is.. en wie rijd er nu met fullface rond, vooral in nederland
Eens, maar je hebt ze er tussen ... Zeker in mijn ex boerendorpjequote:Op maandag 23 juli 2012 22:58 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Je bent achterlijk als je zonder helm het bos in gaat.
En daar snap ik het nut ook van..quote:
Maar ze zijn wel achterlijk duur en overkill voor in NL.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En daar snap ik het nut ook van..
Van die piepschuimtroep niet, dan liever gewoon oppassen ipv de schijnveiligheid dat je een auto komt koppen..
De meesten die ik tegenkom hebben toch echt een helm op. Nogmaals: onderschat hersenletsel niet, liever een helm op dan de kans om moeite te krijgen met praten...quote:
Dat doe het ook zeker, die delen die beschermd zijn. Ik denk dat hij meer doelt op het verschil en nut tussen zo'n helmpje en een fullface helm. Want als je zonder fullface helm met je snuitje op zo'n paaltje die de route aangeeft klapt dan is het ook meteen goed raak.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:19 schreef Jort227 het volgende:
Als het goed is zijn de meeste helmen gekeurd volgens Europese richtlijnen, dus ook dat verbogen stukje plastic met piepschuim van 20 euro, hoe sommigen het noemde, zou even goed moeten beschermen als een helm van 120 euro. Verschil zal vooral zitten in draagcomfort enzo.
Precies.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:45 schreef TommyGun het volgende:
Same here, allemaal met helm. Ik ga er ook een halen puur tegen letsel bij het vallen. Sure, je voorkomt er niet mee dat je valt, maar wel dat je iets op loopt en dat is het belangrijkste. Daarbij altijd een bril op tegen (laaghangende) takjes en vliegen e.d.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Precies.
Maar je hoeft niet met een helm te fietsen als je dat niet wilt. Het is alleen zo dat iedereen denkt dat je een mongool of nieuweling bent. Ik weet niet waar de vitale delen van Life's hersenpan zitten, maar bij mij is dat wel aardig beschermt door mijn helm. Ik heb hem 1 keer moeten gebruiken. Was blij dat ik 'm op had.
Ga jij maar een keer met 25 km per uur over asfalt schrapen. Ik weet niet hoe je er nu uit ziet, maar je bent dan een stuk lelijker.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:46 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een collega had zijn helm een keer meegenomen naar het werk na een behoorlijke crash(schouder uit de kom) tijdens het biken.. In die helm zaten toen een aantal behoorlijke scheuren, doordat hij head first een groepje bomen indook.
Sindsdien heb ik vrijwel altijd mijn helm op, tenzij ik hier in de buurt rij, want hier is alleen asfalt.
Lidl helmen hebben ook het keurmerk (mag je dus op de motor gebruiken) gezond verstand verteld je andersquote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:19 schreef Jort227 het volgende:
Als het goed is zijn de meeste helmen gekeurd volgens Europese richtlijnen, dus ook dat verbogen stukje plastic met piepschuim van 20 euro, hoe sommigen het noemde, zou even goed moeten beschermen als een helm van 120 euro. Verschil zal vooral zitten in draagcomfort enzo.
Ik zie het een beetje als wel of niet dragen van verlichting, je gaat er onbewust vanuit je dat gezien wordt; schijnveiligheid want de meeste fietsers/hardlopers worden gewoon doodgereden terwijl ze wel licht droegenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:41 schreef StateOfMind het volgende:
Een klein beetje bescherming is nog altijd beter dan helemaal geen bescherming. Al is het dan alleen maar tegen laaghangende takken.
Overigens zie ik hier eigenlijk zeer zelden mtb-ers zonder helm.
Nee hoor, die voldoen aan alle veiligheidseisen. Dat het draagcomfort van een duurdere helm, ventilatie, vormgeving e.d. beter is van een dure helm is iets anders, maar dat heeft niets met de veiligheid te maken.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Lidl helmen hebben ook het keurmerk (mag je dus op de motor gebruiken) gezond verstand verteld je anders
Er waren ooit op motorforum een aantal 'tests' gedaan met die helmen en paar oude normale helmen, die lidl zooi sprong gewoon kapotquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, die voldoen aan alle veiligheidseisen. Dat het draagcomfort van een duurdere helm, ventilatie, vormgeving e.d. beter is van een dure helm is iets anders, maar dat heeft niets met de veiligheid te maken.
Is gewoon een kwestie van wennen. Heb 1x gehad dat ik vergat uit te klikken en toen viel ik heel lullig om, toen ik al praktisch stil stond.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:39 schreef StateOfMind het volgende:
Vandaag een voorvorkpomp van BBB gekocht en een setje SPD-pedalen. In eerste instantie wilde ik een setje combi pedalen (aan de ene zijde SPD, aan de andere zijde platform), maar ik ben uiteindelijk voor normale SPD's gegaan.
En ondanks alle 'horrorverhalen' op internet over valpartijen en het niet tijdig los kunnen klikken, viel het me echt reuze mee. In- en uitklikken gaat heel soepel en gemakkelijk (ik heb ze nu wel op de lichtste stand staan moet ik zegen).
Het is mij even uitgelegd bij de fietsenwinkel, even droog geoefend en toen ben ik naar huis gereden. Binnen 3 stoplichten was ik er eigenlijk al aan gewend, eitje. Nu alleen nog even uitproberen op welke stand ik het het prettigst vind.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Is gewoon een kwestie van wennen. Heb 1x gehad dat ik vergat uit te klikken en toen viel ik heel lullig om, toen ik al praktisch stil stond.
Alle beetjes helpen? Je kan ook in donkere kleren 's nachts op een onverlichte snelweg gaan liggen, dan weet je zeker dat je overreden wordt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik zie het een beetje als wel of niet dragen van verlichting, je gaat er onbewust vanuit je dat gezien wordt; schijnveiligheid want de meeste fietsers/hardlopers worden gewoon doodgereden terwijl ze wel licht droegen
Goed bezig pik. Gewoon echte mannenpedalen ipv die zware ondingenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is mij even uitgelegd bij de fietsenwinkel, even droog geoefend en toen ben ik naar huis gereden. Binnen 3 stoplichten was ik er eigenlijk al aan gewend, eitje. Nu alleen nog even uitproberen op welke stand ik het het prettigst vind.
heb zelf de semi-spd pedalen, bevallen me nu nog uitstekend! Kan zo namelijk ook mooi en veilig wheelie's e.d. oefenen. En uiteraard af en toe gewoon uitgeklikt rijden. (vind ik fijner fietsen.)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Goed bezig pik. Gewoon echte mannenpedalen ipv die zware ondingen
Ik heb mijne nu in de zwaarste stand staan. Eigenlijk wil ik ze wat lichter maar ik vergeet 't steeds in te stellen. Vind 't wel prima zo.
Op de lichste stand gaan ze er idd zo uit.
De eerste drie ritjes op mijn MTB reed ik ook zonder helm, aangezien ik nog nergens een passende helm kon vinden.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
De meesten die ik tegenkom hebben toch echt een helm op. Nogmaals: onderschat hersenletsel niet, liever een helm op dan de kans om moeite te krijgen met praten...
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontagequote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Auti het volgende:
Kutzooi.. voel je je eerst een kneus en noob als je zonder helm fietst, moet je nu ook alweer mannenpedalen hebben
Neuh, dat valt wel mee. En ik ben wel gewend om betere fietsers en fietsen tegen te komen, dat was vroeger ook al zo. En het helm verhaal vind ik helemaal terecht dat je raar aangekeken wordt als je geen helm draagt, maar die pedalen?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontage
Zonder SPD kan ook, maar met is veel relaxterquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:00 schreef Auti het volgende:
[..]
Neuh, dat valt wel mee. En ik ben wel gewend om betere fietsers en fietsen tegen te komen, dat was vroeger ook al zo. En het helm verhaal vind ik helemaal terecht dat je raar aangekeken wordt als je geen helm draagt, maar die pedalen?
En dan heb je nog mazzel met je kuiten. Het kan ook je klokkenspel zijnquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:15 schreef StateOfMind het volgende:
De reden voor mij om van de gewone pedalen af te stappen was dat ik 'regelmatig' van de pedalen schoot (mijn kuiten zitten onder de krassen ) en dat die kartels mijn schoenzolen opvraten. En het ziet er eigenlijk wel strak uit moet ik zeggen.
En eenmaal gewend (en dat gaat echt heel snel) moet ik zeggen dat ik het nu al fijner vind fietsen dan normale pedalen.
Scheelt gewichtquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had nog nooit van een Lefty gehoord, het ziet er raar uit, alsof het 'onaf' is.
Wat is het idee achter zo'n Lefty?
Dat gevoel heb ik totaal niet. Het interesseert me echt geen reet wat anderen hebben en let er ook echt nooit op... Ach, denk maar gewoon dat die ook meer kwijt zijn aan vervanging als een siets kapot gaat.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontage
Ik ook niet heel erg hoor, maar soms zie ik fietsen voorbij komen....quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:27 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik totaal niet. Het interesseert me echt geen reet wat anderen hebben en let er ook echt nooit op... Ach, denk maar gewoon dat die ook meer kwijt zijn aan vervanging als een siets kapot gaat.
Het ziet er niet uit.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had nog nooit van een Lefty gehoord, het ziet er raar uit, alsof het 'onaf' is.
Wat is het idee achter zo'n Lefty?
geen enkel last van hier op't vlakke land. En verder boeit me dat niet zo.. Ja, ik wil zelf ook wel zo'n fiets(en heb nu mijn zinnen gezet op een Carve (volgens mij, was een 29er Specialized, met een kleurstelling die ik op de Specialized site niet terug kan vinden..)die ik bij de "LBS" heb zien staan. blauw/oranje)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ook niet heel erg hoor, maar soms zie ik fietsen voorbij komen....
Mij gaat het in elk geval absoluut niet om het materiaal, maar om de activiteit... En een passie zou ik het absoluut niet willen noemen, ik heb sowieso een schijthekel aan dat woord. Ik noem het gewoon een "sport die ik wél leuk vind om te doen"...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:50 schreef StateOfMind het volgende:
Ik vind het ook altijd wel leuk om te kijken naar waar anderen op rijden, maar uiteindelijk heeft elke mountainbiker dezelfde passie, ongeacht op welke fiets men rijdt. En dat is het belangrijkste.
Ik fiets nog steeds niet op m'n gemakje ingeklikt in het bos moet ik toegeven. Ondanks dat ik toch al een hele tijd met SPD fiets, ben ik toch nog niet zo vergevorderd met fietsen dat ik weet wanneer ik uit moet klikken als ik een heuvel net niet haal ofzo . Dus dan maar in het bos uitgeklikt en op de weg ingeklikt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zonder SPD kan ook, maar met is veel relaxter
Mannenpedalen? Platforms met zo veel mogelijk pinnen, dat zijn mannenpedalenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Auti het volgende:
Kutzooi.. voel je je eerst een kneus en noob als je zonder helm fietst, moet je nu ook alweer mannenpedalen hebben
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:05 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Ik fiets nog steeds niet op m'n gemakje ingeklikt in het bos moet ik toegeven. Ondanks dat ik toch al een hele tijd met SPD fiets, ben ik toch nog niet zo vergevorderd met fietsen dat ik weet wanneer ik uit moet klikken als ik een heuvel net niet haal ofzo . Dus dan maar in het bos uitgeklikt en op de weg ingeklikt.
Goed, maar echt tot het gaatje op een klim gaan en dus op volle spanning stil komen te staan is wel onherroepelijk omvallen als je niet op precies het goede moment achteruit-uitklik-afstapt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.
Achteruit? Je hoeft alleen je linkerhiel naar links en andersom te bewegen om uit te klikken. En je voelt vaak al aankomen dat je niet meer verder om hoog komt omdat je je trappers niet meer rondkrijgt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:40 schreef VASND het volgende:
[..]
Goed, maar echt tot het gaatje op een klim gaan en dus op volle spanning stil komen te staan is wel onherroepelijk omvallen als je niet op precies het goede moment achteruit-uitklik-afstapt.
Mja dat is misschien wel een goeie tip ja. Sowieso zou ik eens gewoon "droog" moeten oefenen, want ik kan ook nog steeds niet met het grootste gemak weer terug inklikken. Dat zit ik altijd nog even te zoeken waar hij precies moetquote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.
Combi, maar vooral de vork, is een Manitou scareb. Is eigenlijk voor mensen tot 75/80kg, ik ben ondertussen dik 90 kg.quote:
Dat is helemaal waar, het gewicht van de fiets is ook vaak omgekeerd evenredig met de bierpens van de bereider.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:01 schreef Garagardo het volgende:
Ik heb zelf een Rock Shox Tora vork op mijn fiets zitten en die bevalt prima. Ik weeg ook tegen de 90kg en ik heb nooit de sensatie gehad dat het niet afdoende was.
Verder komt hier ook vaak zat verschrikkelijk duur materiaal de berg af suizen, maar dat maakt toch niet uit? Ieder het zijne. Ik heb persoonlijk geen 5000 euro+ liggen om een goede Specialized te kunnen bedwingen in de bergen. Voor mijn niveau voldoet mijn Merida me prima, want wat maakt uiteindelijk die 3,4,5 kg extra nu eenmaal uit als je doel is om gewoon lol te hebben?
Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:15 schreef Garagardo het volgende:
Je moet het al flink gek doen wil je dingen breken in een afdaling en volgens mij zeker in Nederland. Ik heb hier best wel wat ervaring met lange afdalingen, ook over technische stukken en ben daarbij ook een paar keer flink op mijn muil gegaan.
Met de fiets is nooit wat gebeurd, op een gebroken ketting na op berg nummer twee vanaf mijn woonplaats. Lekker het hele kuteind terug de berg op klunen met gaar fietsschoeisel. Dat lijkt me wel genoeg kwaliteit, want ik ben een lompe hork op de fiets en in dik drie jaar dat ik de fiets nu heb is er nooit wat mee aan de hand.
Om een kleine impressie te geven van waar ik zo´n beetje fiets: http://bmbiking.blogspot.com.es/ . Hij is nog niet zo lang bezig en ook niet echt actief, maar om een idee te geven is het genoeg
Dude! Die knieschijf, ik kan hem gewoon omhoog voelen komen Ik heb er gelukkig nog nooit wat mee gehad en dat zou ik graag zo willen houden. Carbon frames zijn heel sterk, maar ook fragiel in elke andere richting dan de neerwaartse. Mij te gevaarlijk, vanuit een financieel oogpunt gezien dan, want ik ben te lomp voor dat soort hoogwaardige snuisterijen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat.
En meerdere carbon frames zien versplinteren, eerste serie carbon-frames van Giant, waar het team waar ik toen mee trainde mee fietste.
Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:31 schreef kanovinnie het volgende:
Wat je typt over Carbon klopt niet helemaal
Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...
OK, thanks. (Thuiswerken ftw! )quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.
Help me er anders aan herrineren als ik 't vergeet
Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet?quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:44 schreef Garagardo het volgende:
W
[..]
OK, thanks. (Thuiswerken ftw! )
Zijn er overigens ook mensen hier die naar het buitenland gaan om te modderhappen? Het lijkt me wel eens leuk om ook andere gebieden te kunnen verkennen op de fiets, maar ik heb in Nederland nooit serieus mtb gereden en ben daar pas hier mee begonnen. Ik ken nog vrij weinig van de wereld op dat gebied en de enige referentie die ik heb zijn de Baskische bergen
Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet?
Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging (maar beetje bij beetje gaat het beter)quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:49 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.
Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook Thanks.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:39 schreef Marco001 het volgende:
Garagardo, Ik ga "regelmatig" naar Duitsland, en dan vooral Willingen, hoewel de MTB route bij de Nordschleife ook erg gaaf is! (en verrassend technisch soms), ik wil nog een keer naar Finland/Zweden e.d. om te gaan biken, maar we gaan volgend jaar waarschijnlijk al naar Bayern. (Dankzij een LBS aldaar rijd ik nu Ghost.. )
Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:47 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging (maar beetje bij beetje gaat het beter)
Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze?quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:30 schreef Marco001 het volgende:
[ afbeelding ]
Heuy, eindelijk gevonden op het web.. hebbe hebbe
Staat bij de LBS voor 1500,- met een carbon frame, en prima afmontage.
Willingen is wel tof, alleen wel zoeken naar de singletrails helaas. (zijn er niet zoveel bewegwijzerd) Die kleuren klopt, lijkt in het echt exact op de Gulf Racing kleuren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:16 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook Thanks.
[..]
Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.
[..]
Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze?
Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:19 schreef StateOfMind het volgende:
Over het instellen van mijn voorvork (Rockshox Reba RL 100mm Dual Air) lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.
De een zegt dat je gewoon het tabelletje op de vork aan moet houden.
De ander hanteert de zogenaamde '60% regel' (je gewicht omreken naar lbs en daarvan 60% nemen. Dat getal is de druk in psi in de positieve kamer, en in de negatieve kamer doe je dan 10 psi minder).
Weer een ander zegt juist dat de druk in de negatieve kamer juist hoger moet zijn dan de druk in de positieve kamer.
Nu snap ik wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft, maar ik hou niet van eindeloos uitproberen.
Wat is een goed uitgangspunt qua instellingen, zeg maar een soort van standaard compromis?
Mijn gewicht is inclusief bepakking en kleding enzo zo'n 97 kg.
Duidelijker zou onmogelijk zijn. Ik wist min of meer hoe het zat, maar wel het typische geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Bedankt voor de uitlegquote:Op woensdag 25 juli 2012 19:23 schreef kanovinnie het volgende:
Ok, over carbon frame's. Ik ben geen constructeur van fietsenframe's ofzo, Ik weet de basis van composietmateriaal.
Het zit dus zo, je begint in principe met matten carbon. Die leg je om/op een mal. Vervolgens giet je er hars overheen en wacht je tot het droog is. Eventueel gaat het in een zak die vacuum wordt gezogen zodat de overtollige hars uit de vezels geperst wordt. Daarna gaat het de autoclaaf in om gebakken te worden. Daardoor wordt je product lichter.
De matten carbon hebben meestal een vezelrichting, dat komt omdat ze geweven worden.
De matten zijn sterk in de vezelrichting en minder sterk dwars daarop. Als frameontwerper hou je hier rekening mee. Daardoor kan je je frame in een bepaalde richting sterk maken. Maar omdat je je frame ook zo licht mogelijk wilt houden maak je hem niet sterk in de richtingen waar het niet hoeft.
Was ik zo duidelijk?
Dat lijkt me dan wel het beste ja, om dat als uitgangspunt te nemen. Dan zit er niks anders op dan vandaar uit verder te gaan experimenteren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?
Ha! Zo makkelijk. Ik moet nog veel leren...quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:07 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon de link van youtube hier in zetten.
Gaaf parcour! Is alles zoals daar?quote:
Als je vragen hebt hoor ik 't welquote:Op woensdag 25 juli 2012 20:08 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ha! Zo makkelijk. Ik moet nog veel leren...
Alles is relatief natuurlijk, maar als je het weet te vinden wel ja. Er zijn hier waar ik woon alleen maar bergen met bossen. Vlak bestaat niet. Op dit filmpje is geen bos aanwezig door hoogte+bebouwing (dit is vlakbij Barakaldo/Bilbao). Ramps heb je niet zoveel overigens, maar hier en daar wel dus. Basken zijn meer van alles natuurlijk houden zonder frutsels in de bergen wat me een nobel streven lijkt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gaaf parcour! Is alles zoals daar?
[..]
Als je vragen hebt hoor ik 't wel
Ah, je woont in noordspanje dus? Ik ga over een week jouw kant opquote:Op woensdag 25 juli 2012 20:22 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Alles is relatief natuurlijk, maar als je het weet te vinden wel ja. Er zijn hier waar ik woon alleen maar bergen met bossen. Vlak bestaat niet. Op dit filmpje is geen bos aanwezig door hoogte+bebouwing (dit is vlakbij Barakaldo/Bilbao). Ramps heb je niet zoveel overigens, maar hier en daar wel dus. Basken zijn meer van alles natuurlijk houden zonder frutsels in de bergen wat me een nobel streven lijkt.
Er zijn overigens ook vrij veel brede paden, mocht dit werk niet interesseren. Ik ben echt menig geitenpaadje afgefietst waar ik na de tijd best wel spijt van had (houden op, pad weg door erosie, etc. en dan moet je terug). Maar dat is ontdekken en doen. Een perfecte manier om de omgeving te verkennen die ik inmiddels beter ken dan mijn local vriendin, haha.
Ik woon zelf overigens op de andere kant van Bilbao. Daar zijn de bergen wat hoger (673m voor Pagasarri en 998m voor Ganekogorta). Mijn dorp ligt op dik 60m volgens mij, dus dan ben je vies afgepeigerd als je boven komt. Er zitten ook geen vlakke stukken in eigenlijk. Het is constant klimmen, klimmen en klimmen. De afdaling maakt het het wel waard though
WTF! Oostblok? Hoe dat nou weer? Nee, ik woon in Baskenland bij Bilbao.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah, je woont in noordspanje dus? Ik ga over een week jouw kant op
Ik dacht dat je ergens in 't oostblok woonde
eerst naar bordaux, dagje of 2 daar, dan naar santiago de compestella toe en daarna misschien Madrid.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:30 schreef Garagardo het volgende:
[..]
WTF! Oostblok? Hoe dat nou weer? Nee, ik woon in Baskenland bij Bilbao.
Ik ga volgende week naar Nederland, haha. Toevalligheden des levens. Waar ergens ga je heen?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30137quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Of je laat 't de FM doen?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Ik heb onlangs mijn remmen ontlucht.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Geen idee. Bel 'm op?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:43 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ja kan hoeveel zou zoiets kosten ?
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...quote:
Ook ik zal even op youtube kijken! Maar ik heb Magura.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:50 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb onlangs mijn remmen ontlucht.
Materiaalkosten:
Spuitje 30ml: ¤ 1,50
Doorzichtig slangetje voor aquarium: ¤ 3,00
1 liter Citroën LHM mineraal olie: ¤ 9,50 (in geval van Shimano remmen en doe je je hele leven mee)
Totaal dus: ¤ 14,00
Met nog voldoende olie om 500 fietsen opnieuw te vullen... Heb een Youtube filmpje over Brake Bleeding Shimano als tutorial gebruikt en ging allemaal goed. Remmen werken nu weer zoals het hoort. Meer dan 100 euro? Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt??
Maar volgens mij is een wilkeurige minerale olie voldoende?quote:gebruik bij het vullen van Magura schijfremmen uitsluitend Magura royaal blood
Ja, dat zegt Shimano ook overal, maar overal kun je ook vinden dat die Citroën minerale olie aan dezelfde specificaties voldoet als die van Shimano, alleen een factor 10 goedkoper is... Sommige merken gebruiken remvloeistof, maar ook daar kun je beter voor naar een automaterialenzaak gaan dan naar een fietsenzaak. Zelfde spul, alleen goedkoper.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:55 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ook ik zal even op youtube kijken! Maar ik heb Magura.
[..]
Maar volgens mij is een wilkeurige minerale olie voldoende?
quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...
Geen idee, de Boerenbond had maar één maat liggen, die op de gok gekocht en die paste perfect op zowel spuitje als ontluchtingsnippel.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:00 schreef MarkBroflovski het volgende:
Doorzichtig slangetje voor aquarium moet ik ook rekening houden per merk kwa dikte van aansluiting?
Maar de FietsenMaker wel.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...
Klopt, geloof dat in mijn Avid Juicy 5 Dot5 olie zit(wat dus gewoon remolie is), en zal vast bij meer merken zo zijn.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, dat zegt Shimano ook overal, maar overal kun je ook vinden dat die Citroën minerale olie aan dezelfde specificaties voldoet als die van Shimano, alleen een factor 10 goedkoper is... Sommige merken gebruiken remvloeistof, maar ook daar kun je beter voor naar een automaterialenzaak gaan dan naar een fietsenzaak. Zelfde spul, alleen goedkoper.
Correctie: remvloeistofquote:Op donderdag 26 juli 2012 12:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, geloof dat in mijn Avid Juicy 5 Dot5 olie zit(wat dus gewoon remolie is), en zal vast bij meer merken zo zijn.
Ik vind zoiets altijd zonde geld voor iets dat ik goed zelf kan. Datzelfde doe ik met mijn auto Als ik het zelf kan zonder problemen, doe ik het...quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:27 schreef Garagardo het volgende:
Ik breng mijn mtb ook altijd naar de lfm, want 2lh! Afkortingen ftw.
Ik heb ook geen flauw idee wat voor vloeistof er in mijn Shimano schijfremmen zit. Ik heb gewoon een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de zomer, wanneer de fiets basically in de stalling gaat door warm kloteweer. Dan kan ik er in September weer tegenaan
Dat heet marketing en debiel hoge winstmarges. De stof zelf zal weinig tot niets afwijken van de goedkopere auto, maar je hebt er minder voor nodig. Dat kan misschien ook nog meespelen natuurlijk. Het rechtvaardigt alleen niet de factor 10 in hoge prijs, natuurlijk.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:24 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Correctie: remvloeistof
Maar die verschilt inderdaad echt niet van die remvloeistof voor auto's. Dot 5.1 remvloeistof is bij alle automaterialenzaken te krijgen. Waarom dezelfde vloeistof duurder is als die voor een fiets bedoeld is, snap ik ook niet.
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:29 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind zoiets altijd zonde geld voor iets dat ik goed zelf kan. Datzelfde doe ik met mijn auto Als ik het zelf kan zonder problemen, doe ik het...
Precies, breng de fiets s'winters altijd gewoon heen, maar mijn ouders hebben beide een heel onderhoudsplan bij hun MTB's gekocht. Moeten geloof ik na 500, 1000 en 1500 km naar de verkoper voor een "gratis" controle.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.
Als je het zelf kunt: mooi meegenomen.
Of ik het kan, blijkt pas als ik ermee bezig ben Ik wil dat graag zelf kunnen en zoek het me dus eerst zelf uit, dan weet ik ook uiteindelijk hoe het allemaal in elkaar zit en wat er kapot kan gaan of niet.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.
Als je het zelf kunt: mooi meegenomen.
Een onderhoudsplan is mij er ook bij geleverd, met de eerste keer gratis. Het gaat bij mij niet op kilometers overigens, want 500, 1000 en 1500 zit je best wel snel op als je het een beetje serieus aanpakt. Ik heb het jaarlijks in laten plannen en ben nog vrij weinig kwijt tot nu toe dus. Het enige echt kapotte was een gebroken ketting. Volgend jaar waarschijnlijk toch wel versleten tandwielen enzo, dus dat valt ongetwijfeld hoger uitquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:10 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, breng de fiets s'winters altijd gewoon heen, maar mijn ouders hebben beide een heel onderhoudsplan bij hun MTB's gekocht. Moeten geloof ik na 500, 1000 en 1500 km naar de verkoper voor een "gratis" controle.
Aan mijn fiets ben ik in het 1.5 jaar dat ik hem heb 120 euro o.i.d. al kwijt aan onderhoud, maar dat komt ook doordat ik een achterderrailler had gesloopt. en er zit een nieuwe achteras aan te komen.. (body begint wat veel ruimte te krijgen volgens de lbs).
Afstellen e.d. kan ik zelf opzich ook wel, is niet moeilijk. (helemaal niet nu ik een fietsenstandaard heb, kan ik direct testen omdat de fiets al in de lucht hangt. )
Die standaard die ik heb, kan je inklappen tot een pakket niet veel groter als zo'n 1 meter*30cm*30cm. Valt dus best mee. (en was maar 25,-.. )quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:20 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Een onderhoudsplan is mij er ook bij geleverd, met de eerste keer gratis. Het gaat bij mij niet op kilometers overigens, want 500, 1000 en 1500 zit je best wel snel op als je het een beetje serieus aanpakt. Ik heb het jaarlijks in laten plannen en ben nog vrij weinig kwijt tot nu toe dus. Het enige echt kapotte was een gebroken ketting. Volgend jaar waarschijnlijk toch wel versleten tandwielen enzo, dus dat valt ongetwijfeld hoger uit
Fietsenstandaard zou wel een natte droom zijn, maar ik woon in een appartement in een oud huisje zonder makkelijk toegankelijk bergingsruimtes. Ik heb wel een garage voor de auto, maar dat is een open garage. Al met al niet ideaal dus, want zelfs schoonmaken moet ik in het park doen bij een waterkraan met een emmer
Runkeeper is een goeie! Daar heb ik ook niks meer voor nodig. Gebruikte die ook om te rennen, maar door gare knieen ben ik aan de fiets en het zwembad gekluisterdquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:42 schreef Metalfreak het volgende:
Zelf gebruik ik alleen een goedkope fietscomputer van eBay en verder Runkeeper op mijn telefoon om de routes en afstanden bij te houden. Meer heb ik niet echt nodig
De edge 800 zie ik staan voor 359,99 hier? Kun je er ook mee teleporten naar het topje van de bergen? Die werkt vast in combinatie met trainingssoftware en alles? Zou je er wat meer over kunnen vertellen (na je werk )?quote:
Ja, die heeft ook een optie "mountainbiking", dus werkt goed. Als je wilt, kun je zelfs een bluetooth hartslagmeter aan Runkeeper koppelen, maar geloof wel dat je dan Runkeeper Pro moet aanschaffen.. Ik zet Runkeeper echt altijd aan als ik weg ga op de fiets, vind het erg praktisch. En goedkoop natuurlijkquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:48 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Runkeeper is een goeie! Daar heb ik ook niks meer voor nodig. Gebruikte die ook om te rennen, maar door gare knieen ben ik aan de fiets en het zwembad gekluisterd
Dude, dat is goed nieuws Ik ga eens even kijken na de vakantie wat ik daar allemaal mee kan doen. 36 graden atm, trouwens. Lekker fietsweer ....quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, die heeft ook een optie "mountainbiking", dus werkt goed. Als je wilt, kun je zelfs een bluetooth hartslagmeter aan Runkeeper koppelen, maar geloof wel dat je dan Runkeeper Pro moet aanschaffen.. Ik zet Runkeeper echt altijd aan als ik weg ga op de fiets, vind het erg praktisch. En goedkoop natuurlijk
Heb je de coil versie(dus met veer) of de luchtgeveerde?quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:40 schreef tomaat52 het volgende:
Ik heb sterk het gevoel dat mijn voorvork toch te stug is. Wat kost een wat slappere veer voor een RockShox Recon Silver RL 120 mm?
Coil helaas.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:03 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Heb je de coil versie(dus met veer) of de luchtgeveerde?
Indien de laatste: Gewoon meer lucht erin pompen. (met een voorvorkpomp uiteraard)
Anders andere coil erin laten plaatsen.
.http://www.sram.com/rockshox/products/recon-silver-r
voor manual.
Ik zeg toch ook niet dat je gewicht verkeerd is. Alleen maar dat je meer profijt kunt hebben van stugge veren als je zwaarder wordtquote:Op donderdag 26 juli 2012 15:02 schreef tomaat52 het volgende:
Ik lust geen bier.
En 77 kilo is toch een vrij normaal gewicht? Ff verder zoeken.
Gelukkig zitten er ook een paar wel serieuze techneuten hierquote:
Het probleem is dat ik ook nog wil afvallen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:06 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat je gewicht verkeerd is. Alleen maar dat je meer profijt kunt hebben van stugge veren als je zwaarder wordt
Also: bier ftw!
[..]
Gelukkig zitten er ook een paar wel serieuze techneuten hier
mwah, gewoon 1 minuut google werk hoor..quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:06 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat je gewicht verkeerd is. Alleen maar dat je meer profijt kunt hebben van stugge veren als je zwaarder wordt
Also: bier ftw!
[..]
Gelukkig zitten er ook een paar wel serieuze techneuten hier
Zo te zien gewoon een Torx schroefje, moet je alleen de juiste maat hebben. Zo te zien is het in elk geval torx en geen inbus. Daar kun je gewoon bitjes voor krijgen...quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:17 schreef MarkBroflovski het volgende:
[ afbeelding ] Hoe heet zo stuk gereedschap om open te draaien? Ik wil dus nieuwe remvloeistof door heen jagen. Ja ik ben een beginnende mountainbiker
Torx, zover ik kan zien. Het heeft echter totaal geen nut deze los te draaien als je enkel je olie wilt verversen; je kan je hendels dan gewoon laten zitten! (voor zover ik weet)quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:44 schreef Life2.0 het volgende:
ikea-sleutel
Volgens mij is het geen torx maar gewoon inbus (is ook logischer)
Nee hoor, je moet ervoor zorgen dat het reservoir gelijk staat met de grond...quote:Op donderdag 26 juli 2012 18:40 schreef Unsub het volgende:
[..]
Torx, zover ik kan zien. Het heeft echter totaal geen nut deze los te draaien als je enkel je olie wilt verversen; je kan je hendels dan gewoon laten zitten! (voor zover ik weet)
Moet je eens tussen Venlo en Roermond de grens over wippen, geweldig ATB terreinquote:Op donderdag 26 juli 2012 19:08 schreef Crazy-M het volgende:
Vanaf morgen week in limburg. Fietskleding ligt al in de koffer
Daar fiets ik inderdaad ook regelmatig...quote:Op donderdag 26 juli 2012 19:18 schreef Klonk het volgende:
[..]
Moet je eens tussen Venlo en Roermond de grens over wippen, geweldig ATB terrein
En dan bedoel ik echt net over de grens
Dan hoef ik niets uit te leggenquote:Op donderdag 26 juli 2012 19:19 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar fiets ik inderdaad ook regelmatig...
Dus. Wat kan je met een edge 800?quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:48 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Runkeeper is een goeie! Daar heb ik ook niks meer voor nodig. Gebruikte die ook om te rennen, maar door gare knieen ben ik aan de fiets en het zwembad gekluisterd
[..]
De edge 800 zie ik staan voor 359,99 hier? Kun je er ook mee teleporten naar het topje van de bergen? Die werkt vast in combinatie met trainingssoftware en alles? Zou je er wat meer over kunnen vertellen (na je werk )?
Serieus? en waarom is dat dan?quote:Op donderdag 26 juli 2012 19:16 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, je moet ervoor zorgen dat het reservoir gelijk staat met de grond...
Ja, barometrische hoogtemeter en via gpsquote:Op donderdag 26 juli 2012 21:39 schreef Garagardo het volgende:
Dat ziet er inderdaad interessant uit. Ik neem aan dat er een hoogtemeter in zit
Ja, maar je kan er niet mee zwemmen.quote:en dat het apparaat water/modderdicht is?
Kan wel volgens mijquote:Van wat je er verder van vertelt is het dus mogelijk om trainingsschema´s op te stellen
Ik doe er niet meequote:of baseer je alles op de hartslagmeter en zones?
Ja, maar runkeeper is kut. Gebruik Strava. Veel relaxterquote:De samenwerking met software en zelfs runkeeper is erg interessant
Ja, via de software van garmin of bijvoorbeeld strava. Je kan ook van te voren routes plannen en die volgen.quote:. Kun je ook de routes bijhouden en terugkijken?
Aanname's zijn duurquote:Verder ben ik ook wel geinteresseerd in de gps functie, maar ik neem aan dat je daar off the road weinig aan hebt.
Ja, als je een goede kaart heb, heb je er veel detail op. Dan staan de kleinste paadjes er nog op.quote:Of vergis ik mij daar in?
Nee hoor, gaat net als Tomtom, al is het wel even wennen eraan.quote:Het zal dus vooral zijn om op coordinaten te rijden en om verder te navigeren richting dichtbijzijnde dorpen/stations/etc.?
Gratis te downloaden op openmtbroute.org Of een website die zo klinkt.quote:Zitten er kosten verbonden aan de kaarten of zijn die gratis te downloaden ergens?
Ik heb een renault saxo van 10 jaar oud, op dit moment zit er nauwlijks wat in en dat wil ik idd graag zo houden. Bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 26 juli 2012 22:38 schreef Garagardo het volgende:
Overigens nog een korte tip rond je trip naar Noord Spanje. Ik weet niet of je met je eigen auto die kant op gaat, maar de auto is hier niet bepaald een heilige koe. Het orienteren tijdens het parkeren gaat letterlijk op gevoel (*bots* vooruit *bots* achteruit *bots* voouruit, etc).
Mocht je dus met je eigen auto gaan dan moet je zoveel mogelijk wegblijven van parkeerplaatsen in the open (fileparkeren vooral). Zoek dus waar je kunt ondergrondse parkings of grote parkeerplaatsen met ruime vakken. Ook daar heb je kans dat het fout gaat, maar die is wel met factor 10 naar beneden gegaan.
We hadden onze auto net nieuw en binnen het jaar zaten er krassen op alle vier de kanten. Vier jaar later let ik er al niet meer op, maar ik kan me voorstellen dat je als Nederlander wel zuinig op je auto bent. Kijk dus uit.
Veel plezier alvast en mocht je tot 18 augustus blijven in Spanje zou ik je zeker aanraden Bilbao nog een keer aan te doen voor de Semana Grande. Een dikke week lang elke dag feesten tot je erbij neervalt Er komen letterlijk honderdduizenden mensen op af en het is er goed vertoeven. Meer info: http://www.astenagusia.com/
Ik ga lekker kutweer opzoeken in Nederland en daarna naar Catalunya rond de Semana Grande weer terug natuurlijk
Omdat anders je remvloeistof/olie overloopt... Je moet ervoor zorgen dat het altijd maximaal gevuld is en dat kan niet als die onder een hoek staat. Soms is het heel simpelquote:Op vrijdag 27 juli 2012 06:01 schreef Unsub het volgende:
[..]
Serieus? en waarom is dat dan?
Ik moet bekennen dat ik mijn formula's nog nooit zelf heb ontlucht of ververst, maar heb wel een setje magura HS33 ontlucht, en dat was gewoon "spuitje op de hendel, spuitje op de remklauw, en gaan met die banaan".
oké, maar zit bij vaals. Moet daar ook fiets hurenquote:Op donderdag 26 juli 2012 19:18 schreef Klonk het volgende:
[..]
Moet je eens tussen Venlo en Roermond de grens over wippen, geweldig ATB terrein
En dan bedoel ik echt net over de grens
Daar is het wat uitdagender hoor, denk ook wel mooier dan Midden-Limburg.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 08:58 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
oké, maar zit bij vaals. Moet daar ook fiets huren
Floodgate, dat is toch met dat konijn/haas en die schildpad?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:50 schreef VASND het volgende:
Mijn nieuw aangekochte 2e hands Rockshox Duke lijkt niet te veren.. heb de +air kamer al leeg laten lopen, nogsteeds geen beweging in te krijgen. Is een versie met motion control dus voor zover ik kan zien traploos instelbare lockout en flood gate control (soort variabele terralogic) en daar heb ik alle standen wel van geprobeerd..
Zo'n unit moet toch gewoon niet ingebouwd in te veren zijn..?
Enkele kamer geloof ik (Hydra-air),quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Floodgate, dat is toch met dat konijn/haas en die schildpad?
En heb je een enkele luchtkamer of een dual air (2 luchtkamers: + en -)?
Thanks, maar alle manuals die ik kon vinden al doorgelezen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:16 schreef StateOfMind het volgende:
http://www.sram.com/service/include-archived/rockshox/7,412
Echt duidelijk zijn de meeste handleidingen idd niet, en om de verwarring compleet te maken zijn er ook nog eens een hoop tegenstrijdigheden te vinden op internet over de 'juiste' instellingen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:26 schreef VASND het volgende:
[..]
Thanks, maar alle manuals die ik kon vinden al doorgelezen.
Morgen toch maar tripje naar de fietsenmakert .
Echt hè.. vooral voor oudere vorken zijn er 100 verschillende versies die online door verschillende bouwjaren heen door elkaar heen lopen met verschillende subtypes, OEM versies etc etc. Ergens ook wel leuk dat puzzelen !quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Echt duidelijk zijn de meeste handleidingen idd niet, en om de verwarring compleet te maken zijn er ook nog eens een hoop tegenstrijdigheden te vinden op internet over de 'juiste' instellingen.
Experimenteren en een hoop uitproberen is het devies, en daar heb ik een hekel aan. Maar goed, het is niet anders...
Ik heb er persoonlijk het geduld niet voor, maar helaas moet ik wel. ik heb van de week een voorvorkpomp gekocht en ik heb de vork volgens de tabel ingesteld op mijn gewicht, maar ik vind hem nu minder fijn veren dan zoals ie stond toen ik mijn fiets kocht.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:38 schreef VASND het volgende:
[..]
Echt hè.. vooral voor oudere vorken zijn er 100 verschillende versies die online door verschillende bouwjaren heen door elkaar heen lopen met verschillende subtypes, OEM versies etc etc. Ergens ook wel leuk dat puzzelen !
Kun je er niet nieuwe schroefdraad in tappen? Één maat groter schroefje erin en klaar... Toch?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:58 schreef MarkBroflovski het volgende:
Mensen ik heb per ongeluk schroefdraad gesloopt van handgreep. #(#(#($$(%(@ die andere kant ging heel makkelijk los maar draai altijd eerst heel voorzichtig en ja hoor gelijk al schroefdraad kapot
Kun je deze ook gewoon los kopen ? Op google vind ik allee maar sets inclusief schijf remmen etc. Gaat om een magura mt2.
[ afbeelding ]
Inderdaad, gewoon uitboren met een steeds groter boortje, klein beginnen. Op een gegeven moment breekt de buitenkant van dat boutje gewoon af en is je schroefdraad nog heel.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 12:05 schreef kanovinnie het volgende:
Het boutje is dus gebroken? Dan kan je 't nog fixen als je mazzel hebt.
Klein kruiskop bitje flink heet maken en die op het schroefje zetten. Bitje smelt vast in het schroefje. Schroevendraaiert eraan en eruit draaien maar.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:02 schreef MarkBroflovski het volgende:
Niet gelukt dus Zijn trouwens kunststof schroeven, ik zal die vriendelijke mensen even om hulp vragen.
Even voor de duidelijkheid het boutje is niet gebroken maar schroefdraad van de bout zelf is compleet stuk.
fototje van de situatie?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:02 schreef MarkBroflovski het volgende:
Niet gelukt dus Zijn trouwens kunststof schroeven, ik zal die vriendelijke mensen even om hulp vragen.
Even voor de duidelijkheid het boutje is niet gebroken maar schroefdraad van de bout zelf is compleet stuk.
met hoe veel man posten we hier nu regelmatig, niet veel dan 10, halen we 10 man al?quote:Op zondag 29 juli 2012 01:48 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zit trouwens te denken, voor een meet. Is het geen idee om een tocht te fietsen? Er zijn een hoop wielrentochten en vast ook een hoop MTB tochten.
Maakt toch nie uit?quote:Op zondag 29 juli 2012 01:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
met hoe veel man posten we hier nu regelmatig, niet veel dan 10, halen we 10 man al?
Inderdaad, maakt toch niet echt uit? Is denk ik juist makkelijker te organiseren: gewoon een ontmoetingsplek afspreken en klaar..quote:Op zondag 29 juli 2012 01:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
met hoe veel man posten we hier nu regelmatig, niet veel dan 10, halen we 10 man al?
Oom en tante wonen in de Kwakkenberg of Malden of Mook/Molenhoek/Bisseltquote:Op zondag 29 juli 2012 19:59 schreef kanovinnie het volgende:
Nijmegen is wel mooi, kan ik daarna bij mijn oom/tante in hun zwembad gaan chillen
Nee, Hengeloquote:Op zondag 29 juli 2012 20:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Oom en tante wonen in de Kwakkenberg of Malden of Mook/Molenhoek/Bisselt
Dat is wel een heel stuk verder ja. Rondom de bossen van Nijmegen barst het letterlijk van de villa's en bungalows met enorme tuinen en zwembaden, mooi om te zien, jammer van mijn eigen thuiskomstquote:Op zondag 29 juli 2012 20:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee, Hengelo
O wacht, dat lig toch nog wel een eindje uit elkaar.
Sinds 1 week ofzo 24..quote:Op zondag 29 juli 2012 20:27 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Ik mocht vandaag de 36 aantikken
Gefeliciteerd.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:27 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Ik mocht vandaag de 36 aantikken
23quote:Op zondag 29 juli 2012 20:27 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Ik mocht vandaag de 36 aantikken
Morgen 39. En lekker verlof, bikeweer maandag. En aangezien ik in Maastricht woon is er altijd iets te rijden.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:27 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Ik mocht vandaag de 36 aantikken
Gefeliciteerd!quote:Op zondag 29 juli 2012 20:27 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Ik mocht vandaag de 36 aantikken
Ebay heeft niets?quote:Op maandag 30 juli 2012 18:42 schreef Marco001 het volgende:
Best nog wel jong over het algemeen weer.
Heb ik trouwens weer: derraileur pad gescheurd, maar nergens een nieuwe te krijgen. Heb net de fabrikant(Ghost) maar een mail gestuurd, hopelijk hebben ze nog 1 liggen.
Anders op zoek naar een aluminium bewerker.
Al op gekeken, helaas.quote:
Ik heb een aantal jaar terug een nieuwe pad (voor Cube) gewoon bij (de wat betere) LBS kunnen bestellen.quote:Op maandag 30 juli 2012 18:42 schreef Marco001 het volgende:
Best nog wel jong over het algemeen weer.
Heb ik trouwens weer: derraileur pad gescheurd, maar nergens een nieuwe te krijgen. Heb net de fabrikant(Ghost) maar een mail gestuurd, hopelijk hebben ze nog 1 liggen.
Anders op zoek naar een aluminium bewerker.
Klopt, had ik ook kunnen doen met een Focus ofzo, maar de LBS is Gazelle dealer, en de andere fietsenwinkel ïn de buurt" doet niks met Ghost. Nu dus wel een nadeel dat ik zo'n "exotisch" merk fiets heb..quote:Op maandag 30 juli 2012 19:06 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaar terug een nieuwe pad (voor Cube) gewoon bij (de wat betere) LBS kunnen bestellen.
Dichtsbijzijnde dealer even bellen? Misschien dat zij via via nog iets kunnen regelen mocht Ghost zelf niet zo veel zin hebben dit voor je te regelen.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:09 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, had ik ook kunnen doen met een Focus ofzo, maar de LBS is Gazelle dealer, en de andere fietsenwinkel ïn de buurt" doet niks met Ghost. Nu dus wel een nadeel dat ik zo'n "exotisch" merk fiets heb..
hoe zit die route eruit?quote:Op maandag 30 juli 2012 13:26 schreef Crazy-M het volgende:
enige route die hier in de buurt ligt (buurt? gewoon pal naast het park) is voor gevorderen een kluif volgens beschrijving
Vele lange beklimmingen en dergelijke. Ga ik nog niet aan beginnen in mn 1tje
Heb al wel fiets geregeld maar nog niet op gereden, denk morgen of woensdag even de omgeving in duik met de fiets
Meet klinkt leuk Wel rekening houden met kwaliteit van ieders enzo
Lol, thanks..quote:Op maandag 30 juli 2012 19:12 schreef VASND het volgende:
[..]
Dichtsbijzijnde dealer even bellen? Misschien dat zij via via nog iets kunnen regelen mocht Ghost zelf niet zo veel zin hebben dit voor je te regelen.
http://www.ghost-bikes.nl/nl/dealers.html
quote:[message=38651532,noline]MrAngry schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:02[/message]:
Grappig, das zo te zien precies hetzelfde frame als het Duitse (budget) merk Ghost gebruikt. Maar goed verhaal, wat moest je doen om te winnen?
Zijn die dingen niet redelijk universeel? Niet dat ik er ooit op gelet heb maar ik vermoed dat alleen de afstand tussen de gaten wat verschilt?quote:Op maandag 30 juli 2012 19:09 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, had ik ook kunnen doen met een Focus ofzo, maar de LBS is Gazelle dealer, en de andere fietsenwinkel ïn de buurt" doet niks met Ghost. Nu dus wel een nadeel dat ik zo'n "exotisch" merk fiets heb..
Gezien het feit dat je alleen al voor Ghost een stuk of 10 verschillende hebt heb ik daar mijn twijfels over..quote:Op maandag 30 juli 2012 19:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Zijn die dingen niet redelijk universeel? Niet dat ik er ooit op gelet heb maar ik vermoed dat alleen de afstand tussen de gaten wat verschilt?
Zou zeer goed kunnen.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:29 schreef Life2.0 het volgende:
Net even bij mijn fiets wezen kijken en ik denk dat als je dealer niets heeft je best naar een ander merk/model kunt kijken en naast je fiets houden
op kaart makkelijk een groen streepjequote:
Zeker nu ik geen klik pedalen heb, was die van mij vergeten er af te halen thuis.quote:De Vijlenroute is een route voor gevorderden en bevat lange beklimmingen. De routes zijn vanwege de eenduidigheid en veiligheid naar één richting bewegwijzerd: rechtsom.
Hellingen en verschillen in ondergrond zijn ook bijzonder interessant voor mountainbikers. De routes zijn zo gesitueerd, dat de mountainbiker voldoende aan zijn trekken komt, maar dat de meest kwetsbare ondergrond, bossen en natuurgebieden gespaard blijven. Het is belangrijk dat de mountainbiker in het Heuvelland beseft dat het een voorrecht is om in zo'n landschap te mogen fietsen. Wijk niet af van de routes en rij nooit door vegetaties!
Ik zie 't iig als budget merk zegmaar. Geen specialized of cannondale.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:16 schreef tomaat52 het volgende:
Iemand beweerd dat Ghost een budgetmerk is, volgens mij klopt dat niet helemaal.
[..]
Okay, dat wellicht niet, maar stukken beter als de Gamma/Aldi/noem maar op huismerken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie 't iig als budget merk zegmaar. Geen specialized of cannondale.
Fietsen van de gamma neem ik geeneens mee als ik het over fietsen heb.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:42 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Okay, dat wellicht niet, maar stukken beter als de Gamma/Aldi/noem maar op huismerken.
Naar mijn idee is de SE-serie de budgetreeks, de Lector en andere type's (ook HT) begint zo uit mijn hoofd bij 1500,-
Heb zelf de SE6000, was toen 900,- en is voor dat geld vergelijkbaar of slechts iets minder(voorvork dan vooral) afgemonteerd als Trek en Focus e.d, met als verschil dat ook het frame in Duitsland word gemaakt, en daar heb ik toch iets meer vertrouwen in als die goedkope chinese frames.
Wel lachen trouwens, een kameraad dacht me bij te kunnen houden op zijn "geweldig goede" (volgens hem) Halfords fully. Dat ding was echt slecht.. 1e serieuze afdaling met behoorlijke drop brak zijn frame..
Vind Cube toch wel budget hoor. Alle merken waar ik niet op uit zou komen als ik 5k of meer zou besteden aan een fiets vind ik budget merkenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:57 schreef the85mc het volgende:
Wat rij je zelf dan? Santos of Colnago ofzo? Ik vind Cubes etc geen budget, ligt aan de types die je hebt. Als je het met autos vergelijkt is Cube vergelijkbaar met VW, mainstream en in de basis best prima.
Dat kan. Maar ik zou met een fiets van 5K liever niet door het bos gaan raggen. En uiteindelijk bepaalt de berijder hoe hard zo'n ding kan. Het verschil tussen een fiets van ¤1500 en ¤4000 ga je als gemiddelde MTBer niet of nauwelijks merken. Je kunt dat extra geld beter in een goede coach of trainer stoppen zodat je ook echt zelf veel harder en sneller kunt fietsen. Maar ja, die kun je niet showen hequote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Vind Cube toch wel budget hoor. Alle merken waar ik niet op uit zou komen als ik 5k of meer zou besteden aan een fiets vind ik budget merken
Ik ook niet maar heb dan ook niet 5k te besteden, waardoor ik weer eerder bij een budgetmerk als Cube uit zou komenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef the85mc het volgende:
[..]
Dat kan. Maar ik zou met een fiets van 5K liever niet door het bos gaan raggen. En uiteindelijk bepaalt de berijder hoe hard zo'n ding kan. Het verschil tussen een fiets van ¤1500 en ¤4000 ga je als gemiddelde MTBer niet of nauwelijks merken. Je kunt dat extra geld beter in een goede coach of trainer stoppen zodat je ook echt zelf veel harder en sneller kunt fietsen. Maar ja, die kun je niet showen he
Canyon heeft zelfs een hele modelreeks onder de ¤1000: De Yellowstone, de duurste(5.0W is 799,- de goedkoopste 579,-) en vind ik zelf meer een midden merk, zeg maar de VAG onder de bikes, samen met Ghost e.d. waarbij de SE de UP is, de Lector de Polo/golf etc.) Focus is IMHO de hyundai/Kia/aziaat c.q. jap. ) Specialized de dikke audi/bmw en merken als Santa Cruz, GT etc zijn de exoten.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik ook niet maar heb dan ook niet 5k te besteden, waardoor ik weer eerder bij een budgetmerk als Cube uit zou komen
Cube heeft echt een paar modellen waarmee ze ruim onder de 1k komen. Zelfs mede budgetmerken als Rose en Canyon lukt dat niet (toegegeven, als je cube van dezelfde kwaliteit wil als een canyon ben je veel meer kwijt). Het absolute instapmodel van de meeste merken is iig een stuk duurder dan Cube.
Ah ja, de mtb's zijn nog wat goedkoper inderdaad. Ik ben van de racertsquote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:07 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Canyon heeft zelfs een hele modelreeks onder de ¤1000: De Yellowstone, de duurste(5.0W is 799,- de goedkoopste 579,-) en vind ik zelf meer een midden merk, zeg maar de VAG onder de bikes, samen met Ghost e.d. waarbij de SE de UP is, de Lector de Polo/golf etc.) Focus is IMHO de hyundai/Kia/aziaat c.q. jap. ) Specialized de dikke audi/bmw en merken als Santa Cruz, GT etc zijn de exoten.
Maar dat is puur mijn vizie/mening..
Net trouwens 2 nieuwe deraileur pads besteld in Duitsland.. verzendkosten waren duurder als de pads.
Een goedkope haibike, nieuwprijs 850, gekocht voor 300quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:57 schreef the85mc het volgende:
Wat rij je zelf dan? Santos of Colnago ofzo? Ik vind Cubes etc geen budget, ligt aan de types die je hebt. Als je het met autos vergelijkt is Cube vergelijkbaar met VW, mainstream en in de basis best prima.
Daarom, die van mij was 900,- allemaal SLX en Sram X9 m.u.v. shifters(x-7) en een First Air voorvork met lockout die vergelijkbaar is met de Rockschox Recon Silver. Dus 100mm veerweg.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:08 schreef the85mc het volgende:
Ik vind ¤1000 al aardig wat voor een fiets die je mishandeld in het bos Maar voor dat geld koop je wel al een aardige naar mijn idee. Dan is ie in ieder geval afgemonteerd met deore xt maar dan wel een redelijke instapvering. Maar goed, zoveel enorme heuvels en rotsen hebben we hier in Nederland toch niet dus je hebt eigenlijk ook geen veerweg van 120 mm nodig.. Ok, duurdere spullen zullen wat lichter zijn, maar als ik echt lichter wil kan ik beter zelf nog een paar kilo lichter worden. Naar mijn idee is het meer de berijder die het doet, dan de fiets..
Helemaal mee eens hoor. M'n volgende racefiets gaat wel een stuk meer kosten dan 1000 E, terwijl ik stiekem wel weet dat het verschil minimaal gaat zijn. Maar hou van mooie spulletjes En psychologisch is het zeker een voordeelquote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:08 schreef the85mc het volgende:
Ik vind ¤1000 al aardig wat voor een fiets die je mishandeld in het bos Maar voor dat geld koop je wel al een aardige naar mijn idee. Dan is ie in ieder geval afgemonteerd met deore xt maar dan wel een redelijke instapvering. Maar goed, zoveel enorme heuvels en rotsen hebben we hier in Nederland toch niet dus je hebt eigenlijk ook geen veerweg van 120 mm nodig.. Ok, duurdere spullen zullen wat lichter zijn, maar als ik echt lichter wil kan ik beter zelf nog een paar kilo lichter worden. Naar mijn idee is het meer de berijder die het doet, dan de fiets..
Opzich wel ja..quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Budgetmerk is in deze ook niet iets negatiefs ofzo. Als je tot een euro of 1500 hebt te besteden zou ik iedereen juist adviseren om een budgetmerk te kiezen. Veel meer waar voor je geld.
Ik vind de term "budgetmerk" wel een behoorlijk negatieve klank hebben in deze en niet helemaal van toepassing op de merken die je noemt. Budgetmerken noem ik Ranger, Kyoso, Run & Bike en wat nog meer wordt verzonnen door bouwmarkten/automaterialenzaken/andere dozenschuivers... Cube, Trek, Focus, Giant zijn allemaal normale merken met fietsen in diverse prijsklasses, van goedkoop tot duur. Bij auto's wordt toch ook niet gesproken van budgetmerken bij alle merken behalve Ferrari, Lamborghini, Bugatti enzovoorts?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Budgetmerk is in deze ook niet iets negatiefs ofzo. Als je tot een euro of 1500 hebt te besteden zou ik iedereen juist adviseren om een budgetmerk te kiezen. Veel meer waar voor je geld.
Al die merken noem ik gewoon bagger. Zoals Kanovinnie al opmerkt, daar denk ik niet eens aan als je het over fietsen hebt.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:44 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind de term "budgetmerk" wel een behoorlijk negatieve klank hebben in deze en niet helemaal van toepassing op de merken die je noemt. Budgetmerken noem ik Ranger, Kyoso, Run & Bike en wat nog meer wordt verzonnen door bouwmarkten/automaterialenzaken/andere dozenschuivers... Cube, Trek, Focus, Giant zijn allemaal normale merken met fietsen in diverse prijsklasses, van goedkoop tot duur. Bij auto's wordt toch ook niet gesproken van budgetmerken bij alle merken behalve Ferrari, Lamborghini, Bugatti enzovoorts?
Maar ik blijf bij mijn mening dat er een bepaalde bovengrens zit wat betreft prijs/kwaliteit verhouding in mountainbikes. Op een gegeven moment ben je enkele honderden euro's extra kwijt voor een fiets die 100 gram lichter is, uiteindelijk hoef je daar dus minder hard te trappen, waardoor je langer bezig bent om dezelfde workout te behalen... Maar goed, als je dan weer twee bidons, een GPS module enz. gaat monteren, ben je die 100 gram voordeel al lang weer kwijt. Een keer extra naar de WC gaan voor je gaat fietsen is effectiever en vele malen goedkoper...
Precies.. Ik vind dat enorme focussen op gewicht ook onzin. Tuurlijk ga je het merken als je de mont ventoux op fietst. Maar die ben ik in de buurt van de utrechtse heuvelrug nog niet tegengekomen.. En dan nog, dan kan ik beter zelf eerst nog wat lichter worden. Niet dat ik enorm overgewicht heb (82 bij 1,84m) maar lichter kan altijd.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:44 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind de term "budgetmerk" wel een behoorlijk negatieve klank hebben in deze en niet helemaal van toepassing op de merken die je noemt. Budgetmerken noem ik Ranger, Kyoso, Run & Bike en wat nog meer wordt verzonnen door bouwmarkten/automaterialenzaken/andere dozenschuivers... Cube, Trek, Focus, Giant zijn allemaal normale merken met fietsen in diverse prijsklasses, van goedkoop tot duur. Bij auto's wordt toch ook niet gesproken van budgetmerken bij alle merken behalve Ferrari, Lamborghini, Bugatti enzovoorts?
Maar ik blijf bij mijn mening dat er een bepaalde bovengrens zit wat betreft prijs/kwaliteit verhouding in mountainbikes. Op een gegeven moment ben je enkele honderden euro's extra kwijt voor een fiets die 100 gram lichter is, uiteindelijk hoef je daar dus minder hard te trappen, waardoor je langer bezig bent om dezelfde workout te behalen... Maar goed, als je dan weer twee bidons, een GPS module enz. gaat monteren, ben je die 100 gram voordeel al lang weer kwijt. Een keer extra naar de WC gaan voor je gaat fietsen is effectiever en vele malen goedkoper...
Gaat het toch ook helemaal niet om. Iedereen koopt een dure fiets omdatquote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:31 schreef the85mc het volgende:
[..]
Precies.. Ik vind dat enorme focussen op gewicht ook onzin. Tuurlijk ga je het merken als je de mont ventoux op fietst. Maar die ben ik in de buurt van de utrechtse heuvelrug nog niet tegengekomen.. En dan nog, dan kan ik beter zelf eerst nog wat lichter worden. Niet dat ik enorm overgewicht heb (82 bij 1,84m) maar lichter kan altijd.
Ik ook hoor, maar cube/ghost, zeker de goedkopere modellen, zijn een beetje duitse eenheidsworst. Niet erg, maar je haalt 't niet bij exclusieve merken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Budgetmerk is in deze ook niet iets negatiefs ofzo. Als je tot een euro of 1500 hebt te besteden zou ik iedereen juist adviseren om een budgetmerk te kiezen. Veel meer waar voor je geld.
Je merkt het ook tijdens je ritjes in de utrechtste heuvelrug hoor. Vraag is of jij het de moeite waard vind dat geld er in te steken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:31 schreef the85mc het volgende:
[..]
Precies.. Ik vind dat enorme focussen op gewicht ook onzin. Tuurlijk ga je het merken als je de mont ventoux op fietst. Maar die ben ik in de buurt van de utrechtse heuvelrug nog niet tegengekomen.. En dan nog, dan kan ik beter zelf eerst nog wat lichter worden. Niet dat ik enorm overgewicht heb (82 bij 1,84m) maar lichter kan altijd.
Als ik met geld gewicht eraf kan krijgen kan ik beter een personal trainer inhuren. Die kan mij veel lichter maken dan dat ik ooit een fiets zo licht ga krijgen. Ik kan zelf 5 kg lichter (ik was 2 maanden geleden nog 78 ipv 82..Krachttraining..) maar dat gaat met een fiets niet lukken zonder dat het me duizenden euros kost.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je merkt het ook tijdens je ritjes in de utrechtste heuvelrug hoor. Vraag is of jij het de moeite waard vind dat geld er in te steken.
Grappig, dat ik dan nog niet eerder een andere Ghost bike tegen ben gekomen. (ja, op een clinic, maar dat was al een oudje). terwijl ik regelmatig fiets, bij een mtbclub heb gezeten en ook regelmatig Drenthe induik of naar Appelscha ga.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ook hoor, maar cube/ghost, zeker de goedkopere modellen, zijn een beetje duitse eenheidsworst. Niet erg, maar je haalt 't niet bij exclusieve merken.
Ik ook hoor. Ik heb een haibike die niet opvalt bij het terras in Schoorl, maar haal wel 29'ers en lefty's in.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:45 schreef the85mc het volgende:
[..]
Als ik met geld gewicht eraf kan krijgen kan ik beter een personal trainer inhuren. Die kan mij veel lichter maken dan dat ik ooit een fiets zo licht ga krijgen. Ik kan zelf 5 kg lichter (ik was 2 maanden geleden nog 78 ipv 82..Krachttraining..) maar dat gaat met een fiets niet lukken zonder dat het me duizenden euros kost.
Zoals Knut al aangeeft is het vooral om te showen.. Ik heb persoonlijk iets minder met show en meer met go..
Tsjah, ik heb een Dracat racefiets. Die zie ik bijna nooit rijden (heb er nu 2 gezien, in de anderhalf jaar dat ik er op let). Zegt dat wat?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:46 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Grappig, dat ik dan nog niet eerder een andere Ghost bike tegen ben gekomen. (ja, op een clinic, maar dat was al een oudje). terwijl ik regelmatig fiets, bij een mtbclub heb gezeten en ook regelmatig Drenthe induik of naar Appelscha ga.
Was eigenlijk allemaal Cube/Focus en hier en daar een Trek, Specialized of Cannondale.
Hangt heel erg af van de regio waar je fiets wat voor fietsen je zult zien. Zo was ik 2 jaar geleden in Bayern, waar het stikt van de Ghost bikes(komen daar ook vandaan volgens mij), terwijl in Willingen het veel meer Focus en Bulls enzo is, en op de DH allerlei exoten..
Weet ik, maar je duitse eenheidsworst post deed me denken dat je bedoelde dat Cube en Ghost erg veel voorkomende merken zijn, wat voor Cube wellicht wel zo is, maar voor Ghost niet(zeker t.o.v. Specialized/Cannondale e.d.). Vandaar die reactie ook.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:49 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Ik heb een haibike die niet opvalt bij het terras in Schoorl, maar haal wel 29'ers en lefty's in.
Daar komt trouwens bij dat duurdere frame's ook stijver zijn bijvoorbeeld. Op de racefiets waarmee ik begon kon ik het hele frame zien vervormen als ik op de pedalen stond...
[..]
Tsjah, ik heb een Dracat racefiets. Die zie ik bijna nooit rijden (heb er nu 2 gezien, in de anderhalf jaar dat ik er op let). Zegt dat wat?
Ik probeer jullie fietsen niet af te zeiken aangezien ik zelf ook een budget fiets heb.
Kansloos vind ik dat, dat interesseert me echt nog minder dan niks... Ik fiets om wat aan sport te doen, niet om een harde plasser te krijgen van het merk tussen je benen. Ik kom op mijn tochtjes vaak zat geen mens tegen, en als ik iemand tegenkom, let ik echt niet op zijn/haar fiets. Ik fiets omdat ik dat zelf wil en daar voldoet mijn goedkope Giant meer dan voldoende voor. Fietsen om wat anderen van je denken is de slechtste motivator ooit...quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Gaat het toch ook helemaal niet om. Iedereen koopt een dure fiets omdat
Hoe verzin je nou weer dat het mij gaat om wat anderen denkenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Kansloos vind ik dat, dat interesseert me echt nog minder dan niks... Ik fiets om wat aan sport te doen, niet om een harde plasser te krijgen van het merk tussen je benen. Ik kom op mijn tochtjes vaak zat geen mens tegen, en als ik iemand tegenkom, let ik echt niet op zijn/haar fiets. Ik fiets omdat ik dat zelf wil en daar voldoet mijn goedkope Giant meer dan voldoende voor. Fietsen om wat anderen van je denken is de slechtste motivator ooit...
Jij zegt "iedereen koopt een dure fiets omdat " Waarom zou je dat anders doen dan het gevoel hebben dat je anders niet meetelt ten opzichte van anderen?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe verzin je nou weer dat het mij gaat om wat anderen denken
Je kan geen mooie, dure fiets kopen omdat je daar zelf van geniet? Ik zou voor 10k een fiets kopen waar 99% nog nooit van gehoord heeft, niet echt indrukwekkend als ik langsrij toch?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Jij zegt "iedereen koopt een dure fiets omdat " Waarom zou je dat anders doen dan het gevoel hebben dat je anders niet meetelt ten opzichte van anderen?
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:42 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Okay, dat wellicht niet, maar stukken beter als de Gamma/Aldi/noem maar op huismerken.
Naar mijn idee is de SE-serie de budgetreeks, de Lector en andere type's (ook HT) begint zo uit mijn hoofd bij 1500,-
Heb zelf de SE6000, was toen 900,- en is voor dat geld vergelijkbaar of slechts iets minder(voorvork dan vooral) afgemonteerd als Trek en Focus e.d, met als verschil dat ook het frame in Duitsland word gemaakt, en daar heb ik toch iets meer vertrouwen in als die goedkope chinese frames.
Wel lachen trouwens, een kameraad dacht me bij te kunnen houden op zijn "geweldig goede" (volgens hem) Halfords fully. Dat ding was echt slecht.. 1e serieuze afdaling met behoorlijke drop brak zijn frame..
Dat merk je echt wel Gelukkig ook, anders ging ik gewoon aldi fietsen rijdenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef the85mc het volgende:
[..]
Dat kan. Maar ik zou met een fiets van 5K liever niet door het bos gaan raggen. En uiteindelijk bepaalt de berijder hoe hard zo'n ding kan. Het verschil tussen een fiets van ¤1500 en ¤4000 ga je als gemiddelde MTBer niet of nauwelijks merken. Je kunt dat extra geld beter in een goede coach of trainer stoppen zodat je ook echt zelf veel harder en sneller kunt fietsen. Maar ja, die kun je niet showen he
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:07 schreef kanovinnie het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet wel welke ik gaver vind
Helaas kan er bij mij nog wel 10 kilo af.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:10 schreef Life2.0 het volgende:
Ik moet wel een lichtere fiets, ik heb geen 20 kilo pens die ik overboord kan gooien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |