Inderdaad, ik vertrouw die kutbeesten voor geen meter. Een hond in een bewoond gebied heb ik geen problemen mee, maar in de buitengebieden weet ik nooit of je zo'n beest kunt vertrouwen... En nee, ik wil niet gebeten worden door zo'n ding.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:09 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Ja precies. Ik heb wel eens gefietst in een polder, waar ook een soort van hondentrainingsschool zit en toen kwam er ineens zo'n klein keffertje de heuvel opgerend en blaffend achter me aan. Of in een boerderijgebied dat een hond voor je neus van het erf af komt gerend achter je aan.
Dan zeggen ze wel "blaffende honden bijten niet", maar het is toch even schrikken. Je wil niet ineens zo'n klein rotbeest in je kuiten hebben hangen.
Precies. Vind het ook gewoon lomp van die eigenaren van zo'n hond. Als je weet dat je hond rustig is en niks doet, prima, maar als je weet dat je hond nogal eens kan gaan blaffen oid, dan moet je zo'n beest gewoon aangelijnd houden, ook al is het in een buitengebied.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:17 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Inderdaad, ik vertrouw die kutbeesten voor geen meter. Een hond in een bewoond gebied heb ik geen problemen mee, maar in de buitengebieden weet ik nooit of je zo'n beest kunt vertrouwen... En nee, ik wil niet gebeten worden door zo'n ding.
beetje een sjing sjing geluid als je een zetje aan je wiel geeft? Kun je je blokken los afstellen? Ik kan bij mij de caliper in het midden zetten en dan aan beide kanten dmv een inbus de blokken iets meer naar binnen/buiten draaien, is onnodige slijtage al kan het verder niet veel kwaadquote:Op maandag 23 juli 2012 21:28 schreef TommyGun het volgende:
Heerlijk flink stuk gefietst. De ketting schaaft nu nog een klein beetje (alleen in de hoogste versnelling), maar enkel na het schakelen. Ik heb hele stukken gefietst zonder wat te horen, dus ik ben tevreden. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat de schijfrem vóór wat geluid maakt. Het is echt een soort van gerinkel dat je hoort; voornamelijk tijdens overhellen en als je door een kuil klapt of zo. Alle inbusbouten zitten vast dus ik snap het niet, maar hij remt verder goed. Volgend weekend maar eens wat gear zoals helm en kleding uitzoeken.
Nee echt een rammel, alsof ijzer op ijzer valt. Als je tegen de remschijf tikt dan hoor je gerinkel.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
beetje een sjing sjing geluid als je een zetje aan je wiel geeft? Kun je je blokken los afstellen? Ik kan bij mij de caliper in het midden zetten en dan aan beide kanten dmv een inbus de blokken iets meer naar binnen/buiten draaien, is onnodige slijtage al kan het verder niet veel kwaad
Daar heb ik eigenlijk nooit last van, altijd wel een vriendelijk goeiedag van mensen die ik tegenkom.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
Laatst in Oosterbeek een stelletje (fossielen) dat liepen te zeiken dat we rustverstoorders zijn.We fietsten met 10 km/u omdat we de weg kwijt waren.
![]()
Wij zeiden ook goedemorgenquote:Op maandag 23 juli 2012 22:02 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk nooit last van, altijd wel een vriendelijk goeiedag van mensen die ik tegenkom.
Hehe, herkenbaar. Nog 1 in dat straatje:quote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
Laatst in Oosterbeek een stelletje (fossielen) dat liepen te zeiken dat we rustverstoorders zijn.We fietsten met 10 km/u omdat we de weg kwijt waren.
![]()
Gelukkig zijn er ook zat wandelaars die wel vriendelijk zijn.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:10 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Hehe, herkenbaar. Nog 1 in dat straatje:
Fietsers die naar mij toeschreeuwen dat ik daar maar 5 km/u mag(asfaltweg in de buurt van een vakantiepark) terwijl ik een heel stuk bij hun uit de buurt reed, er geen enkel gevaar was en ik 20 km/u reed..
Bejaarden zijn vaak ook erg inderdaad. Niet aan de kant gaan, klagen('Die jeugd van tegenwoordig..") etc...
Of kinderen die een glijbaan van je dirtjumps makenquote:Op maandag 23 juli 2012 22:00 schreef tomaat52 het volgende:
![]()
quote:Op maandag 23 juli 2012 22:23 schreef tomaat52 het volgende:
Met 35 graden zit ik tegen de airco aan.
De aardigste wandelaar die ik tegen gekomen.. was een blinde!quote:Op maandag 23 juli 2012 22:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook zat wandelaars die wel vriendelijk zijn.
Tot nu toe nog niet tegen gekomen.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of kinderen die een glijbaan van je dirtjumps maken
Of vogelspotters die boos worden dat vogels wegvliegen
Of complete hordes 50+ers die "hardlopen" of nordicstokkendingen op JOUW mtbpad maar weigeren opzij te gaan![]()
Of karpervissers die met hun auto perse aan het water moeten staan (je zou maar 10 meter moeten lopen zeg) en dus het hele pad vernielen (buiten dat het enorm tokkie is om je auto in een natuurgebied te parkeren
Best rustgeven dat mountainbiken
Vanaf de 30 graden blijf ik zoveel mogelijk binnen. Kan echt niet tegen die hitte.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:25 schreef Garagardo het volgende:
Ik heb geen airco, want duur :p Bovendien is het hier lang niet zo heet als in Zuid Spanje, gelukkig. Maar wel klote als je wat serieus wilt crossen.
Wij halen wandelaars gewoon rustig in en begroeten ze. Dan is er helemaal niks aan de hand.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
[..]
De aardigste wandelaar die ik tegen gekomen.. was een blinde!Loopt altijd met een grote duitse herder en gaat altijd netjes opzij
En als je vanuit de supermarkt weer naar buiten loopt. Gewoon een muur van hitte en je bent meteen duizelig.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:27 schreef Life2.0 het volgende:
Ik viel al bijna van mn stokkie toen ik boodschappen ging doen
op mijn 16e werkte ik op de koelafdelingquote:Op maandag 23 juli 2012 22:28 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
En als je vanuit de supermarkt weer naar buiten loopt. Gewoon een muur van hitte en je bent meteen duizelig.
In de zomer? Zo ja, wees blij.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
op mijn 16e werkte ik op de koelafdeling
Met dat je je mond los doet vliegt er een stuk stront of modder in je muil, nee das lekker.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:52 schreef Life2.0 het volgende:
Als je gewoon tring tring zegt gaan ze ook wel opzij hoor
Je bent achterlijk als je zonder helm het bos in gaat.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:54 schreef Garagardo het volgende:
Een helm wordt in Nederland zo vaak als achterlijk gezien dat ik het me best voor kan stellen dat men die niet gebruikt. Er zijn natuurlijk ook vrij weinig rotsen waar je een schedelbreuk op kan lopen, maar een boom kan ook hard zijn net als een wegdek of heck! Een voetganger met van die gekke prikstokken.
Ik doe niet aan tring tring zeggenEr zijn grenzen! Bovendien herkent 90% van de mensen het geluid van een fietsbel niet en het heeft dan ook weinig zin om dat te gaan lopen schreeuwen, haha. Ik houd het maar bij kort remmen met het achterwiel. Dat moet maar genoeg zijn.
Mijn vriendin is arts-assistent op de afdeling neurologie, reken er maar op dat zo'n helm wel degelijk helpt... Ik wil niet ineens patiënt van mijn eigen vriendin worden doordat je zo koppig was om geen helm te dragen. Onderschat dat gevaar niet, hersenletsel is geen grapje... Oftewel: ik heb 'm altijd op.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:56 schreef Life2.0 het volgende:
Probleem is dat een helm vrijwel geen nut heeft als het geen fullface is.. en wie rijd er nu met fullface rond, vooral in nederland
Eens, maar je hebt ze er tussen ... Zeker in mijn ex boerendorpjequote:Op maandag 23 juli 2012 22:58 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Je bent achterlijk als je zonder helm het bos in gaat.
En daar snap ik het nut ook van..quote:
Maar ze zijn wel achterlijk duur en overkill voor in NL.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En daar snap ik het nut ook van..
Van die piepschuimtroep niet, dan liever gewoon oppassen ipv de schijnveiligheid dat je een auto komt koppen..
De meesten die ik tegenkom hebben toch echt een helm op. Nogmaals: onderschat hersenletsel niet, liever een helm op dan de kans om moeite te krijgen met praten...quote:
Dat doe het ook zeker, die delen die beschermd zijn. Ik denk dat hij meer doelt op het verschil en nut tussen zo'n helmpje en een fullface helm. Want als je zonder fullface helm met je snuitje op zo'n paaltje die de route aangeeft klapt dan is het ook meteen goed raak.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:19 schreef Jort227 het volgende:
Als het goed is zijn de meeste helmen gekeurd volgens Europese richtlijnen, dus ook dat verbogen stukje plastic met piepschuim van 20 euro, hoe sommigen het noemde, zou even goed moeten beschermen als een helm van 120 euro. Verschil zal vooral zitten in draagcomfort enzo.
Precies.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:45 schreef TommyGun het volgende:
Same here, allemaal met helm. Ik ga er ook een halen puur tegen letsel bij het vallen. Sure, je voorkomt er niet mee dat je valt, maar wel dat je iets op loopt en dat is het belangrijkste. Daarbij altijd een bril op tegen (laaghangende) takjes en vliegen e.d.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Precies.
Maar je hoeft niet met een helm te fietsen als je dat niet wilt. Het is alleen zo dat iedereen denkt dat je een mongool of nieuweling bent. Ik weet niet waar de vitale delen van Life's hersenpan zitten, maar bij mij is dat wel aardig beschermt door mijn helm. Ik heb hem 1 keer moeten gebruiken. Was blij dat ik 'm op had.
Ga jij maar een keer met 25 km per uur over asfalt schrapen. Ik weet niet hoe je er nu uit ziet, maar je bent dan een stuk lelijker.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:46 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een collega had zijn helm een keer meegenomen naar het werk na een behoorlijke crash(schouder uit de kom) tijdens het biken.. In die helm zaten toen een aantal behoorlijke scheuren, doordat hij head first een groepje bomen indook.
Sindsdien heb ik vrijwel altijd mijn helm op, tenzij ik hier in de buurt rij, want hier is alleen asfalt.
Lidl helmen hebben ook het keurmerk (mag je dus op de motor gebruiken) gezond verstand verteld je andersquote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:19 schreef Jort227 het volgende:
Als het goed is zijn de meeste helmen gekeurd volgens Europese richtlijnen, dus ook dat verbogen stukje plastic met piepschuim van 20 euro, hoe sommigen het noemde, zou even goed moeten beschermen als een helm van 120 euro. Verschil zal vooral zitten in draagcomfort enzo.
Ik zie het een beetje als wel of niet dragen van verlichting, je gaat er onbewust vanuit je dat gezien wordt; schijnveiligheid want de meeste fietsers/hardlopers worden gewoon doodgereden terwijl ze wel licht droegenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 08:41 schreef StateOfMind het volgende:
Een klein beetje bescherming is nog altijd beter dan helemaal geen bescherming. Al is het dan alleen maar tegen laaghangende takken.
Overigens zie ik hier eigenlijk zeer zelden mtb-ers zonder helm.
Nee hoor, die voldoen aan alle veiligheidseisen. Dat het draagcomfort van een duurdere helm, ventilatie, vormgeving e.d. beter is van een dure helm is iets anders, maar dat heeft niets met de veiligheid te maken.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Lidl helmen hebben ook het keurmerk (mag je dus op de motor gebruiken) gezond verstand verteld je anders
Er waren ooit op motorforum een aantal 'tests' gedaan met die helmen en paar oude normale helmen, die lidl zooi sprong gewoon kapotquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, die voldoen aan alle veiligheidseisen. Dat het draagcomfort van een duurdere helm, ventilatie, vormgeving e.d. beter is van een dure helm is iets anders, maar dat heeft niets met de veiligheid te maken.
Is gewoon een kwestie van wennen. Heb 1x gehad dat ik vergat uit te klikken en toen viel ik heel lullig om, toen ik al praktisch stil stond.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:39 schreef StateOfMind het volgende:
Vandaag een voorvorkpomp van BBB gekocht en een setje SPD-pedalen. In eerste instantie wilde ik een setje combi pedalen (aan de ene zijde SPD, aan de andere zijde platform), maar ik ben uiteindelijk voor normale SPD's gegaan.
En ondanks alle 'horrorverhalen' op internet over valpartijen en het niet tijdig los kunnen klikken, viel het me echt reuze mee. In- en uitklikken gaat heel soepel en gemakkelijk (ik heb ze nu wel op de lichtste stand staan moet ik zegen).
Het is mij even uitgelegd bij de fietsenwinkel, even droog geoefend en toen ben ik naar huis gereden. Binnen 3 stoplichten was ik er eigenlijk al aan gewend, eitje. Nu alleen nog even uitproberen op welke stand ik het het prettigst vind.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Is gewoon een kwestie van wennen. Heb 1x gehad dat ik vergat uit te klikken en toen viel ik heel lullig om, toen ik al praktisch stil stond.
Alle beetjes helpen? Je kan ook in donkere kleren 's nachts op een onverlichte snelweg gaan liggen, dan weet je zeker dat je overreden wordt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik zie het een beetje als wel of niet dragen van verlichting, je gaat er onbewust vanuit je dat gezien wordt; schijnveiligheid want de meeste fietsers/hardlopers worden gewoon doodgereden terwijl ze wel licht droegen
Goed bezig pik. Gewoon echte mannenpedalen ipv die zware ondingenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is mij even uitgelegd bij de fietsenwinkel, even droog geoefend en toen ben ik naar huis gereden. Binnen 3 stoplichten was ik er eigenlijk al aan gewend, eitje. Nu alleen nog even uitproberen op welke stand ik het het prettigst vind.
heb zelf de semi-spd pedalen, bevallen me nu nog uitstekend! Kan zo namelijk ook mooi en veilig wheelie's e.d. oefenen. En uiteraard af en toe gewoon uitgeklikt rijden. (vind ik fijner fietsen.)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Goed bezig pik. Gewoon echte mannenpedalen ipv die zware ondingen![]()
Ik heb mijne nu in de zwaarste stand staan. Eigenlijk wil ik ze wat lichter maar ik vergeet 't steeds in te stellen. Vind 't wel prima zo.
Op de lichste stand gaan ze er idd zo uit.
De eerste drie ritjes op mijn MTB reed ik ook zonder helm, aangezien ik nog nergens een passende helm kon vinden.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
De meesten die ik tegenkom hebben toch echt een helm op. Nogmaals: onderschat hersenletsel niet, liever een helm op dan de kans om moeite te krijgen met praten...
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontagequote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Auti het volgende:
Kutzooi.. voel je je eerst een kneus en noob als je zonder helm fietst, moet je nu ook alweer mannenpedalen hebben
Neuh, dat valt wel mee. En ik ben wel gewend om betere fietsers en fietsen tegen te komen, dat was vroeger ook al zo. En het helm verhaal vind ik helemaal terecht dat je raar aangekeken wordt als je geen helm draagt, maar die pedalen?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontage
Zonder SPD kan ook, maar met is veel relaxterquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:00 schreef Auti het volgende:
[..]
Neuh, dat valt wel mee. En ik ben wel gewend om betere fietsers en fietsen tegen te komen, dat was vroeger ook al zo. En het helm verhaal vind ik helemaal terecht dat je raar aangekeken wordt als je geen helm draagt, maar die pedalen?
En dan heb je nog mazzel met je kuiten. Het kan ook je klokkenspel zijnquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:15 schreef StateOfMind het volgende:
De reden voor mij om van de gewone pedalen af te stappen was dat ik 'regelmatig' van de pedalen schoot (mijn kuiten zitten onder de krassen) en dat die kartels mijn schoenzolen opvraten. En het ziet er eigenlijk wel strak uit moet ik zeggen.
En eenmaal gewend (en dat gaat echt heel snel) moet ik zeggen dat ik het nu al fijner vind fietsen dan normale pedalen.
Scheelt gewichtquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had nog nooit van een Lefty gehoord, het ziet er raar uit, alsof het 'onaf' is.
Wat is het idee achter zo'n Lefty?
Dat gevoel heb ik totaal niet. Het interesseert me echt geen reet wat anderen hebben en let er ook echt nooit op... Ach, denk maar gewoon dat die ook meer kwijt zijn aan vervanging als een siets kapot gaat.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, Eerst voel je je een hele baas omdat je een 2de hands MTB hebt gekocht met maar liefst een deore afmontage en een XT (!!!!!!!!) achterderrie. Dan ga je daarna eens kijken wat er in het bos rond rijd en krijg je een hardverzaking van de lefty's, 29'ers, fully's en fietsen met XTR afmontage
Ik ook niet heel erg hoor, maar soms zie ik fietsen voorbij komen....quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:27 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik totaal niet. Het interesseert me echt geen reet wat anderen hebben en let er ook echt nooit op... Ach, denk maar gewoon dat die ook meer kwijt zijn aan vervanging als een siets kapot gaat.
Het ziet er niet uit.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had nog nooit van een Lefty gehoord, het ziet er raar uit, alsof het 'onaf' is.
Wat is het idee achter zo'n Lefty?
geen enkel last van hier op't vlakke land.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ook niet heel erg hoor, maar soms zie ik fietsen voorbij komen....
Mij gaat het in elk geval absoluut niet om het materiaal, maar om de activiteit... En een passie zou ik het absoluut niet willen noemen, ik heb sowieso een schijthekel aan dat woord. Ik noem het gewoon een "sport die ik wél leuk vind om te doen"...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:50 schreef StateOfMind het volgende:
Ik vind het ook altijd wel leuk om te kijken naar waar anderen op rijden, maar uiteindelijk heeft elke mountainbiker dezelfde passie, ongeacht op welke fiets men rijdt. En dat is het belangrijkste.
Ik fiets nog steeds niet op m'n gemakje ingeklikt in het bos moet ik toegeven. Ondanks dat ik toch al een hele tijd met SPD fiets, ben ik toch nog niet zo vergevorderd met fietsen dat ik weet wanneer ik uit moet klikken als ik een heuvel net niet haal ofzoquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zonder SPD kan ook, maar met is veel relaxter
Mannenpedalen? Platforms met zo veel mogelijk pinnen, dat zijn mannenpedalenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Auti het volgende:
Kutzooi.. voel je je eerst een kneus en noob als je zonder helm fietst, moet je nu ook alweer mannenpedalen hebben
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:05 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Ik fiets nog steeds niet op m'n gemakje ingeklikt in het bos moet ik toegeven. Ondanks dat ik toch al een hele tijd met SPD fiets, ben ik toch nog niet zo vergevorderd met fietsen dat ik weet wanneer ik uit moet klikken als ik een heuvel net niet haal ofzo. Dus dan maar in het bos uitgeklikt en op de weg ingeklikt.
Goed, maar echt tot het gaatje op een klim gaan en dus op volle spanning stil komen te staan is wel onherroepelijk omvallen als je niet op precies het goede moment achteruit-uitklik-afstapt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.
Achteruit? Je hoeft alleen je linkerhiel naar links en andersom te bewegen om uit te klikken. En je voelt vaak al aankomen dat je niet meer verder om hoog komt omdat je je trappers niet meer rondkrijgt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:40 schreef VASND het volgende:
[..]
Goed, maar echt tot het gaatje op een klim gaan en dus op volle spanning stil komen te staan is wel onherroepelijk omvallen als je niet op precies het goede moment achteruit-uitklik-afstapt.
Mja dat is misschien wel een goeie tip ja. Sowieso zou ik eens gewoon "droog" moeten oefenen, want ik kan ook nog steeds niet met het grootste gemak weer terug inklikken. Dat zit ik altijd nog even te zoeken waar hij precies moetquote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik klik uit als ik stil sta. Probeer eens bij het stoplicht zolang mogelijk ingeklikt te blijven. Dus heel langzaam fietsen. Gewoon op balans oefenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |