Combi, maar vooral de vork, is een Manitou scareb. Is eigenlijk voor mensen tot 75/80kg, ik ben ondertussen dik 90 kg.quote:
Dat is helemaal waar, het gewicht van de fiets is ook vaak omgekeerd evenredig met de bierpens van de bereider.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:01 schreef Garagardo het volgende:
Ik heb zelf een Rock Shox Tora vork op mijn fiets zitten en die bevalt prima. Ik weeg ook tegen de 90kg en ik heb nooit de sensatie gehad dat het niet afdoende was.
Verder komt hier ook vaak zat verschrikkelijk duur materiaal de berg af suizen, maar dat maakt toch niet uit? Ieder het zijne. Ik heb persoonlijk geen 5000 euro+ liggen om een goede Specialized te kunnen bedwingen in de bergen. Voor mijn niveau voldoet mijn Merida me prima, want wat maakt uiteindelijk die 3,4,5 kg extra nu eenmaal uit als je doel is om gewoon lol te hebben?
Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:15 schreef Garagardo het volgende:
Je moet het al flink gek doen wil je dingen breken in een afdaling en volgens mij zeker in Nederland. Ik heb hier best wel wat ervaring met lange afdalingen, ook over technische stukken en ben daarbij ook een paar keer flink op mijn muil gegaan.
Met de fiets is nooit wat gebeurd, op een gebroken ketting na op berg nummer twee vanaf mijn woonplaats. Lekker het hele kuteind terug de berg op klunen met gaar fietsschoeisel. Dat lijkt me wel genoeg kwaliteit, want ik ben een lompe hork op de fiets en in dik drie jaar dat ik de fiets nu heb is er nooit wat mee aan de hand.
Om een kleine impressie te geven van waar ik zo´n beetje fiets: http://bmbiking.blogspot.com.es/ . Hij is nog niet zo lang bezig en ook niet echt actief, maar om een idee te geven is het genoeg
Dude! Die knieschijf, ik kan hem gewoon omhoog voelen komen Ik heb er gelukkig nog nooit wat mee gehad en dat zou ik graag zo willen houden. Carbon frames zijn heel sterk, maar ook fragiel in elke andere richting dan de neerwaartse. Mij te gevaarlijk, vanuit een financieel oogpunt gezien dan, want ik ben te lomp voor dat soort hoogwaardige snuisterijen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat.
En meerdere carbon frames zien versplinteren, eerste serie carbon-frames van Giant, waar het team waar ik toen mee trainde mee fietste.
Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:31 schreef kanovinnie het volgende:
Wat je typt over Carbon klopt niet helemaal
Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...
OK, thanks. (Thuiswerken ftw! )quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.
Help me er anders aan herrineren als ik 't vergeet
Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet?quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:44 schreef Garagardo het volgende:
W
[..]
OK, thanks. (Thuiswerken ftw! )
Zijn er overigens ook mensen hier die naar het buitenland gaan om te modderhappen? Het lijkt me wel eens leuk om ook andere gebieden te kunnen verkennen op de fiets, maar ik heb in Nederland nooit serieus mtb gereden en ben daar pas hier mee begonnen. Ik ken nog vrij weinig van de wereld op dat gebied en de enige referentie die ik heb zijn de Baskische bergen
Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet?
Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging (maar beetje bij beetje gaat het beter)quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:49 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.
Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook Thanks.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:39 schreef Marco001 het volgende:
Garagardo, Ik ga "regelmatig" naar Duitsland, en dan vooral Willingen, hoewel de MTB route bij de Nordschleife ook erg gaaf is! (en verrassend technisch soms), ik wil nog een keer naar Finland/Zweden e.d. om te gaan biken, maar we gaan volgend jaar waarschijnlijk al naar Bayern. (Dankzij een LBS aldaar rijd ik nu Ghost.. )
Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:47 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging (maar beetje bij beetje gaat het beter)
Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze?quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:30 schreef Marco001 het volgende:
[ afbeelding ]
Heuy, eindelijk gevonden op het web.. hebbe hebbe
Staat bij de LBS voor 1500,- met een carbon frame, en prima afmontage.
Willingen is wel tof, alleen wel zoeken naar de singletrails helaas. (zijn er niet zoveel bewegwijzerd) Die kleuren klopt, lijkt in het echt exact op de Gulf Racing kleuren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:16 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook Thanks.
[..]
Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.
[..]
Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze?
Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:19 schreef StateOfMind het volgende:
Over het instellen van mijn voorvork (Rockshox Reba RL 100mm Dual Air) lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.
De een zegt dat je gewoon het tabelletje op de vork aan moet houden.
De ander hanteert de zogenaamde '60% regel' (je gewicht omreken naar lbs en daarvan 60% nemen. Dat getal is de druk in psi in de positieve kamer, en in de negatieve kamer doe je dan 10 psi minder).
Weer een ander zegt juist dat de druk in de negatieve kamer juist hoger moet zijn dan de druk in de positieve kamer.
Nu snap ik wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft, maar ik hou niet van eindeloos uitproberen.
Wat is een goed uitgangspunt qua instellingen, zeg maar een soort van standaard compromis?
Mijn gewicht is inclusief bepakking en kleding enzo zo'n 97 kg.
Duidelijker zou onmogelijk zijn. Ik wist min of meer hoe het zat, maar wel het typische geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Bedankt voor de uitlegquote:Op woensdag 25 juli 2012 19:23 schreef kanovinnie het volgende:
Ok, over carbon frame's. Ik ben geen constructeur van fietsenframe's ofzo, Ik weet de basis van composietmateriaal.
Het zit dus zo, je begint in principe met matten carbon. Die leg je om/op een mal. Vervolgens giet je er hars overheen en wacht je tot het droog is. Eventueel gaat het in een zak die vacuum wordt gezogen zodat de overtollige hars uit de vezels geperst wordt. Daarna gaat het de autoclaaf in om gebakken te worden. Daardoor wordt je product lichter.
De matten carbon hebben meestal een vezelrichting, dat komt omdat ze geweven worden.
De matten zijn sterk in de vezelrichting en minder sterk dwars daarop. Als frameontwerper hou je hier rekening mee. Daardoor kan je je frame in een bepaalde richting sterk maken. Maar omdat je je frame ook zo licht mogelijk wilt houden maak je hem niet sterk in de richtingen waar het niet hoeft.
Was ik zo duidelijk?
Dat lijkt me dan wel het beste ja, om dat als uitgangspunt te nemen. Dan zit er niks anders op dan vandaar uit verder te gaan experimenteren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?
Ha! Zo makkelijk. Ik moet nog veel leren...quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:07 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon de link van youtube hier in zetten.
Gaaf parcour! Is alles zoals daar?quote:
Als je vragen hebt hoor ik 't welquote:Op woensdag 25 juli 2012 20:08 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ha! Zo makkelijk. Ik moet nog veel leren...
Alles is relatief natuurlijk, maar als je het weet te vinden wel ja. Er zijn hier waar ik woon alleen maar bergen met bossen. Vlak bestaat niet. Op dit filmpje is geen bos aanwezig door hoogte+bebouwing (dit is vlakbij Barakaldo/Bilbao). Ramps heb je niet zoveel overigens, maar hier en daar wel dus. Basken zijn meer van alles natuurlijk houden zonder frutsels in de bergen wat me een nobel streven lijkt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gaaf parcour! Is alles zoals daar?
[..]
Als je vragen hebt hoor ik 't wel
Ah, je woont in noordspanje dus? Ik ga over een week jouw kant opquote:Op woensdag 25 juli 2012 20:22 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Alles is relatief natuurlijk, maar als je het weet te vinden wel ja. Er zijn hier waar ik woon alleen maar bergen met bossen. Vlak bestaat niet. Op dit filmpje is geen bos aanwezig door hoogte+bebouwing (dit is vlakbij Barakaldo/Bilbao). Ramps heb je niet zoveel overigens, maar hier en daar wel dus. Basken zijn meer van alles natuurlijk houden zonder frutsels in de bergen wat me een nobel streven lijkt.
Er zijn overigens ook vrij veel brede paden, mocht dit werk niet interesseren. Ik ben echt menig geitenpaadje afgefietst waar ik na de tijd best wel spijt van had (houden op, pad weg door erosie, etc. en dan moet je terug). Maar dat is ontdekken en doen. Een perfecte manier om de omgeving te verkennen die ik inmiddels beter ken dan mijn local vriendin, haha.
Ik woon zelf overigens op de andere kant van Bilbao. Daar zijn de bergen wat hoger (673m voor Pagasarri en 998m voor Ganekogorta). Mijn dorp ligt op dik 60m volgens mij, dus dan ben je vies afgepeigerd als je boven komt. Er zitten ook geen vlakke stukken in eigenlijk. Het is constant klimmen, klimmen en klimmen. De afdaling maakt het het wel waard though
WTF! Oostblok? Hoe dat nou weer? Nee, ik woon in Baskenland bij Bilbao.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah, je woont in noordspanje dus? Ik ga over een week jouw kant op
Ik dacht dat je ergens in 't oostblok woonde
eerst naar bordaux, dagje of 2 daar, dan naar santiago de compestella toe en daarna misschien Madrid.quote:Op woensdag 25 juli 2012 20:30 schreef Garagardo het volgende:
[..]
WTF! Oostblok? Hoe dat nou weer? Nee, ik woon in Baskenland bij Bilbao.
Ik ga volgende week naar Nederland, haha. Toevalligheden des levens. Waar ergens ga je heen?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30137quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Of je laat 't de FM doen?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Ik heb onlangs mijn remmen ontlucht.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:19 schreef MarkBroflovski het volgende:
Hallo mensen ik moet even mijn remmen ontluchten ben ik bang ze werken niet meer zo goed als paar maanden geleden. En laatste lekte ie wat remvloeistof,dus ik neem aan dat ik ze moet ontluchten.
Maar ik ging even naar de lokale fietsenmaker voor zo ontluchting setje kosten die dingen nou serieus over de 100 Euro????
Geen idee. Bel 'm op?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:43 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ja kan hoeveel zou zoiets kosten ?
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |