Ik was 'm daar ook tegengekomen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 16:33 schreef Samzz het volgende:
Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan
Interessant artikel wel. Vond 'm op Bokt.nl.
Dat ben jij?quote:Op zondag 22 juli 2012 14:16 schreef slangpie het volgende:
serieus een paardentopic hier?
[ afbeelding ]
En ook users met meer kennis dan jij en ik samen.quote:Op zondag 22 juli 2012 15:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik kom er wel, maar er zitten wel veel onnozele doosjes enzo.
Nou mieters.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:49 schreef slangpie het volgende:
heb dus echt helemaal niks met bokt, misschien wel juist omdat ik een man benmaar ik fok niet (FOK! wel
) en weet zelf genoeg zegmaar om mijn paard te rijden, heb ik geen internet voor nodig. en op concoursen spreek ik mensen genoeg..
quote:Op zondag 22 juli 2012 16:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
En ook users met meer kennis dan jij en ik samen.
Fokkerij e.d. heeft dan weer totaal niet mijn interesse. Hooguit vind ik kleurvererving interessant maar dat komt gewoon omdat ik genetica boeiend vind.quote:Ik zie in Bokt een grote waarde, heb er veel geleerd met name op het gebied van fokkerij en hengstkeuze.
Wat ook een goed forum is/was, is Fokt.nl. Daar zitten bijna alleen maar mensen met gigantisch veel kennis.
Doe ik niet.quote:
Dat is ook idd de enkele reden dat ik er post, hoorquote:Op zondag 22 juli 2012 21:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]Anders zou ik er denk ik ook niet komen.
[..]
Fokkerij e.d. heeft dan weer totaal niet mijn interesse. Hooguit vind ik kleurvererving interessant maar dat komt gewoon omdat ik genetica boeiend vind.
Een paard dat springt springt niet per definitie goed, dus bij mij werkt dat ietsje anders.quote:Op zondag 22 juli 2012 22:04 schreef slangpie het volgende:
tjah, een paard springt bij mij, of hij springt niet
Nee geen wedstrijden, maar wel cursusweekendjes en dat soort dingen.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:57 schreef slangpie het volgende:
rijden jullie trouwens ook allemaal wedstrijden of niet?
Ik vind bokt ook niets, ik ben dan meer van de vaklitaratuur. Zit ik ergens vast en kom ik er niet uit met het eigen lesmatriaal en literatuur die ik heb dan haal ik een instructeur erbij.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:49 schreef slangpie het volgende:
heb dus echt helemaal niks met bokt, misschien wel juist omdat ik een man benmaar ik fok niet (FOK! wel
) en weet zelf genoeg zegmaar om mijn paard te rijden, heb ik geen internet voor nodig. en op concoursen spreek ik mensen genoeg..
Nogsteeds dat hoesten van rio, of wat anders?quote:Op maandag 23 juli 2012 20:36 schreef Samzz het volgende:
Wij hebben gelukkig helemaal geen last van dazen. Of iig heel weinig.
Helaas kan ik niet trainen omdat mijn paard kampt met ademhalingsstoornissen van onbekende oorzaak...
Hetzelfde. Hij hoest sporadisch nog, maar hij trekt nog steeds met zijn buik/flanken. En dat is gewoon niet goed. Hij staat nu 24/7 op het land, maar beter wordt het niet en de DA weet niet goed wat er aan de hand is.quote:Op maandag 23 juli 2012 20:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Nogsteeds dat hoesten van rio, of wat anders?
Wat ellendig zeg, vooral omdat je zo in het duister tast over wat het is.quote:Op maandag 23 juli 2012 20:42 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hetzelfde. Hij hoest sporadisch nog, maar hij trekt nog steeds met zijn buik/flanken. En dat is gewoon niet goed. Hij staat nu 24/7 op het land, maar beter wordt het niet en de DA weet niet goed wat er aan de hand is.
Ja, ik kan wel janken... Echt. Gelukkig is Rio een paard dat goed in conditie blijft (hij heeft al eerder een klein half jaar stil gestaan) en ook zijn ritme makkelijk weer oppakt.quote:Op maandag 23 juli 2012 20:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat ellendig zeg, vooral omdat je zo in het duister tast over wat het is.
Arme rio, het is zo'n leukerd en jullie waren zo lekker op weg met de training.
En nu op de wei ook geen verbeteringen, tjeempig, kan me voorstellen dat je wel kan janken.quote:Op maandag 23 juli 2012 20:46 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja, ik kan wel janken... Echt. Gelukkig is Rio een paard dat goed in conditie blijft (hij heeft al eerder een klein half jaar stil gestaan) en ook zijn ritme makkelijk weer oppakt.
Ik kan echt niet verzinnen wat het kan zijn... Zijn hooi wordt geweekt, hij staat op zo goed als stofvrije houtkrullen, zijn stal werd iedere week helemaal leeggehaald en uitgeveegd/gespoten.
Het is wel echt een kippenhok hoor, met onwijs veel vrouwengeneuzel, en rare regels om maar regels te hebben.quote:Op zondag 22 juli 2012 16:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
En ook users met meer kennis dan jij en ik samen.
Ik zie in Bokt een grote waarde, heb er veel geleerd met name op het gebied van fokkerij en hengstkeuze.
Wat ook een goed forum is/was, is Fokt.nl. Daar zitten bijna alleen maar mensen met gigantisch veel kennis.
Dat is erg goed nieuws!!!quote:Op maandag 30 juli 2012 20:44 schreef Samzz het volgende:
De Prednisolon lijkt aan te slaan. Rio trekt al bijna niet meer met zijn buik.
We hadden hier(nou ja, bij de pensionhouder dan) het grote geluk dat het witzand niet diep lag, de grond kon dus gewoon omgekeerd worden.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:43 schreef Isegrim het volgende:
Dat is fijn.
Erodome, paddock paradise zou mijn tweede keus zijn inderdaad, maar volgens mij is dat met die zware kleigrond hier niet zo'n succes...
In Rhoon is ook een waadplaats, erg leuk, paarden gaan er allemaal in.
Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.
En sorry, LHO, een tinker maakt echt geen indruk.
De omgang mag best anders, ja. Maar paarden blijven dieren, geen robots.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.
Natuurlijk moeten ze leren en natuurlijk worden ze geselecteerd. Maar tóch zie ik die paarden die het al jaren doen (ik 'ken' een aantal namelijk gewoon) regelmatig flippen hier in de stad, en dan met harde hand 'tot de orde' geroepen worden. Zo'n paard zou toch niet opzij mogen springen voor (inderdaad) een loempiakraam?
Maar goed, het ging mij niet zozeer om de paarden en de keuzes die daarin gemaakt worden, maar om de manier van omgaan met de paarden. Als die anders zou zijn dan die nu is, zou het gedrag van de dieren ook anders zijn.
De Britse bereden politie maakt overigens veel gebruik van tinkers / welsh cobs, juist bij rellen.
Kloptquote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:21 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt mijn post zeker mobiel gequote?Mijn telefoon maakt van dingen met accentjes ook altijd rare tekentjes.
Ik doel niet op koudbloeden, alhoewel er daar ook wel wat tussen zitten die wel degelijk indruk maken en dan bedoel ik geen hafjesquote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:15 schreef Samzz het volgende:
Een haflinger (ook geen koudbloed) of een tinker maakt totaal geen indruk en zijn te klein. Politiepaarden zijn reuzen en in mijn ervaring heel kalm en gemoedelijk.
Wat een onzin over koelbloedige types, trouwens. Die hebben net zo goed een leider nodig als dat heethoofden dat hebben.
Tuurlijk moeten ze dat leren, maar er is een verschil tussen je paard erdoor drukken en hem leren vertrouwen op zichzelf. Een paard die dat op een andere manier leert dan gewoon erdoor duwen maakt des te meer indruk.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.
En sorry, LHO, een tinker maakt echt geen indruk.
Dank je voor het aanbod, maar ik ben al goed voorzien.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 11:46 schreef Isegrim het volgende:
Erodome, ik heb nog een Little Bit hooitas in de aanbieding, de kleine variant. Toevallig belang bij? Maar kort gebruikt, nog in perfecte staat.
http://www.paardenkennisc(...)-bitr-hooitas-8-kilo
(Of iemand anders hier?)
¤ 30,-
Dankquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:43 schreef Candaasje het volgende:
Wat een fantastisch leuk paard blijft Finnegan toch![]()
En de 600+ van een flinke Tinker dus nog net iets meerquote:Wat betreft politiepaarden: Tinkers maken misschien op mensen met enige ervaring met paarden wat minder indruk (hoewel...ikzelf zal ook echt wel even drie stappen opzij zetten als ze op me af komen stormen; een paar honderd kilo is toch een paar honderd kilo. 400 kilo verplettert je (bijna) net zo hard als 600....)
Dat specifieke boek ken ik niet, heb wel het boek hoop...vanauit het hart van een paard van kathy pike, erg leuk leesvoer, maar dan ook echt de therapie kant.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:43 schreef Candaasje het volgende:
Wat een fantastisch leuk paard blijft Finnegan toch![]()
(De anderen ook hoor, maar ik reageer hier even op de foto's!)
Wat betreft politiepaarden: Tinkers maken misschien op mensen met enige ervaring met paarden wat minder indruk (hoewel...ikzelf zal ook echt wel even drie stappen opzij zetten als ze op me af komen stormen; een paar honderd kilo is toch een paar honderd kilo. 400 kilo verplettert je (bijna) net zo hard als 600....) maar veel mensen hebben tegenwoordig geen of nauwelijks ervaring/contact met paarden gehad, en dan is vrijwel elk paard wel indrukwekkend. (op shetjes na misschien dan ja...)
Ik heb mensen zelfs enigszins angstig aan te kant zien schuifelen voor de rustige, kleine haflinger waar ik op reed. Stappend. Niet dat ze doodsangsten uitstonden hoor, maar aan de kant gingen ze wel.
@Erodome: Even wat anders, ken jij het boek 'Ruiter tussen twee werelden', geschreven door Linda Kohanov? ik heb het in de vakantie eens gelezen. Hoewel ik haar af en toe de paarden wel erg vind eh..hoe noem je dat...'vergodelijken', vond ik het wel een fijne kijk op de interactie tussen paard en mens.
(Als je het niet hebt gelezen; het gaat over therapie met behulp van paarden. Waarbij het spiegelen en uitdragen van emoties door de paarden een grote hulp is om problemen van zowel het paard als mens uiteen te zetten en aan te kunnen pakken.
Hoofzakelijk komt het er op neer dat paarden niet oordelen, maar emoties erkend en eventueel uitgedragen/uitgesproken moeten worden in plaats van het bij de staldeur achter proberen te laten. Dit omdat je anders dubbele signalen blijft afgeven, wat voor veel onrust en verwarring zorgt, met alle gevolgen van dien.)
En nu ben ik hongerig naar meer leesvoer dat ook op die interactie gericht is, maar minder op therapie. (Want ik wil het ook zelf graag eens wat meer proberen toe te passen, maar nu heb ik enkel voorbeelden van zwaar mishandelde/getraumatiseerde personen....)Weet jij misschien een fijn boek binnen het Natuurlijk paardrijden-genre wat goed te lezen is voor een behoorlijke nitwit?(Google is your friend natuurlijk, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met lezen. En ik wil juist ook graag ervaringen lezen, niet enkel gortdroge theorie
)
Rio weegt 750 tot 800. Maar hij is dan ook groot (1.75 en breed).quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Fin zit ergens tussen de 600 en de 650
Kom ik aan met mijn hafje van nog geen 500 kilo en een pony die nu zo'n 280 zal wegen, niet meer dan 300 kilo iigquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:00 schreef Samzz het volgende:
[..]
Rio weegt 750 tot 800. Maar hij is dan ook groot (1.75 en breed).
Mijn vorige merrie was 950 kilo.
Hm...toch eens proberen dan. Ik was marktplaats al in de gaten aan het houden (voor eventueel een adresje om te verzorgen. Hoeft niet eens rijden te zijn hoor, mijn eerste stappen zetten in grondwerk lijkt me ook tof) en ik zal eens gaan peilen hoe de manegehoudster precies over NH denkt. (de manege is wel dressuurgericht, maar ze is wel van het behouden van karakters, in kuddes laten grazen in de wei, en Reiki is haar ook niet vreemd. Ergens denk ik wel dat het aansluit) Bedankt in elk geval!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:59 schreef erodome het volgende:
Er zijn wel mensen die hun paard wel ter beschikking willen stellen(onder begeleiding) of die een verzorger zoeken die graag wil leren, misschien eens rondvragen op het nh forum, of de nh hoek op bokt...
Of eens vragen bij bv een terra natura, of bij anderen, er zijn vaak ook wel cursussen die gegeven worden waar je een paard van daar kan krijgen voor de cursus. Weet niet of dat bij terra natura zo is, maar niet gevraagd is altijd mis. Bij centered riding komt dat vrij veel voor bv.
En ook op de eigen manege, misschien mag je wel een paard van daar meenemen naar een cursus, soms kan dat wel. En dat je daar dan verder mee gaat als je weer thuis bent.
In het laatste stuk voordat ik mijn eigen paarden kreeg mocht ik op de manege waar ik toen nog reed met 1 paard al bezig met wat ik had geleerd, daar kreeg ik ruimte voor, super van de manege beheerster. Dat heb ik gedaan totdat ik mijn pony erbij kocht, toen heb ik beslist dat ik niet genoeg tijd had om ze alledrie voldoende te geven en heb ik me op mijn eigen 2 monsters gericht om zo toch meer progressie te kunnen maken, meer uren met hun te kunnen draaien.
Dat doet me denken aan de trekpaarden rijden op vakantie. Ik had een opstap nodig en dan ook nog een hulpje(opstapje was niet zo hoog), mijn zoon die toen een jaar of 7 was zat er zo op zonder hulpquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:07 schreef Samzz het volgende:
Ieder verstandig mens gebruikt een krukje alleen al omdat het beter is voor de rug van het paard.
Zonder kruk kwam ik er ook niet op, ik ben maar 1.64.
Hehehe. Of erachter komen dat die nieuwe broek met leer toch nog even wat soepeler moet worden wil je enigszins charmant kunnen opstapen.........en daar dan op een onderlinge wedstrijd achter komen, als iedereen buiten staat toe te kijken hoe jij moet opstappen...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan de trekpaarden rijden op vakantie. Ik had een opstap nodig en dan ook nog een hulpje(opstapje was niet zo hoog), mijn zoon die toen een jaar of 7 was zat er zo op zonder hulp![]()
Maar goed, dat paard merkte amper dat hij op haar zat, was een superbravert die gewoon braaf met de rest meeliep volgens mij
Nou, op onze oude stal stond er ook zo eentje hoor, giftig klein merrietje dat ik liever uit de weg ging.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Kom ik aan met mijn hafje van nog geen 500 kilo en een pony die nu zo'n 280 zal wegen, niet meer dan 300 kilo iig![]()
![]()
Ik heb ukkie's, alhoewel de haf voor een haf best aan de maat is, 1.50 en oud type.
Toch zijn een hoop mensen stevig onder de indruk geweest van de pony, in het begin heeft ze zelfs weleens mensen bang de wei uit laten gaan
Daar moest ik wel stiekum om grinniken, je bang laten maken door een ukje van 1.25 hoog
Maar dat is alweer een tijd geleden, dat varkentje hebben we wel gewassen
Paarden zijn soms net mensen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:45 schreef erodome het volgende:
Het was heel onnodig dat ze zo deed, het "probleem" loste zich dan ook zo op met een andere behandeling.
Zo is ze nu ook aardig gelijkmatig rond haar hengstigheden, toen ik haar net had, poei, achtbaan was het, stevige stemmingwisselingen.
Of dat paard dat met d'r eigenaresse tegen het plafond stond als het zadel erop ging en het paard nog net niet met spanbanden aan de muur vast stond omdat'ie wat pittig reageerde. En als de bijrijdster kwam die'm los had staan, er ineens helemaal geen problemen waren met het zadelenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, op onze oude stal stond er ook zo eentje hoor, giftig klein merrietje dat ik liever uit de weg ging.Maar eigenlijk heel zielig, want met een andere benadering dan die van de eigenaar zou je dat beestje wel weer goed kunnen krijgen.
Hij is ook echt superleuk.quote:
Mooi.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 11:56 schreef Samzz het volgende:
Net voor het eerst weer op Rio gezeten. Eerst even los laten lopen, meneer wilde lekker bokken. Daarna dik een kwartier gestapt en vijf minuutjes gedraafd en uitgestapt. Hij was super braaf, geen gehoest ademhaling goed en geen getrek met z'n buik.
Nu kijken hoe het van het weekend gaat, al heb ik goede hoop.
Even de gekkigheid eruit bokkenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 11:56 schreef Samzz het volgende:
Net voor het eerst weer op Rio gezeten. Eerst even los laten lopen, meneer wilde lekker bokken. Daarna dik een kwartier gestapt en vijf minuutjes gedraafd en uitgestapt. Hij was super braaf, geen gehoest ademhaling goed en geen getrek met z'n buik.
Nu kijken hoe het van het weekend gaat, al heb ik goede hoop.
Had ik ook toen ik bij de vorige stal weg ging, hartstikke aardige pensionhouders, maar het 24/7 koeiengras ging gewoon niet met de merrie die ik heb. Ze namen het heel goed op en begrepen het gewoon. Heb ze dan ook netjes bedankt voor de tijd daar, klein afscheidsfeestje gehouden daar met de pensionhouders en de andere stalgenoten en soms kom ik er nog om even bij te kletsen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Pfff ik wil waarschijnlijk van stal gaan wisselen omdat mijn huidige stal nogal ver van huis is en de stal die ik in gedachten heb een veel mooier buitenrij gebied heeft en de paardjes langer buiten staan. Maar op de een of andere manier voel ik me schuldig tov de huidige staleigenaren die me altijd supergoed hebben geholpen met alles...lastig hoor
Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ookquote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:06 schreef slangpie het volgende:
[ afbeelding ]
ons concours wat helaas de laatste dag in het water is gevallen...
meer foto's staan trouwens op www.isidorusruiters.nl, heb mezelf afgemeld.. had er al met al anderhalve week al niet meer opgezeten, zelf last van de voet, en druk met het concours, dus vond het wel best.
sint isidorushoeve inderdaad:Dquote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ook.
Enschede. Het Twentse Ros Lonneker.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:23 schreef slangpie het volgende:
[..]
sint isidorushoeve inderdaad:D
op het zomerfeestenterrein om precies te zijn
jij komt ook uit deze hoek van het land?
round pen is toch gewoon een omheinde volte?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:01 schreef erodome het volgende:
Vandaag de nieuwe bak even uitgeprobeerd, hij was nog wat mul, dus niet te hard gewerkt erin. Maar wat fijn zo'n nieuwe bak en nieuwe roundpenn!
De roundpenn had ik al goed ingewijd, erg prettig dat deze een maatje groter is, vooral voor de haf prettig, die kan hierin erg makkelijk galopperen!
Eigenlijk wel jaquote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:19 schreef slangpie het volgende:
[..]
round pen is toch gewoon een omheinde volte?
Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.quote:
Ojah klopt ook.. Mooiquote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:37 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wel fotos maken van zn nieuwe plekje he
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:51 schreef TripleS het volgende:
[..]
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
Die mogelijkheid is er iddquote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht isquote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:58 schreef Isegrim het volgende:
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
Het is een behoorlijk grote weide en de paarden schijnen (volgens eigenaar) erg mak en lief naar andere paarden te zijn behalve 1 merrie , die schijnt echt ontzettend dominant te zijn dus daar moest ik mee oppassen , maar nu twijfel ik nog steeds , wel of geen stuk afzetten haha.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.
Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.
Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...
Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.
Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.
Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef TripleS het volgende:
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is
Het was nog wel een behoorlijke zoektocht , het is blijkbaar nogal "zeldzaam" , 24/7 buitenquote:
nee helemaal niksquote:Op vrijdag 7 september 2012 16:16 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
tja, niet nodig is niet nodig heheeft jou paardje er geen last van als je ze eronderuit haalt?
Ook voor de kar kan prima zonder ijzers als je een paard met gezonde voeten hebt.quote:Op vrijdag 7 september 2012 15:03 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Hij stond voordat hij hier op stal kwam rondom op ijzers omdat hij werd gebruikt voor voor de kar (3 jaar geleden).
Op deze stal hebben ze toen zijn hoefijzers achter eraf gehaald omdat er alleen recreatief mee gereden werd. En dat doe ik nu ook, dus ik denk dat hij ook wel voor zonder ijzers kan en de hoefsmid zei dat we dat best konden proberen.
Toen ze achter eraf zijn gehaald heeft hij nergens last van gehad ..dus daar hoop ik nu ook op
Ze doen het niet om je te gallen, maar vanuit onzekerheid/angst.quote:Op donderdag 27 september 2012 19:46 schreef slangpie het volgende:
das mooi![]()
de mijne zit altijd te auwehoeren dat ze niet van stal wegwil. stilstaan en omdraaien en dat soort dingen. even niet zo lief doen tegen het paard, en 't is over.
Ik ben vaak alleen, dus ik moest wel, kon het niet gebruiken dat hij naast dat weggetje ging lopen spoken en doen. Wilde toch ook wel van het terrein af, alleen maar in de bak rijden is niets voor mij.quote:Op donderdag 27 september 2012 22:47 schreef Isegrim het volgende:
Als ik er mee aan de slag ga, krijg ik hem ongetwijfeld ook zo ver zonder al te veel problemen, maar ach, we zijn er bijna altijd samen, dus ik vind het zo ook wel prima.
Doet hij dat omdraaien dan ook op plekken waar hij wel zeker op zijn gemak is, in de vaste bak, op de voerplaats, de poetsplaats, in de wei enz?quote:Op vrijdag 28 september 2012 09:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Dat omdraaien is hier trouwens gewoon uitproberen...niks met angst ofzo te maken
neuh, puur auwehoeren, omdat ze niet ibj de anderen weg wil...quote:Op donderdag 27 september 2012 21:19 schreef erodome het volgende:
Mijn haf had dat ook, met anderen erbij(paarden of mensen) geen probleem, alleen kon hij maar zo wat gaan spoken tussendoor.
Maar dat hebben we er inmiddels wel uit, het was bij ons een kwestie van op tresholds letten, ipv daar overheen te duwen aan ontspanning werken en zo het terrein waarbij hij op zijn gemak bleef uit te breiden.(vreemde terreinen weet ik niet hoe hij het zal doen in eerste instantie, daar ben ik altijd met anderen tot nu toe. Ga er vanuit dat het dan weer even naar de eerste situatie terug zal gaan)
Dat hebben we eerst lopend gedaan en daarna moest het rijdend weer een klein beetje overnieuw, blijkbaar is dat heel anders, loop je als paard toch een beetje alleen daar voorop ofzo
[..]
Ze doen het niet om je te gallen, maar vanuit onzekerheid/angst.
Das een leuke!!quote:Op zaterdag 29 september 2012 23:03 schreef slangpie het volgende:
daar denk ik persoonlijk iig anders over. maargoed, maakt niet uit
[ afbeelding ]
kwam ik net op FB tegen bij een vriendin
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
Dank!Echt braaf (en grooooot) ook voor haar leeftijd! (4,5mnd)quote:
Dat vraag ik me af . Moeder is 1.80 en vader was 1.85 (op 3-jarige leeftijd) . Eigenlijk vind ik 1.80 wel een mooie maatquote:Op zondag 30 september 2012 22:04 schreef Isegrim het volgende:
Dat wordt een flinke joekel zo te zien.
quote:Op zondag 30 september 2012 20:28 schreef TripleS het volgende:
[..]
Das een leuke!!
Oh en onze nieuwe aanwinst![]()
:
Een hele grote baby, wat schattig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
Als het een zweer is, moeten juist de ijzers eraf. Je hebt geen idee waar deze zou kunnen uitbreken namelijk.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:48 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nja wat is het verschil tussen kreupel lopen en heel gevoelig lopen om zijn hoeven te ontlasten?
de hoef waar een hele lichte pols in te voelen was was de hoef waar een stukje uit was en waar de rest van de hoef ook erg kort door is nu. De andere hoef is veel minder/ niet gevoelig.
De smid die ik heb is de staleigenaar...een andere smidt op het terrein is niet echt een optie.
En ik geloof ook niet dat hij perse van de ijzers is hoor. sterker nog de meeste van hun ponys lopen zonder ijzers en alleen de ponys waar het niet bij ging lopen op ijzers.
Maar, als ik er nu ijzers onder laat slaan, en het is wel een hoefzweer, zou het dan nog steeds zichtbaar moeten zijn aan zijn lopen? of kan het zijn dat je et dan niet meer ziet?
Heb je geen paardenkliniek met hoefsmid in de buurt? Meestal is de hoefsmid daar niet (veel) duurder dan een hoefsmid die langs komt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
zoals ik al zei de staleigenaar is smid, ik kan er niemand anders bij halen...
hooguit de veearts
Waarom kan dat niet? Ben je verplicht zijn diensten af te nemen of zo?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
zoals ik al zei de staleigenaar is smid, ik kan er niemand anders bij halen...
hooguit de veearts
Sorry dat ik mijn twijfels heb bij een smid die meteen naar de ijzers grijpt zonder eerst een mogelijke oorzaak te zoeken.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nee helaas..wel een kliniek, maar geen hoefsmid. Het is trouwens de veearts die bij ons op stal komt van diezelfde kliniek.
Deze smid vragen de hoef te onderzoeken kan ik uiteraard wel doen.
zal hem straks gelijk vragen ernaar te kijken.
zo gek is dat niet hoor dat ze op stallen waar ze eigen instructeurs of hoefsmeden of wat dan ook hebben liever niemand anders zien
En daar ga ik ook niet over in discussie, het is een goede smid die enorm veel klanten heeft en zijn vak goed verstaat
Donderdag was de bak al redelijk nat, en sindsdien heeft het meer geregeend dan dat het droog was zo ongeveer...quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 19:10 schreef slangpie het volgende:
het zit ons ook altijd tegen, afgelopen zomer aantal rubrieken moeten aflassen vanwege overvloedige regenval bij ons zomerconcours, hebben we dat naar dit weekend verplaatst, en wat denk je? afgelastalleen de dressuur nog naar binnen kunnen verplaatsen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een bejaarde taart van 22 en een jonge god van 3,5![]()
haha ja ik kom jou ook overal tegen hequote:
Ik dacht dat mijn oude taart erg was maar die peert hem niet uit het weiland en wordt ook niet chaggie. Mannen... :pquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:09 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij zijn fjorden net zo voedsel-geobsedeerd als tinkers, dus je hebt 'm hoe dan ook een groot onrecht aangedaan.
ik zeg maar even wijselijk niks.....quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:07 schreef Lot88 het volgende:
[..]
Ik dacht dat mijn oude taart erg was maar die peert hem niet uit het weiland en wordt ook niet chaggie. Mannen... :p
Fedor is geen liever lui dan moe pony hoor. Absoluut niet zelfs. Hij is erg voorwaartsquote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:14 schreef slangpie het volgende:
[..]
ik zeg maar even wijselijk niks.....
agja, ik had vroeger ook zo'n ponyliever lui dan moe, behalve als meneer in de gaten had dat ie mocht eten
okeequote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef Lot88 het volgende:
[..]
Fedor is geen liever lui dan moe pony hoor. Absoluut niet zelfs. Hij is erg voorwaarts
''het paard'' ? Heeft het paard geen naamquote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:34 schreef slangpie het volgende:
onbekend, nee zit gelders bloed in volgens mij, zal even kijken of ik binnenkort nog een duidelijke foto van het paard kan uploaden
whahahquote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:42 schreef slangpie het volgende:
nee, als ik de stal in kom zeg ik altijd hee Het Paard!
Het gaat even om het idee he.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:51 schreef slangpie het volgende:
hmm niet helemaal, tis geen ruin, geen 6 meer, en afstamming onbekend
het zit dus blijkbaar voornamelijk in jong gras en klaver. en dat klopt wel, deze weide hebben we 2 jaar geleden compleet over de kop gehad.quote:In horses, excessive salivation is usually the first sign of slaframine exposure (Figure 3).
Figure 3: Horse clinically affected with slobbers[7]
Signs typically develop within hours of exposure. The Slaframine poisoning or slobbers likely occur in a cooler and wetter spring or fall because these seasons are ideal for the growth of the fungus Rhizoctonia leguminicola. The other clinical signs associated with the "slobbers syndrome" include salivation, lacrimation, feed refusal, bloating, stiff joints, diarrhea, and weight loss.
The clinical signs of slaframine toxicity are similar in all species. When animals are fed with slaframine contaminated forage then they salivate profusely. The experiment shows that a single dose of slaframine produces salivation for 6–10 hours. However, clinically affected animals can slobber for several days because they are fed with continued slaframine contaminated forages. Various other animals like sheep, swine, and guinea pigs were also found to suffer from Cyanosis and open-mouth breathing under experimental conditions in sheep, swine, and guinea pigs. Pigs were also observed to vomit, became dyspneic, and collapse with stiffened pelvic limbs.[2]
Diagnosis and Treatment
Generally, diagnosis of slaframine toxicity is done by observation of clinical signs (salivation) in animals consuming legume forage, particularly red clover hay. Further tests such as isolating in cultures can be done to identify the fungus Rhizoctonia leguminicola in the hay. Although chemical analysis for slaframine is not usually necessary, chromatographic methods for detecting the toxin in hay, plasma, or milk have been described. Slowly, the slobber symptoms recover when the contaminated hay is removed, however clinical signs may persist for 1–2 days following removal of the toxic forage. In severe cases, atropine may be of benefit that helps in reversing the parasympathomimetic effects of slaframine, however it is unlikely to be completely resolving clinical signs.[2]
Die zijn wel in opspraak geweest, maar dat vond ik niet terecht(heb gezien waar het over ging). Dit verhaal vond ik wel meer dan twijvelachtig, maar het kan ook liggen aan de verwachtingen die dat persoon had natuurlijk, ik ben er niet bij geweest, dus ik kan daar verder niet over oordelen. Wat ik heb gehoort past iig niet bij de parelli princiepe's wat mij betrefd.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:11 schreef Isegrim het volgende:
De Parelli's zelf zijn toch ook al een keer in opspraak geraakt wegens dingen die niet door de beugel konden? Ik krijg zelf altijd een beetje een sekte-achtig gevoel bij Parelli...
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:42 schreef slangpie het volgende:
nee, als ik de stal in kom zeg ik altijd hee Het Paard!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |