abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114224055
Het topic voor paardenfokkers, ofwel fokkers met paarden. :P Natuurlijk zijn paardenliefhebbers zonder paard ook welkom. :Y

En om alles voor te zijn: ja, paardenbiefstuk is best lekker. :6

Paard van Bla_Bla_Bla:

Paard van KimD1991:

Paard van GLITCH.:

Paard van Isegrim en LeeHarveyOswald:

Paard van TripleS:

Paard van Samzz:

"A horse! A horse! My kingdom for a horse!" (Richard III, Shakespeare)

"Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen ze te sterven, dan valt er niets meer te erven." :P

"The wind of heaven is that which blows between a horse's ears." (Arabisch spreekwoord)

"A horse is uncomfortable in the middle and dangerous at both ends." (Ian Fleming)

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong." (Pat Parelli)

[ Bericht 50% gewijzigd door Isegrim op 15-07-2012 12:49:42 ]
pi_114226001
Kijk, gelijk met een mooie openingspost zo!

Vandaag aan het werk geweest met rust bij object, pas geleden even een eye-opener gehad, mijn paarden gaan perfect op rust bij mij, maar niet bij objecten.
Thuis valt dat niet zo op, daar voelen ze zich overal wel helemaal op hun gemak, maar toen we ergens anders waren wilde ze niet op rust bij een object, maar wilde ze naar mij toekomen om daar hun rustmoment te pakken.

Dat is niet de bedoeling, rust bij een object is erg belangerijk, zeker voor mijn lekkere introvert, ik moet een "sweetspot" aan kunnen wijzen, dat maakt het trainen een heel stuk makkelijker.
Bij de vreemde plek duurde het een ruime 10 minuten voordat hij zijn been op rust zette, ik moest dus echt het "het duurt nooit langer dan 2 dagen" in mijn hoofd houden ;)
Nu dus een paar dagen al mee bezig, stevig laten lopen en rust bij een object en alles verbeterd er zienderogen door. Ze begrijpen allebei beter dat het object waar ik dan mee speel belangerijk is, ze begrijpen daardoor het patroon nog veel beter en dat geeft een stevige verfijning in het werk.
Ze pakken nu niet mij als middelpunt, als "sweetspot", alhoewel ik dat natuurlijk ook wel erin wil houden kan ik het zo uitbreiden naar andere zaken.

YES! dus, ik ben blij!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_114227703
Zo te zien op buienradar houdt het zometeen op met regenen, dus bijna tijd om naar stal te gaan.

Hoop wel dat we nog een paar mooie weken krijgen. -O-
pi_114297499
Even het nieuwe 'Fellsattel' testen. :)

Zoek nog wel een beetje naar de juiste houding, want door die cantles voor en achter zit je voor je gevoel heel diep en heb je de neiging onderuitgezakt te zitten.
pi_114299726
Ow een paarden topic op FOK! dat wist ik niet :D
  donderdag 19 juli 2012 @ 12:19:21 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114408702
Wij hebben vorige week een nieuwe pony opgehaald :). Een vierjarige New Forrest merrie die ik zal gaan beleren voor de dochter van m'n instructrice. Ik heb er al helemaal zin in O+.

Ze heet officieel Sunlight en is een Molenaar's Golden King x Justice H.R.. Ze is nog een veulenboeker en we zijn aan het kijken of ze potentie heeft om naar de keuring te gaan :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_114409287
Charmant wezentje, wat een mooi koppie heeft ze!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 19 juli 2012 @ 12:36:18 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114409328
Ja, ze heeft een bijzonder vriendelijke uitstraling :). Zo gedraagt ze zich ook, erg vriendelijk, ze is alleen nog echt een 'puppypaard' en moet alles nog leren.

Dat gaan we heel rustig oppakken allemaal. En ze moet afvallen.
pi_114410583
Een perfecte kinderpony in de maak dus, klinkt als een goed karakter voor een kinderpony.
Groen zijn is niet erg, ik vind het zelf juist wel prettig zo'n "onbeschreven' blad, dan weet je iig dat alles wat je erin stopt goed zit.
Het is veel makkelijker iets goed aan te leren dan om de fouten van een ander op te lossen, het is ook veel leuker om te doen ;)

Je gaat er een hoop lol aan hebben die dame te beleren!
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:50:00 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114412285
Je slaat de spijker op zijn kop, inderdaad :). Ik zal niet zeggen dat ik meester beleren ben, maar de dieren die ik beleerd heb zijn wel de dieren waar iedereen mee weg kan rijden en dat is de bedoeling :).

En ik weet zeker dat we een hoop lol met haar gaan hebben :D!
pi_114414016
Hou je ons hier wel op de hoogte van jullie beleerpad, vind ik iig erg leuk om te horen!
  donderdag 19 juli 2012 @ 16:36:29 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114419845
Dat ga ik zeker doen :).

We zijn inmiddels begonnen met vrij 'longeren', als in los door de longeerbaan laten lopen en dan de commando's aanleren. Dit gaat heel goed, de hogere versnellingen pakt ze makkelijk op, de rem is nog niet zo goed :+.

Ook kan ze aan de longeerlijn lopen, maar ik longeer het liefst zonder.
pi_114453435
Eindelijk leuk paardenweer de komende week! :)
pi_114458347
Paarden. O+

Helaas het geld en de ruimte niet.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 16:33:16 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114500404
Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan

Vlak voor de Olympische Spelen was de tiende bijeenkomst van de internationale Equitation Science Conference (ESC), deze maal in Edinburgh, Groot-Brittannië. De bijeenkomst werd georganiseerd door de International Society for Equitation Science (ISES) en duurde van 18 juli tot 20 juli. Eén van de onderwerpen was de Rollkur en/of laag, diep en rond (LDR). Hoewel er door de FEI in 2010 een officiële statement is opgemaakt en eveneens kenbaar heeft gemaakt dat deze positie maar 10 minuten achter elkaar gereden mag worden, wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar de vraag of deze positie nu wel of niet zorgt voor stress en/of schade aan het paard. De FEI heeft in 2010 ook de termen rollkur/hyperflexie en LDR uit elkaar heeft gehaald, maar in de praktijk blijkt dat ze nog steeds door elkaar worden gebruikt. De eerste is door de FEI bestempeld als een agressieve wijze laten dieplopen van het paard en is verboden. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan. Maximaal maar tien minuten welles waar.

Onderzoekers uit Nederland en Duitsland hebben bij de tiende ECC een prestatie gehouden. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat paarden in de rollkur positie meer fysiologische stress ervaren in vergelijking met paarden in een andere nek positie. Dat meldt http://www.horsesandpeople.com.au/. In het artikel ofwel in het onderzoek worden de termen rollkur, hyperflexie en LDR door elkaar gebruikt.

Eerdere onderzoeken hebben de stress en gedragseffecten van een hyperflexed hoofd en hals positie onderzocht aan de longe of in een stapmolen. Het onderzoek tijdens de ESC heeft gekeken naar de fysische en gedragseffecten tijdens het rijden. Hierbij werd de hyperflexie-rijstijl vergeleken met twee meer gebruikelijke hoofd en hals posities. Vijftien Deense dressuurpaarden getraind op minstens subtop niveau die gewend waren om in een hyperflexiepositie te worden bereden werden voor dit onderzoek bestudeerd.

De andere twee hoofd-halsposities die bestudeerd werden waren ‘aan de teugel’, ofwel in wedstrijdcompetitie en met een losse(re) hoofd-halshouding (loose frame), waarbij er op de teugels minder druk is.

Elke ruiter reed een vooraf besproken route in de bak. Tien minuten stap, draf en galop in alle drie de posities, willekeurig gedurende drie testdagen. Tijdens de tien minuten werden de hartslag, het speeksel, het gedrag en de druk op de teugels bijgehouden. Het gehalte van cortisol, in het speeksel werd 60 minuten voor, direct erna, als wel 5, 15 en 30 minuten na de test gecontroleerd.

“Het onderzoek wilde in eerste instantie testen of er een sprake is van een acute stress reactie op de hyperflexiepositie terwijl zij zich in de typische trainomgeving bevinden.”, aldus Machteld van Dierendonck.

De cortisol concentraties waren in vergelijking met de basislijn, het startpunt significant hoger na tien minuten rijden in de hyperflexiepositie dan in vergelijking met de wedstrijdpositie of de losse(re) hoofd-halspositie. Cortisol is een stresshormoon en een toegenomen concentratie in het speeksel wordt in welzijnsstudies vaak bestudeerd om de mate van stress te bepalen.

“Voor wat betreft het verschil in hartslag waren er geen significante verschillen tussen de drie rijposities, maar bepaald vertoond gedrag was wel meer aanwezig tijdens de hyperflexiepositie. De druk op de teugels tijdens de hyperflexie en de wedstrijdpositie waren significant groter dan tijdens het rijden met een losse(re)hoofd-halspositie. In vergelijking met eerdere studies waarbij bijzetteugels werden gebruikt om de hyperflexie positie te verkrijgen, was onze LDR positie minder hyperflexed.”, aldus Van Dierendonck.

“We wilden de reacties van de paarden testen in een normale trainomgeving. Met de parameters van deze situatie kunnen we concluderen dat een hyperflexed hoofd, ook als een paard zich in een vertrouwde omgeving bevindt en vaker in deze positie wordt bereden, zorgt voor een fysische stress reactie. Dat blijkt uit de cortisol concentratie.

De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Het onderzoek is een gezamenlijk project geweest tussen Deense en Nederlandse universiteiten in Aarhus en Utrecht.

Interessant artikel wel :). Vond 'm op Bokt.nl.
  zondag 22 juli 2012 @ 14:16:42 #16
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114529177
serieus een paardentopic hier? :D

nerovetsrethca
pi_114530226
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:33 schreef Samzz het volgende:
Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan

Interessant artikel wel :). Vond 'm op Bokt.nl.
Ik was 'm daar ook tegengekomen.

Topsport is bijna per definitie paardonvriendelijk imho...
pi_114530244
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 14:16 schreef slangpie het volgende:
serieus een paardentopic hier? :D

[ afbeelding ]
Dat ben jij? :)
  zondag 22 juli 2012 @ 14:56:27 #19
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530258
jup :) in mn Fobo staan er nog wel meer :P
nerovetsrethca
pi_114530336
Ik zie het. :) Naast mijn vriend LHO ben je de eerste man hier. :P
  zondag 22 juli 2012 @ 14:59:20 #21
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530376
haha nice :) opzich wel opvallend, omdat in de paarden(spring)sport, het merendeel toch wel mannen zijn.
nerovetsrethca
pi_114530445
Misschien hebben die minder de behoefte om op fora over paarden te babbelen. Op Bokt is ook slechts 0,000000001% ofzo man. :')
  zondag 22 juli 2012 @ 15:11:13 #23
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530707
haha ja dat zou kunnen.

tjah, heb het ook niet zo op bokt :')
nerovetsrethca
pi_114531076
Ik kom er wel, maar er zitten wel veel onnozele doosjes enzo. :')
  zondag 22 juli 2012 @ 15:34:47 #25
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114531445
nee, heb er weinig mee, weet dat zobiezo 1 van mn zusjes er zit :P
nerovetsrethca
  zondag 22 juli 2012 @ 16:21:30 #26
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114532917
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik kom er wel, maar er zitten wel veel onnozele doosjes enzo. :')
En ook users met meer kennis dan jij en ik samen.

Ik zie in Bokt een grote waarde, heb er veel geleerd met name op het gebied van fokkerij en hengstkeuze.

Wat ook een goed forum is/was, is Fokt.nl. Daar zitten bijna alleen maar mensen met gigantisch veel kennis.
  zondag 22 juli 2012 @ 21:49:41 #27
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114545260
heb dus echt helemaal niks met bokt, misschien wel juist omdat ik een man ben :') maar ik fok niet (FOK! wel :') ) en weet zelf genoeg zegmaar om mijn paard te rijden, heb ik geen internet voor nodig. en op concoursen spreek ik mensen genoeg..
nerovetsrethca
  zondag 22 juli 2012 @ 21:50:53 #28
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114545311
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:49 schreef slangpie het volgende:
heb dus echt helemaal niks met bokt, misschien wel juist omdat ik een man ben :') maar ik fok niet (FOK! wel :') ) en weet zelf genoeg zegmaar om mijn paard te rijden, heb ik geen internet voor nodig. en op concoursen spreek ik mensen genoeg..
Nou mieters.
  zondag 22 juli 2012 @ 21:51:34 #29
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114545345
moet je niet negatief opvatten :')
nerovetsrethca
pi_114545391
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:21 schreef Samzz het volgende:

[..]

:Y Anders zou ik er denk ik ook niet komen. :P

quote:
Ik zie in Bokt een grote waarde, heb er veel geleerd met name op het gebied van fokkerij en hengstkeuze.

Wat ook een goed forum is/was, is Fokt.nl. Daar zitten bijna alleen maar mensen met gigantisch veel kennis.
Fokkerij e.d. heeft dan weer totaal niet mijn interesse. Hooguit vind ik kleurvererving interessant maar dat komt gewoon omdat ik genetica boeiend vind. :)
  zondag 22 juli 2012 @ 21:57:53 #31
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114545607
rijden jullie trouwens ook allemaal wedstrijden of niet? :)
nerovetsrethca
pi_114545808
Ik niet, ik rijd puur recreatief en daarnaast doen we clickertraining / vrijheidsdressuur met ons paard. Paard is van mijn vriend en mij samen.
  zondag 22 juli 2012 @ 22:03:44 #33
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114545860
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:51 schreef slangpie het volgende:
moet je niet negatief opvatten :')
Doe ik niet.

quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

:Y Anders zou ik er denk ik ook niet komen. :P

[..]

Fokkerij e.d. heeft dan weer totaal niet mijn interesse. Hooguit vind ik kleurvererving interessant maar dat komt gewoon omdat ik genetica boeiend vind. :)
Dat is ook idd de enkele reden dat ik er post, hoor :P.

Ik vind het wel interessant, kleurgenetica ook, hele bestanden en pruttel heb ik ervan. Ach ja... :D.

Ik vind bewegingsmechanismes ook erg interessant.
  zondag 22 juli 2012 @ 22:04:26 #34
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114545893
tjah, een paard springt bij mij, of hij springt niet :P
nerovetsrethca
  zondag 22 juli 2012 @ 22:25:26 #35
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114546852
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 22:04 schreef slangpie het volgende:
tjah, een paard springt bij mij, of hij springt niet :P
Een paard dat springt springt niet per definitie goed, dus bij mij werkt dat ietsje anders.
  zondag 22 juli 2012 @ 22:45:59 #36
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114547875
Ik zeg ook niet goed, maar een paard moet wel talent hebben.

Nu trouwens een stuk ovwr de sjiem op nl1
nerovetsrethca
  zondag 22 juli 2012 @ 22:47:58 #37
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114547976
Dat zeg je niet, he.
  zondag 22 juli 2012 @ 22:50:01 #38
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114548075
Naja t is nu hopelijk suidelijk :P
nerovetsrethca
pi_114553386
Eerste buitenritje met de Christ Iberica. Mèn, wat zit dat heerlijk. O+

pi_114559504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:57 schreef slangpie het volgende:
rijden jullie trouwens ook allemaal wedstrijden of niet? :)
Nee geen wedstrijden, maar wel cursusweekendjes en dat soort dingen.
Overweeg wel om (amateur) endurance te gaan doen met de haf.
pi_114559609
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:49 schreef slangpie het volgende:
Ik vind bokt ook niets, ik ben dan meer van de vaklitaratuur. Zit ik ergens vast en kom ik er niet uit met het eigen lesmatriaal en literatuur die ik heb dan haal ik een instructeur erbij.
Vind het altijd lastig om dat over het internet heen te doen, alhoewel ik een beetje beppen over paarden dan wel weer leuk vind, maar daar ik bokt niet echt de plaats voor voor mij.
pi_114576747
ah een leuke OP :)

Hier ook geen wedstrijden...wel 2 x in de week dessuurles. Maar ik denk dat ik van die wedstrijd druk heel ongelukkig zou worden ;)

Lees trouwens ook regelmatig op bokt...maar ik heb het gevoel dat het meerendeel daar erg jong is en je een paard volgens velen daar alleen goed behandeld als hij voer uit een gouden bakje krijgt...erg vermoeiend soms ;)

ziet er relaxed uit voor een buitenritje
ik was van plan om ook een bitloos hoofdstel uit te gaan proberen een tijd terug, maar door wat communicatie probleempjes tussen paardlief en mij is dat er nog niet van gekomen...en buitenrijden is nu gewoon niet meer leuk bij ons door de enorme hoeveelheid dazen. En in de dressuurles lijkt het me ook niet heel erg handig...dus tegen het einde van de zomer mischien maar eens proberen, lijkt me erg relaxed voor paardlief

ow en welkom man op paard ;)
  maandag 23 juli 2012 @ 20:30:38 #43
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114577183
haha thnx :)

denk dat ik straks rond 10 uur maar eens even naar buiten ga met paard :) zijn de dazen hopelijk minder, en kan ze morgen weer fatsoenlijk trainen.
nerovetsrethca
  maandag 23 juli 2012 @ 20:36:58 #44
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114577489
Wij hebben gelukkig helemaal geen last van dazen :). Of iig heel weinig.

Helaas kan ik niet trainen omdat mijn paard kampt met ademhalingsstoornissen van onbekende oorzaak...
pi_114577609
Bij ons op stal ook amper dazen, gelukkig maar. Tijdje geleden weekendje veluwe gedaan met paard, wat een dazen ellende daar. Gelukkig voor ons hadden we ook iemand met een donker paard bij ons, minder gelukkig voor dat donkere paard ;)

Maar nu met de warmte ga in in de ochtend naar de paarden, dan ben ik ook nog lekker fris.
pi_114577671
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:36 schreef Samzz het volgende:
Wij hebben gelukkig helemaal geen last van dazen :). Of iig heel weinig.

Helaas kan ik niet trainen omdat mijn paard kampt met ademhalingsstoornissen van onbekende oorzaak...
Nogsteeds dat hoesten van rio, of wat anders?
  maandag 23 juli 2012 @ 20:42:05 #47
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114577718
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Nogsteeds dat hoesten van rio, of wat anders?
Hetzelfde. Hij hoest sporadisch nog, maar hij trekt nog steeds met zijn buik/flanken. En dat is gewoon niet goed. Hij staat nu 24/7 op het land, maar beter wordt het niet en de DA weet niet goed wat er aan de hand is.
pi_114577808
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:42 schreef Samzz het volgende:

[..]

Hetzelfde. Hij hoest sporadisch nog, maar hij trekt nog steeds met zijn buik/flanken. En dat is gewoon niet goed. Hij staat nu 24/7 op het land, maar beter wordt het niet en de DA weet niet goed wat er aan de hand is.
Wat ellendig zeg, vooral omdat je zo in het duister tast over wat het is.
Arme rio, het is zo'n leukerd en jullie waren zo lekker op weg met de training.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:46:22 #49
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114577899
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat ellendig zeg, vooral omdat je zo in het duister tast over wat het is.
Arme rio, het is zo'n leukerd en jullie waren zo lekker op weg met de training.
Ja, ik kan wel janken... Echt. Gelukkig is Rio een paard dat goed in conditie blijft (hij heeft al eerder een klein half jaar stil gestaan) en ook zijn ritme makkelijk weer oppakt.

Ik kan echt niet verzinnen wat het kan zijn... Zijn hooi wordt geweekt, hij staat op zo goed als stofvrije houtkrullen, zijn stal werd iedere week helemaal leeggehaald en uitgeveegd/gespoten.
pi_114578422
He bah dat klinkt echt vervelend zeg , arme Rio!

hm, ischien dat ik dat nog eens kan proberen, savonds laat het bos in....al gok ik dat mijn man daar niet erg blij mee gaat zijn gheh
pi_114596410
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:46 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, ik kan wel janken... Echt. Gelukkig is Rio een paard dat goed in conditie blijft (hij heeft al eerder een klein half jaar stil gestaan) en ook zijn ritme makkelijk weer oppakt.

Ik kan echt niet verzinnen wat het kan zijn... Zijn hooi wordt geweekt, hij staat op zo goed als stofvrije houtkrullen, zijn stal werd iedere week helemaal leeggehaald en uitgeveegd/gespoten.
En nu op de wei ook geen verbeteringen, tjeempig, kan me voorstellen dat je wel kan janken.
De da had toch ook al binnen gekeken?
  dinsdag 24 juli 2012 @ 10:27:34 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114596988
Ja, hij heeft antibiotica gehad, ventipulmin, heeft al die tijd op rust gestaan. Hij hoest ook nauwelijks meer, alleen bij opwinding. Maar hij blijft met z'n buik trekken.

Aan de andere kant is hij gewoon enorm goed te pas. Hinniken als hij me ziet, eraan komen rennen, samen spelen in de weide. Bleh ;(.

De dierenarts komt zo, trouwens :).

[ Bericht 27% gewijzigd door Samzz op 24-07-2012 11:01:50 ]
  dinsdag 24 juli 2012 @ 13:54:20 #53
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603007
De dierenarts is geweest en Rio heeft ongecompliceerde chronische bronchitis, met op warmere dagen last van benauwdheid.

Hij krijgt een Prednisolon en Ventipulmin kuur, daar moeten iig de buiktrekkingen van weggaan. Verder blijft hij nat hooi krijgen, blijft hij zo veel mogelijk buiten staan en gaan we kijken hoe de medicatie werkt. Wanneer de medicatie goed werkt wordt de Prednisolon afgebouwd en hoeft hij waarschijnlijk alleen om de zoveel maanden een Ventipulmin kuurtje.

Deze 'aandoening' gaat niet over, maar is relatief onschuldig en goed mee om te gaan. De dierenarts wil ook dat ik Rio weer ga trainen, want dat zorgt voor gezondere en geoefende longen. Eerst zal waarschijnlijk het hoesten erger worden, volgens haar. Maar daarna moet het beter gaan en kan het zijn dat het hoesten zo goed als helemaal stopt, vooral in de wintermaanden wanneer het niet zo stoffig is.
pi_114603188
Nou pffff, nu weet je iig wat het is en dat het relatief onschuldig is.
Maar snel weer aan het werk samen, zal rio wel blij mee zijn, wei hobbelen is leuk, maar het is geen typje voor niets doen.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 14:00:16 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603255
Ja.Het is bagger dat het zomers zo stoffig is, waardoor de longen dus ook geprikkeld worden. Maar goed, we gaan lekker trainen zodra hij zijn eerste dosis medicatie heeft gehad. Ik wil even afwachten hoe hij erop reageert :).
pi_114603575
Bak sproeien, kan helpen om het stof een beetje binnen de perken te houden. Weet alleen niet of je daar een beetje praktische manier voor hebt.(met je tuinslangetje wordt het een naar karweitje ;) ).

Er is iig nu duidelijkheid, dat moet al een hele pak van je hart zijn.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 14:13:32 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603674
Sproeien van de bak wordt lastig, het is een 20 x 60 baan en ik heb geen sproeier. Wij rijden altijd bij de buurman en hij heeft al toegezegd dat ik in de weide mag rijden wanneer de baan te stoffig is :).

Dus dat vind ik heel fijn.

Ik ben inderdaad erg blij dat er duidelijkheid is en vooral ook dat het voor Rio geen ernstige aandoening is waar hij goed bejaard mee kan worden :).
pi_114640277
Wat fijn dat er nu duidelijkheid is over rio...en ook nog eens iets wat redelijk onschuldig is :)
Fijn hoor, straks weer leker aan het werk en hopen dat het snel minder is
  woensdag 25 juli 2012 @ 20:08:51 #59
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114654676
vanmorgen om 6 uur al getraind, heerlijk :) denk morgenvroeg maar weer :P
nerovetsrethca
pi_114655613
Ik doe het een uurtje later, maar blijf de ochtend een stuk prettiger vinden met dit weer.
pi_114658565
Ik om 10 uur, maar toen was het eigrnlijk al te warm.
  woensdag 25 juli 2012 @ 21:59:17 #62
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114659566
of rond deze tijd, maar dan wordt het haast al te donker, en geen zin om de verlichting aan te doen.
nerovetsrethca
pi_114660222
Wij doen niet al te veel met deze warmte. Wel vond Fin het vandaag nodig om in reactie op de dazenspray zijn halster in drie stukken te trekken. :') Gelukkig had ik al een nieuwe besteld omdat er al iets stuk aan was. :D
pi_114674014
TS je hebt er geen reeks van gemaakt :6

quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:21 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het is wel echt een kippenhok hoor, met onwijs veel vrouwengeneuzel, en rare regels om maar regels te hebben.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_114674726
Vanmorgen was het heerlijk, aangenaam warm, maar niet heet.
Zo konden we tenminste ook wat opbouwend werk doen ipv alleen wat rustig spelen.
Laat in de middag ga ik nog even terug, dan mogen ze douchen, dat stellen ze wel op prijs nu met dit weer.
  donderdag 26 juli 2012 @ 11:05:50 #66
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114674778
Volgende week Rio weer oppakken en beginnen met de nieuwe pony *O*.
pi_114781592
Paardje is vandaag probleemloos verhuisd naar wat hopelijk zijn forever-home is, de actiefstal in Rhoon. *O* Nu eerst een weekje in de wenstal en daarna de kudde in. :)
pi_114842370
En hoe bevalt het hem tot dusver Isegrim?
is dat zo'm stal met van die voersystemen in zo'n hokje?

Vanmorgen lekker het bos ingeweest, en slechts 1 daas gezien! fijn hoor :)
pi_114848799
Dat is inderdaad een groepsstalling met voercomputers. Wij kennen dat al, want we hebben eerder bij zo'n stal gestaan. Daar zijn we in april vertrokken omdat de boel daar niet fatsoenlijk onderhouden werd en het dus een smerige bende was/werd. We stonden toen al op de wachtlijst voor deze stal in Rhoon en hebben tijdelijk ergens anders gestaan.

Ik vind het een geweldig systeem. Het geeft mij enorm veel voldoening dat mijn paard gewoon 24/7 zijn gangetje kan gaan en altijd contact heeft met soortgenoten. Het betekent voor jou als eigenaar wat extra vrijheid - op vakantie kunnen gaan zonder iets te hoeven regelen, geen stal hoeven uitmesten en nooit de angst dat je paard zich verveelt als jij er niet bent. Ook altijd voldoende beweging.

Fin staat nu in de wenbox (met mogelijkheid tot contact met de paarden uit de kudde) en gaat a.s. zaterdag pas de kudde in. We zullen dat gaan filmen en op YouTube zetten. :Y

Fin heeft een nieuwe truc: halsters kapot trekken. Hij heeft er in twee weken tijd twee kapot getrokken. Hij heeft kennelijk ontdekt dat hij zonder al te veel moeite een halster in tweeën trekt en heeft daar nu zijn hobby van gemaakt. :')

Oh, en clickertraining heeft soms ook zijn nadelen. :') Fin kan een trucje waarbij hij een target van je moet aanpakken dat je over zijn rug heen aan hem geeft (hij moet dan dus met zijn hoofd richting zijn kont om de target te pakken - goeie stretch-oefening). Maar nu heeft hij bedacht dat dat natuurlijk ook met een schabrak werkt. Dus ik leg gister het schabrak op zijn rug, hij buigt heel doelbewust zijn hoofd naar achteren, pakt het schabrak tussen zijn tanden en wil het op de grond gooien. _O- Tot twee keer toe, dus het was echt met voorbedachten rade zeg maar. :D

Vandaag eerst even gespeeld in de paddock en daarna gereden zodat hij wat energie kwijt zou kunnen. Het is toch wel spannend, zo'n nieuwe stal. Hij was erg fris en loperig, maar wel heel braaf. :)
pi_114856395
ja ik heb wel eens een fotoserie gezien van iemand die zijn paard ook op zo'n stal had geplaatst en het zag er erg goed uit. Had er nog nooit van gehoord en volgens mij hebben wij zoiets ook niet hier in de buurt.

Ben benieuwd naar het filmpje :Y

En leuk trucje :D
pi_114857326
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1496249&&start=50 -> Redelijk bovenaan de pagina staan wat foto's van de actiefstal in Rhoon. :)
pi_114863924
Wij staan dan in een paddock paradise en dat bevalt ook meer dan goed, inmiddels is het allemaal wat extra uitgebreid, we hebben een greppeltje waar de paarden in kunnen, trekkerbanden gevuld met zand op het pad. Een verhoging waar ze overheen kunnen(moeten als ze die kant op willen ;) ). Hier en daar liggen wat boomstammen e.d. voor het schurken en doen, maar ook om ze de voeten op te laten tillen hier en daar.
We gaan nog een heuvel krijgen een een extra stuk weide(waar ze een paar uurtjes per dag op mogen, hebben nu al weide, maar krijgen een grotere en de oude weide wordt omgelegd naar wit zand en komt bij de leef ruimte) met een track eromheen.
Dat naast de bak en de roundpen die je af kan zetten als je erin wil werken en natuurlijk ook een schuilstal voor als ze een keer willen schuilen en geen zin hebben om onder de bomen te staan.
Je kan ook 1 van de tracks afzetten als je daar wat wil doen, of andere hoekjes en dingetjes, of je houdt alles gewoon open en werkt gewoon vrij.

Ik vind het net als het hitactief systeem ideaal, echt gemaakt op paarden wat in beweging houden, 24/7 in een kudde, nooit in een echte stal.
Alleen hebben wij geen voersystemen, willen wij bijvoeren buiten het ruwvoer dan moeten we dat gewoon zelf doen. Dat betekend dat het voor de stalhouder wat meer in de gaten houden is wat de paarden eten en of iedereen aan zijn hapje komt. Maar dat is niet zo'n probleem, we hebben niet zo'n hele grote kudde.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:44:40 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114864728
De Prednisolon lijkt aan te slaan *O*. Rio trekt al bijna niet meer met zijn buik.
pi_114869033
Dat is fijn. :Y

Erodome, paddock paradise zou mijn tweede keus zijn inderdaad, maar volgens mij is dat met die zware kleigrond hier niet zo'n succes...

In Rhoon is ook een waadplaats, erg leuk, paarden gaan er allemaal in. :D
pi_114892760
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:44 schreef Samzz het volgende:
De Prednisolon lijkt aan te slaan *O*. Rio trekt al bijna niet meer met zijn buik.
Dat is erg goed nieuws!!! *O*
pi_114892891
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 21:43 schreef Isegrim het volgende:
Dat is fijn. :Y

Erodome, paddock paradise zou mijn tweede keus zijn inderdaad, maar volgens mij is dat met die zware kleigrond hier niet zo'n succes...

In Rhoon is ook een waadplaats, erg leuk, paarden gaan er allemaal in. :D
We hadden hier(nou ja, bij de pensionhouder dan) het grote geluk dat het witzand niet diep lag, de grond kon dus gewoon omgekeerd worden.
Anders moet je er wit zand op doen en dan wordt het een kostbare gebeurtenis.
Verder hebben we hier ook gewoon zware kleigrond, polder he ;)
pi_114893075
Oh ok ik weet ff niet meer waar jij óók alweer woont. :P

De omgeving van onze nieuwe stal is werkelijk prachtig! O+
pi_114894493
Ik woon in noordelijk flevoland, de noord-oost polder om presies te zijn. Werd in 1942 drooggelegd.

Mooi dat je er blij bent met de nieuwe stal trouwens.
Dat is het enige nadeel van waar ik sta, het bos is een 5 km verderop, dat is dus altijd een hele rit om daar te komen. Maarja, het was kiezen tussen of dichtbij het bos, wat leuk is voor mij, maar niet goed voor mijn paardjes, vooral niet voor de merrie die niet de hele tijd op gras mag staan. Of verder weg van het bos, wat lastiger voor mij, maar een geweldige en gezonde plek voor mijn paarden.
Die keuze was snel gemaakt, dan maar iets lastiger voor mij.

Ben jaloers op je dus, jij hebt het nu gewoon allemaal ;)
pi_114894687
Geen bos hoor, maar wel een mooie omgeving om ritten te maken en er staan hier ook veel mensen die bijna alleen maar buitenrijden.
pi_114895145
Hier zijn het smalle boerenweggetjes die je moet delen met auto's en veel landbouwapperaten, of fietspaden.
Gelukkig zijn beide paarden echt verkeersmak, maar het is wel oppassen op de smalle weggetjes, niet iedereen in voertuigen is even netjes. Heb wel gehad dat ik aan het fietsen was met 1 van de paarden en een vrachtwagen echt rakelings langs mijn schouder kwam met 80 km per uur(waar 60 de max is eigenlijk). Hij ging geen cm aan de kant.

Heb dan ook mijn stick verder altijd bij me, niet voor het paard, maar om mijn ruimte af te bakenen voor auto's e.d.. Ze rijden daar niet graag tegenaan, dan willen ze ineens wel netjes om me heen rijden ipv rakelings erlangs.
pi_114895325
Dat is echt triest inderdaad, sommige mensen weigeren rekening te houden met andere / afwijkende weggebruikers.
pi_115006006
Deze foto is eerder deze week gemaakt bij een protest in Houston (door een vriendin van mij, om een heel andere reden):

https://twitter.com/Isegrimmig/status/231039730593185792/photo/1

De paarden van de Houston PD zijn allemaal ijzerloos en de meeste worden bitloos gereden. Deze zelfs op een eenvoudig touwhalstertje. :) Sinds ze de paarden van de ijzers af hebben, is het aantal voet- en beenblessures sterk gedaald (zie ook http://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm). Zal ook flink wat geld schelen met 38 paarden. :o

Paarden doen gewoon hetzelfde werk als bij de beredenen hier, óók rellen e.d. (maar dan krijgen de paarden hoefschoenen aan om zaken als glas in de voeten te voorkomen).

Ik vind dat de Nederlandse beredenen hier wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Die rijden vaak zeer paardonvriendelijk met strenge bitten (pelhams, stang en trens (wtf), andere hefboomconstructies), lange, scherpe sporen etc. En die sporen worden dan doorgaans niet gebruikt voor de 'dressuurmatige verfijning'. :')
pi_115013989
Veel ervan zijn parelli of andersoortige nh getraind, mooi vb van wat er kan als er mensen mee aan de slag gaan die weten wat ze doen.
Er zijn wel meer politie-paarden in amerika en canada die inmiddels nh getraind worden en bitloos en/of ijzerloos gaan.

Ben ik heel erg blij mee, aangezien verdere voorbeelden in het dagelijks leven te vaak over beginners gaan, of mensen die grote problemen met hun paard hadden, waardoor de echte kwaliteit vaak een beetje overschaduwt wordt.

Hier in nederland zijn ze bij de bereden politie nog echt van stevig contact, stevige bitten en als ze ergens wat spokerig voor zijn gewoon even erdoor duwen.
Maar de wereld begint langzaam te veranderen op paarden gebied, de jonge generatie kan steeds meer goede voorbeelden voor een andere manier van omgaan met paarden zien en ervaren!
En met andere manier van omgaan met paarden doel ik niet specifiek alleen op de nh vormen, ook in wat "normal" genoemd wordt past dat heel prima.
pi_115019393
Ja, absoluut. :Y Het is ook niet dat ik vind dat de beredenen in Nederland de boel helemaal moeten omgooien, maar wat ik van ze zie is niet altijd even prettig. Nou begrijp ik ook niet zo goed waarom ze van die heethoofdige paarden gebruiken, maar da's weer een ander verhaal. :P
pi_115021526
Snap ik ook niet, de meeste van die heethoofden zijn eigenlijk gewoon best wel bangbroeken. Dan start je al met een achterstand dan wanneer je een koelbloedig type zou kiezen.
Maar die koelbloedige type's, je moet wel weten hoe je ze moet motiveren, anders doen ze niet veel voor je. En je hebt een beter leiderschap nodig, die zoeken geen leider, je moet maar bewijzen dat je het waard bent.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:15:26 #86
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115021640
Een haflinger (ook geen koudbloed) of een tinker maakt totaal geen indruk en zijn te klein. Politiepaarden zijn reuzen en in mijn ervaring heel kalm en gemoedelijk.

Wat een onzin over koelbloedige types, trouwens. Die hebben net zo goed een leider nodig als dat heethoofden dat hebben.
pi_115022324
Volgens mij is een 'koelbloedig type' iets anders dan een koudbloed en bedoelt ero ook niet per se koudbloeden. Maar KWPN-ers worden tegenwoordig in het algemeen enorm heet gefokt, want dat toont zo lekker in de ring.

Ik zie de beredenen hier in R'dam regelmatig stuiterend en glijdend door de stad gaan. En als ze bang zijn voor iets, gaat de spoor er ff lekker in (met de nadruk op 'in').

In Houston gebruiken ze van alles en nogwat; van Percherons tot Tennessee Walkers en van Quarters tot Hannoveranen én KWPN-ers. Het gaat niet om het ras, het gaat om de instelling van het dier.

En een paard hoeft echt geen 1m70 te zijn om indruk te maken. :D In Houston hebben ze er kennelijk geen issues mee in elk geval.
pi_115022328
Een tinker is hooguit wat korter dan een KWPN'er maar wel veel forser, dat maakt toch echt wat meer indruk. En anders drumhorse (Tinker x shire), dan heb je iets wat hoger, steviger, rustiger en gecontroleerder is dan een KWPN'er. Schiet't paard misschien niet weg met agent er op als er "ineens" een loempiakraam staat :P
pi_115022445
De minimale schofthoogte bij de Houston Mounted Police is 1m54 trouwens. En die paarden worden gewoon ook gebruikt in 'crowd control'-situaties.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:31:15 #90
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115022667
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.

En sorry, LHO, een tinker maakt echt geen indruk.
pi_115023174
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.

Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.

Natuurlijk moeten ze leren en natuurlijk worden ze geselecteerd. Maar tóch zie ik die paarden die het al jaren doen (ik 'ken' een aantal namelijk gewoon) regelmatig flippen hier in de stad, en dan met harde hand 'tot de orde' geroepen worden. Zo'n paard zou toch niet opzij mogen springen voor (inderdaad) een loempiakraam? :P

Maar goed, het ging mij niet zozeer om de paarden en de keuzes die daarin gemaakt worden, maar om de manier van omgaan met de paarden. Als die anders zou zijn dan die nu is, zou het gedrag van de dieren ook anders zijn.

De Britse bereden politie maakt overigens veel gebruik van tinkers / welsh cobs, juist bij rellen.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:41:21 #92
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115023392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.

Natuurlijk moeten ze leren en natuurlijk worden ze geselecteerd. Maar tóch zie ik die paarden die het al jaren doen (ik 'ken' een aantal namelijk gewoon) regelmatig flippen hier in de stad, en dan met harde hand 'tot de orde' geroepen worden. Zo'n paard zou toch niet opzij mogen springen voor (inderdaad) een loempiakraam? :P

Maar goed, het ging mij niet zozeer om de paarden en de keuzes die daarin gemaakt worden, maar om de manier van omgaan met de paarden. Als die anders zou zijn dan die nu is, zou het gedrag van de dieren ook anders zijn.

De Britse bereden politie maakt overigens veel gebruik van tinkers / welsh cobs, juist bij rellen.
De omgang mag best anders, ja. Maar paarden blijven dieren, geen robots.

Nou ja, ik zou me iig dood lachen wanneer de politie op tinkers aangehobbeld komt. Ze zouden op shires moeten gaan zitten :9.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:43:43 #93
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115023570
Misschien shetlanders. Dat is wel humor.
pi_115025793
Zoals in die reclame met die lilliputter. :P
pi_115026139
Jij hebt mijn post zeker mobiel gequote? :P Mijn telefoon maakt van dingen met accentjes ook altijd rare tekentjes.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 23:22:58 #96
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115026286
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 23:21 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt mijn post zeker mobiel gequote? :P Mijn telefoon maakt van dingen met accentjes ook altijd rare tekentjes.
Klopt _O-.
pi_115026347
pi_115038560
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:15 schreef Samzz het volgende:
Een haflinger (ook geen koudbloed) of een tinker maakt totaal geen indruk en zijn te klein. Politiepaarden zijn reuzen en in mijn ervaring heel kalm en gemoedelijk.

Wat een onzin over koelbloedige types, trouwens. Die hebben net zo goed een leider nodig als dat heethoofden dat hebben.
Ik doel niet op koudbloeden, alhoewel er daar ook wel wat tussen zitten die wel degelijk indruk maken en dan bedoel ik geen hafjes ;)
Maar ik doelde meer op kalme paarden, die in hun linkerhersenhelft leven ipv in hun rechter.

En nee, niet op dezelfde manier hebben ze een leider nodig, een heethoofd, die vaak in de rechterhelft van de hersenen leeft zoekt echt een leider, die heeft dat echt nodig, een paard die meer aan de linkerkant heeft dat niet zozeer nodig, die zal eerder de touwtjes zelf in handen nemen.
Tuurlijk hebben ze het beide nodig dat de mens die dingen met ze wil doen een goede leider is, anders wordt het met beide type paarden geen pretje, maar op een andere manier.
pi_115038745
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:

Tuurlijk moeten ze dat leren, maar er is een verschil tussen je paard erdoor drukken en hem leren vertrouwen op zichzelf. Een paard die dat op een andere manier leert dan gewoon erdoor duwen maakt des te meer indruk.

En een goede tinker, die goed getraind is maakt wel degelijk indruk, is best groot.
Maar maak er anders een noriker van, daar zijn de kwpn-ers ukkies naast. Of die pecheron, groot zijn die zeer zeker.
En ook die kunnen zich tonen, dat is een kwestie van motivatie en zelfvertrouwen.

Ik vind dat hoge hoofd en dat oogwit meestal helemaal niet zo indrukwekkend, die paarden zijn te vaak gewoon best wel bang, net als dat ronddrentelenen, niet op de plaats kunnen blijven staan, gewoon angst. Maar goed, ik kijk ook wat anders naar paarden dan de gemiddelde mens in een opgehitste menigte.
pi_115042912
Erodome, ik heb nog een Little Bit hooitas in de aanbieding, de kleine variant. Toevallig belang bij? Maar kort gebruikt, nog in perfecte staat.

http://www.paardenkennisc(...)-bitr-hooitas-8-kilo

(Of iemand anders hier?)

¤ 30,-
pi_115148459
Finnegan mocht vandaag de kudde in op onze nieuwe stal:

pi_115151077
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:46 schreef Isegrim het volgende:
Erodome, ik heb nog een Little Bit hooitas in de aanbieding, de kleine variant. Toevallig belang bij? Maar kort gebruikt, nog in perfecte staat.

http://www.paardenkennisc(...)-bitr-hooitas-8-kilo

(Of iemand anders hier?)

¤ 30,-
Dank je voor het aanbod, maar ik ben al goed voorzien.
pi_115228867
Niet alles teruggelezen, maar wij waren laatst op de open dag van de bereden politie in boxtel en het verbaasde me toch dat er een klein opdondertje tussen reed :)

Maar die was geloof ik wel nog in training want tijdens de demo ie ze gaven was hij nog erg rillerig.

Ik denk dat mijn schijtlaars inderdaad nooit geschikt zou zijn :)
pi_115228878
Ow en ziet er goed uit isegrim :)
pi_115229419
Wat een fantastisch leuk paard blijft Finnegan toch O+
(De anderen ook hoor, maar ik reageer hier even op de foto's!)

Wat betreft politiepaarden: Tinkers maken misschien op mensen met enige ervaring met paarden wat minder indruk (hoewel...ikzelf zal ook echt wel even drie stappen opzij zetten als ze op me af komen stormen; een paar honderd kilo is toch een paar honderd kilo. 400 kilo verplettert je (bijna) net zo hard als 600....) maar veel mensen hebben tegenwoordig geen of nauwelijks ervaring/contact met paarden gehad, en dan is vrijwel elk paard wel indrukwekkend. (op shetjes na misschien dan ja... :P )
Ik heb mensen zelfs enigszins angstig aan te kant zien schuifelen voor de rustige, kleine haflinger waar ik op reed. Stappend. Niet dat ze doodsangsten uitstonden hoor, maar aan de kant gingen ze wel.

@Erodome: Even wat anders, ken jij het boek 'Ruiter tussen twee werelden', geschreven door Linda Kohanov? ik heb het in de vakantie eens gelezen. Hoewel ik haar af en toe de paarden wel erg vind eh..hoe noem je dat...'vergodelijken', vond ik het wel een fijne kijk op de interactie tussen paard en mens.
(Als je het niet hebt gelezen; het gaat over therapie met behulp van paarden. Waarbij het spiegelen en uitdragen van emoties door de paarden een grote hulp is om problemen van zowel het paard als mens uiteen te zetten en aan te kunnen pakken.
Hoofzakelijk komt het er op neer dat paarden niet oordelen, maar emoties erkend en eventueel uitgedragen/uitgesproken moeten worden in plaats van het bij de staldeur achter proberen te laten. Dit omdat je anders dubbele signalen blijft afgeven, wat voor veel onrust en verwarring zorgt, met alle gevolgen van dien.)

En nu ben ik hongerig naar meer leesvoer dat ook op die interactie gericht is, maar minder op therapie. (Want ik wil het ook zelf graag eens wat meer proberen toe te passen, maar nu heb ik enkel voorbeelden van zwaar mishandelde/getraumatiseerde personen....)Weet jij misschien een fijn boek binnen het Natuurlijk paardrijden-genre wat goed te lezen is voor een behoorlijke nitwit? :) (Google is your friend natuurlijk, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met lezen. En ik wil juist ook graag ervaringen lezen, niet enkel gortdroge theorie ;) )
pi_115230686
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:43 schreef Candaasje het volgende:
Dank :D

quote:
Wat betreft politiepaarden: Tinkers maken misschien op mensen met enige ervaring met paarden wat minder indruk (hoewel...ikzelf zal ook echt wel even drie stappen opzij zetten als ze op me af komen stormen; een paar honderd kilo is toch een paar honderd kilo. 400 kilo verplettert je (bijna) net zo hard als 600....)
En de 600+ van een flinke Tinker dus nog net iets meer ;)
pi_115230718
Ik was bang om te overdrijven :P (Ik weet niet precies hoeveel ze wegen)
pi_115231181
Fin zit ergens tussen de 600 en de 650 :)
pi_115231374
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:43 schreef Candaasje het volgende:
(De anderen ook hoor, maar ik reageer hier even op de foto's!)

Wat betreft politiepaarden: Tinkers maken misschien op mensen met enige ervaring met paarden wat minder indruk (hoewel...ikzelf zal ook echt wel even drie stappen opzij zetten als ze op me af komen stormen; een paar honderd kilo is toch een paar honderd kilo. 400 kilo verplettert je (bijna) net zo hard als 600....) maar veel mensen hebben tegenwoordig geen of nauwelijks ervaring/contact met paarden gehad, en dan is vrijwel elk paard wel indrukwekkend. (op shetjes na misschien dan ja... :P )
Ik heb mensen zelfs enigszins angstig aan te kant zien schuifelen voor de rustige, kleine haflinger waar ik op reed. Stappend. Niet dat ze doodsangsten uitstonden hoor, maar aan de kant gingen ze wel.

@Erodome: Even wat anders, ken jij het boek 'Ruiter tussen twee werelden', geschreven door Linda Kohanov? ik heb het in de vakantie eens gelezen. Hoewel ik haar af en toe de paarden wel erg vind eh..hoe noem je dat...'vergodelijken', vond ik het wel een fijne kijk op de interactie tussen paard en mens.
(Als je het niet hebt gelezen; het gaat over therapie met behulp van paarden. Waarbij het spiegelen en uitdragen van emoties door de paarden een grote hulp is om problemen van zowel het paard als mens uiteen te zetten en aan te kunnen pakken.
Hoofzakelijk komt het er op neer dat paarden niet oordelen, maar emoties erkend en eventueel uitgedragen/uitgesproken moeten worden in plaats van het bij de staldeur achter proberen te laten. Dit omdat je anders dubbele signalen blijft afgeven, wat voor veel onrust en verwarring zorgt, met alle gevolgen van dien.)

En nu ben ik hongerig naar meer leesvoer dat ook op die interactie gericht is, maar minder op therapie. (Want ik wil het ook zelf graag eens wat meer proberen toe te passen, maar nu heb ik enkel voorbeelden van zwaar mishandelde/getraumatiseerde personen....)Weet jij misschien een fijn boek binnen het Natuurlijk paardrijden-genre wat goed te lezen is voor een behoorlijke nitwit? :) (Google is your friend natuurlijk, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met lezen. En ik wil juist ook graag ervaringen lezen, niet enkel gortdroge theorie ;) )
Dat specifieke boek ken ik niet, heb wel het boek hoop...vanauit het hart van een paard van kathy pike, erg leuk leesvoer, maar dan ook echt de therapie kant.

Wil je echt de richting op van die interactie dan is klaus ferdinand hempfling wel wat, dat is dan meer de praktsche kant, niet de therapie kant, maar gaat voor een heel groot deel over jezelf als mens, jezelf in balans zetten.
Het is geen hele makkelijke kost, je moet het begrijpen. Natuurlijk paardrijden van klaus is wel een goed boek, niet ik zoek het paard, maar het paard zoekt mij is ook een goed boek. De boodschap van paarden is wat leuker leesvoer, dat gaat meer over zijn persoonlijke zoektocht dan over praktisch op paardentraining gericht.

Heb gehoord dat terra natura hier in nederland ook de kant op gaat van werken met emotie en energie in jezelf, stalgenootje van mij doet dat en is er erg tevreden over.

Dat zijn wel de 2 die ik dan ken die meer gericht zijn op het innerlijk van zowel mens als paard, als in persoonlijke groei.
Parelli, clickertraining, voest, dat is allemaal meer gericht op ik wil wat doen met mijn paard, hoe doe ik dat goed, dat gaat niet zo diep in op het innerlijk op die manier, wel gewoon gedrag, maar niet wat jij beschrijft.
pi_115231640
Ah hé super, dank voor de tips! Zal eens gaan zoeken.

Ik moet zeggen dat de meer praktische kant me ook zeker wel aanspreekt, maar het probleem is dat het toepassen daarvan wat lastig is, zonder eigen (verzorg)paard.
(Nu is de eigenaresse van de mange waar ik rijd wel heel open minded, maar ik betwijfel of ze er echt blij mee is als ik paarden uit de stal haal en oefeningen met ze ga doen. Dat zou dan onder begeleiding van haar moeten (vanzelfsprekend, want ik ben verre van echt ervaren), en naast al haar andere en eigen werkzaamheden (ze traint natuurlijk ook zelf haar paarden), zou ze dan geen leven meer over houden...)

Maar mezelf meer in balans brengen tegenover een paard kan denk ik nooit kwaad. Dus dat toepassen kan al wel :)
pi_115232049
Er zijn wel mensen die hun paard wel ter beschikking willen stellen(onder begeleiding) of die een verzorger zoeken die graag wil leren, misschien eens rondvragen op het nh forum, of de nh hoek op bokt...

Of eens vragen bij bv een terra natura, of bij anderen, er zijn vaak ook wel cursussen die gegeven worden waar je een paard van daar kan krijgen voor de cursus. Weet niet of dat bij terra natura zo is, maar niet gevraagd is altijd mis. Bij centered riding komt dat vrij veel voor bv.

En ook op de eigen manege, misschien mag je wel een paard van daar meenemen naar een cursus, soms kan dat wel. En dat je daar dan verder mee gaat als je weer thuis bent.
In het laatste stuk voordat ik mijn eigen paarden kreeg mocht ik op de manege waar ik toen nog reed met 1 paard al bezig met wat ik had geleerd, daar kreeg ik ruimte voor, super van de manege beheerster. Dat heb ik gedaan totdat ik mijn pony erbij kocht, toen heb ik beslist dat ik niet genoeg tijd had om ze alledrie voldoende te geven en heb ik me op mijn eigen 2 monsters gericht om zo toch meer progressie te kunnen maken, meer uren met hun te kunnen draaien.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:00:08 #112
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115232058
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 11:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Fin zit ergens tussen de 600 en de 650 :)
Rio weegt 750 tot 800. Maar hij is dan ook groot (1.75 en breed).

Mijn vorige merrie was 950 kilo _O_.
pi_115232167
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:00 schreef Samzz het volgende:

[..]

Rio weegt 750 tot 800. Maar hij is dan ook groot (1.75 en breed).

Mijn vorige merrie was 950 kilo _O_.
Kom ik aan met mijn hafje van nog geen 500 kilo en een pony die nu zo'n 280 zal wegen, niet meer dan 300 kilo iig ;) ;) ;)
Ik heb ukkie's, alhoewel de haf voor een haf best aan de maat is, 1.50 en oud type.

Toch zijn een hoop mensen stevig onder de indruk geweest van de pony, in het begin heeft ze zelfs weleens mensen bang de wei uit laten gaan ;)
Daar moest ik wel stiekum om grinniken, je bang laten maken door een ukje van 1.25 hoog ;)
Maar dat is alweer een tijd geleden, dat varkentje hebben we wel gewassen ;)
pi_115232209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 11:59 schreef erodome het volgende:
Er zijn wel mensen die hun paard wel ter beschikking willen stellen(onder begeleiding) of die een verzorger zoeken die graag wil leren, misschien eens rondvragen op het nh forum, of de nh hoek op bokt...

Of eens vragen bij bv een terra natura, of bij anderen, er zijn vaak ook wel cursussen die gegeven worden waar je een paard van daar kan krijgen voor de cursus. Weet niet of dat bij terra natura zo is, maar niet gevraagd is altijd mis. Bij centered riding komt dat vrij veel voor bv.

En ook op de eigen manege, misschien mag je wel een paard van daar meenemen naar een cursus, soms kan dat wel. En dat je daar dan verder mee gaat als je weer thuis bent.
In het laatste stuk voordat ik mijn eigen paarden kreeg mocht ik op de manege waar ik toen nog reed met 1 paard al bezig met wat ik had geleerd, daar kreeg ik ruimte voor, super van de manege beheerster. Dat heb ik gedaan totdat ik mijn pony erbij kocht, toen heb ik beslist dat ik niet genoeg tijd had om ze alledrie voldoende te geven en heb ik me op mijn eigen 2 monsters gericht om zo toch meer progressie te kunnen maken, meer uren met hun te kunnen draaien.
Hm...toch eens proberen dan. Ik was marktplaats al in de gaten aan het houden (voor eventueel een adresje om te verzorgen. Hoeft niet eens rijden te zijn hoor, mijn eerste stappen zetten in grondwerk lijkt me ook tof) en ik zal eens gaan peilen hoe de manegehoudster precies over NH denkt. (de manege is wel dressuurgericht, maar ze is wel van het behouden van karakters, in kuddes laten grazen in de wei, en Reiki is haar ook niet vreemd. Ergens denk ik wel dat het aansluit) Bedankt in elk geval! :*
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:04:30 #115
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115232210
De merrie was ook extreem groot. Bijna 2 meter.
pi_115232249
Das groot.....daar zou ik een krukje bij nodig hebben om er op te komen :D
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:07:49 #117
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115232345
Ieder verstandig mens gebruikt een krukje alleen al omdat het beter is voor de rug van het paard.

Zonder kruk kwam ik er ook niet op, ik ben maar 1.64 :+.
pi_115232512
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:07 schreef Samzz het volgende:
Ieder verstandig mens gebruikt een krukje alleen al omdat het beter is voor de rug van het paard.

Zonder kruk kwam ik er ook niet op, ik ben maar 1.64 :+.
Dat doet me denken aan de trekpaarden rijden op vakantie. Ik had een opstap nodig en dan ook nog een hulpje(opstapje was niet zo hoog), mijn zoon die toen een jaar of 7 was zat er zo op zonder hulp :(

Maar goed, dat paard merkte amper dat hij op haar zat, was een superbravert die gewoon braaf met de rest meeliep volgens mij ;)
pi_115232921
Ik ben overigens net wel een advertentie tegen gekomen op MP waar ik misschien wat mee kan.
Hij staat er alleen al wel een tijdje op (half juni), en ik weet niet of ze een vergoeding vragen.
Maar: een Hannoveraan (merrie) die niet van dressuur houdt maar wel van buitenritten en springen....
dat past wel bij me. Ik ben zelf echt te lomp voor het fijnere dressuurwerk...en hoewel ik enkel twee beginnerslessen springen heb gevolgd vond ik het wel fantastisch leuk. En buitenritten zijn altijd goed.

't Is alleen wel schijnbaar een pittig paard. Nouja, dat zijn ze op de manege hier in 9 van de 10 gevallen ook. (En de eigenaren willen natuurlijk eerst kijken of het klikt).

Verder zoeken ze iemand die 16+ is (ik ben 22), niet bang is voor vieze handen (ook niet echt..) en kan rijden (Tja, dat hangt van hun maatstaven af.)
pi_115232967
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat doet me denken aan de trekpaarden rijden op vakantie. Ik had een opstap nodig en dan ook nog een hulpje(opstapje was niet zo hoog), mijn zoon die toen een jaar of 7 was zat er zo op zonder hulp :(

Maar goed, dat paard merkte amper dat hij op haar zat, was een superbravert die gewoon braaf met de rest meeliep volgens mij ;)
Hehehe. Of erachter komen dat die nieuwe broek met leer toch nog even wat soepeler moet worden wil je enigszins charmant kunnen opstapen.........en daar dan op een onderlinge wedstrijd achter komen, als iedereen buiten staat toe te kijken hoe jij moet opstappen... :')
pi_115233633
Waar woon je ergens Candaasje?
pi_115233688
In het mooie IJsselstein, onder de rook van Utrecht. (Misschien dat plaatsnamen als Vianen en Nieuwegein al wat bekender zijn...). :)
pi_115234154
Ah, da's iets te ver om bij ons eens langs te wippen denk ik?
pi_115234647
Jullie zitten in de omgeving van R'dam hè?
Op zich heb ik een OVkaart, en rijdt er wel een bus naar Rotterdam. (Hoewel, dat is Roterdam Capelsebrug, geen CS geloof ik. Nouja, ik heb ook een auto ;) ).

Ik zou het hartstikke leuk vinden om jullie en Finnegan eens te ontmoeten, absoluut! :Y maar echt heel regelmatig langskomen wordt wel lastiger. (Trouwens, ik weet niet eens of je daar op zit te wachten :P Sowieso hoef je je niet verplicht te voelen natuurlijk.)
pi_115241257
Langskomen mag sowieso wel een keer hoor. :Y Gezellig. :P
pi_115241423
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Kom ik aan met mijn hafje van nog geen 500 kilo en een pony die nu zo'n 280 zal wegen, niet meer dan 300 kilo iig ;) ;) ;)
Ik heb ukkie's, alhoewel de haf voor een haf best aan de maat is, 1.50 en oud type.

Toch zijn een hoop mensen stevig onder de indruk geweest van de pony, in het begin heeft ze zelfs weleens mensen bang de wei uit laten gaan ;)
Daar moest ik wel stiekum om grinniken, je bang laten maken door een ukje van 1.25 hoog ;)
Maar dat is alweer een tijd geleden, dat varkentje hebben we wel gewassen ;)
Nou, op onze oude stal stond er ook zo eentje hoor, giftig klein merrietje dat ik liever uit de weg ging. :D Maar eigenlijk heel zielig, want met een andere benadering dan die van de eigenaar zou je dat beestje wel weer goed kunnen krijgen.
pi_115241514
Het was heel onnodig dat ze zo deed, het "probleem" loste zich dan ook zo op met een andere behandeling.
Zo is ze nu ook aardig gelijkmatig rond haar hengstigheden, toen ik haar net had, poei, achtbaan was het, stevige stemmingwisselingen.
pi_115243088
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:45 schreef erodome het volgende:
Het was heel onnodig dat ze zo deed, het "probleem" loste zich dan ook zo op met een andere behandeling.
Zo is ze nu ook aardig gelijkmatig rond haar hengstigheden, toen ik haar net had, poei, achtbaan was het, stevige stemmingwisselingen.
Paarden zijn soms net mensen. :P
pi_115243238
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou, op onze oude stal stond er ook zo eentje hoor, giftig klein merrietje dat ik liever uit de weg ging. :D Maar eigenlijk heel zielig, want met een andere benadering dan die van de eigenaar zou je dat beestje wel weer goed kunnen krijgen.
Of dat paard dat met d'r eigenaresse tegen het plafond stond als het zadel erop ging en het paard nog net niet met spanbanden aan de muur vast stond omdat'ie wat pittig reageerde. En als de bijrijdster kwam die'm los had staan, er ineens helemaal geen problemen waren met het zadelen :D
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:57:36 #130
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115261547
afgelopen weekend leider geweest op het ponykamp van paardenclub, waren op de veluwe en altijd heeel rustig pony'tje begon op eens te bokken met een buitenrit, meisje valt, en de pony rent gewoon helemaal weg van de groep.

vond ik best vreemd, zo uit het niets, en van de groep wegrennen..
en heb zelf nog een tekenbeet overgehouden vermoed ik, morgen toch maar even naar de HA :P
nerovetsrethca
pi_115262055
Bij de laatste tekenbeet die ik had heb ik voor de zekerheid maar een antibioticakuur genomen. :X

Meestal rennen paarden niet weg op vreemd terrein... Wel goed afgelopen verder?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 10:17:57 #132
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115279849
Zit nog te twijfelen of het ook geen horzel kan zijn geweest, maar het voelt anders dan ik van een horzel gewend ben.

Ja gelukkig wel, zijn met alle leiding op 2 na en de oudste kinderen aan het zoeken geweest, en na 3 kwartier hadden vreemde mensen de pony gevonden... Is gelukkig wel een afgesloten terrein met wildroosters, dus het ponietje kon nooit de weg op...

Maar op zo'n moment besef je pas hoe groot zo'n terrein is..

Pony had allen paar schrammetjes op de neus...
nerovetsrethca
pi_115281807
Die van mij schrikt nog wel eens als hij op bepaalde plekkene wordt gestoken...al bestaat zijn schrikreactie uit door de kniern of 1 pas in de versnelling :')
Dus kan me wel voorstellen dat het mischien zoiets is geweest...Alleen dan zover wegrennen is wel raar ja.
pi_115282575
Mijn merrie is 2 jaar geleden vlakbij haar uier gestoken door een horzel, dat gaf een hele heftige reactie.
Met 4 benen de lucht in, uiteindelijk lag ze op haar zij met de teugels om haar voorbeen heen.

Kind ernaast, hoeven vlak over zijn hoofd heen, wij kind wegtrekken, snel nakijken of die nog heel was, pony helpen, stevige schrik allemaal.
Pony stond daarna te trillen op haar benen eventjes. Dat terwijl ze wel vaker is gestoken door een horzel, alleen niet op die plek.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 12:10:40 #135
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115283436
kan maar zo dat dat zoiets is geweest inderdaad..
meisje is gelukkkig er zo weer opgestapt en naar de stallen gestapt, weliswaar aan een touw :)
nerovetsrethca
pi_115289607
Zo, heftige reactie Erodome! Moet echt even een venijnige steek zijn geweest!

En fijn dat het goed is afgelopen slangpie! En goed dat ze weer is opgestapt, anders durft ze straks nooit meer :)

Ik heb een mailtje (zeg maar gerust mail..) gestuurd naar de mevrouw van de Hannoveraner..(schrijf ik het goed? Of is het Hannoveriaan oid?). Ik ben benieuwd *O*
pi_115351623
Ben benieuwd candaasje :)
pi_115364847
Wat een heerlijk weer voor een buitenrit vandaag. O+

pi_115371287
Lijkt mecht een heerlijk beest :)
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:56:27 #140
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115374493
Net voor het eerst weer op Rio gezeten *O*. Eerst even los laten lopen, meneer wilde lekker bokken. Daarna dik een kwartier gestapt en vijf minuutjes gedraafd en uitgestapt. Hij was super braaf, geen gehoest ademhaling goed en geen getrek met z'n buik.

Nu kijken hoe het van het weekend gaat, al heb ik goede hoop.
pi_115375018
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 09:50 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Lijkt mecht een heerlijk beest :)
Hij is ook echt superleuk. :D Ik wilde vroeger altijd een arabier of iets in die richting en ik zou uit mezelf denk ik nooit een tinker hebben gekocht. Maar LHO past met zijn bijna twee meter niet echt op een arabiertje, dus hebben we iets stevigers uitgezocht :D en ik heb nog geen moment spijt gehad. O+ Hij is betrouwbaar en (meestal :P ) erg gehoorzaam maar absoluut niet saai. En hij is zo heerlijk licht op de hand en alert op je benen. ^O^
pi_115375055
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 11:56 schreef Samzz het volgende:
Net voor het eerst weer op Rio gezeten *O*. Eerst even los laten lopen, meneer wilde lekker bokken. Daarna dik een kwartier gestapt en vijf minuutjes gedraafd en uitgestapt. Hij was super braaf, geen gehoest ademhaling goed en geen getrek met z'n buik.

Mooi. :) En nog heerlijk weer ook dit weekend. :Y
pi_115388451
Klinkt goed samszz :)

Ah je bent ook gezegend met een lange weerhelft :)
Betrouwbaar vindt ik erg belangrijk, ik hou absoluut niet van die beestjes die wisselvallig zijn...wordt ik nerveus van :D
En ik hou van grote vriendelijke reus uitstralingen en dat heeft die van jou absoluut
pi_115401821
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 11:56 schreef Samzz het volgende:

Even de gekkigheid eruit bokken ;) Heerlijk om te zien altijd ;)
Verder super dat het zo goed met hem gaat, moet een hele opluchting zijn!

Zelf bezig met rijden op een "naakt" paard, in de roundpenn nu nog, follow the rail voornamelijk en dan de verschillende gangen en de rem vooral perfectioneren. Is heel erg leuk om te doen moet ik zeggen, je bent echt op je zit aangewezen. Vooral veel wat bijschaven voor mij, hij snapt het wel ;)
Sturen doen we nu nog alleen naar het midden, daar heb ik een blok neergezet die hij herkent als "rustpunt", daar gaat hij dus vrij makkelijk heen.
Het is vooral erg leerzaam, alhoewel ik bitloos en het meeste met losse teugel rij wordt je er toch op gewezen dat je normaal meer doet met die teugels dan je dacht. Nu zonder teugels is het echt volledig terugvallen op je zit. Leuk, ga ik mee verder!

Voor het rijden bezig geweest met grondwerk, het meer verzameld lopen, het begin hadden we al gemaakt daarmee, maar vandaag was een erg goede dag, meneer de haf kan "dansen", potjandorie, als meneer zijn best doet is het me daar toch een mooie haf met power.

Met de kleine dame cavelleti's gedaan en wat vrij springen, afgesloten met wat vanuit zone 5(achter het paard dus) drijven, volgens mijn man ben ik te perfectionistisch, gaat het al zo goed dat we met de kar bezig kunnen(beter gezegd, beginnen met bandje slepen), maar ik wil nog wat meer gewoonte erin, wat meer bevestiging.

[ Bericht 38% gewijzigd door erodome op 10-08-2012 22:44:20 ]
pi_115418465
Gaaf he, ik had dat filmpje al eens ergens gezien
pi_115419887
Ik kwam het op Facebook tegen, als reactie op minder prettige foto's van Parzival (blauwe tong). Vind het erg gaaf om te zien. Het is een ruiter die overigens ook gewoon in de reguliere wedstrijdwereld zit: http://alizeefroment.equivip.com/.
pi_115510705
Pfff ik wil waarschijnlijk van stal gaan wisselen omdat mijn huidige stal nogal ver van huis is en de stal die ik in gedachten heb een veel mooier buitenrij gebied heeft en de paardjes langer buiten staan. Maar op de een of andere manier voel ik me schuldig tov de huidige staleigenaren die me altijd supergoed hebben geholpen met alles...lastig hoor
pi_115511571
Als de paarden langer buiten staan, zou de keus voor mij snel gemaakt zijn. :Y
pi_115515991
Ja stiekem heb ik de keus ook al gemaakt, maar vindt het lastig om het nieuws te regen ;)
Ik ga komend weekend nog eens bij de andere stal kijken en vragen hoeeel plek ze nog hebben
pi_115516196
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 14:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Pfff ik wil waarschijnlijk van stal gaan wisselen omdat mijn huidige stal nogal ver van huis is en de stal die ik in gedachten heb een veel mooier buitenrij gebied heeft en de paardjes langer buiten staan. Maar op de een of andere manier voel ik me schuldig tov de huidige staleigenaren die me altijd supergoed hebben geholpen met alles...lastig hoor
Had ik ook toen ik bij de vorige stal weg ging, hartstikke aardige pensionhouders, maar het 24/7 koeiengras ging gewoon niet met de merrie die ik heb. Ze namen het heel goed op en begrepen het gewoon. Heb ze dan ook netjes bedankt voor de tijd daar, klein afscheidsfeestje gehouden daar met de pensionhouders en de andere stalgenoten en soms kom ik er nog om even bij te kletsen.

Maak je dus niet te druk, je moet doen wat het beste is voor je paard en voor jezelf, als je dat gewoon vriendelijk brengt is het maar zelden een probleem, als die mensen gewoon aardig zijn dan begrijpen ze het vast wel.
pi_115516680
Ja ze begrijpen het ook vast wel, ik maak het waarschijnlijk groter dan nodig is :) hihi karaktertrekje ;)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:03:19 #153
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115682984
vorige week op vakantie geweest in sunnybeach, bulgarije, en dan zie je maar weer hoe goed onze paarden het hebben.

die paarden daar stonken, niet normaal, zagen er onverzorgd uit, mager, en werden zo los weggezet, vermoed wel een handrem op de kar, maartoch..
nerovetsrethca
pi_115688946
Ja, Bulgarije is een erg arm land...
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 23:31:52 #155
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115700606
Viel daar nog wel mee, waren vooral zigeuners...
nerovetsrethca
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:04:11 #156
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115835664
pff, het is geen weer meer om een concours te organiseren/ opbouwen...
al sinds zaterdag hele dagen in het zweet lopen :P
nerovetsrethca
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:08:40 #157
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115946460
Vandaag weer met Rio gereden :o. Hij was ZO goed _O_. Ik ben hem nu een kleine drie weken weer aan het rijden en het is alsof hij nooit stil heeft gestaan...

Mooi opgericht, oefeningen loopt hij als een zonnetje. Ik breng alleen veel meer stap erin dan ik eerst zou doen. We gaan eerst flink conditie opbouwen en dan steeds langer en harder trainen. Voor ons beide goed :9.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:54:12 #158
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_115947886
nice! :)
nerovetsrethca
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:37:44 #159
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116042150
zo. vanaf maandag hele week in de weer geweest met ons zomerconcours en jubileumavond, wat vanmiddag helaas in het water gevallen is, en het halve programma moest worden afgelast. nu totaal gesloopt :P

ook niet zo gek denk ik met 8 uurtjes slaap dit weekend, en 114 uur aanwezig zijn daar vanaf maandag tot vandaag :P

[ Bericht 27% gewijzigd door slangpie op 26-08-2012 21:48:51 ]
nerovetsrethca
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:48:24 #160
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116043106
oeps
nerovetsrethca
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:00:16 #161
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116114623
Vandaag op de pony gezeten voor het eerst. Net zo braaf. Meteen wat rondjes gestapt omdat ze het zelf aanbood.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:06:34 #162
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116156631

ons concours wat helaas de laatste dag in het water is gevallen...

meer foto's staan trouwens op www.isidorusruiters.nl, heb mezelf afgemeld.. had er al met al anderhalve week al niet meer opgezeten, zelf last van de voet, en druk met het concours, dus vond het wel best.
nerovetsrethca
  woensdag 29 augustus 2012 @ 20:21:18 #163
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116161281
quote:
6s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 18:06 schreef slangpie het volgende:
[ afbeelding ]

ons concours wat helaas de laatste dag in het water is gevallen...

meer foto's staan trouwens op www.isidorusruiters.nl, heb mezelf afgemeld.. had er al met al anderhalve week al niet meer opgezeten, zelf last van de voet, en druk met het concours, dus vond het wel best.
Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ook :7.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 20:23:40 #164
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116161355
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:21 schreef Samzz het volgende:

[..]

Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ook :7.
sint isidorushoeve inderdaad:D

op het zomerfeestenterrein om precies te zijn :P

jij komt ook uit deze hoek van het land?
nerovetsrethca
  woensdag 29 augustus 2012 @ 20:24:27 #165
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116161391
quote:
6s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:23 schreef slangpie het volgende:

[..]

sint isidorushoeve inderdaad:D

op het zomerfeestenterrein om precies te zijn :P

jij komt ook uit deze hoek van het land?
Enschede. Het Twentse Ros Lonneker.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 20:28:05 #166
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116161527
oke, nog meegereden bij ons? :P
nerovetsrethca
pi_116162897
Vandaag de nieuwe bak even uitgeprobeerd, hij was nog wat mul, dus niet te hard gewerkt erin. Maar wat fijn zo'n nieuwe bak en nieuwe roundpenn!
De roundpenn had ik al goed ingewijd, erg prettig dat deze een maatje groter is, vooral voor de haf prettig, die kan hierin erg makkelijk galopperen!
pi_116163626
Wij hebben de laatste tijd alleen maar buitenritten gedaan. En sinds ik mijn Christ Iberica heb, heb ik mijn zadel helemaal niet meer gebruikt. :D Nieuwe hobby: LHO op de skeelers, ik op het paard. *O*
  woensdag 29 augustus 2012 @ 21:19:12 #169
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116163731
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:01 schreef erodome het volgende:
Vandaag de nieuwe bak even uitgeprobeerd, hij was nog wat mul, dus niet te hard gewerkt erin. Maar wat fijn zo'n nieuwe bak en nieuwe roundpenn!
De roundpenn had ik al goed ingewijd, erg prettig dat deze een maatje groter is, vooral voor de haf prettig, die kan hierin erg makkelijk galopperen!
round pen is toch gewoon een omheinde volte?
nerovetsrethca
pi_116165104
quote:
6s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:19 schreef slangpie het volgende:

[..]

round pen is toch gewoon een omheinde volte?
Eigenlijk wel ja ;)
Maar de round penn rij ik eigenlijk niet in, behalve dan bij het begin van bridleless riding, zonder enig tuig rijden dus, dan is het best prettig als ze geen grote ruimte hebben waar ze overal heen kunnen ;)
Wat grondwerk betrefd is het ideaal voor vele dingen, het begin van at liberty, meer lichaamsgericht werken, of gewoon het begin van grondwerk.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 22:43:02 #171
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116168181
quote:
6s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:28 schreef slangpie het volgende:
oke, nog meegereden bij ons? :P
Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 22:54:19 #172
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116168701
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 22:43 schreef Samzz het volgende:

[..]

Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.
Ojah klopt ook.. Mooi :)
nerovetsrethca
pi_116177974
Wij hebben besloten voorlopig op de huidige stal te blijven. Vooral omdat het nu goed gaat tussen paardje en mij en ik nog even verder aan onze band wil werken voor ik hem in het diepe van een nieuwe omgeving gooi.

En deze maand maar de helft van de lessen en vooral lekker veel buitenritjes :)
pi_116178234
Na 2 maanden komt mijn paardje eindelijk weer in de buurt te staan *O*
Ik ben 60km verder verhuisd en wat is het vreselijk om je paard niet in de buurt te hebben zeg! Op haar nieuwe stal gaat ze het nog eens beter krijgen ; veeeeeel meer wei , een grote stal en lekker aan het bos. Zaterdag is het zover en ik kan niet wachten , ik voel me net een klein kind en mijn vriend wordt knettergek van mij ' nog maar () nachtjes slapen ' ' wat duurt de tijd lang ' :D
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_116178613
wel fotos maken van zn nieuwe plekje he :)
pi_116178954
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:37 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wel fotos maken van zn nieuwe plekje he :)
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
pi_116179453
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
pi_116180508
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
pi_116182281
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:51 schreef TripleS het volgende:

[..]

Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.

Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.

Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...

Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.

Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.

Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
pi_116197567
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
Die mogelijkheid is er idd :)

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:58 schreef Isegrim het volgende:
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is :)

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.

Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.

Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...

Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.

Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.

Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
Het is een behoorlijk grote weide en de paarden schijnen (volgens eigenaar) erg mak en lief naar andere paarden te zijn behalve 1 merrie , die schijnt echt ontzettend dominant te zijn dus daar moest ik mee oppassen , maar nu twijfel ik nog steeds , wel of geen stuk afzetten haha.

Verder ben ik echt ontzettend blij met het nieuwe plekje , de boer heeft 18Hectare!! land tot zijn beschikking en naast 6 paarden en 5 koeien wordt dat niet gebruikt en als ik het erf af ga dan sta ik al in het bos , zooooo blij *O*
pi_116197732
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef TripleS het volgende:
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is :)
*O* Geweldig. :)
pi_116200084
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

*O* Geweldig. :)
Het was nog wel een behoorlijke zoektocht , het is blijkbaar nogal "zeldzaam" , 24/7 buiten :')
pi_116200194
Ja, hier in de Randstad is er bijna niet aan te komen! Hangt ook erg af van de grondsoort. Daarom ben ik zo'n fan van hit actief. Het enige echte alternatief is verhuizen naar de Veluwe of Drenthe ofzo.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:08:02 #184
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116200638
ook niet verkeerd, de veluwe, uren door de bossen dwalen _O_
nerovetsrethca
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:18:04 #185
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116201139
Ik hoef maar tien minuutjes te rijden over een rustige weg achteraf en ik zit in een gigantisch natuurgebied met bos, veen en moeras O+.
pi_116201149
Ja, heerlijk, maar de werkgelegenheid is er wat minder. :P
pi_116411934
Gister toch iets vreemds meegemaakt :D mijn liever lui dan moe paard die schijnbaar had onthouden welk paadje mijn favoriet is om de galop te oefenen begon direct toen we dat paadje insloegen te drammen voor een flinke galop :')

Snap er niks van! En hard dat ie ging toen hij uiteindelijk mocht. Hij werd er helemaal heet van en het heeft daarna echt minstens een kwartier geduurd voordat ik hem weer rustig had. doet ie anders nooit. Toch maar even wat meer afwisseling in de galop stukjes brengen want alhoewel ik het gister wel grappig vondt wil je natuurlijk niet dat een paard dat voor je gaat bepalen
pi_116412262
Toen ik mijn haf net had ging ik regelmatig samen rijden met iemand met een (koersende) draver, lekker hard door het bos heen crossen, de draver in draf, wij in rengalop(de draver was zo aardig zich aan te passen aan mijn haf) ;)
Dan hadden we ook vaste paden waar we echt hard gingen, dat was dus een beetje een vergissing kwam ik al snel achter omdat hij echt verwachte op die paden hard te gaan en dat ik als ik dat niet wilde aardig aan de bak moest om te doen wat ik wilde.
Daar heb ik wel van geleerd dat je af moet wisselen zodat het altijd jouw idee blijft om lekker hard te gaan zo nu en dan ;)
pi_116412714
ja ik had dit natuurlijk al wel eens gehoord..maar ik was zo naief om te denken dat mijn paard dar niet warm of koud van werd ghihi :)

In de bak wordt ie ook wel wat heet van veel galloperen, maar ik dacht dat dat kwam omdat dat niet zo goed lukt nog en hij gewoon een beetje geirriteerd raakt :) ach en zo leer ik mijn paardje steeds beter kennen!
  woensdag 5 september 2012 @ 19:53:56 #190
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116432578
word tijd dat ik weer een keer naar buiten ga :P als ik zondag niet te brak ben, en het weer goed is :) 6 km met de trailer en ik zit in een heerlijk bos :)
nerovetsrethca
pi_116449141
Zondag wordt het prima weer :Y

Gister weer het bos ingeweest en ook het galop paadje meegepakt, maar dan in stap aan een lang teugeltje...niks meer te merken van de drammerigheid van eergister :)

vrijdagmorgen weer :)
  donderdag 6 september 2012 @ 20:45:39 #192
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116475333
zonet nog even geweest, in plaats van trainen :)
nerovetsrethca
pi_116488314
ey zo'n foto heb ik ook :)

En over een half uur als ik mijn dochter naar school heb ga ik weer. En dan heeft paardje 4 dagen vrij..
En morgen naar Horse event :)
pi_116488743
Het beste uitzicht dat er is! :)
pi_116493278
absoluut :)

vanmiddag gaan de ijzers van zijn voor hoeven eraf, kijken hoe het zonder hoeven gaat :)
pi_116498468
Succes! Ik hoop dat het goed gaat. Soms kost het tijd - heeft hij lang op ijzers gestaan?

Ik ben erg blij dat Fin nooit ijzers gehad heeft. Hij heeft ook prachtige voeten. :) En we hebben sinds kort een hele fijne nieuwe hoefsmid (http://www.hoefsmederijerdbrink.nl/). Echt een leuke vent, verstand van zaken, op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en geen 'ijzervreter' (zijn eigen term voor smeden die altijd maar alles op ijzers willen zetten :P ).
pi_116500183
Hij stond voordat hij hier op stal kwam rondom op ijzers omdat hij werd gebruikt voor voor de kar (3 jaar geleden).

Op deze stal hebben ze toen zijn hoefijzers achter eraf gehaald omdat er alleen recreatief mee gereden werd. En dat doe ik nu ook, dus ik denk dat hij ook wel voor zonder ijzers kan en de hoefsmid zei dat we dat best konden proberen.

Toen ze achter eraf zijn gehaald heeft hij nergens last van gehad ..dus daar hoop ik nu ook op :)
  vrijdag 7 september 2012 @ 15:43:48 #198
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116501527
heb de ijzers er deze week ook onder heen laten halen, had ze puur voor de wedstrijden, en aangezien ik buiten geen wedstrijden meer heb, vond ik het jammer geld om er nu al nieuwe onder te leggen..
nerovetsrethca
pi_116502554
tja, niet nodig is niet nodig he :) heeft jou paardje er geen last van als je ze eronderuit haalt?
  vrijdag 7 september 2012 @ 16:17:21 #200
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116502587
Vandaag voor het eerst los rondgestapt op de pony :).
  vrijdag 7 september 2012 @ 16:38:39 #201
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116503603
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 16:16 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
tja, niet nodig is niet nodig he :) heeft jou paardje er geen last van als je ze eronderuit haalt?
nee helemaal niks :) ideaal zo :)
nerovetsrethca
pi_116506545
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 15:03 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Hij stond voordat hij hier op stal kwam rondom op ijzers omdat hij werd gebruikt voor voor de kar (3 jaar geleden).

Op deze stal hebben ze toen zijn hoefijzers achter eraf gehaald omdat er alleen recreatief mee gereden werd. En dat doe ik nu ook, dus ik denk dat hij ook wel voor zonder ijzers kan en de hoefsmid zei dat we dat best konden proberen.

Toen ze achter eraf zijn gehaald heeft hij nergens last van gehad ..dus daar hoop ik nu ook op :)
Ook voor de kar kan prima zonder ijzers als je een paard met gezonde voeten hebt. :Y Finnegan draaft momenteel behoorlijk veel op het harde en de hit-actief is voor de helft bestraat, maar zijn hoeven groeien zó snel. :o
pi_116572969
ik dacht vandaag te gaan kijken hoe meneer het zonder ijzers deed, maar de smidt had nog geen tijd gehad :')

gister op horse event cowboy magic detangle and shine gehaald en het werkt echt super :) stond er echt van te kijken hoeveel voller zn staart en manen leken na een klein beetje van dat spul :)
pi_116581798
Dat is geweldig spul inderdaad. Het lijkt duur, maar je hebt er maar héél weinig van nodig en het blijft lang zitten.
pi_116593671
ja je hebt er echt maat weinig van nodig...er stond op de tube dat je maar een beetje ter grootte van een cent nodig had...en dat is dus echt zo :)
  maandag 10 september 2012 @ 21:38:25 #206
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116621252
hoe wil je dat in godsnaam dan over de hele staart gelijkmatig verdelen dan?
nerovetsrethca
pi_116621578
Dat gaat prima. Je hebt echt maar zo weinig nodig, ook met een tinker met een enorm dikke staart. Je borstelt het erdoorheen en het is echt magisch. :P

Wat wordt het alweer vroeg donker. :'(
pi_116637117
een beetje in je handen verdelen en dan met je vingers door de staart gaan en dan verder uit borstelen. Ik dacht ook dat dat niet ging werken met zo'n klein beetje..maar stond er echt van te kijken :)

en vroeg donker ja :(
  donderdag 13 september 2012 @ 11:11:56 #209
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116734330
Dat meisje dat vorige week zo hard van d'r paard is geklapt, is overleden.
pi_116735193
ja was het topic aan het volgen op bokt...helaas was de laatste update niet waar iedereen zo hard op hoopte...triest
  donderdag 13 september 2012 @ 11:40:36 #211
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116735234
Ja, triest nieuws idd. Zo zie je maar dat het in een klap over kan zijn... Bah -O-.
pi_116735313
ja...maar ikdenk dat je daar vooral niet te lang bij stil moet staan...want dan durf je ineens een stuk minder (ik tenminste)
pi_116737035
Droevig verhaal idd...
pi_116763048
linkje? ik doe niet aan bokt..
nerovetsrethca
pi_116771964
Tjeempig zeg, wat een naar verhaal. Denk je leuk op een buitenritje te gaan, gebeurd dat, pffff.
Het leven is kwetsbaar soms....
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:00:56 #217
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117056913
De tandarts is gisteren weer geweest voor controle. Rio had een mooie haak links boven, het arme paard. Gelukkig zijn de tandjes weer goed O+.

Hij was net zo braaf :o. Zelfs met de elektrische vijl *O*.
  vrijdag 21 september 2012 @ 13:49:10 #218
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117062824
hmm.. ga misschien stoppen met rijden.
of een ander zoeken die haar deels ook wil rijden.
moet straks met het werk veel naar het buitenland, en vanaf januari zit ik constant 2 weken in engeland, en een weekje/weekendje thuis...
moeilijke keuze.
nerovetsrethca
pi_117121249
Pfoe, helemaal stoppen met rijden....ga je dat niet enorm missen?
Stomme vraag...natuurlijk ga je dat missen anders was het geen moeilijke keus...duh!

Is het makkelijkaan een (volwassen) bijrijder komen in jullie omgeving? Hier volgens mij nl niet zo.
pi_117121468
Ik ben in mijn leven een paar keer 'gestopt met de paarden' maar het gaat altijd weer kriebelen. Paarden zijn voor mij ook een manier om te ontsnappen aan de hectiek van alledag. Als ik op mijn paard zit, voel ik me volledig vredig en gelukkig. O+ Ik denk dan echt nergens anders aan, alle stress is weg.
  zondag 23 september 2012 @ 00:10:21 #221
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117135483
Nouja een bijrijder is wss wel gevonden hier.. Zobiezo 1tje wel, tenminste als hij geen ander paard heeft om te rijden..
Meisje wat ik ken van school ook, maar weet niet hoe ze rijdt...
En ja, missen ga ik het uiteraard wel.. Keuzes maken ;)
nerovetsrethca
  zondag 23 september 2012 @ 13:36:14 #222
309644 Dikkeh
wust relle must 058 belle
pi_117146660
Ik heb veel liever een hond :Y
pi_117148266
Oh. En nu?
pi_117303364
Nou de ijzers zijn er nu een weekje af en hij heeft de eerste buitenrit iets gevoeliger gelopen, maar ondertussen is er niks meer van te merken :)

Ben benieuwd hoe snel ze slijten...
pi_117304921
In het begin waarschijnlijk wat sneller, maar dat herstelt zich. Als hij mooi 'plat' (niet steil) bekapt wordt en de straal raakt de grond goed, dan past de groei zich aan aan de 'slijtage'. Ik kan er bij die van mij soms bijna niet tegenop bekappen, zo snel groeien ze. En hij loopt veel op het harde.
pi_117322975
net nog evne met het paard naar buiten geweest, maar was blij dat ik de ijzers er niet meer onder heb, ze begon zo al een paar keer te glijden op het asfalt, als ze weer eens aan het eikelen was...
nerovetsrethca
pi_117324230
Zijn voorhoeven lijken in elk geval steviger als zijn achterhoeven en dus steviger als ik verwachtte :)
Wij zijn net ook even buiten geweest, gelukkig droog gehouden meneer vondt de koeien die als een dolle langs ons af bleven rennen gelukkig geen probleem :)
pi_117324520
das mooi :)

de mijne zit altijd te auwehoeren dat ze niet van stal wegwil. stilstaan en omdraaien en dat soort dingen. even niet zo lief doen tegen het paard, en 't is over.
nerovetsrethca
pi_117326193
Finnegan weigert het erf af te gaan als wij niet allebei mee zijn. Met een ander paard erbij gaat het prima, maar het is me tot nu toe niet gelukt om alleen op pad te gaan. Het scheelt dat wij eigenlijk altijd samen naar Fin toe gaan. :)
pi_117329776
Mijn haf had dat ook, met anderen erbij(paarden of mensen) geen probleem, alleen kon hij maar zo wat gaan spoken tussendoor.
Maar dat hebben we er inmiddels wel uit, het was bij ons een kwestie van op tresholds letten, ipv daar overheen te duwen aan ontspanning werken en zo het terrein waarbij hij op zijn gemak bleef uit te breiden.(vreemde terreinen weet ik niet hoe hij het zal doen in eerste instantie, daar ben ik altijd met anderen tot nu toe. Ga er vanuit dat het dan weer even naar de eerste situatie terug zal gaan)
Dat hebben we eerst lopend gedaan en daarna moest het rijdend weer een klein beetje overnieuw, blijkbaar is dat heel anders, loop je als paard toch een beetje alleen daar voorop ofzo ;)

quote:
6s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:46 schreef slangpie het volgende:
das mooi :)

de mijne zit altijd te auwehoeren dat ze niet van stal wegwil. stilstaan en omdraaien en dat soort dingen. even niet zo lief doen tegen het paard, en 't is over.
Ze doen het niet om je te gallen, maar vanuit onzekerheid/angst.
pi_117334938
Als ik er mee aan de slag ga, krijg ik hem ongetwijfeld ook zo ver zonder al te veel problemen, maar ach, we zijn er bijna altijd samen, dus ik vind het zo ook wel prima. :)
pi_117337105
Lopend is het trouwens geen enkel probleem, alleen als ik erop zit.
pi_117342651
Dat is hier gelukkig geen probleem..wat hij wel kan doen als hij alleen is is om proberen te draaien of heel schrikkerig worden. Maar dat gaat ook al veel beter als voorheen.

Dat omdraaien is hier trouwens gewoon uitproberen...niks met angst ofzo te maken :)
pi_117345696
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:47 schreef Isegrim het volgende:
Als ik er mee aan de slag ga, krijg ik hem ongetwijfeld ook zo ver zonder al te veel problemen, maar ach, we zijn er bijna altijd samen, dus ik vind het zo ook wel prima. :)
Ik ben vaak alleen, dus ik moest wel, kon het niet gebruiken dat hij naast dat weggetje ging lopen spoken en doen. Wilde toch ook wel van het terrein af, alleen maar in de bak rijden is niets voor mij.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 09:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Dat omdraaien is hier trouwens gewoon uitproberen...niks met angst ofzo te maken :)
Doet hij dat omdraaien dan ook op plekken waar hij wel zeker op zijn gemak is, in de vaste bak, op de voerplaats, de poetsplaats, in de wei enz?
pi_117352086
ow als hij de kans krijgt in de bak gaat hij ook precies die kant op die meneer wilt :Y

Meestal is hij niet zo hoor, maar soms....en dat vindt ik leuk aan hem, uitproberen of een geintje uithalen mag soms best :D

En ik ken hem goed genoeg om te weten wanneer hij angstig of onzeker is, dat laat hij namelijk heel goed merken :Y
pi_117353201
Was ik weer even! Sorry dat ik geen update heb geplaatst over het nieuwe plekje van mn moppie maar wij krijgen gezinsuitbreiding! Een Shire-veulen komt de familie versterken!
Mijn vriend is helemaal overstag en nu ook paardengek , dit wordt zijn kindje en oooh wat is hij blij met zijn paardenkind :D
pi_117354340
leuk :)foto!!
  vrijdag 28 september 2012 @ 15:33:44 #238
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117354700
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 21:19 schreef erodome het volgende:
Mijn haf had dat ook, met anderen erbij(paarden of mensen) geen probleem, alleen kon hij maar zo wat gaan spoken tussendoor.
Maar dat hebben we er inmiddels wel uit, het was bij ons een kwestie van op tresholds letten, ipv daar overheen te duwen aan ontspanning werken en zo het terrein waarbij hij op zijn gemak bleef uit te breiden.(vreemde terreinen weet ik niet hoe hij het zal doen in eerste instantie, daar ben ik altijd met anderen tot nu toe. Ga er vanuit dat het dan weer even naar de eerste situatie terug zal gaan)
Dat hebben we eerst lopend gedaan en daarna moest het rijdend weer een klein beetje overnieuw, blijkbaar is dat heel anders, loop je als paard toch een beetje alleen daar voorop ofzo ;)

[..]

Ze doen het niet om je te gallen, maar vanuit onzekerheid/angst.
neuh, puur auwehoeren, omdat ze niet ibj de anderen weg wil...
nerovetsrethca
pi_117360174
Paarden kunnen geen 'geintjes maken' of 'ouwehoeren'. Ze zijn daar simpelweg niet intelligent genoeg voor.
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:03:05 #240
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117408183
daar denk ik persoonlijk iig anders over. maargoed, maakt niet uit :P

kwam ik net op FB tegen bij een vriendin :)
nerovetsrethca
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:19:36 #241
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117408817
Vooral die spelfout. Verder is hij wel grappig.
pi_117408866
Ja die had ik ook al gezien :)
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:21:28 #243
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117408888
je bedoelt rechtgestaan? :P
nerovetsrethca
pi_117436683
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:03 schreef slangpie het volgende:
daar denk ik persoonlijk iig anders over. maargoed, maakt niet uit :P

[ afbeelding ]

kwam ik net op FB tegen bij een vriendin :)
Das een leuke!!

Oh en onze nieuwe aanwinst *O* O+ :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117438473
Aahw :) wat een leukerd
pi_117438685
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:55 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Aahw :) wat een leukerd
Dank!Echt braaf (en grooooot) ook voor haar leeftijd! (4,5mnd)
pi_117443322
Dat wordt een flinke joekel zo te zien. :Y
pi_117445074
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 22:04 schreef Isegrim het volgende:
Dat wordt een flinke joekel zo te zien. :Y
Dat vraag ik me af . Moeder is 1.80 en vader was 1.85 (op 3-jarige leeftijd) . Eigenlijk vind ik 1.80 wel een mooie maat _O- Houden zo :D
pi_117456083
so! 4,5 maand..dan is hij echt enorm ja :D
pi_117461510
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:28 schreef TripleS het volgende:

[..]

Das een leuke!!

Oh en onze nieuwe aanwinst *O* O+ :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een hele grote baby, wat schattig! ;)
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 21:46:21 #251
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117523855
nice! :)

gisteravond even rondje gesprongen, niet geheel tevreden, vooral over mezelf niet :')
nerovetsrethca
pi_117578200
en de ijzers gaan er weer onder. Hij loopt kreupel en niet zo'n beetje en er zat een pols op zijn hoef. Dus ik kreeg het advies om niet verder te gaan hiermee en ijzers eronder te zetten voor hij er nog meer last van kreeg.
pi_117581391
Heeft hij geen hoefzweer dan(of de goden mogen verhoeden een beginnende hoefbevangenheid)?

Er zijn maar bar weinig problemen in de hoef waarvoor een ijzer handiger is, een ijzer beperkt namelijk altijd het hoefmechanisme.
pi_117581748
tja, weet je wat het is. ik heb zelf niet heel veel verstand van dit soort dingen, dus ik haal mijn info uit veel lezen op internet. Diegene die mij adviseren zijn de hoefsmid/ staleigenaar en mijn instructrice/staleigenaresse. En die mensen hebben zoveel mee ervaring dat het voor mijn gevoel ook dom is om niet naar hun te luisteren.
Ik kan nu wel doorzetten in de hoop dat het minder wordt, maar zo kreupel lopen kan niet goed zijn...
En hij heeft hiervoor nog nooit ook maar een dag kreupel gelopen

En hoefzweer zou ik moeten zien toch?
En hoefbevangenheid zou ik meer aan moeten zien als alleen extreem gevoelig lopen bij aandraven onder het zadel?
Ik zal eens op internet zoeken, maar ze hebben er gister op stal naar gekeken en dan denk ik dat ze dat wel gezegd zouden hebben
pi_117582008
Hoefzweer hoef je niet te zien(zie je alleen als die een weg naar buiten vindt), maar als die onder de zool zit kan dat vrij pijnlijk zijn en een kreupel paard opleveren, heel kreupel zelfs.
De pols in de hoef(nou ja in, digitale pols) betekend meestal dat er wat aan de hand is, het meest voorkomend is dan die hoefzweer en de hoefbevangenheid, maar het kan ook wat anders zijn(van ernstig naar niet ernstig).

Een paard gaat niet kreupel lopen van geen ijzers onder hebben, gevoelig lopen is een mogelijkheid, hele snelle slijtage kan problemen opleveren, maar dan weet je ook wat er aan de hand is.
Kreupel en een digitale pols zijn niet echt kenmerken van problemen door het ijzerloos lopen.

Heb je er al eens aan gedacht om er een hoefsmid bij te halen die een goede ervaring heeft met de blote hoef, een natuurlijk bekapper of een gewone bekapper die niet zo van de ijzers is?
Want de meeste ijzersmeden hebben bar weinig ervaring met de blote hoef en bekappen dan ook echt op ijzers eronder zetten.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 11:47:39 #256
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117582264
Eens met Erodome :). Deze kreupelheid zou hij ook gaan vertonen met ijzers. IJzers zijn geen heelmeesters, helaas.
pi_117582290
nja wat is het verschil tussen kreupel lopen en heel gevoelig lopen om zijn hoeven te ontlasten?

de hoef waar een hele lichte pols in te voelen was was de hoef waar een stukje uit was en waar de rest van de hoef ook erg kort door is nu. De andere hoef is veel minder/ niet gevoelig.

De smid die ik heb is de staleigenaar...een andere smidt op het terrein is niet echt een optie.
En ik geloof ook niet dat hij perse van de ijzers is hoor. sterker nog de meeste van hun ponys lopen zonder ijzers en alleen de ponys waar het niet bij ging lopen op ijzers.

Maar, als ik er nu ijzers onder laat slaan, en het is wel een hoefzweer, zou het dan nog steeds zichtbaar moeten zijn aan zijn lopen? of kan het zijn dat je et dan niet meer ziet?
pi_117582534
Ik zou vooral persoonlijk proberen uit te vinden wat er met de hoef aan de hand is. Daarvoor heb je iemand nodig met verstand van zaken, die niet er maar een ijzer onder zet om te proberen of dat werkt, maar die echt naar die hoef gaat kijken(klopper erop, knijper gebruiken enz).

Als je dan weet wat er aan de hand is kan je een goede beslissing nemen, maar het lijkt me handig om eerst te weten waarom.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 12:00:53 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117582689
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 11:48 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nja wat is het verschil tussen kreupel lopen en heel gevoelig lopen om zijn hoeven te ontlasten?

de hoef waar een hele lichte pols in te voelen was was de hoef waar een stukje uit was en waar de rest van de hoef ook erg kort door is nu. De andere hoef is veel minder/ niet gevoelig.

De smid die ik heb is de staleigenaar...een andere smidt op het terrein is niet echt een optie.
En ik geloof ook niet dat hij perse van de ijzers is hoor. sterker nog de meeste van hun ponys lopen zonder ijzers en alleen de ponys waar het niet bij ging lopen op ijzers.

Maar, als ik er nu ijzers onder laat slaan, en het is wel een hoefzweer, zou het dan nog steeds zichtbaar moeten zijn aan zijn lopen? of kan het zijn dat je et dan niet meer ziet?
Als het een zweer is, moeten juist de ijzers eraf. Je hebt geen idee waar deze zou kunnen uitbreken namelijk.

Haal er, net als Erodome zegt, een goede smid bij en laat hem/haar de hoef goed bekijken en bevoelen. Je hebt de pech dat net nu een hoofdprobleem komt opzetten, waardoor ik best snap dat je aan ijzerloos gaat twijfelen.
pi_117583909
zoals ik al zei de staleigenaar is smid, ik kan er niemand anders bij halen...
hooguit de veearts
pi_117584116
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
hooguit de veearts
Heb je geen paardenkliniek met hoefsmid in de buurt? Meestal is de hoefsmid daar niet (veel) duurder dan een hoefsmid die langs komt.
Of kan je aan je eigen smid vragen om de hoef te onderzoeken, als hij een goede smid is zou hij daar de hulpmiddelen voor moeten hebben en weten hoe hij dat moet doen.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 12:54:54 #262
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117584362
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
hooguit de veearts
Waarom kan dat niet? Ben je verplicht zijn diensten af te nemen of zo?
pi_117584502
nee helaas..wel een kliniek, maar geen hoefsmid. Het is trouwens de veearts die bij ons op stal komt van diezelfde kliniek.

Deze smid vragen de hoef te onderzoeken kan ik uiteraard wel doen.
zal hem straks gelijk vragen ernaar te kijken.

zo gek is dat niet hoor dat ze op stallen waar ze eigen instructeurs of hoefsmeden of wat dan ook hebben liever niemand anders zien :)
En daar ga ik ook niet over in discussie, het is een goede smid die enorm veel klanten heeft en zijn vak goed verstaat
pi_117584918
Hoe kun je dat beoordelen als je er zelf geen verstand van hebt? :P Flauwe vraag, weet ik, maar in jouw geval zou ik verder zoeken. Symptoombestrijding heb je niets aan. Het kan gewoon toeval zijn.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 13:27:39 #265
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117585440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nee helaas..wel een kliniek, maar geen hoefsmid. Het is trouwens de veearts die bij ons op stal komt van diezelfde kliniek.

Deze smid vragen de hoef te onderzoeken kan ik uiteraard wel doen.
zal hem straks gelijk vragen ernaar te kijken.

zo gek is dat niet hoor dat ze op stallen waar ze eigen instructeurs of hoefsmeden of wat dan ook hebben liever niemand anders zien :)
En daar ga ik ook niet over in discussie, het is een goede smid die enorm veel klanten heeft en zijn vak goed verstaat
Sorry dat ik mijn twijfels heb bij een smid die meteen naar de ijzers grijpt zonder eerst een mogelijke oorzaak te zoeken.
pi_117586578
dat mag, twijfels hebben bedoel ik dan ;) die heb ik ook en daarom ga ik mee met de mensen die mij al veel goed advies hebben gegeven ;)

@Erodome: grappig ;)
nja ik ga er van uit dat als een smid veel tevreden klanten heeft en zelf een hoop paarden heeft staan die allemaal prima bekapt zijn en hij ook wat paarden heeft geholpen die slecht liepen of wat dan ook door een bepaalde manier van bekappen of evt een ander soort ijzer, dat hij in elk geval goed genoeg is om een probleem in te schatten en daar iets mee te doen

maar tegenwoordig is het ook wel zo dat zoveel mensen zoveel meningen hebben. En als je weinig ervaring hebt zul je iemand moeten hebben die je vertrouwt en niet maar met iedereen meegaan.

Dus ik snap wat jullie zeggen en mischien had ik het anders aangepakt als ik ergens anders zou staan. Maar voor nu vertrouw ik erop dat ze weten wat ze doen en laat ik hem de hoef nakijken.
pi_117645744
Hoe gaat het met je paardje nu Blablabla?
pi_117652344
Volgens de smid goed. Hij heeft er naar gekeken en zag verder niks vreemds, conclusie was dus echt ocergevoeligheid van het zonder hoeven lopen. er zitten nu weer ijzers onder.

Ik ben gister op stal geweest omdat de zadelmaker kwam, even zadel laten checken maar heb dus niet gereden enin stap was er toch al niks van te zien. Geen pols meer in zijn been in elk geval.

Ik ga straks weer naar stal om te rijden en kijken hoe het nu in draf gaat
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:10:17 #269
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117666458
het zit ons ook altijd tegen, afgelopen zomer aantal rubrieken moeten aflassen vanwege overvloedige regenval bij ons zomerconcours, hebben we dat naar dit weekend verplaatst, en wat denk je? afgelast :'( alleen de dressuur nog naar binnen kunnen verplaatsen :)
nerovetsrethca
pi_117666585
Hier is het weer al de hele dag prachtig... Bij jullie regen?
pi_117668803
Hier heeft het ook de hele dag geregend, jammer hoor slangpie!

En paardje loopt weer als een zonntje!
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:27:45 #272
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117668942
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:10 schreef slangpie het volgende:
het zit ons ook altijd tegen, afgelopen zomer aantal rubrieken moeten aflassen vanwege overvloedige regenval bij ons zomerconcours, hebben we dat naar dit weekend verplaatst, en wat denk je? afgelast :'( alleen de dressuur nog naar binnen kunnen verplaatsen :)
Donderdag was de bak al redelijk nat, en sindsdien heeft het meer geregeend dan dat het droog was zo ongeveer...
nerovetsrethca
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:22:37 #273
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117754615
hier iemand wel eens mee gemaakt met extreem kwijlende paarden? de mijne kwijlt op 't moment echt extreem, en de andere 2 ook een beetje, we vermoeden schimmels in het gras... dus morgen staan ze op een andere weide, en bel voor de zekerheid de DA nog even.

had vanavond concours, maar kon verder niks aan het paard ontdekken, gewoon fit, helder uit de ogen kijken, geen overmatig zweten..
nu zorgen dat ze voldoende blijft drinken.
nerovetsrethca
pi_117795281
nee toch een heus paardentopic :o Mag ik ook mee kleppen? Heb 2 fjorden
SPOILER
Een bejaarde taart van 22 en een jonge god van 3,5 :D
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:37:19 #275
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117796425
Lotte, jij hier :D
nerovetsrethca
pi_117796621
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 22:37 schreef slangpie het volgende:
Lotte, jij hier :D
haha ja ik kom jou ook overal tegen he :') Mijn 3,5 jarige moest van de da op dieet. Ik heel stuk wei met inloop afgezet en ruwvoer gehalveerd. Is de etter uit de weide gesprongen :+ Dus nog een lijn boven getrokken weer in de stal gesmeten en nog geen 10 min later liep meneer weer doodleuk achter de stallen. Dus gisteren avond in de stal gegooit en nu was hij een potje chaggie van heb ik jou daar :')
pi_117799796
Dat zou ik ook zijn. :{w :D
pi_117800314
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 23:48 schreef Isegrim het volgende:
Dat zou ik ook zijn. :{w :D
T arme ding heeft t ook zo slecht :p
pi_117800570
Volgens mij zijn fjorden net zo voedsel-geobsedeerd als tinkers, dus je hebt 'm hoe dan ook een groot onrecht aangedaan. :P
pi_117803659
Hihi stiekem moet ik altijd wel lachen om dat soort acties....eten is ook zoooooo fijn he ;)
pi_117804388
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 00:09 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij zijn fjorden net zo voedsel-geobsedeerd als tinkers, dus je hebt 'm hoe dan ook een groot onrecht aangedaan. :P
Ik dacht dat mijn oude taart erg was maar die peert hem niet uit het weiland en wordt ook niet chaggie. Mannen... :p
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:14:30 #282
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117830733
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:07 schreef Lot88 het volgende:

[..]

Ik dacht dat mijn oude taart erg was maar die peert hem niet uit het weiland en wordt ook niet chaggie. Mannen... :p
ik zeg maar even wijselijk niks..... :')

agja, ik had vroeger ook zo'n pony :D liever lui dan moe, behalve als meneer in de gaten had dat ie mocht eten :')
nerovetsrethca
pi_117831138
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:14 schreef slangpie het volgende:

[..]

ik zeg maar even wijselijk niks..... :')

agja, ik had vroeger ook zo'n pony :D liever lui dan moe, behalve als meneer in de gaten had dat ie mocht eten :')
Fedor is geen liever lui dan moe pony hoor. Absoluut niet zelfs. Hij is erg voorwaarts :)
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:22:47 #284
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117831175
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef Lot88 het volgende:

[..]

Fedor is geen liever lui dan moe pony hoor. Absoluut niet zelfs. Hij is erg voorwaarts :)
okee :)
nerovetsrethca
pi_117831216
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef slangpie het volgende:

[..]

okee :)
Wat voor knol heb jij eigenlijk?
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:34:27 #286
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117831795
onbekend :D, nee zit gelders bloed in volgens mij, zal even kijken of ik binnenkort nog een duidelijke foto van het paard kan uploaden :D
nerovetsrethca
pi_117831951
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:34 schreef slangpie het volgende:
onbekend :D, nee zit gelders bloed in volgens mij, zal even kijken of ik binnenkort nog een duidelijke foto van het paard kan uploaden :D
''het paard'' ? Heeft het paard geen naam :(?
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:42:13 #288
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117832268
nee, als ik de stal in kom zeg ik altijd hee Het Paard! :')
nerovetsrethca
pi_117832691
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:42 schreef slangpie het volgende:
whahah :P en de volgende combinatie is .... .... met Het paard. Het paard is een 6 jarige ruin van de hengst (vulmaarin)
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:51:14 #290
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117832838
hmm niet helemaal, tis geen ruin, geen 6 meer, en afstamming onbekend :P
nerovetsrethca
pi_117833288
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:51 schreef slangpie het volgende:
hmm niet helemaal, tis geen ruin, geen 6 meer, en afstamming onbekend :P
Het gaat even om het idee he.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:07:29 #292
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117833765
i know :P

nee ze heet Odette, en nee het is geen oud wijf, oke af en toe dan :')
nerovetsrethca
  zondag 14 oktober 2012 @ 17:34:38 #293
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117962292
gisteravond weergekomen van werk, maar donderdag was de dierenarts dus geweest, we waren de eersten die er over gebeld hadden, ze hadden er nog nooit van gehoord, na ons hebben er zich nog 17 gemeld met de zelfde klachten.
het ging dus wel om slaframine, we hebben ze 1 dag op stal gehad en daarna in een andere weide, en het probleem was over.

van wiki:
quote:
In horses, excessive salivation is usually the first sign of slaframine exposure (Figure 3).
Figure 3: Horse clinically affected with slobbers[7]

Signs typically develop within hours of exposure. The Slaframine poisoning or slobbers likely occur in a cooler and wetter spring or fall because these seasons are ideal for the growth of the fungus Rhizoctonia leguminicola. The other clinical signs associated with the "slobbers syndrome" include salivation, lacrimation, feed refusal, bloating, stiff joints, diarrhea, and weight loss.

The clinical signs of slaframine toxicity are similar in all species. When animals are fed with slaframine contaminated forage then they salivate profusely. The experiment shows that a single dose of slaframine produces salivation for 6–10 hours. However, clinically affected animals can slobber for several days because they are fed with continued slaframine contaminated forages. Various other animals like sheep, swine, and guinea pigs were also found to suffer from Cyanosis and open-mouth breathing under experimental conditions in sheep, swine, and guinea pigs. Pigs were also observed to vomit, became dyspneic, and collapse with stiffened pelvic limbs.[2]
Diagnosis and Treatment

Generally, diagnosis of slaframine toxicity is done by observation of clinical signs (salivation) in animals consuming legume forage, particularly red clover hay. Further tests such as isolating in cultures can be done to identify the fungus Rhizoctonia leguminicola in the hay. Although chemical analysis for slaframine is not usually necessary, chromatographic methods for detecting the toxin in hay, plasma, or milk have been described. Slowly, the slobber symptoms recover when the contaminated hay is removed, however clinical signs may persist for 1–2 days following removal of the toxic forage. In severe cases, atropine may be of benefit that helps in reversing the parasympathomimetic effects of slaframine, however it is unlikely to be completely resolving clinical signs.[2]
het zit dus blijkbaar voornamelijk in jong gras en klaver. en dat klopt wel, deze weide hebben we 2 jaar geleden compleet over de kop gehad.
nerovetsrethca
pi_117967576
Nooit van gehoord. :o
pi_117987430
Zaterdag naar de equiday advanced geweest, Walter Gegenschatz kijken ;)
De rest van de workshops en demo's waren leuke tijdsopvulling, het ging me vooral om Walter. Wat een leuke vent is dat toch om bezig te zien met paarden!

Leuke aanvulling op de gewone equiday trouwens, met de gewone gaat het allemaal wat oppervlakkig, wat kennis maken met verschillende zaken en dit ging juist wat dieper op zaken in, de gewone equiday is leuk om de standjes en de mensen die er komen, de advanced is leuk om de demo's die gegeven worden.

Alleen de clickerworkshop vond ik persoonlijk een drama, heel onduidelijk verhaal en ook nog eens stevig tegenstrijdig(vertellen over stresshormonen en hoe dat ook bij zachtere druk al een probleem vormt om daarna met druk het hoofd van een paard omlaag te doen). Jammer, want clickertraining kan heel leuk zijn, daar kan je hele leuke dingen over vertellen en laten zien.
pi_117996936
Wij zijn een keer naar de gewone Equiday geweest maar dat viel ons een beetje tegen (misschien verwend na Equitana :P ). Walter Gegenschatz ken ik niet, zal eens wat filmpjes opzoeken. :)
pi_117997450
Gegenschatz is een parelli instructeur uit het buitenland, heb hem ooit jaren geleden gezien op een inspiration event en was toen zeer onder de indruk. Wilde nu dan nog eens hem bezig zien, ook om te zien of het mijn onervarenheid was die me onder de indruk bracht of niet ;)
Nu minder onder de indruk, wat hij deed is allemaal wel al bekend bij me, maar hij blijft leuk om in een demo te zien met zijn geluidjes erbij, hele leuke manier van dingen vertellen enzo ;)

Verder ben ik met wat anders meer dan blij, ik heb mijn parelli meets bower dvd binnen, eindelijk het beleren voor de kar langs de parelli princiepe's. Heb de 2 dvd's nu bijna afgekeken en daarvan ben ik zeer onder de indruk. Gelijk wat leuke tips voor mijn eigen beleeravontuur, dingen waarmee ik zat waarvoor ik nu een oplossing weet. Nate Bowers legt het meer dan goed uit en ik moest wel lachen toen hij zei dat het beleren van een paard voor de kar net zo saai moet zijn om naar te kijken als wanneer je naar verf zou kijken die opdroogt. Alles gaat zo relaxed, zo kalm, zo zacht, perfect gewoon. Fan van Nate!
pi_118010540
Hmmzzz, volgens mij is het maar goed dat ik de prive lessen niet heb gezien, hoor daar toch wel stevige klachten over, dingen waarbij ik denk dat is echt not done om te doen :'(
pi_118010985
De Parelli's zelf zijn toch ook al een keer in opspraak geraakt wegens dingen die niet door de beugel konden? Ik krijg zelf altijd een beetje een sekte-achtig gevoel bij Parelli...
pi_118016070
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 20:11 schreef Isegrim het volgende:
De Parelli's zelf zijn toch ook al een keer in opspraak geraakt wegens dingen die niet door de beugel konden? Ik krijg zelf altijd een beetje een sekte-achtig gevoel bij Parelli...
Die zijn wel in opspraak geweest, maar dat vond ik niet terecht(heb gezien waar het over ging). Dit verhaal vond ik wel meer dan twijvelachtig, maar het kan ook liggen aan de verwachtingen die dat persoon had natuurlijk, ik ben er niet bij geweest, dus ik kan daar verder niet over oordelen. Wat ik heb gehoort past iig niet bij de parelli princiepe's wat mij betrefd.

Sekte-achtig gevoel, tja, dat heb ik niet en ik zit er toch echt middenin. Je kan het zo gek maken als je wil en met heel erg veel mensen die parelli doen zijn er natuurlijk ook mensen die dat tever doorvoeren, zoals met alles het geval is. Overal heb je mensen die ergens compleet induiken en er zo verloren in raken.
Heb met de instructeurs waarmee ik te maken heb gehad nooit het idee gehad dat je perse parelli moet zijn en dat al het andere not done is, in tegendeel zelfs, ook kritiek op de eigen leer is ze niet vreemd.

Voor mij persoonlijk, ik ben waus van het systeem dat parelli heeft ontwikkeld, maar heilig is het niet en dat geld dubbel zo hard voor de mensen die dat uitvoeren en nog harder voor degene die het voortouw nemen daarin. Ik kijk nogsteeds ook naar andere methoden en pak daaruit wat ik nuttig vind, maar tot nu toe blijf ik bij de foundation die parelli me heeft geboden, gewoon omdat dat wat mij betrefd een hele sterke foundation is. Maar voor de specialisatie's kijk ik zeer zeker ook naar anderen, die ik dan soms beter vind dan wat parelli me kan bieden. Zo moet ik altijd wat grinniken om het finesse(dressuur) gedeelte van parelli, leuke poging, maar het zal nog vele jaren duren voordat het echt wat voorstelt en daarin moeten ze nog veel, heel veel, leunen op anderen, heel veel leren van anderen.

Dit beeld zie ik eigenlijk bij vrijwel iedereen die ik ken in dat wereldje terug, ja ze zijn waus van het systeem, van de foundation die het biedt, maar kritiekloos zijn ze zeer zeker ook niet en gesloten ook niet.
pi_118022408
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:42 schreef slangpie het volgende:
_O-

ik dacht altijd dat ik de enige was :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')