abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116178954
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:37 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wel fotos maken van zn nieuwe plekje he :)
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_116179453
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
pi_116180508
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
pi_116182281
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:51 schreef TripleS het volgende:

[..]

Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.

Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.

Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...

Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.

Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.

Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_116197567
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
Die mogelijkheid is er idd :)

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:58 schreef Isegrim het volgende:
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is :)

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.

Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.

Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...

Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.

Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.

Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
Het is een behoorlijk grote weide en de paarden schijnen (volgens eigenaar) erg mak en lief naar andere paarden te zijn behalve 1 merrie , die schijnt echt ontzettend dominant te zijn dus daar moest ik mee oppassen , maar nu twijfel ik nog steeds , wel of geen stuk afzetten haha.

Verder ben ik echt ontzettend blij met het nieuwe plekje , de boer heeft 18Hectare!! land tot zijn beschikking en naast 6 paarden en 5 koeien wordt dat niet gebruikt en als ik het erf af ga dan sta ik al in het bos , zooooo blij *O*
pi_116197732
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef TripleS het volgende:
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is :)
*O* Geweldig. :)
pi_116200084
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

*O* Geweldig. :)
Het was nog wel een behoorlijke zoektocht , het is blijkbaar nogal "zeldzaam" , 24/7 buiten :')
pi_116200194
Ja, hier in de Randstad is er bijna niet aan te komen! Hangt ook erg af van de grondsoort. Daarom ben ik zo'n fan van hit actief. Het enige echte alternatief is verhuizen naar de Veluwe of Drenthe ofzo.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:08:02 #184
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116200638
ook niet verkeerd, de veluwe, uren door de bossen dwalen _O_
nerovetsrethca
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:18:04 #185
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116201139
Ik hoef maar tien minuutjes te rijden over een rustige weg achteraf en ik zit in een gigantisch natuurgebied met bos, veen en moeras O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_116201149
Ja, heerlijk, maar de werkgelegenheid is er wat minder. :P
pi_116411934
Gister toch iets vreemds meegemaakt :D mijn liever lui dan moe paard die schijnbaar had onthouden welk paadje mijn favoriet is om de galop te oefenen begon direct toen we dat paadje insloegen te drammen voor een flinke galop :')

Snap er niks van! En hard dat ie ging toen hij uiteindelijk mocht. Hij werd er helemaal heet van en het heeft daarna echt minstens een kwartier geduurd voordat ik hem weer rustig had. doet ie anders nooit. Toch maar even wat meer afwisseling in de galop stukjes brengen want alhoewel ik het gister wel grappig vondt wil je natuurlijk niet dat een paard dat voor je gaat bepalen
pi_116412262
Toen ik mijn haf net had ging ik regelmatig samen rijden met iemand met een (koersende) draver, lekker hard door het bos heen crossen, de draver in draf, wij in rengalop(de draver was zo aardig zich aan te passen aan mijn haf) ;)
Dan hadden we ook vaste paden waar we echt hard gingen, dat was dus een beetje een vergissing kwam ik al snel achter omdat hij echt verwachte op die paden hard te gaan en dat ik als ik dat niet wilde aardig aan de bak moest om te doen wat ik wilde.
Daar heb ik wel van geleerd dat je af moet wisselen zodat het altijd jouw idee blijft om lekker hard te gaan zo nu en dan ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_116412714
ja ik had dit natuurlijk al wel eens gehoord..maar ik was zo naief om te denken dat mijn paard dar niet warm of koud van werd ghihi :)

In de bak wordt ie ook wel wat heet van veel galloperen, maar ik dacht dat dat kwam omdat dat niet zo goed lukt nog en hij gewoon een beetje geirriteerd raakt :) ach en zo leer ik mijn paardje steeds beter kennen!
  woensdag 5 september 2012 @ 19:53:56 #190
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116432578
word tijd dat ik weer een keer naar buiten ga :P als ik zondag niet te brak ben, en het weer goed is :) 6 km met de trailer en ik zit in een heerlijk bos :)
nerovetsrethca
pi_116449141
Zondag wordt het prima weer :Y

Gister weer het bos ingeweest en ook het galop paadje meegepakt, maar dan in stap aan een lang teugeltje...niks meer te merken van de drammerigheid van eergister :)

vrijdagmorgen weer :)
  donderdag 6 september 2012 @ 20:45:39 #192
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116475333
zonet nog even geweest, in plaats van trainen :)
nerovetsrethca
pi_116488314
ey zo'n foto heb ik ook :)

En over een half uur als ik mijn dochter naar school heb ga ik weer. En dan heeft paardje 4 dagen vrij..
En morgen naar Horse event :)
pi_116488743
Het beste uitzicht dat er is! :)
pi_116493278
absoluut :)

vanmiddag gaan de ijzers van zijn voor hoeven eraf, kijken hoe het zonder hoeven gaat :)
pi_116498468
Succes! Ik hoop dat het goed gaat. Soms kost het tijd - heeft hij lang op ijzers gestaan?

Ik ben erg blij dat Fin nooit ijzers gehad heeft. Hij heeft ook prachtige voeten. :) En we hebben sinds kort een hele fijne nieuwe hoefsmid (http://www.hoefsmederijerdbrink.nl/). Echt een leuke vent, verstand van zaken, op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en geen 'ijzervreter' (zijn eigen term voor smeden die altijd maar alles op ijzers willen zetten :P ).
pi_116500183
Hij stond voordat hij hier op stal kwam rondom op ijzers omdat hij werd gebruikt voor voor de kar (3 jaar geleden).

Op deze stal hebben ze toen zijn hoefijzers achter eraf gehaald omdat er alleen recreatief mee gereden werd. En dat doe ik nu ook, dus ik denk dat hij ook wel voor zonder ijzers kan en de hoefsmid zei dat we dat best konden proberen.

Toen ze achter eraf zijn gehaald heeft hij nergens last van gehad ..dus daar hoop ik nu ook op :)
  vrijdag 7 september 2012 @ 15:43:48 #198
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_116501527
heb de ijzers er deze week ook onder heen laten halen, had ze puur voor de wedstrijden, en aangezien ik buiten geen wedstrijden meer heb, vond ik het jammer geld om er nu al nieuwe onder te leggen..
nerovetsrethca
pi_116502554
tja, niet nodig is niet nodig he :) heeft jou paardje er geen last van als je ze eronderuit haalt?
  vrijdag 7 september 2012 @ 16:17:21 #200
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116502587
Vandaag voor het eerst los rondgestapt op de pony :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')