Had ik ook toen ik bij de vorige stal weg ging, hartstikke aardige pensionhouders, maar het 24/7 koeiengras ging gewoon niet met de merrie die ik heb. Ze namen het heel goed op en begrepen het gewoon. Heb ze dan ook netjes bedankt voor de tijd daar, klein afscheidsfeestje gehouden daar met de pensionhouders en de andere stalgenoten en soms kom ik er nog om even bij te kletsen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Pfff ik wil waarschijnlijk van stal gaan wisselen omdat mijn huidige stal nogal ver van huis is en de stal die ik in gedachten heb een veel mooier buitenrij gebied heeft en de paardjes langer buiten staan. Maar op de een of andere manier voel ik me schuldig tov de huidige staleigenaren die me altijd supergoed hebben geholpen met alles...lastig hoor
Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ookquote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:06 schreef slangpie het volgende:
[ afbeelding ]
ons concours wat helaas de laatste dag in het water is gevallen...
meer foto's staan trouwens op www.isidorusruiters.nl, heb mezelf afgemeld.. had er al met al anderhalve week al niet meer opgezeten, zelf last van de voet, en druk met het concours, dus vond het wel best.
sint isidorushoeve inderdaad:Dquote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Isidorus ruiters. Haaksbergen? Of Sint Isidorushoeve, dat mag ook.
Enschede. Het Twentse Ros Lonneker.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:23 schreef slangpie het volgende:
[..]
sint isidorushoeve inderdaad:D
op het zomerfeestenterrein om precies te zijn
jij komt ook uit deze hoek van het land?
round pen is toch gewoon een omheinde volte?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:01 schreef erodome het volgende:
Vandaag de nieuwe bak even uitgeprobeerd, hij was nog wat mul, dus niet te hard gewerkt erin. Maar wat fijn zo'n nieuwe bak en nieuwe roundpenn!
De roundpenn had ik al goed ingewijd, erg prettig dat deze een maatje groter is, vooral voor de haf prettig, die kan hierin erg makkelijk galopperen!
Eigenlijk wel jaquote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:19 schreef slangpie het volgende:
[..]
round pen is toch gewoon een omheinde volte?
Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.quote:
Ojah klopt ook.. Mooiquote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee. Ik heb Rio net weer voorzichtig opgepakt in de training. Gaat wel erg goed.
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:37 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wel fotos maken van zn nieuwe plekje he
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:51 schreef TripleS het volgende:
[..]
Zal ik doen ! Ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik het die dag het beste kan gaan regelen , ze komt daar met 5 andere paarden op een groot stuk land te staan maar er zit 1 erg dominante merrie tussen , wel heb ik de beschikking over een grote stal maar dat is ze niet gewend... Jij wellicht tips?
Die mogelijkheid is er iddquote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
heb je de mogenlijkheid om een stukje land af te zetten en dr daar eerst alleen op te zetten?
schijnt dat dat meestal wordt aangeraden. Al gaan bij ons op stal ook nieuwe paarden gewoon met de rest naar buiten en er is pas 1 x een probleem geweest met een paard wat nu ook apart staat omdat ze blijft bijten
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht isquote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:58 schreef Isegrim het volgende:
Klinkt als een fijne nieuwe plek! 's Winters ook gewoon buiten?
Het is een behoorlijk grote weide en de paarden schijnen (volgens eigenaar) erg mak en lief naar andere paarden te zijn behalve 1 merrie , die schijnt echt ontzettend dominant te zijn dus daar moest ik mee oppassen , maar nu twijfel ik nog steeds , wel of geen stuk afzetten haha.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het stuk waar ze op komen te staan groot is en er geen plekken zijn waar een paard vastgezet kan worden dan kan je in princiepe een paard er zo tussen mikken. Dan krijg je wel even wat gejaag en geren, misschien zullen er een paar beten en/of klappen vallen, maar al vrij vlot wordt dat weer rustig.
Dan moet het wel zo groot zijn dat het leidende paard het idee heeft dat ze de nieuweling buiten de kudde kan houden even.
Hebben de paarden ijzers onder dan is dit een minder goed plan, klappen die evt vallen zijn dan best link.
Grasland helpt in dit geval, eten betekend afleiding waardoor het jagen niet te lang duurt.
Laat je paard de eerste dagen gewoon in de kudde, breng wel tijd door met je paard in de kudde, maar ga niet gelijk bezig met je paard, wacht tot de rust echt een beetje weder gekeerd is en je paard relatie's aan begint te gaan met andere paarden. Soms is dat in 2 dagen geregeld, soms duurt dat wel een week of wat meer, geef je paard die tijd, want met de kudde brengt je paard meer tijd door dan met jou...
Een andere en zeer goede methode is een kennismakingshokje maken, dan zet je een stukje af in de wei en daar staat jouw paard dan de eerste dagen/week, niet een te klein stukje, je paard moet zich terug kunnen trekken, maar ook niet te groot. Zorg wel voor dubbele lijnen ertussen(dubbele omheining), op een afstand dat ze wel kunnen neuzen, maar dat als ze slaan met de voorbenen niet gelijk de paarden alsnog bij elkaar zijn omdat de lijn stuk is.
Na een paar dagen kan je er wel een enkele omheining van maken zodat ze nog meer contact met elkaar kunnen maken. Na een weekje kan je de omheining weghalen.
Je kan ervoor kiezen om de meest sociale uit de kudde als eerste met jouw paard samen de wei te laten verkennen, zo kan je paard al kennis maken met wat paarden uit de kudde zonder gelijk de meest felle op de nek te krijgen, dan krijg je wat minder het ping pong effect als je de hele kudde erbij zet. En de paarden die al kennis hebben gemaakt met jouw paard worden veel sneller weer rustiger als je paard bij de hele kudde gaat. Zodra die rustig worden en weer gaan grazen wordt de rest ook sneller rustig, het is vaak het "bomproof" paard waar de rest van de kudde(inc de felste) naar kijkt om te weten of ze zich nog erg druk moeten maken, hoe eerder 1 of meerdere paarden het niet meer spannend vinden, hoe makkelijker het gaat.
Zitten er hoekjes en dingetjes in de wei waar ze vastgezet kunnen worden dan is het verstandig je paard eerst alleen de wei te laten verkennen zodat het paard de knelpunten kent en de vluchtwegen.
quote:Op donderdag 30 augustus 2012 18:56 schreef TripleS het volgende:
Jup , alle paarden staan er 24/7 buiten tenzij het echt heel slecht is
Het was nog wel een behoorlijke zoektocht , het is blijkbaar nogal "zeldzaam" , 24/7 buitenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |