abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114892891
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 21:43 schreef Isegrim het volgende:
Dat is fijn. :Y

Erodome, paddock paradise zou mijn tweede keus zijn inderdaad, maar volgens mij is dat met die zware kleigrond hier niet zo'n succes...

In Rhoon is ook een waadplaats, erg leuk, paarden gaan er allemaal in. :D
We hadden hier(nou ja, bij de pensionhouder dan) het grote geluk dat het witzand niet diep lag, de grond kon dus gewoon omgekeerd worden.
Anders moet je er wit zand op doen en dan wordt het een kostbare gebeurtenis.
Verder hebben we hier ook gewoon zware kleigrond, polder he ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_114893075
Oh ok ik weet ff niet meer waar jij óók alweer woont. :P

De omgeving van onze nieuwe stal is werkelijk prachtig! O+
pi_114894493
Ik woon in noordelijk flevoland, de noord-oost polder om presies te zijn. Werd in 1942 drooggelegd.

Mooi dat je er blij bent met de nieuwe stal trouwens.
Dat is het enige nadeel van waar ik sta, het bos is een 5 km verderop, dat is dus altijd een hele rit om daar te komen. Maarja, het was kiezen tussen of dichtbij het bos, wat leuk is voor mij, maar niet goed voor mijn paardjes, vooral niet voor de merrie die niet de hele tijd op gras mag staan. Of verder weg van het bos, wat lastiger voor mij, maar een geweldige en gezonde plek voor mijn paarden.
Die keuze was snel gemaakt, dan maar iets lastiger voor mij.

Ben jaloers op je dus, jij hebt het nu gewoon allemaal ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_114894687
Geen bos hoor, maar wel een mooie omgeving om ritten te maken en er staan hier ook veel mensen die bijna alleen maar buitenrijden.
pi_114895145
Hier zijn het smalle boerenweggetjes die je moet delen met auto's en veel landbouwapperaten, of fietspaden.
Gelukkig zijn beide paarden echt verkeersmak, maar het is wel oppassen op de smalle weggetjes, niet iedereen in voertuigen is even netjes. Heb wel gehad dat ik aan het fietsen was met 1 van de paarden en een vrachtwagen echt rakelings langs mijn schouder kwam met 80 km per uur(waar 60 de max is eigenlijk). Hij ging geen cm aan de kant.

Heb dan ook mijn stick verder altijd bij me, niet voor het paard, maar om mijn ruimte af te bakenen voor auto's e.d.. Ze rijden daar niet graag tegenaan, dan willen ze ineens wel netjes om me heen rijden ipv rakelings erlangs.
pi_114895325
Dat is echt triest inderdaad, sommige mensen weigeren rekening te houden met andere / afwijkende weggebruikers.
pi_115006006
Deze foto is eerder deze week gemaakt bij een protest in Houston (door een vriendin van mij, om een heel andere reden):

https://twitter.com/Isegrimmig/status/231039730593185792/photo/1

De paarden van de Houston PD zijn allemaal ijzerloos en de meeste worden bitloos gereden. Deze zelfs op een eenvoudig touwhalstertje. :) Sinds ze de paarden van de ijzers af hebben, is het aantal voet- en beenblessures sterk gedaald (zie ook http://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm). Zal ook flink wat geld schelen met 38 paarden. :o

Paarden doen gewoon hetzelfde werk als bij de beredenen hier, óók rellen e.d. (maar dan krijgen de paarden hoefschoenen aan om zaken als glas in de voeten te voorkomen).

Ik vind dat de Nederlandse beredenen hier wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Die rijden vaak zeer paardonvriendelijk met strenge bitten (pelhams, stang en trens (wtf), andere hefboomconstructies), lange, scherpe sporen etc. En die sporen worden dan doorgaans niet gebruikt voor de 'dressuurmatige verfijning'. :')
pi_115013989
Veel ervan zijn parelli of andersoortige nh getraind, mooi vb van wat er kan als er mensen mee aan de slag gaan die weten wat ze doen.
Er zijn wel meer politie-paarden in amerika en canada die inmiddels nh getraind worden en bitloos en/of ijzerloos gaan.

Ben ik heel erg blij mee, aangezien verdere voorbeelden in het dagelijks leven te vaak over beginners gaan, of mensen die grote problemen met hun paard hadden, waardoor de echte kwaliteit vaak een beetje overschaduwt wordt.

Hier in nederland zijn ze bij de bereden politie nog echt van stevig contact, stevige bitten en als ze ergens wat spokerig voor zijn gewoon even erdoor duwen.
Maar de wereld begint langzaam te veranderen op paarden gebied, de jonge generatie kan steeds meer goede voorbeelden voor een andere manier van omgaan met paarden zien en ervaren!
En met andere manier van omgaan met paarden doel ik niet specifiek alleen op de nh vormen, ook in wat "normal" genoemd wordt past dat heel prima.
pi_115019393
Ja, absoluut. :Y Het is ook niet dat ik vind dat de beredenen in Nederland de boel helemaal moeten omgooien, maar wat ik van ze zie is niet altijd even prettig. Nou begrijp ik ook niet zo goed waarom ze van die heethoofdige paarden gebruiken, maar da's weer een ander verhaal. :P
pi_115021526
Snap ik ook niet, de meeste van die heethoofden zijn eigenlijk gewoon best wel bangbroeken. Dan start je al met een achterstand dan wanneer je een koelbloedig type zou kiezen.
Maar die koelbloedige type's, je moet wel weten hoe je ze moet motiveren, anders doen ze niet veel voor je. En je hebt een beter leiderschap nodig, die zoeken geen leider, je moet maar bewijzen dat je het waard bent.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:15:26 #86
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115021640
Een haflinger (ook geen koudbloed) of een tinker maakt totaal geen indruk en zijn te klein. Politiepaarden zijn reuzen en in mijn ervaring heel kalm en gemoedelijk.

Wat een onzin over koelbloedige types, trouwens. Die hebben net zo goed een leider nodig als dat heethoofden dat hebben.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_115022324
Volgens mij is een 'koelbloedig type' iets anders dan een koudbloed en bedoelt ero ook niet per se koudbloeden. Maar KWPN-ers worden tegenwoordig in het algemeen enorm heet gefokt, want dat toont zo lekker in de ring.

Ik zie de beredenen hier in R'dam regelmatig stuiterend en glijdend door de stad gaan. En als ze bang zijn voor iets, gaat de spoor er ff lekker in (met de nadruk op 'in').

In Houston gebruiken ze van alles en nogwat; van Percherons tot Tennessee Walkers en van Quarters tot Hannoveranen én KWPN-ers. Het gaat niet om het ras, het gaat om de instelling van het dier.

En een paard hoeft echt geen 1m70 te zijn om indruk te maken. :D In Houston hebben ze er kennelijk geen issues mee in elk geval.
pi_115022328
Een tinker is hooguit wat korter dan een KWPN'er maar wel veel forser, dat maakt toch echt wat meer indruk. En anders drumhorse (Tinker x shire), dan heb je iets wat hoger, steviger, rustiger en gecontroleerder is dan een KWPN'er. Schiet't paard misschien niet weg met agent er op als er "ineens" een loempiakraam staat :P
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_115022445
De minimale schofthoogte bij de Houston Mounted Police is 1m54 trouwens. En die paarden worden gewoon ook gebruikt in 'crowd control'-situaties.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:31:15 #90
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115022667
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.

En sorry, LHO, een tinker maakt echt geen indruk.
pi_115023174
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:
De politie gebruikt over het algemeen geldersen, dacht ik. En ze selecteren echt wel, een politiepaard wordt niet zomaar een politiepaard en ieder dier moet leren. Ik geloof in de verste verre niet dat jullie dieren rustig blijven in een opgehitste menigte en dat kan je van een jonger, minder ervaren politiepaard ook niet verwachten, het dier moet dat nog leren.

Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.

Natuurlijk moeten ze leren en natuurlijk worden ze geselecteerd. Maar tóch zie ik die paarden die het al jaren doen (ik 'ken' een aantal namelijk gewoon) regelmatig flippen hier in de stad, en dan met harde hand 'tot de orde' geroepen worden. Zo'n paard zou toch niet opzij mogen springen voor (inderdaad) een loempiakraam? :P

Maar goed, het ging mij niet zozeer om de paarden en de keuzes die daarin gemaakt worden, maar om de manier van omgaan met de paarden. Als die anders zou zijn dan die nu is, zou het gedrag van de dieren ook anders zijn.

De Britse bereden politie maakt overigens veel gebruik van tinkers / welsh cobs, juist bij rellen.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:41:21 #92
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115023392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een quarter of een percheron dan waarschijnlijk ook niet in jouw ogen, toch hebben ze daar in Houston blijkbaar geen last van. Daar zie je trouwens überhaupt weinig paarden die hoger zijn dan 1m60. De quarter is er een beetje het default paard.

Natuurlijk moeten ze leren en natuurlijk worden ze geselecteerd. Maar tóch zie ik die paarden die het al jaren doen (ik 'ken' een aantal namelijk gewoon) regelmatig flippen hier in de stad, en dan met harde hand 'tot de orde' geroepen worden. Zo'n paard zou toch niet opzij mogen springen voor (inderdaad) een loempiakraam? :P

Maar goed, het ging mij niet zozeer om de paarden en de keuzes die daarin gemaakt worden, maar om de manier van omgaan met de paarden. Als die anders zou zijn dan die nu is, zou het gedrag van de dieren ook anders zijn.

De Britse bereden politie maakt overigens veel gebruik van tinkers / welsh cobs, juist bij rellen.
De omgang mag best anders, ja. Maar paarden blijven dieren, geen robots.

Nou ja, ik zou me iig dood lachen wanneer de politie op tinkers aangehobbeld komt. Ze zouden op shires moeten gaan zitten :9.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 22:43:43 #93
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115023570
Misschien shetlanders. Dat is wel humor.
pi_115025793
Zoals in die reclame met die lilliputter. :P
pi_115026139
Jij hebt mijn post zeker mobiel gequote? :P Mijn telefoon maakt van dingen met accentjes ook altijd rare tekentjes.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 23:22:58 #96
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_115026286
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 23:21 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt mijn post zeker mobiel gequote? :P Mijn telefoon maakt van dingen met accentjes ook altijd rare tekentjes.
Klopt _O-.
pi_115026347
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_115038560
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:15 schreef Samzz het volgende:
Een haflinger (ook geen koudbloed) of een tinker maakt totaal geen indruk en zijn te klein. Politiepaarden zijn reuzen en in mijn ervaring heel kalm en gemoedelijk.

Wat een onzin over koelbloedige types, trouwens. Die hebben net zo goed een leider nodig als dat heethoofden dat hebben.
Ik doel niet op koudbloeden, alhoewel er daar ook wel wat tussen zitten die wel degelijk indruk maken en dan bedoel ik geen hafjes ;)
Maar ik doelde meer op kalme paarden, die in hun linkerhersenhelft leven ipv in hun rechter.

En nee, niet op dezelfde manier hebben ze een leider nodig, een heethoofd, die vaak in de rechterhelft van de hersenen leeft zoekt echt een leider, die heeft dat echt nodig, een paard die meer aan de linkerkant heeft dat niet zozeer nodig, die zal eerder de touwtjes zelf in handen nemen.
Tuurlijk hebben ze het beide nodig dat de mens die dingen met ze wil doen een goede leider is, anders wordt het met beide type paarden geen pretje, maar op een andere manier.
pi_115038745
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:31 schreef Samzz het volgende:

Tuurlijk moeten ze dat leren, maar er is een verschil tussen je paard erdoor drukken en hem leren vertrouwen op zichzelf. Een paard die dat op een andere manier leert dan gewoon erdoor duwen maakt des te meer indruk.

En een goede tinker, die goed getraind is maakt wel degelijk indruk, is best groot.
Maar maak er anders een noriker van, daar zijn de kwpn-ers ukkies naast. Of die pecheron, groot zijn die zeer zeker.
En ook die kunnen zich tonen, dat is een kwestie van motivatie en zelfvertrouwen.

Ik vind dat hoge hoofd en dat oogwit meestal helemaal niet zo indrukwekkend, die paarden zijn te vaak gewoon best wel bang, net als dat ronddrentelenen, niet op de plaats kunnen blijven staan, gewoon angst. Maar goed, ik kijk ook wat anders naar paarden dan de gemiddelde mens in een opgehitste menigte.
pi_115042912
Erodome, ik heb nog een Little Bit hooitas in de aanbieding, de kleine variant. Toevallig belang bij? Maar kort gebruikt, nog in perfecte staat.

http://www.paardenkennisc(...)-bitr-hooitas-8-kilo

(Of iemand anders hier?)

¤ 30,-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')