Een interessant vraagstuk, maar er is eigenlijk weinig concreets over bekend. Naar schatting loopt de bijstandsfraude misschien op tot een paar 100 miljoen. Belastingfraude zal in de vele miljarden lopen als je alles bij elkaar optelt. Heb tijdens mijn studie hier eens een paar rapporten over gelezen. Wat vooral opvalt is hoe enorm laag de pakkans is voor grootschalige belastingfraude. Als je het maar een beetje goed wegstopt, kom je overal mee weg.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar concrete bronnen eigenlijk. Hoeveel wordt er jaarlijks met uitkeringen gefraudeerd door natuurlijke personen en hoeveel wordt de Belastingdienst onthouden door rechtspersonen die sjoemelen met cijfers?
blijft hilariteit met jouw uitspraken. Ik stel voor loop een dagje mee. En wat minder onzin lopen uitroepen op Fokquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Pool krijgt niet minder betaald dan de Nederlander. Ik neem aan dat hij wel meer werk verzet... gemiddeld dan.
Ja, precies mijn punt, waarom alleen efficient geproduceerde tomaten en paprika's, maar geen effecient zorgstelsel? Als je dezelfde efficiency daar zou invoeren + de lage lonen, dan houd je 10tallen miljarden over. (en dat kan naar Griekenland, Spanje, Italie enz., enz)quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
Waarom wordt van de laagste productielagen trouwens opperste efficiency gevergd, terwijl er vaak gruwelijk veel geld verloren wordt door wanbeleid op managementniveau en middenkader? Kunnen we die mensen niet ook door die hoog efficiente Poolse arbeidsautomaten vervangen?
Ik ben meermaals op bedrijfsbezoek geweest bij agrarische bedrijven. Het spijt me voor je, maar in mijn politieke functie heb ik heel nadrukkelijk mij bezig gehouden met MOE-landers. Ik weet dus heel goed waar ik over praat.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:10 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
blijft hilariteit met jouw uitspraken. Ik stel voor loop een dagje mee. En wat minder onzin lopen uitroepen op Fok
Niet dat alle Polen zuipen
Geciteerd voor waarheid.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
Waarom wordt van de laagste productielagen trouwens opperste efficiency gevergd, terwijl er vaak gruwelijk veel geld verloren wordt door wanbeleid op managementniveau en middenkader? Kunnen we die mensen niet ook door die hoog efficiente Poolse arbeidsautomaten vervangen?
Ik had niet anders verwacht.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben meermaals op bedrijfsbezoek geweest bij agrarische bedrijven. Het spijt me voor je, maar in mijn politieke functie heb ik heel nadrukkelijk mij bezig gehouden met MOE-landers. Ik weet dus heel goed waar ik over praat.
Dus, als je werkloos wordt moet je je eigen huis verlaten (verhuiskosten anyone?) en vanuit die situatie moet je solliciteren zodat zodra je een baan hebt je opnieuw moet verhuizen. Wat een idioot plan! Om maar te zwijgen over een voedselpakketquote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:09 schreef danos het volgende:
Ik zou graag zien dat mensen in de bijstand gewoon een huis krijgen toegewezen en een voedselpakket per week. Dan is de basis geregeld zonder dt er munten naartoe gaan. Verder nog wat zakgeld voor kleding en andere dingen, uiteraard het minimal. Dan is het verschil met werken een stuk groter omdat je dan meer vrijheid hebt, en ik denk wel dat mensen daardoor gemotiveerd kunnen worden.
Mensen die aantoonbaar niet willen werken en hiervoor geen enkele moeite doen, mogen het wat mij betreft doen met enkel een voedselpakket en een eenvoudige slaapplek met de benodigde basisvoorzieningen. Genoeg om te overleven, de rest moet je verdienen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:09 schreef danos het volgende:
Ik zou graag zien dat mensen in de bijstand gewoon een huis krijgen toegewezen en een voedselpakket per week. Dan is de basis geregeld zonder dt er munten naartoe gaan. Verder nog wat zakgeld voor kleding en andere dingen, uiteraard het minimal. Dan is het verschil met werken een stuk groter omdat je dan meer vrijheid hebt, en ik denk wel dat mensen daardoor gemotiveerd kunnen worden.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, wie gaat er nu journalistiek studeren?
Kijk eens aan een Pvv stemmerquote:Op zaterdag 26 mei 2012 10:52 schreef DS4 het volgende:
Het oud-linkse kliekje is weer gearriveerd met de bulk aan leugens en onzin. Dat belooft weer wat!
Ja er wordt altijd om cijfers geroepen zodra ik stel dat de bijstand vol zit met klaplopers en profiteurs...nu heeft men die cijfers, kom maar weer op met het goedpraten. Al die mensen zijn natuurlijk arbeidsongeschiktquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:14 schreef Freddeh het volgende:
Interessant, die 19%. Want er zijn op dit moment 489.000 werklozen.
Dat houdt in dat dik 92.000 mensen dus gewoon niet op gesprekken willen verschijnen en dus ook serieus niet aan de arbeid willen.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Moussie kan je zo honderd tranentrekkende scenarios vertellen waarom het echt onmogelijk was.
Als je met mij een weddenschap aangaat voor veel geld (nota bene op jouw verzoek in de duizenden euro's) en vervolgens als je verliest je ineens niet meer weet wat de afspraken waren en nimmer van plan was te betalen komt deze klacht bijzonder gekunsteld over van jouw kant!quote:
Het vervelende is natuurlijk die vele rotte appels die ertussen zitten. Ik denk dat het beide kanten op moet werken. Bijstand onaantrekkelijker en werken aantrekkelijker, zodat het gat ertussen een stuk wordt opgerekt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:36 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb vrienden die helaas recent de bijstand in moesten. Hij heeft altijd een baan gehad, maar is een tijd geleden ontslagen en helaas nog niets nieuws gevonden. Ze zijn er netto 200 euro per maand op vooruit gegaan![]()
Werken aantrekkelijker maken lijkt mij een goed streven. Maar dan moet je of de bijstand onaantrekkelijker maken (qua geld? veel mensen hebben nu al moeite rond te komen op bijstandsniveau) of werken aantrekkelijker (lonen omhoog? dat kunnen veel werkgevers niet goed betalen).
En vergeet niet dat er echt héél veel werklozen met een uitkering dolgraag aan de slag willen. Ik vind oprecht dat daar de meeste energie in moet worden gestoken en niet in het 'helpen' van mensen die niet eens willen.
Dan moeten we de mensen in de bijstand misschien niet over één kam scheren en kijken of we kunnen zien wie er wel graag wil werken (alle hulp welkom voor het vinden van een baan!) en wie echt niet willen werken (korten op de uitkering en verder geen energie in steken misschien).quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:41 schreef Devz het volgende:
Het vervelende is natuurlijk die vele rotte appels die ertussen zitten. Ik denk dat het beide kanten op moet werken. Bijstand onaantrekkelijker en werken aantrekkelijker, zodat het gat ertussen een stuk wordt opgerekt.
Dat mensen moeite hebben om rond te komen in de bijstand ligt puur aan hun uitgavenpatroon. Waarschijnlijk zouden die mensen met een paar honderd euro meer nog net zo krap zitten.
Ik heb overigens een hele tijd onder bijstandsniveau geleefd en dat ging op zich prima. Je kan niet veel extra's, maar je kan er wel goed van leven.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:41 schreef Devz het volgende:
Dat mensen moeite hebben om rond te komen in de bijstand ligt puur aan hun uitgavenpatroon. Waarschijnlijk zouden die mensen met een paar honderd euro meer nog net zo krap zitten.
Het is altijd zo mooi dat sommigen hier vooral goed zijn in het claimen dat de ander zit te liegen, maar het lukt nimmer iemand om mij te ontmaskeren, wat toch verdomd simpel moet zijn als de ander zo overduidelijk zit te liegen.quote:
Allesbehalve.quote:
Ja DS4 ik was echt serieus van plan met een onbekende via het internet duizenden euros te betalen wegens een weddenschapquote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je met mij een weddenschap aangaat voor veel geld (nota bene op jouw verzoek in de duizenden euro's) en vervolgens als je verliest je ineens niet meer weet wat de afspraken waren en nimmer van plan was te betalen komt deze klacht bijzonder gekunsteld over van jouw kant!
Mooi voor je, ik zou er geld voor over hebben om te werken ipv de uitkering en de daarbij behorende sociale exclusie. Maar begrijp ook dat dit niet altijd haalbaar is als je die ruimte niet hebt om 100 euro minder te krijgen. En tevens betwijfel ik of ik dat ook zo zou zijn als ik in de categorie productiewerk zou zittenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:29 schreef blup het volgende:
Ik heb een tijdje in de ziektewet gezeten, en ik weet uit eigen ervaring dat het niet loont om te werken naar je kunnen. Heeft mij een hoop gezeik en geld gekost.
Het loont in dit land om lekker je handje op te houden.
Gelukkig ben ik weer fulltime aan de slag.
Dit hoor ik vaker maar je gelooft het gewoon bijna niet.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:36 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb vrienden die helaas recent de bijstand in moesten. Hij heeft altijd een baan gehad, maar is een tijd geleden ontslagen en helaas nog niets nieuws gevonden. Ze zijn er netto 200 euro per maand op vooruit gegaan![]()
Hé, ik ben de nar hier. Maar ik geloof je heus wel, hoorrr.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is altijd zo mooi dat sommigen hier vooral goed zijn in het claimen dat de ander zit te liegen, maar het lukt nimmer iemand om mij te ontmaskeren, wat toch verdomd simpel moet zijn als de ander zo overduidelijk zit te liegen.
Er is eigenlijk niets ten aanzien van mij wat hier niet in twijfel is getrokken, maar gek genoeg lukt het fokkers die niet zeiken, maar gewoon eens zin hebben om een ritje mee te maken op de Ring prima om mij daar te vinden en een rondje mee te draaien en als ze dan iets verliezen in mijn auto komen ze (gek genoeg) gewoon bij mijn woning, conform de plaatjes hier. Als de discussie juridisch wordt zijn alleen de niet-juristen overtuigt dat ik geen verstand terzake heb en als het over MOE-landers gaat kom je zeer af en toe iemand hier tegen die ook weet wat er speelt en verdomd dat het niet waar is... die is het dan weer met mij eens.
Maar hé, de leken weten zeker dat ik lieg.
En dan te bedenken dat het WS was die kwam met de hardwerkende Pool, niet ik!
Duurzaam links? Is dat het nieuwe adagium van D66?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Allesbehalve.
Duurzaam links. En niet alleen stemmer. Ik zet gewoon mijn schouders onder verbeteringen.
Hij verdiende minder dan 9 euro bruto per uur, had geen fulltime baan (iets minder dan 36 uur), heeft nu allerlei extra's/kortingen op gemeentelijke heffingen en dergelijke en geen reiskosten meer.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:22 schreef danos het volgende:
Dit hoor ik vaker maar je gelooft het gewoon bijna niet.
dat is wel de essentie eigenlijk, onder voorwaarde dat het wel aleen die treft die door eigen schuld aan de uitkering zittenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
Voor 2 tientjes meer dan je uitkering in een kas gaan werken. Geen wonder dat het gros niet op komt dagen.Maak dat verschil tussen uitkering en minimumloon maar eens een stuk groter. Moet je eens kijken hoe snel ze aan het werk gaan.
Leuk dat je er zo over denkt, maar als je door het gepruts van het UWV, en die gaan prutsen als ze te maken krijgen met een combinatie van ziektewet (of Wia/WAO/Wajong) en inkomen, zeker als dat een varialbel inkomen is (uitzendbureau, of oproepcontract), en je kunt daardoor je kind niet meer te eten geven, je huur niet betalen terwijl je nooit achterstand gehad hebt, en ze doen er maanden over (3 tot 6 maanden is geen uitzondering) om je uit te betalen waar je al die tijd wel recht op had, dan leer je dat heel snel af.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:15 schreef danos het volgende:
[..]
Mooi voor je, ik zou er geld voor over hebben om te werken ipv de uitkering en de daarbij behorende sociale exclusie. Maar begrijp ook dat dit niet altijd haalbaar is als je die ruimte niet hebt om 100 euro minder te krijgen. En tevens betwijfel ik of ik dat ook zo zou zijn als ik in de categorie productiewerk zou zitten.
Aan wat voor werkzaamheden moet ik dan denken? Spelletjes doen met de kinderen? Want ze kunnen hem toch moeilijk écht werk laten doen tegen bijstandstarief. Dan hoor je mensen gewoon een baan aan te bieden.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:43 schreef IrCute het volgende:
In Denemarken werkt het kennelijk wel, iedereen die in de bijstand zit moet een of ander sociaal werk doen. Zo ken ik een Deense jongen die heeft gestudeerd en geen baan kon vinden, dus hij belandde in de bijstand, maar hij moest wel 30+ uur in een kinderdagverblijf werken. Als je eenmaal niks doet, dan is het ook heel aantrekkelijk om niks te blijven doen als je toch gewoon geld krijgt.
Een man een man een woord een woord. Dat geldt kennelijk niet voor jou en dat verklaart dan ook prima waarom je een loser bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja DS4 ik was echt serieus van plan met een onbekende via het internet duizenden euros te betalen wegens een weddenschap
Als je dat serieus dacht is je autisme nog groter dan ik dacht.
Geen idee. Dat zul je daar na moeten vragen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:27 schreef Ludd het volgende:
Duurzaam links? Is dat het nieuwe adagium van D66?
Moet je eens opletten hoe gemotiveerd ze zijn en hoe hard ze werken als ze niets te vreten hebben. Die polen komen hier toch ook aan de slag met 0,0 ervaring in de tomatenkas.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:17 schreef pinine het volgende:
De werkgever heeft de snelheid van de bij hem werkende polen als norm ingesteld en veel van die bijstandtrekkers kunnen daar niet aan voldoen omdat ze bijv. altijd heel ander werk gedaan hebben en ook nog 'ns daardoor niet gemotiveerd zijn wat ook geldt voor hoogopgeleide afgestudeerden die verder geen baan kunnen vinden en als je al heel lang zonder werk zit is het moeilijk om aan een snel tempo dag in dag uit te wennen, ze moeten die mensen daarin trainen met werkprojecten.
Niet. Je best doen op een kutbaantje met geen enkel groeipotentieelquote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:35 schreef Wokkel het volgende:
Moet je eens opletten hoe gemotiveerd ze zijn en hoe hard ze werken als ze niets te vreten hebben.
Als je jarenlang in de bijstand vertoeft heb je 0,0 potentieel. Natuurlijk heb je mensen die dat niet zien, die moeten dan maar voelen. Waarom moet de staat mensen onderhouden die aantoonbaar niet mee willen helpen met de maatschappij?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet. Je best doen op een kutbaantje met geen enkel groeipotentieel. Je doet net zoveel zodat je niet ontslagen wordt. Of je kruisje hebt gehaald voor je uitkering.
Niet mee willen helpen aan de maatschappij is een subjectief begrip. Er zijn zat mensen in hoge posities die imo niet alleen niet mee helpen maar enorme hoeveelheden geld onttrekken aan de maatschappij en samenleving. Het geld wat naar uitkeringen gaat is in vergelijking peanuts.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:54 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je jarenlang in de bijstand vertoeft heb je 0,0 potentieel. Natuurlijk heb je mensen die dat niet zien, die moeten dan maar voelen. Waarom moet de staat mensen onderhouden die aantoonbaar niet mee willen helpen met de maatschappij?
169 miljard op jaarbasis gaat naar uitkeringen, denk je werkelijk dat die onttrekkingen waar jij het over hebt over dat bedrag heen gaan?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:36 schreef NorthernStar het volgendYe:
Niet mee willen helpen aan de maatschappij is een subjectief begrip. Er zijn zat mensen in hoge posities die imo niet alleen niet mee helpen maar enorme hoeveelheden geld onttrekken aan de maatschappij en samenleving. Het geld wat naar uitkeringen gaat is in vergelijking peanuts.
iddquote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:54 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nieuwsuur reportage vanaf 22:44.....
Lijkt me duidelijk waar dit land aan ten onder gaat.
+1quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ga toch weg met dat mythologische figuur "de Pool die net zo hard werkt als vier Nederlanders", ze zijn niet oranje en er staat al zeker geen 'ASEA' of 'KUKA' op. Het zijn m.a.w. precies dezelfde FTE's als de Nederlander, alleen makkelijker uit te buiten en in zeecontainers en gammele campingbarakken te huisvesten en dus goedkoper.
Aan werkgevers die die mensen niet aannemen omdat ze denken 'die Polen werken veel harder voor minder geld, en zeuren minder'.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:54 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nieuwsuur reportage vanaf 22:44
Bron
1000 bijstandstrekkers worden gevraagd om alsjeblieft in de kassen te komen werken.
618 komen hun nest uit om een dagje te kijken hoe het er aan toe gaat.
400 zijn er geschikt.
150 gingen aan het werk.
43 hielden het een maand vol.
11 komen de proeftijd door.
19 van de duizend zijn gekort op hun uitkering omdat ze niet op gesprek verschenen
Lijkt me duidelijk waar dit land aan ten onder gaat.
Meer vrijheid zoals een Pool te werk word gesteld(straks Roemeen: de nieuwe loonslaaf)? Dat is nieuw voor mij.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:09 schreef danos het volgende:
Het is vaak een geheel andere cultuur. De vraag is of je dat ook zou willen. En over welke landen heb je het dan?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Heb niet alles gelezen, maar ff een serieuze vraag:
ergens in het begin zeiden mensen 'de meesten in de bijstand zijn gewoon werkelijk niet geschikt om te werken'. Waarom schijnen mensen in landen waar er geen mogelijkheid tot bijstand is zich dan grotendeels wel te kunnen onderhouden? Tuurlijk, in veel landen zie je meer daklozen op straat, maar de straten zijn er niet mee geplaveid.
Ik vraag me dan af, waarom zijn ze niet geschikt? Zijn ze werkelijk niet geschikt, of zijn ze niet geschikt omdat het werk wat beschikbaar is om de een of andere reden 'beneden het niveau' voor een Nederlander is?
Oosten/Zuiden van Europa. Maar zelfs dan.. 'of ik het zou willen'.. ik weet niet.. ik vind het persoonlijk een heel raar idee. Iemand in de bijstand krijgt zijn geld indirect van zijn buren (even heel erg ingezoomd), maar hoeft daar niks voor terug te doen. Waarom zouden die buren dan geld geven, behalve dat ze dan een goede buur zijn? Waarom zouden die buren zelf zo veel opgeven (want, belastingen zijn niet niks hier in Nederland) tot op het punt dat zij werkelijk het in hun leven voelen dat er zo veel geld weg gaat iedere maand van wat er bruto binnenkomt.. als diegene waar het naar toe gaat niks geeft en alleen maar krijgt en krijgt en krijgt..quote:Op zondag 27 mei 2012 02:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is vaak een geheel andere cultuur. De vraag is of je dat ook zou willen. En over welke landen heb je het dan?
Ik zie dit niet zo. Ik zie de bijstand als een verzekering als ik zelf in deze situatie terecht zou komen. Dat men moet werken vind ook ik logisch. Maar waar ik absoluut op tegen ben is het uitbuiten van mensen. Ik zeg dit niet tegen een van mijn dochters want dan snap ik het toch niet en heb ik het weer gevreten. Maar zij werkt 32 uur in de week en krijgt daar 650 euro netto voor in de maand. Tja ze word iedere dag gebeld of ze niet meer uren kan draaien. De extra uren worden niet uitbetaald maar je kunt er extra verlof voor opnemen dat je nooit kunt opnemen want er is geen ruimte voor.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Oosten/Zuiden van Europa. Maar zelfs dan.. 'of ik het zou willen'.. ik weet niet.. ik vind het persoonlijk een heel raar idee. Iemand in de bijstand krijgt zijn geld indirect van zijn buren (even heel erg ingezoomd), maar hoeft daar niks voor terug te doen. Waarom zouden die buren dan geld geven, behalve dat ze dan een goede buur zijn? Waarom zouden die buren zelf zo veel opgeven (want, belastingen zijn niet niks hier in Nederland) tot op het punt dat zij werkelijk het in hun leven voelen dat er zo veel geld weg gaat iedere maand van wat er bruto binnenkomt.. als diegene waar het naar toe gaat niks geeft en alleen maar krijgt en krijgt en krijgt..
Ik vind wel dat je mag verwachten van mensen die 'krijgen' van de staat net zo veel 'geven' als anderen, als dat monetair kan, dan maar in de tussentijd op een andere nuttige manier, totdat het wel weer kan.
Bijstand afschaffen en het bijklussen belastingvrij.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:43 schreef SuperHarregarre het volgende:
Bijstand is gewoon veel te gemakkelijk in Nederland. "Gestoorde" mensen kunnen echt wel aardbeien van plantjes plukken of afval van de straat halen. Ze kunnen namelijk wel afval op straat pleuren, dus het schoon maken kunnen ze ook.
En mensen die zwartwerken naast de bijstand gewoon levenslang uitsluiten van een uitkering. En al helemaal als ze werk verrichten waarvoor ze eigenlijk zijn afgekeurd. Daarnaast nog een naheffing voor de belastingen die zijn misgelopen over hun zwart verdiende inkomen.
Dat is op zich wel een optie, zolang het over de gehele linie een verbeterde positie oplevert. Je zou ook iets kunnen veranderen aan het premiestelsel, waardoor de druk daarvoor iets meer gespreid wordt naar de hogere schijven. Daardoor is werk verrichten, ook al zit je alleen in de eerste schijf ook meteen aantrekkelijker, terwijl de verzekeringspremies wel gedekt blijven.quote:Op zondag 27 mei 2012 03:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bijstand afschaffen en het bijklussen belastingvrij.
Probeer het zelf een tijdje uit die bijstand en post dan je bevindingen.quote:Op zondag 27 mei 2012 03:34 schreef Lilliesleaf het volgende:
Het is wel zo.. er zijn zo veel mensen die gewoon 5 dagen in de week werken en netto misschien 100-300 euro meer overhouden dan iemand die in de bijstand zit. Ergens vind ik dat toch wel belachelijk, waarom zou je dan in godsnaam nog gaan werken?
Temeer omdat het door sommige mensen beschouwd wordt als iets vanzelfsprekends, waar ze recht op hebben en waar anderen voor moeten dokken. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet, want zo'n gul stelsel als in Nederland hebben maar weinig landen.quote:Op zondag 27 mei 2012 03:34 schreef Lilliesleaf het volgende:
Het is wel zo.. er zijn zo veel mensen die gewoon 5 dagen in de week werken en netto misschien 100-300 euro meer overhouden dan iemand die in de bijstand zit. Ergens vind ik dat toch wel belachelijk, waarom zou je dan in godsnaam nog gaan werken?
Je bent nog zeer eloquent zo vroeg in de ochtend!quote:Op zondag 27 mei 2012 03:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Temeer omdat het door sommige mensen beschouwd wordt als iets vanzelfsprekends, waar ze recht op hebben en waar anderen voor moeten dokken. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet, want zo'n gul stelsel als in Nederland hebben maar weinig landen.
En dat is leuk als 't goed gaat, maar op dit moment zorgt het sociale stelsel ervoor dat we economisch gezien gewoon achterblijven. En ja, dat gaat op de lange termijn veel meer impact hebben. Dan zullen veel meer mensen gedwongen voor lage lonen aan de slag moeten. Allemaal omdat hun voorouders te lui waren. Wij hebben onze Westerse voorsprong echt niet te danken aan een bijstandstrekker.
Daar moeten ze om te overleven, hier krijgen ze gratis geld, tel uit je winst.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Heb niet alles gelezen, maar ff een serieuze vraag:
ergens in het begin zeiden mensen 'de meesten in de bijstand zijn gewoon werkelijk niet geschikt om te werken'. Waarom schijnen mensen in landen waar er geen mogelijkheid tot bijstand is zich dan grotendeels wel te kunnen onderhouden? Tuurlijk, in veel landen zie je meer daklozen op straat, maar de straten zijn er niet mee geplaveid.
Ik vraag me dan af, waarom zijn ze niet geschikt? Zijn ze werkelijk niet geschikt, of zijn ze niet geschikt omdat het werk wat beschikbaar is om de een of andere reden 'beneden het niveau' voor een Nederlander is?
Mensen die dan 'ineens' wel kunnen werken zitten dus onterecht in de bijstand..... en dat zijn er een hoop hoor!quote:Op zondag 27 mei 2012 03:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bijstand afschaffen en het bijklussen belastingvrij.
Klopt, voornamelijk welvarende landen kennen zo'n stelsel.quote:Op zondag 27 mei 2012 03:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Temeer omdat het door sommige mensen beschouwd wordt als iets vanzelfsprekends, waar ze recht op hebben en waar anderen voor moeten dokken. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het dus niet, want zo'n gul stelsel als in Nederland hebben maar weinig landen.
Seriously?quote:En dat is leuk als 't goed gaat, maar op dit moment zorgt het sociale stelsel ervoor dat we economisch gezien gewoon achterblijven.
Wat zou dan een oplossing zijn?quote:En ja, dat gaat op de lange termijn veel meer impact hebben. Dan zullen veel meer mensen gedwongen voor lage lonen aan de slag moeten. Allemaal omdat hun voorouders te lui waren. Wij hebben onze Westerse voorsprong echt niet te danken aan een bijstandstrekker.
De bijstand dient een doel; het zorgt ervoor dat je mensen nog enigszins vatbaar houdt voor maatschappelijke consequenties. De bijstand afschaffen zou betekenen dat je een groep mensen creeert die niets te verliezen hebben. Diefstal, vandalisme en geweld bijvoorbeeld gaan dan erg aantrekkelijk worden.quote:Op zondag 27 mei 2012 04:08 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dit verwoord dus precies hoe ik er tegen aan kijk.. alleen.. voor mij klinkt dit zo logisch als wat en ik snap dan niet waarom er zo veel mensen en vooral waarom veel politieke partijen dit niet inzien en constant blijven vechten om niet alleen dit systeem te blijven handhaven, maar zelfs uit te breiden waar dat kan.
Het is zijn doel in ieder geval allang voorbij geschoten.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De bijstand dient een doel; het zorgt ervoor dat je mensen nog enigszins vatbaar houdt voor maatschappelijke consequenties. De bijstand afschaffen zou betekenen dat je een groep mensen creeert die niets te verliezen hebben. Diefstal, vandalisme en geweld bijvoorbeeld gaan dan erg aantrekkelijk worden.
Daar moeten ze niks. De gemeenschap helpt elkander. Het suiker lenen bij de buurvrouw is nog steeds een begrip in dat soort landen.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Daar moeten ze om te overleven, hier krijgen ze gratis geld, tel uit je winst.
Daar zitten geen linkse knuffelaars die leven en hun stemmen ontlenen van de armen, dus die steun krijgen ze daar niet. Hier wel, hier zijn hele politieke partijen afhankelijk van het paupervolk.
Nee, in Nederland hoef je niet in de bijstand te zitten,...je zit eerst in de ww en dan heb je (tenzij je een debiel bent) zo weer werk. Wellicht niet wat je wou doen, wellicht niet waar je voor hebt geleerd maar alles beter dan zo'n smerige uitkeringstrekker.
[..]
Mensen die dan 'ineens' wel kunnen werken zitten dus onterecht in de bijstand..... en dat zijn er een hoop hoor!
Ja, seriously. Je mag er wel de kanttekening bij plaatsen of dit erg is of niet. Ik vind het op zich niet erg, want mensen in Azië verdienen dezelfde welvaart die wij hebben. Maar dit betekent wel dat we over de gehele linie wat moeten inleveren, waardoor ook mensen in de bijstand minder krijgen. Dus in principe zijn ze hun eigen graf aan het graven met dit systeem. Nogmaals, ik vind 't niet erg maar het is wel een uitkomst.quote:
Oplossingen zijn er te over maar het gaat er meer om wat je wil bereiken en welk toekomstbeeld je van de wereld hebt. Daarom is het ook zo lastig om overeenstemming te krijgen over een oplossing. Als ik zeg dat de bijstand moet worden afgeschaft dan zijn er evenveel mensen die dit geen goed plan vinden. Maar op hetzelfde moment zijn dezelfde mensen wel boos over de banen die naar het oosten verdwijnen. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben, dus ja of die banen blijven hier en je verliest de bijstand of je verliest banen. Daarbij denk ik dan; hou die banen. Waarom? Omdat daar de macht nu eenmaal bij ligt. Een bijstandstrekker zit aan het eind van de cyclus, een werkende aan het begin. Het is gewoon een stelselmatige afbreuk van de machtspositie.quote:Wat zou dan een oplossing zijn?
Ah. Dus we moeten het maar accepteren dat de bijstandstrekkers ons een poot uitdraaien anders komen ze ons beroven? Een soort afkoopgeld?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:36 schreef NorthernStar het volgende:
...
Maar goed, uitkeringen. Je kunt natuurlijk iedereen die geen nut meer heeft op straat schoppen. Heb je daarna wel 500% meer politie en verdriedubbeling van de gevangenissen nodig. Want je dacht toch niet dat al die mensen stilletjes in een hoekje langzaam sterven? Al die extra politie en bewaking is natuurlijk wel goed voor het werkeloosheidsprobleem hoewel je qua geld met deze "oplossing" ietsje meer kwijt bent. Plus dat in plaats van in de bijstand de mensen dan in de cel zitten. En je de samenleving succesvol in een criminele geweldadige jungle hebt getransformeerd.![]()
Je hebt inderdaad maar te accepteren dat een deel van de mensheid anderen een poot uitdraaien.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ah. Dus we moeten het maar accepteren dat de bijstandstrekkers ons een poot uitdraaien anders komen ze ons beroven? Een soort afkoopgeld?
Eeuwen geleden liet de rijke elite ook maar riolering in de arme delen van steden aanleggen. Puur uit eigenbelang.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:33 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ja, maar zo is het nu eenmaal ingeburgerd. We betalen losgeld voor onze veiligheid op straat. Als we niet betalen, schoppen 'ze' de samenleving kapot. En dat vinden we normaal want deze vlieger gaat al meerdere generaties op. Sinds de jaren 50 een complete afbreuk van de normale omgangsnormen, en dat dan maar rechtbreien met geld.
De huidige recessie de schuld van de verzorgingsstaat... ik vind 'm leuk gevonden.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:21 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja, seriously. Je mag er wel de kanttekening bij plaatsen of dit erg is of niet. Ik vind het op zich niet erg, want mensen in Azië verdienen dezelfde welvaart die wij hebben. Maar dit betekent wel dat we over de gehele linie wat moeten inleveren, waardoor ook mensen in de bijstand minder krijgen. Dus in principe zijn ze hun eigen graf aan het graven met dit systeem. Nogmaals, ik vind 't niet erg maar het is wel een uitkomst.
Ja, want waarom zou je de bijstand uberhaupt willen afschaffen?quote:Oplossingen zijn er te over maar het gaat er meer om wat je wil bereiken en welk toekomstbeeld je van de wereld hebt. Daarom is het ook zo lastig om overeenstemming te krijgen over een oplossing. Als ik zeg dat de bijstand moet worden afgeschaft dan zijn er evenveel mensen die dit geen goed plan vinden.
Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken (Polen uitgezonderd, daar zijn aparte regels voor zodat die soms toch legaal onder het minimum betaald mogen worden).quote:Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ah. Dus we moeten het maar accepteren dat de bijstandstrekkers ons een poot uitdraaien anders komen ze ons beroven? Een soort afkoopgeld?
Mensen die zo denken kennen dus echt geen eigen verantwoordelijkheid. Er is niets mis met 'zwaar' werk in de kassen als je daar een eerlijke boterham mee verdient. Net zoals de tienduizenden die dat nu ook doen.
Niet de schuld van de recessie maar beïnvloedt wel degelijk de situatie per land en het vermogen om je uit de recessie te werken.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:50 schreef Xa1pt het volgende:
De huidige recessie de schuld van de verzorgingsstaat... ik vind 'm leuk gevonden.
Ik geef een voorbeeld. Helemaal afschaffen is niet wenselijk maar je kunt de bijstand ook minder aantrekkelijk maken t.o.v. laagbetaalde banen.quote:Ja, want waarom zou je de bijstand uberhaupt willen afschaffen?
Maatregelen voor hygiëne vergelijken met bijstand vind ik nogal apart. Of ga je ervanuit dat de bijstandtrekker een virus of bacterie is?quote:Op zondag 27 mei 2012 15:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Eeuwen geleden liet de rijke elite ook maar riolering in de arme delen van steden aanleggen. Puur uit eigenbelang.
Het minimumloon voor 23+ jarigen bedraagt 1446 bruto per maand. Daar blijft volgens jou 650 netto van over?quote:Op zondag 27 mei 2012 15:52 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken (Polen uitgezonderd, daar zijn aparte regels voor zodat die soms toch legaal onder het minimum betaald mogen worden).
Gewone Nederlandse staatsburgers 650 netto bieden voor een zware baan van 40 uur (op straffe van verlies van uitkering) is uitbuiting. Die mensen werken dan gewoon 32-40 uur, dan horen ze ook normaal loon te krijgen.
Bedrijven die het wel lekker vinden om legaal iemand te kunnen hebben die 40 uur werkt voor onder het minimumloon is net zo verwerpelijk als 'bijstandstrekkers die teren op kosten van de staat'!
Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:02 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het minimumloon voor 23+ jarigen bedraagt 1446 bruto per maand. Daar blijft volgens jou 650 netto van over?
Het zijn maatregelen die voortkomen uit de schrille contrasten tussen rijk en arm en de problemen die dat oplevert. In de geschiedenis zijn daar wel meer voorbeelden van te vinden.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maatregelen voor hygiëne vergelijken met bijstand vind ik nogal apart. Of ga je ervanuit dat de bijstandtrekker een virus of bacterie is?
Ja, maar dan moet je daar dus wat aan doen en niet het resultaat op een manier pamperen waardoor de middenklasse voor de onderklasse betaalt. Daardoor krijg je een grote brei aan benadeelde middenklasse met ver daarboven een topje die het èn amper in de portemonnee voelt èn niet geconfronteerd wordt met niet-werkenden die evenveel consumeren als werkenden.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zijn maatregelen die voortkomen uit de schrille contrasten tussen rijk en arm en de problemen die dat oplevert. In de geschiedenis zijn daar wel meer voorbeelden van te vinden.
Uh. Kom eens met bronnen dat dit in de kassen op grote schaal zo wordt gedaan?quote:Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.
Ik heb het niet speciaal over de kassen.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Uh. Kom eens met bronnen dat dit in de kassen op grote schaal zo wordt gedaan?
Ok, eens.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Niet de schuld van de recessie maar beïnvloedt wel degelijk de situatie per land en het vermogen om je uit de recessie te werken.
Bijvoorbeeld ja.quote:Ik geef een voorbeeld. Helemaal afschaffen is niet wenselijk maar je kunt de bijstand ook minder aantrekkelijk maken t.o.v. laagbetaalde banen.
Dus je komt hier met nonsens over mensen die 650 betaald krijgen voor zware arbeid, dat dat geen eerlijke boterham is en dat ze net zoveel betaald moeten krijgen als anderen in de kassen.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik heb het niet speciaal over de kassen.
quote:Op zondag 27 mei 2012 15:52 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken
Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Uh. Kom eens met bronnen dat dit in de kassen op grote schaal zo wordt gedaan?
Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?quote:Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dus je komt hier met nonsens over mensen die 650 betaald krijgen voor zware arbeid, dat dat geen eerlijke boterham is en dat ze net zoveel betaald moeten krijgen als anderen in de kassen.
Dan vraag ik naar je bron en dat ging het niet over de kassen?
[..]
Dit, mijn dochter weet er alles van.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.
Beetje wereldvreemd ben je wel.
Nee, en dat is extra kwalijk in de gevallen wanneer uitkeringsgerechtigden taken gaan uitvoeren waar voorheen mensen in loondienst voor aan het werk waren. De kans op verdringing bestaat dan. Al lijken mij bijstandsgerechtigden anderzijds weer niet de meest productieve werknemers.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:32 schreef Leandra het volgende:
En de te werk gestelde bijstandstrekker die met behoud van uitkering werkt, verdient die gewoon het wettelijk minimumloon per uur?
Dat vraag ik me dus ook af. En bouwt hij pensioen op?Daarom misschien ook dat zovelen afvallen. Een tuinder is ook niet gek natuurlijk. Die werkt liever met Polen/Roemenen die helaas uitgebuit kunnen worden. Hierdoor ontstaat ook nog eens valse concurrentie.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:32 schreef Leandra het volgende:
En de te werk gestelde bijstandstrekker die met behoud van uitkering werkt, verdient die gewoon het wettelijk minimumloon per uur?
Hoeveel productiviteit mag je eigenlijk verwachten voor ¤ 8,35 bruto per uur zonder doorgroeimogelijkheden?quote:Op zondag 27 mei 2012 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, en dat is extra kwalijk in de gevallen wanneer uitkeringsgerechtigden taken gaan uitvoeren waar voorheen mensen in loondienst voor aan het werk waren. De kans op verdringing bestaat dan. Al lijken mij bijstandsgerechtigden anderzijds weer niet de meest productieve werknemers.
Nou, de doorgroeimogelijkheid is natuurlijk de kans om dankzij het werken voor de uitkering uiteindelijk een normale baan te vinden. Alleen - uitgezonderd de zeer laagopgeleide uitkeringsgerechtigden - zie ik niet zo gauw in wat dat werken voor de uitkering toevoegt in de zoektocht naar een andere baan, aangezien het werk betreft als straatvegen, papierprikken, dozen vouwen, tomatenplukken etc.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel productiviteit mag je eigenlijk verwachten voor ¤ 8,35 bruto per uur zonder doorgroeimogelijkheden?
Wat er in deze discussie ontbreekt is het feit dat een tewerkgestelde bijstandtrekker de maatschappij 5x zoveel geld kost dan dat die gewoon met de uitkering thuis blijft zitten.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, en dat is extra kwalijk in de gevallen wanneer uitkeringsgerechtigden taken gaan uitvoeren waar voorheen mensen in loondienst voor aan het werk waren. De kans op verdringing bestaat dan. Al lijken mij bijstandsgerechtigden anderzijds weer niet de meest productieve werknemers.
... ik had daar en dan, letterlijk op datzelfde moment, het UWV / meldpunt gebeld, om terwijl mn telefoon op de speaker staat, die gast erbij te naaien.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zo heb ik een keer ruzie gekregen op een verjaardagIemand zat in de ziektewet (!!) en kluste zwart bij (met exact hetzelfde werk wat hij in zijn baan deed). Ik zei daar wat van en toen was ik de trut die mensen niets gunt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |