Wait whut schrijnend had hij moeten nadenken over zijn studie.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:23 schreef das_phantom het volgende:
Ook gezien op nieuwsuur ja. Vond het vooral schrijnend om de jongeman te zien die gestudeerd had en nu op de kas ging werken voor een halfjaar.
Die mensen die aan de slag gingen kregen de eerste maand nog een uitkering. Na die maand zijn ze er weer uit geknikkerd. Lekker goedkope werkkrachten voor zo'n tuinder. Die gaat nu natuurlijk door met Polen "omdat Nederlanders, zo leert de ervaring immers, het werk niet aankunnen of -willen".quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:16 schreef DS4 het volgende:
Van de 560 stuks die interesse hadden bleek na screening dat er 400 in staat zijn het werk uit te voeren.
Als dan minder dan 10% een halfjaarcontract krijgt is OFWEL die screening heel erg slecht uitgevoerd OFWEL gooien deze mensen er met de pet naar.
Dit verdient nader onderzoek. Linksom of rechtsom.
+1quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:20 schreef freako het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vacatures die tuinders hadden. Die wethouder kan wel roepen dat hij 1000 werklozen aan het werk wil hebben, maar dan moeten er wel vacatures zijn.
Ik kan helemaal niets met een "wie weet" in dezen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien kun je die met de huisvesting nog een poot uitdraaien, of wat smokkelen met de uren.
Nee, natuurlijk niet. Die Pool kan net zo hard werken, maar werkt gewoon harder.quote:Dat lijkt mij ook logisch. Maar daarmee is wel duidelijk dat het probleem bij de werkgever ligt die van onze overheid een wat gekunsteld alternatief krijgt aangeboden.
Ja, wie gaat er nu journalistiek studeren?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:24 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Wait whut schrijnend had hij moeten nadenken over zijn studie.
Dat heb ik ook gedaan heb nu voldoende werk.
Te veel zelfs!
Dat zou een mogelijke conclusie na onderzoek kunnen zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Die mensen die aan de slag gingen kregen de eerste maand nog een uitkering. Na die maand zijn ze er weer uit geknikkerd. Lekker goedkope werkkrachten voor zo'n tuinder. Die gaat nu natuurlijk door met Polen "omdat Nederlanders, zo leert de ervaring immers, het werk niet aankunnen of -willen".
Ja, graag. Het plan is an sich niet slecht, maar de uitvoering is (weer eens) op zijn meest positief slechts "matig" te noemen. 11 mensen uit de bijstand en 19 gekort, dat scheelt 15000 euro per maand oid, zwaar teleurstellend.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zou een mogelijke conclusie na onderzoek kunnen zijn.
Jij bent dus ook voor een onderzoek?
Journalistiek en studeren in 1 zin gebruiken.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, wie gaat er nu journalistiek studeren?
Waar jij allemaal niets mee kan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan helemaal niets met een "wie weet" in dezen.
Uiteraard, het zal niet de gemiddelde pool zijn die hier komt werken, maar gemiddeld een jonge pool met een grote werkkracht.quote:Nee, natuurlijk niet. Die Pool kan net zo hard werken, maar werkt gewoon harder.
Jou ontgaat wel meer. Ik geloof niet dat er heel veel Poolse bedrijven zijn die zich hier komen vestigen om laaggeschoold werk aan te bieden, of dat er in Polen zelf allerlei werkgelegenheid voor Nederlanders lonkt.quote:En wat er gekunsteld is aan EU burgers die hier komen werken ontgaat mij volledig.
Dat kan dus niet zomaar.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
Voor 2 tientjes meer dan je uitkering in een kas gaan werken. Geen wonder dat het gros niet op komt dagen.Maak dat verschil tussen uitkering en minimumloon maar eens een stuk groter. Moet je eens kijken hoe snel ze aan het werk gaan.
Die afgestudeerde journalist (die 1 van de 11 mensen met contract was) gaf op tv wel aan dat ie nu fors meer geld kreeg dan de uitkering.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
Voor 2 tientjes meer dan je uitkering in een kas gaan werken. Geen wonder dat het gros niet op komt dagen.Maak dat verschil tussen uitkering en minimumloon maar eens een stuk groter. Moet je eens kijken hoe snel ze aan het werk gaan.
Gewoon een uitkering in natura voor zover mogelijk, dus een flatje inclusief GWE voor gemiddeld gebruik, instap internet, voedselbonnen op naam, X euro kleedgeld, en een OV-jaarkaart. Werken in de kas is dan wél geld verdienen, en er zelf over kunnen beslissen. Het eerste jaar mogen ze dan wel zoveel als nodig is om het natura-pakket te financieren afdragen, alles wat dan over blijft, mogen ze houden.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
Werken niet veel Polen onder ZZP-constructies? Of is dat inmiddels verleden tijd?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Pool krijgt niet minder betaald dan de Nederlander. Ik neem aan dat hij wel meer werk verzet... gemiddeld dan.
Mooi man, weer een ad hominem!quote:
Het blijkt gewoon dat Polen harder werken dan vergelijkbare Nederlanders. Gemiddeld dan. Dus ook de jonge Pool vs. de jonge Nederlander en de oude Pool vs. de oude Nederlander.quote:Uiteraard, het zal niet de gemiddelde pool zijn die hier komt werken, maar gemiddeld een jonge pool met een grote werkkracht.
En dat is 2...quote:Jou ontgaat wel meer.
Wat is je punt?quote:Ik geloof niet dat er heel veel Poolse bedrijven zijn die zich hier komen vestigen om laaggeschoold werk aan te bieden, of dat er in Polen zelf allerlei werkgelegenheid voor Nederlanders lonkt.
Het ontgaat jou kennelijk dat voor inmenging van overheden de grenzen niet eens bestonden, laat staan gesloten waren voor werknemers.quote:Als werknemers even mobiel zouden zijn als werkgevers, dus zonder dat onze overheid eens in de zoveel tijd als goede werkgelegenheid dreigt de grens zouden openzetten, dan was de marktwerking niet verstoord en dan zou zo'n tuinder gewoon harder zijn best moeten doen om personeel te lokken.
Ik denk eigenlijk dat veel bijstandstrekkers, als je hun bijstand van 1000 naar 600 euro verlaagt, maar ze de mogelijkheid biedt om in een kas te gaan werken, dan maar gaan proberen voor 600 euro rond te komen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
In kassen wordt dat door de Belastingdienst terecht niet geaccepteerd en er is fors op gehandhaafd, zelfs in overmaat (ik heb wel eens mensen bij mogen staan die een zelfstandig beroep uitoefende als ZZP-er en die ineens aangepakt werden, heel bizar en uiteraard al die zaken gewonnen).quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Werken niet veel Polen onder ZZP-constructies? Of is dat inmiddels verleden tijd?
ZZP-erschap moet aan banden gelegd worden in die zin dat onder een bepaald bedrag werken (gemiddeld) moet worden aangemerkt als loondienst. Misbruik moet je tegengaan. Maar dat speelt hier iig niet (of nauwelijks, ik kan niet uitsluiten dat het voorkomt, maar dan gaat men voor de bijl bij een controle en er is een WIT...quote:Misschien dat dergelijke constructies meer gemeengoed zijn in andere sectoren hoor, dat weet ik niet, maar het is wel hét bekende trucje om Polen goedkoper dan Nederlanders te laten werken, in combinatie met goedkope huisvesting vanuit het uitzendbureau dan.
Al zie je overigens ook steeds vaker dat ZZP-constructies "normaal" beginnen te worden. Zie PostNL met hun koeriers, en zelfs de overheid werkt eraan mee. Zo is hier in Brabant een site waar men voor vacatures bij de plaatselijke gemeenten zich moet inschrijven als ZZP-er.
En het verschil wordt dus verder gereduceerd, doordat werknemers belasting over de reiskostenvergoeding moeten betalen. In de praktijk komt het besteedbaar inkomen zelfs iets onder het niveau van de uitkering worden.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:41 schreef fratsman het volgende:
Ook dat niet op komen dagen ligt aan de werkgevers en aan ingrijpen van de overheid denk ik zo... Het ligt nooit aan die mensen zelf, dat kan gewoonweg niet!quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja maar, mensen die te lui zijn om op te komen dagen ook daadwerkelijk bestraffen zoals gezegd is natuurlijk zielig en onmenselijk en zo.
En jij denkt dat dat niet gebeurd?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja maar, mensen die te lui zijn om op te komen dagen ook daadwerkelijk bestraffen zoals gezegd is natuurlijk zielig en onmenselijk en zo.
In de praktijk weet ik ook dat Sociale Zaken niet moeilijk doen om dergelijke maatregelen ook daadwerkelijk op te leggen.quote:Bijstandsgerechtigden die niet naar de bijeenkomst kwamen of niet met de bus meegingen, zouden dertig tot honderd procent van hun uitkering verliezen
Nou ja... er zijn er 19 gekort van de honderden die niet op kwamen dagen.quote:
Er is gedreigd maar slechts bij een fractie is het echt gedaan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
En jij denkt dat dat niet gebeurd?
In het artikel staat oa:
[..]
In de praktijk weet ik ook dat Sociale Zaken niet moeilijk doen om dergelijke maatregelen ook daadwerkelijk op te leggen.
Al ben ik zelf geen voorstander van verplichtte arbeid voor je uitkering. Althans, afhankelijk in welke vorm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |