abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112090913
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ah. Dus we moeten het maar accepteren dat de bijstandstrekkers ons een poot uitdraaien anders komen ze ons beroven? Een soort afkoopgeld?

Mensen die zo denken kennen dus echt geen eigen verantwoordelijkheid. Er is niets mis met 'zwaar' werk in de kassen als je daar een eerlijke boterham mee verdient. Net zoals de tienduizenden die dat nu ook doen.
Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken (Polen uitgezonderd, daar zijn aparte regels voor zodat die soms toch legaal onder het minimum betaald mogen worden).

Gewone Nederlandse staatsburgers 650 netto bieden voor een zware baan van 40 uur (op straffe van verlies van uitkering) is uitbuiting. Die mensen werken dan gewoon 32-40 uur, dan horen ze ook normaal loon te krijgen.
Bedrijven die het wel lekker vinden om legaal iemand te kunnen hebben die 40 uur werkt voor onder het minimumloon is net zo verwerpelijk als 'bijstandstrekkers die teren op kosten van de staat'!

[ Bericht 5% gewijzigd door bulbjes op 27-05-2012 15:57:13 ]
  zondag 27 mei 2012 @ 15:54:27 #177
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112090987
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:50 schreef Xa1pt het volgende:
De huidige recessie de schuld van de verzorgingsstaat... ik vind 'm leuk gevonden.
Niet de schuld van de recessie maar beïnvloedt wel degelijk de situatie per land en het vermogen om je uit de recessie te werken.

quote:
Ja, want waarom zou je de bijstand uberhaupt willen afschaffen?
Ik geef een voorbeeld. Helemaal afschaffen is niet wenselijk maar je kunt de bijstand ook minder aantrekkelijk maken t.o.v. laagbetaalde banen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  zondag 27 mei 2012 @ 15:55:41 #178
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112091023
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Eeuwen geleden liet de rijke elite ook maar riolering in de arme delen van steden aanleggen. Puur uit eigenbelang.
Maatregelen voor hygiëne vergelijken met bijstand vind ik nogal apart. Of ga je ervanuit dat de bijstandtrekker een virus of bacterie is?
pi_112091225
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:52 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken (Polen uitgezonderd, daar zijn aparte regels voor zodat die soms toch legaal onder het minimum betaald mogen worden).

Gewone Nederlandse staatsburgers 650 netto bieden voor een zware baan van 40 uur (op straffe van verlies van uitkering) is uitbuiting. Die mensen werken dan gewoon 32-40 uur, dan horen ze ook normaal loon te krijgen.
Bedrijven die het wel lekker vinden om legaal iemand te kunnen hebben die 40 uur werkt voor onder het minimumloon is net zo verwerpelijk als 'bijstandstrekkers die teren op kosten van de staat'!
Het minimumloon voor 23+ jarigen bedraagt 1446 bruto per maand. Daar blijft volgens jou 650 netto van over?
  zondag 27 mei 2012 @ 16:05:33 #180
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112091325
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:02 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het minimumloon voor 23+ jarigen bedraagt 1446 bruto per maand. Daar blijft volgens jou 650 netto van over?
Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_112091381
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:55 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Maatregelen voor hygiëne vergelijken met bijstand vind ik nogal apart. Of ga je ervanuit dat de bijstandtrekker een virus of bacterie is?
Het zijn maatregelen die voortkomen uit de schrille contrasten tussen rijk en arm en de problemen die dat oplevert. In de geschiedenis zijn daar wel meer voorbeelden van te vinden.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:10:58 #182
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112091456
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het zijn maatregelen die voortkomen uit de schrille contrasten tussen rijk en arm en de problemen die dat oplevert. In de geschiedenis zijn daar wel meer voorbeelden van te vinden.
Ja, maar dan moet je daar dus wat aan doen en niet het resultaat op een manier pamperen waardoor de middenklasse voor de onderklasse betaalt. Daardoor krijg je een grote brei aan benadeelde middenklasse met ver daarboven een topje die het èn amper in de portemonnee voelt èn niet geconfronteerd wordt met niet-werkenden die evenveel consumeren als werkenden.
pi_112091464
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er zijn zat constructies om onder het minimum loon uit te komen. Stop iemand in een BBL opleiding en je kunt hem zowat 32 uur gratis laten werken. Zodra hij zijn diploma gehaald heeft, verleng je het contract niet en neem je een nieuwe leerling aan. En die BBLers draaien gewoon volledig mee in de productie.
Uh. Kom eens met bronnen dat dit in de kassen op grote schaal zo wordt gedaan?
  zondag 27 mei 2012 @ 16:13:52 #184
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112091525
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ik heb het niet speciaal over de kassen.
Maar daar kan men weer ander leuke zaken toepassen. De uitzendbureaus en tuinders weten daar alles van. Stop de meute in een camper of zeecontainer en je verdient er nog geld mee ook. Maar al te graag zorgen tuinders voor onderdak.
Kan me voorstellen dat iemand die hier al jaren werkt en in de bijstand beland niet met dit soort praktijken in aanraking wilt komen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Cherna op 27-05-2012 16:19:12 ]
pi_112091632
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:54 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Niet de schuld van de recessie maar beïnvloedt wel degelijk de situatie per land en het vermogen om je uit de recessie te werken.
Ok, eens.

quote:
Ik geef een voorbeeld. Helemaal afschaffen is niet wenselijk maar je kunt de bijstand ook minder aantrekkelijk maken t.o.v. laagbetaalde banen.
Bijvoorbeeld ja.
pi_112091641
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:13 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik heb het niet speciaal over de kassen.
Dus je komt hier met nonsens over mensen die 650 betaald krijgen voor zware arbeid, dat dat geen eerlijke boterham is en dat ze net zoveel betaald moeten krijgen als anderen in de kassen.

Dan vraag ik naar je bron en dat ging het niet over de kassen?

quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:52 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Dan moeten ze er wel een eerlijke boterham mee verdienen, en dus geen 650 euro netto per maand voor 40 uur. Als mensen (verplicht) fulltime werken moeten ze ook gewoon normaal betaald worden als een fulltime kracht. Gewoon minimumloon of hoger dus. Net als andere mensen die in een fabriek of kassen werken
pi_112091645
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.

Beetje wereldvreemd ben je wel. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 27 mei 2012 @ 16:21:33 #188
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112091722
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dus je komt hier met nonsens over mensen die 650 betaald krijgen voor zware arbeid, dat dat geen eerlijke boterham is en dat ze net zoveel betaald moeten krijgen als anderen in de kassen.

Dan vraag ik naar je bron en dat ging het niet over de kassen?

[..]

Oh je wilt een bron over de kassen hebben en hoe Polen uitgebuit worden?
http://www.rijnmond.nl/ni(...)uden-voor-uitbuiting
http://www.cnvdienstenbon(...)ningse-glastuinbouw/

google ff dan vind je er honderden.
En dat wil je dus iemand die al jaren gewerkt heeft en in de bijstand beland ook aandoen?
  zondag 27 mei 2012 @ 16:22:30 #189
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112091752
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Betreffende voorbeeld is een typische methode die wordt toegepast in zorginstellingen. Dat weet iedereen.

Beetje wereldvreemd ben je wel. :')
Dit, mijn dochter weet er alles van.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:28:43 #190
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112091935
Dat fenomeen vind je trouwens ook wel op andere plekken met onbetaalde interns die een contract in het vooruitzicht gesteld krijgen. En als puntje bij paaltje komt, gaat het toch niet maar halen ze wel een nieuwe onbetaalde intern.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:32:22 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112092057
En de te werk gestelde bijstandstrekker die met behoud van uitkering werkt, verdient die gewoon het wettelijk minimumloon per uur?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112092179
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:32 schreef Leandra het volgende:
En de te werk gestelde bijstandstrekker die met behoud van uitkering werkt, verdient die gewoon het wettelijk minimumloon per uur?
Nee, en dat is extra kwalijk in de gevallen wanneer uitkeringsgerechtigden taken gaan uitvoeren waar voorheen mensen in loondienst voor aan het werk waren. De kans op verdringing bestaat dan. Al lijken mij bijstandsgerechtigden anderzijds weer niet de meest productieve werknemers. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 27 mei 2012 @ 16:36:14 #193
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112092193
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:32 schreef Leandra het volgende:
Dat vraag ik me dus ook af. En bouwt hij pensioen op?Daarom misschien ook dat zovelen afvallen. Een tuinder is ook niet gek natuurlijk. Die werkt liever met Polen/Roemenen die helaas uitgebuit kunnen worden. Hierdoor ontstaat ook nog eens valse concurrentie.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:39:10 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112092289
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, en dat is extra kwalijk in de gevallen wanneer uitkeringsgerechtigden taken gaan uitvoeren waar voorheen mensen in loondienst voor aan het werk waren. De kans op verdringing bestaat dan. Al lijken mij bijstandsgerechtigden anderzijds weer niet de meest productieve werknemers. :)
Hoeveel productiviteit mag je eigenlijk verwachten voor ¤ 8,35 bruto per uur zonder doorgroeimogelijkheden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112092561
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoeveel productiviteit mag je eigenlijk verwachten voor ¤ 8,35 bruto per uur zonder doorgroeimogelijkheden?
Nou, de doorgroeimogelijkheid is natuurlijk de kans om dankzij het werken voor de uitkering uiteindelijk een normale baan te vinden. Alleen - uitgezonderd de zeer laagopgeleide uitkeringsgerechtigden - zie ik niet zo gauw in wat dat werken voor de uitkering toevoegt in de zoektocht naar een andere baan, aangezien het werk betreft als straatvegen, papierprikken, dozen vouwen, tomatenplukken etc. :')

Wat dat betreft lijkt het idee en de implementatie hiervan vooral voort te komen uit de gedachte om het Bijstandsgerechtigden het leven zo moeilijk mogelijk te maken omdat mensen het niet kunnen hebben dat ze "van hun geld lui op de bank kennen zitten." :')

Dat dergelijke maatregelen uiteindelijk misschien alleen maar averechts werken in het snel vinden van een fatsoenlijke - en vooral ook structurele - baan, daar staat men niet bij stil.
pi_112092568
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wat er in deze discussie ontbreekt is het feit dat een tewerkgestelde bijstandtrekker de maatschappij 5x zoveel geld kost dan dat die gewoon met de uitkering thuis blijft zitten.

Daarnaast remt het de innovatie in de Nederlandse economie; omdat ondernemers arbeid krijgen tegen kunstmatig lage kosten, terwijl de belastingbetaler er voor moet opdraaien. De ondernemers hebben dan geen prikkel om te moderniseren w.b.t. arbeidsbesparende maatregelen.

En uitkeringstrekkers tewerk stellen in de tuinbouw en landbouw kost gigantisch veel geld; mede doordat deze sector zelf dan aan het subsidie-infuus kan blijven zitten van de EU-landbouw en energie-subsidies.

We zullen anders moeten kijken naar arbeid en uitkering; bijvoorbeeld naar een basisinkomen, zodat het hele ambtenarenapparaat m.b.t. sociale zekerheid en werk-subsidies overbodig wordt.
Tegelijkertijd moeten er sterke prikkels worden gegeven om mensen te laten werken en hun eigen inkomen aan te vullen, al is het maar part-time.

Hier zjn de echte tientallen miljarden euro's te besparen, bovendien stimuleert het de economie met innovatieprikkels en een gezond gevoel dat productief werken echt lonend is.

:)
pi_112092766

[ Bericht 100% gewijzigd door klipper op 28-05-2012 14:08:53 ]
  zondag 27 mei 2012 @ 16:58:07 #198
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_112092820
Het aantal uitkeringen zal vanzelf dalen. Het kabinet wilde al af van de dubbele paspoorten. De eerste generatie gastarbeiders is straks overleden en de nieuwkomers krijgen niet zo snel meer een Nederlands paspoort.
Dat kan dan betekenen dat mensen hier alleen nog kunnen zijn als ze een baan hebben en weer weg zullen gaan bij ontslag want geen recht op uitkering.

Dan begint het hele circus weer van voren af aan en komen we weer mensen tekort
pi_112101490
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Zo heb ik een keer ruzie gekregen op een verjaardag :@ Iemand zat in de ziektewet (!!) en kluste zwart bij (met exact hetzelfde werk wat hij in zijn baan deed). Ik zei daar wat van en toen was ik de trut die mensen niets gunt :')
... ik had daar en dan, letterlijk op datzelfde moment, het UWV / meldpunt gebeld, om terwijl mn telefoon op de speaker staat, die gast erbij te naaien.

en iedereen die daar tegen me stond te zeiken kon mooi de vinkentering krijgen, en wens ik nooit meer in mn leven mee om te gaan.

zwart bijklussen.. tsja, ala. maar om dat dan trots te gaan staan verkondigen op een verjaardagsfeestje.. bah
"Pools are perfect for holding water"
pi_112101863
en dus daarom: participatiemodel

wil je wel maar kan je niet? geen probleem, dan helpen we je graag. wil je niet maar kan je wel? zoek het dan ook maar zelf uit.

en ja, het is aan de mensen zelf om te laten zien dat ze wel willen. niet achteraf als het geld al op de rekening staat, via zon zachte sollicitatieplicht. laat ze er zelf maar moeite voor doen, voordat ze een uitkering krijgen. (dus sollicitatieplicht afschaffen, en eenieder die niet op eigen houtje een afspraak bij het UWV maakt om te laten zien dat ze 'het wel proberen, maar niet lukt..', gewoon de gehele uitkering afnemen.

en voor mensen die wel willen, ook kunnen, maar niets vinden, heeft de overheid/gemeente nog vast een paar klusjes die het collectieve maatschappelijk nut dienen. van voorleesmoedertje spelen op de basisschool, tot gezelschap in een bejaardentehuis of het aanharken van perkjes. fuck opleidingsniveau en 'je te goed voelen voor dat werk'.. je krijgt toch gratis geld :S
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')