abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110938622
Geht's wieder los ;)

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen,
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)
Vragen over vliegen #7 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #8 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen deel 9 (tickets, bagage, etc)
Vragen over vliegen #10 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #11 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #12 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #13 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #14 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #15 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #16 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #17 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #18 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #19 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #20 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #21 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #22 (e-tickets, inchecken, bagage, etc.)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
• of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #23
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_110938775
wat mijn standpunt over Heathrow weer bevestigd.

Zelfs de Britten balen van lange Heathrow rijen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zondag 29 april 2012 @ 18:55:06 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110938893
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 18:51 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
wat mijn standpunt over Heathrow weer bevestigd.

Zelfs de Britten balen van lange Heathrow rijen
Ik vermijd dat vliegveld ook als de pest.. Verschrikkelijk.
pi_110939079
Ja, samen met CDG staat het onderaan mijn lijstje
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_110939278
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 18:55 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik vermijd dat vliegveld ook als de pest.. Verschrikkelijk.
een keer gehad, en was me duidelijk waarom mijn collega's zo'n hekel er aan hebben.
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 19:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ja, samen met CDG staat het onderaan mijn lijstje
Ondanks dat ik deze luchthaven vreselijk slecht vind, ik heb het idee dat je langer op de grond onder weg bent, als dat je vlucht duurt. Ontzettend veel bariërs zijn, waar je niet met een trolley door komt. En super onlogisch is opgebouwd.
Heb ik zelf geen slechte ervaringen met CDG. alles ging redelijk vlot.
pi_110943556
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 19:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ja, samen met CDG staat het onderaan mijn lijstje
Bij Heathrow moet je gewoon onderscheid gaan maken tussen de terminals. Terminal 5 is echt perfect, ik sta daar zelden in de rij (en vlieg er 2-4 keer per week op) en alles is vrij goed geregeld. Eigenlijk mijn lievelingsvliegveld zelfs. Maar goed, de andere terminals worden al sneller minder...

Niks zo erg als CDG echter...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110946516
Terminal 3 is zo'n broeikas, of iig dat ligt me bij van toen ik zo nu en dan met Virgin vloog. Vanuit Dublin is Londen gewoon wel een handig overstappunt, hoe naar Heathrow verder ook mag zijn. T5 is idd best te doen verder.

In mijn ervaring zijn de rijen bij immigratie nooit zo idioot lang en de reden die ik gehoord heb voor de huidige problemen is dat de douanebeambten "allemaal tegelijk" vakantie opnemen nu omdat ze dat tijdens de Olympische spelen niet mogen. Geen idee of dat het echt is, maar het is de meest logische verklaring die ik tot nu toe gezien heb.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 29 april 2012 @ 22:33:26 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110948636
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 20:49 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Bij Heathrow moet je gewoon onderscheid gaan maken tussen de terminals. Terminal 5 is echt perfect, ik sta daar zelden in de rij (en vlieg er 2-4 keer per week op) en alles is vrij goed geregeld. Eigenlijk mijn lievelingsvliegveld zelfs. Maar goed, de andere terminals worden al sneller minder...
Ik moest daar altijd overstappen (van de ene naar de andere terminal), en het was keer op keer een hel om op tijd bij de gate aan te komen. Ik heb Heathrow nog nooit als eind of beginpunt gehad, dus hoe de aparte terminals functioneren als je niet hoeft over te stappen weet ik niet.
pi_110948661
De problemen die in het artikel beschreven worden zijn inderdaad pas erg recent ontstaan. Lang verhaal, maar kwam erop neer dat ze weer strenger zijn gaan controleren zonder extra personeel in te zetten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 30 april 2012 @ 09:07:04 #10
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_110956845
Ik vind Heathrow echt een klotevliegveld. Inderdaad categorie CDG, maar lange rijen hebben daar niets mee te maken. Het is gewoon zo druk op de runways dat je altijd veel te lang op de grond in het vliegtuig stilstaat of file moet rijden naar de runway. Terminal 5 is natuurlijk supermodern en goede lounges, daar is buiten het wachten in het vliegtuig weinig op aan te merken. Terminal 1 gaat ook nog wel, maar 3 en 4 zijn buitencategorie slecht. Toch is het altijd nog beter dan al die andere kutvliegvelden rond Londen, omdat die alleen naar London zelf goede verbindingen hebben. Als je niet in de city moet zijn kun je beter nog eerst naar de city gaan en dan weer terug naar je bestemming. Het is noodzakelijk kwaad dat ik regelmatig op London moet vliegen als ik mocht kiezen vloog ik alleen maar van en naar Düsseldorf. Prachtvliegveld voor het aantal bestemmingen dat ze aanvliegen, want nog beter wordt het natuurlijk als je op die poldervliegveldjes bent waar maar 2 vluchten per dag aankomen en de verkeerstoren nog van hout is oO<
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 30 april 2012 @ 09:15:29 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110956961
quote:
99s.gif Op maandag 30 april 2012 09:07 schreef XL het volgende:
Ik vind Heathrow echt een klotevliegveld. Inderdaad categorie CDG, maar lange rijen hebben daar niets mee te maken. Het is gewoon zo druk op de runways dat je altijd veel te lang op de grond in het vliegtuig stilstaat of file moet rijden naar de runway. Terminal 5 is natuurlijk supermodern en goede lounges, daar is buiten het wachten in het vliegtuig weinig op aan te merken. Terminal 1 gaat ook nog wel, maar 3 en 4 zijn buitencategorie slecht. Toch is het altijd nog beter dan al die andere kutvliegvelden rond Londen, omdat die alleen naar London zelf goede verbindingen hebben. Als je niet in de city moet zijn kun je beter nog eerst naar de city gaan en dan weer terug naar je bestemming. Het is noodzakelijk kwaad dat ik regelmatig op London moet vliegen als ik mocht kiezen vloog ik alleen maar van en naar Düsseldorf. Prachtvliegveld voor het aantal bestemmingen dat ze aanvliegen, want nog beter wordt het natuurlijk als je op die poldervliegveldjes bent waar maar 2 vluchten per dag aankomen en de verkeerstoren nog van hout is oO<
DUS _O_ Daar heb ik werkelijk nog niet één keer langer dan een paar minuten in een rij hoeven staan.
pi_110959734
volgens mij is dat ook inherent aan grote vliegvelden.ik mag morgen van af Frankfurt vliegen. dat is op zich ook kilometers lopen, maar moet zeggen de veiligheids- en douane formaliteiten gaan daar vlot.
Wel ideaal daar de air rail terminal, met de ICE aan komen, trappen oplopen, koffers dumpen. en dan alleen met de handbagage verder.
pi_110961258
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 11:29 schreef bunnahabhain het volgende:
volgens mij is dat ook inherent aan grote vliegvelden.ik mag morgen van af Frankfurt vliegen. dat is op zich ook kilometers lopen, maar moet zeggen de veiligheids- en douane formaliteiten gaan daar vlot.
Wel ideaal daar de air rail terminal, met de ICE aan komen, trappen oplopen, koffers dumpen. en dan alleen met de handbagage verder.
Ik moest laatst op FRA overstappen, vanaf Stockholm naar San Fransisco. Het duurde serieus bijna een uur voordat ik bij de gate was waar ik moest zijn. Pokke eind lopen, wachten op de trein, wachten op controle, wachten op douane, nog een eind lopen...

Oh, en LAX vind ik ook vreselijk. Ik hou heel erg van stockholm arlanda. Schiphol vind ik erg onrustig, met continue het omroepen van passagiers. Wel fijn om even Nederlands eten en lezen in te slaan!
  maandag 30 april 2012 @ 13:13:37 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110962355
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 12:32 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik moest laatst op FRA overstappen, vanaf Stockholm naar San Fransisco. Het duurde serieus bijna een uur voordat ik bij de gate was waar ik moest zijn. Pokke eind lopen, wachten op de trein, wachten op controle, wachten op douane, nog een eind lopen...

Oh, en LAX vind ik ook vreselijk. Ik hou heel erg van stockholm arlanda. Schiphol vind ik erg onrustig, met continue het omroepen van passagiers. Wel fijn om even Nederlands eten en lezen in te slaan!
Ik moest ook overstappen op Frankfurt, van Bogota naar Amsterdam. Gewoon met Lufthansa, dus terminal 1, maar het duurde inderdaag erg lang, ruim een half uur, inclusief security check. Ik had anderhalf uur de tijd, maar er waren mensen, die naar London of Berlijn moesten, met minder dan een half uur overstaptijd (het vliegtuig uit Bogota was een half uur te laat), die zullen hun vlucht wel gemist hebben.

Verder vond ik het geen onprettig vliegveld. Schiphol vind ik niks, met die belachelijke polderbaan (zet daar een terminalgebouw naast!) en de marathon naar de bagageband.
Overigens landde ik deze keer niet op de polderbaan, dus restte alleen de wandeltocht van 20 minuten naar de bagageband (waar de tassen er nog langer over doen)

Madrid (terminal 4) is m'n favoriet, Kuala Lumpur is ook niet verkeerd.
  maandag 30 april 2012 @ 13:25:08 #15
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_110962672
Airrail is echt mooi inderdaad, dat zouden ze bij Schiphol net zo moeten optimaliseren!

Frankfurt vind ik echter verder geen fijn vliegveld. Alles ligt ver uit elkaar en ik ken daar wel lange rijen!

Arlanda vind ik ook veel te uitgestrekt voor zo'n klein vliegveldje.

In de categorie veel te veel personeel en lange rijen wil ik overigens ook graag Wenen nomineren. Met name als je vanuit de kelder van Austrian vliegt. Voor de meeste gates hebben ze Schiphol achtige gate controles, die langzaam gaan. Echter wel te overzien zijn en je vliegtuig wacht als de rij voor de gate te lang is (zoals op Schiphol). Bij Austrian hebben ze dan ineens meerdere gates achter 1 controle en daar is je vliegtuig dus weg als jij een half uur van tevoren in een rij van 45 minuten aansluit. Daar moet je gewoon eerder naar het vliegveld als je op vrijdagmiddag Austrian vliegt (of als je het niet weet kun je hem rustig missen terwijl je aan het shoppen bent omdat je geen opstoppingen meer verwacht), wel goed dat je met de gratis wifi alvast kan kijken wanneer je volgende vlucht gaat!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:01:23 #16
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111019920
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:34 schreef Bajskorv het volgende:
De problemen die in het artikel beschreven worden zijn inderdaad pas erg recent ontstaan. Lang verhaal, maar kwam erop neer dat ze weer strenger zijn gaan controleren zonder extra personeel in te zetten.
Ik merk de laatste tijd inderdaad dat de controles met het oog op de Olympische spelen wat strenger zijn geworden.
Tegenwoordig wordt elk paspoort daadwerkelijk door de reader gehaald en wordt er wat beter gekeken, opzich duurt de controle voor de reguliere reiziger maar een seconde of 30 langer, maar alleen dit zorgt bij aankomst van meerdere vluchten waar veel mensen tegelijk in de rij gaan staan voor opstoppingen, daarnaast worden mensen door de strengere controle met aantekeningen ook opeens staande gehouden waardoor de capaciteit nog verder versterkt wordt.
Ik kan mij de tijd nog goed herinneren dat er alleen maar vluchtig naar mijn ID werd gekeken en je weer door kon lopen.

Nu zit ik de laatste tijd veel in Manchester, Liverpool en Stansted, en ik snap dat ze de politie bewapend met machinegeweren in de buurt van de paspoortcontrole neerzetten, want als ik 's avonds laat daar aankom zijn er 2 balies open met 3 tegelijk aankomende vluchten en dan wordt de gemiddelde Engelse reiziger daar niet vrolijk van.
Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen, ik zit voorin het vliegtuig en stap stevig door, want de keer dat ik het niet deed heb ik de politie meerdere malen in actie zien komen omdat oververhitte Engelse met elkaar en de aanwezige beveiligingsmedewerkers die de rijen in goede banen willen leiden op de vuist wilde gaan. En als het na 22:00 uur is wil ik gewoonweg snel naar het hotel en niet nog 1 a 1,5 uur in de rij staan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111025574
Voor de UK heb ik gewoon IRIS, dus zelden last van rijen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_111029510
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 01:43 schreef Bajskorv het volgende:
Voor de UK heb ik gewoon IRIS, dus zelden last van rijen.
Ik had trouwens begrepen dat IRIS zo ongeveer afgeschaft was ... dat is niet waar?

[edit] Ah, ja dus:
"Registration for IRIS is no longer available. All of our enrolment rooms at Heathrow, Gatwick, Birmingham and Manchester airports are closed until further notice."

Ben hier net komen wonen, en dit leek me wel handig. Dan maar niet.. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_111042660
Er is geen nieuwe registratie meer inderdaad, maar ik sta er al in en kan het dus nog steeds gebruiken. Ideaal!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:06:38 #20
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111057214
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 15:56 schreef Bajskorv het volgende:
Er is geen nieuwe registratie meer inderdaad, maar ik sta er al in en kan het dus nog steeds gebruiken. Ideaal!
Naast het IRIS systeem hebben ze ook de paspoortscanners met vingerafdruk, maar elke keer dat ik aankom in de avond dan zijn deze gates buiten werking en moet je alsnog in een gigantische rij staan waar ze 2 immigatiemedewerkers voor de EU en UK paspooten inzetten, de rij bij de overige paspoorten is wel korter, maar zeker niet aan te raden, want door de grote aantallen low cost airliners zitten er vaak moeilijke gevallen in die rijen, die met grote enveloppen papier al vooraf duidelijk maken dat het geen eenvoudige welkom in de UK stempel zal worden....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111104243
Even een visum vraag voor de VS:
Ik heb een studentenvisum gekregen voor een half jaar om in de VS te studeren. Binnen enkele weken keer ik terug naar huis en het visum zelf is geldig tot half juni.
Kan ik in juli terugkeren naar de VS, maar dan als toerist met een ESTA?

Normaal geen probleem of best even bellen met de ambassade?
pi_111105190
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:23 schreef Kielse het volgende:
Even een visum vraag voor de VS:
Ik heb een studentenvisum gekregen voor een half jaar om in de VS te studeren. Binnen enkele weken keer ik terug naar huis en het visum zelf is geldig tot half juni.
Kan ik in juli terugkeren naar de VS, maar dan als toerist met een ESTA?

Normaal geen probleem of best even bellen met de ambassade?
Jahoor. Je kan gewoon op het visa waiver program als je aan de voorwaarden voldoet.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_111116862
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:23 schreef Kielse het volgende:
Even een visum vraag voor de VS:
Ik heb een studentenvisum gekregen voor een half jaar om in de VS te studeren. Binnen enkele weken keer ik terug naar huis en het visum zelf is geldig tot half juni.
Kan ik in juli terugkeren naar de VS, maar dan als toerist met een ESTA?
Dit is geen enkel probleem. De immigratie beambte zal misschien wel wat extra vragen stellen over je toeristische reis als hij je oude studentenvisum in het paspoort ziet.

Vergeet daarom niet om het volledige ticket uit te printen, zodat je kunt aantonen wanneer je weer naar Nederland terug gaat.
pi_111149284
Iemand ervaring met ryanair ticket kopen op de Eindhoven airport?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:16:49 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_111149628
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:10 schreef qwerty31 het volgende:
Iemand ervaring met ryanair ticket kopen op de Eindhoven airport?
Je bedoelt op het vliegveld zelf aan de balie een ticket kopen?
pi_111150560
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Je bedoelt op het vliegveld zelf aan de balie een ticket kopen?
Ja dat bedoel ik. Heb dit gevonden: Vliegtickets

[-] Kan ik vliegtickets kopen op de luchthaven?
Dit is mogelijk voor Ryanair, Wizzair en Transaviaminder

[-] Kan ik vliegtickets kopen zonder een credit card?
Dit is mogelijk bij de Viggo Servicebalie voor de eerder genoemde maatschappijen. Dit is mogelijk dagelijks van 08.00 – 18.00

Maar heeft er iemand een ervaring met dit? Heb geen creditcard en wil geen ¤ 20 aan tix/cheaptickets betalen : )
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:41:47 #27
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_111151289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:30 schreef qwerty31 het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik. Heb dit gevonden: Vliegtickets

[-] Kan ik vliegtickets kopen op de luchthaven?
Dit is mogelijk voor Ryanair, Wizzair en Transaviaminder

[-] Kan ik vliegtickets kopen zonder een credit card?
Dit is mogelijk bij de Viggo Servicebalie voor de eerder genoemde maatschappijen. Dit is mogelijk dagelijks van 08.00 – 18.00

Maar heeft er iemand een ervaring met dit? Heb geen creditcard en wil geen ¤ 20 aan tix/cheaptickets betalen : )
Je betaalt bij Ryanair ook 20 euro extra (voor het niet online boeken). Zie deze prijslijst.

Booking Fee: applies to ALL reservations made at airports/call centres ¤20
pi_111170414
zo terug van een vlucht via Frankfurt, ik moet zeggen dat als je zo langzaam aan de routes weet binnen dit vliegveld, dan valt het allemaal heel erg mee. En viel me op dat er kortere wegen zijn, als je weet waar je naar toe moet, en niet via de bordjes hoeft te lopen.
Voor als, als je van het airrail station komt, boven aan de roltrappen wijzen de bordjes naar links, ga je naar rechts sta je zo in de vertrekhal.
pi_111256266
Hoi vliegexperts,

Even een vraagje. Bij voorbaat sorry als 't een hele onnozele vraag is, of als ik ergens een antwoord over 't hoofd heb gezien.
Wie heeft er ervaring met het meenemen van medicijnen (pillen, that is) bij Easyjet? Er staat uiteraard het een en ander op hun website, maar die info lijkt vooral toegespitst op mensen met ruimbagage. Mijn reisgenoten en ik zijn van plan om alleen handbagage mee te nemen. Hoe moeten we de medicijnen dan vervoeren? In zo'n doorzichtige zak die je ook voor vloeistof gebruikt? En moeten de medicijnen nog in dichte verpakking zitten? Dat een pillenstrip ofzo niet aangebroken mag zijn, kan ik me voorstellen, maar moet een pakje waar meerdere strips inzitten ook nog volledig gevuld zijn?

Alvast bedankt!

P.S.: Medicijnpaspoort en medische verklaringen enzo zijn in orde, het gaat puur om hoe we de pillen zélf moeten inpakken.
* "I look just like the girls next door... if you happen to live next door to an amusement park." - Dolly Parton *
pi_111256369
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:12 schreef Eimhear het volgende:
Hoi vliegexperts,

Even een vraagje. Bij voorbaat sorry als 't een hele onnozele vraag is, of als ik ergens een antwoord over 't hoofd heb gezien.
Wie heeft er ervaring met het meenemen van medicijnen (pillen, that is) bij Easyjet? Er staat uiteraard het een en ander op hun website, maar die info lijkt vooral toegespitst op mensen met ruimbagage. Mijn reisgenoten en ik zijn van plan om alleen handbagage mee te nemen. Hoe moeten we de medicijnen dan vervoeren? In zo'n doorzichtige zak die je ook voor vloeistof gebruikt? En moeten de medicijnen nog in dichte verpakking zitten? Dat een pillenstrip ofzo niet aangebroken mag zijn, kan ik me voorstellen, maar moet een pakje waar meerdere strips inzitten ook nog volledig gevuld zijn?

Alvast bedankt!

P.S.: Medicijnpaspoort en medische verklaringen enzo zijn in orde, het gaat puur om hoe we de pillen zélf moeten inpakken.
In handbagage gelden de volgende regels bij de beveiligingscheck:

Medicijnen vormen geen probleem, zolang ze niet vloeibaar zijn. Je mag ze meenemen op welke manier dan ook.

Als ze vloeibaar zijn moeten ze los worden aangeboden. Ook dan mogen ze overigens gewoon mee, neem wel een recept/verklaring mee om zonder gezeik aan te kunnen tonen dat het ook daadwerkelijk medicijn is (al is dit tegenwoordig niet meer verplicht).
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_111256710
Wat een supersnelle en duidelijke reactie! Hartstikke bedankt!
* "I look just like the girls next door... if you happen to live next door to an amusement park." - Dolly Parton *
  maandag 7 mei 2012 @ 21:12:00 #32
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111264116
Ter aanvulling, vloeibare medicijnen mogen mee ter aanvulling op het vloeistoffenzakje van maximaal 1 liter, dus als je teveel cosmetische producten in dat zakje hebt dat de medicijnen er niet inpassen maakt dat niet uit.

Het is overigens niet Easyjet die de regels bepaald, maar de beveiliging op de luchthaven, zolang al je spullen in één tas zit die binnen de afmetingen is zoals Easyjet bepaald wordt er bij de gate niet meer gecontroleerd.
Bij de beveiligingscontrole wordt er o.a. gecontroleerd wapens (scherpe voorwerpen) en explosieven. In mindere mate ook op de vloeistoffen, halve liter waterflessen komen er niet doorheen, vloeistoffen in een zakje die niet apart worden aangeboden maar in de tas zitten worden niet standaard gecontroleerd tenzijn de bagagescreener denkt dat ze wellicht over de 100 ml zijn. Met een medicijnenpaspoort sta je overigens sterk en is het geen punt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111266631
Thanks, ozzietukker, da's een reuze handige aanvulling!
(En dat van die luchthaven-beveiliging die de regels bepaalt wist ik toch eigenlijk ergens wel, ja. Geen wonder dat ik er niet uitkwam, ben alleen bij Easyjet te rade gegaan.)

Met zulke hulp wordt zo'n vlucht toch alweer 'n stuk relaxter!
* "I look just like the girls next door... if you happen to live next door to an amusement park." - Dolly Parton *
pi_111269855
Vanwege een 12u vertraging wil ik mij beroepen op EU Regulation 261/2004. Kan ik in mijn communicatie met de airline ook direct de claim van de reispartner meenemen of zal die apart de claim duidelijk moeten maken?
  maandag 7 mei 2012 @ 22:45:54 #35
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_111269980
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:43 schreef EddyAlbena het volgende:
Vanwege een 12u vertraging wil ik mij beroepen op EU Regulation 261/2004. Kan ik in mijn communicatie met de airline ook direct de claim van de reispartner meenemen of zal die apart de claim duidelijk moeten maken?
Misschien kunnen ze je bij EU261/2004: Geld terug na (vlieg)vertraging! beter helpen.
pi_111270062
Aye!
pi_111271977
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:43 schreef EddyAlbena het volgende:
Vanwege een 12u vertraging wil ik mij beroepen op EU Regulation 261/2004. Kan ik in mijn communicatie met de airline ook direct de claim van de reispartner meenemen of zal die apart de claim duidelijk moeten maken?
ligt aan de maatschappij en route, of je er recht op hebt.
ik zou het gewoon twee keer aan vragen, omdat het meestal online gaat, en je iets als een boekings code of, ticket nummer nodig wil je dat online formulier kunnen invullen.
ik zou gewoon even copy and paste doen.
dat doet de luchtvaart maatschappij ook, met de mail/brief waarin ze je afwimpelen.
pi_111273018
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 23:26 schreef bunnahabhain het volgende:

[..]

ligt aan de maatschappij en route, of je er recht op hebt.
ik zou het gewoon twee keer aan vragen, omdat het meestal online gaat, en je iets als een boekings code of, ticket nummer nodig wil je dat online formulier kunnen invullen.
ik zou gewoon even copy and paste doen.
dat doet de luchtvaart maatschappij ook, met de mail/brief waarin ze je afwimpelen.
Transavia en gewoon EU vlucht, dus dat zit goed.

Ben nu dat topic aan het lezen. Lange weg te gaan, maar heb er vertrouwen in.
pi_111284800
ik heb ook een vraagje. Ik heb een e-ticket via klm gekocht en je mag 23 kilo incheck-bagage mee, mag je dat over 2 koffers verdelen of moet dat perse in 1 bagagetas
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:37:58 #40
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_111285005
Ik dacht 1 koffer per persoon. Dit staat er tenminste bij mijn boeking:

Baggage allowance : 1 authorized item of baggage of 23 kg/50 lbs or less
pi_111286462
ik heb voor de zekerheid even opgebeld en je had gelijk, bedankt voor je reactie
pi_111355737
Ik ga waarschijnlijk met een enkeltje naar Australië omdat ik langer dan 12 maanden ga en tickets zijn zo lang niet geldig. Ik weet dat ik met voldoende geld etc Australië binnenkom en ik denk dat zij wel begrijpen dat ik écht geen ticket had kunnen boeken voor de terugweg. Maar nu hoor ik horrorverhalen dat mensen niet over konden stappen in Hong Kong met een enkeltje en dat ze direct een retourticket moesten boeken. Hoe zit dat? Kan ik met overstappen echt problemen krijgen? Ik weet overigens de plaats van overstappen nog niet.
Ik krijg trouwens ook een visum voor 12 maanden, heb voldoende geld om aan te tonen dat ik nog terug kan en ik kan een stagecontract laten zien aan ze.. zou dat helpen?
pi_111357212
In geval van twijfel immigratie/ ambassade bellen/ mailen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_111361857
volgens mij is bacpacken in Australie uitgevonden, dus de douane weet wel van wanten.
volgens mij is het echter mogelijk om een open ticket terug te boeken, lijkt me een stuk safer als ter plekke een retour kopen. wat er ook gebeurd, je hebt een ticket terug.

kijk anders even hier
http://www.immi.gov.au/

en kijk even hier, staan veel goede tips
http://www.aroundtheglobe(...)ack-vragen-si31.html
pi_111365170
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:10 schreef _Loki het volgende:
Maar nu hoor ik horrorverhalen dat mensen niet over konden stappen in Hong Kong met een enkeltje en dat ze direct een retourticket moesten boeken. Hoe zit dat? Kan ik met overstappen echt problemen krijgen?
Je hoeft niet door de immigratie kontrole van Hong Kong als je op je aansluitende vlucht blijft wachten in de terminal. Zelfs al besluit je Hong Kong een paar dagen te bezoeken, dan wil de immigratie beambte slechts kontroleren dat je Hong Kong weer zult verlaten. Met het tweede deel van je ticket (HK - Australie) toon je dan aan dat je verder zult reizen.

Hetzelfde geldt voor elke andere overstap luchthaven. De plaatselijke Immigratie-dienst wil weten dat je na een toeristisch bezoek weer vertrekt; het maakt niet uit waar naar toe, als het maar een ander land is. Ik verwacht geen probleem in jouw situatie.

Had je eigenlijk al naar enkeltjes gezocht? In de luchtvaart zijn die meestal duurder als retourvluchten. Het kan gunstiger zijn om een retourticket te kopen waarvan je de terugreis niet gebruikt of waarvan je de terugreis kunt wijzigen. Dit laatste kan vziw wel naar een datum die meer dan een jaar verder ligt dan de heenreis.
pi_111365247
Nu kan het een verplichting zijn op je visum. Amerika heeft bijvoorbeeld ook de regel dat als je onder Visa Waiver vliegt je een retourtje moet boeken.

In dat geval zal de airline je al stoppen, die zijn verantwoordelijk en kunnen flinke boetes krijgen als bij immigratie blijkt dat ze iemand vervoeren die niet aan Visa-verplichtigen voldoet. En in dat geval zou het best kunnen dat ze je documenten pas voor de leg naar Australie controleren en je dus in Hong Kong een retour moet boelen. Zo gaat het met vluchten naar USA wel in ieder geval.
.
Bel dus de ambassade even
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_111365362
http://www.anwb.nl/bestem(...)50&themaId=BEST_P_42

Volgens ANWB moet je een retourticket hebben. Als dit echt een visumverplichting is gaat de airline je of aan het begin van je reis, of aan het begin van je leg naar Australie waarschijnlijk niet boarden voor je dat ticket hebt geboekt.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_111365912
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 06:43 schreef Me_Wesley het volgende:
http://www.anwb.nl/bestem(...)50&themaId=BEST_P_42

Volgens ANWB moet je een retourticket hebben. Als dit echt een visumverplichting is gaat de airline je of aan het begin van je reis, of aan het begin van je leg naar Australie waarschijnlijk niet boarden voor je dat ticket hebt geboekt.
Met een toeristenvisum is het inderdaad verplicht, omdat die maar 3 maanden geldig is. Dan moet én kan je een ticket terugboeken. Ik kan dat nog niet.. Backpackers moeten aan kunnen tonen dat ze 3200 dollar hebben om Australië binnen te komen met een enkeltje. Ik neem dus aan dat het in Australië niet lastig zal worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 04:22 schreef jaco het volgende:

[..]

Je hoeft niet door de immigratie kontrole van Hong Kong als je op je aansluitende vlucht blijft wachten in de terminal. Zelfs al besluit je Hong Kong een paar dagen te bezoeken, dan wil de immigratie beambte slechts kontroleren dat je Hong Kong weer zult verlaten. Met het tweede deel van je ticket (HK - Australie) toon je dan aan dat je verder zult reizen.

Hetzelfde geldt voor elke andere overstap luchthaven. De plaatselijke Immigratie-dienst wil weten dat je na een toeristisch bezoek weer vertrekt; het maakt niet uit waar naar toe, als het maar een ander land is. Ik verwacht geen probleem in jouw situatie.

Had je eigenlijk al naar enkeltjes gezocht? In de luchtvaart zijn die meestal duurder als retourvluchten. Het kan gunstiger zijn om een retourticket te kopen waarvan je de terugreis niet gebruikt of waarvan je de terugreis kunt wijzigen. Dit laatste kan vziw wel naar een datum die meer dan een jaar verder ligt dan de heenreis.
Zou dus inderdaad deze situatie worden. Ik heb al gezocht naar enkeltjes en die zijn inderdaad duur, maar nog altijd een stuk goedkoper dan retourtjes.
Ik heb even verder gegoogled naar aanleiding van je reactie, en ik lees inderdaad ook op andere fora dat ze in bijv. Maleisië en Singapore alleen kijken of je dat land uit gaat. Denk dat dat dus ook geen probleem zou zijn, het zou zelfs in hun eigen voorwaarden staan.

Bedankt voor jullie reactie trouwens! :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:51:50 #49
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111393560
Dat het uberhaupt in je opkomt om een duur enkele reisticket te boeken, je moet namelijk ook terug en kan je weer een dergelijk duur ticket terug boeken.

Wat je beter kunt doen is een ticket boeken waar je langer als 6 maanden wegblijft, deze tickets zijn over het algemeen duurder dan de tickets waarbij je binnen 4 weken retour gaat, maar hebben flexibele voorwaarden in de mogelijkheden tot wijzigen van de retourvlucht.

KLM is niet zo'n goed plan voor de reis naar Australie, want naast dat je het laatste stuk met Malaysian gaat (opzich is daar niets mis mee, maar wel op basis van de KLM voorwaarden), kost daar een wijziging geld of is erg beperkt mogelijk
China Airlines heeft wat tickets met een dergelijke 'gratis' mogelijkheid tot wijzigen, of bijvoorbeeld voor een kleine vergoeding Singapore Airlines of Cathay Pacific. Daarnaast lijken mij de maatschappijen als Emirates en Qatar ook wel deze mogelijkheden kunnen hebben.

Voor dit soort tickets moet je echter niet online gaan kijken maar echt naar een reisburo, daar moeten ze je goed kunnen voorlichten over de mogelijkheid van dergelijke tickets met een langere reisduur dan 6 maanden en kunnen ze je de verschillende mogelijkheden laten zien. Je kan beter een duurder ticket nemen welke je onbeperkt gratis kan wijzigen dan een goedkoper ticket waar een wijziging 100 euro of meer kost, een jaar lang weg is een erg onzeker periode, ik heb mijn retourvlucht 3x moeten wijzigen.
Een ticket bij een reisburo kost wel meer, maar gezien de kosten van een dergelijk ticket voor een langere periode eigenlijk verwaarloosbaar, zeker voor de reiziger welke nog niet veel ervaring heeft met het boeken van vliegtickets.

Wees overigens niet bang dat je niet gemakkelijk kunt wijzigen, als je dat een beetje optijd doet, dus niet 1 dag voor gewenst vertrek, is dat heel gemakkelijk, de boekingsklasse van wijzigbare tickets is hoog, omdat het een relatief duur ticket is, dus de kans is groot dat in jouw boekingsklasse nog plaatsen beschikbaar zijn.

Het grootste voordeel van een dergelijk retourticket is dat zelfs als je zonder geld zit je altijd terug naar huis kunt als het niet lukt om werk te vinden of dat je gewoon uitgereisd bent zonder de verplichting om geld bij elkaar te sprokkelen voor een nieuw ticket. Naast het feit dat het uiteindelijk gewoon goedkoper zal zijn om een retourticket te boeken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111407628
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 05:53 schreef Me_Wesley het volgende:
In dat geval zal de airline je al stoppen, die zijn verantwoordelijk en kunnen flinke boetes krijgen als bij immigratie blijkt dat ze iemand vervoeren die niet aan Visa-verplichtigen voldoet. En in dat geval zou het best kunnen dat ze je documenten pas voor de leg naar Australie controleren en je dus in Hong Kong een retour moet boelen.
Dit kan inderdaad ook spelen, maar het lijkt me dat je dan op Schiphol al geweigerd wordt. Daar krijg je immers je boarding pass naar Hong kong en Australie. Ik denk niet dat iemand je pas in Hong Kong uit de wachtruimte komt plukken om deze reden.

Het is onduidelijk welk verhaal TS over Hong Kong heeft gehoord en of dit uberhaupt waar was. Het lijkt alsof iemand zonder retour of doorreis ticket Hong Kong probeerde binnen te komen. Dit zou inderdaad wel eens problemen kunnen opleveren. Hong Kong is zo klein dat je het als toerist in een paar dagen wel gezien hebt. Als je geen retour of doorreis ticket hebt, lijkt het alsof je er zou willen blijven om te werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')