quote:Op woensdag 11 april 2012 18:01 schreef -CRASH- het volgende:
Welcome to Galaxy Zoo, where you can help astronomers explore the Universe
Galaxy Zoo: Hubble uses gorgeous imagery of hundreds of thousands of galaxies drawn from NASA's Hubble Space Telescope archive. To understand how these galaxies, and our own, formed we need your help to classify them according to their shapes ⤔ a task at which your brain is better than even the most advanced computer. If you're quick, you may even be the first person in history to see each of the galaxies you're asked to classify.
More than 250,000 people have taken part in Galaxy Zoo so far, producing a wealth of valuable data and sending telescopes on Earth and in space chasing after their discoveries. The images used in Galaxy Zoo: Hubble are more detailed and beautiful than ever, and will allow us to look deeper into the Universe than ever before. To begin exploring, click the 'How To Take Part' link above, or read The Story So Far to find out what Galaxy Zoo has achieved to date.
Thanks for your help, and happy classifying.
The Galaxy Zoo team.
Tofquote:Op woensdag 18 april 2012 08:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
17-04-2012
Hubble maakt 'monsterfoto' van Tarantula-nevel
[ afbeelding ]
Ter gelegenheid van de 22ste verjaardag van de Hubble Space Telescope, die op 20 april 1990 werd gelanceerd, hebben NASA, ESA en ESO een gigantische 'panoramafoto' gepubliceerd van het centrale deel van de Tarantulanevel, een kolossaal stervormingsgebied op 167.000 lichtjaar afstand in de Grote Magelhaense Wolk. Voor de opname, die ruim 30 megapixels telt, zijn in totaal dertig foto's samengevoegd - vijftien van de Hubble Space Telescope en vijftien van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop op La Silla, Chili. Aan de totstandkoming van de Hubblefoto hebben vier Nederlandse astronomen meegewerkt. Het centrale deel van de Tarantulanevel staat bekend als 30 Doradus - het is een zeer compacte verzameling van vele duizenden pasgeboren sterren, waarvan sommige extreme exemplaren meer dan honderd keer zo zwaar zijn als de zon.
Hogeresolutieversies (incl. zoom-versie) van de foto
(allesoversterrenkunde)
Spannend!quote:By Adi Robertson on April 18, 2012 01:37 pm
MIT's Technology Review has just gotten news of a mysterious new project that claims it will "create a new industry and a new definition of 'natural resources.'" Space exploration company Planetary Resources will be unveiled in a conference call on Tuesday, April 24th. Besides the audacious announcement, which promises to "overlay two critical sectors space exploration and natural resources to add trillions of dollars to the global GDP," what makes this unique is its high-profile support group. The venture is backed by Google executives Larry Page and Eric Schmidt, director James Cameron, and politician Ross Perot's son, among others.
We're left to ponder, however, what Planetary Resources will actually do. Technology Review speculates that the project is an asteroid mining operation, reasoning that the other natural resources we need an Earth-like habitat and supply of fossil fuels aren't going to be found in space any time soon. Looking at the evidence, asteroid mining seems pretty likely at this point, especially since X Prize founder and perpetual optimist Peter Diamandis is at the head of the operation. In 2005, Diamandis appeared at TED describing an extraterrestrial environment where "everything we hold of value on this planet metal and minerals and real estate and energy" are available in "infinite quantities." He specifically singled out asteroid mining, claiming that he could finance mining a "20 trillion dollar" asteroid full of nickel-iron alloy by speculating in the precious metals market.
Het concept moet op dat idee gebaseerd zijn inderdaadquote:Op dinsdag 24 april 2012 15:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Meer nieuws?:
http://www.kurzweilai.net(...)oid-to-earth-by-2025
Ik volg ze al een hele poos. Op zich is uitstel niet vreemd aangezien NASA's budget op dit gebied is gehalveerd.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Iemand die SpaceX volgt?
Lancering van volgende week is met 1 week vertraagd
7 mei is de definitieve lanceer datumquote:Op dinsdag 24 april 2012 21:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Iemand die SpaceX volgt?
Beter dat ze alles echt goed checken. Deze lancering is zo belangrijk. Eigenlijk staat of valt het hele imago van commerciele ruimtevaart bij deze eerste lancering.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Iemand die SpaceX volgt?
De felste zijn vaak planeten, verder veel sterrenclusters en sterren.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:47 schreef Burnie88 het volgende:
Voor jullie waarschijnlijk een heel eenvoudige vraag, maargoed.. Ik heb net wat video's van Khan Academy gekeken over de intergalactic scale etc., erg interessant. Maar als ik 's nachts omhoog kijk, wat zie ik dan eigenlijk? Zie ik solar systems? Of zie ik planeten? Of zie ik superclusters van solar systems?
Niks nieuws geleerd, maar wel het beste college over het universum dat ik tot nu toe heb gezien. Leuk en interessant gemaakt.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:42 schreef damirovic het volgende:
Leuk filmpje van Dijkgraaf (voor de leek):)
Het antwoord op je vraag is: afstand.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:36 schreef Johnny-V het volgende:
Mensen, ik heb een vraag waar ik al enige tijd mee worstel. Hoop dat iemand hier mij kan helpen en dit topic gepast is, maar anders hoor ik het wel.
Hoe kan het dat hier licht aankomt dat daar miljarden jaren over heeft gedaan - zelfs 13,7 miljard jaar aangezien we zo ongeveer tot de oerknal kunnen terugkijken als ik het goed heb - terwijl niets sneller reist dan het licht?
Met andere woorden, hoe kunnen 'wij' al hier zijn terwijl het oeroude licht dat wij waarnemen nu pas aankomt?
Ik vermoed dat het met het uitdijende heelal te maken heeft, wat soms, zoals gisterenavond bij dat DWDD college, wordt uitgebeeld met een ballon die wordt opgeblazen. Klopt dat?
Ookal is dit niet in Japan......quote:
Heldquote:Op dinsdag 29 mei 2012 09:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
27-05-2012
Neil Armstrong legt 'conspiracy theorists' het zwijgen op
[ afbeelding ]
© afp.
De 82-jarige Neil Armstrong gaf sinds zijn missie in 1969 nog maar een handvol interviews weg, maar liet zich recent toch overtuigen door een Australisch tijdschrift. In een videogesprek van een uur legt de eerste man op de maan de complottheorieën over de landing in '69 voorgoed het zwijgen op.
[ afbeelding ]
© afp.
"Mensen houden van complotten omdat ze zeer aantrekkelijk zijn. Mij hebben ze echter nooit kunnen boeien omdat ik weet dat iemand ooit terug gaat vliegen om de camera op te pikken die ik daar heb achter gelaten", aldus Neil Armstrong.
Conspiracy theory
Meer dan eens werd de maanlading al afgedaan als een in scène gezette propagandastunt van de Amerikaanse regering. Het grootste tegenargument is doorgaans dat de technologie in '69 onmogelijk al op punt stond.
"Een maand voor de lancering van Apollo 11 hadden we er genoeg vertrouwen in om te beslissen een poging te ondernemen om af te dalen naar het maanoppervlak. Ik dacht dat ik 90 procent kans had om levend en wel terug naar de aarde te keren en ongeveer 50 procent om effectief op de maan te landen", deelt hij met CPA.
NASA
Over NASA heeft Armstrong best zijn bedenkingen: "Vroeger was NASA een van de meest succesvolle publieke investeringen in het motiveren van studenten om goed hun best te doen opdat ze alles uit de kast zouden halen. Het is triest dat het programma nu wegdraait in een richting die het motiveren en stimuleren van jonge mensen reduceert".
Tot slot bekende Neil dat hij als kind zodanig gefascineerd was door de wereld van het vliegen dat hij vastberaden was om op een of andere manier betrokken te zijn. Missie geslaagd!
[ afbeelding ]
© afp.
(HLN)
quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:31 schreef Pek het volgende:
Ik zit nu naar het loskoppelen en terugsturen van Dragon te kijken en dan schakelen ze steeds van NASA naar SpaceX en dan zie je de verschillen: SpaceX strak en modern, iedere operator minimaal 2/3 flatscreens voor zijn neus, NASA nog in dezelfde hokjes als in '69 met een kast vol ordners achter zich, alle protocollen in hardcopy, waarschijnlijk
Maar wel het laatste gedeelte ervan... En je moet er vroeg voor opstaanquote:Op zondag 3 juni 2012 20:51 schreef Pulzzar het volgende:
Op woensdag 6 juni is vanaf de aarde te zien dat de planeet Venus de zon kruist.
Tja, als je het een keer in je leven wilt zien, moet je 's ochtends vroeg naar de sterrenwacht gaan.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar wel het laatste gedeelte ervan... En je moet er vroeg voor opstaan
Als je het wil zien (als het weer meespeelt).
[ afbeelding ]
De Venusovergang voor een waarnemer te Utrecht.
De positie van Venus is aangegeven voor 5.50 uur (ongeveer dertig minuten na zonsopkomst)
en voor het moment van de inwendige aanraking bij de uittrede (6.37 uur).
En de volgende Venus transits zijn vanaf 2117 en 2125.
Heb geen sterrenwacht nodig om de venus transit (voor de 2de keer) te zien.quote:Op zondag 3 juni 2012 23:06 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Tja, als je het een keer in je leven wilt zien, moet je 's ochtends vroeg naar de sterrenwacht gaan.
Maar of het spectaculair is om een stipje voor de zon te zien bewegen
Ik zit momenteel in Spitsbergen en daar kan je transit van begin tot het einde zien in verband met middernachtzon. Ook zijn er al redelijk wat wetenschappers buiten bezig met telescopen etc.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:51 schreef Pulzzar het volgende:
Op woensdag 6 juni is vanaf de aarde te zien dat de planeet Venus de zon kruist.
quote:Op zondag 3 juni 2012 23:54 schreef Pulzzar het volgende:
Hoe zou ik dat thuis kunnen zien dan?
Waarmee bescherm je je ogen en/of verrekijker?
Via een eclipsbrilletje en of mylar folie, lasbril glas (minimale donkerheids factor 13)quote:Op maandag 4 juni 2012 16:47 schreef davako het volgende:
[..]
Ik zit momenteel in Spitsbergen en daar kan je transit van begin tot het einde zien in verband met middernachtzon. Ook zijn er al redelijk wat wetenschappers buiten bezig met telescopen etc.
Je kan de transit hier van 22:04 tot 04:52 zien. Weet iemand op welke manier je het veiligst naar de zon kan kijken?
quote:Op woensdag 6 juni 2012 01:41 schreef Pek het volgende:
André schiet wel plaatjes hoor! Jammer dat ze zo klein zijn![]()
[ afbeelding ]
Het witte stipje is Venus dus, hierboven genoemd.
http://www.flickr.com/photos/astro_andre/
Als je BBC 4 kunt ontvangenquote:Op dinsdag 29 mei 2012 09:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
27-05-2012
Neil Armstrong legt 'conspiracy theorists' het zwijgen op
[ afbeelding ]
© afp.
De 82-jarige Neil Armstrong gaf sinds zijn missie in 1969 nog maar een handvol interviews weg, maar liet zich recent toch overtuigen door een Australisch tijdschrift. In een videogesprek van een uur legt de eerste man op de maan de complottheorieën over de landing in '69 voorgoed het zwijgen op.
[ afbeelding ]
© afp.
"Mensen houden van complotten omdat ze zeer aantrekkelijk zijn. Mij hebben ze echter nooit kunnen boeien omdat ik weet dat iemand ooit terug gaat vliegen om de camera op te pikken die ik daar heb achter gelaten", aldus Neil Armstrong.
Conspiracy theory
Meer dan eens werd de maanlading al afgedaan als een in scène gezette propagandastunt van de Amerikaanse regering. Het grootste tegenargument is doorgaans dat de technologie in '69 onmogelijk al op punt stond.
"Een maand voor de lancering van Apollo 11 hadden we er genoeg vertrouwen in om te beslissen een poging te ondernemen om af te dalen naar het maanoppervlak. Ik dacht dat ik 90 procent kans had om levend en wel terug naar de aarde te keren en ongeveer 50 procent om effectief op de maan te landen", deelt hij met CPA.
NASA
Over NASA heeft Armstrong best zijn bedenkingen: "Vroeger was NASA een van de meest succesvolle publieke investeringen in het motiveren van studenten om goed hun best te doen opdat ze alles uit de kast zouden halen. Het is triest dat het programma nu wegdraait in een richting die het motiveren en stimuleren van jonge mensen reduceert".
Tot slot bekende Neil dat hij als kind zodanig gefascineerd was door de wereld van het vliegen dat hij vastberaden was om op een of andere manier betrokken te zijn. Missie geslaagd!
[ afbeelding ]
© afp.
(HLN)
Helaas geen BBC 4quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:04 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als je BBC 4 kunt ontvangen
Net begonnen Being Neil Armstrong
en om 00:00 Brittisch Space Race
Ongelooflijk mooiquote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
Dat is toch niet normaal he.quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-06-2012
Afstand onzichtbaar sterrenstelsel bepaald
[ afbeelding ]
(archieffoto) © thinkstock.
Duitse astronomen hebben de afstand tot een onzichtbaar sterrenstelsel weten te bepalen. Dat schrijven zij vandaag in het toonaangevende wetenschappelijk blad Nature.
Het sterrenstelsel werd in 1998 ontdekt door meting van zogenoemde submillimeterstraling, veroorzaakt door koud sterrenstof in melkwegstelsels. Andere metingen, bijvoorbeeld van licht, lieten echter niets zien. Sindsdien kostte het berekenen van de afstand tot het sterrenstelsel wetenschappers heel wat hoofdbrekens.
Met een nieuw meetinstrument slaagden de onderzoekers er echter in zwakke signalen te ontdekken, veroorzaakt door chemische stoffen die zich anders gedragen dan stoffen in hun omgeving. Zo konden ze de afstand bepalen op 12,5 miljard lichtjaar. Een lichtjaar telt 9,46 biljoen kilometers.
(HLN)
Stellarium downloadenquote:Op zondag 17 juni 2012 11:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,
ik kom even om raad vragen: voor het Autostar systeem van mijn meade etx 80 telescoop moet ik eerst Arcturus en Vega vinden. Dat zijn de helderste sterren aan de hemel, maar door mijn telescoop zie ik er heel veel andere bij die ook wel helder zijn. Ik kijk met een vergroting van ongeveer 16x, en ik weet wel hoe Lyra er moet uit zien, maar ik weet niet hoeveel sterren ik nog rond Vega zou moeten zien[ afbeelding ]
Zijn er ergens sites waar ik dat een beetje kan simuleren?
quote:Op zondag 17 juni 2012 11:24 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Stellarium downloaden![]()
Is zowat de heilige graal
quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Mars en saturnus zijn prachtig te zien aan de zuidelijke westelijke hemel, op 248 graden en op 223 graden
Natuurkunde/astronomie.quote:Op maandag 2 juli 2012 03:05 schreef Doublepain het volgende:
Ik zag laatst iets leuks dat je terug in de tijd kunt kijken dmv de lichtjarenof iets in die richting. Als je nu de sterren bekijkt dan zijn ze allang dood. Dus je ziet terug in tijd, zo zagen ze hoe het miljarden jaren geleden eruit zag.
Iemand enig idee hoe zoiets heet of info erover heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |