Wat kan ik krijgen aan Software?quote:1 november 2009
De planeet Mars staat vandaag en morgen vlak bij de open sterrenhoop de Krib (Praesepe) in het sterrenbeeld Kreeft. Met een verrekijker zijn de sterren in de sterrenhoop zichtbaar. Kijk rond 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight
2 november 2009
Volle Maan (20.14 uur).
4 november 2009
De maan staat vanavond in het sterrenbeeld Stier en vormt een rechthoekige driehoek met de hoofdster Aldebaran (rechtsonder de maan) en het Zevengesternte (rechtsboven de maan). Kijk rond 21.00 uur in het oosten.
6 november 2009
Maximum van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162).
7 november 2009
Rond 22.00 uur zie je de sterren Castor en Pollux linksboven de opkomende maan, in het oostnoordoosten.
8 november 2009
's Morgens rond 06.00 uur staat de maan zeer hoog boven de zuidelijke horizon. Links van de maan is de planeet Mars zichtbaar; rechtsboven de maan staan de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.
8 november 2009
De planeet Mars is om 23.30 uur pal links van de opkomende maan te zien, laag in het oostnoordoosten.
9 november 2009
Laatste Kwartier (16.56 uur). 's Morgens vroeg, rond 06.00 uur, zie je de maan zeer hoog in het zuiden staan, met pal daarboven de planeet Mars.
10 november 2009
De ster Regulus in de Leeuw staat vanmorgen links van de maan. Bekijk het tweetal tussen 06.00 en 06.30 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
12 november 2009
Rond 06.30 uur zie je vrij hoog in het zuidoosten de afnemende maan, met links daarvan de planeet Saturnus.
13 november 2009
Vanmorgen staat Saturnus een flink stuk boven de maan, aan de zuidoostelijke ochtendhemel. Kijk tussen 06.00 en 06.30 uur.
14 november 2009
Laag in het zuidoosten zie je rond 06.30 uur de smalle maansikkel, met links daarvan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.
16 november 2009
Nieuwe Maan (20.14 uur).
17 november 2009
Vannacht is het maximum van de Leoniden, een beroemde meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Leeuw (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162). De meeste 'vallende sterren' zijn na middernacht zichtbaar. Volgens sommige voorspellingen is er dit jaar sprake van een ware meteorenregen.
23 november 2009
Vanavond is linksonder de bijna-halfverlichte maan de planeet Jupiter te zien. Kijk vanaf 18.00 uur, wanneer de twee hemellichamen in het zuiden staan. Rond 22.30 uur verdwijnen ze in het westzuidwesten onder de horizon.
24 november 2009
Eerste Kwartier (22.39 uur). Een flink stuk rechtsonder de halfverlichte maan schittert de heldere reuzenplaneet Jupiter.
30 november 2009
Vandaag is het precies vierhonderd jaar geleden dat Galileo Galilei zijn zelfgebouwde telescoop op de maan richtte. Hij ontdekte bergen en kraters. Een eenvoudige verrekijker laat al meer zien dan de telescopen van Galilei.
Bron: Alles over Sterrenkunde.
Google Sky Maps voor degenen onder ons die een Android telefoon hebben. Maakt het erg gemakkelijk om te weten wat je ziet, of om te zoeken wat je wilt zien. Er zijn ongetwijfeld ook soortgelijke applicaties te vinden voor andere platformen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:
Zijn er mensen die het interesseert, die wat in te brengen hebben, die ideeën hebben?
Ik kan soms in de achtertuin m31 met het blote ook zienquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 16:50 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Google Sky Maps
Volgende tip, ga niet in het centrum van Eindhoven wonen. Met het blote oog kan ik de Maan, Jupiter en Venus zien. daarna houdt het wel zo'n beetje op
Heb ik nog gefotografeerd van de zomerquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:16 schreef intraxz het volgende:
http://www.stellarium.org/nl/
Dit programma laat ongeveer zien wat je zelf ziet als je omhoog kijkt. Ik vind het erg fijn en gebruik het al 2 jaar.
[ afbeelding ]
[..]
Ik kan soms in de achtertuin m31 met het blote ook zien![]()
Thanx@quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 01:31 schreef -CRASH- het volgende:
FF een doorverwijzing Sterrenkijken en sterrenkijkers
Nederland in z'n heheel is eigenlijk niet erg ideaal. Zowel qua weer als lichtvervuiling. Dus ja.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 01:28 schreef capricia het volgende:
Mijn vent en ik overwegen wel eens om een sterrekijker aan te schaffen. Helaas (qua licht) wonen we in de randstad.
Zijn er adviezen hier over merken/ uitvoeringen?
Zijn er mensen die wel eens naar een sterrenwacht gaan?
In Utrecht is er eentje, maar ik ben nog nooit geweest...
Sigma APO 50-300mm alle foto's op 300mmquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 17:15 schreef Intrepidity het volgende:
DIe laatste foto is wel interessantGemaakt op een telescoop of met een flinke telelens? Met een 500mm tele kreeg ik dit niet voor elkaar in ieder geval
Enig idee waar ik een soortgelijke kaart voor Noorwegen kan vinden?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 09:05 schreef Prometheus4096 het volgende:
[..]
Nederland in z'n heheel is eigenlijk niet erg ideaal. Zowel qua weer als lichtvervuiling. Dus ja.
quote:foto Op zondag 11 oktober 2009 02:59 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Onderstaande hemelverschijnselen zijn met het blote oog zichtbaar.
As je naar de site www.allesoversterrenkunde.nl gaat, op de voorpagina, in de linkerkolom onder het topic "Mijn Sterrenhemel" en dan onder "Hemelverschijnslen, staat iedere maand een overzicht van de zichtbare verschijnselen. Als ik eraan denk zal ik ze iedere maand in dit topic postenquote:Op zondag 11 oktober 2009 09:44 schreef Iblis het volgende:
[..]dat soort info zocht ik inderdaad onder andere voor deze topic!
Ja, dat kan zo maar niet!quote:foto Op woensdag 14 oktober 2009 14:42 schreef intraxz het volgende:
Vanavond is de bovenste helft van nederland waarschijnlijk bewolkt
http://www.meteoblue.com/en/weather/weather-maps/europe/
quote:Schiermonnikoog is donkerste plek
(Novum) - Schiermonnikoog is de donkerste plek van Nederland. Vanaf het Waddeneiland zijn op een onbewolkte en maanloze nacht ongeveer drieduizend sterren te zien, terwijl dat er in een gebied als Roggebotzand in Flevoland maar zestienhonderd zijn. In de Gelderse Vallei, het donkerste plekje van Gelderland, zijn dat er nog maar zeshonderd.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu. De Groningse streek het Hoge Land staat op nummer twee en de Friese Waddenkust op de derde plaats.
Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. De mate van verlichting neemt volgens Natuur en Milieu jaarlijks met drie tot vijf procent toe, terwijl driekwart van de Nederlanders een donkerdere nacht zou willen.
Bureau Sotto le Stelle verrichtte lichtmetingen in 41 donkere gebieden in het kader van de vijfde Nacht van de Nacht, die zaterdag wordt gehouden. Mensen kunnen dan met honderden 'duistere' activiteiten meedoen en genieten van het donker.
Niet met het blote oog neem ik aan?quote:foto Op zaterdag 31 oktober 2009 13:32 schreef intraxz het volgende:
Ik heb gister even naar jupiter gekeken en ik dacht dat ik de schaduw van een maantje kon zien.
mooiquote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:03 schreef Arie81 het volgende:
Bij deze foto's van Jupiter die ik heb gemaakt met Meade LPI camera en 2x barlow. Foto's zijn nog onbewerkt,wie kan bewerken krijgt mijn zegen.
Op de kleur foto is de rode vlek nog net te zien. Op de zwart wit is de schaduw van IO nog te zien.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
10" telescoopquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet met het blote oog neem ik aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop