abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 12:52:08 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73517235


Welkom in de topic voor ‘Astronomie in de Achtertuin’.Hier bespreken we wat je met het blote oog of eventueel een gewone verrekijker of kleine telescoop kunt zien aan de sterrenhemel. Handige tips, kaartjes, linkjes, het is allemaal welkom! Ook eigen amateurfoto’s worden gewaardeerd!

Wat heb ik nodig?

Niets, behalve een paar ogen. Alhoewel één oog ook nog wel voldoet. En natuurlijk helder weer. Soms kan een verrekijker handig zijn, of een kleine telescoop, maar in principe gaat het er gewoon om wat je kunt zien aan de sterrenhemel als het helder is.

Wat kan ik zien?

  • Planeten: Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus zijn gemakkelijk met het oog te zien. Uranus is niet te zien met het blote oog, en is met een verrekijker heel zwak. Om deze planeet goed te kunnen zien heb je een kaliber telescoop nodig dat niet in je achtertuin past. Hetzelfde geldt ongeveer voor Neptunus, en Pluto kan zelfs met verrekijker niet gezien worden.

  • Sterren en sterrenbeelden. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de helderheid en de lichtvervuiling. Zie Astrowiki voor kaartjes van de Benelux qua lichtvervuiling. Als je in een ‘vervuild’ gebied woont, niet getreurd, ook daar is nog wel het een ander te zien, maar het blijft beperkt tot de heldere verschijnselen. De Melkweg zul je bijvoorbeeld niet zien.

  • Satellieten en ruimtestations. Je kunt vanaf aarde vaak het International Space Station goed zien, als er een shuttle gelanceerd wordt om deze te bezoeken, dan kun je deze ook zien. Ook andere satellieten, zoals Iridium-satellieten zijn heel goed te zien.

    Waar vind ik meer info?

  • Astrowiki
  • Jaarboek sterrenkunde, een overzicht in boekvorm van wat er te zien is.
  • Heavens Above, hier kun je je locatie met behulp van Google maps selecteren, en dan zie je wat er te zien is.

    Wat kan ik komende tijd zien?

    Kaartjes en gegevens hieronder staan gecentreerd op de OLV Toren in Amersfoort, woon je ergens anders in het land, dan kan het wat afwijken.

  • Passages van het ISS voor de komende 10 dagen.
  • Iridium flares voor de komende week.
  • Zonsopgang en ondergang voor vandaag
  • Maaninformatie voor vandaag (inclusief komende volle maan)
  • Hemelkaartje voor dit moment (je kunt de tijd aanpassen).

    Deze maand is in Nederland het volgende te zien:
    Je hebt Java nodig voor Sky Tonight
    quote:
    1 november 2009
    De planeet Mars staat vandaag en morgen vlak bij de open sterrenhoop de Krib (Praesepe) in het sterrenbeeld Kreeft. Met een verrekijker zijn de sterren in de sterrenhoop zichtbaar. Kijk rond 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    2 november 2009
    Volle Maan (20.14 uur).

    4 november 2009
    De maan staat vanavond in het sterrenbeeld Stier en vormt een rechthoekige driehoek met de hoofdster Aldebaran (rechtsonder de maan) en het Zevengesternte (rechtsboven de maan). Kijk rond 21.00 uur in het oosten.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    6 november 2009
    Maximum van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162).

    7 november 2009
    Rond 22.00 uur zie je de sterren Castor en Pollux linksboven de opkomende maan, in het oostnoordoosten.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    8 november 2009
    's Morgens rond 06.00 uur staat de maan zeer hoog boven de zuidelijke horizon. Links van de maan is de planeet Mars zichtbaar; rechtsboven de maan staan de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    8 november 2009
    De planeet Mars is om 23.30 uur pal links van de opkomende maan te zien, laag in het oostnoordoosten.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    9 november 2009
    Laatste Kwartier (16.56 uur). 's Morgens vroeg, rond 06.00 uur, zie je de maan zeer hoog in het zuiden staan, met pal daarboven de planeet Mars.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    10 november 2009
    De ster Regulus in de Leeuw staat vanmorgen links van de maan. Bekijk het tweetal tussen 06.00 en 06.30 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    12 november 2009
    Rond 06.30 uur zie je vrij hoog in het zuidoosten de afnemende maan, met links daarvan de planeet Saturnus.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    13 november 2009
    Vanmorgen staat Saturnus een flink stuk boven de maan, aan de zuidoostelijke ochtendhemel. Kijk tussen 06.00 en 06.30 uur.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    14 november 2009
    Laag in het zuidoosten zie je rond 06.30 uur de smalle maansikkel, met links daarvan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    16 november 2009
    Nieuwe Maan (20.14 uur).

    17 november 2009
    Vannacht is het maximum van de Leoniden, een beroemde meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Leeuw (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162). De meeste 'vallende sterren' zijn na middernacht zichtbaar. Volgens sommige voorspellingen is er dit jaar sprake van een ware meteorenregen.

    23 november 2009
    Vanavond is linksonder de bijna-halfverlichte maan de planeet Jupiter te zien. Kijk vanaf 18.00 uur, wanneer de twee hemellichamen in het zuiden staan. Rond 22.30 uur verdwijnen ze in het westzuidwesten onder de horizon.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    24 november 2009
    Eerste Kwartier (22.39 uur). Een flink stuk rechtsonder de halfverlichte maan schittert de heldere reuzenplaneet Jupiter.
    Bekijk dit verschijnsel op Sky Tonight

    30 november 2009
    Vandaag is het precies vierhonderd jaar geleden dat Galileo Galilei zijn zelfgebouwde telescoop op de maan richtte. Hij ontdekte bergen en kraters. Een eenvoudige verrekijker laat al meer zien dan de telescopen van Galilei.


    Bron: Alles over Sterrenkunde.
    Wat kan ik krijgen aan Software?

  • Stellarium, een gratis en open source programma waarmee je de sterrenhemel op je PC kunt bekijken. Ondersteunt Linux, Mac OS X en Windows.
  • Cartes Du Ciel, ook een sterrenkaart alleen voor Windows (Versie 3 is ook voor andere besturingssystemen, maar nog in bèta)
  • KStars, voor gebruikers van KDE.
  • Google Earth bevat nu ook een sterrenkaart (tevens online te bekijken).
  • Starry Night, commerciële software, alleen voor Windows en OS X.
  • Star Map, maakt gebruik van GPS, accelerometer en kompas van je iPhone om te bepalen waar je je bevindt en waar je je iPhone op richt in de lucht, en laat zien welke sterrenbeelden en sterren je dan ziet.

    Sommige van deze software kan ook telescopen aansturen.

    [ Bericht 66% gewijzigd door Iblis op 01-11-2009 11:56:46 ]
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_73518218
    Zeer interessant topic
    Een leuk tooltje voor de iPhone gebruikers onder ons vind ik 'Starmap'. Kost een paar euro (8 geloof ik), maar dan heb je ook wat Interactieve sterrenkaart die gebruik maakt van de GPS, kompas en accelerometer. Je richt je iPhone dan dus op een gedeelte van de lucht en ziet hetzelfde op je scherm, waarna je een ster kunt aanraken om er informatie over te krijgen
    Een leuke website is www.heavens-above.com. Je kunt hier je locatie invullen en info krijgen over ISS passes en iridium flares (zeer heldere flitsen die ontstaan door de weerkaatsing van de zon in de zonnepanelen van de Iridium-satellieten) en dergelijke Zo is er op mijn locatie morgenavond om half 8 een iridium flare te zien met een magnitude van -8.. En dat is een prachtig gezicht
    pi_73522508
    Je eigen opnames van de planeten, nevels of sterren laten zien.

    Astonomie
    Allesoversterrenkunde.nl
    Spaceweather.com
    Astro fotografie.nl

    Ruimtevaart
    ISS tracker
    NASA tv

    [ Bericht 47% gewijzigd door -CRASH- op 09-10-2009 17:06:16 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73523770
    Niet te vergeten dat je als beginner relatief makkelijk in de sterrenkijkwereld (veel) plezier kan beleven met een normale verrekijker.
    Dan moet je denken aan een kijker met een vergroting van 8x tot 10x en met een objectiefdiameter van 50mm.
    Als je een grotere vergroting kiest, dan wordt het beeld snel onduidelijk door trillingen en heb je eigenlijk een statief nodig
    Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
    pi_73524367
    En als je als leek wat over sterren en/of kijkers wilt weten.
    Ga eerst eens langs bij een lokale sterrenwacht of vereniging zoals K.N.V.W.S.
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73524530
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:
    Zijn er mensen die het interesseert, die wat in te brengen hebben, die ideeën hebben?
    Google Sky Maps voor degenen onder ons die een Android telefoon hebben. Maakt het erg gemakkelijk om te weten wat je ziet, of om te zoeken wat je wilt zien. Er zijn ongetwijfeld ook soortgelijke applicaties te vinden voor andere platformen.

    Volgende tip, ga niet in het centrum van Eindhoven wonen. Met het blote oog kan ik de Maan, Jupiter en Venus zien. daarna houdt het wel zo'n beetje op Heb wel eens overwogen om een telescoop aan te schaffen maar met de lichtvervuiling hier denk ik niet dat ik daar mee hele mooie dingen te zien zal krijgen.

    En niet helemaal in de categorie 'achtertuin' maar misschien toch interessant om te vermelden, is het Lick Observatory Summer Visitors Program. Er zijn toch aardig wat mensen die een trip maken naar het zuidwesten van de VS, voor de liefhebber is dit een echte aanrader. Je krijgt de kans om door allebei de telescopen te kijken, er worden lezingen gehouden en, het mooiste van alles, er is daar weinig tot geen lichtvervuiling. Het blijft bijzonder om de melkweg echt te kunnen zien (ook al kan dat dichter bij huis ook natuurlijk).
    pi_73528464
    http://www.stellarium.org/nl/

    Dit programma laat ongeveer zien wat je zelf ziet als je omhoog kijkt. Ik vind het erg fijn en gebruik het al 2 jaar .
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 16:50 schreef Antaresje het volgende:

    [..]

    Google Sky Maps
    Volgende tip, ga niet in het centrum van Eindhoven wonen. Met het blote oog kan ik de Maan, Jupiter en Venus zien. daarna houdt het wel zo'n beetje op
    Ik kan soms in de achtertuin m31 met het blote ook zien
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
    pi_73539552
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 19:16 schreef intraxz het volgende:
    http://www.stellarium.org/nl/

    Dit programma laat ongeveer zien wat je zelf ziet als je omhoog kijkt. Ik vind het erg fijn en gebruik het al 2 jaar .
    [ afbeelding ]
    [..]

    Ik kan soms in de achtertuin m31 met het blote ook zien
    Heb ik nog gefotografeerd van de zomer
    Met m'n canon 350d met 300mm Sigma lens op 1600 ISO.
    Foto zoek ik vanmiddag nog wel.
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73539588
    Interessant!
    Ben een leek, maar vind het bijzonder fascinerend.
    Mijn vent en ik overwegen wel eens om een sterrekijker aan te schaffen. Helaas (qua licht) wonen we in de randstad.
    Zijn er adviezen hier over merken/ uitvoeringen?
    Zijn er mensen die wel eens naar een sterrenwacht gaan?
    In Utrecht is er eentje, maar ik ben nog nooit geweest...
    Definitely not CIA
    pi_73539649
    FF een doorverwijzing Sterrenkijken en sterrenkijkers
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73539667
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 01:31 schreef -CRASH- het volgende:
    FF een doorverwijzing Sterrenkijken en sterrenkijkers
    Thanx@
    Definitely not CIA
    pi_73541356
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 01:28 schreef capricia het volgende:
    Mijn vent en ik overwegen wel eens om een sterrekijker aan te schaffen. Helaas (qua licht) wonen we in de randstad.
    Zijn er adviezen hier over merken/ uitvoeringen?
    Zijn er mensen die wel eens naar een sterrenwacht gaan?
    In Utrecht is er eentje, maar ik ben nog nooit geweest...
    Nederland in z'n heheel is eigenlijk niet erg ideaal. Zowel qua weer als lichtvervuiling. Dus ja.




    Voor een echt donkere hemel moet je helemaal naar Noord Frankrijk. Of naar het noorden van Texel.
    Meestal is het bewolkt en de zomeravonden in Nederland zijn erg vochtig en dus is dat ook niet echt goed. En als de lucht het beste is is vriest het. En de hedere hemel valt natuurlijk ook niet elke keer handig samen met het weekend.

    Hoeveel sterren je precies kunt zien is bepaalt door de aperture ofwel de diameter. Hoe meer licht je kunt opvangen hoe meer je kunt zien.
    Goedkoopste manier om een telescoop met veel diameter te krijgen is om een Newtonian spiegeltelescoop op een dobsonian mount te kopen. Dan gaat elke euro direct naar het zien van meer sterren, en niet naar wat anders.

    Nadeel is dat je als je veel vergroot het beeld redelijk snel uit je telescoop beweegt en je elke keer een duw tegen de buis moet geven om het weer terug in beeld te krijgen. En daarom kun je er ook niet erg goed foto's mee nemen. Maar meestal wil je juist helemaal niet veel vergroting.


    Dus wil je de grootste telescoop die je kunt betalen en kunt vervoeren. En stel je gaat dan voor een weekend op vakantie naar Texel en dat plaatje van Texel hier boven klopt dan kun je als je een 14 of 16 inch telescoop koopt vele sterrenstelsels zien. Mischien wel 100 of 200 verschillende. Probleem is wel ze te vinden maar dat is wat anders. Misschien zijn emmissie-nevels tussen sterren dan ook wel goed te zien.

    Met een 8 inch telescoop op een relatief donkere plek in de randstad kun je zeker Andromeda wel zien. Maar qua sterrenstelsels niet veel meer dan dat. Dus dan moet je het gewoon met sterren doen.

    Er zijn ook filters die speciaal gemaakt zijn om de frequenties van kunstlicht te filteren maar die zijn best duur. Misschien is dat een uitkomst in de randstad. Want als je echt in een rode zone zit en je wilt wat zien vanuit je tuin is dat echt een groot nadeel.

    Een dobsonian telescoop kun je gewoon neerzetten, stofcovers eraf halen, lens in doen, en er door kijken. Dus het is heel simpel. Je moet de spiegel alleen wel af en toe afstellen zodat het beeld redelijk scherp blijft. Dit het collimeren en is opzich niet zo lastig en kom je toch niet onderuit.

    Je hebt bepaalde lijsten met speciale objecten in de sterrenhemel. Die vinden is erg lastig. Je moet de hele sterrenhemel uit je hoofd leren en specifieke sterrenpatronen herkennen. Het zal je soms enkele nachten kosten voordat je een object ook daadwerkelijk vindt.
    En als je het dan vindt ziet het er natuurlijk weinig spectaculair uit. Het is alleen bijzonder als je je realiseert wat het is wat je ziet.

    http://www.astroshop.eu/?sid=ea74e96ddd3a85087755328b7ba67a1e
    Is misschien wel de grootste online winkel uit de regio en de prijzen zijn lager dan op http://telescoop.nl/

    Het valt me op dat Orion relatief duur en Sky Watcher relatief goedkoop is. Orion is natuurlijk een A-merk. Maar Sky Watcher is niet een merk met slechte kwaliteit. Misschien minder goed dan Orion. Maar misschien is Orion vooral duurder omdat men meer reclame maakt en omdat men niet de gehele telescoop in China maakt.

    Helaas zijn europrijzen toch veel hoger dan dollarprijzen. En ja het geld wat je uitgeeft daar krijg je dan veel minder voor dan iemand in bijv Australie.

    Dus ik zou even kijken hoe goed of slecht de hemel is van de locatie waar je vanaf denkt te gaan observeren. Als je echt niet praktisch uit het rode kan komen dan ga je gewoon niet veel zien met een kleine telescoop. En een grotere vangt natuurlijk ook weer meer lichtvervuiling op. Dus dan zie je wel meer, maar is het effect van de lichtvervuiling ook groter.
    En kleine telescoop is zowiezo niet erg kosten-effectief. Je wilt eigenlijk minimaal 8 inch. Dus als je twijfelt zou ik helemaal geen telescoop kopen. En als je een goedkope koopt zou ik dat enkel doen met het idee hem te vervangen als de hobby aanslaat.

    Het oppervlak van een telescoop is pi maal de macht van de straal. Dus als het diameter 2x groter is vang je 8x zoveel licht op. Vandaar dat grotere telescopen zoveel meer licht kopen voor maar iets meer geld. Bij de meeste producten krijg je juist minder voor je geld naar mate de producten duurder zijn in uitvoering. Met telescopen is dit juist anders om.
      zaterdag 10 oktober 2009 @ 09:26:32 #13
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73541511
    Mooie kaartjes, ja, in Nederland is het niet zo ideaal gesteld, vandaar ook dat het m’n idee in eerste instantie meer was de ‘grote’ sterren die je toch sowieso wel kunt zien, voor mensen die eens wat sterrenbeelden willen herkennen en zo. Of de ISS willen zien.

    Want dat kan ook nog met relatief veel lichtvervuiling.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_73542104
    Ik weet niet op welk punt het beter is om een verrekijker te kopen ipv een kleine telescoop.

    In de zomer op je rug liggen en met een niet te zware verrekijker naar de melkweg kijken kijkt veel lekkerder dan met een telescoop kijken.
    pi_73551536
    Zo hier een paar foto's. Ze zijn niet je van het.

    20-08-2009
    M31 (ISO 1600)


    Richting melkweg (ISO 1600 en nabewerkt)


    23-08-2009
    Jupiter met manen (ISO 400 dacht ik)


    [ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 10-10-2009 17:26:15 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73551651
    DIe laatste foto is wel interessant Gemaakt op een telescoop of met een flinke telelens? Met een 500mm tele kreeg ik dit niet voor elkaar in ieder geval
    pi_73551812
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 17:15 schreef Intrepidity het volgende:
    DIe laatste foto is wel interessant Gemaakt op een telescoop of met een flinke telelens? Met een 500mm tele kreeg ik dit niet voor elkaar in ieder geval
    Sigma APO 50-300mm alle foto's op 300mm
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
      Moderator zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:18:14 #18
    45833 crew  Fogel
    pi_73556945
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 09:05 schreef Prometheus4096 het volgende:

    [..]

    Nederland in z'n heheel is eigenlijk niet erg ideaal. Zowel qua weer als lichtvervuiling. Dus ja.
    Enig idee waar ik een soortgelijke kaart voor Noorwegen kan vinden?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_73557419
      Moderator zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:33:53 #20
    45833 crew  Fogel
    pi_73557522
    Bedankt!

    Ik woon dus in een rood/oranje gebied, maar mijn schoonouders wonen in een compleet zwart gebied (en ik heb al vaker gemerkt dat ik daar extreem veel meer sterren zie dan thuis... maar thuis zie ik alweer weer veel meer dan in Nederland, zelfs al is dat ook in een oranje gebied)
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_73557571
    Fotos met mijn telescoop en lg viewty

    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:42:56 #22
    270332 Sjaakmat
    Stukje lopen?
    pi_73557783
    Dit wil ik wel volgen.
    Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
    pi_73566517
    Onderstaande hemelverschijnselen zijn met het blote oog zichtbaar. In samenwerking met Sky & Telescope wordt van veel hemelverschijnselen een eenvoudig sterrenkaartje aangeboden. Een compleet overzicht van hemelverschijnselen dit jaar vind je in Jaarboek sterrenkunde.

    11 oktober 2009 Laatste Kwartier (10.56 uur).

    12 oktober 2009 's Morgens rond 06.00 uur zie je vier hemellichamen op een rij: de maan, vlak daarboven de planeet Mars, en nog hoger aan de zuidoostelijke hemel de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen.
    Bekijk dit verschijnsel

    13 oktober 2009 De planeet Mars staat vandaag precies op één lijn met Castor en Pollux, de twee hoofdsterren van het sterrenbeeld Tweelingen. Tussen 06.00 en 06.30 uur staan ze pal onder elkaar, zeer hoog aan de zuidoostelijke hemel. Heel laag in het oosten zie je om 06.30 uur Saturnus en Venus vlak bij elkaar aan de hemel. Saturnus is een stuk zwakker en staat pal links van Venus.
    Bekijk dit verschijnsel

    14 oktober 2009 Linksboven de afnemende maan zie je de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Kijk vanaf 06.00 uur, hoog in het oostzuidoosten. Om 06.30 uur zijn laag in het oosten ook Saturnus en Venus te zien. Saturnus, de zwakste van de twee planeten, staat pal boven Venus.
    Bekijk dit verschijnsel

    16 oktober 2009 In de ochtendschemering zie je drie planeten vlak bij de zeer smalle maansikkel. Rond 06.30 uur zijn Venus en Saturnus zichtbaar, laag in het oosten; een half uur later is ook Mercurius te zien, heel dicht bij de horizon.
    Bekijk dit verschijnsel

    18 oktober 2009 Nieuwe Maan (07.33 uur).

    21 oktober 2009 Vannacht is het maximum van de Orioniden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Orion (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162). De stofdeeltjes die je vannacht in de aardse dampkring ziet verbranden, zijn afkomstig van de beroemde komeet Halley.

    25 oktober 2009 Vandaag wordt de wintertijd weer ingevoerd. Om 03.00 uur Midden-Europese Zomer Tijd (MEZT) gaat de klok een uur terug naar 02.00 uur Midden-Europese Tijd (MET).

    26 oktober 2009 Eerste Kwartier (01.42 uur). 's Avonds rond 19.30 uur zie je de planeet Jupiter links van de maan, boven de zuidelijke horizon.
    Bekijk dit verschijnsel

    27 oktober 2009 Jupiter staat vannacht rechtsonder de maan. Om 19.30 uur staan de twee hemellichamen precies in het zuiden.
    Bekijk dit verschijnsel

    1 november 2009 De planeet Mars staat vandaag en morgen vlak bij de open sterrenhoop de Krib (Praesepe) in het sterrenbeeld Kreeft. Met een verrekijker zijn de sterren in de sterrenhoop zichtbaar. Kijk rond 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
    Bekijk dit verschijnsel

    2 november 2009 Volle Maan (20.14 uur).

    4 november 2009 De maan staat vanavond in het sterrenbeeld Stier en vormt een rechthoekige driehoek met de hoofdster Aldebaran (rechtsonder de maan) en het Zevengesternte (rechtsboven de maan). Kijk rond 21.00 uur in het oosten.
    Bekijk dit verschijnsel

    6 november 2009 Maximum van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162).

    7 november 2009 Rond 22.00 uur zie je de sterren Castor en Pollux linksboven de opkomende maan, in het oostnoordoosten.
    Bekijk dit verschijnsel

    8 november 2009 's Morgens rond 06.00 uur staat de maan zeer hoog boven de zuidelijke horizon. Links van de maan is de planeet Mars zichtbaar; rechtsboven de maan staan de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.
    Bekijk dit verschijnsel

    8 november 2009 De planeet Mars is om 23.30 uur pal links van de opkomende maan te zien, laag in het oostnoordoosten.
    Bekijk dit verschijnsel

    9 november 2009 Laatste Kwartier (16.56 uur). 's Morgens vroeg, rond 06.00 uur, zie je de maan zeer hoog in het zuiden staan, met pal daarboven de planeet Mars.
    Bekijk dit verschijnsel

    10 november 2009 De ster Regulus in de Leeuw staat vanmorgen links van de maan. Bekijk het tweetal tussen 06.00 en 06.30 uur, hoog in het zuidzuidoosten.
    Bekijk dit verschijnsel

    (allesoversterrenkunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      zondag 11 oktober 2009 @ 09:44:59 #24
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73567786
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 02:59 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    Onderstaande hemelverschijnselen zijn met het blote oog zichtbaar.
    dat soort info zocht ik inderdaad onder andere voor deze topic!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 11 oktober 2009 @ 10:01:43 #25
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_73567938
    Tvp.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      zondag 11 oktober 2009 @ 10:07:20 #26
    132185 Biogarde
    Neef van Bassie.
    pi_73567990
    TVP.
    Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
    pi_73572180
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 09:44 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    dat soort info zocht ik inderdaad onder andere voor deze topic!
    As je naar de site www.allesoversterrenkunde.nl gaat, op de voorpagina, in de linkerkolom onder het topic "Mijn Sterrenhemel" en dan onder "Hemelverschijnslen, staat iedere maand een overzicht van de zichtbare verschijnselen. Als ik eraan denk zal ik ze iedere maand in dit topic posten
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_73572183
    Interessant.
    pi_73577621
    tvp
    Ik ben een pure Turk.
      zondag 11 oktober 2009 @ 16:37:58 #30
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73578695
    Ik heb de OP wat geüpdatet, leuk zou misschien ook nog wat linkjes naar open dagen van sterrenwachten zijn e.d. Maar ook andere links en aanvullingen zijn welkom.

    Oh ja, en een banner die meer tijd heeft gekost dan 1,5 minuut is ook welkom natuurlijk.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_73578805
    tvp
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_73672260
    Vanavond is het redelijk astronomie-weer.

    Op deze site kun je trouwens een astronomischweer-voorspelling vinden http://www.urania.be/weer
      woensdag 14 oktober 2009 @ 14:21:42 #33
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73680996
    Ik heb net gelezen dat het redelijk weer wordt, dus aflevering #1 in de serie ‘sterren kijken voor complete beginners’. Misschien is het wel geen serie, want zo heel veel ideeën heb ik eigenlijk niet. Maar goed. Het onderwerp is: De Poolster vinden!

    Vanavond om 20:30 ziet de hemel er in Nederland ongeveer zo uit:



    Voor degenen die voor het eerst zo’n sterrenkaart zien, is het misschien allemaal niet zo duidelijk. Ik weet nog wel dat ik ooit zo’n sterrenkaart (moest je ook nog aan draaien) had als kind en er geen zier van snapte.

    In feite werkt zo’n kaart met het idee van een hemelkoepel. Als je op aarde staat dan kun je de hemel in principe opvatten als een de binnenkant van een bol, waar lichtjes op staan. De hemelbol. Die bol is op dit kaartje platgeslagen.

    De buitenste rand van het kaartje is de horizon, dus waar S staat is helemaal in het zuiden aan de horizon bijvoorbeeld. Dit verklaart ook waarom oost links staat op het kaartje, je moet je in feite voorstellen dat je dit kaartje om een halve bol trekt en dan van binnenuit die bol bekijkt, je bekijkt het dus eigenlijk van onderen terwijl je een normale kaart van boven bekijkt. En als je onder de tafel gaat liggen en naar een normale kaart kijkt, nu ja, dan zie je alleen het tafelblad, maar dan zijn oost en ook ‘omgedraaid’.

    Het midden van het kaartje is dus wat je recht boven je hoofd ziet om half negen, staart daar ongeveer dus Cygnus, of Zwaan. Je kunt ook afleiden dat de Grote Beer aan de noord-westelijke hemel moet staan, en dat die vrij laag staat. Jupiter staat in het zuid-zuid-oosten ongeveer, ook niet zo hoog. Met dit soort kaartjes moet je wel een beetje leren omgaan.

    In principe is het altijd lastig om duidelijke kaartjes te maken: of je nu een kaartje maakt, of een computerprogramma, je beeldt altijd iets wat 360º rond gaat af op een plat iets. Dat moet altijd tot vertekening leiden. Hoe en wat precies, daar is ook nog wel veel over te vertellen, maar dat komt een andere keer.

    Als je echter een kleinere gedeelte van de hemel afbeeld, dan lijkt het al iets meer op wat je ‘in het echt ziet’, meer alsof je een foto maakt van de lucht.

    Hier is b.v. een gesimuleerde sterrenhemel voor vanavond, half negen, met het noorden ingetekend. Dit is zoals je ‘normaal’ zou kijken, dus het westen is nu aan de linkerkant van de tekening:



    Je herkent hier (hopelijk) de Grote Beer al. Het is het steelpannetje, dat zich redelijk midden in de afbeelding bevindt. En die uit zeven sterren bestaat. Hier zie je dezelfde afbeelding met de Grote Beer ingetekend (die eigenlijk iets meer is dan het steelpannetje):



    Tevens is er een raster ingetekend, dat geeft ongeveer aan wat je ziet. De verticale lijnen geven de azimut aan, d.w.z. de hele horizon is verdeeld in 360 graden, met het noorden op 0, het oosten op 90, het zuiden op 180, het westen op 270. Ja, er staat 180° in de tekening bij de lijn door N, maar dat is echt een foutje.

    De horizontale lijnen geven aan hoe hoog iets boven de horizon is. 90° zou recht boven je hoofd zijn, 0° is de horizon, en de rest is er tussenin. (Ik kan het echt niet beter uitleggen.) Je ziet dus dat de afbeelding in het midden tot bijna 60° boven de horizon komt. Dat is dus, als je kijkt, niet helemaal met je hoofd in de nek, maar maar iets verder naar voren.

    Maar goed, dit is de Grote Beer, daar was het ons niet direct om te doen, waar het wél om te doen is, is de Poolster. Dat is niet een extreem heldere ster (zoals wel eens gedacht wordt), ongeveer net zo helder als de sterren van de Grote Beer, maar er zijn veel helderder sterren aan de hemel. Die Poolster vind je door de twee sterren die de rechterkant van het steelpannetje vormen, te pakken, en dan een (denkbeeldige) lijn van de onderste naar de bovenste te trekken, en die lijn ongeveer 4–5 keer door te trekken, dan kom je nagenoeg op de Poolster uit:



    In de tekening hierboven staan nog veel meer lijnen getekend, maar het gaat dus om de lijn die door de ‘e’ van ‘Grote beer’ loopt. Die moet je ook in gedachten trekken, en dan kom je op de Poolster uit.

    De Poolster staat dus ook niet recht boven je hoofd. Wel staat ze altijd in het noorden, maar alleen op de Noordpool staat ze recht boven je hoofd.

    Nu kun je dus (als je de Grote Beer kunt zien tenminste) altijd het Noorden vinden! En je moet je op het Noordelijk Halfrond bevinden. De Grote Beer zelf staat namelijk niet vast. Als je later op de avond kijkt dan is de Grote Beer iets verder opgeschoven richting het oosten. En die maakt zo een heel rondje, doordat de aarde draait.

    Alleen de Poolster blijft voor het oog op dezelfde plek, omdat deze in het verlengde van de aardas staat. Hieronder zie je schematisch hoe de Grote Beer (en Cassiopeia, dat is die ‘W’) rond de Poolster bewegen in 24 uur. In het echt kun je dit natuurlijk niet zo waarnemen, omdat als het dag is de sterren niet zichtbaar zijn.


    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Mjchael. Licentie: CC-BY-SA.

    Aan de Poolster vast zit de Kleine Beer, dat is nog een steelpannetje. Dat ‘wijst’ naar de steel van de Grote Beer, maar de Kleine Beer kun je niet altijd even goed zien in een lichtvervuilde omgeving.

    Succes!

    N.B. Het hemelkaartje is van Heavens Above, en de plaatjes zijn m.b.v. Stellarium gemaakt.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_73681615
    Vanavond is de bovenste helft van nederland waarschijnlijk bewolkt
    http://www.meteoblue.com/en/weather/weather-maps/europe/
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      woensdag 14 oktober 2009 @ 15:30:28 #35
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73683180
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 14:42 schreef intraxz het volgende:
    Vanavond is de bovenste helft van nederland waarschijnlijk bewolkt
    http://www.meteoblue.com/en/weather/weather-maps/europe/
    Ja, dat kan zo maar niet!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 15 oktober 2009 @ 13:03:41 #36
    264508 Arie81
    Cogito ergo sum
    pi_73710815
    Bij deze foto's van Jupiter die ik heb gemaakt met Meade LPI camera en 2x barlow. Foto's zijn nog onbewerkt,wie kan bewerken krijgt mijn zegen.

    Op de kleur foto is de rode vlek nog net te zien. Op de zwart wit is de schaduw van IO nog te zien.



    Emas, non qoud opus est, sed quod necesse est
    pi_73720958
    Mooie foto's! Bijna net zo mooi als door de telescoop. Gisteren was het trouwens moio helder. Meteoblue zat er naast.
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      donderdag 15 oktober 2009 @ 18:57:17 #38
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73722957
    Ik ben niet zo’n fotobewerkingsheld, maar als ik de foto wat helderder maak dan krijg ik dit:



    Er zijn vast mensen die dat beter kunnen qua kleurcorrectie, noise reduction, sharpening, enz.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 18 oktober 2009 @ 11:37:05 #39
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_73800228
    quote:
    Schiermonnikoog is donkerste plek

    (Novum) - Schiermonnikoog is de donkerste plek van Nederland. Vanaf het Waddeneiland zijn op een onbewolkte en maanloze nacht ongeveer drieduizend sterren te zien, terwijl dat er in een gebied als Roggebotzand in Flevoland maar zestienhonderd zijn. In de Gelderse Vallei, het donkerste plekje van Gelderland, zijn dat er nog maar zeshonderd.

    Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu. De Groningse streek het Hoge Land staat op nummer twee en de Friese Waddenkust op de derde plaats.

    Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. De mate van verlichting neemt volgens Natuur en Milieu jaarlijks met drie tot vijf procent toe, terwijl driekwart van de Nederlanders een donkerdere nacht zou willen.

    Bureau Sotto le Stelle verrichtte lichtmetingen in 41 donkere gebieden in het kader van de vijfde Nacht van de Nacht, die zaterdag wordt gehouden. Mensen kunnen dan met honderden 'duistere' activiteiten meedoen en genieten van het donker.
    pi_73800680
    Niet zo verassend natuurlijk.

    Ik heb gisteren wel dacht ik M33 kunnen zien. Was ik maar op Schiermonnikoog, dan had ik hem zeker gezien... M1 wel voor het eerste gevonden. M109 kon ik niet zien. Misschien als Ursa Major over een paar maanden iets hoger en in het oosten staat. Zou wel jammer zijn als dat niet te zien is met 8".

    Trouwens is de Gelderse Vallei in Utrecht.

    Straatlantarens in woonwijken en dikke schijnwerpers op gebouwen zoals kerken. Die moeten echt weg, uit of na 11en ofzo gewoon uit.
    Straatverlichting bij wegen kan als je het mij vraagt ook wel uit. Maar op z'n minst zo een kap op die dingen zodat ze niet 50% van hun licht recht de hemel in schijnen. En zoveel auto's komen er dan ook niet meer langs. Dus een sensor die alleen aan gaat als er een auto aan komt zou in de toekomst ook wel wat zijn.

    Maar ja, ik weet zeker dat al die nutteloze verlichting straks gewoon nog aan is met de 24ste. Zelfs de dikke schijnwerpers gericht op de kerktoren. Zonde van de hemel, zonde van de energie. En er staat hier in een woonwijk ook gewoon om de 10 meter een dikke lantarenpaal. Die dingen moeten toch ook niet goedkoop geweest zijn.

    [ Bericht 12% gewijzigd door Prometheus4096 op 18-10-2009 12:24:05 ]
    pi_73809471
    Van de Frontpage

    'Schiermonnikoog beste sterrenkijkplek'
    submit door Michel (OA) op 18-10-2009 @ 16:21

    Aanstaande zaterdag vindt voor de vijfde keer De Nacht van de Nacht plaats. Ter gelegenheid hiervan hebben de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu onderzocht waar de donkerste plek van Nederland zich bevindt; dit blijkt op het eiland Schiermonnikoog te zijn.

    Het onderzoek is in augustus en september uitgevoerd tijdens onbewolkte en maanloze nachten. Met meetapparatuur is de helderheid van het zenit, het punt recht omhoog, bepaald. De hemel boven Schiermonnikoog leent zich het beste om sterren te kijken, hier waren ongeveer 3.000 sterren te zien. Ter vergelijking: in het donkerste gebied van Flevoland zijn ongeveer 1.600 sterren te zien en in de Biesbosch nog maar 600.

    Op de site van De Nacht van de Nacht staan de Donkerste plek per provincie.
    Het hele rapport lees je hier (pdf).

    Bron: RTV Noord, e.a


    Gelukkig hoef ik niet ver te rijden.... Maasduinen (limburg) zijn een kilometertje of 12 van Venlo

    [ Bericht 0% gewijzigd door -CRASH- op 18-10-2009 16:53:57 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_73833914
    Voor de liefhebbers

    21 oktober 2009 Vannacht is het maximum van de Orioniden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Orion (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162). De stofdeeltjes die je vannacht in de aardse dampkring ziet verbranden, zijn afkomstig van de beroemde komeet Halley

    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      maandag 19 oktober 2009 @ 11:27:48 #43
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73837070
    Hopelijk is het helder! Vrijdag en zaterdag heb ik nog aardig wat kunnen zien, ook al was het wat koud en heb ik niet zo heel lang gekeken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74243904
    Voor de komende maand

    1 november 2009 De planeet Mars staat vandaag en morgen vlak bij de open sterrenhoop de Krib (Praesepe) in het sterrenbeeld Kreeft. Met een verrekijker zijn de sterren in de sterrenhoop zichtbaar. Kijk rond 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.

    2 november 2009 Volle Maan (20.14 uur).

    4 november 2009 De maan staat vanavond in het sterrenbeeld Stier en vormt een rechthoekige driehoek met de hoofdster Aldebaran (rechtsonder de maan) en het Zevengesternte (rechtsboven de maan). Kijk rond 21.00 uur in het oosten.

    6 november 2009 Maximum van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier

    7 november 2009 Rond 22.00 uur zie je de sterren Castor en Pollux linksboven de opkomende maan, in het oostnoordoosten.

    8 november 2009 's Morgens rond 06.00 uur staat de maan zeer hoog boven de zuidelijke horizon. Links van de maan is de planeet Mars zichtbaar; rechtsboven de maan staan de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.

    8 november 2009 De planeet Mars is om 23.30 uur pal links van de opkomende maan te zien, laag in het oostnoordoosten.

    9 november 2009 Laatste Kwartier (16.56 uur). 's Morgens vroeg, rond 06.00 uur, zie je de maan zeer hoog in het zuiden staan, met pal daarboven de planeet Mars.

    10 november 2009 De ster Regulus in de Leeuw staat vanmorgen links van de maan. Bekijk het tweetal tussen 06.00 en 06.30 uur, hoog in het zuidzuidoosten.

    12 november 2009 Rond 06.30 uur zie je vrij hoog in het zuidoosten de afnemende maan, met links daarvan de planeet Saturnus.

    13 november 2009 Vanmorgen staat Saturnus een flink stuk boven de maan, aan de zuidoostelijke ochtendhemel. Kijk tussen 06.00 en 06.30 uur.

    14 november 2009 Laag in het zuidoosten zie je rond 06.30 uur de smalle maansikkel, met links daarvan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.

    16 november 2009 Nieuwe Maan (20.14 uur).

    17 november 2009 Vannacht is het maximum van de Leoniden, een beroemde meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Leeuw (zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162). De meeste 'vallende sterren' zijn na middernacht zichtbaar. Volgens sommige voorspellingen is er dit jaar sprake van een ware meteorenregen.

    23 november 2009 Vanavond is linksonder de bijna-halfverlichte maan de planeet Jupiter te zien. Kijk vanaf 18.00 uur, wanneer de twee hemellichamen in het zuiden staan. Rond 22.30 uur verdwijnen ze in het westzuidwesten onder de horizon.

    24 november 2009 Eerste Kwartier (22.39 uur). Een flink stuk rechtsonder de halfverlichte maan schittert de heldere reuzenplaneet Jupiter.

    30 november 2009 Vandaag is het precies vierhonderd jaar geleden dat Galileo Galilei zijn zelfgebouwde telescoop op de maan richtte. Hij ontdekte bergen en kraters. Een eenvoudige verrekijker laat al meer zien dan de telescopen van Galilei.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_74250066
    Goed topic.

    Zijn er nog mensen die StarCalc gebruiken? Of is dat niets vergeleken met bovengenoemde software?
    "Everything we are, we are when we're alone."
    pi_74250445
    Ik heb gister even naar jupiter gekeken en ik dacht dat ik de schaduw van een maantje kon zien.
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:38:13 #47
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74250613
    quote:
    Op zaterdag 31 oktober 2009 13:32 schreef intraxz het volgende:
    Ik heb gister even naar jupiter gekeken en ik dacht dat ik de schaduw van een maantje kon zien.
    Niet met het blote oog neem ik aan?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74250728
    quote:
    Op donderdag 15 oktober 2009 13:03 schreef Arie81 het volgende:
    Bij deze foto's van Jupiter die ik heb gemaakt met Meade LPI camera en 2x barlow. Foto's zijn nog onbewerkt,wie kan bewerken krijgt mijn zegen.

    Op de kleur foto is de rode vlek nog net te zien. Op de zwart wit is de schaduw van IO nog te zien.


    [ link | afbeelding ]
    [ link | afbeelding ]
    mooi
    blablablablablablablablablablablablablabla
    pi_74256512
    quote:
    Op zaterdag 31 oktober 2009 13:38 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Niet met het blote oog neem ik aan?
    10" telescoop
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      zondag 1 november 2009 @ 11:57:25 #50
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74272668
    Ik heb de hemelverschijnselen voor november geüpdatet!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74274232
    tvp
    Calm down, your nervous state
    I'll sing you a lullaby.
    Calm down, cause no mistake
    Should keep you up all night
      maandag 2 november 2009 @ 00:02:18 #52
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_74302164
    Mooi topic Ik zal eens kijken of ik mijn experimentjes met een digitale spiegelreflex binnenkort ergens online kan zetten. Kan je Andromeda op zien
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      maandag 30 november 2009 @ 07:16:55 #53
    254206 Levolution
    -|||----------|||-
    pi_75133635
    tvp
    This isn't even my final form.
    pi_75306036
    04-12-2009

    The Deep Sky Browser



    Even lezen levert soms onverwachtse ontdekkingen op. Vrijdag 4 december toonde de astronomische picture of the day een foto van het dubbelcluster NGC884 en NGC869 (zie de blauwe letters/cijfers in de linker afbeelding. De naam van NGC869 was voorzien van een link naar een site. En toen ik daar op klikte, belandde ik op de site van "The Deep Sky Browser"...


    Deze browser is de interface tussen de belangstellende lezer en de Deep Sky Database. Met andere woorden: via deze browser krijgt iedereen toegang tot de gegevens die opgeslagen zijn in deze enorme database en uiteraard op een manier die voor de bezoeker van de Deep Sky Browser overzichtelijk is.

    Klik maar op deze link en je bent op de pagina aangeland die gaat over de 2 bovengenoemde clusters (ook wel "tweelingcluster" genoemd).

    Je kan jezelf bij de Deep Sky Browser opgeven als "member". Waarom? Omdat je misschien een sterrenkijker bezit en als member kan je bijvoorbeeld de coördinaten opgeven van je woonplaats. Tik je komende nacht een zoekopdracht in met als query alle sterren vanaf een bepaalde lichtsterkte dan krijg je de sterrenhemel te zien die op dat moment ook via de kijker te bezichtigen valt (ehe... bij een heldere hemel en als de sterkte van jouw kijker de gevraagde magnitude te voorschijn kan toveren). In de nabije toekomst kan je ook nog het tijdstip opgeven en dan zie je op de display geordend en beschreven wat je ziet flonkeren als je door je sterrenkijker in een bepaalde richting kijkt...



    Want in de bovenstaande dump van het browserscherm zie je dat de browser allemaal gegevens oplepelt die veel verder gaan dan het bekijken van een mooi plaatje van sterren.

    De afstand, de helderheid van het object, de roodverschuiving van het licht van het object, etc., etc. Het scherm laat de gegevens van M15 zien en dat object kwam voor in de post "Terzan 5" van 29-11-09. Met andere woorden: als je wat gerichter wil weten waar een object zich ongeveer bevindt (afstand, objecten in de nabijheid, het sterrenbeeld, etc.) dan is deze browser een fantastisch hulpmiddel. Bovendien leidt bijvoorbeeld de knop "NED" je naar de database van de NASA, de NASA/IPAC Extragalactic Database..

    De beschrijving van alle mogelijkheden vind je hier
    . En als je de voorbeelden doorspit dan ontdek je dat ook de niet-bezitter van een sterrenkijker aardig wat voordeel heeft aan het gratis account. Ieder object aan de hemel dat je hebt bestudeerd, kan je saven. Later kan je dit object dus ook weer makkelijk terugvinden.

    Als naïeve bezoeker van een site zoals Astrostart denk je dat het gros van de kennis van de astronomie op maar een beperkt aantal specialistische sites te vinden is. Maar... het scherm van de browser heeft ook de knop "Google Images" en als je daar op klikt dan zie je tot je verbijstering dat er 84.800 afbeeldingen van NGC869 en/of NGC884 blijken te bestaan. Heel veel van deze afbeeldingen zullen dubbel, driedubbel, etc. zijn maar onder iedere afbeelding staat ook de internet site waar de betreffende afbeelding vandaan komt. Ehe... 84.800 verschillende astronomie sites? Het zal ongetwijfeld een eindje die richting op gaan.

    En nu de beperking van deze browser. Het is helaas niet mogelijk om het classificatienummer van een enkele ster in te typen om daar vervolgens alle beschikbare gegevens over te krijgen. Dus de snelste miliseconde pulsar PSR J1748-2446ad uit de post Terzan 5 zal geen gegevens opleveren. De "Deep Sky Browser" is duidelijk beperkt tot objecten die meerdere sterren bevatten (sterrenhopen, dwerg-stelsels, spiraalnevels, clusters van stwerrenstelsels, etc.). Hopelijk komt er ooit nog een knop die naar een site voert waar gedetailleerde gegevens van de belangrijkste sterren binnen het object te vinden zijn (of bestaat die site al?).


    (Astrostart)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_75306085
    Hemelverschijnselen, 5 december 2009 t/m 5 januari 2010

    5 december 2009
    Rond middernacht zie je de oranjerode planeet Mars boven de oostelijke horizon. Rechtsboven Mars staat de maan; linksonder Mars, op ongeveer dezelfde afstand, is de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw te zien.

    6 december 2009
    Een mooie samenstand van de maan en de planeet Mars. Rond 22.30 uur komen ze op in het oosten; om 05.00 uur (7 december) staan ze hoog in het zuiden.

    7 december 2009
    De opkomende maan staat rond middernacht laag in het oosten. Vrijwel recht boven de maan is de ster Regulus te zien; hoger aan de hemel staat de planeet Mars.

    9 december 2009
    Laatste Kwartier (01.13 uur). 's Morgens rond 07.00 uur zie je de planeet Saturnus een flink stuk links van de maan, hoog aan de zuidelijke hemel.

    10 december 2009
    In de vroege ochtend is een wijde samenstand zichtbaar van de maan en de planeet Saturnus, die nog een stuk hoger aan de hemel staat. Kijk vanaf 06.30 uur.

    11 december 2009
    Rond 07.00 uur staat de ster Spica links van de maan, in het zuidzuidoosten.

    13 december 2009
    Maximum van de Geminiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Tweelingen

    16 december 2009
    Nieuwe Maan (13.02 uur).

    18 december 2009
    Mercurius bereikt vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten oosten van de zon. Tussen 17.15 en 17.30 uur is de planeet zichtbaar als een vrij opvallende ster, heel laag in het zuidwesten. Linksboven Mercurius staat de smalle maansikkel.

    19 december 2009
    De maansikkel staat ongeveer halverwege de planeten Mercurius (laag in het zuidwesten) en Jupiter (in het zuidzuidwesten). Kijk tussen 17.15 en 17.30 uur.

    21 december 2009
    Begin van de astronomische winter (18.47 uur). De zon bereikt zijn zuidelijkste positie aan de hemel.

    21 december 2009
    Mooie samenstand van de wassende maan en de heldere planeet Jupiter. Bekijk het tweetal vanaf 18.00 uur aan de zuidwestelijke avondhemel.

    22 december 2009
    Maximum van de Ursiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Grote Beer

    24 december 2009
    Eerste Kwartier (18.36 uur).

    31 december 2009
    Volle Maan (20.13 uur). Vanuit Nederland en België is vannacht een kleine gedeeltelijke maansverduistering te zien. Om 19.53 uur zie je aan de onderrand van de maan een donker 'deukje' verschijnen. Een half uur later, om 20.23 uur, bevindt acht procent van de middellijn van de maan zich in de schaduw van de aarde. Om 20.54 uur is de verduistering alweer voorbij.

    1 januari 2010
    De net-niet-meer-volle maan staat 's avonds vrijwel recht onder de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen. Kijk rond 20.30 uur in het oosten.

    2 januari 2010
    Links van de maan zie je vanavond de heldere planeet Mars. De twee hemellichamen staan om 22.00 uur vrij hoog boven de oostelijke horizon.

    3 januari 2010
    Rond 01.00 uur bereikt de aarde het perigeum - het punt van zijn ellipsbaan waar de afstand tot de zon het kleinst is (147.101.700 kilometer, ruim anderhalf procent kleiner dan gemiddeld).

    3 januari 2010
    Mars staat vanavond pal boven de maan. Direct links van de maan is de ster Regulus zichtbaar. Kijk rond 22.00 uur in het oosten.

    4 januari 2010
    Maximum van de Boötiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Boötes.

    (allesoversterrenkunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_75505554
    10-12-2009

    Uitzonderlijk veel vallende sterren dit weekend



    Dit weekend kruist de aarde de baan van de uitgedoofde komeet Phaeton. Daardoor zullen er in de nacht van 13 op 14 december uitzonderlijk veel vallende sterren te zien zijn.



    De zogenaamde vallende sterren zijn stofdeeltjes of stukjes van een komeet die aan hoge snelheid de dampkring van de aarde binnenkomen. Het contact met de atmosfeer zorgt ervoor dat ze opbranden.

    "In de nacht van zondag op maandag kruist onze planeet de staart van Phaeton. Daardoor zullen er in het noordelijk halfrond zo'n 30 tot 60 vallende sterren per uur te zien zijn", zegt Marc Van den Broeck, directeur van Volkssterrenwacht Urania.

    De Volkssterrenwacht raadt aan om een plaats met weinig lichtvervuiling op te zoeken. Indien het weer helder blijft, zullen de vallende sterren waarneembaar zijn met het blote oog. (belga/vbd)

    (HLN)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_75515539
    Maar het weer werkt ( zoals de meeste tijd ) niet echt mee.
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_75603606
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 13:40 schreef -CRASH- het volgende:
    Maar het weer werkt ( zoals de meeste tijd ) niet echt mee.
    Idd, harstikke bewolkt, niks gezien
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      maandag 14 december 2009 @ 09:42:48 #59
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_75604504
    Het was heel helder, maar geen vallende ster gezien.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_75604699
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 09:42 schreef Harajuku. het volgende:
    Het was heel helder, maar geen vallende ster gezien.
    Ik heb toch wel met vlagen wat afval zien branden in de lucht!
    pi_76266892
    Vanavond 20:23 is een gedeeltelijke (8%) maansverduistering.
    En je kunt eigenlijk zeggen dat het een "zeldzame" verduistering is.
    Want het is een once in a Blue Moon.... oftewel een tweede volle maan in 1 maand.
    Dat komt 1 keer in de 2.5 jaar voor. En dat een Blue Moon met oud op nieuw gebeurd komt
    1 keer in de 29 jaar voor. En hoe zeldzaam is het dat een Blue Moon verduistering op oudjaars avond gebeurdt ????

    Maarja ... dan zitten we weer met de bewolking
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_76267171
    Ik heb een bresser skylux 'lidlscope' 70/700 en heb daar een aantal leuke waarnemingen mee kunnen doen, zoals de orion nevel en jupiter met zijn 4 manen. Ook kon ik vaag de rode banden zien. De maan blijft natuurlijk interessant.

    Helaas kijk ik uit over het westland, dus de lichtvervuiling is echt extreem met al die kassen hier in de buurt.

    Als je eenmaal begint met waarnemen gaat er echt een wereld voor je open, zelfs in het lichtvervuilde Nederland, en als je een ster ziet denk je meteen "oh ja die en die", dat is echt leuk.

    Mooiste moment tot nu toe was het zien van de shuttle die de ISS naderde (met het blote oog, gingen te snel voor de telescoop), dat was echt gaaf om te zien.
    Their eyes opaque.
    pi_76267726
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 15:42 schreef rashudo het volgende:


    Mooiste moment tot nu toe was het zien van de shuttle die de ISS naderde (met het blote oog, gingen te snel voor de telescoop), dat was echt gaaf om te zien.
    is de shuttle met het blote oog zichtbaar ja?
    dat wist ik niet
    blablablablablablablablablablablablablabla
    pi_76267956
    Als de zon erop schijnt dan zie je hem wel denk ik. Net zoals het ISS.
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
    pi_76268038
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 16:01 schreef intraxz het volgende:
    Als de zon erop schijnt dan zie je hem wel denk ik. Net zoals het ISS.
    ah, ok...ik ging er eigenlijk vanuit dat ie daar te klein voor zou zijn, maar toen ik wat verder na ging denken bedacht ik mij dat satelietten ook zichtbaar zijn
    blablablablablablablablablablablablablabla
    pi_76268208
    Ik weet nog goed toen de Shuttle voor de eerste keer over Nederland kwam.
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_76268319
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 16:03 schreef Schunckelstar het volgende:

    [..]

    ah, ok...ik ging er eigenlijk vanuit dat ie daar te klein voor zou zijn, maar toen ik wat verder na ging denken bedacht ik mij dat satelietten ook zichtbaar zijn
    Wat ook mooi is zijn de Iridium Flares
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_76300773
    En het kan nog... naar de shuttle kijken......
    Want de allerlaatste vlucht komt in zicht...... 2010
    Eigenlijk zou de laatste vlucht in Mei zijn maar er komen er schijnbaar een paar vluchten bij.

    STS-133: Final Space Shuttle flight baselined into FDRD by NASA

    [ Bericht 25% gewijzigd door -CRASH- op 01-01-2010 20:06:13 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_79390233
    En.... is er nog iemand naar een van de Nationale sterrenkijkdagen geweest???

    Ik heb vanavond tusen de bewolking door gelukkig de maan, mars en de orion nevelel kunnen turen.
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_79391954
    Ik keek twee maanden geleden voor het eerst met mijn nieuwe 10" telescoop naar de orion nevel. Er was zoveel te zien. Het leek net een foto. Ik kon zeker meer zien dan ik had verwacht vergeleken met m31 waarvan ik niet veel meer dan een schijf met een heel erg wazige, bijna onzichtbare, stofband.
    pi_79517415
    24 maart 2010
    Een mooie groepering aan de avondhemel: de maan, de planeet Mars en de ster Pollux in de Tweelingen vormen een vrijwel gelijkzijdige driehoek. Kijk vanaf 21.00 uur, hoog in het zuidzuidwesten.

    25 maart 2010
    De sterren Castor en Pollux, de planeet Mars en de maan staan min of meer op één lijn

    28 maart 2010
    Vandaag wordt de zomertijd ingevoerd. Om 02.00 uur Midden-Europese Tijd (MET), in de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 maart, gaat de klok één uur vooruit, maar 03.00 uur Midden-Europese ZomerTijd (MEZT).

    28 maart 2010
    Rond 22.00 uur zie je de bijna-volle maan aan de zuidoostelijke hemel staan. Links van de maan is de heldere planeet Saturnus zichtbaar.

    30 maart 2010
    Volle Maan (04.25 uur). 's Avonds vanaf 22.00 uur zie je links van de maan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd, vrij laag in het zuidoosten.

    31 maart 2010
    Probeer of je tijdens de avondschemering, tussen 21.00 en 21.30 uur, de planeten Venus en Mercurius kunt vinden, laag boven de horizon. Zorg voor een vrij uitzicht op het westen en gebruik eventueel een verrekijker.

    3 april 2010
    Heel vroeg in de ochtend zie je de maan boven de zuidelijke horizon, met links daarvan de ster Antares in de Schorpioen. Kijk rond 05.00 uur.

    3 april 2010
    De binnenplaneten Venus en Mercurius staan vanavond en de komende dagen dicht bij elkaar aan de westnoordwestelijke avondhemel. Kijk tussen 21.15 en 21.45 uur. Mercurius (rechts) is de zwakste van de twee. Zorg voor een vrij uitzicht!

    4 april 2010
    Eerste Paadag. Pasen valt traditiegetrouw op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente.

    6 april 2010
    Laatste Kwartier (11.37 uur).

    8 april 2010
    Mercurius bereikt vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten oosten ('links') van de zon. Daardoor is de kleine planeet tijdens de avondschemering goed zichtbaar, als een opvallende ster, laag boven de westelijke horizon. Verwar Mercurius niet met Venus, die veel helderder is en links van Mercurius staat.

    14 april 2010
    Nieuwe Maan (14.29 uur).

    16 april 2010
    Vanavond, rond 22.00 uur, is aan de westnoordwestelijke hemel een prachtige samenstand zichtbaar van de jonge maansikkel en de heldere planeet Venus. Rechtsonder Venus is misschien ook de zwakkere planeet Mercurius te zien.

    17 april 2010
    De maan vormt vanavond een gelijkbenige driehoek met de ster Aldebaran (linksonder) en het Zevengesternte (rechtsonder), beide in het sterrenbeeld Stier.

    21 april 2010
    Eerste Kwartier (20.20 uur). Vanaf 22.30 uur is een wijde samenstand zichtbaar van de halfverlichte maan en de planeet Mars, linksboven de maan.

    22 april 2010
    Mars is vanavond rechtsboven de maan te vinden. Rond 22.30 uur staan de twee hemellichaam hoog aan de zuidwestelijke horizon.

    22 april 2010
    Vandaag is het maximum van de meteorenzwerm de Lyriden, met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Lier.

    23 april 2010
    De ster die vanavond boven de maan te zien is, is Regulus, de hoofdster in het sterrenbeeld Leeuw. Kijk vanaf 23.00 uur, hoog in het zuidwesten.

    24 april 2010
    Vanavond en morgenavond staat de planeet Venus aan de hemel op vrij kleine afstand linksonder het Zevengesternte, de bekende open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Kijk rond 22.30 uur, laag in het westnoordwesten. Gebruik eventueel een verrekijker om de sterren van het Zevengesternte te ontwaren.

    (allesoversterrenkunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_81612787
    18 mei 2010
    Rechtsboven de maan zie je de sterren Castor en Pollux. Op veel grotere afstand linksboven de maan is de planeet Mars te vinden. Dichter bij de horizon, rechtsonder de maan, schittert Venus. Kijk rond 23.30 uur in het westen.

    20 mei 2010
    De halfverlichte maan, de planeet Mars (rechtsboven de maan) en de ster Regulus in de Leeuw (vrijwel recht boven de maan) staan dicht bij elkaar aan de hemel. Bekijk het trio vanaf 23.30 uur, hoog in het westzuidwesten.

    21 mei 2010
    Eerste Kwartier (01.43 uur).

    21 mei 2010
    Richt je verrekijker rond 23.30 uur op Venus, laag in het noordwesten. Op nog geen twee graden linksonder de heldere planeet zie je de glinsterende sterretjes van de open sterrenhoop M35 in het sterrenbeeld Tweelingen.

    22 mei 2010
    Wijde samenstand van de maan en de planeet Saturnus, die pal boven de maan aan de hemel staat. Kijk rond middernacht, hoog in het zuidwesten.

    24 mei 2010
    Rond middernacht zie je de maan in het zuidzuidwesten, met daarboven de ster Spica, de hoofdster in het sterrenbeeld Maagd.

    26 mei 2010
    De planeet Mercurius bereikt vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten westen ('rechts') van de zon. Daardoor zou de planeet in principe vóór zonsopkomst zichtbaar moeten zijn, boven de oostelijke horizon. De verschijning is echter buitengewoon ongunstig: Mercurius komt pas op als het al volop schemert.

    27 mei 2010
    Heel laat op de avond staat de bijna-volle maan in het zuidzuidoosten. Linksonder de maan is de oranjerode ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen zichtbaar. Omdat de maan zo veel licht geeft, is Antares waarschijnlijk alleen te zien met een verrekijker.

    28 mei 2010
    Volle Maan (01.07 uur).

    5 juni 2010
    Laatste Kwartier (00.13 uur).

    6 juni 2010
    's Morgens in alle vroegte, rond 03.30 uur, zie je de afnemende maan boven de heldere planeet Jupiter staan, vrij laag aan de oostelijke hemel.

    6 juni 2010
    De planeet Mars en de ster Regulus staan vanavond heel dicht bij elkaar aan de hemel. Mars (rechtsboven) is iets helderder en duidelijk roder van kleur. Kijk tegen middernacht, vrij hoog boven de westelijke horizon.


    9 juni 2010 Een uitgelezen kans om de verre planeet Uranus een keer te zien. Richt 's morgens vroeg, rond 03.30 uur, een verrekijker op de planeet Jupiter, die zich aan de oostelijke ochtendhemel bevindt. Pal boven Jupiter, op nog geen halve graad afstand, is Uranus te zien.

    11 juni 2010
    Tijdens de avondschemering zie je in het noordwesten drie hemellichamen op een rij: de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen, en de planeet Venus, die veel helderder is.

    12 juni 2010
    Nieuwe Maan (13.15 uur).

    14 juni 2010
    Probeer of je rond 23.00 uur rechtsonder de heldere planeet Venus de smalle maansikkel kunt vinden. Zorg voor een vrij uitzicht op het westnoordwesten.

    15 juni 2010
    Rond 23.30 is laag boven de westnoordwestelijke horizon een wijde samenstand zichtbaar van de maansikkel en de planeet Venus (rechts ervan).

    17 juni 2010
    De maan, de planeet Mars en de ster Regulus in de Leeuw vormen een driehoek aan de avondhemel. Kijk tussen 23.30 en 24.00 uur in het westen.

    18 juni 2010
    Tegen middernacht zie je schuin linksboven de halfverlichte maan de heldere planeet Saturnus.

    19 juni 2010
    Eerste Kwartier (06.29 uur).
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_82222349
    20 juni 2010
    Rond middernacht staat de maan aan de zuidwestelijke hemel. Linksboven de maan is een heldere ster te zien: Spica, de hoofdster van het sterrenbeeld Maagd.

    21 juni 2010
    Om 11.28 uur begint officieel de zomer. De zon bereikt zijn noordelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 juni is de langste dag van het jaar.

    23 juni 2010
    Rond middernacht staat de maan laag boven de zuidelijke horizon. Links van de maan moet de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen zichtbaar zijn.

    24 juni 2010
    Vannacht is de maan verder naar het oosten geschoven, en bevindt de ster Antares zich aan de rechterkant van de maan. Kijk rond middernacht in het zuiden.

    26 juni 2010
    Volle Maan (13.30 uur).

    26 juni 2010
    De volle maan beweegt vannacht door het zuidelijk deel van de aardschaduw. De bovenste helft van de maan wordt daardoor verduisterd. Het verschijnsel is vanuit Europa niet te zien; tijdens de eclips staat de maan bij ons onder de horizon.

    29 juni 2010
    De ster Regulus staat vanavond aan de hemel precies halverwege de planeten Mars en Venus. Kijk vanaf 23.30 uur in het westen. Linksboven Mars, op iets grotere afstand, is ook de planeet Saturnus zichtbaar.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_82270045
    ...

    [ Bericht 99% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 04-06-2010 08:24:06 ]
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      zaterdag 5 juni 2010 @ 23:54:43 #75
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_82381042
    Interessant-tvp
    "If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
    Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
    pi_82602049
    08-06-2010

    Nieuwe komeet te zien aan vroege ochtendhemel



    In de uren voor zonsopkomst is de komende weken een komeet te zien. Hoe helder het object gaat worden, is nog onzeker.

    De opvallend groen gekleurde komeet werd vorig jaar september ontdekt door de Australische sterrenkundige Robert McNaught en draagt ook diens naam. Op het moment van ontdekking was de kosmische ijsbal een uiterst lichtzwak hemelobject, maar daar is de afgelopen weken verandering in gekomen. Hij is nu al te zien met een verrekijker, en als deze ontwikkeling doorzet, zal komeet McNaught over enkele dagen ook met het blote oog waarneembaar zijn.

    Kometen worden helderder naarmate zij de zon dichter naderen. Dat komt doordat het ijs van de komeet in toenemende mate verdampt en zich een enorme wolk van waterdamp om het kleine hemellichaam vormt, die het zonlicht weerkaatst. Ook kan zich een (soms zeer uitgestrekte) staart ontwikkelen.

    Komeet McNaught trekt momenteel door het sterrenbeeld Perseus, dat in de loop van de nacht boven de noordoostelijke horizon verrijst. Naar verwachting zal het object tegen het einde van de maand zijn grootste helderheid bereiken. Hij staat dan inmiddels in het sterrenbeeld Voerman.

    © Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

    (allesoversterrenkunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_82605403
    Deze moet men niet verwarren met die van januarie 2007....
    Die noemden ze ook McNaught (officieël C/2006 P1)


    Deze heet officieël C/2009 R1

    Foto credits: John Chuma
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_84303565
    21 juli 2010
    Kijk of je 's avonds rond 23.30 uur de ster Antares kunt vinden, rechtsonder de maan, die laag aan de zuidzuidwestelijke hemel staat. Antares is de oranjerode hoofdster van het sterrenbeeld Schorpioen.

    26 juli 2010
    Volle Maan (03.37 uur).

    28 juli 2010
    Maximum van de meteorenzwerm de Delta Aquariden, met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Waterman. De waarnemingsomstandigheden zijn helaas ongunstig: er is veel storend maanlicht. Zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162.

    30 juli 2010
    De planeten Saturnus en Mars staan vanavond dicht bij elkaar aan de westelijke avondhemel. Saturnus is de bovenste van de twee. Bekijk de samenstand tijdens de avondschemering, tussen 22.30 en 23.00 uur, laag boven de horizon. Rechtsonder het duo is een derde planeet te vinden: Venus, die veel helderder is.

    30 juli 2010
    Direct onder de opkomende maan fonkelt de heldere planeet Jupiter. Bekijk het tweetal tegen middernacht, laag in het oosten. Als het rond 05.00 uur (31 juli) begint te schemeren, staan ze hoog aan de zuidelijke hemel.

    1 augustus 2010
    De planeten Mars en Saturnus staan nog steeds dicht bij elkaar aan de westelijke avondhemel. Hun schijnbare afstand neemt de komende dagen toe, maar Venus (rechtsonder het tweetal) komt juist dichterbij. Bekijk de drie planeten tijdens de avondschemering, rond 22.30 uur, laag boven de horizon.

    3 augustus 2010
    Laatste Kwartier (06.59 uur).

    5 augustus 2010
    's Morgens heel vroeg is boven de oosteliijke horizon een wijde samenstand zichtbaar: de afnemende maan staat boven de oranje ster Aldebaran in de Stier.

    7 augustus 2010
    Mercurius bereikt vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten oosten ('links') van de zon. De verschijning aan de westelijke avondhemel is echter zeer ongunstig: de planeet verdwijnt al ruim voor het einde van de schemering onder de horizon.

    8 augustus 2010
    Vroege vogels kunnen de zeer smalle maansikkel zien, laag boven de noordoostelijke horizon, vanaf 04.30 uur. Linksboven de maan moeten de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen gezocht worden.

    9 augustus 2010
    Venus, Mars en Saturnus vormen een compacte groep van heldere 'sterren' boven de westelijke horizon. De drievoudige samenstand is helaas alleen tijdens de schemering te zien, rond 22.15 uur, en vindt laag aan de hemel plaats.

    10 augustus 2010
    Nieuwe Maan (05.08 uur).

    12 augustus 2010
    Maximum van de Perseïden, de beroemdste meteorenzwerm, met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Perseus. De omstandigheden zijn gunstig: er is in het geheel geen storend maanlicht. Zie ook Handboek sterrenkunde, pag. 162.

    13 augustus 2010
    De maansikkel en de planeet Venus staan vanavond dicht bij elkaar aan de westelijke hemel. Ze zijn echter alleen tijdens de schemering te zien, tussen 21.00 en 21.30 uur. Ook Mars en Saturnus staan in de buurt, maar die zijn veel zwakker.

    16 augustus 2010 Eerste Kwartier (20.14 uur).

    17 augustus 2010 Vanaf 22.30 uur kun je op zoek naar de ster Antares, de hoofdster van het sterrenbeeld Schorpioen. Hij staat links van de maan, laag in het zuidwesten.

    19 augustus 2010
    Samenstand van Venus en Mars, laag aan de westelijke hemel. Kijk vanaf 21.30 uur, als het nog schemert. Venus is zeer helder; Mars staat er precies boven en is misschien alleen met een verrekijker zichtbaar. Een vrij uitzicht op het westen is in elk geval onontbeerlijk.

    20 augustus 2010
    De planeet Venus staat in grootste oostelijke elongatie. Dat wil zeggen dat hij de grootste schijnbare afstand ten oosten ('links') van de zon bereikt. De planeet verdwijnt daardoor ná de zon onder de horizon, en is tijdens en geruime tijd na de schemering zichtbaar als een heldere 'ster' aan de westelijke hemel.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_85085390
    09-08-2010

    Deze week veel 'vallende' sterren te zien



    Bij heldere hemel kunnen in de nacht van donderdag 12 op vrijdag 13 augustus veel 'vallende sterren' te zien zijn. De kortstondige lichtsporen behoren tot de jaarlijks terugkerende meteorenzwerm van de Perseïden. Rond 3.00 uur kunnen tot wel honderd vallende sterren per uur te zien zijn!

    Vallende sterren zijn geen echte sterren die naar beneden vallen, maar kleine steentjes die vanuit de ruimte de dampkring van de aarde binnendringen. Zo'n brokje steen heeft in de ruimte een grote snelheid van vele tientallen kilometers per seconde en als het de dampkring binnenkomt, remt de lucht het steentje af. Het wordt dan heet en verdampt op een hoogte van zo'n tachtig tot honderd kilometer. Het lichtverschijnsel dat we zien is niet van het steentje zelf, maar van de lucht er omheen die ook sterk wordt verhit en gaat gloeien. Dit lichtverschijnsel wordt een meteoor genoemd.

    Enkele malen per jaar zijn er veel meer meteoren te zien dan normaal. De aarde in zijn baan kruist dan de baan van een wolk stofdeeltjes, achtergelaten door een komeet - in het geval van de Perseïden is dat de komeet Swift-Tuttle. Dit jaar zijn de waarnemingsomstandigheden voor de Perseïden erg gunstig: er is namelijk geen storend maanlicht.

    Op vrijdagavond is nóg een opvallend hemelverschijnsel te zien. In de avondschemering staan dan, laag in het westen de maansikkel en de planeten Venus, Mars en Saturnus vlak bij elkaar aan de hemel. Diezelfde planeten zijn overigens deze hele week al in elkaars buurt te vinden.



    © Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

    (allesoversterrenkunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_85218324
    Afgelopen nacht geen vallende sterren gezien, veel te bewolkt :'(
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_85218330


    Iedere augustus, wanneer de Aarde door het stofspoor langs de baan van periodieke komeet Swift-Tuttle trekt, kunnen hemelschouwers weer genieten van de Perseïden Meteorenregen. De meteorenregen bouwt op naar zijn hoogtepunt, wanneer de Aarde door het dichtste deel van het brede stofspoor beweegt, en is het best vannacht zichtbaar nadat de Maan is ondergegaan, tot de ochtendschemer morgenochtend. Maar er worden al dagen meteoren van deze regen waargenomen, zoals deze heldere Perseïde, die op 8 augustus langs de hemel nabij het Balatonmeer in Hongarije schoot. Op de voorgrond is de ruïne van de St.Andreaskerk zichtbaar, terwijl een heldere Jupiter de hemel rechts daarvan domineert. Twee melkwegstelsels zijn op de achtergrond van dit groothoek-, uit drie opnamen samengestelde panorama te herkennen: de zwaklichtende boog van onze eigen Melkweg en het zwakke lichtvlekje gevormd door het verre Andromedastelsel, recht boven de linkermuur van de ruïne. Indien u vannacht Perseïdemeteoren gaat bekijken, kijk dan ook vroeger op de avond eens omhoog, waar heldere planeten en een jonge maansikkel boven de westelijke horizon na zonsondergang zijn te bewonderen.

    http://www.apod.nl/ap100812_nl.html
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:49:47 #82
    118453 Pinnenmutske
    Tante Sara maal 7
    pi_85232277
    quote:
    Op vrijdag 13 augustus 2010 07:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    Afgelopen nacht geen vallende sterren gezien, veel te bewolkt :'(
    same here, bah bah bah
    Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
    pi_86193636
    8 september 2010
    Nieuwe Maan (12.30 uur).

    13 september 2010
    De maan staat aan het begin van de avond zeer laag aan de zuidwestelijke hemel. Een stukje links ervan is de ster Antares in de Schorpioen te zien.

    14 september 2010
    Vanavond staat de oranjerode ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen rechtsonder de halfverlichte maan. Kijk rond 21.30 uur in het zuidwesten.

    15 september 2010
    Eerste Kwartier (07.50 uur).

    19 september 2010
    Mercurius, de planeet die het dichtst bij de zon staat, bereikt zijn grootste schijnbare afstand ten westen ('rechts') van de zon. De planeet is daardoor de komende dagen goed zichtbaar aan de oostelijke ochtendhemel, kort voor zonsopkomst. Kijk vanaf 06.00 uur, laag boven de horizon.

    22 september 2010
    Vandaag staat de reuzenplaneet Jupiter in oppositie met de zon. Dat betekent dat hij zich (gezien vanaf de aarde) precies tegenover de zon aan de hemel bevindt. Jupiter staat in het grensgebied van de sterrenbeelden Waterman en Vissen en is nu de gehele nacht zichtbaar als een opvallend heldere 'ster'.

    22 september 2010
    Vannacht bevindt de planeet Jupiter zich linksonder de bijna-volle maan. Bekijk de samenstand om 22.30 uur, vrij hoog in het zuidoosten. Rond 01.00 uur (23 september) staan de twee hemellichamen hoog aan de zuidelijke hemel.

    23 september 2010
    Begin van de astronomische herfst. De zon beweegt vandaag van noord naar zuid over de hemeleveaar. Om 03.09 uur staat hij exact boven de evenaar van de aarde. Vandaag duren dag en nacht overal op aarde precies even lang; de komende maanden worden de nachten op het noordelijk halfrond weer steeds langer.

    23 september 2010
    Volle Maan (11.17 uur). Rond middernacht zie je de maan hoog in het zuidzuidoosten staan. Rechtsonder de maan staat de heldere planeet Jupiter. Gebruik een sterk vergrotende verrekijker om de manen van Jupiter te zien.

    28 september 2010
    Wijde samenstand van de maan en de oranje ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, die een flink stuk onder de maan staat. Bekijk het tweetal vanaf 22.30 uur in het oostnoordoosten. Rond 05.30 uur (29 september), als het al bijna begint te schemeren, staan maan en ster zeer hoog aan de zuidelijke hemel.

    1 oktober 2010
    Laatste Kwartier (05.52 uur). Om 06.00 uur 's morgens staat de halve maan hoog aan de hemel, ongeveer halverwege de ster Betelgeuze in het sterrenbeeld Orion (rechtsonder) en Castor en Pollux in de Tweelingen (linksboven).

    2 oktober 2010
    De maan is 's morgens vroeg, rond 06.00 uur, hoog in het zuidoosten te vinden. Op grote afstand boven de maan zie je Castor en Pollux; onder de maan de ster Procyon in het sterrenbeeld Kleine Hond.

    4 oktober 2010
    Tussen 06.00 en 06.30 uur staat de afnemende maansikkel aan de oostzuidoostelijke hemel, met links ervan de ster Regulus in de Leeuw.

    7 oktober 2010
    Nieuwe Maan (20.44 uur).

    9 oktober 2010
    Vandaag is het maximum van de Draconiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Draak.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_86193650
    07-09-2010

    Twee mini-planetoïden scheren langs de aarde



    Vanavond en morgen, woensdag 8 september, passeren twee kleine planetoïden de aarde op relatief kleine afstand. De beide kosmische rotsblokken werden afgelopen zondag ontdekt door de Catalina Sky Survey, een Amerikaans zoekproject dat specifiek voor het opsporen van zulke objecten is ingesteld.

    De planetoïden zullen onze planeet dichter naderen dan de maan. Planetoïde 2010 RX30 is naar schatting tien tot twintig meter groot en passeert de aarde rond middernacht op een afstand van 250.000 kilometer. Het tweede object, 2010 RF12, meet zeven tot vijftien meter en bereikt woensdag om 11.12 uur een kleinste afstand van 80.000 kilometer.

    Gevaarlijk zijn deze planetoïden niet. Zelfs als ze de aardatmosfeer zouden binnendringen, zouden hooguit enkele kleine brokstukken op de grond terechtkomen.

    © Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

    (allesoversterrekunde)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_86194032
    quote:
    Op woensdag 8 september 2010 08:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    07-09-2010

    Twee mini-planetoïden scheren langs de aarde

    [ afbeelding ]

    Vanavond en morgen, woensdag 8 september, passeren twee kleine planetoïden de aarde op relatief kleine afstand. De beide kosmische rotsblokken werden afgelopen zondag ontdekt door de Catalina Sky Survey, een Amerikaans zoekproject dat specifiek voor het opsporen van zulke objecten is ingesteld.

    De planetoïden zullen onze planeet dichter naderen dan de maan. Planetoïde 2010 RX30 is naar schatting tien tot twintig meter groot en passeert de aarde rond middernacht op een afstand van 250.000 kilometer. Het tweede object, 2010 RF12, meet zeven tot vijftien meter en bereikt woensdag om 11.12 uur een kleinste afstand van 80.000 kilometer.

    Gevaarlijk zijn deze planetoïden niet. Zelfs als ze de aardatmosfeer zouden binnendringen, zouden hooguit enkele kleine brokstukken op de grond terechtkomen.

    © Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

    (allesoversterrekunde)
    Best wel knap dat ze deze stukjes 'gruis' weten te ontdekken, hoe gaat dat in zijn werk?
    Calm down, your nervous state
    I'll sing you a lullaby.
    Calm down, cause no mistake
    Should keep you up all night
    pi_86231247
    quote:
    Op woensdag 8 september 2010 08:44 schreef xenobinol het volgende:

    [..]

    Best wel knap dat ze deze stukjes 'gruis' weten te ontdekken, hoe gaat dat in zijn werk?
    Gewoon met een telescoop :) (maar dan niet zo'n telescoop die mensen zoals jij en ik in de tuin hebben staan ;) )
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_86231296
    Leuk topic. Wist niet dat het bestond ^O^
    Heb zelf net een simpel kijkertje gekocht om een beetje naar boven te turen.


    Celestron Firstscope

    Had nog nooit Jupiter + 4 maantjes gezien. Echt wel leuk *O*
    Heb zelf ook M31 wazig door het kijkertje gevonden. En dat midden in de stad. Nu nog een 'echt' donkere plek in de buurt van Zwijndrecht vinden.
    pi_86231359
    quote:
    Op donderdag 9 september 2010 07:39 schreef geelkuikentje het volgende:
    Leuk topic. Wist niet dat het bestond ^O^
    Heb zelf net een simpel kijkertje gekocht om een beetje naar boven te turen.

    [ afbeelding ]
    Celestron Firstscope

    Had nog nooit Jupiter + 4 maantjes gezien. Echt wel leuk *O*
    Heb zelf ook M31 wazig door het kijkertje gevonden. En dat midden in de stad. Nu nog een 'echt' donkere plek in de buurt van Zwijndrecht vinden.
    Mooie Telescoop. Veel plezier ermee!
    Inderdaad, de eerste keer dat ik Jupiter met z'n manen zag had ik zoiets van: "goed dat ik een telescoop heb gekocht" :)
    Maar deze zomer heb ik er nog niet door getuurd :@ (ook niet echt de gelegendheid gehad helaas)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_87357351
    Gisteravond wilde ik eigenlijk naar de kommet Hartley2 kijken

    en opeens had ik een satelliet in de kijker... Maar daar zat er nog eentje voor.
    2 in het blikveld van me 8x40 verrekijker. Het blijken de overblijfselen te zijn van 1
    van de 2 satellieten (Irridium 33 en cosmos 2251) te zijn die op 10 Februari 2009 tegen elkaar zijn gebotst

    Wil je ook de oveblijfselen bekijken/fotograferen... kijk dan eens op Satellite Debris voor de actuele banen van het ruimte puin.

    [ Bericht 16% gewijzigd door -CRASH- op 09-10-2010 15:45:23 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_87358120
    Wat is de magnitude van die komeet? Is het nog een beetje de moeite waard?
    pi_87363406
    quote:
    Op zaterdag 9 oktober 2010 15:32 schreef -CRASH- het volgende:
    Gisteravond wilde ik eigenlijk naar de kommet Hartley2 kijken
    [ link | afbeelding ]
    en opeens had ik een satelliet in de kijker... Maar daar zat er nog eentje voor.
    2 in het blikveld van me 8x40 verrekijker. Het blijken de overblijfselen te zijn van 1
    van de 2 satellieten (Irridium 33 en cosmos 2251) te zijn die op 10 Februari 2009 tegen elkaar zijn gebotst

    Wil je ook de oveblijfselen bekijken/fotograferen... kijk dan eens op Satellite Debris voor de actuele banen van het ruimte puin.


    COOL 8-)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_87363430
    9 oktober 2010
    Vandaag is het maximum van de Draconiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Draak.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_87368956
    quote:
    Op zaterdag 9 oktober 2010 16:14 schreef Harunobu het volgende:
    Wat is de magnitude van die komeet? Is het nog een beetje de moeite waard?
    5.3 tot 7.2
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_87377157
    11 oktober 2010
    Als je een heel vrij uitzicht op het zuidwesten hebt, kun je om 20.00 uur de maansikkel zien, laag boven de horizon, met daaronder de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen.

    14 oktober 2010
    Eerste Kwartier (23.27 uur). In het najaar staat de eerste kwartier-maan altijd laag aan de hemel. Hij bevindt zich vanavond in het sterrenbeeld Boogschutter.

    19 oktober 2010
    Om 20.30 uur staan de maan en de planeet Jupiter vrij hoog in het zuidoosten. Jupiter bevindt zich linksonder de maan. Rond 23.00 uur bereiken de twee hemellichamen hun hoogste stand boven de zuidelijke horizon.

    20 oktober 2010
    De reuzenplaneet Jupiter bevindt zich vanavond rechtsonder de maan. Aan het begin van de avond staat het duo laag in het oostzuidoosten; even na 23.00 uur zijn ze hoog in het zuiden te vinden.

    21 oktober 2010
    De meteorenzwerm de Orioniden bereikt vannacht zijn maximale activiteit. De 'vallende sterren' lijken afkomstig te zijn uit het sterrenbeeld Orion. In werkelijkheid zijn het kleine stofdeeltjes van komeet Halley die in de aardse dampkring verbranden.

    23 oktober 2010
    Volle Maan (03.36 uur).

    25 oktober 2010
    Wijde samenstand van de maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Kijk vanaf 21.00 uur in het oostnoordoosten. Aldebaran staat onder de maan.

    26 oktober 2010
    Vanavond is de oranje ster Aldebaran in de Stier rechts van de maan te vinden. Om 23.00 uur staan de twee hemellichamen hoog in het oosten.

    29 oktober 2010
    Rond middernacht, in de nacht van 29 op 30 oktober, komt de halfverlichte maan op in het oostnoordoosten. Pal boven de maan zie je de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.

    30 oktober 2010
    Laatste Kwartier (14.46 uur).

    31 oktober 2010
    Vandaag wordt de wintertijd ingevoerd. Om 03.00 uur Midden-Europese ZomerTijd (MEZT), in de nacht van zaterdag 30 op zondag 31 oktober, gaat de klok één uur terug, maar 02.00 uur Midden-Europese Tijd (MET).

    1 november 2010
    's Morgens rond 06.00 uur staat de maan hoog in het zuidoosten. Linksboven de maan staat de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Op grote afstand linksonder de maan, veel dichter bij de horizon, is de planeet Saturnus te zien.

    3 november 2010
    Vlak voordat de ochtendschemering aanbreekt is een wijde samenstand zichtbaar van de afnemende maansikkel en de planeet Saturnus, linksonder de maan. Kijk rond 06.00 uur in het oostzuidoosten.

    4 november 2010
    Als je een vrij uitzicht op het oostzuidoosten hebt, kun je tussen 06.00 en 06.30 uur op zoek gaan naar de smalle maansikkel, rechtsonder de planeet Saturnus.

    6 november 2010
    Nieuwe Maan (05.52 uur).

    6 november 2010
    Vannacht zijn de Tauriden actief - een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier. De omstandigheden zijn gunstig: er is geen storend maanlicht.
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
    pi_87597016
    Misschien wel een leuk programmatje Universe Sandbox 2
    In de downloadbare demo kun je zeer weing.

    Als dit onder SPAM hoort...Feel Free To Delete

    [ Bericht 47% gewijzigd door -CRASH- op 16-10-2010 03:59:12 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
      zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:02:58 #96
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_87600923
    Ik vraag me af, draaien alle sterrenstelsel dezelfde richting? Of draait de helft klokwijze en de andere helft antiklokwijze.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:23:44 #97
    229532 Twiitch
    Speelt met zichzelf
    pi_87601421
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2010 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
    Ik vraag me af, draaien alle sterrenstelsel dezelfde richting? Of draait de helft klokwijze en de andere helft antiklokwijze.
    Het zal natuurlijk niet 50/50 zijn maar volgens mij draaien ze niet allemaal dezelfde kant op.
      zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:35:39 #98
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_87601767
    Heb er nog eens over nagedacht, maar of een sterrenstelsel klok of antiklok draait hangt er maar net vanaf van welke kant je hem bekijkt.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_87603904
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2010 12:23 schreef Twiitch het volgende:

    [..]

    Het zal natuurlijk niet 50/50 zijn maar volgens mij draaien ze niet allemaal dezelfde kant op.
    Ik denk toch wel dat het 50/50 is. Waarom zouden er meer van de een moeten zijn?
    pi_87604182
    Men had op galaxy zoo eens gevraagd welke kant spiraaluniversa op draaien. Volgens mij kwam daar uit dat de meeste rechtsom gingen. Maar, dat lag aan de mensen en niet aan de sterrenstelsels. Want dat was inderdaad iets heel dicht bij 50/50.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')