Maar wel het laatste gedeelte ervan... En je moet er vroeg voor opstaanquote:Op zondag 3 juni 2012 20:51 schreef Pulzzar het volgende:
Op woensdag 6 juni is vanaf de aarde te zien dat de planeet Venus de zon kruist.
Tja, als je het een keer in je leven wilt zien, moet je 's ochtends vroeg naar de sterrenwacht gaan.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Maar wel het laatste gedeelte ervan... En je moet er vroeg voor opstaan
Als je het wil zien (als het weer meespeelt).
[ afbeelding ]
De Venusovergang voor een waarnemer te Utrecht.
De positie van Venus is aangegeven voor 5.50 uur (ongeveer dertig minuten na zonsopkomst)
en voor het moment van de inwendige aanraking bij de uittrede (6.37 uur).
En de volgende Venus transits zijn vanaf 2117 en 2125.
Heb geen sterrenwacht nodig om de venus transit (voor de 2de keer) te zien.quote:Op zondag 3 juni 2012 23:06 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Tja, als je het een keer in je leven wilt zien, moet je 's ochtends vroeg naar de sterrenwacht gaan.
Maar of het spectaculair is om een stipje voor de zon te zien bewegen
Ik zit momenteel in Spitsbergen en daar kan je transit van begin tot het einde zien in verband met middernachtzon. Ook zijn er al redelijk wat wetenschappers buiten bezig met telescopen etc.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:51 schreef Pulzzar het volgende:
Op woensdag 6 juni is vanaf de aarde te zien dat de planeet Venus de zon kruist.
quote:Op zondag 3 juni 2012 23:54 schreef Pulzzar het volgende:
Hoe zou ik dat thuis kunnen zien dan?
Waarmee bescherm je je ogen en/of verrekijker?
Via een eclipsbrilletje en of mylar folie, lasbril glas (minimale donkerheids factor 13)quote:Op maandag 4 juni 2012 16:47 schreef davako het volgende:
[..]
Ik zit momenteel in Spitsbergen en daar kan je transit van begin tot het einde zien in verband met middernachtzon. Ook zijn er al redelijk wat wetenschappers buiten bezig met telescopen etc.
Je kan de transit hier van 22:04 tot 04:52 zien. Weet iemand op welke manier je het veiligst naar de zon kan kijken?
quote:Op woensdag 6 juni 2012 01:41 schreef Pek het volgende:
André schiet wel plaatjes hoor! Jammer dat ze zo klein zijn![]()
[ afbeelding ]
Het witte stipje is Venus dus, hierboven genoemd.
http://www.flickr.com/photos/astro_andre/
Als je BBC 4 kunt ontvangenquote:Op dinsdag 29 mei 2012 09:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
27-05-2012
Neil Armstrong legt 'conspiracy theorists' het zwijgen op
[ afbeelding ]
© afp.
De 82-jarige Neil Armstrong gaf sinds zijn missie in 1969 nog maar een handvol interviews weg, maar liet zich recent toch overtuigen door een Australisch tijdschrift. In een videogesprek van een uur legt de eerste man op de maan de complottheorieën over de landing in '69 voorgoed het zwijgen op.
[ afbeelding ]
© afp.
"Mensen houden van complotten omdat ze zeer aantrekkelijk zijn. Mij hebben ze echter nooit kunnen boeien omdat ik weet dat iemand ooit terug gaat vliegen om de camera op te pikken die ik daar heb achter gelaten", aldus Neil Armstrong.
Conspiracy theory
Meer dan eens werd de maanlading al afgedaan als een in scène gezette propagandastunt van de Amerikaanse regering. Het grootste tegenargument is doorgaans dat de technologie in '69 onmogelijk al op punt stond.
"Een maand voor de lancering van Apollo 11 hadden we er genoeg vertrouwen in om te beslissen een poging te ondernemen om af te dalen naar het maanoppervlak. Ik dacht dat ik 90 procent kans had om levend en wel terug naar de aarde te keren en ongeveer 50 procent om effectief op de maan te landen", deelt hij met CPA.
NASA
Over NASA heeft Armstrong best zijn bedenkingen: "Vroeger was NASA een van de meest succesvolle publieke investeringen in het motiveren van studenten om goed hun best te doen opdat ze alles uit de kast zouden halen. Het is triest dat het programma nu wegdraait in een richting die het motiveren en stimuleren van jonge mensen reduceert".
Tot slot bekende Neil dat hij als kind zodanig gefascineerd was door de wereld van het vliegen dat hij vastberaden was om op een of andere manier betrokken te zijn. Missie geslaagd!
[ afbeelding ]
© afp.
(HLN)
Helaas geen BBC 4quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:04 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als je BBC 4 kunt ontvangen
Net begonnen Being Neil Armstrong
en om 00:00 Brittisch Space Race
Ongelooflijk mooiquote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
Dat is toch niet normaal he.quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-06-2012
Afstand onzichtbaar sterrenstelsel bepaald
[ afbeelding ]
(archieffoto) © thinkstock.
Duitse astronomen hebben de afstand tot een onzichtbaar sterrenstelsel weten te bepalen. Dat schrijven zij vandaag in het toonaangevende wetenschappelijk blad Nature.
Het sterrenstelsel werd in 1998 ontdekt door meting van zogenoemde submillimeterstraling, veroorzaakt door koud sterrenstof in melkwegstelsels. Andere metingen, bijvoorbeeld van licht, lieten echter niets zien. Sindsdien kostte het berekenen van de afstand tot het sterrenstelsel wetenschappers heel wat hoofdbrekens.
Met een nieuw meetinstrument slaagden de onderzoekers er echter in zwakke signalen te ontdekken, veroorzaakt door chemische stoffen die zich anders gedragen dan stoffen in hun omgeving. Zo konden ze de afstand bepalen op 12,5 miljard lichtjaar. Een lichtjaar telt 9,46 biljoen kilometers.
(HLN)
Stellarium downloadenquote:Op zondag 17 juni 2012 11:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,
ik kom even om raad vragen: voor het Autostar systeem van mijn meade etx 80 telescoop moet ik eerst Arcturus en Vega vinden. Dat zijn de helderste sterren aan de hemel, maar door mijn telescoop zie ik er heel veel andere bij die ook wel helder zijn. Ik kijk met een vergroting van ongeveer 16x, en ik weet wel hoe Lyra er moet uit zien, maar ik weet niet hoeveel sterren ik nog rond Vega zou moeten zien[ afbeelding ]
Zijn er ergens sites waar ik dat een beetje kan simuleren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |