Ongelooflijk mooiquote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 08:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
07-06-2012
Nog eentje dan: verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang
[ afbeelding ]
We hebben al heel wat foto’s van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is ‘ie mooi!
Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto’s verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.
Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon.
Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!
[ afbeelding ]
De Venusovergang. Foto: JAXA / NASA / Lockheed Martin
(Scientias.nl)
Dat is toch niet normaal he.quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-06-2012
Afstand onzichtbaar sterrenstelsel bepaald
[ afbeelding ]
(archieffoto) © thinkstock.
Duitse astronomen hebben de afstand tot een onzichtbaar sterrenstelsel weten te bepalen. Dat schrijven zij vandaag in het toonaangevende wetenschappelijk blad Nature.
Het sterrenstelsel werd in 1998 ontdekt door meting van zogenoemde submillimeterstraling, veroorzaakt door koud sterrenstof in melkwegstelsels. Andere metingen, bijvoorbeeld van licht, lieten echter niets zien. Sindsdien kostte het berekenen van de afstand tot het sterrenstelsel wetenschappers heel wat hoofdbrekens.
Met een nieuw meetinstrument slaagden de onderzoekers er echter in zwakke signalen te ontdekken, veroorzaakt door chemische stoffen die zich anders gedragen dan stoffen in hun omgeving. Zo konden ze de afstand bepalen op 12,5 miljard lichtjaar. Een lichtjaar telt 9,46 biljoen kilometers.
(HLN)
Stellarium downloadenquote:Op zondag 17 juni 2012 11:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,
ik kom even om raad vragen: voor het Autostar systeem van mijn meade etx 80 telescoop moet ik eerst Arcturus en Vega vinden. Dat zijn de helderste sterren aan de hemel, maar door mijn telescoop zie ik er heel veel andere bij die ook wel helder zijn. Ik kijk met een vergroting van ongeveer 16x, en ik weet wel hoe Lyra er moet uit zien, maar ik weet niet hoeveel sterren ik nog rond Vega zou moeten zien[ afbeelding ]
Zijn er ergens sites waar ik dat een beetje kan simuleren?
quote:Op zondag 17 juni 2012 11:24 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Stellarium downloaden![]()
Is zowat de heilige graal
quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Mars en saturnus zijn prachtig te zien aan de zuidelijke westelijke hemel, op 248 graden en op 223 graden
Natuurkunde/astronomie.quote:Op maandag 2 juli 2012 03:05 schreef Doublepain het volgende:
Ik zag laatst iets leuks dat je terug in de tijd kunt kijken dmv de lichtjarenof iets in die richting. Als je nu de sterren bekijkt dan zijn ze allang dood. Dus je ziet terug in tijd, zo zagen ze hoe het miljarden jaren geleden eruit zag.
Iemand enig idee hoe zoiets heet of info erover heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |