quote:
Het kost de bloedbank ook nog eens extra geld om het bloed te controlen.quote:
haha die euro ertussenquote:Op dinsdag 10 april 2012 14:37 schreef Vaith het volgende:
Goed nieuws...
Zometeen stijgt de vraag naar bloeddonoren die niet gay zijn.
Vraagstijging + aanbodtekort = $ voor mijn bloed!
$$$$$$
$$$$$$
$$$$$$
$$$$$$
$$$¤$$
Wat het hetero bloed wordt natuurlijk niet op o.a. aids gecontroleerdquote:Op dinsdag 10 april 2012 14:30 schreef kedge het volgende:
[..]
Het kost de bloedbank ook nog eens extra geld om het bloed te controlen.
Natuurlijk niet, blanken hebben geen aids.quote:Op dinsdag 10 april 2012 14:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat het hetero bloed wordt natuurlijk niet op o.a. aids gecontroleerd
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ed-homoseksuelen.xmlquote:Volgens de bloedbank blijkt uit cijfers dat de overdracht van hiv bij homo's ‘100 keer zo groot is als bij mannen die heteroseksuele seks hebben’.
Dan moet je het dus gewoon niet toelaten.quote:Op dinsdag 10 april 2012 14:59 schreef MichaelScott het volgende:
De topictitel is een terechte klacht. Het toont maar weer eens aan dat twee derde van de Nederlanders achterlijk is.
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ed-homoseksuelen.xml
Maar is het risico zo groot dat de test een vals negatieve uitslag geeft dan?quote:Op dinsdag 10 april 2012 14:51 schreef Yi-Long het volgende:
Het ken me geen reet schelen van wie ik bloed krijg, homo of hetero, blank of zwart, whatever.
Experts zeggen dat er een aantoonbaar groter risico is met bloed van homosexuele mannen, zoals ik ook uitlegde in de poll. En je gaat geen extra medische risico's lopen puur en alleen om politiek correct te zijn.
Schijnbaar zit het risico vooral in de 10 dagen na infectie. Dat zei die gast bij P&W in ieder geval.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar is het risico zo groot dat de test een vals negatieve uitslag geeft dan?
Het kwam er op neer dat bij zaken als HIV en wat andere ziektes het niet meteen opduikt in de testen, als het nog 'vers' is, en aangezien bloed kan verouderen en dus niet lang bewaard kan worden, moet je dus gewoon zo betrouwbaar mogelijke donors hebben.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar is het risico zo groot dat de test een vals negatieve uitslag geeft dan?
Maar soms glipt er besmet bloed door zo'n test heen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:10 schreef Knaller het volgende:
Wat is het probleem?
Dat bloed wordt sowieso toch wel getest op ziektes lijkt mij.
Dat is minder ja.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:17 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar soms glipt er besmet bloed door zo'n test heen.
Ja maar die kans is iets van 100 keer kleiner.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:19 schreef Knaller het volgende:
[..]
Dat is minder ja.
Maar dat zou toch ook kunnen gebeuren met hetero bloed?
Ah op die manierquote:Op dinsdag 10 april 2012 15:14 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Het kwam er op neer dat bij zaken als HIV en wat andere ziektes het niet meteen opduikt in de testen, als het nog 'vers' is, en aangezien bloed kan verouderen en dus niet lang bewaard kan worden, moet je dus gewoon zo betrouwbaar mogelijke donors hebben.
Daarnaast zat je met het risico dat de donor zelf idd heus wel een normaal rustig sexleven heeft, maar je zit ook nog met een partner ervan die wellicht flink rondneukt, en dat schijnt bij homo-paren helaas toch een stuk vaker voor te komen dan bij hetero-paartjes.
Anyway, in short: de experts waren het er in ieder geval over eens dat er een flink verhoogd risico was om dan slecht bloed te krijgen, wat dus een gevaar vormt voor de ontvanger.
Dat is voor mij het enige wat ik belangrijk vind wanneer we de keus maken of ze toegelaten mogen worden als donor of niet.
Het bloed wordt gescreend door een vragenlijst, gesprek en een test. Mocht er alleen al twijfel bestaan dan wordt het bloed vernietigd.quote:Op dinsdag 10 april 2012 14:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat het hetero bloed wordt natuurlijk niet op o.a. aids gecontroleerd
hoe ken een homo nou undercover gaan die herken je gelijk aan piepstem en meisjes kledingquote:Op dinsdag 10 april 2012 15:49 schreef sinepedraap het volgende:
Wat nou als een homo undercover gaat en zich voordoet als hetero kan hij dan wel bloed geven?
Ja.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:49 schreef sinepedraap het volgende:
Wat nou als een homo undercover gaat en zich voordoet als hetero kan hij dan wel bloed geven?
Ik zat me ook al af te vragen hoe dat werkt.. Moet je als je bloed gaat geven aangeven of je homo of hetero bent ofzo? En wat gebeurt er als je liegt?quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:49 schreef sinepedraap het volgende:
Lulquote:Op dinsdag 10 april 2012 15:52 schreef sinepedraap het volgende:
Ze hebben er gewoon een kast vol met allemaal handtassen daar en dan kijken ze of ze afgeleid zijn. Zo val je door de mand.
Ik denk eerder dat het gewoon ''tussen de oren'' zit.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:48 schreef kedge het volgende:
[..]
Het bloed wordt gescreend door een vragenlijst, gesprek en een test. Mocht er alleen al twijfel bestaan dan wordt het bloed vernietigd.
Homo's zijn een risico-groep, waar de bloedbank extra voorzichtig mee om dient te gaan. Door het uitsluiten van deze groep wordt de kans op hiv besmetting meer dan honderdvoudig verkleind. - aldus de bloedbank.
Ja inderdaad, hiv komt helemaal niet vaker voor onder homo's in Nederland. Dat is propaganda van de bloedbank.quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:55 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het gewoon ''tussen de oren'' zit.
klopt, verzonnen door discriminerende anti hommos !quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:56 schreef Piye het volgende:
[..]
Ja inderdaad, hiv komt helemaal niet vaker voor onder homo's in Nederland. Dat is propaganda van de bloedbank.
Vrouw naar mijn hartquote:
Maar straks wordt je zelf ook homo door dat bloed.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:08 schreef Frank_Drebin het volgende:
Kennelijk bestaat is de angst nog steeds te groot dat het bloed van homoseksuelen HIV positief is. Ondanks dat elk druppeltje bloed goed gecontroleerd wordt. Nou ja, mocht ik ooit in de situatie komen dat ik echt bloed nodig heb kan het mij geen reet roesten wat de seksuele geaardheid is van de persoon van wie ik het krijg.
Wie zijn "ze"?quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:12 schreef Sinosappel het volgende:
Te triest voor woorden.
Laat ze dan lekker geen bloedtransfusie krijgen als ze dat niet willen. Hebben ze alleen zichzelf mee.
dat is wel cool. Gewoon wat homobloed jatten en deze injecteren of in een glas doen van de grootste mooiboy van de school.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:10 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Maar straks wordt je zelf ook homo door dat bloed.
Aha dus de bloedbank accepteert geen bloed van homo's om de mensen die geen bloed van homo's willen een plezier te doen? Heeft niks met veiligheid te maken, maar allemaal met homohaat? Lijkt me heel logisch ja.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:17 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Mensen die geen bloed van homo's willen
Wil je bloed ontvangen met een kans van 1 op 500 dat het HIV besmet is, of bloed met een kans van 1 op 50.000!? (ik weet de exacte cijfers niet, maar het was een aanzienlijk verschil...)quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:08 schreef Frank_Drebin het volgende:
Kennelijk bestaat is de angst nog steeds te groot dat het bloed van homoseksuelen HIV positief is. Ondanks dat elk druppeltje bloed goed gecontroleerd wordt. Nou ja, mocht ik ooit in de situatie komen dat ik echt bloed nodig heb kan het mij geen reet roesten wat de seksuele geaardheid is van de persoon van wie ik het krijg.
Je snapt dat we met dit soort cijfers onszelf enigszins voor de gek houden neem ik aan?quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:32 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Wil je bloed ontvangen met een kans van 1 op 500 dat het HIV besmet is, of bloed met een kans van 1 op 50.000!? (ik weet de exacte cijfers niet, maar het was een aanzienlijk verschil...)
quote:
Laten we het er sowieso op houden dat we moeten nastreven om dat risico zo klein mogelijk te houden. Dus ook hetero-donors die veel wisselende sexuele contacten hebben, die mogen wat mij betreft ook uitgesloten worden.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je snapt dat we met dit soort cijfers onszelf enigszins voor de gek houden neem ik aan?
Deze cijfers zijn gebaseerd op de indeling homo/hetero. Wellicht is het risico bij een vrijgezelle hetero met veel verschillende seksuele contacten weer een stuk groter dan bij een getrouwde homo.
Ik denk zelf dat onderscheid op basis van risicovol seksueel gedrag het werkelijke risico een stuk nauwekeuriger zal benaderen.
Ik denk dat het deels te maken heeft met homohaat ja.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:21 schreef Piye het volgende:
[..]
Aha dus de bloedbank accepteert geen bloed van homo's om de mensen die geen bloed van homo's willen een plezier te doen? Heeft niks met veiligheid te maken, maar allemaal met homohaat? Lijkt me heel logisch ja.
Nou dat vind ik dan een vrij kwalijke zaak. Blijkbaar kan je niet erkennen dat het risico op hiv gewoon een stuk groter is bij praktiserende homoseksuele mannen, dan bij andere groepen zonder een homohater te zijn.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:50 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Ik denk dat het deels te maken heeft met homohaat ja.
Gast. ik had een collega die homo was he, en die was bestuurslid ofso van een of andere homogroepering.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:54 schreef Piye het volgende:
[..]
Nou dat vind ik dan een vrij kwalijke zaak. Blijkbaar kan je niet erkennen dat het risico op hiv gewoon een stuk groter is bij praktiserende homoseksuele mannen, dan bij andere groepen zonder een homohater te zijn.
Waar baseer je dat op ?quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:55 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het gewoon ''tussen de oren'' zit.
MSM=mannen die seks hebben met mannen*quote:Uit informatie van de Stichting HIV Monitoring blijkt onder meer dat van 1998 tot 2009 steeds sprake was van een jaarlijkse toename van nieuwe HIV-diagnoses bij MSM en dat het aantal nieuwe HIV-infecties onder MSM in 2008 vergelijkbaar was met de piek van de HIV-epidemie in het begin van de jaren tachtig. De Stichting HIV Monitoring meldt in het Monitoring Report 2011 dat veruit de meeste nieuw gediagnosticeerde HIV-infecties in Nederland nog altijd worden gevonden bij MSM.
Wat een onzin. Iedereen zou eerder voor "hetero-bloed" kiezen dan "homo-bloed", als die keuze er was. Jij ook. Ik ook. Homo's ook. Heeft niets met haat te maken.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:50 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Ik denk dat het deels te maken heeft met homohaat ja.
Er zijn genoeg homo's die het bij één partner houden en niet besmet zijn met HIV. Het is volgens mij een beetje overtrokken om te stellen dat elke homo meerdere partners van achter neemt. Volgens mij lopen er net zo veel hetero's rond met risico seksueel gedrag als homo's. Alleen roept het woord homo al snel het beeld op van een groep mannen die elkaar van achter nemen. Homo heeft naar mijn mening slechts een negatieve connotatie.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:32 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Wil je bloed ontvangen met een kans van 1 op 500 dat het HIV besmet is, of bloed met een kans van 1 op 50.000!? (ik weet de exacte cijfers niet, maar het was een aanzienlijk verschil...)
Als jouw zoontje of dochtertje na een ontvangen bloeddonatie opeens HIV blijkt te hebben, dan ben je toch ook boos wanneer je leert dat de artsen die kans niet zo klein mogelijk hebben gehouden!?
Ik wil gewoon VEILIG bloed. Als homo-bloed veiliger zou zijn dan hetero-bloed, dan zou ik met alle plezier homo-bloed accepteren hoor.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:58 schreef Aliana het volgende:
[..]
Wat een onzin. Iedereen zou eerder voor "hetero-bloed" kiezen dan "homo-bloed", als die keuze er was. Jij ook. Ik ook. Homo's ook. Heeft niets met haat te maken.
Ja dat zeg ik toch ook?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:01 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik wil gewoon VEILIG bloed. Als homo-bloed veiliger zou zijn dan hetero-bloed, dan zou ik met alle plezier homo-bloed accepteren hoor.
Het is niet alsof homosexualiteit 'besmettelijk' is ofzo, dus daar ben ik niet bang voor...
Er bestaat niet zoiets als homo of hetero bloedquote:Op dinsdag 10 april 2012 16:58 schreef Aliana het volgende:
[..]
Wat een onzin. Iedereen zou eerder voor "hetero-bloed" kiezen dan "homo-bloed", als die keuze er was. Jij ook. Ik ook. Homo's ook. Heeft niets met haat te maken.
Dat gaf ik toch al duidelijk aan!?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:01 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Er zijn genoeg homo's die het bij één partner houden en niet besmet zijn met HIV. Het is volgens mij een beetje overtrokken om te stellen dat elke homo meerdere partners van achter neemt.
Zoals gezegd door de experts komen bepaalde besmettingen niet meteen naar voren in testen, maar pas na verloop van tijd.quote:Volgens mij lopen er net zo veel hetero's rond met risico seksueel gedrag als homo's. Alleen roept het woord homo al snel het beeld op van een groep mannen die elkaar van achter nemen. Homo heeft naar mijn mening slechts een negatieve connotatie.
Daarbij wordt het bloed grondig gecontroleerd.
Jawel, maar het stond er een beetje onhandig, dus ik vulde even aan dat het puur en alleen om de veiligheid gaat, en niet om de sexuele voorkeur van de donateur...quote:
Geweldige trol.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:58 schreef Aliana het volgende:
[..]
Met hetero bloed bedoel ik bloed van een hetero en met homo bloed, bloed van een homo. Hoe moet je het anders zeggen?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als homo of hetero bloed![]()
Of neuken bij hetero bloed de mannelijke witte en vrouwelijke rode bloedcellen met elkaar en bij homo bloed slechts de witte en rode bloedcellen met elkaar?
Daar zit geen verschil tussen. Allebei menselijk bloed.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:04 schreef Aliana het volgende:
[..]
Met hetero bloed bedoel ik bloed van een hetero en met homo bloed, bloed van een homo. Hoe moet je het anders zeggen?
Ze is ook niet serieus. Natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:05 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Daar zit geen verschil tussen. Allebei menselijk bloed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou eerlijk gezegd lig ik niet wakker van die nieuwsberichten, maar zolang we nog geen aanzienlijk transfusiebloedtekort hebben en experts oordelen dat het risico op besmet bloed flink wordt verkleind door homo's niet te laten doneren moeten ze dat gewoon zo laten.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:57 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Gast. ik had een collega die homo was he, en die was bestuurslid ofso van een of andere homogroepering.
En diezelfde groepering was die groep die toen massaal elkaar HIV gaf door een beetje ongechaneert te barebacken met elkaar. vieze lui, door dat soort aktie en bijbehorende nieuwsberichten krijg je die 'angst'.
Dit. Je kiest niet vrijwillig een risico groep uit.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:58 schreef Aliana het volgende:
[..]
Ik maak enkel het onderscheid tussen een donor die homo is en een donor die hetero is, net als wat die chinees zei.. veiligheid/risico e.d.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:05 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Daar zit geen verschil tussen. Allebei menselijk bloed.
Omdat het racisme is om homo's uit te sluiten. Ik zeg toch ook niet dat vrouwen geen topfuncties in het bedrijfsleven moeten bekleden omdat ze het risico lopen om zwanger te raken en daardoor hun werk minder goed kunnen doen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:11 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Dit. Je kiest niet vrijwillig een risico groep uit.
Bovendien las ik dat sanquin momenteel genoeg donoren heeft. Waarom dan perse homo's toelaten.
Statisch gezien is de kans -bij bloedtransfusie van bloed dat afkomstig is van een homo- dat het bloed besmet is met HIV groter.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:13 schreef Cher- het volgende:
Maar even serieus, ik snap iets niet, waarom kiest iedereen volgens Aliana (inclusief homo's) voor hetero bloed? Wat is er dan anders aan bloed van homo's?
Bron?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:15 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Statisch gezien is de kans -bij bloedtransfusie van bloed dat afkomstig is van een homo- dat het bloed besmet is met HIV groter.
quote:
quote:Waarom mogen homo’s geen bloed geven?
Mannen die seks hebben met een andere man mogen in België geen bloed geven, ongeacht of ze veilig vrijen of niet. Daarmee wil het Rode Kruis een maximale veiligheid van het bloed garanderen en het risico op overdracht van hiv/aids, syfilis en andere seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) door bloedtransfusie tot een minimum beperken. Alle bloedgiften worden weliswaar getest op een besmetting met hiv (het virus dat aids veroorzaakt) en andere door bloed overdraagbare ziektes zoals hepatitis B en C en syfilis. De kans dat er toch besmette stalen passeren is minimaal maar blijft reëel omwille van de vensterperiode of de blinde periode. Dit is de periode tussen de besmetting en het moment dat deze besmetting kan aangetoond worden met tests op het bloed. Wanneer iemand recent een besmetting met bijvoorbeeld hiv heeft opgelopen, zullen tests deze besmetting misschien nog niet kunnen aantonen. Daarom vraagt het Rode Kruis uitdrukkelijk dat iedereen die Aids-risicogedrag vertoont of vermoedt met het Aids-virus in aanraking te zijn geweest, zich absoluut zou onthouden van bloed, plasma of bloedplaatjes geven.
Uit gegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt dat op ongeveer 100 Belgische homomannen 1 persoon besmet is met hiv. Bij Belgische heteromannen zijn 1 op ongeveer 5000 personen besmet met hiv. Ook andere seksueel overdraagbare aandoeningen waartegen het condoom geen volledige bescherming biedt en die via het bloed kunnen doorgegeven worden (zoals syfilis en gonorroe), komen meer voor bij mannen die seks hebben met een andere man.
Volgens wetenschappelijke statistieken bestaat er geen verhoogd risico op besmet bloed bij lesbische vrouwen. Zij mogen dus wel bloed geven.
Om dezelfde redenen mogen ook immigranten uit sommige niet-Europese bepaalde landen in Vlaanderen geen bloed geven indien ze geen vijf jaar in België verblijven.
bron: gezondheid.be
Verschil is dat je door vrouwen uit topfuncties in het bedrijfsleven te weren die vrouwen direct schaadt terwijl je door homo's te weren van doneren hooguit hun gevoelens kwetst om het gezondheidsrisico zoveel mogelijk te verkleinen. Overigens bestaat er niet zoiets als racisme gericht op homoseksuelen. Discriminatie en racisme zijn niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat het racisme is om homo's uit te sluiten. Ik zeg toch ook niet dat vrouwen geen topfuncties in het bedrijfsleven moeten bekleden omdat ze het risico lopen om zwanger te raken en daardoor hun werk minder goed kunnen doen.
Niet iedere homo is een aidsbak net als niet iedere vrouw aan de lopende band zwanger is.
Inderdaad, het is vermengd met het gen, ik blijf dan ook ver uit de buurt van homo's.quote:
HIV infectie met een zwangerschapsverlof vergelijken ?quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat het racisme is om homo's uit te sluiten. Ik zeg toch ook niet dat vrouwen geen topfuncties in het bedrijfsleven moeten bekleden omdat ze het risico lopen om zwanger te raken en daardoor hun werk minder goed kunnen doen.
Niet iedere homo is een aidsbak net als niet iedere vrouw aan de lopende band zwanger is.
Maarja kinderen ben je ook levenslang mee bezig en neemt meer tijd in beslag dan HIV.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:33 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
HIV infectie met een zwangerschapsverlof vergelijken ?
De gevolgen van HIV zijn van levenslang medicatie slikken ( met bijwerkingen), tot de dood en besmetting van meerdere mensen.
Jij bent echt clueless. Je weet absoluut niet waar je over praat en je metaforen slaan ook totaal nergens op. Maar is prima, ga jij maar russische roulette spelen als je een keer een bloeddonor nodig hebt.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:35 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Maarja kinderen ben je ook levenslang mee bezig en neemt meer tijd in beslag dan HIV.
En je besmet niemand met HIV als je er goed mee omgaat.
Leg het me maar uit als ik zo clueless ben aub.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:51 schreef Alborz het volgende:
[..]
Jij bent echt clueless. Je weet absoluut niet waar je over praat en je metaforen slaan ook totaal nergens op. Maar is prima, ga jij maar russische roulette spelen als je een keer een bloeddonor nodig hebt.
Leven met HIV door geïnfecteerd donorbloed, dat voorkomen had kunnen worden - is niet te vergelijken met kinderen hebben.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:35 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Maarja kinderen ben je ook levenslang mee bezig en neemt meer tijd in beslag dan HIV.
En je besmet niemand met HIV als je er goed mee omgaat.
Mee eens maar ik vond je argumenten een beetje slapquote:Op dinsdag 10 april 2012 17:55 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Leven met HIV door geïnfecteerd donorbloed, dat voorkomen had kunnen worden - is niet te vergelijken met kinderen hebben.
Ik wil niet heel lullig doen maar kinderen krijgen kan ook voorkomen worden.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:55 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Leven met HIV door geïnfecteerd donorbloed, dat voorkomen had kunnen worden - is niet te vergelijken met kinderen hebben.
Kinderen krijgen is een kwestie van keuze in 99% van de gevallen en kan inderdaad voorkomen worden. In geval van bloeddonaties is er waarschijnlijk geen keuze van wie je bloed krijgt, een goede oplossing zou kunnen zijn dat de persoon zelf mag kiezen van welke 'geaardheid' hij/zij bloed krijgt.quote:Op dinsdag 10 april 2012 17:59 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik wil niet heel lullig doen maar kinderen krijgen kan ook voorkomen worden.
Overigens vind ik het discriminatie om homo's gebaseerd op statistiek uit te sluiten van bepaalde dingen als bloedtransfusies geven.
Daarbij komt nog eens dat indien de donor niet eerlijk zijn geaardheid aangeeft het bijzonder lastig om te achterhalen of de persoon in kwestie homo is of niet.
Groot genoeg om het serieus te nemen. Het gaat om de levens van mensen. Waarom begrijp je dat niet? Elke mogenlijkheid om die kans te verkleinen moet je nemen. Tevens zijn de bloedreserves nog lang niet uitgeput in Nederland.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:02 schreef Sinosappel het volgende:
Hoe groot is de kans dat besmet bloed toch door een bloedonderzoek heen komt?
99%? Harde cijfers manquote:Op dinsdag 10 april 2012 18:06 schreef Alborz het volgende:
[..]
Kinderen krijgen is een kwestie van keuze in 99% van de gevallen en kan inderdaad voorkomen worden.
quote:In geval van bloeddonaties is er waarschijnlijk geen keuze van wie je bloed krijgt, een goede oplossing zou kunnen zijn dat de persoon zelf mag kiezen van welke 'geaardheid' hij/zij bloed krijgt.
Goeie vergelijking manquote:En ik vind het terecht dat homo's 'gediscrimineerd' worden jegens statistieken. Het gaat om de volksgezondheid, waarom zou je die op het spel zetten om politiek correct te zijn. Wat betreft veel andere dingen zijn we totaal niet politiek correct, waarom dat dan wel zijn als het aankomt op iemands leven?
Ik geef je een voorbeeld. Stel je bent een verzekeraar en je hebt de keuze uit 2 groepen. Mensen die een normale levensstijl erop aanhouden en een groep die bestaat uit racecoureurs, stuntmannen, athleten en andere mensen die dagelijks een veel hoger risico lopen. Wie verzeker je het liefst? Neem je de risicogroep wel aan? Het liefst niet.
Kijk, eindelijk een zinnige reactie!quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:02 schreef Sinosappel het volgende:
Hoe groot is de kans dat besmet bloed toch door een bloedonderzoek heen komt?
quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:50 schreef amenth het volgende:
[..]
hoe ken een homo nou undercover gaan die herken je gelijk aan piepstem en meisjes kleding
quote:Op dinsdag 10 april 2012 15:52 schreef sinepedraap het volgende:
Ze hebben er gewoon een kast vol met allemaal handtassen daar en dan kijken ze of ze afgeleid zijn. Zo val je door de mand.
Eindelijk een degelijk antwoord en ik ben het deels met je eens over dat laatste punt, hoewel dat waarschijnlijk wel moeilijker in de praktijk gebracht kan worden dan homoseksuelen weren.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:15 schreef SimonCowell het volgende:
[..]
Kijk, eindelijk een zinnige reactie!
Het probleem met HIV is dat het niet direct aan te tonen is in het bloed: pas na enkele maanden kun je aantonen dat iemand HIV besmvet is. Daar zal het knelpunt ook liggen.
Iedereen die bloed doneert voor bloedtransfusie wordt enkele dagen/weken voor het "afgeven" van het bloed gecontroleerd op afwijkende bloedwaardes en ziektes. Wannneer het bloed in orde is mag iemand bloed geven en bij een volgende donatie wordt opnieuw het bloed gecontroleerd. Ziektes als HIV zijn niet direct aantoonbaar en daarom zullen groepen met een hoger HIV-percentage ook zoveel mogelijk worden gemeden.
Wat overigens wel leuk is om te vertellen: Als heteroseksuele man of vrouw, met veel wisselende bedpartners en tevens onbeschermd, mag je wel gewoon bloed geven. Sanquin vraagt hier naar bij een intake, maar dit speet totaal geen rol bij het wel- of niet mogen geven bij bloed.
Ik vraag me dan ook af of het niet verstandiger is om mensen die veel wisselende contacten hebben te mijden, ongeacht of iemand homo- of heteroseksueel is.
Ik denk dat het risico bij mannelijke homoseksuele hoger is omdat men de homo's met wisselende contacten en de homo's met 1 partner op 1 hoop gooit.quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:49 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
En ja, uiteraard heb je veel monogame stellen en gaat het lang niet voor iedereen op dat ze dan met besmet bloed lopen, maar in dit soort gevallen gaat het puur en alleen om het vermijden van risico's, en als het risico bij mannelijke homosexuelen aanzienlijk hoger is dan bij heterosexuele mannen, zoals de praktijk schijnbaar uitwijst, dan is de keus snel gemaakt.
Ik zie hier telkens de nadruk gelegd worden op de wisselende contacten, maar daarbij vergeten jullie dat zolang hiv meer voorkomt onder homoseksuele mannen dan onder hetero's dit niet alleen invloed heeft op degenen die veel wisselende seksuele contacten hebben. Onveilige seks met 1 iemand die hiv heeft is namelijk al genoeg.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:15 schreef SimonCowell het volgende:
[..]
Kijk, eindelijk een zinnige reactie!
Het probleem met HIV is dat het niet direct aan te tonen is in het bloed: pas na enkele maanden kun je aantonen dat iemand HIV besmvet is. Daar zal het knelpunt ook liggen.
Iedereen die bloed doneert voor bloedtransfusie wordt enkele dagen/weken voor het "afgeven" van het bloed gecontroleerd op afwijkende bloedwaardes en ziektes. Wannneer het bloed in orde is mag iemand bloed geven en bij een volgende donatie wordt opnieuw het bloed gecontroleerd. Ziektes als HIV zijn niet direct aantoonbaar en daarom zullen groepen met een hoger HIV-percentage ook zoveel mogelijk worden gemeden.
Wat overigens wel leuk is om te vertellen: Als heteroseksuele man of vrouw, met veel wisselende bedpartners en tevens onbeschermd, mag je wel gewoon bloed geven. Sanquin vraagt hier naar bij een intake, maar dit speet totaal geen rol bij het wel- of niet mogen geven bij bloed.
Ik vraag me dan ook af of het niet verstandiger is om mensen die veel wisselende contacten hebben te mijden, ongeacht of iemand homo- of heteroseksueel is.
Alleen met dat criterium ga je wel een flink donortekort krijgen en met het weren van homo's wat dus blijkbaar werkt niet.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:22 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Eindelijk een degelijk antwoord en ik ben het deels met je eens over dat laatste punt, hoewel dat waarschijnlijk wel moeilijker in de praktijk gebracht kan worden dan homoseksuelen weren.
Bovendien; waar trek je de grens wat betreft veel wisselende contacten? Een beter criterium zou zijn onveilige seks.
Homoseksuelen weren is net zo moeilijk. Homo's hebben nu eenmaal niet allemaal een handtas en een piepstem.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:22 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Eindelijk een degelijk antwoord en ik ben het deels met je eens over dat laatste punt, hoewel dat waarschijnlijk wel moeilijker in de praktijk gebvracht kan worden dan homoseksuelen weren.
Bijvoorbeeld, ook dat zou kunnen.quote:Bovendien; waar trek je de grens wat betreft veel wisselende contacten? Een beter criterium zou zijn onveilige seks.
Deels intolerantie en deels angst voor HIV.quote:Op dinsdag 10 april 2012 14:27 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Zie ook wel het nieuwsbericht op de FOK!frontpage.
Het is toch niet meer van deze tijd dat één derde van de bevolking liever geen bloed zou willen dat van homosexuele mensen komt? Waar komt deze gekte nou toch vandaag?
Normaal gesproken wordt je niet geboren met HIV, ook niet als homoseksueel. Just so that you know. Ik zou niet weten waarom een homoseksueel die één vaste partner heeft niet zou mogen doneren: wanneer iemand al langere tijd een monogame relatie heeft (en één van de 2 zou HIV hebben) zou je dit namelijk gemakkelijk aan kunnen tonen met een bloedtest.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:23 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik zie hier telkens de nadruk gelegd worden op de wisselende contacten, maar daarbij vergeten jullie dat zolang hiv meer voorkomt onder homoseksuele mannen dan onder hetero's dit niet alleen invloed heeft op degenen die veel wisselende seksuele contacten hebben. Onveilige seks met 1 iemand die hiv heeft is namelijk al genoeg.
Iemand die zelf geen HIV heeft en ook lange tijd een vaste partner heeft die niet vreemdgaat en die niet besmet is met HIV, zal niet opeens besmet raken met HIV.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:23 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik zie hier telkens de nadruk gelegd worden op de wisselende contacten, maar daarbij vergeten jullie dat zolang hiv meer voorkomt onder homoseksuele mannen dan onder hetero's dit niet alleen invloed heeft op degenen die veel wisselende seksuele contacten hebben. Onveilige seks met 1 iemand die hiv heeft is namelijk al genoeg.
[..]
Niet net zo moeilijk.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:24 schreef SimonCowell het volgende:
[..]
Homoseksuelen weren is net zo moeilijk. Homo's hebben nu eenmaal niet allemaal een handtas en een piepstem.
[..]
Bijvoorbeeld, ook dat zou kunnen.
Omdat het een bloedbank is en niet de comissie gelijke behandeling. Het is vrij makkelijk om homoseksuelen te weren en daarmee het risico op hiv-besmetting door bloedtransfusie aanzienlijk te verminderen. Dit werkt gewoon in de praktijk en levert ook geen tekort aan donorbloed op, dus waarom zou dat dan opeens anders moeten?quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:26 schreef SimonCowell het volgende:
[..]
Normaal gesproken wordt je niet geboren met HIV, ook niet als homoseksueel. Just so that you know. Ik zou niet weten waarom een homoseksueel die één vaste partner heeft niet zou mogen doneren: wanneer iemand al langere tijd een monogame relatie heeft (en één van de 2 zou HIV hebben) zou je dit namelijk gemakkelijk aan kunnen tonen met een bloedtest.
Omdat het waarschijnlijk vrij onzinnig is en makkelijk anders en effectiever kan.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:36 schreef Piye het volgende:
[..]
Omdat het een bloedbank is en niet de comissie gelijke behandeling. Het is vrij makkelijk om homoseksuelen te weren en daarmee het risico op hiv-besmetting door bloedtransfusie aanzienlijk te verminderen. Dit werkt gewoon in de praktijk en levert ook geen tekort aan donorbloed op, dus waarom zou dat dan opeens anders moeten?
Ik zou niet weten waarom je daarvoor mondiaal moet kijken aangezien dat met homo's ook niet is gedaan. Als blijkt dat negers in Nederland een aanzienlijk hoger hiv-risico hebben dan blanken zou ik het geen probleem vinden als negers worden geweerd van bloedtransfusie.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Omdat het waarschijnlijk vrij onzinnig is en makkelijk anders en effectiever kan.
Moeten we dan ook negers weren wanneer is vastgesteld dat er bijvoorbeeld mondiaal bekeken meer HIV onder negers voorkomt?
Dankje. Meest diepzinnige argument tot nu toe.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:52 schreef loveyourlife het volgende:
Homoseksualiteit is aangeboren en zit in de genen.. Maar om het bloed van een homo te gaan weigeren? Dan ben je wel heel erg sneu.
Omdat dat bijna net zo onlogisch is wat betreft de het samenstellen van groepen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 18:51 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je daarvoor mondiaal moet kijken aangezien dat met homo's ook niet is gedaan.
Hoezo zou je per se op basis van 1 criterium moeten selecteren? Het lijkt me niet zo verschrikkelijk ingewikkeld om op basis van MEERDERE gedragsgerelateerde factoren een goed risicoprofiel op te stellen.quote:Als blijkt dat negers in Nederland een aanzienlijk hoger hiv-risico hebben dan blanken zou ik het geen probleem vinden als negers worden geweerd van bloedtransfusie.
Overigens moet het maar blijken of het wel effectiever kan. De voorstellen die ik hier zie zijn mensen met veel wisselende contacten weren, waarbij sinosappel terecht een aantal hekelpunten opmerkt en mensen die onveilige seks hebben gehad weren, waardoor je direct eenieder die het onzin vindt een condoom te gebruiken in een vaste relatie of omdat de vrouw toch de pil slikt kan gaan weigeren en je direct een zwaar tekort aan donorbloed hebt.
Sanquin beroept zich op cijfers van Stichting HIV Monitoring.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:02 schreef SimonCowell het volgende:
Hoe zit het dan met homo's in de zorg? Er is geen sector waar meer ziektes worden overgedragen dan in de zorg, met name door bloed-bloed en bloed-weefsel contact. Via deze weg is HIV (en andere ziektes, met name SOA's) gemakkelijk overdraagbaar. In vrijwel alle ziekenhuizen geldt een streng beleid met betrekking tot de omgang met HIV-patiënten, maar waarom dan niet met homo's? Zij hebben immers een (volgens Sanquin) aanzienlijk grotere kans om HIV-besmet te zijn.
Omdat niet alle homo's HIV hebben.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:02 schreef SimonCowell het volgende:
Hoe zit het dan met homo's in de zorg? Er is geen sector waar meer ziektes worden overgedragen dan in de zorg, met name door bloed-bloed en bloed-weefsel contact. Via deze weg is HIV (en andere ziektes, met name SOA's) gemakkelijk overdraagbaar. In vrijwel alle ziekenhuizen geldt een streng beleid met betrekking tot de omgang met HIV-patiënten, maar waarom dan niet met homo's? Zij hebben immers een (volgens Sanquin) aanzienlijk grotere kans om HIV-besmet te zijn.
Maar volgens Sanquin schijnbaar genoeg om homo's geen bloed te laten doneren. Waarom dan wel laten werken in de zorg, waar de kans op besmetting ook groot is? Is dat dan geen risico?quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:05 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Omdat niet alle homo's HIV hebben.
Ja bijna wel ja behalve dan dat negers in Afrika niet in Nederland wonen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:01 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Omdat dat bijna net zo onlogisch is wat betreft de het samenstellen van groepen.
Een getrouwd homostel (= totaal andere risicogroep) op 1 hoop gooien met homo's in de echte 'gayscene' lijkt me net zo onlogisch als negers in Afrika en Nederland op 1 hoop gooien omdat het negers zijn.
Kan vast wel ja, welke criteria zouden dat moeten zijn volgens jou?quote:[..]
Hoezo zou je per se op basis van 1 criterium moeten selecteren? Het lijkt me niet zo verschrikkelijk ingewikkeld om op basis van MEERDERE gedragsgerelateerde factoren een goed risicoprofiel op te stellen.
Tuurlijk kunnen mensen liegen, maar dat kunnen ze ook over hun geaardheid.
Ja je hebt gelijk. Ik wil niet meer door homo personeel in de zorg geholpen worden hoorquote:Op dinsdag 10 april 2012 19:07 schreef SimonCowell het volgende:
[..]
Maar volgens Sanquin schijnbaar genoeg om homo's geen bloed te laten doneren. Waarom dan wel laten werken in de zorg, waar de kans op besmetting ook groot is? Is dat dan geen risico?
Ik stelde je een vraag. Ik vroeg niet om een nietszeggend antwoord.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:13 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk. Ik wil niet meer door homo personeel in de zorg geholpen worden hoor
Ontkenningsfase?quote:
quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:14 schreef Otto_Kretschmer het volgende:
Snap niet wat iedereen zo spastisch doet is gewoon kosten/baten toch? Als ze dan toch persé bloed willen geven moeten ze zich maar laten genezen, en gewoon hetero worden! maar veilig neuken.
Nee, gewoon maagd blijven. Je wordt uitgesloten van bloeddonatie als je als man seks hebt gehad met een andere man. Een maagdelijke homo mag dus wel bloed doneren, een heteroseksuele man die seksueel verkeer heeft gehad met een man niet. Geaardheid is geen criterium, maar je seksuele gedrag wel.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:14 schreef Otto_Kretschmer het volgende:
Snap niet wat iedereen zo spastisch doet is gewoon kosten/baten toch? Als ze dan toch persé bloed willen geven moeten ze zich maar laten genezen, en gewoon hetero worden!
Weet ik veel, ik heb me er verder niet in verdiept.quote:Op dinsdag 10 april 2012 19:10 schreef Piye het volgende:
[..]
Ja bijna wel ja behalve dan dat negers in Afrika niet in Nederland wonen.
[..]
Kan vast wel ja, welke criteria zouden dat moeten zijn volgens jou?
Niemand heeft zich er eigenlijk in verdiept want daar is het te saai voor maar iedereen heeft er wel een mening over.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:46 schreef evarulesz het volgende:
Uiteindelijk weet iedereen heus wel dat ie geen aids krijgt van dat zogenaamde homobloed duhhhh., overigens kuttopic, bedoel, So what?
Zijn ook allemaal perfect controleerbaar die punten, stuk voor stuk.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik heb me er verder niet in verdiept.
Om maar even wat te noemen:
- Aantal partners in het verleden
- Huidige staat relatie
- Hoe lang deze relatie
- Huidige seksuele activiteit, wanneer voor het laatst seks gehad, wanneer voor het laatst met andere partner dan de huidige.
- Wel/geen onveilige seks, wanneer voor het laatst onveilige seks
Daar komt ook weleens bloed uit ja.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:46 schreef evarulesz het volgende:
Uiteindelijk weet iedereen heus wel dat ie geen aids krijgt van dat zogenaamde homobloed duhhhh., overigens kuttopic, bedoel, So what?
Alsof je wel altijd kan controleren of iemand wel/geen homo isquote:Op dinsdag 10 april 2012 21:47 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Zijn ook allemaal perfect controleerbaar die punten, stuk voor stuk.
Met die aidstesten van de bloedbank kunnen ze alleen 'oude' aids-infecties detecteren, geen recente. Aangezien homo's vaker aids hebben en vaker onveilige sex hebben is de terughoudendheid van bloedbanken t.o.v. homo's dus gewoon terecht hoor.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:46 schreef evarulesz het volgende:
De reden dat ik dat vroeg is omdat het huidige beleid werkt maar jij per sé een verandering wil zodat homoseksuele mannen zich niet langer gekwetst voelen. Nou vind ik dat argument niet goed genoeg wanneer het draait om het voorkomen van het doorgeven van hiv via donorbloed. Als je het dus zo nodig anders wil zien zou ik graag zien dat je inderdaad met iets aankomt waarvan je reden hebt om aan te nemen dat het effectiever is.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik heb me er verder niet in verdiept.
Om maar even wat te noemen:
- Aantal partners in het verleden
- Huidige staat relatie
- Hoe lang deze relatie
- Huidige seksuele activiteit, wanneer voor het laatst seks gehad, wanneer voor het laatst met andere partner dan de huidige.
- Wel/geen onveilige seks, wanneer voor het laatst onveilige seks
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |