Vreemd dat dat momenteel nog niet mag. Ik dacht altijd dat iedereen al bloeddonor mocht zijn.quote:Kamer wil ook homoseksueel als bloeddonor
DEN HAAG - Homoseksuelen moeten bloeddonor kunnen zijn. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag uitgesproken.
De Kamer wil dat het kabinet bloedbank Sanquin opdraagt de regels zo te wijzigen dat mannen die seks met elkaar hebben, niet langer uitgesloten worden van het donorschap. Daarentegen zou seksueel risicogedrag het criterium moeten zijn, aldus de Kamer.
Premier Mark Rutte verkondigde onlangs de bloeddonatie door homoseksuelen al als een verworvenheid dankzij zijn kabinet, maar in de praktijk is het nog niet zo ver. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) liet de Kamer onlangs weten dat het kabinet voor de zomer met een standpunt zou komen, na een resolutie van de Raad van Europa over risicogedrag bij bloeddonoren.
D66-Kamerlid Pia Dijkstra toonde zich dinsdag zeer verheugd over de aangenomen motie in de Kamer, waar ook regeringspartij VVD zich achter schaarde. „Het als man seksueel contact hebben met een andere man mag niet langer leiden tot levenslange uitsluiting van het bloeddonorschap.”
hell yeah!!!quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:53 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Ik ben voor, al is het maar om reli's te fokken.
idd, de kans is dan gewoon aanwezig dat je ook een hommo wort :S:Squote:Op dinsdag 3 april 2012 16:57 schreef wuuht het volgende:
[..]
ik wil geen homo bloed als ik een bloed transfusie nodig heb
Nee hoor er zijn best veel uitzonderingen waardoor je nooit mag doneren of voor langere tijd niet.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:50 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vreemd dat dat momenteel nog niet mag. Ik dacht altijd dat iedereen al bloeddonor mocht zijn.
Maar als ze aangeven dat ze veilige seks hebben gehad, of heel lang geleden, moet dat toch niet uitmaken? Of al twintig jaar dezelfde partner? Die lopen echt niet meer risico dan een losbandige hetero die wel gewoon bloed mag geven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:58 schreef Deetch het volgende:
[..]
Nee hoor er zijn best veel uitzonderingen waardoor je nooit mag doneren of voor langere tijd niet.
vraag het anders hier: Bloed geven #18
Het gaat natuurlijk wel om een uiterst zwakke bevolkingsgroep (bloedontvangers bedoel ik dan) die je van alle risico's moet zien te vrijwaren. Homo's hebben meer kans op ernstige geslachtsziekten en vandaar dus deze uitzondering. hetzelfde geld voor mensen die drugs spuiten etc etc.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:53 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Als ik ooit een bloeddonatie moet ontvangen, heb ik liever bloed van een man die al jaren alleen maar met dezelfde man (die hij niet zelf is) neukt dan van een man of vrouw die iedere maand een andere sekspartner heeft. Op dit moment wordt de eerste groep per definitie uitgesloten en de tweede niet noodzakelijk.quote:
quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:53 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Tweederde voor bloeddonatie homo'squote:Uit onderzoek onder de bezoekers van FOK.nl blijkt dat ruim tweederde vindt dat homoseksuelen bij de bloedbank bloed moeten kunnen doneren. Nu staat bloedbank Sanquin dit nog niet toe. Homoseksuelen worden uitgesloten op het feit dat ze met een man seks hebben, ongeacht of hun gedrag risicovol is of niet. Volgens de bloedbank is dit terecht omdat het gaat om een risicogroep.
Bij de peiling ontstaat een levendige discussie. Zo zegt Jinglebones: 'Gewoon testen, geen ziektes dan gewoon laten doneren totdat iemand onveilige seks heeft gehad, dan weer controleren. Dat zou met hetero's ook moeten.' Terwijl Yl-Long zegt: 'Ik ben 100% voor gelijkheid en homorechten en alles, maar dat betekent niet dat we nu risico's moeten toestaan met onze gezondheid puur en alleen om misplaatst 'politiek correct' te zijn.'
Van de 5800 respondenten kiest ruim 68 procent voor het toestaan van bloeddonatie door homoseksuelen, ruim 21 procent wil deze groep blijven uitsluiten, ruim 8 procent wil bij voorkeur 'hetero-bloed' als ze de keuze hebben en een kleine 2 procent heeft geen mening.
Maar is het een religieus argument waarom het niet mag? Want volgens mij heeft religie weinig te maken met de regels van Sanquin.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:53 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:21 schreef TweeGrolsch het volgende:
Anders laten we die organisatie dat zelf bepalen. Die zullen de risico's het beste kunnen inschatten. Dat betwijfel ik ten zeerste bij kamerleden. Daar zitten feiten je ideologie vaak alleen maar in de weg.
Dan doe je bloedtesten en bij homo's wellicht na 3 maanden nogmaals en dan bepaal je of het bloed gezond is... Kan prima toch?quote:Op maandag 9 april 2012 15:40 schreef sorcees het volgende:
Het enige dat telt is de kwaliteit van het bloed, dat moet gewoon goed zijn ongeacht de afkomst.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |