Wat is daar irritant aan dan? Doen ze dat niet met de leaseauto dan wel met de privé auto, naar het werk en naar huis moeten ze toch wel.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Eén van mijn irritaties op de weg zijn al die mensen die een leaseauto rijden ( "omdat dat nou eenmaal bij de functie hoort"), maar iedere dag van huis naar kantoor en weer terug rijden.
Dat is irritant want:quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:06 schreef Accordtje het volgende:
Wat is daar irritant aan dan? Doen ze dat niet met de leaseauto dan wel met de privé auto, naar het werk en naar huis moeten ze toch wel.
Ja precies. Zo denk ik er dus ook over, echter ook bij mij werkt de werkgever daar niet aan mee. En dat zal bij heel veel bedrijven zo zijn, want we staan allemaal 's ochtends in de file omdat de baas wil dat we om 9.00 uur op kantoor zijn.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
In mijn werk rij ik voornamelijk omdat andere mensen me willen zien omdat er blijkbaar geen vertrouwen is dat ik anders mijn werk doe. Idealiter werk ik 4 x 9 uur, waarvan in ieder geval 2 dagen vanuit huis.
Dan hoef ik maar 2 dagen de weg op en zal ik redelijk minimaal beslag leggen op asfalt, zeker als ik die twee dagen buiten spitstijden kan rijden.
Groot irritatie puntje, mensen die 3-kwart rond gaan zonder dat aan te geven en ik sta precies op dat punt te wachten waardoor je bijna het gas wil intrappen omdat je denkt dat ze eraf gaan en dat toch niet doen en je weer moet remmen en niet 1, bijna allemaal deden ze dat aaarghquote:Op vrijdag 6 april 2012 11:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Ok, mijn irritatie voor vandaag:
Mensen die niet opletten wanneer ze de rotonde oprijden...
Helaas was ik het vandaag die zich daar aan schuldig maakte
Ach, al doe je je knipperlicht 3 kwart aan, rijden mensen er nog steeds op... Heb ik zeer regelmatig. En dan niet, net zoals ik vanmorgen, per ongeluk, maar dan kijken ze je aan zo van: heb je wat?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:10 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Groot irritatie puntje, mensen die 3-kwart rond gaan zonder dat aan te geven en ik sta precies op dat punt te wachten waardoor je bijna het gas wil intrappen omdat je denkt dat ze eraf gaan en dat toch niet doen en je weer moet remmen en niet 1, bijna allemaal deden ze dat aaargh
Wellicht de TomTom die begint te piepen dat je net te hard rijdt?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:34 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik geniet altijd enorm van van die mensen die, terwijl er niks voor hen rijdt, ineens de rem in trappen. Dan vraag ik me altijd af waarom iemand dat doet.
Ik vind de trein echt afgrijselijkquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:32 schreef gebrokenglas het volgende:
We dwalen wat af hier, maar vroeger reed ik elke dag 4 uur. 2 uur heen, 2 uur terug, 5 dagen per week. Toen vond ik het ook nog niet erg.
Maar nu we wat jaartjes verder zijn en ik nu zo'n 30km van werk af woon, vind ik zelfs die 30km veel. Geen zin meer in al dat gerijd en gereis.
Zonde van de tijd ook. In de trein kun je nog wat anders doen en hoef je niet op te letten. Zelfs even een snel dutje. Geen stress meer als de boel wat stagneert want je kunt er toch niets aan doen. In de file zit je je toch op te vreten en je te bezinnen op eventuele sluiproutes om sneller op te schieten. In de trein is het lekker passief wachten en rustig je krantje blijven lezen. Je komt er toch wel.
Ik hoorde laatst van iemand dat veel mensen dat doen om hun cruisecontrol uit te zetten.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:34 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik geniet altijd enorm van van die mensen die, terwijl er niks voor hen rijdt, ineens de rem in trappen. Dan vraag ik me altijd af waarom iemand dat doet.
Want het knopje is stuk of...?quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:00 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst van iemand dat veel mensen dat doen om hun cruisecontrol uit te zetten.
Reed ooit achter iemand op een doorgaande weg die bij elke bord in de ankers ging om het te kunnen lezenquote:Op vrijdag 6 april 2012 11:34 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik geniet altijd enorm van van die mensen die, terwijl er niks voor hen rijdt, ineens de rem in trappen. Dan vraag ik me altijd af waarom iemand dat doet.
Had tijdje geleden ook iemand die bij elk zijstraat/bocht/stoplicht(met groen dan) ging remmen/vertragen om overzicht te krijgen ofzoquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Reed ooit achter iemand op een doorgaande weg die bij elke bord in de ankers ging om het te kunnen lezen[ afbeelding ]
Dat ook idd. Sommige mensen durven bijna niks te doen als er egens zich in de weide omgeving nog een ander voertuig bevindtquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Gister een trut die niet durfde oprijden bij een rotonde. ettelijke seconden tijd per auto die eroverheen ging, maar nee hoor, en maar wachten en wachten en steeds maar naar links kijken of er 100 meter verderop nog wat aankwam....
Toen maar eromheen gereden...
Of andersom, dat mensen zich in hun voertuig de rotonde op storten, dan in hun drie bijna uit de bocht zeilen, ineens heel hard bijremmen, terugschakelen naar twee, daardoor de fietser op de rotonde bij het uitvoegen niet zien, weer in de ankers moeten dan wel gierend optrekken om die fietser maar vooral geen voorrang te gunnen...quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Gister een trut die niet durfde oprijden bij een rotonde. ettelijke seconden tijd per auto die eroverheen ging, maar nee hoor, en maar wachten en wachten en steeds maar naar links kijken of er 100 meter verderop nog wat aankwam....
Toen maar eromheen gereden...
En hoe:quote:Op donderdag 5 april 2012 15:21 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Mwoah ik kies er vaker voor om er niet achter te blijven, helemaal niet als je achter je ook een vrachtwagen hebt. Als er iets gebeurt lig jij in de kreukels.
Als je na drie kansen nog steeds niet opgereden bent wil ik nog weleens m'n toeter gebruiken. Ik vind het gewoon ergerlijk hoe traag sommige mensen zijn in het verkeer en hoe slecht ze vooruit kijken. Dat zie je op rotondes dan ook heel erg. In principe kun je op de rotonde zelf ook al zien of er fietsers aankomen die je dan moet voorlaten, daarvoor hoef je niet bij het verlaten van de rotonde nog eens te remmen om dan pas om je heen te kijken of er iets aankomt. Dat had je al veel eerder kunnen doen en dan had je dus ook niet hoeven af te remmenquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Gister een trut die niet durfde oprijden bij een rotonde. ettelijke seconden tijd per auto die eroverheen ging, maar nee hoor, en maar wachten en wachten en steeds maar naar links kijken of er 100 meter verderop nog wat aankwam....
Toen maar eromheen gereden...
Let er wel even op dat die chauffeur pas begint met remmen nadat 'ie de eerste auto geraakt heeft. In een normale situatie is dat dus echt niet het geval.quote:
Vandaag ook gehad. Breed transport voor me, heel treintje achter 1 figuur dat er niet voorbij durft, terwijl deze brede convoi op de vluchtstrook reed. En oja, vervolgens bij het stoplicht na de snelweg tussen voorste voertuig en vrachtwagen gaan staan. Ben er maar achter gebleven, moest er daar ook af.quote:Op vrijdag 6 april 2012 22:45 schreef Gwywen het volgende:
Ook irritant: mensen die een vrachtwagen niet voorbij durven, ineens heel langzaam gaan rijden en er weet ik hoe lang over doen voor ze erlangs zijn
Bij mijn auto gaat de cruise-control d'raf wanneer:quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:00 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst van iemand dat veel mensen dat doen om hun cruisecontrol uit te zetten.
Selespeed automaat.quote:
Ik erger me aan stresskippen zoals jij.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Gister een trut die niet durfde oprijden bij een rotonde. ettelijke seconden tijd per auto die eroverheen ging, maar nee hoor, en maar wachten en wachten en steeds maar naar links kijken of er 100 meter verderop nog wat aankwam....
Toen maar eromheen gereden...
Ik ga wel vaak meteen door naar links als er veel verkeer rechts is en er nog veel mensen moeten invoegen, maar niet in één streep. Gewoon voor het invoegen al kijken wat er op de linkerstrook aankomt, op de rechterstrook aangekomen nog een keer kijken en dan meteen door. Het alternatief is anders vaak invoegen, in de ankers voor degene voor je die voor jou wil invoegen met 20km snelheidsverschil, hopen dat degene achter jou oplet of erger nog, degene die achter jou met dezelfde snelheid wil invoegen goed oplet en doorheeft dat ik op het ho-ijzer intrap en niet na het invoegen op mij klapt, en dan wachten tot de mensen die wel meteen doorvliegen naar links mij ertussen laten. Dan beter vooruit kijken denk ik. Lukt het niet, soit, blijf ik rechts.quote:Op zaterdag 7 april 2012 08:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Automobilisten die bij het invoegen in één keer van de invoegstrook naar de linkerbaan zeilen, het liefst met het gaspedaal diep ingetrapt. Levensgevaarlijk, vooral als de auto voor ze precies hetzelfde van plan was.
Dus jij blijft vrolijk 5 minuten voor jan lul wachten op mevrouw angsthaas?quote:Op zaterdag 7 april 2012 09:02 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Ik erger me aan stresskippen zoals jij.
ik rij ook veel op cruisecontrol. idd irritant maar het is een gevolg van je cruisecontrol natuurlijk. hak maar een adaptieve cruisecontrolquote:Op zaterdag 7 april 2012 10:17 schreef TR08 het volgende:
Mensen die met je mee gaan rijden als je ze op de cruise control in haalt.
Mensen die inhalen, dan voor je gaan rijden en dan langzaam gaan rijden.
Dood irritant en schering en inslag.
Soms zit je bij iemand in de auto....hard, zacht, hard, zacht, hard, zacht....de hele fucking weg lang. En dan meestal de aandacht er ook niet bij hebben. Maar als diegene bij jou in de auto zit de hele tijd echt vol in de stress voor alles wat maar van knetter ver aan komt
Typische is dat alleen de types die zo rijden zich bij mij in de auto niet op hun gemak voelen
Ben verder wel een beetje milieufreak en als je dan mensen bij een constante snelheid van 80 ziet twijfelen of ze niet eindelijk de auto van de 3 in de 4moeten gaan gooien
![]()
En dan ook nog piepen dat de brandstof zo duur is. Pas je rijstijl eerst eens aan.
Ik ga ook heel vaak meteen/zsm naar links. Is gewoon handig.quote:Op zaterdag 7 april 2012 08:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Automobilisten die bij het invoegen in één keer van de invoegstrook naar de linkerbaan zeilen, het liefst met het gaspedaal diep ingetrapt. Levensgevaarlijk, vooral als de auto voor ze precies hetzelfde van plan was.
Ten eerste heb jij geen 5 minuten gewacht en ten tweede doe je iets wat een ander niet verwacht waarmee je onnodig gevaar veroorzaakt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 09:50 schreef gebrokenglas het volgende:
Dus jij blijft vrolijk 5 minuten voor jan lul wachten op mevrouw angsthaas?
Ja maar niet als je dan degene voor je meteen half klem rijdt.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:33 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik ga ook heel vaak meteen/zsm naar links. Is gewoon handig.
Dat is wel een punt inderdaad. Maar dan wel zolang de auto achter je niet veel harder gaat dan jij en eerder is opgeschoven. Anders had je gewoon moeten wachten.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ja maar niet als je dan degene voor je meteen half klem rijdt.
Vaak genoeg gehad dat ik naar links ga en degene achter me zowat op mijn achterbank zit. En maar boos doenEn ook maar niet even voor je kijken wat je voorligger van plan is. Nee, gewoon over je schouder kijken en terwijl je over je schouder kijkt meteen 2 banen opschuiven.
ook wel bekend als onnodig links rijden enzo.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:33 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik ga ook heel vaak meteen/zsm naar links. Is gewoon handig.
Ik weet wat ik doe. Geen gevaarzetting. En daarbij zou het vrouwtje toch niet eerder oprijden als ik ging toeteren ofzo. Nee, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:38 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Ten eerste heb jij geen 5 minuten gewacht en ten tweede doe je iets wat een ander niet verwacht waarmee je onnodig gevaar veroorzaakt.
Kortom, je bent je rijbewijs niet waard.
Nee dan niet inderdaad.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:09 schreef TR08 het volgende:
Als we met zijn vieren achter een vrachtwagen rijden op de invoegstrook en dan ineens naar links willen...dan kan jij niet harder gaan dan mij. Niet persoonlijk bedoeld uiteraard maar dat is het klassieke scenario wat ik mee maak.
ook wel bekend als gewoon opschieten en het verkeer dat rechts rijdt inhalen enzo.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ook wel bekend als onnodig links rijden enzo.
Nou als ik op de linkerbaan aan kom waaien en bij zoeen invoegplek zeilen een stel met 80 zo naar de linkerbaan en ik moet echt in de ankers, krijgen ze van mij het volle licht te zien, en de claxon. Wegens gevaarzetting. En meestal verwachten ze geen reprimande, je ziet ze verschrikt kijken.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ja maar niet als je dan degene voor je meteen half klem rijdt.
Vaak genoeg gehad dat ik naar links ga en degene achter me zowat op mijn achterbank zit. En maar boos doenEn ook maar niet even voor je kijken wat je voorligger van plan is. Nee, gewoon over je schouder kijken en terwijl je over je schouder kijkt meteen 2 banen opschuiven.
'opschieten' is gewoon dom verkeersonveilig gedrag waar je werkelijk geen tijd mee wint. gewoon rustig naar links opschuiven tot je gas kan geven. kan iedereen zien wat je doet en er in alle rust op anticiperen. verkeer is geen snelheidswedstrijdje ofzo.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:11 schreef H-D het volgende:
[..]
ook wel bekend als gewoon opschieten en het verkeer dat rechts rijdt inhalen enzo.
Jij weet wat je doet maar dat vrouwtje niet.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:10 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik weet wat ik doe. Geen gevaarzetting. En daarbij zou het vrouwtje toch niet eerder oprijden als ik ging toeteren ofzo. Nee, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Als ik ga invoegen en harder wil gaan rijden dan het verkeer op de rechterbaan en en ik kan meteen naar links om dat in te halen vind ik dat volkomen acceptabel. Heb geen zin om eerst op die rechterbaan te hangen en dan later naar links te gaan als het ook meteen kan.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
'opschieten' is gewoon dom verkeersonveilig gedrag waar je werkelijk geen tijd mee wint. gewoon rustig naar links opschuiven tot je gas kan geven. kan iedereen zien wat je doet en er in alle rust op anticiperen. verkeer is geen snelheidswedstrijdje ofzo.
Hey; ho; let's go!quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Maar goed, ik had de Ramones keihard stampen door de boxen en de zon scheen dus ach...
Zolang ik er niemand mee in de rem dwing doe ik dat ook wel eens. Zeker wanneer ik een tragere auto voor me heb; dan schuif ik als t kan ff een extra baan op voor m.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Als ik ga invoegen en harder wil gaan rijden dan het verkeer op de rechterbaan en en ik kan meteen naar links om dat in te halen vind ik dat volkomen acceptabel. Heb geen zin om eerst op die rechterbaan te hangen en dan later naar links te gaan als het ook meteen kan.
Dat jij dat dom vindt, prima, dan doe jij het niet.
Inderdaad. Snap het probleem ook niet zoquote:Op zaterdag 7 april 2012 12:11 schreef Descendent het volgende:
[..]
Zolang ik er niemand mee in de rem dwing doe ik dat ook wel eens. Zeker wanneer ik een tragere auto voor me heb; dan schuif ik als t kan ff een extra baan op voor m.
Kan je ongeveer nagaan hoe lastig het is met de vrachtwagen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:10 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hey; ho; let's go!![]()
Maar dat hele rotondegedrag van mensen is af en toe machtig irritant. Hoewel ik laatst ook per ongeluk een brommer/snorfiets geen voorrang gaf op de rotonde; gelukkig reageerde de man met een vriendelijk 'kan gebeuren' wuifje op mijn 'sorry!' wuifje. Ik moet wel zaggen dat je bij rotondes in de stad het af en toe errug lastig is om -zeker bij drukte- alles goed te kunnen overzien.
Want als je eraf wilt: eerst moet kijken of er geen fietsers / brommers aankomen, en nog eens en nog eens voor de volgende lading fietsers die zich weer heeft gemeld toen jij de eerste lading voorrang gaf; dan -terwijl je je auto in de nauwe ruimte achter de rotonde tussen fietspad en zebra moet wurmen- moet kijken of er geen voetgangers aankomen, en dan pas kunt rijden.
Ze zouden behgalve de brommers ook de snorders in de bebouwde kom van t fietspad af moeten halen vinnik. Die gaan namelijk net iets sneller dan een gemiddelde fietsers waardoor t af en toe moeilijk anticiperen is (vooral bij rotondes) op hen.
Je kan ook overdrijven, een figuur dat niet durft over te steken is veel sneller ingehaalt dan een vrachtwagen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:52 schreef Gummiebeer het volgende:
En als je iemand zoals gebrokenglas achter je hebt, moet je daar ook nog voor uitkijken, voor het zelfde geld ramt zoiemand je links/rechts voorbij omdat het te lang duurt..
Ik kom dit soort taferelen dagelijks tegen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 18:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je kan ook overdrijven, een figuur dat niet durft over te steken is veel sneller ingehaalt dan een vrachtwagen.
Hangt weer van je instelling af denk ik. Als je een haast-haast-plankgas-instelling hebt, dan is een vrachtwagen een flinke verstoring van je tempo. Voor mensen die zich kunnen inleven in anderen en de weg niet zien als hun territorium valt het wel mee. Ik vind in ieder geval een opgefokte bumperlikker irritanter en gevaarlijker dan een vrachtwaggel*quote:Op zaterdag 7 april 2012 18:37 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik kom dit soort taferelen dagelijks tegen.
Een vrachtwaggel is maar een sta in de weg in de ogen van medeweg gebruikers.
Ik ben wel benieuwd hoe je daar bij komtquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:09 schreef TR08 het volgende:
Ik zou ergens wel willen weten of vrachtwagens tegenwoordig niet net zo veilig 100km/u zouden kunnen rijden.
100 is wel een mooie snelheid.
• Het schiet net wat meer op dan 80
• Auto's maken minder lawaai bij 100 dan bij 80
• Er is geen reden meer om vrachtwagens in te moeten halen op al die stukken waar je 100 mag
• 100 is de snelheid waarbij wegen de grootste capaciteit hebben (auto's/minuut). Bij deze snelheid rij je vrij lekker door en neemt de capaciteit nog niet teveel af omdat mensen meer afstand moeten gaan houden.
vijfde of zesde versnelling? vrachtwagens? of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:11 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe je daar bij komt
Ongeveer iedereen rijdt 80 in de vijfde (of zesde als die er is) versnelling, 100 ook. Dan maak je dus meer toeren = meer geluid/lawaai..? Of mis ik iets?
Dat is gewoon niet waar. Ten eerste mag je weer 100 op een groot gedeelte van de ring, ten tweede was de uitstoot juist lager toen je nog overal 80 mocht.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Hij zegt specifiek auto's bij dat punt, dus ik ging uit van auto's, niet van vrachtwagensquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
vijfde of zesde versnelling? vrachtwagens? of begrijp ik je nou verkeerd?![]()
Een vrachtwagen kan best 100 rijden, maar dan zal het gewicht omlaag moeten om de remafstand een beetje acceptabel te houden.. het is natuurlijk een koud kunstje om de bak een paar tandjes minder te geven, zodat het geluid en de toeren een beetje binnen de perken blijven. een vrachtwaggel draait sowieso maar 1500 - 1600 toeren bij een km of 80..
Als er niet zoveel auto's rijden, ja dan heb je gelijk. Maar als er constant auto's rijden, dan is het een constant geluid. Als al die auto's 100 rijden dan lijkt me toch wel dat er echt meer lawaai is dan wanneer ze allemaal 80 rijden.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Haha het klinkt een beetje tegen natuurlijk maar het zit als volgt:
De totale geluid belasting is zowel afhankelijk van hoeveel lawaai de wagen maakt als hoe lang je hem hoort. Een auto produceert bij 100km/u naar buiten toe een heel iets hogere geluiddruk maar je hoort hem korter.
Bij een snelweg hoor je bij 80 km/u per auto wel heel iets minder op elk moment maar je hoort meer auto's tegelijk en je hoort elke auto langer. Samen dus meer lawaai.
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Een nog bijkomend nadeel van 80 is dat we nog steeds veel mensen hebben die denken dat je 80 in de 4 moet rijden waardoor de auto bij 100km/u (dan schakelen die lui wel over) toch stiller is dan bij 80. Je kunt wel roepen dat dat stom is...maar goed, het werkt nu blijkbaar eenmaal zo.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:40 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Als er niet zoveel auto's rijden, ja dan heb je gelijk. Maar als er constant auto's rijden, dan is het een constant geluid.
Dat wist ik niet maar ik ben er ook lang niet geweestquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Ten eerste mag je weer 100 op een groot gedeelte van de ring,
Op de TU Delft stonden daarover heel andere berichten in de krant....tenminste toen de snelheid naar 80 gezet werd. Toen nam de uitstoot ook juist toe met lagere snelheid.quote:ten tweede was de uitstoot juist lager toen je nog overal 80 mocht.
Helaas, dit gaat niet op. Remafstand is maar weinig afhankelijk van (beladings)gewicht van een voertuig. Meer gewicht op de banden betekent meer weerstand, dus kan er sterker geremd worden.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een vrachtwagen kan best 100 rijden, maar dan zal het gewicht omlaag moeten om de remafstand een beetje acceptabel te houden..
Als er een boom omvalt en er is niemand in de buurt; maakt hij dan geluid?quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Haha het klinkt een beetje tegen natuurlijk maar het zit als volgt:
De totale geluid belasting is zowel afhankelijk van hoeveel lawaai de wagen maakt als hoe lang je hem hoort. Een auto produceert bij 100km/u naar buiten toe een heel iets hogere geluiddruk maar je hoort hem korter.
Bij een snelweg hoor je bij 80 km/u per auto wel heel iets minder op elk moment maar je hoort meer auto's tegelijk en je hoort elke auto langer. Samen dus meer lawaai.
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Een nog bijkomend nadeel van 80 is dat we nog steeds veel mensen hebben die denken dat je 80 in de 4 moet rijden waardoor de auto bij 100km/u (dan schakelen die lui wel over) toch stiller is dan bij 80. Je kunt wel roepen dat dat stom is...maar goed, het werkt nu blijkbaar eenmaal zo.
En dan schakel je op zo'n moment dus terug wanneer je wilt inhalenquote:Op zondag 8 april 2012 15:04 schreef matttor het volgende:
[..]
Als er een boom omvalt en er is niemand in de buurt; maakt hij dan geluid?
En het verhaal over 80 in z'n 4/5/6 verschilt ook sterk per auto. Als je een beetje fatsoenlijke motorinhoud/vermogen hebt is 80 in de hoogste versnelling niet zo'n probleem. Als je zo'n klein Aygo'tje/C1'tje/ietsandersmetdriecilinders hebt dan valt vaak al je vermogen weg als je hem in z'n 5 zet rond de 80. Niet gelijk een ramp als je gewoon je snelheid aan kan houden, maar als je even iemand in moet halen of (iets) af moet remmen versnel je bijna niet meer.
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:10 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Groot irritatie puntje, mensen die 3-kwart rond gaan zonder dat aan te geven en ik sta precies op dat punt te wachten waardoor je bijna het gas wil intrappen omdat je denkt dat ze eraf gaan en dat toch niet doen en je weer moet remmen en niet 1, bijna allemaal deden ze dat aaargh
Ik heb dat ook nooit geleerd of gesnapt. De enigen die dat zien zijn de mensen achter jou, en die maken niet uit in die situatie. Je wilt juist dat de mensen die staan te wachten om de rotonde op te gaan zien of jij eraf gaat, en dat kun je dus (op tijd) vertellen door je knipperlichtje naar rechts aan te doen.quote:Op zondag 8 april 2012 21:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.![]()
Mensen die links knipperen op een rotonde wanneer ze driekwart gaan.![]()
Gewoon rechts richting aangeven wanneer je eraf gaat en klaar.
waarom niet dan?quote:Op zondag 8 april 2012 23:54 schreef Ferdo het volgende:
Wat doe je als je op een autoweg rijdt (je weet wel, met in het midden dubbele witte strepen en daartussen een dikke groene streep) en een treintje auto's voor je rijdt te langzaam naar je zin (want hooguit 105/110 km/u)?
Dan ga je dus gewoon over die strepen heen om die auto's over de andere strook in te halen.
Vandaag twee keer zo'n tafereeltje mogen aanschouwen....
Dan moet je mijn instructeur even bellen, die heeft me aangeleerd RICHTING aan te geven, OOK als je bij een rotonde aankomt en links af wil slaan.quote:Op zondag 8 april 2012 21:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.![]()
Mensen die links knipperen op een rotonde wanneer ze driekwart gaan.![]()
Gewoon rechts richting aangeven wanneer je eraf gaat en klaar.
Wat is dit nou weer... De mensen die tegenover jou staan zien het juist wel. Er liggen hier genoeg rotondes waarbij ik prima kan zien of iemand links van mij komt of van tegenovergestelde richting waarbij ik de gehele voorkant van de auto zie. Ik heb wel aangeleerd om richting aan te geven wanneer ik 3-kwart rondga en niet wanneer ik rechtdoor wil gaan (alleen bij het verlaten van de rotonde). Sterker nog, ik heb zelfs gehoord dat instructeurs adviseerde om de richting aan te geven wanneer je rechtdoor wil gaan (dwz je geeft links aan tot het moment dat je de rotonde wilt verlaten en dan geef je rechts aan). Oke dat heb ik dan niet begrepen.quote:Op zondag 8 april 2012 22:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb dat ook nooit geleerd of gesnapt. De enigen die dat zien zijn de mensen achter jou, en die maken niet uit in die situatie. Je wilt juist dat de mensen die staan te wachten om de rotonde op te gaan zien of jij eraf gaat, en dat kun je dus (op tijd) vertellen door je knipperlichtje naar rechts aan te doen.
Ik begrijp echter dat sommige instructeurs dit wel aanleren als standaard.
Nadeel van links richting aangeven is heel snel duidelijk - met name bij de categorie bestuurders die geen twee dingen tegelijk kunnen doen, en dus met een links knipperlicht toch de rotonde verlaten, Of misschien nog net 1 keertje rechts knipperen als ze al bezig zijn met insturen van de exit.quote:Op maandag 9 april 2012 02:27 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En waarom ook niet. Je gebruikt hem ook op een verkeersplein...
Een besmuikte glimlach en opgestoken duim doen wonderen.quote:Op maandag 9 april 2012 08:54 schreef Ziba het volgende:
En wederom word ik wanneer ik dit topic lees weer geconfronteerd met het falen van mijn autorijden. Maar ik word beter (heb 'm nu ongeveer twee maanden), kwestie van veel autorijden en mensen irriteren op de weg.
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg. En dan bedoelen ze een tweebaans rotonde, linksknipperen op een enkelbaansrotonde of toeleidende weg naar een enkelbaansrotonde is kompleet overbodig.quote:Op maandag 9 april 2012 09:48 schreef TR08 het volgende:
Over dat richting aangeven op de rotonde: Mij is ook geleerd dat je bij 3/4 rond links moest knipperen. Vind het prima als mensen daar weer af willen...dan moeten ze maar ons hele land de nieuwe theorie boekjes gaan sturen met hoe het dit jaar weer allemaal net anders moet dan vroegah.![]()
het is wel duidelijker maar niet verplicht nee.quote:Op maandag 9 april 2012 10:06 schreef D0808 het volgende:
[..]
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg.
Ik heb mijn oude boekjes helaas niet meer...maar meen te herinneren dat het er wel in stond (1998).quote:Op maandag 9 april 2012 10:06 schreef D0808 het volgende:
[..]
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg.
ik vind het ook prettig maar verplicht is het niet.quote:Op maandag 9 april 2012 10:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb mijn oude boekjes helaas niet meer...maar meen te herinneren dat het er wel in stond (1998).
Verder was mijn rij instructeur er ook zeer stellig over en de examinator hechtte er ook duidelijk waarde aan toen ik examen deed.
Maar goed, zoals gezegd: Mij zal het allemaal een worst wezen "hoe dit hoort" zo lang de staat of wie dan ook er maar gewoon duidelijk over doet. Ik vind het persoonlijk wel prettig als iemand naar links knippert op een rotonde. Geeft wel wat meer duidelijkheid over de plannen en dat is altijd goed.
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorquote:Op maandag 9 april 2012 02:27 schreef muhahaha het volgende:
Wat is dit nou weer... De mensen die tegenover jou staan zien het juist wel. Er liggen hier genoeg rotondes waarbij ik prima kan zien of iemand links van mij komt of van tegenovergestelde richting waarbij ik de gehele voorkant van de auto zie. Ik heb wel aangeleerd om richting aan te geven wanneer ik 3-kwart rondga en niet wanneer ik rechtdoor wil gaan (alleen bij het verlaten van de rotonde). Sterker nog, ik heb zelfs gehoord dat instructeurs adviseerde om de richting aan te geven wanneer je rechtdoor wil gaan (dwz je geeft links aan tot het moment dat je de rotonde wilt verlaten en dan geef je rechts aan). Oke dat heb ik dan niet begrepen.
Ik denk niet dat dit voorkomt. Dat zou namelijk betekenen dat je voor je examen een handleiding zou moeten krijgen mbt. tot de examinator omdat ze eigen regelsets er op na houden die niet overeenkomen met de theoriequote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
en toch mag je bij een blokmarkering rechts inhalen, tijdens examen zorgt dit er wel voor dat je zaktquote:Op maandag 9 april 2012 11:53 schreef D0808 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit voorkomt. Dat zou namelijk betekenen dat je voor je examen een handleiding zou moeten krijgen mbt. tot de examinator omdat ze eigen regelsets er op na houden die niet overeenkomen met de theorie.
Gebruikershandleiding examinator D. Janssen 3e druk![]()
En mijn instructeur heeft me juist aangeleerd dat het niet verplicht is, maar wel gewenst om te doen. Het maakt het gewoon even net iets duidelijker voor degene aan de overkant van de rotonde dat je linksaf gaat.quote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorIk heb gewoon geleerd mét uitleg van mijn instructeur dat het overbodig en niet gewenst is, en dat het vroegâh inderdaad aangeleerd werd. Heb tijdens mijn examen ook meerdere rotondes 3/4 gedaan en kreeg daar ook weer geen reactie op het niet aanzetten van dat lampje naar links. Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
Echt niet, onmogelijk dat je dan zakt.quote:Op maandag 9 april 2012 11:56 schreef densmee het volgende:
[..]
en toch mag je bij een blokmarkering rechts inhalen, tijdens examen zorgt dit er wel voor dat je zakt
Nou nee mij is dat ook aangeleerd hoor. En zò oud ben ik nou ook weer nietquote:Op maandag 9 april 2012 12:31 schreef muhahaha het volgende:
Hoho ik heb niet willen impliceren dat ik maar aanrij als iemand zonder knipperlicht komt aanrijden, enkel dat het mij aangeleerd is richting aan te geven op rotondes. Het zal de leeftijd zijn, ben wat ouder dan de meeste FOK!kers
Oh! Ik wilde niet de indruk wekken een van jullie daarvan te beschuldigen, alleen dat ik er zelf wel eens op een rotonde rijd en dan mensen zie twijfelen als ik geen knipperlicht aan heb.quote:Op maandag 9 april 2012 12:31 schreef muhahaha het volgende:
Hoho ik heb niet willen impliceren dat ik maar aanrij als iemand zonder knipperlicht komt aanrijden, enkel dat het mij aangeleerd is richting aan te geven op rotondes. Het zal de leeftijd zijn, ben wat ouder dan de meeste FOK!kers
Ik had laatst een gesprek over dit onderwerp met m'n ouders. Zij zeggen beide dat het hun niet aangeleerd is vroeger, om de linkerknipper aan te doen als je de rotonde 3/4 neemt (ik weet niet hoeveel rotondes er waren toen, maar okquote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorIk heb gewoon geleerd mét uitleg van mijn instructeur dat het overbodig en niet gewenst is, en dat het vroegâh inderdaad aangeleerd werd. Heb tijdens mijn examen ook meerdere rotondes 3/4 gedaan en kreeg daar ook weer geen reactie op het niet aanzetten van dat lampje naar links. Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |