Je kan ook overdrijven, een figuur dat niet durft over te steken is veel sneller ingehaalt dan een vrachtwagen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:52 schreef Gummiebeer het volgende:
En als je iemand zoals gebrokenglas achter je hebt, moet je daar ook nog voor uitkijken, voor het zelfde geld ramt zoiemand je links/rechts voorbij omdat het te lang duurt..
Ik kom dit soort taferelen dagelijks tegen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 18:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je kan ook overdrijven, een figuur dat niet durft over te steken is veel sneller ingehaalt dan een vrachtwagen.
Hangt weer van je instelling af denk ik. Als je een haast-haast-plankgas-instelling hebt, dan is een vrachtwagen een flinke verstoring van je tempo. Voor mensen die zich kunnen inleven in anderen en de weg niet zien als hun territorium valt het wel mee. Ik vind in ieder geval een opgefokte bumperlikker irritanter en gevaarlijker dan een vrachtwaggel*quote:Op zaterdag 7 april 2012 18:37 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik kom dit soort taferelen dagelijks tegen.
Een vrachtwaggel is maar een sta in de weg in de ogen van medeweg gebruikers.
Ik ben wel benieuwd hoe je daar bij komtquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:09 schreef TR08 het volgende:
Ik zou ergens wel willen weten of vrachtwagens tegenwoordig niet net zo veilig 100km/u zouden kunnen rijden.
100 is wel een mooie snelheid.
• Het schiet net wat meer op dan 80
• Auto's maken minder lawaai bij 100 dan bij 80
• Er is geen reden meer om vrachtwagens in te moeten halen op al die stukken waar je 100 mag
• 100 is de snelheid waarbij wegen de grootste capaciteit hebben (auto's/minuut). Bij deze snelheid rij je vrij lekker door en neemt de capaciteit nog niet teveel af omdat mensen meer afstand moeten gaan houden.
vijfde of zesde versnelling? vrachtwagens? of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:11 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe je daar bij komt
Ongeveer iedereen rijdt 80 in de vijfde (of zesde als die er is) versnelling, 100 ook. Dan maak je dus meer toeren = meer geluid/lawaai..? Of mis ik iets?
Dat is gewoon niet waar. Ten eerste mag je weer 100 op een groot gedeelte van de ring, ten tweede was de uitstoot juist lager toen je nog overal 80 mocht.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Hij zegt specifiek auto's bij dat punt, dus ik ging uit van auto's, niet van vrachtwagensquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
vijfde of zesde versnelling? vrachtwagens? of begrijp ik je nou verkeerd?![]()
Een vrachtwagen kan best 100 rijden, maar dan zal het gewicht omlaag moeten om de remafstand een beetje acceptabel te houden.. het is natuurlijk een koud kunstje om de bak een paar tandjes minder te geven, zodat het geluid en de toeren een beetje binnen de perken blijven. een vrachtwaggel draait sowieso maar 1500 - 1600 toeren bij een km of 80..
Als er niet zoveel auto's rijden, ja dan heb je gelijk. Maar als er constant auto's rijden, dan is het een constant geluid. Als al die auto's 100 rijden dan lijkt me toch wel dat er echt meer lawaai is dan wanneer ze allemaal 80 rijden.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Haha het klinkt een beetje tegen natuurlijk maar het zit als volgt:
De totale geluid belasting is zowel afhankelijk van hoeveel lawaai de wagen maakt als hoe lang je hem hoort. Een auto produceert bij 100km/u naar buiten toe een heel iets hogere geluiddruk maar je hoort hem korter.
Bij een snelweg hoor je bij 80 km/u per auto wel heel iets minder op elk moment maar je hoort meer auto's tegelijk en je hoort elke auto langer. Samen dus meer lawaai.
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Een nog bijkomend nadeel van 80 is dat we nog steeds veel mensen hebben die denken dat je 80 in de 4 moet rijden waardoor de auto bij 100km/u (dan schakelen die lui wel over) toch stiller is dan bij 80. Je kunt wel roepen dat dat stom is...maar goed, het werkt nu blijkbaar eenmaal zo.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:40 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Als er niet zoveel auto's rijden, ja dan heb je gelijk. Maar als er constant auto's rijden, dan is het een constant geluid.
Dat wist ik niet maar ik ben er ook lang niet geweestquote:Op zaterdag 7 april 2012 20:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Ten eerste mag je weer 100 op een groot gedeelte van de ring,
Op de TU Delft stonden daarover heel andere berichten in de krant....tenminste toen de snelheid naar 80 gezet werd. Toen nam de uitstoot ook juist toe met lagere snelheid.quote:ten tweede was de uitstoot juist lager toen je nog overal 80 mocht.
Helaas, dit gaat niet op. Remafstand is maar weinig afhankelijk van (beladings)gewicht van een voertuig. Meer gewicht op de banden betekent meer weerstand, dus kan er sterker geremd worden.quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een vrachtwagen kan best 100 rijden, maar dan zal het gewicht omlaag moeten om de remafstand een beetje acceptabel te houden..
Als er een boom omvalt en er is niemand in de buurt; maakt hij dan geluid?quote:Op zaterdag 7 april 2012 20:30 schreef TR08 het volgende:
Haha het klinkt een beetje tegen natuurlijk maar het zit als volgt:
De totale geluid belasting is zowel afhankelijk van hoeveel lawaai de wagen maakt als hoe lang je hem hoort. Een auto produceert bij 100km/u naar buiten toe een heel iets hogere geluiddruk maar je hoort hem korter.
Bij een snelweg hoor je bij 80 km/u per auto wel heel iets minder op elk moment maar je hoort meer auto's tegelijk en je hoort elke auto langer. Samen dus meer lawaai.
Bij Rotterdam hebben ze dat nog niet zo goed begrepen, daarom mag je daar slechts 80. Gevolg is sneller file, meer lawaai en minder schone verbranding dus meer nare uitstoot. 100km/u zou daar op de ringen beter zijn.
Een nog bijkomend nadeel van 80 is dat we nog steeds veel mensen hebben die denken dat je 80 in de 4 moet rijden waardoor de auto bij 100km/u (dan schakelen die lui wel over) toch stiller is dan bij 80. Je kunt wel roepen dat dat stom is...maar goed, het werkt nu blijkbaar eenmaal zo.
En dan schakel je op zo'n moment dus terug wanneer je wilt inhalenquote:Op zondag 8 april 2012 15:04 schreef matttor het volgende:
[..]
Als er een boom omvalt en er is niemand in de buurt; maakt hij dan geluid?
En het verhaal over 80 in z'n 4/5/6 verschilt ook sterk per auto. Als je een beetje fatsoenlijke motorinhoud/vermogen hebt is 80 in de hoogste versnelling niet zo'n probleem. Als je zo'n klein Aygo'tje/C1'tje/ietsandersmetdriecilinders hebt dan valt vaak al je vermogen weg als je hem in z'n 5 zet rond de 80. Niet gelijk een ramp als je gewoon je snelheid aan kan houden, maar als je even iemand in moet halen of (iets) af moet remmen versnel je bijna niet meer.
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:10 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Groot irritatie puntje, mensen die 3-kwart rond gaan zonder dat aan te geven en ik sta precies op dat punt te wachten waardoor je bijna het gas wil intrappen omdat je denkt dat ze eraf gaan en dat toch niet doen en je weer moet remmen en niet 1, bijna allemaal deden ze dat aaargh
Ik heb dat ook nooit geleerd of gesnapt. De enigen die dat zien zijn de mensen achter jou, en die maken niet uit in die situatie. Je wilt juist dat de mensen die staan te wachten om de rotonde op te gaan zien of jij eraf gaat, en dat kun je dus (op tijd) vertellen door je knipperlichtje naar rechts aan te doen.quote:Op zondag 8 april 2012 21:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.![]()
Mensen die links knipperen op een rotonde wanneer ze driekwart gaan.![]()
Gewoon rechts richting aangeven wanneer je eraf gaat en klaar.
waarom niet dan?quote:Op zondag 8 april 2012 23:54 schreef Ferdo het volgende:
Wat doe je als je op een autoweg rijdt (je weet wel, met in het midden dubbele witte strepen en daartussen een dikke groene streep) en een treintje auto's voor je rijdt te langzaam naar je zin (want hooguit 105/110 km/u)?
Dan ga je dus gewoon over die strepen heen om die auto's over de andere strook in te halen.
Vandaag twee keer zo'n tafereeltje mogen aanschouwen....
Dan moet je mijn instructeur even bellen, die heeft me aangeleerd RICHTING aan te geven, OOK als je bij een rotonde aankomt en links af wil slaan.quote:Op zondag 8 april 2012 21:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dit ligt toch echt gewoon aan jou.![]()
Mensen die links knipperen op een rotonde wanneer ze driekwart gaan.![]()
Gewoon rechts richting aangeven wanneer je eraf gaat en klaar.
Wat is dit nou weer... De mensen die tegenover jou staan zien het juist wel. Er liggen hier genoeg rotondes waarbij ik prima kan zien of iemand links van mij komt of van tegenovergestelde richting waarbij ik de gehele voorkant van de auto zie. Ik heb wel aangeleerd om richting aan te geven wanneer ik 3-kwart rondga en niet wanneer ik rechtdoor wil gaan (alleen bij het verlaten van de rotonde). Sterker nog, ik heb zelfs gehoord dat instructeurs adviseerde om de richting aan te geven wanneer je rechtdoor wil gaan (dwz je geeft links aan tot het moment dat je de rotonde wilt verlaten en dan geef je rechts aan). Oke dat heb ik dan niet begrepen.quote:Op zondag 8 april 2012 22:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb dat ook nooit geleerd of gesnapt. De enigen die dat zien zijn de mensen achter jou, en die maken niet uit in die situatie. Je wilt juist dat de mensen die staan te wachten om de rotonde op te gaan zien of jij eraf gaat, en dat kun je dus (op tijd) vertellen door je knipperlichtje naar rechts aan te doen.
Ik begrijp echter dat sommige instructeurs dit wel aanleren als standaard.
Nadeel van links richting aangeven is heel snel duidelijk - met name bij de categorie bestuurders die geen twee dingen tegelijk kunnen doen, en dus met een links knipperlicht toch de rotonde verlaten, Of misschien nog net 1 keertje rechts knipperen als ze al bezig zijn met insturen van de exit.quote:Op maandag 9 april 2012 02:27 schreef muhahaha het volgende:
[..]
En waarom ook niet. Je gebruikt hem ook op een verkeersplein...
Een besmuikte glimlach en opgestoken duim doen wonderen.quote:Op maandag 9 april 2012 08:54 schreef Ziba het volgende:
En wederom word ik wanneer ik dit topic lees weer geconfronteerd met het falen van mijn autorijden. Maar ik word beter (heb 'm nu ongeveer twee maanden), kwestie van veel autorijden en mensen irriteren op de weg.
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg. En dan bedoelen ze een tweebaans rotonde, linksknipperen op een enkelbaansrotonde of toeleidende weg naar een enkelbaansrotonde is kompleet overbodig.quote:Op maandag 9 april 2012 09:48 schreef TR08 het volgende:
Over dat richting aangeven op de rotonde: Mij is ook geleerd dat je bij 3/4 rond links moest knipperen. Vind het prima als mensen daar weer af willen...dan moeten ze maar ons hele land de nieuwe theorie boekjes gaan sturen met hoe het dit jaar weer allemaal net anders moet dan vroegah.![]()
het is wel duidelijker maar niet verplicht nee.quote:Op maandag 9 april 2012 10:06 schreef D0808 het volgende:
[..]
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg.
Ik heb mijn oude boekjes helaas niet meer...maar meen te herinneren dat het er wel in stond (1998).quote:Op maandag 9 april 2012 10:06 schreef D0808 het volgende:
[..]
Staat nergens in een theorieboekje dat je linksknipperend 3/4 over de rotonde moet. Het enige wat er wel staat is linksknipperen op de toeleidende weg.
ik vind het ook prettig maar verplicht is het niet.quote:Op maandag 9 april 2012 10:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb mijn oude boekjes helaas niet meer...maar meen te herinneren dat het er wel in stond (1998).
Verder was mijn rij instructeur er ook zeer stellig over en de examinator hechtte er ook duidelijk waarde aan toen ik examen deed.
Maar goed, zoals gezegd: Mij zal het allemaal een worst wezen "hoe dit hoort" zo lang de staat of wie dan ook er maar gewoon duidelijk over doet. Ik vind het persoonlijk wel prettig als iemand naar links knippert op een rotonde. Geeft wel wat meer duidelijkheid over de plannen en dat is altijd goed.
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorquote:Op maandag 9 april 2012 02:27 schreef muhahaha het volgende:
Wat is dit nou weer... De mensen die tegenover jou staan zien het juist wel. Er liggen hier genoeg rotondes waarbij ik prima kan zien of iemand links van mij komt of van tegenovergestelde richting waarbij ik de gehele voorkant van de auto zie. Ik heb wel aangeleerd om richting aan te geven wanneer ik 3-kwart rondga en niet wanneer ik rechtdoor wil gaan (alleen bij het verlaten van de rotonde). Sterker nog, ik heb zelfs gehoord dat instructeurs adviseerde om de richting aan te geven wanneer je rechtdoor wil gaan (dwz je geeft links aan tot het moment dat je de rotonde wilt verlaten en dan geef je rechts aan). Oke dat heb ik dan niet begrepen.
Ik denk niet dat dit voorkomt. Dat zou namelijk betekenen dat je voor je examen een handleiding zou moeten krijgen mbt. tot de examinator omdat ze eigen regelsets er op na houden die niet overeenkomen met de theoriequote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
en toch mag je bij een blokmarkering rechts inhalen, tijdens examen zorgt dit er wel voor dat je zaktquote:Op maandag 9 april 2012 11:53 schreef D0808 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit voorkomt. Dat zou namelijk betekenen dat je voor je examen een handleiding zou moeten krijgen mbt. tot de examinator omdat ze eigen regelsets er op na houden die niet overeenkomen met de theorie.
Gebruikershandleiding examinator D. Janssen 3e druk![]()
En mijn instructeur heeft me juist aangeleerd dat het niet verplicht is, maar wel gewenst om te doen. Het maakt het gewoon even net iets duidelijker voor degene aan de overkant van de rotonde dat je linksaf gaat.quote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorIk heb gewoon geleerd mét uitleg van mijn instructeur dat het overbodig en niet gewenst is, en dat het vroegâh inderdaad aangeleerd werd. Heb tijdens mijn examen ook meerdere rotondes 3/4 gedaan en kreeg daar ook weer geen reactie op het niet aanzetten van dat lampje naar links. Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
Echt niet, onmogelijk dat je dan zakt.quote:Op maandag 9 april 2012 11:56 schreef densmee het volgende:
[..]
en toch mag je bij een blokmarkering rechts inhalen, tijdens examen zorgt dit er wel voor dat je zakt
Nou nee mij is dat ook aangeleerd hoor. En zò oud ben ik nou ook weer nietquote:Op maandag 9 april 2012 12:31 schreef muhahaha het volgende:
Hoho ik heb niet willen impliceren dat ik maar aanrij als iemand zonder knipperlicht komt aanrijden, enkel dat het mij aangeleerd is richting aan te geven op rotondes. Het zal de leeftijd zijn, ben wat ouder dan de meeste FOK!kers
Oh! Ik wilde niet de indruk wekken een van jullie daarvan te beschuldigen, alleen dat ik er zelf wel eens op een rotonde rijd en dan mensen zie twijfelen als ik geen knipperlicht aan heb.quote:Op maandag 9 april 2012 12:31 schreef muhahaha het volgende:
Hoho ik heb niet willen impliceren dat ik maar aanrij als iemand zonder knipperlicht komt aanrijden, enkel dat het mij aangeleerd is richting aan te geven op rotondes. Het zal de leeftijd zijn, ben wat ouder dan de meeste FOK!kers
Ik had laatst een gesprek over dit onderwerp met m'n ouders. Zij zeggen beide dat het hun niet aangeleerd is vroeger, om de linkerknipper aan te doen als je de rotonde 3/4 neemt (ik weet niet hoeveel rotondes er waren toen, maar okquote:Op maandag 9 april 2012 11:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik probeerde je niet persoonlijk aan te spreken hoorIk heb gewoon geleerd mét uitleg van mijn instructeur dat het overbodig en niet gewenst is, en dat het vroegâh inderdaad aangeleerd werd. Heb tijdens mijn examen ook meerdere rotondes 3/4 gedaan en kreeg daar ook weer geen reactie op het niet aanzetten van dat lampje naar links. Ik lees verderop in het topic dat er dus ook examinatoren zijn die dit wél willen zien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |