quote:Op maandag 12 maart 2012 18:24 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Is dit de beste IDE of zijn er nog meer die geschikt zijn?
quote:Op maandag 12 maart 2012 18:56 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Qt is niet alleen een IDE, maar ook een UI cross-platform framework. http://qt.nokia.com/products/
quote:Op maandag 12 maart 2012 18:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Die parameters worden direct aan main() gevoerd. Ik zie niet waarom je allerlei vage libraries daarvoor nodig zou hebben.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | while( ( opt = getopt( argc, argv, "f:s" ) ) != -1 ) { switch( opt ) { case f': // input file // iets break; case 's': // iets break; } } |
Als je 's' naar "scan" verandert, krijg je hier een compileerfout omdat opt (in de switch) een character is. Ik denk dat je het beste getopt_long (de eerste google-hit...) kunt gebruiken.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:01 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Wat moet ik dan aanpassen zodat ik niet meer -s moet doen maar -scan? In dat 'case' stukje is het gewoon s -> scan, maar hoe pas ik het aan in de getopt functie?
Dat snap ik, en die getopt_long had ik ook gevonden, maar thabit zegt dat het niet nodig is om andere libraries te gebruiken.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 15:47 schreef GS42 het volgende:
[..]
Als je 's' naar "scan" verandert, krijg je hier een compileerfout omdat opt (in de switch) een character is. Ik denk dat je het beste getopt_long (de eerste google-hit...) kunt gebruiken.
Iets als getopt heb je niet echt nodig. Het lijkt er vooral op dat dat gemaakt is om een soort standaard voor command line opties te definiëren. Maar je kan net zo makkelijk, zo niet makkelijker, met de hand de opties parsen.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:01 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Wat moet ik dan aanpassen zodat ik niet meer -s moet doen maar -scan? In dat 'case' stukje is het gewoon s -> scan, maar hoe pas ik het aan in de getopt functie?
Of bedoel je dat ik sowieso geen getopt moet gebruiken?
Oh, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Nee, MinGW zal de threads nog wel niet ondersteunen omdat dit een hele nieuwe aanpak van de compiler vereist. MinGW heeft altijd geprobeerd standaard C(++) te ondersteunen, maar heeft altijd gezegd POSIX-dingen (zoals file system en threads) te laten voor wat het is en dus niet te ondersteunen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:05 schreef netolk het volgende:
Klopt het dat std::thread nog niet werkt voor g++ onder windows?
Het is niet nodig, nee. Zoals je waarschijnlijk weet, kan je de command-line argumenten lezen via de eerste en tweede parameter van de main(). Maar dat betekent dat je ze wel zelf moet parsen. Dit is niet heel veel werk, maar ook werk dat je prima uit handen kunt geven. Gewoon doen wat je zelf het gemakkelijkste vindt werken, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 15:51 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Dat snap ik, en die getopt_long had ik ook gevonden, maar thabit zegt dat het niet nodig is om andere libraries te gebruiken.
Ik ben begonnen met een flinke cursus van een half jaar lang, zeker 8 uur per week. Daarvoor had ik met andere programmeer- en scripttalen gewerkt. C++ is aan de ene kant een goede taal om mee te beginnen omdat het een redelijk consistente en bekende taal is, maar aan de andere kant ook een lastige, vooral omdat het zo groot is.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:21 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Een vraagje aan de mensen met verstand van C++:
Ik wil leren ontwikkelen in C++. Hoe zijn jullie begonnen? En kan ik C++ applicaties werkende krijgen op Linux én Windows?
De code die je post, geeft bij mij andere compileerfouten. Zou je een minimaal voorbeeld kunnen geven - met een main() - die jouw compileerfout geeft?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 08:13 schreef netolk het volgende:
[..]
maar dit stukje code blijft wel een error geven:
[ code verwijderd ]
dan geeft ie dus de volgende error:
[ code verwijderd ]
1 | int() = 23; |
Dat bleek het idd te zijn, na veel zoeken (en in back-ups kijken) bleek dat er inderdaad ergens een & was verdwenen...quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:43 schreef GS42 het volgende:
[..]
De code die je post, geeft bij mij andere compileerfouten. Zou je een minimaal voorbeeld kunnen geven - met een main() - die jouw compileerfout geeft?
De foutmelding impliceert dat je een verkeerde toekenning doet, zoals
[ code verwijderd ]
Hierbij ken je een waarde toe aan een anonieme variabele (wat natuurlijk niet kan).
1 2 | error: new declaration 'long unsigned int Threader_Key(void*)' error: ambiguates old declaration 'long unsigned int Threader_Key(void*)' |
'long' is een verkorte vorm van 'long int', net zoals 'short' een korte naam is voor 'short int'. Ze zijn dus hetzelfde. Ook de volgorde van de signed/unsigned of eventuele cv-qualifiers heeft veel vrijheid. Zo mag het volgende:quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben het wel met de compiler eens: ik vind 'long unsigned int' ook een raar datatype. Waarom kies je niet voor int of long (al dan niet unsigned)?
Volgens mij is "long int" echt al heul lang depricated?
(edit: los daarvan heb ik geen idee of dat ook daadwerkelijk jouw compileer probleem is)
edit2: Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/C_data_types is het "unsigned long int" en niet "long unsigned int"
1 | long int signed volatile long const x = 0; |
a) Ik weet niet precies wat volatile doet, maar ik zou zeggen dat je een constante integer hebt die zowel positief als negatief kan zijn (signed) en de grootte van long long heeft (en als waarde 0)quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:03 schreef GS42 het volgende:
[..]
'long' is een verkorte vorm van 'long int', net zoals 'short' een korte naam is voor 'short int'. Ze zijn dus hetzelfde. Ook de volgorde van de signed/unsigned of eventuele cv-qualifiers heeft veel vrijheid. Zo mag het volgende:
[ code verwijderd ]
(Wie weet (a) welk fundamenteel datatype dit is en (b) waarom deze declaratie qua betekenis raar is?)
Dus een 'long unsigned int' is precies hetzelfde als een 'unsigned long'.
Volatile wil zeggen dat de waarde van de variabele door een extern proces veranderd kan worden en dat de compiler bij het optimaliseren daar dus rekening mee moet houden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:04 schreef netolk het volgende:
[..]
a) Ik weet niet precies wat volatile doet, maar ik zou zeggen dat je een constante integer hebt die zowel positief als negatief kan zijn (signed) en de grootte van long long heeft (en als waarde 0)
b) Ik weet niet precies wat volatile doet, dus geen idee
ahh, dan is het rare dat het veranderd kan worden terwijl het een const isquote:Op woensdag 14 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Volatile wil zeggen dat de waarde van de variabele door een extern proces veranderd kan worden en dat de compiler bij het optimaliseren daar dus rekening mee moet houden.
Het datatype is inderdaad 'long long int', wat jij volgens mij ook zegt hierboven. De 'int' is overbodig en mag dus weggelaten worden. Dit geldt ook voor de 'signed': dit is immers standaard zo.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:04 schreef netolk het volgende:
a) Ik weet niet precies wat volatile doet, maar ik zou zeggen dat je een constante integer hebt die zowel positief als negatief kan zijn (signed) en de grootte van long long heeft (en als waarde 0)
quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:01 schreef netolk het volgende:
ahh, dan is het rare dat het veranderd kan worden terwijl het een const is
quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:24 schreef GS42 het volgende:
[..]
Het datatype is inderdaad 'long long int', wat jij volgens mij ook zegt hierboven. De 'int' is overbodig en mag dus weggelaten worden. Dit geldt ook voor de 'signed': dit is immers standaard zo.
[..]En dat klopt ook: een variabele zowel const als volatile declareren is vreemd omdat de termen elkaar tegenspreken. Toch kan het zo zijn dat je aan wilt geven dat jouw programma de waarde niet mag veranderen terwijl een extern proces de waarde wel kan veranderen; daarom keurt de compiler het wel goed.
Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:24 schreef GS42 het volgende:
[..]
Het datatype is inderdaad 'long long int', wat jij volgens mij ook zegt hierboven. De 'int' is overbodig en mag dus weggelaten worden. Dit geldt ook voor de 'signed': dit is immers standaard zo.
Ja, misschien wel....quote:Op donderdag 15 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?
Dit dus, in dit geval komt stdint.h/cstdint erg goed van pas.quote:Op donderdag 15 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?
Ja, als je precies dat aantal bits nodig hebt, is het handiger om die typedefs te gebruiken. Volgens mij zitten deze types echter niet in de standaard en kunnen ze dus problemen opleveren voor andere compilers.quote:Op donderdag 15 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?
Dat kan gewoon. a[i] is in principe syntactic sugar voor *(a + i).quote:Op maandag 16 april 2012 02:24 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... heb zelf niet C / C++ op m'n computer atm dus weet niet hoe het compileert...
Maaar hoe gaat C en C++ (eventueel C++11) om met
- a[-1] met negatieve constante index dus? (retouneert het een error bij het compileren? ofzo)
- a[i] met i een negatieve integer?
bij mij is a[-1] het zelfde als het laatste element van aquote:Op maandag 16 april 2012 02:24 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... heb zelf niet C / C++ op m'n computer atm dus weet niet hoe het compileert...
Maaar hoe gaat C en C++ (eventueel C++11) om met
- a[-1] met negatieve constante index dus? (retouneert het een error bij het compileren? ofzo)
- a[i] met i een negatieve integer?
nope bij bij doet (of deed in mn oude compiler) int a[10], dan is a[-1] = a[9]quote:Op maandag 16 april 2012 12:55 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Uhm, nee? lijkt me dat a[-1] het element voor a[0] terug geeft?
Mogelijk als a niet een array van een primitief type is en het datatype de [] heeft geimplementeerd, dan zou het misschien wel kunnen dat a[-1] iets anders doet, maar in "normaal" C geeft a[-1] niet het laatste element!
1 2 3 4 | int a[10] = {0}; int *b = &a[1]; b[-1] = 0xCAFE; printf("%X %X", a[0], a[9]); |
Dus, zoals al is gezegd, is a[i] gelijk aan *(a + i) en hier mag de compiler niets aan veranderen. Met een negatieve i zou dit vrijwel altijd betekenen dat je uit je array loopt, wat resulteert in ongedefinieerd gedrag en dus gevaarlijk is. Als je echter midden in een array zit, kan een negatieve index geldig zijn.quote:8.3.4.6:
Except where it has been declared for a class (13.5.5), the subscript operator [] is interpreted in such a way that E1[E2] is identical to *((E1)+(E2)).
1 2 3 4 5 | int const size = 42; int *arr = new int[size]; if (arr[-1] == size) { // Compiler slaat array-grootte voor array op } |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar nu werkt dit niet meer onder de compiler die ik nu dus gebruik (schijnt oud te zijn oid) ik weet dat threads tegenwoordig door C++ ondersteund worden en ik dus geen specifieke Windows code meer nodig heb, maar is het dan ook mogelijk om toets (en muis) aanslagen te registreren buiten Windows om?
dan heb ik nog een vraag: Zelfs met de optie: -std=c++0x kan ik de volgende code niet compileren omdat thread geen member van std zou zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8#include <thread>
int main(){
std::thread mythread;
return 0;
}Beware of the Raping Zebra's
ik krijg de volgend foutmelding als ik de eerder geplaatste code probeer te compileren:quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:47 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Als je een windows applicatie bouwt, ben je sowieso aan de windows API gebonden. Die CreateThread functie zit daar (nog steeds) in, dus ik zou niet weten waarom je oude code het niet meer zou doen? Link je wel goed? Include je windows.h wel?
En die threads functionaliteit zit pas sinds kort in de nieuwste C++ specificatie; mogelijk ondersteund je compiler ze nog niet?
Het hele user interface gebeuren (oa muis en toetsenbord aanslagen) zijn platform specifiek en daarvoor zit je nog steeds aan een GUI toolkit vast. Dat kan gewoon de Win32 API zijn. Als je het platform onafhankelijk wil doen, kun je ook kijken naar Qt, wxWidgets of OpenGL/GLUT.
1 2 | error: ambiguates old declaration 'long unsigned int Threader_Key(vo id*)' |
Ja, dat weet ik idd maar de vorige compiler gaf dus problemen als WINAPI in een class stond en werkte deze code. Heb net voor de zekerheid nog even gecheckt maar krijg deze melding:quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:26 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Komt dat niet omdat je je functie Threader_Key binnen je Key klasse anders declareert, dan bij het implementeren van de functie?
(hint: je implementeert het met een WINAPI calling convention, terwijl je 'm daar niet mee declareert)
En voor wat betreft de C++11 threads, gaf google me: http://stackoverflow.com/(...)cy-features-in-mingw
1 | error: 'WINAPI' is neither function nor member function; cannot be declared friend |
nee, C++ is niet ouderwets heel veel word nog steeds in C++ geschreven in veel games zijn de belangrijke delen geschreven in C++, ook word C++ vaak voor modellen gebruiktquote:Op woensdag 13 juni 2012 16:33 schreef Faux. het volgende:
Vraagje, ik wil wel weer 's een nieuwe programmeertaal leren, maar is C++ niet een beetje ouderwets? Kan ik dan niet beter een iets recentere taal leren?
C++ is een hele goede taal om te leren programmeren, maar zodra je het eenmaal kunt raad ik je aan naar andere talen over te stappen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:33 schreef Faux. het volgende:
Vraagje, ik wil wel weer 's een nieuwe programmeertaal leren, maar is C++ niet een beetje ouderwets? Kan ik dan niet beter een iets recentere taal leren?
Ik kan al programmeren, maar ben wel geïnteresseerd in hoe computers vanbinnen werken en zo.quote:Op woensdag 13 juni 2012 18:27 schreef thabit het volgende:
[..]
C++ is een hele goede taal om te leren programmeren, maar zodra je het eenmaal kunt raad ik je aan naar andere talen over te stappen.
Als ik je goed begrijp, dan staat je antwoord al in de opgave. Je vraagt hoe een karakter 'x' om te zetten naar getal n, toch? We nemen aan dat je op een of andere manier de karakters individueel aan kunt spreken. Nu moet je 'a' omzetten naar 1, 'b' naar 2 enzovoorts.quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:33 schreef -tape- het volgende:
Ik heb een probleem; ik heb een tentamen van vorig jaar bekeken over programmeren in C#. Nu snap ik eigenlijk alle opdrachten alleen kom ik er uit 1 niet uit:
[ afbeelding ]
Ik hoef niet de volledige uitwerking, alleen maar even een opzetje hoe dit aangepakt zou moeten worden. Ik dacht zelf aan een for-loop of een while-loop maar kan er niet achter komen hoe je dan individueel al die karakters omzet naar een getal. Iemand enig idee? Alvast bedankt
Ik ben wel nieuwsgierig - waarom denk je dat C++ ouderwets is?quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:33 schreef Faux. het volgende:
Vraagje, ik wil wel weer 's een nieuwe programmeertaal leren, maar is C++ niet een beetje ouderwets? Kan ik dan niet beter een iets recentere taal leren?
In dat opzicht kan C++ handig zijn. Het dwingt je om te 'denken' als de computer/compiler.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:10 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik kan al programmeren, maar ben wel geïnteresseerd in hoe computers vanbinnen werken en zo.
ahh, ik wist het!quote:Op woensdag 13 juni 2012 21:05 schreef thabit het volgende:
[..]
In dat opzicht kan C++ handig zijn. Het dwingt je om te 'denken' als de computer/compiler.
Programmeren doe ik inderdaad voor de lol. Het is natuurlijk wel handig om er uiteindelijk een mooi programma mee te kunnen schrijven, maar het is niet zo dat ik persé de beste programmeertaal wil leren.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:39 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ik ben wel nieuwsgierig - waarom denk je dat C++ ouderwets is?
Een antwoord op je vraag is natuurlijk niet te geven. Het klinkt alsof je het voor de lol doet. In dat geval maakt het natuurlijk niet uit hoe nuttig de programmeertaal is en zou ik zeggen: kies wat je leuk lijkt.
Dat lijkt me leuk. Ik ga het proberen, dank julliequote:Op woensdag 13 juni 2012 21:05 schreef thabit het volgende:
[..]
In dat opzicht kan C++ handig zijn. Het dwingt je om te 'denken' als de computer/compiler.
quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:33 schreef -tape- het volgende:
Ik heb een probleem; ik heb een tentamen van vorig jaar bekeken over programmeren in C#. Nu snap ik eigenlijk alle opdrachten alleen kom ik er uit 1 niet uit:
[ afbeelding ]
Ik hoef niet de volledige uitwerking, alleen maar even een opzetje hoe dit aangepakt zou moeten worden. Ik dacht zelf aan een for-loop of een while-loop maar kan er niet achter komen hoe je dan individueel al die karakters omzet naar een getal. Iemand enig idee? Alvast bedankt
1 2 3 4 | string outp = string.empty; foreach( char c in string.ToLower()) outp+='-' + (((int)c - 'a')+1).ToString(); return outp.Substring(1); |
Dat is in C toch niet heel veel moeilijker?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:07 schreef ralfie het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Vergeleken met c++ is C# zoo makkelijk.
1 2 3 4 5 6 7 8 | char tmp[33]; char outp[1024] = {0}; for(char *c=in; *c; c++) { strcat(outp, "-"); strcat(outp, itoa(toupper(*c)-'A'+1, tmp, 10)); } return strdup(&outp[1]); |
1 2 3 4 5 | std::string encode(std::string const &input) { std::ostringstream ss; std::for_each(input.begin(), input.end(), [&ss](char c){ ss << c - 96 << '-'; }); return ss.str(); } |
Volgens de opgave is de input altijd in kleine letters en mag de laatste '-' blijven staan. Wel lezen he?quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:11 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Je vergeet de laatste '-' eraf te strippen, en een toupper/tolower ergens
Maar je hebt gelijk, natuurlijk. De oplossingen zijn precies hetzelfde. De programmeertaal is voorkeur.quote:Maar goed: de algemene aanpak in C, C++ en C# is hetzelfde; zitten wat kleine API/syntax verschillen in, maar ik zie niet waarom het ene fundamenteel makkelijker zou zijn dan het andere
quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:07 schreef ralfie het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Vergeleken met c++ is C# zoo makkelijk.
1 | return "-".join([str(ord(c) - ord("a") + 1) for c in string]) |
Oh, ik had de opgave niet gelezen... Ik had mijn code gelijk getrokken aan die van ralfiequote:Op donderdag 14 juni 2012 13:13 schreef GS42 het volgende:
[..]
Volgens de opgave is de input altijd in kleine letters en mag de laatste '-' blijven staan. Wel lezen he?
Tsja, uiteindelijk doet Python het ook in C. Er zijn natuurlijk ook parsergeneratoren die het parsen van tekst prachtig doen, zoals de combinatie van Flex en Bison. Daarmee kan je tekst parsen in een soort meta-taaltje waarna de parsergenerator de broncode voor je genereert en je zelf niets hoeft te schijven. De programma's worden daarom ook wel compiler-compilers genoemd.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:17 schreef thabit het volgende:
Nog makkelijker! String parsing moet je niet in C-watdanook willen doen.
Zeker, erg leuke site! Ik moet bekennen dat ik er uit zelfbescherming niet te vaak op zit, omdat ik anders hele dagen niks anders doe.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:44 schreef GS42 het volgende:
[..]
Trouwens, nu we zo enthousiast met een simpel opdrachtje bezig zijn, vraag ik me af of jullie Project Euler ook kennen. Het is een website met programmeerpuzzels, meestal gecombineerd met een beetje wiskunde. Het begin is goed te doen, maar de opgaves worden steeds lastiger. Iemand die het kent of zelfs meedoet?
Nee had ik nog nooit van gehoord maar zit er idd zeer interessant uit, ik ga na mijn tentamens denk ik maar eens even goed bekijken (als ik het er voor doe haal ik mijn tentamens waarschijnlijk niet meer)quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:44 schreef GS42 het volgende:
Trouwens, nu we zo enthousiast met een simpel opdrachtje bezig zijn, vraag ik me af of jullie Project Euler ook kennen. Het is een website met programmeerpuzzels, meestal gecombineerd met een beetje wiskunde. Het begin is goed te doen, maar de opgaves worden steeds lastiger. Iemand die het kent of zelfs meedoet?
Ik ben daar mee bezig met amd64 assembly en wiskunde, voor sommige heb je geen programma nodig.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:44 schreef GS42 het volgende:
Trouwens, nu we zo enthousiast met een simpel opdrachtje bezig zijn, vraag ik me af of jullie Project Euler ook kennen. Het is een website met programmeerpuzzels, meestal gecombineerd met een beetje wiskunde. Het begin is goed te doen, maar de opgaves worden steeds lastiger. Iemand die het kent of zelfs meedoet?
Ik ben pas begonnen met C++ te leren. Ik probeer het te doen aan de hand van die projecteuler site. Het is me gelukt de eerste drie vragen op te lossen. Het is misschien niet moeilijk als je weet hoe C++ in elkaar zit, maar voor mij is het een hele opgave (maar wel een leukequote:Op donderdag 14 juni 2012 14:44 schreef GS42 het volgende:
Trouwens, nu we zo enthousiast met een simpel opdrachtje bezig zijn, vraag ik me af of jullie Project Euler ook kennen. Het is een website met programmeerpuzzels, meestal gecombineerd met een beetje wiskunde. Het begin is goed te doen, maar de opgaves worden steeds lastiger. Iemand die het kent of zelfs meedoet?
Mijn aanpak is als volgt:quote:A palindromic number reads the same both ways. The largest palindrome made from the product of two 2-digit numbers is 9009 = 91 × 99.
Find the largest palindrome made from the product of two 3-digit numbers.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | #include <iostream> #include <vector> using namespace std; //Deze functie bepaalt het aantal cijfers in een getal int numDigits(int q){ if(q>0 && q<10){return(1);}; if(q>9 && q<100){return(2);}; if(q>99 && q<1000){return(3);}; if(q>999 && q<10000){return(4);}; if(q>9999 && q<1000000){return(5);}; if(q>99999 && q<10000000){return(6);}; if(q>999999 && q<100000000){return(7);}; if(q>9999999 && q<1000000000){return(8);}; } //Deze functie splitst het getal op in zijn cijfers int digit(int p){ int z; int k(1); int l(1); int i(0); int m[numDigits(p)]; for(z=0; z<numDigits(p); z++){ k=(p/l)%10; l=10*l; m[i]=k; i++; } return m[1]; } int main(){ cout << digit(52); return 0; } |
Ik heb het zelf opgelost door het getal om te zetten naar een std::string en in de string het getal op palindromiteit te controleren. Dit is een mogelijkheid die je kunt overwegen. Ook kan je een std::vector gebruiken om de getallen in op te slaan. Een std::vector of std::string kan je beide gewoon returnen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:00 schreef thenxero het volgende:
Ik loop al vast bij stap 1. Het is me wel gelukt om die functie te maken, die van een getal 123 een array {1,2,3} maakt, alleen het lukt me niet om die in zijn geheel te "returnen". Ik heb ook van alles geprobeerd met pointers en vectors en van alles bij elkaar gegoogled, maar ik kom er maar niet verder mee.
Met zo'n string is ook wel handig. Maar ik wil het proberen als array of vector (dan leer ik daar ook mee omgaan). Ik had al gevonden op internet dat je een array niet kon returnen en een vector wel, maar toch lukte het me niet met een vector.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:43 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ik heb het zelf opgelost door het getal om te zetten naar een std::string en in de string het getal op palindromiteit te controleren. Dit is een mogelijkheid die je kunt overwegen. Ook kan je een std::vector gebruiken om de getallen in op te slaan. Een std::vector of std::string kan je beide gewoon returnen.
Het is niet mogelijk een array te returnen uit een functie. Wel is het mogelijk een pointer naar een dynamisch gealloceerde array terug te geven, maar dit zou ik in dit geval niet aanraden.
Denk je dat je hiermee verder komt?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | #include <iostream> #include <vector> using namespace std; //Deze functie bepaalt het aantal cijfers in een getal int numDigits(int q){ if(q>0 && q<10){return(1);}; if(q>9 && q<100){return(2);}; if(q>99 && q<1000){return(3);}; if(q>999 && q<10000){return(4);}; if(q>9999 && q<1000000){return(5);}; if(q>99999 && q<10000000){return(6);}; if(q>999999 && q<100000000){return(7);}; if(q>9999999 && q<1000000000){return(8);}; } //Deze functie splitst het getal op in zijn cijfers int digit(int p){ int z; int k(1); int l(1); int i(0); vector<int> m; for(z=0; z<numDigits(p); z++){ k=(p/l)%10; l=10*l; m.push_back(k); i++; } return m; } int main(){ cout << digit(52); return 0; } |
1 | error: cannot convert 'std::vector<int, std::allocator<int> >' to 'int' in return| |
Ah, dat is een vrij duidelijk foutmelding. Je weet dat je een functie begint door aan te geven welk type een functie returnt? Deze foutmelding geeft aan dat je een ander type teruggeeft dan volgens de functie-declaratie zou moeten. Dat klopt ook, want je schrijft int digit(), terwijl je een vector<int> teruggeeft. Dat moet veranderd worden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:33 schreef thenxero het volgende:
[..]
Met zo'n string is ook wel handig. Maar ik wil het proberen als array of vector (dan leer ik daar ook mee omgaan). Ik had al gevonden op internet dat je een array niet kon returnen en een vector wel, maar toch lukte het me niet met een vector.
Ik heb bijvoorbeeld het volgende geprobeerd:
[ code verwijderd ]
Maar dan krijg ik:
[ code verwijderd ]
Dank! Hier ben ik dus uren mee bezig geweest, heb geprobeerd in de return aan te geven dat hij een vector moet returnen, etc. En dan is het zo simpelquote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:53 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ah, dat is een vrij duidelijk foutmelding. Je weet dat je een functie begint door aan te geven welk type een functie returnt? Deze foutmelding geeft aan dat je een ander type teruggeeft dan volgens de functie-declaratie zou moeten. Dat klopt ook, want je schrijft int digit(), terwijl je een vector<int> teruggeeft. Dat moet veranderd worden.
Heb geen ervaring met C. Heb alleen een beetje geprogrammeerd in Mathematica en Matlab.quote:Daarnaast kan je een vector niet afdrukken door deze gelijk in std::cout te stoppen. Jouw regel 35 kan dus ook niet: je zult de elementen van de vector 1 voor 1 af moeten drukken.
Verder gebruik je de vector echter op de juiste manier, dus dat zit goed. Er zijn nog wat andere op- en aanmerkingen, maar die zijn van minder belang. (Heb je toevallig eerder iets met C gedaan?)
Alle produkten van 2 driecijferige getallen controleren op palindroom zijn, dat zou op de meest naïeve wijze niet meer dan een fractie van een seconde moeten duren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 23:54 schreef thenxero het volgende:
Heb het nu ook eindelijk voor elkaar dat mijn code palindromen herkent en opslaat in een vector. Nu nog al die producten genereren, of iets slims gaan bedenken want ik weet niet hoe lang het duurt als ik ze allemaal ga genereren
Bij dit soort problemen kun je als vuistregel gebruiken dat je ongeveer 50 miljoen groepjes van simpele operaties per seconde kunt doen. Met brute force heb je minder dan 1k*1k = 1M mogelijkheden en de palindroom test vergt 6 stappen. Dus gaat makkelijk lukken binnen een seconde. Het is wel handig om zulk soort worst case analyses te doen, zeker als je een exponentieel algoritme hebt bedachtquote:Op zaterdag 28 juli 2012 23:54 schreef thenxero het volgende:
Heb het nu ook eindelijk voor elkaar dat mijn code palindromen herkent en opslaat in een vector. Nu nog al die producten genereren, of iets slims gaan bedenken want ik weet niet hoe lang het duurt als ik ze allemaal ga genereren
quote:Op zondag 29 juli 2012 00:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Alle produkten van 2 driecijferige getallen controleren op palindroom zijn, dat zou op de meest naïeve wijze niet meer dan een fractie van een seconde moeten duren.
Ah, handig zo'n vuistregel. Dan moet je waarschijnlijk wel wat beter programmeren dan dat ik het gedaan heb, want hier duurt het 21 secquote:Op zondag 29 juli 2012 00:43 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Bij dit soort problemen kun je als vuistregel gebruiken dat je ongeveer 50 miljoen groepjes van simpele operaties per seconde kunt doen. Met brute force heb je minder dan 1k*1k = 1M mogelijkheden en de palindroom test vergt 6 stappen. Dus gaat makkelijk lukken binnen een seconde. Het is wel handig om zulk soort worst case analyses te doen, zeker als je een exponentieel algoritme hebt bedacht.
Morgen ga ik ook weer eens project euler proberen, maar dan wel in python.
Ik denk dat het netter is om geen complete oplossingen te posten. Immers, andere mensen willen het ook zelf oplossen. Misschien kan je de code weghalen en vervangen door pseudo-code van de relevante gedeeltes?quote:Op zondag 29 juli 2012 02:14 schreef thenxero het volgende:
Ah, handig zo'n vuistregel. Dan moet je waarschijnlijk wel wat beter programmeren dan dat ik het gedaan heb, want hier duurt het 21 sec. Hij geeft nu wel het goede antwoord. Waar gaat al die tijd heen?
[ code verwijderd ]
Geheugenallocatie is vrij duur en dat doe je nu juist heel vaak met de vector<int> in de digit() methode. Een bijkomend nadeel is dat je veel zogenaamde cache misses zult hebben. Een cpu kan data in lokaal geheugen (op de cpu zelf) opslaan om het later weer snel op te kunnen vragen. Maar als je de hele tijd nieuwe data maakt, kan de cpu er ook geen gebruik van maken.quote:Op zondag 29 juli 2012 02:14 schreef thenxero het volgende:
[..]
[..]
Ah, handig zo'n vuistregel. Dan moet je waarschijnlijk wel wat beter programmeren dan dat ik het gedaan heb, want hier duurt het 21 sec. Hij geeft nu wel het goede antwoord. Waar gaat al die tijd heen?
[ code verwijderd ]
Wat bedoel je met classen?quote:Op zondag 29 juli 2012 11:12 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het callen van een functie opzich kost niet persee veel tijd. Wel is het zo dat iedere keer als je een functie binnenkomt, de compiler het benodigde geheugen wat die functie nodig heeft voor lokale variabelen moet alloceren, en weer vrij moet geven bij het verlaten van een functie. Enkele kleine variabelen (int, char, float, etc) worden op de stack gealloceerd en kosten nauwelijks tijd, maar als je classen gebruikt binnen je functie komen die op de heap (wat wel relatief veel tijd kost).
In jou geval hoeft de compiler het initialiseren/vrijgeven van die vector<int> slechts 1 keer te doen als je die digit() functie opneemt in je main, en 18000000 keer (als ik je code goed kan herinneren; hij is nu weg) als je 'm steeds als funtie aanroept...
Hmm... simpel gezegt een classe is een complex data type wat zowel data als functies bevat. Ik was trouwens niet helemaal corrct: ook classen kunnen op de stack worden gealloceerd. Maar in dit geval gebruik je een vector, dat is een lijst van dynamische grootte, en die wordt wel op de heap geallocceerd.quote:Op zondag 29 juli 2012 11:21 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wat bedoel je met classen?
Maar als je een functie vaak callt dan is het dus vaak aan te raden om het in je main te verwerken.. Vind ik wel jammer eigenlijk, want als je het erbuiten doet ziet het er veel overzichtelijker uit.
Maar goed, op naar het volgende probleem.
Bedankt! Nu is het een stuk duidelijker.quote:Op zondag 29 juli 2012 11:33 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Hmm... simpel gezegt een classe is een complex data type wat zowel data als functies bevat. Ik was trouwens niet helemaal corrct: ook classen kunnen op de stack worden gealloceerd. Maar in dit geval gebruik je een vector, dat is een lijst van dynamische grootte, en die wordt wel op de heap geallocceerd.
Vaak is het helemaal niet aan te raden functies die je veel gebruikt in je main te verwerken!! Dat wordt er enorm onoverzichtelijk van. Loop unroling en handmatig inlinen zijn acties die je maar heeeeel zelden nodig hebt.
Als het echter een bottleneck is, kun je overwegen wat overhead weg te nemen. In jouw geval had dat bijvoorbeeld ook gekunt door je vector globaal te maken... Dat scheelt volgens mij ook (twee?) kopieer acties bij het returnen van de vector... Of wat ik vaak doe: de caller een variabele laten alloceren, en een pointer meegeven aan de functie waarin hij z'n resultaat moet wegschrijven.
Daarnaast is het gebruik van dynamische containers als vector<> of string sowieso af te raden als het tijd-critisch is!
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ook hier gaat het weer op de manier waarop je het gebruikt. Als je geen dynamische allocatie nodig hebt, is het inderdaad meestal sneller het niet te doen. Maar als je het wel nodig hebt (grote of onbekend grote input, bijvoorbeeld) dan zijn de dynamische containers een goede keuze.quote:Daarnaast is het gebruik van dynamische containers als vector<> of string sowieso af te raden als het tijd-critisch is!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | #include <iostream> using namespace std; int main() { string mystring = "73"; cout << mystring[0] <<endl; int a=mystring[0]; cout << a; } |
1 2 | 7 55 |
Een string bestaat uit bytes, en a is de eerste byte van je string, te weten de byte die overeenkomt met het ascii-karakter "7". En dat is 48 + 7 = 55, want cijfers lopen in ascii van "0"=48 tot "9"=48+9=57.quote:Op zondag 29 juli 2012 19:10 schreef thenxero het volgende:
Bedankt nog voor de reacties.
Ik loop nu tegen iets heel raars aan. Hoe kan het verschil in output verklaard worden?
[ code verwijderd ]
Geeft als output
[ code verwijderd ]
Oké, en hoe vertaal je dit weer terug naar het juiste getal? Altijd -48?quote:Op zondag 29 juli 2012 19:27 schreef thabit het volgende:
[..]
Een string bestaat uit bytes, en a is de eerste byte van je string, te weten de byte die overeenkomt met het ascii-karakter "7". En dat is 48 + 7 = 55, want cijfers lopen in ascii van "0"=48 tot "9"=48+9=57.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 29 juli 2012 19:29 schreef thenxero het volgende:
[..]
Oké, en hoe vertaal je dit weer terug naar het juiste getal? Altijd -48?
Bedankt, met deze truc is het gelukt om EP9 op te lossen.quote:Op zondag 29 juli 2012 19:38 schreef thabit het volgende:
O zo. Ja, je kan er 48 aftrekken. Iets netter is misschien om '0' (met enkele aanhalingstekens) af te trekken.
1 | Discover the largest product of five consecutive digits in the 1000-digit number. |
'0' is niets anders dan de char die met het ascii-teken '0' overeenkomt. Wordt opgeslagen in een byte en heeft de waarde 48. Zo heeft elke character een numerieke waarde: 'A' is bijvoorbeeld 65, en een spatie ' ' is 32.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Bedankt, met deze truc is het gelukt om EP9 op te lossen.
[ code verwijderd ]
Weet je een goede link waar ik wat meer kan lezen over die '0'? ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.
Duidelijkquote:Op zondag 29 juli 2012 22:08 schreef thabit het volgende:
[..]
'0' is niets anders dan de char die met het ascii-teken '0' overeenkomt. Wordt opgeslagen in een byte en heeft de waarde 48. Zo heeft elke character een numerieke waarde: 'A' is bijvoorbeeld 65, en een spatie ' ' is 32.
Een char is in principe gewoon een byte, maar wordt ook gebruikt om characters mee te representeren.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 | #include <iostream> #include <vector> using namespace std; vector<int> vereniging(vector<int> a, vector<int> b) { vector<int> c=b; for(int k=0; k<a.size(); k++) { int check=-1; int l(0); for(l=0; l<b.size(); l++) { if(a[l]==b[k]) { check++; break; } } if(check<0) { c.push_back(a[k]); } } return c; } int main() { int a[]={3,0,45,55,66}; vector<int> m; m.assign(a,a+5); int b[]={3,4}; vector<int> n; n.assign(b,b+2); cout << vereniging(m,n)[0] << endl << vereniging(m,n)[1] << endl << vereniging(m,n)[2] << endl<< vereniging(m,n)[3] << endl << vereniging(m,n)[4] << endl << vereniging(m,n)[5]; } |
STL heeft een datatype set, zou je ook kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 23:58 schreef thenxero het volgende:
Ik loop weer ergens mee vast. Wat ik wil doen is de vereniging van twee willekeurig grote verzamelingen bepalen. De verzamelingen codeer ik als vectors.
Wat zijn de voordelen van dat datatype? Kan je daar wel makkelijk verenigingen mee maken?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:00 schreef thabit het volgende:
[..]
STL heeft een datatype set, zou je ook kunnen gebruiken.
Jouw code heeft looptijd O(nm), een verzamelingendatatype kan het in O((n+m)log(n+m)).quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:04 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wat zijn de voordelen van dat datatype? Kan je daar wel makkelijk verenigingen mee maken?
Weet je wat copy-constructors zijn en waar ze in je code impliciet aangeroepen worden?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:09 schreef thenxero het volgende:
OK dat moet ik dan maar gaan bestuderen. Zie je zo snel geen fout in mijn algoritme?
Nee.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Weet je wat copy-constructors zijn en waar ze in je code impliciet aangeroepen worden?
Onder andere, maar ook bijvoorbeeld in de functie-aanroep worden ze gebruikt, en in het returnen van die vector.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:12 schreef thenxero het volgende:
[..]
Nee.
edit; even snel gegoogled, bedoel je de regel: vector<int> c=b;?
1 | if(a[l]==b[k]) |
O M Gquote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:18 schreef thabit het volgende:
Punt is dat je die vectors beter als reference kunt passen in de functie, maar daar zit de fout op zich niet. Die zit namelijk hier:
[ code verwijderd ]
Je hebt k en l verwisseld.
Okee, dan zou ik me daar ook over inlezen, dit soort dingen zijn zo ongeveer hétgene waar C++ van aan elkaar hangt.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
O M G. Bedankt!
Ik snap niet echt wat je bedoeld met die reference. Ik weet net pas wat pointers zijn, waar ik ook het nut nog niet echt van snap.
Als hij nog niet zoveel van pointers weet dan is hij eigenlijk niet bekend met Cquote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:31 schreef thabit het volgende:
[..]
Okee, dan zou ik me daar ook over inlezen, dit soort dingen zijn zo ongeveer hétgene waar C++ van aan elkaar hangt.
Dit is wel een goede bron voor de basics van C++ (aangenomen dat je enigszins met C bekend bent): http://www.drbio.cornell.(...)one-html/Frames.html
Bedankt. Ik ben niet bekend met C. Het enige wat ik weet is alles wat hier staat, tot het over pointers gaat. Ik heb daarmee nu de eerste 10 problemen van PE opgelost, dus ik wil nu weer verder leren.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:31 schreef thabit het volgende:
[..]
Okee, dan zou ik me daar ook over inlezen, dit soort dingen zijn zo ongeveer hétgene waar C++ van aan elkaar hangt.
Dit is wel een goede bron voor de basics van C++ (aangenomen dat je enigszins met C bekend bent): http://www.drbio.cornell.(...)one-html/Frames.html
1 | vector<int> vereniging(vector<int> a, vector<int> b) |
1 | vector<int> vereniging(vector<int>& a, vector<int>& b) |
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:57 schreef thabit het volgende:
[...] een reference kan niet 0 zijn [...]
1 | int const &a = 0; |
Okee, okee, maar de C++ standaard definieert geen null references, in tegenstelling tot Java, waar references null by default zijn en ook kunnen veranderen.quote:
Neem dan ook gelijk een constant reference, is wat netter.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 14:08 schreef thabit het volgende:
Een toepassing van references in jouw code zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je
[ code verwijderd ]
vervangt door
[ code verwijderd ]
In het bovenste geval worden er bij het doorgeven van de vectoren copy-constructors op a en b uitgevoerd, en destructors bij het verlaten van de functie. In het onderste geval worden er references naar reeds bestaande vectoren doorgegeven, en hoeven er op a en b geen constructors of destructors te worden uitgevoerd.
Wordt de code daar sneller door? Of wat zijn anders de voordelen?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 14:08 schreef thabit het volgende:
Een toepassing van references in jouw code zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je
[ code verwijderd ]
vervangt door
[ code verwijderd ]
In het bovenste geval worden er bij het doorgeven van de vectoren copy-constructors op a en b uitgevoerd, en destructors bij het verlaten van de functie. In het onderste geval worden er references naar reeds bestaande vectoren doorgegeven, en hoeven er op a en b geen constructors of destructors te worden uitgevoerd.
In het algemeen wel, al kan het nooit kwaad om het te testen.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:27 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wordt de code daar sneller door?
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:08 schreef netolk het volgende:
Voor een goede pointer uitleg kun je ook op youtube kijken dan moet je even zoeken naar pointer fun
Ja zo heb ik het ook geleerd. Dat malloc vond ik al vaag, maar dat is dus voor C.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:58 schreef t4rt4rus het volgende:
in C++ heb je trouwens iets veel beters dan malloc
Daar kan je gewoon dit doen:
int *iptr = new int;
ipv
int *iptr = malloc(sizeof(int));
1 2 3 4 5 6 7 | int *a = new int; int *b = new int[10]; // ... delete a; delete[] b; |
1 2 3 4 5 6 7 | int *a = (int*)malloc(sizeof(int)); int *b = (int*)malloc(sizeof(int)*10); //... free(a); free(b); |
Het is niet vaag. Het enigste wat het doet is memory alloceren voor waar de integer in geplaatst kan worden. Met sizeof(int) vraagt hij de grootte op van een integer in bytes. Met malloc reserveerd hij vervolgens dus die grootte.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:43 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja zo heb ik het ook geleerd. Dat malloc vond ik al vaag, maar dat is dus voor C.
Het nut daarvan begrijp ik nog niet echt...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 09:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Let daarmee op dat je in C++ 2 soorten "free()" hebt!! Als je het verkeerd doet, krijg je memory leaks...
[ code verwijderd ]
versus
[ code verwijderd ]
1 2 | int *i = new int; delete[] i; |
1 2 3 4 | int *i = new int[4]; delete &i[3]; delete[] &i[1]; delete i; |
edit zo te zien niet...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:33 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Het nut daarvan begrijp ik nog niet echt...
En was het niet zo dat je delete[] bij alles kon gebruiken?
[ code verwijderd ]
Oh wacht is het mogelijk om dit te doen?
[ code verwijderd ]
Wat versta je onder verwijderen?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:06 schreef thabit het volgende:
delete verwijdert alleen de int op plek i, delete[] verwijdert de hele array
Ik kijk wel even in mijn C++11 documentation van x aantal euro's...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:43 schreef thabit het volgende:
Wat delete precies dealloceert in dit geval is volgens mij niet door de standaard gedefinieerd. Als delete zo geïmplementeerd is dat het free() gebruikt, dan zal die waarschijnlijk de hele array dealloceren, maar dat is dus allemaal implementatie-afhankelijk.
Nee, volgens mij klopt dit niet. Opzich zijn new en delete niet lastig:quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:11 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat versta je onder verwijderen?
Volgens mij deallocaten delete en delete[] beide een array,
delete callt alleen de destructor van de eerste.
Of denk ik fout?
Hoe ver ben je? Ik heb 1 tm 10 en 12 nu gedaan. Voor 11 moet ik nog uit zien te vogelen hoe je een matrix laadt.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:06 schreef t4rt4rus het volgende:
Ik ben nu ook met Project Euler bezig.
In C++ en asm amd64.
Heb 1 en 2 vandaag gedaan.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:35 schreef thenxero het volgende:
[..]
Hoe ver ben je? Ik heb 1 tm 10 en 12 nu gedaan. Voor 11 moet ik nog uit zien te vogelen hoe je een matrix laadt.
Doe maar via DMquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:37 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Heb 1 en 2 vandaag gedaan.
Wil je mijn oplossing zien?
Nummer 2 is echt nice in asm
Komt dat niet gewoon doordat -9%2 geïnterpreteerd wordt als -(9%2) ?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 17:03 schreef thabit het volgende:
a%b heeft in C hetzelfde teken als a, dus -9 % 2 = -1 en niet 1. Dat is een nogal debiele conventie, het zou alleen van de restklasse van a moeten afhangen, niet van het teken.
Nee, de unaire - heeft prioriteit over %.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:43 schreef thenxero het volgende:
[..]
Komt dat niet gewoon doordat -9%2 geïnterpreteerd wordt als -(9%2) ?
Zover ik weet was dit vroeger afhankelijk van de implementatie: C en C++ gaven geen garanties over het teken van het resultaat als een van de argumenten van de modulo-operator negatief was.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 17:03 schreef thabit het volgende:
a%b heeft in C hetzelfde teken als a, dus -9 % 2 = -1 en niet 1. Dat is een nogal debiele conventie, het zou alleen van de restklasse van a moeten afhangen, niet van het teken.
Dit laat zien waarom je wel wilt dat het resultaat negatief is. Immers, je wilt dat (-10/3) * 3 + (-10%3) == -10 en dat geldt alleen als het resultaat van beide negatief is. Maar ga er in oudere C++ versies dus niet zomaar vanuit dat het resultaat werkelijk negatief is: oppassen dus.quote:5.6.4
The binary / operator yields the quotient, and the binary % operator yields the remainder from the division of the first expression by the second. If the second operand of / or % is zero the behavior is undefined. For integral operands the / operator yields the algebraic quotient with any fractional part discarded; if the quotient a/b is representable in the type of the result, (a/b)*b + a%b is equal to a.
Ik verwacht in de praktijk van niet. De compiler optimaliseert hier ongetwijfeld voor: deze zal dezelfde code genereren voor beide statements.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:25 schreef thenxero het volgende:
Bedankt, dat wist ik niet. Jouw methode is ongetwijfeld sneller omdat er niet gerekend hoeft te worden.
1 2 3 4 5 | 5 / 3 = 1 -5 / 3 = -1 5 % 3 = 2 -5 % 3 = -2 |
Ik heb het even getest door dergelijke expressies miljarden keren uit te voeren. Het blijkt dat de & statement 1.8 keer sneller is dan de % statement, dus er zit wel degelijk verschil in.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 19:05 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ik verwacht in de praktijk van niet. De compiler optimaliseert hier ongetwijfeld voor: deze zal dezelfde code genereren voor beide statements.
Heb je optimalisatieflags meegegeven?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 23:57 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik heb het even getest door dergelijke expressies miljarden keren uit te voeren. Het blijkt dat de & statement 1.8 keer sneller is dan de % statement, dus er zit wel degelijk verschil in.
Nee, ik weet niet hoe dat werktquote:Op zondag 5 augustus 2012 00:00 schreef thabit het volgende:
[..]
Heb je optimalisatieflags meegegeven?
Waar moet ik die -O3 of -O2 neerzetten?quote:Op zondag 5 augustus 2012 00:10 schreef thabit het volgende:
Okee, dan kun je gewoon -O3 (of -O2, is soms sneller) meegeven. Interessant om te kijken of dat nog steeds zo veel tijdsverschil geeft.
Maar dan ook alleen vanwege het probleem met + en -.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:04 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Maar beste manier is gewoon om `x & 1' te gebruiken.
Ben ik niet met je eens. Hiermee doe je namelijk een gevaarlijke aanname, namelijk dat 'oneven' gelijk is aan 'een 1 op het minst significante bit'. Dit is niet altijd zo: kijk bijvoorbeeld naar negatieve getallen in ones' compliment.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:04 schreef t4rt4rus het volgende:
Maar beste manier is gewoon om `x & 1' te gebruiken.
ones' compliment wordt nergens gebruikt... toch?quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:50 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Hiermee doe je namelijk een gevaarlijke aanname, namelijk dat 'oneven' gelijk is aan 'een 1 op het minst significante bit'. Dit is niet altijd zo: kijk bijvoorbeeld naar negatieve getallen in ones' compliment.
Niet dat ik weet inderdaad, maar het punt blijft.quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:54 schreef t4rt4rus het volgende:
ones' compliment wordt nergens gebruikt... toch?
Ok je hebt wel een punt... Maar tochquote:Op zondag 5 augustus 2012 01:56 schreef GS42 het volgende:
[..]
Niet dat ik weet inderdaad, maar het punt blijft.
Misschien iets waar ik zelf een keer flink over gestruikeld ben, namelijk het verschil tussen static_cast en reinterpret_cast en wanneer je welke moet gebruiken. Bijvoorbeeld a) welke je gebruikt om van char naar int te casten, of van void* naar int* en b) waarom. Enig idee?quote:Op zondag 5 augustus 2012 01:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ok je hebt wel een punt... Maar toch
Is er nog iets leuks in C++ waar we over kunnen praten?
templates, classes?
static_cast is om te casten van int naar double, enum naar int, unsiged <-> signed en van derived classes naar base class.quote:Op zondag 5 augustus 2012 02:03 schreef GS42 het volgende:
[..]
Misschien iets waar ik zelf een keer flink over gestruikeld ben, namelijk het verschil tussen static_cast en reinterpret_cast en wanneer je welke moet gebruiken. Bijvoorbeeld a) welke je gebruikt om van char naar int te casten, of van void* naar int* en b) waarom. Enig idee?
1. static_cast. char en int zijn types die hetzelfde weergeven (getallen), het enige verschil is dat een int meer bytes in beslag kan nemen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 03:07 schreef GS42 het volgende:
Dus welke gebruik je om
1. van char naar int en
2. van void* naar int*
te casten en waarom?
Klopt inderdaad. Static_cast kan verschillende dingen doen, maar het converteert altijd tussen gerelateerde typen. Die relatie kan zijn:quote:Op zondag 5 augustus 2012 03:31 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
1. static_cast. char en int zijn types die hetzelfde weergeven (getallen), het enige verschil is dat een int meer bytes in beslag kan nemen.
Ja, dat dacht ik eerst ook. Maar het is dus niet zo: void* is gerelateerd aan alle pointer typen en dus moet je gebruik maken van static_cast. Je hebt gelijk over de functie van reinterpret_cast: deze interpreteert een geheugenadres als een ander type. Hierbij verandert die cast gegarandeerd niets aan het geheugen: alles blijft zoals het is.quote:Ohja was ik nog vergeten te vertellen, reinterpret_cast wil volgens mij alleen maar op pointers omdat deze altijd hetzelfde aantal bytes innemen. char en int kunnen verschillen van grootte en daarom kan een char niet herinterpreteren naar een int.
2. reinterpret_cast omdat je pointer naar een ander type verwijst.
Maar er hoeft helemaal geen werk worden gedaan. Alleen de pointer moet anders geherinterpreteerd worden.quote:Op zondag 5 augustus 2012 11:56 schreef GS42 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Static_cast kan verschillende dingen doen, maar het converteert altijd tussen gerelateerde typen. Die relatie kan zijn:
- Zelfde soort fundamentele datatypes, zoals char en int beide integer-types zijn. Daarbij kan static_cast directe omzetting van bitpatronen gebruiken (waarbij er indien nodig naar beneden wordt afgerond).
- Een base, parent of composite verbinding van inheritance.
- Een constructor of operator Type() van classes.
Simpel gezegd: er moet een manier zijn om van A naar B te komen. Belangrijk om te realiseren is: static_cast<X>(Y) maakt een nieuw X-object aan en initialiseert dit met Y. Ze hoeven dus niet gelijk aan elkaar te zijn.
[..]
Het belangrijke hier is: een int* kan er anders uitzien in het geheugen dan een void* (of X*). Alleen de grootte is gegarandeerd hetzelfde, niet de memory-layout. DIt betekent dat er misschien werk moet worden gedaan om van een void* een int* te maken. En dat doet reinterpret_cast niet.
Een pointer is ook een object, vergeet dat niet. En een void-pointer hoeft niet gelijk te zijn aan een int-pointer, dus moet er mogelijk werk worden gedaan.quote:Maar er hoeft helemaal geen werk worden gedaan. Alleen de pointer moet anders geherinterpreteerd worden.
Het wordt toegestaan omdat void* aan alle pointer-types is gerelateerd. Immers, void *a = &X is altijd geldig.quote:En ik denk dat ze daarom toe staan om te static casten naar een andere pointer type.
Wat zou er gedaan moeten worden dan?quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:16 schreef GS42 het volgende:
[..]
Een pointer is ook een object, vergeet dat niet. En een void-pointer hoeft niet gelijk te zijn aan een int-pointer, dus moet er mogelijk worden gedaan.
Wat er precies gedaan zou moeten worden, maakt niet zoveel uit. Het belangrijke is: C++ geeft geen garanties over pointer-representatie en dus hoeft een X* niet gelijk te zijn aan een Y*. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een pointer naar een fundamenteel datatype (zoals void) er anders uitziet dan een pointer naar een klasse. Dan moet de een echt in de ander omgezet worden. Dit is niet alleen theoretisch, ik heb mensen gesproken die het probleem ook werkelijk in de praktijk zijn tegengekomen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:18 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat zou er gedaan moeten worden dan?
Memory adres is een memory adres wat er op de adres staat maakt helemaal niks uit.
In 1998, 2003 en 2011 zijn er nieuwe 'versies' van C++ uitgekomen waarbij vooral dingen zijn toegevoegd. De basis is volgens mij niet zo sterk veranderd en daarom lijkt het me geen probleem om met zo'n boek te beginnen. (Ik ken het boek verder niet, dus dit is algemeen gesteld.)quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:59 schreef robin007bond het volgende:
Ik heb dit boek thuis nog liggen (van mijn pa):
http://www.bol.com/nl/p/basiscursus-c/666842990/
Basiscursus C++ van L. Ammeraal uit 1997. Is er in de loop der tijd veel veranderd? Zou ik dit boek nog kunnen gebruiken?
Hmm, oké. Duidelijk.quote:Op zondag 5 augustus 2012 13:17 schreef GS42 het volgende:
[..]
In 1998, 2003 en 2011 zijn er nieuwe 'versies' van C++ uitgekomen waarbij vooral dingen zijn toegevoegd. De basis is volgens mij niet zo sterk veranderd en daarom lijkt het me geen probleem om met zo'n boek te beginnen. (Ik ken het boek verder niet, dus dit is algemeen gesteld.)
Wordt vaak gezegd maar is inderdaad niet helemaal waar. Er zijn dingen die in C legaal zijn maar in C++ niet mogen en er zijn zelfs dingen die in C een andere betekenis hebben dan in C++. Dat gezegd hebbende, er zijn wel erg veel overeenkomsten.quote:Veel mensen raden ook aan eerst C te leren, omdat C++ een superset van C zou zijn. De OP zegt eigenlijk van niet en ik heb er ook mijn twijfels bij.
Wat versta jij onder tutorial?quote:Op zondag 5 augustus 2012 13:48 schreef thenxero het volgende:
Volgens mij is het met uitsluitend tutorials op internet ook wel goed te doen.
Ik bedoel gewoon dat je zo'n beetje alles wel op internet kan vinden, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft. Bedankt voor die link trouwensquote:Op zondag 5 augustus 2012 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat versta jij onder tutorial?
Een professor van mij heeft zelf een boek geschreven en deze staat ook gratis op internet
http://www.icce.rug.nl/documents/cplusplus/
Hebben we niet echt veel aan.quote:Op zondag 5 augustus 2012 13:56 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon dat je zo'n beetje alles wel op internet kan vinden, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft. Bedankt voor die link trouwens
Gelukkig bestaat er zoiets als Google om je over die zee van informatie te navigeren.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:00 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Hebben we niet echt veel aan.
Dan kan ik ook zeggen zo'n beetje alles wel op aarde te vinden is.
Maar google weet niet of iets ook waardevolle informatie bevat.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:01 schreef thenxero het volgende:
[..]
Gelukkig bestaat er zoiets als Google om je over die zee van informatie te navigeren.
hehe dat is nou net een site die foute informatie bevat...quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:06 schreef thenxero het volgende:
Ik vond dat deze site waardevolle informatie bevat, en die komt gewoon als eerste resultaat als je op c++ tutorial zoekt.
Dat zal wel, bijna iedere informatiebron bevat foute informatie.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:07 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
hehe dat is nou net een site die foute informatie bevat...
Heb veel C++ experts horen zeggen dat je daar echt niet veel aan hebt.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:08 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat zal wel, bijna iedere informatiebron bevat foute informatie.
Check dit eensquote:Op zondag 5 augustus 2012 14:07 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
hehe dat is nou net een site die foute informatie bevat...
Dat boek is kut, behandelt overerving geloof ik niet eens.quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:59 schreef robin007bond het volgende:
Ik heb dit boek thuis nog liggen (van mijn pa):
http://www.bol.com/nl/p/basiscursus-c/666842990/
Basiscursus C++ van L. Ammeraal uit 1997. Is er in de loop der tijd veel veranderd? Zou ik dit boek nog kunnen gebruiken?
Ah, leuk, jij studeert dus ook in Groningen? Als je de kans hebt, moet je echt de drie-delige C++ cursus van Brokken doen; die begint vast na de zomer weer. Heb ik dus ook gedaan.quote:Op zondag 5 augustus 2012 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat versta jij onder tutorial?
Een professor van mij heeft zelf een boek geschreven en deze staat ook gratis op internet
http://www.icce.rug.nl/documents/cplusplus/
In een basisboek lijkt dat me niet zo'n probleem. Als het de basis wel goed behandelt, lijkt het me nog geen kutboek. Maar nogmaals, ik ken het boek dus niet.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:22 schreef thabit het volgende:
Dat boek is kut, behandelt overerving geloof ik niet eens.
't Is op wel meer punten suboptimaal, dat je C++ op een verkeerde manier aanleert.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:55 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ah, leuk, jij studeert dus ook in Groningen? Als je de kans hebt, moet je echt de drie-delige C++ cursus van Brokken doen; die begint vast na de zomer weer. Heb ik dus ook gedaan.
[..]
In een basisboek lijkt dat me niet zo'n probleem. Als het de basis wel goed behandelt, lijkt het me nog geen kutboek. Maar nogmaals, ik ken het boek dus niet.
Wanneer heb jij die gedaan?quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:55 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ah, leuk, jij studeert dus ook in Groningen? Als je de kans hebt, moet je echt de drie-delige C++ cursus van Brokken doen; die begint vast na de zomer weer. Heb ik dus ook gedaan.
Ik heb de cursus in 2009-2010 gedaan. En ik studeer ook geen informatica hoor (en heb ook niet alle studiepunten voor de cursus erkend gekregen) maar dat is toch geen reden om een leuk vak niet te doen?quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:11 schreef t4rt4rus het volgende:
Wanneer heb jij die gedaan?
edit:
En ja ik studeer in Groningen maar geen informatica.
Oh, ik denk dat ik wel een compleet antwoord kan geven: ja, dat is mogelijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:25 schreef thenxero het volgende:
Ik verwacht geen compleet antwoord... maar is het voor een dummy mogelijk om een GUI te schrijven? Of moet je daar al aardig gevorderd voor zijn? Of is het beter om er niet aan te beginnen en het misschien met C# te doen?
Okequote:Op maandag 6 augustus 2012 18:37 schreef GS42 het volgende:
[..]
Oh, ik denk dat ik wel een compleet antwoord kan geven: ja, dat is mogelijk.
Je hebt wel een pakket nodig dat de GUI-zaken voor je regelt, maar daarna is het gewoon gebruik maken van een interface. Het lastigste is misschien nog wel zo'n pakket installeren. Zelf heb ik wel met Qt gespeeld (nooit iets serieus mee gemaakt), maar als je dat installeert denk ik dat je binnen een uur een voorbeeld hebt aangepast en gecompileerd.
Programmeertechnisch is het niet ingewikkeld; je moet alleen wel willen leren te werken met een nieuw pakket.
Neequote:Op maandag 6 augustus 2012 20:03 schreef thenxero het volgende:
[..]
Oke. Maar is dat Qt niet alleen gericht op mobiele apps?
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat je in C++ dan die GUI moest programmeren. Hoe zit dat dan?quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:04 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Nee
Maar dit heeft niet veel met C++ te maken.
Ja je moet het inderdaad programmeren in C++ of andere taal.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:05 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat je in C++ dan die GUI moest programmeren. Hoe zit dat dan?
Qt is een library die je een API geeft om cross-platform (mobiel, linux, windows, OS X, ...) GUIs te ontwikkelen (andere I/O is ook supported). Andere libraries zijn er natuurlijk ook, bv. linux' X11 API, de Windows API, Java Swing, enzovoorts; sommige zijn beschikbaar voor C, anderen niet.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:05 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat je in C++ dan die GUI moest programmeren. Hoe zit dat dan?
Heeft niet veel met de taal te maken.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:11 schreef thenxero het volgende:
Ik zit nu te klooien met C#. Daar kan je ook vrij makkelijk windowtjes oproepen met wat text en knoppen erin.
Ik wil binnenkort een keertje vraag 11 van PE aanpakken:quote:
Daarvoor moet ik dus een matrix gaan laden. Heb er een beetje op gegoogled, maar er zijn zoveel mogelijkheden met fstream dat ik er niet echt uitkom. Maar heb eerlijk gezegd ook nog niet echt mijn best gedaan.quote:What is the greatest product of four adjacent numbers on the same straight line in the 20 by 20 grid? [grid van getallen]
Zei ik toch?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:14 schreef thenxero het volgende:
Volgens mij werkt ie wel gewoon goed.
edit: briljant programma!! Je kan er direct mee aan de slag. Precies wat ik zocht!
Als je je verveelt, kan je altijd op zoek gaan Herb Sutter's Exceptional C++ (en vervolg), waarin vraagstukken staan voor C++-programmeurs. Het is geen goedkoop boek, maar als je er geen problemen mee hebt, zijn er online ook pdf-versies te vinden. Sommige stukjes zijn een beetje verouderd door C++11, maar het overgrote deel is nog steeds erg nuttig.quote:
Mijn 'oplossing':quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik wil binnenkort een keertje vraag 11 van PE aanpakken:
[..]
Daarvoor moet ik dus een matrix gaan laden. Heb er een beetje op gegoogled, maar er zijn zoveel mogelijkheden met fstream dat ik er niet echt uitkom. Maar heb eerlijk gezegd ook nog niet echt mijn best gedaan.
1 2 3 4 | unsigned matrix[20][20] = { { 8, 2, 22, 97, 38, 15, 0, 40, 0, 75, 4, 5, 7, 78, 52, 12, 50, 77, 91, 8}, [...] }; |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:59 schreef GS42 het volgende:
[..]
Mijn 'oplossing':
[ code verwijderd ]
Dit vond ik minder werk dan de getallen opslaan in een bestand en die daarna inladen. Nooit te moeilijk denken.En heb je dan handmatig overal komma's gezet? (Dat is wel takkenwerk)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wou sowieso nog leren hoe ik een matrix moet laten omdat ik dat later nog wil gebruiken, dus dit was een mooi moment om het alvast te leren. Het is me ondertussen gelukt om de matrix te laden, ik krijg alleen nog het foute antwoord.
Ha, nee joh. Gewoon find/replace en de spaties vervangen door een komma en een spatie.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
En heb je dan handmatig overal komma's gezet? (Dat is wel takkenwerk)
Ah, dan doe je het netter dan ik.quote:Ik wou sowieso nog leren hoe ik een matrix moet laten omdat ik dat later nog wil gebruiken, dus dit was een mooi moment om het alvast te leren. Het is me ondertussen gelukt om de matrix te laden, ik krijg alleen nog het foute antwoord .
Ik was vergeten dat diagonaal ook van linksonder naar rechtsboven kan zijnquote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het is me ondertussen gelukt om de matrix te laden, ik krijg alleen nog het foute antwoord.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | #include <iostream> #include <vector> using namespace std; int main() { vector<int> a; a.push_back(1); a.push_back(2); a.push_back(3); a.push_back(4); a.push_back(5); a.push_back(6); int size = a.size(); a.clear(); for(int i=0; i<size; i++) { a.push_back(0); } a.clear(); a.push_back(55); a.push_back(66); cout << a[0] << " " << a[1] << " " << a[2] << " " << a[3] << " " << a[4] << " " << a[5]; return 0; } |
1 | fill(a.begin(), a.end(), 0); |
1 | cout << a[0] << " " << a[1] << " " << a[2] << " " << a[3] << " " << a[4] << " " << a[5]; |
Ik krijg als outputquote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:41 schreef GS42 het volgende:
[ code verwijderd ]
Je leest hier voorbij de grenzen van de vector. In je voorbeeld heeft a op dit moment maar 2 waarden, namelijk 55 en 66. Dus verder dan a[1] ( < a.size() ) mag je niet lezen.
En verder lijkt je code prima: met vector.clear() maak je de vector helemaal leeg.
1 | 55 66 0 0 0 0 |
Met verwijderen bedoel ik dat het niet meer bestaat. Dus dat ik weer opnieuw kan zeggen:quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:41 schreef thabit het volgende:
Je kan zoiets doen:
[ code verwijderd ]
Maar 't is me niet geheel duidelijk wat je met verwijderen bedoelt.
1 | vector<int> a; |
Dat eerste is mogelijk, dat tweede klopt niet en het derde is gegarandeerd. Dat de nullen blijven staan mag C++ doen: de lengte van de vector is echter wel veranderd: controleer maar met vector.size():quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik krijg als output
[ code verwijderd ]
Die nullen blijven staan en de vector is dus niet kleiner geworden. Ik krijg ook geen error dat ik buiten de grenzen zit of zo.
1 2 3 4 5 6 | std::vector<int> a; for (int idx = 0; idx < 10; ++idx) a.push_back(idx); std::cout << "Vector size: " << a.size() << '\n'; a.clear(); std::cout << "Vector size: " << a.size() << '\n'; |
1 2 3 | vector<int> a; // code a = vector<int>(); // nu is a een nieuwe, lege vector |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met a.swap(std::vector<int>()); (a = std::vector<int>();)quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:43 schreef thenxero het volgende:
[..]
Met verwijderen bedoel ik dat het niet meer bestaat. Dus dat ik weer opnieuw kan zeggen:
[ code verwijderd ]
alsof ie nog niet bestaat. Of dat ik de vector weer kan gebruiken alsof hij nooit bestaan heeft.
Dit heb ik nu opgelost. Nu krijg ik geen errors/failures meer maar klopt de optelling niet meerquote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:02 schreef thenxero het volgende:
Wacht, nu zie ik opeens iets. Ik probeer toegang te verkrijgen tot vec2[-1].
Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat bij een optelling het resulterende getal soms langer wordt...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:37 schreef thenxero het volgende:
Dit heb ik nu opgelost. Nu krijg ik geen errors/failures meer maar klopt de optelling niet meer. Misschien maar even pauze nemen, want ik zie niks meer.
Heheheheh, dit is eigenlijk een goede oefening. Lees hoe een vector werkt en dan krijg je door wat er hier gebeurt. Het korte antwoord is dat clear() wel goed is, en dat de []-operator geen enkele check uitvoert (want performance); als je wel boundary-checks wilt hebben, gebruik dan at(i).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik krijg als output
[ code verwijderd ]
Die nullen blijven staan en de vector is dus niet kleiner geworden. Ik krijg ook geen error dat ik buiten de grenzen zit of zo.
Ja, had daar al voor gecorrigeerd... maar toch gaat er nog iets mis.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:41 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat bij een optelling het resulterende getal soms langer wordt...
Hier is overigens waar C++ references voor heeft geintroduceerd; gebruik beterquote:void add(vector<int>* vec1, vector<int>* vec2)
1 | void add(vector<int> &vec1, vector<int> &vec2) |
Thanks.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:54 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Hier is overigens waar C++ references voor heeft geintroduceerd; gebruik beter
[ code verwijderd ]
en vervang de derefs (->'s) door gewone punten voor hetzelfde resultaat (semantisch), maar schonere code (en vrijheid voor de compiler iets anders te doen dan pointers passen, mocht er iets beters te doen zijn).
Dat is vast niet zo leerzaam als dit geklooiquote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:56 schreef thabit het volgende:
Voor grote getallen zijn er libraries zoals MPIR.
Alles kan, maar zonder ervaring kan het allemaal iets minder vlot.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:56 schreef Carlos93 het volgende:
Hallo,
Ik loop al een tijd met een idee om een programma te maken in c++. Ik weet echter niet of het haalbaar is in c++. Het gaat erom dat het veel informatie van Google en social media moet weten te plukken, het te organiseren en er ook grote hoeveelheden weer kan uploaden naar de dit soort sites.
In hoeverre is dit mogelijk in c++ of raden jullie me voor dit soort toepassingen een andere programmeertaal aan?
Goed punt, en niet dat alleen; de beschrijving van C++ (een 'verbetering' op C) slaat ook de plank volledig mis. Het is een andere taal dat C als subset heeft puur omdat C veelgebruikt is. Tegenwoordige tijd. C is nog altijd populair in bij high-performance toepassingen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:28 schreef GS42 het volgende:
Trouwens, nu we toch weer richting een nieuw vervolg gaan, vind ik wel dat we het eens serieus over die OP moeten hebben. Verschillende dingen:
- Waarom die plaatjes van Dummies-boeken? Die boeken zijn toch nooit het onderwerp geweest van dit topic? Wat is het nut?
- De opmerking "beperk je niet tot [...]" is wat denigrerend. Een duidelijke omschrijving van wat voor informatie behulpzaam is bij een vraag, lijkt op z'n plaats.
- Het "vorig topic" gedeelte is toch overbodig nu het een reeks is? En maken mods het nog steeds centraal?
- Die FAQ is ... tenenkrommend slecht. Serieus, print het uit, verbrand het en begin overnieuw.
- Het "handige links" gedeelte is een goed idee, maar de uitvoering laat te wensen over. Een verzameling van goede links die in de topics zijn genoemd is echter prima.
Samenvattend: ik geloof niet dat er iets nuttigs in staat en verscheidene contra-productieve dingen. Zullen we eens een nieuwe schrijven? Wie wil wat doen?
Dat is inderdaad een onderdeel van de FAQ dat ik graag veranderd zou zien.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:45 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Goed punt, en niet dat alleen; de beschrijving van C++ (een 'verbetering' op C) slaat ook de plank volledig mis. Het is een andere taal dat C als subset heeft puur omdat C veelgebruikt is. Tegenwoordige tijd. C is nog altijd populair in bij high-performance toepassingen.
Ik zou het niet in c++ doen. De ratio werk/profijt is erg laag. Ga liever werken in visualbasic of C# (windows only) , Javascript (kan prima wat jij wil), Java (klotetaal, maar goed crossplatform te krijgen). c++ is handig als je echt programmeren wil leren of als je zeer geavanceerde technieken wil gebruiken of veel snelheid nodig hebt. Anders mijns inziens zonde van je tijd.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:56 schreef Carlos93 het volgende:
Hallo,
Ik loop al een tijd met een idee om een programma te maken in c++. Ik weet echter niet of het haalbaar is in c++. Het gaat erom dat het veel informatie van Google en social media moet weten te plukken, het te organiseren en er ook grote hoeveelheden weer kan uploaden naar de dit soort sites.
In hoeverre is dit mogelijk in c++ of raden jullie me voor dit soort toepassingen een andere programmeertaal aan?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | void add(vector<int>& a, vector<int>& b) { vector<int>::iterator k; vector<int>::iterator l; for(k=b.rbegin(); k<b.rend(); ++k) { for(l=a.rbegin(); l<a.rend(); ++l) { *k+=*l; if(*k>9 && !(*k==b.rend())) { *k%=10; *(--k)-=1; } else if(*k>9 && *k==b.rend()) { a.insert(a.begin(),1); } if(l==a.rbegin()) break; } if(k==b.rbegin) break; } } |
1 2 3 | C:\Documents and Settings\...\C++\test\main.cpp|10|error: no match for 'operator=' in 'k = std::vector<_Tp, _Alloc>::rbegin() [with _Tp = int, _Alloc = std::allocator<int>]()'| |
Ah, dat eerste scheelt alweer een hoop errors. Heb nu geen errors meer maar het antwoord lijkt nergens op. Maar dat is logisch, heb er een rommeltje van gemaakt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:42 schreef GS42 het volgende:
De functies rbegin() en rend() leveren reverse_iterators op. Als je deze werkelijk wilt, dan moet je de declaraties van k en l veranderen van iterators naar reverse_iterators.
De fout zegt dat de compiler geen operator= kan vinden die een reverse_iterator aan een iterator-type toe kan kennen, wat natuurlijk klopt.
Waarom niet? Doen ze hier ook.quote:Let ook op dat je bij iterators geen < (of anderen) wilt gebruiken, alleen maar == en !=.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | void add(vector<int>& a, vector<int>& b) { vector<int>::reverse_iterator k; vector<int>::reverse_iterator l; k=a.rbegin(); l=b.rbegin(); while(!(k==a.rend()) && !(l==b.rend())) *k+=*l; if(*k>9 && !(k==b.rend())) { *k-=10; *(++k)++; } else if(*k>9 && k==b.rend()) { b.insert(b.begin(),1); } ++k; ++l; } |
Er zijn verschillende soorten iterators en ze ondersteunen niet allemaal dezelfde operaties. Omdat iterators vaak gebruikt worden om algemene dingen te doen (bijvoorbeeld: nieuwe elementen toevoegen aan een willekeurige container) is het het beste om jezelf aan te leren de meest algemene vorm te gebruiken, zodat je later geen rare problemen krijgt.quote:
1 2 3 4 | itt const end = s.end(); for (itt i = s.begin(); i != end; ++i) { // code } |
1 2 3 | for (size_t idx = 0; idx < a.size(); ++idx) { // code } |
Sorry.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 14:15 schreef thenxero het volgende:
Dat ook nog. Wat een drama.... dit bewaar ik voor een regenachtige zondag.
Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:58 schreef thenxero het volgende:
Dat is vast niet zo leerzaam als dit geklooi
Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:
Weet iemand hoe de overflow kan opvangen met C++?
In amd64 kan je gewoon 2 registers gebruiken op resultaat op te slaan.
Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)
Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:52 schreef GS42 het volgende:
[..]
Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.
Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:53 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?
Wat als je vectoren niet even lang zijn?quote:while(!(k==a.rend()) && !(l==b.rend()))
Kan k==b.rend() uberhaupt op dit punt?quote:if(*k>9 && !(k==b.rend()))
Cute, maar nu lopen je iterators niet gelijk en dus..?quote:*(++k)++;
b?quote:b.insert(b.begin(),1);
Ja dacht ik al. Nouja kan wel inline asm gebruiken.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:
Weet iemand hoe de overflow kan opvangen met C++?
In amd64 kan je gewoon 2 registers gebruiken op resultaat op te slaan.
Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)
Ik zou de vector::resize method gebruiken om de vectoren groot genoeg te maken. Dat scheelt je weer wat if statements waardoor je code eenvoudiger wordt en je minder snel bugs krijgt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:38 schreef thenxero het volgende:
Een nieuwe poging vectors bij elkaar op te tellen alsof het getallen zijn. Dus bijvoorbeeld, als
a = {9, 8, 6, 4}
b = {9, 6, 7}
Dan wil ik dat de functie add(a,b) ervoor zorgt dat b = {1, 0, 8, 3, 1}. De functie moet in ieder geval werken voor vectors b die minstens even lang zijn als a. De moeilijkheid zit hem in de verschillende lengtes van de vector. Volgens mij is dit de beste methode om daarmee om te gaan, alleen krijg ik nog wat errors waar ik geen touw aan vast kan knopen.
Ik kan natuurlijk ook gewoon u_int64, u_int32 gebruiken etc.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.
Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.
Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.
size_t is ook 64bit.
Klinkt wel leuk, maar ik weet niet of je veel aan me hebtquote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:17 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.
Wil je mee helpen?
Heb je git?
Ja daar zit het probleem dus...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.
Het punt is dat assembler ook compleet van je architectuur afhangt; dat is als zodanig ook niet echt een oplossing.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:08 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja daar zit het probleem dus...
1 2 3 4 5 | uint64_t x, y; unsigned __int128 z; x = y = 0xffffffffffffffff; z = static_cast<unsigned __int128>(x) * y; |
Ja ik weet dat het geen ISO is.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:41 schreef trancethrust het volgende:
Sure, maar het is niet ANSI en het blijft uitstel van executie in de zin van hierboven.
Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 20:45 schreef t4rt4rus het volgende:
Of is er een andere mogelijk om de grootste integer te krijgen en een integer die 2 keer zo klein is.
Ja ik wil ook niet vast zitten op een bepaalde grootte.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 20:53 schreef GS42 het volgende:
[..]
Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.
Het is zonde om je zo vast te zetten op een bepaalde grootte int.
Dat werkt, maar dan moet je dus wel voor een nieuw type een nieuwe template-specificatie maken etc.quote:
De onderste helft is sizeof(Type) * 4 bits en de maximale waarde is dus 2^(sizeof(Type) * 4). Zolang je daaronder zit, zit je veilig. Als je daar overheen gaat (of het raakt), schuif je de overflow naar het volgende getal.quote:Jij zegt zelf dat je een willekeurige gebruikt, maar hoe weet je dat je dat onderste helft van de bits gebruikt?
Hoe gebruik je eigenlijk een non-standard library? Ik probeer deze nu te gebruiken, maar het lukt me niet eens om het te laden. Op google en in de manual kom ik alleen maar dingen tegen die ik niet snap of die ik niet wil.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:56 schreef thabit het volgende:
Voor grote getallen zijn er libraries zoals MPIR.
Op wat voor systeem zit je? Als je op Linux zit, dan zit zulke software wel in software manager (zoek bijvoorbeeld op GMP, de The GNU Multiple Precision Arithmetic Library; verreweg de snelste). Dan wordt alles goed voor je geinstalleerd.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 20:58 schreef thenxero het volgende:
Hoe gebruik je eigenlijk een non-standard library? Ik probeer deze nu te gebruiken, maar het lukt me niet eens om het te laden. Op google en in de manual kom ik alleen maar dingen tegen die ik niet snap of die ik niet wil.
Ik heb nu de library gedownload... en dan twee keer iets uitgepakt. Nu heb ik dus een hele berg aan bestandjes, waarvan ik geen idee heb wat ik er precies mee moet doen.
Ja, maar die instructies kan ik niet volgen. Het is net alsof je ergens commando's moet invoeren, zoals:quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:33 schreef thabit het volgende:
Ga eerst op zoek naar een file genaamd README of INSTALL of iets dergelijks, en lees die.
1 2 3 | ./configure make make check |
Leuk dit soort codetaal maar dit zegt me niksquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:49 schreef t4rt4rus het volgende:
Aptitude install libgpm-dev
En succes
Laat me raden: je hebt Windows?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja, maar die instructies kan ik niet volgen. Het is net alsof je ergens commando's moet invoeren, zoals:
[ code verwijderd ]
Maar hoe en waar is me een raadsel.
Bijvoorbeeld met MinGW of Cygwin, allebei een port van GCC naar Windows.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:19 schreef thabit het volgende:
Maar in een andere post zei je dat je gcc had. Hoe doe je dat dan met Windows?
Misschien zeg ik iets heel doms nu, ik ben een absolute Windows-n00b.
GNU GCC is de compiler die ik standaard krijg in code::blocks. Ik heb daar niks speciaals voor gedaanquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:19 schreef thabit het volgende:
Maar in een andere post zei je dat je gcc had. Hoe doe je dat dan met Windows?
Misschien zeg ik iets heel doms nu, ik ben een absolute Windows-n00b.
MinGW ken ik niet, wel Cygwin. Cygwin heeft bij mijn weten geen 64-bits-ondersteuning. Heeft MinGW dat wel?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:22 schreef GS42 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld met MinGW of Cygwin, allebei een port van GCC naar Windows.
Volgens mij zijn er experimentele ports van de 64-bits compiler, maar het is niet gemakkelijk aan de praat te krijgen en je wordt er niet gelukkig van. Verder is het wel een mooi systeem en installeert het nu al standaard gcc4.7 (zonder std::thread though).quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:27 schreef thabit het volgende:
MinGW ken ik niet, wel Cygwin. Cygwin heeft bij mijn weten geen 64-bits-ondersteuning. Heeft MinGW dat wel?
Misschien ben je wel een goede testpersoon voor mijn klasses, je lijkt wel in de doelgroep te vallen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:40 schreef thenxero het volgende:
Maar wat heeft dit voor een consequenties voor mij?
Of is er een andere vrij eenvoudige manier om met grote getallen om te gaan? Ik moet PE probleem 13 en 20 toch ook wel zonder non-standaard libraries kunnen oplossen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | #include <iostream> #include "unlimited_int.h" // Print all primes below 2000 very inefficiently. bool is_prime(Unlimited::Int const &n) { if (n < 2) return false; Unlimited::Int sqrt_n = n.sqrtc(); for (Unlimited::Int i = 2; i <= sqrt_n; ++i) { if (n % i == 0) return false; } return true; } int main() { for (Unlimited::Int n(1); n < 2000; ++n) { if (is_prime(n)) std::cout << "Prime: " << n << '\n'; } } |
Heb het geprobeerd, maar ik krijg een overflow aan errors. Meer dan 50 wil ie niet weergevenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:50 schreef GS42 het volgende:
[..]
Misschien ben je wel een goede testpersoon voor mijn klasses, je lijkt wel in de doelgroep te vallen.
Als je wilt, kan je ze via http://code.google.com/p/unlimited-int/ downloaden. De code is klaar, de documentatie nog niet. Via 'downloads' kan je unlimited_int.h downloaden en dat is eigenlijk alles dat je nodig hebt. Een voorbeeldje van gebruik:
[ code verwijderd ]
(Compileer met -std=c++11.)
Je kunt Unlimited::Int gewoon als int gebruiken. Als je het wilt proberen en er iets onduidelijk is, moet je mij maar even vragen want de documentatie is dus nog niet af.
(Trouwens, als jullie commentaar op de broncode willen leveren, is dat natuurlijk ook gewenst. Kijk dan alleen niet in unlimited_int.h maar bekijk de code via 'Source' -> 'Browse' want van die header file word je gek.)
Wat ze bij 20 doen is:quote:Op zondag 12 augustus 2012 00:20 schreef thenxero het volgende:
Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn, >70 000 mensen hebben die opgelost. Er zitten problemen bij die veel minder mensen hebben opgelost waar ik geen moeite mee heb.
Dank je wel voor het uitproberen. Ik zal zelf eens Code::Blocks installeren en kijken of ik kan vinden wat er mis gaat.quote:Op zondag 12 augustus 2012 00:04 schreef thenxero het volgende:
[..]
Heb het geprobeerd, maar ik krijg een overflow aan errors. Meer dan 50 wil ie niet weergeven. Ik heb gewoon jouw code van die priemgetallen geplakt, en de instructies gevolgd.
Bijna alle errors hebben trouwens met elkaar gemeen dat er d_number instaat. Steeds een herhaling van dat ie niet in de scope zit, of geen member is van de class Unlimited::Uint.
Ietwat nutteloos om hier neer te zetten, niet? Het is niet alsof het antwoord gecontroleerd moet worden: je weet wanneer het goed is. Alleen om te laten zien dat je het kan? Beetje flauw.quote:Op zondag 12 augustus 2012 01:59 schreef t4rt4rus het volgende:
Dit is trouwens het antwoord van vraag 13
[...]
Was om te laten zien hoe groot het getal word. (Het antwoord staat er niet in...)quote:Op zondag 12 augustus 2012 02:31 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ietwat nutteloos om hier neer te zetten, niet? Het is niet alsof het antwoord gecontroleerd moet worden: je weet wanneer het goed is. Alleen om te laten zien dat je het kan? Beetje flauw.
Dat is misschien het beste, misschien heb ik dat in de toekomst ook nog voor andere dingen nodig. Hoe installeer die nieuwe gcc?quote:Op zondag 12 augustus 2012 13:57 schreef ari_zahav het volgende:
Je kan trouwens makkelijk een nieuwe gcc toevoegen aan code::blocks btw
Haha, wolfram alpha gebruiken is wel heel flauw. Maar dat verklaart wel waarom zoveel mensen het hebben opgelostquote:Op zondag 12 augustus 2012 01:36 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat ze bij 20 doen is:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=100!
En dan string copieren en alles optellen.
En voor dertien heb je alleen maar de eerste 13-15 cijfers nodig van alle 100 nummers.
Maar dan wel op een 64bit PC.
Op 32bit lukt dat niet echt...
Misschien kan je hier wat mee https://code.google.com/p/mingw-builds/downloads/listquote:Op zondag 12 augustus 2012 14:43 schreef thenxero het volgende:
[..]
Haha, wolfram alpha gebruiken is wel heel flauw. Maar dat verklaart wel waarom zoveel mensen het hebben opgelost
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |