abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109020336

Nu mét gratis web-support!

Als je vragen hebt over C of C++, dan zit je hier goed met een (hopelijk later grote) kliek guru's.
Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt. ;)

En onthoud: lieve modjes maken dit topic centraal! O+

Vorige delen:
[C(++)] voor dummies - Deel 1
[C(++)] voor dummies - Deel 2
[C(++)] voor dummies - Deel 3
[C(++)] voor dummies - Deel 4

:? FAQ :?

:? Ik wil beginnen met C/C++, wat voor IDE is het beste voor mij?
Dat ligt eraan. Als je alléén voor MS Windows wilt gaan developen, is Visual Studio de beste optie. Deze kun je bovendien als je student bent via Microsoft DreamSpark of MSDN Academic Alliance gratis downloaden. :)
Wil je echter cross-platform (dat wil zeggen: voor b.v. Windows én Linux, of Linux én Mac) gaan developen, dan zijn Dev-C++ en Code::Blocks de beste optie voor C++. Eclipse (ook voor C) en NetBeans zijn ook goede keuzes, alleen zijn deze meer op Java gericht. Een ander IDE, van Nokia's hand, is Qt Creator. Dit IDE maakt gebruik van het Qt-framework, een set van functies, types, variabelen etc. om programmeren makkelijker te maken. Dit framework is cross-platform. :)

:? Hoe gebruik ik x/wat houdt y in?
Stop! Voor vragen hoe je bepaalde ingebouwde functies, types of classes gebruikt kun je de C referentie of de C++ referentie gebruiken. Hier staat alles in wat je nodig hebt. :)

:? Wat is het verschil tussen C en C++?
C++ is, eenvoudig gezegd, een nieuwere versie van C (vandaar ook de naam, C++ wil zeggen: verhoog de waarde van C met 1). Het biedt onder andere betere klasse-ondersteuning en verschillende nieuwe types, zoals vectors en maps, om er maar een paar te noemen.
Als je wilt beginnen met leren, is C++ beter, want C wordt eigenlijk niet vaak meer gebruikt.

:? Wat is het Windows SDK?
Het Windows SDK is een set van functies, gemaakt door Microsoft, om het programmeren voor Windows te vereenvoudigen.
Als je ervoor kiest het Windows SDK te gebruiken, houd er dan rekening mee dat je applicatie Windows-only wordt!
Je kunt de laatste versie hier vinden ter download. :)

Handige links:

Referenties en tutorials:
Leer C en/of C++ (engels)
Leer programmeren met het Windows SDK (engels)
Info over het Windows SDK (engels)

Deze OP vind je hier.

[ Bericht 1% gewijzigd door FastFox91 op 12-03-2012 19:12:02 ]
pi_109020352
Laatste berichten van het vorige topic:
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 18:24 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Is dit de beste IDE of zijn er nog meer die geschikt zijn?
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 18:56 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Qt is niet alleen een IDE, maar ook een UI cross-platform framework. http://qt.nokia.com/products/

[ Bericht 7% gewijzigd door FastFox91 op 12-03-2012 19:20:22 ]
pi_109020491
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 18:22 schreef thabit het volgende:

[..]

Die parameters worden direct aan main() gevoerd. Ik zie niet waarom je allerlei vage libraries daarvoor nodig zou hebben.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
while( ( opt = getopt( argc, argv, "f:s" ) ) != -1 ) {
    switch( opt ) { 
        case f':  // input file
            // iets
            break;
        case 's':
            // iets
            break;
     }
}
Wat moet ik dan aanpassen zodat ik niet meer -s moet doen maar -scan? In dat 'case' stukje is het gewoon s -> scan, maar hoe pas ik het aan in de getopt functie?

Of bedoel je dat ik sowieso geen getopt moet gebruiken?
pi_109050850
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:01 schreef FastFox91 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Wat moet ik dan aanpassen zodat ik niet meer -s moet doen maar -scan? In dat 'case' stukje is het gewoon s -> scan, maar hoe pas ik het aan in de getopt functie?
Als je 's' naar "scan" verandert, krijg je hier een compileerfout omdat opt (in de switch) een character is. Ik denk dat je het beste getopt_long (de eerste google-hit...) kunt gebruiken.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_109050977
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:47 schreef GS42 het volgende:

[..]

Als je 's' naar "scan" verandert, krijg je hier een compileerfout omdat opt (in de switch) een character is. Ik denk dat je het beste getopt_long (de eerste google-hit...) kunt gebruiken.
Dat snap ik, en die getopt_long had ik ook gevonden, maar thabit zegt dat het niet nodig is om andere libraries te gebruiken.
pi_109051016
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:01 schreef FastFox91 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Of bedoel je dat ik sowieso geen getopt moet gebruiken?
Iets als getopt heb je niet echt nodig. Het lijkt er vooral op dat dat gemaakt is om een soort standaard voor command line opties te definiëren. Maar je kan net zo makkelijk, zo niet makkelijker, met de hand de opties parsen.
pi_109051063
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 10:05 schreef netolk het volgende:
Klopt het dat std::thread nog niet werkt voor g++ onder windows?
Oh, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Nee, MinGW zal de threads nog wel niet ondersteunen omdat dit een hele nieuwe aanpak van de compiler vereist. MinGW heeft altijd geprobeerd standaard C(++) te ondersteunen, maar heeft altijd gezegd POSIX-dingen (zoals file system en threads) te laten voor wat het is en dus niet te ondersteunen.

Nu C++ zelf threads ondersteunt, moeten ze hier wel iets mee. Ik denk dat het nog wel even kan duren voordat MinGW iets met threads doet.
pi_109051192
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:51 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Dat snap ik, en die getopt_long had ik ook gevonden, maar thabit zegt dat het niet nodig is om andere libraries te gebruiken.
Het is niet nodig, nee. Zoals je waarschijnlijk weet, kan je de command-line argumenten lezen via de eerste en tweede parameter van de main(). Maar dat betekent dat je ze wel zelf moet parsen. Dit is niet heel veel werk, maar ook werk dat je prima uit handen kunt geven. Gewoon doen wat je zelf het gemakkelijkste vindt werken, zou ik zeggen.
pi_109052132
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 08:21 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Een vraagje aan de mensen met verstand van C++:

Ik wil leren ontwikkelen in C++. Hoe zijn jullie begonnen? En kan ik C++ applicaties werkende krijgen op Linux én Windows?
Ik ben begonnen met een flinke cursus van een half jaar lang, zeker 8 uur per week. Daarvoor had ik met andere programmeer- en scripttalen gewerkt. C++ is aan de ene kant een goede taal om mee te beginnen omdat het een redelijk consistente en bekende taal is, maar aan de andere kant ook een lastige, vooral omdat het zo groot is.

Als je het echt wilt leren, raad ik aan om een paar goede boeken uit de winkel of de bieb te halen en geen tijd verspillen met online lesprogramma's of dergelijke. Vrijwel alle online C++-cursussen die ik heb gezien, bevatten flinke fouten. Zie bijvoorbeeld Stroustrups suggesties. Zijn eigen boek, Principles and Practice Using C++, is ook aan te raden.

Bovendien raad ik aan om geen IDE te gebruiken terwijl je C++ leert. Deze verstopt namelijk veel van wat er nu eigenlijk gebeurt, waardoor je leert werken met een programma en niet met C++. Als je wilt, kan je later natuurlijk overstappen. (Let op, ik ben wel lichtelijk bevooroordeeld omdat ik een hekel heb aan IDE's.)

En als laatste: Ja, je kunt programma's werkend krijgen voor Windows en Linux. Simpele programma's die alleen standaard C++ gebruiken, zullen sowieso op elk besturingsysteem werken. Als je ingewikkelder dingen wilt, zoals werken met een GUI of het filesystem, dan wordt het wat lastiger en ben je meestal afhankelijk van externe libraries, zoals Qt of Boost. Hiermee kan je prima werken, maar alles naar je zin maken is soms lastig. Vergelijk het met (ingewikkelde) HTML schrijven die er in elke browser hetzelfde uitziet: het kan wel maar is soms een hoop geknoei.
pi_109053134
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 08:13 schreef netolk het volgende:

[..]

maar dit stukje code blijft wel een error geven:
[ code verwijderd ]

dan geeft ie dus de volgende error:
[ code verwijderd ]

De code die je post, geeft bij mij andere compileerfouten. Zou je een minimaal voorbeeld kunnen geven - met een main() - die jouw compileerfout geeft?

De foutmelding impliceert dat je een verkeerde toekenning doet, zoals
1int() = 23;
Hierbij ken je een waarde toe aan een anonieme variabele (wat natuurlijk niet kan).
  dinsdag 13 maart 2012 @ 20:36:27 #11
189216 netolk
maar dan andersom
pi_109063362
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:43 schreef GS42 het volgende:

[..]

De code die je post, geeft bij mij andere compileerfouten. Zou je een minimaal voorbeeld kunnen geven - met een main() - die jouw compileerfout geeft?

De foutmelding impliceert dat je een verkeerde toekenning doet, zoals
[ code verwijderd ]

Hierbij ken je een waarde toe aan een anonieme variabele (wat natuurlijk niet kan).
Dat bleek het idd te zijn, na veel zoeken (en in back-ups kijken) bleek dat er inderdaad ergens een & was verdwenen...

Das dan wel het kutte aan die nieuwe compiler:
1
2
error: new declaration 'long unsigned int Threader_Key(void*)' 
error: ambiguates old declaration 'long unsigned int Threader_Key(void*)'
Kan nu dus geen Threads meer maken omdat de "ambiguates old declaration" niet meer ondersteund word maar de std::Thread ook nog steeds niet...
Beware of the Raping Zebra's
  woensdag 14 maart 2012 @ 14:50:49 #12
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_109089674
Ik ben het wel met de compiler eens: ik vind 'long unsigned int' ook een raar datatype. Waarom kies je niet voor int of long (al dan niet unsigned)?

Volgens mij is "long int" echt al heul lang depricated?

(edit: los daarvan heb ik geen idee of dat ook daadwerkelijk jouw compileer probleem is)

edit2: Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/C_data_types is het "unsigned long int" en niet "long unsigned int"
pi_109092122
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben het wel met de compiler eens: ik vind 'long unsigned int' ook een raar datatype. Waarom kies je niet voor int of long (al dan niet unsigned)?

Volgens mij is "long int" echt al heul lang depricated?

(edit: los daarvan heb ik geen idee of dat ook daadwerkelijk jouw compileer probleem is)

edit2: Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/C_data_types is het "unsigned long int" en niet "long unsigned int"
'long' is een verkorte vorm van 'long int', net zoals 'short' een korte naam is voor 'short int'. Ze zijn dus hetzelfde. Ook de volgorde van de signed/unsigned of eventuele cv-qualifiers heeft veel vrijheid. Zo mag het volgende:

1long int signed volatile long const x = 0;

(Wie weet (a) welk fundamenteel datatype dit is en (b) waarom deze declaratie qua betekenis raar is?)

Dus een 'long unsigned int' is precies hetzelfde als een 'unsigned long'.
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:04:17 #14
189216 netolk
maar dan andersom
pi_109094680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:03 schreef GS42 het volgende:

[..]

'long' is een verkorte vorm van 'long int', net zoals 'short' een korte naam is voor 'short int'. Ze zijn dus hetzelfde. Ook de volgorde van de signed/unsigned of eventuele cv-qualifiers heeft veel vrijheid. Zo mag het volgende:
[ code verwijderd ]

(Wie weet (a) welk fundamenteel datatype dit is en (b) waarom deze declaratie qua betekenis raar is?)

Dus een 'long unsigned int' is precies hetzelfde als een 'unsigned long'.
a) Ik weet niet precies wat volatile doet, maar ik zou zeggen dat je een constante integer hebt die zowel positief als negatief kan zijn (signed) en de grootte van long long heeft (en als waarde 0)
b) Ik weet niet precies wat volatile doet, dus geen idee
pi_109095254
Bedankt voor de reacties GS42 en thabit.
pi_109095763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:04 schreef netolk het volgende:

[..]

a) Ik weet niet precies wat volatile doet, maar ik zou zeggen dat je een constante integer hebt die zowel positief als negatief kan zijn (signed) en de grootte van long long heeft (en als waarde 0)
b) Ik weet niet precies wat volatile doet, dus geen idee
Volatile wil zeggen dat de waarde van de variabele door een extern proces veranderd kan worden en dat de compiler bij het optimaliseren daar dus rekening mee moet houden.
  woensdag 14 maart 2012 @ 23:01:48 #17
189216 netolk
maar dan andersom
pi_109113315
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Volatile wil zeggen dat de waarde van de variabele door een extern proces veranderd kan worden en dat de compiler bij het optimaliseren daar dus rekening mee moet houden.
ahh, dan is het rare dat het veranderd kan worden terwijl het een const is
pi_109114547
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:04 schreef netolk het volgende:

Het datatype is inderdaad 'long long int', wat jij volgens mij ook zegt hierboven. De 'int' is overbodig en mag dus weggelaten worden. Dit geldt ook voor de 'signed': dit is immers standaard zo.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:01 schreef netolk het volgende:

ahh, dan is het rare dat het veranderd kan worden terwijl het een const is
:Y En dat klopt ook: een variabele zowel const als volatile declareren is vreemd omdat de termen elkaar tegenspreken. Toch kan het zo zijn dat je aan wilt geven dat jouw programma de waarde niet mag veranderen terwijl een extern proces de waarde wel kan veranderen; daarom keurt de compiler het wel goed.
  donderdag 15 maart 2012 @ 17:19:32 #19
189216 netolk
maar dan andersom
pi_109135805
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:24 schreef GS42 het volgende:

[..]

Het datatype is inderdaad 'long long int', wat jij volgens mij ook zegt hierboven. De 'int' is overbodig en mag dus weggelaten worden. Dit geldt ook voor de 'signed': dit is immers standaard zo.

[..]

:Y En dat klopt ook: een variabele zowel const als volatile declareren is vreemd omdat de termen elkaar tegenspreken. Toch kan het zo zijn dat je aan wilt geven dat jouw programma de waarde niet mag veranderen terwijl een extern proces de waarde wel kan veranderen; daarom keurt de compiler het wel goed.
*O* *G* *O*
pi_109136307
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:24 schreef GS42 het volgende:

[..]

Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?
  donderdag 15 maart 2012 @ 17:39:30 #21
189216 netolk
maar dan andersom
pi_109136472
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 17:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Is het niet sowieso veel handiger om types als int64_t te gebruiken als je expliciet het aantal bits wilt benoemen?
Ja, misschien wel....
maar dat doet me aan typedefs denken die door Windows bedacht zijn en dat idee staat me gewoon tegen
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:52:10 #22
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_109141122
quote:

[..]

Dit dus, in dit geval komt stdint.h/cstdint erg goed van pas.

De OP is iets bijgewerkt, tevens.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_109165251
quote:

[..]

Ja, als je precies dat aantal bits nodig hebt, is het handiger om die typedefs te gebruiken. Volgens mij zitten deze types echter niet in de standaard en kunnen ze dus problemen opleveren voor andere compilers.

Daarnaast zijn die typedefs ook alleen handig wanneer je een precies aantal bits nodig hebt. Voor de meeste toepassingen is dat echter niet nodig en kan je beter de standaard types gebruiken - omdat deze standaard zijn en mogelijk beter geoptimaliseerd kunnen worden.
pi_109168461
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 19:52 schreef Trollface. het volgende:
De OP is iets bijgewerkt, tevens.
De "vorige delen" alinea mag er ook uit nu het een reeks is.
pi_110383144
Vraagje... heb zelf niet C / C++ op m'n computer atm dus weet niet hoe het compileert...

Maaar hoe gaat C en C++ (eventueel C++11) om met
- a[-1] met negatieve constante index dus? (retouneert het een error bij het compileren? ofzo)
- a[i] met i een negatieve integer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')