abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115335457
Daar ga ik een keer naar kijken. Bedankt!

Op zich heb ik wel veel geleerd van vectors ondertussen (ook de beperkingen ervan), dus ik zie het niet als verspilde tijd.

Mijn doel is gewoon om een beetje handig met C++ te worden, totdat ik genoeg vertrouwen in mezelf heb om een wat groter project te starten. Uiteindelijk wil ik een app maken die de kortste route tussen een paar punten vindt, daar een plaatje van maakt, en dat alles in een mooie GUI die ik gemaakt heb met Qt. Dat plaatje zal ook nog erg lastig worden denk ik.
pi_115343133
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:58 schreef thenxero het volgende:

Dat is vast niet zo leerzaam als dit geklooi :)
Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.
Wil je mee helpen? :P

Heb je git?
pi_115343311
Weet iemand hoe de overflow kan opvangen met C++?
In amd64 kan je gewoon 2 registers gebruiken op resultaat op te slaan.

Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)
pi_115344266
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:

Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)
Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_115344300
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:52 schreef GS42 het volgende:

[..]

Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.
Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?
pi_115345252
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:53 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?
Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.
pi_115346392
quote:
while(!(k==a.rend()) && !(l==b.rend()))
Wat als je vectoren niet even lang zijn?

quote:
if(*k>9 && !(k==b.rend()))
Kan k==b.rend() uberhaupt op dit punt?

quote:
*(++k)++;
Cute, maar nu lopen je iterators niet gelijk en dus..?

quote:
b.insert(b.begin(),1);
b?

Ook is t waar dat dit de iterator invalideert, maar is dat erg in deze toepassing? Afhankelijk van je while conditie wel (in de huidige ook), maar bedenk i.h.a. ook dat insert weer een (valide) iterator teruggeeft.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_115346399
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.
Ja dacht ik al. Nouja kan wel inline asm gebruiken. :D
pi_115348932
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:

(long long ook niet)
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.
pi_115351112
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 13:38 schreef thenxero het volgende:
Een nieuwe poging vectors bij elkaar op te tellen alsof het getallen zijn. Dus bijvoorbeeld, als
a = {9, 8, 6, 4}
b = {9, 6, 7}

Dan wil ik dat de functie add(a,b) ervoor zorgt dat b = {1, 0, 8, 3, 1}. De functie moet in ieder geval werken voor vectors b die minstens even lang zijn als a. De moeilijkheid zit hem in de verschillende lengtes van de vector. Volgens mij is dit de beste methode om daarmee om te gaan, alleen krijg ik nog wat errors waar ik geen touw aan vast kan knopen.
Ik zou de vector::resize method gebruiken om de vectoren groot genoeg te maken. Dat scheelt je weer wat if statements waardoor je code eenvoudiger wordt en je minder snel bugs krijgt.
pi_115352907
quote:
3s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.
Ik kan natuurlijk ook gewoon u_int64, u_int32 gebruiken etc.
Maar met asm kan ik 128 bit als opslag gebruiken...
pi_115355669
quote:
3s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.
size_t is ook 64bit.
pi_115358783
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 21:57 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.
size_t is ook 64bit.
Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.
pi_115360511
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:17 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.
Wil je mee helpen? :P

Heb je git?
Klinkt wel leuk, maar ik weet niet of je veel aan me hebt :P
pi_115360723
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.
Ja daar zit het probleem dus... :P
pi_115361266
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 23:08 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ja daar zit het probleem dus... :P
Het punt is dat assembler ook compleet van je architectuur afhangt; dat is als zodanig ook niet echt een oplossing.
Ook is een truc om toch maar 128-bits precisie te gebruiken voor detectie eigenlijk uitstel van executie; wat als je dan toch ook maar met 128-bits waarden wilt gaan werken, als het toch kan? Je blijft bezig.

Ik zou dan ook per applicatie bekijken of overflows daadwerkelijk problemen geven; als je enige operatie een telkens 1 optellen is, dan is een i == static_cast< unsigned int >( -1 ) genoeg om overflow te detecteren. Als het twee ints optellen is, dan hoef je alleen iets speciaals te doen als een van de getallen de 32e meest significante bit heeft gezet. Als je RNGs aan het maken bent en je hebt elk stukje performance nodig, dan kijk je naar Schrage's truc; enzovoorts.
pi_115388507
Kan ik niet gewoon __int128 gebruiken?
pi_115390333
edit:
Het werkt :)

1
2
3
4
5
uint64_t x, y;
unsigned __int128 z;

x = y = 0xffffffffffffffff;
z = static_cast<unsigned __int128>(x) * y;
pi_115391921
Sure, maar het is niet ANSI en het blijft uitstel van executie in de zin van hierboven.
pi_115394428
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 19:41 schreef trancethrust het volgende:
Sure, maar het is niet ANSI en het blijft uitstel van executie in de zin van hierboven.
Ja ik weet dat het geen ISO is.

Dus dan moet ik maar uint32_t en uint64_t gebruiken.
En dan met ifdef gaan werken.

Of is er een andere mogelijk om de grootste integer te krijgen en een integer die 2 keer zo klein is.
pi_115394791
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 20:45 schreef t4rt4rus het volgende:

Of is er een andere mogelijk om de grootste integer te krijgen en een integer die 2 keer zo klein is.
Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.

Het is zonde om je zo vast te zetten op een bepaalde grootte int.
pi_115395072
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 20:53 schreef GS42 het volgende:

[..]

Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.

Het is zonde om je zo vast te zetten op een bepaalde grootte int.
Ja ik wil ook niet vast zitten op een bepaalde grootte.
Jij zegt zelf dat je een willekeurige gebruikt, maar hoe weet je dat je dat onderste helft van de bits gebruikt?
pi_115395858
quote:
Dat werkt, maar dan moet je dus wel voor een nieuw type een nieuwe template-specificatie maken etc.

quote:
Jij zegt zelf dat je een willekeurige gebruikt, maar hoe weet je dat je dat onderste helft van de bits gebruikt?
De onderste helft is sizeof(Type) * 4 bits en de maximale waarde is dus 2^(sizeof(Type) * 4). Zolang je daaronder zit, zit je veilig. Als je daar overheen gaat (of het raakt), schuif je de overflow naar het volgende getal.
pi_115425758
Heb net PE probleem 67 opgelost, met die triangle met 100 rijen aan getallen, waar je de maximale som moet berekenen van boven naar beneden. Binnen 40ms is mijn algoritme klaar :D .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')