Wat bedoel je met classen?quote:Op zondag 29 juli 2012 11:12 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het callen van een functie opzich kost niet persee veel tijd. Wel is het zo dat iedere keer als je een functie binnenkomt, de compiler het benodigde geheugen wat die functie nodig heeft voor lokale variabelen moet alloceren, en weer vrij moet geven bij het verlaten van een functie. Enkele kleine variabelen (int, char, float, etc) worden op de stack gealloceerd en kosten nauwelijks tijd, maar als je classen gebruikt binnen je functie komen die op de heap (wat wel relatief veel tijd kost).
In jou geval hoeft de compiler het initialiseren/vrijgeven van die vector<int> slechts 1 keer te doen als je die digit() functie opneemt in je main, en 18000000 keer (als ik je code goed kan herinneren; hij is nu weg) als je 'm steeds als funtie aanroept...

Hmm... simpel gezegt een classe is een complex data type wat zowel data als functies bevat. Ik was trouwens niet helemaal corrct: ook classen kunnen op de stack worden gealloceerd. Maar in dit geval gebruik je een vector, dat is een lijst van dynamische grootte, en die wordt wel op de heap geallocceerd.quote:Op zondag 29 juli 2012 11:21 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wat bedoel je met classen?
Maar als je een functie vaak callt dan is het dus vaak aan te raden om het in je main te verwerken.. Vind ik wel jammer eigenlijk, want als je het erbuiten doet ziet het er veel overzichtelijker uit.
Maar goed, op naar het volgende probleem.

Bedankt! Nu is het een stuk duidelijker.quote:Op zondag 29 juli 2012 11:33 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Hmm... simpel gezegt een classe is een complex data type wat zowel data als functies bevat. Ik was trouwens niet helemaal corrct: ook classen kunnen op de stack worden gealloceerd. Maar in dit geval gebruik je een vector, dat is een lijst van dynamische grootte, en die wordt wel op de heap geallocceerd.
Vaak is het helemaal niet aan te raden functies die je veel gebruikt in je main te verwerken!! Dat wordt er enorm onoverzichtelijk van. Loop unroling en handmatig inlinen zijn acties die je maar heeeeel zelden nodig hebt.
Als het echter een bottleneck is, kun je overwegen wat overhead weg te nemen. In jouw geval had dat bijvoorbeeld ook gekunt door je vector globaal te maken... Dat scheelt volgens mij ook (twee?) kopieer acties bij het returnen van de vector... Of wat ik vaak doe: de caller een variabele laten alloceren, en een pointer meegeven aan de functie waarin hij z'n resultaat moet wegschrijven.
Daarnaast is het gebruik van dynamische containers als vector<> of string sowieso af te raden als het tijd-critisch is!

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ook hier gaat het weer op de manier waarop je het gebruikt. Als je geen dynamische allocatie nodig hebt, is het inderdaad meestal sneller het niet te doen. Maar als je het wel nodig hebt (grote of onbekend grote input, bijvoorbeeld) dan zijn de dynamische containers een goede keuze.quote:Daarnaast is het gebruik van dynamische containers als vector<> of string sowieso af te raden als het tijd-critisch is!

| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  | #include <iostream> using namespace std; int main() { string mystring = "73"; cout << mystring[0] <<endl; int a=mystring[0]; cout << a; }  | 
| 1 2  | 7 55  | 

Een string bestaat uit bytes, en a is de eerste byte van je string, te weten de byte die overeenkomt met het ascii-karakter "7". En dat is 48 + 7 = 55, want cijfers lopen in ascii van "0"=48 tot "9"=48+9=57.quote:Op zondag 29 juli 2012 19:10 schreef thenxero het volgende:
Bedankt nog voor de reacties.
Ik loop nu tegen iets heel raars aan. Hoe kan het verschil in output verklaard worden?
[ code verwijderd ]
Geeft als output
[ code verwijderd ]

Oké, en hoe vertaal je dit weer terug naar het juiste getal? Altijd -48?quote:Op zondag 29 juli 2012 19:27 schreef thabit het volgende:
[..]
Een string bestaat uit bytes, en a is de eerste byte van je string, te weten de byte die overeenkomt met het ascii-karakter "7". En dat is 48 + 7 = 55, want cijfers lopen in ascii van "0"=48 tot "9"=48+9=57.

Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 29 juli 2012 19:29 schreef thenxero het volgende:
[..]
Oké, en hoe vertaal je dit weer terug naar het juiste getal? Altijd -48?

Bedankt, met deze truc is het gelukt om EP9 op te lossen.quote:Op zondag 29 juli 2012 19:38 schreef thabit het volgende:
O zo. Ja, je kan er 48 aftrekken. Iets netter is misschien om '0' (met enkele aanhalingstekens) af te trekken.
| 1 | Discover the largest product of five consecutive digits in the 1000-digit number. | 

'0' is niets anders dan de char die met het ascii-teken '0' overeenkomt. Wordt opgeslagen in een byte en heeft de waarde 48. Zo heeft elke character een numerieke waarde: 'A' is bijvoorbeeld 65, en een spatie ' ' is 32.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:42 schreef thenxero het volgende:
[..]
Bedankt, met deze truc is het gelukt om EP9 op te lossen.
[ code verwijderd ]
Weet je een goede link waar ik wat meer kan lezen over die '0'? ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.

Duidelijkquote:Op zondag 29 juli 2012 22:08 schreef thabit het volgende:
[..]
'0' is niets anders dan de char die met het ascii-teken '0' overeenkomt. Wordt opgeslagen in een byte en heeft de waarde 48. Zo heeft elke character een numerieke waarde: 'A' is bijvoorbeeld 65, en een spatie ' ' is 32.
Een char is in principe gewoon een byte, maar wordt ook gebruikt om characters mee te representeren.

| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38  | #include <iostream> #include <vector> using namespace std; vector<int> vereniging(vector<int> a, vector<int> b) { vector<int> c=b; for(int k=0; k<a.size(); k++) { int check=-1; int l(0); for(l=0; l<b.size(); l++) { if(a[l]==b[k]) { check++; break; } } if(check<0) { c.push_back(a[k]); } } return c; } int main() { int a[]={3,0,45,55,66}; vector<int> m; m.assign(a,a+5); int b[]={3,4}; vector<int> n; n.assign(b,b+2); cout << vereniging(m,n)[0] << endl << vereniging(m,n)[1] << endl << vereniging(m,n)[2] << endl<< vereniging(m,n)[3] << endl << vereniging(m,n)[4] << endl << vereniging(m,n)[5]; }  | 

STL heeft een datatype set, zou je ook kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 23:58 schreef thenxero het volgende:
Ik loop weer ergens mee vast. Wat ik wil doen is de vereniging van twee willekeurig grote verzamelingen bepalen. De verzamelingen codeer ik als vectors.

Wat zijn de voordelen van dat datatype? Kan je daar wel makkelijk verenigingen mee maken?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:00 schreef thabit het volgende:
[..]
STL heeft een datatype set, zou je ook kunnen gebruiken.

Jouw code heeft looptijd O(nm), een verzamelingendatatype kan het in O((n+m)log(n+m)).quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:04 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wat zijn de voordelen van dat datatype? Kan je daar wel makkelijk verenigingen mee maken?

Weet je wat copy-constructors zijn en waar ze in je code impliciet aangeroepen worden?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:09 schreef thenxero het volgende:
OK dat moet ik dan maar gaan bestuderen. Zie je zo snel geen fout in mijn algoritme?

Nee.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Weet je wat copy-constructors zijn en waar ze in je code impliciet aangeroepen worden?

Onder andere, maar ook bijvoorbeeld in de functie-aanroep worden ze gebruikt, en in het returnen van die vector.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 00:12 schreef thenxero het volgende:
[..]
Nee.
edit; even snel gegoogled, bedoel je de regel: vector<int> c=b;?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |