Volgens mij kan het allebei en is het hypercorrect om te denken dat alleen het enkelvoud kan. Het woord 'handjevol' is in dit geval te interpreteren als een onbepaald telwoord dat 'bezoekers' modificeert.quote:Op woensdag 25 april 2012 11:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'een handjevol' is grammaticaal enkelvoud, dus 'amuseerde'.
Ongetwijfeld gaan nu heel veel mensen hyperen, dat het meervoud moet zijn
Want?quote:Op woensdag 25 april 2012 14:49 schreef trabant het volgende:
Het spijt me te moeten zeggen dat die redenering van thabit hierboven raaskal is.
Ik moet gewoon vaker buiten komen.quote:Een paar, een heleboel
Een aantal is dus, samen met een paar vergelijkbare woorden, op weg een onbepaald telwoord te worden. Het gaat lijken op een paar ('enkele') en een (hele)boel, waar alleen een meervoud bij gebruikt kan worden:
* Er kunnen een paar buien vallen.
* Een heleboel loten zijn al verkocht.
Alleen in de betekenis 'set van twee' komt bij een paar nog een enkelvoud:
* Staat er een paar schoenen van mij in de gang?
Vergelijkbare woorden
Wat voor een aantal geldt, geldt ook voor een handjevol, een massa, een stel(letje) en een tiental (en andere hoeveelheden) – dus meestal meervoud:
* Er was/waren maar een handjevol toeschouwers.
Hadden we deze variatie al?quote:Op donderdag 26 april 2012 19:25 schreef Sam1993 het volgende:
Sorbootje: je ziet het niet verkeerd. maar ik belde voor het feit dat ik geen leven voelde vanaf vanmorgen 7 uur en zowiuezo gisteren ook maar heel weinig. met de echo is gebleken dat ze gezond is maar inderdaad niet beweegt en 2 weken voor loopt. vervolgens sturen ze me naar boven omdat me bloeddruk te hoog is welke daarna rond 107/65 bleef hangen en word ik weer naar huis gestuurd zonder dat er verder is gekeken naar het niet bewegen. heb aangegevn me zorgen te maken e dat dat juist de rede was waarom ik kwam en werd gewoon afgescheept met dat ik morgen toch een afspraak had en dan maar verder moest laten kijken. En dat vind ik wel vreemd waarom lieten ze me dan komen aangezien ik aangegeven heb aan de telefoon dat er verder geen verranderingen waren met dinsdag buiten dat bewegen. Mij lijkt het gewoon niet dat het zo zou moeten gaan.
Hij wordt vaak Samson genoemd, maar deze spellingsvariant kende ik nog niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:39 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
In de debatten gaat het er dus wel op lijken. Wat een vertoning: Samsong die samen met Wilders naast de interruptiemicrofoon staat om GroenLinks, d66 en CU aan te vallen voor hun medewerking.
quote:Op donderdag 26 april 2012 22:15 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
kut.. is eingelijk de enige bewoording die ik kan bedenken
Deze 'user' doet het expres. Geen idee, waarom.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:25 schreef freako het volgende:
[..]
Hij wordt vaak Samson genoemd, maar deze spellingsvariant kende ik nog niet.
Dat is duidelijk een typefout als gevolg van dikke vingers. De u zit naast de i, dus type een beetje te snel en je neemt hem zo mee.quote:
Lijkt me een mooie combinatie van:quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:12 schreef andreas612 het volgende:
denk trouwens dat pvda wel lager zal scoren dan nu de peilingen zijn (sowieso peilingen![]()
) pvda heeft mooi naast de boot gevist met de bezuinigingen.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:12 schreef Koffielurk01 het volgende:
Nee, je zou natuurlijk gewoon Ubuntu kunnen nemen en die een beetje costumizen.
Aangezien het over de PvdA gaat kan dat niet missen idd.quote:
Ik mis bij deze user ook een heleboel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 09:54 schreef Garincha12 het volgende:
[..]
Aziatische vrouwen kunnen knap, vrolijk en vrouwelijk zijn maarja niet allemaal natuurlijk sommige zullen precies het tegenovergesteld zijn. Maarja goed iedereen heeft zijn eigen smaak toch?
Hoewel in Nederland lopen er ook Nederlandse vrouwen rond alleen de Nederlandse vrouw is: Mannelijk, onafhankelijk, ze hebben wel gevoel, zijn slim en berkenbaar en zijn knap op jonge leeftijd tot en met de 30 volgens mij (niet allemaal natuurlijk). Wat ik bij Nederlandse vrouw mis is vooral Temparmnet, daarom vind ik latina's geweldig!
Maarja het grappig is dat de NL's man het tegenovergesteld is lol. De mannen zijn: vrouwelijk, houden van praten, zeuren en zijn koel maar dan als nog iedereen is anders maar het valt wel op.
Met een kusje voor BrandX.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:20 schreef BrandX het volgende:
Ronaldo, de eerste voetballer die, nadat hij uitgevoetbald is, uit de kast komt om te vertellen dat hij, hoewel hij stopt met voetballen, hij wel doorgaat met de ballen van andere mannen![]()
Iets wat iedereen eigenlijk al weet, maar wat in alle toonaarden stilgezwegen wordt.
Komen daar de haatbaarden vandaan ?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:03 schreef Garincha12 het volgende:
Japan, Hatië en Indonesië al die afschuwelijke aardbevingen die daar plaats gevonden hadden. Dat is net zo erg als een oorlog of dan gekken zoals Breijvick en tieners en twintigers die moorden op scholen of de terroristen! De wereld draait letterlijk door, jammer genoeg. Kijk nu ook in Libie ga mij niet zeggen dat daar niet weer een tyran komt. Voor Noord Korea zijn we nog steeds bang als ze weer iets aan het testen zijn.
Behalve de natuurlijke rampen maakt de mens zichzelf inderdaad kapot, waarom omdat het ego een slecht iets is. Maarja alleen mensen die puur van hart zijn kunnen dat zien.
kan iemand vertellen wat er fout is aan deze zin, hij loopt voor geen meter maar ik zie niet precies wat er nou mis mee is. Ik mis een 'op' ofzo.quote:De vakbonden ACP, NPB en VMHP roepen politieagenten in de regio's Rotterdam, Den Haag en Dordrecht op donderdag een halfuur lang stapvoets te rijden op de toegangswegen naar deze steden.
"De vakbonden ACP, NPB en VMHP roepen politieagenten in de regio's Rotterdam, Den Haag en Dordrecht op, om donderdag een halfuur lang stapvoets te rijden op de toegangswegen naar deze steden."quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
kan iemand vertellen wat er fout is aan deze zin, hij loopt voor geen meter maar ik zie niet precies wat er nou mis mee is. Ik mis een 'op' ofzo.
kan ook. Als ze dan maar wel een komma plaatsenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:47 schreef Lienekien het volgende:
Die 'om' kan weggelaten worden, maar de kans dat je de zin verkeerd leest, is dan wel groter, omdat je de 'op' dan niet leest als onderdeel van 'oproepen' maar als bepaling bij 'donderdag' ('op donderdag').
Als je 'om' weglaat, kun je daar geen komma zetten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:53 schreef FedExpress het volgende:
[..]
kan ook. Als ze dan maar wel een komma plaatsen
Ik zou eerder vallen over dat het laatste deel over steden gaat, terwijl er eerder over regio's wordt gesproken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:34 schreef Bosbeetle het volgende:
kan iemand vertellen wat er fout is aan deze zin, hij loopt voor geen meter maar ik zie niet precies wat er nou mis mee is. Ik mis een 'op' ofzo.
De zin is ook niet fout. Naar de inhoud kijk ik helemaal niet. Ik heb ook niet gecheckt of dat wel bestaande vakbonden zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:04 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zou eerder vallen over dat het laatste deel over steden gaat, terwijl er eerder over regio's wordt gesproken.
Dat "roepen .. op donderdag" vind ik nou niet echt fout. Het kan wellicht wat netter, maar ik heb er geen problemen mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |