abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108341837
Dit is een topic over het zaaien, kweken, oogsten en gebruiken van keukenkruiden en kiemgroenten. Je kunt dit zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Er is best een kans van slagen als je gewoon wat basilicumzaadjes in een potje met aarde stopt en regelmatig water geeft. Voor een langdurig resultaat zijn er echter per plant wel een aantal adviezen.

Er zijn een aantal kruiden waarvan je het beste een plant kunt kopen omdat zelf kweken een langdurig proces kan zijn zoals bij rozemarijn en laurier. Munt geeft geen zaadjes af en zal je daarom altijd als plant of stek moeten krijgen of kopen.

Als je zelf plantjes wilt kopen, doe dit dan bij een kweker of tuincentrum. De plantjes die in de supermarkt te koop zijn, zijn gekweekt voor directe consumptie en zullen maar kort mee gaan.

Wanneer er bloemetjes aan planten komen kan je deze het beste gelijk afknippen. Deze bloemetjes trekken veel energie uit je plant en dat gaat ten koste van de bladgroei. Veel bloemetjes zijn te eten, bijvoorbeeld die van basilicum en bieslook. Wanneer er bloemen aan je koriander plant komen, kan je deze het beste vroeg afknippen en laten drogen zodat je het zaad over houdt. Als je te lang wacht, valt je zaadje namelijk in de aarde en krijg je een nieuwe plant.

Basilicum:
Grofbladige basilicum is de stevigste soort. Het is een éénjarige plant die zowel binnen als buiten te kweken is. Zaaien doe je vanaf april in kleine potjes of een kweekkasje op de vensterbank. Wanneer de plantjes na een week of 5 een paar centimeter hoog zijn kan je ze uitplanten in de volle grond. Basilicum heeft een gemiddelde hoeveelheid water nodig en staat het liefst in de zon in normale aarde zonder extra voeding. Wanneer het medio september/oktober 10-15 graden wordt, moet de basilicum naar binnen.

Tuinkers:
Deze kiemgroente is het hele jaar door te kweken, vanaf maart tot september ook buiten. Je kunt zaaien in aarde (zaad niet bedekken), op watten, op een zaaimatje, etc. Als je elke twee weken kweekt, ben je verzekerd van een constante voorraad aangezien tuinkers met een week of 3 al te gebruiken is. Wanneer je in aarde zaait, moet je telkens nieuwe aarde nemen i.v.m. uitputting.

Koriander:
De Cilantro variant wordt voornamelijk gebruikt voor de bladeren, de Moroccan variant voor zijn zaden. Koriander is een éénjarige die zowel binnen als buiten kan staan. Hij heeft graag zon en water, staat in normale aarde. Voeding geven is niet nodig. Zaaien kan vanaf april in de volle grond.

Peterselie
Platte peterselie is een tweejarige die vanaf april gezaaid kan worden. Hij kan ook binnen gehouden worden maar staat het liefst buiten in vochtige (normale) aarde. In halfschaduw met af en toe wat mest doet peterselie het goed. Het kiemen van peterselie duurt vaak lang. Wanneer de plantjes twee centimeter hoog zijn een beetje mest over de aarde strooien.

Bieslook
Bieslook is een winterharde meerjarige die gezaaid kan worden vanaf maart. De plant kan binnen gehouden worden maar houdt het dan waarschijnlijk geen jaren uit. Bieslook staat graag in halfschaduw in normale aarde met af en toe een beetje mest. Wanneer je de plant scheurt in de herfst ben je volgend seizoen verzekerd van een mooie plant met goede groei.

Wilde knoflook of Chinese bieslook
Winterharde meerjarige, binnen zaaien in mei in met folie afgedekte potjes of een kasje. Na opkomst koeler zetten, buiten indien mogelijk. Knoflook bieslook heeft graag halfschaduw. Scheuren in het voorjaar.

Rozemarijn
Het zelf opkweken vanaf zaad of stek is een langdurig proces, het is daarom aan te raden om een plant te kopen. Rozemarijn staat graag buiten in licht vochtige doorlaatbare aarde. Hij doet het goed in de zon in een diepe pot. Uitlopers moeten gesnoeid (en geconsumeerd!) worden om de plant in bedwang te houden. Rozemarijn is een meerjarige plant die bij de eerste vorst binnen op een lichte plaats gezet moet worden bij een temperatuur van ongeveer 10 graden. Geef hem dan weinig water. Eens per week wat water op zijn schotel doen is voldoende. Alles wat na een uur niet opgezogen is kan je weggooien.

Salie
Meerjarige, binnen zaaien in mei. Na opkomst koeler zetten. Salie staat graag in zon of halfschaduw in doorlaatbare aarde. Composteren is aan te raden. Hij doet het goed in een diepe pot. De bloemen moeten geplukt worden om de groei van de plant te bevorderen. Eind oktober moet de salie naar binnen gehaald worden. Na de winter moet de plant voor de helft gesnoeid worden.

Tijm
In vochtige aarde zaaien in een afgedekte bak of pot. Het beste is om de aarde licht te composteren. De zaadjes zullen na 3 tot 4 weken opkomen. Wanneer de plantjes 5 centimeter hoog zijn, verspenen naar grotere pot. Langzaam laten acclimatiseren aan de buiten lucht. Goede vochtig houden en in de zon plaatsen. Tijm doet het goed in een diepe pot. Binnen zetten bij vorst.

Dragon
Franse dragon heeft de beste smaak, Russische dragon is de stevigste plant. Dragon is een meerjarige plant die graag in vochtige (niet natte) aarde staat. Het staat graag in de zon in doorlaatbare aarde met af en toe wat compost. Een diepe pot is noodzakelijk. Bind de plant bij wind op.

Munt
Deze meerjarige plant staat graag buiten in vochtige, normale aarde. Wanneer muntroest optreedt, snoei de plant dan helemaal terug (tot een paar centimeter boven de aarde). Munt doet het het best in (half) schaduw met af en toe wat mest. Munt heeft een diepe pot nodig. Wanneer je munt in de volle grond wilt plaatsen, doe hem dan in een pot en graaf deze in. Munt woekert enorm. De plant zal dan weer aangroeien, muntroest treedt maar één maal op. Binnen overwinteren, op een lichte plaats.

Laurier
Let bij het kopen van deze plant op dat het eetbare laurier is. Deze meerjarige heeft in de zomer veel water nodig. In de zomer doet laurier het goed als je wekelijks vloeibare voeding geeft. Bij vorst moet de plant naar binnen en doet het dan goed bij een temperatuur van 4-6 graden. Begin april kan de laurier naar buiten, snoei hem dan ook.

Rucola
Rucola of mosterdkruid kan het hele jaar door gezaaid worden maar het beste is in het voorjaar en het najaar. Als de temperatuur het toelaat kan rucula gelijk buiten gezaaid worden. Je moet het vochtig houden en in halfschaduw zetten. Rucola groeit heel snel, soms kan je al na 3 weken oogsten. Hoe ouder de bladeren, hoe bitterder de smaak zal zijn. Net als bij tuinkers, kan je voor een constante aanvoer het beste elke 2 weken zaaien.

Uiteraard is bovenstaande niet compleet, aanvullingen zijn meer dan welkom.

Dit is een topic naar aanleiding van: Kruidenplantjes (Tips en Wetenswaardigheden)
Spoilers!
pi_108407574
Heeft er al iemand gezaaid? Ik heb het een weekje verplaatst omdat ik geen zin heb om met mijn verkouden hoofd in de tuin te gaan staan.
Spoilers!
pi_108407595
Ik heb binnen gezaaid *O*

Basilicum, koriander en peterselie!

Wat een fijne, uitgebreide OP trouwens!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_108519490
Goede OP!

Ik heb een vensterbankkasje en heb daar basilicumzaadjes, waterkerszaadjes en een aardappel (gewoon voor de leuk) in gedaan. Dat zijn de kruiden die ik op dit moment in huis heb, er kan nog wel wat bij in vind ik. Ik moet het wel doen met de kruiden die binnen kunnen groeien (ivm ontbreken van tuin).
pi_108519909
Dille is ook leuk :) lekker bij vis
know'm sayin?
word? word.
pi_108533933
Wat ik me eigenlijk afvraag bij m'n vensterbankkasje, hoeveel/hoevaak geef je die zaadjes water?
En er zitten van die schuiven bovenop, moeten die open of dicht (dat er lucht bij kan of niet)
pi_108536779
Ik geef mijn zaadjes dagelijks water met een plantenspuit, hangt ook een beetje af van de temperatuur. Dat van die schuifjes weet ik ook nooit zo goed eigenlijk. Ik weet wel dat met dichte schuifjes, je condensvorming krijgt en de condens naar beneden valt op de aarde en deze zo vochtig blijft. Maar in hoeverre dat goed is weet ik ook niet.
Spoilers!
pi_108536832
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:47 schreef alors het volgende:
Dille is ook leuk :) lekker bij vis
Heb je helemaal gelijk in. Ik overweeg om het toch maar te gaan zaaien als ik nog een plekje heb. In de OP staat eigenlijk alleen wat ik zelf wil zaaien of kopen omdat ik daar de eigenschappen allemaal al van had uitgezocht. Vandaar dat er geen dille (of o.a. oregano) tussen staat.
Spoilers!
pi_108609432
Ook wat munt binnen gezaaid :)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:08:40 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108616926
Welke soort munt heb je gezaaid? Ik las dat je munt beter als plant kunt kopen omdat de plant die wij graag voor het bereiden van eten gebruiken geen zaadjes geeft. Ik kon er niet helemaal wijs uit worden hoe en wat, omdat er echt veel soorten munt zijn. Vandaar dat ik maar niet voor zaad, maar voor een plant gegaan ben.

Over munt gesproken. Ik heb gisteren niet gepracticed wat ik preach, ik heb een kruidenplantje bij de supermarkt gekocht, munt dus. Hij was zo goedkoop, hij kostte minder dan een bakje munt. Ik heb de gok maar genomen maar ik denk niet dat hij in mijn tuin eindigt. Ik zal hem dit weekend eens in een diepe pot zetten. Kijken wat 'ie doet. Ik ga er wel vanuit dat ik nog een fatsoenlijke plant moet kopen bij het tuincentrum.
Spoilers!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:25:12 #11
245691 missU
Same shit, different day?
pi_108622189
Ik heb vandaag eindelijk mn zaadjes binnen gekregen! *O* Net naar het tuincentrum geweest voor wat zaaigrond en dan morgen binnen zaaien :D
WcPot is my bottom bitch!
pi_108626041
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:25 schreef missU het volgende:
Ik heb vandaag eindelijk mn zaadjes binnen gekregen! *O* Net naar het tuincentrum geweest voor wat zaaigrond en dan morgen binnen zaaien :D
Wat ga je zaaien?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:23:44 #13
245691 missU
Same shit, different day?
pi_108628862
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:16 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Wat ga je zaaien?
Vooral groente en kruiden :) Vorig jaar voor het eerst geprobeerd en dat ging vrij goed, alleen had ik toen mijn bieslook veel te dicht gezaaid, waardoor het waardeloze prietstengeltjes bleven waar je niks aan had :') Dit jaar, wat kruiden betreft, bieslook, basilicum, pepermunt en lavendel.
WcPot is my bottom bitch!
pi_108657819
Hmm als ik de klepjes van m'n vensterbankkasje dichtlaat lijkt het alsof ik een beetje schimmel krijg op m'n aarde.. Maar de aarde blijft wel vochtig
pi_108658309
Misschien komt dat door juist te veel vocht Reflectionne?
Spoilers!
pi_108659101
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien komt dat door juist te veel vocht Reflectionne?
Ja.. heb nu 1 van de 2 klepjes open gezet. Maar dat is gezien de schimmel te laat. Vind het lastig om te gokken hoeveel water ze moeten en met die klepjes.
pi_108659784
Ik heb voor mijn gevoel echt een uberdomme vraag maar vooruit. Kom er uit een basilicum/bieslook/peterselie zaadje nou een hele plant of alleen een stengel?
Spoilers!
pi_108673664
Ik heb vandaag ook eindelijk gezaaid. 4 Soorten paprika, tijm, bieslook, cherrytomaatjes en tuinkers. En mijn muntplant staat nu in een flinke pot, ben benieuwd of hij het redt. Over een paar weken ronde twee.
Spoilers!
pi_108675711
Ik bestel nooit zaden, ik droog ze gewoon uit tomaten, kiwi's, komkommers, meloen, paprika en dergelijke. Groene erwten maken een geweldige klimplant trouwens, gewoon weken in watten zoals vroeger op school met bruine bonen, probeer maar eens, bloeit ook nog.
Ben ik gek? Ja, maar niet gekker dan deze mensen:
http://zadenvoorleven.wordpress.com/about/
Doen he?
  zondag 4 maart 2012 @ 11:49:21 #20
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108691020
Wat leuk Jellie, helemaal terug naar de natuur. Ooit wil ik nog eens een grotere tuin, dan zou ik graag wat meer groente kweken maar vooralsnog heb ik te weinig ruimte.
Spoilers!
pi_108909256
Ik heb gisteren dus tijm, basilicum en salie gekocht. Hoe moet je die plantjes snoeien om er de bruikbare kruiden aan over te houden? Of kan je het hele plantje gebruiken?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 18:01:25 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_108911937
Van basilicum en salie gebruik je de blaadjes. Als je die er afknipt in de bladoksels, groeit daar weer een nieuw blaadje aan. En bij tijm knip je een takje (of meer natuurlijk) er vanaf. Je kunt het hele takje in bijvoorbeeld pruttelende pastasaus doen en het er later weer uithalen. Of je kunt de blaadjes er vanaf ritsen en die door de gebakken aardappeltjes (of diezelfde pastasaus) doen. De blaadjes zijn in ieder geval eetbaar, de houten takjes niet.

Ik heb net een pompoen kweekkasje gekocht bij de Aldi. Ik weet niet eens of die dingen eetbaar zijn. En ik heb een heel kleine tuin dus dit gaat vast geen succes worden maar ben gewoon benieuwd hoe die dingen groeien. Ik heb ook nog dille en extra tuinkers gescoord. De zakken zaai- en stekgrond hadden ze helaas niet meer.

Ik ga morgen weer wat planten. Ik doe het in etappes omdat het anders niet gaat passen in de vensterbank. De tijm van afgelopen weekend is aan het opkomen en misschien ook twee tomaatplantjes. Of dat is verdwaalde tijm :7 .
Spoilers!
pi_108962783
Mijn kasje:

Waterkers:

Aardappelplant:

(Zit er nou schimmel op die uitlopers?)

Hele kasje

Ik heb het idee dat er sowieso wat schimmel op het zand ook zit, zou het helpen als ik de deksel eraf haal? Ik had de schuiven op de deksel al een tijdje open gezet..
pi_108966878
Ik heb eergisteren ook tuinkers gezaaid!

pi_109026673
Ik heb bij de intratuin een aantal plantjes gekocht en die in een bak met potgrond gezet.

Bonenkruid, marjolijn, citroenmelisse, salie, tijm en rozemarijn.

Ik heb nog een zelfde bak gemaakt alleen dan iets kleiner (80x20), daar wil ik bieslook, peterselie, basilicum en dragon in zetten.

Hoe vaak moet ik water geven?
Ik gooi er nu elke dag een glas water overheen, maar heb geen idee of dat teveel of te weinig is.
pi_109027889
^^ qua watergeven verschlt het uiteraard per plant. Salie, rozemarijn en tijm zijn planten die tijdens droogte in het middelandse zee-gebied nog overleven. De rest weet ik even uit mijn hoofd niet, je vogelt het snel genoeg uit. Trial and error ;). Vooral aan basilicum en bieslook kan je de effecten van te veel of te weinig water goed zien. Coole bakken trouwens!

@Reflectionne. De kap is in principe bedoelt om een warme omgeving te maken omdat dan de zaadjes beter ontkiemen. Als dat gebeurd is, kan je de kap er denk ik bijvoorbeeld overdag wel af laten om de plantjes aan een iets koelere omgeving te laten wennen. Vooral aangezien het de komende dagen warmer wordt. Denk ik, ik lul ook maar wat ;).

LieLie, waar heb je op gezaaid en hoeveel zakjes heb je gebruikt? Het ziet er cool uit zo op de foto.
Spoilers!
pi_109028130
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
^^ qua watergeven verschlt het uiteraard per plant. Salie, rozemarijn en tijm zijn planten die tijdens droogte in het middelandse zee-gebied nog overleven. De rest weet ik even uit mijn hoofd niet, je vogelt het snel genoeg uit. Trial and error ;). Vooral aan basilicum en bieslook kan je de effecten van te veel of te weinig water goed zien. Coole bakken trouwens!

@Reflectionne. De kap is in principe bedoelt om een warme omgeving te maken omdat dan de zaadjes beter ontkiemen. Als dat gebeurd is, kan je de kap er denk ik bijvoorbeeld overdag wel af laten om de plantjes aan een iets koelere omgeving te laten wennen. Vooral aangezien het de komende dagen warmer wordt. Denk ik, ik lul ook maar wat ;).

LieLie, waar heb je op gezaaid en hoeveel zakjes heb je gebruikt? Het ziet er cool uit zo op de foto.
Half zakje op keukenpapier, maar het is mislukt :') Niet genoeg vocht denk ik :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:42:09 #28
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109396146
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 11:30 schreef Reflectionne het volgende:
Mijn kasje:

Waterkers:
[ afbeelding ]

Aardappelplant:
[ afbeelding ]
(Zit er nou schimmel op die uitlopers?)

Hele kasje
[ afbeelding ]

Ik heb het idee dat er sowieso wat schimmel op het zand ook zit, zou het helpen als ik de deksel eraf haal? Ik had de schuiven op de deksel al een tijdje open gezet..
Die aardappel plant zou je in een grotere pot moeten doen en dan kan je aan het einde van de zomer krieltjes oogsten. :Y

Ik had 2 jaar geleden wat oude verrimpelde aardappelen in een (onderkant van een kattenbak) bak met aarde gestopt. Zo nu en dan wat water gegeven en toen vond ik dus later allemaal kleine aardappeltjes in die bak. :D
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_109396987
Dat is wel cool! Ook het idee om een oude kattenbak te gebruiken trouwens :Y) .

Hier gaat het best goed. Cherrytomaat, koriander, aardbei en tijm zijn opgekomen. Er lijkt ook iets te gebeuren in het rucola-bedje in de tuin.
Spoilers!
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:34:38 #30
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109398492
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat is wel cool! Ook het idee om een oude kattenbak te gebruiken trouwens :Y) .

Hier gaat het best goed. Cherrytomaat, koriander, aardbei en tijm zijn opgekomen. Er lijkt ook iets te gebeuren in het rucola-bedje in de tuin.
Het was meer een toevalstreffer. Ik had die bak gebruikt om wat aarde te mengen met compost en alles wat over was zat er nog in. Toen heb ik die oude aardappelen er op gegooid, met de gedachte dat rot vanzelf wel weg, maar dat ging groeien als kool. Toen de planten waren afgestorven wilde ik de bak leeg maken en vond zo dus die aardappeltjes. :D
pi_109417655
Hmm dan moet ik maar eens een grotere bak zoeken ergens.. mijn plant groeit als een gek

pi_109417781
Jeetje, dat is toch veel te laag! De aardapples worden in de grond gevormd. Ik zet af en toe een aardappel in een grote pot van het voorgaande jaar. Dat scheelt gelijk weer sleepwerk op balkon (oude aarde afvoeren, nieuwe aanvoeren).
pi_109417801
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 08:29 schreef Teslynd het volgende:
Jeetje, dat is toch veel te laag! De aardapples worden in de grond gevormd. Ik zet af en toe een aardappel in een grote pot van het voorgaande jaar. Dat scheelt gelijk weer sleepwerk op balkon (oude aarde afvoeren, nieuwe aanvoeren).
Haha ja, het was meer dat ik uit de gein een aardappel in de grond stopte om te kijken of ie 't deed.. Verwachtte dat 't niet ging werken. Maar heb niet echt ruimte voor een hele grote bak oid..
  vrijdag 23 maart 2012 @ 08:31:46 #34
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_109417813
Handig topic! O+
pi_109418047
Ook even volgen hierzo. Ik denk erover om volgende week of zo ook weer te gaan zaaien. :)
pi_109418056
In dezelfde vensterbank toch?
pi_109419995
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 08:46 schreef Teslynd het volgende:
In dezelfde vensterbank toch?
Maar zo groot is die niet ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:21:57 #38
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109422341
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 10:11 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Grote kans dat die onder de grond al flink richting je andere plantjes oprukt. Je kan imo beter die anderen er uit halen en de aardappel plant lekker laten gaan nu. Of je er aardappeltjes aan overhoud weet ik niet maar dat merk je vanzelf. :Y
pi_109431296
Hmm ja, t is allleen wel zonde om de andere te verplaatsen ben bang dat dat niet goed gaat..
  vrijdag 23 maart 2012 @ 17:12:44 #40
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109434551
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 15:40 schreef Reflectionne het volgende:
Hmm ja, t is allleen wel zonde om de andere te verplaatsen ben bang dat dat niet goed gaat..
Dan toch die aardappel er maar uithalen tenzij je het niet erg vind dat hij straks heel je bak overwoekert.

Is er een kringloop winkel bij je in de buurt? Daar hebben ze vast wel iets waar je je aardappel plant in kan doen. :Y Ok, je kan ook naar een tuincentrum gaan maar daar is t vaak tien keer duurder. :P
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:06:15 #41
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_109439776
Leuk topic!
Ik heb vorige week binnen dille en tuinkers gezaaid en buiten een rabarberplant en een aardbeienplant in een grote pot op het balkon. Ik stek elk kaar mn eigen citroenmelisse, superfijn tegen de muggen, ik zet ze buiten voor mn slaapkamerraam, de grote planten, en binnen de stekjes, ruikt altijd lekker fris.
Aldi verkoopt verschillende zakjes zaad, voor 29 cent per zakje..
Ik heb nog radijsjes liggen, en sla en komkommer, die ga ik dit weekend buiten in bakken zaaien ^O^
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:06:47 #42
176471 oh-oh
pi_109439797
Oh en knoflook, ga ik ook nog zaaien, Gewoon van teentjes met uitlopers, net zoals je bij aardappelen kan doen.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:16:05 #43
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109440260
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 20:06 schreef oh-oh het volgende:
Oh en knoflook, ga ik ook nog zaaien, Gewoon van teentjes met uitlopers, net zoals je bij aardappelen kan doen.
Ik heb gewoon een hele bol teentjes op de aarde gezet. Ieder jaar weer heerlijk vers groen knoflook. :9
pi_109442258
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 10:11 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Een kleine emmer is misschien groot genoeg voor wat krieltjes. En gewone emmer is genoeg voor een kg aardappels.
Ik ben vooral verbaasd dat hij recht overeind blijft staan.
pi_109442259
Hoe werkt dat nou met knoflook? Hoe zaai je dat? Een teentje wordt een bol ofzo?

Ik zag net dat de pompoen ook aan het opkomen is. Ik ben als de dood dat ie enorm wordt, heb maar een klein tuintje. Ik moet de Aldi trouwens nog mailen, er stond niet op het doosje of ze eetbaar zijn, lekker handig.
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:59:16 #46
176471 oh-oh
pi_109442529
Pompoen woekert onwijs :D
( Groucho Marx )
pi_109442724
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 20:59 schreef oh-oh het volgende:
Pompoen woekert onwijs :D
Ik know, kon het toch niet laten ;). Alles zit hier trouwens in potten, heb geen volle grond. Aleen maar een paar vierkante meter tegels.
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 21:06:23 #48
176471 oh-oh
pi_109442910
Daar gaat ie wel overheen, maar je kan hem gewoon korter knippen. Als er minder vruchten aankomen omdat je hem niet zo lang uit laat lopen krijgt ie ook grotere vruchten geloof ik.
Ik heb een balkon van meer dan 6 meter lang en ik heb ooit es een pompoenplant gehad die de hele lengte haalde, over het beton, gewoon vanuit een pot :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 21:07:46 #49
176471 oh-oh
pi_109442973
Vroegah hadden wij thuis in de keuken trouwens zo een eend en zo een egel staan met gaatjes op de rug waar je dan tuinkers op kon zaaien, zijn die dingen nog te koop ergens? Ik wil zo een egel O+
( Groucho Marx )
pi_109443202
Awesome, ik nu ook!
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 21:13:37 #51
176471 oh-oh
pi_109443330
Denk dat dat een leuk rommelmarkt of kringloopzoekprojektje wordt of zo :P
( Groucho Marx )
pi_109443934
Kon me er niets bij voorstellen, dus heb ik even gezocht. Kwam alleen de egel tegen. Ja, die heb ik wel een keer gezien bij kennissen. Was wel lang geleden.

Van een kool-vereniging: http://www.tuin-brassica.(...)rchief_Q1_2007.shtml
Dat wordt de kringloopwinkel, binnenkort de vrijmarkt, of misschien de natuurvoedingswinkel.
pi_109444565
Wat een leuk topic! Ik heb deze week tomaten gezaaid en hopelijk volgende week nog een boel kruiden en groente.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 21:41:52 #54
176471 oh-oh
pi_109444835
jaaaaaaaa ,wij hadden die dus maar dan een eend, maar nu wil ik een egel, want ik heb een egel :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:06:04 #55
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109446094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe werkt dat nou met knoflook? Hoe zaai je dat? Een teentje wordt een bol ofzo?

Ik zaai het niet. Ik pak een potje doe daar aarde in en dan druk ik daar een hele bol knoflook uit de winkel in (tot er ongeveer 1\4e a 1\3e van de bol in de grond zit). Dan gaat ie vanzelf wortels maken en komen er groene eetbare sprieten uit. Die kan je afknippen en door je eten doen. Vervolgens blijft (als je niet te drastisch knipt) het de hele zomer door je voorzien van verse groene knoflook. :9
pi_109446964
Aha, op die manier. Ik heb chinese bieslook gekocht om te zaaien, dat smaakt ook naar knoflook. Ben er heel benieuwd naar.
Ik ga in het najaar knoflook zaaien in de tuin. Voor zover ik heb begrepen heb ik dan volgend jaar rond deze tijd knoflookbollen.
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:23:56 #57
176471 oh-oh
pi_109447177
Ik ga trouwens binnenkort maar es zoeken in het bos of de daslook er alweer staat, en daar eens wat bollen van uitgraven, want die wil ik ook op mn balkon, das zooooooooo lekker :9~
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:30:01 #58
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109447563
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Aha, op die manier. Ik heb chinese bieslook gekocht om te zaaien, dat smaakt ook naar knoflook. Ben er heel benieuwd naar.
Ik ga in het najaar knoflook zaaien in de tuin. Voor zover ik heb begrepen heb ik dan volgend jaar rond deze tijd knoflookbollen.
Op deze manier kan je het ook gemakkelijk binnen houden. Het potje hoeft namelijk niet groot te zijn in diameter. ;)

Die heb ik gemixt met mn gewone bieslook en ik merk weinig verschil. :')

Oh dat wil ik ook! :o Waar heb je dat gekocht want dat hebben ze niet bij de Intratuin alhier.. -O-
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:23 schreef oh-oh het volgende:
Ik ga trouwens binnenkort maar es zoeken in het bos of de daslook er alweer staat, en daar eens wat bollen van uitgraven, want die wil ik ook op mn balkon, das zooooooooo lekker :9~
Hoe ziet dat er uit? :D
pi_109447668
Ik heb de chinese/knoflookbieslook gehaald bij Vreken Zaden in Dordrecht. Geniale winkel.
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:41:15 #60
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109448089
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de chinese/knoflookbieslook gehaald bij Vreken Zaden in Dordrecht. Geniale winkel.
Ik doelde op de knoflook die je gaat zaaien. ;) Die knoflook bieslook heb ik ook.
pi_109448620
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:41 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik doelde op de knoflook die je gaat zaaien. ;) Die knoflook bieslook heb ik ook.
Oh, die ga ik denk ik ook bij Vreeken halen :+.
Spoilers!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:51:27 #62
176471 oh-oh
pi_109448715

Dit is daslook, het groeit hier in het bos met de massa, en je kan er heerlijke pesto van maken, van de bladeren :9~
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:51:44 #63
176471 oh-oh
pi_109448729
Het ruikt echt naar knoflook!
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:51:54 #64
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109448736
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oh, die ga ik denk ik ook bij Vreeken halen :+.
In dat geval 1 zakje extra mee nemen. :+ Ik heb ze nl nog nooit gezien. En ja ik zal de aankoop en verzendkosten vergoeden. Mits je dit wil doen natuurlijk. :P
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:52:49 #65
176471 oh-oh
pi_109448781
Gewone zaaiknoflook ligt nu ook bij de aldi ^O^
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:53:36 #66
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109448819
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:51 schreef oh-oh het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is daslook, het groeit hier in het bos met de massa, en je kan er heerlijke pesto van maken, van de bladeren :9~
_O_ ik ga die foto op mn mobiel zetten. Dan kan ik het vergelijken als ik t tegen kom. Ander zit ik straks 1 of ander raar en\of giftig goedje te eten. _O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:54:16 #67
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109448861
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:52 schreef oh-oh het volgende:
Gewone zaaiknoflook ligt nu ook bij de aldi ^O^
Mja die heb ik hier niet in de buurt... -O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:59:05 #68
176471 oh-oh
pi_109449071
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Mja die heb ik hier niet in de buurt... -O-
Ze hadden daar zo uit mn hoofd worteltjes, sla, dille, komkommers, knoflook,radijsjes, waterkers en meer van zulks, in kleine zakjes voor 29 cent per zakje, ik wil morgen wel ff kijken of er nog wat ligt en opsturen, als je zegt wat je wil hebben?
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:59:38 #69
176471 oh-oh
pi_109449091
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:53 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

_O_ ik ga die foto op mn mobiel zetten. Dan kan ik het vergelijken als ik t tegen kom. Ander zit ik straks 1 of ander raar en\of giftig goedje te eten. _O-
Dat ruik je dus echt meteen, het hele bos ruikt daar naar knoflook :9~
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:02:47 #70
176471 oh-oh
pi_109449217
De plant komt in de duinen voor tussen Den Haag en Bergen. Verder komt de soort voor in de hellingbossen in het Mergelland van Zuid-Limburg. Ook op het landgoed 'de Reehorst' in Driebergen (UT) komt het voor.
Tis niet overal te vinden en het is eigenlijk ook beschermd :P
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:03:39 #71
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449255
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:59 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ze hadden daar zo uit mn hoofd worteltjes, sla, dille, komkommers, knoflook,radijsjes, waterkers en meer van zulks, in kleine zakjes voor 29 cent per zakje, ik wil morgen wel ff kijken of er nog wat ligt en opsturen, als je zegt wat je wil hebben?
Het meeste wat ik wil heb ik al. Alleen knoflook zou ik wel willen proberen.
Dat is wel super lief als je dat doen wil! O+
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:59 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Dat ruik je dus echt meteen, het hele bos ruikt daar naar knoflook :9~
Ik ken het niet. Dus ik ben bang dat het hier in de regio niet groeit. Anders had ik t wel geweten. Knoflook! :9
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:04:27 #72
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449281
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:02 schreef oh-oh het volgende:
De plant komt in de duinen voor tussen Den Haag en Bergen. Verder komt de soort voor in de hellingbossen in het Mergelland van Zuid-Limburg. Ook op het landgoed 'de Reehorst' in Driebergen (UT) komt het voor.
Tis niet overal te vinden en het is eigenlijk ook beschermd :P
Helemaal naar Den Haag voor een plantje... Ehm nee dat wordt m niet! _O-

Edit : Alhoewel een uitje met de ov naar DenHaag op een mooie dag wel leuk te combineren is natuurlijk. Hmzzz kraak kraak piep.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:05:31 #73
176471 oh-oh
pi_109449338
Ja als je er langs loopt in het bos dan ga je echt zoeken wat het is, zo sterk ruikt het :D
Ik had vorig jaar echt een hele grote zak van die bladeren geplukt, gewassen, en pesto van gemaakt, deze week nog een portie van uit de vriezer getrokken en door de pasta gedaan, was heerlijk :9~
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:06:33 #74
176471 oh-oh
pi_109449376
Haha ja ik woon tegenover zo een mergellandhellingbos, daar struikel je erover. Moet ook mss morgen maar ff lopen, want met pasen bloeit het normaal al flink.
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:06:38 #75
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449379
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:05 schreef oh-oh het volgende:
Ja als je er langs loopt in het bos dan ga je echt zoeken wat het is, zo sterk ruikt het :D
Ik had vorig jaar echt een hele grote zak van die bladeren geplukt, gewassen, en pesto van gemaakt, deze week nog een portie van uit de vriezer getrokken en door de pasta gedaan, was heerlijk :9~
Klinkt goed. :Y

Is dat dan niet in een pot oid te houden?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:07:43 #76
176471 oh-oh
pi_109449427
Jawel, daarom wil ik dit jaar een paar bollen uitgraven ;)
Oh, de biokaasboer heeft er soms ook kaas mee, die is zoooooooo lekker, en als je zelf brood bakt is dat er ook erg lekker door O+
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:09:14 #77
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449493
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:06 schreef oh-oh het volgende:
Haha ja ik woon tegenover zo een mergellandhellingbos, daar struikel je erover. Moet ook mss morgen maar ff lopen, want met pasen bloeit het normaal al flink.
Hmzzz, jij zegt net dat t groeit tussen Den Haag en Bergen maar je woont zelf in zuid limburg en daar groeit t ook. Volg ik je niet goed of eehm klopt er iets niet? :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:10:10 #78
176471 oh-oh
pi_109449543
Zuidlimburg staat er ook bij hoor :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:10:18 #79
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:07 schreef oh-oh het volgende:
Oh, de biokaasboer heeft er soms ook kaas mee, die is zoooooooo lekker, en als je zelf brood bakt is dat er ook erg lekker door O+
Dat is dan ook t 1e wat ik doe als ik ze vind. :P

Meid kap eens ik krijg trek door je lekkere ideeën! _O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:10:52 #80
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449571
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:07 schreef oh-oh het volgende:
Oja. :') Ik miste dus duidelijk wat. _O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:10:59 #81
176471 oh-oh
pi_109449577
_O- Ik zal es zien hoe dat lukt met die bollen hoor, als het wat wordt stuur ik er wel wat op :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:12:44 #82
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449650
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:10 schreef oh-oh het volgende:
_O- Ik zal es zien hoe dat lukt met die bollen hoor, als het wat wordt stuur ik er wel wat op :D
Moet je wel uitkijken dat je niet ineens op 1 staat ( bij mij qua favo fokkers) met je opsturen. :P
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:14:39 #83
176471 oh-oh
pi_109449712
Oh ja trouwens, hoe doen mensen dat hier, zaden en zo drogen?
Ik probeer dat wel es, maar bij mij gaan die altijd schimmelen, ik krijg ze nooit goed droog.
Als ik die bollen uitgraaf heb ik datzelfde probleem denk ik?
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:15:44 #84
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109449745
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:14 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja trouwens, hoe doen mensen dat hier, zaden en zo drogen?
Ik probeer dat wel es, maar bij mij gaan die altijd schimmelen, ik krijg ze nooit goed droog.
Als ik die bollen uitgraaf heb ik datzelfde probleem denk ik?
Bollen drogen weet ik niet maar bv paprika zaden heb ik in een bloemen pers gedaan en die komen nu op als kool. :D

Edit : Die bollen kan je toch meteen weer planten in je tuin of waar je ze dan ook wil hebben. Dan hoef je ze toch niet te drogen?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:20:25 #85
176471 oh-oh
pi_109449916
Ok, en waar haal ik een bloemenpers vandaan?
Nog een aanrader trouwens, dropplanten, geen idee hoe die echt heten, maar daar kun je heerlijke thee van maken :9~
Het zijn deze, met die paarse bloemen, de blaadjes smaken naar drop, zelfs mn honden vinden ze lekker en vreten ze altijd op:
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:24:54 #86
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450080
Je kan m kopen maar ook heel simpel zelf maken. :Y (ik had de mazzel dat er 2 bij mn werk werden ingeleverd. Ik werk bij een kringloop winkel)
Zelf maken :
http://www.natuurmonumenten.nl/content/knutselpakket-bloemenpers
Kopen :
http://www.discovery-plan(...)eativity-bloemenpers

Lijkt me de 1e veel goedkoper en beter dan die 2e. 5,95 aan verzendkosten all1 al. :')

Edit :

Oh en ik drink geen thee... :@ Al is drop wel een lekker idee! :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:27:47 #87
176471 oh-oh
pi_109450174
Ik ga op zoek naar een bloemenpers O+
Leuk bij een kringloop werken :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:34:43 #88
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:27 schreef oh-oh het volgende:
Ik ga op zoek naar een bloemenpers O+
Leuk bij een kringloop werken :D
Erg handige dingen. :Y

Oh zo heerlijk. O+ Ik hou van rommelmarkten ed. Nou dit is dat ook maar dan wat professioneler. Als je eens wist wat mensen inleveren... :P Ik heb al veel kleren, meubels, potten ed daar vandaan. :D Ook mn balkon tafel komt daar vandaan. Koste me maar 17.50 _O-

Die op de voorgrond. Hard hout en nog onbewerkt. Schuren word m niet heb ik al gemerkt dus ik moet nog wat anders gaan verzinnen.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:36:12 #89
176471 oh-oh
pi_109450422
Oh lekker balkon ook, en toffe tafel _O_
Mijn balkon moet dringend opgeruimd , ga ik dit weekend weer es mee verder.
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:40:40 #90
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450535
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:36 schreef oh-oh het volgende:
Oh lekker balkon ook, en toffe tafel _O_
Mijn balkon moet dringend opgeruimd , ga ik dit weekend weer es mee verder.
En dat is pas de helft. :P

Dat is een foto van vorig jaar. Hier de andere helft (die heb ik gister genomen) :

Vandaag heel mn balkon afgespoten en bewerkt met anti groene aanslag meuk maar dat heeft dus niet gewerkt...
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:42:25 #91
176471 oh-oh
pi_109450576
Nice, ik vond mijnes al lekker groot en die is maar 6 meter bij 1,5 of zo :')
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:47:41 #92
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450710
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:42 schreef oh-oh het volgende:
Nice, ik vond mijnes al lekker groot en die is maar 6 meter bij 1,5 of zo :')
Thx! Ik ben er dan ook erg blij mee. :Y Die van mij is 10 bij 2,5 :P :@
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:48:44 #93
176471 oh-oh
pi_109450735
:D Miljaar!
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:52:20 #94
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450838
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:48 schreef oh-oh het volgende:
:D Miljaar!
:@

En dan als 1 van de laatste mogen kiezen (toen het opgeleverd werd) en dan (van de totaal 4 van dit soort balkons aan de flat) nog de keuze hebben uit 3. _O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:52:48 #95
176471 oh-oh
pi_109450849
http://www.freewebs.com/ruudendiana/knoflook.htm
Ik zat ff te googelen, maar knoflook kun je dus gewoon wel een teen planten, dat wordt dan vanzelf weer een bol, dus ik zou het niet speciaal kopen, maar gewoon een verse bol halen ergens, en die tenen uit laten lopen, alleen raden ze wel aan om in oktober te poten.
Ik denk dat ik zowel in het voorjaar als in het najaar ga poten!
( Groucho Marx )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:56:17 #96
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109450951
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:52 schreef oh-oh het volgende:
http://www.freewebs.com/ruudendiana/knoflook.htm
Ik zat ff te googelen, maar knoflook kun je dus gewoon wel een teen planten, dat wordt dan vanzelf weer een bol, dus ik zou het niet speciaal kopen, maar gewoon een verse bol halen ergens, en die tenen uit laten lopen, alleen raden ze wel aan om in oktober te poten.
Ik denk dat ik zowel in het voorjaar als in het najaar ga poten!
Ik heb al heel veel knoflook (in het voorjaar) zo gepoot maar dat rot altijd weg. Misschien maar op mn kalender zetten voor oktober en kijken wat er dan gebeurt. :Y
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:00:29 #97
176471 oh-oh
pi_109451092
Die site is echt leuk trouwens lees ik net, en ze verkoopt ook zaden :D
( Groucho Marx )
pi_109451126
Geweldig, zo'n balkon! Zou ideaal voor mij zijn, ik heb ongedierte issues ;). Vandaar alles in potten in plaats van volle grond. The horror!

Bij Bas/Dirk hebben ze flessen groene aanslagreiniger. Is op zoutzuurbasis en werkt als een tiet. in hoeverre zoutzuur schadelijk is voor je ondergrond durf ik niet te zeggen maar hier maakt het weinig uit.

Ik heb geen knoflook gezien bij mijn aldi, heb wel wat andere zakjes voor 29 cent gescoord.

Ik heb weleens een bloemenpersje bij de Hema gekocht voor de verjaardag van een kindje. Lag bij de tuinspullen voor kideren.
Spoilers!
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:05:05 #99
176471 oh-oh
pi_109451234
^O^ Ik ga bij de Hema kijken volgende week, en ik ga peperzaden bestellen bij die site die ik net linkte over de knoflook, wat een soorten, hoe leuk is dat O+
( Groucho Marx )
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:11:22 #100
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109451443
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 00:00 schreef oh-oh het volgende:
Die site is echt leuk trouwens lees ik net, en ze verkoopt ook zaden :D
Morgen eens door lezen! :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 00:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Geweldig, zo'n balkon! Zou ideaal voor mij zijn, ik heb ongedierte issues ;). Vandaar alles in potten in plaats van volle grond. The horror!

Bij Bas/Dirk hebben ze flessen groene aanslagreiniger. Is op zoutzuurbasis en werkt als een tiet. in hoeverre zoutzuur schadelijk is voor je ondergrond durf ik niet te zeggen maar hier maakt het weinig uit.

Ik heb geen knoflook gezien bij mijn aldi, heb wel wat andere zakjes voor 29 cent gescoord.

Ik heb weleens een bloemenpersje bij de Hema gekocht voor de verjaardag van een kindje. Lag bij de tuinspullen voor kideren.
Ik heb nu anti groene aanslag spul van Pokon. Dat werkte de afgelopen jaren perfect maar dit jaar is het zo extreem dat het niet afdoende werkt in 1x. :P
pi_109454787
Bladeren? Niet stengels?
  zondag 25 maart 2012 @ 14:51:36 #102
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109491514
Jeuj, eindelijk rozemarijn en salie gekocht. Ik kreeg er gratis tijm bij, altijd handig. Had hem niet echt nodig omdat hij as we speak gekweekt wordt maar een volle plant is toch wel handig.

Er jammer dat het tuincentrum geen laurier en peper meer had, nou moet ik nog ergens anders heen.
Spoilers!
pi_109497197
Heb vandaag gezaaid: radijsjes (binnen), basilicum, koriander en tijm. Die laatst 3 kwamen in een kweekpakketje van Ikea. Heel grappig.
pi_109498480
Tot wanneer was die actie bij de aldi.?
pi_109500558
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 18:11 schreef Reflectionne het volgende:
Tot wanneer was die actie bij de aldi.?
De actie moet nog beginnen: http://www.aldi.nl/aldi_v(...)2_48_178_1800_5.html
  zondag 25 maart 2012 @ 19:30:54 #106
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109501322
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 19:09 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

De actie moet nog beginnen: http://www.aldi.nl/aldi_v(...)2_48_178_1800_5.html
Dan zijn ze er wel aardig laat mee imo. :Y

Leuke actie dat wel! ^O^
pi_109502011
Bij de Hoogvliet supermarkten hebben ze in deze periode ook altijd een rek vol met bloemen- kruiden- en groentezaden!
  zondag 25 maart 2012 @ 20:14:23 #108
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109502960
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 19:50 schreef cinnamongirl het volgende:
Bij de Hoogvliet supermarkten hebben ze in deze periode ook altijd een rek vol met bloemen- kruiden- en groentezaden!
Ook die zit niet bij mij in de buurt. -O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 25 maart 2012 @ 21:54:45 #109
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109509421
Alles groeit ineens als een dolle! Ik heb het kapje van een van mijn kasjes moeten kalen omdat de koriander tegen de bovenkant was gegroeid in anderhalve week tijd. In de tuin komt de ruccola en radijs ook al op. Ik vrees echt voor de pompoen, die doen het echt heel goed en zien er superstevig uit, help!

Daar waar ik lente-ui heb gezaaid liggen ineens een soort lichtbruine draden op de aarde, herkent iemand dit?
Spoilers!
  zondag 25 maart 2012 @ 22:31:25 #110
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109512000
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 21:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Alles groeit ineens als een dolle! Ik heb het kapje van een van mijn kasjes moeten kalen omdat de koriander tegen de bovenkant was gegroeid in anderhalve week tijd. In de tuin komt de ruccola en radijs ook al op. Ik vrees echt voor de pompoen, die doen het echt heel goed en zien er superstevig uit, help!

Daar waar ik lente-ui heb gezaaid liggen ineens een soort lichtbruine draden op de aarde, herkent iemand dit?
Je koriander heeft dan een tekort aan licht en probeert dan zsm licht op te vangen. :Y Daarom schiet t door. ;)
  zondag 25 maart 2012 @ 22:47:36 #111
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109512988
quote:
12s.gif Op zondag 25 maart 2012 22:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Je koriander heeft dan een tekort aan licht en probeert dan zsm licht op te vangen. :Y Daarom schiet t door. ;)
Hmm, het staat in de lichtste vensterbank in huis. Nou ja, ik zal ze van de week verpotten, kijken wat ze doen.
Spoilers!
  zondag 25 maart 2012 @ 22:55:16 #112
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109513394
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2012 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hmm, het staat in de lichtste vensterbank in huis. Nou ja, ik zal ze van de week verpotten, kijken wat ze doen.
Dat staan ze bij mij ook maar ik heb het zelfde probleem. :P Gewoon een klein potje nemen straks en ze dan qua steeltje relatief diep planten. :Y ;)
pi_109522739
Bij mij groeit alles ontzettend naar de ramen toe, logisch natuurlijk. ;)
Alleen mijn marjolein gaat er nogal bij liggen, is dat normaal te noemen?
  maandag 26 maart 2012 @ 10:43:09 #114
176471 oh-oh
pi_109522794
Ik draai ze elke dag allemaal _O-
Oh, ik was nog gaan kijken voor de knoflook bij de Aldi maar die was op helaas.
Ik heb gisteren wel nog gewone knoflook geplant.
Ik moet ook maar eens foto's gaan maken, alles komt al goed omhoog.
( Groucho Marx )
pi_109543405
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 10:43 schreef oh-oh het volgende:
Als ik die bakken dagelijks ga draaien heb ik over 2 weken een hernia. :D
Ik ga zo nog even kervel en munt zaaien denk ik.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:15:21 #116
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109549648
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 10:40 schreef opa_sigaar het volgende:
Bij mij groeit alles ontzettend naar de ramen toe, logisch natuurlijk. ;)
Alleen mijn marjolein gaat er nogal bij liggen, is dat normaal te noemen?
Marjolein hoort niet te gaan liggen. Tenzij het volledig is door geschoten dan kan dat gebeuren ja.
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 10:43 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb bijna alles verspeent en de potjes staan op een dienblad. Dus 1x per dag even dat dienblad draaien en klaar. :P
Jammer van de knoflookzaadjes. Bedankt iig voor je goede bedoelingen! ^O^

Mijn knoflook knol begint al volop worteltjes te vormen aan de onderkant. *O*
  maandag 26 maart 2012 @ 23:15:40 #117
176471 oh-oh
pi_109552273
Ik heb een knoflook teen binnen bij een citroenmelisse in de pot in de grond geduwd gisteren, ben benieuwd of dat wat wordt :D
( Groucho Marx )
  maandag 26 maart 2012 @ 23:26:48 #118
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109552780
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:15 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb een knoflook teen binnen bij een citroenmelisse in de pot in de grond geduwd gisteren, ben benieuwd of dat wat wordt :D
Mijn ervaring is dat je ze niet helemaal onder de grond moet doen. Dan is er blijkbaar minder kans dat ze weg rotten, gewoon 1\4 a 1\3 in de grond duwen. ^O^
  maandag 26 maart 2012 @ 23:29:24 #119
176471 oh-oh
pi_109552911
Hij was al uitgelopen, dus ik het het uitlopertje uit laten steken.
Mss krijg ik wel citroenknoflook zo :9~
( Groucho Marx )
  maandag 26 maart 2012 @ 23:41:12 #120
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109553420
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:29 schreef oh-oh het volgende:
Hij was al uitgelopen, dus ik het het uitlopertje uit laten steken.
Mss krijg ik wel citroenknoflook zo :9~
Ik ben benieuwd. :Y

Whehehehe, reken daar maar niet op _O-
  dinsdag 27 maart 2012 @ 09:30:52 #121
176471 oh-oh
pi_109558216
Ik had gisteren ook wat foto's gemaakt trouwens!
Binnen de tuinkers en dille, die zijn een week geleden gezaaid en gaan echt als een dolle:
Dille:

Tuinkers:

Mn rabarberplant van de Aldi:

En mn aardbeienplant van de Aldi:

Die lijken beiden goed aan te slaan ^O^
( Groucho Marx )
  dinsdag 27 maart 2012 @ 10:14:42 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109559179
Ik ga van de week een en ander verspenen. Hoeveel peterselie, koriander en tijm moet ik bij elkaar in een pot doen om een grote volle plant te krijgen? Of komt er uit 1 zaadje zo'n mooie plant? Ik had wel begrepen dat ik 3 of 4 aardbeiplantjes bij elkaar moet zetten.
Spoilers!
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:48:15 #123
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109561842
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef oh-oh het volgende:
Ik had gisteren ook wat foto's gemaakt trouwens!
Binnen de tuinkers en dille, die zijn een week geleden gezaaid en gaan echt als een dolle:
Dille:
[ afbeelding ]
Tuinkers:
[ afbeelding ]
Mn rabarberplant van de Aldi:
[ afbeelding ]
En mn aardbeienplant van de Aldi:
[ afbeelding ]
Die lijken beiden goed aan te slaan ^O^
Ziet er goed uit! ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga van de week een en ander verspenen. Hoeveel peterselie, koriander en tijm moet ik bij elkaar in een pot doen om een grote volle plant te krijgen? Of komt er uit 1 zaadje zo'n mooie plant? Ik had wel begrepen dat ik 3 of 4 aardbeiplantjes bij elkaar moet zetten.
Ik heb werkelijk geen idee. 1 zaadje maakt 1 plant (duh) maar hoe vol dat wordt weet ik niet. Het ligt denk ik ook aan de grote van de pot waar je ze uiteindelijk in gaat zetten.
pi_109580632
Ik wilde m'n aardappelplant uit mijn kasje halen maar de wortels zaten al overal.. Ik heb 'm toch maar afgeknipt en ik hoop dat de rest het blijft doen (m'n paprika plantjes komen echt al mooi op, ik hoop dat ze genoeg ruimte houden om echt wat te worden en dat de wortels van de aardappel dood gaan).

Door het succes van de aardappel wel 2 nieuwe in een eigen (grotere) bak gestopt, daar mogen ze hun gang gaan.
pi_109581039
M'n vensterbank ziet er nu zo uit:

vlnr: Basillicum, aardappels, munt, bloembollen en m'n kasje waar ik de aardappel uitgeknipt heb met waterkers en paprika
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:33:01 #126
176471 oh-oh
pi_109581439
Muntzaad wil ik ook nog ergens scoren ja!
( Groucho Marx )
pi_109581475
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:33 schreef oh-oh het volgende:
Muntzaad wil ik ook nog ergens scoren ja!
Zo lekker als dat lukt! 't is bij mij alleen de enige die 't nog niet wil doen..
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:48:37 #128
176471 oh-oh
pi_109582146
Heb je niet wat zaad over?
:P
( Groucho Marx )
pi_109582526
Yeah, peterselie :')

Tap tap tap
pi_109585290
Zag vandaag dat de vorig jaar gekochte falende munt nu uitgelopen is. Ben benieuwd of hij het dit jaar beter doet.

Binnen willen de kerstomaatjes maar niet opkomen. Buiten blijkt de cosmea zichzelf uitgezaaid te hebben. De rozemarijn heeft de winter overleefd, maar heeft het begeven in de heerlijke warmte van de laatste weken. Gelukkig had binnen nog binnen een matige en een zielig plantjes dat kunnen we dan opnieuw proberen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:05:36 #131
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109586570
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef Reflectionne het volgende:
Ik wilde m'n aardappelplant uit mijn kasje halen maar de wortels zaten al overal.. Ik heb 'm toch maar afgeknipt en ik hoop dat de rest het blijft doen (m'n paprika plantjes komen echt al mooi op, ik hoop dat ze genoeg ruimte houden om echt wat te worden en dat de wortels van de aardappel dood gaan).

Door het succes van de aardappel wel 2 nieuwe in een eigen (grotere) bak gestopt, daar mogen ze hun gang gaan.
Elk plantje van de paprika moet je als ze de 1e blaadjes hebben gevormd (niet die 1e 2 als ze uit het zaadje komen) per plantje in een andere pot zetten he. Die dingen worden groot! Je aardappel zal denk ik niet zo snel opgeven...

Ik ben benieuwd wat dat gaat worden (qua oogst) met die 2 aardappelplanten. :Y :D
pi_109596035
Per plantje in een pot? Hmm iemand plantjes hebben? :+ zoveel potten heb ik niet..

Maar hoe doe je dat? Plantje er voorzichtig uittrekken?
pi_109596120
Met een vork steek je een paar uit en zet die in de pot. Na een poosje trek je de dunste uit en legt die op de aarde voor recycling.

De allereerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes en qua plant tellen ze niet mee. Het eerste echte bladpaar moet een beetje behoorlijk ontwikkeld zijn en je moet het volgende stel al zien.
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:04:57 #134
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109596800
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 07:45 schreef Reflectionne het volgende:
Per plantje in een pot? Hmm iemand plantjes hebben? :+ zoveel potten heb ik niet..

Maar hoe doe je dat? Plantje er voorzichtig uittrekken?
Per plantje in een pot ja. :P

Deze is 20 bij 20 en dat is eigenlijk al te klein voor 1 plant.

Ik haal ze persoonlijk er al eerder uit. (Dit omdat ze dan nog niet in de knoop zitten met elkaar qua wortels alleen moet dat heel voorzichtig.) Ze staan nu al in een potje. Sommige alleen en sommige per 2 of per 3. Die alleen staan kan ik straks makkelijker met kluit en al in een grotere zetten. De rest is voorzichtig de kluit breken en dan proberen de wortels met een sate stokje te ontwarren. Dat kan bij jou straks dus ook. Voorzichtig ontwarren maar als er een worteltje breekt of een plantje kapot gaat is dat dus niet erg als je er zoveel hebt. ;)
pi_109619990
Haha oke dankjullie, challenge paprikaplantjes accepted
pi_109633494
Kwam op ikeahackers.net een verwijzing naar deze site tegen:
http://www.conceptualdevi(...)the-population-bomb/
Malthus, a Meal a Day. Or How I Learned to Stop Worrying About the Food and Love the (Population) Bomb.

Het is een symbiose tussen planten en quarium. De planten krijgen er hun bemeste vocht van en het aquariumwater wordt in de plantgrond gezuiverd. De stellingkast is het model Broder (vrij duur) en de bakje zijn van Samla (2,99 per stuk, zag ik vandaag). Het valt me op dat er maar weinig aarde in de bakjes zit. De visjes zijn ook voor consumptie gedacht, maar natuurlijk niet alle tegelijk :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 28-03-2012 23:04:04 ]
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:14:56 #137
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109634489
Cool! Had vorig jaar bijna een stellingkast voor in de tuin bij Ikea gekocht maar bedacht op het laatste moment dat de planten op de onderste panten te weinig licht zullen krijgen.
Spoilers!
pi_109635851
Als de afstand tussen de planken groot genoeg is, zodat er nog wat ruimte boven de planten is, zal het best lukken. Vooral als er van meer kanten licht bij kan.
pi_109641516
Wel supervet zo'n stelling!
pi_109643543
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:42 schreef Teslynd het volgende:
Als de afstand tussen de planken groot genoeg is, zodat er nog wat ruimte boven de planten is, zal het best lukken. Vooral als er van meer kanten licht bij kan.
Mijn tuin is niet zo zonnig en de afstand tussen de planken vond ik ook niet groot genoeg. Dan kan je daar alleen maar kleine plantjes neerzetten. En alleen aan de voorste rand van de plank natuurlijk waardoor je de achterste helft van de kast niet gebruikt. Het idee was leuk maar in mijn geval gewoon niet praktisch. Ik zet nu lekker mijn hele eettafel vol met planten, zet ze wel op de grond als er eens sporadisch buiten wordt gegeten :P .
Spoilers!
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:54:15 #141
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109672371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:35 schreef Reflectionne het volgende:
Haha oke dankjullie, challenge paprikaplantjes accepted
Wat voor challenge is dat? :D Ga jij proberen om meerdere plantjes in 1 potje te houden? :P
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:57:47 #142
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109672617
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 22:59 schreef Teslynd het volgende:
Kwam op ikeahackers.net een verwijzing naar deze site tegen:
http://www.conceptualdevi(...)the-population-bomb/
Malthus, a Meal a Day. Or How I Learned to Stop Worrying About the Food and Love the (Population) Bomb.

[ afbeelding ]

Het is een symbiose tussen planten en quarium. De planten krijgen er hun bemeste vocht van en het aquariumwater wordt in de plantgrond gezuiverd. De stellingkast is het model Broder (vrij duur) en de bakje zijn van Samla (2,99 per stuk, zag ik vandaag). Het valt me op dat er maar weinig aarde in de bakjes zit. De visjes zijn ook voor consumptie gedacht, maar natuurlijk niet alle tegelijk :+
Dat is dromen voor een hobby tuinder. Puur weer een stunt om nog meer geld te verdienen. 9 van de 10x krijgt men dat in huis toch niet goed draaiende....

Ziet er leuk uit en zo maar realistisch is het niet. :N
pi_109675928
Het huis moet veel licht hebben. Misschien in een serre op terras/balkon onder het afdak (totdat de temperaturen laag worden). Bij zo'n stellage denk ik vooral aan luxe éénzaalwoningen op de bovenste verdieping, kan even niet op de naam komen.
  Moderator vrijdag 30 maart 2012 @ 08:08:28 #144
155227 crew  Guppy
dus
pi_109683577
Ik heb geprobeerd om basilicum gewoon in een potje op de vensterbank te zaaien. Maar tot nu toe nog weinig activiteit. Kan ik beter zo'n vensterbank kasje halen en het nog eens proberen?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 30 maart 2012 @ 08:44:06 #145
176471 oh-oh
pi_109683962
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:46 schreef Teslynd het volgende:
Het huis moet veel licht hebben. Misschien in een serre op terras/balkon onder het afdak (totdat de temperaturen laag worden). Bij zo'n stellage denk ik vooral aan luxe éénzaalwoningen op de bovenste verdieping, kan even niet op de naam komen.
Een penthouse?
:D
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik heb geprobeerd om basilicum gewoon in een potje op de vensterbank te zaaien. Maar tot nu toe nog weinig activiteit. Kan ik beter zo'n vensterbank kasje halen en het nog eens proberen?
Ik had vorig jaar basilicum gewoon buiten gezaaid, niks speciaals mee gedaan, groeide als onkruid, 6 verschillende soorten had ik.
( Groucho Marx )
  Moderator vrijdag 30 maart 2012 @ 08:54:11 #146
155227 crew  Guppy
dus
pi_109684097
Nog even geduld hebben dus!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 30 maart 2012 @ 10:38:35 #147
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109686774
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Je kunt ook wat transparant keukenfolie over je potje doen. Goed voor de warmte en de vochtverdeling.
Niet dat mijn basilicum iets doet :{ .
Spoilers!
  vrijdag 30 maart 2012 @ 10:39:27 #148
176471 oh-oh
pi_109686796
Ik had zondag toch die teen knoflook bij een andere plant in de pot gestopt trouwens?
Ik haalde hem gisteren even eruit, echt gewoon al 1 wirwar van wortels van 4 cm eraan, er zat niks toen ik hem erin deed :D
( Groucho Marx )
pi_109692036
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:44 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Een penthouse?
Een loft.

quote:
[..]

Ik had vorig jaar basilicum gewoon buiten gezaaid, niks speciaals mee gedaan, groeide als onkruid, 6 verschillende soorten had ik.
Dat zou ik ook eens kunnen proberen.
pi_109730993
Tvt
pi_109781659
Voor als je het groots wil aanpakken:

http://www.groupon.nl/dea(...)_CRM_1_0_0_92&a=1646

:)
  maandag 2 april 2012 @ 09:23:29 #152
176471 oh-oh
pi_109794005
Lelijk met die plastic hoes :P
( Groucho Marx )
  maandag 2 april 2012 @ 11:20:30 #153
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109797186
Ik merk dat mijn plantjes niet de liefde krijgen die ze verdienen :D . Ik zou eigenlijk vorige week zondag al een en ander verspenen, dat werd dinsdag, donderdag, zaterdag en uiteindelijk hebben mijn vriend en ik in een half uur vliegensvlug de hoogstnoodzakelijke dingen gedaan. De salie, tijm en rozemarijn die ik had gekocht staan nu in een grotere pot. Peterselie, pompoen, cherrytomaat en koriander zijn verspeend. De hele tuin ligt nog vol met zooi en de kleine potjes staan her en der in de keuken maar het is gebeurd. Nu de boel nog even fatsoeneren en nieuwe zaadjes planten. Als ik daar ooit nog aan toe kom. Leuk, zo'n nieuw weekritme maar ik kom echt niet meer aan zulke dingen toe. Hoe doen mensen met een 40-urige werkweek dat?

Ik ben morgen een maand geleden bieslook gezaaid en er is nog niets opgekomen. Hoe is dat bij jullie? Ik denk dat het niets meer gaat worden. Ben er dus nog niet aan toe gekomen om het weg te gooien dus ze krijgen nog een paar dagen de kans :+ .
Spoilers!
pi_109804147
Het maandzaad is goed opgekopen, maar het zijn van die kleine iele kiemplantjs, dus niet geschikt om met dit weer buiten te zetten. Gisteren zag ik dat het weer begon te krimpen. Dus naar de rommelkamer verhuisd. Daar staan ook wat kiemplanten die al buiten stonden, maar zeker geen -2º verdragen zullen. Voor deze week wordt nog een nacht van 0º verwacht, dus blijft het nog een week binnen staan.
  maandag 2 april 2012 @ 14:36:02 #155
176471 oh-oh
pi_109804232
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik merk dat mijn plantjes niet de liefde krijgen die ze verdienen :D . Ik zou eigenlijk vorige week zondag al een en ander verspenen, dat werd dinsdag, donderdag, zaterdag en uiteindelijk hebben mijn vriend en ik in een half uur vliegensvlug de hoogstnoodzakelijke dingen gedaan. De salie, tijm en rozemarijn die ik had gekocht staan nu in een grotere pot. Peterselie, pompoen, cherrytomaat en koriander zijn verspeend. De hele tuin ligt nog vol met zooi en de kleine potjes staan her en der in de keuken maar het is gebeurd. Nu de boel nog even fatsoeneren en nieuwe zaadjes planten. Als ik daar ooit nog aan toe kom. Leuk, zo'n nieuw weekritme maar ik kom echt niet meer aan zulke dingen toe. Hoe doen mensen met een 40-urige werkweek dat?

Ik ben morgen een maand geleden bieslook gezaaid en er is nog niets opgekomen. Hoe is dat bij jullie? Ik denk dat het niets meer gaat worden. Ben er dus nog niet aan toe gekomen om het weg te gooien dus ze krijgen nog een paar dagen de kans :+ .
:') Meen je dat nou?
Ik werk ook 40 uur maar die plantjes kosten toch amper tijd?
( Groucho Marx )
pi_109804588
M'n kerkhofje in de tuin is ontploft. De oregano is aan het woekeren en ik zag ook een beetje bieslook en munt en wat peterselie.
Ik wilde die bak net weghalen, dacht dat het allemaal dode zooi was :')
Tap tap tap
  maandag 2 april 2012 @ 14:55:49 #157
176471 oh-oh
pi_109805035
Ik vind kruiden juist fijn om te laten woekeren :D
( Groucho Marx )
pi_109805189
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:55 schreef oh-oh het volgende:
Ik vind kruiden juist fijn om te laten woekeren :D
Als het niet ten koste gaat van de rest :P Hij slokt nu ook de afgebakende bakjes van de andere kruiden op.
Tap tap tap
  maandag 2 april 2012 @ 18:26:04 #159
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109813534
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:36 schreef oh-oh het volgende:

[..]

:') Meen je dat nou?
Ik werk ook 40 uur maar die plantjes kosten toch amper tijd?
Door ziekte is mijn energie lange tijd heel laag geweest, ik ben mezelf nu weer in het gareel aan het dwingen qua dagindeling en dat valt uiteraard vies tegen. Het is ook gewoon wennen natuurlijk, t komt uiteindelijk wel goed ;).
Maar ik merk dus nu wel dat de plantjes vrijwel op de laatste plaats komen. Logisch natuurlijk want studie, werk, relatie, sporten en een sociaal leven is uiteraard belangrijker. Maar ik vind de plantjes veel te leuk dus helemaal vergeten doe ik ze niet :).
Spoilers!
pi_109822100
Tuinieren is gezond. Het wordt steeds aangeprezen, ook juist voor chronisch zieken en gehandicapten. Voorlopig de boel niet onnodig laag zetten, bukken en kruipen vraagt veel energie.
pi_109826169
Is het niet veel te vroeg om de zaailingen buiten te zetten? Ik dacht altijd dat het pas na IJsheiligen kon.
pi_109826482
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 21:56 schreef cinnamongirl het volgende:
Is het niet veel te vroeg om de zaailingen buiten te zetten? Ik dacht altijd dat het pas na IJsheiligen kon.
Volgens mij als er geen kans meer is op nachtvorst.

edit: duh, dat is hetzelfde :')
Tap tap tap
  maandag 2 april 2012 @ 22:03:06 #163
176471 oh-oh
pi_109826689
Dikke faal hier hoor, al mn zelfgezaaide goed gaat prima, koop ik donderdag basilicum in een pot in de supermarkt , hangt die vandaag al helemaal voor dood :')
( Groucho Marx )
pi_109826840
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:03 schreef oh-oh het volgende:
Dikke faal hier hoor, al mn zelfgezaaide goed gaat prima, koop ik donderdag basilicum in een pot in de supermarkt , hangt die vandaag al helemaal voor dood :')
Dat had ik met de peterselie, die ging steeds dood. Probeer het nu maar zelf te kweken.
Tap tap tap
pi_109826899
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:00 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volgens mij als er geen kans meer is op nachtvorst.

edit: duh, dat is hetzelfde :')
Jup. Maar dat is pas rond 12 mei!

Ik heb nu al fikse zaailingen van mijn kruidjes en andere planten maar die gaan nog niet naar buiten.
Scheelt denk ik wel dat ik niet niet tuinier in volle grond maar in bakken op mijn dakterras.
pi_109827143
quote:
NOOIT water geven óp de plant. Zet de potjes op schotels/in een bakje en gooi daar water op/in.
Kwam ik na veel dode plantjes pas achter :P
  maandag 2 april 2012 @ 22:19:48 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_109828016
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 21:56 schreef cinnamongirl het volgende:
Je kunt ze ook aan buiten laten wennen door ze steeds wat langer buiten te zetten. Mijn pompoen zaailing staat gewoon buiten. Vind m niet zo boeiend of ie t overleeft en had er geen plek meer voor binnen.
Spoilers!
pi_109830775
De ijsheiligen is voor de zomerplanten die je nu zo leuk bloeiend koopt, maar die nog helemaal niet gehard zijn.
Bij nachttemperaturen rondom het vriespunt, haal ik het zaaigoed van balkon. Dan is het hier wel iets minder koud dan aan de klomp of op 1,50m, maar misschien te koud voor het troetelgoed.
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:12:06 #169
176471 oh-oh
pi_109838261
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:08 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

NOOIT water geven óp de plant. Zet de potjes op schotels/in een bakje en gooi daar water op/in.
Dat wist ik al lang en dat heb ik ook gedaan, maar toch -O-
( Groucho Marx )
  zondag 8 april 2012 @ 18:43:35 #170
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_110065186
Ik heb woensdag basilicum, tijm, oregano en bieslook gezaaid. De bieslook komt nu al op :D Erg leuk om te doen.
  zondag 8 april 2012 @ 18:54:53 #171
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_110065521
Hier donderdagavond de munt, citroenmelisse en kamille gezaaid. Als de stekjes groot genoeg zijn even verpotten naar wat groters en dan mogen ze verhuizen naar het balkon. Vandaag ook wat tuinkers in een bakje met watjes gezaaid en binnenkort eens genoeg potten halen voor de andere dingetjes die ik nog heb liggen O+
  zondag 8 april 2012 @ 19:03:58 #172
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110065861
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:43 schreef Aventura het volgende:
Ik heb woensdag basilicum, tijm, oregano en bieslook gezaaid. De bieslook komt nu al op :D Erg leuk om te doen.
Oeh precies mijn smaak. Wat zal jij lekker eten vd zomer! :D
  zondag 8 april 2012 @ 19:06:25 #173
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_110065936
Ja, ik gebruik deze vier zo regelmatig, dat ik het gewoon altijd binnen handbereik wil hebben. Misschien nog een peterselieplant erbij. We hebben een tuin op het zuiden, dus over een maand gaat de hele handel lekker naar buiten!
  zondag 8 april 2012 @ 19:20:42 #174
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110066560
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 19:06 schreef Aventura het volgende:
Ja, ik gebruik deze vier zo regelmatig, dat ik het gewoon altijd binnen handbereik wil hebben. Misschien nog een peterselieplant erbij. We hebben een tuin op het zuiden, dus over een maand gaat de hele handel lekker naar buiten!
Ik ook en dan kan je t wel kopen en uit een zakje oid halen maar vers is zo veel lekkerder. :9 Tipje voor jou (denk dat je dat ook wel lekker vind) zet een volle knol knoflook in een potje met aarde. Dat groen wat er dan uitkomt is zo lekker! :Y (potje vullen met aarde, vervolgens druk je dat aan door de knol er in te drukken. Daarna all1 water geven en klaar. :D
  zondag 8 april 2012 @ 21:42:50 #175
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110073936
Ik heb gisteren ook nog maar een oregano plant gekocht. Ik gebruik het eigenlijk vers amper maar het was zo'n prachtige en goedkope plant dat ik het niet kon laten :D.

Het verspenen van de koriander en peterselie is aangeslagen, er zitten nu gekartelde blaadjes aan *O*
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 21:44:06 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110074000
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 22:08 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Heeft dat niet pas zin als de plantjes lange wortels hebben die het water op kunnen zuigen?
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 21:51:28 #177
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110074363
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2012 21:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Heeft dat niet pas zin als de plantjes lange wortels hebben die het water op kunnen zuigen?
Nee, de aarde zuigt dat vocht op zodat het vanzelf bij de wortels van het plantje komt.
.
;)
  zondag 8 april 2012 @ 21:54:03 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110074514
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:51 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee, de aarde zuigt dat vocht op zodat het vanzelf bij de wortels van het plantje komt.
.
;)
Euhm, ja. Aarde heeft ook een zuigende werking natuurlijk. Zucht, waar haal ik nou weer een hele berg schoteltjes vandaan? Van de week eens naar de kringloop.
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 22:09:00 #179
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110075417
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2012 21:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Euhm, ja. Aarde heeft ook een zuigende werking natuurlijk. Zucht, waar haal ik nou weer een hele berg schoteltjes vandaan? Van de week eens naar de kringloop.
Kom langs waar ik werk. :D Wij hebben nog wel een aantal schoteltjes ed buiten staan. Ok binnen ook maar die zijn duurder en horen bij een kop. :P
  zondag 8 april 2012 @ 22:20:49 #180
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110076154
Dat ligt er helemaal aan waar je werkt ;)
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 22:22:50 #181
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110076281
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 22:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat ligt er helemaal aan waar je werkt ;)
Bij een kringloopwinkel. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110076572
Eeeh, verspeend vóórdat die blaadjes eraan waren? De eerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes. Die tellen nauwelijks mee. Verspenen is verstandig nadat de serieuzere blaadjes goed bezig zijn.
pi_110076617
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:51 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

.
;)
Niet bij potgrond.
  zondag 8 april 2012 @ 22:36:38 #184
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110077091
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 22:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Niet bij potgrond.
Ook bij potgrond :Y Alleen in veel mindere mate. ;)
  zondag 8 april 2012 @ 22:42:35 #185
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110077437
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 22:22 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Bij een kringloopwinkel. :D

SPOILER
Da's een uur rijden, tikkeltje uit de richting ;)
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 22:45:21 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_110077595
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 22:27 schreef Teslynd het volgende:
Eeeh, verspeend vóórdat die blaadjes eraan waren? De eerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes. Die tellen nauwelijks mee. Verspenen is verstandig nadat de serieuzere blaadjes goed bezig zijn.
Heb je helemaal gelijk in maar vooral mijn koriander was al ongeveer 10 cm hoog terwijl hij in een klein laagje aarde stond en zich amper overeind kon houden. Dat leek me ook niet helemaal ok ;). Maar hij lijkt het dus overleefd te hebben.
Spoilers!
  zondag 8 april 2012 @ 22:56:28 #187
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110078294
quote:
1s.gif Op zondag 8 april 2012 22:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Da's een uur rijden, tikkeltje uit de richting ;)
Mja voor een paar schoteltjes wel ja. :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:28:41 #188
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_111869321
Zo, laat ik dit topic maar weer eens nieuw leven inblazen. Het gaat hier prima met alle plantjes. Ik ben er alleen achtergekomen dat ik lang niet zoveel kan zaaien als ik had gedacht. Ik heb gewoon te weinig ruimte in de vensterbank.
Afgelopen weekend heb ik de zelfgekweekte tomaat, peterselie en koriander naar buiten gedaan. Inmiddels staat er weer dille, basilicum, aardbei en chinese bieslook in mijn kweekkasje. De tijm is ook nog binnengebleven, die gaat echt tergend langzaam.

Koriander boven, midden tijm en rozemarijn, onder oregano, salie (ontploft!) en munt. In de grote pot staan twee tomatenplantjes. Buiten beeld nog een kleinere pot met één tomatenplantje.

Op tafel bieslook, basilicum en peterselie. Aan de regenpijp heb ik in de twee bakjes zaadjes voor eetbare bloemen gestopt. Ik ben erg benieuwd! In de bak onder het raam groeit ui, radijs en twee soorten rucola. Buiten beeld heb ik nog een minder brede bak met veldslazaadjes.

De foto's zijn van zondag. De peterselie, koriander en zelfs de bieslook staan er inmiddels alweer een stuk beter bij. Ik weet alleen niet wat ik met de radijs moet doen. De bladeren zijn enorm maar de radijsjes nog geen centimeter in doorsnede. Ze groeien ook half boven de aarde uit. De bladeren van radijs zijn toch eetbaar trouwens?
Spoilers!
pi_112311478
Ik wil graag een (mini) kruidentuin beginnen en heb wat vragen... O.a: over soort grond, welke kruiden, etc. Kan ik die hier stellen of beter een eigen topic openen?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 16:14:54 #190
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112311498
Brand los TwinkeStar!
Spoilers!
pi_112312453
Wat een snelle reactie, merci! Ik weet dus niet veel van kruiden, had ze meestal wel in de tuin, de ene keer deed het het wel en de andere keer niet. Wil het nu iets gestructureerder aanpakken en hopelijk wordt het ook nog mooi :)

Oke, het idee is als volgt: de kruidentuin komt op een tafel te staan (last van mijn rug, dus dan hoef ik niet zo te bukken). Na behoorlijk wat googelen heb ik een mooie mand gevonden die precies past (hoop ik!) van zo'n 95 cm doorsnee en +/- 20-25 cm hoog. Morgen ga ik 'm ophalen. Daar komt dan plastic in, zodat de mand niet meteen vergaat..

En dan mijn eerste vragen:

- Kan ik het beste beginnen met hydrokorrels op de bodem doen ivm geen afwatering?
- Wat voor soort grond is het meest geschikt voor kruiden? Moet ik dit nog ergens mee mengen?
- Andere grond tips?

De tafel met mand komt op het meest zonnige plekje van mijn behoorlijke schaduwtuin te staan, dit betekend tot ong. half twee zon (op de langste dag van het jaar). In het midden wil ik een kleine verhoging maken met daarop een houten kom die ik nog heb. Hier kan dan iets leuks bloeiends in.

De mand wil ik dan verdelen in vakken (karrewiel met spaken-vak idee). Hier wil ik iig bieslook, koriander, basilicum, oregano, rozemarijn in. Zijn deze kruiden geschikt? Wat kan ik er verder nog bij zetten? Waar moet ik op letten?

Alle tips en ideeën zijn welkom, dank alvast!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 16:57:02 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112313186
Ok, eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Om te beginnen heb ik ook een paar jaar diverse probeersels gehad met rieten manden. Met of zonder plastic, die manden gaan hooguit twee seizoenen mee als je ze niet binnen zet zodra het nat weer wordt. Ik knipte trouwens ivm afwatering een paar gaatjes in het plastic. Ik heb geen ervaring met hydrokorrels. Dat staat nog op mijn lijst met dingen waarin ik me ooit eens moet gaan verdiepen, net als bemesting ;)

Omdat je verschillende kruiden in een mand doet, zou ik voor gewone potgrond gaan. Ik ga er even niet vanuit dat je je plantjes zelf gaat kweken, in dat geval is zaaigrond een aanrader.

Ik zou geen erg woekerende planten zoals munt in je mand zetten, binnen no-time wordt de rest dan weggepest. Verder kan je er misschien op letten dat je de planten die wat minder water nodig hebben (bijvoorbeeld rozemarijn) aan een kant zet, en dan aan de andere kant waterliefhebbers basilicum, koriander en peterselie.

Je kunt nog tijm en peterselie bijzetten. Het ligt er helemaal aan wat je vaak gebruikt eigenlijk. Ik gebruik bijvoorbeeld veel vaker gedroogde oregano dan verse en hoefde daarom geen plant. Ik heb er wel een gekocht uiteindelijk maar dat was omdat hij zo goedkoop was :+

Qua algemene verzorging moet je het een beetje leren eigenlijk. Je ziet het snel genoeg als een plant te weinig of te veel water heeft. Als het zo warm is als vorige week moet je de planten 's ochtends en 's avonds water geven. Nooit overdag want dan verdampt het water grotendeels. En als het heeft geregend wil dat lang niet altijd zeggen dat je planten dan genoeg water hebben, de meeste regen druipt namelijk via de bladeren naast de pot.

En koop uiteraard planten bij een tuincentrum, niet in de supermarkt. Succes!
Spoilers!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:03:10 #193
123170 alors
zlata1234
pi_112313440
Ik weet niet of het hier al gezegd is maar bij de Action hebben ze voor een schamele 90 centen kweeksetjes van verschillende kruiden, bieslook, basilicum, oregano, peterselie, koriander en thijm geloof ik. In elk setje zitten twee soorten kruid. Daar kun je je iig geen buil aan vallen. Ik heb ze vorige week gezaaid en ze komen nu al boven :) ^O^
know'm sayin?
word? word.
pi_112314696
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Om te beginnen heb ik ook een paar jaar diverse probeersels gehad met rieten manden. Met of zonder plastic, die manden gaan hooguit twee seizoenen mee als je ze niet binnen zet zodra het nat weer wordt.
Hmm.. nou breng je me aan het twijfelen... zo'n mand leek me erg leuk én hij had volgens de verkoper precies de goede afmetingen. Maar als ze maar zo kort meegaan... Ik zou ook een vijverbak kunnen gebruiken. Die is of te groot of te klein (110 cm of 85 cm), en hoger dan een mand (=meer gewicht ivm aarde), maar vergaat niet snel. Dilemma.

Vond je tip om de "water"planten aan een kant te zetten en de droge aan de andere kant ook erg goed, had ik helemaal niet aan gedacht.

Ik zag trouwens op een van de foto's bakjes om de regenpijp: superhandig! Kun je die bij een tuincentrum kopen? (daar nog nooit gezien)
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:05:09 #195
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112315760
Die manden zijn ook erg leuk, daarom had ik ze ooit ook gekocht. Ik ben sowieso meer voorstander van losse potten eigenlijk. Dan kan je ze eventueel nog verplaatsen en ze de ruimte geven die ze nodig hebben. Plus dat rozemarijn meerjarig is maar bieslook niet. Tijm is ook meerjarig en peterselie tweejarig. Maar een grote mand met van alles erin is ook wel heel erg O+
Ingewikkeld he ;)

Die regenpijpbakjes zijn inderdaad bij een tuincentrum te koop. Het is een crime om ze op te hangen maar dat doe je maar 1 of 2 keer per seizoen gelukkig.
Spoilers!
pi_112316879
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Plus dat rozemarijn meerjarig is maar bieslook niet. Tijm is ook meerjarig en peterselie tweejarig.
Bieslook niet? Ik ben verbaasd, hij komt bij mij ieder jaar weer op (dit jaar alweer een dikke bos) Rozemarijn koop ik ieder jaar weer opnieuw.. Munt, salie en de rucola hebben afgelopen winter helaas niet overleefd, die kwamen ook altijd weer terug...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:57:41 #197
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112317424
Exuse me, bieslook is wel meerjarig. Niet dat dat het bij mij nou goed doet. Geen idee wat ik fout doe. Ik ga het binnenkort maar weer eens met een nieuwe plant proberen.
Spoilers!
pi_112317945
Nog een waarschuwing voor beginners:
quote:
De kruiden van de supermarkt zijn voor totale consumptie, niet voor de kweek. Ze staan met een heleboel plantjes tegelijk in die ene pot en voor verspenen is het te laat.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:18:59 #199
123170 alors
zlata1234
pi_112318289
Ik heb nu een basilicumplant uit de supermarkt (merk bio+) en die groeit al een halfjaar prima. Heb hem wel in een normale pot gezet, maar dat gaat prima. Dus het kan wel. Mijn ervaring is wel dat die planten als ze uit de supermarkt komen al een paar dagen daar kunnen staan en nog vervoer hebben gehad, dus ze kunnen vaak best wat water hebben..
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:50:48 #200
62419 CherryLips
chocoholic
pi_112319599
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:10 schreef Teslynd het volgende:
Nog een waarschuwing voor beginners:

[..]

De kruiden van de supermarkt zijn voor totale consumptie, niet voor de kweek. Ze staan met een heleboel plantjes tegelijk in die ene pot en voor verspenen is het te laat.
Die van m'n moeder is de pot uit gegroeid :D
Tap tap tap
  vrijdag 1 juni 2012 @ 20:58:15 #201
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112322905
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Exuse me, bieslook is wel meerjarig. Niet dat dat het bij mij nou goed doet. Geen idee wat ik fout doe. Ik ga het binnenkort maar weer eens met een nieuwe plant proberen.
Het ligt aan het soort bieslook wat je koopt. De ene is winterhard en andere niet. Ik had 2 soorten bieslook uit zaad (gewone bieslook en knoflook bieslook). De ene moet ik ieder jaar opnieuw zaaien en de ander komt steeds weer op. Al heeft ie dit jaar de week met -20 niet overleefd en heb ik ze alle 2 opnieuw moeten zaaien...

Edit : Oh en mn winterharde Rozemarijn (gekocht bij een tuincentrum) moet ik ieder jaar opnieuw kopen want die gaan steeds dood...
pi_112323102
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard ^O^

En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 21:05:53 #203
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112323285
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:02 schreef LieLie het volgende:
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard ^O^

En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan... -O-
pi_112323401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:05 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan... -O-
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 21:13:36 #205
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112323618
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:08 schreef LieLie het volgende:

[..]

Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen. :P Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer. :+
pi_112327349
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:13 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen. :P Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer. :+
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 22:53:10 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112328393
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 22:33 schreef LieLie het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen.

Nouja waarom de mijne dood is gegaan boeit ook niet. Hij is dood en nu groeien er nieuwe sprietjes van t zaad. :P
pi_112342324
Nou, de mand is gekocht! Volgens de verkoper (iemand die die dingen zelf maakt), gaat 'ie ongeveer 5 jaar mee als je 'm altijd buiten laat, als je 'm in de winter binnen zet veel langer.. we zullen het zien.

Hopelijk lukt het vandaag / morgen om aarde, plantjes, etc te kopen en er in te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door TwinkleStar001 op 02-06-2012 13:13:06 (typo) ]
  zaterdag 2 juni 2012 @ 13:11:40 #209
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112342381
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Spoilers!
pi_112342450
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Ik geloof dat de mand gemaakt is van wilgentenen...
pi_115327457
Hoe is het hier met de plantjes mensen?

Bij mij gaat het wel goed. Ik heb voordat ik op vakantie ging mijn hele auto volgeladen met planten om ze bij mijn moeder te brengen. Die heeft er gelukkig erg goed voor gezorgd, beter dan ik eigenlijk ;)
Mijn schoonmoeder zorgt altijd voor onze kat en de planten als we weg zijn maar vorig jaar heeft ze alles in de tuin dood laten gaan dus vandaar mijn verhuisactie. Toen ik terugkwam was goed te zien dat mijn schoonmoeder de restjes onder het afdak in de tuin geen enkele keer water had gegeven, mijn eetbare bloemen zijn een soort stro geworden. Gelukkig heeft het geregend zodat mijn tomatenplanten het nog wel doen.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om bieslook en Chinese bieslook te zaaien. Hebben meer mensen hier last van? Ik ben nu voor de 3e keer bezig en de zaadjes zitten alweer 5 weken in de aarde en er is niets te zien. De aarde is niet te nat, niet te droog en ook niet beschimmeld. De zaadjes zijn van dit jaar en mijn vriendin die dezelfde zaadjes tegelijk met mij heeft gekocht heeft geen problemen. Ik doe echt iets fout :(
Spoilers!
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:31:16 #212
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_115386967
Dit topic ga ik volgen.

En de OP is echt _O_ ^O^
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_122728595
Het is nog een beete vroeg maar ik heb mijn zaadvoorraad er weer bijgepakt want Lidl heeft vanaf morgen zaadjes vanaf 19 cent per zakje.

Ik ga dit jaar een aantal dingen anders doen. Ten eerste ga ik ook kweken op de vensterbank op mijn werk. Thuis heb ik maar een kleine vensterbank met zonlicht en zonder kat dus ik kon te weinig kwijt waardoor ik veel te laat kon beginnen aan sommige dingen.
Daarnaast wil ik ook gaan bijmesten. Ik heb alleen geen zin in ingewikkeld gedoe. Weet iemand of er een mestkorrel ofzo is die voor de meeste eetbare planten wel te gebruiken is?

Ik heb alleen rozemarijn en peterselie overgehouden van vorig jaar. Die zijn behoorlijk kaal geplukt, tijd voor meer zon!
Spoilers!
  zondag 10 februari 2013 @ 23:15:19 #214
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122736346
Mij nog te vroeg...

Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen. :P
pi_122741524
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:15 schreef Outpost76 het volgende:
Mij nog te vroeg...

Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen. :P
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnen ;) Ik ga alleen straks even naar de Lidl.

Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
Spoilers!
pi_122754924
Heb je nog naar het tuinzeil gekeken?
pi_122758836
Nee, heb het niet gezien. Ik kan alleen maar potten kwijt.

Ze hadden echt veel zaadjes trouwens. Ik heb 13 zakjes van 19 cent per stukcgekocht :D
Spoilers!
pi_122759749
Ik heb 2 kleine zeiltjes meegenomen. Leek me wel handig :)

En verder:
pi_122772137
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Spoilers!
pi_122778664
Ik kon het ook niet laten. Toch wat zakjes meegenomen. En een kweeksetje.
Ik heb zoveel meer vensterbank als de voorgaande jaren en ook die zullen vol komen. >:)
pi_122778898
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Ik heb nog helemaal niets in mijn tuin staan, dus ik ga eens kijken wat ik allemaal in kan passen :)
pi_122782221
Straks eens naar de Lidl om te zien wat ze hebben :)
pi_122782705
Ik fiets straks ook even bij de lidl lang om te kijken wat ze hebben.

Nog een andere vraag. Ik heb rozemarijn sinds vorig jaar zomer in de tuin staan. Maar nu ziet het er vrij grijs uit en heeft het een soort van hout structuur. Wat kan ik dan het beste doen? Gaat dit vanzelf weer over in het voorjaar? Of moet ik het in het voorjaar kort knippen zodat de nieuwe takken weer groen worden?
pi_122784569
Knip eens een paar takken af en kijk wat de rozemarijn doet.

Ik heb alweer helemaal zin om te gaan planten. Jammer dat het nog veel te vroeg is...
Spoilers!
pi_122787131
Pas na de vorstperiode knippen hè?

Het verhout altijd gedeeltelijk. Het is een struik en hij kan dus weer uitlopen in het voorjaar, als de kluit de vorst overleefd heeft.
pi_122788291
Tnx voor de tips. Volgens mij heeft de kluit het wel overleeft. In het voorjaar weer een beetje bijknippen voor jonge takjes.
pi_122793455
Hallo!
Nadat ik een wietplantje thuis had ga ik nu over naar de kruiden:P

Ik heb vorige week zaadjes van Marjolein, Bieslook en Munt gekocht. Ik had al een kweekkastje en wat aarde.

Kan ik de zaadjes al laten ontkiemen of moet ik wachten tot maart? het gaat om een binnenkweek in de vensterbank.
pi_122795045
Als je ze binnen wilt houden zou het in principe wel kunnen. Mits je huis constant een aangename temperatuur heeft en er lekker veel zon op je kasje komt. En als het nu niet lukt, probeer je het in maart toch nog een keer?

Als ze wat groter zijn, moet je je munt niet in dezelfde bak houden als je andere planten, het woekert nogal.
Spoilers!
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:20:02 #229
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122847217
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnen ;) Ik ga alleen straks even naar de Lidl.

Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
Ok :P

Ik begin er inm wel aan te denken. Vorig jaar groeiden mn tomaten planten niet goed genoeg. Misschien als ik ze eerder zaai dat ze het beter doen.
  donderdag 14 februari 2013 @ 17:25:30 #230
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122878109
Vandaag ook even bij de Lidl geweest. Mijn oogst :

Zakje augurk zaden 0,19
Zakje Courgette zaad 0,19
Zakje Aubergine zaad 0,19
Zakje veld bloemen zaad 0,19
Zakje Leeuwenbek zaad 0,19
Zakje Lobelia zaad 0,19
zakje Korenbloem zaad 0,19
Zakje Stokslabonen 0,49
Zakje Lampion mix 0,49 (antirrhinum pumilum)

Totaal 2,31 euro kwijt _O- Nou hopen op de lente. :P
pi_122943563
Ik had vorig jaar groene punt "paprika". Deze plantjes deden het goed op balkon. Ik ga denk ik binnen op de vensterbank dit jaar een paar potten met kruiden zetten Zijn de zakjes van de Lidl aan te raden?
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_122943915
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.

Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.

Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
Spoilers!
  zaterdag 16 februari 2013 @ 17:42:29 #233
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122955505
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.

Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.

Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
ik bemest altijd met koemestkorrels, bedoel je zoiets?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
pi_122958636
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Spoilers!
  zaterdag 16 februari 2013 @ 22:53:58 #235
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122970102
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 19:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Ik gebruik het alleen buiten, want je ruikt het wel. Ik gooi er altijd een laagje aarde overheen om dat tegen te gaan.
Hangt van de plant af hoe vaak ik het geef. Als er flink gegroeid wordt soms eens per 2 weken, maar een rozemarijn of thijm geef ik het eigenlijk nooit. Beetje opletten hoe het blad zich ontwikkelt, dat is wat ik van jongs af aan heb meegekregen van mijn vader, en ben bang dat ik het dus op mijn gevoel doe, kan geen vaste regels opstellen....
pi_122978276
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht :D

Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
Spoilers!
  zondag 17 februari 2013 @ 14:59:11 #237
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122987556
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 09:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht :D

Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
Ze gaan beter/harder groeien. Als ze geen voedsel hebben groeien ze niet tenslotte ;) Koriander groeit altijd als een dolle idd, die sprietjes krijg ik danook als de plant wat ouder is. Zijn wel ontzettend kruidig, dus voor de smaak maakt het niet uit. Maasr als je mooie blaadjes wilt is het wat minder. Volgens mij heeft die spriet-vorming niets met bemesting te maken, maar hoort het gewoon bij het volwassen worden van de plant.
Ik laat altijd wat bloemen in de koriander zitten zodat ik weer nieuw zaad heb. En de zaadjes zijn ook lekker natuurlijk!
pi_122988271
Ik wil juist geen zaad, dat verandert de smaak van de blaadjes. Die sprietblaadjes smaakten ook veel heftiger dan de normale blaadjes. Aan het eind van de zomer kreeg ik trouwens meer normaal blad. Ze hoeven niet mooi te zijn, maar ik heb wel graag dat ze normaal smaken ;)
Ik gebruik trouwens heel regelmatig korianderzaad maar niet van eigen plant. Ik heb liever veel bladgroei.

Maar goed, we zullen zien wat er dit jaar gebeurt met de koriander :s)
Spoilers!
pi_123151856
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
And the druids turn to stone...
  donderdag 21 februari 2013 @ 12:19:53 #240
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_123156253
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:12 schreef Panthera1984 het volgende:
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
het is normaal dat ze afsterven in het najaar, best kans dat ie straks weer opkomt.
pi_123412923

Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
pi_123414155
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Panthera1984 het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
Wat is het allemaal? Je kunt bij kruiden wel een stuk of wat bij elkaar zetten hoor, een plantje is te karig. En je moet nog wel even wachten tot je ze kunt verpotten, volgens mij moet je dan sowieso meer blaadjes hebben, het eerste paar zijn kiembladen.
know'm sayin?
word? word.
pi_123414583
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
pi_123416664
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:30 schreef Panthera1984 het volgende:
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
Nou daarvan kun je volgens mij best een stuk of 10 in een pot zetten. Peterselie gaat wel diep wortelen (hebben een penwortel) dus die moeten daar wel voldoende ruimte hebben.
know'm sayin?
word? word.
pi_123417101
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
Spoilers!
pi_123433417
Vanmiddag kasjes gehaald en aarde en zaadjes erin gestopt. Over een paar weken hopelijk een resultaat van basilicum, peterselie, tijm, koriander en rode peper plant :)
  zondag 3 maart 2013 @ 22:55:39 #247
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_123597755
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 17:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
Aubergine, paprika en cherrytomaat zijn gekweekt. Ik heb een nieuwe rozemarijnplant aangeschaft en de oude rozemarijn samen met de tijm voorzien van koemestkorrels. Ik ben benieuwd.
Spoilers!
pi_124278963
tvp
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_124914506
Het gaat best goed met mijn plantjes! Net even een stel verhuisd van de kweekkas naar een potje.
Vooral de peterselie gaat als een speer! Wat komt daar veel uit zeg..

De koriander was wat teleurstellend.. Een groot deel is helemaal verdroogd. Verder in deze foto basilicum en een pot peterselie.

Tweede potje peterselie :P

Mini tijm plantje. Dit is het enigste stukje wat er echt mooi uit ziet. De rest zijn zielige sprietjes waarvan ik me afvraag of dat ooit wat gaat worden..

Peper planten nog in de bak, moet ik nog potjes voor regelen. Ik neem aan dat ik die het beste elk een eigen potje kan geven? Of meerdere in een hele grote pot/balkonbak?
pi_124914544
Bij mij ziet het er allemaal nog zielig uit, alleen de basilicum lijkt op iets levends :D
Tap tap tap
  vrijdag 5 april 2013 @ 15:39:11 #251
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124917133
Net gezaaid *O*
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe -O-

Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon

En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden :@

[ Bericht 2% gewijzigd door MissMSX op 05-04-2013 16:00:23 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 16:26:34 #252
123170 alors
zlata1234
pi_124918950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 15:39 schreef MissMSX het volgende:
Net gezaaid *O*
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe -O-

Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon

En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden :@
F&F / Het Moestuintopic #7
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 5 april 2013 @ 16:30:53 #253
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124919151
quote:
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 20:07:11 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_124927029
Basilicum, Tijm, Koriander en Kervel komen goed op. *O* Alleen de bieslook laat weer eens op zich wachten... Snap echt niets meer van dat zaad... :{
  maandag 15 april 2013 @ 08:40:16 #255
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_125300174
Wat is rond deze tijd het beste, mijn kruiden binnen of buiten kweken? Ik heb het nu toevallig allebei...3 soorten kruiden op m'n balkon (munt, majoraan en oregano), in zo'n zak met vakjes aan de muur. En binnen op de vensterbank nog koriander, basilicum en tijm. Last van nachtvorst heb ik sowieso niet, want ik woon op 7 hoog, maar ik vind het lastig in te schatten wat nu het beste is.
  maandag 15 april 2013 @ 09:18:52 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_125300736
Ik kweek ze meestal binnen op en verplaats ze dan snel naar buiten. Soms houd ik jonge plantjes 's nachts binnen.

Maar ik heb nog niets gezaaid dit jaar :{ Kan er werkelijk de tijd niet voor vinden.
Spoilers!
  maandag 22 april 2013 @ 15:18:28 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125599901
Oeh! TVP! Ik heb de zooi nu in een bak in de vensterbank staan, maar ik heb geen idee hoe nu verder, wanneer het over te planten naar buiten enzo.
pi_125600073
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit? :D Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 15:32:37 #259
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125600401
Hier ook het nodige gezaaid. Koriander zaai ik elke 2 weken wat bij, want dat gaat er zo hard doorheen hier...

Wat betreft het naar buiten gaan met je plantjes: ik heb een aantal tomaten in de vensterbank gekweekt, en vorige week naar buiten gedaan. Ik wacht daar altijd mee tot ze een redelijk formaat hebben want ze zijn nogal teer. Het blad dat binnen gevormd is verbrandt buiten vrijwel altijd bij het eerste volle zonlicht dat er op valt, dus ze zien er niet uit nu :P

Verder nog basilicum en sali binnen staan, die ga ik denk ik komend weekeinde verspenen en dan gaat dat ook naar buiten.

Iemand nog tips om slakken tegen te gaan? Ik wilde eens wat gaan proberen met bier in plastic bekertjes...
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:23 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit? :D Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
Denk dat voor paprika's een beetje hetzelfde geldt als voor mijn tomaten: direct zonlicht zouden ze wel eens niet zo fijn kunnen vinden. Gewoon lekker laten groeien tot ze een flinke kluit in dat bekertje hebben, dan is het makkelijk overpotten. Misschien wel bijmesten, want die grond is natuurlijk snel uitgeput.
  maandag 22 april 2013 @ 15:36:51 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_125600566
In principe plant je zaailingen over wanneer ze een paar blaadjes naast de eerste 2 blaadjes hebben. Ik zet ze dan niet gelijk buiten, ik vind die overgang te groot. Ik verspeen ze, laat ze dan een paar dagen in de vensterbank wennen en zet ze dan buiten. Afhankelijk van het weer gaan ze soms 's nachts naar binnen maar dat vergeet ik eigenlijk altijd.

Sommige plantjes, zoals basilicum of bieslook zet je met veel plantjes in een potje. Paprika of tomaat zet je met één of twee tegelijk in een potje. Dat kan je doen door een pen, niet scherp mes of iets dergelijks vlak naast de plantjes in de aarde te steken en voorzichtig het plantje naar boven te wippen.
Spoilers!
pi_125601463
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goed :D Bij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd :')
M'n basilicum is ontploft :D Dus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he? :@ Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 16:20:00 #262
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125602362
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:59 schreef CherryLips het volgende:
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goed :D Bij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd :')
M'n basilicum is ontploft :D Dus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he? :@ Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
is het platte of krulpeterselie? Die grond slaat wel vaker wit uit, weet eigenlijk ook niet wat dat is :?
pi_125602525
O geen idee welke het is :')
Tap tap tap
pi_125602577
Volgens google komt de witte waas door te veel water :@
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 16:50:20 #265
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125603668
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:24 schreef CherryLips het volgende:
Volgens google komt de witte waas door te veel water :@
zat ook even te zoeken. wat logisch klinkt is kalk, door het leidingwater. Klinkt logisch, buiten zie ik het niet, en daar valt natuurlijk regen op.
Misschien eens verpotten?
pi_125663549
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?

Ik houd al jullie wijze raad en tips goed in de gaten!
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:05:33 #267
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125663718
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?

meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:33:37 #268
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125665349
quote:

Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten. ;)
pi_125666117
quote:

Je kan bij de tuincentra kant-en-klaar kopen. Sla koop ik als kiemplantjes in zo'n klein bakje, 4 voor ¤ 0,99. Sla gaat denk ik tot in juni. Andijvie, peterselie en selderij gaan langer en evt. nog een overgebleven tomaat.
pi_125934120
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:05 schreef Againzender het volgende:

[..]

meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten. ;)
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien? :D
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan! *O*
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
  woensdag 1 mei 2013 @ 17:23:22 #271
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125947327
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 09:48 schreef RunForrestRun het volgende:

[..]

[..]

Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien? :D
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan! *O*
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:46:41 #272
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125965329
quote:
14s.gif Op woensdag 1 mei 2013 17:23 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper :)
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:48:23 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125965391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:46 schreef Againzender het volgende:

[..]

eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper :)
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:51:31 #274
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125965511
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel. ;)
klopt inderdaad. je moet geen tomaten gaan zaaien, maar veel kruiden kunnen prima.
pi_126040796
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepot :P Ik heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!

Waar gebruiken jullie de citroenmelisse voor?
Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
pi_126040837
Thee!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 3 mei 2013 @ 23:13:03 #277
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_126043381
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 22:23 schreef Sannne het volgende:
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepot :P Ik heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!

Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
ik gebruik koemestkorrels, doet het prima. Lost langzaam op, dus wordt gelijkmatig afgegeven.
Kan wel even ruiken....
  zaterdag 4 mei 2013 @ 10:57:54 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126051410
Gewoon compost.
pi_126226816
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! ( :P ) waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!

Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
  maandag 13 mei 2013 @ 16:26:16 #280
123170 alors
zlata1234
pi_126434070
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 18:05 schreef Panthera1984 het volgende:
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! ( :P ) waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!

Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
Ik had vorig jaar ook die beestjes op mijn bieslook, maat ze tastten het verder niet aan had ik het idee, gewoon goed opletten en even schoonmaken.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:48:12 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126437946
Hoi. Kun je gewoon een knoflookteen in de grond douwen voor verse knoflook?
Resistance is futile.
pi_126442581
Nee. Ik heb een paar keer gelezen dat je niet een van je als eten gekochte teentjes in de grond moet doen, dat geeft grote kans op schimmels. Het moeten echt teelteentjes zijn.
  maandag 13 mei 2013 @ 22:30:43 #283
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_126455775
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".

Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?

Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
BEASTMODE
pi_126461773
De eerste twee blaadjes zijn kiemblaadjes. Zodra er meer blaadjes aan zitten, kunnen ze overgeplant worden. Waarschijnlijk heb je te veel, je kan beginnen met de overdaad ertussenuit te knippen zodat er geen overbodige concurrentie is.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 00:24:58 #285
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126462257
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:30 schreef Awesome_ het volgende:
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".

Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?

Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
Lekker laten groeien tot ze minimaal 2 echte blaadjes hebben (zie Teslynd zn tip) Maar verwijder niets. Gewoon uit elkaar scheuren en kapotte wortels voor lief nemen. Die 4 of 6 of wat dan ook stukjes plant planten in een grotere pot. Lekker alles laten staan en de natuur zn werk laten doen. De zwakkere sterven van zelf wel. ;) Zo krijg je een sterkere overwinnaar of overwinnaars en heb je een leuk en sterk plantje. :Y ^O^
  dinsdag 14 mei 2013 @ 15:52:14 #286
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_126480850
Danku!
BEASTMODE
  vrijdag 28 maart 2014 @ 17:30:33 #287
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138268481
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.

Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is

Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.

Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 28-03-2014 17:58:07 ]
Spoilers!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 01:37:16 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_138288359
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.

Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Ik heb iets meer dan een week geleden (afgel. do) 10 kruiden.kiemplaten gezaaid (binnen op de vensterbank) en alles is tot op heden opgekomen behalve de peterselie en de kervel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:13:11 #289
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138290506
Ik heb dit jaar bewust mijn kruidenplantenboek gevolgd waarin precies staat wat in het zonlicht moet ontkiemen en wat niet. Ik wil dit jaar voorkomen dat ik weer van die enorm opgeschoten plantjes zonder veel eetbaars krijg.

Peterselie heeft sowieso een kiemtijd van 3 tot 4 weken.
Spoilers!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:15:17 #290
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_138290534
Peterselie duurt lang ja! Ik heb nu drie weken geleden peterselie, basilicum, tomaat en courgette geplant. Alles is opgekomen, de courgette is zelfs al tien cm lang! Ik heb gister de hele zwik buiten gezet, lekker in de zon.
pi_138295240
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!

Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
pi_138331210
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
  zondag 30 maart 2014 @ 18:58:30 #293
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138334358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Goede kick! ^O^

Ik heb dit gezaaid :

Paarse Winde,
Wisteria,
Leeuwenbek,
Zonnebloem Evening Sun,
Eucalyptus,
div. Viooltjes,
Beren Knoflook,
Ronde courgette,
Chinese Lantaren Aubergine,
Bieslook,
Paarse Tomaat,
Bruine Tomaat,
Balkon Tomaat,
Tomaten boom,
Aubergine,
Schorseneer,
Bleek selderie,
Lente ui,
Tropic ui,
Peen,
Shalot,
Prei,
Zwarte Broccoli,
Roze Broccoli,
Groene spits Broccoli,
Paarse Boerenkool,
Salsifis,
Sinasappel.

De meeste komen al op (schuingedrukte) of zijn inm al toe aan verpotten.

Oost Indische Kers en Bonen heb ik inm ook gezaaid. Al was het mbt mn O.I.K. niet nodig aangezien die de winter zowaar overleeft heeft alhier. Ook al kan ik niet echt van een winter spreken met maar 1 nacht oid onder 0. Mn lobelia en stokroos en kaasjeskruid hebben ook de "winter" overleeft. Zo gaat mn Stokroos als 2 jarige plant nu dus zn 3e jaar in. :D
  zondag 30 maart 2014 @ 20:09:40 #294
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138336939
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig ^O^

Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.

Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in :')
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
Spoilers!
pi_138338929
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
  zondag 30 maart 2014 @ 21:04:29 #296
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138339683
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig ^O^

Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.

Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in :')
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
Ik heb geen tuin... :@ Foto's kan ik je dus niet geven. Serieus 0,0% volle grond hier.

Ik zaai veel ja maar dan max 6 zaden van ieder soort. (tenzij ik meer wil zoals bv viooltje) Zo kan ik veel laten groeien met de beperkte ruimte die ik heb. Komt er iets niet op is het geen drama. Volgend jaar beter.

Die kunnen ook prima in een kleine pot. Zolang je maar zorgt dat de grond die je gebruikt maar goed water doorlatend is en genoeg voeding heeft. Ik heb al jaren een Aalbes in een kleine pot staan en die geeft al jaren mega veel bessen! ;)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:08:04 #297
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138339913
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken. ;)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:25:51 #298
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_138340882
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!

Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
jonge bieslook is zeer favoriet bij luizen. ik heb er een verdwaald lieveheersbeestje tussen gezet, paar weken later hadden de larven van de lieveheersbeestjes alle luizen opgevreten. Monsters zijn het :)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:39:21 #299
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138341632
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopic :7

Ik ben het helemaal met je eens. Ik zal mijn niet kruidengerelateerde planten in dat topic posten.
Spoilers!
  zondag 30 maart 2014 @ 21:42:11 #300
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138341786
quote:
0s.gif Opzondag 30 maart 2014 17:06 schreef ChilllayD het volgende:
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
In mijn kruidentuinboek staat niets over voeding bij peterselie. Bij andere planten die gevoed moeten worden met kalk, mest of compost staat het er expliciet bij vermeldt.
Spoilers!
pi_138341790
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:08 schreef Outpost76 het volgende:
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken. ;)
het begrip moestuin klinkt misschien heel groot maar het kan ook heel klein. alles wat je kweekt wat eetbaar is valt wat mij betreft onder moestuin.
vroeger was een moestuin iets voor een grote lap grond. tegenwoordig is de 'stadsmoestuin' helemaal in. daarbij worden groentes vaak in bakken en potten gekweekt.
in het moestuin topic zijn ook fokkers die zonder tuin of balkon planten kweken.

quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopic :7

Ik ben het helemaal met je eens. Ik zal mijn niet kruidengerelateerde planten in dat topic posten.
*O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')