Heb je helemaal gelijk in. Ik overweeg om het toch maar te gaan zaaien als ik nog een plekje heb. In de OP staat eigenlijk alleen wat ik zelf wil zaaien of kopen omdat ik daar de eigenschappen allemaal al van had uitgezocht. Vandaar dat er geen dille (of o.a. oregano) tussen staat.quote:
Wat ga je zaaien?quote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:25 schreef missU het volgende:
Ik heb vandaag eindelijk mn zaadjes binnen gekregen!Net naar het tuincentrum geweest voor wat zaaigrond en dan morgen binnen zaaien
Vooral groente en kruidenquote:
Ja.. heb nu 1 van de 2 klepjes open gezet. Maar dat is gezien de schimmel te laat. Vind het lastig om te gokken hoeveel water ze moeten en met die klepjes.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien komt dat door juist te veel vocht Reflectionne?
Half zakje op keukenpapier, maar het is misluktquote:Op maandag 12 maart 2012 21:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
^^ qua watergeven verschlt het uiteraard per plant. Salie, rozemarijn en tijm zijn planten die tijdens droogte in het middelandse zee-gebied nog overleven. De rest weet ik even uit mijn hoofd niet, je vogelt het snel genoeg uit. Trial and error. Vooral aan basilicum en bieslook kan je de effecten van te veel of te weinig water goed zien. Coole bakken trouwens!
@Reflectionne. De kap is in principe bedoelt om een warme omgeving te maken omdat dan de zaadjes beter ontkiemen. Als dat gebeurd is, kan je de kap er denk ik bijvoorbeeld overdag wel af laten om de plantjes aan een iets koelere omgeving te laten wennen. Vooral aangezien het de komende dagen warmer wordt. Denk ik, ik lul ook maar wat.
LieLie, waar heb je op gezaaid en hoeveel zakjes heb je gebruikt? Het ziet er cool uit zo op de foto.
Die aardappel plant zou je in een grotere pot moeten doen en dan kan je aan het einde van de zomer krieltjes oogsten.quote:Op zondag 11 maart 2012 11:30 schreef Reflectionne het volgende:
Mijn kasje:
Waterkers:
[ afbeelding ]
Aardappelplant:
[ afbeelding ]
(Zit er nou schimmel op die uitlopers?)
Hele kasje
[ afbeelding ]
Ik heb het idee dat er sowieso wat schimmel op het zand ook zit, zou het helpen als ik de deksel eraf haal? Ik had de schuiven op de deksel al een tijdje open gezet..
Het was meer een toevalstreffer. Ik had die bak gebruikt om wat aarde te mengen met compost en alles wat over was zat er nog in. Toen heb ik die oude aardappelen er op gegooid, met de gedachte dat rot vanzelf wel weg, maar dat ging groeien als kool. Toen de planten waren afgestorven wilde ik de bak leeg maken en vond zo dus die aardappeltjes.quote:Op donderdag 22 maart 2012 19:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat is wel cool! Ook het idee om een oude kattenbak te gebruiken trouwens.
Hier gaat het best goed. Cherrytomaat, koriander, aardbei en tijm zijn opgekomen. Er lijkt ook iets te gebeuren in het rucola-bedje in de tuin.
Haha ja, het was meer dat ik uit de gein een aardappel in de grond stopte om te kijken of ie 't deed.. Verwachtte dat 't niet ging werken. Maar heb niet echt ruimte voor een hele grote bak oid..quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:29 schreef Teslynd het volgende:
Jeetje, dat is toch veel te laag! De aardapples worden in de grond gevormd. Ik zet af en toe een aardappel in een grote pot van het voorgaande jaar. Dat scheelt gelijk weer sleepwerk op balkon (oude aarde afvoeren, nieuwe aanvoeren).
Grote kans dat die onder de grond al flink richting je andere plantjes oprukt. Je kan imo beter die anderen er uit halen en de aardappel plant lekker laten gaan nu. Of je er aardappeltjes aan overhoud weet ik niet maar dat merk je vanzelf.quote:
Dan toch die aardappel er maar uithalen tenzij je het niet erg vind dat hij straks heel je bak overwoekert.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 15:40 schreef Reflectionne het volgende:
Hmm ja, t is allleen wel zonde om de andere te verplaatsen ben bang dat dat niet goed gaat..
Ik heb gewoon een hele bol teentjes op de aarde gezet. Ieder jaar weer heerlijk vers groen knoflook.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 20:06 schreef oh-oh het volgende:
Oh en knoflook, ga ik ook nog zaaien, Gewoon van teentjes met uitlopers, net zoals je bij aardappelen kan doen.
Een kleine emmer is misschien groot genoeg voor wat krieltjes. En gewone emmer is genoeg voor een kg aardappels.quote:
Ik know, kon het toch niet latenquote:
Ik zaai het niet. Ik pak een potje doe daar aarde in en dan druk ik daar een hele bol knoflook uit de winkel in (tot er ongeveer 1\4e a 1\3e van de bol in de grond zit). Dan gaat ie vanzelf wortels maken en komen er groene eetbare sprieten uit. Die kan je afknippen en door je eten doen. Vervolgens blijft (als je niet te drastisch knipt) het de hele zomer door je voorzien van verse groene knoflook.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe werkt dat nou met knoflook? Hoe zaai je dat? Een teentje wordt een bol ofzo?
Op deze manier kan je het ook gemakkelijk binnen houden. Het potje hoeft namelijk niet groot te zijn in diameter.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Aha, op die manier. Ik heb chinese bieslook gekocht om te zaaien, dat smaakt ook naar knoflook. Ben er heel benieuwd naar.
Ik ga in het najaar knoflook zaaien in de tuin. Voor zover ik heb begrepen heb ik dan volgend jaar rond deze tijd knoflookbollen.
Hoe ziet dat er uit?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:23 schreef oh-oh het volgende:
Ik ga trouwens binnenkort maar es zoeken in het bos of de daslook er alweer staat, en daar eens wat bollen van uitgraven, want die wil ik ook op mn balkon, das zooooooooo lekker
Ik doelde op de knoflook die je gaat zaaien.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de chinese/knoflookbieslook gehaald bij Vreken Zaden in Dordrecht. Geniale winkel.
Oh, die ga ik denk ik ook bij Vreeken halenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:41 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik doelde op de knoflook die je gaat zaaien.Die knoflook bieslook heb ik ook.
In dat geval 1 zakje extra mee nemen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Oh, die ga ik denk ik ook bij Vreeken halen.
quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:51 schreef oh-oh het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is daslook, het groeit hier in het bos met de massa, en je kan er heerlijke pesto van maken, van de bladeren
Mja die heb ik hier niet in de buurt...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:52 schreef oh-oh het volgende:
Gewone zaaiknoflook ligt nu ook bij de aldi
Ze hadden daar zo uit mn hoofd worteltjes, sla, dille, komkommers, knoflook,radijsjes, waterkers en meer van zulks, in kleine zakjes voor 29 cent per zakje, ik wil morgen wel ff kijken of er nog wat ligt en opsturen, als je zegt wat je wil hebben?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:54 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mja die heb ik hier niet in de buurt...
Dat ruik je dus echt meteen, het hele bos ruikt daar naar knoflookquote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]ik ga die foto op mn mobiel zetten. Dan kan ik het vergelijken als ik t tegen kom. Ander zit ik straks 1 of ander raar en\of giftig goedje te eten.
Het meeste wat ik wil heb ik al. Alleen knoflook zou ik wel willen proberen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:59 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ze hadden daar zo uit mn hoofd worteltjes, sla, dille, komkommers, knoflook,radijsjes, waterkers en meer van zulks, in kleine zakjes voor 29 cent per zakje, ik wil morgen wel ff kijken of er nog wat ligt en opsturen, als je zegt wat je wil hebben?
Ik ken het niet. Dus ik ben bang dat het hier in de regio niet groeit. Anders had ik t wel geweten. Knoflook!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:59 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dat ruik je dus echt meteen, het hele bos ruikt daar naar knoflook
Helemaal naar Den Haag voor een plantje... Ehm nee dat wordt m niet!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:02 schreef oh-oh het volgende:
De plant komt in de duinen voor tussen Den Haag en Bergen. Verder komt de soort voor in de hellingbossen in het Mergelland van Zuid-Limburg. Ook op het landgoed 'de Reehorst' in Driebergen (UT) komt het voor.
Tis niet overal te vinden en het is eigenlijk ook beschermd
Klinkt goed.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:05 schreef oh-oh het volgende:
Ja als je er langs loopt in het bos dan ga je echt zoeken wat het is, zo sterk ruikt het![]()
Ik had vorig jaar echt een hele grote zak van die bladeren geplukt, gewassen, en pesto van gemaakt, deze week nog een portie van uit de vriezer getrokken en door de pasta gedaan, was heerlijk
Hmzzz, jij zegt net dat t groeit tussen Den Haag en Bergen maar je woont zelf in zuid limburg en daar groeit t ook. Volg ik je niet goed of eehm klopt er iets niet?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:06 schreef oh-oh het volgende:
Haha ja ik woon tegenover zo een mergellandhellingbos, daar struikel je erover. Moet ook mss morgen maar ff lopen, want met pasen bloeit het normaal al flink.
Dat is dan ook t 1e wat ik doe als ik ze vind.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:07 schreef oh-oh het volgende:
Jawel, daarom wil ik dit jaar een paar bollen uitgraven![]()
Oh, de biokaasboer heeft er soms ook kaas mee, die is zoooooooo lekker, en als je zelf brood bakt is dat er ook erg lekker door
Oja.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:07 schreef oh-oh het volgende:
Jawel, daarom wil ik dit jaar een paar bollen uitgraven![]()
Oh, de biokaasboer heeft er soms ook kaas mee, die is zoooooooo lekker, en als je zelf brood bakt is dat er ook erg lekker door
Moet je wel uitkijken dat je niet ineens op 1 staat ( bij mij qua favo fokkers) met je opsturen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:10 schreef oh-oh het volgende:
Ik zal es zien hoe dat lukt met die bollen hoor, als het wat wordt stuur ik er wel wat op
Bollen drogen weet ik niet maar bv paprika zaden heb ik in een bloemen pers gedaan en die komen nu op als kool.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:14 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja trouwens, hoe doen mensen dat hier, zaden en zo drogen?
Ik probeer dat wel es, maar bij mij gaan die altijd schimmelen, ik krijg ze nooit goed droog.
Als ik die bollen uitgraaf heb ik datzelfde probleem denk ik?
Erg handige dingen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:27 schreef oh-oh het volgende:
Ik ga op zoek naar een bloemenpers![]()
Leuk bij een kringloop werken
En dat is pas de helft.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:36 schreef oh-oh het volgende:
Oh lekker balkon ook, en toffe tafel![]()
Mijn balkon moet dringend opgeruimd , ga ik dit weekend weer es mee verder.
Thx! Ik ben er dan ook erg blij mee.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:42 schreef oh-oh het volgende:
Nice, ik vond mijnes al lekker groot en die is maar 6 meter bij 1,5 of zo
quote:
Ik heb al heel veel knoflook (in het voorjaar) zo gepoot maar dat rot altijd weg. Misschien maar op mn kalender zetten voor oktober en kijken wat er dan gebeurt.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:52 schreef oh-oh het volgende:
http://www.freewebs.com/ruudendiana/knoflook.htm
Ik zat ff te googelen, maar knoflook kun je dus gewoon wel een teen planten, dat wordt dan vanzelf weer een bol, dus ik zou het niet speciaal kopen, maar gewoon een verse bol halen ergens, en die tenen uit laten lopen, alleen raden ze wel aan om in oktober te poten.
Ik denk dat ik zowel in het voorjaar als in het najaar ga poten!
Morgen eens door lezen!quote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:00 schreef oh-oh het volgende:
Die site is echt leuk trouwens lees ik net, en ze verkoopt ook zaden
Ik heb nu anti groene aanslag spul van Pokon. Dat werkte de afgelopen jaren perfect maar dit jaar is het zo extreem dat het niet afdoende werkt in 1x.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Geweldig, zo'n balkon! Zou ideaal voor mij zijn, ik heb ongedierte issues. Vandaar alles in potten in plaats van volle grond. The horror!
Bij Bas/Dirk hebben ze flessen groene aanslagreiniger. Is op zoutzuurbasis en werkt als een tiet. in hoeverre zoutzuur schadelijk is voor je ondergrond durf ik niet te zeggen maar hier maakt het weinig uit.
Ik heb geen knoflook gezien bij mijn aldi, heb wel wat andere zakjes voor 29 cent gescoord.
Ik heb weleens een bloemenpersje bij de Hema gekocht voor de verjaardag van een kindje. Lag bij de tuinspullen voor kideren.
De actie moet nog beginnen: http://www.aldi.nl/aldi_v(...)2_48_178_1800_5.htmlquote:Op zondag 25 maart 2012 18:11 schreef Reflectionne het volgende:
Tot wanneer was die actie bij de aldi.?
Dan zijn ze er wel aardig laat mee imo.quote:Op zondag 25 maart 2012 19:09 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
De actie moet nog beginnen: http://www.aldi.nl/aldi_v(...)2_48_178_1800_5.html
Ook die zit niet bij mij in de buurt.quote:Op zondag 25 maart 2012 19:50 schreef cinnamongirl het volgende:
Bij de Hoogvliet supermarkten hebben ze in deze periode ook altijd een rek vol met bloemen- kruiden- en groentezaden!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je koriander heeft dan een tekort aan licht en probeert dan zsm licht op te vangen.quote:Op zondag 25 maart 2012 21:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Alles groeit ineens als een dolle! Ik heb het kapje van een van mijn kasjes moeten kalen omdat de koriander tegen de bovenkant was gegroeid in anderhalve week tijd. In de tuin komt de ruccola en radijs ook al op. Ik vrees echt voor de pompoen, die doen het echt heel goed en zien er superstevig uit, help!
Daar waar ik lente-ui heb gezaaid liggen ineens een soort lichtbruine draden op de aarde, herkent iemand dit?
Hmm, het staat in de lichtste vensterbank in huis. Nou ja, ik zal ze van de week verpotten, kijken wat ze doen.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:31 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Je koriander heeft dan een tekort aan licht en probeert dan zsm licht op te vangen.Daarom schiet t door.
Dat staan ze bij mij ook maar ik heb het zelfde probleem.quote:Op zondag 25 maart 2012 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hmm, het staat in de lichtste vensterbank in huis. Nou ja, ik zal ze van de week verpotten, kijken wat ze doen.
Als ik die bakken dagelijks ga draaien heb ik over 2 weken een hernia.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:43 schreef oh-oh het volgende:
Ik draai ze elke dag allemaal![]()
Oh, ik was nog gaan kijken voor de knoflook bij de Aldi maar die was op helaas.
Ik heb gisteren wel nog gewone knoflook geplant.
Ik moet ook maar eens foto's gaan maken, alles komt al goed omhoog.
Marjolein hoort niet te gaan liggen. Tenzij het volledig is door geschoten dan kan dat gebeuren ja.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:40 schreef opa_sigaar het volgende:
Bij mij groeit alles ontzettend naar de ramen toe, logisch natuurlijk.
Alleen mijn marjolein gaat er nogal bij liggen, is dat normaal te noemen?
Ik heb bijna alles verspeent en de potjes staan op een dienblad. Dus 1x per dag even dat dienblad draaien en klaar.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:43 schreef oh-oh het volgende:
Ik draai ze elke dag allemaal![]()
Oh, ik was nog gaan kijken voor de knoflook bij de Aldi maar die was op helaas.
Ik heb gisteren wel nog gewone knoflook geplant.
Ik moet ook maar eens foto's gaan maken, alles komt al goed omhoog.
Mijn ervaring is dat je ze niet helemaal onder de grond moet doen. Dan is er blijkbaar minder kans dat ze weg rotten, gewoon 1\4 a 1\3 in de grond duwen.quote:Op maandag 26 maart 2012 23:15 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb een knoflook teen binnen bij een citroenmelisse in de pot in de grond geduwd gisteren, ben benieuwd of dat wat wordt
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 26 maart 2012 23:29 schreef oh-oh het volgende:
Hij was al uitgelopen, dus ik het het uitlopertje uit laten steken.
Mss krijg ik wel citroenknoflook zo
Ziet er goed uit!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef oh-oh het volgende:
Ik had gisteren ook wat foto's gemaakt trouwens!
Binnen de tuinkers en dille, die zijn een week geleden gezaaid en gaan echt als een dolle:
Dille:
[ afbeelding ]
Tuinkers:
[ afbeelding ]
Mn rabarberplant van de Aldi:
[ afbeelding ]
En mn aardbeienplant van de Aldi:
[ afbeelding ]
Die lijken beiden goed aan te slaan
Ik heb werkelijk geen idee. 1 zaadje maakt 1 plant (duh) maar hoe vol dat wordt weet ik niet. Het ligt denk ik ook aan de grote van de pot waar je ze uiteindelijk in gaat zetten.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga van de week een en ander verspenen. Hoeveel peterselie, koriander en tijm moet ik bij elkaar in een pot doen om een grote volle plant te krijgen? Of komt er uit 1 zaadje zo'n mooie plant? Ik had wel begrepen dat ik 3 of 4 aardbeiplantjes bij elkaar moet zetten.
Elk plantje van de paprika moet je als ze de 1e blaadjes hebben gevormd (niet die 1e 2 als ze uit het zaadje komen) per plantje in een andere pot zetten he. Die dingen worden groot! Je aardappel zal denk ik niet zo snel opgeven...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef Reflectionne het volgende:
Ik wilde m'n aardappelplant uit mijn kasje halen maar de wortels zaten al overal.. Ik heb 'm toch maar afgeknipt en ik hoop dat de rest het blijft doen (m'n paprika plantjes komen echt al mooi op, ik hoop dat ze genoeg ruimte houden om echt wat te worden en dat de wortels van de aardappel dood gaan).
Door het succes van de aardappel wel 2 nieuwe in een eigen (grotere) bak gestopt, daar mogen ze hun gang gaan.
Per plantje in een pot ja.quote:Op woensdag 28 maart 2012 07:45 schreef Reflectionne het volgende:
Per plantje in een pot? Hmm iemand plantjes hebben?zoveel potten heb ik niet..
Maar hoe doe je dat? Plantje er voorzichtig uittrekken?
Mijn tuin is niet zo zonnig en de afstand tussen de planken vond ik ook niet groot genoeg. Dan kan je daar alleen maar kleine plantjes neerzetten. En alleen aan de voorste rand van de plank natuurlijk waardoor je de achterste helft van de kast niet gebruikt. Het idee was leuk maar in mijn geval gewoon niet praktisch. Ik zet nu lekker mijn hele eettafel vol met planten, zet ze wel op de grond als er eens sporadisch buiten wordt gegetenquote:Op woensdag 28 maart 2012 23:42 schreef Teslynd het volgende:
Als de afstand tussen de planken groot genoeg is, zodat er nog wat ruimte boven de planten is, zal het best lukken. Vooral als er van meer kanten licht bij kan.
Wat voor challenge is dat?quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:35 schreef Reflectionne het volgende:
Haha oke dankjullie, challenge paprikaplantjes accepted
Dat is dromen voor een hobby tuinder. Puur weer een stunt om nog meer geld te verdienen. 9 van de 10x krijgt men dat in huis toch niet goed draaiende....quote:Op woensdag 28 maart 2012 22:59 schreef Teslynd het volgende:
Kwam op ikeahackers.net een verwijzing naar deze site tegen:
http://www.conceptualdevi(...)the-population-bomb/
Malthus, a Meal a Day. Or How I Learned to Stop Worrying About the Food and Love the (Population) Bomb.
[ afbeelding ]
Het is een symbiose tussen planten en quarium. De planten krijgen er hun bemeste vocht van en het aquariumwater wordt in de plantgrond gezuiverd. De stellingkast is het model Broder (vrij duur) en de bakje zijn van Samla (2,99 per stuk, zag ik vandaag). Het valt me op dat er maar weinig aarde in de bakjes zit. De visjes zijn ook voor consumptie gedacht, maar natuurlijk niet alle tegelijk
Een penthouse?quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:46 schreef Teslynd het volgende:
Het huis moet veel licht hebben. Misschien in een serre op terras/balkon onder het afdak (totdat de temperaturen laag worden). Bij zo'n stellage denk ik vooral aan luxe éénzaalwoningen op de bovenste verdieping, kan even niet op de naam komen.
Ik had vorig jaar basilicum gewoon buiten gezaaid, niks speciaals mee gedaan, groeide als onkruid, 6 verschillende soorten had ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik heb geprobeerd om basilicum gewoon in een potje op de vensterbank te zaaien. Maar tot nu toe nog weinig activiteit. Kan ik beter zo'n vensterbank kasje halen en het nog eens proberen?
Je kunt ook wat transparant keukenfolie over je potje doen. Goed voor de warmte en de vochtverdeling.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:08 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik heb geprobeerd om basilicum gewoon in een potje op de vensterbank te zaaien. Maar tot nu toe nog weinig activiteit. Kan ik beter zo'n vensterbank kasje halen en het nog eens proberen?
Een loft.quote:
Dat zou ik ook eens kunnen proberen.quote:[..]
Ik had vorig jaar basilicum gewoon buiten gezaaid, niks speciaals mee gedaan, groeide als onkruid, 6 verschillende soorten had ik.
quote:Op maandag 2 april 2012 11:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik merk dat mijn plantjes niet de liefde krijgen die ze verdienen. Ik zou eigenlijk vorige week zondag al een en ander verspenen, dat werd dinsdag, donderdag, zaterdag en uiteindelijk hebben mijn vriend en ik in een half uur vliegensvlug de hoogstnoodzakelijke dingen gedaan. De salie, tijm en rozemarijn die ik had gekocht staan nu in een grotere pot. Peterselie, pompoen, cherrytomaat en koriander zijn verspeend. De hele tuin ligt nog vol met zooi en de kleine potjes staan her en der in de keuken maar het is gebeurd. Nu de boel nog even fatsoeneren en nieuwe zaadjes planten. Als ik daar ooit nog aan toe kom. Leuk, zo'n nieuw weekritme maar ik kom echt niet meer aan zulke dingen toe. Hoe doen mensen met een 40-urige werkweek dat?
Ik ben morgen een maand geleden bieslook gezaaid en er is nog niets opgekomen. Hoe is dat bij jullie? Ik denk dat het niets meer gaat worden. Ben er dus nog niet aan toe gekomen om het weg te gooien dus ze krijgen nog een paar dagen de kans.
Als het niet ten koste gaat van de restquote:Op maandag 2 april 2012 14:55 schreef oh-oh het volgende:
Ik vind kruiden juist fijn om te laten woekeren
Door ziekte is mijn energie lange tijd heel laag geweest, ik ben mezelf nu weer in het gareel aan het dwingen qua dagindeling en dat valt uiteraard vies tegen. Het is ook gewoon wennen natuurlijk, t komt uiteindelijk wel goedquote:Op maandag 2 april 2012 14:36 schreef oh-oh het volgende:
[..]Meen je dat nou?
Ik werk ook 40 uur maar die plantjes kosten toch amper tijd?
Volgens mij als er geen kans meer is op nachtvorst.quote:Op maandag 2 april 2012 21:56 schreef cinnamongirl het volgende:
Is het niet veel te vroeg om de zaailingen buiten te zetten? Ik dacht altijd dat het pas na IJsheiligen kon.
Dat had ik met de peterselie, die ging steeds dood. Probeer het nu maar zelf te kweken.quote:Op maandag 2 april 2012 22:03 schreef oh-oh het volgende:
Dikke faal hier hoor, al mn zelfgezaaide goed gaat prima, koop ik donderdag basilicum in een pot in de supermarkt , hangt die vandaag al helemaal voor dood
Jup. Maar dat is pas rond 12 mei!quote:Op maandag 2 april 2012 22:00 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij als er geen kans meer is op nachtvorst.
edit: duh, dat is hetzelfde
NOOIT water geven óp de plant. Zet de potjes op schotels/in een bakje en gooi daar water op/in.quote:Op maandag 2 april 2012 22:03 schreef oh-oh het volgende:
Dikke faal hier hoor, al mn zelfgezaaide goed gaat prima, koop ik donderdag basilicum in een pot in de supermarkt , hangt die vandaag al helemaal voor dood
Je kunt ze ook aan buiten laten wennen door ze steeds wat langer buiten te zetten. Mijn pompoen zaailing staat gewoon buiten. Vind m niet zo boeiend of ie t overleeft en had er geen plek meer voor binnen.quote:Op maandag 2 april 2012 21:56 schreef cinnamongirl het volgende:
Is het niet veel te vroeg om de zaailingen buiten te zetten? Ik dacht altijd dat het pas na IJsheiligen kon.
Dat wist ik al lang en dat heb ik ook gedaan, maar tochquote:Op maandag 2 april 2012 22:08 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
NOOIT water geven óp de plant. Zet de potjes op schotels/in een bakje en gooi daar water op/in.
Kwam ik na veel dode plantjes pas achter
Oeh precies mijn smaak. Wat zal jij lekker eten vd zomer!quote:Op zondag 8 april 2012 18:43 schreef Aventura het volgende:
Ik heb woensdag basilicum, tijm, oregano en bieslook gezaaid. De bieslook komt nu al opErg leuk om te doen.
Ik ook en dan kan je t wel kopen en uit een zakje oid halen maar vers is zo veel lekkerder.quote:Op zondag 8 april 2012 19:06 schreef Aventura het volgende:
Ja, ik gebruik deze vier zo regelmatig, dat ik het gewoon altijd binnen handbereik wil hebben. Misschien nog een peterselieplant erbij. We hebben een tuin op het zuiden, dus over een maand gaat de hele handel lekker naar buiten!
Heeft dat niet pas zin als de plantjes lange wortels hebben die het water op kunnen zuigen?quote:Op maandag 2 april 2012 22:08 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
NOOIT water geven óp de plant. Zet de potjes op schotels/in een bakje en gooi daar water op/in.
Kwam ik na veel dode plantjes pas achter
Nee, de aarde zuigt dat vocht op zodat het vanzelf bij de wortels van het plantje komt.quote:Op zondag 8 april 2012 21:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Heeft dat niet pas zin als de plantjes lange wortels hebben die het water op kunnen zuigen?
Euhm, ja. Aarde heeft ook een zuigende werking natuurlijk. Zucht, waar haal ik nou weer een hele berg schoteltjes vandaan? Van de week eens naar de kringloop.quote:Op zondag 8 april 2012 21:51 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Nee, de aarde zuigt dat vocht op zodat het vanzelf bij de wortels van het plantje komt.
.
Kom langs waar ik werk.quote:Op zondag 8 april 2012 21:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Euhm, ja. Aarde heeft ook een zuigende werking natuurlijk. Zucht, waar haal ik nou weer een hele berg schoteltjes vandaan? Van de week eens naar de kringloop.
Bij een kringloopwinkel.quote:Op zondag 8 april 2012 22:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat ligt er helemaal aan waar je werkt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet bij potgrond.quote:Op zondag 8 april 2012 21:51 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Nee, de aarde zuigt dat vocht op zodat het vanzelf bij de wortels van het plantje komt.
.
quote:Op zondag 8 april 2012 22:22 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Bij een kringloopwinkel.Da's een uur rijden, tikkeltje uit de richtingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spoilers!
Heb je helemaal gelijk in maar vooral mijn koriander was al ongeveer 10 cm hoog terwijl hij in een klein laagje aarde stond en zich amper overeind kon houden. Dat leek me ook niet helemaal okquote:Op zondag 8 april 2012 22:27 schreef Teslynd het volgende:
Eeeh, verspeend vóórdat die blaadjes eraan waren? De eerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes. Die tellen nauwelijks mee. Verspenen is verstandig nadat de serieuzere blaadjes goed bezig zijn.
Mja voor een paar schoteltjes wel ja.quote:Op zondag 8 april 2012 22:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Da's een uur rijden, tikkeltje uit de richting
Hmm.. nou breng je me aan het twijfelen... zo'n mand leek me erg leuk én hij had volgens de verkoper precies de goede afmetingen. Maar als ze maar zo kort meegaan... Ik zou ook een vijverbak kunnen gebruiken. Die is of te groot of te klein (110 cm of 85 cm), en hoger dan een mand (=meer gewicht ivm aarde), maar vergaat niet snel. Dilemma.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Om te beginnen heb ik ook een paar jaar diverse probeersels gehad met rieten manden. Met of zonder plastic, die manden gaan hooguit twee seizoenen mee als je ze niet binnen zet zodra het nat weer wordt.
Bieslook niet? Ik ben verbaasd, hij komt bij mij ieder jaar weer op (dit jaar alweer een dikke bos) Rozemarijn koop ik ieder jaar weer opnieuw.. Munt, salie en de rucola hebben afgelopen winter helaas niet overleefd, die kwamen ook altijd weer terug...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Plus dat rozemarijn meerjarig is maar bieslook niet. Tijm is ook meerjarig en peterselie tweejarig.
De kruiden van de supermarkt zijn voor totale consumptie, niet voor de kweek. Ze staan met een heleboel plantjes tegelijk in die ene pot en voor verspenen is het te laat.quote:Op maandag 2 april 2012 22:03 schreef oh-oh het volgende:
Dikke faal hier hoor, al mn zelfgezaaide goed gaat prima, koop ik donderdag basilicum in een pot in de supermarkt , hangt die vandaag al helemaal voor dood![]()
Die van m'n moeder is de pot uit gegroeidquote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:10 schreef Teslynd het volgende:
Nog een waarschuwing voor beginners:
[..]
De kruiden van de supermarkt zijn voor totale consumptie, niet voor de kweek. Ze staan met een heleboel plantjes tegelijk in die ene pot en voor verspenen is het te laat.
Het ligt aan het soort bieslook wat je koopt. De ene is winterhard en andere niet. Ik had 2 soorten bieslook uit zaad (gewone bieslook en knoflook bieslook). De ene moet ik ieder jaar opnieuw zaaien en de ander komt steeds weer op. Al heeft ie dit jaar de week met -20 niet overleefd en heb ik ze alle 2 opnieuw moeten zaaien...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Exuse me, bieslook is wel meerjarig. Niet dat dat het bij mij nou goed doet. Geen idee wat ik fout doe. Ik ga het binnenkort maar weer eens met een nieuwe plant proberen.
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:02 schreef LieLie het volgende:
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard![]()
En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan...
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:08 schreef LieLie het volgende:
[..]
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:13 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen.Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer.
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:33 schreef LieLie het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
Ik geloof dat de mand gemaakt is van wilgentenen...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnenquote:Op zondag 10 februari 2013 23:15 schreef Outpost76 het volgende:
Mij nog te vroeg...
Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen.
Ik heb nog helemaal niets in mijn tuin staan, dus ik ga eens kijken wat ik allemaal in kan passenquote:Op maandag 11 februari 2013 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Okquote:Op maandag 11 februari 2013 08:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnenIk ga alleen straks even naar de Lidl.
Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
ik bemest altijd met koemestkorrels, bedoel je zoiets?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.
Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.
Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
Ik gebruik het alleen buiten, want je ruikt het wel. Ik gooi er altijd een laagje aarde overheen om dat tegen te gaan.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 19:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Ze gaan beter/harder groeien. Als ze geen voedsel hebben groeien ze niet tenslottequote:Op zondag 17 februari 2013 09:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht![]()
Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
het is normaal dat ze afsterven in het najaar, best kans dat ie straks weer opkomt.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:12 schreef Panthera1984 het volgende:
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
Wat is het allemaal? Je kunt bij kruiden wel een stuk of wat bij elkaar zetten hoor, een plantje is te karig. En je moet nog wel even wachten tot je ze kunt verpotten, volgens mij moet je dan sowieso meer blaadjes hebben, het eerste paar zijn kiembladen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Panthera1984 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
Nou daarvan kun je volgens mij best een stuk of 10 in een pot zetten. Peterselie gaat wel diep wortelen (hebben een penwortel) dus die moeten daar wel voldoende ruimte hebben.quote:Op woensdag 27 februari 2013 16:30 schreef Panthera1984 het volgende:
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
Aubergine, paprika en cherrytomaat zijn gekweekt. Ik heb een nieuwe rozemarijnplant aangeschaft en de oude rozemarijn samen met de tijm voorzien van koemestkorrels. Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
F&F / Het Moestuintopic #7quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:39 schreef MissMSX het volgende:
Net gezaaid
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe
Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon
En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok
Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden
Thanksquote:
Denk dat voor paprika's een beetje hetzelfde geldt als voor mijn tomaten: direct zonlicht zouden ze wel eens niet zo fijn kunnen vinden. Gewoon lekker laten groeien tot ze een flinke kluit in dat bekertje hebben, dan is het makkelijk overpotten. Misschien wel bijmesten, want die grond is natuurlijk snel uitgeput.quote:Op maandag 22 april 2013 15:23 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit?Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
is het platte of krulpeterselie? Die grond slaat wel vaker wit uit, weet eigenlijk ook niet wat dat isquote:Op maandag 22 april 2013 15:59 schreef CherryLips het volgende:
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goedBij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd
M'n basilicum is ontploftDus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he?Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
zat ook even te zoeken. wat logisch klinkt is kalk, door het leidingwater. Klinkt logisch, buiten zie ik het niet, en daar valt natuurlijk regen op.quote:Op maandag 22 april 2013 16:24 schreef CherryLips het volgende:
Volgens google komt de witte waas door te veel water
meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat iddquote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?
Ik houd al jullie wijze raad en tips goed in de gaten!
Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?
Je kan bij de tuincentra kant-en-klaar kopen. Sla koop ik als kiemplantjes in zo'n klein bakje, 4 voor ¤ 0,99. Sla gaat denk ik tot in juni. Andijvie, peterselie en selderij gaan langer en evt. nog een overgebleven tomaat.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:05 schreef Againzender het volgende:
[..]
meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien?quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:33 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten.
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:48 schreef RunForrestRun het volgende:
[..]
[..]
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien?![]()
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan!
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoperquote:Op woensdag 1 mei 2013 17:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:46 schreef Againzender het volgende:
[..]
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
klopt inderdaad. je moet geen tomaten gaan zaaien, maar veel kruiden kunnen prima.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:48 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel.
ik gebruik koemestkorrels, doet het prima. Lost langzaam op, dus wordt gelijkmatig afgegeven.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:23 schreef Sannne het volgende:
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepotIk heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!
Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
Ik had vorig jaar ook die beestjes op mijn bieslook, maat ze tastten het verder niet aan had ik het idee, gewoon goed opletten en even schoonmaken.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:05 schreef Panthera1984 het volgende:
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! () waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!
Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.
Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
Lekker laten groeien tot ze minimaal 2 echte blaadjes hebben (zie Teslynd zn tip) Maar verwijder niets. Gewoon uit elkaar scheuren en kapotte wortels voor lief nemen. Die 4 of 6 of wat dan ook stukjes plant planten in een grotere pot. Lekker alles laten staan en de natuur zn werk laten doen. De zwakkere sterven van zelf wel.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:30 schreef Awesome_ het volgende:
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".
Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?
Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
Ik heb iets meer dan een week geleden (afgel. do) 10 kruiden.kiemplaten gezaaid (binnen op de vensterbank) en alles is tot op heden opgekomen behalve de peterselie en de kervel.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.
Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.
Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm
Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs
Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is
Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.
Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Goede kick!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.
Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.
Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm
Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs
Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is
Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.
Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Ik heb geen tuin...quote:Op zondag 30 maart 2014 20:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig![]()
Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.
Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in![]()
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken.quote:Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
jonge bieslook is zeer favoriet bij luizen. ik heb er een verdwaald lieveheersbeestje tussen gezet, paar weken later hadden de larven van de lieveheersbeestjes alle luizen opgevreten. Monsters zijn hetquote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!
Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopicquote:Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
In mijn kruidentuinboek staat niets over voeding bij peterselie. Bij andere planten die gevoed moeten worden met kalk, mest of compost staat het er expliciet bij vermeldt.quote:Opzondag 30 maart 2014 17:06 schreef ChilllayD het volgende:
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
het begrip moestuin klinkt misschien heel groot maar het kan ook heel klein. alles wat je kweekt wat eetbaar is valt wat mij betreft onder moestuin.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:08 schreef Outpost76 het volgende:
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken.
quote:Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopic![]()
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zal mijn niet kruidengerelateerde planten in dat topic posten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |