abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2012 @ 20:58:15 #201
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112322905
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Exuse me, bieslook is wel meerjarig. Niet dat dat het bij mij nou goed doet. Geen idee wat ik fout doe. Ik ga het binnenkort maar weer eens met een nieuwe plant proberen.
Het ligt aan het soort bieslook wat je koopt. De ene is winterhard en andere niet. Ik had 2 soorten bieslook uit zaad (gewone bieslook en knoflook bieslook). De ene moet ik ieder jaar opnieuw zaaien en de ander komt steeds weer op. Al heeft ie dit jaar de week met -20 niet overleefd en heb ik ze alle 2 opnieuw moeten zaaien...

Edit : Oh en mn winterharde Rozemarijn (gekocht bij een tuincentrum) moet ik ieder jaar opnieuw kopen want die gaan steeds dood...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_112323102
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard ^O^

En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 21:05:53 #203
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112323285
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:02 schreef LieLie het volgende:
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard ^O^

En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan... -O-
pi_112323401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:05 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan... -O-
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 21:13:36 #205
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112323618
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:08 schreef LieLie het volgende:

[..]

Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen. :P Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer. :+
pi_112327349
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 21:13 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen. :P Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer. :+
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 22:53:10 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_112328393
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 22:33 schreef LieLie het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen.

Nouja waarom de mijne dood is gegaan boeit ook niet. Hij is dood en nu groeien er nieuwe sprietjes van t zaad. :P
pi_112342324
Nou, de mand is gekocht! Volgens de verkoper (iemand die die dingen zelf maakt), gaat 'ie ongeveer 5 jaar mee als je 'm altijd buiten laat, als je 'm in de winter binnen zet veel langer.. we zullen het zien.

Hopelijk lukt het vandaag / morgen om aarde, plantjes, etc te kopen en er in te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door TwinkleStar001 op 02-06-2012 13:13:06 (typo) ]
  zaterdag 2 juni 2012 @ 13:11:40 #209
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_112342381
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Spoilers!
pi_112342450
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Ik geloof dat de mand gemaakt is van wilgentenen...
pi_115327457
Hoe is het hier met de plantjes mensen?

Bij mij gaat het wel goed. Ik heb voordat ik op vakantie ging mijn hele auto volgeladen met planten om ze bij mijn moeder te brengen. Die heeft er gelukkig erg goed voor gezorgd, beter dan ik eigenlijk ;)
Mijn schoonmoeder zorgt altijd voor onze kat en de planten als we weg zijn maar vorig jaar heeft ze alles in de tuin dood laten gaan dus vandaar mijn verhuisactie. Toen ik terugkwam was goed te zien dat mijn schoonmoeder de restjes onder het afdak in de tuin geen enkele keer water had gegeven, mijn eetbare bloemen zijn een soort stro geworden. Gelukkig heeft het geregend zodat mijn tomatenplanten het nog wel doen.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om bieslook en Chinese bieslook te zaaien. Hebben meer mensen hier last van? Ik ben nu voor de 3e keer bezig en de zaadjes zitten alweer 5 weken in de aarde en er is niets te zien. De aarde is niet te nat, niet te droog en ook niet beschimmeld. De zaadjes zijn van dit jaar en mijn vriendin die dezelfde zaadjes tegelijk met mij heeft gekocht heeft geen problemen. Ik doe echt iets fout :(
Spoilers!
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:31:16 #212
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_115386967
Dit topic ga ik volgen.

En de OP is echt _O_ ^O^
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_122728595
Het is nog een beete vroeg maar ik heb mijn zaadvoorraad er weer bijgepakt want Lidl heeft vanaf morgen zaadjes vanaf 19 cent per zakje.

Ik ga dit jaar een aantal dingen anders doen. Ten eerste ga ik ook kweken op de vensterbank op mijn werk. Thuis heb ik maar een kleine vensterbank met zonlicht en zonder kat dus ik kon te weinig kwijt waardoor ik veel te laat kon beginnen aan sommige dingen.
Daarnaast wil ik ook gaan bijmesten. Ik heb alleen geen zin in ingewikkeld gedoe. Weet iemand of er een mestkorrel ofzo is die voor de meeste eetbare planten wel te gebruiken is?

Ik heb alleen rozemarijn en peterselie overgehouden van vorig jaar. Die zijn behoorlijk kaal geplukt, tijd voor meer zon!
Spoilers!
  zondag 10 februari 2013 @ 23:15:19 #214
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122736346
Mij nog te vroeg...

Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen. :P
pi_122741524
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:15 schreef Outpost76 het volgende:
Mij nog te vroeg...

Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen. :P
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnen ;) Ik ga alleen straks even naar de Lidl.

Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
Spoilers!
pi_122754924
Heb je nog naar het tuinzeil gekeken?
pi_122758836
Nee, heb het niet gezien. Ik kan alleen maar potten kwijt.

Ze hadden echt veel zaadjes trouwens. Ik heb 13 zakjes van 19 cent per stukcgekocht :D
Spoilers!
pi_122759749
Ik heb 2 kleine zeiltjes meegenomen. Leek me wel handig :)

En verder:
pi_122772137
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Spoilers!
pi_122778664
Ik kon het ook niet laten. Toch wat zakjes meegenomen. En een kweeksetje.
Ik heb zoveel meer vensterbank als de voorgaande jaren en ook die zullen vol komen. >:)
pi_122778898
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Ik heb nog helemaal niets in mijn tuin staan, dus ik ga eens kijken wat ik allemaal in kan passen :)
pi_122782221
Straks eens naar de Lidl om te zien wat ze hebben :)
pi_122782705
Ik fiets straks ook even bij de lidl lang om te kijken wat ze hebben.

Nog een andere vraag. Ik heb rozemarijn sinds vorig jaar zomer in de tuin staan. Maar nu ziet het er vrij grijs uit en heeft het een soort van hout structuur. Wat kan ik dan het beste doen? Gaat dit vanzelf weer over in het voorjaar? Of moet ik het in het voorjaar kort knippen zodat de nieuwe takken weer groen worden?
pi_122784569
Knip eens een paar takken af en kijk wat de rozemarijn doet.

Ik heb alweer helemaal zin om te gaan planten. Jammer dat het nog veel te vroeg is...
Spoilers!
pi_122787131
Pas na de vorstperiode knippen hè?

Het verhout altijd gedeeltelijk. Het is een struik en hij kan dus weer uitlopen in het voorjaar, als de kluit de vorst overleefd heeft.
pi_122788291
Tnx voor de tips. Volgens mij heeft de kluit het wel overleeft. In het voorjaar weer een beetje bijknippen voor jonge takjes.
pi_122793455
Hallo!
Nadat ik een wietplantje thuis had ga ik nu over naar de kruiden:P

Ik heb vorige week zaadjes van Marjolein, Bieslook en Munt gekocht. Ik had al een kweekkastje en wat aarde.

Kan ik de zaadjes al laten ontkiemen of moet ik wachten tot maart? het gaat om een binnenkweek in de vensterbank.
pi_122795045
Als je ze binnen wilt houden zou het in principe wel kunnen. Mits je huis constant een aangename temperatuur heeft en er lekker veel zon op je kasje komt. En als het nu niet lukt, probeer je het in maart toch nog een keer?

Als ze wat groter zijn, moet je je munt niet in dezelfde bak houden als je andere planten, het woekert nogal.
Spoilers!
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:20:02 #229
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122847217
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnen ;) Ik ga alleen straks even naar de Lidl.

Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
Ok :P

Ik begin er inm wel aan te denken. Vorig jaar groeiden mn tomaten planten niet goed genoeg. Misschien als ik ze eerder zaai dat ze het beter doen.
  donderdag 14 februari 2013 @ 17:25:30 #230
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_122878109
Vandaag ook even bij de Lidl geweest. Mijn oogst :

Zakje augurk zaden 0,19
Zakje Courgette zaad 0,19
Zakje Aubergine zaad 0,19
Zakje veld bloemen zaad 0,19
Zakje Leeuwenbek zaad 0,19
Zakje Lobelia zaad 0,19
zakje Korenbloem zaad 0,19
Zakje Stokslabonen 0,49
Zakje Lampion mix 0,49 (antirrhinum pumilum)

Totaal 2,31 euro kwijt _O- Nou hopen op de lente. :P
pi_122943563
Ik had vorig jaar groene punt "paprika". Deze plantjes deden het goed op balkon. Ik ga denk ik binnen op de vensterbank dit jaar een paar potten met kruiden zetten Zijn de zakjes van de Lidl aan te raden?
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_122943915
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.

Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.

Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
Spoilers!
  zaterdag 16 februari 2013 @ 17:42:29 #233
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122955505
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.

Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.

Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
ik bemest altijd met koemestkorrels, bedoel je zoiets?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_122958636
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Spoilers!
  zaterdag 16 februari 2013 @ 22:53:58 #235
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122970102
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 19:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Ik gebruik het alleen buiten, want je ruikt het wel. Ik gooi er altijd een laagje aarde overheen om dat tegen te gaan.
Hangt van de plant af hoe vaak ik het geef. Als er flink gegroeid wordt soms eens per 2 weken, maar een rozemarijn of thijm geef ik het eigenlijk nooit. Beetje opletten hoe het blad zich ontwikkelt, dat is wat ik van jongs af aan heb meegekregen van mijn vader, en ben bang dat ik het dus op mijn gevoel doe, kan geen vaste regels opstellen....
pi_122978276
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht :D

Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
Spoilers!
  zondag 17 februari 2013 @ 14:59:11 #237
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_122987556
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 09:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht :D

Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
Ze gaan beter/harder groeien. Als ze geen voedsel hebben groeien ze niet tenslotte ;) Koriander groeit altijd als een dolle idd, die sprietjes krijg ik danook als de plant wat ouder is. Zijn wel ontzettend kruidig, dus voor de smaak maakt het niet uit. Maasr als je mooie blaadjes wilt is het wat minder. Volgens mij heeft die spriet-vorming niets met bemesting te maken, maar hoort het gewoon bij het volwassen worden van de plant.
Ik laat altijd wat bloemen in de koriander zitten zodat ik weer nieuw zaad heb. En de zaadjes zijn ook lekker natuurlijk!
pi_122988271
Ik wil juist geen zaad, dat verandert de smaak van de blaadjes. Die sprietblaadjes smaakten ook veel heftiger dan de normale blaadjes. Aan het eind van de zomer kreeg ik trouwens meer normaal blad. Ze hoeven niet mooi te zijn, maar ik heb wel graag dat ze normaal smaken ;)
Ik gebruik trouwens heel regelmatig korianderzaad maar niet van eigen plant. Ik heb liever veel bladgroei.

Maar goed, we zullen zien wat er dit jaar gebeurt met de koriander :s)
Spoilers!
pi_123151856
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
And the druids turn to stone...
  donderdag 21 februari 2013 @ 12:19:53 #240
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_123156253
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:12 schreef Panthera1984 het volgende:
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
het is normaal dat ze afsterven in het najaar, best kans dat ie straks weer opkomt.
pi_123412923

Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
pi_123414155
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Panthera1984 het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
Wat is het allemaal? Je kunt bij kruiden wel een stuk of wat bij elkaar zetten hoor, een plantje is te karig. En je moet nog wel even wachten tot je ze kunt verpotten, volgens mij moet je dan sowieso meer blaadjes hebben, het eerste paar zijn kiembladen.
know'm sayin?
word? word.
pi_123414583
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
pi_123416664
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:30 schreef Panthera1984 het volgende:
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
Nou daarvan kun je volgens mij best een stuk of 10 in een pot zetten. Peterselie gaat wel diep wortelen (hebben een penwortel) dus die moeten daar wel voldoende ruimte hebben.
know'm sayin?
word? word.
pi_123417101
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
Spoilers!
pi_123433417
Vanmiddag kasjes gehaald en aarde en zaadjes erin gestopt. Over een paar weken hopelijk een resultaat van basilicum, peterselie, tijm, koriander en rode peper plant :)
  zondag 3 maart 2013 @ 22:55:39 #247
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_123597755
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 17:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
Aubergine, paprika en cherrytomaat zijn gekweekt. Ik heb een nieuwe rozemarijnplant aangeschaft en de oude rozemarijn samen met de tijm voorzien van koemestkorrels. Ik ben benieuwd.
Spoilers!
pi_124278963
tvp
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_124914506
Het gaat best goed met mijn plantjes! Net even een stel verhuisd van de kweekkas naar een potje.
Vooral de peterselie gaat als een speer! Wat komt daar veel uit zeg..

De koriander was wat teleurstellend.. Een groot deel is helemaal verdroogd. Verder in deze foto basilicum en een pot peterselie.

Tweede potje peterselie :P

Mini tijm plantje. Dit is het enigste stukje wat er echt mooi uit ziet. De rest zijn zielige sprietjes waarvan ik me afvraag of dat ooit wat gaat worden..

Peper planten nog in de bak, moet ik nog potjes voor regelen. Ik neem aan dat ik die het beste elk een eigen potje kan geven? Of meerdere in een hele grote pot/balkonbak?
pi_124914544
Bij mij ziet het er allemaal nog zielig uit, alleen de basilicum lijkt op iets levends :D
Tap tap tap
  vrijdag 5 april 2013 @ 15:39:11 #251
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124917133
Net gezaaid *O*
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe -O-

Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon

En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden :@

[ Bericht 2% gewijzigd door MissMSX op 05-04-2013 16:00:23 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 16:26:34 #252
123170 alors
zlata1234
pi_124918950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 15:39 schreef MissMSX het volgende:
Net gezaaid *O*
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe -O-

Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon

En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden :@
F&F / Het Moestuintopic #7
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 5 april 2013 @ 16:30:53 #253
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124919151
quote:
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 20:07:11 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_124927029
Basilicum, Tijm, Koriander en Kervel komen goed op. *O* Alleen de bieslook laat weer eens op zich wachten... Snap echt niets meer van dat zaad... :{
  maandag 15 april 2013 @ 08:40:16 #255
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_125300174
Wat is rond deze tijd het beste, mijn kruiden binnen of buiten kweken? Ik heb het nu toevallig allebei...3 soorten kruiden op m'n balkon (munt, majoraan en oregano), in zo'n zak met vakjes aan de muur. En binnen op de vensterbank nog koriander, basilicum en tijm. Last van nachtvorst heb ik sowieso niet, want ik woon op 7 hoog, maar ik vind het lastig in te schatten wat nu het beste is.
  maandag 15 april 2013 @ 09:18:52 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_125300736
Ik kweek ze meestal binnen op en verplaats ze dan snel naar buiten. Soms houd ik jonge plantjes 's nachts binnen.

Maar ik heb nog niets gezaaid dit jaar :{ Kan er werkelijk de tijd niet voor vinden.
Spoilers!
  maandag 22 april 2013 @ 15:18:28 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125599901
Oeh! TVP! Ik heb de zooi nu in een bak in de vensterbank staan, maar ik heb geen idee hoe nu verder, wanneer het over te planten naar buiten enzo.
pi_125600073
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit? :D Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 15:32:37 #259
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125600401
Hier ook het nodige gezaaid. Koriander zaai ik elke 2 weken wat bij, want dat gaat er zo hard doorheen hier...

Wat betreft het naar buiten gaan met je plantjes: ik heb een aantal tomaten in de vensterbank gekweekt, en vorige week naar buiten gedaan. Ik wacht daar altijd mee tot ze een redelijk formaat hebben want ze zijn nogal teer. Het blad dat binnen gevormd is verbrandt buiten vrijwel altijd bij het eerste volle zonlicht dat er op valt, dus ze zien er niet uit nu :P

Verder nog basilicum en sali binnen staan, die ga ik denk ik komend weekeinde verspenen en dan gaat dat ook naar buiten.

Iemand nog tips om slakken tegen te gaan? Ik wilde eens wat gaan proberen met bier in plastic bekertjes...
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:23 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit? :D Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
Denk dat voor paprika's een beetje hetzelfde geldt als voor mijn tomaten: direct zonlicht zouden ze wel eens niet zo fijn kunnen vinden. Gewoon lekker laten groeien tot ze een flinke kluit in dat bekertje hebben, dan is het makkelijk overpotten. Misschien wel bijmesten, want die grond is natuurlijk snel uitgeput.
  maandag 22 april 2013 @ 15:36:51 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_125600566
In principe plant je zaailingen over wanneer ze een paar blaadjes naast de eerste 2 blaadjes hebben. Ik zet ze dan niet gelijk buiten, ik vind die overgang te groot. Ik verspeen ze, laat ze dan een paar dagen in de vensterbank wennen en zet ze dan buiten. Afhankelijk van het weer gaan ze soms 's nachts naar binnen maar dat vergeet ik eigenlijk altijd.

Sommige plantjes, zoals basilicum of bieslook zet je met veel plantjes in een potje. Paprika of tomaat zet je met één of twee tegelijk in een potje. Dat kan je doen door een pen, niet scherp mes of iets dergelijks vlak naast de plantjes in de aarde te steken en voorzichtig het plantje naar boven te wippen.
Spoilers!
pi_125601463
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goed :D Bij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd :')
M'n basilicum is ontploft :D Dus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he? :@ Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 16:20:00 #262
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125602362
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:59 schreef CherryLips het volgende:
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goed :D Bij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd :')
M'n basilicum is ontploft :D Dus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he? :@ Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
is het platte of krulpeterselie? Die grond slaat wel vaker wit uit, weet eigenlijk ook niet wat dat is :?
pi_125602525
O geen idee welke het is :')
Tap tap tap
pi_125602577
Volgens google komt de witte waas door te veel water :@
Tap tap tap
  maandag 22 april 2013 @ 16:50:20 #265
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125603668
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:24 schreef CherryLips het volgende:
Volgens google komt de witte waas door te veel water :@
zat ook even te zoeken. wat logisch klinkt is kalk, door het leidingwater. Klinkt logisch, buiten zie ik het niet, en daar valt natuurlijk regen op.
Misschien eens verpotten?
pi_125663549
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?

Ik houd al jullie wijze raad en tips goed in de gaten!
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:05:33 #267
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125663718
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?

meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:33:37 #268
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125665349
quote:

Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten. ;)
pi_125666117
quote:

Je kan bij de tuincentra kant-en-klaar kopen. Sla koop ik als kiemplantjes in zo'n klein bakje, 4 voor ¤ 0,99. Sla gaat denk ik tot in juni. Andijvie, peterselie en selderij gaan langer en evt. nog een overgebleven tomaat.
pi_125934120
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:05 schreef Againzender het volgende:

[..]

meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten. ;)
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien? :D
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan! *O*
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
  woensdag 1 mei 2013 @ 17:23:22 #271
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125947327
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 09:48 schreef RunForrestRun het volgende:

[..]

[..]

Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien? :D
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan! *O*
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:46:41 #272
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125965329
quote:
14s.gif Op woensdag 1 mei 2013 17:23 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper :)
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:48:23 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125965391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:46 schreef Againzender het volgende:

[..]

eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper :)
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:51:31 #274
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_125965511
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel. ;)
klopt inderdaad. je moet geen tomaten gaan zaaien, maar veel kruiden kunnen prima.
pi_126040796
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepot :P Ik heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!

Waar gebruiken jullie de citroenmelisse voor?
Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
pi_126040837
Thee!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 3 mei 2013 @ 23:13:03 #277
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_126043381
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 22:23 schreef Sannne het volgende:
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepot :P Ik heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!

Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
ik gebruik koemestkorrels, doet het prima. Lost langzaam op, dus wordt gelijkmatig afgegeven.
Kan wel even ruiken....
  zaterdag 4 mei 2013 @ 10:57:54 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126051410
Gewoon compost.
pi_126226816
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! ( :P ) waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!

Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
  maandag 13 mei 2013 @ 16:26:16 #280
123170 alors
zlata1234
pi_126434070
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 18:05 schreef Panthera1984 het volgende:
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! ( :P ) waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!

Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
Ik had vorig jaar ook die beestjes op mijn bieslook, maat ze tastten het verder niet aan had ik het idee, gewoon goed opletten en even schoonmaken.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:48:12 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126437946
Hoi. Kun je gewoon een knoflookteen in de grond douwen voor verse knoflook?
Resistance is futile.
pi_126442581
Nee. Ik heb een paar keer gelezen dat je niet een van je als eten gekochte teentjes in de grond moet doen, dat geeft grote kans op schimmels. Het moeten echt teelteentjes zijn.
  maandag 13 mei 2013 @ 22:30:43 #283
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_126455775
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".

Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?

Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
BEASTMODE
pi_126461773
De eerste twee blaadjes zijn kiemblaadjes. Zodra er meer blaadjes aan zitten, kunnen ze overgeplant worden. Waarschijnlijk heb je te veel, je kan beginnen met de overdaad ertussenuit te knippen zodat er geen overbodige concurrentie is.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 00:24:58 #285
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126462257
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:30 schreef Awesome_ het volgende:
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".

Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?

Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
Lekker laten groeien tot ze minimaal 2 echte blaadjes hebben (zie Teslynd zn tip) Maar verwijder niets. Gewoon uit elkaar scheuren en kapotte wortels voor lief nemen. Die 4 of 6 of wat dan ook stukjes plant planten in een grotere pot. Lekker alles laten staan en de natuur zn werk laten doen. De zwakkere sterven van zelf wel. ;) Zo krijg je een sterkere overwinnaar of overwinnaars en heb je een leuk en sterk plantje. :Y ^O^
  dinsdag 14 mei 2013 @ 15:52:14 #286
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_126480850
Danku!
BEASTMODE
  vrijdag 28 maart 2014 @ 17:30:33 #287
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138268481
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.

Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is

Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.

Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 28-03-2014 17:58:07 ]
Spoilers!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 01:37:16 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_138288359
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.

Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Ik heb iets meer dan een week geleden (afgel. do) 10 kruiden.kiemplaten gezaaid (binnen op de vensterbank) en alles is tot op heden opgekomen behalve de peterselie en de kervel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:13:11 #289
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138290506
Ik heb dit jaar bewust mijn kruidenplantenboek gevolgd waarin precies staat wat in het zonlicht moet ontkiemen en wat niet. Ik wil dit jaar voorkomen dat ik weer van die enorm opgeschoten plantjes zonder veel eetbaars krijg.

Peterselie heeft sowieso een kiemtijd van 3 tot 4 weken.
Spoilers!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:15:17 #290
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_138290534
Peterselie duurt lang ja! Ik heb nu drie weken geleden peterselie, basilicum, tomaat en courgette geplant. Alles is opgekomen, de courgette is zelfs al tien cm lang! Ik heb gister de hele zwik buiten gezet, lekker in de zon.
pi_138295240
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!

Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
pi_138331210
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
  zondag 30 maart 2014 @ 18:58:30 #293
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138334358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm

Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs

Goede kick! ^O^

Ik heb dit gezaaid :

Paarse Winde,
Wisteria,
Leeuwenbek,
Zonnebloem Evening Sun,
Eucalyptus,
div. Viooltjes,
Beren Knoflook,
Ronde courgette,
Chinese Lantaren Aubergine,
Bieslook,
Paarse Tomaat,
Bruine Tomaat,
Balkon Tomaat,
Tomaten boom,
Aubergine,
Schorseneer,
Bleek selderie,
Lente ui,
Tropic ui,
Peen,
Shalot,
Prei,
Zwarte Broccoli,
Roze Broccoli,
Groene spits Broccoli,
Paarse Boerenkool,
Salsifis,
Sinasappel.

De meeste komen al op (schuingedrukte) of zijn inm al toe aan verpotten.

Oost Indische Kers en Bonen heb ik inm ook gezaaid. Al was het mbt mn O.I.K. niet nodig aangezien die de winter zowaar overleeft heeft alhier. Ook al kan ik niet echt van een winter spreken met maar 1 nacht oid onder 0. Mn lobelia en stokroos en kaasjeskruid hebben ook de "winter" overleeft. Zo gaat mn Stokroos als 2 jarige plant nu dus zn 3e jaar in. :D
  zondag 30 maart 2014 @ 20:09:40 #294
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138336939
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig ^O^

Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.

Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in :')
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
Spoilers!
pi_138338929
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
  zondag 30 maart 2014 @ 21:04:29 #296
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138339683
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig ^O^

Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.

Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in :')
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
Ik heb geen tuin... :@ Foto's kan ik je dus niet geven. Serieus 0,0% volle grond hier.

Ik zaai veel ja maar dan max 6 zaden van ieder soort. (tenzij ik meer wil zoals bv viooltje) Zo kan ik veel laten groeien met de beperkte ruimte die ik heb. Komt er iets niet op is het geen drama. Volgend jaar beter.

Die kunnen ook prima in een kleine pot. Zolang je maar zorgt dat de grond die je gebruikt maar goed water doorlatend is en genoeg voeding heeft. Ik heb al jaren een Aalbes in een kleine pot staan en die geeft al jaren mega veel bessen! ;)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:08:04 #297
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138339913
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken. ;)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:25:51 #298
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_138340882
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!

Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
jonge bieslook is zeer favoriet bij luizen. ik heb er een verdwaald lieveheersbeestje tussen gezet, paar weken later hadden de larven van de lieveheersbeestjes alle luizen opgevreten. Monsters zijn het :)
  zondag 30 maart 2014 @ 21:39:21 #299
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138341632
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopic :7

Ik ben het helemaal met je eens. Ik zal mijn niet kruidengerelateerde planten in dat topic posten.
Spoilers!
  zondag 30 maart 2014 @ 21:42:11 #300
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_138341786
quote:
0s.gif Opzondag 30 maart 2014 17:06 schreef ChilllayD het volgende:
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
In mijn kruidentuinboek staat niets over voeding bij peterselie. Bij andere planten die gevoed moeten worden met kalk, mest of compost staat het er expliciet bij vermeldt.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')