Het ligt aan het soort bieslook wat je koopt. De ene is winterhard en andere niet. Ik had 2 soorten bieslook uit zaad (gewone bieslook en knoflook bieslook). De ene moet ik ieder jaar opnieuw zaaien en de ander komt steeds weer op. Al heeft ie dit jaar de week met -20 niet overleefd en heb ik ze alle 2 opnieuw moeten zaaien...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Exuse me, bieslook is wel meerjarig. Niet dat dat het bij mij nou goed doet. Geen idee wat ik fout doe. Ik ga het binnenkort maar weer eens met een nieuwe plant proberen.
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:02 schreef LieLie het volgende:
Mijn bieslook is keihoog in bloei en winterhard![]()
En de peterselie en basilicum gaan ook goed!
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mijn bieslook stond al leuk 10 cm hoog toen de vorst plotseling kwam. Denk dat dat m de das om heeft gedaan...
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:08 schreef LieLie het volgende:
[..]
Oh echt? Ik heb mijn bieslook gekregen van mijn schoonmoeder, geen idee hoe lang hij daar in de grond heeft gestaan. Vervolgens heeft hij hier een winter lang in een pot in de schuur gestaan. Daar vroor het en hij kreeg geen water. Liep toch gewoon uit en toen weer in de tuin gezet, doet het nog steeds top!
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:13 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ah kijk dat is misschien t verschil. Bij mij staat ie (al een jaar of 3) in een bak op mn balkon en ik ga m er niet iedere keer uit halen.Hij deed t tot afgelopen vorst periode prima mja daarna dus niet meer.
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:33 schreef LieLie het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet hoor. Hij heeft alleen na zijn 'verhuizing' in de schuur gestaan, verder staat hij gewoon in de grond.
Ik geloof dat de mand gemaakt is van wilgentenen...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er is vast verschil in kwaliteit bij riet. Succes!
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnenquote:Op zondag 10 februari 2013 23:15 schreef Outpost76 het volgende:
Mij nog te vroeg...
Zaden planten ok maar ik ga er nu nog niet aan beginnen.
Ik heb nog helemaal niets in mijn tuin staan, dus ik ga eens kijken wat ik allemaal in kan passenquote:Op maandag 11 februari 2013 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oeh, het ziet er uit dat je een flinke tuin hebt, lekker!
Okquote:Op maandag 11 februari 2013 08:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik er alvast aan ga beginnenIk ga alleen straks even naar de Lidl.
Ik had alleen vorig jaar een lijstje gemaakt wat in welke maand gezaaid moest worden en daar kwam dus niets van terecht omdat de zaadjes van de maand daarvoor nog niet groot genoeg voor buiten waren.
ik bemest altijd met koemestkorrels, bedoel je zoiets?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb die Lidl zakjes nog niet getest maar ze hebben best veel keuze. En ook de keuze voor kleine zakjes. Die zijn wat mij betreft prima, ik heb toch niets aan een zakje met 200 paprikazaadjes. 50 is meer dan genoeg.
Wat mij betreft mag de zon gaan schijnen, ik heb er helemaal zin in.
Leest er al iemand mee die zijn eetbare planten wel eens mest ofzo geeft? Zo ja, hoe werkt dat?
Ik gebruik het alleen buiten, want je ruikt het wel. Ik gooi er altijd een laagje aarde overheen om dat tegen te gaan.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 19:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja dat bedoel ik. Stinkt dat spul? En kan je dat op alle kruiden enzo doen? Hoe vaak doe je dat?
Ze gaan beter/harder groeien. Als ze geen voedsel hebben groeien ze niet tenslottequote:Op zondag 17 februari 2013 09:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik zal er eens naar kijken. Maar koemestkorrels zijn dus eigenlijk wel geschikt voor de meeste planten. Het is niet zo dat ik nog een ander goedje moet halen voor andere planten. Sommigen koemest en sommigen niet. Dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht![]()
Gaan planten ook harder groeien door mest of alleen beter groeien? Ik had vorig jaar koriander die zo hard groeide dat er voor 80% vieze sprieterige blaadjes ontstonden in plaats van lekkere volle blaadjes. Ook ging dat ding als een malloot bloeien waardoor die sprieterige blaadjes nog scherper van smaak werden. Ik haalde elke dag de bloempjes en beginselen daarvan eruit maar hij bleef maar doorgaan.
het is normaal dat ze afsterven in het najaar, best kans dat ie straks weer opkomt.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:12 schreef Panthera1984 het volgende:
Vorig jaar heb ik een Lavasplantje gekocht bij het tuincentrum. Deze heb ik in mijn balkonbak geplaatst. (balkon op het noorden)
in de herfst is hij afgestorven en nu is er helemaal niets van over. Is er een kans dat hij in de wortel overleefd heeft en dat hij dit voorjaar weer bovenkomt?
Wat is het allemaal? Je kunt bij kruiden wel een stuk of wat bij elkaar zetten hoor, een plantje is te karig. En je moet nog wel even wachten tot je ze kunt verpotten, volgens mij moet je dan sowieso meer blaadjes hebben, het eerste paar zijn kiembladen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Panthera1984 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit zijn mijn plantjes op het moment, wanneer moet ik ze in potjes gaan zetten? En moet er dan per plantje een potje, of kan ik er wel 3, 4 bij elkaar in een potje doen?
Nou daarvan kun je volgens mij best een stuk of 10 in een pot zetten. Peterselie gaat wel diep wortelen (hebben een penwortel) dus die moeten daar wel voldoende ruimte hebben.quote:Op woensdag 27 februari 2013 16:30 schreef Panthera1984 het volgende:
Het staat er bij (maar is misschien wat klein) links staat peterselie, rechts achteraan staat basilicum en rechts vooraan staat tijm.
Aubergine, paprika en cherrytomaat zijn gekweekt. Ik heb een nieuwe rozemarijnplant aangeschaft en de oude rozemarijn samen met de tijm voorzien van koemestkorrels. Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit weekend planten, heb er zin in!
F&F / Het Moestuintopic #7quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:39 schreef MissMSX het volgende:
Net gezaaid
Dit keer maar eens netjes afgepast, zodat ik geen bakken vol met zaaisel heb waar ik vervolgens niks meer mee doe
Ik heb gezaaid:
• Tuinkers
• Koriander
• Raapstelen
• Basilicum
• Dragon
En verder:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok
Is daar een apart topic voor? Kon het niet vinden
Thanksquote:
Denk dat voor paprika's een beetje hetzelfde geldt als voor mijn tomaten: direct zonlicht zouden ze wel eens niet zo fijn kunnen vinden. Gewoon lekker laten groeien tot ze een flinke kluit in dat bekertje hebben, dan is het makkelijk overpotten. Misschien wel bijmesten, want die grond is natuurlijk snel uitgeput.quote:Op maandag 22 april 2013 15:23 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb paprikapitjes gezaaid en die komen nu eindelijk mooi uit, nu de zon een beetje fatsoenlijk schijnt.
Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze overpoot in een potje? En hoe moet dit?Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk in hun eigen plastic bekertjes zetten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken zonder die arme plantjes en hun wortels te slachten.
is het platte of krulpeterselie? Die grond slaat wel vaker wit uit, weet eigenlijk ook niet wat dat isquote:Op maandag 22 april 2013 15:59 schreef CherryLips het volgende:
Het is voor paprika nog te koud buiten geloof ik. Ik dacht dat je voor al het buitenspul IJsheiligen moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen plantjes enzo op m'n balkon gezet. De paprikaplantjes zitten nu in een brede tupperwarebak op de vensterbank achter de vitrage. De orchideeën doen het daar ook goedBij direct zonlicht verbrandt de boel volgens mij, want er staat tot ongeveer drie uur zon op. De woonkamer is dan ook 24 graden tot die tijd
M'n basilicum is ontploftDus die doet het goed.
De peterselie gaat minder, en de munt is helemaal treurig. De potgrond is ook helemaal wit uitgeslagen, dat is toch geen schimmel he?Ik denk dat ik de munt weggooi en opnieuw begin. Had drie zakjes aan zaadjes maar er zijn maar een paar miniblaadjes opgekomen.
zat ook even te zoeken. wat logisch klinkt is kalk, door het leidingwater. Klinkt logisch, buiten zie ik het niet, en daar valt natuurlijk regen op.quote:Op maandag 22 april 2013 16:24 schreef CherryLips het volgende:
Volgens google komt de witte waas door te veel water
meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat iddquote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?
Ik houd al jullie wijze raad en tips goed in de gaten!
Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
Schaamteloze tvp. Als alles goed gaat, ben ik over één à twee maanden eigenaar van een huis met balkon en kan ik ook kruiden gaan kweken. Ik heb alleen totaal geen groene vingers (zelfs de vetplantjes sterven) dus kan alle hulp goed gebruiken. Deze OP was in ieder geval al heel verhelderend!
Denk alleen dat ik tegen de tijd dat ik verhuisd ben (rond juni/juli) al te laat ben voor het zaaien van kruiden voor op het balkon?
Je kan bij de tuincentra kant-en-klaar kopen. Sla koop ik als kiemplantjes in zo'n klein bakje, 4 voor ¤ 0,99. Sla gaat denk ik tot in juni. Andijvie, peterselie en selderij gaan langer en evt. nog een overgebleven tomaat.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:03 schreef RunForrestRun het volgende:
quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:05 schreef Againzender het volgende:
[..]
meerjarige kruiden zou ik gewoon proberen... eenjarigen wodt wat laat idd
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien?quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:33 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Meer jarige volgend jaar zaaien maar met een goede zomer kan je eenjarigen gewoon alsnog zaaien en oogsten.
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:48 schreef RunForrestRun het volgende:
[..]
[..]
Moet ik nu meerjarigen of juist eenjarigen zaaien?![]()
Vandaag hoor ik wanneer ik in het huis kan!
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoperquote:Op woensdag 1 mei 2013 17:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik kom op die post terug. Ik zou het gewoon alle 2 doen. Vorig jaar aan het einde van de zomer heb ik tijm en koriander gezaaid en alle 2 doen ze het nu nog.
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:46 schreef Againzender het volgende:
[..]
eens. Tijm is sowieso meerjarig. En korianer is best een stevig kruid dat ik het hle jaat door zaai. Gewoon proberen, als het lukt ben je spekkoper
Maar de eenjarigen geef ik toch minder kans.
klopt inderdaad. je moet geen tomaten gaan zaaien, maar veel kruiden kunnen prima.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:48 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
In juli buiten zaaien kan je in augustus best wat oogsten. Ok geen top oogst maar het kan wel.
ik gebruik koemestkorrels, doet het prima. Lost langzaam op, dus wordt gelijkmatig afgegeven.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:23 schreef Sannne het volgende:
Ik heb citroenmelisse, lavendel en peterselie geplant vandaag. Alhoewel, gepotIk heb ze namelijk kant en klaar gekocht! Zaaien heb ik geen geduld voor joh.. Maar goed, ik ben nog op zoek naar munt en misschien een kruidentoren, om meerdere kruiden in te planten, dus een teeveepeetje. Duidelijk topic en goede OP!
Bemesten, welk spul gebruiken jullie daarvoor? Speciaal voor eetbaar?
Ik had vorig jaar ook die beestjes op mijn bieslook, maat ze tastten het verder niet aan had ik het idee, gewoon goed opletten en even schoonmaken.quote:Op woensdag 8 mei 2013 18:05 schreef Panthera1984 het volgende:
Hm, zie ik vandaag dat er witte beestjes (luizen) op mijn bieslook en knoflookbieslook zitten.
Typ in in Google: "luizen op bieslook" kom ik in een topic op Fok! () waarin wordt gesteld dat als je last hebt van luis, je bieslook moet planten! De uiengeur zou ze weg moeten houden ofzo. De lavas (maggiplant) en Salie zijn nog luisvrij, maar de (knoflook)bieslook juist niet!
Goed, verder staat er ook in dat je bijvoorbeeld knoflook in de aarde moet stoppen, maar gezien ik het dus ook 'all over' mijn knoflookbieslook heb, weet ik niet of deze luisjes zich daardoor af laten schrikken. Andere optie is een tabakaftreksel maken en de plant daarmee overgieten.
Heeft iemand ervaring hiermee? Kan het geen kwaad aan de plant? Proef je dit niet als je de bieslook wil gebruiken?
Lekker laten groeien tot ze minimaal 2 echte blaadjes hebben (zie Teslynd zn tip) Maar verwijder niets. Gewoon uit elkaar scheuren en kapotte wortels voor lief nemen. Die 4 of 6 of wat dan ook stukjes plant planten in een grotere pot. Lekker alles laten staan en de natuur zn werk laten doen. De zwakkere sterven van zelf wel.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:30 schreef Awesome_ het volgende:
Hoi,
Stomme vraag maar ik heb paar weken terug een paar van die kruidenkweekbakjes gekocht bij de action. Van die plastic groene bakjes van het formaat "grote friet".
Nu groeit dit als kool maar is het de bedoeling dat ik deze over ga zetten in een grotere pot?
Hetzelfde geld voor m'n plastic kweekbak. Deze bak heeft het formaat van een hamsterkooi en hier heb ik 6 verschillende zaden in gepot uit zo'n zakje. Daarin laten kiemen/groeien en vervolgens overplaatsen of houd ik ze hier in?
Ik heb iets meer dan een week geleden (afgel. do) 10 kruiden.kiemplaten gezaaid (binnen op de vensterbank) en alles is tot op heden opgekomen behalve de peterselie en de kervel.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.
Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.
Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm
Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs
Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is
Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.
Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Goede kick!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nu de lente lekker vroeg is, is het de hoogste tijd voor een kick in dit topic.
Ik heb 2,5 week geleden het een en ander gezaaid. Alles met oud zaad dus ik weet niet wat er nog opkomt.
Binnen:
Aardbei
Aubergine
Paprika
Peper
Cherrytomaat
Krulpeterselie
Platte peterselie
Bieslook
Chinese bieslook
Dragon
Tijm
Buiten:
Spinazie
Rode ui
Lente ui
Radijs
Schuingedrukt is wat tot nu toe uitgekomen is
Ik heb ook nog twee struiken gekocht, rode bes en groene kruisbes. Die ga ik moren verpotten.
Over een week of twee kan de april-ronde gezaaid worden. Ik heb er echt zin in om veel groeiends en bloeiends in mijn tuintje te hebben, vorig jaar had ik helemaal niets. Behalve een rozemarijn, salie en tijm van het jaar daarvoor. Die heb ik nu nog steeds.
Ik heb geen tuin...quote:Op zondag 30 maart 2014 20:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ha Outpost, jij tuiniert ook nog vrolijk verder zie ik, gezellig![]()
Heb je toevallig foto's van je tuin? Aan je hoeveelheid gezaaid spul te zien, lijkt het alsof je een aardig stukje grond hebt. Ik heb echt moeten rekenen en ik denk dat ik eigenlijk nog veel te veel heb geplanned. Vooral omdat mijn vriend een big ass kamado heeft aangeschaft.
Ik heb vandaag mijn kruisbes en rode bes in flinke potten gezet. En achteraf bleek ik nog grotere potten te hebben. Ik twijfel om ze nog eens te verpotten. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in![]()
En mijn kippengaas is bijna op. Dat moet ik hier om elke pot heenzetten tegen de katten.
100% eens. Al voelt niet iedereen die hier post zich een moestuin poster. Hier gaat het over kruiden ed ja maar ook over plantjes opkweken en alles wat daar mee te maken heeft. De moestuin is veel groter dan wat men hier bedoeld. Kruiden kan je ook zonder moestuin of balkon kweken.quote:Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
jonge bieslook is zeer favoriet bij luizen. ik heb er een verdwaald lieveheersbeestje tussen gezet, paar weken later hadden de larven van de lieveheersbeestjes alle luizen opgevreten. Monsters zijn hetquote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:13 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had ook luis op m'n bieslook vorig jaar!
Nou.... als je er niets aan doet ben ik bang dat je eindigt zoals ik. Meer luis dan bieslook! Kon de hele inhoud weggooien, was niets meer aan te doen.
Ik kom dus na 11 jaar Fok net pas achter het moestuintopicquote:Op zondag 30 maart 2014 20:51 schreef loecje het volgende:
is dit niet meer geschikt voor het moestuintopic? bij de opsommingen wat er is gezaaid gaat het niet echt meer over kruidenplantjes.
In mijn kruidentuinboek staat niets over voeding bij peterselie. Bij andere planten die gevoed moeten worden met kalk, mest of compost staat het er expliciet bij vermeldt.quote:Opzondag 30 maart 2014 17:06 schreef ChilllayD het volgende:
Trouwens, wat kun je peterselie het beste aan voeding geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |