krokdown | zaterdag 18 februari 2012 @ 17:02 |
originele OP:
| |
Piles | zaterdag 18 februari 2012 @ 17:45 |
Precies, gewoon ICAO aanhouden ![]() | |
Lightning_NL | zondag 19 februari 2012 @ 13:00 |
Precies ja, dat was mijn punt ook over die idiote drieletterafkortingen, dat is gewoon een harstikke dom systeem, wat volgens mij ook alleen maar aan de 'niet-vlieg'-kant wordt gebruikt voor vliegveldaanduiding. | |
child_of_the_matrix | zondag 19 februari 2012 @ 17:17 |
Leuk ding. Ben laatst naar de Airbus fabriek geweest in Duitsland met het werk. (Nordenham, Premium Aerotec) Leuk om te zien hoe ze de romp van het vliegtuig maken. Helaas geen 380 kunnen bespeuren.. | |
Nieuwschierig | zondag 19 februari 2012 @ 18:50 |
Assemblage is toch in Frankrijk of zo? Lekker economisch, bij Boeing schuiven ze de romp 100 meter door op een karretje. | |
Piles | zondag 19 februari 2012 @ 19:44 |
Tja, er spelen wel aardig wat belangen natuurlijk. Boeing en Airbus blijven allebei wat aparte bedrijven wat dat betreft. | |
OEM | zondag 19 februari 2012 @ 20:25 |
Wordt in Toulouse in elkaar geschroefd, en daarna naar Hamburg gevolgen om afgewerkt te worden. Bij Boeing worden ook gewoon kant en klare onderdelen ergens op de wereld gemaakt en daarna naar Seattle getransporteerd hoor. Boeing gaat daar zelfs nog veel verder in. Die maken bij wijze van spreken zelf helemaal niks meer voor de 787. | |
Nieuwschierig | zondag 19 februari 2012 @ 22:33 |
Ja maar de romp... Dat is toch het chassis waar alles aangeschoefd wordt. | |
OEM | maandag 20 februari 2012 @ 10:02 |
De romp bestaat ook gewoon uit secties die aan elkaar gezet worden. | |
Nieuwschierig | maandag 20 februari 2012 @ 15:57 |
Ja, die romp kun je ook als laatste monteren natuurlijk | |
tong_poh | dinsdag 21 februari 2012 @ 16:13 |
Met name handling op vliegvelden gebruiken de 3 letter systeem en de 2 letter systeem (IATA) voor luchtvaartmaatschappijen. Als je daar met de ICAO codes aankomt zetten weten ze het ook niet meer. Piloten, luchtverkeersleiding en vluchtplanners gebruiken ICAO. Ik ken ook vrijwel alleen de ICAO codes. Ken er ook behoorlijk veel uit mijn hoofd. Van de IATA codes ken ik eigenlijk alleen de vliegvelden waar ik ben geweest en de vluchtmaatschappijen waarmee ik gevlogen heb. En dan moet ik vaak nog nadenken. Ontopic: Ik vind de A380 een machtig toestel, maar ben er nog niet happig op om er mee te reizen. Met nieuwe vliegtuigen, wil ik altijd eerst dat ze bewezen hebben om redelijk probleemloos te zijn. | |
Lightning_NL | dinsdag 21 februari 2012 @ 17:50 |
Ja, dat snap ik allemaal wel. Ik vind het gewoon erg stom dat er met die 2 en 3 lettersystemen gewerkt wordt. Het vierlettersysteem is gewoon véél beter en logischer. Vooral het 3 lettersysteem voor vliegvelden lijkt wel gewoon een systeem simpel gemaakt voor dombo's ofzo. Ik denk trouwens niet dat er tegenwoordig nog vliegtuigen worden gemaakt die zulke problemen hebben dat je moet wachten tot ze zich bewezen hebben. Die tijd ligt al véle decennia achter ons. | |
Printerkabel | dinsdag 21 februari 2012 @ 17:54 |
Binnenkort op Schiphol ![]() | |
tong_poh | dinsdag 21 februari 2012 @ 18:30 |
Oh ja. ik was vergeten erbij te zetten, dat ik het met je eens ben. ICAO is the way to go ![]() Wat betreft de A380. Dat is gewoon een gevoel die ik niet van me af kan schudden en dat heb ik bij alle nieuwe types, ondanks het feit, dat je wel waarschijnlijk gelijk hebt. | |
Dos37 | vrijdag 24 februari 2012 @ 15:17 |
Ah mijn topic ![]() Ik ga zeker een keer kijken om dit monster te bewonderen. /nerdmodus | |
Lightning_NL | vrijdag 24 februari 2012 @ 16:37 |
Hij's niet zo heel groot voor het oog hoor. Eigenlijk is het enige wat opvalt het grote verticale staartvlak, voor de rest zal er niet tussenuit springen. | |
Guidetti | vrijdag 24 februari 2012 @ 20:04 |
Wat doe jij dan wijs? | |
#ANONIEM | zaterdag 25 februari 2012 @ 12:29 |
Je kan ook gewoon googlen en kijken op welke vliegvelden dit paleis op wielen al is geweest. is er trouwens al iemand van FOK! mee wezen vliegen als passagier en wat kost een economy class ticket vanaf Amsterdam? | |
Mylene | donderdag 8 maart 2012 @ 20:04 |
bron bron | |
Piles | donderdag 8 maart 2012 @ 20:05 |
![]() | |
Nieuwschierig | donderdag 8 maart 2012 @ 20:26 |
"Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding" ![]() | |
Piles | donderdag 8 maart 2012 @ 20:27 |
Tis ook niet echt een gouden ring die hij draagt ![]() | |
Nero22 | donderdag 8 maart 2012 @ 23:24 |
Ik al 2x: London - Sydney en dan weer Sydney - London. Beide met Qantas. Kostda? Zo'n ¤1300 retour. Goed entertainmentsysteem trouwens. Heeul groot aanbod. ![]() | |
blingbling11 | vrijdag 9 maart 2012 @ 17:46 |
Bron: http://www.luchtvaartnieu(...)ce_A380_van_Emirates | |
#ANONIEM | maandag 12 maart 2012 @ 12:39 |
Ah! bedankt! Maw het is niet zo gek duur als van tevoren gedacht. En je krijgt zo te zien de beste service aan boord en comfort die je je maar kan wensen? | |
Dos37 | maandag 30 juli 2012 @ 22:10 |
In februari kwam het bericht dat er vanaf augustus dagelijks op Schiphol gevlogen ging worden met de A380. Kunnen we hem overmorgen dus al verwachten? | |
Iemand91 | maandag 30 juli 2012 @ 22:14 |
Denk het wel. Was ik alweer helemaal vergeten. Ook maar 'ns een keer gaan kijken misschien. D'r in vliegen doe ik toch nooit... Ding gaat daar blijkbaar dagelijks de vlucht Amsterdam - Dubai vliegen en vervangt de Boeing 777. | |
Dos37 | maandag 30 juli 2012 @ 22:21 |
Ja dat zijn allemaal bronnen van februari, er kon misschien al iets veranderd zijn. Maar we zullen het zien. | |
OEM | maandag 30 juli 2012 @ 22:22 |
Als je economy vliegt, wel een paraplu meenemen: Emirates first class showers leak into economy | |
OEM | maandag 30 juli 2012 @ 22:27 |
Op de timetable van Schiphol staat per 1 aug de A380 erop. En op de timetable van Emirates zelf ook. | |
Dos37 | maandag 30 juli 2012 @ 22:28 |
Heb het gevonden ga in augustus nog wel een keer kijken. | |
Iemand91 | maandag 30 juli 2012 @ 22:36 |
Jep. Vertrekt om 15:30 uur richting Dubai zie ik nu op Schiphol site. | |
Sounddragon | maandag 30 juli 2012 @ 22:36 |
Wat is het verschil tussen een A380 en een A340-300? Met die laatste moet ik vliegen donderdag ![]() [/vliegn00b] | |
Dos37 | maandag 30 juli 2012 @ 22:37 |
A380 is die dubbeldekker | |
Sounddragon | maandag 30 juli 2012 @ 22:39 |
Ah ok, daar gaan ze vast niet mee stunten op St. Maarten ![]() | |
OEM | maandag 30 juli 2012 @ 22:53 |
Een A340-300 doet er een eeuwigheid over om op cruise-hoogte te komen. | |
Sounddragon | maandag 30 juli 2012 @ 22:59 |
Mooi dat scheelt weer met de oorpijn ![]() | |
Leatherface | maandag 30 juli 2012 @ 23:30 |
Waar meert ie aan? Welke pier? | |
Iemand91 | maandag 30 juli 2012 @ 23:37 |
F gok ik. | |
Dos37 | maandag 30 juli 2012 @ 23:39 |
F pier denk ik, op het eind daar volgens mij. Landen en opstijgen gaat via Polderbaan. | |
OEM | maandag 30 juli 2012 @ 23:43 |
G9 | |
Iemand91 | maandag 30 juli 2012 @ 23:44 |
Waar hij om 13:30 uur land vanuit Dubai. En dus naar de F pier G09 en om 15:30 weer via dezelfde baan weer naar Dubai. | |
OEM | maandag 30 juli 2012 @ 23:48 |
Zie notam hier: http://www.eham.aero/ Enige gate is G09. Welke baan is afhankelijk van het weer etc. | |
Iemand91 | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:05 |
Ah. Super, thanks! ![]() Wel klote gate om vanaf Panoramaterras o.i.d. te spotten. Maar goed, heb toch geen OV op dit moment en woon ver weg. | |
Dos37 | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:13 |
Hier kun je zien welke baan. T.z.t. natuurlijk http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic | |
Tinos85 | dinsdag 31 juli 2012 @ 02:04 |
Alleen G9 is geschikt? Gaat wat worden als die andere 2 maatschappijen ook met de A380 willen komen. | |
Guidetti | dinsdag 31 juli 2012 @ 08:03 |
Die gaan er op korte termijn niet komen. Daarnaast is de E18 afgelopen weken ook aangepast. | |
Leatherface | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:25 |
Die gates heb je toch zo aangepast? Ongetwijfeld ruim voordat die andere maatschappijen hun nieuwe leveringen in ontvangst nemen. Overigens vraag ik me af of Malaysia wel op korte termijn de A380 naar Schiphol stuurt. Die maatschappij zit financieel in zwaar weer en heeft de laatste jaren behoorlijk wat routes geschrapt. Is Amsterdam dan wel dusdanig lucratief als route om er met een A380 op te vliegen? | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:46 |
Ze zijn natuurlijk niet voor niks van een 744 terug gegaan naar een 772. | |
Leatherface | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:50 |
Dan lijkt het me sterk dat er genoeg vraag is om een A380 rendabel te maken. Weet iemand eigenlijk de load factors van deze route? (Amsterdam -KL van Malaysia dus) | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:56 |
Qua vracht krijgen we hem dagelijks vol, dus wat dat betreft is de vrachtafdeling van de MAS in Amsterdam blij dat er (voorlopig?) geen 380 gaat komen. | |
Mylene | dinsdag 31 juli 2012 @ 11:49 |
Ik heb nog niet zo lang geleden gelezen dat Malaysia Airlines nu wel weer openstaat voor in de inzet van A380 naar Schiphol, mits onder codeshare met KLM. Dat zei de topman van die maatschappij. Ik geloof in de Financiële Telegraaf. Alleen dat codeshare, dat gebeurd nu toch ook al? | |
Leatherface | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:01 |
Volgens mij wel, ja. | |
Gengar | dinsdag 31 juli 2012 @ 14:12 |
Volgende week met de Lufthansa A380 Frankfurt-Johannesburg ![]() | |
Strolie75 | dinsdag 31 juli 2012 @ 14:23 |
Al twee keer mee mogen vliegen, tussen Parijs en Tokyo met Air France. Van buiten indrukwekkend, maar van binnen is het niks. Door de vele comportimenten vond ik het zelf krapper aanvoelen dan een Boing 747. Ook had ik niet echt het idee dat er veel extra personeel was. Stewardessen waren de gehele vlucht onzichtbaar. Maar dat kan ook aan AF liggen. Ik ben meer enthousiast over de nieuwe Dreamliner van Boeing. Die Airbus is echt de overtreffende trap in bus/veevervoer in de lucht. ![]() | |
Leatherface | dinsdag 31 juli 2012 @ 14:43 |
De 747 blijft wel dé klassieke widebody kist. ![]() | |
Printerkabel | dinsdag 31 juli 2012 @ 14:49 |
Jammer dat ik morgen niet moet werken, aankomstband staat iig altijd vast dat wordt 22 ![]() | |
Dos37 | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:20 |
aankomstband? Wat is dat? | |
Guidetti | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:28 |
![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:55 |
De transportband waar je je koffers kunt ophalen. | |
Dos37 | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:58 |
Oow god haha ![]() | |
_Arthur | dinsdag 31 juli 2012 @ 19:04 |
Denk dat dat dan meer aan AF ligt, dan aan de A380. Ik heb met een A380 de tweede vlucht tussen Singapore en Sidney gevlogen in 2007 en dat was toch echt wel een verademing. Gevlogen met Singapore Airlines. Wat plaatjes van toen; Wij zaten helaas niet in die cabines ![]() | |
Printerkabel | dinsdag 31 juli 2012 @ 19:19 |
such a dom | |
MutZ | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:21 |
Wie gaan de A380 trouwens de komende dagen bekijken? Ik ga hem vrijdag uitchecken, m'n zusje vliegt er dan mee vanuit Dubai. | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:22 |
2 jaar geleden vond ik het speciaal, toen ie voor het eerst kwam. Nu ga ik niet speciaal meer kijken, zie m nog wel eens ![]() Hopen op een goeie westenwind binnenkort, dan komt ie over mn balkon ![]() | |
MutZ | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:26 |
Helaas kon ik toen niet. Ik heb hem in maart al wel in Dubai gezien, maar op Schiphol lijkt me ook wel tof | |
Iemand91 | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:36 |
Ik wil opzich wel maar... 1) Ik woon 140 km. verderop. 2) Ik ben student maar geen OV nu (wat ik aan de andere kant ook niet erg vind ![]() 3) Naast de baan is de enige mogelijkheid geloof ik om 'm enigszins te spotten. Panoramaterras heeft geen zin. Dus dan moet ik met mobiel baangebruik in de gaten houden (wat prima wil) maar ook met OV/voet naar de baan en dat is wel een beetje te veel gedoe... Toen hij de eerste keer op Schiphol kwam, kwam ik daar pas de avond van te voren achter dat hij daar zou landen. Toen heb ik 'm de volgende dag maar live via internet gevolgd. | |
Dos37 | dinsdag 31 juli 2012 @ 21:00 |
Ik zeker half augustus een keer. | |
Iemand91 | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:03 |
Bron: NU.nl | |
Nieuwschierig | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:21 |
Er staat op nu.nl 'dagelijks'. Is dat 7 x per week op de zelfde tijd? | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:23 |
Volgens mij wel ja ![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:26 |
Ah, dan ga ik ook een keer kijken, als de nieuwigheid er af is. ![]() | |
Grielen | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:27 |
Godgloeiende, morgen rond 1-2 uur in de middag rij ik toevallig over de A5. Komt ie daar over? | |
OEM | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:27 |
Lekker kansloos van nu.nl om geen foto's te hebben. Dan maar 12 foto's van de vorige keer. Haha, morgen pas natuurlijk. | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:28 |
Hopelijk niet, dan gaat het niet goed ![]() ![]() | |
Grielen | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:29 |
Welke landingsbaan dan? | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:29 |
Hangt onder andere van de wind af, nog weinig van te zeggen ![]() | |
Grielen | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:31 |
Kan het zijn dat er ooit een op de Zwanenburgbaan is geweest? Ik heb er wel eens een over mijn huis zien vliegen, ik woon vlakbij het kruispunt boven Spijkerboor. Op het Wikipedia filmpje van de Zwanenburgbaan kun je zelfs m'n huis zien ![]() | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:32 |
Nee, de enige keer dat ie geweest is was Polderbaan. De Antonov-224 (grootste vliegtuig ter wereld) is er wel geweest, een keer in de winter dacht ik ![]() | |
Thetallguy | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:32 |
De vorige (en enige keer) dat er een A380 op Amsterdam geland is was op de Polderbaan. Maargoed, die kan je dan ongetwijfeld ook wel vanuit je huis gezien hebben. | |
Grielen | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:36 |
Ik heb toen een foto proberen te maken, maar mijn telefoon toendertijd was van kwaliteit aardappel. Wel heb ik het tijdstip dat hij boven het Alkmaardermeer was. Dat was op 1 Augustus 2011 om half 10 in de avond. Kunnen jullie hier iets mee, of is dit te lang terug om te kijken wat voor vliegtuig dat was, als dat al überhaupt mogelijk is? | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:40 |
Gevonden, was waarschijnlijk de Antonov 124, het 'kleine' broertje ![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:41 |
Op de Zwanenburgerdijk sta je mooi rustig, daar komt ie wel overheen zeilen. | |
Grielen | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:42 |
Net in m'n posthistory gezien, ik was er op die dag van overtuigd dat het een A380 was. Weer een illusie minder ![]() Als het het 'kleine broertje' was, wil ik de grote wel eens in het echt zien. We hebben maquettes ervan op het werk omdat we een nieuw ras van onze teelt naar het vliegtuig hebben vernoemd. De grootste witte pluischrysant die er is ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:43 |
How the hell vind jij dat zo snel? ![]() Ik zat al op die plane tracking site's te kijken met playback van half 10 vanavond, maar geen succes. | |
Piles | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:44 |
Scramble -> topic van die dag -> klaar ![]() | |
Woods | woensdag 1 augustus 2012 @ 04:08 |
Hij komt sowieso op het zuiden aanvliegen dus of de Polder of Zwanenburgbaan. Probleem is, ik wil er dus pal onder gaan staan en een baanchange, ga uit van de Polderbaan zal niet op prijs gesteld worden. | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 04:12 |
Zouden ze het ook (weer) live streamen? ![]() [/geekmodus] | |
Thetallguy | woensdag 1 augustus 2012 @ 07:56 |
Dubai ligt in het oosten, aanvliegroute uit de richting Enschede/Apeldoorn. Daarnaast wordt er niet vaak uit zuidelijke richting op de zwanenburgbaan geland, en op de polderbaan kan dit uberhaupt niet (geen taxiways aan de noordkant van de baan). | |
ShaoliN | woensdag 1 augustus 2012 @ 08:54 |
Welke baan vermoed jij dan? Vrij vertaald waar kan je het beste gaan staan? | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 1 augustus 2012 @ 08:56 |
Polderbaan heeft de voorkeur van Schiphol omdat de Polderbaan de breedste baan is. Bovendien wordt er nu ook geland op de Polderbaan. | |
ShaoliN | woensdag 1 augustus 2012 @ 08:57 |
Opzich ook wel een mooie plek om te kijken, zal alleen wel barstensvol spotters zijn. | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 1 augustus 2012 @ 08:58 |
Hoelaat is de verwachting dat hij land eigenlijk? Edit, 13:30 dus ![]() | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 09:41 |
Hij wordt al om 12:54 verwacht staat op Schiphol.nl | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 09:45 |
Ja zeven dagen per week | |
Auti | woensdag 1 augustus 2012 @ 09:46 |
Landt naar verwachting op Zwanenburgbaan. | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 09:51 |
Goed lezen: hij vliegt òp het zuiden, niet uit ![]() Dan is zwanenburg al een stuk logischer als het druk is. | |
minkuukel | woensdag 1 augustus 2012 @ 10:07 |
Weet iemand het vluchtnr? | |
Woods | woensdag 1 augustus 2012 @ 10:22 |
EK 147Klote, Polderbaan landde hij de vorige keer ookal op en is erop gebouwd. Asfalt/beton is nagekeken en de brug over de A4 is verstevigd. Nu ik op google zoek naar 'ek147' krijg je de vorige vluchten met de 777 en die landen over het algemeen wel iets voor 13:30. De snelste zelfs 13:24. Nu betreft het een iets zwaarder apparaat maar wees er vroeg bij En hier kan je hem volgen. [ Bericht 18% gewijzigd door Woods op 01-08-2012 10:34:23 ] | |
minmex | woensdag 1 augustus 2012 @ 10:46 |
Zit klaar in de tuin. Recht boven mijn huis klapt normaal gesproken het landingsgestel van alles groter dan een 737 uit! En alles wat hier over komt land op de polderbaan! | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:45 |
Is die Flightradar24 site actueel, woon in Twente wil straks wel even naar boven kijken met deze strak blauwe lucht. | |
Tinos85 | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:49 |
Verwachting is Zwanenburgbaan om iets voor 1 uur. bit.ly/R7hRlF | |
Tinos85 | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:49 |
Nee de standaard gratis versie loopt een kwartier achter. | |
Lucifer_Doosje | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:54 |
Nee, Flightradar is wel actueel. | |
Pluckie | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:54 |
Actueler kan bijna niet, Flightradar toont exact de juiste locatie van vliegtuigen als die hier overvliegen even na vertrek uit Rotterdam. | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:56 |
Okee deze site geeft duidelijk aan dat het een kwartier vertraagd is. http://casperflights.com/ | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:58 |
Mwah, zo exact is ie niet (altijd). Maar das een technisch verhaal. | |
Auti | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:09 |
Dat is dan ook een andere site. Wil je realtime op Casper dan moet je een abo nemen. Flightradar24 is realtime én gratis. Plus een veel groter bereik. | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:20 |
En we hebben beeld. Boven Gottingen nu, stukje onder Hannover ![]() | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:21 |
Op Casper vliegt ie idd nu net Duitsland binnen. | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:23 |
Stop met Casper, die loopt achter ![]() | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:32 |
Hmm hij maakt opeens een bochtje en lijkt via de achterhoek Nederland binnen te komen. ![]() | |
Tinos85 | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:32 |
Die is inderdaad beter! Thanks. | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:33 |
Vaste route hè ![]() | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:34 |
Jammer. Tenzij hij wat noordelijker gaat vliegen heeft het geen zin voor mij om naar boven te kijken. Vast geen live stream op internet van de landing of wel? EDIT: hier een live verslag van een VK verslaggever in het vliegtuig. De A380 zal een heel stuk gaan taxiën over Schiphol. | |
Mylene | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:47 |
Superjumbo A380 in achtertuin KLM EMIRATES HEEFT PRIMEUR SCHIPHOL door WOUTER VAN BERGEN DUBAI/AMSTERDAM – In Londen landt hij al dagelijks, net als in Frankfurt, in Parijs, in Rome en zelfs in München en Manchester. Vanaf vandaag schaart ook Schiphol zich in het rijtje van vaste bestemmingen voor ’s werelds grootste lijnvliegtuig, de Airbus A380. Om half twee maakt de gigant zijn debuut voor luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai op de Amsterdamse luchthaven. Hoewel het niet de eerste keer is dat de A380 op Schiphol te bewonderen valt, komt het toestel nu voor het eerst als een blijvertje. Twee jaar geleden vereerde vliegtuigbouwer Airbus Schiphol al met een eenmalig bezoek van zijn grootste verkeerstoestel, onder de warme belangstelling van honderden vliegtuigspotters en duizenden dagjesmensen. Ook vandaag verwacht Schiphol zo’n toeloop van nieuwsgierigen om de joekel te verwelkomen. Maar niet iedereen zal applaudisseren als ’s werelds grootste passagiersvliegtuig zijn lijnvluchtdebuut maakt op Schiphol. KLM-topman Peter Hartman sprak begin dit jaar zijn onbegrip uit over de medewerking van Schiphol aan de komst van de Arabische superjumbo. Volgens Hartman zou de vaste verbinding met de A380 tussen Schiphol en Dubai niet levensvatbaar zijn en bovendien slecht voor de Nederlandse economie, omdat die passagiers vanaf Schiphol weg zou trekken. Of Emirates de gigant vol zal krijgen, waar KLM met zijn enorme netwerk van aanvoerlijnen op Schiphol tot de conclusie kwam dat de aanschaf van de A380 niet zou lonen? „Wacht maar af”, lacht Emirates-president Tim Clark. „Als je kijkt hoe de passagiersaantallen zich hebben ontwikkeld sinds we in 2010 met een Boeing 777 op Schiphol zijn gaan vliegen, dan kun je zien dat het geen probleem zal zijn”, zegt hij. Dat is het nergens, volgens Clark. „Overal waar we met de A380 beginnen, zit het toestel binnen de kortste keren vol. En de helft van de mensen komt speciaal voor de A380. Voor ons is het een no-brainer .” Dat KLM zich zorgen maakt over de grote passagiersstofzuiger, die vanaf vandaag dagelijks zijn thuismarkt zal aandoen, is dus niet onterecht. Maar de impact van het toestel moet ook niet worden overdreven, vindt Jan Veldhuis, luchtvaartconsultant van SEO Economisch Onderzoek. De extra capaciteit die erbij komt op Schiphol door de Boeing 777’s te vervangen door de A380, is ruim 160 stoelen per dag: ongeveer 1 vlucht met een Boeing 737. „Economisch gezien dus niet iets om vreselijk opgewonden over te doen.” Leuk is het echter niet voor KLM dat passagiers zal zien weglopen, zegt Veldhuis. „Als iedere dag 150 passagiers meer voor Emirates kiezen, dan is dat in een jaar samen wel degelijk een aanzienlijk aantal betalende passagiers die andere maatschappijen moeten missen”, denkt Veldhuis. „Waar de A380 verschijnt, daar leveren de bestaande grote spelers wat marktaandeel in. Inderdaad niet leuk voor de KLM, maar het is wel onderdeel van de concurrentiestrijd die hoe dan ook gaande is.” Toch wordt Emirates wel degelijk gezien als een bedreiging voor Europese maatschappijen als KLM. De maatschappij bouwt met miljarden oliedollars aan een vloot die uiteindelijk 90 A380’s moet tellen, plus 160 ook al niet kleine Boeing 777’s, waarmee het via de enorme thuishaven in Dubai gigantische passagiersstromen tussen Europa, Amerika en Azië en de Pacific wil bedienen. Met hun strategie: het oppikken van passagiers in andere markten om op de eigen thuishaven te laten overstappen, speelt Emirates hetzelfde spelletje waarmee KLM groot is geworden. Het verschil is wel dat Emirates dat doet dat op een veel grotere schaal en precies op de routes waar de komende jaren de meeste groei wordt verwacht: de verbindingen met Azië en de Pacific. KLM heeft volgens Veldhuis gelijk dat het de A380 niet heeft aangeschaft en in de toekomst vooral investeert in kleinere zuinige langeafstandstoestellen als de Boeing 787 Dreamliner. „Het is beter om met een groter aantal kleinere vliegtuigen mensen rechtstreeks, dus zonder overstap, naar hun bestemming te brengen. Dat is altijd te prefereren, want zo kun je meer markten direct bedienen.” Maar met die strategie zal KLM wel steeds meer rekening moeten houden met buitenlandse concurrentie die het met grote toestellen op zijn klanten heeft voorzien. Emirates is met de inzet van een A380 nog niet klaar, zegt Clark. „Ik denk dat we binnen twaalf maanden nog een tweede dagelijkse vlucht op Schiphol openen. Misschien met de A380, maar het kan ook een Boeing 777 worden”, zegt hij. Nieuwe kapers op de kust dienen zich aan. Ook China Southern, partner van KLM in de Skyteam alliantie, en Malaysia Airlines hebben Schiphol laten weten belangstelling te hebben lijndiensten te beginnen met de A380. bron | |
minkuukel | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:51 |
Waar is ie nu, kan hem niet vinden. | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:52 |
Net gezien ![]() | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:52 |
Ter hoogte van Volendam, zo ongeveer. | |
Nitzer | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:53 |
Ik sta klaar bij zwanenburg, ben benieuwd! | |
minkuukel | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:53 |
Dank | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:56 |
www.flightradar24.com, daar kun je hem live volgen. | |
Auti | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:56 |
Hij vliegt nu op Krommenie af. | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:58 |
Nu maar hopen dat iedereen bij Zwanenburg staat ![]() | |
Nitzer | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:01 |
En alweer voorbij. Best grappig want zo groot lijkt ie niet | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:02 |
Vooral hoog, maar niet zozeer lang is mijn indruk. | |
Nitzer | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:03 |
Ja, de hoogte viel wel erg op. En hij leek heel weg traag te vliegen | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:04 |
Nu hier op Schiphol te volgen: http://planefinder.net/ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 13:20:45 ] | |
Auti | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:07 |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:18 |
Wat is ie lelijk hè ![]() | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:19 |
Toch wel een apart gezicht, zo'n enorme kist boven zo'n rustiek Hollands landschap van weilanden en slootjes. ![]() | |
Piles | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:21 |
En op dit moment stroomstoring in Schiphol tunnel ![]() Toeval? | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:28 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [img=640][/img] Foto van Frits Wester: ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 14:25:37 ] | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:30 |
Mooie foto's heldenwerk ![]() | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:39 |
Kijk even RTL7 nu. EDIT: oude beelden van juli ![]() Filmpjes: [ Bericht 59% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 13:55:48 ] | |
minkuukel | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:40 |
Eensch ![]() | |
minkuukel | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:41 |
Hallo, er zijn ook FOKkers die werken hoor. ![]()
| |
Nitzer | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:45 |
En er stonden toch veel mensen net bij de polderbaan te turen naar de lucht! | |
Tinos85 | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:50 |
Terwijl al vrij snel duidelijk was dat de landing op de Zwanenburgbaan was ![]() | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 14:12 |
Waar kwam die info weg? Als ik wil kijken is het wel handig om ver van te voren te weten welke baan ie gaat landen/opstijgen. | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 14:12 |
En het Welkomstcomité:![]() ![]() Genoeg site's van te vinden, bijv: http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic http://www.schipholweb.nl/baangebruik-schiphol En weer leegmaken/vullen dat ding: ![]() ![]() [ Bericht 28% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 14:26:09 ] | |
Dos37 | woensdag 1 augustus 2012 @ 14:15 |
Die baangebruik site kwam ik zelf mee maar daar kun je niet zien welk vliegtuig van welke baan opstijgt. Wel welke banen er in gebruik zijn | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 14:37 |
Momenteel zijn er 2 banen in gebruik (op dit precieze moment): de Polderbaan voor landingen en de Aalsmeerbaan voor opstijgen. Zou dit niet veranderen dan stijgt de A380 straks ook van de Aalsmeerbaan (richting het zuiden). [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 14:42:53 ] | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 15:22 |
Jep. Nog steeds Aalsmeerbaan. Vertrekt over zo'n 8 minuten... http://planefinder.net/flight/UAE148 EDIT: hij is los van de gate... EDIT #2: en hij is weer vertrokken paar seconden geleden. ![]() [ Bericht 29% gewijzigd door Iemand91 op 01-08-2012 15:53:23 ] | |
mrbob19 | woensdag 1 augustus 2012 @ 16:03 |
Ik was tegen alle verwachtingen in om 11 uur klaar op mijn werk in Zwijndrecht, daarna dus als de wiedewaai naar huis gegaan om film spullen te pakken en te vertrekken naar schiphol. Was er uiteindelijk om 12:45, waarna ik dit filmpje heb gemaakt van de Airbus 380 (en nog 2 vliegtuigjes): overigens daarna wel zeker 30 minuten in de file gestaan om er weer weg te komen... stond alle kanten op helemaal vast.... Groeten Leendert | |
Grielen | woensdag 1 augustus 2012 @ 16:14 |
Heb hem niet gezien, hoefde niet richting Hoek van Holland vandaag.. Ben daar maar wat blij om, ik zou hartstikke vast hebben gestaan ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 augustus 2012 @ 16:20 |
Heb em ook gezien,was aan het werk in Westzaan onder de aanvliegroute. Mooi gevaarte om te zien. Heb er een gaar filmpje van geschoten maar zal het maar niet posten,haha. | |
Iemand91 | woensdag 1 augustus 2012 @ 16:57 |
A6-EDU vliegt op dit moment alweer met zo'n 900 km/h boven Slowakije en wat mij betreft de laatste foto's van vandaag van 'mijn' kant:![]() ![]() ![]() ![]() 't is weer leuk geweest. Mooi om te volgen, jammer dat ik er niet was. | |
Tinos85 | woensdag 1 augustus 2012 @ 18:01 |
Heeft G9 wel twee wandelpieren? Als alles door 1 zo'n slurf moet ![]() | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 18:45 |
Vandaag was er wel 1 hele stoel niet bezet in de A380 die weer naar Dubai vertrok. Denk dat Hartman zich nog even achter de oren moet krabben vanavond. | |
Kopstoot | woensdag 1 augustus 2012 @ 18:53 |
De maiden flight vanaf Schiphol, ja die zit wel vol hoor. Zat zelfs de first class vol? Toen ik een aantal maanden geleden vanaf Schiphol met Emirates vloog namelijk niet, business ook niet. Maargoed, dat kan de nieuwigheid zijn. Hartman heeft denk ik wel gelijk dat KLM maar weinig aan een a380 heeft, Schiphol is nu eenmaal niet zo'n gigantische draaischijf in het internationale luchtverkeer als Dubai. | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:00 |
1 seat in business niet verkocht. Anyway als je het bericht leest, willen ze misschien nog met een 777 komen richting AMS. Denk dat ze dat niet gaan doen als er niks mee te verdienen valt. | |
Kopstoot | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:06 |
Oh dat geloof ik wel hoor. De economy zit al sinds 2010 erg goed gevuld. Die tweede vlucht lijkt voor veel potentiële passagiers meer dan welkom. 9 uur wachten op DBX als je vanuit BKK komt om in AMS te geraken is namelijk niet een erg fijne ervaring. Vooralsnog zie ik er niet heel veel gevaar in voor de KLM. Zou toch wel een directe vlucht prefereren. | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:18 |
Tevens ben ik blij met elke passagier die vanaf AMS vliegt ![]() | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:45 |
Maar hoe komt Schiphol dan aan bijna 50 miljoen pax per jaar? Een binnenlandse markt is er niet. | |
Kopstoot | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:50 |
Nederlanders zelf en buitenlanders die Nederland moeten bezoeken goeddeels. Daarbuiten heeft schiphol natuurlijk ook veel transit. KLM heeft een veel fijnmaziger netwerk dan Emirates. Waar de laatste vooral op metropolen vliegt, vliegt de KLM op vele middelgrote steden in Europa, om de KLM te feeden en tevens passagiers uit bijv. USA daarheen te vliegen. Je hoort wel eens het verhaaltje dat Nederland zo goed bedeeld is met Schiphol, omdat we met onze thuismarkt nooit dergelijke aantallen zouden halen. Zo veel zal dat niet schelen, kijk bijv. naar de luchthaven van Kopenhagen die ook een mooi aantal haalt, op 5 miljoen inwoners. Of naar de luchthavens van Genéve en Zürich, die ook redelijk groot zijn met weinig inwoners. Afijn, we geraken offtopic. | |
Kopstoot | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:50 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Kopstoot op 01-08-2012 19:50:40 ] | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:51 |
En Helsinki heeft een behoorlijk Aziatisch netwerk via Finnair. Ik vind het trouwens niet zozeer offtopic. De komst van de A380 roept natuurlijk vragen op over de concurrentiepositie van de KLM en Schiphol. ![]() Edit - Ik zit nu naar aanleiding van jouw posting het netwerk van Emirates te bekijken, en het valt inderdaad op dat ze zich qua Europa focussen op Europese hoofdsteden en de grote landen (VK, Duitsland, Frankrijk, Italië). Oost Europa is grotendeels nog niet aangeboord (ze vliegen alleen op Moskou, St. Petersburg, Praag en volgend jaar Warschau) | |
Thetallguy | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:57 |
En dan is de komst van de A380 naar AMS niet alleen de grootste dreiging. Emirates plukt ook passagiers van KLM weg uit bijv. de UK (Manchester A380, Newcastle 77W , Glasgow double daily). Passagiers die er voorheen misschien voor kozen naar BKK/SIN/KUL/Afrika te vliegen met KLM via AMS, maar nu door Emirates via DXB gesluisd worden. | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 20:00 |
Dat is wel inderdaad zo. Ze hebben aardig wat vluchten naar de secondaire Britse steden. Maar het lijkt me ook wel een bedreiging voor Lufthansa. Emirates voert vluchten uit naar Hamburg. Voor veel Noord-Duitsers lijkt me Emirates een goed alternatief t.o.v. eerst naar Frankfurt of München vliegen om een intercontinentale Lufthansa-vlucht te maken. | |
Woods | woensdag 1 augustus 2012 @ 20:02 |
Wat een apenneukers ook hè, staan we allemaal bij de Polderbaan laten ze hem landen op de Zwanenburgbaan. Anyway, had de start wel gelukkig kunnen zien want we waren op de fiets. Pics later. | |
Printerkabel | woensdag 1 augustus 2012 @ 20:27 |
Ben benieuwd hoe de 'joint-venture' straks met Etihad gaat uitpakken voor de KLM | |
Kopstoot | woensdag 1 augustus 2012 @ 20:30 |
Klopt, zelfde zal in bepaalde mate ook wel voor Düsseldorf gelden. Hetzelfde heb je zien gebeuren in Australië, waar Qantas intercontinentaal vooral vanaf Melbourne en Sydney vliegt. Emirates snoept daar nu behoorlijk wat marktaandeel weg, evenals Etihad en Qatar, mensen uit Perth en Brisbane hoeven nu niet meer eerst daarheen om richting het Europese continent te kunnen. Op Perth vliegt Emirates driemaal daags, terwijl het bepaald geen grote thuismarkt heeft, zo'n 1,8 miljoen mensen. Wat dat aangaat heeft de KLM nog geluk, voor vrijwel iedereen in Nederland ligt Schiphol op een acceptabele afstand. ![]() | |
MutZ | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:41 |
Ik ben er ook zo eentje idd, ik ben in het voorjaar via Dubai naar Kaapstad gevlogen, omdat het gewoon veel voordeliger is dan bijv. KLM. | |
Leatherface | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:54 |
Emirates heeft zelfs een heel netwerk binnenin Australië en NZ. Je kunt met de A380 van Sydney naar Auckland en over een tijdje ook van Melbourne naar Auckland met hetzelfde toestel. En ik zie nu dat Emirates ook vanuit Brisbane vluchten naar Auckland uitvoert en vanuit Sydney naar Christchurch. Zo snoepen ze ongetwijfeld veel marktaandeel van Qantas en Air NZ weg. | |
OEM | woensdag 1 augustus 2012 @ 23:28 |
Het aandeel transferpassagiers gaat richting de 50% (was 43% in 2009). | |
Dos37 | vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:54 |
Gisteren en vandaag ook weer op de Zwanenburgbaan geland. | |
Auti | vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:56 |
Zal vast nog wel vaker gebeuren ![]() | |
Auti | vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:36 |
Ben je niet een enorme apenneuker als je een vliegtuig wilt spotten zonder het luchtverkeer in de gaten te houden? Niemand die even op het idee kwam om op internet te kijken, de vele berichtgevingen te volgen? | |
Piles | zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:20 |
En dag vantevoren werd Zwanenburg al overal gezegd, ook via Schiphol. Dus waarom er mensen bij de Polderbaan stonden begrijp ik niet. | |
The_stranger | zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:21 |
Dacht dat geitenneukers de geaccepteerde term was voor mensen uit die regio ![]() Maar zo moeilijk is het niet om even op te zoeken welke baan gebruikt gaat worden, natuurlijk, kun je zowel de vliegers, als de LVNL niet echt de schuld van geven. Zelf vind ik de A380 eruit zien als een aangespoelde walvis welke in de zon is opgezwollen en olp het punt van knappen staat... M.a.w. gruwelijk lelijk... | |
Woods | zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:23 |
Doe mij die maar![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:59 |
![]() | |
Woods | zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:39 |
Speciaal voor jullie de video upgeload (Ik heb opgenomen in 1080, het is wat schokkerig maar hij detecteert alleen 720?) Toch wel ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:15 |
waanzinnig filmpje. flexibele staart ![]() | |
OEM | zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:59 |
Wat is er met dat filmpje aan de hand? Die "flexibele staart" is niet echt normaal. Op 0:10 zie je zelfs het hele vliegtuig flexen. | |
Woods | zaterdag 4 augustus 2012 @ 19:02 |
Viel me net pas op, ziet er echt gek uit ja, eng ![]() ![]() | |
Piles | zaterdag 4 augustus 2012 @ 19:08 |
![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 19:09 |
twilight zone momentje vastgelegd door een fokker ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 augustus 2012 @ 09:36 |
Zou ut? Ik kan mij wel meer situaties voorstellen waar je optisch denkt " huh..dat kan toch niet? " maar dat vervolgens heel logisch is te verklaren daar ons oog vaak maar een vertekend beeld weergeeft van iets. Voorbeeld? Een auto die voorbij rijdt en waar je denkt dat de banden achteruit draaien terwijl dat niet zo is. | |
Dos37 | zondag 5 augustus 2012 @ 14:31 |
Vandaag landde ie op de Buitenveldertbaan. | |
Piles | zondag 5 augustus 2012 @ 19:00 |
Tuurlijk, precies de dag dat ik niet thuis ben ![]() | |
Dos37 | maandag 6 augustus 2012 @ 13:45 |
En was je vandaag thuis? dan had je hem weer kunnen zien | |
Piles | maandag 6 augustus 2012 @ 15:17 |
Nee, aan het werk nu. Al kan ik m dan ook zien, maar vergeten ![]() | |
Libris | woensdag 15 augustus 2012 @ 02:17 |
Vanavond met SQ A380 van Singapore naar Sydney ![]() | |
Kamper86 | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:21 |
Vandaag zag ik er een opstijgen van emerites. Het viel me op dat hij veel langzamer vloog als een 747, ook klom hij minder snel. Wat een mooie machine!!! | |
Guidetti | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:24 |
Dat hangt af van hoeveel kerosine, passagiers en bagage er in de beide kisten zitten. | |
Dos37 | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:34 |
Ik heb hem dinsdag zien landen. Op goed geluk richting schiphol gegaan en zoals verwacht is ie geland op de Zwanenburgbaan geweldige plek stond ik waar de vliegtuigen echt recht op je afkomen. | |
APK | woensdag 22 augustus 2012 @ 23:12 |
Was het wat? Ik ga zelf in december en heb stoelen in een rij van twee geboekt dus geen rare Arabier naast ons ![]() | |
Libris | donderdag 23 augustus 2012 @ 02:00 |
Je hebt niet in de gaten dat je in een dubbeldeks vliegtuig zit. Het voordeel is dat je iets meer ruimte hebt dan in bv een 777 en dat het leek of het stiller was. Op de heenweg een uur vertraging gehad omdat een van de deuren/luiken niet goed afsloot. | |
Kamper86 | donderdag 23 augustus 2012 @ 08:11 |
Hoeveel vliegen er nu rond dan. Dan weet ik hoe bijzonder ik het moet vinden! | |
Lucifer_Doosje | donderdag 23 augustus 2012 @ 08:17 |
Een stuk of 80 vliegen er nu rond. | |
RolStaart-Beer | donderdag 23 augustus 2012 @ 08:17 |
80 ongeveer | |
Kamper86 | donderdag 23 augustus 2012 @ 08:34 |
Dat is niet veel! | |
Auti | donderdag 23 augustus 2012 @ 08:54 |
Emirates heeft er nog ruim 60 in bestelling staan. | |
Kopstoot | donderdag 23 augustus 2012 @ 11:09 |
Het voordeel vond ik dat je in economy als je aan het raam zit, zeeën van ruimte hebt tussen je stoel en het daadwerkelijke raam, je hebt een soort vensterbank, erg fijn als je een dutje wilt doen. ![]() | |
APK | donderdag 23 augustus 2012 @ 16:56 |
Klinkt goed ![]() Dan heb je toch juist niets om je hoofd tegenaan te leggen? ![]() | |
Kopstoot | donderdag 23 augustus 2012 @ 21:35 |
Jawel, alleen je kunt wat meer onderuit gezakt gaan liggen zeg maar, iets van een kussentje of trui ofzo ertussen en je ligt heerlijk! | |
TommyGun | vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:56 |
Wat een ding zeg... De 737-400 en 737-600 waar ik mee gevlogen hebben vallen in het niet bij zo'n toestel. ![]() [ Bericht 37% gewijzigd door TommyGun op 24-08-2012 13:02:17 ] | |
Nieuwschierig | zondag 26 augustus 2012 @ 19:52 |
Vrijdag zag ik er een opstijgen toen ik op de A3 bij Frankfurt Main reed. Ik hoop zsm een keer op Schiphol te gaan kijken. | |
Gengar | dinsdag 28 augustus 2012 @ 01:08 |
Wat een kutding om in te vliegen zeg ![]() Dacht lekker bij het raam te gaan zitten, zodat ik mn kop lekker tegen de wand aan kan leggen icm. kussentje.. Maar omdat er natuurlijk 2 verdiepingen zijn, was de wand veel verder van me verwijderd dan in welk ander toestel dan ook... Daardoor de hele vlucht naar een lekkere houding gezocht, die ik niet heb gevonden.. | |
Iemand91 | donderdag 30 augustus 2012 @ 14:08 |
Blijft handig; (mobiele) telefoons en handige internetsites. M'n vader bracht vandaag m'n zus/zwager weg naar Schiphol (die wanneer ik weer bijna met m'n niet gewenste k*t-studie moet beginnen juist zo ongeveer mijn ultieme droomreis maken) en hij wilde die A380 ook wel 'ns zien; ik doorgegeven van waar te zien (hij is met de fiets) en was goed te zien. Heb 'm zelf nog niet gezien in het echt ![]() | |
Leatherface | zaterdag 1 september 2012 @ 14:19 |
Mij lijkt eigenlijk dat de opkomst van de maatschappijen uit de Golf vooral de rechtstreekse verbindingen tussen het Verre Oosten en kleinere Europese luchthavens onder druk zet. Voor directe vluchten naar Londen, Frankfurt en Parijs zal altijd wel voldoende vraag zijn, maar ik kan me voorstellen dat van rechtstreekse vluchten tussen pakweg Tokio en Zürich of Singapore en Kopenhagen aardig wat marktaandeel afgesnoept wordt. Edit - hoewel, ik zie nu dat Singapore Airlines een directe A380-lijndienst heeft naar Zürich. Ik weet trouwens niet in hoeverre je Amsterdam in dat rijtje met Kopenhagen e.d. moet plaatsen. Nederland is een kleine markt, maar Schiphol is wel een grote Europese hub. | |
Yvesss | zondag 2 september 2012 @ 19:52 |
Plaatje:![]() | |
Mylene | vrijdag 7 september 2012 @ 16:39 |
Qantas gaat niet meer via Singapore naar Londen vliegen, maar via Dubai. Route naar Frankfurt wordt ook gestaakt. Qantas to fly via Dubai under Emirates partnership deal | |
Stefanovic83 | vrijdag 7 september 2012 @ 19:05 |
Zou dit nog een effect hebben op de prijzen van Schiphol naar Australie? | |
Dos37 | vrijdag 7 september 2012 @ 19:43 |
Ik heb geen idee, wat is je eigen veronderstelling? | |
Stefanovic83 | vrijdag 7 september 2012 @ 19:50 |
geen flauw idee ![]() Ik hoop alleen dat het goedkoper wordt haha | |
Gengar | vrijdag 7 september 2012 @ 23:52 |
Met emirates inclusief 3(!) stopovers in plaats van 1/2 zou het best wel eens een stuk goedkoper uit kunnen vallen.. Wat je ook kunt doen als je een beetje avontuurlijk bent, is met emirates naar thailand vliegen, wat ik een jaar geleden voor 500 euro heb geregeld, en daarna met een aziatische prijsvechter een vlucht naar aus. regelen.... Vaak is in australie Perth aanzienlijk goedkoper om op te vliegen, vooral vanaf dubai kan dit schelen.. Dan kun je met een australische binnenlandse vlucht (wat al helemaal niets kost) naar sydney / melbourne vliegen, waar je waarschijnlijk heen wilt.. Voor de liefhebber trouwens: | |
Stefanovic83 | zaterdag 8 september 2012 @ 00:05 |
Och avontuurlijk ben ik wel maar heen wil je er zeker zijn en de terugreis is alleen maar zuur dus kun je ook maar zsm gehad hebben.. moet voor mij dus wel aanzienlijk schelen voor ik zoiets zou overwegen | |
Gengar | zaterdag 8 september 2012 @ 00:11 |
op backpackers.nl heb je een ticket voor 795 naar australie, en daar zit nog een retour naar nieuw zeeland en een aziatisch land bij in.. Geen flauw idee hoe ze het zo goedkoop krijgen en wat voor haken en ogen daaraan zitten, maar misschien kun je daar eens kijken.. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 september 2012 @ 10:05 |
Jongens,heb van huis een meevaller te horen gekregen en ga voor het eerst volgende maand met zo een airbus vliegen! We gaan naar Kuala Lumpur. ![]() | |
Oscar. | zaterdag 8 september 2012 @ 12:42 |
Ik heb er twee jaar geleden mee gevlogen en inderdaad, de raamstoelen zitten niet zo lekker als een 747-400. | |
Stefanovic83 | zaterdag 8 september 2012 @ 12:50 |
¤750.. excl rond de 500 luchthavenbelasting. Los boeken is misschien nog wel goedkoper. Retourtje zelf kopen bij China Airlines en 2 low-cost- airline vluchtjes tussen Australie en NZ. Kun je nog kiezen om van een andere plek terug te vliegen dan je aankomt ook | |
Nieuwschierig | zaterdag 8 september 2012 @ 21:41 |
Vanmiddag gefotografeerd op Schiphol tijdens het taxiën naar de Polderbaan (36L). Omdat er gewerkt werd aan de Kaagbaan was 36C de actieve landingsbaan waardoor de kisten de Zwanenburgbaan niet mochten oversteken en helemaal om de kop van 18C heen moesten rijden. Maar daardoor kwam de A380 wel erg mooi in beeld. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tinos85 | zaterdag 8 september 2012 @ 21:43 |
Zag m bij het Rotterpolderplein toen ie net opsteeg. Blijft een machtig ding om te zien. | |
#ANONIEM | zondag 9 september 2012 @ 10:22 |
@donald_dick Ik had het over de Airbus 380. Het paradepaardje van de vloot en lijkt mij sterk dat de stoelen in de economyclass minder goed zitten dan die van een door jou aangehaalde 747-400 Boeing? | |
Leatherface | maandag 8 oktober 2012 @ 13:11 |
http://www.ausbt.com.au/m(...)-boosts-london-paris Misschien dat Malaysia in navolging van Parijs en Londen alsnog de A380 op Amsterdam wil laten vliegen. | |
APK | maandag 8 oktober 2012 @ 18:59 |
Zou dat niet een beetje overkill zijn? ![]() | |
Nieuwschierig | maandag 8 oktober 2012 @ 19:04 |
Zou een A380 echt veel meer winst genereren dan een Boeing 747-800? Of is het vooral ook het uitspelen van de concurrentie om de laagste prijzen voor een kist te bedingen? | |
Leatherface | maandag 8 oktober 2012 @ 20:11 |
Misschien. Ik weet niet hoe goed die vluchten tussen Amsterdam en KL gemiddeld bezet zijn. Ik heb wel eens op een tamelijk lege vlucht naar KL gezeten. Maar toch vliegen zowel KLM als Malaysia dagelijks tussen beide steden. 14 vluchten op de route Amsterdam - KLIA (in één richting dus) per week. Misschien is er dan toch draagvlak voor een A380 op dat traject, al dan niet via een codesharing. Zoiets werd een tijd geleden al eens gesuggereerd, meen ik. En er werd ook al eens gespeculeerd dat China Southern vanaf volgend jaar een A380 tussen Peking of Guangzhou en Amsterdam wil laten vliegen. Maar tot nu toe is Emirates dus de enige. [ Bericht 1% gewijzigd door Leatherface op 08-10-2012 20:21:49 ] | |
Guidetti | maandag 8 oktober 2012 @ 20:18 |
Een A380 verbruik gemiddeld 16% minder brandstof per passagier. | |
Oscar. | maandag 8 oktober 2012 @ 20:28 |
ja, dat lees je goed. Juist vanwege de ruimte tussen de stoel en de wand is vervelend en vind ik vervelend zitten. | |
Oscar. | maandag 8 oktober 2012 @ 20:29 |
Prijsvechter CS met een A380 naar Beijing? Vast via codesharing met KLM. | |
OEM | maandag 8 oktober 2012 @ 20:37 |
Heb je ook nog een bron voor dit (willekeurige) getal? Bronnen als Airbus of Boeing kun je negeren, die rekenen altijd naar zichzelf toe. Wat dacht je van een bron als Lufthansa, aangezien die met beide types vliegt: bijna gelijke kosten per seat-mile: http://www.flightglobal.c(...)aft-delivery-371409/ | |
Guidetti | maandag 8 oktober 2012 @ 20:42 |
Ik heb dat wel eens in een docu gezien. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel procent die A380 naar en vanaf Schiphol nou eigenlijk gevuld is. Iemand? | |
Iemand91 | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:39 |
Redelijk uniek, 2 A380's tegelijk op Schiphol:Reden: Bron. ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 19-03-2013 15:35:13 ] | |
RolStaart-Beer | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:02 |
Vreemd dat ze niet naar Kopenhagen geleid worden. | |
Piles | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:36 |
Hebben ze er daar de ruimte voor dan? | |
RolStaart-Beer | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:38 |
Kopenhagen heeft geen lijndienst, maar is er wel op ingericht. | |
Iemand91 | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:41 |
who knows. Misschien ondertussen brandstof dumpen, eisen voor een A380, geen plek daar (Emirates vliegt ook nog niet naar Copenhagen, wel vracht), kerosineprijs, aard van medische noodzaak. Geen idee. Toch wel apart gezicht denk ik, want 2 tegelijk is nog maar zeer zelden voorgekomen op Schiphol. EDIT: wikipedia moet updaten ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 19-03-2013 18:59:46 ] | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:31 |
Kwam overweight binnen. Kopenhagen zat hij nog veel te hoog voor, dan liever een CDA op schiphol. (Continuis decent approach) Staat nu klaar de vlucht te hervatten. | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:38 |
Was idd even een vreemd gezicht vanmiddag om zowel links, al rechts van je een EK A380 te zien ![]() En EK heeft wel degelijk een lijndienst naar Kopenhagen ![]() | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:57 |
Wil ik wel geloven, al is het niet uniek. We hebben er al eens eerder 2 tegelijk gehad. Qua dalen, Kopenhagen was zo dichtbij dat ze als een baksteen moesten zakken. Dat wil je niet als piloot voor Pax comfort. Dan is het rekenen met de afstanden en hoogte. Zo komt dan de beste oplossing naar boven. In dit geval Amsterdam. Maar dat had maar zo anders kunnen zijn. Ligt aan hoogte en afstanden. Even ter aanvulling op het eerste. | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:03 |
Ik heb er idd al eens eerder 2 tegelijk gezien op SPL. Was toen een uitwijker ex Heathrow die wat peut kwam halen, volgens mij. | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:06 |
Klopt. | |
Iemand91 | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:14 |
Deze gok ik?: Wel geinig opzich; hier komt 1 A380 per dag en er zijn denk ik altijd wel mensen die dan even komen kijken, terwijl op Dubai op elk moment haast wel een handvol rondrijden. ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Iemand91 op 20-03-2013 12:22:58 ] | |
Thetallguy | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:24 |
Als iets nieuw is trekt het altijd veel aandacht. Hoewel het bij bijv. de 787 of de SSJ wel iets minder is ![]() Hoe is het met de passagier afgelopen waarvoor de medical diversion eigenlijk was? | |
Iemand91 | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:36 |
Met simpelweg 1 reden; voor de leek (zoals ik) hebben die uiterlijk niet iets aparts. De 747 was ooit apart omdat het bizar groot was, 4 motoren, grote bult etc. De Concorde omdat het uniek uiterlijk had, retesnel, duur en ook uniek. (Helaas zelf nooit zien vliegen ![]() De A380 is weer apart simpelweg om z'n grootte en 2 dekken (vind het altijd nog best 'apart' om 2 volledige rijen raampjes te zien ![]() (Voor de leek wordt) de toekomst ook wel wat saaier vind ik qua grotere kisten. Nu heb je alles van 2 t/m 4 motoren, maar straks is alles 2 of 4. Boeing 747 wordt/is oud, A340 is altijd al minder geweest, de MD11 gaat er per 2014 helemaal uit. Wat je straks op Schiphol hebt zijn A330, 767 en 777. Misschien ooit nog de A350 en misschien enkele A380's. Vraag me af of KLM ooit de 747-8 neemt. Dat zou een insider misschien weten, en áls die het al weet denk ik niet dat die dat gaat prijsgeven ![]() | |
Piles | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:54 |
Vergeet de 787 niet. Maar de 'bijzondere' gaan er wel een beetje uit ja. | |
Mylene | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:09 |
Hoe goed loopt die lijn eigenlijk van Emeritas van A'dam naar Dubai? Volle bak? Concurrentie toch van Transavia, Arkefly en KLM? | |
Iemand91 | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:13 |
Wat dat betreft waren de jaren '70-'80 wel vet. De machtige 747, DC-8, de futuristische Concorde ![]() Plus Emirates is zelfs op Economy toch wel wat anders dan Transavia e.d. Wel jammer dat KLM voorlopig/nooit met de A380 zal vliegen ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 19-03-2013 21:19:26 ] | |
Thetallguy | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:13 |
Emirates zal het voor de vluchten naar Dubai zelf niet echt te doen zijn, gaat meer om alle doorverbindingen naar Afrika/Azie/Australie. Maatschappijen als Malaysia Airlines/Singapore Airlines/KLM/China Airlines/China Southern hebben er wat dat betreft meer last van. Maar voor zover ik weet is de A380 naar Amsterdam wel gerechtvaardigd, ze gaan er behoorlijk vol uit ![]() | |
Mylene | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:16 |
Okay, China Southern zou toch ook met A380 op Schiphol vliegen? | |
Thetallguy | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:21 |
Die geruchten zijn er al twee jaar, maar nog nooit definitief geworden. | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:17 |
Geen flauw idee. Dat hoor je pas later via familie. (als je het al te horen krijgt, meestal niet) Over de rest die over 380 bewegingen vragen. Er gaat veel in de rondte. MAS en nog 1 schijnen belangstelling te hebben. Niets is zo onzeker als vliegen. Morgen kan alles anders zijn. 787 gaat zeker komen, in de toekomst hebben KLM etc die ook. Bestelling voor diverse staat al uit. Die komen dus gewoon. KLM en de 380 ligt aan Frankrijk. Die willen hun positie als hub ook niet kwijt, dus denk dat KLM hier wel een veer moet laten. De 747-800 dreamliner voorzie ik wel. Het gat is te groot om anders op te vangen. Transavia zal, voorlopig, alleen gaan voor de 737. Meest kosten effectief, immers wienig verschillen. Arke kan hierin een gat maken, maar ligt aan cash. Vergeet niet dat Arke al vaker aog staat. Dat is geen thuiskomer meer. Ze doen hun best, maar of het gaat lukken ? | |
Tinos85 | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:26 |
Arke gaat met de 787 vliegen toch? | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:36 |
Dat is wel de bedoeling. Maar nogmaals, niets is zo veranderlijk als de luchtvaart. (niets zo brisant om aan te halen nu als Arke) KLM ook trouwens. En die zie ik wel komen. Wellicht later nog andere zoals Corendon ofzo. Je weet het niet, vandaag is dit en morgen is het ineens compleet andersom. Wat ik wel weet is voorlopig geen 380 voor KLM, maar 747 dreamliner zie ik nog wel op het pakket staan. De mooie fruit voor Airfrance en de klote voor KLM. Zo is Martinair ook uit de boeken gegaan qua Pax vluchten, nog even en ook qua vracht liggen ze plat. Dat vind ik persoonlijk veel erger, Martinair was veel beter qua vracht dan hele KLM. Maargoed ook dat is elk moment anders. Morgen kan overal de zon schijnen, en even later donderwolken als uitkomst. Dat is luchtvaart. [ Bericht 2% gewijzigd door beware_reageerd op 19-03-2013 22:43:46 ] | |
Antwoordapparaat | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:42 |
747 dreamliner? Doel je op de dreamlifter? | |
beware_reageerd | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:48 |
Nope. Sorry, haal in inmiddels ook door elkaar. Dan weer dreamliner en dan weer dreamlifter wat is het verschil ? Simpel, het zijn next generation toestellen. Dreamlifter is transportkist 747-8f, de 747-8i niet. Maar nu niet alleen glasscockpit maar ook dream sealing met leds ed. Wat verwarrend, vooral omdat het nog geen gemeen goed goed is. De enige 747 die we hebben gehad is die van cargolux. Mooie vleugels en dito motoren, maar geen pax kist. Dat zal later komen. Wel prachtige vliegtuigen om te zien en te horen..... [ Bericht 3% gewijzigd door beware_reageerd op 19-03-2013 23:22:26 ] | |
Antwoordapparaat | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:35 |
Hoe bedoel je precies? 747-400ERF's komen toch ook bij de KLM binnen? ik heb zelf er een tijdje aan de 747-400ERF's gesleuteld. | |
Iemand91 | woensdag 20 maart 2013 @ 00:56 |
Ik denk dat hij deze bedoeld; ![]() De 747-8F Mocht KLM overgaan op dit type ben ik wel benieuwd wat ze er mee gaan doen. Weer voornamelijk combi of ook volledig pax. Aangezien de 747 veel wordt afgeserveerd door de kleinere A330's en 777's. Maar goed, dan spreken we ook over 2020 en later. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 20-03-2013 15:24:20 ] | |
Thetallguy | woensdag 20 maart 2013 @ 06:26 |
Ook AirBridgeCargo komt op AMS met de 747-8, en ik geloof dat Cathay Cargo binnenkort ook deze kant op komt ![]() | |
blingbling11 | woensdag 20 maart 2013 @ 15:01 |
Arkefly krijgt ze als het goed is ruim een jaar eerder dan KLM | |
beware_reageerd | woensdag 20 maart 2013 @ 15:15 |
Inderdaad, gaan het merken of dat ook gehaald wordt. Wel hebben ze al een 737 met dreamliner interieur. En daar zijn geen klachten over te horen. En ik doelde idd op de 747-8 maar dan de pax versie. Vracht hebben we idd cargolux en ABC (waar ik even niet aan dacht) | |
Lucifer_Doosje | woensdag 20 maart 2013 @ 16:29 |
Dreamlifter is geen 747-8F. De Dreamlifter is "gewoon" een 747-400F (zonder winglets) waarvan de romp "iets" is opgeblazen. Boeing gebruikt deze bijv. om onderdelen voor de 787 rond te vliegen. Hetzelfde als waarvoor Airbus de Beluga heeft dus. En vanaf augustus/september zou NCA er ook mee moeten komen. | |
beware_reageerd | woensdag 20 maart 2013 @ 16:38 |
Dat wist ik al, maar meende te horen ergens dat ze de freight versie ook lifter noemde. Foutje dus. Aha, komen er dus steeds meer. Wat op zich ook logisch is. Laat maar komen zou ik zeggen. | |
Thetallguy | woensdag 20 maart 2013 @ 22:01 |
747-8 combi gaat hem niet worden. Dat is teveel gedoe met certificering en volgens mij staat de FAA het uberhaupt niet meer toe dat er nog nieuwe geproduceerd worden (wat al bestaat mag wel blijven vliegen). Nu gooit KLM 425 passagiers in een 777-300, en Lufthansa 362 in een 747-8, dus dat een 777 perse kleiner is is wellicht ook wat overdreven ![]() | |
Iemand91 | donderdag 21 maart 2013 @ 00:04 |
Oh, dat wist ik niet. (weet eigenlijk niets/nauwelijks over dit soort dingen, maar wel grote interesse), dus daarom zit KLM wel volledig 'vast' aan de 747's die ze nu hebben. (Dat ze niet bijvoorbeeld gaan overwegen om nog een volledig-pax 747 om te bouwen of juist weer een combi naar pax. Oh, en dan gaan wilde ideeën van sommige mensen over een combi A380 bij geschikte maatschappijen (onder vracht, boven pax) ook niet door ![]() Kleiner was misschien verkeerde woord, maar als ik zie dat KLM in de 747-400 425 passagiers vervoerd, de 747-8 volgens wikipedia gemiddeld 50 extra zitplaatsen heeft en KLM dus zo'n 475 in de 747-8 zou stoppen is toch best veel. KLM gooit toch (net als Boeing) op meerdere maar kleinere vliegtuigen? In dit trend zie ik als leek dan niet direct een volle 747-8 bij KLM komen, aangezien ik ook geregeld verhalen lees dat KLM nu al niet altijd de 747's volkrijgt. Bovendien wil KLM dan ook direct een hele vloot van 747-8, zeg 10-20 volledig pax wordt wel wat veel niet? Maar goed, dat is van een leek die verder weinig van weet. Ik hoop namelijk dat ik niet gelijk heb; ik wil over een aantal jaren graag variatie houden. ![]() | |
Woods | donderdag 21 maart 2013 @ 16:12 |
Vliegt hij nog steeds daags op Schiphol aan of is dit inmiddels al gewijzigd? | |
Piles | donderdag 21 maart 2013 @ 16:18 |
Nog dagelijks ja, niks veranderd. | |
Woods | donderdag 21 maart 2013 @ 16:19 |
Gaaf, alleen hoe stouwen ze die dingen nog elke dag vol? | |
Piles | donderdag 21 maart 2013 @ 16:52 |
Er vertrekken dagelijks honderden vliegtuigen vanaf Schiphol, dan is een a380 qua passagiersaantallen niet zo spannend toch ![]() | |
Mylene | donderdag 21 maart 2013 @ 17:14 |
Niet alleen Emeritas, maar ook KLM, Arkefly en Transavia. Al vraag ik me wel af hoe vol die vluchten zitten. | |
Iemand91 | donderdag 21 maart 2013 @ 17:43 |
Emirates is opzich net als KLM. Emirates haalt overal passagiers vandaan, brengt ze naar Dubai en stuurt ze dan weer door. Sterker nog, in Dubai heeft de A380 z'n eigen terminal gekregen met plaats voor 20 A380's. Met Emirates naar kun je dan vanaf Dubai weer de doorvliegen naar de hele wereld; naar Afrika, Azië, Australië enz. In totaal ruim 1100 vluchten, een kleine 140.000 passagiers en 4000 ton vracht per dag. Dan maakt die ± 490 x 2 passagiers van de A380 niet zoveel uit nee. Als je er zo over nadenkt bizarre aantallen eigenlijk... [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 21-03-2013 18:25:41 ] | |
Thetallguy | donderdag 21 maart 2013 @ 18:41 |
Is opzich niet zo lastig voor Emirates. Zeg dat er zoals hierboven gesteld wordt elke dag 490 passagiers mee gaan. 10% naar Dubai, 15% naar Australie/Nieuw Zeeland, 15% naar Bangkok/Phuket, 10% naar Zuid-Afrika, 10% naar Afrika-overig, 10% naar India, 10% naar Hong Kong, 10% naar China, 10% naar Azie-overig. Even met heel random getallen, maar Emirates heeft genoeg capaciteit, connecties én relatief goedkope tarieven om best elke dag 49 mensen vanuit Amsterdam naar China te vervoeren. | |
The_stranger | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:09 |
Wie zegt dat ze vol zitten? Een tactiek kan zijn gewoon in het begin met half lege machines vliegen in de hoop dat men na het ervaren van het vliegen via Dubai naar de rest van de wereld men meer voor emirates gaat kiezen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:16 |
Zolang er geen crasht blijft de A380 booming business, lijkt het wel. Daarna zal men zich realiseren dat het toch gewoon een kerosine verstokende aluminium pijp is. | |
Mylene | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:21 |
Op welke route zou de KLM de A380 kunnen inzetten? New York? Dus als ze die zouden hebben. | |
Nieuwschierig | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:44 |
Misschien moeten ze er wel een inzetten op Kuala Lumpur om concurrerend te blijven. En dan hopen dat ie vanzelf volraakt. | |
Iemand91 | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:12 |
Net als alle andere types vliegtuigen. Je punt? Mwah, ik gok niet dat KLM een A380 kan vullen. Hun grootste vliegtuigen (747 full-pax; niet de combi en de 777-300ER) vervoeren respectievelijk 415 en 425 passagiers in 2 klassen. (Economy plus kan ik geen klas noemen). In een A380 met 2 klassen gaan zo'n 600-700 passagiers. Je moet echt de bezettingsgraad van die 747-combi en 777-300ER moeten weten om te kijken of zoiets uitkan. Lijkt me niet, want dan moet KLM ook direct zo'n 10-20 A380's hebben (om ze efficiënt te kunnen gebruiken/onderhouden), eventueel samen met Air France. Dat wordt gewoon teveel stoelen die ze in totaal moeten vullen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:31 |
Dat is m'n punt, beste | |
OEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:44 |
Waar baseer je dat dan op? Want de cijfers zeggen het tegenovergestelde. | |
Nieuwschierig | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:47 |
Ik bedoel voor Airbus Industries. Dat ze er veel verkopen. Of valt dat ook tegen? | |
OEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:01 |
Ze zitten nu op 265 orders, waarvan er 100 geleverd zijn. En het is nog maar de vraag of Airbus ooit een cent winst gaat maken op het gehele A380-programma. Oorzaken zijn de gigantische problemen bij de ontwikkeling (alleen overtroffen door Boeing met de 787) en de ongunstige wisselkoersen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:03 |
De gehele luchtvaartindustrie draait op subsidie van de belastingbetaler dus dat verwonderd me ook niks. | |
blingbling11 | vrijdag 22 maart 2013 @ 22:12 |
Daarnaast is de stroom voor nieuwe orders vrijwel opgedroogd. Verder blijft het best een mooi prestige-project voor Airbus/Europa, en levert het wel flink wat werk op voor verschillende landen. (Nederland doet flink mee met de productie van GLARE door Fokker) En dat laatste is ook best wat waard. | |
Iemand91 | donderdag 18 april 2013 @ 18:47 |
ooit nog eens een voor scheikunde op middelbare school verslag over gedaan. Interessant spul. ![]() (De monden vielen open van de leraren toen ze hoorden hoeveel uur zo'n vliegtuig in de lucht zit, hoeveel landingen enz. enz.) Er zullen vandaag ook wel mensen in Hoofddorp raar opgekeken hebben toen op 500m hoogte de A380 over kwam zetten: http://audioboo.fm/boos/1338578-ek147-go-around#t=0m0s Windje hè ![]() En om op die discussie van KLM en de toekomst van de vloot terug te komen; de 3e MD-11 (PH-KCG) landt over een kleine 15 minuten in Victorville om nooit weer op te stijgen. Toch jammer ![]() | |
OEM | donderdag 18 april 2013 @ 21:01 |
Wel grappig dat de eerste poging (15 april) om naar Victorville te vliegen mislukt is (gekeerd ergens tussen IJsland en Groenland wegens technische problemen) | |
Iemand91 | donderdag 18 april 2013 @ 22:40 |
Boven Groenland idd: ![]() Wel logisch natuurlijk dat die terugvliegt naar Schiphol maar zo werd het toch nog even een duur geintje. Ben wel zo'n persoon die dan gaat denken aan de jaren (nou ja; die MD-11's zijn eigenlijk nog aardig nieuw) waarin ze duizenden/miljoenen mensen de hele wereld over heeft gebracht. Plus dat Schiphol steeds saaier wordt... [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 19-04-2013 00:01:34 ] | |
Printerkabel | donderdag 18 april 2013 @ 23:03 |
Aan de kofferaantallen elke dag zit die kist altijd wel goed gevuld. Zal eens kijken of ik wat cijfers tevoorschijn kan halen ![]() | |
blingbling11 | vrijdag 19 april 2013 @ 00:05 |
O ik zag hem vandaag overkomen (ik woon naast Hoofddorp) en vroeg me al af waarom ie zo raar aan kwam vliegen ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 19 april 2013 @ 00:44 |
Ben ook wel benieuwd naar de cijfers van de grotere kisten van KLM (777, 330 en beide versies van de 747). Zal veel uitmaken over hoe hun vloot in de toekomst eruit ziet. Trouwens; zo dus vanmiddag (boven Westergasfabriek in Amsterdam), vervolgens paar keer rond zitten cirkelen tussen Alkmaar en Purmerend en vervolgens op een andere baan geland: ![]() En British Airways krijgt 'm ook gauw (17 april in Hamburg): ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 19-04-2013 02:54:51 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 19 april 2013 @ 11:49 |
Zijn er (als die vraag al niet eerder is gesteld) al lieden hier geweest die gevlogen hebben met de nieuwe Airbus en zo ja, wat waren de ervaringen,welke klas vloog je en wat was je kwijt p.p. en wat kreeg je daar allemaal voor i.v.g. wanneer je met bijvoorbeeld een Boeiing 737 vliegt. | |
Iemand91 | vrijdag 19 april 2013 @ 13:47 |
Dat heb je ook eerder gevraagd hè? ![]()
En hoe is dit afgelopen? ![]() Ander vliegtuig gekregen? | |
Kopstoot | zaterdag 20 april 2013 @ 22:05 |
Vorig jaar en over paar weken weer. Economy class, retourtje Ho Chi Minh City, zo'n 600 euro met Emirates. | |
#ANONIEM | zondag 21 april 2013 @ 11:11 |
Leeftijd gaat tellen,dus niet alles onthoud je. Nee, hele reis is niet doorgegaan wegens privé omstandigheden. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2013 11:12:07 ] | |
Mylene | zaterdag 27 april 2013 @ 13:34 |
Ik las hier bij de reacties dat Emirates vanaf september met dagelijkse tweede vlucht gaat komen, met een Boeing 777. Verder dat KLM nog huilt over deze aanval van de Arabieren. | |
Tinos85 | zaterdag 27 april 2013 @ 13:41 |
Die route loopt goed dus kennelijk. | |
Piles | zaterdag 27 april 2013 @ 13:44 |
Ik vermoed dat Emirates best onder de prijs aan kan bieden. Dan haal je een hoop transferpassagiers naar Azië e.d. binnen natuurlijk. Iets wat KLM niet kan doen. | |
#ANONIEM | zondag 28 april 2013 @ 09:48 |
Dat bevreemdt mij daar Emirates juist de Airbus als hun paradevliegtuig inzet , er m.i. voldoende van bestelt hebben en dan toch nog een 777 bij nemen. Zijn hun vliegroutes zo veel meer geworden dat hun huidige luchtvloot het nu al niet meer aankan en men dus 777 toestellen erbij moet nemen om aan de vraag te voldoen? Apart. | |
Iemand91 | zondag 28 april 2013 @ 16:49 |
Emirates heeft 117 777's, waaronder 86 777-300ER (grootste versie van de 777) en heeft daarmee de grootste 777 vloot van alle maatschappijen. Hun vloot is dan ook gebouwd om deze serie. Verder hebben ze inderdaad een vracht A380's, 31 in gebruik en 59 in bestelling. Je zou de A380 inderdaad als paradepaard kunnen zien, maar daarom is dit type nog niet geschikt voor elke bestemming. Er wordt puur gekeken naar wat nodig is en wat het kost. De meest efficiënte mix vinden tussen passagiers, gewicht en afstand. Daarom kan een 777/A330 efficiënter uitvallen dan een 747 of A380. Die laatsten vervoeren meestal(*) dan wel meer passagiers, maar zijn minder efficiënt qua vorm en hebben 4 motoren i.p.v. 2. (een doodsteek van de MD-11) Emirates is een van de maatschappijen die veel geld achter de hand hebben, een erg jonge vloot (die alleen uit grote wide-body kisten bestaat) en een geographisch interessante hub (tussen Europa/VS en Azië/Afrika in). * Meestal, want de 777's, MD-11's en A330-300 van KLM vervoeren meer passagiers dan de combi-747's. | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2013 @ 11:54 |
Maar daarmee beantwoord je je mijn vraag niet en wel of hun uitbreiding te danken is aan het feit dat zij dus een grotere vraag krijgen aan passagiers op die internationale dienstlijnen die men nu ter beschikking heeft. | |
Iemand91 | woensdag 1 mei 2013 @ 12:04 |
Je wil dus zeggen of Emirates meer passagiers/vraag krijgt en daardoor nieuwe vloot (waaronder 777) koopt? Ja, dat zou ik bevestigend antwoorden. Als Emirates 186 vliegtuigen heeft en nog 193 orders kun je er al van uitgaan dat ze een steeds grotere vraag verwachten. Plus je wil niet al je eieren in een mandje doen en enige variatie houden in de vloot. Soms is een 777 beter geschikt voor een route dan een A380. Niet geheel onverwacht natuurlijk; voor zover ik weet hebben zij vergelijkbare prijzen als KLM e.d. en hebben uitstekende hub in Dubai waar je kunt overstappen naar Azië, Afrika en Oceanië, waar KLM dit vanaf Schiphol doet (en dus vanaf Schiphol direct naar eindbestemming moet; en KLM staat er bekend om dat het vaak voordeliger is om vanuit het buitenland via Schiphol te reizen. Dus bijv. vanuit Duitsland via Schiphol naar je eindbestemming) | |
Mylene | woensdag 1 mei 2013 @ 12:13 |
Opnieuw stevige kritiek Hartman op Emirates en Schiphol | |
#ANONIEM | maandag 13 mei 2013 @ 09:54 |
Juist ja. En gezien je opmerking in de laatste alinea bevreemdt het mij dat voor ons Hollanders KLM nog vrij prijzig is om mee te vliegen als je praat over de man met de kleine beurs. Ik vergelijk dat dan met andere lijnvluchten,nationaal,internationaal. Apart. | |
Iemand91 | woensdag 15 mei 2013 @ 14:10 |
Overigens landt exact nu een A330 van Etihad voor het eerst op Schiphol. Gaat vanaf vandaag dagelijks op en neer naar Abu Dhabi. EDIT: ![]() Bron. [ Bericht 51% gewijzigd door Iemand91 op 15-05-2013 23:41:47 ] | |
Mylene | donderdag 16 mei 2013 @ 16:00 |
bron | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:37 |
Is dat standaard zo een verwelkoming met water als een toestel voor het eerst (of vliegmaatschappij) Schiphol aandoet? Ik dacht dat dit soort festiviteiten alleen waren voorbehouden aan hele speciale gelegenheden zoals het Nederlands elftal, leden van het Koninklijke Huis of een succesvolle Olympische ploeg. | |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:48 |
Ik lees hier dingen over KLM en A380 en de 748. Allebei de toestellen gaan ze niet aanschaffen. De 777 is de vervanger voor de 744. | |
RolStaart-Beer | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:50 |
Is redelijk standaard bij een maiden-flight van een nieuwe lijn-verbinding. Ligt ook een beetje aan de maatschappij, denk niet dat ze dit snel bij EasyJet zullen doen. |