De basisschool heette nog de lagere school.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:00 schreef tong80 het volgende:
We zaten op de basisschool in klassen.
Je kon nog poepen in de trein.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:02 schreef lily het volgende:
Bij autopech langs de snelweg moesten we helemaal naar zo'n gele paal lopen om hulp te vragen
Aan het einde van de zendtijd hoorde je het Wilhelmusquote:
En Hans van der Togtquote:Op maandag 13 februari 2012 18:07 schreef Maes het volgende:
[..]
Aan het einde van de zendtijd hoorde je het Wilhelmus
Wij hadden omroepsters voor de tv, mooie dames die vertelden wat voor leuk programma er nu weer kwam.
En Arie.quote:
Twaalf uur bij mij. Toen sloot de soos.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:08 schreef Cobra4 het volgende:
We waren om 2300 uur terug van het stappen ipv dan pas te beginnen.
Die kwam later en wil niet inzien dat ie homo isquote:
Maar hij is wel omroeper geweest, zij het één van de laatsten.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die kwam later en wil niet inzien dat ie homo is
En Hans van Willugebvurg. Maar we gaan nu of topicquote:
Van die gouden bussen Elnett haarlak hier.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:15 schreef lily het volgende:
ons haar modelleerde we met water en suiker
WP met het ""onderwaterscherm" zodat je altijd meteen kon zien hoe iemand anders een aangeleverd document had zitten te verkloten door i.p.v. kolommen tabs te gebruiken....kon jij dat allemaal weer goed zetten als je wat moest veranderen.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:26 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat vroeger iedereen met WordPerfect werkte in plaats van Word, en dat dat ook een veel beter programma was.
Ik heb zelf nog een fax in huis gehad met thermopapier.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:38 schreef trabant het volgende:
Wanneer Vader van het werk zo'n zurig ruikend vel thermokopieerpapier, dat je donker moest bewaren, met een of ander cartoon erop meenam, dan was dat iets bijzonders.
Wel wat anders dan een flauwe pps aan je hele adresboek spammen.
Ja!quote:Op maandag 13 februari 2012 21:32 schreef Modus het volgende:
Voordat de radiouitzending begon om ca. 630u, de waterstanden..
quote:Op maandag 13 februari 2012 21:32 schreef Modus het volgende:
Ik ken ze allebei niet.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:26 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat vroeger iedereen met WordPerfect werkte in plaats van Word, en dat dat ook een veel beter programma was.
Met de huiskamervraag "Mag je graven beneden de sluisquote:Op maandag 13 februari 2012 21:32 schreef Modus het volgende:
ja of van die doosjes van (hoe heet dat spul ook alweer? wat op de grond ligt, tegels enzo..quote:Op maandag 13 februari 2012 21:54 schreef janeway het volgende:
oja en op verjaardagen stonden er glazen op tafel met sigaretten van verschillende merken en sigaren er in. Heel gewoon was dat
En lucifers! Die zie ik ook bijna niet meer. Die lagen vroeger overal; bij de asbakken, bij het fornuis, bij de kaarsen.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ja of van die doosjes van (hoe heet dat spul ook alweer? wat op de grond ligt, tegels enzo..)
met bijbehorende aansteker en asbak?
ow. ja, er bestonden nog niet eens dekbedden en bloemen op de ramen want wequote:Op maandag 13 februari 2012 22:14 schreef Eska het volgende:
Laken & deken(s) ipv dekbedden. Ik heb erg moeten wennen aan een dekbed.
Ja! Moeders hadden een "verstelmand".quote:
De zaterdagmiddag werd op de radio vergald door NCRV-zaterdagsport omdat in die dagen bij de NCRV voetbal op zondag nog niet mocht. Omdat er nauwelijks betaald voetbal was versloeg Jaap Backxs de wedstrijd Blauw-Wit tegen Groen-Geel alsof er wereldhistorie geschreven werd en kon je verder genieten van volleybalwedstrijden met Bonna v.d. Kooi en de korfbaluitslagen.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:10 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
AZ bungelde eeuwig onderaan in de voetbalcompetitie. En de minder belangrijke wedstrijden werden in zwart-wit uitgezonden, met commentaar van Hugo Walker.
Bij AZ denk ik nog steeds aan Wastoraquote:Op maandag 13 februari 2012 22:10 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
AZ bungelde eeuwig onderaan in de voetbalcompetitie. En de minder belangrijke wedstrijden werden in zwart-wit uitgezonden, met commentaar van Hugo Walker.
Nooit geluktquote:
Ja, wrijf het er maar weer inquote:Op maandag 13 februari 2012 22:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
.....en warme kruiken, in een ouwe sok
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:15 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ja! Moeders hadden een "verstelmand".
tegenwoordig pleur je je sokken meteen weg en dan koop je nieuwequote:Op maandag 13 februari 2012 22:19 schreef Eska het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook nog geleerd. Wilde toch wel weten hoe dat moest, 'voor later'. Later heb ik het nooit gedaan.
Wij waren een van de eerste dorpen met centrale antenne. Dat hield in dat áls de boel eruit lag, het er bij iedereen uit lag.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
En de TV die ging ''sneeuwen'' en dan moest Pa het dak op om de antenne in de goede richting
te zettenof je had zo'n antenne op de TV los staan en dan gingen ze daar mee staan knoeien
2 van die sprietjes en dan, is het zo beter? is er beeld?
Ja idd. Te veel moeite, dat stoppen. En vaak nog onhandig ook, zo'n knol die in je voet/teen drukt.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
tegenwoordig pleur je je sokken meteen weg en dan koop je nieuwe
Ik ook! En zelf sokken gebreid met 4 naalden. Zuinigheid met vlijt was ons devies!quote:Op maandag 13 februari 2012 22:19 schreef Eska het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook nog geleerd. Wilde toch wel weten hoe dat moest, 'voor later'. Later heb ik het nooit gedaan.
De sokken van tegenwoordig laten zich ook niet zo makkelijk stoppen, zo slijtvast als een ouwe sok zijn ze nou ook weer niet.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:22 schreef Eska het volgende:
[..]
Ja idd. Te veel moeite, dat stoppen. En vaak nog onhandig ook, zo'n knol die in je voet/teen drukt.
Ik heb hoge zwarte wollen sokken maat 44 nodig.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:24 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ik ook! En zelf sokken gebreid met 4 naalden. Zuinigheid met vlijt was ons devies!
Alles wàs ook veel duurzamer (in mijn herinnering).quote:Op maandag 13 februari 2012 22:24 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ik ook! En zelf sokken gebreid met 4 naalden. Zuinigheid met vlijt was ons devies!
Die inktpot kon dan weer voor nuttige doelen gebruikt waren. Bij ons waren ze steevast gevuld met munitie voor het geval er een proppengevecht uitbrak.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:24 schreef trovey het volgende:
Op de lagere school nog tafeltjes hebben waar je een inktpotje in kon zetten...al hadden wij inmiddels balpennen.
Ja idd.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De sokken van tegenwoordig laten zich ook niet zo makkelijk stoppen, zo slijtvast als een ouwe sok zijn ze nou ook weer niet.
Dat had trouwens wel een nadeel als je een moeder had die bijzonder bedreven was in het stoppen van sokken. Uiteindelijk verdween er een complete reparatieset in je schoen waar nog nauwelijks iets van de originele sok aan te vinden was en waardoor je voeten aan het eind van de dag zo raar gekneed aanvoelden
Nou ! en mijn buurjongen hielp dan op de kermis, ik heb heel wat ''gratis'' rondjes mogen makenquote:Op maandag 13 februari 2012 22:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
De jaarlijkse dorpskermis, daar keek je het hele jaar naar uit. Topvermaak!
Ik met een kroontjespen.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:28 schreef BrandX het volgende:
Och ja, ik heb inderdaad leren schrijven met een vulpen. Die was verplicht op de lagere school!
Nee, 4 maanden jonger.quote:
Lekker heen en weer schuiven van het klepje als je je verveelde...net zolang dat de leraar je terecht wees.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die inktpot kon dan weer voor nuttige doelen gebruikt waren. Bij ons waren ze steevast gevuld met munitie voor het geval er een proppengevecht uitbrak.
en kon iedereen op een kwaad moment onder toezicht van de meester want zo noemde je die toen nog, zijn inktpot leegmaken
Bij ons net omgekeerd. We moesten en zouden met zo'n balpen schrijven die het begin van de bezuinigingen op het onderwijs leken in te luiden. Als ze niet totaal weigerden, dan haperden ze en zodra ze goed begonnen te schrijven dan wist je dat er binnen afzienbare tijd een tsunami van die dikke inkt over je tafeltje ging.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:28 schreef BrandX het volgende:
Och ja, ik heb inderdaad leren schrijven met een vulpen. Die was verplicht op de lagere school!
of je kreeg gewoon een krijtje naar je kopquote:Op maandag 13 februari 2012 22:32 schreef trovey het volgende:
[..]
Lekker heen en weer schuiven van het klepje als je je verveelde...net zolang dat de leraar je terecht wees.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
De meesters op school deelden soms flinke meppen uit, en dan zeiden je ouders "dan zul je het er wel naar gemaakt hebben!"
Ik had op de middelbare een gymleraar die nogal eens uithaalde of schopte naar leerlingen, tot de dag dat hij het bij de verkeerde deed (een beer van een jongen die je normaliter niet kwaad kreeg). Toen hij de daaropvolgende afranseling te boven was ging de gymleraar klagen bij de schoolleiding en kreeg, heel ouderwets, te horen dat hij het er zelf naar had gemaaktquote:Op maandag 13 februari 2012 22:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
De meesters op school deelden soms flinke meppen uit, en dan zeiden je ouders "dan zul je het er wel naar gemaakt hebben!"
zonder vuilniszak erin, stinken dat dat ding deedquote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
En de kliko bestond nog niet. We hadden deze:
[ afbeelding ]
Is blijkbaar serieus een museumstuk tegenwoordig.
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
zonder vuilniszak erin, stinken dat dat ding deed![]()
In het donker zag je ze niet, voor het schadeherstelbedrijf dat in die dagen nog gewoon de uitdeukerij heette was het een gouden verdienconceptquote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
[ afbeelding ]
Bij ons ging nagenoeg alles er inquote:Op maandag 13 februari 2012 22:44 schreef Eska het volgende:
[..]
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.
ow.. dat weet ik dan niet meer zekerquote:Op maandag 13 februari 2012 22:44 schreef Eska het volgende:
[..]
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In het donker zag je ze niet, voor het schadeherstelbedrijf dat in die dagen nog gewoon de uitdeukerij heette was het een gouden verdienconcept
Waarschijnlijk omdat gewoon *alles* er in ging? Ook de etensresten en zo.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. dat weet ik dan niet meer zekermaar stinken deed het wel als ie open ging
Ja ''afval scheiden'' deden ze nog niet aan geloof ikquote:Op maandag 13 februari 2012 22:46 schreef Eska het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat gewoon *alles* er in ging? Ook de etensresten en zo.
Die gebruikt mijn broer dus nog gewoon onder de motto, het ding doet het het prima op het balkon, waarom zou ik het veranderen.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werdquote:Op maandag 13 februari 2012 22:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
1, 2, 3 ,4, 5, 6, 7
jou wil ik een kusje geven...
en dan " giechel giechel''![]()
![]()
Groot gelijk! Ik zou er ook wel eentje willen. Ben alleen niet van plan er goud voor te betalen omdat 'retro' nu zo hip is.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef trovey het volgende:
[..]
Die gebruikt mijn broer dus nog gewoon onder de motto, het ding doet het het prima op het balkon, waarom zou ik het veranderen.
ah...... werd er écht naar gespuugd? da vin ik zielugquote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werd
Meisjes konden in die dagen immers ook nog hardop zeggen dat ze iemand niet moesten zonder de daaropvolgende twee jaar angstig over de schouder te hoeven kijken.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werd
Meisjes konden in die dagen immers ook nog hardop zeggen dat ze iemand niet moesten zonder de daaropvolgende twee jaar angstig over de schouder te hoeven kijken.
Die dingen zijn trouwens ook niet te tillen dus een vuilniszak erin is wel zo handig als je op een flat woont.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:49 schreef Eska het volgende:
[..]
Groot gelijk! Ik zou er ook wel eentje willen. Ben alleen niet van plan er goud voor te betalen omdat 'retro' nu zo hip is.
Dat is een erg nieuw beeld al.quote:Op maandag 13 februari 2012 21:56 schreef zaans_boefje het volgende:
[ afbeelding ]
Soms mis ik dit vertrouwde beeld![]()
O-
Dat heette trouwens gewoon de lagere school. Niks geen basisschool. En klas 1 t/m 6.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:00 schreef tong80 het volgende:
We zaten op de basisschool in klassen.
We hadden schooltassen met een hengsel en geen pukkels.
Als je als getrouwde vrouw al mocht blijven werken. In de de tweede helft jaren 50 werd mijn moeder gewoon ontslagen als telefoniste bij de PTT toen ze trouwde, de overheid vond dat heel normaal.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Voor gehuwde vrouwen was er een aparte loonbelastingtariefgroep, de hoogste van allemaal.
Daarmee zijn we natuurlijk zo perfect gewordenquote:Op maandag 13 februari 2012 20:26 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Uiteraardquote:Op maandag 13 februari 2012 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarmee zijn we natuurlijk zo perfect geworden
Die heeft z'n postcount als bewijs dat hij een tekst neer kan plempenquote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Uiteraardbehalve Tong want die heeft geen idee waarover het gaat.
Maar die is weer niet perfect...kwaliteit gaat voor kwantiteit.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die heeft z'n postcount als bewijs dat hij een tekst neer kan plempen
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer nietquote:Op maandag 13 februari 2012 23:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Als je als getrouwde vrouw al mocht blijven werken. In de de tweede helft jaren 50 werd mijn moeder gewoon ontslagen als telefoniste bij de PTT toen ze trouwde, de overheid vond dat heel normaal.
Vroeger hadden we geen briljante geest die een briljant topic opende.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Uiteraardbehalve Tong want die heeft geen idee waarover het gaat.
Je salaris werd toch gewoon bij dat van je man opgeteld, en dan was dat de basis voor het loonbelastingtarief (en dat kon oplopen tot 70%...).quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer niet![]()
Dat met die belastinggroep was zelfs begin jaren '80 nog zo, onvoorstelbaar toch.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Vroeger schepten jongetjes tegen elkaar op hoe stoer hun vader was. Mijn zoon vertelt trots dat zijn moeder met tong80 communiceert
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Vroeger schepten jongetjes tegen elkaar op hoe stoer hun vader was. Mijn zoon vertelt trots dat zijn moeder met tong80 communiceert
Was ook voor mijn geboorte hè, dat was toen nog zo...eerst trouwen en dan pas kinderen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer niet![]()
Dat met die belastinggroep was zelfs begin jaren '80 nog zo, onvoorstelbaar toch.
Dat was inkomstenbelasting, tot 72% meen ik. Ik bedoel gewoon op het loonstrookje, de inhouding via de werkgever. Groep 1 was het. Later werd het gelijkgetrokken en kon je als kostwinner voetoverheveling aanvragen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je salaris werd toch gewoon bij dat van je man opgeteld, en dan was dat de basis voor het loonbelastingtarief (en dat kon oplopen tot 70%...).
Die 72%-schijf waar men het indertijd zo druk mee had werd door nagenoeg niemand gehaald. In die tijd was namelijk ook zo ongeveer alles weer aftrekbaar van het belastbaar inkomen waardoor degenen die in die 72%-schijf zouden kunnen terechtkomen er in werkelijkheid nooit in terecht kwamen. Desondanks jankte menigeen dat hij van iedere gulden 72 cent naar de belasting moest brengen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat was inkomstenbelasting, tot 72% meen ik. Ik bedoel gewoon op het loonstrookje, de inhouding via de werkgever. Groep 1 was het. Later werd het gelijkgetrokken en kon je als kostwinner voetoverheveling aanvragen.
Met het huwelijk werden vrouwen handelingsonbekwaam. Dat is pas in 1957 afgeschaft. Vrij vertaald luidde het christelijke credo immers: 'Zogen, kreng!'quote:Op maandag 13 februari 2012 23:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Voor gehuwde vrouwen was er een aparte loonbelastingtariefgroep, de hoogste van allemaal.
De EVP is er niet lang geweest.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:27 schreef trabant het volgende:
De postbode mocht ook geen lid zijn van de CPN.
Zo heetten de communisten voordat ze zich opsplitsten en weer opgingen in andere partijen.
Je had toen ook nog linkse christenen: de EVP.
Oh god, de 16-18 jarigen vallen nu flauw want haarquote:Op dinsdag 14 februari 2012 02:11 schreef trabant het volgende:
Wat is er mis met een ongeschoren poes uit 1971?
En wat hebben goochelacts daarmee te doen?
De lego en de houten cowboystad is al lang geleden verkocht, maar die 1:78 airfixsoldaatjes en van alles dat erbij hoort heb ik nog!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 04:22 schreef Monomeism het volgende:
Doosjes soldaten van het merk Airfix.
Zelfs een hele supermarkt, de SRV man.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:21 schreef tong80 het volgende:
De Bakker, stomerij, scharensliep etc kwamen nog aan de deur.
Hier hield ik op het topic te lezenquote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:55 schreef trabant het volgende:
Bij de verbouwing kwam ik achter het behang niet alleen mijzelf, maar ook Volkskranten uit maart 1972 tegen. Er is niet zoveel veranderd. Een paar koppen: (Vonhoff contra kritiek uit Kamer) Kamperen moet aan banden; Gedragslijn politie bij bedreiging in studie; Gestoorde vrouw torpedeerde haar huwelijk; Rooievrouwenboek nee niet het haar; Gastarbeiders dienen in buurt opgevangen; PvdA vraagt naaktstrand in Schoorl; Buitenlanders goed aangepast in bedrijf -Nederlanders meer ziek; Vader na doden baby geplaatst in inrichting; Weer twee mannen uitgebroken.
Ram Jam stond toen met Black Betty op 1.
En het eten was in verhouding best duur: Hier een advertentie uit die krant:
[ afbeelding ]
Ik zou zweren van BP.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:38 schreef trabant het volgende:
[..]
Waren die smurfen geen actie van de Esso?
QFT, en leraren rookten gewoon in de klas, en in de algemene ruimtes op school mochten leerlingen het ook, zelfs tijdens examensquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:01 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Hier hield ik op het topic te lezen![]()
Dus heb ik gemist of ook verteld is dat je ooit mocht roken in de trein. In aparte coupés, dat wel. In sommige oude treinen nog te herkennen aan de dichtgetimmerde asbakjes
. Dus misschien is het niet zo lang geleden als het voelt
Er waren toen meer plekken waar je wel mocht roken dan waar je niet mocht roken, dat is nu andersomquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:19 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
QFT, en leraren rookten gewoon in de klas, en in de algemene ruimtes op school mochten leerlingen het ook, zelfs tijdens examens
Bij mij in de straat is dat nog steeds zo. Woensdag en zaterdag.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:24 schreef BrandX het volgende:
Sowieso kwam de vuilnisman 2x per week.
Hier komen ze sinds begin dit jaar nog maar 1x per 2 weken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:25 schreef Karina het volgende:
Bij mij in de straat is dat nog steeds zo. Woensdag en zaterdag.
Klopt. Het bijbehorende album was geelgroen. Ik vond dat toen al vloeken met die blauwe mennekes.quote:
In dorpen hadden ze een touwtje uit de brievenbus hangen zodat je alvast naar binnen kon als er niemand huis was.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:24 schreef BrandX het volgende:
En de loper van het huis paste op meerdere huizen.
Oh ja, en toen de asbakjes nog in gebruik waren in de trein kon je daar zo heerlijk irritant mee klepperen..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:01 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Dus heb ik gemist of ook verteld is dat je ooit mocht roken in de trein. In aparte coupés, dat wel. In sommige oude treinen nog te herkennen aan de dichtgetimmerde asbakjes
oh dat kon bij ons ook bji veel iddquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:35 schreef tong80 het volgende:
[..]
In dorpen hadden ze een touwtje uit de brievenbus hangen zodat je alvast naar binnen kon als er niemand huis was.
Dat mis ik nu idd ook. Nu moet je eerst bellen c.q. een afspraak plannen met agenda ipv gewoon langsgaan voor een bakkie.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:43 schreef Document1 het volgende:
Ik ben uit 79 maar zoveel komt mij nog zo bekend voor! Ik ben blij dat ik het nog mee heb mogen maken dat je gewoon bij iemand langs kon komen zonder eerst te moeten whatsappen.
Waar ik laatst achterkwam toen ik de nieuwe smurfjes van de AH die we gespaard hebben voor onze kleinzoon aan hem gaf om te spelen is dat ze NIET van rubber zijnquote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:38 schreef trabant het volgende:
Waren die smurfen geen actie van de Esso? Vaders werden gek gezeurd wanneer ze met de kinderen achterin langs een pomp reden: Er viel niet tegen die smurfenbehoefte op te rijden en de benzine was in verhouding veel duurder.
Vind ik ook slank hoorquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:30 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Maat 40-42 werd als slank beschouwd en filmdiva’s van het kaliber Sophia Loren en Elizabeth Taylor hadden die ook gewoon.
Dan was je ook toen al een sloeberquote:Op maandag 13 februari 2012 17:46 schreef tong80 het volgende:
Wij hadden thuis geen telefoon en belden bij de buren.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:57 schreef tong80 het volgende:
Op de lagere school hadden we een schooltandarts. Die kwam één keer per jaar langs.
Kwam je op maandag op school stond er een grote schooltandartsbus. Je schrok je kapot.
Als je was geweest kreeg je een grote map mee die je aan de volgende moest geven.
Altijd afwachten of je aan de beurt was. Je hart stond stil.
Je had niet in de gaten dat het op alfabetische volgorde was.
The horror.
Jaja, maar je begrijpt me wel. Tegenwoordig zijn alle filmsterren graatmager, en de toenmalige mooiste vrouwen ter wereld vindt men nu maar papzakkenquote:
Wat voor gehucht was datquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:13 schreef Hallojo het volgende:
Wij hadden telefoonnummer 201. Dat was nog wel te onthouden
De Cortofoon was geloof ik het gewone huisnummer van Jules de Corte en je had ook de Geinlijn met een belegen grap van Max Tailleur op een ruischend bandje.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:51 schreef Karina het volgende:
Als je een telefoonnummer wilde weten belde je 008 of keek je in het telefoonboek.
Postcodes waren er nog niet.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:17 schreef trabant het volgende:
[..]
De Cortofoon was geloof ik het gewone huisnummer van Jules de Corte en je had ook de Geinlijn met een belegen grap van Max Tailleur op een ruischend bandje.
"Bij de volgende toon is het x uur, y minuten en (veelvoud van tien) seconden."
Ping.
Een klein gehucht. Iets van 700 inwoners toen ofzo.quote:
Ik ruik een pleonasme.quote:
En zijn LP's die pas tevoorschijn kwamen als de kinderen al lagen te slapen. Want schuine moppen.quote:
Neh, dit lijkt meer op slime. Silly Putty was dikker, ondoorzichtig en zat verpakt in een ei.quote:
Jij bent voor de Eerste Wereldoorlog geboren?quote:Op maandag 13 februari 2012 17:46 schreef tong80 het volgende:
Wij hadden thuis geen telefoon en belden bij de buren.
Je kon in iedere straat voetballen omdat er hoogstens één auto stond.
Je wist 's middags nog niet of er een voetbalwedstrijd 's avonds werd uitgezonden.
We hadden maar 1 of 2 Nederlandse zenders.
Schaatsers reden in een trainingspak met een wollen muts op.
Nederland stond 18e op de Europese voetbalranking.
Nu stop ik.
Jullie verder ?
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:02 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Je had ziekenfondspatiënten en particuliere patiënten in de gezondheidszorg. De laatsten gingen officieel niet, maar officieus wel voor.
Nee, was de oorzaak.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jij bent voor de Eerste Wereldoorlog geboren?
Ja, maar daar stond tegenover dat je als particulier patient beduidend geliefder was bij de behandelaars.... want voor jou kregen ze echt geldquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik kende niemand die zoveel verdiende, maar dat was dus echt zo? Of is dat een broodje aap verhaal?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar daar stond tegenover dat je als particulier patient beduidend geliefder was bij de behandelaars.... want voor jou kregen ze echt geld
Klopt, dan hoorde je dat iemand een promotie moest weigeren, want dan kwam hij net boven de ziekenfondsgrens. Idioot eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.
Als je een gezin onderhield wel, want bij het ziekenfonds was de rest van het gezin automatisch gratis meeverzekerd.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Volgens mij was het wel zo. Het was altijd het eerste wat ze vroegen als je een afspraak maakte.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:17 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik kende niemand die zoveel verdiende, maar dat was dus echt zo? Of is dat een broodje aap verhaal?
Ik ben hele kort tijd particulier verzekerd geweest (niet omdat ik nou zoveel verdiende maar het lag aan de baan, later werd het weer ziekenfons met dezelfde baan en hetzelfde salarisquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Als je een gezin onderhield wel, want bij het ziekenfonds was de rest van het gezin automatisch gratis meeverzekerd.
Als je jong en gezond was was een particuliere verzekering vaak goedkoper. Balen toen ik parttime ging werken en verplicht meer moest gaan dokken voor die plebsverzekering, en ook nog een "saneringsverklaring" van de tandarts moest overleggen. Wat dat precies behelsde weet ik niet meer, maar ik voelde me danig gekleineerd. Waar ik me al niet druk over maakte in die tijd, god wat een wicht was ik![]()
[..]
Volgens mij was het wel zo. Het was altijd het eerste wat ze vroegen als je een afspraak maakte.
Beetje offtopic, maar ik WIL niet eens verdoving bij boren, ik ben als de dood voor naaldenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:46 schreef trabant het volgende:
Je kreeg als particulier bij de tandarts wèl een verdoving?
Ja inderdaad, AZ betekent van origine Alkmaar - Zaandam, en heel vroeger was het "stadion" in Zaandam.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:17 schreef Karina het volgende:
[..]
Bij AZ denk ik nog steeds aan Wastora
Nu je het zegt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:46 schreef trabant het volgende:
Je kreeg als particulier bij de tandarts wèl een verdoving?
Het was Alkmaar54 en FC Zaanstreek, trouwens.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:46 schreef zaans_boefje het volgende:
Ja inderdaad, AZ betekent van origine Alkmaar - Zaandam, en heel vroeger was het "stadion" in Zaandam.
De sponsor van de AZ was toen de gebroeders van der Moolen, die tevens de eigenaar waren van Wastora.
Helaas werd de toen wijd en zijds bekende Wastora in 1993 door brand verwoest, en was ik als puber op mijn brommertje vanuit school één van de eerste ramptoeristen.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Wastora)
Later is dit de witgoed en electronica keten IT's geworden, welke vervolgens op 31 januari 2011 failliet is verklaard.....
Veel dingen van vroeger gaan tegenwoordig stuk, wastora, Whitney Houston, Michael Jackson, Fokker vliegtuigen en DAF auto's R.I.P.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:02 schreef Karina het volgende:
Amsterdam had nog twee profclubs: Ajax en FC Amsterdam. Blauw Wit
's Nachts kon je, als je goed zocht, illegale tvpiraten bekijken, met pornofilms
Oh, wat vervelend. Vind je bloedprikken ook erg?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:58 schreef Karina het volgende:
[..]
Beetje offtopic, maar ik WIL niet eens verdoving bij boren, ik ben als de dood voor naalden
Dat vond ik ook echt een hel, van die grote drilboren.. zonder verdovingquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:09 schreef janeway het volgende:
De schooltandarts wat een gruwel was dat zeg..
Ik zou op mijn knietjes smeken bij de tandarts, zo'n prikje voel je tegenwoordig amper meer,quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:58 schreef Karina het volgende:
[..]
Beetje offtopic, maar ik WIL niet eens verdoving bij boren, ik ben als de dood voor naalden
Het gaat niet om het voelen, de prik is een stuk minder pijnlijk dan het boren, maar die naaldquote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik zou op mijn knietjes smeken bij de tandarts, zo'n prikje voel je tegenwoordig amper meer,
die naaldjes zijn zooooooooo dun, is niet te vergelijken met die grote spuiten van vroeger
en als je nou gewoon je ogen dicht doet ?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:27 schreef Karina het volgende:
[..]
Het gaat niet om het voelen, de prik is een stuk minder pijnlijk dan het boren, maar die naald
Helpt niet, ik weet gewoon dat die naald er is... plus ik weet nog van vroeger de vieze smaak en gevoelloze mond die je erna had, die minuut pijn vind ik een stuk minder erg.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
en als je nou gewoon je ogen dicht doet ?
of is dat een stomme gedachte van mij ?
een minuut pijn??quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:36 schreef Karina het volgende:
[..]
Helpt niet, ik weet gewoon dat die naald er is... plus ik weet nog van vroeger de vieze smaak en gevoelloze mond die je erna had, die minuut pijn vind ik een stuk minder erg.
Echt wel. En wat was die verdoving een zegen na die bonkende pijn van de ontsteking.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
een minuut pijn??
Jij hebt zeker nog nooit een wortelkanaalbehandeling gehadmén......
![]()
ik wel een keer, lang geleden, maar als de dag van gisteren
en toen de verdoving uitgewerkt was, had je nog eens napijnquote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Echt wel. En wat was die verdoving een zegen na die bonkende pijn van de ontsteking.
Dat betekent dus eigenlijk wij jonger zijn dan we denkenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:55 schreef vosss het volgende:
Ik vat de TT niet. Ik ben met mijn 35 een 40-er, maar ik besef me alles wat tot dusver besproken is in dit topic. Sterker nog, ik heb minstens 95% zelf ook nog meegemaakt.
Die schooltandartsbus had 2 behandelplaatsen, 1 voor en 1 achter. Het gerucht ging dat 1 van die 2 een waterboor had, wat minder pijn deed. Achter die andere zat een wrede Chinese tandarts, Tjook heette die.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:45 schreef lolinderuimte het volgende:
De schooltandarts, mijn achternaam begint met een V, het was een dagenlange marteling tot het moment dat ik aan de beurt was......
Bij onze schooltandarts liepen er trouwens gewoon twee poedels door de tandartsbus heen, hygyene was nog niet echt een issue blijkbaar.....
Ik was goed in Duits omdat ik opgroeide met Duitse TV programma's. In Nederland hadden we alleen op woensdag en zaterdagmiddag kinder TV.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:58 schreef miep63 het volgende:
Mijn neefje klaagde een keer dat er geen bal op tv was. Ik vertelde aan hem dat we het vroeger ooit met twee netten (nederland 1 en 2) moesten doen. En dat door de weeks de eerste programmering om 7 uur begon (kinderprogramma's, zoals fabeltjeskrant). Oh ja, alleen in de morgen schooltv en de rest zagen we testbeeld of mozaikbeeld. Hij kon het zich idd niet voorstellen.
De vader van Viola Holt. Wordt ook veel om gelachen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:29 schreef pqrstuvw het volgende:
In memoriam, de oude trouwe ingenieur Ad van Emmenes. Die gaf ook verslagen bij die samenvattingen.
En de uitslagen, Haarlem-MVV Null - Nullquote:Op dinsdag 14 februari 2012 19:29 schreef pqrstuvw het volgende:
O ja, met die zwart-wit-tv herinner ik mij de voetbalsamenvattingen van NTS (later NOS), Sport in Beeld. Als je pech had dat er twee teams speelden met een donker tenue dan zag je vrijwel het verschil niet. Soms zat het verschil dan in de kousen dan was het iets beter te onderscheiden.
In memoriam, de oude trouwe ingenieur Ad van Emmenes. Die gaf ook verslagen bij die samenvattingen. De goede man had niet in de gaten dat er ineens beelden waren van de 2e helft. Hij begon toen de naam te noemen van de keeper die daar de eerste helft op doel had gestaan, de verwisselde keeper had toen de bal. Toen had hij na een minuutje door dat de 2e helft was begonnen, hoorde je hem spontaan door de microfoon roepen: Oh, ik zie dat de 2e helft begonnen is.
Dat was hilariteit in de huiskamer alom.
Ik vergeet dat nooit meer.
Dat deed Frits van Turenhout. Ook al jaren dood.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:28 schreef Karina het volgende:
En de uitslagen, Haarlem-MVV Null - Null
Dat wist ik Golferquote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat deed Frits van Turenhout. Ook al jaren dood.
Ja, dat was Frits van Tuurenhout (of met 1 u). Je had nog geen teletekst waarmee je de voortgang van de wedstrijden kon volgen. In die jaren deed ik met de toto mee, dus ging je zitten als die man de uitslagen op ging noemen, inderdaad de NULLL goed geaccentueerd.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:28 schreef Karina het volgende:
[..]
En de uitslagen, Haarlem-MVV Null - Null
De Volewijckers dat was/is Amsterdam-Noord. Bestaat nog steeds, geloof ik.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:36 schreef pqrstuvw het volgende:
Karina, je bent goed op de hoogte met het voetbal. Klopt allemaal wat je zegt, alleen in Amsterdam, heel vroeger, kan ik me zelf bijna niet meer herinneren, De Volewijckers. Die waren er ook.
Zeer interessant vond ik ook DWS, later FC Amsterdam, in dat hele grote Olympisch Stadion met ongeveer 1000 toeschouwers bij de wedstrijd. Toch vond ik dat wel wat hebben. Zie je niet meer zoiets.
Robbie Rensenbrink speelde in 1974 al voor Anderlecht, Rinus speelde in 1974 voor Feyenoord.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:09 schreef tong80 het volgende:
FC Amsterdam heeft zelfs een paar ronden europacup overleeft. Volgens mij wonnen ze van Inter Milaan.
DWS bracht Rob Rensenbrink en Rinus Israël die als Amsterdammers nooit voor Ajax speelden maar wel op het WK-74.
Volewijckers zit inderdaad nog steeds in Amsterdam Noord, mijn ex voetbalde daar, ik ben weleens gaan kijken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:57 schreef golfer het volgende:
[..]
De Volewijckers dat was/is Amsterdam-Noord. Bestaat nog steeds, geloof ik.
FC Amsterdam is ontstaan uit de fusie tussen De Volewijckers, DWS en BlauwWit. Met een prachtige voorzitte:r Dé Stoop.
Ik ging vaak naar hun trainingen op het velld net buiten het Olympisch stadion omdat mijn school ongeveer om de hoek daarvan lag. Mocht dan aan het einde van de training altijd nog even penalty-schieten op Jan Jongbloed, de keeper.
Klopt. Maar dat bedoelde ik dan ook niet als je goed terugleestquote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:17 schreef golfer het volgende:
[..]
Robbie Rensenbrink speelde in 1974 al voor Anderlecht, Rinus speelde in 1974 voor Feyenoord.
De enige van FC Amsterdam op het WK 1974 van de doelman Jan Jongbloed.
De diaprojector was nog heilig. Dat hield nog een keer op. Net als super8 dat per filmpje 25 gulden kostte voor drie hele minuten filmen. Zelfs rijke mensen verspeelden niet meer dan drie films over een vakantie, plakten die aan elkaar en zelfs al draaiden ze het twee keer af, dan nog was je in netto 18 minuten klaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:46 schreef trabant het volgende:
Als wij ons bezoek de vakantiefoto's lieten zien, kregen ze een fotoalbum op schoot; dat bladerden ze in hun eigen tempo door en dan gaven ze het aan de volgende.
Maar het gebeurde elders ook wel eens dat de hele woonkamer werd verbouwd en verduisterd en dan zat je tot vervelens toe naar hele series op elkaar lijkende dia's te kijken, want het spul was te duur om alleen de highlights eruit te selecteren, voorzover de ijdelheid van de gastheer dat toestond.
En de crisis als je dan toch opstond en struikelde over het net iets te korte stroomsnoer van 1 meter 20...
De grote frustraties vanuit de eerste verloren WK-finale in 74 en dat zou nog 2x volgen.quote:
Daarom snappen wij de euforie niet van het gewonnen EK ouwe.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:49 schreef golfer het volgende:
[..]
De grote frustraties vanuit de eerste verloren WK-finale in 74 en dat zou nog 2x volgen.
Nooit gevolgd met een vader en broer die voetbal geen bal interesseerde, laat staan dat het vrouwelijke deel van het gezin het interessant vond.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:49 schreef golfer het volgende:
[..]
De grote frustraties vanuit de eerste verloren WK-finale in 74 en dat zou nog 2x volgen.
Had je geen eigen voorkeur of keuzes ?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:00 schreef trovey het volgende:
[..]
Nooit gevolgd met een vader en broer die voetbal geen bal interesseerde, laat staan dat het vrouwelijke deel van het gezin het interessant vond.
Voetbal leefde totaal niet in ons huis en het leeft ook nog steeds niet in mijn eigen huis. Heeft niets met voorkeur of keuze te maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Had je geen eigen voorkeur of keuzes ?
Dat kan. Je mist wel veel hoorquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Voetbal leefde totaal niet in ons huis en het leeft ook nog steeds niet in mijn eigen huis. Heeft niets met voorkeur of keuze te maken.
Zal wel meevallen.quote:
Wat heet, ik moest met etenstijd thuis zijn en blijkbaar omdat ik de jongste was gold dat voor mij tot mijn 21e, de leeftijd dat je toen pas volwassen was. En o wee, als ik er niet was.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:51 schreef BrandX het volgende:
Je had tot ong. je 18e gewoon een verplichte thuiskomtijd van je ouders.
Je noemde je ouders papa en mama en niet bij hun voornaam
Hier dito. En toch... wanneer Theo Koomen of Rik De Saedeleer iets versloeg, dan was er ineens iets bijzonders aan de hand. Als vrienden voetbal wilden kijken heb ik me er dan ook altijd sterk voor gemaakt om het geluid van de TV uit en dat van de radio aan te zetten. Dan had ik er ook nog wat aan.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:05 schreef trovey het volgende:
Voetbal leefde totaal niet in ons huis en het leeft ook nog steeds niet in mijn eigen huis. Heeft niets met voorkeur of keuze te maken.
Jij ook.quote:
schijnt nu veel vaker voor te komen trouwensquote:Op dinsdag 14 februari 2012 18:52 schreef Karina het volgende:
Bij ons kwam ook nog de luizendokterje begrijpt wel wat die kwam doen, kijken of er kindertjes waren met hoofdluis. Gelukkig heb ik het zelf nooit gehad, mijn zussen allebei wel, de viespeuken.
Ah ja, je zei inderdaad tegen alle volwassenen gewoon u.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:43 schreef pqrstuvw het volgende:
[..]
Wat heet, ik moest met etenstijd thuis zijn en blijkbaar omdat ik de jongste was gold dat voor mij tot mijn 21e, de leeftijd dat je toen pas volwassen was. En o wee, als ik er niet was.
Ik zei dan wel Pa of Ma, ook was het gewoon U voor mij, maar dat bezig ik eigenlijk nog bij mijn moeder.
Ik zeg tegen iedereen je, op mijn werk, tegen de buren, altijd. Vroeger op school zeiden we ook tegen bijna alle leraren je, zelfs op de lagere school.quote:Op woensdag 15 februari 2012 07:27 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ah ja, je zei inderdaad tegen alle volwassenen gewoon u.
En inderdaad dat doe ik ook nog steeds als ik ze niet ken, of ze nu jonger of ouder zjin dan mij
Nou wij hier niet (toch ook Amsterdamquote:Op woensdag 15 februari 2012 07:29 schreef Karina het volgende:
Wat een mooi verhaal Daffodil31LE
Dat over brommers en auto deed me eraan herinneren dat als je vroeger je rijbewijs haalde je ook gewoon op de motor mocht rijden! Mijn vader had heel vroeger een motor, volgens mij een Norton, ik heb er foto's van gezien, dat zag er best stoer uit
[..]
Ik zeg tegen iedereen je, op mijn werk, tegen de buren, altijd. Vroeger op school zeiden we ook tegen bijna alle leraren je, zelfs op de lagere school.
Dat was in de tijd dat onderzoeken nog een onafhankelijk karakter leken te hebbenquote:
Gelukkig kon ik in 1970 nog met mijn Puch met easyrider-stuur gewoon met lange haren in de Afghaanse jas rijden zonder helm-verplichtingen.quote:Op woensdag 15 februari 2012 05:22 schreef Daffodil31LE het volgende:
Op je zestiende verjaardag gewoon geld in plaats van cadeaux vragen aan m'n familie, zodat ik van m'n oom aan het eind van de dag voor honderd gulden m'n eerste brommer kon kopen. Rijbewijs? Niet nodig, de enige vereiste was een helm; verzekeringsplaatje liep door vanaf februari tot februari. Een donkergroene Mobylette AV55 uit 1968,
Uiteraard. Dat was in die tijd altijd. Heb dat dus nog steeds.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:06 schreef trabant het volgende:
Golfer, hebt u ook E nog bij B erbij gekregen?
Ik moest tegen alle ouderen altijd U zeggen behalve tegen mijn ouders, waarom weet ikquote:Op woensdag 15 februari 2012 07:27 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ah ja, je zei inderdaad tegen alle volwassenen gewoon u.
En inderdaad dat doe ik ook nog steeds als ik ze niet ken, of ze nu jonger of ouder zjin dan mij
quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:14 schreef Ulx het volgende:
Je zag soms nieuwe auto's rijden met een Feyenoord Landskampioen sticker op de achterruit. Nu zijn het per definitie ouwe barrels als er zo'n sticker opgeplakt is.
Dat kan gelukkig nog steeds.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:53 schreef sorcees het volgende:
Boodschappen doen bij de bakker, de slager, de groenteboer, de kruidenier en alles op laten schrijven.
Dat is hier ook nog altijd het geval hoorquote:En bij het tanken werd je geholpen, niks zelfservice.
Dit was in de jaren 90 precies hetzelfde.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:58 schreef BrandX het volgende:
We hadden zelfs snoep voor een stuiver! Kikkers, colaflesjes etc
Dat was net nadat de bronzen florijn was afgeschaft.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:56 schreef Ulx het volgende:
Je betaalde met de gulden, en die was van hout gemaakt.
Oh vandaar dat ze altijd riepen "hout de dief"quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:56 schreef Ulx het volgende:
Je betaalde met de gulden, en die was van hout gemaakt.
dat was voor het laatst in resp. 1997 en 1995, dus dat is flink overdreven.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:59 schreef Karina het volgende:
Wat 40 minners zich niet realiseren is dat er ooit WEL een Elfstedentocht is geredenen dat Ajax ooit WEL de Champions League heeft gewonnen.
Dat is dus al wel 15 jaar geledenquote:Op woensdag 15 februari 2012 16:32 schreef CSSO het volgende:
[..]
dat was voor het laatst in resp. 1997 en 1995, dus dat is flink overdreven.
Ja en? Ik was gewoon resp. 13 en 15 toen dit gebeurde, en ik ben een 30-minner.quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:35 schreef Karina het volgende:
[..]
Dat is dus al wel 15 jaar geleden
Dat U en jij speelde bij ons thuis totaal niet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik moest tegen alle ouderen altijd U zeggen behalve tegen mijn ouders, waarom weet ik
eigenlijk niet. Een zus van mij heeft haar zoons wel altijd U laten zeggen tegen haar en
haar man (ze heeft nogal een conservatie echtgenoot en die was dat gewend thuis) en nu doet
ze al een paar jaar wanhopige pogingen om haar inmiddels 2 volwassen zonen ''je'' tegen
haar te zeggen, maar dat wil niet echt lukken, als ze tegen mij U zeggen of "Tante'' geef
ik ze gewoon en ramen nu beginnen ze het eindelijk te leren
![]()
Tegen ''vreemde mensen'' vooral als ze ouder zijn zeg ik toch ook nog steeds meestal
u, maar als het gesprek lekker verloopt seg maar betrap ik mezelf al heel snel erop dat
ik alsweer aan het jij-jen en jouwen bengaat automatisch seg maar...
En gewoon 3x achter elkaar in de jaren 70 de voorloper daarvan: de Europacup 1.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:59 schreef Karina het volgende:
en dat Ajax ooit WEL de Champions League heeft gewonnen.
HOAX! Flevoland bestond vroeger nog niet!quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:29 schreef Ouwesok het volgende:
Mijn ouders wilden nooit dat ik op een motorfiets zou gaan rijden. Een van de onderliggende redenen daarvoor was dat in hun tijd een motorfiets niet een luxe sportief vervoermiddel was, maar een winderig alternatief voor hen die geen auto konden betalen, kortom, iedereen kon aan je motorfiets zien dat je eigenlijk een armoedzaaier was die zich geen auto kon permitteren. Motorrijden was voor de meeste mensen in die tijd pure noodzaak bij gebrek aan een alternatief.
Daarnaast waren ze nogal schijterig uitgevallen inzake mijn zadelvastheid, onterecht overigens.
Dat was bijzonder jammer, want een motorrijbewijs haalde je in die tijd heel anders dan nu.
Je kocht een motorfiets(zonder beperkingen qua PK's of KW's of cc's of zo) en haalde een zgn oefenlicentie, één in de gemeente waar je woonde en een in de gemeente waar je examen deed. Op je motorfiets kwam een blauwe L te zitten zodat iedereen kon zien dat je het nog niet volledig in de vingers had.
Je kon zo op eigen gelegenheid leren motorrijden en als je je zeker genoeg voelde vroeg je examen aan.
Dat examen hield in die dagen nog het volgende in:
- In een keer kunnen omkeren
- Een achtje draaien (soms)
- Een half uur rijden.
In de praktijk kwam het zoals een oude examinator me ooit uitlegde op het volgende neer:
Als de kandidaat niet omviel bij het keren of het achtje, hij niet te vaak door rood reed en na een half uur nog leefde, dan kreeg hij zijn rijbewijs
Omdat 'de gemeente' bij ons zo ongeveer half Flevoland besloeg plus een gemeente op 'het ouwe land' om af te rijden reden er bij ons uitermate veel mensen tijdenlang met een blauwe L rond, sommige hadden er zelfs alweer genoeg van nog voor ze ooit examen hadden aangevraagd
En een 'lesmotor' betrof dan iets in de orde van een Kawasaki Z900, dé kruisraket van de jaren 70
Mij kostte het uiteindelijk iets meer moeite omdat, toen mijn ouders eenmaal buiten gevecht gesteld waren ik onder de nieuwere regels viel, dus rijschool, aanvraag, heel veel kosten en moeite en uiteindelijk in een keer slagen. Wat ik er in het verkeer allemaal heb bijgeleerd was echter onbetaalbaar.
Idd..in die tijd had je nog geen bumperklevers, geen files ook dus..quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:41 schreef CSSO het volgende:
Ik zou het niet zozeer 'autoriteit' noemen, gewoon goeie manieren, en een normale afstand houden tussen jou en de ander. Dan heb ik het dus over onbekenden.
Jawel die gingen op in het CDA.quote:Op donderdag 16 februari 2012 09:42 schreef Javi het volgende:
was een mooie tijd, toen bestond RAP nog niet.
Als kind groeide ik op in Den Haag en daar hadden we alleen maar Nederland 1 en 2.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 20:14 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik was goed in Duits omdat ik opgroeide met Duitse TV programma's. In Nederland hadden we alleen op woensdag en zaterdagmiddag kinder TV.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |