zonder vuilniszak erin, stinken dat dat ding deedquote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
En de kliko bestond nog niet. We hadden deze:
[ afbeelding ]
Is blijkbaar serieus een museumstuk tegenwoordig.
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
zonder vuilniszak erin, stinken dat dat ding deed![]()
In het donker zag je ze niet, voor het schadeherstelbedrijf dat in die dagen nog gewoon de uitdeukerij heette was het een gouden verdienconceptquote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
[ afbeelding ]
Bij ons ging nagenoeg alles er inquote:Op maandag 13 februari 2012 22:44 schreef Eska het volgende:
[..]
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.
ow.. dat weet ik dan niet meer zekerquote:Op maandag 13 februari 2012 22:44 schreef Eska het volgende:
[..]
Oh, bij ons ging er toch wel een vuiliszak in.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In het donker zag je ze niet, voor het schadeherstelbedrijf dat in die dagen nog gewoon de uitdeukerij heette was het een gouden verdienconcept
Waarschijnlijk omdat gewoon *alles* er in ging? Ook de etensresten en zo.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. dat weet ik dan niet meer zekermaar stinken deed het wel als ie open ging
Ja ''afval scheiden'' deden ze nog niet aan geloof ikquote:Op maandag 13 februari 2012 22:46 schreef Eska het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat gewoon *alles* er in ging? Ook de etensresten en zo.
Die gebruikt mijn broer dus nog gewoon onder de motto, het ding doet het het prima op het balkon, waarom zou ik het veranderen.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:37 schreef Eska het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werdquote:Op maandag 13 februari 2012 22:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
1, 2, 3 ,4, 5, 6, 7
jou wil ik een kusje geven...
en dan " giechel giechel''![]()
![]()
Groot gelijk! Ik zou er ook wel eentje willen. Ben alleen niet van plan er goud voor te betalen omdat 'retro' nu zo hip is.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef trovey het volgende:
[..]
Die gebruikt mijn broer dus nog gewoon onder de motto, het ding doet het het prima op het balkon, waarom zou ik het veranderen.
ah...... werd er écht naar gespuugd? da vin ik zielugquote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werd
Meisjes konden in die dagen immers ook nog hardop zeggen dat ze iemand niet moesten zonder de daaropvolgende twee jaar angstig over de schouder te hoeven kijken.
quote:Op maandag 13 februari 2012 22:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik was na 7 altijd weer blij als er niet bij gespuugd werd
Meisjes konden in die dagen immers ook nog hardop zeggen dat ze iemand niet moesten zonder de daaropvolgende twee jaar angstig over de schouder te hoeven kijken.
Die dingen zijn trouwens ook niet te tillen dus een vuilniszak erin is wel zo handig als je op een flat woont.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:49 schreef Eska het volgende:
[..]
Groot gelijk! Ik zou er ook wel eentje willen. Ben alleen niet van plan er goud voor te betalen omdat 'retro' nu zo hip is.
Dat is een erg nieuw beeld al.quote:Op maandag 13 februari 2012 21:56 schreef zaans_boefje het volgende:
[ afbeelding ]
Soms mis ik dit vertrouwde beeld![]()
O-
Dat heette trouwens gewoon de lagere school. Niks geen basisschool. En klas 1 t/m 6.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:00 schreef tong80 het volgende:
We zaten op de basisschool in klassen.
We hadden schooltassen met een hengsel en geen pukkels.
Als je als getrouwde vrouw al mocht blijven werken. In de de tweede helft jaren 50 werd mijn moeder gewoon ontslagen als telefoniste bij de PTT toen ze trouwde, de overheid vond dat heel normaal.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Voor gehuwde vrouwen was er een aparte loonbelastingtariefgroep, de hoogste van allemaal.
Daarmee zijn we natuurlijk zo perfect gewordenquote:Op maandag 13 februari 2012 20:26 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Dat vroeger iedereen met WordPerfect werkte in plaats van Word, en dat dat ook een veel beter programma was.
Uiteraardquote:Op maandag 13 februari 2012 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarmee zijn we natuurlijk zo perfect geworden
Die heeft z'n postcount als bewijs dat hij een tekst neer kan plempenquote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Uiteraardbehalve Tong want die heeft geen idee waarover het gaat.
Maar die is weer niet perfect...kwaliteit gaat voor kwantiteit.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die heeft z'n postcount als bewijs dat hij een tekst neer kan plempen
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer nietquote:Op maandag 13 februari 2012 23:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Als je als getrouwde vrouw al mocht blijven werken. In de de tweede helft jaren 50 werd mijn moeder gewoon ontslagen als telefoniste bij de PTT toen ze trouwde, de overheid vond dat heel normaal.
Vroeger hadden we geen briljante geest die een briljant topic opende.quote:Op maandag 13 februari 2012 23:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Uiteraardbehalve Tong want die heeft geen idee waarover het gaat.
Je salaris werd toch gewoon bij dat van je man opgeteld, en dan was dat de basis voor het loonbelastingtarief (en dat kon oplopen tot 70%...).quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer niet![]()
Dat met die belastinggroep was zelfs begin jaren '80 nog zo, onvoorstelbaar toch.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Vroeger schepten jongetjes tegen elkaar op hoe stoer hun vader was. Mijn zoon vertelt trots dat zijn moeder met tong80 communiceert
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Vroeger schepten jongetjes tegen elkaar op hoe stoer hun vader was. Mijn zoon vertelt trots dat zijn moeder met tong80 communiceert
Was ook voor mijn geboorte hè, dat was toen nog zo...eerst trouwen en dan pas kinderen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:09 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Ja, maar zó 40+ ben ik nou ook weer niet![]()
Dat met die belastinggroep was zelfs begin jaren '80 nog zo, onvoorstelbaar toch.
Dat was inkomstenbelasting, tot 72% meen ik. Ik bedoel gewoon op het loonstrookje, de inhouding via de werkgever. Groep 1 was het. Later werd het gelijkgetrokken en kon je als kostwinner voetoverheveling aanvragen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je salaris werd toch gewoon bij dat van je man opgeteld, en dan was dat de basis voor het loonbelastingtarief (en dat kon oplopen tot 70%...).
Die 72%-schijf waar men het indertijd zo druk mee had werd door nagenoeg niemand gehaald. In die tijd was namelijk ook zo ongeveer alles weer aftrekbaar van het belastbaar inkomen waardoor degenen die in die 72%-schijf zouden kunnen terechtkomen er in werkelijkheid nooit in terecht kwamen. Desondanks jankte menigeen dat hij van iedere gulden 72 cent naar de belasting moest brengen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:23 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Dat was inkomstenbelasting, tot 72% meen ik. Ik bedoel gewoon op het loonstrookje, de inhouding via de werkgever. Groep 1 was het. Later werd het gelijkgetrokken en kon je als kostwinner voetoverheveling aanvragen.
Met het huwelijk werden vrouwen handelingsonbekwaam. Dat is pas in 1957 afgeschaft. Vrij vertaald luidde het christelijke credo immers: 'Zogen, kreng!'quote:Op maandag 13 februari 2012 23:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Voor gehuwde vrouwen was er een aparte loonbelastingtariefgroep, de hoogste van allemaal.
De EVP is er niet lang geweest.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:27 schreef trabant het volgende:
De postbode mocht ook geen lid zijn van de CPN.
Zo heetten de communisten voordat ze zich opsplitsten en weer opgingen in andere partijen.
Je had toen ook nog linkse christenen: de EVP.
Oh god, de 16-18 jarigen vallen nu flauw want haarquote:Op dinsdag 14 februari 2012 02:11 schreef trabant het volgende:
Wat is er mis met een ongeschoren poes uit 1971?
En wat hebben goochelacts daarmee te doen?
De lego en de houten cowboystad is al lang geleden verkocht, maar die 1:78 airfixsoldaatjes en van alles dat erbij hoort heb ik nog!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 04:22 schreef Monomeism het volgende:
Doosjes soldaten van het merk Airfix.
Zelfs een hele supermarkt, de SRV man.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:21 schreef tong80 het volgende:
De Bakker, stomerij, scharensliep etc kwamen nog aan de deur.
Hier hield ik op het topic te lezenquote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:55 schreef trabant het volgende:
Bij de verbouwing kwam ik achter het behang niet alleen mijzelf, maar ook Volkskranten uit maart 1972 tegen. Er is niet zoveel veranderd. Een paar koppen: (Vonhoff contra kritiek uit Kamer) Kamperen moet aan banden; Gedragslijn politie bij bedreiging in studie; Gestoorde vrouw torpedeerde haar huwelijk; Rooievrouwenboek nee niet het haar; Gastarbeiders dienen in buurt opgevangen; PvdA vraagt naaktstrand in Schoorl; Buitenlanders goed aangepast in bedrijf -Nederlanders meer ziek; Vader na doden baby geplaatst in inrichting; Weer twee mannen uitgebroken.
Ram Jam stond toen met Black Betty op 1.
En het eten was in verhouding best duur: Hier een advertentie uit die krant:
[ afbeelding ]
Ik zou zweren van BP.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:38 schreef trabant het volgende:
[..]
Waren die smurfen geen actie van de Esso?
QFT, en leraren rookten gewoon in de klas, en in de algemene ruimtes op school mochten leerlingen het ook, zelfs tijdens examensquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:01 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Hier hield ik op het topic te lezen![]()
Dus heb ik gemist of ook verteld is dat je ooit mocht roken in de trein. In aparte coupés, dat wel. In sommige oude treinen nog te herkennen aan de dichtgetimmerde asbakjes
. Dus misschien is het niet zo lang geleden als het voelt
Er waren toen meer plekken waar je wel mocht roken dan waar je niet mocht roken, dat is nu andersomquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:19 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
QFT, en leraren rookten gewoon in de klas, en in de algemene ruimtes op school mochten leerlingen het ook, zelfs tijdens examens
Bij mij in de straat is dat nog steeds zo. Woensdag en zaterdag.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:24 schreef BrandX het volgende:
Sowieso kwam de vuilnisman 2x per week.
Hier komen ze sinds begin dit jaar nog maar 1x per 2 weken.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:25 schreef Karina het volgende:
Bij mij in de straat is dat nog steeds zo. Woensdag en zaterdag.
Klopt. Het bijbehorende album was geelgroen. Ik vond dat toen al vloeken met die blauwe mennekes.quote:
In dorpen hadden ze een touwtje uit de brievenbus hangen zodat je alvast naar binnen kon als er niemand huis was.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:24 schreef BrandX het volgende:
En de loper van het huis paste op meerdere huizen.
Oh ja, en toen de asbakjes nog in gebruik waren in de trein kon je daar zo heerlijk irritant mee klepperen..quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:01 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Dus heb ik gemist of ook verteld is dat je ooit mocht roken in de trein. In aparte coupés, dat wel. In sommige oude treinen nog te herkennen aan de dichtgetimmerde asbakjes
oh dat kon bij ons ook bji veel iddquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:35 schreef tong80 het volgende:
[..]
In dorpen hadden ze een touwtje uit de brievenbus hangen zodat je alvast naar binnen kon als er niemand huis was.
Dat mis ik nu idd ook. Nu moet je eerst bellen c.q. een afspraak plannen met agenda ipv gewoon langsgaan voor een bakkie.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:43 schreef Document1 het volgende:
Ik ben uit 79 maar zoveel komt mij nog zo bekend voor! Ik ben blij dat ik het nog mee heb mogen maken dat je gewoon bij iemand langs kon komen zonder eerst te moeten whatsappen.
Waar ik laatst achterkwam toen ik de nieuwe smurfjes van de AH die we gespaard hebben voor onze kleinzoon aan hem gaf om te spelen is dat ze NIET van rubber zijnquote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:38 schreef trabant het volgende:
Waren die smurfen geen actie van de Esso? Vaders werden gek gezeurd wanneer ze met de kinderen achterin langs een pomp reden: Er viel niet tegen die smurfenbehoefte op te rijden en de benzine was in verhouding veel duurder.
Vind ik ook slank hoorquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:30 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Maat 40-42 werd als slank beschouwd en filmdiva’s van het kaliber Sophia Loren en Elizabeth Taylor hadden die ook gewoon.
Dan was je ook toen al een sloeberquote:Op maandag 13 februari 2012 17:46 schreef tong80 het volgende:
Wij hadden thuis geen telefoon en belden bij de buren.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:57 schreef tong80 het volgende:
Op de lagere school hadden we een schooltandarts. Die kwam één keer per jaar langs.
Kwam je op maandag op school stond er een grote schooltandartsbus. Je schrok je kapot.
Als je was geweest kreeg je een grote map mee die je aan de volgende moest geven.
Altijd afwachten of je aan de beurt was. Je hart stond stil.
Je had niet in de gaten dat het op alfabetische volgorde was.
The horror.
Jaja, maar je begrijpt me wel. Tegenwoordig zijn alle filmsterren graatmager, en de toenmalige mooiste vrouwen ter wereld vindt men nu maar papzakkenquote:
Wat voor gehucht was datquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:13 schreef Hallojo het volgende:
Wij hadden telefoonnummer 201. Dat was nog wel te onthouden
De Cortofoon was geloof ik het gewone huisnummer van Jules de Corte en je had ook de Geinlijn met een belegen grap van Max Tailleur op een ruischend bandje.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:51 schreef Karina het volgende:
Als je een telefoonnummer wilde weten belde je 008 of keek je in het telefoonboek.
Postcodes waren er nog niet.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:17 schreef trabant het volgende:
[..]
De Cortofoon was geloof ik het gewone huisnummer van Jules de Corte en je had ook de Geinlijn met een belegen grap van Max Tailleur op een ruischend bandje.
"Bij de volgende toon is het x uur, y minuten en (veelvoud van tien) seconden."
Ping.
Een klein gehucht. Iets van 700 inwoners toen ofzo.quote:
Ik ruik een pleonasme.quote:
En zijn LP's die pas tevoorschijn kwamen als de kinderen al lagen te slapen. Want schuine moppen.quote:
Neh, dit lijkt meer op slime. Silly Putty was dikker, ondoorzichtig en zat verpakt in een ei.quote:
Jij bent voor de Eerste Wereldoorlog geboren?quote:Op maandag 13 februari 2012 17:46 schreef tong80 het volgende:
Wij hadden thuis geen telefoon en belden bij de buren.
Je kon in iedere straat voetballen omdat er hoogstens één auto stond.
Je wist 's middags nog niet of er een voetbalwedstrijd 's avonds werd uitgezonden.
We hadden maar 1 of 2 Nederlandse zenders.
Schaatsers reden in een trainingspak met een wollen muts op.
Nederland stond 18e op de Europese voetbalranking.
Nu stop ik.
Jullie verder ?
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:02 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Je had ziekenfondspatiënten en particuliere patiënten in de gezondheidszorg. De laatsten gingen officieel niet, maar officieus wel voor.
Nee, was de oorzaak.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jij bent voor de Eerste Wereldoorlog geboren?
Ja, maar daar stond tegenover dat je als particulier patient beduidend geliefder was bij de behandelaars.... want voor jou kregen ze echt geldquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik kende niemand die zoveel verdiende, maar dat was dus echt zo? Of is dat een broodje aap verhaal?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar daar stond tegenover dat je als particulier patient beduidend geliefder was bij de behandelaars.... want voor jou kregen ze echt geld
Klopt, dan hoorde je dat iemand een promotie moest weigeren, want dan kwam hij net boven de ziekenfondsgrens. Idioot eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja inderdaad. En als je NET over de grens zat met je bruto inkomen dan was je mooi de lul, dan hield je netto opeens veel minder over, omdat de premie voor particulier een stuk hoger was.
Als je een gezin onderhield wel, want bij het ziekenfonds was de rest van het gezin automatisch gratis meeverzekerd.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Volgens mij was het wel zo. Het was altijd het eerste wat ze vroegen als je een afspraak maakte.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:17 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik kende niemand die zoveel verdiende, maar dat was dus echt zo? Of is dat een broodje aap verhaal?
Ik ben hele kort tijd particulier verzekerd geweest (niet omdat ik nou zoveel verdiende maar het lag aan de baan, later werd het weer ziekenfons met dezelfde baan en hetzelfde salarisquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:32 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Als je een gezin onderhield wel, want bij het ziekenfonds was de rest van het gezin automatisch gratis meeverzekerd.
Als je jong en gezond was was een particuliere verzekering vaak goedkoper. Balen toen ik parttime ging werken en verplicht meer moest gaan dokken voor die plebsverzekering, en ook nog een "saneringsverklaring" van de tandarts moest overleggen. Wat dat precies behelsde weet ik niet meer, maar ik voelde me danig gekleineerd. Waar ik me al niet druk over maakte in die tijd, god wat een wicht was ik![]()
[..]
Volgens mij was het wel zo. Het was altijd het eerste wat ze vroegen als je een afspraak maakte.
Beetje offtopic, maar ik WIL niet eens verdoving bij boren, ik ben als de dood voor naaldenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:46 schreef trabant het volgende:
Je kreeg als particulier bij de tandarts wèl een verdoving?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |