Net na kerstmis de hele buurt aflopen om bij de mensen de kerstboom "te reserveren". En dan was ik de rest van de kerstvakantie bezig om kerstbomen op te halen, totdat ik de hele tuin vol had liggen, vaak tot pure wanhoop van m'n ouders.
Maar ja, de kerstboomverbranding hè... Je kreeg een lotje voor elke ingeleverde boom en de prijzen waren niet min. Het enige probleem was dat we op flinke afstand van de stookplaats woonden en een slordige 80 bomen daarheenslepen was onbegonnen werk. En m'n ouders wilden toch heel graag weer een tuin zonder kerstbomen hebben. Waarop mijn vader zich maar weer eens op de meest onderdanige manier bij de buurman begon in te likken, zodat hij bereid zou zijn om twintig van die dingen achter zijn DAF 33 te knopen. Dat ging wat gemakkelijker.
Of die keer, ergens laat '70-er jaren, toen mijn oom ineens aan de deur stond met een zilvergrijs zwaar apparaat, twee van die Curverbakken met (op 't eerste zicht) grammofoonplaten en een 55-cm NTSC-televisietoestelletje. Ome Johan werkte bij Philips en kreeg regelmatig wat nieuws mee naar huis om te testen. Nu had hij dus een VLP-machine meegebracht, met zowat honderd films, allemaal rechtsreeks uit Amerika. Smokey and the Bandit, Jaws, Abbott & Costello, Sound of Music. Kon je een half uur film kijken en dan moest de plaat worden omgedraaid (of kant 3 - dus de volgende plaat - in die wonderbaarlijke VLP700).
Naar school? Gewoon te voet. Kinderen die ver weg woonden kwamen per fiets. Dat waren er hooguit 5 op de driehonderd kinderen. En kneuzen werden door hun ouders gebracht met de auto. Leren lezen met boom, roos, vis, vuur, mus, pim en letterdozen. Leren rekenen met rekendozen. En staartdelingen. Rijtjes tafels van vermenigvuldiging klassikaal opdreunen. Wekelijks veertig woordjes moeten leren en dan de volgende week een dictee. En bij elke fout een half punt aftrek, zonder enige coulance. Had je minder dan een 6, kon je die veertig woorden nog eens na schooltijd tien keer overschrijven. Opstellen schrijven. Bewijzen dat je netjes kon schrijven, dan mocht je een vulpen gebruiken (en als de vulling leeg was knipte je de vulling open en stak je het bolletje uit de vulling achter in de pen zodat elke vulpen een sambabal leek als er werd geschreven). Les krijgen van de meester die tevens hoofd der school was. Blijkbaar had men het woord (of de functie "directeur" nog niet uitgevonden. Schooltelevisie... Dan werd er zo'n zwaar zwartwit-bakbeest op een kast gezet en gingen de gordijnen dicht, anders zag je niets. Tijdens gymles regelmatig "apekooien" of iets anders met van die houten toestellen. Voetballen was voor kampvolk. Tijdens biologielessen in de zesde klas had iedereen hetzelfde boek, behalve de leraar en daar stond een iets uitgebreider hoofdstukje sexuele voorlichting in en dat boek moest dan worden doorgegeven. Tijdens aardrijkskunde werd ons verteld dat we binnen tien jaar in een nieuwe ijstijd zouden zitten en muziekles bestond voornamelijk uit maandelijks nieuwe 45-toeren singeltjes met op kant A het nieuwste liedje en op kant B alleen instrumentaal. Kreeg je een stencil met de tekst en dat stencil was op een eh... "brander" afgetast en op zo'n stencilpapier gebrand, Dat ging dan in het stencilapparaat waar je aan moest zwengelen. En op het resulterende afgedrukte papier kon je dan weer niet schrijven met een vulpen omdat het papier zo absorberend was als toiletpapier. Trok in één keer je hele vulling leeg...
Werden er in de buurt huizen afgebroken ging je kijken hoe ze met een grote stalen bol aan een hijskraan een pand tot gruis sloegen en alles in een grote lompe vrachtwagen schepten die gewoon naar 't stort ging. Zonder sorteren, behalve het metaal, want dat leverde geld op. En als je dan geluk had stond er aan het eind van de dag nog een stuk gebouw overeind en kon je een paar plafondankers vinden. Waren heel goede pikhouwelen waarmee je dan met veel moeite nog een paar stenen extra uit de muur kon hakken.
Op je zestiende verjaardag gewoon geld in plaats van cadeaux vragen aan m'n familie, zodat ik van m'n oom aan het eind van de dag voor honderd gulden m'n eerste brommer kon kopen. Rijbewijs? Niet nodig, de enige vereiste was een helm; verzekeringsplaatje liep door vanaf februari tot februari. Een donkergroene Mobylette AV55 uit 1968, dus juist twee jaar ouder dan ikzelf, nog van Opa geweest, maar wat was ik er blij mee.
Computer kopen, via Ome Johan, uiteraard, want die werkte bij Philips en kon veel goedkoper aan zo'n P2000 komen. Avonden achter elkaar met m'n vader samen programma's intikken in BASIC en dan snel wegschrijven op de microcassette, want als de elektriciteit zou uitvallen was je alles kwijt. Als je dan alles had ingetikt en opnieuw geladen moest je maar hopen dat het werkte, want elke computer had z'n eigen BASIC. Kon je gaan foutzoeken. En POKE was een heel gevaarlijk commando
Met m'n ouders mee naar Helmond want ze gingen een nieuwe auto kopen. Zie het ding nog voor me; een rode Opel Corsa TR. "Ja, doe me die auto maar." "Prima, meneer, zodra U het heeft geregeld met de bank kan U 'm ophalen." Je had dus doodleuk binnen een paar dagen een splinternieuwe auto, in plaats van wachttijden van meerdere maanden.
Zucht. Ik word oud. En mijn kinderen zullen het nooit zo leuk krijgen als ik het vroeger had.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !