RichardHammond | vrijdag 27 januari 2012 @ 12:49 |
Vervolg van: Winterbanden aanschaffen En hier gaan we verder. | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 12:54 |
Het is nu onder de 7 graden, dus winterbanden zijn nu in het voordeel... ![]() En de gemiddelde temperatuur van deze winter ligt ook onder de 7 graden, dus ik denk dat de mensen met winterbanden wederom verstandiger zijn geweest (net als de afgelopen 6 winters)... ![]() En nee, ik ga niet de linkjes plaatsen naar de testen waar dat wordt aangetoond. Lees het vorige topic maar door... | |
Metalfreak | vrijdag 27 januari 2012 @ 12:59 |
Waar haal je die onzin vandaan? Ik ken (inclusief mezelf) heel wat mensen met winterbanden, maar geen enkele daarvan gaat met de auto op wintersport. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:09 |
Nou we gaan het meemaken. | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:12 |
Hang de vlag uit ![]() | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:17 |
Heb je de honderdduizenden aanrijdingen van niet winterbandeneigenaars gemist ofzo? Het nieuws staat er al maanden vol mee. Duizenden doden per dag man... | |
imanidiot | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:23 |
Nog nergens last van. | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:28 |
Dat kan niet, want alle testen wijzen uit dat je nu beroerd rijd. Dus geloof dat nou maar gewoon en laat je auto staan ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:41 |
![]() Sjeize ik wil nog naar huis. | |
Tomatenboer | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:46 |
Man, die 7 graden grens is allang achterhaald en is een fabeltje. ![]() Ik citeer uit een Autobild onderzoek: Maw: zomerbanden zijn op nat wegdek zelfs tot het vriespunt gunstiger, en op droog wegdek zelfs tot een paar graden onder het vriespunt. Maar zoals velen heb jij de 7 graden marketing ook voor waarheid aangenomen. Als men het maar vaak en lang genoeg herhaalt gaan mensen het vanzelf geloven hé. ![]() De naam sneeuwbanden had de naam winterbanden wat dat betreft meer recht gedaan, maar ja, dat verkoopt niet zo lekker. | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:47 |
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf Dat is bij 2 graden... Misschien had je toch even in het vorige topic moeten lezen... En sowieso, voordat ik die test zag geloofde ik er ook niet. Dat heb ik ook gezegd in dat topic. Gewoon eens verder kijken dan je eigen neus lang is. Edit: Hier dus: Deel 2: Winterbanden aanschaffen | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:51 |
Mijn test is beter dan jouw test ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:52 |
In 2006 misschien wel... ![]() http://www.autobild.de/ar(...)5-im-test-57793.html We zijn ondertussen 6 jaar verder. En de banden ontwikkeling ligt niet stil natuurlijk... | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:55 |
Maar voor de goede orde. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Dus zowel met winterbanden en zomerbanden ben je nu gewoon veilig. Het verschil is inderdaad pas echt merkbaar bij sneeuw en gladheid, of temperaturen boven de 15 graden. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 januari 2012 @ 13:57 |
In beide fronten niet hè. | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:01 |
Tuurlijk, maar waarschijnlijk zullen de winterprestaties niet het hoofddoel zijn van een zomerband. ![]() Daar waar dit bij winterbanden dat wel is... ![]() | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:03 |
You really confuse me ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:03 |
Ja maar als zomerbandmaker zijnde wil je ook zo goed mogelijk presteren in de winter, dat vergroot de veelzijdigheid van je band. | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:07 |
Het ging er om, dat iemand beweerde dat mensen met winterbanden nu slechter af zouden zijn dan met zomerbanden. Daarop reageerde ik met dat het tegendeel waar is. Winterbanden zijn nu licht in het voordeel ten opzicht van mensen met zomderbanden, dus het is helemaal geen slechte keuze om nu met winterbanden te rijden. Anderzijds gaan mensen weer compleet overdreven doen dat winterbanden opeens super veel beter zijn dan de zomerbanden. Winterbanden zijn op dit moment gewoon iets beter (het zal een meter of 3 schelen tijdens het remmen bij 100 km/h). Dat was gewoon wat ik probeerde te vertellen. ![]() Maar er is op dit moment wel degelijk een voordeel voor de winterbandrijders, niet groot (dus nauwelijks merkbaar), maar het is er wel. ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:07 |
Klopt, maar daarvoor is weer de All-Season band natuurlijk. ![]() | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:09 |
Onzin, je gaat helemaal dood met zomerbanden als het onder de 7 graden is. Ik heb mijn kist alvast vastgebonden op het dak van mijn auto. Die kutkist zit er al sinds oktober op.. zeikers ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:12 |
En dit is wat ik bedoel met het overdreven gedoe van sommige personen. Meteen alles in het extreme trekken. Hoe zielig ben je dan. ![]() | |
D0808 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:15 |
Even zielig als de winterbandenpredikers (en daar ben jij er een van ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:21 |
Want ik zeg dat iedereen winterbanden moet kopen? ![]() Ik geef alleen aan dat ze nu iets beter zijn, en ik wordt meteen als prediker uitgemaakt, terwijl ik ook zeg dat het verschil niet veel uitmaakt en dus dat het nu niet uit maakt of je met zomer/winterbanden rijdt... ![]() Zelfs als ik aangeef dat het pas echt merkbaar wordt met sneeuw/gladheid. En dat is gewoon een feit waar zelfs zomerbandrijders aan moeten toegeven. Het zal mij voor de rest geen reet roesten waar iemand mee rijdt op dit moment. Ik probeer alleen feiten aan te dragen zonder iets te roepen als een kip zonder kop zoals de meeste anderen hier doen. En ik weet wel degelijk dat winterbanden niet echt nodig waren/zijn deze winter, maar achteraf is altijd makkelijk lullen natuurlijk. Ik heb zelfs een tijdje terug eraan getwijfeld om de zomerbanden er weer gewoon onder te leggen, maar ik moet volgend weekend nog even Duitsland is, en met die geweldige regeling (niet verplicht, weet ik) van onze buren wil ik niet tegen het risico van een boete aanlopen, aangezien je maar net zo een dienstklopper tegen het lijf loopt die vind dat je de winterbanden er wel onder moet hebben liggen. | |
novel | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:39 |
Interessant onderzoek. Maar de conclusies die worden getrokken, deel ik niet. De 4 seizoenenband zou aanmerkelijk slechter presteren dan zomerband en winterband (in hun seizoen). Maar die grote verschillen vind ik niet terug in de onderzoeksgegevens. (Behalve bij trekkracht) Remmen is toch het belangrijkst (daar helpt voorzichtig rijden niet altijd), en daar scheelt 4 seizoen maar een klein beetje met de winter en de zomerband. En ze zeggen zelf dat je dat in perspectief moet zien (prima, versus minder prima - zeer beroerd, nog wat beroerder) 4 - seizoen lijkt me dus zelfs wel beter voor NL, omdat de dagen waarop de winterband goed presteert (en niet juist slechter), hier niet te voorspellen zijn. Als je weinig km maakt, zit je niet met het probleem van veroudering en je kunt toch nog op wintersport. Ik ben eigenlijk verrast dat de 4-seizoen zo goed blijkt te presteren. Naar mijn gevoel zijn de conclusies van de ANWB een beetje heel erg toegeschreven naar de bandenboeren-branche. (Hebben ze ook niet zo'n banden-campagne?) NB: Wat wel heel interessant is, is dat verteld wordt dat de tegenwoordige zomerbanden slechter presteren in winterse omstandigheden dan de vroegere zomerband. Dus mijn conclusie is dat als je geen winterbanden neemt, dat het dan wel heel verstandig is om 4-seizoen te nemen. [ Bericht 2% gewijzigd door novel op 27-01-2012 15:16:22 ] | |
rycemasta | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:48 |
Snappen mensen nu nog niet dat je zelf moet aftasten waar het omslagpunt ongeveer ligt? Die 7 graden onzin altijd.. ![]() Ik ken genoeg mensen die op zulke brede performancesloffen rijden dat ze rond 10 graden en enigszins nat weer al beter af zijn met smallere winterbanden. En vergeet niet dat het gros van het volk het al prima vindt als er úberhaupt banden onder de auto zitten.. Met een beetje winterband rem je die er bij 20 graden nog uit. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 27 januari 2012 @ 14:48 |
Ik ben blij dat ik nu een nog grotere auto heb, dan kan ik achterin vervoerd worden als ik dood ben. | |
novel | vrijdag 27 januari 2012 @ 15:25 |
![]() | |
Falco | vrijdag 27 januari 2012 @ 17:28 |
Dit dus ![]() Ik heb mijn winterbanden totaal niet gemist, had ook niet het idee dat met kouder weer de remprestaties anders waren. Oja, heb geen ervaring met winterbanden though, maar dat geheel terzijde ![]() | |
thumbnail | zaterdag 28 januari 2012 @ 14:10 |
Tsja, het is dan ook een extreem zachte winter tot nu toe. | |
thumbnail | maandag 30 januari 2012 @ 09:08 |
Waar zijn de ervaringen van vandaag? | |
RealBizkit666 | maandag 30 januari 2012 @ 09:12 |
Zowel de winterbandrijders, als de zomerbandrijders zullen hier het volgende zeggen: "Nergens last van." | |
ZwartmetSuiker | maandag 30 januari 2012 @ 09:13 |
Ik ga het straks meemaken! | |
Metalfreak | maandag 30 januari 2012 @ 11:35 |
Winterbanden hier en spekglad op de weg. Snelheid was max. 70 km/h op de snelweg. Sneller was op de A73 ook niet verantwoord, de voorkant was continu op zoek naar grip op de linkerbaan. Maar gelukkig dankzij de winterbanden en de "Snow" stand van de traction control toch zeer makkelijk weg kunnen komen met achterwielaandrijving. | |
RealBizkit666 | maandag 30 januari 2012 @ 11:43 |
Dan snap ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen, waarom je überhaupt op de linkerbaan rijdt als je er toch al problemen hebt... | |
Metalfreak | maandag 30 januari 2012 @ 11:50 |
Want jij hebt een glazen bol in de auto waarin je standaard kunt zien wat er in de toekomst gebeurt? Overigens moet je dus ook niet onnodig gaan wisselen van rijbanen, daar heb je juist de grootste kans op problemen. | |
RealBizkit666 | maandag 30 januari 2012 @ 11:52 |
Jij zegt zelf dat je continue problemen hebt. Dan wil zeggen dat je er langer dan nodig op gereden hebt. Het wisselen van rijstroken zal echt niet veel onveiliger zijn, dan onnodig continue op de linkerrijstrook te blijven rijden met problemen. Overigens had ik er met mijn voorwielaangedreven auto geen last van, dus misschien dat je sowieso van de linkerrijstrook moet blijven met dit weer en achterwielaandrijving. | |
Metalfreak | maandag 30 januari 2012 @ 12:09 |
Ik moet inderdaad wel zeggen dat het mijn eerste keer sneeuw met achterwielaandrijving was. Mensen op de rechterbaan hielden niet echt voldoende afstand om er ook nog eens veilig in te kunnen voegen, dus dan is afstand houden op de linkerbaan en gewoon laten rollen m.i. veiliger. En echt problemen noem ik het niet, maar voelde wel goed dat het glad was en dat de voorkant op zoek was naar grip. | |
thumbnail | maandag 30 januari 2012 @ 12:48 |
Dan zou je te hard gereden hebben. Maar vooral links blijven rijden hoor. | |
Heer_van_Bartolhoven | maandag 30 januari 2012 @ 13:10 |
Uit de winterbanden onderzoeken getoond in het vorige topic blijkt dat onder winterse omstandigheden winterbanden een remwegverschil hebben van 3 meter tov zomerbanden onder droge en natte omstandigheden. Pas bij sneeuw en ijs zijn ze zwaar in het voordeel. Degenen die winterbanden onder hun auto hadden liggen vanaf oktober zullen nu wel tot een ejaculatie van genoegdoening komen, omdat ze eindelijk niet meer voor lul rijden met hun wieldoploze winterbanden. ![]() Overigens zoals ik ook al aangaf in het vorige topic onder de omstandigheden van vandaag (beetje sneeuw) is het niet extreem gevaarlijk om met zomerbanden te gaan rijden als er gestrooid is en de wegen drooggereden zijn. De rest van de week sneeuwt het waarschijnlijk niet. En zo zijn de meeste winters in NL behalve de afgelopen 2. Mijn conclusie: winterbanden zijn het gebruik waard in het geval van een dik pak sneeuw of ijs. Onder andere winterse temperaturen zijn ze weliswaar in het voordeel, maar of dit effect merkbaar is als je geen noodstop hoeft te maken (iets wat ik niet continu doe) lijkt me onwaarschijnlijk. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 30-01-2012 13:27:45 ] | |
RealBizkit666 | maandag 30 januari 2012 @ 13:16 |
Zonder velgen krijg je ze er natuurlijk niet onder gezet. Nu snap ik pas echt waarom dat je ze niet nodig vind. ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | maandag 30 januari 2012 @ 13:27 |
![]() Okee, die verdiende ik ![]() | |
Falco | maandag 30 januari 2012 @ 17:47 |
Heb vanochtend lekker op mijn zomerbandjes gereden, ging prima ![]() | |
RealBizkit666 | maandag 30 januari 2012 @ 18:08 |
Ik had toch niet willen rijden zonder winterbanden met de 6 cm sneeuw die hier in Zuid-Limburg is gevallen. En qua strooien was het ook dramatisch. Zeer zeker voordeel gehad hier in ieder geval. | |
Olle. | dinsdag 31 januari 2012 @ 08:17 |
ik ook op mijn winterbandjes! | |
TommyGun | dinsdag 31 januari 2012 @ 08:23 |
Same here. Maar ik ga dan ook geen paar honderd euro besparen op mijn achterwielaangedreven schatje ![]() Je doet 't goed of niet... [ Bericht 0% gewijzigd door TommyGun op 31-01-2012 09:41:33 ] | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 31 januari 2012 @ 08:59 |
Achterwielaangedreven en winterbanden? Niet nodig. | |
fruityloop | dinsdag 31 januari 2012 @ 09:04 |
Idem hier, al was het hier ~1cm sneeuw oid. Het "conservatieve strooibeleid" hier in de gemeente is toch wel 1 van de hoofd-redenen geweest dat mijn lief ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | dinsdag 31 januari 2012 @ 09:58 |
Hier zijn alle wegen weer volledig schoon, alleen de woonwijken hebben een verwaarloosbaar laagje sneeuw (wat ook steeds meer en meer drooggereden wordt), maar daar hard rijden is überhaupt niet verantwoord ![]() En volgens de weersverwachtingen gaat het voorlopig niet sneeuwen (nou ja misschien stiekem in het weekend). | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 31 januari 2012 @ 09:59 |
Woonwijken hebben hier gewoon een ijslaag. | |
thumbnail | dinsdag 31 januari 2012 @ 10:56 |
Als ik 1 ongeval weet te voorkomen met winterbanden dan ben ik al tevreden. | |
Olle. | dinsdag 31 januari 2012 @ 11:40 |
helemaal waar | |
Pikkebaas | dinsdag 31 januari 2012 @ 11:50 |
Hier een vierwielaandrijver met winterbanden. Speklad in de wijk, dikke laag sneeuw, niks van gemerkt. | |
Pikkebaas | dinsdag 31 januari 2012 @ 11:51 |
Ik krijg spontaan een ejaculatie van genoegdoening over m'n winterbanden. | |
Falco | dinsdag 31 januari 2012 @ 17:32 |
Vandaag wederom met de zomerbandjes over de snelweg getoeterd. Het is met deze kou wel opmerkelijk drukker op de weg, maar vooralsnog geraak ik nog op de plek van bestemming. | |
RealBizkit666 | dinsdag 31 januari 2012 @ 18:23 |
En hoe ben je naar de snelweg gereden? Of woon je op een tankstation? ![]() De snelweg zegt niets over de andere wegen. Vandaag kon je namelijk weer 250 km/h op de snelweg als het verkeer dat toe liet... | |
Heer_van_Bartolhoven | dinsdag 31 januari 2012 @ 20:20 |
En op dit soort onzinnige sentimenten spelen de fabrikanten lekker in ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 31 januari 2012 @ 20:34 |
Winterbanden - CHECK FWD - CHECK Automaat - CHECK Sneeuwstand - CHECK ABS - CHECK Nieuwe remschijven - CHECK Nieuwe remblokken - CHECK APK - CHECK Veel rijervaring in wintersport gebieden - CHECK 11jaar rijbewijs - CHECK Gem. 26.000km pj - CHECK IK BEN WINTER KLAAR!!!!!! | |
Falco | dinsdag 31 januari 2012 @ 20:42 |
400 meter in de wijk, daarna doorgaande route. Na snelweg weer een stuk doorgaande route en 100 meter klinkerweg om te parkeren bij werk. Voor die 500 meter waar dan niet gestrooid wordt als het gaat sneeuwen, ga ik geen winterbanden aanschaffen. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:13 |
RWD en zomerbanden is toch wel leuk in de ijzige woonwijk. | |
thumbnail | woensdag 1 februari 2012 @ 12:15 |
Inderdaad, net als die van de airbags, de veiligheidsgordels, de ABS/ASR en noem maar op. Daar maak jij allemaal natuurlijk geen gebruik van. ![]() | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 12:17 |
Nou, liever niet nee. ![]() | |
RealBizkit666 | woensdag 1 februari 2012 @ 12:30 |
Met airbags en gordels voorkom je natuurlijk geen ongelukken. ![]() Maar je hebt verder wel gelijk. | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 1 februari 2012 @ 13:00 |
Oneigenlijke vergelijking, het is namelijk niet zo dat ik helemaal geen banden gebruik. ![]() Maar als ze nu ineens met een winterairbag of winter ABS/ASR of meer van dat soort attributen zouden komen dan zou ik me toch wel ernstig af vragen waar en wanneer ik daar gebruik van zou moeten maken. Zo heb ik ook de afweging gemaakt om met dit weertype (droog wegdek en geen neerslag) geen winterbanden onder mijn auto te monteren. ![]() ![]() | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 14:55 |
Ik heb een auto met 0,0 elektronische meuk, geen ABS, geen winterbanden én RWD and lovin' it ![]() Gewoon weten wat de beperkingen van je voertuig zijn en daar bewust mee omgaan is imho nog steeds beter als een dikke dure bak met winterrubber, 75 pagina's met afkortingen in de manual en een idioot achter het stuur die denkt dan hem niks kan gebeuren. | |
bredabounce | woensdag 1 februari 2012 @ 15:32 |
Hulde! RWD + SNEEUW - ABS, EPS, ABD, ETC = ![]() ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door bredabounce op 01-02-2012 16:02:18 ] | |
Sjeen | woensdag 1 februari 2012 @ 15:37 |
Tsja, weten wat de beperkingen van je voertuig zijn en daar bewust mee omgaan terwijl je er winterbanden onder hebt liggen, is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd, toch ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 1 februari 2012 @ 15:38 |
Ik vind dat iedereen eens een stuk zou moeten rijden in een oldtimer. Pas dan leer je een auto en zijn gedragingen echt kennen (en ook de gevaren). Autorijden is soms te gemakkelijk. | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 15:47 |
Klopt, wat dat betreft was het rijden in een '81 Mercedes 380SL afgelopen september nog best een openbaring, wat een verschil met moderne auto's. | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 1 februari 2012 @ 16:12 |
![]() | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 16:18 |
Klopt, maar zoals al eerder gezegd; die winterbandjes hebben alleen écht nut als het glibberdeglij is buiten, en tot nu toe valt dat reuze mee. 2 jaar geleden heb ik mogen ervaren wat een Benz AMG doet met alleen ABS en idioot breed zomerrubber in de sneeuw, en daar werd ik niet blij van, toen had ik ze graag gehad. Maar zolang er geen sneeuw ligt is gewoon gezond verstand echt wel afdoende ![]() | |
Sjeen | woensdag 1 februari 2012 @ 16:48 |
Er ligt hier sneeuw ![]() ![]() | |
Metalfreak | woensdag 1 februari 2012 @ 16:57 |
Want het ene sluit meteen het andere uit ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 17:30 |
Alsof het dan overal droog is En wat nou als het spontaan gaat sneeuwen. Sta je dan Ze moeten het gewoon verplichten, zoals in andere EU landen. Net als sneeuwkettingen | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 17:35 |
Hier inmiddels al niet echt meer, en wat noem je 'idioot breed'? onder de Benz zat 255/45 17 achter ![]() | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 17:35 |
Hoebedoellie? | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 17:37 |
Nee, dan rijd je rustig aan naar huis, zoals de mens al doet sinds de uitvinding van de auto, ergens in 1904 ofzo? | |
RealBizkit666 | woensdag 1 februari 2012 @ 17:41 |
Want toen waren ook 8 miljoen auto's op de weg in Nederland die allemaal snelheden van boven de 120 km/h konden halen? We gaan weer terug hoor. "Vroegah"... ![]() Edit: In 1900 waren er wel geteld 200 auto's in Nederland... http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=606 | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 17:53 |
Winterbanden zijn gewoon handig Heb set velgen met zomerbanden & set met winterbanden Kost ¤20 om te wisselen bij de garage Eind okt erom Ergens in maart eraf En je doet er echt lang mee met de banden (zomer&winter) op die manier [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2012 17:54:19 ] | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 18:02 |
Not really, want je winterbanden zijn duidelijk minder effectief na ongeveer 50% slijtage. Vanaf een mm of 4 à 5 doen ze bijna niets meer beter als de gemiddelde all season band. | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 18:04 |
Ja en hoe lang duurt dat volgens jou dan? 2winters? Hier niet hoor ![]() Leaseauto van m'n pa is nu 5jaar oud, 140.000km. Enkel nieuwe zomerbanden gehad | |
Sounddragon | woensdag 1 februari 2012 @ 18:08 |
Winterbanden zijn zachter als zomerbanden en slijten dus harder. Op MP staan plenty sets te koop : 2 'seizoenen' oud, met 4 tot 5 mm erop. Gaat dus flink hard, zeker als er weinig of geen sneeuw mee gereden wordt, zoals dit jaar.. Overgens zet niemand erbij hoeveel km er in die seizoenen is afgelegd. | |
RealBizkit666 | woensdag 1 februari 2012 @ 18:08 |
Ik moet ze ook pas vervangen als ze 6 jaar oud zijn, wat je ook moet doen als je zomerbanden die leeftijd gehaald hebben... | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 18:09 |
Hier nu 3winters oud en ze zijn nog in orde | |
RealBizkit666 | woensdag 1 februari 2012 @ 18:12 |
En er staan er ook genoeg met 7MM erop na 2 seizoenen... Marktplaats als statistieksite nemen... ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 18:38 |
Gewoon nieuw kopen | |
Metalfreak | woensdag 1 februari 2012 @ 18:39 |
Jij beweert dat als je winterbanden en andere veiligheidsvoorzieningen in je auto hebt, je niet meer weet wat de beperkingen van je voertuig zijn. Waarom kan dit niet samen gaan? Iets soortgelijks zeiden ze ook over rekenmachines vroeger: mensen zouden niet meer kunnen rekenen, maar als je niet weet wat dat ding op de achtergrond doet kun je totaal niet inschatten of de uitkomst goed of fout zal zijn. | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 19:01 |
Dude, winterbanden gaan hun werk pas doen als het goed koud wordt, helemaal zodra er sneeuw of ijzel ligt. Standaard die dingen er in oktober omheen doen en in maart erafhalen (ongeacht het weer) is gewoon dom. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 1 februari 2012 @ 19:04 |
![]() ![]() ![]() | |
Anne | woensdag 1 februari 2012 @ 19:58 |
Hij beweert toch ook nergens dat het niet samen kan gaan, hij geeft aan dat het béter is als je weet wat de beperkingen zijn van je voertuig in plaats van als een idioot denken dat je veilig bent, dankzij alle meuk die je op je auto hebt zitten (dat wil niet zeggen dat een ieder met allerlei meuk op zijn auto, een idioot is, assiebegrijpwakbedoel). Lees zijn post nog maar eens ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 20:32 |
Why dom? In maart sneeuwt het ook vaak genoeg En liever zo, dan te laat zijn ![]() En dan nog? Who cares, ik heb ze, dus gaan ze erop Dit doen de leasemaatschappijen ook namelijk [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2012 20:32:43 ] | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 20:58 |
Tot maart laten zitten begrijp ik best hoor (tenzij het duidelijk vroeg lente is), ik bedoelde eerder het vroeg plaatsen. Laten we afgelopen oktober er even bij pakken. Toen was het gemiddeld zo'n 11 graden, en dat is ook het gemiddelde door de jaren heen. Kun je er wel leuk op tijd bij zijn, maar op winterbanden rijden bij 11 graden is bepaald niet veiliger dan op zomerbanden, integendeel. Ze slijten harder dan op hun optimale gebruikstemperatuur en vinden moeilijker grip, dus doe je het nergens voor, niet voor jezelf en niet voor een ander. En in het geval van dit jaar bleef het nog erg lang boven het vriespunt. Weliswaar wat minder lang boven de 7 graden (wat het keerpunt schijnt te zijn), maar tussen 7 en 0 is het verschil tussen zomer- en winterbanden nog veel minder merkbaar dan in echte winterse omstandigheden. Ondanks dat, prima natuurijk als je ze er bij 5 graden opschroeft als je ze toch hebt liggen. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: je kunt bijna niet te laat zijn. Die dingen erop (laten) zetten is een uurtje werk en kan op elk moment, weerberichten zijn er iedere dag en het begin van sneeuw en ijs zie je zodoende aankomen. Dus waarom zeer preventief te werk gaan als het niet hoeft én je er vervolgens ook nog nadelen van hebt? | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 21:04 |
Tuurlijk. Ga jij maar in Den Haag een toko vinden die ze er ff op zetten als het sneeuwt Suc6 ![]() | |
RealBizkit666 | woensdag 1 februari 2012 @ 21:04 |
Begin November tot eind Februari is in mijn ogen het beste. Dat houd ik altijd aan in ieder geval. Tenzij de vooruitzichten slecht zijn van te voren of erna. 4 Maanden winterbanden eronder is meer dan genoeg. ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 1 februari 2012 @ 21:06 |
Je mag ze er uiteraard op zetten in oktober, maar in dit soort topics zijn er ook altijd mensen die zeggen dat je dom bent als je ze er dan niet op zet (bij 12~13 graden) met een warm najaarszonnetje. Tegen die mensen zeg ik alleen: dat dus dom vinden, vind ik nou onzin ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 1 februari 2012 @ 21:07 |
Die zijn er zat en zeker in Den Haag, waar de concurrentie voor dit garages moordend is ![]() | |
Metalfreak | woensdag 1 februari 2012 @ 21:08 |
Waarom niet zelf doen ![]() | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 21:44 |
Wat de rest al zei, en verder: weerberichten voorspellen niet alleen voor dezelfde dag. Je kunt dus al een paar dagen van tevoren voor 95% zeker weten dat het tijd wordt om ze eronder te knallen, dan gaat het makkelijk lukken om op tijd iemand te vinden als je het zelf niet kan. | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 21:55 |
Vorig jaar zat alles vol Eind okt tot maart is voor NL termen prima. Nu was het idd zacht eind okt, maar ze zitten er zo vaak naast. De voorspelling van nov was sneeuw en extreme temp Zoals ik al zei: de leasewagens gaan ook rond die tijd, dus ik ook En zelf doen? Why should i | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 22:05 |
Leasemaatschappijen zijn tendentieuze kuddedieren die overal en altijd op veilig spelen. Geen reden om die achterna te lopen. Het verschil tussen jou en een leaser is dat die laatste z'n te hard slijtende banden niet zelf hoeft te betalen. | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 22:06 |
Op veilig Dus dat... | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 1 februari 2012 @ 22:06 |
Marketingtechnisch veilig (=geen verlies maken/zoveel mogelijk winst maken) bedoelt hij ![]() | |
Kriegel | woensdag 1 februari 2012 @ 22:07 |
Juist, dat ongeveer. En tendentieus als in: denken niet voor zichzelf. | |
Metalfreak | woensdag 1 februari 2012 @ 22:12 |
Omdat je niet gehandicapt bent? Kom op zeg, het is geen rocket science, ik zou eerder geen reden kunnen bedenken om het NIET zelf te doen. | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 22:35 |
Heb altijd al gesleuteld aan mijn auto's. Van remmen tot motor revisie. Laat het nu allemaal lekker doen En om de winst eerder banden erop? Sure....... | |
Metalfreak | woensdag 1 februari 2012 @ 22:43 |
Ja inderdaad, zelf meegemaakt: toen er nog 2,2 mm profiel op zat was het echt nog geen reden voor vervanging destijds... Ook al gaf ik aan dat ik alle kanten op gleed. Je móest ze echt op rijden tot 2,0 mm. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 07:47 |
Hier bij de lease nergens last van | |
fruityloop | donderdag 2 februari 2012 @ 09:37 |
Sommige mensen kunnen/willen dat niet zelf? Waarom zou je met het brakke nood-krikje van de auto voor huis aan de gang gaan, als er een hele sector (garages) voor is om je te ontzorgen? Ik ga niet lopen prutsen, en heb in dit geval mijn zwager (monteur met alle technische middelen én kennis) gevraagd, maar anders was ik even bij een garage langs gegaan voor het wisselen. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 2 februari 2012 @ 09:40 |
Gelukkig heb ik een krik en momentsleutel liggen. Maargoed ik heb geen winterbanden. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 09:42 |
Yup. Even langs oud collega bakkie doen. Auto bij de buren (banden/velgen boer) droppen. ¤20 en 10min later..... Klaar | |
leolinedance | donderdag 2 februari 2012 @ 09:47 |
Wat een faal deze post ![]() Levensgevaarlijk die winterbandenrijders...Deze 'winter' bewijst het wel weer. Oke je bent twee weken in het voordeel met je andere bandjes (maar door het harder rijden wordt dat weer deels teniet gedaan). De rest van deze 'winter' ben je slechter af met deze marketingtruuk. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 09:56 |
Wat is harder rijden dan? 120 = 120 En marketing my ass Alsof de consumentenbond iets aan raad voor marketing.... [ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2012 09:56:55 ] | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 09:59 |
Weer iemand die het vorige topic niet gelezen heeft. Daarin kwam naar boven dat de afgelopen 6 winters de temperaturen gemiddeld onder de 7 graden lag, en dat zelfs deze winter de temperatuur gemiddeld onder de 7 graden is. Faal post... ![]() En ja, er is ook een test waar bewezen wordt dat winterbanden bij temperaturen onder de 7 graden beter presteren, en die zoek je echt maar zelf op... [ Bericht 6% gewijzigd door RealBizkit666 op 02-02-2012 10:12:44 ] | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 10:02 |
Dan nog. Beter safe than sorry | |
leolinedance | donderdag 2 februari 2012 @ 10:11 |
Uhh ja....wat bedoel je hiermee? Wil je beweren dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn dan zomerbanden soms? ![]() ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 10:13 |
Leer lezen! Als je het topic nu echt leest. Maar dan ook echt doet, zul je zien dat ik daar ook eerst niet in geloofde, totdat die test opdook... En ga nu maar weer iemand anders proberen belachelijk te maken met je posts, je maakt je nu namelijk zelf alleen maar belachelijk. ![]() Edit: Oh, en als je dit topic dan ook eens doorleest voordat weer reageerd, dan lees je zelfs dat ik mijn zomerbanden er onder had willen leggen omdat ik de winterbanden ook weinig toegevoegde waarde vond deze winter... [ Bericht 4% gewijzigd door RealBizkit666 op 02-02-2012 10:18:45 ] | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 2 februari 2012 @ 10:33 |
Nou ja hij heeft in die zin gelijk dat men totdat de temperaturen begonnen te dalen zomerbanden wel in het voordeel waren en dus veiliger (oktober, november, december en het grootste deel van januari). Geen idee hoelang de vrieskou aanhoudt, maar volgens de statistieken komen er in maart weinig vorstperioden meer voor. Met deze temperaturen zijn winterbanden weliswaar in het voordeel, maar dit merk je pas echt wanneer er sneeuw en ijs ligt. Dit zal waarschijnlijk vrijdag gaan gebeuren. ![]() Edit was die maandtemperaturen betreft, je zou eigenlijk een rijtje dagtemperaturen moeten hebben. Een weekje 's nachts -8 en 3 weken een graad of 9 zorgt al voor een lagere gemiddelde temperatuur. | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 10:40 |
De meeste mensen zijn tijdens de spitsuren onderweg, en dan is het ook het drukste op de weg. De temperaturen zitten dan net rond het gemiddelde, maar eerlijk is eerlijk, dat is speculeren. Eigenlijk zou je de temperaturen van dan willen weten. Alleen midden op de dag, en midden in de nacht zijn de temperaturen het hoogste of het laagste. ![]() Ook in de grafiek van december 2011 zie je dat de gemiddelde temperatuur maar een paar dagen echt boven de 7 graden komt (11 dagen, dus een 33%). ![]() En de grafiek van januari 2012 (ook een 10/11 dagen boven de 7 gemiddeld): ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 10:44 |
Gewoon temp sensor in je auto, en je weet genoeg | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 2 februari 2012 @ 12:34 |
Maar dan nog, het is geen absolute schaal, vanaf 7 graden zijn de voordelen van winterbanden merkbaar. Het betekent niet automatisch dat je met een zomerband rond de 5,5 graden al zeer sterk in het nadeel bent. Bij een temperatuur van 2 graden is het verschil 2 a 3 meter. Dit allemaal uiteraard onder niet besneeuwde en ijzige omstandigheden (sneeuw en ijs blijft überhaupt niet liggen bij langdurige temperaturen boven 0 ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 12:38 |
Oh, dat beweer ik ook nergens. Maar degene waar ik op reageerde die zegt dat winterbanden nu 'levensgevaarlijk' zijn terwijl ze nu iets veiliger zijn dan zomerbanden zelfs. Volgens de grafieken van KNMI, van alle dagen ben je 65% licht in het voordeel met winterbanden geweest, 33% licht in het voordeel met zomerbanden geweest en dan 2% extreem in het voordeel met winterbanden geweest de afgelopen 2 maanden. Tussen de 2 en de 10 graden maakt het gewoon dusdanig weinig uit, dat het grootste gros van de mensen niet eens merkt dat er verschil is. En ik weet ook dat het verschil pas echt goed merkbaar is bij sneeuw en ijs. Dat heb ik al heel vaak verteld ondertussen... [ Bericht 2% gewijzigd door RealBizkit666 op 02-02-2012 12:44:45 ] | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 2 februari 2012 @ 12:44 |
Okee dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat hij het had over maanden als oktober en november, waarbij de temperatuur zowel dag en nacht niet onder de 10 graden kwam. Winterbanden zijn dan wel minder veilig en ze slijten bij die temperaturen ook sneller. Eens en tja in dit soort topics is het jezelf een beetje herhalen, er komen uiteraard nieuwe users die niks van de gevoerde discussie hebben meegemaakt. ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 12:46 |
Neuh, mijn winterbanden liggen er pas vanaf half november onder. Ik kijk goed naar de voorspellingen alvorens ze eronder te gooien, dus inderdaad niet als een kip zonder kop op 1 oktober. Dat is gewoon oliedom. Edit: Moet ik er wel bij zeggen dat ik het zelf doe, niet iedereen kan dat. En als je dan op tijd wil zijn, dan moet je een datum plannen. En de bandenboeren doen het dan net alsof ze het druk hebben en laten mensen dan vroeger komen. Dat is dan wel weer pure marketing, want ze weten dat daardoor de banden harder slijten en mensen eerder nieuwe banden moeten kopen. Kassa! En bij leasemaatschappijen flikken ze dit vooral omdat daar geld toch meestal minder boeit... Daarom is het handig als nieuwe users in een topic eerst even de discussie lezen, en niet meteen op de 2e post moeten reageren. | |
leolinedance | donderdag 2 februari 2012 @ 13:15 |
Oke en nu moeten we dié test opeens gaan geloven dan? Je had beter je zomerbanden eronder kunnen laten liggen, dan was je op 2 weken na deze winter veiliger op pad geweest. | |
Metalfreak | donderdag 2 februari 2012 @ 13:16 |
Dat laatste is zeker niet waar. Elke euro die ze kúnnen besparen, zullen ze besparen. Ik denk dat het eerder aan deals met bandenbedrijven ligt waardoor het dus goedkoper is om dit groots in te kopen voor een bepaalde periode. Daarnaast heeft het met aansprakelijkheid te maken (en uiteindelijk dus ook weer om geld). Als namelijk iemand toch iets gebeurt door winterse omstandigheden en de leasemaatschappij heeft nog niet de mogelijkheid geboden om te wisselen, dan kan de leasemaatschappij nog wel eens verantwoordelijk worden gesteld. Overigens worden de kosten van de winterbanden binnen leasecontracten toch uiteindelijk drie keer betaald door de klant, alleen is het zo uitgesmeerd en opgenomen in het totaalbedrag dat je het niet ziet. Dan mogen ze er ook wel eens een klein beetje extra service tegenover zetten. | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 13:27 |
En alle andere testen moeten we ook gewoon geloven dan maar? Het heeft altijd met geloven te maken. Jij gelooft in de 10 graden test van autoweek/autobild en stuff. Ik geloof sinds kort ook in de 2 graden test van de ANWB/ADAC... Totdat ergens een test op papier staat die het tegendeel bewijst. En als die er is, dan heb ik inderdaad poep verkondigd de afgelopen topics, en daar mag je me dan ook op terecht wijzen, maar dat is dan weer achteraf. Al mijn voorgaande posts zijn gebaseerd op mijn huidige kennis. Met de huidige kennis ben ik maar 20 dagen in het nadeel (onveiliger) geweest tegenover 40 in het voordeel (dus veiliger)... [ Bericht 8% gewijzigd door RealBizkit666 op 02-02-2012 13:34:22 ] | |
RealBizkit666 | donderdag 2 februari 2012 @ 13:29 |
Ik bedoelde het niet vanuit de leasemaatschappij, maar vanuit de bandenboer. In de trend van "de maatschappijen betalen toch wel". ![]() | |
PeeJay1980 | donderdag 2 februari 2012 @ 13:31 |
Bij onze leasemaatschappij moet je zelf maar een datum pikken met de bandenboer. Sta je helemaal vrij in. Sommigen rijden dus al in oktober op winterbanden en anderen pas begin december. En voor winterbanden in het contract betalen wij netto zo'n 60 euro per jaar extra. Netjes voor het opslaan en het wisselen vind ik. Eens, maar dat idee heb ik bij onderhoud ook al. Schrijf maar op hoor, de leasemaatschappij betaalt wel. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 15:46 |
Het strooien van zout is zeker ook overdreven en een marketing truuk | |
ZwartmetSuiker | donderdag 2 februari 2012 @ 15:58 |
Kijk eens naar Zwitserland. | |
RichardHammond | donderdag 2 februari 2012 @ 16:28 |
Zwitserland heeft voor een groot gedeelte verwarmd wegdek dus helaas, verder strooien ze daar ook gruis. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 16:47 |
En zijn ze een stuk beter in de weg schoonmaken En zout gebruiken ze niet vaak om smeltwater schoon te houden | |
thumbnail | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:29 |
Ze gebruiken daar split en dat is niet fijn voor je lak. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:45 |
Oh boehoe Alsof pekel, zand en regen wel goed is | |
thumbnail | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:46 |
Dombo. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:54 |
Ik noem dat gewoon een onzin argument | |
PeeJay1980 | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:56 |
De schade van die 3 vallen in het niet vergeleken bij split. Bijzonder valide argument dus. | |
thumbnail | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:57 |
Ik noem jou een dombo. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 10:58 |
Onzin Zie na 10jaar gebruik geen verschil | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:00 |
Van zout heb ik nog nooit een ster in de voorruit gekregen anders... ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:08 |
Van split ook niet. Rij niet zo hard in de bergen. En op de snelweg ligt het niet | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:10 |
Toch vreemd dat de sterren die ik in de voorruit heb gekregen, van een opspattend steentje op de snelweg was. ![]() En je hoeft er echt niet hard voor te rijden. Sowieso, als ik hard er overheen rijd is het onmogelijk om een ster in de voorruit te krijgen van een steentje dat door de auto zelf wordt opgespat. Het zijn namelijk de andere auto's die daar voor zorgen, en dat kan ook al bij 10 km/h... | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:14 |
Ik kom nu al 20jaar in de zwitserse alpen met kerst. En nog nooit 1x schade gehad | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 3 februari 2012 @ 11:58 |
Trotse winterbanden bezitters kunnen nu eindelijk genieten van hun product en zomerband bezitters lekker uitlachen ![]() | |
silenthill | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:03 |
Ik ga straks lekker driften, rondjes draaien, en leuk bochtjes nemen op mijn zomerbanden. Achterwiel aandrijving en motorblokje achterin. ![]() | |
PeeJay1980 | vrijdag 3 februari 2012 @ 12:04 |
Ah, het eigen ervaring argument. Die zal ik even pareren: Ik ken wel 10 mensen die ook in de Alpen zijn geweest en wel schade hebben gehad. BAM!!! | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 13:52 |
Mensen kennen...... | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:34 |
Gruis is wat anders dan steentjes hè. Hier kwam net de eerste mongool al voorbij geschoven, zulke lui moeten ze oppakken en doodschieten voordat ze iemand dood rijden. Wat een malloten. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:40 |
+1 | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:42 |
Juist... ![]() Split = gruis = steentjes... Daar ben ik het mee eens. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:50 |
Zelf wel is in de alpen gereden met sneeuw? Nergens last van Oja, sneeuwkettingen zijn ook een verplichting! | |
Bananenvlaflip | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:51 |
Sneeuwt het eens in Nederland, gaat de discussie over alpenlanden... | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 14:54 |
Sinds wanneer valt een schelp onder gesteente dan? Wat ik daar veelal zie is schelpengruis. Maar goed dat zal dan wel onder de interpretatie vallen. Geen zin om over te discussiëren. Inderdaad, jammer dat mensen dingen beginnen te roepen die niet waar zijn en dat de discussie weer ontspoort. | |
Falco | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:01 |
Hier in het oosten niet! Wat er is gevallen, stelt geen reet voor. Vrijwel alle wegen zien er schoon uit op een enkele parkeerplaats na dan. Wel merk ik nu dat ik ietsjepietsie ruimer door de bochten ga, maar dat geheel terzijde. | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:04 |
Het zit je wel hoog hè. Sommige mensen kunnen maar beter de auto laten staan: http://www.at5.nl/artikel(...)ibberen-door-centrum | |
Mikkie | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:07 |
Whehehe. Daar zit je dan in je wannabe-SUV ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:10 |
Ik denk eerder dat het jullie hoog zat dat je ze al die tijd niet echt nodig had ![]() Nu even een sneeuwbuitje, de komende dagen geen neerslag, dus weer vrolijk de straks weer vrijgemaakte weg op met winter of op zomerbanden ![]() | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:13 |
Ik dacht altijd dat zo'n ding 4x4 was, maar dat is dus ook niet zo. Ook met winterbanden zou het hopeloos zijn. Net alsof mij het wat boeit. Ik deel alleen af en toe mijn ervaringen, iedereen moet zelf maar beslissen of hij/zij het nodig acht om winterbanden te monteren. | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:15 |
Dan hoef jij je door die post dus niet aangesproken te voelen ![]() | |
Falco | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:17 |
Waarom heeft die kerel geen sneeuwkettingen onder zijn auto of geeft ie op zijn minst vol gas. | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 |
Die zijn verboden in Nederland... | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:50 |
maar in veel landen wel al verplicht vandaag van de fitness naar huis door de sneeuw automaat in D + sneeuwstand Winterbandjes en nergens last van zelfs 3 auto's moeten inhalen omdat die 20km/h gaan rijden, en gewoon niet kunnen rijden | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:51 |
We wonen in Nederland nu. Niet in Canada... Ik ga ook zometeen naar huis. Door de sneeuw, automaat in +/- stand (remmen op motor kan dan namelijk eenvoudig) en winterbandjes... ![]() En 2 handen aan het stuur want schakelflippers... ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:54 |
suc6 als je dan voor iemand moet uitwijken in de sneeuw om een weg waar geen strooizout ligt hier geen probleem zonder grip, zeker een probleem | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:54 |
Waar heb je het over... Waarom zou dat bij jou anders zijn dan bij mij? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:55 |
heb jij grip dan? op de sneeuw met zomerbanden? dacht het niet en zeker niet in vergelijking met winterbanden | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:56 |
LEER LEZEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WINTERBANDEN!!!!!!!!!!! Dude...
| |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:57 |
je smiley is verwarrend ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:58 |
Waarschijnlijk omdat jij al de hele tijd dacht dat ik geen winterbanden heb. En omdat ik wist dat jij dat decht. ![]() | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 15:59 |
Nee, maar het is wel gruwelijk vermoeiend dat gezeur telkens tegen elkaar aan, altijd weer die eeuwige clichés. Mensen met winterbanden die menen dat ze wel met 120 door kunnen planken en de mensen met zomerbanden die zeggen dat de mensen met winterbanden gewoon niet kunnen rijden. Zou leuker zijn als iedereen zijn of haar eigen ervaringen deelt en dat er op een leuke manier over gesproken kan worden. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:02 |
LOL maargoed NU heb je dus wel een voordeel met de WB. En het afwachten met erop zetten is gewoon kut Ik ga rijden, naar fitness, ben 2uur weg, loop naar buiten, alles wit ja en dan? sta je dan met je winterbanden in de schuur ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:03 |
ja met winterbanden kan je idd gewoon doorrijden in Frankrijk/Duitsland enz gaan de matrixboren dan ook gewoon op 120km/h, en daar mag je gewoon doorrijden | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:14 |
Ik heb geen van tweeën beweerd. Maar als je er moe van wordt, waarom dan in dit topic lezen/posten? 3-1 dat het in een topic met deze TT nog wel 100 keer terug zal komen. | |
Mikkie | vrijdag 3 februari 2012 @ 16:16 |
Mijn god zeg. Net over een ritje van 15km ruim vijf kwartier gedaan ![]() | |
duidelijkheden | vrijdag 3 februari 2012 @ 19:27 |
Probleem van die man op dat bruggetje is volgens mij dat hij z'n tractioncontrol aan laat staan, waardoor hij geen aanloopje kan nemen, bij gripverlies wordt de boel immers geknepen. Als hij dat uit had gezet, was hij zo boven geweest, getuige alle andere auto's. Verder, geen problemen hier op het winterschoeisel van Dunlop, toch nog blij dat ze er onder zitten ![]() En inderdaad, eindeloze discussie hier, voornamelijk opgestuwd door testosteron.. | |
dester_martijn | vrijdag 3 februari 2012 @ 20:26 |
Ja want het is natuurlijk ook niet voorspeld dat het vandaag gaat sneeuwen..Dan rijd je weg en ga je naar huis op je zomerbanden, kom op zeg, rijden op zomerbanden gaat ook en is bepaald geen rocket sciene. Ik snap dat je je winterbanden wilt verdedigen, maar jij praat alleen maar in jouw straatje. Ik heb met m'n wegende 1400 kg achterwielaandrijver winterbanden, was een makkelijke afweging. Iemand die bijv. 5-10k in het jaar maakt neemt eerder de afweging om geen winterbanden te nemen, is dat zo'n rare gedachte gang? En toch moeten we allebei de weg op met alle vertragingen van dien. Het laat wel zien dat jij een beroerd verkeersinzicht hebt als je zegt dat met 120 km/h moet kunnen doorkarren. Jij zult ook rekenen moeten houden met zomerband rijders en daarop moeten anticiperen. In Frankrijk mag je in de regen maar 110 rijden, dus ik weet niet waar je het over hebt? Matrix borden gaan niet op 50km/h door het weer, maar door het verkeersaanbod op de weg. Van de week mocht er gewoon 120 doorgereden worden in Limburg. Al dat spierballen gelul over winterbanden..we moeten rekening met elkaar houden. Leven en laten leven. [ Bericht 2% gewijzigd door dester_martijn op 03-02-2012 20:32:53 ] | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 3 februari 2012 @ 20:43 |
yes! winterbanden! en 1,5 uur 5 km per uur gereden ![]() | |
RealBizkit666 | vrijdag 3 februari 2012 @ 21:32 |
Gelukkig is de remweg, wat het allerbelangrijkste is in mijn ogen, evenlang met zomerbanden als met winterbanden als het sneeuwt of glad is... ![]() En ja, je zit zo op de 30 km/h, ook als het niet hard rijdt, en ook dan is de remweg gewoon 2 keer zo lang op zomerbanden met dit weer. | |
RichardHammond | vrijdag 3 februari 2012 @ 21:56 |
Ik zeg toch nergens dat jij dat zegt, ik haal een paar clichés aan. De originele OP: Ma.w. dit topic is totaal ontspoort en die offtopic bullshit hoort niet in dit topic thuis. Open dan met zijn allen een ander topic waar het uitgevochten kan worden. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 22:07 |
De voorspelling was niet zo wat er uiteindelijk gevallen is En ja, matrixborden daar en in DUI gaan wel op 120 als het gaat sneeuwen. De weg was zelfs zga leeg En ja je kan met ABS, ESP, TV en winterbanden gewoon 120 rijden Het verkeer wat langszamer gaat rijden moet gewoon rechts blijven rijden Ik haal vandaag ook iedereen gewoon in die krampachtig 30 gaat rijden waar je 50 mag Pleurt op zenuwrijders ![]() | |
dester_martijn | vrijdag 3 februari 2012 @ 22:47 |
Jij je zin, we zagen idd niet aankomen dat we nu toch echt onze wintersloffen moesten monteren.. Frankrijk gaan ze zeker niet op 130 en in Duitsland zijn winterbanden verplicht dus elke vergelijking met NL slaat kant nog wal zeker als je zegt dat de wegen daar leeg zijn. Nogmaals je kan alle veiligheidssystemen van de wereld hebben, maar niet iedereen heeft die luxe en toch bevindt die zich op dezelfde weg en die zullen zeker niet oppleuren. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 23:00 |
Idd gaan ze niet op 130, dat zeg ik ook niet ![]() En ja. Ik wil en kan gewoon normaal doorrijden. Dat is ook de bedoeling Ik haat automobilisten die 30 gaan rijden als dat niet nodig is | |
OEM | vrijdag 3 februari 2012 @ 23:46 |
De bedoeling is dat je je aanpast aan de omstandigheden: niet alleen aan het weer, maar ook aan het verkeer om je heen. Dwangmatig vmax rijden omdat je winterbanden hebt, is verre van de bedoeling. | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 3 februari 2012 @ 23:55 |
Dit is onvermijdelijk zodra het over winter of zomerbanden gaat, krijg je hier nu eenmaal zo een patat vs friet discussie. Wat mezelf betreft, ik ben vrolijk ingehaakt en ik zie er niks nadeligs in. | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 05:52 |
Tja waarom ook inhoudelijk reageren als het niet ook niet inhoudelijk kan he. Je weet niet waarover je lult want de maximumsnelheid in Frankrijk is 130. Bij regen is dat 110, bij sneeuw, volgens jou 120? Ik ben vorig jaar 2 keer in winterse omstandigheden naar Lyon gereden. Maximum snelheid was, waar mogelijk, 110, afhangend van het verkeersaanbod. Hier gaat de discussie verder niet over. Realbizzkit666 kwam met een test dat 65% licht voordeel winterband heeft en 33% licht voordeel zomerband band heeft deze test. 2% extreem voordeel winterbanden. Voor mij is de afweging makkelijk; winterbanden. Iemand die maar 5 of 10k maakt of een gezin die elk dubbeltje om moet draaien is een ander verhaal. Jij maakt de denkfout dat jou niets kan overkomen. Je hebt ook te maken met mede automobilisten, die gaan niet altijd netjes rechts rijden of de max snelheid rijden. Logisch, dat voelt niet veilig en dat blijf je houden zolang winterbanden niet verplicht worden. Ik wil het hier ook bij houden, we verschillen denk ik te veel in denk niveau. | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 05:53 |
[ Bericht 56% gewijzigd door dester_martijn op 04-02-2012 05:54:11 (excuus, dubbel post) ] | |
RealBizkit666 | zaterdag 4 februari 2012 @ 08:45 |
@dester: Hoezo zou ik denken dat mij niets kan overkomen? Dat zie je mij nergens zeggen... Met winterbanden vergroot je alleen je veiligheidsmarge. Ik ben iemand die gewoon met de rest mee rijdt dan en niet perse vmax moet rijden. Aan die mensen heb ik ook een hekel. Het is geen wondermiddel maar een hulpmiddel. ![]() Voor mensen die max 10k kilometers per jaar rijden hebben ze all-seasons op de markt. Het compromis om niet te hoeven wisselen. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:06 |
Dacht dat Lyon niet in de Alpen lag Of wel? | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:07 |
Misschien wekte ik de suggestie dat ik jou bedoelde, maar ik bedoelde de gequote user. Door het topic heen, jij dus realbizkitt, maak jij duidelijk dat winterbanden zeer nuttig zijn in Nederland, maar zeker niet zaligmakend. Het niet aanpassen aan de omstandigheden en medeweggebruikers is zo stuitend | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:09 |
En wat dan doen als je iemand tegenkomt op een rechte weg die 30 rijd? Er voor 5km erachteraan blijven rijden?? Neuh Knippertje aan, sturen, gas erbij en dan er langs en 50 rijden als er niemand voor je rijd | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:23 |
Kijk: Rijkswaterstaat heeft zaterdagochtend besloten de maximumsnelheid op een aantal trajecten te verlagen. (nu.nl) Vanaf nu pas is het nodig | |
thumbnail | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:27 |
Bla bla bla bla. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:36 |
Allemaal in NL verplicht aan de winterbanden, slipcursus en training in de sneeuw | |
Mikkie | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:39 |
Met dat gas erbij moet je alleen even uitkijken als je over dat blubberspoor op 't midden van de weg rijdt, daar kun je je nog in vergissen. Maar verder lekker doorkarren inderdaad! | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:47 |
Dit. | |
thumbnail | zaterdag 4 februari 2012 @ 09:51 |
Alleen de mensen zoals jij, met gebrek aan inzicht. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 10:17 |
Hier nog geen blubber. Maar gewoon stuur vasthouden Op de fiets is het meer irritant | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 10:19 |
Welk inzicht Heb jij ooit een duitser of zwitser in de bergen anders zien rijden met zo'n klein miezerbeetje sneeuw? Die knallen gewoon met 80 de berghelling op Andere malloten moet gewoon de weg niet op | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 10:38 |
Duitsers en Zwitsers die nauwelijks in de sneeuw rijden, rijden net zo als de Nederlanders hier die nauwelijks in de sneeuw rijden. | |
Mikkie | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:11 |
Mja, ligt ook aan de aandrijving. Ik rij meestal met stabiliteitssystemen e.d. uit in dit weer, juist zodat je overal goed weg komt. Ging vorig jaar eens vlot over zo'n blubberspoor met het gas erop, toen wilde m'n RWD wel even dwars gaan ![]() | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:24 |
Estolan, Zwitsers en Duitsers rijden 4 maanden in de sneeuw, dus er is geen elke vergelijking. Nee, Lyon ligt niet in de Alpen, lees de tekst eens terug en dan lees je dat ik daar was met winterse omstandigheden. Ik zeg niet dat je 5 km moet wachten achter een langzaam rijdende auto's alleen bewoordingen als malloten en idioten zegt meer over jou dan over die weggebruikers. Slipcurcus en training in de sneeuw, laat me niet lachen, voor die paar dagen in de sneeuw. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 11:30 |
Net rondje woonwijk gedaan Starten, winterstand aan op automaatbak. Gas en nergens grip verlies, je merkt niet eens dat er sneeuw ligt | |
gateway | zaterdag 4 februari 2012 @ 12:20 |
automaat.... Mjah in een handbak is dat iets minder handig. Maargoed, glad is het niet echt. gewoon je rijstijl erop aanpassen. Ben overigens wel blij dat ik gister niet een een file stond van 30+ kilometers! | |
RealBizkit666 | zaterdag 4 februari 2012 @ 13:56 |
Nu ik het nog eens lees, snap ik wat je bedoeld. Estolan ziet de winterbanden inderdaad als wonderbanden. Met sneeuw is de remweg van een winterband nog steeds 2 keer zo lang dan op het droge. Hopen dat hij geen ongelukken veroorzaakt waar anderen de dupe van worden. ![]() En tot stilstand komen blijft belangrijker dan het hard kunnen rijden... | |
fathank | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:04 |
Volgende keer de optie 4x4 toch maar aanvinken. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 4 februari 2012 @ 14:06 |
Goh nergens last van gehad vandaar met mijn zomerbanden, RWD, handbak, zware grote auto en oldtimer. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:06 |
ja en de remweg is een stuk korter dan met zomerbanden, en mijn ABS helpt ook mee en daarnaast, nu 11jaar rijbewijs, meer dan 250.000km gereden nog geen enkel keer schade gereden en hard rijden? wie heeft het daar over dan? tot vanochtend was de snelheid gewoon 30/50/80/100/120/130 en daarna aangepaste snelheden [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 18:07:29 ] | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:13 |
Op modder, gravel, sneeuw, etc werkt ABS eerder tegen. Mr. Invincible at the wheel. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:14 |
wat een onzin, hij doseerd het remmen, wat dus op nat/glad wegdek moet Vroegah zonder al die luxe gleed hij gewoon door, nu niet meer zo en nee kan gewoon normaal rijden Nu toch ook, rechte weg, gas geven tot 50km/h. Handen van het stuur, ogen dicht. en GOH wat gebeurd er HIJ RIJDT RECHTDOOR!!!! aaaahhhhhhh NOOOOOOOOOOOO [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 18:16:02 ] | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:18 |
Lees je eens in over hoe ABS werkt. En aangezien je minimaal 29 bent: ga je eens gedragen naar je leeftijd. Je komt een beetje puberaal cq infantiel over. | |
RealBizkit666 | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:34 |
Laat ABS nu net tegen werken om de remweg te verkorten... ABS zorgt ervoor dat jet kunt uitwijken, niet dat je eerder tot stilstand komt. Aangezien je die basiskennis al niet weet, zegt dit dat je teveel vertrouwd op je complete alfabet aan hulpmiddelen in je auto. Ik heb ook nog geen enkele schade, en dat met 300k kilometer en 10 jaar rijbewijs, maar dat zegt totaal niets over mijn rijkunsten, misschien dat de rest van het verkeer altijd goed op mij let... | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:43 |
anti blokkeer systeem? zegt meer over het niet blokkeren van de remmen, en zodoende zorgt dat je niet gaan glijden zet jij maar een test uit met / zonder abs regen droog sneeuw met / zonder winterbanden Ik gok dat Met winterbanden + ABS de remweg korter is dan alles erboven [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 18:45:01 ] | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:53 |
Jammer dat sneeuw geen vaste ondergrond is. Daar kan ABS niet zo heel goed mee omgaan... Maar dat wist je vast wel met je 250k ervaring (hoeveel op sneeuw daarvan?) | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:53 |
Oja, en TC helpt ook als het glad is. Ook iets wat beter is dan niet hebben | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:54 |
Ik merk wel degelijk verschil Vol op de rem, abs gaat aan, en sta zo stil Oude civic, die gleed maar door | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:54 |
Elke winter met kerst in de alpen | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:55 |
Ah, 2x 10 kilometer dus. Dorpje in, dorpje uit. 20km per jaar dus? Een ware Colin McRae ben je al. Hoe meer je op hem lijkt, hoe beter. | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:59 |
Dan zuig jij nog maar eens uit je duim. Abs maakt je auto bestuurbaarder dan blokkerende wielen, maar dat zegt niets over de remafstand en ja in de sneeuw is dat langer. | |
OEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:00 |
Ja maar, ja maar, mijn nieuwe lease-auto met ABS remt beter dan mijn 20 jaar oude civic zonder ABS? Dat moet dan wel door de ABS komen... ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:14 |
Tuurlijk Wat dacht je van de reis a. 2000km retour. Waarvan vaak groot deel door de sneeuw (ardennen) | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:14 |
Langer dan wat | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:16 |
Uhm ik rij geen lease, heb een citroen xsara uit 2000, mijn civic kwam uit 1990 en mijn nissan 200sx die ik had uit 1991 | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:19 |
Jij bent wel wat vergeetachtig of je hebt een grote fantasie. Je rijdt 2000 km naar de alpen, maar je weet niet eens dat er niet harder gereden mag worden dan 110 in Frankrijk? En ik heb geen zin om verder op het abs verhaal in te gaan, je lult er toch omheen. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:20 |
Ja de auto van mijn pa ja, dat staat er ook ergens voor | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:22 |
Frankrijk is gewoon 130 hoor Alleen bij regen of dichte mist Ga jij maar snacht 100/110 rijden Dan komwn de vrachtwagens je links inhalen | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:28 |
Ja net zoals een punt achter de zin. Verder heb ik geen zin meer in deze discussie. Mensen wanen zich veiliger, want jij hebt de luxe(! ![]() Ik ga verder niet op het 130 verhaal in, want je weet totaal niet waar je het over hebt. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:30 |
Klagen over dat ik geen return klik op m'n iphone na in zin ........ En roekeloos rijden door "luxe" zijn 2 verschillende dingen | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:31 |
Dus stel Je rijdt op de weg, het sneeuwt, je rijdt voorop, je rijdt 50km/h, je ziet politie Krijg je dan een bekeuring? Lijkt me van niet | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 19:47 |
Roekeloos rijden is roekeloos rijden en juist door de luxe heb je vaak geen benul van de gevolgen. En luxe, luxe, veel moderne auto's zijn op z'n minst uitgerust met tractie control en abs. Je tweede reactie is nou net het stukje dat jij niet wilt begrijpen, maakt niet uit even goede vrienden, maar getuige niet van veel intelligentie. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 20:10 |
want, ik houd mij toch gewoon aan de regels, sterker nog, ik ga tenminste voorbereid de weg op, en de meeste Nederlanders doen dat al niet eens die moeten ze is bekeuren ![]() | |
RealBizkit666 | zaterdag 4 februari 2012 @ 20:35 |
http://m.goeievraag.nl/vraag/30204?from=www ABS is zwaar nadelig in de sneeuw, Google zelf maar anders of kijk of YouTube, we gaan niet alles voorkauwen... Het anti blokkeer systeem zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren, niet je remmen. En dat iets mag, 120 rijden als het sneeuwt, wil niet zeggen dat het moet... Maar je bent een leuke troll geweest, het was erg amusant met je. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 20:39 |
Estolan kan gewoon zo hard rijden als hij wil, want hij heeft winterbanden, ABS, TCS, airbags, en een gigantische plaat voor zijn harses; hem kan niks gebeuren ![]() En wat eigenlijk nog het meest triest is?? Er rijden er nog een paar duizend van rond die minstens net zo kortzichtig zijn ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 20:55 |
Uhm remmen, wielen, zelfde ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 20:56 |
Sure Alsof jij je niet irriteerd als ieman 30 voor je rijdt als het niet nodig is | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 21:15 |
Bepaal jij of dat 'nodig' is? Die mensen voor jou hebben misschien meer de intentie om heel thuis te komen als jij, misschien zitten er wel mensen tussen die wél weten hoe ze moeten rijden bij gladheid, of die misschien geen winterbandjes, ABS en TCS hebben omdat ze dat niet kunnen betalen. Ooit wel eens over nagedacht dat misschien niet iedereen zo'n 'geweldige' bestuurder is als jij? K.o.r.t.z.i.c.h.t.i.g.. zoals ik al zei.. ![]() | |
Gokhan03 | zaterdag 4 februari 2012 @ 21:22 |
Nou op een lege terrein sta waarschijnlijk wel sneller stil met ABS zoals je vertelt. Op de autoweg heb ik toch liever ABS omdat die nog de moeite doet om je auto recht te houden dmv het blokkerende wiel te deblokkeren. Als je zonder ABS zou remmen dan blokkeren beide remmen. Dan heeft je auto wel de neiging om uit te wijken doordat simpelweg beide wielen geblokkeerd zijn en dat is nou net wat je niet wilt. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 21:45 |
Nee dat is onvoorbereid de weg op gaan. Iets wat de ANWB niet aanraadt, en die melden ook dat je dan beter thuis kan blijven | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 21:45 |
Pro ABS | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 21:58 |
Onvoorbereid? Zonder koek en zoopie of zonder deken? Winterbanden kan het niet zijn want die zijn niet verplicht..ik raad jou dan ook niet aan om de weg op te gaan zonder een curcus hoe om te gaan met andere weggebruikers. Ff om op jouw niveau te blijven. Al bereid ik me zo goed voor, we hebben te maken met allerlei soorten bestuurders. Deal with it. En nee ik vind het het niet fijn om achter iemand te zitten die 30 rijd. Ik gun hem echter wel de veiligheid door wat meer afstand te nemen en als de mogelijkheid er is haal ik gecontroleerd in. Types als jij denken aan hun eigen winterbanden, esp en wat jouw geweldige xsara niet heeft. En rekening houden met elkaar ho maar.. Helaas zit het wegennet idd voor met dit soort nobodys. Gokhan, je remweg is langer in de sneeuw, daarom is het soms beter uit te zetten. Niemand betwist het nut van abs. [ Bericht 5% gewijzigd door dester_martijn op 04-02-2012 22:06:07 ] | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:13 |
Nee, dat zijn mensen die zichzelf of hun auto niet overschatten; iets wat jij nog een keertje moet gaan ondervinden. En zoals eerder gezegd, hoop ik voor je mede weggebruikers dat het een eenzijdig ongeval wordt, en je niemand tot last bent met je leercurve, de file die je veroorzaakt is een kleine prijs die betaald moet worden om de weg weer wat veiliger te maken ![]() komt tijd, komt boem, laten we maar zeggen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:16 |
WHAHAHAHAAHHAHAHAHHA oja WHAHAHAHAH | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:17 |
Ik hoop van harte dat je de dag erna ook nog lacht, en tevens dat je vent genoeg bent om het daarna nog even te posten hier ![]() | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:35 |
Kijken of je nog steeds zo'n grote bek hebt als je een moeder met kinderen aanrijd, die liever wel met de weersomstandigheden rekeninghoud. Helaas leert men door schaadt en schande. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:53 |
Waar heb je het over Ik rijd gewoon de toegestane snelheid wanneer dat kan En als ik kan inhalen doe ik dat ook Meer niet | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:53 |
Oehhhhaaahhhhooooh Waar heb je het over | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:58 |
Ben je leesblind, of zit die stelconplaat in de weg? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:05 |
Omdat men er vanuit gaat dat ik een aso rijder ben wegens het feit dan 30 in een 50 zone niet nodig is. Mits je goed voorbereid de weg op gaat En winterbanden helpt hierbij Nee nog geen verplichting, maar een verstandige keuze is het wel En zo duur is het nou ook weer niet in verhouding met andere banden | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:15 |
Nee, 30 in een 50 zone hoeft niet onveilig te zijn. Je gunt andere mensen niet het recht om 30 te rijden, die wel inzien dat ondanks winterbanden voorzichtigheid geboden. Winterbandverichting voor die 2 weken sneeuw, de enige omstandigheid dat winterbanden zwaar in het voordeel is? Laat me niet lachen zeg.. Zoals SD zegt, er rijden nog duizenden van die debielen rond zoals jij, enige debiele op de weg zijn fguren zoals jij. | |
Sounddragon | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:33 |
30 binnen de kom als het glad is, is ook niet gevaarlijk, degene die er dan zo nodig nog even voorbij moet, DIE is gevaarlijk, en dan maakt het imho geen kont uit of je wel of geen winterbanden hebt; het is gewoon een onnodig risico, want ondanks je winterrubber en ABS, moet je nog steeds 1000 - 1500 kilo tot stilstand gaan brengen als er ergens iets gebeurt, en dat duurt gewoon enkele keren langer als normaal. Dat heet onnodige gevaarzetting veroorzaken en is zelfs strafbaar. Maargoed, ik ga de troll niet langer nootjes toewerpen, beetje zonde van mijn tijd eigenlijk; hij gaat het inmiddels gewoon uit principe natuurlijk niet meer snappen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:35 |
Dus jij haalt normaal bij droog weer iemand zeker nooit is in die 50 rijd maar jij hebt haast | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:36 |
Stelletje MORAALRIDDERS!!!!! | |
#ANONIEM | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:37 |
Same shit different day Bij zware regen of sneeuw zie je gelijk wie er niet achter het stuur moeten gaan Of dit in NL is of de Alpen Allemaal ZONDAGSRIJDERS... | |
dester_martijn | zaterdag 4 februari 2012 @ 23:52 |
Lees je tekst van 3 berichten eens terug en probeer het dan opnieuw. Vreemd, ik zie met regen en sneeuw de weggebruikers hetzelfde rijden als ik en iedereen eigenlijk. Behoudens een paar lease wagens en petjes. Jij behoort niet tot de eerste (alhoewel je je dadelijk weer kan bedenken) dus zul jij wel met een petje rond rijden. Verder hap ik niet meer naar jou, jij komt jezelf nog weleens tegen ventje | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 00:02 |
Ik heb het over de worst cases op de weg Nee ik rij heel normaal en rustig. En snap niet waarom mensen dan panieketig gaan rijden. Alsof een auto ineens anders gaat rijden En Ik rijd A. Prive met mijn eigen auto B. ook erg veel in de lease auto van mijn pa B rijdt beter dan A Beide winterbanden Beide ABS B is wat luxer dan A B krachtiger, zwaarder en groter dan A maar rij er hetzelfde in | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 00:03 |
En ventje? Je kent mij niet eens | |
Sounddragon | zondag 5 februari 2012 @ 00:10 |
Nou, na het doorlezen van de laatste paar pagina's met getroll, krijgen we best een heel aardig beeld ben ik bang ![]() ventje ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 07:01 |
Kansloos topic Gaat over winterbanden en een hoop mensen die vinden dat het marketing is | |
Mattt | zondag 5 februari 2012 @ 11:31 |
Noem winterbanden gewoon sneeuwbanden. In sneeuw presteren ze beter. Met gewoon koud weer maakt het geen fuck uit of je zomer of winter band hebt. | |
FkTwkGs2012 | zondag 5 februari 2012 @ 11:33 |
vroeger heetten ze ook sneeuwbanden maar winterbanden is marketing technisch handiger. ![]() | |
Mattt | zondag 5 februari 2012 @ 11:34 |
Ah, dat wist ik niet ![]() | |
FkTwkGs2012 | zondag 5 februari 2012 @ 11:34 |
http://www.autorij-instructie.nl/?p=373 | |
RealBizkit666 | zondag 5 februari 2012 @ 12:58 |
Het maakt een heel klein beetje uit, maar niet merkbaar voor de normale bestuurder. Voor de meeste mensen geldt dat ze er uit voorzorg onder liggen. Als het dan sneeuwt in de wintermaanden, dan heb je echt voordeel want je bent dan meestal niet meer in de gelegenheid om even snel te wisselen (als je op het werk bent bijvoorbeeld). Ook het alfabet aan hulpmiddelen in de auto zijn voorzorgsmaatregelen, je hoopt ze nooit nodig te hebben. Puur om het risico op een ongeluk (met zwaar letsel) te verminderen. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 15:44 |
handig artikel zeker als hij al 3 jaar oud is | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 15:45 |
genoeg testen op youtube te vinden die anders laten zien of is dat marketing technisch in elkaar gezet, en is het "net alsof" | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 15:52 |
vaak zet men ze er al eerder onder, het sneeuwt immers elk jaar hier wel. Vroegah begin maart, de afgelopen 2 winters al in nov/dec, en dit jaar in jan. Conclusie, je kan niet voorspellen wat er gaat vallen en wanneer. In de Alpen kunnen ze dat beter inschatten dan in NL ( Vb. Afgelopen nieuwjaars week was de voorspelling dat het in de Zwitserse Alpen om 11.00uur zou gaan sneeuwen op 1200m hoogte. De sneeuw kwam om 10.55, zo precies kunnen wij in NL niet ) Alle electronica in je auto ( ABS/ESP/TC ... ) gebruik je juist onder deze omstandigheden. In combinatie met winterbanden ( meer grip ) zou je vanuit stilstand makkelijker weg kunnen rijden met TC aan, zou je makkelijker door een bocht kunnen komen door ESP en zou de remweg ook gunstiger zijn me ABS, in verhouding tot een auto zonder alle luxes & winterbanden zou je daardoor dus makkelijker de normale snelheid aan kunnen houden De electonische luxes merk je het meest op de snelweg. Situatie: 3 baans snelweg waar 130km/h gereden mag worden ( of geen snelheidsbeperking ) sneeuw op wegdek en matrixboren staan op 120km/h Als je dan van baan gaat wisselen en je moet door zo'n ijs/blubber/sneeuw rand heen, merk je dat dat je ABS/ESP/TC ook ingrijpt om op die manier te zorgen dat jij gewoon met 2 handen aan het stuur makkelijk van baan kan wisselen, zonder dat je de controle verliest Ook dit is op genoeg youtube filmpjes gezien in testen Het ultieme is uiteraard een AWD met alle luxes erop en winterbanden, dan heb je al helemaal geen last van sneeuw/ijs/extreme temperaturen | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 15:58 |
Dus jij rijdt in deze omstandigheden continu op het randje van wat je auto aan kan? ESP die constant bezig is om je op de weg te houden? Man, jij bent echt serieus debiel bezig. | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:03 |
Nee ik reed ( in die situatie ) gewoon met het verkeer mee. Duiste snelweg, richting Zwitserland, overdag in de sneeuw ( het sneeuwde ook ), en het was niet erg druk en dat ESP & TC aan slaat heeft niks met op het randje te maken, die zorgen ervoor dat er niks gebeurd. Het is gevaarlijker als men ineens besluit langszaam te gaan rijden, of stil te staan ( wat ook laatst op youtube stond, dat men ineens besloot stil te gaan staan, en er rijdend verkeer aankwam ) | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:07 |
Ah, en als ESP je roekeloze rijgedrag niet meer kan corrigeren, wat dan? Grijpt dan ESP-2 in? Of denk je dat ESP de natuurwetten voor je verandert? | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:07 |
die bedoel ik | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:09 |
Wat is er waaruit jij leest dat het roekeloos rijgedrag is dan? het is rechtdoor, en ESP/TC grijpt in omdat je door een sneeuwrand heen moet, meer niet. Je zal dat minder snel doen met een auto die het niet heeft. Stuurbekrachtiging is ook iets wat dan gunstiger is, dan geen hebben | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:09 |
Wat wil je hier mee aantonen? Dat de twee opgepakt dienen te worden voor roekeloos rijgedrag? | |
leolinedance | zondag 5 februari 2012 @ 16:09 |
kansloos topic geworden, jammer. | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:11 |
dat dit typisch een situatie is, waaruit een deel van de mensen besluit dat "zij" het teveel risco vinden, en dat het deel wat er achter zit, dit niet weet en gewoon normaal blijft rijden, en ineens een opstopping tegen komt Dit is dus een geval van, wie is er hier dan slim bezig? De mensen die stil gaan staan op een snelweg waar sneeuw ligt? of De mensen die normaal door rijden en zorgen dat ze gecontroleerd achter het stuur zitten | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:13 |
Ik zie hier alleen een evo en een truck die veels te hard rijden. - Slecht zicht, - Omstandigheden waarbij je langzaam verkeer kunt verwachten - Omstandigheden waarbij je meer ongelukken en dus files kunt verwachten. Must... drive ... vmax... | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:21 |
dan zie jij meer dan er wordt laten zien Jij verwacht op de A4 toch ook niet dat er ineens iedereen stil staat, als daar geen aanleiding voor is? En dat geouwehoer van vmax rijden, slaat ook kant nog wal Wat leer je in je rijlessen??? Juist met de stroming mee rijden onder slechtere omstandigheden meer afstand houden maar stilstaan op de snelweg? Dat is zelfs verboden | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:25 |
Conclusie: AWD > FWD > RWD Winterbanden > Zomerbanden Electonische luxes > Geen electronische luxes Dit allemaal bij temperaturen onder de 7graden, bij sneeuw en ijzel En omdat het elk jaat sneeuwt, en de gem. temp vaak onder de 7graden is, zijn winterbanden gunstiger. En daarom zie je steeds meer leasewagens luxer worden, en hebben die ook in het algemeen winterbanden zodat de schadepost laag blijft, en zo maximaal rendement halen uit het leasecontract | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:28 |
![]() Veel plezier achteraan in een kettingbotsing. Die gaat nog wel een keer komen. | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:29 |
hoezo dat dan? A. als het sneeuwt en het is niet noodzakelijk van huis te gaan, blijf ik lekker thuis B. Onderweg naar wintersport rij ik vaak ook snachts, lekker rustig C. Alsof jij zo netjes rijdt, en altijd aan de regels houdt | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:36 |
Deze opmerking geeft duidelijk aan dat je te veel aannames doet in het verkeer. | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:38 |
Welke aanname is er dan als er geen meldingen zijn van files/problemen en dat er geen matrixborden aan staan? Heb jij wel is in Duitsland op de snelweg gereden in de winter met sneeuw?? | |
OEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:52 |
Ok, je bent onder het minimale intelligentieniveau gezakt om nog mee te discussieren. | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 16:54 |
sorry, IQ van 120 hier, kan er niks aan doen dat men hier ervan uitgaat dat ik vmax rij, wat ik nergens zeg, dat is pas laag | |
RealBizkit666 | zondag 5 februari 2012 @ 18:36 |
Kom op zeg... Je bent echt te debiel voor woorden... De ESP/TC grijpt in omdat je grip verlies hebt. Als je dat continue hebt, betekent het constante grip verlies. Op het moment dat ESP/TC het niet meer kan corrigeren dan hang je. Op het moment dat die dingen continue aan het corrigeren zijn, is dit een teken dat je rustiger aan moet doen. Ook rechtdoor. Als er namelijk op een bepaald moment het ene wiel meer grip heeft dan het andere omdat het niet meer gecorrigeerd wordt, dan ga je gewoon links of rechts af terwijl dat niet de bedoeling is op een rechte weg. Dat ik er überhaupt nog op in ga. Maar ik kon het niet laten helaas. Ik hoop je nooit tegen te komen onderweg, en als dat wel zo is, dan hoop ik dat het de vangrail of een boom wordt die je ramt met je uber electronica, en niet mijn auto... | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 18:43 |
Alsof je ESP en TC continu aan staat onder het rijden???? | |
#ANONIEM | zondag 5 februari 2012 @ 18:46 |
Ps. Denk dat menig wintersporter zo rijdt, weet het bijna wel zeker Die luxes zijn voor de zekerheid. Niet om dan anders te gaan rijden. Dat een systeem ingrijpt heeft niks met de rijdtijl te maken noch dat er iets gevaarlijks is. | |
D0808 | zondag 5 februari 2012 @ 22:23 |
Ben ff. door je postings heengelopen en kom tot de conclusie dat je, je eigen postings niet snapt (of vergeet). Dus volgende maar even voor je aangepast:
| |
silenthill | zondag 5 februari 2012 @ 23:51 |
Ik dacht dat dit topic over winterbanden ging? Hoop mensen weten niet eens wat bijvoorbeeld ABS inhoudt. Het is niet alleen om je remweg te verkorten, maar juist, dat je nog kunt uitwijken en de bijvoorbeeld de vluchtstrook op kan sturen i.p.v. dat je hem alsnog in je voorganger ramt. Je gaat er zelf niet automatisch beter door rijden, dat moet je toch echt zelf doen. ESP is heel erg leuk, maar is die het niet meer kan corigeren, dan heb je echt een probleem. Paar jaar terug ook zo'n beterweter die als enige met zo'n 100 km over de linkerbaanreed, terwijl de rest zo'n 70km deed op de rechterbaan. Die ging mooi in de rondte met zijn nieuwe luxe bak. Daar ga je met je electrische snufjes. Ooit in een oude auto onderstuur en overstuur goed kunnen corrigeren? Ooit in een MR 1600 met middenmotor en blok achterin ideale gewichtverdeling, kunnen corrigeren terwijl ie uitbrak? Ik wel, en daar wil ik mee duidelijk maken dat dat allemaal auto's waren zonder hulpmiddelen. ( Dit natuurlijk midden in de nacht gedaan, zonder ander verkeer, voor de moraalridders onder ons ![]() Maar Estolan, ik hoop echt voor jou dat je niemand in de kreukels rijd, want dan praat je wel anders... Goed nu weer over winterbanden. Ik heb ze niet. 2 auto's voorwiel en achterwiel aandrijving met 8 mm profiel A merk zomerbanden. Altijd nog beter de die 1000den mensen met 2dehands winterbanden met 4mm profiel, want daar heb je helemaal geen ruk aan. | |
blup | maandag 6 februari 2012 @ 11:51 |
Je snapt er echt geen drol van. In een vrachtwagen merk je dat mooi, je voelt niets aan je stuur aan ijs/blubber/sneeuw sporen op de weg, je plet het allemaal, dat je het niet voelt wil niet zeggen dat het er niet is. Daar zit ook ABS/ESP en weet ik veel wat op.. Toch ben ik in de monsterblizzard van vorig jaar 1x tegen de stoep aan geschoven en 1x bijna tegen me voorligger aangegleden. Zo heb je de hele dag nergens last van en zo uit het niets begin je te glijden. Het enige wat je hoort is een kansloos ABS systeem waar plots een machinegeweer geluid uit komt. Er is geen enkel systeem die dat stopt. (Zie bijvoorbeeld die kamikaze polen die volle bak 90 door de sneeuwblubber rijden op de snelweg waar de rest, rechts, rustig 50/60 rijdt..) ABS/ESP/TC doet er helemaal niets bij gladheid. | |
thumbnail | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:21 |
4 wheel drive? Maar ook beter dan al die mensen die nieuwe A merk winterbanden hebben? | |
RealBizkit666 | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:56 |
http://www.consumentenbon(...)anden-niet-oprijden/ Een winterband blijft met 4mm profiel altijd superieur in de sneeuw ten opzichte van een zomerband. Het is namelijk niet het profiel wat een winterband zo speciaal maakt, maar de extra ribbels in het loopvlak met name. | |
fathank | dinsdag 7 februari 2012 @ 13:36 |
ESP en traction control heb je juist geen kont aan. Grijpt over het algemeen veel te vroeg in. 4WD met een fatsoenlijk setje banden, meer heb je neit nodig. | |
Pikkebaas | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:52 |
Niet helemaal. Met normaal wegrijden heb ik met 4WD geen enkel probleem. Met volgas wegrijden krijg ik toch wat vierwielspin en dat is best grappig. Met remmen heb ik dezelfde problemen als een normale auto. Glijdt net zo makkelijk door. | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:58 |
ik dacht altijd het soort rubber ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 7 februari 2012 @ 22:02 |
Liever iemand met Michelin zomerbanden dan met Tokoyokohaka winterbanden. | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 7 februari 2012 @ 22:04 |
liever iemand met wat voor banden dan ook die niet denkt dat ie keihard iedereen voorbij kan rijden omdat winterbanden, dan een mislukte klapjosti in een leasebak die de rest van de weggebruikers in gevaar brengt. | |
RealBizkit666 | dinsdag 7 februari 2012 @ 22:26 |
Het rubber zorgt ervoor dat de winterband soepel blijft bij koude temperatuur, maar dat zorgt niet direct voor de extra grip. | |
fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 09:10 |
Ik kan wel moeilijk hard uitacceleren met 4WD ingeschakeld. in RWD hoef ik dat neit te proberen, sta ik gelijk achterstevoren. | |
machtpen | woensdag 8 februari 2012 @ 09:22 |
Dan ben je totaal ongeschikt als chauffeur. | |
fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 09:27 |
Op basis waarvan? | |
Gokhan03 | woensdag 8 februari 2012 @ 09:52 |
Dit dus. | |
fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 10:01 |
Dicht. |