Alleen het schillen kost veel meer tijd dan bij aardappelsquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk nog gemakkelijker dan aardappels koken.
Wel leuker om te zien voor jou, toch? Als ik terug denk aan die Javaanse vrouwen die met zo een stok de rijst slaan in een soort stamperquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Alleen het schillen kost veel meer tijd dan bij aardappels
waarom niet. Als je je kerel zoent krijg je toch ook zijn speeksel in je mond?quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:32 schreef littledrummergirl het volgende:
mensen die uit het bakje eten ( kwark ofzo) en het daarna weer terug zetten in de koelkast. no way dat ik er dan nog uit wil eten![]()
Erg herkenbaar, zo is mijn vriend ook.quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:34 schreef Selestha het volgende:
[..]
-Mensen die té makkelijk zijn met eten.. ja dat kan ook.
''Wat wil je eten?''
''Doe maar iets. Als het maar eetbaar is''
*Schuift al het eten naar binnen*
''Vond je het lekker?''
''Als het niet te vreten was had ik dat wel gezegd''
En dat áltijd..Meestal zegt ie ook gewoon niets.
Ik hoor van anderen dat ik goed kan koken, dus daar ligt het niet aan.. Maar mn vriend houdt niet van eten.
niet pas drie dagen laterquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:44 schreef The_Hives het volgende:
[..]
waarom niet. Als je je kerel zoent krijg je toch ook zijn speeksel in je mond?
Sterker nog, heb een tijdje wat gehad die vrijwel niets luste, na een paar weken had ik er echt genoeg vanquote:Op woensdag 15 februari 2012 19:10 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk niet dat ik zou kunnen leven met iemand die niet van eten houdt.
Ja, een ex van mij was nog erger. Die at alleen gebakken aardappels of patat, vlees, chicken burgers en soms babi pangang. Zijn vader kookte altijd 3x per week nasi goreng. En zo aten ze daar thuis altijd. Daar werd ik wel eens moedeloos van.quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sterker nog, heb een tijdje wat gehad die vrijwel niets luste, na een paar weken had ik er echt genoeg van
Tsja ik kan er wel tegen, want hij protesteert ook niet bij wat ik ook voorzet.. Hij eet wel ongeveer alles. Dat is na een ex die niets lustte wel een verbetering.quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:10 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk niet dat ik zou kunnen leven met iemand die niet van eten houdt.
Hoeveel kilo was die gast ?quote:Op woensdag 15 februari 2012 19:19 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja, een ex van mij was nog erger. Die at alleen gebakken aardappels of patat, vlees, chicken burgers en soms babi pangang. Zijn vader kookte altijd 3x per week nasi goreng. En zo aten ze daar thuis altijd. Daar werd ik wel eens moedeloos van.
Sommige mensenquote:
quote:Op woensdag 15 februari 2012 20:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Sommige mensen![]()
Ik was laatst voor werk in een nogal sjabby buurt. Ik kwam in een achtertuin waar het vuilnis tot een meter hoog lag opgetast. Tussen de troep kon ik 3 kapotte friteuses, 2 platte televisies en 6 kapotte scooters herkennen.![]()
Ik vroeg me meteen af hoe de bewoners er uit zouden zien.
Dat is gewoon smerigquote:Op woensdag 15 februari 2012 22:40 schreef MaximusTG het volgende:
Mn vriendin at vanavond bij dr ouders; macaroni met smac en doperwtjes van een andere keer. Dat zijn pas slechte keukengewoonten. :p
Kindermishandeling.quote:Op woensdag 15 februari 2012 22:40 schreef MaximusTG het volgende:
Mn vriendin at vanavond bij dr ouders; macaroni met smac en doperwtjes van een andere keer. Dat zijn pas slechte keukengewoonten. :p
Inproba ken ik niet, maar ugh, Conimexquote:Op woensdag 15 februari 2012 17:21 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Inproba vind ik trouwens ook zoiets vreselijks.
Zelfs de sambals van Conimex en Inproba zijn ook ''.
Heb wel eens meegemaakt dat m'n schoonmoeder rookworst door de macaroni heen deed.quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Boudewijn Buch beschrijft in een jeugdherinnering dat ie gaat camperen met een vriendje en diens ouders, het eten is macaroni met een blikje tomatenpuree er door.
huiver.
Smac of gewoon kipfilet (de broodbeleg variant) in stukjes geknipt erdoor. Ik eet uiteraard nooit bij mijn schoonouders.quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:29 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Heb wel eens meegemaakt dat m'n schoonmoeder rookworst door de macaroni heen deed.
quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:34 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Smac of gewoon kipfilet (de broodbeleg variant) in stukjes geknipt erdoor. Ik eet uiteraard nooit bij mijn schoonouders.
Haha bij mijn ex schoonouders kon je dat ook echt voorgezet krijgen, alleen ging er dan nog wel een zakje ''nasikruiden'' doorquote:Op donderdag 16 februari 2012 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Boudewijn Buch beschrijft in een jeugdherinnering dat ie gaat camperen met een vriendje en diens ouders, het eten is macaroni met een blikje tomatenpuree er door.
huiver.
Ja! En dan van die Zwitserse strooikaas er overheen!quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:43 schreef Selestha het volgende:
[..]
Haha bij mijn ex schoonouders kon je dat ook echt voorgezet krijgen, alleen ging er dan nog wel een zakje ''nasikruiden'' door
quote:Op woensdag 15 februari 2012 17:34 schreef Selestha het volgende:
[..]
-Mensen die té makkelijk zijn met eten.. ja dat kan ook.
''Wat wil je eten?''
''Doe maar iets. Als het maar eetbaar is''
*Schuift al het eten naar binnen*
''Vond je het lekker?''
''Als het niet te vreten was had ik dat wel gezegd''
En dat áltijd..Meestal zegt ie ook gewoon niets.
Ik hoor van anderen dat ik goed kan koken, dus daar ligt het niet aan.. Maar mn vriend houdt niet van eten.
Het verschil is dat de mijne ook niet van eten houdt ''Het is gewoon brandstof'' en zijn idee van lekker is patat met frikandel of kroket. En zijn idee van koken is een wereldmaaltijd van Knorr ofzo met overgebleven rijst van de Chinees, en dan vindt ie zichzelf een hele piet en wil hij ook horen dat het lekker was jaquote:Op donderdag 16 februari 2012 15:35 schreef Patapon het volgende:
[..]eet mijn lief ook bij jou?? De mijne zegt ook nooit iets maar hij houdt wel van koken en lekker eten. Hij verwacht trouwens van mij wel eenreactie als hij gekookt heeft
Dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Ik heb ook wel eens een chili gehad met rookworst er doorheen, en een of andere aardappelschotel.quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:29 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Heb wel eens meegemaakt dat m'n schoonmoeder rookworst door de macaroni heen deed.
Kan ik ook niet, timen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 15:35 schreef Leoniearienne het volgende:
mijn vriendje kan tijdens het koken niet goed plannen en zet dan halverwege een pan uit omdat iets an klaar is en de rest nog niet. om 'm later weer aan te zetten om het eten weer warm te maken. dat vind ik zo irritantzet dat ene gewoon later op het vuur, zodat je het niet uit hoeft te doen
Ja, en die doperwtjes waren dus van vorige week donderdag. Oorspronkelijk uit een potje...quote:
Ha! Dat heb ik een keer gekregen bij een sportkamp. De 'leiding' ging koken. Nou, dat hebben we geweten... Inderdaad ja. Macaroni met een blikje tomatenpuree. Ik bedoel, hoe kom je erop?? En niet eens zout of peper. Of kaas. Of groenten. of...quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
huiver.
Misschien houdt hij gewoon niet van slapgekookte groente?quote:Op donderdag 16 februari 2012 18:49 schreef Sylvana het volgende:
Vriendlief is niet echt van de groentes. Gekookte groenten vindt hij al helemaal niet lekker,
Wat bedoel je precies met 'roerbakmixen'? De groenten die je voor het roerbakken gebruikt kun je toch gewoon eindeloos combineren? Je zit toch niet vast aan een bepaalde combinatie? Dus dan doe je paprika/ui/champignons/sperziebonen bijvoorbeeld. Misschien nog iets van bijvoorbeeld kool/taugé/prei/pepers (als hij dat lust). En verder moet hij gewoon niet zo zeuren. Als mijn vriend zo zou gaan zeuren, dan krijgt ie met de pollepel.quote:maar verder lust hij ook weinig en al helemaal geen roerbakmixen ofzo. Dus hier is het of paprika met champignons, paprika met ui of paprika met sperziebonen. En spinazie lust ie.
Dan is er maar één remedie: de pollepel dus!quote:Op donderdag 16 februari 2012 19:47 schreef Sylvana het volgende:
Ik kool groentes niet slap en met 4 groentes kun je niet eindeloos varieren. Dat tweede rijtje groentes met kool enzo houdt hij ook niet van
Ik zou daar al op afknappen als we nog in de 'dating-fase' zouden zittenquote:Op donderdag 16 februari 2012 20:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zou daar snel klaar mee zijn. Ik wil wel een beetje lekker en gezond eten dus als hij iets te mekkeren heeft over wat ik door de roerbak gooi dan gaat hij dat er maar lekker aan tafel als een driejarig kind friemeltje voor friemeltje uit zitten peuteren maar ik zou mezelf toch echt niet beperken tot vier groentes.
seriously?quote:Op donderdag 16 februari 2012 18:49 schreef Sylvana het volgende:
Vriendlief is niet echt van de groentes. Gekookte groenten vindt hij al helemaal niet lekker, maar verder lust hij ook weinig en al helemaal geen roerbakmixen ofzo. Dus hier is het of paprika met champignons, paprika met ui of paprika met sperziebonen. En spinazie lust ie.
Ik begin die paprika echt zat te worden inmiddels, echt overal moet het doorheen. Maar omdat ik meestal wok is het ook lastig om andere groenten voor mij erdoorheen te doen.
Als we gewoon AGV eten maak ik wel eens voor hem spinazie en voor mij broccoli of bloemkool ofzo. Maar had graag gezien dat hij wat minder kieskeurig was qua groenten.
Ach gaat verder al 5 jaar goedquote:Op donderdag 16 februari 2012 21:03 schreef DarkElf het volgende:
[..]
seriously?
Ik zou op zoiets echt enorm afknappen
Knap je ook af op een vent als hij een bepaalde zanger(es) niet goed vindt? Of een bepaalde kleur niet? Of een auto wil rijden die jij lelijk vindt?quote:Op donderdag 16 februari 2012 20:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zou daar al op afknappen als we nog in de 'dating-fase' zouden zitten
Dit is iets anders. Als eten/koken je passie is en je hebt een partner die niets lust of gewoon niets met eten heeft, dan is dat lastig samenleven.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:35 schreef twiFight het volgende:
[..]
Knap je ook af op een vent als hij een bepaalde zanger(es) niet goed vindt? Of een bepaalde kleur niet? Of een auto wil rijden die jij lelijk vindt?
Het gaat om smaak mensen. Als je andere mensen een smaak op wilt dringen dan ben je de geestelijke leeftijd van 12 nog niet voorbij.
Ik vind dat TwiFight wel een beetje gelijk heeft. Sylvana vind em gewoon echt leuk en past zich aan, ook al hoeft dat niet. Je hoeft niet iemand vreselijk te vinden omdat ie veel dingen niet lust die jij wel lekker vind.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit is iets anders. Als eten/koken je passie is en je hebt een partner die niets lust of gewoon niets met eten heeft, dan is dat lastig samenleven.
Je gaat vast niet elke avond naar dansles en besteedt ook niet elke avond drie uur aan dansen door de kamer.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:46 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Ik vind dat TwiFight wel een beetje gelijk heeft. Sylvana vind em gewoon echt leuk en past zich aan, ook al hoeft dat niet. Je hoeft niet iemand vreselijk te vinden omdat ie veel dingen niet lust die jij wel lekker vind.
Mijn passie is dansen maar als ik iemand zou moeten zoeken die dat ook heeft kan ik lang zoeken
Bijna wel.... niet elke dag naar dansles maar wel elke dag uren door de kamer....quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:51 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je gaat vast niet elke avond naar dansles en besteedt ook niet elke avond drie uur aan dansen door de kamer.
Ik denk dat als je iemand echt leuk vind je dat soort dingen voor lief neemt, ook al zeg je nu van niet. Mensen hebben soms zelfs echt 'foute' partners; ze weten het wel maar ze vinden diegene te leuk. Dus iets onschuldigs als voedsel kijken ze dan helemaal niet naar om.quote:Een relatie met iemand die niets met eten heeft zou bij mij geen lang leven beschoren zijn. Maar goed, allemaal theoretisch gelul aangezien mijn vriend en ik beide eten als voornaamste passie hebben.
Niks mis met Smac.quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat is er mis met macaroni met smac, of met tomaten puree?
Ik maak het altijd met wat groenten, tomaten puree (of tomaten frito) en gehakt dan zal dat ook wel fout zijn.
Ik maak ook wel eens pasta met blokjes ham, die nijd ik dan uit zo'n cm dikke plak ham, ook de broodbeleg variant dus.
Dat kan toch allemaal prima? Of ben ik gewoon slecht opgevoed en moet je voor een macaroni eerst uren je eigen tomatenpuree koken, en je tomaten schillen, en je eigen gehakt draaien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder geintjes heb je met een half uur effectief werken en wat suddertijd een flinke pan saus die je in porties in de vriezer kan gooien, ben je de volgende keer nog sneller klaar dan met een smacsausje.
Nee, maar wel als ie niet in mijn auto wil rijden omdat hij dat merk zegt niet te lusten. Of moet kotsen van een groene auto. Of niet op de lijntjes van het trottoir durft te stappen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 21:35 schreef twiFight het volgende:
[..]
Knap je ook af op een vent als hij een bepaalde zanger(es) niet goed vindt? Of een bepaalde kleur niet? Of een auto wil rijden die jij lelijk vindt?
Een electrische rijstkoker?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:58 schreef Nerys het volgende:
Om nog even over die rijst door te zeuren: mensen met een electrische rijstkoker. Wtf echt. Dat soort mensen verdienen het niet om te eten.
Ik dacht eerst "Huh, waar de hel moet ik mijn eieren dan in bakken van culigoeroe RobinOok?quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:44 schreef RobinOok het volgende:
Trouwens, wat vind jij van mensen die eieren bakken in een koekenpan? Erg he?
Of nog belachelijker, ik ken mensen die koken water in een fluitketel! Dat soort mensen verdienen het niet om thee te drinken hoor!
Rijst koken is niks aan. Hoe je het doet moet je toch niet uitmaken? Je kunt je ook teveel zorgen maken...quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:58 schreef Nerys het volgende:
Om nog even over die rijst door te zeuren: mensen met een electrische rijstkoker. Wtf echt. Dat soort mensen verdienen het niet om te eten.
Nou vertel dat maar aan de arme rijstkindertjes.quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:58 schreef Nerys het volgende:
Ik heb serieus tot mijn 18e niet het verschil geweten tussen Chinees en Italiaans eten. Macaroni aten we met satésaus, en over bami of rijst ging met gemak een pot pastasaus. En ook al zat er al smac (jaja) doorheen, mijn vader moest er dan nog een stuk schnitzel of een gehaktbal bij.quote:Op donderdag 16 februari 2012 10:43 schreef Selestha het volgende:
[..]
Haha bij mijn ex schoonouders kon je dat ook echt voorgezet krijgen, alleen ging er dan nog wel een zakje ''nasikruiden'' door
Gelukkig heb ik het NIET van m'n moeder geleerd, anders zou ik elke dag macaroni met nasikruiden etenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:32 schreef hugsy33 het volgende:
Omgik snap dat echt niet, ik leerde koken toen ik 12 was.
Nou is dat misschien wat vroeg (ik wilde het zelf) maar het is toch niet meer dan logisch dat je rond je 16de ofzo leert koken van je moeder?
Mijn broertje moet zelfs bij soep opwarmen in de magnetron nog vragen hoe lang het erin moet, hoe moet hij ooit het huis uit zonder elke dag fastfood te eten
Ik vind dat toch een deel van de opvoeding om je kinderen te leren wat gezond weten is n hoe je kookt toch?
Het spreekwoordelijke 'goede voorbeeld' dusquote:Op vrijdag 17 februari 2012 13:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder me echt actief heeft leren koken. Ze vertelde als ik in de buurt was wel heel vaak wat ze aan het doen was en waarom. Waarom ze de pan niet met de rand vulde met water als ze aardappels kookte enzo. Ik zag haar ook vaak dingen doen zoals appels schillen, boontjes doppen, etc. Ik heb nooit echt interesse voor de keuken gehad, ik vond het ook altijd best wel BS als ze me dan weer lastig viel met een of ander keuken weetje. Toen ik op mezelf ging wonen bleek ik die informatie toch opgeslagen te hebben en uiteraard gebruik ik het nog steeds en ben ik best een kook verslaafde geworden.
Dat moet ik ze nageven, ik heb wel geleerd dingen te eten die ik niet lekker vond (en die achteraf ook niet lekker zijn..). Ik lust nu ook echt alles!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb van mijn ouders wel leren eten, en dat is de belangrijkste les.
Ik niet, maar ik heb wel geleerd hoe dingen kunnen smaken en hoe ze moeten smaken. Als je niet weet wat het resultaat moet zijn, hoe kun je dan leren koken?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat moet ik ze nageven, ik heb wel geleerd dingen te eten die ik niet lekker vond (en die achteraf ook niet lekker zijn..). Ik lust nu ook echt alles!
In de sector waar ik werk is het nogal gebruikelijk om uit eten te gaan, en dan ook nog naar goeie restaurants. Ik heb zo geleerd hoe het hoort, wat ik lekker vind, en wat ik minder lekker vind. En nu ben ik bezig met de volgende stap: zelf doen. Soms zeer geslaagd, soms wat minder (echte epic failures zijn nog uitgebleven..). Proberen te analyseren waarom iets goed/lekker is, of waarom het niet werkt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik heb wel geleerd hoe dingen kunnen smaken en hoe ze moeten smaken. Als je niet weet wat het resultaat moet zijn, hoe kun je dan leren koken?
Omdat voor mensen die minder gewend zijn aan pittig eten een peper zonder zaadjes al pittig genoeg is?quote:Nou wil ik best nog een klein beetje begrip opbrengen voor mensen die niet tegen pittig eten kunnen, maar waarom überhaupt pepers gebruiken als je de het lekkerste (de pittigheid, de zaadjes dus) eruit haalt?
Omdat je een gerecht op die manier wel een beetje bite mee kan geven, zonder dat het lijkt of je indisch staat te koken? Ik mik wel met regelmaat ergens een lepeltje sambal doorheen, indien die op is hak ik gewoon even een lombok want die ligt altijd wel in de vriezer.quote:Op woensdag 7 maart 2012 14:52 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Mensen die de zaadjes uit de pepers verwijderen, zodat het minder pittig is...
Nou wil ik best nog een klein beetje begrip opbrengen voor mensen die niet tegen pittig eten kunnen, maar waarom überhaupt pepers gebruiken als je de het lekkerste (de pittigheid, de zaadjes dus) eruit haalt?
Als we het over Spaanse pepers hebben, vind ik dat je het amper proeft als je de zaadjes eruit haalt. En vooral als het maar één Spaanse peper in een heel gerecht voor meerdere personen is. Maar ja, één Spaanse peper inclusief zaadjes in een heel gerecht vind ik al te verwaarlozen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:56 schreef opa_sigaar het volgende:
Omdat je een gerecht op die manier wel een beetje bite mee kan geven, zonder dat het lijkt of je indisch staat te koken?
Ja, door de meeste gerechten die wat pittigheid 'vereisen', doe ik sambal plus meerdere rawits. Afhankelijk van wie er mee-eten 5 tot 20 rawits (inclusief zaadjes). Maar ik ben dan ook zelf een Indo, dus ik weet ook wel dat dat ermee te maken heeft.quote:Ik mik wel met regelmaat ergens een lepeltje sambal doorheen, indien die op is hak ik gewoon even een lombok want die ligt altijd wel in de vriezer.
5 tot 20 rawits? Dan proef ik mn eten niet meerquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:01 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Als we het over Spaanse pepers hebben, vind ik dat je het amper proeft als je de zaadjes eruit haalt. En vooral als het maar één Spaanse peper in een heel gerecht voor meerdere personen is. Maar ja, één Spaanse peper inclusief zaadjes in een heel gerecht vind ik al te verwaarlozen.
[..]
Ja, door de meeste gerechten die wat pittigheid 'vereisen', doe ik sambal plus meerdere rawits. Afhankelijk van wie er mee-eten 5 tot 20 rawits (inclusief zaadjes). Maar ik ben dan ook zelf een Indo, dus ik weet ook wel dat dat ermee te maken heeft.
Tja, ik wel.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:09 schreef Selestha het volgende:
5 tot 20 rawits? Dan proef ik mn eten niet meer![]()
Ja dat is dan gewenning denk ik, ik kan er echter niet aan wennen omdat ik door mn prikkelbare darm syndroom ernstige darmproblemen krijg door zoveel pepersquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:10 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Tja, ik wel.
Ik proef gewoon de pittigheid én de rest van de smaken van de groenten/kruiden/vlees/enzovoort.
Ja, ik ben ermee opgegroeid. Mijn hele familie doet het zo. Mijn vader eet zelfs graag een rawit als tussendoortje. Dat doe ik dan weer niet. Niet omdat ik het niet zou 'kunnen', maar ik vind daar gewoon niks aan, alleen maar peper eten.quote:
Das wel onbeschoft ja!quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:15 schreef Alexios_Komnenos het volgende:
Gasten in huis die ongevraagd hun vinger in 't eten steken om te proeven.
En ja, ze zitten er tussen.
Toch geen teflon-pan? Dat is wel shocking.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:19 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Das wel onbeschoft ja!
Mn vriendin was laatst bij dr ouders, en dr moeder ging spaghettisaus maken... Of ze mee wou helpen. Prima natuurlijk. Moest ze het gehakt rullen met een vork in de pan. "Want met een spatel krijg je gehakt niet rul namelijk"
(Dr ging overigens een zakje macaronikruiden door van Knorr of zo, een zak groenten, nog losse groenten, een een pot pastasaus..)
Urgh.quote:
Dat je een Indo bent zou weleens het verschil kunnen maken. Als ik er als hollander 5 rawits in doe eet de meerderheid van mijn gasten het niet meer.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:01 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ja, door de meeste gerechten die wat pittigheid 'vereisen', doe ik sambal plus meerdere rawits. Afhankelijk van wie er mee-eten 5 tot 20 rawits (inclusief zaadjes). Maar ik ben dan ook zelf een Indo, dus ik weet ook wel dat dat ermee te maken heeft.
Hmmm....bite aan eten..quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:27 schreef opa_sigaar het volgende:
[..]
Dat je een Indo bent zou weleens het verschil kunnen maken. Als ik er als hollander 5 rawits in doe eet de meerderheid van mijn gasten het niet meer.
Met 'bite' aan een gerecht bedoelde ik meer dingen als risotto en pastasaus, waarbij een pittig randje vaak lekker is.
Ik denk ook niet dat het per se van jongs af aan moet, al helpt het wel. Proeven is volgens mij vooral een kwestie van aandacht, betrek je verstand erbij door het te benoemen en je proeft veel meer. Iets nieuws proberen, al dan niet naar aanleiding van iets uit een restaurant, doe ik meestal op gevoel en impulsief. Ik "zie" (eigenlijk proef) dan ineens iets voor me, en dan maak ik dat maar. Dan komt pas de analyse, ik zou vooraf nooit kunnen aangeven waarom ik bepaalde dingen combineer.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 15:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
In de sector waar ik werk is het nogal gebruikelijk om uit eten te gaan, en dan ook nog naar goeie restaurants. Ik heb zo geleerd hoe het hoort, wat ik lekker vind, en wat ik minder lekker vind. En nu ben ik bezig met de volgende stap: zelf doen. Soms zeer geslaagd, soms wat minder (echte epic failures zijn nog uitgebleven..). Proberen te analyseren waarom iets goed/lekker is, of waarom het niet werkt.
Ik ben dus een resultaatgerichte achterafanalyserende autodidact.
Weet ik niet, maar de ene pittigheid is de ander niet. Naast scherpte heeft peper ook een smaak en ik weet niet of die meer of minder in de zaadjes zit. Ook kan het meer op de tong scherp zijn of meer achter in de keel. Daarnaast kun je er de scherpte natuurlijk mee doseren als je peper wat aan de grote kant is.quote:Op woensdag 7 maart 2012 14:52 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Mensen die de zaadjes uit de pepers verwijderen, zodat het minder pittig is...
Nou wil ik best nog een klein beetje begrip opbrengen voor mensen die niet tegen pittig eten kunnen, maar waarom überhaupt pepers gebruiken als je de het lekkerste (de pittigheid, de zaadjes dus) eruit haalt?
Mijn 100% Nederlandse vriend heb ik in 2 maanden tijd toch al behoorlijk opgevoed wat betreft het eten van pepers (rawit). De eerste dagen kreeg hij het moeilijk weg.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:27 schreef opa_sigaar het volgende:
Als ik er als hollander 5 rawits in doe eet de meerderheid van mijn gasten het niet meer.
In de posts boven je hebben we het over Spaanse en rawit pepers.quote:Op donderdag 8 maart 2012 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarnaast kun je er de scherpte natuurlijk mee doseren als je peper wat aan de grote kant is.
Zonder de zaadjes vind ik ze gewoon niet smaakvol genoeg en dus zonde om ze dan nog te gebruiken. Dan zou ik liever wat minder pepers gebruiken dan heel veel pepers zonder zaadjes.quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Ik haal vrijwel altijd de pitjes en zaadlijsten uit de chilipepers.
Belachelijk om te beweren dat de pitje het lekkerst zijn.
Nou, lekker hoor, pitjes eten. *gaatje*
Nou ja, met zaadjes bedoel ik ook gewoon de zaadlijsten inclusief de zaadjes.quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik had begrepen dat niet de pitjes het scherpst waren maar de zaadlijsten. Die pitjes vind ik niet echt lekker en ik vraag me ook af of het wel smaak afgeeft aan het eten als je er niet eentje stuk bijt.
Niet dat het een ergernis is, maar het sluit wel enigzins aan bij mijn ergernis dat mensen soms zomaar wat doen zonder idee erachter maar omdat het wat lijkt, wat is het effect? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de pitjes en zaadlijsten dezelfde smaak geven als de rest van de peper.
Haring nog nooit gedaan, maar makreel, tong, poon en kip zijn wel eens gerookt. Helaas te weinig tijd om te roken, ik wil wel binnen 2 uur na aanvang kookceremonie kunnen eten, en voor roken heb je wat meer geduld nodig, goed op het vuurtje blijven letten (en geen gasbrander er onder, en zeker niet met kranten aansteken zoals mijn vader altijd wil doen)quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Resistor, klinkt goed, rook je ook Haring of Makreel?
Wat zou er wčl lekker aan zijn dan? Het zijn harde stukjes. Wat is er lekker aan harde stukjes in je eten? Met andere vruchten haal je zo mogelijk toch ook de pitjes eruit? Ik wel. En ja, ik heb liever 5 pepers zonder zaadjes dan 1tje met zaadjes. Ik laat ze er alleen in als ik ze toch fijnmaal in een boemboe of currypasta.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:02 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ik zou ook niet weten wat er per se niet lekker aan de zaadjes zou zijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |