Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?quote:• Er in de VS procentueel meer mensen een stickie rookten dan in Nederland, terwijl men daar juist denkt dat het andersom is?
Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:14 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
De vraag die ik nu stel mag beantwoord worden door een forumgebruiker of dhr. Kivits zelf:
Waar haal ik dit boek? En daarmee bedoel ik: Ligt het al in de winkels?
Ik wil hem namelijk in Groningen kopen, maar ik vind hem alleen op webshops zoals bv. De Slegte.
Wat je zegt over mango's klopt. Mango's bevatten myrceen. En deze stof heeft invloed op je high, volgens kenners. Andere fruitsoorten met een hoge concentratie myrceen heeft ook invloed op je high. Denk daarbij aan citroengras. Maar mango werkt het beste. Volgens de laatste tests (en eigen ervaring) gaat het hier niet om een placebo-effect.quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:16 schreef K.A.Bouter het volgende:
Goedemiddag Hr Kivits, mijn vraag aan u:
Kunt u mij meer vertellen over de interactie tussen terpenen in wiet en het soort "high" een bepaalde wiet soort teweeg brengt?
Ik ben bijvoorbeeld bekend met de interactie tussen wiet en (rijpe) mango, ik ben echter benieuwd of dit ook opgaat voor ander voedsel. Ik ben ook benieuwd of dit nou een placebo effect is of niet.
Alvast bedankt,
Heel veel succes en mega verkoop aantallen gewenst!
Ik vel in mijn boek geen oordeel. Dat is aan de lezer. Ik geef alleen de feiten, zodat de discussie op gang komt. Maar ik ga zeker in op het gedoogbeleid. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik dat ik denk dat de invloed van alcohol vele malen erger is dan die van cannabis en dat vooral komt door de vrije verkrijgbaarheid van het spul. Maar voor allebei geldt dat wanneer je er onverantwoordelijk mee omgaat, dat het mis kan gaan.quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:43 schreef havanagila het volgende:
Gaat ie in het boek niet in op de hypocrisie rondom het gedoogbeleid en alcohol? De een heeft namelijk over 70.000 verkooppunten in NL en zorgt voor duizenden verslaafden, en is alsnog legaal, terwijl er nog nooit iemand aan wietgebruik is overleden maar het nog steeds in de illegaliteit zweeft.
Waarom het gedoogbeleid langzaam maar zeker afgebroken wordt is niet helemaal duidelijk. Niemand heeft daar een eenduidig antwoord op. De oorzaak lijkt hem te zitten in het feit dat Nederland druk ondervindt vanuit het buitenland. Vooral Frankrijk en Duitsland voeren de druk aardig op de laatste jaren. En dat heeft als effect dat Nederland inmiddels voorbijgestreefd dreigt te worden door andere landen als België, Spanje en delen van de VS.quote:Op donderdag 12 januari 2012 16:14 schreef Viajero het volgende:
Ja, ik heb een vraag. Waarom wordt het gedoogbeleid in Nederland langzaam maar zeker afgebroken, terwijl men in andere landen en regios steeds meer gaat gedogen?
En die afbraak is al langer bezig, midden jaren 90 werd bijvoorbeeld onder Franse druk de leeftijd verhoogd van 16 naar 18, en de hoeveelheid verlaagd van 30 gram naar 5 gram.
Terwijl ik in California inmiddels ruim honderd gram mag hebben. (van de staat, niet van de federale regering - Obama: no, you can't).
Nee, procentueel gezien zijn er in de VS meer mensen die eens een joint gerookt hebben dan in Nederland.quote:Op donderdag 12 januari 2012 18:28 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?
De belangrijkste lobbygroep in Nederland is de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC). Zij beschouwen de toegenomen repressie rond cannabis als een achterhoedegevecht en vinden dat repressie negatieve effecten heeft (waar ik het overigens mee eens ben). De VOC bepleit een rechtvaardig en effectief cannabisbeleid, dat op feiten gebaseerd is. Ook daar ben ik zelf een voorstander van. De VOC voert vooral actie en lobby bij Kamerleden. Meer informatie over wat zij doen vind je op http://www.voc-nederland.(...)lijk-cannabisbeleid/quote:Op maandag 16 januari 2012 18:36 schreef edcetera het volgende:
Cannabis heeft diverse toepassingen zoals bijvoorbeeld genotsmiddel, medicijn en grondstof voor vezels. Helaas is er in de meeste landen wettelijk voor alle toepassingen nog geen officiele legale status vastgelegd.
Kun je iets meer vertellen over de status en initiatieven van diverse lobbygroeperingen, die via de Nederlandse en Europese politiek dit onderwerp ter discussie stellen?
Bedankt voor de felicitatie! Een boek dat je zelf geschreven hebt in je hand houden is telkens weer een bijzondere ervaring.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:22 schreef Kamigot het volgende:
Gefeliciteerd met je boek.
Ik lees de laatste tijd veel over het gebruik van rauwe wiet. Een video op youtube over dit onderwerp is helaas verwijderd. Er zijn volgens de feiten boven genoemd meer dan 400 werkzame stoffen in cannabis te vinden. Ik vroeg af welke methodes van gebruik ervoor zorgen dat je de meeste actieve stoffen binnenkrijgt en werken op je systeem. Dus het verschil in opname van actieve stoffen tussen roken, vaporizen, spacecake en rauwe consumptie.
Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?quote:Op maandag 16 januari 2012 17:25 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.
Interessante mini-docu, maar volgens mij is er nog geen onafhankelijk onderzoek verricht naar 'juicing'. Daarbij wordt vrijwel de hele plant gebruikt en niet enkel de toppen, wat ook een ander effect teweeg kan brengen.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:52 schreef Kamigot het volgende:
Toch de video gevonden, misschien interessant als toevoeging.
Daar heb ik geen echte mening over. Ik weet niet eens of het waar is dat er gemiddeld meer buitenlanders in de shop rondhangen of niet en daar houd ik me ook niet zo mee bezig. Ik heb in ieder geval geen probleem met mensen uit andere landen.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:01 schreef Dr.Mikey het volgende:
Beste schrijver wat vind jij van het hoge gehalte buitenlanders oi n de meeste shops ? Ik voel me wel eens onveillig.
Niet veel. Ik rook alleen wiet op speciale momenten. Op bijzonder gezellige bijeenkomsten met vrienden of op een festival.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Hoeveel weed rook jij weg op een dag schrijver ?
In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...quote:Op maandag 16 januari 2012 20:04 schreef Herpderphawk het volgende:
Hoe 'gevaarlijk' is wiet nou eigenlijk?
Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?
Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:09 schreef NickKivits het volgende:
[..]
In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...
enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:06 schreef Dr.Mikey het volgende:
in welke zin is wiet nou gevaarlijker voor iemand met Aperger?
Ten opzicht van normaal persoon?
Ik ben honderd procent voor het legaliseren. Maar een nog betere oplossing vind ik het stimuleren van kleine thuiskweek. De welbekende vijf plantjes. Als iedereen die thuis zou kweken (in een goedgekeurde kweekkast, zonder het aftappen van andermans stroom), dan zouden we al een enorme deuk slaan in de criminele aanlevering. Minder vraag, dus minder aanbod nodig. Laat coffeeshops voor de rest aanlevering vinden via een paar grotere, gecertificeerde kwekers (zoals de kwekers die de medicinale cannabis kweken) en je bent al een heel eind, volgens mij.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ben jij voor of tegen het legaliseren van wiet ?
Tevens wat vind je van de hypocrite personen die elke dag een wijntje drinken maar wel totaal anti wiet zijn ? (Jan en Ingrid)
Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:13 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?
Maar ik hoor ook wel eens over mensen die een psychose krijgen nadat ze wiet gebruikt hebben, hoe zit dat dan?
Net ook gelezen bedankt ik heb zelf Asperger en gebruik veel daarom mijn vraag.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
Bedoel je hier niet een 'bad trip'?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.
Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef dawg het volgende:
[..]
enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?
Nee, helaas. De reden daarachter is dat coffeeshops nogal eens veranderen. Ze vallen om, worden gesloten of passen hun product aan, waardoor je geen lang houdbare top 10 kunt samenstellen. En een boek moest juist wat langer houdbaar zijn. Maar wellicht wel een goed idee voor een artikel. Bedankt!quote:Op maandag 16 januari 2012 20:15 schreef Dr.Mikey het volgende:
Staan in jou boek ook nog tips of een top 10 over de beste coffee shops ?
Dit is ook precies wat ik gehoord heb.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef arucard het volgende:
[..]
Bedoel je hier niet een 'bad trip'?
Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoortquote:Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
Welke wiet soort wordt het meest gerookt in Nederland ?
LED-verlichting werkt naar het schijnt ontzettend goed. Ik kweek zelf niet, maar de kwekers die ik spreek zijn vooralsnog laaiend enthousiast over LED, omdat het het kleurenspectrum beter gebruikt, je 'warm' en 'koud' licht kunt creëren (heeft te maken met de kleur van het licht) en het vele malen minder energie kost. De lekkerste wiet krijg je overigens als je buiten kweekt, in een land met een goed wietklimaat. In Nederland kan je prima buiten kweken overigens. Als we een fatsoenlijke zomer hebben tenminste. Afgelopen zomer was niet zo heel goed voor je plantjes.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef Kamigot het volgende:
Kweken onder welke omstandigheden levert de beste kwaliteit (hoogste thc gehalte) cannabis op ? Ik vraag me af of kunstlicht wel het volledige lichtspectrum wat bruikbaar is voor de plant kan verzorgen. Ik heb ook weleens mensen gehoord over kweken met led verlichting, maar dat ging geloof ik niet best.
Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeurquote:Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoort
Ik word nooit zoveel wijs van al die namen en meestal koop je dan toch steeds hetzelfde omdat dat beviel.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:24 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeur
als het taboe juist ontstaat door eenzijdige informatievoorziening is een complotgedachte natuurlijk niet zo gek. al geloof ik dat zelf ook niet hoor.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef arucard het volgende:
Wat is jouw mening over wiet als zogenaamde gateway-drug ?
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, eigenlijk (sorry). Wat Halt en de GGD vooral willen is dat jongeren niet aan wiet gaan. Op te jonge leeftijd beginnen met blowen is ook niet goed voor je. Net als te jong beginnen met drinken niet goed voor je is. En dat proberen die instanties vooral duidelijk te maken. Als je langs zou gaan bij de GGD en je zou een gesprek over cannabis aanvragen, krijg je bijvoorbeeld aardige informatie.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:17 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?
quote:Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef Newbie114 het volgende:
Is wiet meer of minder verslavend is dan alcohol?
Sterke punten dit heb ik Boris Van Der Ham ook horen roepen.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.
Die heksenjacht komt waarschijnlijk door misverstanden rondom cannabis. En het feit dat het een 'vreemde' struik is voor ons. In veel andere, niet-westerse landen wordt er niet zo moeilijk over gedaan. Er zijn nog wat andere redenen waarom wiet een slecht imago heeft, maar die kan ik zo een, twee, drie niet uit mijn mouw schudden. Ze staan wel in het boek.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef Isabeau het volgende:
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.
Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire
Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes
Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
quote:Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef arucard het volgende:
[..]
Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
Voor een psychose moet je inderdaad aanleg hebben. En wiet kan de psychose inderdaad triggeren. Maar bij matig gebruik is die kans erg klein. Gebruik je teveel, dan is die kans vele malen groter. Dat bedoelde ik (sorry als ik niet helemaal duidelijk was).quote:Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef arucard het volgende:
[..]
Onbekend, omdat het gewoon niet bijgehouden wordt. Ik zou zelf denken aan White Widow of een soortgelijke, veel voorkomende wiet die in de meeste coffeeshops verkocht wordt. Maar helemaal zeker weet ik het niet.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
Welke wiet soort wordt het meest gerookt in Nederland ?
Men zou niet moeten hoeven zoeken naar tweezijdige informatie. Dat zou gewoon beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Meer dan het nu is tenminste. Ik denk dat je de spijker redelijk op zijn kop slaat.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Dit is ook precies wat ik gehoord heb.
Qua eenzijdige informatievoorziening, er is wel tweezijdige te vinden op internet, maar dat kost dan weer zoeken, en ik denk dat de gemiddelde burger dit niet zou doen omdat ze al zat eenzijdige informatievoorziening hebben gehad en dus denken dat wiet slecht is, hoe staat u daar tegenover?
Maar voor je iets verbiedt of er een ware heksenjacht op opent met belachelijk hoge celstraffen voor jongeren (en hun hele toekomst vergalt voor 1 jointje) moet je je de feiten toch eigen maken? En niet handelen op 'gevoel'. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk en ik heb niet zo heel veel te zeggen over het beleid van andere landenquote:Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef NickKivits het volgende:
Die heksenjacht komt waarschijnlijk door misverstanden rondom cannabis. En het feit dat het een 'vreemde' struik is voor ons. In veel andere, niet-westerse landen wordt er niet zo moeilijk over gedaan. Er zijn nog wat andere redenen waarom wiet een slecht imago heeft, maar die kan ik zo een, twee, drie niet uit mijn mouw schudden. Ze staan wel in het boek.
Dat roept bij mij de vraag op of je denkt dat er, op een verantwoorde maar eerlijke manier, meer aandacht aan besteed zou moeten worden op scholen?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, eigenlijk (sorry). Wat Halt en de GGD vooral willen is dat jongeren niet aan wiet gaan. Op te jonge leeftijd beginnen met blowen is ook niet goed voor je. Net als te jong beginnen met drinken niet goed voor je is. En dat proberen die instanties vooral duidelijk te maken. Als je langs zou gaan bij de GGD en je zou een gesprek over cannabis aanvragen, krijg je bijvoorbeeld aardige informatie.
Dat is voor iedereen anders. Ik zelf rook het liefst wiet van het type Indica. Ik word liever stoned, dan high, maar dat kan voor iedereen anders zijn.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoort
Dit vraag ik me ook af, als middelbare schoolleerling vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig over gepraat wordt (kan ook liggen aan schooltype of school), ik heb namelijk niet veel over drugs te horen gekregen op de middelbare school (wel over alcohol, vaker dan eens), en als dat wel gebeurde was dat in de trant van: 'Drugs are bad, mmkay?'quote:Op maandag 16 januari 2012 20:34 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat roept bij mij de vraag op of je denkt dat er, op een verantwoorde maar eerlijke manier, meer aandacht aan besteed zou moeten worden op scholen?
Inderdaad. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die aan een complot denken. Maar ik geloof daar zelf niet zo in.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef dawg het volgende:
[..]
als het taboe juist ontstaat door eenzijdige informatievoorziening is een complotgedachte natuurlijk niet zo gek. al geloof ik dat zelf ook niet hoor.
Cannabis roken is niet per definitie slecht voor je. Als je het met mate doet tenminste. Het is wel waar dat er bij het roken van cannabis teer vrijkomt, wat slecht voor je is (daarom is inademen ook beter voor je). Alcohol en tabak zijn ook ongezond, maar daar is dan weer geen taboe op.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef FirefoxNB het volgende:
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is
het is minder schadelijk dan drank of roken. Waar geen taboe op rust.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:37 schreef FirefoxNB het volgende:
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is
Minder. Dat blijkt ook uit allerlei onderzoeken. Alcohol heeft een grotere kans op lichamelijke verslaving dan cannabis.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef Newbie114 het volgende:
Is wiet meer of minder verslavend dan alcohol? En waarom, denkt u?
en geestelijk andersom toch de verslaving naar het effect.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:39 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Minder. Dat blijkt ook uit allerlei onderzoeken. Alcohol heeft een grotere kans op lichamelijke verslaving dan cannabis.
Cannabisbezit is in België verboden. Net als in Nederland overigens. We zien het hier alleen door de vingers. Hoe het precies zit met de regels in België, vind je hier: http://www.drugsinbeweging.be/info_wet_meerderjarigen.htmlquote:Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Sterke punten dit heb ik Boris Van Der Ham ook horen roepen.
Even wat anders tot hoe ver wordt het gebruik van weed gedoogd in Belgie ? Ik kom veel in Gent en ik ken veel mensen die er blowen maar wel allemaal afgeleven in de natuur op verborgen plekken. Maar ik ken ook een cafe waar ze blowen voor de deur. Hoe zit het nou precies ?
Dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat het prijsverschil mee zal vallen. Cannabis die legaal geteeld wordt moet ook aan allerlei regels voldoen, net zoals de huidige medicinale wiet die je bij de apotheek kunt halen. Door het naleven van die regels en de kosten van allerlei controles kan de prijs wel iets hoger uitvallen dan nu bij de coffeeshop. Maar dan weet je wel zeker dat je goede wiet hebt, die niet 'verzwaard' is met allerlei andere stoffen zoals vergruisd glas (ja, echt!). Ik zou zelf ook liever een iets duurder glas whisky kopen in de kroeg dan een thuis gestookt prutje van een man op de straat.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef leRomein het volgende:
Heb je enig idee hoe groot het prijsverschil (per gram) is tussen de situatie enerzijds waarin cannabis gedoogd wordt en anderzijds de situatie waarin het volledig gedecriminaliseerd is?
Op deze link vind je daar een interessant (Engels) stuk over. http://www.medicalmarijua(...)ized-marijuana-seed/quote:Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef Kamigot het volgende:
Ik kom weleens gefeminiseerde zaden tegen op internet, hoe krijgen ze dit voor elkaar ?
Nee, echt veel te weinig. Er wordt daardoor ook erg kort door de bocht gedaan met het maken van beslissingen op het gebied van cannabis. Ik begrijp het echter wel: er zijn een hele hoop andere dingen die nu aandacht vergen. Iets met crisis, et cetera... ;-)quote:Op maandag 16 januari 2012 20:33 schreef Newbie114 het volgende:
Vind u dat er door de huidige regering genoeg tijd en aandacht aan de kwestie wiet/hasj/hennep besteed wordt?
Ik vraag me dit af..quote:Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
wat zijn nou precies de voor en nadelen, dus wat daarin is precies bewezen. Uiteraard zullen deze effecten sterker zijn naar hoe meer je rookt.
Maar er worden tegelijk wel kamervragen gesteld over de hoofddoek die de koningin op had in de moskee...quote:Op maandag 16 januari 2012 20:46 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Nee, echt veel te weinig. Er wordt daardoor ook erg kort door de bocht gedaan met het maken van beslissingen op het gebied van cannabis. Ik begrijp het echter wel: er zijn een hele hoop andere dingen die nu aandacht vergen. Iets met crisis, et cetera... ;-)
Ik hoop dat dat ooit gaat gebeuren. Het gedoogbeleid is een enorme draak. Daar hadden we allang vanaf moeten zijn. Cannabisverkoop had allang fatsoenlijk legaal geregeld moeten zijn. Maar door druk uit andere landen durft de Nederlandse regering niet goed. Ook wel begrijpelijk natuurlijk. Als je uitgekotst wordt door je bondgenoten, krijg je ook op andere vlakken niets voor elkaar. Het kromme is dat er juist aardig wat belasting op verdient kan worden. Net als op sigaretten.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar voor je iets verbiedt of er een ware heksenjacht op opent met belachelijk hoge celstraffen voor jongeren (en hun hele toekomst vergalt voor 1 jointje) moet je je de feiten toch eigen maken? En niet handelen op 'gevoel'. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk en ik heb niet zo heel veel te zeggen over het beleid van andere landenBedankt voor je antwoord.
Denk je dat wiet ooit normaal verkocht kan worden? Dus gewoon legaal en dan incl. belasting etc.
En waar zou dat dan verkocht moeten worden? Gewoon naast de pakjes sigaretten in de supermarkt of alleen in speciale coffeeshops of bij een apotheek?
Ongetwijfeld. We hebben toch ook seksuele voorlichting op scholen? Wat dat betreft klap ik in mijn handen voor programma's als Spuiten & Slikken, die dergelijke taboe-onderwerpen durven aan te pakken en ze op een interessante manier naar de kijker brengen. Ontzettend leerzaam voor jongeren.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:34 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat roept bij mij de vraag op of je denkt dat er, op een verantwoorde maar eerlijke manier, meer aandacht aan besteed zou moeten worden op scholen?
Weet je ook de effecten op de lange termijn dan?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:47 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Ik vraag me dit af..
Na meer wiet wordt ik langer stoned niet meer.
Welke papiersoort is er voor uw boek gebruikt, op wat voor papier is het bedrukt, en als dat geen Cannapapier is, waarom niet?..quote:Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
Leuk dat je Mr. Mackey aanhaalt. Zijn uitspraak schijnt een persiflage te zijn op de drugsvoorlichting die ze op Amerikaanse scholen geven, heb ik eens gelezen. In mijn tijd (opa vertelt, ook al ben ik pas 28) hadden we niet eens voorlichting over alcohol. En de seksuele voorlichting die er was, was niet heel erg goed...quote:Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Dit vraag ik me ook af, als middelbare schoolleerling vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig over gepraat wordt (kan ook liggen aan schooltype of school), ik heb namelijk niet veel over drugs te horen gekregen op de middelbare school (wel over alcohol, vaker dan eens), en als dat wel gebeurde was dat in de trant van: 'Drugs are bad, mmkay?'
Het heeft te maken met de soort wiet. In de regel zijn er twee verschillende typen wiet, maar door ze net wat anders te kweken (en vooral met elkaar te kruisen) krijg je een breed scala aan verschillende subsoorten, die allemaal net wat anders smaken. De een is ook sterker dan de ander. Bij je coffeeshop zouden ze je hier meer over moeten kunnen vertellen. Anders: naar een andere shop gaan. Een coffeeshophouder hoort je goede voorlichting te geven als je daarom vraagt. Het verschil in prijs komt ook deels door de beschikbaarheid overigens.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef ivar92 het volgende:
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen kant en klare joints? ik heb nog maar 1 x gebruikt, een kant en klare uit de shop, maar daar hadden ze meerdere soorten, ook verschillend in prijs.
heeft dat te maken met hoeveelheid wiet erdoorheen oid?
Tja, ik heb meer van Mr. Mackey over drugs geleerd dan dat ik vanuit school erover ben voorgelicht, dus ik vond het in deze wel goed om hem aan te halen. Maar er is dus een stijging te zien in voorlichtingen over verschillende onderwerpen op scholen, denkt u dat dit zich ook door zal trekken naar wiet en andere drugsvoorlichting?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Leuk dat je Mr. Mackey aanhaalt. Zijn uitspraak schijnt een persiflage te zijn op de drugsvoorlichting die ze op Amerikaanse scholen geven, heb ik eens gelezen. In mijn tijd (opa vertelt, ook al ben ik pas 28) hadden we niet eens voorlichting over alcohol. En de seksuele voorlichting die er was, was niet heel erg goed...
Ik heb ooit is vernomen dat er expres geen voorlichting is zodat je niet op het idee wordt gebracht om eraan te beginnen. Klopt dit?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:54 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Tja, ik heb meer van Mr. Mackey over drugs geleerd dan dat ik vanuit school erover ben voorgelicht, dus ik vond het in deze wel goed om hem aan te halen. Maar er is dus een stijging te zien in voorlichtingen over verschillende onderwerpen op scholen, denkt u dat dit zich ook door zal trekken naar wiet en andere drugsvoorlichting?
Daar heb ik een hele mooie lijst van in mijn boek staan. Op korte termijn is een voordeel aan gebruik bijvoorbeeld dat je je ontspannen voelt, dat je lacherig wordt en dat je het leven een stuk leuker gaat vinden. Op langere termijn kan het (te) veel gebruiken van wiet bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je geheugen minder goed werkt. Net als dat bij teveel alcoholgebruik het geval is.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
wat zijn nou precies de voor en nadelen, dus wat daarin is precies bewezen. Uiteraard zullen deze effecten sterker zijn naar hoe meer je rookt.
Dus wat de effecten van wiet roken of de korte en lange termijn zijn. De nadelen en misschien ook wel voordelen.
oke, het is wel zo dat drank algemeen geaccepteerd is, drugs niet terwijl alcohol eigenlijk ook een drug/zou kunnen zijn. Het verschil zit hem denk ik dan ook in dat tabak geen ''effecten zoals high/stoned worden' met zich mee brengt en wiet wel. Wat heb je daarop te zeggen?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:38 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Cannabis roken is niet per definitie slecht voor je. Als je het met mate doet tenminste. Het is wel waar dat er bij het roken van cannabis teer vrijkomt, wat slecht voor je is (daarom is inademen ook beter voor je). Alcohol en tabak zijn ook ongezond, maar daar is dan weer geen taboe op.
Ik ben voor omdat ik vind dat de schade die het roken van cannabis toebrengt niet bijzonder groot is. Dat is in ieder geval nooit met zekerheid aangetoond. Daarnaast vind ik dat mensen gewoon vrij zouden moeten zijn in wat ze doen, zolang ze anderen er maar niet mee tot last zijn.
Wat bedoel je precies? Ik snap je vraag niet helemaal.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:47 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Ik vraag me dit af..
Na meer wiet wordt ik langer stoned niet meer.
Ja, dat hoofddoekgezeur. Dan denk ik: ga je met iets nuttigs bezighouden. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:48 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Maar er worden tegelijk wel kamervragen gesteld over de hoofddoek die de koningin op had in de moskee...
Ik vind het een beetje dubbel.
Maar, zoals iemand anders al eerder vroeg: denkt u dat er dan vanuit middelbare scholen genoeg wordt voorgelicht over cannabis?
Ik zou dan denken dat zeker met pubers, omdat er zo weinig over verteld wordt, behalve dat het slecht is, we het juist een keer willen proberen, omdat experimenteren veel voorkomt in de puber-fase van je leven. Bent u het daarmee eens en waarom wel/niet?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:56 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
[..]
Ik heb ooit is vernomen dat er expres geen voorlichting is zodat je niet op het idee wordt gebracht om eraan te beginnen. Klopt dit?
Ja ik las het net een minuut nadat ik mijn reactie getikt had.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:59 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ja, dat hoofddoekgezeur. Dan denk ik: ga je met iets nuttigs bezighouden. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.
Ik had de vraag over voorlichting op middelbare scholen al beantwoord. In het kort: er wordt nauwelijks aandacht aan besteed en dat moet veel meer. Wat dat betreft ben ik blij met televisieprogramma's als Spuiten & Slikken, die zulke onderwerpen wel op een eerlijke manier behandelen.
Ik heb met mensen uit alle lagen van de bevolking gesproken. Van huismoeders die een extra zakcentje wilden verdienen en op zolder wat plantjes hielden, tot gedoodverfde stoners en van lobbyisten en politici tot groothandelaars en dealers. In een gesprek met een dealer in een geluiddichte kelder werd door een dealer op een gegeven moment een pistool tevoorschijn gehaald. 'Gewoon om te laten zien dat ik een echte zware jongen ben.' Ik moest het overigens niet zien als dreigement en het gesprek verliep verder erg relaxt. Nadat ik tenminste aangegeven had de man in kwestie niet met naam en toenaam te noemen. Iets wat ik sowieso al niet van plan was.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:51 schreef dawg het volgende:
wat is het meest schokkende/verbazende/opmerkelijkste omtrent de cannabiswereld wat je bent tegengekomen toen je met je boek bezig was?
Leuke vraag! Ik wilde het heel graag op henneppapier laten drukken. Maar volgens de uitgever was dat te duur. Dan zou het boek nog duurder worden en dat zou de verkoop kunnen schaden. Ik heb ook het idee geopperd er cannabiszaadjes bij te doen, maar daarbij heerste dan weer de angst dat boekhandels het boek daardoor zouden weren...quote:Op maandag 16 januari 2012 20:51 schreef Tism het volgende:
[..]
Welke papiersoort is er voor uw boek gebruikt, op wat voor papier is het bedrukt, en als dat geen Cannapapier is, waarom niet?..
geen opstelten die opbiechtte ook weleens stiekem een jointje op te steken?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ik heb met mensen uit alle lagen van de bevolking gesproken. Van huismoeders die een extra zakcentje wilden verdienen en op zolder wat plantjes hielden, tot gedoodverfde stoners en van lobbyisten en politici tot groothandelaars en dealers. In een gesprek met een dealer in een geluiddichte kelder werd door een dealer op een gegeven moment een pistool tevoorschijn gehaald. 'Gewoon om te laten zien dat ik een echte zware jongen ben.' Ik moest het overigens niet zien als dreigement en het gesprek verliep verder erg relaxt. Nadat ik tenminste aangegeven had de man in kwestie niet met naam en toenaam te noemen. Iets wat ik sowieso al niet van plan was.
Of ja na 3 joints nou,echt meer stonend bent dan bij 1 ?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:58 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Ik snap je vraag niet helemaal.
Als je meteen achter elkaar doorstoomt, neemt het effect soms af inderdaad. THC is belangrijk, maar ook CBN en CBT spelen een belangrijke rol.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:53 schreef Kamigot het volgende:
Soms lijkt het wel dat het niet veel uitmaakt wat en hoeveel dat je rookt (ik rook altijd puur en meestal haze). Meestal is als ik rook het sterkste effect na ongeveer 5 tot 10 minuten en blijft ongeveer een uurtje hangen, daarna ebt het langzaam weg. Als ik daarna "bijrook" dan heeft dat meestal maar een miniem effect. Maakt nu alleen het THC gehalte uit hoe sterk dat wiet is, of spelen andere stoffen ook een grote rol ?
Ik hoop het!quote:Op maandag 16 januari 2012 20:54 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Tja, ik heb meer van Mr. Mackey over drugs geleerd dan dat ik vanuit school erover ben voorgelicht, dus ik vond het in deze wel goed om hem aan te halen. Maar er is dus een stijging te zien in voorlichtingen over verschillende onderwerpen op scholen, denkt u dat dit zich ook door zal trekken naar wiet en andere drugsvoorlichting?
Ik hoop dat mijn boek ervoor zorgt dat mensen verantwoordelijk met wiet omgaan en dat het leidt tot een betere discussie rondom cannabis. Daar komt mijn fascinatie voor wiet ook vandaan: er wordt zoveel over geroepen, maar er is zo weinig echt onderzoek waarover gepubliceerd wordt.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:55 schreef Zeroku het volgende:
Vanwaar die fascinatie voor wiet?
Wat hoopt u daarnaast met uw boek te bereiken? Denk u dat uw boek voor minder 'ongelukken' zorgt met wiet?
Wat vindt u verder van het beleid in Helmond. Daar is onlangs een coffeeshop geopend, daar zijn verschillende aanslagen opgepleegd. De coffeeshop is vervolgens weer gesloten, de burgemeester is na herhaaldelijke bedreigingen opgestapt en nu adviseert de politie de gemeente om doodleuk nog twee coffeeshops te openen.
Dat is dus zo'n conspiracy theory waar ik al over sprak net :-).quote:Op maandag 16 januari 2012 20:56 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
[..]
Ik heb ooit is vernomen dat er expres geen voorlichting is zodat je niet op het idee wordt gebracht om eraan te beginnen. Klopt dit?
Daar zou het verschil best wel eens in kunnen zitten inderdaad.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef FirefoxNB het volgende:
[..]
oke, het is wel zo dat drank algemeen geaccepteerd is, drugs niet terwijl alcohol eigenlijk ook een drug/zou kunnen zijn. Het verschil zit hem denk ik dan ook in dat tabak geen ''effecten zoals high/stoned worden' met zich mee brengt en wiet wel. Wat heb je daarop te zeggen?
In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en het beantwoorden van onze vragenquote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef NickKivits het volgende:
Jongens, ik blijf niet meer heel lang. Ik heb om half 10 een andere afspraak en met Fok is afgesproken dat ik tot 9 uur vragen zou beantwoorden. Ik wil de openstaande vragen nog wel beantwoorden hoor. En eventuele andere vragen ook nog, maar dat doe ik dan wat later op de avond. Goed? Ik ga snel verder met de nog openstaande vragen :-).
Pubers zullen altijd experimenteren. Dat hoort bij die fase in het leven. Goede voorlichting kan ze juist helpen verantwoordelijk om te gaan met dat experimenteren. Als je het verbiedt, willen overigens doorgaans meer mensen het proberen. Zoals in de VS het geval is.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Ik zou dan denken dat zeker met pubers, omdat er zo weinig over verteld wordt, behalve dat het slecht is, we het juist een keer willen proberen, omdat experimenteren veel voorkomt in de puber-fase van je leven. Bent u het daarmee eens en waarom wel/niet?
Dit jaquote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en het beantwoorden van onze vragen
Succes met de verkoop van het boek!
Bevoorrading zou denk ik het beste kunnen gaan via een netwerk van gelegaliseerde en gecontroleerde kwekers. De grote kas heeft mijn voorkeur. Maar thuis kweken van je eigen voorraad (niet voor verkoop) vind ik een nog beter plan.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:01 schreef Zeroku het volgende:
Ohja, nog een vraag.
Hoe kijkt u tegen de bevoorrading van coffeeshops aan? Het is duidelijk dat de huidige manier zo onlogisch is als het maar zijn kan, maar wat lijkt u de oplossing?
Is het volgens u het slimste dat de coffeeshops autarkisch worden, d.w.z. ieder zorgt voor zijn/haar eigen bevoorrading of ziet u liever een grote kas o.i.d. waar op grote schaal wordt verbouwd en dat het dan zo verspreid wordt via de verschillende coffeeshops?
Dit inderdaad,quote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en het beantwoorden van onze vragen
Oke bedankt ben erg benieuwd naar je boek.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef NickKivits het volgende:
Jongens, ik blijf niet meer heel lang. Ik heb om half 10 een andere afspraak en met Fok is afgesproken dat ik tot 9 uur vragen zou beantwoorden. Ik wil de openstaande vragen nog wel beantwoorden hoor. En eventuele andere vragen ook nog, maar dat doe ik dan wat later op de avond. Goed? Ik ga snel verder met de nog openstaande vragen :-).
Meer schadelijk dan wat? Roken via een waterpijp is niet schadelijker dan gewoon roken, in mijn mening en ervaring.quote:
+1.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Denkt u dat de politiek dit idee misschien wel met je deelt, maar dat ze het zo wel goed vinden? Dat zij helemaal geen zin in controle op kwekers hebben en allerlei teams moeten oprichten om deze controlers uit te voeren en om te kijken of iemand een gelegaliseerde kweker moet worden etc.?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:11 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Bevoorrading zou denk ik het beste kunnen gaan via een netwerk van gelegaliseerde en gecontroleerde kwekers. De grote kas heeft mijn voorkeur. Maar thuis kweken van je eigen voorraad (niet voor verkoop) vind ik een nog beter plan.
Dan gewoon joints roken.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:12 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Meer schadelijk dan wat? Roken via een waterpijp is niet schadelijker dan gewoon roken, in mijn mening en ervaring.
Ik vrees dat dat inderdaad niet snel zal gaan gebeuren. De regels voor nieuwe coffeeshops worden juist steeds strenger (verder weg van scholen, et cetera) en daardoor is het moeilijk nieuwe coffeeshops te openen. Daarnaast heerst de algemene consensus dat er al teveel coffeeshops zijn. Iets dat in sommige gebieden ook wel klopt. Aan de andere kant krijg je dan inderdaad drugstaxi's of drugsbussen die in de schaduwen handelen. Daar is helemaal geen zicht op. Vandaar dat legaliseren en verspreid vanuit een instantie ook zo'n goed idee is. Als je dat doet kun je alles wat er daarnaast illegaal op straat gebeurt harder bestraffen.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:03 schreef leRomein het volgende:
Denk je dat er op termijn gemeentes zullen zijn die mogelijkheden bieden voor nieuwe coffeeshops of is dat zeer onwaarschijnlijk? Ik zie zelf in een nabijgelegen gemeente dat daar zeer zeker behoefte aan is, daar wordt momenteel de jeugd van wiet, en wie weet wat nog meer, voorzien door een lokale drugsbus.
Over hard drugs heb ik geen goed woord over. Maar dat komt ook omdat iemand in mijn naaste omgeving jaren lang verslaafd is geweest aan cocaïne en daar veel mensen verdriet mee gedaan heeft. Daarnaast heeft de persoon in kwestie daar nu zelf nog last van.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:03 schreef Pino07 het volgende:
Wat denkt u eigenlijk over de ''hard drugs''
ik ben van mening door wat ik in mijn omgeving zie is dat de stap naar harddrugs toch wel kleiner wordt door het gebruik van wiet. Toch wel vaak op een experimentele en een veilige manier..maar toch.
Je kunt er wel wat heviger stoned van worden, maar het heeft vooral effect op de duur van je roes inderdaad.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Of ja na 3 joints nou,echt meer stonend bent dan bij 1 ?
Ik ben langer stoned maar nietlheviger.
Maar, de mening van sommigen bestaat dat de overheid de wiet niet goedkoper aan kan bieden dan de wiet die in de illegale handel zit. Wat vindt u hiervan, en denkt u dat dit waar is?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:15 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ik vrees dat dat inderdaad niet snel zal gaan gebeuren. De regels voor nieuwe coffeeshops worden juist steeds strenger (verder weg van scholen, et cetera) en daardoor is het moeilijk nieuwe coffeeshops te openen. Daarnaast heerst de algemene consensus dat er al teveel coffeeshops zijn. Iets dat in sommige gebieden ook wel klopt. Aan de andere kant krijg je dan inderdaad drugstaxi's of drugsbussen die in de schaduwen handelen. Daar is helemaal geen zicht op. Vandaar dat legaliseren en verspreid vanuit een instantie ook zo'n goed idee is. Als je dat doet kun je alles wat er daarnaast illegaal op straat gebeurt harder bestraffen.
Veel meer moeite. Bij het Heineken-dossier kon ik putten uit de archieven van Panorama. En daar kon ik een groot deel van het boek op baseren. Daarnaast had ik bij 'Heineken' hulp van Sjerp Jaarsma, die echt ALLES weet van de ontvoering. Dit keer moest ik in een wereld duiken die ik eigenlijk nog niet goed kende.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:05 schreef Zeroku het volgende:
Hoe verliep de totstandkoming van dit boek t.o.v. het Heineken-dossier? Heeft u deze keer meer moeite moeten doen om contacten te leggen of ging het juist makkelijker?
U begeeft zich nu, na de Heineken-ontvoering, voor de tweede keer toch tussen het wat louchere volk. Bent u nooit bang dat er echt iets met u gebeurd?
Speeltuintjes vind ik zeker geen plek om wiet te roken. Think of the children! Ik ben eigenlijk ook tegen gewoon roken in openbare ruimtes (niet fijn voor astma-patiënten) en buiten op straat.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Wat vind jij van wiet roken in openbare ruimtes als je het thuis niet kan doen ?
Bijvoorbeeld speeltuintjes.
Thnx!quote:Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze vinden het in ieder geval niet 'zo wel goed', heb ik het gevoel. De huidige situatie is voor de politiek misschien wel de slechts denkbare. Ze hebben nog steeds last van in hun nek hijgende buitenlanden omdat het nog semi-gedoogd wordt, maar in de tussentijd is ook het volk er niet blij mee omdat er geen echte oplossing is.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:13 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Denkt u dat de politiek dit idee misschien wel met je deelt, maar dat ze het zo wel goed vinden? Dat zij helemaal geen zin in controle op kwekers hebben en allerlei teams moeten oprichten om deze controlers uit te voeren en om te kijken of iemand een gelegaliseerde kweker moet worden etc.?
Minder schadelijk, want je krijgt minder teer binnen.quote:
En begrijpelijk ook wat mij betreft, dat het volk er niet blij mee isquote:Op maandag 16 januari 2012 21:22 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ze vinden het in ieder geval niet 'zo wel goed', heb ik het gevoel. De huidige situatie is voor de politiek misschien wel de slechts denkbare. Ze hebben nog steeds last van in hun nek hijgende buitenlanden omdat het nog semi-gedoogd wordt, maar in de tussentijd is ook het volk er niet blij mee omdat er geen echte oplossing is.
Cannabis wordt in sommige delen van de wereld al meer dan 5000 jaar verbouwd. In Nederland werd het pas echt populair in de jaren 60 van de vorige eeuw. Daarvoor werd het al sporadisch gebruikt in de muziekscene, kunstwereld en door zeelui en in de negentiende eeuw werden er al experimenten mee gedaan. Maar het echte gebruik kwam na de Tweede Wereldoorlog op gang.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:15 schreef Kamigot het volgende:
Bedankt voor je tijd en succes met de verkoop. Ik had nog 1 vraagje, vanaf wanneer werd voor het eerst cannabis gebruikt in Nederland ?
Dat zou misschien wel kunnen, als er geen belasting op geheven zou worden. Maar de overheid zou wel gek zijn om dat niet te doen. Ik denk dat de prijs daarom redelijk gelijk blijft.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:17 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Maar, de mening van sommigen bestaat dat de overheid de wiet niet goedkoper aan kan bieden dan de wiet die in de illegale handel zit. Wat vindt u hiervan, en denkt u dat dit waar is?
U denkt niet dat de criminaliteit juist zover mogelijk proberen te duiken, of het in ieder geval een stuk goedkoper dan de overheid zal proberen aan te bieden? Want de illegale wiethandel is toch best een stuk inkomsten voor deze mensen, lijkt mij dan.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:26 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Dat zou misschien wel kunnen, als er geen belasting op geheven zou worden. Maar de overheid zou wel gek zijn om dat niet te doen. Ik denk dat de prijs daarom redelijk gelijk blijft.
Ontzettend moeilijk om te beantwoorden. Persoonlijk ben ik voor legaliseren. Maar Nederland is vooral als klein land ook erg afhankelijk van andere landen. Nederland is vanouds een land dat nogal koppig is en zich niet aan de regels houdt. Maar de laatste jaren schikken we ons steeds meer naar de anderen om ons heen. Vanuit internationaal standpunt slim. Maar vanuit het behoud van onze eigen identiteit als vrij land minder tof.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:24 schreef Zeroku het volgende:
[..]
En begrijpelijk ook wat mij betreft, dat het volk er niet blij mee is.
Hoe kijkt u aan tegen dat buitenlanden zich daarmee bemoeien? Grenslanden kunnen natuurlijk wel last hebben van het beleid i.v.m drugsrunners, maar vindt u dat Nederland zich iets aan moet trekken van de landen die vinden dat het beleid niet kan, maar die eigenlijk weinig met het beleid van doen hebben?
Nee. Criminelen zijn relatief lui. Daarom zijn ze ook de cannabis in gegaan. Een groot deel van de criminelen die in de cannabis zitten, zaten voorheen in de XTC. Maar toen dat in de jaren 90 werd lamgelegd, gingen ze op zoek naar iets waar ze makkelijker mee weg konden komen. Het gedoogde cannabiswereldje dus. Als de cannabis teveel moeite wordt, zoeken ze weer een andere manier van inkomsten.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:27 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
U denkt niet dat de criminaliteit juist zover mogelijk proberen te duiken, of het in ieder geval een stuk goedkoper dan de overheid zal proberen aan te bieden? Want de illegale wiethandel is toch best een stuk inkomsten voor deze mensen, lijkt mij dan.
Vreest u dan niet dat de illegale markt zou worden overspoeld met een relatief veel gevaarlijkere drug?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:30 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Nee. Criminelen zijn relatief lui. Daarom zijn ze ook de cannabis in gegaan. Een groot deel van de criminelen die in de cannabis zitten, zaten voorheen in de XTC. Maar toen dat in de jaren 90 werd lamgelegd, gingen ze op zoek naar iets waar ze makkelijker mee weg konden komen. Het gedoogde cannabiswereldje dus. Als de cannabis teveel moeite wordt, zoeken ze weer een andere manier van inkomsten.
Duidelijk. Ik deel die mening. Nederland doet er niet verkeerd aan om naar buurlanden als Duitsland/België te luisteren en daar wellicht iets mee te doen, via steden als Maastricht levert het af en toe flink wat commotie op. Daarentegen hoeft Nederland w.m.b. zeker niet toe te geven aan buitenstaanders die vanaf de zijlijn staan te roepen hoe slecht Nederland het wat dat betreft wel niet doet. Het is denk ik ook wel lastig om als Nederland te balanceren tussen de eigen belangen en wetten/regels en de Europese wetgeving en landen die economisch gezien ook wat invloed hebben op ons.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:29 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Ontzettend moeilijk om te beantwoorden. Persoonlijk ben ik voor legaliseren. Maar Nederland is vooral als klein land ook erg afhankelijk van andere landen. Nederland is vanouds een land dat nogal koppig is en zich niet aan de regels houdt. Maar de laatste jaren schikken we ons steeds meer naar de anderen om ons heen. Vanuit internationaal standpunt slim. Maar vanuit het behoud van onze eigen identiteit als vrij land minder tof.
Dat zou dan harddrugs worden waarschijnlijk. En daar moet hard tegen opgetreden worden.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:31 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Vreest u dan niet dat de illegale markt zou worden overspoeld met een relatief veel gevaarlijkere drug?
Aangezien Nederland altijd al heel economisch ingesteld is geweest, is het niet meer dan logisch dat we voor een groot deel moeten doen wat de grote spelers op economisch gebied zeggen, dat klopt. Ik deel jullie mening dan ook, al ben ik wel van mening dat Nederland op sommige gebieden (o.a. de JSF (maar dat is een andere discussie, haal hem slechts aan ter voorbeeld), en dus ook de wiet) nog wel wat koppiger mag worden/zijn.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:33 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik deel die mening. Nederland doet er niet verkeerd aan om naar buurlanden als Duitsland/België te luisteren daar wellicht iets mee te doen, via steden als Maastricht levert het af en toe flink wat commotie op. Daarentegen hoeft Nederland w.m.b. zeker niet toe te geven aan buitenstaanders die vanaf de zijlijn staan te roepen hoe slecht Nederland het wat dat betreft wel niet doet. Het is denk ik ook wel lastig om als Nederland te balanceren tussen de eigen belangen en wetten/regels en de Europese wetgeving en landen die economisch gezien ook wat invloed hebben op ons.
Jep. En dat doe ik nu meteen (heb mijn afspraak even een paar minuten verschoven).quote:Op maandag 16 januari 2012 21:23 schreef DaMart het volgende:
Vijf personen ontvangen binnenkort 'Het Grote Nederwietboek'. Nick kiest zelf welke vragenstellers het boek ontvangen. Zodra hij een keuze heeft gemaakt, zullen we dat natuurlijk in dit topic bekendmaken, dus houd het in de gaten!
Maar zou je dan niet het probleem dat we nu hebben met een relatief onschuldig goedje vervangen door een veel groter probleem met een veel schadelijker goedje?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:34 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Dat zou dan harddrugs worden waarschijnlijk. En daar moet hard tegen opgetreden worden.
Ik vond het ook erg leuk om de kans te krijgen deze vragen aan iemand die er echt veel van afweet te stellen, dus hartelijk bedankt daarvoorquote:Op maandag 16 januari 2012 21:37 schreef NickKivits het volgende:
Veel plezier met het boek jongens!
Ik vond het leuk om eens zo aan de tand gevoeld te worden over mijn boek. Door het feit dat de boekhandel het boek te eng vind, voelt het soms wel eens alsof er geen interesse is voor het onderwerp. Jullie vragen hebben dat tegendeel bewezen. En daar word ik dan weer erg vrolijk van!!
Groet!
Nick
Doe ikquote:Op maandag 16 januari 2012 21:38 schreef NickKivits het volgende:
Voor de twitteraars trouwens: follow me via @NickKivits (einde van deze schaamteloze zelfpromotie).
Van Harte met het boek!quote:Op maandag 16 januari 2012 21:35 schreef NickKivits het volgende:
[..]
Jep. En dat doe ik nu meteen (heb mijn afspraak even een paar minuten verschoven).
De beste vragenstellers (of leukste vragen) vond ik:
[*]Dr. Mikey
[*]Kamigot
[*]Newbie144
[*]Dawg
[*]Zeroku
Hahaha. Dat is niet nodig. Maar bedankt voor het aanbod! Als je per se iets terug wilt doen mag je altijd mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp op het boek wijzen.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:05 schreef Kamigot het volgende:
Bedankt voor het mooie cadeau Nick, ik zal het boek met veel interesse lezen. Misschien kan ik nog iets voor je terug doen, een flinke pure bio haze joint voor je draaien ?
Cannabis tot je nemen met een bong geeft inderdaad een veel intenser effect dan het roken van een joint. Je wietdampen worden in een bong doorgaans gefilterd, waardoor je meer van de effectieve stoffen binnen krijgt dan bij een joint. Daarnaast rook je bij een joint ook vaak tabak mee, en dat doet het effect van cannabis deels teniet.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:25 schreef Dhaha het volgende:
Hallo mag ik nog een vraag stellen?
Ik wordt van een bong altijd veel stoneder dan een joint, met veel minder wiet. Hoe komt dat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |