abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 21:59:13 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106661647
120108_134533_nederwietheader.jpg

Maandag 16 januari om 20.00u. zal de auteur van Het Grote Nederwietboek, Nick Kivits, op FOK! aanwezig zijn om al jouw vragen over zijn boek én wiet te beantwoorden! Zorg dat je er bij bent en discussieer mee over zijn motieven om het boek te schrijven en wat hij er mee wil(de) bereiken! Nick Kivits kiest uit alle deelnemende FOK!users de vijf leukste, meest creatieve en / of interessantste discussiepartners (ja jullie FOK!users dus) die dan een exemplaar van zijn boek thuisgestuurd krijgen!

In zijn boek gaat schrijver Kivits uitgebreid in op Neerlands enige echte wietcultuur. Kivits vertelt over de geschiedenis, het gebruik en het telen van wiet en hasj in Nederland. Ook vertelt hij uitgebreid over de invloed die wiet en hasj (wel al dan niet) hebben op onze geest en gemoedstoestand. Daarbij geeft hij uitgebreid antwoord op vragen als: Is 'Cannabis sativa 'Hollandica' oftewel Nederwiet nou wel of niet verslavend? En op welke manier gebruik je wiet of hasj nou eigenlijk goed? Hoe teel je het en welke soorten zijn er nou eigenlijk?

Enkele wist u datjes uit Kivits boek:

• Cannabisplanten meer dan 400 actieve stoffen bevatten?
• De plant o.a. wordt gebruikt in veevoer, bier, schoonheidsproducten en huishoudolie?
• Er in de VS procentueel meer mensen een stickie rookten dan in Nederland, terwijl men daar juist denkt dat het andersom is?
• In Nederland het kopen van één stickie technisch gezien nog altijd illegaal is?
• Dat je tijdens het kweken de vrouwelijke planten moet 'redden' van de mannetjes?
• Cannabis steeds vaker medicinaal (o.a. bij kanker en Gilles de la Tourette) wordt gebruikt?
• Zaden van de cannabisplant vrij verkocht mag worden?
• Er ook in België een gedoogbeleid is?
• Nederland een 'wietpartij' kende, die een gooi probeerde te doen naar Kamerzetels?
• Er op International Pot Day (20 april) wereldwijd pro-cannabisdemonstraties zijn?
• De kwaliteit van hasj en wiet door de jaren steeds beter zijn geworden?

Auteur Nick Kivits (1984) is onderzoeksjournalist. Hij schrijft o.a. voor Kijk.Vorig jaar verscheen zijn succesvolle misdaaddossier 'De Heineken ontvoering'. Hierover schreef NBD Biblion: ‘vlotgeschreven, goed gedocumenteerd en zeer gedetailleerd.’ En inmiddels ligt het spraakmakende boek 'Het Grote Nederwietboek' met als subtitel 'alles wat je wilt weten over hasj en wiet' in de winkel.

Je kan, als je wil, hier alvast je vragen plaatsen. Maandag zullen we, zeker als je er niet bij kan zijn, ons best doen om je vragen aan bod te laten komen *O*.

[ Bericht 4% gewijzigd door BrandX op 10-01-2012 23:54:28 ]
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 22:06:26 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106661989
Om even in de sfeer te komen 8-) :7 8-)
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 23:54:58 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106666910
Je kan, als je wil, hier alvast je vragen plaatsen. Maandag zullen we, zeker als je er niet bij kan zijn, ons best doen om je vragen aan bod te laten komen *O*.
lolwut
  woensdag 11 januari 2012 @ 09:14:54 #4
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_106672205
De vraag die ik nu stel mag beantwoord worden door een forumgebruiker of dhr. Kivits zelf:
Waar haal ik dit boek? En daarmee bedoel ik: Ligt het al in de winkels?
Ik wil hem namelijk in Groningen kopen, maar ik vind hem alleen op webshops zoals bv. De Slegte.
pi_106676946
Goedemiddag Hr Kivits, mijn vraag aan u:

Kunt u mij meer vertellen over de interactie tussen terpenen in wiet en het soort "high" een bepaalde wiet soort teweeg brengt?

Ik ben bijvoorbeeld bekend met de interactie tussen wiet en (rijpe) mango, ik ben echter benieuwd of dit ook opgaat voor ander voedsel. Ik ben ook benieuwd of dit nou een placebo effect is of niet.

Alvast bedankt,

Heel veel succes en mega verkoop aantallen gewenst!
pi_106679748
Doe Maar _O_ :D O+
pi_106686606
Gaat ie in het boek niet in op de hypocrisie rondom het gedoogbeleid en alcohol? De een heeft namelijk over 70.000 verkooppunten in NL en zorgt voor duizenden verslaafden, en is alsnog legaal, terwijl er nog nooit iemand aan wietgebruik is overleden maar het nog steeds in de illegaliteit zweeft.
pi_106688981
Oeps edit
  Boks-Chick woensdag 11 januari 2012 @ 19:15:36 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106694843
Gaaf. Daar ben ik bij.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:55:25 #11
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_106711797
Dat wil ik kom maar met hem naar Enschede.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  donderdag 12 januari 2012 @ 03:48:49 #12
268260 Dr.Mikey
pi_106712705
ik wil hem stoned interviewen
R.I.P DTS.
pi_106716096
Als hij in Enschede komt, dan kom ik ook!
  donderdag 12 januari 2012 @ 15:51:52 #14
268260 Dr.Mikey
pi_106725344
Op fok! aanwezig ik weet na 7 jaar niet eens waar fok! ligt.
In Zwolle ? Dordrecht ? de Fokradio ! ?
geen idee maar ik wil wel met de man blowen.
R.I.P DTS.
  donderdag 12 januari 2012 @ 16:14:12 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_106726159
Ja, ik heb een vraag. Waarom wordt het gedoogbeleid in Nederland langzaam maar zeker afgebroken, terwijl men in andere landen en regios steeds meer gaat gedogen?

En die afbraak is al langer bezig, midden jaren 90 werd bijvoorbeeld onder Franse druk de leeftijd verhoogd van 16 naar 18, en de hoeveelheid verlaagd van 30 gram naar 5 gram.

Terwijl ik in California inmiddels ruim honderd gram mag hebben. (van de staat, niet van de federale regering - Obama: no, you can't).
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_106730632
quote:
• Er in de VS procentueel meer mensen een stickie rookten dan in Nederland, terwijl men daar juist denkt dat het andersom is?
Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2012 @ 17:21:40 #17
163650 Greys
pi_106876212
Vanavond het gesprek! ^O^
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2012 @ 17:25:18 #18
364970 NickKivits
Auteur Het Grote Nederwietboek
pi_106876349
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 09:14 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
De vraag die ik nu stel mag beantwoord worden door een forumgebruiker of dhr. Kivits zelf:
Waar haal ik dit boek? En daarmee bedoel ik: Ligt het al in de winkels?
Ik wil hem namelijk in Groningen kopen, maar ik vind hem alleen op webshops zoals bv. De Slegte.
Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.
Freelance journalist en auteur. Meer informatie: www.nick-kivits.nl
  maandag 16 januari 2012 @ 17:37:00 #19
364970 NickKivits
pi_106876823
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 12:16 schreef K.A.Bouter het volgende:
Goedemiddag Hr Kivits, mijn vraag aan u:

Kunt u mij meer vertellen over de interactie tussen terpenen in wiet en het soort "high" een bepaalde wiet soort teweeg brengt?

Ik ben bijvoorbeeld bekend met de interactie tussen wiet en (rijpe) mango, ik ben echter benieuwd of dit ook opgaat voor ander voedsel. Ik ben ook benieuwd of dit nou een placebo effect is of niet.

Alvast bedankt,

Heel veel succes en mega verkoop aantallen gewenst!
Wat je zegt over mango's klopt. Mango's bevatten myrceen. En deze stof heeft invloed op je high, volgens kenners. Andere fruitsoorten met een hoge concentratie myrceen heeft ook invloed op je high. Denk daarbij aan citroengras. Maar mango werkt het beste. Volgens de laatste tests (en eigen ervaring) gaat het hier niet om een placebo-effect.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:39:22 #20
364970 NickKivits
pi_106876911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 16:43 schreef havanagila het volgende:
Gaat ie in het boek niet in op de hypocrisie rondom het gedoogbeleid en alcohol? De een heeft namelijk over 70.000 verkooppunten in NL en zorgt voor duizenden verslaafden, en is alsnog legaal, terwijl er nog nooit iemand aan wietgebruik is overleden maar het nog steeds in de illegaliteit zweeft.
Ik vel in mijn boek geen oordeel. Dat is aan de lezer. Ik geef alleen de feiten, zodat de discussie op gang komt. Maar ik ga zeker in op het gedoogbeleid. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik dat ik denk dat de invloed van alcohol vele malen erger is dan die van cannabis en dat vooral komt door de vrije verkrijgbaarheid van het spul. Maar voor allebei geldt dat wanneer je er onverantwoordelijk mee omgaat, dat het mis kan gaan.

Voor de rest: op jullie vragen ga ik straks om 20.00 uur in!
  maandag 16 januari 2012 @ 18:36:20 #21
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_106878944
Cannabis heeft diverse toepassingen zoals bijvoorbeeld genotsmiddel, medicijn en grondstof voor vezels. Helaas is er in de meeste landen wettelijk voor alle toepassingen nog geen officiele legale status vastgelegd.

Kun je iets meer vertellen over de status en initiatieven van diverse lobbygroeperingen, die via de Nederlandse en Europese politiek dit onderwerp ter discussie stellen?
The best firms advertise the least...
  maandag 16 januari 2012 @ 19:15:34 #22
268260 Dr.Mikey
pi_106880578
tvp
R.I.P DTS.
pi_106880932
Gefeliciteerd met je boek.

Ik lees de laatste tijd veel over het gebruik van rauwe wiet. Een video op youtube over dit onderwerp is helaas verwijderd. Er zijn volgens de feiten boven genoemd meer dan 400 werkzame stoffen in cannabis te vinden. Ik vroeg af welke methodes van gebruik ervoor zorgen dat je de meeste actieve stoffen binnenkrijgt en werken op je systeem. Dus het verschil in opname van actieve stoffen tussen roken, vaporizen, spacecake en rauwe consumptie.
pi_106882563
Toch de video gevonden, misschien interessant als toevoeging.

Moderator maandag 16 januari 2012 @ 19:59:03 #25
42184 crew  DaMart
pi_106882904
Goedenavond Nick, van harte welkom op FOK!. Je hebt ons eerder op de avond al een voorproefje gegeven van het interview dat nu dan echt begint. Veel succes met het beantwoorden van de vragen, en we zijn allemaal natuurlijk heel nieuwsgierig naar je antwoorden :).
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:00:16 #26
364970 NickKivits
pi_106882971
Bedankt voor het verwelkomen. Ik heb er zin in en ga meteen aan de slag!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:01:26 #27
268260 Dr.Mikey
pi_106883030
Beste schrijver wat vind jij van het hoge gehalte buitenlanders oi n de meeste shops ? Ik voel me wel eens onveillig.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:01:54 #28
364970 NickKivits
pi_106883049
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:14 schreef Viajero het volgende:
Ja, ik heb een vraag. Waarom wordt het gedoogbeleid in Nederland langzaam maar zeker afgebroken, terwijl men in andere landen en regios steeds meer gaat gedogen?

En die afbraak is al langer bezig, midden jaren 90 werd bijvoorbeeld onder Franse druk de leeftijd verhoogd van 16 naar 18, en de hoeveelheid verlaagd van 30 gram naar 5 gram.

Terwijl ik in California inmiddels ruim honderd gram mag hebben. (van de staat, niet van de federale regering - Obama: no, you can't).
Waarom het gedoogbeleid langzaam maar zeker afgebroken wordt is niet helemaal duidelijk. Niemand heeft daar een eenduidig antwoord op. De oorzaak lijkt hem te zitten in het feit dat Nederland druk ondervindt vanuit het buitenland. Vooral Frankrijk en Duitsland voeren de druk aardig op de laatste jaren. En dat heeft als effect dat Nederland inmiddels voorbijgestreefd dreigt te worden door andere landen als België, Spanje en delen van de VS.
Het gedoogbeleid duurt overigens al dertig jaar. En dat was nooit de bedoeling. Het moest dertig jaar geleden dienen als 'tussenstap'. We doen het nu even zo, maar moeten wel heel snel met een goede oplossing komen wat betreft de aanvoer. Maar dat 'heel snel' werd dus uiteindelijk dertig jaar.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:02:16 #29
364970 NickKivits
pi_106883067
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:28 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?
Nee, procentueel gezien zijn er in de VS meer mensen die eens een joint gerookt hebben dan in Nederland.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:02:44 #30
268260 Dr.Mikey
pi_106883096
Hoeveel weed rook jij weg op een dag schrijver ?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:03:53 #31
364970 NickKivits
pi_106883160
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 18:36 schreef edcetera het volgende:
Cannabis heeft diverse toepassingen zoals bijvoorbeeld genotsmiddel, medicijn en grondstof voor vezels. Helaas is er in de meeste landen wettelijk voor alle toepassingen nog geen officiele legale status vastgelegd.

Kun je iets meer vertellen over de status en initiatieven van diverse lobbygroeperingen, die via de Nederlandse en Europese politiek dit onderwerp ter discussie stellen?
De belangrijkste lobbygroep in Nederland is de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC). Zij beschouwen de toegenomen repressie rond cannabis als een achterhoedegevecht en vinden dat repressie negatieve effecten heeft (waar ik het overigens mee eens ben). De VOC bepleit een rechtvaardig en effectief cannabisbeleid, dat op feiten gebaseerd is. Ook daar ben ik zelf een voorstander van. De VOC voert vooral actie en lobby bij Kamerleden. Meer informatie over wat zij doen vind je op http://www.voc-nederland.(...)lijk-cannabisbeleid/

Minder in de spotlight staan de Nationale associatie voor legale cannabis en haar stoffen als medicijn, en de BCD (Bond voor cannabisdetaillisten). Vooral de laatste zit regelmatig met de politiek om de tafel om verscherpingen en veranderingen van regels door te nemen en daarbij de stem van de coffeeshophouders te laten horen. Met wisselend effect. Ook op lokaal niveau bestaan dergelijke lobbygroeperingen.

Op Europees vlak ga ik niet in in mijn boek, dus daar heb ik ook geen uitgebreid onderzoek naar gedaan. Echter zijn er genoeg lobbygroepen aanwezig die op Europees niveau cannabis onder de aandacht proberen te brengen. ENCOD is een van de belangrijkste, al gebeurt daar de laatste tijd erg weinig.
pi_106883223
Hoe 'gevaarlijk' is wiet nou eigenlijk?
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
  maandag 16 januari 2012 @ 20:05:38 #33
364970 NickKivits
pi_106883251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:22 schreef Kamigot het volgende:
Gefeliciteerd met je boek.

Ik lees de laatste tijd veel over het gebruik van rauwe wiet. Een video op youtube over dit onderwerp is helaas verwijderd. Er zijn volgens de feiten boven genoemd meer dan 400 werkzame stoffen in cannabis te vinden. Ik vroeg af welke methodes van gebruik ervoor zorgen dat je de meeste actieve stoffen binnenkrijgt en werken op je systeem. Dus het verschil in opname van actieve stoffen tussen roken, vaporizen, spacecake en rauwe consumptie.
Bedankt voor de felicitatie! Een boek dat je zelf geschreven hebt in je hand houden is telkens weer een bijzondere ervaring.

Wat bedoel je precies met rauwe wiet? Het gewoon zo opeten van de gedroogde toppen? Dat kan inderdaad gewoon, maar is verre van lekker als we het over smaak hebben. Daardoor loop je bij het eten van rauwe wiet redelijk snel het risico te veel tot je te nemen.

Er zitten nogal wat verschillen in de manier van inname. Je kunt wiet bijvoorbeeld roken, eten, drinken of ademen. Wiet inademen via een goede vaporizer is veruit de minst ongezonde manier, gevolgd door het drinken van wietthee of wietmelk. Wiet eten (spacecake) heeft veruit het sterkste effect op je, al duurt het langer voordat je er iets van merkt. Wanneer je wiet rookt voel je het snelste effect, al is dat vele malen minder heftig dan wanneer je het eet. Wiet roken doe je overigens het liefst zonder tabak. Tabak heft het effect van sommige stoffen in wiet op, waardoor je het effect minder voelt. Een beetje alsof je tegen een lift omhoog probeert te lopen eigenlijk.

Wil je het meeste uit je ervaring halen, dan is wiet inademen het beste voor je. Let wel goed op dat je een goede vaporizer gebruikt. Sommige minder goede modellen kunnen de wiet laten aanbranden, wat brand tot gevolg kan hebben.
  Moderator maandag 16 januari 2012 @ 20:05:43 #34
42184 crew  DaMart
pi_106883257
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:25 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.
Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:05:57 #35
364970 NickKivits
pi_106883267
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:52 schreef Kamigot het volgende:
Toch de video gevonden, misschien interessant als toevoeging.

Interessante mini-docu, maar volgens mij is er nog geen onafhankelijk onderzoek verricht naar 'juicing'. Daarbij wordt vrijwel de hele plant gebruikt en niet enkel de toppen, wat ook een ander effect teweeg kan brengen.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:06:47 #36
268260 Dr.Mikey
pi_106883303
in welke zin is wiet nou gevaarlijker voor iemand met Aperger?
Ten opzicht van normaal persoon?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:06:54 #37
364970 NickKivits
pi_106883308
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:01 schreef Dr.Mikey het volgende:
Beste schrijver wat vind jij van het hoge gehalte buitenlanders oi n de meeste shops ? Ik voel me wel eens onveillig.
Daar heb ik geen echte mening over. Ik weet niet eens of het waar is dat er gemiddeld meer buitenlanders in de shop rondhangen of niet en daar houd ik me ook niet zo mee bezig. Ik heb in ieder geval geen probleem met mensen uit andere landen.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:07:33 #38
364970 NickKivits
pi_106883338
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Hoeveel weed rook jij weg op een dag schrijver ?
Niet veel. Ik rook alleen wiet op speciale momenten. Op bijzonder gezellige bijeenkomsten met vrienden of op een festival.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:09:54 #39
364970 NickKivits
pi_106883441
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:04 schreef Herpderphawk het volgende:
Hoe 'gevaarlijk' is wiet nou eigenlijk?
In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...
  maandag 16 januari 2012 @ 20:10:21 #40
268260 Dr.Mikey
pi_106883465
Ben jij voor of tegen het legaliseren van wiet ?
Tevens wat vind je van de hypocrite personen die elke dag een wijntje drinken maar wel totaal anti wiet zijn ? (Jan en Ingrid)
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:12:34 #41
364970 NickKivits
pi_106883576
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:05 schreef DaMart het volgende:

[..]

Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?
Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:13:35 #42
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106883616
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:09 schreef NickKivits het volgende:

[..]

In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...
Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?

Maar ik hoor ook wel eens over mensen die een psychose krijgen nadat ze wiet gebruikt hebben, hoe zit dat dan?
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_106883676
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:14:59 #44
364970 NickKivits
pi_106883692
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:06 schreef Dr.Mikey het volgende:
in welke zin is wiet nou gevaarlijker voor iemand met Aperger?
Ten opzicht van normaal persoon?
Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:15:28 #45
268260 Dr.Mikey
pi_106883712
Staan in jou boek ook nog tips of een top 10 over de beste coffee shops ?
R.I.P DTS.
pi_106883764
Kweken onder welke omstandigheden levert de beste kwaliteit (hoogste thc gehalte) cannabis op ? Ik vraag me af of kunstlicht wel het volledige lichtspectrum wat bruikbaar is voor de plant kan verzorgen. Ik heb ook weleens mensen gehoord over kweken met led verlichting, maar dat ging geloof ik niet best.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:16:45 #47
364970 NickKivits
pi_106883786
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ben jij voor of tegen het legaliseren van wiet ?
Tevens wat vind je van de hypocrite personen die elke dag een wijntje drinken maar wel totaal anti wiet zijn ? (Jan en Ingrid)
Ik ben honderd procent voor het legaliseren. Maar een nog betere oplossing vind ik het stimuleren van kleine thuiskweek. De welbekende vijf plantjes. Als iedereen die thuis zou kweken (in een goedgekeurde kweekkast, zonder het aftappen van andermans stroom), dan zouden we al een enorme deuk slaan in de criminele aanlevering. Minder vraag, dus minder aanbod nodig. Laat coffeeshops voor de rest aanlevering vinden via een paar grotere, gecertificeerde kwekers (zoals de kwekers die de medicinale cannabis kweken) en je bent al een heel eind, volgens mij.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:16:58 #48
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_106883797
Wat is jouw mening over wiet als zogenaamde gateway-drug ?
O)))
  maandag 16 januari 2012 @ 20:17:02 #49
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106883801
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
  maandag 16 januari 2012 @ 20:18:25 #50
364970 NickKivits
pi_106883875
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:13 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?

Maar ik hoor ook wel eens over mensen die een psychose krijgen nadat ze wiet gebruikt hebben, hoe zit dat dan?
Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.
pi_106883906
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.

Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire

Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes :{

Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:19:12 #52
268260 Dr.Mikey
pi_106883922
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
Net ook gelezen bedankt ik heb zelf Asperger en gebruik veel daarom mijn vraag.
R.I.P DTS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')