abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 21:59:13 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106661647
120108_134533_nederwietheader.jpg

Maandag 16 januari om 20.00u. zal de auteur van Het Grote Nederwietboek, Nick Kivits, op FOK! aanwezig zijn om al jouw vragen over zijn boek én wiet te beantwoorden! Zorg dat je er bij bent en discussieer mee over zijn motieven om het boek te schrijven en wat hij er mee wil(de) bereiken! Nick Kivits kiest uit alle deelnemende FOK!users de vijf leukste, meest creatieve en / of interessantste discussiepartners (ja jullie FOK!users dus) die dan een exemplaar van zijn boek thuisgestuurd krijgen!

In zijn boek gaat schrijver Kivits uitgebreid in op Neerlands enige echte wietcultuur. Kivits vertelt over de geschiedenis, het gebruik en het telen van wiet en hasj in Nederland. Ook vertelt hij uitgebreid over de invloed die wiet en hasj (wel al dan niet) hebben op onze geest en gemoedstoestand. Daarbij geeft hij uitgebreid antwoord op vragen als: Is 'Cannabis sativa 'Hollandica' oftewel Nederwiet nou wel of niet verslavend? En op welke manier gebruik je wiet of hasj nou eigenlijk goed? Hoe teel je het en welke soorten zijn er nou eigenlijk?

Enkele wist u datjes uit Kivits boek:

• Cannabisplanten meer dan 400 actieve stoffen bevatten?
• De plant o.a. wordt gebruikt in veevoer, bier, schoonheidsproducten en huishoudolie?
• Er in de VS procentueel meer mensen een stickie rookten dan in Nederland, terwijl men daar juist denkt dat het andersom is?
• In Nederland het kopen van één stickie technisch gezien nog altijd illegaal is?
• Dat je tijdens het kweken de vrouwelijke planten moet 'redden' van de mannetjes?
• Cannabis steeds vaker medicinaal (o.a. bij kanker en Gilles de la Tourette) wordt gebruikt?
• Zaden van de cannabisplant vrij verkocht mag worden?
• Er ook in België een gedoogbeleid is?
• Nederland een 'wietpartij' kende, die een gooi probeerde te doen naar Kamerzetels?
• Er op International Pot Day (20 april) wereldwijd pro-cannabisdemonstraties zijn?
• De kwaliteit van hasj en wiet door de jaren steeds beter zijn geworden?

Auteur Nick Kivits (1984) is onderzoeksjournalist. Hij schrijft o.a. voor Kijk.Vorig jaar verscheen zijn succesvolle misdaaddossier 'De Heineken ontvoering'. Hierover schreef NBD Biblion: ‘vlotgeschreven, goed gedocumenteerd en zeer gedetailleerd.’ En inmiddels ligt het spraakmakende boek 'Het Grote Nederwietboek' met als subtitel 'alles wat je wilt weten over hasj en wiet' in de winkel.

Je kan, als je wil, hier alvast je vragen plaatsen. Maandag zullen we, zeker als je er niet bij kan zijn, ons best doen om je vragen aan bod te laten komen *O*.

[ Bericht 4% gewijzigd door BrandX op 10-01-2012 23:54:28 ]
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 22:06:26 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106661989
Om even in de sfeer te komen 8-) :7 8-)
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 10 januari 2012 @ 23:54:58 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106666910
Je kan, als je wil, hier alvast je vragen plaatsen. Maandag zullen we, zeker als je er niet bij kan zijn, ons best doen om je vragen aan bod te laten komen *O*.
lolwut
  woensdag 11 januari 2012 @ 09:14:54 #4
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_106672205
De vraag die ik nu stel mag beantwoord worden door een forumgebruiker of dhr. Kivits zelf:
Waar haal ik dit boek? En daarmee bedoel ik: Ligt het al in de winkels?
Ik wil hem namelijk in Groningen kopen, maar ik vind hem alleen op webshops zoals bv. De Slegte.
pi_106676946
Goedemiddag Hr Kivits, mijn vraag aan u:

Kunt u mij meer vertellen over de interactie tussen terpenen in wiet en het soort "high" een bepaalde wiet soort teweeg brengt?

Ik ben bijvoorbeeld bekend met de interactie tussen wiet en (rijpe) mango, ik ben echter benieuwd of dit ook opgaat voor ander voedsel. Ik ben ook benieuwd of dit nou een placebo effect is of niet.

Alvast bedankt,

Heel veel succes en mega verkoop aantallen gewenst!
pi_106679748
Doe Maar _O_ :D O+
pi_106686606
Gaat ie in het boek niet in op de hypocrisie rondom het gedoogbeleid en alcohol? De een heeft namelijk over 70.000 verkooppunten in NL en zorgt voor duizenden verslaafden, en is alsnog legaal, terwijl er nog nooit iemand aan wietgebruik is overleden maar het nog steeds in de illegaliteit zweeft.
pi_106688981
Oeps edit
  Boks-Chick woensdag 11 januari 2012 @ 19:15:36 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_106694843
Gaaf. Daar ben ik bij.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:55:25 #11
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_106711797
Dat wil ik kom maar met hem naar Enschede.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  donderdag 12 januari 2012 @ 03:48:49 #12
268260 Dr.Mikey
pi_106712705
ik wil hem stoned interviewen
R.I.P DTS.
pi_106716096
Als hij in Enschede komt, dan kom ik ook!
  donderdag 12 januari 2012 @ 15:51:52 #14
268260 Dr.Mikey
pi_106725344
Op fok! aanwezig ik weet na 7 jaar niet eens waar fok! ligt.
In Zwolle ? Dordrecht ? de Fokradio ! ?
geen idee maar ik wil wel met de man blowen.
R.I.P DTS.
  donderdag 12 januari 2012 @ 16:14:12 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_106726159
Ja, ik heb een vraag. Waarom wordt het gedoogbeleid in Nederland langzaam maar zeker afgebroken, terwijl men in andere landen en regios steeds meer gaat gedogen?

En die afbraak is al langer bezig, midden jaren 90 werd bijvoorbeeld onder Franse druk de leeftijd verhoogd van 16 naar 18, en de hoeveelheid verlaagd van 30 gram naar 5 gram.

Terwijl ik in California inmiddels ruim honderd gram mag hebben. (van de staat, niet van de federale regering - Obama: no, you can't).
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_106730632
quote:
• Er in de VS procentueel meer mensen een stickie rookten dan in Nederland, terwijl men daar juist denkt dat het andersom is?
Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 16 januari 2012 @ 17:21:40 #17
163650 Greys
pi_106876212
Vanavond het gesprek! ^O^
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 16 januari 2012 @ 17:25:18 #18
364970 NickKivits
Auteur Het Grote Nederwietboek
pi_106876349
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 09:14 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
De vraag die ik nu stel mag beantwoord worden door een forumgebruiker of dhr. Kivits zelf:
Waar haal ik dit boek? En daarmee bedoel ik: Ligt het al in de winkels?
Ik wil hem namelijk in Groningen kopen, maar ik vind hem alleen op webshops zoals bv. De Slegte.
Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.
Freelance journalist en auteur. Meer informatie: www.nick-kivits.nl
  maandag 16 januari 2012 @ 17:37:00 #19
364970 NickKivits
pi_106876823
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 12:16 schreef K.A.Bouter het volgende:
Goedemiddag Hr Kivits, mijn vraag aan u:

Kunt u mij meer vertellen over de interactie tussen terpenen in wiet en het soort "high" een bepaalde wiet soort teweeg brengt?

Ik ben bijvoorbeeld bekend met de interactie tussen wiet en (rijpe) mango, ik ben echter benieuwd of dit ook opgaat voor ander voedsel. Ik ben ook benieuwd of dit nou een placebo effect is of niet.

Alvast bedankt,

Heel veel succes en mega verkoop aantallen gewenst!
Wat je zegt over mango's klopt. Mango's bevatten myrceen. En deze stof heeft invloed op je high, volgens kenners. Andere fruitsoorten met een hoge concentratie myrceen heeft ook invloed op je high. Denk daarbij aan citroengras. Maar mango werkt het beste. Volgens de laatste tests (en eigen ervaring) gaat het hier niet om een placebo-effect.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:39:22 #20
364970 NickKivits
pi_106876911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 16:43 schreef havanagila het volgende:
Gaat ie in het boek niet in op de hypocrisie rondom het gedoogbeleid en alcohol? De een heeft namelijk over 70.000 verkooppunten in NL en zorgt voor duizenden verslaafden, en is alsnog legaal, terwijl er nog nooit iemand aan wietgebruik is overleden maar het nog steeds in de illegaliteit zweeft.
Ik vel in mijn boek geen oordeel. Dat is aan de lezer. Ik geef alleen de feiten, zodat de discussie op gang komt. Maar ik ga zeker in op het gedoogbeleid. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik dat ik denk dat de invloed van alcohol vele malen erger is dan die van cannabis en dat vooral komt door de vrije verkrijgbaarheid van het spul. Maar voor allebei geldt dat wanneer je er onverantwoordelijk mee omgaat, dat het mis kan gaan.

Voor de rest: op jullie vragen ga ik straks om 20.00 uur in!
  maandag 16 januari 2012 @ 18:36:20 #21
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_106878944
Cannabis heeft diverse toepassingen zoals bijvoorbeeld genotsmiddel, medicijn en grondstof voor vezels. Helaas is er in de meeste landen wettelijk voor alle toepassingen nog geen officiele legale status vastgelegd.

Kun je iets meer vertellen over de status en initiatieven van diverse lobbygroeperingen, die via de Nederlandse en Europese politiek dit onderwerp ter discussie stellen?
The best firms advertise the least...
  maandag 16 januari 2012 @ 19:15:34 #22
268260 Dr.Mikey
pi_106880578
tvp
R.I.P DTS.
pi_106880932
Gefeliciteerd met je boek.

Ik lees de laatste tijd veel over het gebruik van rauwe wiet. Een video op youtube over dit onderwerp is helaas verwijderd. Er zijn volgens de feiten boven genoemd meer dan 400 werkzame stoffen in cannabis te vinden. Ik vroeg af welke methodes van gebruik ervoor zorgen dat je de meeste actieve stoffen binnenkrijgt en werken op je systeem. Dus het verschil in opname van actieve stoffen tussen roken, vaporizen, spacecake en rauwe consumptie.
pi_106882563
Toch de video gevonden, misschien interessant als toevoeging.

Moderator maandag 16 januari 2012 @ 19:59:03 #25
42184 crew  DaMart
pi_106882904
Goedenavond Nick, van harte welkom op FOK!. Je hebt ons eerder op de avond al een voorproefje gegeven van het interview dat nu dan echt begint. Veel succes met het beantwoorden van de vragen, en we zijn allemaal natuurlijk heel nieuwsgierig naar je antwoorden :).
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:00:16 #26
364970 NickKivits
pi_106882971
Bedankt voor het verwelkomen. Ik heb er zin in en ga meteen aan de slag!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:01:26 #27
268260 Dr.Mikey
pi_106883030
Beste schrijver wat vind jij van het hoge gehalte buitenlanders oi n de meeste shops ? Ik voel me wel eens onveillig.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:01:54 #28
364970 NickKivits
pi_106883049
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:14 schreef Viajero het volgende:
Ja, ik heb een vraag. Waarom wordt het gedoogbeleid in Nederland langzaam maar zeker afgebroken, terwijl men in andere landen en regios steeds meer gaat gedogen?

En die afbraak is al langer bezig, midden jaren 90 werd bijvoorbeeld onder Franse druk de leeftijd verhoogd van 16 naar 18, en de hoeveelheid verlaagd van 30 gram naar 5 gram.

Terwijl ik in California inmiddels ruim honderd gram mag hebben. (van de staat, niet van de federale regering - Obama: no, you can't).
Waarom het gedoogbeleid langzaam maar zeker afgebroken wordt is niet helemaal duidelijk. Niemand heeft daar een eenduidig antwoord op. De oorzaak lijkt hem te zitten in het feit dat Nederland druk ondervindt vanuit het buitenland. Vooral Frankrijk en Duitsland voeren de druk aardig op de laatste jaren. En dat heeft als effect dat Nederland inmiddels voorbijgestreefd dreigt te worden door andere landen als België, Spanje en delen van de VS.
Het gedoogbeleid duurt overigens al dertig jaar. En dat was nooit de bedoeling. Het moest dertig jaar geleden dienen als 'tussenstap'. We doen het nu even zo, maar moeten wel heel snel met een goede oplossing komen wat betreft de aanvoer. Maar dat 'heel snel' werd dus uiteindelijk dertig jaar.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:02:16 #29
364970 NickKivits
pi_106883067
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:28 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dus nu zijn er in NL weer procentueel meer blowers?
Nee, procentueel gezien zijn er in de VS meer mensen die eens een joint gerookt hebben dan in Nederland.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:02:44 #30
268260 Dr.Mikey
pi_106883096
Hoeveel weed rook jij weg op een dag schrijver ?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:03:53 #31
364970 NickKivits
pi_106883160
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 18:36 schreef edcetera het volgende:
Cannabis heeft diverse toepassingen zoals bijvoorbeeld genotsmiddel, medicijn en grondstof voor vezels. Helaas is er in de meeste landen wettelijk voor alle toepassingen nog geen officiele legale status vastgelegd.

Kun je iets meer vertellen over de status en initiatieven van diverse lobbygroeperingen, die via de Nederlandse en Europese politiek dit onderwerp ter discussie stellen?
De belangrijkste lobbygroep in Nederland is de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC). Zij beschouwen de toegenomen repressie rond cannabis als een achterhoedegevecht en vinden dat repressie negatieve effecten heeft (waar ik het overigens mee eens ben). De VOC bepleit een rechtvaardig en effectief cannabisbeleid, dat op feiten gebaseerd is. Ook daar ben ik zelf een voorstander van. De VOC voert vooral actie en lobby bij Kamerleden. Meer informatie over wat zij doen vind je op http://www.voc-nederland.(...)lijk-cannabisbeleid/

Minder in de spotlight staan de Nationale associatie voor legale cannabis en haar stoffen als medicijn, en de BCD (Bond voor cannabisdetaillisten). Vooral de laatste zit regelmatig met de politiek om de tafel om verscherpingen en veranderingen van regels door te nemen en daarbij de stem van de coffeeshophouders te laten horen. Met wisselend effect. Ook op lokaal niveau bestaan dergelijke lobbygroeperingen.

Op Europees vlak ga ik niet in in mijn boek, dus daar heb ik ook geen uitgebreid onderzoek naar gedaan. Echter zijn er genoeg lobbygroepen aanwezig die op Europees niveau cannabis onder de aandacht proberen te brengen. ENCOD is een van de belangrijkste, al gebeurt daar de laatste tijd erg weinig.
pi_106883223
Hoe 'gevaarlijk' is wiet nou eigenlijk?
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
  maandag 16 januari 2012 @ 20:05:38 #33
364970 NickKivits
pi_106883251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:22 schreef Kamigot het volgende:
Gefeliciteerd met je boek.

Ik lees de laatste tijd veel over het gebruik van rauwe wiet. Een video op youtube over dit onderwerp is helaas verwijderd. Er zijn volgens de feiten boven genoemd meer dan 400 werkzame stoffen in cannabis te vinden. Ik vroeg af welke methodes van gebruik ervoor zorgen dat je de meeste actieve stoffen binnenkrijgt en werken op je systeem. Dus het verschil in opname van actieve stoffen tussen roken, vaporizen, spacecake en rauwe consumptie.
Bedankt voor de felicitatie! Een boek dat je zelf geschreven hebt in je hand houden is telkens weer een bijzondere ervaring.

Wat bedoel je precies met rauwe wiet? Het gewoon zo opeten van de gedroogde toppen? Dat kan inderdaad gewoon, maar is verre van lekker als we het over smaak hebben. Daardoor loop je bij het eten van rauwe wiet redelijk snel het risico te veel tot je te nemen.

Er zitten nogal wat verschillen in de manier van inname. Je kunt wiet bijvoorbeeld roken, eten, drinken of ademen. Wiet inademen via een goede vaporizer is veruit de minst ongezonde manier, gevolgd door het drinken van wietthee of wietmelk. Wiet eten (spacecake) heeft veruit het sterkste effect op je, al duurt het langer voordat je er iets van merkt. Wanneer je wiet rookt voel je het snelste effect, al is dat vele malen minder heftig dan wanneer je het eet. Wiet roken doe je overigens het liefst zonder tabak. Tabak heft het effect van sommige stoffen in wiet op, waardoor je het effect minder voelt. Een beetje alsof je tegen een lift omhoog probeert te lopen eigenlijk.

Wil je het meeste uit je ervaring halen, dan is wiet inademen het beste voor je. Let wel goed op dat je een goede vaporizer gebruikt. Sommige minder goede modellen kunnen de wiet laten aanbranden, wat brand tot gevolg kan hebben.
  Moderator maandag 16 januari 2012 @ 20:05:43 #34
42184 crew  DaMart
pi_106883257
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:25 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Het boek ligt helaas maar beperkt in de winkel, maar is gelukkig via internet overal te bestellen. Waarom het zo beperkt in de winkel ligt, komt doordat boekhandels heel erg voorzichtig zijn met onderwerpen zoals cannabis. Daar werd ik al voor gewaarschuwd door andere mensen die boeken over het onderwerp schreven. Ook de auteurs van het (hele fijne) boek Polderwiet ervaarden dat.
Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:05:57 #35
364970 NickKivits
pi_106883267
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:52 schreef Kamigot het volgende:
Toch de video gevonden, misschien interessant als toevoeging.

Interessante mini-docu, maar volgens mij is er nog geen onafhankelijk onderzoek verricht naar 'juicing'. Daarbij wordt vrijwel de hele plant gebruikt en niet enkel de toppen, wat ook een ander effect teweeg kan brengen.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:06:47 #36
268260 Dr.Mikey
pi_106883303
in welke zin is wiet nou gevaarlijker voor iemand met Aperger?
Ten opzicht van normaal persoon?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:06:54 #37
364970 NickKivits
pi_106883308
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:01 schreef Dr.Mikey het volgende:
Beste schrijver wat vind jij van het hoge gehalte buitenlanders oi n de meeste shops ? Ik voel me wel eens onveillig.
Daar heb ik geen echte mening over. Ik weet niet eens of het waar is dat er gemiddeld meer buitenlanders in de shop rondhangen of niet en daar houd ik me ook niet zo mee bezig. Ik heb in ieder geval geen probleem met mensen uit andere landen.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:07:33 #38
364970 NickKivits
pi_106883338
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Hoeveel weed rook jij weg op een dag schrijver ?
Niet veel. Ik rook alleen wiet op speciale momenten. Op bijzonder gezellige bijeenkomsten met vrienden of op een festival.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:09:54 #39
364970 NickKivits
pi_106883441
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:04 schreef Herpderphawk het volgende:
Hoe 'gevaarlijk' is wiet nou eigenlijk?
In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...
  maandag 16 januari 2012 @ 20:10:21 #40
268260 Dr.Mikey
pi_106883465
Ben jij voor of tegen het legaliseren van wiet ?
Tevens wat vind je van de hypocrite personen die elke dag een wijntje drinken maar wel totaal anti wiet zijn ? (Jan en Ingrid)
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:12:34 #41
364970 NickKivits
pi_106883576
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:05 schreef DaMart het volgende:

[..]

Snap je dat er zo voorzichtig met dit onderwerp wordt omgegaan, of denk je dat het eigenlijk niet zo'n taboe zou moeten zijn?
Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:13:35 #42
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106883616
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:09 schreef NickKivits het volgende:

[..]

In ieder geval een stuk minder gevaarlijk dan sommige instanties je willen doen geloven. Net als bij het gebruik van andere stoffen ligt het heel erg aan de manier waarop je het gebruikt. Ga je verantwoordelijk met wiet om, gebruik je niet te vaak en tik je geen halve spacecake achterover op een avond (één plak is meer dan genoeg), dan valt het gevaar alleszins mee. Maar net als in alles heb je ook hierbij excessen. Mensen die te ver gaan. Iedere dag blowen hoeft niet per se ongezond te zijn, al ken ik weinig mensen die iedere dag blowen en die nog helemaal helder van geest zijn. Maar of er een verband is...
Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?

Maar ik hoor ook wel eens over mensen die een psychose krijgen nadat ze wiet gebruikt hebben, hoe zit dat dan?
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_106883676
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Een enorm taboe, in mijn mening. Enkele jaren geleden wilde weekblad Nieuwe Revu (volgens mij) een lollige actie uithalen en voegde zakjes cannabiszaad bij het blad. Daarop werden in bijna alle boekhandels en supermarkten de zakjes zaad bij het tijdschrift gehaald en weggegooid (of het blad werd uit de schappen gehaald). En dat terwijl cannabiszaad helemaal geen effect op je heeft. Sterker nog: het zit zelfs gewoon in vogelzaad (kempzaad). Veel bedrijven (zoals boekhandels) zijn bang voor cannabis, terwijl het juist zo fijn zou zijn als er eens fatsoenlijke, eerlijke en feitelijke informatie verstrekt zou worden. Dat gebeurt ook wel, maar nog niet genoeg.
enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:14:59 #44
364970 NickKivits
pi_106883692
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:06 schreef Dr.Mikey het volgende:
in welke zin is wiet nou gevaarlijker voor iemand met Aperger?
Ten opzicht van normaal persoon?
Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:15:28 #45
268260 Dr.Mikey
pi_106883712
Staan in jou boek ook nog tips of een top 10 over de beste coffee shops ?
R.I.P DTS.
pi_106883764
Kweken onder welke omstandigheden levert de beste kwaliteit (hoogste thc gehalte) cannabis op ? Ik vraag me af of kunstlicht wel het volledige lichtspectrum wat bruikbaar is voor de plant kan verzorgen. Ik heb ook weleens mensen gehoord over kweken met led verlichting, maar dat ging geloof ik niet best.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:16:45 #47
364970 NickKivits
pi_106883786
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ben jij voor of tegen het legaliseren van wiet ?
Tevens wat vind je van de hypocrite personen die elke dag een wijntje drinken maar wel totaal anti wiet zijn ? (Jan en Ingrid)
Ik ben honderd procent voor het legaliseren. Maar een nog betere oplossing vind ik het stimuleren van kleine thuiskweek. De welbekende vijf plantjes. Als iedereen die thuis zou kweken (in een goedgekeurde kweekkast, zonder het aftappen van andermans stroom), dan zouden we al een enorme deuk slaan in de criminele aanlevering. Minder vraag, dus minder aanbod nodig. Laat coffeeshops voor de rest aanlevering vinden via een paar grotere, gecertificeerde kwekers (zoals de kwekers die de medicinale cannabis kweken) en je bent al een heel eind, volgens mij.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:16:58 #48
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_106883797
Wat is jouw mening over wiet als zogenaamde gateway-drug ?
O)))
  maandag 16 januari 2012 @ 20:17:02 #49
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106883801
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:12 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:18:25 #50
364970 NickKivits
pi_106883875
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:13 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Dus het is waar dat er geen directe gevaren verbonden zijn aan wiet?

Maar ik hoor ook wel eens over mensen die een psychose krijgen nadat ze wiet gebruikt hebben, hoe zit dat dan?
Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.
pi_106883906
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.

Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire

Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes :{

Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:19:12 #52
268260 Dr.Mikey
pi_106883922
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
Net ook gelezen bedankt ik heb zelf Asperger en gebruik veel daarom mijn vraag.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:20:07 #53
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_106883968
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.
Bedoel je hier niet een 'bad trip'?
Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
O)))
  maandag 16 januari 2012 @ 20:20:26 #54
364970 NickKivits
pi_106883983
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef dawg het volgende:

[..]

enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?
Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:21:33 #55
364970 NickKivits
pi_106884033
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:15 schreef Dr.Mikey het volgende:
Staan in jou boek ook nog tips of een top 10 over de beste coffee shops ?
Nee, helaas. De reden daarachter is dat coffeeshops nogal eens veranderen. Ze vallen om, worden gesloten of passen hun product aan, waardoor je geen lang houdbare top 10 kunt samenstellen. En een boek moest juist wat langer houdbaar zijn. Maar wellicht wel een goed idee voor een artikel. Bedankt!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:21:52 #56
268260 Dr.Mikey
pi_106884049
Welke wiet soort wordt het meest gerookt in Nederland ?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:22:35 #57
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884081
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef arucard het volgende:

[..]

Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
Dit is ook precies wat ik gehoord heb.

Qua eenzijdige informatievoorziening, er is wel tweezijdige te vinden op internet, maar dat kost dan weer zoeken, en ik denk dat de gemiddelde burger dit niet zou doen omdat ze al zat eenzijdige informatievoorziening hebben gehad en dus denken dat wiet slecht is, hoe staat u daar tegenover?
pi_106884093
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoort :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:23:39 #59
364970 NickKivits
pi_106884139
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef Kamigot het volgende:
Kweken onder welke omstandigheden levert de beste kwaliteit (hoogste thc gehalte) cannabis op ? Ik vraag me af of kunstlicht wel het volledige lichtspectrum wat bruikbaar is voor de plant kan verzorgen. Ik heb ook weleens mensen gehoord over kweken met led verlichting, maar dat ging geloof ik niet best.
LED-verlichting werkt naar het schijnt ontzettend goed. Ik kweek zelf niet, maar de kwekers die ik spreek zijn vooralsnog laaiend enthousiast over LED, omdat het het kleurenspectrum beter gebruikt, je 'warm' en 'koud' licht kunt creëren (heeft te maken met de kleur van het licht) en het vele malen minder energie kost. De lekkerste wiet krijg je overigens als je buiten kweekt, in een land met een goed wietklimaat. In Nederland kan je prima buiten kweken overigens. Als we een fatsoenlijke zomer hebben tenminste. Afgelopen zomer was niet zo heel goed voor je plantjes.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:24:05 #60
268260 Dr.Mikey
pi_106884160
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeur
R.I.P DTS.
pi_106884221
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:24 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeur
Ik word nooit zoveel wijs van al die namen en meestal koop je dan toch steeds hetzelfde omdat dat beviel.
pi_106884223
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
als het taboe juist ontstaat door eenzijdige informatievoorziening is een complotgedachte natuurlijk niet zo gek. al geloof ik dat zelf ook niet hoor.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:25:39 #63
364970 NickKivits
pi_106884251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef arucard het volgende:
Wat is jouw mening over wiet als zogenaamde gateway-drug ?
Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.
pi_106884266
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ^) ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is

[ Bericht 34% gewijzigd door FirefoxNB op 16-01-2012 20:30:37 (verbetering) ]
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:02 #65
364970 NickKivits
pi_106884331
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:17 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, eigenlijk (sorry). Wat Halt en de GGD vooral willen is dat jongeren niet aan wiet gaan. Op te jonge leeftijd beginnen met blowen is ook niet goed voor je. Net als te jong beginnen met drinken niet goed voor je is. En dat proberen die instanties vooral duidelijk te maken. Als je langs zou gaan bij de GGD en je zou een gesprek over cannabis aanvragen, krijg je bijvoorbeeld aardige informatie.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:20 #66
364970 NickKivits
pi_106884348
Ik merk dat ik ontzettend achter lig met beantwoorden. Geduld allemaal. Ik handel jullie vragen netjes stuk voor stuk af :-).
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:41 #67
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884371
Is wiet meer of minder verslavend dan alcohol? En waarom, denkt u?
pi_106884378
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef Newbie114 het volgende:
Is wiet meer of minder verslavend is dan alcohol?
:')
celebrate your money
  maandag 16 januari 2012 @ 20:28:39 #69
268260 Dr.Mikey
pi_106884415
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.
Sterke punten dit heb ik Boris Van Der Ham ook horen roepen.
Even wat anders tot hoe ver wordt het gebruik van weed gedoogd in Belgie ? Ik kom veel in Gent en ik ken veel mensen die er blowen maar wel allemaal afgeleven in de natuur op verborgen plekken. Maar ik ken ook een cafe waar ze blowen voor de deur. Hoe zit het nou precies ?
R.I.P DTS.
pi_106884486
Heb je enig idee hoe groot het prijsverschil (per gram) is tussen de situatie enerzijds waarin cannabis gedoogd wordt en anderzijds de situatie waarin het volledig gedecriminaliseerd is?
celebrate your money
  maandag 16 januari 2012 @ 20:29:36 #71
364970 NickKivits
pi_106884490
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef Isabeau het volgende:
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.

Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire

Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes :{

Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
Die heksenjacht komt waarschijnlijk door misverstanden rondom cannabis. En het feit dat het een 'vreemde' struik is voor ons. In veel andere, niet-westerse landen wordt er niet zo moeilijk over gedaan. Er zijn nog wat andere redenen waarom wiet een slecht imago heeft, maar die kan ik zo een, twee, drie niet uit mijn mouw schudden. Ze staan wel in het boek.
pi_106884512
Ik kom weleens gefeminiseerde zaden tegen op internet, hoe krijgen ze dit voor elkaar ?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:31:28 #73
364970 NickKivits
pi_106884623
quote:

[..]

quote:

[..]

Voor een psychose moet je inderdaad aanleg hebben. En wiet kan de psychose inderdaad triggeren. Maar bij matig gebruik is die kans erg klein. Gebruik je teveel, dan is die kans vele malen groter. Dat bedoelde ik (sorry als ik niet helemaal duidelijk was).
  maandag 16 januari 2012 @ 20:32:10 #74
364970 NickKivits
pi_106884665
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
Onbekend, omdat het gewoon niet bijgehouden wordt. Ik zou zelf denken aan White Widow of een soortgelijke, veel voorkomende wiet die in de meeste coffeeshops verkocht wordt. Maar helemaal zeker weet ik het niet.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:33:16 #75
364970 NickKivits
pi_106884726
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Dit is ook precies wat ik gehoord heb.

Qua eenzijdige informatievoorziening, er is wel tweezijdige te vinden op internet, maar dat kost dan weer zoeken, en ik denk dat de gemiddelde burger dit niet zou doen omdat ze al zat eenzijdige informatievoorziening hebben gehad en dus denken dat wiet slecht is, hoe staat u daar tegenover?
Men zou niet moeten hoeven zoeken naar tweezijdige informatie. Dat zou gewoon beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Meer dan het nu is tenminste. Ik denk dat je de spijker redelijk op zijn kop slaat.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:33:24 #76
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884736
Vind u dat er door de huidige regering genoeg tijd en aandacht aan de kwestie wiet/hasj/hennep besteed wordt?
pi_106884750
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef NickKivits het volgende:

Die heksenjacht komt waarschijnlijk door misverstanden rondom cannabis. En het feit dat het een 'vreemde' struik is voor ons. In veel andere, niet-westerse landen wordt er niet zo moeilijk over gedaan. Er zijn nog wat andere redenen waarom wiet een slecht imago heeft, maar die kan ik zo een, twee, drie niet uit mijn mouw schudden. Ze staan wel in het boek.
Maar voor je iets verbiedt of er een ware heksenjacht op opent met belachelijk hoge celstraffen voor jongeren (en hun hele toekomst vergalt voor 1 jointje) moet je je de feiten toch eigen maken? En niet handelen op 'gevoel'. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk en ik heb niet zo heel veel te zeggen over het beleid van andere landen :7 Bedankt voor je antwoord.

Denk je dat wiet ooit normaal verkocht kan worden? Dus gewoon legaal en dan incl. belasting etc.
En waar zou dat dan verkocht moeten worden? Gewoon naast de pakjes sigaretten in de supermarkt of alleen in speciale coffeeshops of bij een apotheek?
  Moderator maandag 16 januari 2012 @ 20:34:22 #78
42184 crew  DaMart
pi_106884798
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Daar durf ik geen uitspraken over te doen, eigenlijk (sorry). Wat Halt en de GGD vooral willen is dat jongeren niet aan wiet gaan. Op te jonge leeftijd beginnen met blowen is ook niet goed voor je. Net als te jong beginnen met drinken niet goed voor je is. En dat proberen die instanties vooral duidelijk te maken. Als je langs zou gaan bij de GGD en je zou een gesprek over cannabis aanvragen, krijg je bijvoorbeeld aardige informatie.
Dat roept bij mij de vraag op of je denkt dat er, op een verantwoorde maar eerlijke manier, meer aandacht aan besteed zou moeten worden op scholen?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:35:32 #79
364970 NickKivits
pi_106884866
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat is voor iedereen anders. Ik zelf rook het liefst wiet van het type Indica. Ik word liever stoned, dan high, maar dat kan voor iedereen anders zijn.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:36:13 #80
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884904
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:34 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat roept bij mij de vraag op of je denkt dat er, op een verantwoorde maar eerlijke manier, meer aandacht aan besteed zou moeten worden op scholen?
Dit vraag ik me ook af, als middelbare schoolleerling vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig over gepraat wordt (kan ook liggen aan schooltype of school), ik heb namelijk niet veel over drugs te horen gekregen op de middelbare school (wel over alcohol, vaker dan eens), en als dat wel gebeurde was dat in de trant van: 'Drugs are bad, mmkay?'
  maandag 16 januari 2012 @ 20:36:16 #81
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_106884905
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen kant en klare joints? ik heb nog maar 1 x gebruikt, een kant en klare uit de shop, maar daar hadden ze meerdere soorten, ook verschillend in prijs.
heeft dat te maken met hoeveelheid wiet erdoorheen oid?
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
  maandag 16 januari 2012 @ 20:36:17 #82
364970 NickKivits
pi_106884906
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef dawg het volgende:

[..]

als het taboe juist ontstaat door eenzijdige informatievoorziening is een complotgedachte natuurlijk niet zo gek. al geloof ik dat zelf ook niet hoor.
Inderdaad. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die aan een complot denken. Maar ik geloof daar zelf niet zo in.
pi_106884983
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is
  maandag 16 januari 2012 @ 20:38:31 #84
364970 NickKivits
pi_106885038
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef FirefoxNB het volgende:
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ^) ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is
Cannabis roken is niet per definitie slecht voor je. Als je het met mate doet tenminste. Het is wel waar dat er bij het roken van cannabis teer vrijkomt, wat slecht voor je is (daarom is inademen ook beter voor je). Alcohol en tabak zijn ook ongezond, maar daar is dan weer geen taboe op.

Ik ben voor omdat ik vind dat de schade die het roken van cannabis toebrengt niet bijzonder groot is. Dat is in ieder geval nooit met zekerheid aangetoond. Daarnaast vind ik dat mensen gewoon vrij zouden moeten zijn in wat ze doen, zolang ze anderen er maar niet mee tot last zijn.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:39:05 #85
268260 Dr.Mikey
pi_106885075
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:37 schreef FirefoxNB het volgende:
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is
het is minder schadelijk dan drank of roken. Waar geen taboe op rust.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:39:22 #86
364970 NickKivits
pi_106885095
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef Newbie114 het volgende:
Is wiet meer of minder verslavend dan alcohol? En waarom, denkt u?
Minder. Dat blijkt ook uit allerlei onderzoeken. Alcohol heeft een grotere kans op lichamelijke verslaving dan cannabis.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:40:14 #87
268260 Dr.Mikey
pi_106885146
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:39 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Minder. Dat blijkt ook uit allerlei onderzoeken. Alcohol heeft een grotere kans op lichamelijke verslaving dan cannabis.
en geestelijk andersom toch de verslaving naar het effect.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:41:12 #88
364970 NickKivits
pi_106885211
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Sterke punten dit heb ik Boris Van Der Ham ook horen roepen.
Even wat anders tot hoe ver wordt het gebruik van weed gedoogd in Belgie ? Ik kom veel in Gent en ik ken veel mensen die er blowen maar wel allemaal afgeleven in de natuur op verborgen plekken. Maar ik ken ook een cafe waar ze blowen voor de deur. Hoe zit het nou precies ?
Cannabisbezit is in België verboden. Net als in Nederland overigens. We zien het hier alleen door de vingers. Hoe het precies zit met de regels in België, vind je hier: http://www.drugsinbeweging.be/info_wet_meerderjarigen.html
pi_106885281
wat zijn nou precies de voor en nadelen, dus wat daarin is precies bewezen. Uiteraard zullen deze effecten sterker zijn naar hoe meer je rookt.
Dus wat de effecten van wiet roken of de korte en lange termijn zijn. De nadelen en misschien ook wel voordelen.
:)
  maandag 16 januari 2012 @ 20:43:20 #90
364970 NickKivits
pi_106885312
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef leRomein het volgende:
Heb je enig idee hoe groot het prijsverschil (per gram) is tussen de situatie enerzijds waarin cannabis gedoogd wordt en anderzijds de situatie waarin het volledig gedecriminaliseerd is?
Dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat het prijsverschil mee zal vallen. Cannabis die legaal geteeld wordt moet ook aan allerlei regels voldoen, net zoals de huidige medicinale wiet die je bij de apotheek kunt halen. Door het naleven van die regels en de kosten van allerlei controles kan de prijs wel iets hoger uitvallen dan nu bij de coffeeshop. Maar dan weet je wel zeker dat je goede wiet hebt, die niet 'verzwaard' is met allerlei andere stoffen zoals vergruisd glas (ja, echt!). Ik zou zelf ook liever een iets duurder glas whisky kopen in de kroeg dan een thuis gestookt prutje van een man op de straat.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:45:44 #91
364970 NickKivits
pi_106885447
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:29 schreef Kamigot het volgende:
Ik kom weleens gefeminiseerde zaden tegen op internet, hoe krijgen ze dit voor elkaar ?
Op deze link vind je daar een interessant (Engels) stuk over. http://www.medicalmarijua(...)ized-marijuana-seed/
  maandag 16 januari 2012 @ 20:46:35 #92
364970 NickKivits
pi_106885517
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:33 schreef Newbie114 het volgende:
Vind u dat er door de huidige regering genoeg tijd en aandacht aan de kwestie wiet/hasj/hennep besteed wordt?
Nee, echt veel te weinig. Er wordt daardoor ook erg kort door de bocht gedaan met het maken van beslissingen op het gebied van cannabis. Ik begrijp het echter wel: er zijn een hele hoop andere dingen die nu aandacht vergen. Iets met crisis, et cetera... ;-)
  maandag 16 januari 2012 @ 20:47:18 #93
268260 Dr.Mikey
pi_106885574
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
wat zijn nou precies de voor en nadelen, dus wat daarin is precies bewezen. Uiteraard zullen deze effecten sterker zijn naar hoe meer je rookt.

Ik vraag me dit af..
Na meer wiet wordt ik langer stoned niet meer.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:48:28 #94
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106885674
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:46 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Nee, echt veel te weinig. Er wordt daardoor ook erg kort door de bocht gedaan met het maken van beslissingen op het gebied van cannabis. Ik begrijp het echter wel: er zijn een hele hoop andere dingen die nu aandacht vergen. Iets met crisis, et cetera... ;-)
Maar er worden tegelijk wel kamervragen gesteld over de hoofddoek die de koningin op had in de moskee...

Ik vind het een beetje dubbel.

Maar, zoals iemand anders al eerder vroeg: denkt u dat er dan vanuit middelbare scholen genoeg wordt voorgelicht over cannabis?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:49:18 #95
364970 NickKivits
pi_106885729
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:33 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Maar voor je iets verbiedt of er een ware heksenjacht op opent met belachelijk hoge celstraffen voor jongeren (en hun hele toekomst vergalt voor 1 jointje) moet je je de feiten toch eigen maken? En niet handelen op 'gevoel'. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk en ik heb niet zo heel veel te zeggen over het beleid van andere landen :7 Bedankt voor je antwoord.

Denk je dat wiet ooit normaal verkocht kan worden? Dus gewoon legaal en dan incl. belasting etc.
En waar zou dat dan verkocht moeten worden? Gewoon naast de pakjes sigaretten in de supermarkt of alleen in speciale coffeeshops of bij een apotheek?
Ik hoop dat dat ooit gaat gebeuren. Het gedoogbeleid is een enorme draak. Daar hadden we allang vanaf moeten zijn. Cannabisverkoop had allang fatsoenlijk legaal geregeld moeten zijn. Maar door druk uit andere landen durft de Nederlandse regering niet goed. Ook wel begrijpelijk natuurlijk. Als je uitgekotst wordt door je bondgenoten, krijg je ook op andere vlakken niets voor elkaar. Het kromme is dat er juist aardig wat belasting op verdient kan worden. Net als op sigaretten.

Als het legaal verkocht zou moeten worden ben ik er wel voor om dat in gespecialiseerde zaken te blijven doen. Dus in coffeeshops. Al dan niet een beetje opgeschoond en wat selectiever. Met bijzonder goede controle op leeftijd en dergelijke.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:50:36 #96
364970 NickKivits
pi_106885838
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:34 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. We hebben toch ook seksuele voorlichting op scholen? Wat dat betreft klap ik in mijn handen voor programma's als Spuiten & Slikken, die dergelijke taboe-onderwerpen durven aan te pakken en ze op een interessante manier naar de kijker brengen. Ontzettend leerzaam voor jongeren.
pi_106885890
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:47 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Ik vraag me dit af..
Weet je ook de effecten op de lange termijn dan? ;)
pi_106885901
wat is het meest schokkende/verbazende/opmerkelijkste omtrent de cannabiswereld wat je bent tegengekomen toen je met je boek bezig was? :)
  maandag 16 januari 2012 @ 20:51:32 #99
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_106885909
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Welke papiersoort is er voor uw boek gebruikt, op wat voor papier is het bedrukt, en als dat geen Cannapapier is, waarom niet?.. :)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:52:05 #100
364970 NickKivits
pi_106885953
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Dit vraag ik me ook af, als middelbare schoolleerling vind ik bijvoorbeeld dat er te weinig over gepraat wordt (kan ook liggen aan schooltype of school), ik heb namelijk niet veel over drugs te horen gekregen op de middelbare school (wel over alcohol, vaker dan eens), en als dat wel gebeurde was dat in de trant van: 'Drugs are bad, mmkay?'
Leuk dat je Mr. Mackey aanhaalt. Zijn uitspraak schijnt een persiflage te zijn op de drugsvoorlichting die ze op Amerikaanse scholen geven, heb ik eens gelezen. In mijn tijd (opa vertelt, ook al ben ik pas 28) hadden we niet eens voorlichting over alcohol. En de seksuele voorlichting die er was, was niet heel erg goed...
pi_106886037
Soms lijkt het wel dat het niet veel uitmaakt wat en hoeveel dat je rookt (ik rook altijd puur en meestal haze). Meestal is als ik rook het sterkste effect na ongeveer 5 tot 10 minuten en blijft ongeveer een uurtje hangen, daarna ebt het langzaam weg. Als ik daarna "bijrook" dan heeft dat meestal maar een miniem effect. Maakt nu alleen het THC gehalte uit hoe sterk dat wiet is, of spelen andere stoffen ook een grote rol ?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:54:00 #102
364970 NickKivits
pi_106886082
quote:
99s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef ivar92 het volgende:
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen kant en klare joints? ik heb nog maar 1 x gebruikt, een kant en klare uit de shop, maar daar hadden ze meerdere soorten, ook verschillend in prijs.
heeft dat te maken met hoeveelheid wiet erdoorheen oid?
Het heeft te maken met de soort wiet. In de regel zijn er twee verschillende typen wiet, maar door ze net wat anders te kweken (en vooral met elkaar te kruisen) krijg je een breed scala aan verschillende subsoorten, die allemaal net wat anders smaken. De een is ook sterker dan de ander. Bij je coffeeshop zouden ze je hier meer over moeten kunnen vertellen. Anders: naar een andere shop gaan. Een coffeeshophouder hoort je goede voorlichting te geven als je daarom vraagt. Het verschil in prijs komt ook deels door de beschikbaarheid overigens.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:54:19 #103
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106886099
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Leuk dat je Mr. Mackey aanhaalt. Zijn uitspraak schijnt een persiflage te zijn op de drugsvoorlichting die ze op Amerikaanse scholen geven, heb ik eens gelezen. In mijn tijd (opa vertelt, ook al ben ik pas 28) hadden we niet eens voorlichting over alcohol. En de seksuele voorlichting die er was, was niet heel erg goed...
Tja, ik heb meer van Mr. Mackey over drugs geleerd dan dat ik vanuit school erover ben voorgelicht, dus ik vond het in deze wel goed om hem aan te halen. Maar er is dus een stijging te zien in voorlichtingen over verschillende onderwerpen op scholen, denkt u dat dit zich ook door zal trekken naar wiet en andere drugsvoorlichting?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:55:48 #104
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_106886195
Vanwaar die fascinatie voor wiet?

Wat hoopt u daarnaast met uw boek te bereiken? Denk u dat uw boek voor minder 'ongelukken' zorgt met wiet?

Wat vindt u verder van het beleid in Helmond. Daar is onlangs een coffeeshop geopend, daar zijn verschillende aanslagen opgepleegd. De coffeeshop is vervolgens weer gesloten, de burgemeester is na herhaaldelijke bedreigingen opgestapt en nu adviseert de politie de gemeente om doodleuk nog twee coffeeshops te openen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_106886249
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:54 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Tja, ik heb meer van Mr. Mackey over drugs geleerd dan dat ik vanuit school erover ben voorgelicht, dus ik vond het in deze wel goed om hem aan te halen. Maar er is dus een stijging te zien in voorlichtingen over verschillende onderwerpen op scholen, denkt u dat dit zich ook door zal trekken naar wiet en andere drugsvoorlichting?
Ik heb ooit is vernomen dat er expres geen voorlichting is zodat je niet op het idee wordt gebracht om eraan te beginnen. Klopt dit?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:57:24 #106
364970 NickKivits
pi_106886298
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
Dus wat de effecten van wiet roken of de korte en lange termijn zijn. De nadelen en misschien ook wel voordelen.
Daar heb ik een hele mooie lijst van in mijn boek staan. Op korte termijn is een voordeel aan gebruik bijvoorbeeld dat je je ontspannen voelt, dat je lacherig wordt en dat je het leven een stuk leuker gaat vinden. Op langere termijn kan het (te) veel gebruiken van wiet bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je geheugen minder goed werkt. Net als dat bij teveel alcoholgebruik het geval is.
pi_106886301
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:38 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Cannabis roken is niet per definitie slecht voor je. Als je het met mate doet tenminste. Het is wel waar dat er bij het roken van cannabis teer vrijkomt, wat slecht voor je is (daarom is inademen ook beter voor je). Alcohol en tabak zijn ook ongezond, maar daar is dan weer geen taboe op.

Ik ben voor omdat ik vind dat de schade die het roken van cannabis toebrengt niet bijzonder groot is. Dat is in ieder geval nooit met zekerheid aangetoond. Daarnaast vind ik dat mensen gewoon vrij zouden moeten zijn in wat ze doen, zolang ze anderen er maar niet mee tot last zijn.
oke, het is wel zo dat drank algemeen geaccepteerd is, drugs niet terwijl alcohol eigenlijk ook een drug/zou kunnen zijn. Het verschil zit hem denk ik dan ook in dat tabak geen ''effecten zoals high/stoned worden' met zich mee brengt en wiet wel. Wat heb je daarop te zeggen?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:58:01 #108
364970 NickKivits
pi_106886347
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:47 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Ik vraag me dit af..
Wat bedoel je precies? Ik snap je vraag niet helemaal.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:59:20 #109
364970 NickKivits
pi_106886421
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:48 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Maar er worden tegelijk wel kamervragen gesteld over de hoofddoek die de koningin op had in de moskee...

Ik vind het een beetje dubbel.

Maar, zoals iemand anders al eerder vroeg: denkt u dat er dan vanuit middelbare scholen genoeg wordt voorgelicht over cannabis?
Ja, dat hoofddoekgezeur. Dan denk ik: ga je met iets nuttigs bezighouden. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.

Ik had de vraag over voorlichting op middelbare scholen al beantwoord. In het kort: er wordt nauwelijks aandacht aan besteed en dat moet veel meer. Wat dat betreft ben ik blij met televisieprogramma's als Spuiten & Slikken, die zulke onderwerpen wel op een eerlijke manier behandelen.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:00:22 #110
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106886506
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:56 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:

[..]

Ik heb ooit is vernomen dat er expres geen voorlichting is zodat je niet op het idee wordt gebracht om eraan te beginnen. Klopt dit?
Ik zou dan denken dat zeker met pubers, omdat er zo weinig over verteld wordt, behalve dat het slecht is, we het juist een keer willen proberen, omdat experimenteren veel voorkomt in de puber-fase van je leven. Bent u het daarmee eens en waarom wel/niet?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:01:02 #111
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106886540
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:59 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ja, dat hoofddoekgezeur. Dan denk ik: ga je met iets nuttigs bezighouden. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.

Ik had de vraag over voorlichting op middelbare scholen al beantwoord. In het kort: er wordt nauwelijks aandacht aan besteed en dat moet veel meer. Wat dat betreft ben ik blij met televisieprogramma's als Spuiten & Slikken, die zulke onderwerpen wel op een eerlijke manier behandelen.
Ja ik las het net een minuut nadat ik mijn reactie getikt had.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:01:13 #112
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_106886552
Ohja, nog een vraag :P.

Hoe kijkt u tegen de bevoorrading van coffeeshops aan? Het is duidelijk dat de huidige manier zo onlogisch is als het maar zijn kan, maar wat lijkt u de oplossing?

Is het volgens u het slimste dat de coffeeshops autarkisch worden, d.w.z. ieder zorgt voor zijn/haar eigen bevoorrading of ziet u liever een grote kas o.i.d. waar op grote schaal wordt verbouwd en dat het dan zo verspreid wordt via de verschillende coffeeshops?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:02:01 #113
364970 NickKivits
pi_106886604
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:51 schreef dawg het volgende:
wat is het meest schokkende/verbazende/opmerkelijkste omtrent de cannabiswereld wat je bent tegengekomen toen je met je boek bezig was? :)
Ik heb met mensen uit alle lagen van de bevolking gesproken. Van huismoeders die een extra zakcentje wilden verdienen en op zolder wat plantjes hielden, tot gedoodverfde stoners en van lobbyisten en politici tot groothandelaars en dealers. In een gesprek met een dealer in een geluiddichte kelder werd door een dealer op een gegeven moment een pistool tevoorschijn gehaald. 'Gewoon om te laten zien dat ik een echte zware jongen ben.' Ik moest het overigens niet zien als dreigement en het gesprek verliep verder erg relaxt. Nadat ik tenminste aangegeven had de man in kwestie niet met naam en toenaam te noemen. Iets wat ik sowieso al niet van plan was.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:02:29 #114
268260 Dr.Mikey
pi_106886636
Is een waterpijp meer schadelijk ?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:03:02 #115
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106886672
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Dat is toch inademen? Dat was minder schadelijk volgens een eerdere post.
pi_106886674
Denk je dat er op termijn gemeentes zullen zijn die mogelijkheden bieden voor nieuwe coffeeshops of is dat zeer onwaarschijnlijk? Ik zie zelf in een nabijgelegen gemeente dat daar zeer zeker behoefte aan is, daar wordt momenteel de jeugd van wiet, en wie weet wat nog meer, voorzien door een lokale drugsbus.
celebrate your money
  maandag 16 januari 2012 @ 21:03:15 #117
364970 NickKivits
pi_106886684
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:51 schreef Tism het volgende:

[..]

Welke papiersoort is er voor uw boek gebruikt, op wat voor papier is het bedrukt, en als dat geen Cannapapier is, waarom niet?.. :)
Leuke vraag! Ik wilde het heel graag op henneppapier laten drukken. Maar volgens de uitgever was dat te duur. Dan zou het boek nog duurder worden en dat zou de verkoop kunnen schaden. Ik heb ook het idee geopperd er cannabiszaadjes bij te doen, maar daarbij heerste dan weer de angst dat boekhandels het boek daardoor zouden weren...
pi_106886712
Wat denkt u eigenlijk over de ''hard drugs''

ik ben van mening door wat ik in mijn omgeving zie is dat de stap naar harddrugs toch wel kleiner wordt door het gebruik van wiet. Toch wel vaak op een experimentele en een veilige manier..maar toch.
pi_106886727
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik heb met mensen uit alle lagen van de bevolking gesproken. Van huismoeders die een extra zakcentje wilden verdienen en op zolder wat plantjes hielden, tot gedoodverfde stoners en van lobbyisten en politici tot groothandelaars en dealers. In een gesprek met een dealer in een geluiddichte kelder werd door een dealer op een gegeven moment een pistool tevoorschijn gehaald. 'Gewoon om te laten zien dat ik een echte zware jongen ben.' Ik moest het overigens niet zien als dreigement en het gesprek verliep verder erg relaxt. Nadat ik tenminste aangegeven had de man in kwestie niet met naam en toenaam te noemen. Iets wat ik sowieso al niet van plan was.
geen opstelten die opbiechtte ook weleens stiekem een jointje op te steken? :P

pistolen etc had ik wel verwacht in bepaalde kringen eerlijk gezegd.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:04:27 #120
268260 Dr.Mikey
pi_106886748
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:58 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Ik snap je vraag niet helemaal.
Of ja na 3 joints nou,echt meer stonend bent dan bij 1 ?
Ik ben langer stoned maar nietlheviger.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:04:33 #121
364970 NickKivits
pi_106886755
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:53 schreef Kamigot het volgende:
Soms lijkt het wel dat het niet veel uitmaakt wat en hoeveel dat je rookt (ik rook altijd puur en meestal haze). Meestal is als ik rook het sterkste effect na ongeveer 5 tot 10 minuten en blijft ongeveer een uurtje hangen, daarna ebt het langzaam weg. Als ik daarna "bijrook" dan heeft dat meestal maar een miniem effect. Maakt nu alleen het THC gehalte uit hoe sterk dat wiet is, of spelen andere stoffen ook een grote rol ?
Als je meteen achter elkaar doorstoomt, neemt het effect soms af inderdaad. THC is belangrijk, maar ook CBN en CBT spelen een belangrijke rol.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:04:59 #122
364970 NickKivits
pi_106886783
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:54 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Ik hoop het!
  maandag 16 januari 2012 @ 21:05:58 #123
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_106886852
Hoe verliep de totstandkoming van dit boek t.o.v. het Heineken-dossier? Heeft u deze keer meer moeite moeten doen om contacten te leggen of ging het juist makkelijker?

U begeeft zich nu, na de Heineken-ontvoering, voor de tweede keer toch tussen het wat louchere volk. Bent u nooit bang dat er echt iets met u gebeurd?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:07:23 #124
364970 NickKivits
pi_106886963
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:55 schreef Zeroku het volgende:
Vanwaar die fascinatie voor wiet?

Wat hoopt u daarnaast met uw boek te bereiken? Denk u dat uw boek voor minder 'ongelukken' zorgt met wiet?

Wat vindt u verder van het beleid in Helmond. Daar is onlangs een coffeeshop geopend, daar zijn verschillende aanslagen opgepleegd. De coffeeshop is vervolgens weer gesloten, de burgemeester is na herhaaldelijke bedreigingen opgestapt en nu adviseert de politie de gemeente om doodleuk nog twee coffeeshops te openen.
Ik hoop dat mijn boek ervoor zorgt dat mensen verantwoordelijk met wiet omgaan en dat het leidt tot een betere discussie rondom cannabis. Daar komt mijn fascinatie voor wiet ook vandaan: er wordt zoveel over geroepen, maar er is zo weinig echt onderzoek waarover gepubliceerd wordt.

De situatie in Helmond is te erg voor woorden. De verantwoordelijken achter de aanslagen en alles wat daarbij komt horen in de gevangenis. Dat zijn harde criminelen. Zij zitten in de wiet, maar dat wil niet zeggen dat andere coffeeshops die geopend zouden worden dat ook zitten. Al is het wel een beetje provocerend.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:08:23 #125
364970 NickKivits
pi_106887030
Jongens, ik blijf niet meer heel lang. Ik heb om half 10 een andere afspraak en met Fok is afgesproken dat ik tot 9 uur vragen zou beantwoorden. Ik wil de openstaande vragen nog wel beantwoorden hoor. En eventuele andere vragen ook nog, maar dat doe ik dan wat later op de avond. Goed? Ik ga snel verder met de nog openstaande vragen :-).
  maandag 16 januari 2012 @ 21:08:48 #126
364970 NickKivits
pi_106887062
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:56 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:

[..]

Dat is dus zo'n conspiracy theory waar ik al over sprak net :-).
  maandag 16 januari 2012 @ 21:09:29 #127
364970 NickKivits
pi_106887101
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef FirefoxNB het volgende:

[..]

oke, het is wel zo dat drank algemeen geaccepteerd is, drugs niet terwijl alcohol eigenlijk ook een drug/zou kunnen zijn. Het verschil zit hem denk ik dan ook in dat tabak geen ''effecten zoals high/stoned worden' met zich mee brengt en wiet wel. Wat heb je daarop te zeggen?
Daar zou het verschil best wel eens in kunnen zitten inderdaad.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:10:26 #128
268260 Dr.Mikey
pi_106887158
Wat vind jij van wiet roken in openbare ruimtes als je het thuis niet kan doen ?
Bijvoorbeeld speeltuintjes.
R.I.P DTS.
pi_106887181
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef NickKivits het volgende:
Jongens, ik blijf niet meer heel lang. Ik heb om half 10 een andere afspraak en met Fok is afgesproken dat ik tot 9 uur vragen zou beantwoorden. Ik wil de openstaande vragen nog wel beantwoorden hoor. En eventuele andere vragen ook nog, maar dat doe ik dan wat later op de avond. Goed? Ik ga snel verder met de nog openstaande vragen :-).
In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en het beantwoorden van onze vragen O+
Succes met de verkoop van het boek!
  maandag 16 januari 2012 @ 21:10:56 #130
364970 NickKivits
pi_106887189
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Ik zou dan denken dat zeker met pubers, omdat er zo weinig over verteld wordt, behalve dat het slecht is, we het juist een keer willen proberen, omdat experimenteren veel voorkomt in de puber-fase van je leven. Bent u het daarmee eens en waarom wel/niet?
Pubers zullen altijd experimenteren. Dat hoort bij die fase in het leven. Goede voorlichting kan ze juist helpen verantwoordelijk om te gaan met dat experimenteren. Als je het verbiedt, willen overigens doorgaans meer mensen het proberen. Zoals in de VS het geval is.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:11:52 #131
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106887251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en het beantwoorden van onze vragen O+
Dit ja :)
  maandag 16 januari 2012 @ 21:11:57 #132
364970 NickKivits
pi_106887261
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:01 schreef Zeroku het volgende:
Ohja, nog een vraag :P.

Hoe kijkt u tegen de bevoorrading van coffeeshops aan? Het is duidelijk dat de huidige manier zo onlogisch is als het maar zijn kan, maar wat lijkt u de oplossing?

Is het volgens u het slimste dat de coffeeshops autarkisch worden, d.w.z. ieder zorgt voor zijn/haar eigen bevoorrading of ziet u liever een grote kas o.i.d. waar op grote schaal wordt verbouwd en dat het dan zo verspreid wordt via de verschillende coffeeshops?
Bevoorrading zou denk ik het beste kunnen gaan via een netwerk van gelegaliseerde en gecontroleerde kwekers. De grote kas heeft mijn voorkeur. Maar thuis kweken van je eigen voorraad (niet voor verkoop) vind ik een nog beter plan.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:12:09 #133
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_106887272
quote:

[..]

Dit inderdaad, _O_.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:12:25 #134
268260 Dr.Mikey
pi_106887290
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef NickKivits het volgende:
Oke bedankt ben erg benieuwd naar je boek.
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:12:32 #135
364970 NickKivits
pi_106887298
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef Dr.Mikey het volgende:
Meer schadelijk dan wat? Roken via een waterpijp is niet schadelijker dan gewoon roken, in mijn mening en ervaring.
pi_106887303
quote:

[..]

+1.
pi_106887333
Bedankt voor het beantwoorden.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:13:41 #138
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_106887394
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:11 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Bevoorrading zou denk ik het beste kunnen gaan via een netwerk van gelegaliseerde en gecontroleerde kwekers. De grote kas heeft mijn voorkeur. Maar thuis kweken van je eigen voorraad (niet voor verkoop) vind ik een nog beter plan.
Denkt u dat de politiek dit idee misschien wel met je deelt, maar dat ze het zo wel goed vinden? Dat zij helemaal geen zin in controle op kwekers hebben en allerlei teams moeten oprichten om deze controlers uit te voeren en om te kijken of iemand een gelegaliseerde kweker moet worden etc.?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:13:46 #139
268260 Dr.Mikey
pi_106887401
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:12 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Meer schadelijk dan wat? Roken via een waterpijp is niet schadelijker dan gewoon roken, in mijn mening en ervaring.
Dan gewoon joints roken.
R.I.P DTS.
  Moderator maandag 16 januari 2012 @ 21:14:49 #140
42184 crew  DaMart
pi_106887476
Beste Nick, we willen je graag enorm bedanken voor je bijdrage hier vanavond. Het was zowel interessant als prettig om te lezen en dat belooft wat voor je boek. We hopen natuurlijk dat je nog even blijft, maar we willen je in ieder geval alvast (nogmaals) bedanken voor je bijdrage :).
  maandag 16 januari 2012 @ 21:15:09 #141
364970 NickKivits
pi_106887504
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:03 schreef leRomein het volgende:
Denk je dat er op termijn gemeentes zullen zijn die mogelijkheden bieden voor nieuwe coffeeshops of is dat zeer onwaarschijnlijk? Ik zie zelf in een nabijgelegen gemeente dat daar zeer zeker behoefte aan is, daar wordt momenteel de jeugd van wiet, en wie weet wat nog meer, voorzien door een lokale drugsbus.
Ik vrees dat dat inderdaad niet snel zal gaan gebeuren. De regels voor nieuwe coffeeshops worden juist steeds strenger (verder weg van scholen, et cetera) en daardoor is het moeilijk nieuwe coffeeshops te openen. Daarnaast heerst de algemene consensus dat er al teveel coffeeshops zijn. Iets dat in sommige gebieden ook wel klopt. Aan de andere kant krijg je dan inderdaad drugstaxi's of drugsbussen die in de schaduwen handelen. Daar is helemaal geen zicht op. Vandaar dat legaliseren en verspreid vanuit een instantie ook zo'n goed idee is. Als je dat doet kun je alles wat er daarnaast illegaal op straat gebeurt harder bestraffen.
pi_106887529
Bedankt voor je tijd en succes met de verkoop. Ik had nog 1 vraagje, vanaf wanneer werd voor het eerst cannabis gebruikt in Nederland ?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:16:24 #143
364970 NickKivits
pi_106887603
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:03 schreef Pino07 het volgende:
Wat denkt u eigenlijk over de ''hard drugs''

ik ben van mening door wat ik in mijn omgeving zie is dat de stap naar harddrugs toch wel kleiner wordt door het gebruik van wiet. Toch wel vaak op een experimentele en een veilige manier..maar toch.
Over hard drugs heb ik geen goed woord over. Maar dat komt ook omdat iemand in mijn naaste omgeving jaren lang verslaafd is geweest aan cocaïne en daar veel mensen verdriet mee gedaan heeft. Daarnaast heeft de persoon in kwestie daar nu zelf nog last van.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:17:03 #144
364970 NickKivits
pi_106887652
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:04 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Of ja na 3 joints nou,echt meer stonend bent dan bij 1 ?
Ik ben langer stoned maar nietlheviger.
Je kunt er wel wat heviger stoned van worden, maar het heeft vooral effect op de duur van je roes inderdaad.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:17:21 #145
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106887675
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:15 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik vrees dat dat inderdaad niet snel zal gaan gebeuren. De regels voor nieuwe coffeeshops worden juist steeds strenger (verder weg van scholen, et cetera) en daardoor is het moeilijk nieuwe coffeeshops te openen. Daarnaast heerst de algemene consensus dat er al teveel coffeeshops zijn. Iets dat in sommige gebieden ook wel klopt. Aan de andere kant krijg je dan inderdaad drugstaxi's of drugsbussen die in de schaduwen handelen. Daar is helemaal geen zicht op. Vandaar dat legaliseren en verspreid vanuit een instantie ook zo'n goed idee is. Als je dat doet kun je alles wat er daarnaast illegaal op straat gebeurt harder bestraffen.
Maar, de mening van sommigen bestaat dat de overheid de wiet niet goedkoper aan kan bieden dan de wiet die in de illegale handel zit. Wat vindt u hiervan, en denkt u dat dit waar is?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:17:25 #146
268260 Dr.Mikey
pi_106887678
Mooie actie Fok!
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:18:38 #147
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106887772
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:17 schreef Dr.Mikey het volgende:
Mooie actie Fok!
Dit ja.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:19:23 #148
364970 NickKivits
pi_106887828
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:05 schreef Zeroku het volgende:
Hoe verliep de totstandkoming van dit boek t.o.v. het Heineken-dossier? Heeft u deze keer meer moeite moeten doen om contacten te leggen of ging het juist makkelijker?

U begeeft zich nu, na de Heineken-ontvoering, voor de tweede keer toch tussen het wat louchere volk. Bent u nooit bang dat er echt iets met u gebeurd?
Veel meer moeite. Bij het Heineken-dossier kon ik putten uit de archieven van Panorama. En daar kon ik een groot deel van het boek op baseren. Daarnaast had ik bij 'Heineken' hulp van Sjerp Jaarsma, die echt ALLES weet van de ontvoering. Dit keer moest ik in een wereld duiken die ik eigenlijk nog niet goed kende.

Voor dat 'louchere volk' ben ik niet bang. Doorgaans hebben mensen in het criminele circuit een redelijk eergevoel. Als je ze met respect behandelt, doen ze je niet snel iets. Daarnaast zijn ze vaak slim genoeg om te weten dat als ze een journalist iets aan doen, ze snel in de problemen kunnen komen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Bang ben ik daar niet voor. Het gaat zoals het gaat :-)
  maandag 16 januari 2012 @ 21:20:37 #149
364970 NickKivits
pi_106887915
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Wat vind jij van wiet roken in openbare ruimtes als je het thuis niet kan doen ?
Bijvoorbeeld speeltuintjes.
Speeltuintjes vind ik zeker geen plek om wiet te roken. Think of the children! Ik ben eigenlijk ook tegen gewoon roken in openbare ruimtes (niet fijn voor astma-patiënten) en buiten op straat.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:20:48 #150
364970 NickKivits
pi_106887928
quote:

[..]

Thnx!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')