abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106883906
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.

Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire

Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes :{

Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:19:12 #52
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_106883922
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen met Asperger een verhoogde kans op een psychose lopen dan mensen zonder Asperger, maar pin me daar niet op vast. Maar volgens anderen kan het gematigd gebruik van cannabis iemand met Asperger juist helpen. Wietgoeroe Wernard Bruining heeft daar een leuk voorbeeld van op zijn website (link: http://www.mediwiet.nl/Mitsz.html). Zijn Mediwiet is overigens ontzettend interessant, maar verdient nog wel wat meer wetenschappelijke tests voordat we zeker kunnen zijn van het effect.
Net ook gelezen bedankt ik heb zelf Asperger en gebruik veel daarom mijn vraag.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:20:07 #53
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_106883968
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Er is geen direct gevaar als je verantwoordelijk met wiet omgaat. Wil je in een psychose terecht komen, dan moet je het redelijk bont maken. Te vaak of te veel nemen. Het risico is vooral aanwezig bij het teveel eten van spacecake. Ook een aanrader: gebruik nooit als je je niet vrolijk voelt. Ook niet als je doet alsof je vrolijk bent, maar dat eigenlijk niet bent.
Bedoel je hier niet een 'bad trip'?
Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
O)))
  maandag 16 januari 2012 @ 20:20:26 #54
364970 NickKivits
Auteur Het Grote Nederwietboek
pi_106883983
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:14 schreef dawg het volgende:

[..]

enig idee waar dat taboe vandaan komt? en is datzelfde taboe oorzaak van de vrij eenzijdige informatievoorziening?
Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
Freelance journalist en auteur. Meer informatie: www.nick-kivits.nl
  maandag 16 januari 2012 @ 20:21:33 #55
364970 NickKivits
pi_106884033
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:15 schreef Dr.Mikey het volgende:
Staan in jou boek ook nog tips of een top 10 over de beste coffee shops ?
Nee, helaas. De reden daarachter is dat coffeeshops nogal eens veranderen. Ze vallen om, worden gesloten of passen hun product aan, waardoor je geen lang houdbare top 10 kunt samenstellen. En een boek moest juist wat langer houdbaar zijn. Maar wellicht wel een goed idee voor een artikel. Bedankt!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:21:52 #56
268260 Dr.Mikey
pi_106884049
Welke wiet soort wordt het meest gerookt in Nederland ?
R.I.P DTS.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:22:35 #57
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884081
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef arucard het volgende:

[..]

Ik dacht dat je alleen een psychose kon krijgen als je daar al aanleg voor had, de wiet zou dan de psychose triggeren.
Dit is ook precies wat ik gehoord heb.

Qua eenzijdige informatievoorziening, er is wel tweezijdige te vinden op internet, maar dat kost dan weer zoeken, en ik denk dat de gemiddelde burger dit niet zou doen omdat ze al zat eenzijdige informatievoorziening hebben gehad en dus denken dat wiet slecht is, hoe staat u daar tegenover?
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_106884093
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoort :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:23:39 #59
364970 NickKivits
pi_106884139
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef Kamigot het volgende:
Kweken onder welke omstandigheden levert de beste kwaliteit (hoogste thc gehalte) cannabis op ? Ik vraag me af of kunstlicht wel het volledige lichtspectrum wat bruikbaar is voor de plant kan verzorgen. Ik heb ook weleens mensen gehoord over kweken met led verlichting, maar dat ging geloof ik niet best.
LED-verlichting werkt naar het schijnt ontzettend goed. Ik kweek zelf niet, maar de kwekers die ik spreek zijn vooralsnog laaiend enthousiast over LED, omdat het het kleurenspectrum beter gebruikt, je 'warm' en 'koud' licht kunt creëren (heeft te maken met de kleur van het licht) en het vele malen minder energie kost. De lekkerste wiet krijg je overigens als je buiten kweekt, in een land met een goed wietklimaat. In Nederland kan je prima buiten kweken overigens. Als we een fatsoenlijke zomer hebben tenminste. Afgelopen zomer was niet zo heel goed voor je plantjes.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:24:05 #60
268260 Dr.Mikey
pi_106884160
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En wat is eigenlijk de lekkerste wietsoort :7
Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeur
R.I.P DTS.
pi_106884221
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:24 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ook maar is het dan onderzocht of een personlijke voorkeur
Ik word nooit zoveel wijs van al die namen en meestal koop je dan toch steeds hetzelfde omdat dat beviel.
pi_106884223
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:20 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat het komt door de eenzijdige informatievoorziening. Sommige mensen die ik gesproken heb voor mijn boek zien er een heuse conspiracy theory in. Zo ver wil ik niet gaan, al vind ik wel dat er betere en beter gebalanseerde informatievoorziening mag zijn. Conspiracy theories over cannabis gaan trouwens al erg ver terug. Van hennep kun je erg sterk papier maken. Beter dan van bomen zelfs. Maar dat dat niet gebeurt is volgens sommigen de schuld van grote papiermakers, die bang zijn zo hun marktaandeel te verliezen. Maar of dat waar is... Ik richt me liever op feiten.
als het taboe juist ontstaat door eenzijdige informatievoorziening is een complotgedachte natuurlijk niet zo gek. al geloof ik dat zelf ook niet hoor.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:25:39 #63
364970 NickKivits
pi_106884251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:16 schreef arucard het volgende:
Wat is jouw mening over wiet als zogenaamde gateway-drug ?
Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.
pi_106884266
Waarom ben je ervoor, aangezien het slecht is om wiet te roken(gezondheid ^) ). Dat is ook de oorzaak van het taboe dat er is

[ Bericht 34% gewijzigd door FirefoxNB op 16-01-2012 20:30:37 (verbetering) ]
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:02 #65
364970 NickKivits
pi_106884331
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:17 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Komt dit taboe ook veel door de voorlichting van o.a. Bureau Halt en de GGD (ik kan me nog een poster herinneren waar een 'stoner' helemaal als slecht werd afgebeeld) denkt u?
Daar durf ik geen uitspraken over te doen, eigenlijk (sorry). Wat Halt en de GGD vooral willen is dat jongeren niet aan wiet gaan. Op te jonge leeftijd beginnen met blowen is ook niet goed voor je. Net als te jong beginnen met drinken niet goed voor je is. En dat proberen die instanties vooral duidelijk te maken. Als je langs zou gaan bij de GGD en je zou een gesprek over cannabis aanvragen, krijg je bijvoorbeeld aardige informatie.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:20 #66
364970 NickKivits
pi_106884348
Ik merk dat ik ontzettend achter lig met beantwoorden. Geduld allemaal. Ik handel jullie vragen netjes stuk voor stuk af :-).
  maandag 16 januari 2012 @ 20:27:41 #67
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_106884371
Is wiet meer of minder verslavend dan alcohol? En waarom, denkt u?
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_106884378
quote:
5s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:27 schreef Newbie114 het volgende:
Is wiet meer of minder verslavend is dan alcohol?
:')
celebrate your money
  maandag 16 januari 2012 @ 20:28:39 #69
268260 Dr.Mikey
pi_106884415
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef NickKivits het volgende:

[..]

Totale onzin-theorie. Wiet zet je niet aan tot het gebruiken van andere drugs. Wat wel kan, is dat je dankzij het roken van wiet in aanraking komt met mensen (dealers) die ook andere spullen verkopen. Daarom werkt een verbod op cannabis juist het gebruik van andere drugs in de hand. Je gaat bij een verbod niet meer bij een geregistreerde (en gecontroleerde) coffeeshop langs, maar bij een ongecontroleerde gozer op straat. En die heeft vast nog wel wat anders bij zich (soms). Maar dankzij het roken van wiet, ga je niet ineens over op iets sterkers.
Sterke punten dit heb ik Boris Van Der Ham ook horen roepen.
Even wat anders tot hoe ver wordt het gebruik van weed gedoogd in Belgie ? Ik kom veel in Gent en ik ken veel mensen die er blowen maar wel allemaal afgeleven in de natuur op verborgen plekken. Maar ik ken ook een cafe waar ze blowen voor de deur. Hoe zit het nou precies ?
R.I.P DTS.
pi_106884486
Heb je enig idee hoe groot het prijsverschil (per gram) is tussen de situatie enerzijds waarin cannabis gedoogd wordt en anderzijds de situatie waarin het volledig gedecriminaliseerd is?
celebrate your money
  maandag 16 januari 2012 @ 20:29:36 #71
364970 NickKivits
pi_106884490
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:18 schreef Isabeau het volgende:
Beste Nick Kivits, fijn dat u hier vragen komt beantwoorden. Godzijdank hebben we in Nederland een mild beleid t.o.v zoiets relatief onschadelijks als wiet, maar zoals we allemaal weten is de VS er behoorlijk in doorgeslagen.

Ik kwam dit deze week tegen online en ik werd er helemaal stil van: http://www.alternet.org/s(...)o_deaths?page=entire

Ik snap dat je nu geen tijd hebt dat te lezen en misschien had je het al gelezen, maar ik wilde het hier gewoon even delen. In het kort: aan marihuana gaat niemand dood, maar in de VS zetten ze gearresteerde jongeren (soms maar 19) in als informant om een celstraf te ontkomen en daar zijn er dus al een aantal van afgemaakt door bendes :{

Waar komt die heksenjacht op wiet toch eigenlijk vandaan? Wanneer is dat begonnen? De feiten zijn namelijk best helder: wiet is relatief onschadelijk (vooral als je het vergelijkt met alcohol en roken).
Die heksenjacht komt waarschijnlijk door misverstanden rondom cannabis. En het feit dat het een 'vreemde' struik is voor ons. In veel andere, niet-westerse landen wordt er niet zo moeilijk over gedaan. Er zijn nog wat andere redenen waarom wiet een slecht imago heeft, maar die kan ik zo een, twee, drie niet uit mijn mouw schudden. Ze staan wel in het boek.
pi_106884512
Ik kom weleens gefeminiseerde zaden tegen op internet, hoe krijgen ze dit voor elkaar ?
  maandag 16 januari 2012 @ 20:31:28 #73
364970 NickKivits
pi_106884623
quote:

[..]

quote:

[..]

Voor een psychose moet je inderdaad aanleg hebben. En wiet kan de psychose inderdaad triggeren. Maar bij matig gebruik is die kans erg klein. Gebruik je teveel, dan is die kans vele malen groter. Dat bedoelde ik (sorry als ik niet helemaal duidelijk was).
  maandag 16 januari 2012 @ 20:32:10 #74
364970 NickKivits
pi_106884665
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
Onbekend, omdat het gewoon niet bijgehouden wordt. Ik zou zelf denken aan White Widow of een soortgelijke, veel voorkomende wiet die in de meeste coffeeshops verkocht wordt. Maar helemaal zeker weet ik het niet.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:33:16 #75
364970 NickKivits
pi_106884726
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:22 schreef Newbie114 het volgende:

[..]

Dit is ook precies wat ik gehoord heb.

Qua eenzijdige informatievoorziening, er is wel tweezijdige te vinden op internet, maar dat kost dan weer zoeken, en ik denk dat de gemiddelde burger dit niet zou doen omdat ze al zat eenzijdige informatievoorziening hebben gehad en dus denken dat wiet slecht is, hoe staat u daar tegenover?
Men zou niet moeten hoeven zoeken naar tweezijdige informatie. Dat zou gewoon beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Meer dan het nu is tenminste. Ik denk dat je de spijker redelijk op zijn kop slaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')