Om wat voor een percentage ging dat eigenlijk?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:39 schreef raptorix het volgende:
Jullie weten dat er ook zogenaamde "verborgen" huizen zijn, dit zijn huizen die wel in het NVM bestand staan als te koop, maar niet op Funda, sommige mensen willen namelijk discretie, ooit heel lang terug hadden we fout gemaakt bij importscript, en hadden we deze gepubliceerd, waren ze niet blij mee![]()
Op zich niet heel veel, ik mag uiteraard geen aantallen noemen, maar je moet dan vooral denken aan bijvoorbeeld ondernemers die krap bij kas zitten, en hun huis willen verkopen om zo geld vrij te maken, en dat is naar de buitenwereld toe niet zo fijn als iedereen ziet dat je huis te koop staatquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Om wat voor een percentage ging dat eigenlijk?
Op het totaal huizenbezitters is ook niet niets...quote:Op vrijdag 13 januari 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vind eigenlijk 516.000 huishoudens nog weinig gezien de voormalige (decennia-lange) trend om de KK mee te financieren.
Meer dan 10%? Vind ik veelquote:Op dinsdag 17 januari 2012 15:08 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Op het totaal huizenbezitters is ook niet niets...
In elk geval significant meer dan niets...quote:
Ook zonder "onder water te staan" kunnen mensen in de problemen komen als ze de rente op hun schuld niet meer kunnen betalen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Nu zit van die 10+% die onderwater staat natuurlijk nog lang niet iedereen ook daadwerkelijk in de problemen, maar toch. Nu de boog zo strak gespannen staat (zie fundateller) kunnen ook de 'kleine beetjes' het verschil (naar omlaag) maken.
ik ken er wel een stel die twee maand achter lopen, door scheiding of werk weg of gewoon een berg kosten gehad / lees: vakantiesquote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook zonder "onder water te staan" kunnen mensen in de problemen komen als ze de rente op hun schuld niet meer kunnen betalen.
252.295 huizen te koop
quote:Vorige maand wisselden iets meer dan 13.000 koopwoningen van eigenaar, een daling van 7 procent ten opzichte van december 2010. Vorig jaar werden er in totaal bijna 121.000 woningen verkocht.
Het uitstel van dalen (veroorzaakt door overheidsmaatregelen) lijkt nu definitief uitgewerkt te zijn. Ik lees echt dagelijks meerdere artikelen over de prijsdaling. Verkopers kunnen nu onder elkaars prijzen gaan bieden, dan komt het in een stroomversnelling. Als ze er ooit nog vanaf willen...quote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:10 schreef leolinedance het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)oningen-zet-door.xml
Mijn voorspelling is dat deze ongeveer gelijk zal blijven, maar dat banken kritischer zullen zijn met het verstrekken van nieuwe hypotheken, ik denk dat de overheid via een soort NHG achtige constructie de markt weer op gang zal proberen te brengen door een garantstelling.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:09 schreef michaelmoore het volgende:
zijn er nu al mensen die weten wat er met de Hypotheekrente moet gebeuren??
De bouwsector is het eerste grote slachtoffer van deze impasse. Die gaat dus ook als eerste over de kop. De sanering is al in volle gang, duizenden in de bouw zijn hun baan reeds kwijt.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:14 schreef raptorix het volgende:
Overigens, zit niet alleen bestaande bouw in de knel, wat te denken van de nieuwbouwprojecten?
Klopt, je ziet ook heel veel nieuwbouwprojecten lastig van de grond komen, ik geloof dat ze pas beginnen als x percentage verkocht is. Ik woon zelf op een heel populair stukje Amsterdam waar de prijzen nog steeds omhoog gaan (al is het langzaam), maar hier ligt al anderhalf jaar een prachtig stukje grond plat, waar eigenlijk nieuwbouw zou komen, maar kennelijk kopen mensen liever bestaande bouw.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De bouwsector is het eerste grote slachtoffer van deze impasse. Die gaat dus ook als eerste over de kop. De sanering is al in volle gang, duizenden in de bouw zijn hun baan reeds kwijt.
Er zitten ook heel veel gemeentes in de knijperd, die gaan echt wel bouwen hoor, gewoon prijstechnisch scherp gaan zittenquote:Op zondag 22 januari 2012 14:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, je ziet ook heel veel nieuwbouwprojecten lastig van de grond komen, ik geloof dat ze pas beginnen als x percentage verkocht is. Ik woon zelf op een heel populair stukje Amsterdam waar de prijzen nog steeds omhoog gaan (al is het langzaam), maar hier ligt al anderhalf jaar een prachtig stukje grond plat, waar eigenlijk nieuwbouw zou komen, maar kennelijk kopen mensen liever bestaande bouw.
Artikel 12 steekt daar wel een stokje voor, de overheid is niet van plan om die grond voor betaalbare prijzen te verkopen aan de burger.... stel je voor wat dat met de waarde van bestaande huizen zal doenquote:Op zondag 22 januari 2012 15:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er zitten ook heel veel gemeentes in de knijperd, die gaan echt wel bouwen hoor, gewoon prijstechnisch scherp gaan zitten
Goh ik weet niet welke gemeente jij woont, maar in Amsterdam word de grond extreem schaars gehouden voor woninbouw, men vind het interessanter om kantoren te laten bouwen op mooie grond, en dat die kantoren niet gebruikt worden interesseert men niet. Daarnaast kan ik je een heel lijstje van namen noemen van bestuurders die zwaar geproviteerd hebben van de schaarse grond.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er zitten ook heel veel gemeentes in de knijperd, die gaan echt wel bouwen hoor, gewoon prijstechnisch scherp gaan zitten
Ik vind dat de consument bij nieuwbouw bijzonder slecht af is. Een bestaande woning kun je tenminste, zover mogelijk, nog controleren. Bij een nieuwbouw-woning moet je nog maar zien of de aannemer je woning op tijd en met kwaliteit heeft geleverd.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, je ziet ook heel veel nieuwbouwprojecten lastig van de grond komen, ik geloof dat ze pas beginnen als x percentage verkocht is. Ik woon zelf op een heel populair stukje Amsterdam waar de prijzen nog steeds omhoog gaan (al is het langzaam), maar hier ligt al anderhalf jaar een prachtig stukje grond plat, waar eigenlijk nieuwbouw zou komen, maar kennelijk kopen mensen liever bestaande bouw.
klets, de laatste termijn blijft bij de notaris tot de woning naar tevredenheid is opgeleverd, dwz akkoord ver eigen huisquote:Op zondag 22 januari 2012 23:57 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind dat de consument bij nieuwbouw bijzonder slecht af is. Een bestaande woning kun je tenminste, zover mogelijk, nog controleren. Bij een nieuwbouw-woning moet je nog maar zien of de aannemer je woning op tijd en met kwaliteit heeft geleverd.
Nieuwbouw met eengezinshuizen die lopen als een speerquote:Op zondag 22 januari 2012 14:14 schreef raptorix het volgende:
Overigens, zit niet alleen bestaande bouw in de knel, wat te denken van de nieuwbouwprojecten?
En toch is er nog steeds behoefte aan goede, betaalbare, passende woonruimte op de juiste plek.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De bouwsector is het eerste grote slachtoffer van deze impasse. Die gaat dus ook als eerste over de kop. De sanering is al in volle gang, duizenden in de bouw zijn hun baan reeds kwijt.
Probleem is dat de traditionele bouwwereld vooral uitvoerend zijn en niet zelf investeren in projecten.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:05 schreef sorcees het volgende:
[..]
En toch is er nog steeds behoefte aan goede, betaalbare, passende woonruimte op de juiste plek.
Er zijn dus nog volop kansen, ook in deze tijd, gewoon eens "out of de box" denken, ontwerpen, bouwen.
gemeentes die de grond willen verkopen hebben kansen genoeg, gewoon vragen waar er behoefte aan isquote:Op maandag 23 januari 2012 09:05 schreef sorcees het volgende:
[..]
En toch is er nog steeds behoefte aan goede, betaalbare, passende woonruimte op de juiste plek.
Er zijn dus nog volop kansen, ook in deze tijd, gewoon eens "out of de box" denken, ontwerpen, bouwen.
Tjah, sommige mensen willen waarheid niet onder ogen zien, en blijven verbitterd een hoge prijs vragen, ben zelf blij dat ik een goedkoop appartamentje heb gekocht wat nog steeds in waarde stijgt, en wat ik op basis van me eigen inkomen prima kan financieren.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
De trend is weer opwaarts.... vroeg in het seizoen dit jaar![]()
252.674 huizen te koop
Mijn buurman is weer gezakt met de prijs van zijn woning, begin in 2010 met 260k zit nu begin 2012 op 220k. Als ik een beetje rondkijk in mijn omgeving zou hij het momenteel voor 180k nog niet kunnen verkopen, als hij er snel vanaf wil moet hij zakken naar 160k. Dat is dus -40% t.o.v. zijn gefantaseerde prijs en nog steeds meer dan dat hij er ooit zelf voor betaald heeft.
Niks vroeg, gewoon precies op schema t.o.v. voorgaande jaren:quote:Op maandag 23 januari 2012 11:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
De trend is weer opwaarts.... vroeg in het seizoen dit jaar![]()
Verrek je hebt gewoon gelijk! Op de onverklaarbare dip na is het aantal zelfs minder ingezakt dan vorig jaar het geval was. Ik zeg dat we de 300k gaan aantikken voor eind november 2012 (if man is still alive).quote:Op maandag 23 januari 2012 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niks vroeg, gewoon precies op schema t.o.v. voorgaande jaren:
[ afbeelding ]
300k voor 1 april a.s. ....quote:Op maandag 23 januari 2012 12:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Verrek je hebt gewoon gelijk! Op de onverklaarbare dip na is het aantal zelfs minder ingezakt dan vorig jaar het geval was. Ik zeg dat we de 300k gaan aantikken voor eind november 2012 (if man is still alive).
47800 huizen erbij in 9.5 weken?quote:
sorry, ik had mijn grafiek nog niet ingeschaald, .. correctie.. 1 juli a.s.quote:Op maandag 23 januari 2012 17:43 schreef monkyyy het volgende:
[..]
47800 huizen erbij in 9.5 weken?
Terwijl we over de vorige 50K een dikke 80 weken hebben gedaan?
Wat verwacht je dan van de prijzen?quote:Op maandag 23 januari 2012 17:56 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
sorry, ik had mijn grafiek nog niet ingeschaald, .. correctie.. 1 juli a.s.
Maar eind 2012 gaan we door de 350.000.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Als de euro flink zakt krijgen we een dikke inflatie en stijgen de huren fors terwijl je koophuis meer waard wordt, en je kosten gelijk blijven. Een lage euro is funest voor je spaargeld, dan kun je beter een huis, of andere fysieke zaken hebben.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
en het kan nog erger: bij een val van de euro t.o.v. andere valuta, wordt de (globale) koopkracht van het resterende Euro-vermogen nog minder.
men moet dus niet verbaasd worden dat huizenbezitters met hun onverkoopbare woning worden geconfronteerd met een reeel vermogensverlies van 50% in de komende 3 jaar, gerelateerd aan deze non-transactie, dus voor zover het hun niet lukt de woning te verkopen.
Sterk wisselend in segment en locatie. Iets wat van goede kwaliteit, goede locatie en onder de 3 ton is, lijkt mij stabiel in prijs; alles boven de 5 ton is een probleem, tenzij ...quote:Op maandag 23 januari 2012 18:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan van de prijzen?
Wat mij betreft gaat een (zo sterk) oplopende teller gepaard met een ongeveer gelijkblijvende (of licht dalende) prijs.
het gaat om liquiditeit in de markt; die wordt steeds minder; de vraagkant/financieringsmogelijkheid droogt op; terwijl het aanbod niet verdwijnt en de vraagprijs van het aanbod te traag daalt om transacties af te dwingen; minder transactievolume per tijdeenheid dus; minder doorstroom; dus sneller meer overaanbod in aantallen woningen dan in de vorige jaren.quote:Als prijzen flink dalen zal het verkoopaantal wel wat aantrekken (eventueel met een kleine vertraging) toch?
Deze theorie ging nog op toen we de gulden hadden en dit verhaal gaat alleen op bij een nationale economie met een eigen valuta; De euro zakt doordat de Pigs landen economisch zwak zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 18:41 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Als de euro flink zakt krijgen we een dikke inflatie en stijgen de huren fors terwijl je koophuis meer waard wordt, en je kosten gelijk blijven. Een lage euro is funest voor je spaargeld, dan kun je beter een huis, of andere fysieke zaken hebben.
Als de geldpers aangaat wil dat niet zeggen dat dit geld in jouw zakken terecht gaat komen.quote:Op maandag 23 januari 2012 20:35 schreef Arnold_fan het volgende:
Dus als er geen geld is gaat de geldpers aan, dan heb je weinig aan geld, en ben je blij met je huis..... Dan maakt het weinig uit of je een gulden of euro hebt.
Het gaat er ook om wat een huis aan economische waarde vertegenwoordigt.quote:Op maandag 23 januari 2012 20:35 schreef Arnold_fan het volgende:
Dus als er geen geld is gaat de geldpers aan, dan heb je weinig aan geld, en ben je blij met je huis..... Dan maakt het weinig uit of je een gulden of euro hebt.
Ik denk niet dat de reële rente veel boven het nulpunt gaat komenmaar voor voor wie slim is en zijn rente voor een langere periode vast zet speelt dat probleem sowieso niet. Belastingen zullen wel gaan stijgen; zeker bij inflatie. Doordat nieuwe kopers wel hogere rentes moeten betalen zullen zij wellicht wat minder kunnen bieden (dat zou tot prijsdaling leiden), maar daar staat tegenover dat een huis wel degelijk tastbare waarde is en daarmee interessant voor mensen met spaarpapier.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het gaat er ook om wat een huis aan economische waarde vertegenwoordigt.
een hogere inflatie betekent automatisch een hogere hypotheekkrente, dus net zo hogere lasten; vaak gepaard met waardedaling, zo niet meer ivm extra belastingen om het huis te mogen bezitten.
Leg ons maar eens uit waartegen de euro zou zakken? Tegen de dollar met al zijn schulden? Of de pond?quote:igv de euro moet ook gekeken worden wat je met die euro kunt doen, als je minder mee kan doen (niet alleen kopen, maar ook minder kwalitatieve waarden en diensten voor terugkrijgen door een slecht georganiseerde economie) zakt de euro als valuta ook; ook al is er geen inflatie in de eurozone.
'Liquiditeitsproblemen' is een mooi woord voor het feit dat sommige rommel geen afzet vindt tegen de vraagprijs. Als ik mijn salontafel voor 100k te koop zet en er niet vanaf kom, ligt dat dan ook aan een liquiditeitsprobleem?quote:inflatie betekent verder ook nog niet automatisch meer liquiditeit; we hebben in Europa inflatie maar er zijn overal liquiditeitsproblemen. Kiest men voor extra inflatie dan loop je het gevaar dat de reele economie helemaal onderuit gaat; en/of worden veel hypotheken onmogelijk.
Economie is een leuk vak, maar die wetenschap is onbruikbaar met idiote situaties als nu, als men de Euro niet wil afschaffen.
ligt er aan; een huis wordt duur in de toekomst;quote:Op maandag 23 januari 2012 22:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
..., maar daar staat tegenover dat een huis wel degelijk tastbare waarde is en daarmee interessant voor mensen met spaarpapier.
alle andere valutaquote:Leg ons maar eens uit waartegen de euro zou zakken? Tegen de dollar met al zijn schulden? Of de pond?
[..]
Wel als die salontafel minstens 100k waard is;quote:'Liquiditeitsproblemen' is een mooi woord voor het feit dat sommige rommel geen afzet vindt tegen de vraagprijs. Als ik mijn salontafel voor 100k te koop zet en er niet vanaf kom, ligt dat dan ook aan een liquiditeitsprobleem?
3 jaar terug was een pond bijna 1 euro, nu 1,20.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Leg ons maar eens uit waartegen de euro zou zakken? Tegen de dollar met al zijn schulden? Of de pond?
Ehhh lees/kijk je weleens economisch nieuws?quote:Op maandag 23 januari 2012 22:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Leg ons maar eens uit waartegen de euro zou zakken? Tegen de dollar met al zijn schulden? Of de pond?
Ehhh...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:36 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ehhh lees/kijk je weleens economisch nieuws?
Je vergeet modderoverstromingen, vulkaanuitbarstingen, vliegtuigcrashes in je achtertuin en de aankomende zombie apocalypse!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:06 schreef Bankfurt het volgende:
ik bedoel m.n. beheerkosten incl. beveiliging en hogere belastingen, en maatregelen tegen aardbevingen en tsunami's.
Is die gigadip die in de grafiek te zien is niet gewoon een foutje (ik heb het topic een tijd niet gevolgd)?quote:Op maandag 23 januari 2012 12:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Verrek je hebt gewoon gelijk! Op de onverklaarbare dip na is het aantal zelfs minder ingezakt dan vorig jaar het geval was. Ik zeg dat we de 300k gaan aantikken voor eind november 2012 (if man is still alive).
Lijkt mij wel, waarschijnlijk werd de database opgeschoond, of gingen makelaars massaal over tot het uit de verkoop halen van objecten om deze weer 'als nieuw' aan te melden.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:02 schreef Sloggi het volgende:
Is die gigadip die in de grafiek te zien is niet gewoon een foutje (ik heb het topic een tijd niet gevolgd)?
Was een spiderfout. Funda spidert ook panden op sites van andere makelaarsorganisaties dan de NVM. Ten tijde van de dip was ik er een hele serie kwijt. En die stonden er een paar dagen later weer op.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lijkt mij wel, waarschijnlijk werd de database opgeschoond, of gingen makelaars massaal over tot het uit de verkoop halen van objecten om deze weer 'als nieuw' aan te melden.
Om dat te kunnen checken moet je even het adres raadplegen op 'miljoenhuizen', deze houd de langste track records is mijn ervaring![]()
tuurlijk, met 4 miljoen woningen onder NAP en de laatste RWS-rapporten over de status der dijken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:31 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Je vergeet modderoverstromingen, vulkaanuitbarstingen, vliegtuigcrashes in je achtertuin en de aankomende zombie apocalypse!
Kom op zeg, je trekt echt de meest debiele zaken erbij die in Nederland totaal niet (of slechts ZEER gering) spelen.
Ga plz terug naar BNW....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:26 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
tuurlijk, met 4 miljoen woningen onder NAP en de laatste RWS-rapporten over de status der dijken.
De notarissen niet in elk geval.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:14 schreef Goofjansen het volgende:
253.008 huizen te koop
Ze hebben gisterenavond doorgewerkt
quote:"Mensen blijven niet meer bij elkaar voor de kinderen, maar voor de hypotheek."
- Hypotheek op 2 inkomensquote:Op zaterdag 28 januari 2012 10:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zolderslapers door crisis
De crisis op de woningmarkt legt een extra zware hypotheek op relaties in ontbinding. De prijs van koopwoningen blijft maar dalen en dat zorgt voor veel stress achter de voordeur. Marktkenners, waaronder grootbank ING, weten dat het de komende tijd niet beter wordt. Volgens de nieuwste voorspellingen zullen de komende twee jaar de huizenprijzen fors dalen. Zelfs de verlaging van de overdrachtsbelasting kan de op sterven na dode woningmarkt niet oppeppen.
Veel huishoudens kampen met betalingsproblemen. Financiële zorgen zijn de doodslag voor toch al kwetsbare huwelijken. Scheiden doet lijden vooral in de portemonnee. Daarom kiezen steeds meer stellen ervoor om een nieuw soort latrelatie aan te gaan: een in het echtelijk bed en de ander op zolder tussen het wasgoed.
In een gisteren gepubliceerde enquête van ING geven een op de drie stellen aan financieel onderwater te staan. „De echtelijke woning is gewoonweg moeilijker verkoopbaar geworden. De kans is groot dat ex-echtgenoten na de verkoop met een grotere restschuld blijven zitten of niet genoeg geld overhouden om andere schulden te betalen”, zegt scheidingsmakelaar Jelle Wiegel, die dagelijks echtparen uitlegt wat een scheiding wel niet kost. „Als er maar een beetje ruimte is om bij elkaar te blijven, zeg ik: doen. De man moet dan maar van het echtelijke bed, via de bank naar de zolder tussen het wasgoed en de koffers verhuizen. Altijd beter, dan de financiële nachtmerrie van een echtscheiding.”
Trendwatcher Adjiedj Bakas ziet ook deze nieuwe ’werkvormen’ ontstaan: „Mensen die normaal zouden scheiden worden nu gedwongen hun irritaties te managen, zodat ze onder één dak kunnen blijven wonen." Psychologe Bernadette de Boer komt in haar praktijk steeds meer echtelieden tegen die eigenlijk uit elkaar willen maar daartoe financieel domweg niet in staat zijn. „Mensen blijven niet meer bij elkaar voor de kinderen, maar voor de hypotheek. Ze gaan een nieuw soort latrelatie aan in eigen huis.”![]()
www.telegraaf.nl
Niks lekkerder dan op je eigen zolder slapen met geldzorgen en je ex horen bonken met een nieuwe scharrel![]()
met veel verschillende scharrelsquote:Op zaterdag 28 januari 2012 10:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zolderslapers door crisis
Niks lekkerder dan op je eigen zolder slapen met geldzorgen en je ex horen bonken met een nieuwe scharrel![]()
En wat gaat de NHG dan oplossen?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:14 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik ken een aantal mensen wat groter zou willen wonen, en dus hun huis wil verkopen. Die blijven zitten totdat ze het verkocht hebben, een huis wat te koop staat hoeft geen probleem te betekenen, in veel gevallen alleen wat uitstel. Alleen bij scheiding is er wellicht een probleem, maar daar is de NHG voor.
NHG stelt daar strenge eisen aan. Het is niet zo dat je daar zomaar een beroep op kunt doen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:14 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik ken een aantal mensen wat groter zou willen wonen, en dus hun huis wil verkopen. Die blijven zitten totdat ze het verkocht hebben, een huis wat te koop staat hoeft geen probleem te betekenen, in veel gevallen alleen wat uitstel. Alleen bij scheiding is er wellicht een probleem, maar daar is de NHG voor.
Laat de vrouw lekker op de zolder gaan slapenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:05 schreef Poekieman het volgende:
[..]
- Hypotheek op 2 inkomens
- Overlijdensrisico verzekering met aflossing van de hypotheek bij overlijden van 1 van beide
- Relatie loop stuk
==> De Cock en de hypotheekmoorden...
Ja, ik heb het in de gaten,quote:
Wat een ratten, de rente is nog nooit zo laag geweest.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hypotheeklast schiet omhoog,huiseigenaar moet nieuwe torenhoge rente wel slikken
Woningeigenaren van wie de hypotheekrente binnenkort afloopt, zijn overgeleverd aan de grillen van hun bank. Zij krijgen een fiks hogere rente voor hun kiezen, waardoor hun maandlasten met honderden euro's omhooggaan.
Oversluiten is echter geen optie, meldt het AD vandaag. Andere banken staan niet te springen deze risicovolle hypotheken over te nemen.
De komende vier jaar moet volgens het CBS 40 procent van de huizenbezitters de rente van hun hypotheek opnieuw vastzetten. Het gaat om zo'n 1 miljoen huishoudens. Een groot deel van hen heeft vijf jaar geleden tot soms wel negen keer het jaarinkomen geleend tegen een laag rentepercentage.
Nieuwe leennormen
Zij zouden op basis van nieuwe leennormen, die per augustus vorig jaar zijn ingegaan, nooit meer zo'n hypotheek kunnen krijgen. Die wordt nu als te risicovol beschouwd. Om te voorkomen dat deze hypotheekbezitters door de aanscherping vast komen te zitten bij hun bank, hebben de banken met de toezichthouder uitzonderingsregels afgesproken. Maar in de praktijk houden de hypotheekverstrekkers de boot af.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-schiet-omhoog.dhtml
Het gaat weer lekker
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:29 schreef fedsingularity het volgende:
Wat een ratten, de rente is nog nooit zo laag geweest.
[ afbeelding ]
Vroeger voor de vrouwenemancipatie bleven vrouwen ook bij hun man, want zonder zijn financiele ondersteuning was het bittere armoede. Nu zijn beide partijen tot elkaar veroordeeld vanwege de schulden, de emancipatie is compleetquote:Op zaterdag 28 januari 2012 10:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
„Mensen blijven niet meer bij elkaar voor de kinderen, maar voor de hypotheek. Ze gaan een nieuw soort latrelatie aan in eigen huis.”![]()
Aah.... het veel geprijsde woongenot van het eigen woning bezitquote:Niks lekkerder dan op je eigen zolder slapen met geldzorgen en je ex horen bonken met een nieuwe scharrel![]()
WTF....negen keer het jaarinkomen! Stel dat ze tegen 2% hebben geleend (fictief) en ze moeten oversluiten tegen 3% dat is 50% meer lasten. Da's een hoop!quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hypotheeklast schiet omhoog,huiseigenaar moet nieuwe torenhoge rente wel slikken
Woningeigenaren van wie de hypotheekrente binnenkort afloopt, zijn overgeleverd aan de grillen van hun bank. Zij krijgen een fiks hogere rente voor hun kiezen, waardoor hun maandlasten met honderden euro's omhooggaan.
Oversluiten is echter geen optie, meldt het AD vandaag. Andere banken staan niet te springen deze risicovolle hypotheken over te nemen.
De komende vier jaar moet volgens het CBS 40 procent van de huizenbezitters de rente van hun hypotheek opnieuw vastzetten. Het gaat om zo'n 1 miljoen huishoudens. Een groot deel van hen heeft vijf jaar geleden tot soms wel negen keer het jaarinkomen geleend tegen een laag rentepercentage.
Nieuwe leennormen
Zij zouden op basis van nieuwe leennormen, die per augustus vorig jaar zijn ingegaan, nooit meer zo'n hypotheek kunnen krijgen. Die wordt nu als te risicovol beschouwd. Om te voorkomen dat deze hypotheekbezitters door de aanscherping vast komen te zitten bij hun bank, hebben de banken met de toezichthouder uitzonderingsregels afgesproken. Maar in de praktijk houden de hypotheekverstrekkers de boot af.
Het gaat weer lekker
Een woning gekocht met gehuurd geldquote:
Negenmaal het jaarinkomen. Ja sorry, maar daar heb ik dus echt geen medelijden mee.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nieuwe leennormen
Het gaat weer lekker
Dat wou ik net zeggen. Je moet tocht echt volslagen idioot zijn om 9x je jaarinkomen te lenen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:07 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Negenmaal het jaarinkomen. Ja sorry, maar daar heb ik dus echt geen medelijden mee.
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Zijn hiervan al concrete gevallen bekend, en zoja, hoeveel hoger is dan de rente op deze wurgconstructie t.o.v. de "normale" rente?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wurgcontructie? Die mensen kozen zelf voor de 'lage kosten' van een korte termijn rente!!!quote:Op maandag 30 januari 2012 10:13 schreef sorcees het volgende:
[..]
Zijn hiervan al concrete gevallen bekend, en zoja, hoeveel hoger is dan de rente op deze wurgconstructie t.o.v. de "normale" rente?
't Is toch niet meer dan normaal dat mensen met torenhoge risico's en torenhoge schulden daar flink voor moeten betalen?quote:Op maandag 30 januari 2012 10:13 schreef sorcees het volgende:
[..]
Zijn hiervan al concrete gevallen bekend, en zoja, hoeveel hoger is dan de rente op deze wurgconstructie t.o.v. de "normale" rente?
Toen het risicobesef laag was konden ze enorme bedragen lenen tegen een lage rente. Natuurlijk wist men dat je de rente voor lange termijn vast kon zetten tegen een hoger tarief, echter beperkte dit de leencapaciteit. Nu.... het getuigd toch van een erg beperkte intelligentie als je denkt dat hogere rentetarief er voor jan lul is en je altijd tegen de lage rente kan blijven lenen. Maar... wie dan leeft wie dan zorgt... voorlopig wonen we in onze overgewaardeerde woning, gekocht op 6..9 maal het bruto inkomenquote:Op maandag 30 januari 2012 10:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
't Is toch niet meer dan normaal dat mensen met torenhoge risico's en torenhoge schulden daar flink voor moeten betalen?
Komen vanzelf weer woningen op de marktquote:Op maandag 30 januari 2012 10:47 schreef leolinedance het volgende:
De woning waar ik op zat te azen is verkocht (en niet aan mij)![]()
![]()
http://www.funda.nl/koop/(...)4256-hinkelbrits-35/
Zo zie je maar, als je prijs goed is is hij zo weg!
Doe een goed bod op Funda, (die zitten ermee in hun maag heb ik gehoord) en je kunt als nieuwe eigenaar de site aanpassen naar je eigen wensen.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het niet eens tijd dat Funda z'n "te koop"-periode gaat aanpassen? Die loopt nu tot "6+ maanden", iets wat tot 2008 wellicht goed bruikbaar was, maar nu zou ik graag het verschil tussen "6+" en "48+" willen zien...
quote:Op maandag 30 januari 2012 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Doe een goed bod op Funda, (die zitten ermee in hun maag heb ik gehoord) en je kunt als nieuwe eigenaar de site aanpassen naar je eigen wensen.
Psstttt.... Heb ik op Fok! gehoord... Je weet wel, waar volgens de believers de huizenprijzen 3 jaar geleden al 40% gedaald zouden zijn.quote:
De verkopen zijn reeds met 40% gedaald, de prijs volgt vanzelfquote:Op maandag 30 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Psstttt.... Heb ik op Fok! gehoord... Je weet wel, waar volgens de believers de huizenprijzen 3 jaar geleden al 40% gedaald zouden zijn.
Ah, de eerste believer heeft zich gemeld. Wie volgt?quote:Op maandag 30 januari 2012 23:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
De verkopen zijn reeds met 40% gedaald, de prijs volgt vanzelf
Jij weet dondersgoed dat de overheid grofweg 10 steunmaatregelen heeft ingevoerd om huizenprijzen op peil te houden, en dat ondanks dat de prijzen dalen. Zonder die steunmaatregelen waren prijzen net als in Ierland gehalveerd (en genormaliseerd!), hier duurt het door overheidsingrijpen veel langer. Net zoals overheidsingrijpen over het algemeen slecht is voor de markt.quote:Op maandag 30 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Psstttt.... Heb ik op Fok! gehoord... Je weet wel, waar volgens de believers de huizenprijzen 3 jaar geleden al 40% gedaald zouden zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |