abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106632167
Als dat de juiste term is, ja.
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 09:21:23 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_106632192
Het zijn twee verschillende dingen. Voor toeslagen ben je toeslagpartner, voor andere zaken fiscaal partner. Toeslagpartner zijn jullie wel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_106632228
En waar zit dan het verschil? de regelgeving voor toeslagpartnerschap?

En belangrijker, zijn we dan wel of geen fiscaal partner?
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 09:31:45 #254
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_106632400
Ze staat genoemd als partner voor je pensioen, maar je geeft zelf aan dat dat niet klopt. Als dat de enige manier is waarop jullie aan de eisen voor fiscaal partnerschap voldoen zou ik zeggen dat jullie niet voldoen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_106742552
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 09:09 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje, mijn vriendin staat in mijn pensioenoverzicht weergegeven als partner. Echter, je bent voor je pensioen volgens de regels van Centraal Beheer pas partner als je tenminste een half jaar samenwoont met samenlevingscontract (notarieel) of tenminste 5 jaar zonder.

Op alle andere richtlijnen van de belastingdienst aangaande toeslagpartners zijn wie dit niet. Ik neem dan aan ook voor het pensioen niet en we dus geen toeslagpartners zijn?
quote:
U woont ongetrouwd samen

Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
• U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
• U hebt samen een kind.
• U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
• U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
• U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.
Volgens de bovengenoemde regels ben je fiscaal partner.

En als je een gezamelijke huishouding voert (wat ik mag aannemen), ben je ook toeslagpartner.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 21:28:29 #256
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_106778657
Even een vraag m.b.t. studiekosten.

Eind 2010 heb ik mijn scriptie afgerond (en alle overige vakken), maar omdat het vrij lang duurde met mijn laatste cijfer (scriptie), kon ik mij niet eerder uitschrijven dan ergens in april ofzo. Ik heb daarom voor het hele studiejaar 2010/2011 collegegeld moeten betalen.

Echter, ik werkte al wel sinds 1 december full time omdat ik in principe al 'afgestudeerd' was. Ik heb dus in 2011 een full time baan gehad, maar formeel stond ik van januari t/m augustus 2011 ook aan een universiteit ingeschreven.

Mag ik nu die volledige studiekosten van jan-aug opvoeren ondanks dat ik 0 colleges heb gevolgd, e.d.? Dus 8/12e deel van het collegegeld?
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:38:08 #257
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106783164
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 21:28 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb daarom voor het hele studiejaar 2010/2011 collegegeld moeten betalen.
Dus ¤ 1.672 voor het schooljaar 2010/2011?

quote:
Echter, ik werkte al wel sinds 1 december full time omdat ik in principe al 'afgestudeerd' was. Ik heb dus in 2011 een full time baan gehad, maar formeel stond ik van januari t/m augustus 2011 ook aan een universiteit ingeschreven.
Dat maakt niets uit voor de aftrek studiekosten.

quote:
Mag ik nu die volledige studiekosten van jan-aug opvoeren ondanks dat ik 0 colleges heb gevolgd, e.d.? Dus 8/12e deel van het collegegeld?
Ik neem aan dat je studiefinanciering hebt ontvangen. Dan dien je rekening te houden met de "normbedragen". Zie ook deze toelichting. Overigens, als je in maart je aangifte verstuurd m.b.h. van je DigiD worden de bedragen (net zoals bijvoorbeeld de jaaropgave) al automatisch gedownload en verwerkt in de aangifte.
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:46:03 #258
68638 Zwansen
pi_106783633
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:38 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Dus ¤ 1.672 voor het schooljaar 2010/2011?

[..]

Dat maakt niets uit voor de aftrek studiekosten.

[..]

Ik neem aan dat je studiefinanciering hebt ontvangen. Dan dien je rekening te houden met de "normbedragen". Zie ook deze toelichting. Overigens, als je in maart je aangifte verstuurd m.b.h. van je DigiD worden de bedragen (net zoals bijvoorbeeld de jaaropgave) al automatisch gedownload en verwerkt in de aangifte.
Ik kreeg geen stufi meer, al een aantal jaar geen recht meer op. :)

En idd het gehele bedrag van ¤1672.
pi_106797145
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:46 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik kreeg geen stufi meer, al een aantal jaar geen recht meer op. :)

En idd het gehele bedrag van ¤1672.
Studiefinanciering is ook de OV-kaart en de lening.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 13:16:51 #260
68638 Zwansen
pi_106799050
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Studiefinanciering is ook de OV-kaart en de lening.
Ook dat kreeg ik al een tijdje niet meer. :+

Dus puur collegegeld, zonder enige lening, OV, stufi, etc. :P
pi_106801683
Ben ook bezig met mijn aangifte ...

Hoe zat het ook alweer met de ziektekosten ... tellen de volgende zaken mee bij het invullen van de ziektekosten?

- inkomensafhankelijke premie (via werkgever)
- premie basisverzekering
- premie aanvullende verzekering
- premie tandartsverzekering

Of gaat het alleen om losse kosten voor medicijnen en behandelingen? En gaat het dan ook alleen om de kosten die je niet vergoed hebt gekregen van je verzekeraar?

Mag je ook paracetamol, slaappillen e.d opvoeren?

En hoe zit het met mondspoelmiddel, flosdraad, tandenstokers e.d. (op advies van een tandarts)?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 16:08:01 #262
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106803716
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 14:53 schreef Moogwai10 het volgende:
Ben ook bezig met mijn aangifte ...

Hoe zat het ook alweer met de ziektekosten ... tellen de volgende zaken mee bij het invullen van de ziektekosten?

- inkomensafhankelijke premie (via werkgever)
- premie basisverzekering
- premie aanvullende verzekering
- premie tandartsverzekering

Of gaat het alleen om losse kosten voor medicijnen en behandelingen? En gaat het dan ook alleen om de kosten die je niet vergoed hebt gekregen van je verzekeraar?

Mag je ook paracetamol, slaappillen e.d opvoeren?

En hoe zit het met mondspoelmiddel, flosdraad, tandenstokers e.d. (op advies van een tandarts)?
Zie: http://belastingdienst.nl(...)n-08.html#P157_12063
En: http://www.belastingdiens(...)011-02.html#P64_2652

Als er daarna nog vragen over blijven, horen we het wel. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106813678
Het meerendeel is me duidelijk, waar ik alleen even mee zit.

Stel:

Je bent heel uitgebreid verzekerd i.v.m. chronische ziekte (bv. ¤ 200,-/mnd), dan zal bijna alles worden vergoed door de verzekering en heb je dus bijna geen aftrekpost voor ziektekosten om op te voeren.

Verzeker je je daarentegen heel karig (bv. ¤ 100,-/mnd), dan wordt er heel weinig vergoed en heb je dus mogelijk wel een grote aftrekpost aan ziektekosten om op te voeren.

Zo wordt je als je uitgebreid bent verzekerd (bv. vanwege die chrnoische ziekte) dus nog eens extra financieel gestraft door bijna geen aftrekpost te hebben.

Klopt deze redenering?

Een en ander komt dus omdat de premies voor aanvullende verzekeringen e.d. tegenwoordig niet meer worden meegenomen in de belastingaangifte.
pi_106819585
Het systeem stimuleert de 'calculerende' burger. Het is wikken en wegen of er wel of niet voor die (dure) tandartsverzekering wordt gekozen, wel of niet fysiotherapie in het pakket en zo kan je doorgaan. Als deze kosten niet worden vergoed, omdat er geen dekking is in het aanvullende pakket of omdat er úberhaupt geen aanvullende verzekering is, is er de aftrekmogelijkheid in de aangifte. Maar dan moet de drempel niet te hoog zijn. Deze drempel is weer afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Soms kunnen ziektekosten worden geclusterd in 1 belastingjaar bijvoorbeeld als het gebit moet worden gerenoveerd (implantaten e.d.).

In grote lijnen klopt het wel wat u zegt. Maar uw uitpraak: zo wordt je als je uitgebreid bent verzekerd (bv. vanwege die chrnoische ziekte) dus nog eens extra financieel gestraft door bijna geen aftrekpost te hebben. is wel verschrikkelijk kort door de bocht.
pi_106826793
Mijn partner heeft vorig jaar op verwijzing van de huisarts therapie gevolgd, welke volgens de verzekering onder alternatieve therapieën valt. De therapie werd gegeven door een gediplomeerd therapeut, welke ook aangesloten is bij een beroepsvereniging. Onze verzekeraar vergoedt deze rekeningen niet, omdat zij geen zaken doen met deze beroepsvereniging. Een heleboel andere verzekeraars wel, dus het is geen malafide gebeuren. Helaas voor ons. Is het mogelijk om deze rekeningen op te voeren bij de aangifte?
  zondag 15 januari 2012 @ 11:43:50 #266
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106827497
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:07 schreef Moogwai10 het volgende:
Het meerendeel is me duidelijk, waar ik alleen even mee zit.

Stel:

Je bent heel uitgebreid verzekerd i.v.m. chronische ziekte (bv. ¤ 200,-/mnd), dan zal bijna alles worden vergoed door de verzekering en heb je dus bijna geen aftrekpost voor ziektekosten om op te voeren.

Verzeker je je daarentegen heel karig (bv. ¤ 100,-/mnd), dan wordt er heel weinig vergoed en heb je dus mogelijk wel een grote aftrekpost aan ziektekosten om op te voeren.

Zo wordt je als je uitgebreid bent verzekerd (bv. vanwege die chrnoische ziekte) dus nog eens extra financieel gestraft door bijna geen aftrekpost te hebben.

Klopt deze redenering?

Een en ander komt dus omdat de premies voor aanvullende verzekeringen e.d. tegenwoordig niet meer worden meegenomen in de belastingaangifte.
Nee, de redenering klopt volgens mij niet. Ga maar eens na wat de aan kosten maakt als je je niet verzekert en wat de kosten van de verzekering zijn. Ik gok dat je netto kosten (na belastingaftrek) lager zijn bij het verzekeren. Uitgaande dat chronisch ziek ook echt chronisch ziek is.
  zondag 15 januari 2012 @ 11:45:55 #267
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106827545
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 11:02 schreef karnie het volgende:
Mijn partner heeft vorig jaar op verwijzing van de huisarts therapie gevolgd, welke volgens de verzekering onder alternatieve therapieën valt. De therapie werd gegeven door een gediplomeerd therapeut, welke ook aangesloten is bij een beroepsvereniging. Onze verzekeraar vergoedt deze rekeningen niet, omdat zij geen zaken doen met deze beroepsvereniging. Een heleboel andere verzekeraars wel, dus het is geen malafide gebeuren. Helaas voor ons. Is het mogelijk om deze rekeningen op te voeren bij de aangifte?
Lees de linkjes in de post of twee hierboven een door. Daar wordt alles over aftrekbare specifieke ziektekosten toegelicht.
  maandag 16 januari 2012 @ 22:13:48 #268
118161 maikel112
100% Radio Active
pi_106891192
Vraagje voor de kenner.
Als je gebruik maakt van de salderingsregeling reiskosten bij je werkgever, waar heeft dit dan invloed op.
Ik bedoel, wordt de totale loonheffing lager, het loon hoger of wat?
Deze vraag stel ik omdat ik me afvraag of het invloed heeft op de aangifte inkomstenbelasting. Nu krijg ik veel geld terug (teveel inkomstenbelasting betaald) maar blijft dit hetzelfde als ik de salderingsregeling gebruik?
  maandag 16 januari 2012 @ 23:07:16 #269
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106894115
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 22:13 schreef maikel112 het volgende:
Vraagje voor de kenner.
Als je gebruik maakt van de salderingsregeling reiskosten bij je werkgever, waar heeft dit dan invloed op.
Ik bedoel, wordt de totale loonheffing lager, het loon hoger of wat?
Deze vraag stel ik omdat ik me afvraag of het invloed heeft op de aangifte inkomstenbelasting. Nu krijg ik veel geld terug (teveel inkomstenbelasting betaald) maar blijft dit hetzelfde als ik de salderingsregeling gebruik?
Je ruilt een deel van je brutoloon voor een nettoloon.
Op deze manier daalt je belastbaar loon en je ingehouden loonheffing. Per saldo zou het niets mogen uitmaken voor je aangifte inkomstenbelasting.
  maandag 16 januari 2012 @ 23:48:38 #270
118161 maikel112
100% Radio Active
pi_106896073
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 23:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je ruilt een deel van je brutoloon voor een nettoloon.
Op deze manier daalt je belastbaar loon en je ingehouden loonheffing. Per saldo zou het niets mogen uitmaken voor je aangifte inkomstenbelasting.
Dankje! Daar kan ik mee vooruit.
pi_106914040
Een vraag over het vermogen in box 3.

Het heffingsvrij vermogen bedraagt ¤ 20.785 in 2011. Mijn bank- en spaartegoed komt boven dit bedrag uit. Daar tegenover heb ik nog wel een studieschuld die ik kan verrekenen, waardoor mijn vermogen onder die 20.000 uitkomt, en ik dus per saldo geen belasting verschuldigd ben over box 3.

Mijn vraag: moet ik mijn bezittingen en schulden wel opgeven, of hoef ik box 3 helemaal niet in te vullen?
pi_106915172
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 15:47 schreef CG het volgende:

Het heffingsvrij vermogen bedraagt ¤ 20.785 in 2011. Mijn bank- en spaartegoed komt boven dit bedrag uit. Daar tegenover heb ik nog wel een studieschuld die ik kan verrekenen, waardoor mijn vermogen onder die 20.000 uitkomt, en ik dus per saldo geen belasting verschuldigd ben over box 3.

Mijn vraag: moet ik mijn bezittingen en schulden wel opgeven, of hoef ik box 3 helemaal niet in te vullen?
De eerste vraag is de controlevraag "Heeft u spaargeld, bezittingen etc". Vervolgens komt de vraag of het saldo van deze bezittingen (dat wil zeggen: vermogensbestanddelen minus schulden) boven de drempel uitkomt. Dit kun je met nee beantwoorden en daar blijf je dan ook hangen.

Tenzij ze het voor IB 2011 hebben veranderd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het aangifteprogramma nog niet open heb gehad.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 18:28:03 #273
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106920440
quote:

Net als Maharbal had ik het aangifteprogramma nog niet geïnstalleerd. Dus toch maar even gedaan.

Ze hebben dus wel iets gewijzigd wat de vragen betreft.
Nu is de vraag: "Waren de bezittingen meer waar dan,...?" Het antwoord is dan 'ja'.
Dan volgt een paar vragen verder de vraag: "Had u schulden?" Ook hier is het antwoord 'ja'.
Gevolg: je moet zowel de bezittingen als de schulden invullen en dus box 3 specificeren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 16:13 schreef Maharbal het volgende:
Tenzij ze het voor IB 2011 hebben veranderd.
Dat hebben ze dus. :)
pi_106925173
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 18:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Net als Maharbal had ik het aangifteprogramma nog niet geïnstalleerd. Dus toch maar even gedaan.

Ze hebben dus wel iets gewijzigd wat de vragen betreft.
Nu is de vraag: "Waren de bezittingen meer waar dan,...?" Het antwoord is dan 'ja'.
Dan volgt een paar vragen verder de vraag: "Had u schulden?" Ook hier is het antwoord 'ja'.
Gevolg: je moet zowel de bezittingen als de schulden invullen en dus box 3 specificeren.

[..]

Dat hebben ze dus. :)
Dus je moet dit jaar daadwerkelijk alle bezittingen aangeven, ook al zit je onder de drempel?

Ach, het is tenminste gelijk getrokken met de aangifteprogramma's voor de aangiftepraktijk. Daar moest het altijd al.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 20:50:58 #275
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106926700
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dus je moet dit jaar daadwerkelijk alle bezittingen aangeven, ook al zit je onder de drempel?
Als je de vragenlijst volgt wel, ja.
quote:
Ach, het is tenminste gelijk getrokken met de aangifteprogramma's voor de aangiftepraktijk. Daar moest het altijd al.
Alleen worden die gegevens niet verstuurd als je onder de drempel zit, heb ik ervaren.
pi_106940455
quote:

Heb je bij je aanname rekening gehouden met de drempel die geldt voor schulden?

quote:
Van uw schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van ¤ 2.900. Had u heel 2011 een fiscale partner? Dan zijn er aanvullende regels.
http://www.belastingdiens(...)ren_beleggen-27.html
pi_106940608
Vraagje voor de experts, niet geheel over inkomstenbelasting maar ik dacht ik post het toch ff hier:

Mijn vriendin heeft in 2011 zorgtoeslag ontvangen. Hier heeft ze met haar inkomen ook recht op gehad.

Nu hebben we eind 2011 een huis gekocht samen, met een notarieel samenlevingscontract.

Volgens mij zijn we via de regelgeving in de ogen van de belastingdienst dan héél 2011 fiscaal partner geweest.

Ikzelf heb in 2011 geen zorgtoeslag omdat ik teveel verdien.

Is het nu zo dat we door het fiscale partnerschap samen teveel verdienen voor zorgtoeslag en ze de zorgtoeslag 2011 dus moet terugbetalen? Of wordt er bij zorgtoeslag alleen naar het "eigen" inkomen gekeken?
Jan met de Pet
Van de petterflet
:')
pi_106941020
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 09:07 schreef Robsterr het volgende:
Vraagje voor de experts, niet geheel over inkomstenbelasting maar ik dacht ik post het toch ff hier:

Mijn vriendin heeft in 2011 zorgtoeslag ontvangen. Hier heeft ze met haar inkomen ook recht op gehad.

Nu hebben we eind 2011 een huis gekocht samen, met een notarieel samenlevingscontract.

Volgens mij zijn we via de regelgeving in de ogen van de belastingdienst dan héél 2011 fiscaal partner geweest.

Ikzelf heb in 2011 geen zorgtoeslag omdat ik teveel verdien.

Is het nu zo dat we door het fiscale partnerschap samen teveel verdienen voor zorgtoeslag en ze de zorgtoeslag 2011 dus moet terugbetalen? Of wordt er bij zorgtoeslag alleen naar het "eigen" inkomen gekeken?
Even de regels voor voor toeslagpartner doornemen, die zijn (iets) anders dan die voor fiscaal partner.

http://toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/ en redeneer vanuit de situatie in 2011.
pi_106941522
Zo te zien geld ik toch als toeslagpartner, ook al wonen we sinds pas november 2011 samen.

Beetje zuur als ze dan voor het hele jaar de toeslag moet terugdokken terwijl het om 2 maanden gaat.
Jan met de Pet
Van de petterflet
:')
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:14:34 #280
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_106943353
Waarom kom ik dit jaar jaarruimte te kort om m'n uitgaven lijfrente af te trekken?
Heb ik normaal nooit problemen mee.
Nu kan ik toch de jaarruimte van de andere jaren gebruiken?
pi_106943742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:14 schreef foetre het volgende:
Waarom kom ik dit jaar jaarruimte te kort om m'n uitgaven lijfrente af te trekken?
Dat kan ik op basis van deze (lees: geen) gegevens niet zeggen..
quote:
Heb ik normaal nooit problemen mee.
Nu kan ik toch de jaarruimte van de andere jaren gebruiken?
Heb je die nog dan? Je schrijft immers dat je er andere jaren geen problemen mee had, dus ik neem aan dat je die jaarruimte (deels) al hebt gebruikt?
pi_106944380
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 09:54 schreef Robsterr het volgende:
Zo te zien geld ik toch als toeslagpartner, ook al wonen we sinds pas november 2011 samen.

Beetje zuur als ze dan voor het hele jaar de toeslag moet terugdokken terwijl het om 2 maanden gaat.
Lijkt me sterk, voor de belasting mag je bij fiscaal partnerschap ervoor kiezen om een gebroken jaar als heel jaar danwel slechts de echte periode neemt.
Bron

Zou dat voor een toeslagpartner die dat is omdat je fiscaal partner bent ook niet gelden?
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:59:08 #283
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_106944481
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan ik op basis van deze (lees: geen) gegevens niet zeggen..

[..]

Heb je die nog dan? Je schrijft immers dat je er andere jaren geen problemen mee had, dus ik neem aan dat je die jaarruimte (deels) al hebt gebruikt?
Het zal wel door de pensioenaangroei komen ofzo

Berekening jaaruimte 2011

Salaris 47020,pensioenaangroei 750 jaarruimte 392

Berekening jaarruimte 2010

salaris 44172,pensioenaangroei,523,premie lijfrente 613,niet gebruikte jaarruimte 1009

[ Bericht 3% gewijzigd door foetre op 18-01-2012 13:34:37 ]
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:15:49 #284
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106965835
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:55 schreef Wokkel het volgende:
Lijkt me sterk, voor de belasting mag je bij fiscaal partnerschap ervoor kiezen om een gebroken jaar als heel jaar danwel slechts de echte periode neemt.
Bron

Zou dat voor een toeslagpartner die dat is omdat je fiscaal partner bent ook niet gelden?
Ja, toeslagpartner vanaf 1 november. Ik zou wel (bij jouw vriendin) een wijziging indienen (over 2011). Daar kan je vermelden dat je vanaf 1 november toeslagpartner bent.
pi_106966272
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 08:58 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Heb je bij je aanname rekening gehouden met de drempel die geldt voor schulden?

[..]

http://www.belastingdiens(...)ren_beleggen-27.html
Ja ik had het gezien. M'n studieschuld is wel iets groter dan dat bedrag :(
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:18:45 #286
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_106996977
Ik heb een vraagje over de aangifte. Als student heb ik niet veel aftrekposten.

Heb afgelopen week twee jaaropgaves ontvangen van mijn werkgevers (bijbanen). Hiervan krijg ik nog geld terug van de Belastingdienst. Tevens heb ik ¤ 550 aan studieboeken uitgegeven en ¤ 4,95 aan medicijnen. Kan ik dit als aftrekpost opvoeren bij mijn aangifte?
pi_107007714
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:18 schreef Jellereppe het volgende:
Ik heb een vraagje over de aangifte. Als student heb ik niet veel aftrekposten.

Heb afgelopen week twee jaaropgaves ontvangen van mijn werkgevers (bijbanen). Hiervan krijg ik nog geld terug van de Belastingdienst. Tevens heb ik ¤ 550 aan studieboeken uitgegeven en ¤ 4,95 aan medicijnen. Kan ik dit als aftrekpost opvoeren bij mijn aangifte?
Te weinig info om iets nuttigs erover te zeggen.

Laat ik, gezien het feit dat je zegt dat je student bent, een aantal assumpties doen.

Je hebt of studiefinanciering, of recht op in de vorm van het kunnen lenen. In dat geval werk je met normbedragen, waar je je ontvangen studiefinanciering van moet aftrekken. Ook is de drempel waarboven je kosten moeten liggen ¤ 500, met andere woorden: er blijft vrij weinig over om af te trekken.

En die medicijnen heb je vrij weinig aan, aangezien je waarschijnlijk ook niet boven de drempel komt om die kosten af te trekken.
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:59:09 #288
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_107008065
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Te weinig info om iets nuttigs erover te zeggen.

Laat ik, gezien het feit dat je zegt dat je student bent, een aantal assumpties doen.

Je hebt of studiefinanciering, of recht op in de vorm van het kunnen lenen. In dat geval werk je met normbedragen, waar je je ontvangen studiefinanciering van moet aftrekken. Ook is de drempel waarboven je kosten moeten liggen ¤ 500, met andere woorden: er blijft vrij weinig over om af te trekken.

En die medicijnen heb je vrij weinig aan, aangezien je waarschijnlijk ook niet boven de drempel komt om die kosten af te trekken.
Thanks. Ik had al gebeld naar de Belastingdienst en kan alleen de ingehouden loonheffing opvoeren in mijn aangifte. Vandaag ingevuld en verzonden. Krijg ¤ 544 terug van de Belastingdienst. Een aardig bedrag. :)
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 20 januari 2012 @ 01:22:01 #289
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_107016739
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:04 schreef Dipstaart het volgende:
Ik vroeg het me alleen af :P

Maar ik reis met openbaar vervoer en krijg een reiskostenvergoeding op basis van de cao. Zie alleen dat ik ook een reis verklaring moet hebben.

Eens ff uit zoeken of ik die nog wel aan kan vragen en of het allemaal wel zin heeft (verhouding vergoeding / max aftrekbaar bedrag)

ik krijg ook reiskostenvergoeding als ik ga lopen, dus vandaar dat ik bij reiskostenvergoeding op basis van openbaarvervoer altijd 0 invul.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 11:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik dacht al: heeft Nizno toch de helft van mijn woning die volgend jaar pas mijn voormalige woning is.
ja!!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_107026462
Ok ik heb eindelijk duidelijkheid (laksheid van mijn kant, sorry :)).

Ik word door de belasting gezien als "ondernemer voor inkomstenbelasting". Dit betekend dat ik media februari een nieuw programma via mijn ondernemersinlog ga krijgen wat ik begrepen heb.

Nu heb ik nog de volgende onduidelijkheden:
a) Ik heb een eenmanszaak en VOF. Ik kan van beiden de winst en verlies (eenmanszaak winst, VOF verlies) neem ik aan in dat programma kwijt en krijg daardoor een deel terug (netto meer verlies dan winst).

b) Ik geef alleen mijn loondienst, loondienst van mijn vrouw en eigen huis op via het particuliere inkomsten programma.

c) Mijn compagnon in de VOF moet zelf uitzoeken of hij ondernemer is voor de belastingdienst en daarop acteren.

d) De inloggegevens voor de VOF die we hebben ontvangen voor de aangifte omzetbelasting (BTW) gebruiken we voor de aangifte omzetbelasting. Bij mijn eensmanszaak komt daarin het aangifte programma voor ondernemers beschikbaar, als ik als de VOF inlog dan komt er alleen de mogelijkheid voor aangifte omzetbelasting en geen programma als mijn compagnon ook ondernemer voor de belastingdienst is.

Wat een moeite voor 2 kleine bedrijfjes met amper 1000 euro omzet en paar tientjes verlies en winst... :{
pi_107026618
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:31 schreef Tha_Duck het volgende:
Ok ik heb eindelijk duidelijkheid (laksheid van mijn kant, sorry :)).

Ik word door de belasting gezien als "ondernemer voor inkomstenbelasting". Dit betekend dat ik media februari een nieuw programma via mijn ondernemersinlog ga krijgen wat ik begrepen heb.

Nu heb ik nog de volgende onduidelijkheden:
a) Ik heb een eenmanszaak en VOF. Ik kan van beiden de winst en verlies (eenmanszaak winst, VOF verlies) neem ik aan in dat programma kwijt en krijg daardoor een deel terug (netto meer verlies dan winst).

b) Ik geef alleen mijn loondienst, loondienst van mijn vrouw en eigen huis op via het particuliere inkomsten programma.
De aangifte voor ondernemers vervangt de particuliere aangifte. (Het is dezelfde aangifte uitgebreid met ondernemers zaken als winst, verlies, balans etc)
pi_107026795
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:35 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De aangifte voor ondernemers vervangt de particuliere aangifte. (Het is dezelfde aangifte uitgebreid met ondernemers zaken als winst, verlies, balans etc)
Ok, dus dat hele programma wat ik nu heb en waar in maart een ingevulde versie van komt kan ik per direct vergeten.

Gewoon media februari dat nieuwe ding downloaden, huidige gegevens van loondiensten en huis erin en een paar vragen over de eenmanszaak en vof en klaar is klara.

Eigenlijk is dat heul niet moeilijk :) Jammer dat ik zo snel geen 'demo' versie over 2011 kan vinden, dan had ik vast kunnen spieken hoe en wat.
pi_107028082
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:41 schreef Tha_Duck het volgende:

Eigenlijk is dat heul niet moeilijk :) Jammer dat ik zo snel geen 'demo' versie over 2011 kan vinden, dan had ik vast kunnen spieken hoe en wat.
Over 2011 is pas eind maart beschikbaar als de BD dat voor elkaar krijgt.

De setup versie van 2010 heb ik hier geupload.
pi_107028358
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 14:16 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Over 2011 is pas eind maart beschikbaar als de BD dat voor elkaar krijgt.

De setup versie van 2010 heb ik hier geupload.
Super dank je! Ga ik straks thuis even op het gemak kijken en doe ik gewoon de getallen van 2011 daarin. Zoveel zal het allemaal niet schelen :)
  vrijdag 20 januari 2012 @ 14:53:10 #295
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107029452
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 01:22 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja!!
Mooi! Kan je gelijk even het verschil bijlappen. :P
  vrijdag 20 januari 2012 @ 14:55:06 #296
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107029532
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Gewoon media februari dat nieuwe ding downloaden, huidige gegevens van loondiensten en huis erin en een paar vragen over de eenmanszaak en vof en klaar is klara.
Ik denk dat die 'paar vragen over de eenmanszaak en vof' nog de meeste tijd gaan kosten. :P
Het is niet alleen maar het resultaat invullen en een paar ja/nee vragen beantwoorden. :)
pi_107029536
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:31 schreef Tha_Duck het volgende:
...
d) De inloggegevens voor de VOF die we hebben ontvangen voor de aangifte omzetbelasting (BTW) gebruiken we voor de aangifte omzetbelasting. Bij mijn eensmanszaak komt daarin het aangifte programma voor ondernemers beschikbaar, als ik als de VOF inlog dan komt er alleen de mogelijkheid voor aangifte omzetbelasting en geen programma als mijn compagnon ook ondernemer voor de belastingdienst is.
...
Dat klopt. De VOF is niet zelfstandig belastingplichtig voor de inkomstenbelasting. De VOF zal dus nooit aangifte inkomstenbelasting kunnen doen, de resultaten worden verdeeld en opgenomen in de aangiften van de vennoten. De VOF is wel zelfstandig belastingplichtig voor de omzetbelasting.
pi_107030780
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 14:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik denk dat die 'paar vragen over de eenmanszaak en vof' nog de meeste tijd gaan kosten. :P
Het is niet alleen maar het resultaat invullen en een paar ja/nee vragen beantwoorden. :)
Alles komt uit BokBiz gerold. Heb niks op de balans staan zowat en marginale winst/verlies. Geen personeel en andere zaken. Dus zo moeilijk moet het niet wezen toch? :D

Of er moeten echt hele moeilijke vragen gesteld worden, maar dat zal ik vanavond weten :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Tha_Duck op 20-01-2012 15:39:35 ]
pi_107030829
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 14:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat klopt. De VOF is niet zelfstandig belastingplichtig voor de inkomstenbelasting. De VOF zal dus nooit aangifte inkomstenbelasting kunnen doen, de resultaten worden verdeeld en opgenomen in de aangiften van de vennoten. De VOF is wel zelfstandig belastingplichtig voor de omzetbelasting.
Duidelijk.Alle vragen uit het programma dus simpel gedeeld door 2 aangezien het 2 vennoten zijn.
pi_107031417
Ik ben een absolute noob in belasting en zou graag wat advies willen.
Ik ben een student en heb wat bijverdiend met mijn bijbaantje in 2011. Mijn werkgever besloot echter dat er geen werk meer voor me was en wilde ook geen loon meer uitbetalen.
Na wat gezeur heen-en-weer van onze advocaten heeft mijn werkgever besloten alsnog mijn ziekte-uren van maart en achterstallig loon uit 2011 uit te betalen. Dit gaat dus gebeuren in jan 2012. Alleen nu kwam ik er via de belastingdienst achter dat dit voor mij erg nadelig is. Dit loon komt nu dus bij de aangifte van 2012. Omdat het over een redelijk groot bedrag is zal ik boven de grens van loonheffingskorting komen in 2012 en omdat ik ondertussen en ander baantje heb zal ik daar geen gebruik kunnen maken van de loonheffingskorting. Als ze mijn loon gewoon in 2011 uitbetaald hadden, toen ik gewoon recht op had, had ik dus minder belasting moeten betalen.

Is dit nu gewoon dikke pech voor mij? Of is er nog iets aan te doen? Advies is welkom :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')